Lukasjenko igen

VID MEDELHAVET: President Lukasjenko har nu valt att ytterligare trappa upp den diplomatiska konflikten med Sverige i och med att han kastar ut alla kvarvarande svenska diplomater ur landet.

Det handlar självfallet om ett dramatiskt steg mot ett EU-land, och kan inte undgå att påverka vår samlade politik gentemot regimen.

Syftet är sannolikt att göra det så svårt som möjligt för de olika samarbetsprogram vi har när det gäller inte minst medborgerliga fri- och rättigheter i vid bemärkelse.

I samband med att man redovisade sin skäl för att visa ut ambassadör Eriksson var det ju i grunden enbart dessa de handlade om, även om det inte alls kan uteslutas att också andra händelser har påverkat stämningsläget i Minsk.

Vi ser nu över de konsekvenser detta får, men vi kommer självfallet att göra vårt yttersta för att dessa olika program skall kunna fullföljas och förstärkas.

Till den samlade bilden hör också att Lukasjenko stänger sin egen ambassad i Stockholm.

Men det är ett självständigt beslut av honom som vi inte har någon anledning att ha några synpunkter på.

63 kommentarer till Lukasjenko igen

  1. Jon Reina skriver:

    Det mest oppsiktsvekkende i sdenne aken er at det bare finns en tapende part i denne saken, nemlig Lukasjenko selv og makteliten rundt ham…

    For Sverige, EU, USA og resten av den vestlige verdens, så gir denne klart dummee handlingen fra Lukasjenko’s side, bare økt handlingsrom for ytterligere kritikk, isolasjon og utestengning av landet ”fra det gode selskap”.
    Dette handlingen legitimerer også at vestlige land i enda sterkere grad enn i dag, vil støtte opp om landets oposisjon..

  2. Karl Sundl skriver:

    Är detta inte början på en krigsförklaring? Bomba honom!

  3. mrmhalland01 skriver:

    Inte någonstans har jag kunnat läsa att EU centralt har reagerat mot Vitryssland.
    En märklig ”freds-union”.

  4. metusalem skriver:

    Lukasjenko är uppenbart mannen för dagen. En utmärkt illustration till förhållandet att det bara är en sak åt gången som är föremål för allas kommentarer. Under tiden mal den gräsliga bombningen och massakrerna rum i Syrien, som vi kanske tröttnat på.

    Lukasjenko är ju uppenbart en maktgalen pajas som inte är värd så mycket uppmärksamhet. Fast visst beklagar man en nation som uppenbart inte lyckas ta sig ur Stalinismens förbannelse. En sak som vi väntar på är hur våra kamrater i EU kommer att hantera att ett medlemsland råkar ut för en stingslig statschef som förvisso inte skiljer på huvud-och bisak.

    En rimlig hantering är väl att Lukasjenko får stå där med skammen att inte kunna klara av ett civiliserat sätt att umgås. En märklig komponent var onekligen ”nallebjörnskriget”. Det kunde naturligtvis ha slutat illa för Biggles &co. En nedskjutning av ett civilt flygplan hade givetvis varit rejält värre än dagens mera komiska incident.

  5. Kachina skriver:

    ”Är detta inte början på en krigsförklaring? Bomba honom!”

    Ett Herkulesplan med tio ton surströmming utspritt över presidentpalatset, vore en lämplig åtgärd, nu när det är surströmmingstid.

    Rätt har metusalem i att man vänjer sig, även vid folkmord. Men, allt fler i statsledningen verkar överge honom,…….så vi får se.

    Vad vi kan se har den den arabiska våren numera börjat blomma, i Egypten. Gott så. En gryta som stelnat i fyratusen år, måste värmas och röras om. Vad som sedan kommer ur den soppan får vi se, men det som finns i den nu hör inte till nutiden. (Kvinnan täcka sitt huvud,……Kvinnan skall vara tyst (och obildad) i församlingen)

    Nej fy tusan, så skall vi inte ha det på den här planeten.

  6. pimpe skriver:

    Ingen verkar tänka på att det är väldigt synd om Lukasjenko eftersom ingen verkar tycka om den fina diktatur som han har lagt ner sådan möda på att bygga upp. En tyrann kan bli väldigt ledsen när alla bara klankar på honom. Den stackars karln gråter säkert i sin ensamhet över att väst försöker förstöra hans livsverk med en massa jobbig demokrati. Carl Bildt borde åka till Vitryssland och ge Lukasjenko en stor nallekram som tröst, i stället för att bara klaga på honom.
    Det är synd om Assad i Syrien också – tänk att ha ett helt land i sitt järngrepp, och sedan kommer plötsligt ett gäng islamistiska sandtomtar ochförstör allting! Vad jobbigt det måste kännas. Stackars Assad måste göra grushögar av alla sina fina städer med sina ryska kanoner för att sandtomtarna gömmer sig i dem. Det kan inte vara roligt eftersom han ju helst vill ha kvar sina hus.
    Putin är det också synd om – det vet alla för han till och med grät i TV när han hade lyckats lura till sig presidentposten igen. För säkerhets skull höll han en halv lök i vänstra handen som han gned sig i ögonen med när han låtsades torka svetten ur pannan. För att ingen skulle missa hur ohyggligt synd det är om honom (och därför rösta på honom) kungjorde han före valet en bluff om ett attentat mot honom. Putin vill bara att man riktigt ska krama om honom medan han bestämmer allt. Det är väl ändå inte så mycket begärt?
    Kina är det verkligen synd om – man behöver bara höra ordet Kina så tycker man synd om dem. Tänk vad den stackars regimen får kämpa för att hålla igen munnen på alla som hatar dem och ropar på mänskliga rättigheter – och dessutom ha en elaking som Dalai Lama på halsen med hans tröttsamma tjat om att Kina ska sluta okupera Tibet. Vad jobbigt detta måste vara för den stackars regimen. Den enda lilla trösten är att den statligt subventionerade dopingtekniken hittills har undgått upptäckt under OS i London. Kan man bygga egna rymdstationer kan man också forska fram sätt att lura den blåögda dopingkontrollen – PR-värdet för regimen är värd risken. Men fy så nervöst för de stackars diktatorerna.
    Låt oss därför alla gemensamt ge Lukasjenko, Assad, Putin och Kinas regim en stor kram från oss alla. Låt oss sända dem varsin medalj, eller åtminstone choklad och blommor, för att trösta dem och få dem att känna sig lite gladare. Låt oss sända detsamma till Anders Bering Brejvik när vi ändå är i farten – han verkar ju minst sagt missförstådd av de flesta.

  7. mrmhalland01 skriver:

    pimpe :-)
    Härligt ironisk kommentar.
    Att få fram sitt budskap med humor är tilltalande ibland !

  8. Anders Ljungberg skriver:

    Lukashenko är tydligen rasande för nalle björnarna President Alexander Lukasjenko sparkade hans luft ÖB och chefen för gränsbevakningen över 4 juli händelsen.

    Han berättade för sina ersättare inte tveka att använda våld för att stoppa eventuella framtida luft intrång från utlandet
    en annan tidning skrev att händelsen var förnedrande för Lukashenko
    regimen har också arresterat ett antal personer pga av nalle björnarna
    http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-19176432

  9. Jon Reina skriver:

    Nå er vel egentlig samme sak med Hviterussland og Sverige,som det den Borske staten opplevde i forholdet med Kina – etter utdelingen av Nobels fredspris til Liu Xiaobo i 2010.
    Det kan synes som ingen av disse to statene helt klarer å skille mellom lands offisielle handlinger – og handlinger utført av private borgere..

    Sverige bør vel egentlig prise seg lykkelig over at dette svenske private nallebjørn-stuntet – ikke ble utført over Kina….-:)

  10. Anders Ljungberg skriver:

    Stefan Eriksson borde ha en facebook sida så att folket i vitryssland kan hålla kontakten med honom
    eller så kan ni skapa en facebook sida som heter Sveriges virtuella ambassad i Vitryssland då kan folk i Vitryssland skriva .vill de att det ska vara offentligt så skriver de på facebook väggen vill de skriva något hemligt väljer de skicka meddelande på facebook sidan fast sidan bör kanske ha ett engelskt eller ryskt namn .de kan ju inte svenska

  11. mrmhalland01 skriver:

    Anders Ljungberg,
    Jag vet inte om facebook är tillgängligt i vitryssland, men, troligen skulle det stoppas ganska snart.

  12. Jon Reina skriver:

    Anders:
    Sikkert smart det å sitte i Hviterussland og kritisere regimet på svenske Facebook-sider…

    Det er vel å be om trøbbel…

  13. gruelse skriver:

    Metusalem frågar i föregående tråd hur jag kan veta att Bildt eftertraktade den högsta posten i EU:s utrikestjänst.

    Det är en slutsats jag drar baserat på händelser i samband med undertecknandet och ratificeringen av Lissabonfördraget samt utnämningen av baronessa Ashton 2009.

    EU:s utrikestjänst, som enligt Lissabonfördraget, var och är tänkt att samla all EU:s utrikes- och säkerhetspolitik under ett och samma tak med ca tre tusen personer i rullorna, så att EU ska kunna agera koordinerat och bli en viktig spelare inom den globala säkerhets- och utrikespolitiken.

    Denna kanske något megalomaniska inställning basunerades triumfatoriskt också ut av Bildt före tjänstens tillsättande. Han tyckte att EU borde spela en mycket större roll inom världspolitiken. Han förekom också i vissa kretsar som en av förhandsfavoriterna till posten, trots det faktum att för att få de högsta ämbetena i EU så måste man kunna franska och helst vara katolik.

    Men inom EU fanns det vissa starka stater (läs Frankrike) som vill föra fram sin egen nationellt färgade utrikespolitik, varför den utnämningsansvarige Fredrik Reinfeldt föreslog ett utrikespolitiskt oprövat och därtill tämligen färglöst kort – Catherine Ashton – som sedermera fick tjänsten som EU:s högsta ansvariga för säkerhets- och utrikespolitiken.

    Men Bildt gav inte upp utan presenterade tillsammans med Alexander Stubb 2010 för Ashton ett utkast på ett ”European Institute of Peace” (EIP), som är ett redundant Brysselbaserat EU-organ till EEAS, och där kravspecifikationen på institutets chef syntes stämma in på utkastets författare.
    http://www.themediateur.eu/images/publications/eip%20non-paper.pdf

    När någon agerar subversivt mot en nationalstat så är det önskade resultatet att nationalstaten berövas sin suveränitet och blir ett lätt byte i händerna på utomstående makter, samt att folket berövas sin identitet och sitt medinflytande i diverse beslutsprocesser som rör nationalstaten och dess folk.

    Metusalem, eftersom Bildt, såsom förtroendevald att tillvarata svenska folkets intressen, är en stor anhängare av Natoanpassningen, euron som valuta i Sverige, den ekonomiska globaliseringen, nyliberalismen och Lissabonfördraget, som gör EU än mer överstatligt och odemokratiskt, så bedriver han de facto subversiv verksamhet enligt ovan mot nationalstaten Sverige.

    Han röstade även för ett avskaffande av den folkligt förankrade värnplikten, samt att EU-medlemskapet och det multikulturella samhället i Sverige (= multikulti) blev svensk grundlag 2010.

    En bra utrikesminster för ett litet alliansfritt land är en som utåt för en förtroende- och respektingivande säkerhetspolitk, i samklang med landets försvarspolitik, vilket inte görs i Sverige.

    Östliga partnerskapet:
    Nu när de officiella kanalerna mellan Vitryssland och Sverige är stängda föreslår jag att kontakten upprätthålles via ”bear-mail”, dvs. luftlandsättning av skyltbehängda teddybjörnar.

  14. Ambassader ja, angående den tyska affärsmannen och dennes tillgodohavande gentemot Ryssland så funderar jag på varför just en skuld mot ryssland skall utkrävas på svensk mark? Finns inget av värde i Tyskland som denne tysktalande affärsman kan kräva åter för de skulder Ryssland har mot honom? Varför skall just sverige dras in i detta?
    Är vår lagstiftning sådan att vi är det mjukaste målet och däför framöver kan få se fler krav av ex. Thailändska affärsmän som skall kräva in skulder från Kina samt Peruanska näringsidkare som har krav på USA. Det blir väldigt mycket för vår fogdemyndighet att göra framöver..vilket är bra för sysselsättningen men knappast i övrigt.

    /Novis

  15. metusalem skriver:

    Jag framställde ett par frågor till gruelse i anledning av hans fortlöpande kritik av Carl Bildt. Nog fick jag svar alltid. Slutsatsen är väl att han tycker CB är fel ute på samtliga områden inom sitt fögderi.
    Då jag anser att han gör en i allt väsentligt bra insats så måste man nog konstatera: Öst är öst, och väst är väst, och aldrig mötas de två.
    Men tack för det uttömmande svaret.

  16. spanaren skriver:

    gruelse,

    Ditt 08 augusti 2012 kl. 23:17

    Instämmer till fullo i vad gruelse skriver i rubr. inlägg.

    Enligt min mening borde den alliansfria småstaten Sveriges
    utrikesministers resande och mötesdeltagande ligga på
    samma nivå som de likaledes alliansfria EU-länderna
    Österike och Irland och åtminstone inte ligga på en högre
    nivå än Finlands.

    Framförallt skall vårt land föra en alliansfri politik och inte
    som nu blanda oss i andra suveräna staters inre angelägenheter
    – i synnerhet inte länder inom den ryska intressesfären som
    kan få vådliga följder för det militära tomrummet i östra
    Skandinavien med Nordeuropas militärstrategiskt viktigaste
    punkt – Gotland.

    Konflikten har nu nått en nivå då vi med tanke på vilka som
    läser Carl Bildts blogg kanske bör betänka vad vi skriver här…..

    Synpunkterna på svensk utrikespolitik är Spanarens privata
    funderingar och inget annat….

  17. Per Fredö skriver:

    spanaren
    Du förnekar dig inte.
    Vad gäller försvar och utrikespolitik ser du i ett snävt svensk perspektiv..
    Vi ska tydligen isolera oss och böja oss får diktaturer som den vitryska och ryska.

    Ditt enda argument förutom att allt är bra som det är i dessa länder är nu att det är dina privata funderingar vad gäller svensk utrikepolitik.
    Utvisningen av den svenske ambassadören har en unik och speciell dignitet.
    Även i ett internationellt perspektiv.

  18. metusalem skriver:

    Att få eldunderstöd av självaste spanaren måste ju kännas fint för gruelse. Dock tycker jag att Ryss-skräcken + do för Lukasjenko fått er att skräckslaget blekna inför hotet från öster.

    Kritik mot Ryssland och vitdito, samt även Kina, Nordkorea m.fl. har vi kunnat fritt bedriva i vår relativt fria demokrati. Att stämma ner tonen
    för att inte riskera att få försämrat uppförandebetyg tycker jag inte känns bra. Nallebjörnbombningen var kanske ett studentikost jippo, som även jag kan vara tveksam till. Man kunde ju gunås blivit nedskjutna.

    Men att ge ett positivt stöd till demokratigrupper inom totalitära stater får vi inte avstå från. Då blir man som Astrid L. sa; en liten lort.
    Men även jag instämmer i Spanarens synpunkt att Gotland bör få en rimlig militär kapacitet, för att inte ”främmande makt” skall anse att det innebär säkerhetsrisk med en vital punkt utan försvar.

  19. spanaren skriver:

    Per Fredö / Metusalem

    Vi skall inte böja oss för någon.

    Vi skall som försvarslös alliansfri småstat i skuggan av den dominerande Stormakten i vår del av världen överhuvudtaget inte blanda oss i grannländerna i öst inre angelägenheter utan intressera oss mera för att bevara Gotland svenskt.

    Efter Bildts uppträdande efter Georgienkriget 2008 finns det
    kanske ledare med större makt än Lukasjenko som bara väntar på ett lämpligt tillfälle att ”nita” svensken…..

    Ett tillfälle som även utrikesministern ser en fara i är den
    ryskägda fastigheten i Stockholm.
    Vad gör vi om Putin konfiskerar svenska ambassaden i Moskva?

    Det kan bli mycket värre än dagens konflikt med Vitryssland
    vilket Bildt tydligen helt klart inser och varnar för.

    Att jag påpekade att mina skriverier är av privat natur beror på
    att kanske finns läsare som misstänker att undertecknad sitter på Gjörwellsgatan med en dator med kyrriliskt/latinskt tangentbord.
    Så är inte fallet.

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/carl-bildt-ku-anmals-efter-brev-till-kronofogden_7409058.svd

  20. Amund Lie skriver:

    Spanaren – Jeg husker godt hvordan Diktaturstatenes nyttige idioter gikk til frontalangrep på Carl Bildt under Putin-mafians lille olympiske ”Gas -OIL-pipeline-war ” Gammel komunister og Høyre-ekstremistiske konspirasjonsteoretikere har i beste Molotov Ribbentrop hvitvasket Putin-regimet . Det må være trist for Putin -regimets svenske støttespillere å registrere at USA støtter Sverige ? Lukasjenko manövrerar hela tiden mellan EU och Ryssland. Ibland är han kompis med ena sidan och ibland med den andra, och båda har intresse av Vitryssland. Han behöver ha ett halmstrå att gripa om relationen med Ryssland försämras. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sverige-far-usa-stod-i-vitrysk-tvist_7408498.svd

  21. Amund Lie skriver:

    Det Russiske mafia-regimet holder seg med en liten armada av virituelle krigere som deler fiendebildet av Bildt . Mafian er ikke særlig interessert i å følge internasjonalt annerkjent rettsorden . Internasjonale investorer har merket seg dette . Statoil har skrevet ned verdien av investeringene i Stockman-prosjektet med rundt 2 milliarder kroner. Saken Spaneren henviser til – Er meget relevant for å forstå hvordan mafian arbeider . Sedelmayer commented, ”Russia is making a very serious mistake as she puts her international image in jeopardy. Because of some two million euros, which kicked the whole thing off, the Russian authorities are putting pressure on the government of Sweden to demonstrate their power. They want to show this power to the Russian population and to many of those, who lost their property in Russia. As a matter of fact, Russia’s reaction shows that the country is not safe for those claimants who try to retrieve what they lost as a result of corruption or illegal withdrawal of property. http://en.wikipedia.org/wiki/Franz_J._Sedelmayer#Expropriation_and_legal_challenges

  22. Tony Granbäck skriver:

    Carl Bildts fåfänga hindrade honom från att INTE gå i polemik med
    Lukasjenko, med avsevärt värre konsekvenser till följd. Bildt visade här upp en sandlådediplomati som bara roar Bildt själv. Men vad kan man förvänta sig när med Bildts egenkära attityd som förlöjligar all kritik från periferin. Detta måste vara en av Bildts sämsta insatser.

  23. Bosse Jonsson skriver:

    Det verkar som om utrikesminister Carl Bildt fokuserar helt på göra Sverige till officiell medlem av NATO, han har senaste tiden visat upp en aggressiv anti-rysslandkampanj. Han har gjort sig ovän med både Vitryssland och Ryssland. Stödjer Sveriges riksdag o regering denna kampanj? Vågar dom tycka till? http://www.infowars.se/2012/08/09/bildts-uppdrag-att-tvinga-in-sverige-i-nato-genom-anti-rysslandkampanj–11082549

  24. mrmhalland01 skriver:

    Amerikanska UD ger Sverige sitt stöd, men, var är EU ?

  25. Amund Lie skriver:

    Bosse Jonsson – Tak for din link . Det bekrefter mitt poeng at høyreekstremister og Ny-Stalinister aggressive demonisering av alle som støtter demokrati og menneskerettighets forkjempere i beste Molotov Ribbentrop tradisjon . Blant nettstedene som forfekter den bisarre forestillingen om at norske myndigheter selv står bak terrorismen er også nettstedet infowars.com – som ikke er en del av det kontrajihadistiske miljøet, men snarere et nettsted der man tror at så godt som alt vondt som skjer i verden er et resultat av en mer eller mindre mystisk elite – «bilderbergerne» – sine ondskapsfulle planer om å gjøre oss alle til slaver i en «ny verdensorden». Det er et nettsted som også refereres av en del nordmenn i miljøer der sprø konspirasjonsteorier trives. Infowars.com har f.eks. stått sentralt i å forfekte forestillingen om at det slett ikke var al Qa’ida som stod bak terrorangrepene 11. september 2011. Du kjenner kanskje noen som tar slikt for god fisk, du også? Jeg håper de har fått seg en vekker. –

  26. bildterberg skriver:

    Ännu så länge har inga konkreta bevis presenterats för att
    det var ”al-Qaida” som låg bakom terrorangreppet 11 september
    2001. Amund Lie kanske kan bistå med sådana bevis nu?

  27. Jens Qvarfordt skriver:

    bildterberg,Det finns goda bevis för det. Gäller bara att lyfta blicken lite. Det funkar inte längre att ha en amatörmässig youtube dokumentär som motbevis.

    Det är fruktansvärt respektlöst mot anhöriga att påstå något annat.

  28. bildterberg skriver:

    Det är mer respektlöst mot anhöriga att inte presentera något bevis
    för något som man påstår sig ha bevis för. Att bara svara
    ”det finns goda bevis för det” är allt annat än övertygande.

  29. gruelse skriver:

    @metusalem
    I förra kommentarstråden skrev jag:

    ”Eftersom svensk utrikespolitik är en enmansshow, skulle jag vilja säga att showartisten de facto även ha bedrivit och bedriver subversiv verksamhet gentemot nationalstaten Sverige. Kan tyckas magstarkt, men rätta mig, med konkreta exempel, om jag har fel!”

    Du gick i polemik mot min kommentar, utan att kunna ge några exempel som vederlägger mitt påstående. Däremot gjorde du som är en väl inövad ryggmärgsreflex hos det politiska etablissemanget i demokraturens Sverige då de sakliga motargumenten tryter, nämligen ”guilt by association”. I ditt fall klistrade du på mig en i sammanhanget helt ovidkommande partitillhörighet (SD eller V). Jag ber att få påminna metusalem att efterforska i någons partitillhörighet, som tillhör valhemligheten i Sverige, är i strid mot grundlagen.

    Istället skulle det vara klädsamt i sammanhanget om metusalem kunde presentera några konkreta fall där han tycker att Carl Bildt agerar från sin utrikesministerpost i någon viktigare fråga som är till gagn för nationalstaten Sverige. Jag vill ha något mer substansiellt än omdömet att Bildt är en minister som kan kompromissa och väderleksplattityder.

    @ spanaren

    Tack för att du ifrågasätter den konformistiska bilden av världspolitiken som serveras. Alla kan och bör inte vara nickedockor.

    Det är mycket snack om demokrati här. Vissa verkar tro att Sverige är en demokrati, men det är en sanning med modifikation i och med Lissabonfördraget och den svenska grundlagsändringen 2010.

    Precis som du är jag också medveten om att ryssar har i grunden ett annat och mer ”diktatoriskt” kynne än oss västerlänningar. Ryssar har sedan Ruriks dagar hela tiden velat ha starka ledare, såsom garant för ordning i landet, samt mat i magen.

    När det på sina håll talas om att demokratisera länder samtidigt som man tar hjälp av beväpnade förkämpar, så missbrukar man demokratibegreppet som jag ser det. Demokrati ska vinnas och spridas med sakliga argument, ty pennan är mäktigare än svärdet.

    En demokratiseringsprocess kan vara något alldeles underbart, men det kan också vara ett instrument i händerna på globala finans- och energiaktörer för att undergräva en nationalstat så att dess naturresurser och energifyndigheter kan övertas av globala privata intressen.

  30. bildterberg skriver:

    Den typ av demokrati som kräver vapenstöd för att spridas
    förtjänar inte något annat namn än Diktatur 2.0 eller kanske
    snarare ”totalitär demokrati”.

    Liksom spanaren rekommenderar jag å det varmaste boken
    ”Full Spectrum Dominance – Totalitarian Democracy in the New World Order” av F. William Engdahl.

    En annan bok av samme författare som ger ytterligare
    historiska perspektiv är ”A Century of War – Anglo-American Oil Politics and the New World Order”.

  31. metusalem skriver:

    Gruelse vill verkligen gå till botten med det han tycker är fel. Min gissning V eller SD var baserat på att jag tyckte att så definitiv sågning av allt vad vår utrikesminister sysslar med tyder på politisk kantuppfattning. Givetvis räknade jag inte med att du skulle berätta om din valhemlighet. Dessutom vill jag betona att jag nu fått synnerligen uttömmande svar på mina enkla frågor. Jag för min del är därför nöjd, och önskar inte ytterligare ta plats för viktigare kommentarer.

  32. Amund Lie skriver:

    Takk til diktatorenes nyttige idioter som nok en gang bekrefter hvor viktig det er avsløre ide fellesskapet mellom venstre- fascister , høyre fascister , konspirasjonsteoretikere og DIKTATURER .

    The code-name for this operation against Israel, according to Gen. Ion Mihai Pacepa, the highest-ranking defector from the Soviet Bloc, was “SIG”—Sionistskiye Gosudarstva, or “Zionist Governments.” In a National Review article, Pacepa recalls a conversation he had with KGB chairman Yuri Andropov, who envisioned fomenting “a Nazi-style hatred for the Jews throughout the Islamic world. … We had only to keep repeating our themes—that the United States and Israel were ‘fascist, imperial-Zionist countries’ bankrolled by rich Jews.”

    In the mid-1970s, Pacepa recalls, the KGB ordered its Eastern European sister agencies to scour the Middle East for trusted agents, train them in disinformation and terrorism, and export a “rabid, demented hatred for American Zionism.” They showered the region with an Arabic translation of the Protocols of the Elders of Zion and KGB-fabricated documents alleging that Israel and the United States were dedicated to converting the Islamic world into a Jewish colony.

    http://www.tabletmag.com/jewish-news-and-politics/103576/the-cold-wars-arab-spring?all=1

  33. Per Fredö skriver:

    När Carl fullt kallat Lavstujenko för buse mot bakgrund av hans agerande mot vårt land så dyker omedelbart den politiska moralismen väktare upp.
    Indignerat menar de att inte bara ordvalet var fel utan det skulle också förhindra att normala förbindelser via diplomati och ambassadör med Vitryssland skulle omöjliggöras.
    Det om något skulle betyda att vi inte längre värnar om de mänsklia rättigheternas
    Om det var gänget i tv-soffan helt eniga och lägg märke även DN- ledarredaktören.
    Det skulle vara mer rätt att bara kalla honom för diktator då skulle han inte bli så förbannad.
    Måntro det kanske.
    Det räckte ju med nedsniglande flygblad.

    Men vad ska vi kalla alla känd masmördare som nu finns och Stalin och Hitler.

    Var och en sina busar måhända.

    Och var det inte Palme som talade om djävulens kreatur och satans mördare.

  34. bildterberg skriver:

    Takk till etikettsprutarna från ADL.

  35. bildterberg skriver:

    Speciellt AmunD Lie.

  36. Jon Reina skriver:

    Per.
    Jeg er helt enig i at selv relativt små og politisk relativt ubetydelige land som Sverige og Norge – må tørre å ta standpunkt for regimekritikkere, samt ha guts nok til å stå opp mot regjeringer i land og røverstater som til de grader bryter mot menneeskerettighetene, som Hviterussland..

    Det er også viktig huske at det som synes å ha trigget president Lavstujenko’s overreaksjoner mot det offisielle Sverige, var et privat stunt finansiert og organisert av lederen av et svenskregistrert reklamebyrå. Det er altså ingen offentlige svenske handlinger som kan sies å trigget denne diktatoren Lavstujenko’s raseri…

    Det Lavstujenko tydeligvis krever, er at det offisielle Sverige straffer, eller i det minste ber lom unnskyldning for et stunt utført og finansiert av en svensk privatperson, firma eller organisasjon.

    Diktatoren Lavstujenko krever med andre ord at Sverige oppretter nye lover som gir svenske myndigheter rett til å staffe svenske borgere for politiske agitasjoner de har bedrevet i et tredje land, samt helst også innskrenke svenske borgeres rett til å uttale seg kritisk mot andre nasjoner i media eller på nettet, fra sine hjem i Sverige
    At DNs lederredaktør synes å dele Lavstujenko’s oppfatning i denne saken, synes derfor heller merkelig…

    Nå hører det til saken at Hviterussland ikke er noe stort eller viktig land for Sverige, Norden eller EU, eller deres næringsliv, Derfor er det også nesten konsekvensfritt for en nasjon som Sverige å kritisere landet og de som styrer det.

    Hadde Sverige derimot gitt Hviterussland en unnskyldning, eller enda verre, gjort som Lavstujenko ønsket og straffet de svenske borgerne som sto bak nallebjørn-stuntet. Ja da kunne saken lett ha bidratt til å redusere den svenske yttringsfriheten…

    Som tidligere nevnt var det en tilsvarende sak mellom Kina og Norge etter utdelingen av Nobels fredspris til Liu Xiaobo i 2010. Og selv den dag i dag lammer fortsatt denne prisutdelingen det offisielle forholdet mellom Kina og Norge.

    Nå har den norske regjeringen fått mye internasjonal ros for å ha stått opp mot en stormakt som Kina. Men det viktigste spørsmålet er allikevel hvor mye denne hendelsen, på tross av dette – har endret på norsk samfunnsliv og den norske folkesjela?
    Nå har selvfølgelig folk som DNs redaktører og andre svensker ha lov på tro at Kinas reaksjon overfor Norge, ikke vil ha innvirkning på mulige fremtidige utdelinger av fredspriser til kinesiske dissidenter. Nå er det verd å vite at Nobels fredspris bare er en av et fem-seks internasjonalt høyt anerkjente fredspriser som deles ut av norske private organisasjoner og institusjoner årlig. Og det er vel grunn til å undre hvor mange av disse fredsprisene som vil gis til kinesiske dissidenter i årene som kommer?
    Min klare påstand er at med fredsprisutdelingen i 2010, så mistet Norge mer enn bare sin uskyld. Vi oppdaget nemlig da noen av de ubehagelige konsekvensene med å rose eller åpent å kritisere.

    Og dessverre er det å vokte seg og ta hensyn eventuelle konsekvenser, akkurat samme sak som å nedgradere ytringsfriheten…

  37. metusalem skriver:

    Vi som kommenterar på denna blogg har fyllt ett par veckor med funderingar omkring nallebjörnar från skyn resp. en obetald rysk faktura. Båda sakerna har åstadkommit internationella förvecklingar.
    Naturligtvis borde båda sakerna ha förbigåtts i tystnad, men icke.
    KU skall hantera ena ärendet och EU det andra. Man får väl hoppas att vettig hjärnkraft kan komma fram till något som helst inte platsar inom politiska skämtsamheter.

    Under tiden pågår ett vedervärdigt inbördeskrig i Syrien. Detta låter världen ha sin gång, medan vi ivrigt diskuterar påvens skägg. Jag skäms för egen del fast jag inte har något inflytande. Stora mäktiga statsmän borde betänka att man borde söka rättvisa lösningar för människor som lider.

  38. bildterberg skriver:

    Senaste nytt från Syrien (BBC:s site är inte DNS-spoofad så deras
    version kan ni själva hitta, det som följer här är sana.sy-versionen):

    http://208.43.232.81/index_eng.html

    Man vill ju inte vara enögd, eller hur?

  39. bildterberg skriver:

    Är Lavstu och Lukas bröder, månne?

  40. bildterberg skriver:

    ”Hjärter dam” (fru Clinton) verkar allt mer kluven:

    http://www.voltairenet.org/Ms-Clinton-s-schizophrenic

  41. Per Fredö skriver:

    Ja Jon förvisso kan vi i vårt internationella umgänge uttrycka oss på olika sätt gentemot diktatorer och deras ideologier,

    Från ditt hemland så erinrar vad vår spetsfundige och samhällskritiske estradör Karl Gerhard karakteriserade
    Vidkun Quisling,i den klassiska Den ökanda hästen från Troja.

    Majoren Quisling är en papegoja, han imiterar så gott han har förstånd..

    Men gränser finns även i det internationella umgänget..
    Nu har såväl USA som EU:s utrikesministrar
    visat sitt stöd för hur vår regering, läs Carl, agerat gentemot Vitryssland.
    En tydlig signal-hitt men inte längre.

    Denna vitryska regim har sedan länge visat att den inte tolererar att någon som helst svensk kritik av Vitryssland för alla dess kränkningar av mänsklia rättigheter, vilka har urartat allt mer.

    Om det inte blev slut på det, hette det i samtal som pågått flera veckor, skulle Lustatjenko skicka hem vår svenske ambassadör,
    Han var värre än Putin med sitt ändliga, ni ska inte lära oss vad demokrati är.

    Vi får hoppas på ett nödvändigt och snart regimskifte.

  42. Amund Lie skriver:

    Diktatorenes private bildterberg bekrefter stadig at paranoia , konspirasjonsteorier og høyre/venstre- Fascisme opererer uten kamuflasje på denne blog . Hva er Putin-regimets interesse i Syria ? While obviously it is absurd to suggest that the PKK is comprised of Armenians and Israelis, the idea that Assad is providing assistance to them isn’t –on the face on it–at all implausible. It seems to me unlikely that Iran is actively assisting them; they’ve got enough problems of their own with the PJAK that I can’t imagine they’d want to stir up that hornet’s nest–but who knows. Now, I stress that I am speculating here, but it does seem obvious that were I Assad, I’d want the Turkish military and the Turkish intelligence services completely tied down with its own domestic uprising; and I’d hope to foment as much public backlash in Turkey against the AKP’s foreign meddling as possible.

    http://www.gatestoneinstitute.org/3263/turkey-a-baffling-24-hours

  43. mrmhalland01 skriver:

    Mteusalem
    >KU skall hantera ena ärendet och EU det andra. Man får väl hoppas att vettig hjärnkraft kan komma fram till något som helst inte platsar inom politiska skämtsamheter.

    Naturligtvis måste EU behandla båda dessa ärenden !
    Att KU blir inblandat är väl kanske bra, men, det har knappast med utrikes affärer att göra.

    MP’s anmälan till KU är inrikespolitik.

  44. bildterberg skriver:

    När al-Qaida gör ”nytta” avlönas de istället för att bekämpas:

    http://landdestroyer.blogspot.se/2012/08/uk-sends-5-million-to-listed-terrorists.html

    Bildtext till en av bilderna i artikeln:
    ”Little else could accentuate the hypocrisy and unhinged madness of US and British foreign policy more than Foreign Secretary William Hague announcing his government’s decision to fund genocidal sectarian extremists murdering under the flag of Al Qaeda in Syria.”

  45. Amund Lie skriver:

    Hvem er bildterberg ? Hvem er Israel Shamir ? Hvem er Tony Cartalucci? Hvem er anti-demokratenes nyttige idioter . Just a Lousy Journalist? Israel Shamir gör ingen hemlighet av sin beundran för Lukasjenka och ”den vitryska modellen”, vilket förstås har fått viss publicitet i regimtrogna medier i Minsk.

    ”Er modell är intressant, som en modell för utveckling utan partier. Enligt min mening är det helt rimligt: det går att bygga en bra statsstruktur utan partier”, har han sagt till Interfax. I en intervju för den statliga nyhetsbyrån Belta utnämner han dagens Vitryssland till ”socialismens skinande ljus”.

  46. bildterberg skriver:

    Vad anser AmunD Lie om statsskicken i Saudiarabien, Bahrain
    och Qatar? Om Syrien är en diktatur vad är då Saudiarabien?

  47. bildterberg skriver:

    Och sluta kalla dina meningsmotståndare för idioter, det blir tröttsamt i längden…

  48. Jon Reina skriver:

    Amund Lie:
    Jeg kan ikke for mitt bare liv å forstå hvorfor du drar inn en russiskfødt, svensk stattsborger, journalistisk amøbe som i lang tid har vært illkjent som Holocoast-fornekter, som Adam Ermash – i denne debatten?
    Ja for det er faktisk denne personen som skriver under pennenavnet Israel Shamir. Han heter altså Adam Ermash p riktig – om han ikke enda en gang har byttet navn da…..

    At en freelance journalist av hans lavnivåkaliber er i stand til å skrive rosene artikkeler for den Hvitrusssiske statspresen, vitner bare om at han er villig til å gjøre alt for å tjene noen kroner. For ingen vettuge eeuropeiske media er villig til å gi denne karen spalteplass – selv om han betaler for det…

  49. Amund Lie skriver:

    Jon Reina -Tony Cartalucci som de paranoide konspirasjonsteoretikere trekker fram som sin kilde opererer i samme divisjon som Jöran Jermas og Adam Ermash – Detta föranledde häromdagen en av Rysslands modigaste journalister, Julija Latynina, med förankring i Anna Politkovskajas Novaja gazeta, att gå ut på radiokanalen Echo Moskvy med frågan: Vad betyder det att Assange låter sig representeras av en extremist? Hon berättade att Shamir också erbjudit sitt material till dagstidningen Kommersant men mötts av kalla handen, eftersom man där inte tar i honom med tång. – http://www.expressen.se/kultur/pappas-pojke/

  50. Amund Lie skriver:

    Hva sier de anti-demokratiske konspirasjonsteoretikere og paranoide diktatormedløpere om frihetskjemerne i Syria ? ChechenCenter received a letter from ”Chechen brothers” fighting on the opposition side. In the letter it says:

    – Some newspapers and media state about our belonging to Al-Qaeda in our fight against Syrian government. This was never true! Chechen Rebels never fought for Al-Qaeda and have nothing to share with terrorist organization. Plus, French Agency reports – ”Chechen rebels belonging to Al-Qaeda are crossing the boarder from Turkey into Syria and stationed at Bad Al-Hawa” – is nothing else but completely none-sense. We deny any information coming from French Press Agency and state that none of the Chechens have crossed the boarder from Turkey into Syria.

  51. […] Carl Bildt. // ← Höst, bankkrislagstiftning och bankers […]

  52. bildterberg skriver:

    ”Guilt by association” är en teknik som på ett klumpigt sätt
    tillämpas av AmunD Lie här. Han återvänder på ett fixerat tvångsmässigt sätt till Israel Shamir utan att klargöra vad i hela friden denne har med Tony Cartalucci att göra, annat än det substanslösa påståendet
    ”Tony Cartalucci som de paranoide konspirasjonsteoretikere trekker fram som sin kilde opererer i samme divisjon som Jöran Jermas og Adam Ermash”.

    På liknande dunkelt sätt försöker han blanda in chechenska
    rebeller i samband med al-Qaidas deltagande i de externt
    finansierade terrostaktiviteterna i Syrien. Ingen begriper
    vad han vill ha sagt med det, troligtvis inte ens han själv.

    Dessutom fortsätter AmunD Lie med att frenetiskt upprepa
    sina etiketteringar av typen ”anti-demokratiske konspirasjonsteoretikere og paranoide diktatormedløpere”
    vilket kanske inte tillför så värst mycket kvalitet i debatten.

  53. Amund Lie skriver:

    Den anonyme konspirasjonsteoretiker bildterberg liker ikke at hans kilder plasseres der de hører hjemme . Hva med den 22. juli 2011? Miljøet rundt den sentrale konspirasjonsteoretikeren Alex Jones – som også har bidratt til «Loose Change»-serien – var raske med å mene at også terrorangrepene i Norge er utført av de samme mørke kreftene de mener står bak 11. september. Jones-kumpan Kurt Nimmo kunne allerede den 23. juli fortelle oss om «bevis» på at terrorangrepene i Oslo og på Utøya var en «falskt flagg»-konspirasjon.

    Det hadde ennå ikke gått et døgn. Politiet hadde så vidt begynt etterforskningen. Det politiske Norge var i sjokk. Men en skribent på et relativt obskurt amerikansk nettsted hadde allerede gjennomskuet det hele: «Breivik er åpenbart en person som har blitt utnyttet i en Gladio-operasjon for å ødelegge den politiske motstanden mot banksektoren». Blant «bevisene» er det finske partiet Sannfinnenes motstand mot å bruke finske penger på å løse de økonomiske krisene i andre EU-land. Kreativt.

  54. bildterberg skriver:

    Tekniken att hela tiden byta ämne och envist fortsätta med
    ännu tafattare försök till ”guilt by association” imponerar inte,
    AmunD Lie. Du måste nog skärpa dig en hel del.

  55. Amund Lie skriver:

    Konspirasjonstei\oretikere som anonyme bilterberg som bruker Alex Jones som kilde bør lese dette nøye -Det kan være interessant å sammenligne dette med 22. juli 2011. Det gikk nemlig ikke lang tid før for eksempel Kurt Nimmo – en av Alex Jones’ kumpaner – kunne fortelle oss om “bevis” for at terrorangrepene i Oslo og på Utøya var en “falsk flagg”-konspirasjon. Det hadde enda ikke gått et døgn. Politiet hadde såvidt begynt etterforskningen. Det politiske Norge var i sjokk. Men en skribent på et relativt obskurt amerikansk nettsted hadde allerede gjennomskuet det hele: “Breivik is obviously a patsy for a Gladio operation to destroy political opposition to the bankers”. De såkalte bevisene inkluderer det finske partiet Sannfinnenes motstand mot å bruke finske penger i et forsøk på å løse den økonomiske krisen i EU, samt en advarsel mot høyreekstremisme publisert av Department of Homeland Security i USA i forkant av 22. juli. Noen vil mene at en slik advarsel var vel… betimelig. I konspirasjonsteoretikernes verden var den timet. Ordet “bevis” fortolkes relativt liberalt i disse kretsene.

    http://oyvindstrommen.be/2011/09/11/den-enkle-utveien-tro-pa-en-konspirasjon/

  56. bildterberg skriver:

    Upprepning av samma nonsens som i föregående inlägg
    + falska påståenden om Alex Jones utnyttjad som källa.
    Vad kan man mer begära?
    Tar fram en etikett på vilken det står ”internettroll”.
    Fortsätt tills batterierna tar slut…

  57. Amund Lie skriver:

    Tar fram en etikett på vilken det står “internettroll”.
    Fortsätt tills batterierna tar slut… Det anonyme bidragsyter for diktatorenes bilderberg -bevegelse . – Å andra sidan är det ingen hemlighet vänskapen mellan Alexander Lukasjenko och Muammar Gaddafi, och att den vitryska presidenten har sympati for Hitler ”.

    ”När det gäller det, då Lee Harvey Oswald (Misstänkt för mordet på John F. Kennedy) hade bott i Minsk och arbetade som mekaniker på fabriken ”Horizon” – QUIPS expert. – Alla medborgare i Minsk kan visa dig fönstren til hans lägenhet. ”

    http://en.rian.ru/world/20110728/165436665.html

  58. Jon Reina skriver:

    bildterber:
    Denne Anund Lie er det vel strengt tatt ikke verd å bry seg om, siden han synes å leve i sin helt egen konspiratoriske verdem..

%d bloggare gillar detta: