Mörka signaler från Moskva

VID MEDELHAVET: I skrivande stund finns inte mycket information att tillgå om Kofi Annans samtal med den ryska ledningen i Moskva.

Men signalerna är knappast särskilt positiva.

Och i New York kommer det under den dag som bara börjat där att bli en dragkamp om den resolution i säkerhetsrådet som krävs för att förnya det mandat för FN-missionen UNSMIS som annars löper ut nu på fredag.

USA och Storbritannien vill ha en resolution under FN-stadgans kapitel sju med hot också om sanktioner – en påtagligt rimlig ståndpunkt i det läge som är – medan Ryssland säger att de kommer att lägga in ett veto mot en sådan.

Det vore självfallet en ytterligt olycklig utveckling. Ryssland och Kinas veto i början av året medförde en påtaglig försämring av situationen, och samma skulle bli följden nu.

I praktiken – om FN-missionen skulle dras tillbaka – skulle det innebära kollapsen för de ansträngningar för en politisk lösning som faktiskt sker. Och därmed öppna dörren för en än värre utveckling.

Därför utgår jag från att man trots allt kommer att finna en lösning i New York trots mörkret i de signaler som når oss från Moskva.

Samtidigt kommer rapporter om strider i vissa delar av Damaskus, och vi har nära kontakt med den ambassad som vi ju fortfarande har kvar. 

Dess säkerhet är en självklart viktig fråga.

Telefonsamtalen fram och tillbaka till Stockholm handlar mycket om olika aspekter på detta, men också om de olika förberedelserna för mötet med EU:s utrikesministrar i Bryssel på måndag.

Slutsatser diskuteras, stöts och blöts för att alla medlemsstater skall ha möjlighet att påverka.

Det handlar om Syrien, Libyen, Libanon, Mali, Somalia, Sudan och åtskilligt annat.

Men på måndag blir det också möte med utrikesministrarna från det Östliga Partnerskapets länder. 

Från Ukraina fortsätter nyheterna att vara tämligen nedslående. Att landet fick rejäl bakläxa från Europadomstolen för mänskliga rättigheter för politiserade rättegångar var viktigt.

President Putin var nyligen i Jalta på Krim för överläggningar med sin ukrainska kollega Yanukovich, men rapporterna därifrån tyder knappast på att han skaffat sig några nya vänner.

Ett besök hos ett motorcykelgäng gjorde att han lär ha anlänt till det planerade mötet ca fem timmar försenad. Sådant är knappast en slump.

I sitt anförande nyligen inför Rysslands församlade ambassadörer var president Putin mycket tydlig med att han ville att Ukraina skulle ansluta sig till den tullunion man formerat med Vitryssland och Kazakhstan.

Och i sin förlängning handlar den självfallet om betydligt mycket mer än tullar. Medvetenheten om det i Kiev tror jag är betydande.

Men om Ukraina vill gå den europeiska vägen – vilket skulle skapa betydande möjligheter för landet – måste man inse att det handlar också om värderingar och principer.

En politik byggd på hämnd och en rättsordning utan rätt har inga möjligheter i det europeiska samarbetet.

Också om detta kommer vi att ha anledning att samtala i Bryssel på måndag.

67 kommentarer till Mörka signaler från Moskva

  1. spanaren skriver:

    Mörka signaler från Moskva skriver utrikesministern……

    Har han även dagens händelser på betydligt närmare håll
    än Damaskus i tankarna efter att ha läst rapporter från FRA/MUST?

    http://wisemanswisdoms.blogspot.se/

    Kommer detta att överhuvudtaget omnämnas i svenska media?

    Naturligtvis inte – ikväll är det ”Allsång på Skansen”…..

    Spanaren besparar läsekretsen ytterligare förnumstigheter
    aka ”analys”. Må var och en dra sina egna slutsatser om det
    ryska agerandet och tystnaden från våra ansvariga politiker.

    Alaed befinner sig fortfarande i närheten av den ryska
    örlogshamnen i Baltijsk.

    Vi väntar nu på resultatet av förhandlingarna i Moskva samt
    hur rebelloffensiven ”Damascus Volcano” utvecklar sig.

  2. Kachina skriver:

    spanaren, du nämnde något i ett tidigare inlägg om tystnaden i media och i Bildts Blogg vad gäller Syrien.

    Hur skall man beskriva den, tystnaden? Tänk dig att man ämnar köra ett fordon på 50 ton över en bro byggd för 25 ton. Före fordonet sätter sig i rörelse är diskussionerna livliga och heta, men när fordonet väl har startat färden utbryter, tystnad.

    Skall det bära eller brista? Åskådarna väntar i tystnad.

    Sedan får man passa sig för vad man skriver i Bildts blogg. Jag beskrev tidigare hur man rensar ett bostadsområde där upprorsmän infiltrerat. Nu gjorde Syriens militär precis så i Treimsa, gick från hus till hus, kollade ID och gjorde husrannsakan, avrättade desertörer och motståndsmän,…..och kunde sedan hävda att detta inte var en massaker.

    Jag får en olustig känsla att deras UD läser Bildts Blogg. Jag hoppas att det var en tillfällighet att de utförde manövern precis som jag beskrivit att den bör gå till.

    Men,….det är inbördeskrig i Syrien och den manöver regimen utförde i Treimsa är ändå bättre än att urskillningslöst bombardera ett bostadsområde med artilleri och tanks.

    Upprorsmännen får räkna med att döda eller dödas. Det ingår i deras åtagande och så länge som civilbefolkningen skonas gäller öga för öga, tand för tand.

  3. spanaren skriver:

    Kachina,

    Så sant som det är sagt att Carl Bildts blogg läses på
    ställen de världsfrånvända inte anar…..

    Ävenså följer vi alla med spänning händelseutvecklingen
    i Syrien med allt vad den kan medföra även för oss svenskar.

    Fick vi inte en påminnelse från Putinland idag med tungt
    ryskt bombflyg med jakteskort i formation över Östersjön…..
    Detta var det ingen som trodde skulle kunna ske när beslutet
    om att avskaffa det svenska försvaret togs.
    Björnen är död – evig fred råder hette det från våra politiker och media.
    Idag reste Björnen sig på bakbenen visade klorna och röt
    – mot vem?

    Vi får hoppas på att det blir en övereskommelse trots allt i UNSC
    – Lavrov lät inte helt omöjlig efter Putins möte med Annan idag.

    Kanske operation ”Damaskus Volcano” som i Tripoli besegrar
    regeringsarmen varvid USA får sitt ”Regime change” och
    Ryssland kan konstera att syrierna internt nått en lösning.

    Nu meddelas officiellt på Interfax att lastfartyget Alaed har
    stängt av AIS (internationella positionsrapporteringen).
    Har hon gått till kaj i Baltijsk eller är hon på väg med eller utan eskort av örlogsfartyg från Baltijsk mot Tartus?

    Väntar fortfarande på att utrikesministern skriver något
    om hotbilden i vårt närområde särskilt efter Lavrovs karta och dagens ”flyguppvisning”.

  4. svaamer skriver:

    Carl Bildt ger en korrekt bild av situationen i Syrien i dagens inlägg. Slutsatsen man kan dra är att utan Rysslands och Kinas veto i FN mot all inblandning i Syrien, skulle inbördeskriget i stort sett kunna vara kväst.
    Varför Kina på andra sidan jorden lägger in sitt veto i FN mot aktioner mot Assad kan i förstone verka märkligt. Men när man minns Putins besök i Kina i våras är det inte lika konstigt – utan tvekan krävde Putin Kinas stöd i Syrien-frågan mot bilaterala förmåner från grannen Ryssland.
    Dessa båda asiatiska diktaturers (Kinas och Rysslands) fokus och vokabulär när de talar om masslakten i Syrien, visar på deras extremt materialistiska särart i dess prydno. Deras utrikesdepartement talar uteslutande om vem som kan vinna ekonomiska fördelar av blodbadet – det är nog väst, tror de – samtidigt som de är totalt blinda för den köttkvarn de håller igång genom sina veton, en kvarn som maler sönder alla. Vem bryr sig om pengar? Stoppa detta helvete!
    Diktatorn Putin kommer aldrig att ge sig. Denne pinsamme charlatan till ”statsman” – en före detta kgb-agent som talar om ”riktiga män” i ordalag från 40-talet, skulle hellre starta 3:e världskriget än förlora prestige genom att ge med sig i Syrien-frågan.
    Varken Kofi Anan eller någon annan kommer att komma någon vart med den storhetsvansinnige, ryske neanderthalaren. Det går lika lite att prata Putin tillrätta som det gjorde med Adolf Hitler.
    Det enda som återstår är därför att ge Putin vad han ber om – det 3:e världskriget. USA har flyttat ytterligare två hangarfartyg till Syriens kust. USA har Natos och hela EU:s stöd (inklusive Sveriges). Västvärlden bör strunta i Kinas och Rysslands invändningar och ingripa militärt för att stoppa blodbadet i Syrien – och samtidigt fullständigt radera ut all rysk närvaro i Syrien. Om Ryssland vill ta detta ett steg längre – var så goda.
    Storhetsvansinniga sinnen kan tyvärr bara stoppas med våld – ”fredliga samtal” skrattar de åt. Diktatorer som Putin och den patetiska regimen i Kina tar till ”samtal” bara när de tror sig kunna dupera romantiska västerlänningar (fråga Peking hur de ”fredliga samtalen” med Dalai Lama om det okuperade Tibet egentligen utvecklar sig).
    Alternativen är antingen att västvärlden struntar i FN och ingriper militärt i Syrien – eller att vi bara fortsätter att titta på medan köttkvarnen i Syrien fortsätter mala ner civila kvinnor, barn och andra oskyldiga – för att Putin och Kina vill att det ska fortsätta.
    Det är egentligen inga alternativ – väst måste följa sitt hjärta.

  5. spanaren skriver:

    För många är det kanske förvånande men Spanaren instämmer
    i den omvärldsanalys utrikesministern delgett oss.

    Innan vi ropar på ett tredje världskrig borde vi kanske betänka
    vad VK3 dag ETT KAN komma att innebära för VÅRTland
    – inom timmar besätter rysk trupp större delen av Sverige och hela Baltikum,
    Ryska fjärrstridsmedel frambaseras åtminstone till Gotland
    Östersjöområdet blir ett avspärrat område för USA/NATOs
    flyg och sjöstridskrafter. Svaret från USA kan bli insats av
    fjärrstridsmedel, inkl. taktiska kärnvapen, mot Gotland för
    att bekämpa de ryska robotbaserna därstädes.
    Sverige – Korea2.

    Har Svaamer tänkt i dessa banor eller hen helt förblindad
    av amerikansk propagande från CNN/Foxnews?
    Vad var syftet med gårdagen ryska ”flyguppvisning” över
    Östersjön?

    Så länge Putin (och Lukashenko) har kanske 60% stöd hos
    de egna medborgarna och 35% av övriga i Ryssland antingen är
    kommunister eller anhängare till rörelser som Nazbol med
    splittrade anhängare till vår västdemokrati utgörande 5%
    skall vi kanske inte ropa på ”regime change” i Ryssland.
    Vi och ryssarna vet vad vi har men inte vad vi KAN få……
    Att demonstrationer av storlek större fotbollspublik setts
    i tiomiljonersstaden Moskva, med majoritet av extremister av typ Nazbol, skall vi inte dra för stora växlar på.
    Hur många deltagare har demonstrationer i Washington, Madrid, Athen osv haftpå senare tid. Om demonstrationerna i Moskva uppfattats som ett hot mot nuvarande administration hade säkert
    dagens Tsar gjort som föregångarna – oavsett röda eller vita
    – satt in ”kosackerna”

    NATOs hemsida har en artikel om vad en amerikansk
    krigsinsats mot enbart den syriska krigsmakten skulle
    kräva. Om Iran och i förlängningen Ryssland skulle
    ingripa BLIR konflikten av den tredje världskrigsomfattning
    som Svaamer efterlyser.

    Åter till den ryska flyguppvisningen.
    De amerikanska hangarfartygen skall överleva Atlantresan……
    I Persiska Viken är de ”sitting ducks” för bekämpning med
    ryska och kinesiska sjömålsrobotar från Iran.

    http://www.acus.org/natosource/syria-vs-nato-breakdown-forces

    I vanlig ordning mycket militär och krigsmuller från Spanaren.
    Låt oss hoppas att de båda världsmakterna kommer fram till
    en för båda sidor acceptabel lösning i New York.
    De ryska marininfanteristerna på väg till Tartus kan ju få en
    ”basker blå”…..

    PS

    Hittills idag inga nyheter från Damaskus. Slocknade vulkanen?

  6. spanaren skriver:

    Allas vår general Makarov har varit på besök hos kollegorna
    i Pentagon.

    Vad som diskuterades mellan världens två ledande militärmakter
    vet vi inte – men……

    Liksom vad gäller den omtalade ryska generalstabskartan och
    gårdagens ryska ”flyguppvisning” över Östersjön kan man kanske
    få en glimt av sanningen….

    http://hbl.fi/nyheter/2012-07-18/hs-usas-kongress-sager-nej-till-missilaffar-med-finland

  7. svaamer skriver:

    Men Spanaren då, hur står det till i hjärnkontoret egentligen? Kan du inte läsa innantill?

    Jag har aldrig ”ropat på ett tredje världskrig”, som du påstår. Hemska tanke!
    Jag inser att jag tydligen bör förklara det jag syftade på i mitt förra inlägg ytterligt långsamt och övertydligt – så att ingen missförstår och tror att jag vill ha ett världskrig.

    Vad jag sade var att den prestigesprängde Putin (inte jag) troligen hellre skulle riskera ett världskrig än att ge sig i Syrienfrågan. Det är det han försöker skrämmas med – världskrig (menade jag mellan raderna, vilket alla inte tycks förstå). Jag föreslog därför att väst borde syna Putins kort genom att inte vika undan av feghet pga hot från hans patetiska, ryska skräpdiktatur.
    I själva verket skulle det lilla Ryssland (med bara en tredjedel av EU:s invånarantal, och endast en bråkdel av USA:s och Natos militära kapacitet) förvandlas till en askhög av ett sådant krig, och samma sak gäller för Kina.

    Putin försöker skrämmas med detta storkrig, och han tycks lyckas mycket bra med sin stategi – inte minst Spanaren verkar närmast paranoid av rysslandskräck. I spanarens uppjagade fantasi har Ryssland ”inom timmar” efter ett krigsutbrott tagit ”större delen av Sverige och hela Baltikum”.
    Försök sansa dig lite nu, min vän – du börjar nästan låta lika hysterisk som ”metusalem” låter som en surmagad gnällspik. Man tar sig inte ens från Petersburg till Stockholm med Steenaline på ett par timmar. Dessutom finns det säkert 6-7 frivilliga från hemvärnet på någon skärgårdsö som motar bort röda armén – eftersom alliansregeringen med Reinfeldt i spetsen har lagt ner försvaret (mycket pga pacifisten Anders Borg, som motsätter sig alla anslag till försvaret för att han hellre vill visa upp snygga budgetsiffror – resten av tillvaron struntar han i).

    Så jag vill verkligen inte ha något världskrig, Spanaren, jag sade bara att Putin försöker skrämmas med det (vilket han har lyckats med i ditt fall – inte i mitt). Sanningen är att Ryssland inte är en bråkdel så starkt som väst, något hans storhetsvansinniga lilla kgb-hjärna inte lyckas fatta.

  8. spanaren skriver:

    Svaamer,

    OK det uppstod tydligen ett missförstånd…..

    Vad gäller den ryska krigsmakten under upprustning är
    det kanske så att Spanaren i likhet med kända militära
    säkerhetspolitiska experter som Bo Pellnäs har en nykter
    bild av rysk förmåga idag. Historien tog inte slut 1999/1981.

    Ämnet är lämpligt för enskild spaning….

    Detta är uppgifterna från den kanske tillsammans med Jane’s
    mest pålitliga västliga OSI-källan IISS (International Institute of
    Strategic Studies)

    Rysslands krigsmakt:

    Equipment summary

    The following figures are from two different sources. Main equipment numbers are from the IISS’s Military Balance 2006, and these broadly agree with the latest 2008 edition of the Military Balance. Figures in parentheses marked ”active” are from http://warfare.ru.

    Equipment

    Numbers

    Main Battle Tanks

    22,800+ (~6,500 active)[78][79]

    Light Tanks

    150 PT-76;[80] None[81]

    Armoured Infantry Fighting Vehicles

    15,000+ (~6,000 active)[82]

    Armoured Personnel Carriers

    9,900+ (~6,400 active)[79]

    Towed Artillery

    12,765 (~7,550 active)[79]

    Self Propelled Artillery

    6,000 (~3,500 active)[83]

    Multiple Rocket Launchers

    about 4,500 (~900 active)[84]

    Mortars
    6,600 (~2,600 active)[83]

    Self-Propelled Surface to Air Missiles
    about 2,500

    ——

    Siffrorna anger aktiva resp. ”i malpåse”.
    Krigsmakten 2012 mönstrar drygt en miljon man med
    10 årgångar värnpliktiga utbildade under Putin som mob.reserv.

    Flygvapnet har omkring 2000 stridsflygplan av generation
    4 (MIG-29),4+, 4++ (och 5 (PAK FA) under förbandsättning.)

    Vad gäller flottan så har Björnen alltid varit en dålig simmare…

    Någon nämnvärd nedrustning torde inte ha skett under de
    senaste fem åren har troligen inte skett.

    —-

    US Army och US Marine Corps har ungefär lika stora
    stående styrkor tillsammans som den ryska armen har
    ”här och nu”. Ryssarna har dessutom en stor mob.reserv.
    Den amerikanska stridsvagnsparken är ungefär lika
    stor som den aktiva ryska.

    Fd stormakterna UK, Frankrike och Tyskland räknar
    sina stridsvagnar i 100-tal och armesoldater i 10.000-tal.
    Kan lämnas utan avseende i de stora sammanhangen.

    Vad gäller tredje världskriget så kommer både USA/NATO
    och Ryssland förvandlas till radioaktiva askhögar.
    Det fjärde världskriget utkämpas med klubbor och stenyxor.

    Spanaren är varken en ”Mors lille Olle” eller en av ryssfobi
    lamslagen person utan försöker se den reella verkligheten
    bakom propagandans (både öst och väst) Potemkinkulissser.

    Har inte Svaamer efter att ha läst IISS uppgifter en något
    överdriven bild av USA:s (med global basering) och Rysslands
    i ett relativt närområde verkliga militära styrka?

  9. spanaren skriver:

    I väntan på omröstningen i UNSC New York länkas här
    till en trovärdig nätsida som beskriver de militära styrkeförhållandena
    i Östersjön.

    http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/styrkeforhallandena-ryssland-sverige-i.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FxnFd+%28Cornucopia%3F%29

    Svaamer,

    Enbart ryska 76:e GDSS i Pskov har större slagkraft än hela
    det svenska ”försvaret” 2014.
    76:e är fullt bemannat med yrkesmilitär och modern materiel.
    Insatsberedskap: OMEDELBAR vid order från statsledningen.

    Hur lång flygtid är det från Pskov till Arlanda/Östersund/Göteborg
    med en IL-76?

    Slite tas med en halvpluton marininfanteri från rysk bogserbåt
    som lägger ut från Baltijsk.

    Fortfarande gäller att förmåga inte innebär omedelbar krigsrisk.
    Politiken bestämmer Putin……

    Kanske nu läge att skåda den reella verkligheten bakom den
    evigt blå himlens såpbubbla som vi svenskar hjärntvättats med….

  10. svaamer skriver:

    Spanaren.

    Jag vill passa på att säga att jag för min del tycker att du gör ett mycket bra jobb här på bloggen. Dina inlägg är både pålästa och intressanta, och du gör en stor insats med att bilda opinion för ett starkare svenskt försvar. Det är verkligen vad det här landet behöver, och jag hoppas att du fortsätter skriva dina givande inlägg.

    Efter att detta är sagt vill jag påminna om att antalet tanks och soldater inte är avgörande för ett lands slagkraft (med tanke på den lista du uppställde). Kom ihåg att Ryssland, trots all sin makt på pappret, förgäves försökte besegra talibanerna i Afghanistan i 4 år, och sedan fick bege sig hem med svansen mellan benen utan att ha vunnit. Precis som när de tvingades lämna Tjetjenien.
    När sedan USA (under president G.W. Bush) och några natoallierade tog sig an saken, var Afghanistan besegrat efter bara en månad.
    Rysslands stridskrafter styrs fortfarande nästan som under 2:a världskriget. De saknar fantasi, dådkraft, förmåga att förnya sig. Penalism och mobbing – ofta ända till döds – missbruk och översitteri med höga självmordstal som följd, är normal vardag i den korrumperade ryska armén. Stridsmoralen är låg, soldaterna bryr sig inte, och utsikten att börja slåss mot Nato ter sig som rena mardrömsscenariot (med rätta) för den menige, ryske soldaten.
    Att som Putin försöka imponera med mängder av krigsmaterial kan se märkvärdigt ut utanpå, men betyder inget alls i en skarp situation. Det betyder dock inte att våra 6-7 hemvärnsgubbar ute på skäret i kustbandet kan stoppa dem.

  11. spanaren skriver:

    Svaamer,

    OK tack för erkännandet. Gammal man gör så gott han kan…

    I väntan på nyheter från Syrien om operation ”Damascus Vulcano”
    och mötet i New York med UNSC kan vi ju fördriva tiden med
    en purfärsk analys av läget i Östersjöområdet som även tar upp
    gårdagens ryska ”flyguppvisning” som tydligen vi svenskar liksom
    ifråga om vad Makarov sade i Stockholm inte skall få veta något…

    http://cornucopia.cornubot.se/2012/07/den-ryska-bjornen-ryter-till.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FxnFd+%28Cornucopia%3F%29

    Turerna och desinformationen kring MV Alaed blir alltmer
    obegriplig. Senaste position 18/7 morgon var inloppet till
    örlogshamnen i Baltijsk enligt den tydligen åter påslagna
    internationella rapporteringen.

  12. Kachina skriver:

    Det gäller vilken typ av försvar vi skall bygga. Varken NATO:s eller Rysslands krigsmakter imponerar på mig. De är stela, tunga och väl synliga måltavlor.

    Det räcker med en man, utrustad med en ”Panzerfaust”, för att totalt eliminera en stridsvagn. Det såg vi nyligen i Syrien. Skottet tog mellan torn och vagnskropp, gick in och antände stridsvagnens egen ammunition. Tornet flög några meter upp i luften och landade tio meter därifrån. Av besättningen fanns inte ens rester att skrapa ihop. Allt var utbränt.

    Jag gjorde lumpen som skytt i en PBV utrustad med 20 mm automatkanon. Den kunde bekämpa annat pansar, om man träffade rätt punkt. Den var dessutom utrustad med spränggranater och med dem kunde man bekämpa trupp på upp till en kilometer.

    (Jag sköt av vajern som drog måltavlorna på Tåme skjutfält,…..på 700 meters avstånd. Bara för att jag ville ha en rökpaus. Det säger lite om vapnets effektivitet.)

    Små förband med bandvagnar, utrustade med 20 mm automatkanon, för små för att bli flygmål, kan ställa till med mer oreda än en hel bataljon. (Jämför med engelsmännens jeepar utrustade med detta vapen i ökenkriget, och vad det ställde till med bakom tyskarnas frontlinje.)

  13. metusalem skriver:

    Syrien är förvisso världens stora huvudvärk just nu. Kanske kan det vara läge för att lyfta fram ett skeende som verkar vara på väg åt överraskande positivt håll. I Libyen hölls ju val nyligen, och det visade sig att valet kunde avhållas i god ordning. Dessutom fick i denna valomgång ett parti som betecknas som liberalt närmare hälften av parlamentsplatserna. Sen finns det tydligen en annan valmanskategori utanför de partianslutna. Detta kan naturligtvis sätta käppar i hjulet.

    Så långt är detta glädjande. Vi har lärt oss att diverse lokala grupperingar har stort inflytande, och tiden efter Kadaffis fall har ju varit uppfyllt med en hel del vapenskrammel. Men nog kan man glädjas åt att inte någon ultraislamistisk gruppering tagit makten, och planerar för Sharialag. Givetvis får man räkna med att det segrande partiet består av muslimer, liksom svenska riksdagsmän huvudsakligen räknas som kristna.

    Turkiet är ju ett land med huvudsakligen muslimska trosbekännare, och vi är väl på sikt beredda att ge Turkiet en EU-plats. Den ledande personen i det segrande partiet i Libyska valet, förefaller vara en modern liberal, varför man nog kan hoppas att goda förutsättningar finns i detta land.

  14. bildterberg skriver:

    ”När sedan USA (under president G.W. Bush) och några natoallierade tog sig an saken, var Afghanistan besegrat efter bara en månad.”

    :-D

  15. svaamer skriver:

    Visst var det roligt, bildterberg :). Vad jag menade var naturligtvis att västmakterna avsatte den talibanska regimen, även om islamistfanatikerna fortsatte sina illdåd ur lönndom från hålvägar, på magen i dikena och som förklädda självmordsbombare på salutorgen. Sådant tycker de väldigt mycket om.
    Innan G.”Dabbeljo”. Bush´s attack med väststyrkorna hade ägt rum, var det talibanerna som satt vid soppgrytorna, medan ryssarna krälade omkring på sina vita magar i dammet ute i nowhere. En ringa men dock notabel regimväxling, även om det kanske är att ta i att påstå att någon blev direkt besegrad.
    Roligt att höra om dina äventyr i pansarvagnen, Kachina. Själv gjorde jag lumpen som däcksmatros i flottan, en tid man inte glömmer. Sköt gjorde vi också, med både det ena och det andra.
    Om Vladimir Putin någonsin gjorde lumpen torde det ha varit som slop-drudge ”slask-utpytsare” I Lubjankas fängelsehålor – den enda plats som den lille marsipankindade diktatorn kunde ha överlevt längre än några dagar på.

  16. spanaren skriver:

    Svaamer,

    Vi väntar fortfarande på besked från New York och om den
    vidare utvecklingen i Damaskus.

    BBC rapporterade att striderna inte är att betrakta som
    konventionella gatustrider mellan organiserade militära
    förband utan mera som ”urban guerilla” mot landets krigsmakt.
    Rebellerna kan aldrig nedkämpa regeringsarmen med lätta
    vapen utan ett stöd från USA/NATO som Ryssland fortfarande
    tycks stoppa.
    En annan möjlighet är naturligtvis att regeringsförband löper
    över till rebellerna eller att den decimerade statsledningen
    faller samman. Vi får se……
    Attentatet mot statsledningen påminner om det som skedde
    mot Hitler av frihetskämparna/landsförrädarna (välj själv) 1944.

    Under tiden konstateras att Svenska Dagbladet har intagit
    en ställning liknande undertecknads vad gäller den helt
    oansvariga svenska säkerhetspolitiken.
    Även Dagens Nyheter har skrivit om faran med det idag
    obefintliga svenska försvaret med Bo Pellnäs som anlitad
    säkerhetspolitisk expert.

    Länkar till en ledare i dagens SvD som kanske är av intresse
    även om man inte förstår ryskan i den länkade videosnutten.

    http://blog.svd.se/ledarbloggen/2012/07/18/samtidigt-i-ryssland/

    Historien slutade inte för tolv år sedan. Din beskrivning
    kan vara relevant för Jeltsins Tjetjenienkrig men redan
    i Putins revanschkrig var det en helt annan krigsmakt som
    visades upp för att inte tala om det ryska motangreppet
    mot Georgien där endast fransk medling stoppade de
    ryska pansarkilarna en halv timmes körning från Tblisi.

    Ryssland ÄR ett annat Europa och har en helt annan syn
    militära förluster och militär utbildning än USA/NATO har.
    Insats av taktiska kärnvapen förutses i alla manövrer på
    senare tid. Anses vara kostnadseffektivt ”tungt artilleri”.
    I ”Union Shield 2006” förutsågs NATOs kraftsamling i
    Polen slås ut med insats av taktiska kärnladdningar och
    vidare ”hemortsbekämpning” av Europa längre västerut.

  17. vassleprotein skriver:

    Putin verkade vilja lägga energin på något annat enligt den gamla lagbundenheten E=MC2. Så vi får väl hoppas att det blev något matnyttigt hos Mc-gänget för att komma 5 timmar försent lär knappast gynna någon social balalajkaschottis, det är väldigt mycket han sätter på spel med tidsmässiga intonering. är det den nya tidens put-in-on-a-ritz? Måntro ;)

  18. Kachina skriver:

    ”Rebellerna kan aldrig nedkämpa regeringsarmen med lätta
    vapen utan ett stöd från USA/NATO som Ryssland fortfarande
    tycks stoppa.”

    Precis, ”urban guerilla” bekämpas precis som i Treimsa, snabbt och enkelt.

    De måste få flygunderstöd NU. Det skall inte gå för regimen att isolera ett bostadsområde. Drönare är i detta läge ett utmärkt vapen. (Det går ju att radera bort nationalbeteckningarna från dem.)

  19. bildterberg skriver:

    ”De måste få flygunderstöd NU. Det skall inte gå för regimen att isolera ett bostadsområde. Drönare är i detta läge ett utmärkt vapen. (Det går ju att radera bort nationalbeteckningarna från dem.)”

    Hilary tar säkert tacksamt emot dina tips, Kachina,

  20. bildterberg skriver:

    Det där med bortraderade nationalitetsbetecknngar påminner
    om den israeliska attacken mot USS Liberty 8 juni 1967 där
    de attackerande (israeliska) jetflygplanen just hade obefintliga
    nationalitetsmarkeringar. Intressant att notera att detta helt
    undviks att nämnas i Wikipedias artikel. Däremot finns det
    med i t.ex. följande framställning:

    http://www.sixdaywar.org/uss-liberty.asp

    Ursäkta mitt tillfälliga avvikande från det egentliga ämnet.

  21. Kachina skriver:

    Ha,ha,……Ho,Ho,……jag tror inte på dina källor Bilderberg. Typiskt propagandasnack.

    Jag ger inte ett ruttet öre för Assad eller Putins ställningstagande.

    Jag hoppas Hillary uppfattat signalen. Nu måste det sättas in drönare till stöd för den Fria Syriska Armen, alltså upproret.

    Det måste igång inom timmar, för när milisen som stöder regimen går in och sanerar bostadsområden, dör både skyldiga och oskyldiga.

  22. flyktingar skriver:

    Carl Bildt

    På Cypern sitter en svensk med kopplingar till Hizballah frihetsberövad, misstänkt för förberedelse till terrordåd.

    Vilken nationalitet har/hade bulgarienbombaren?

  23. Kachina skriver:

    Bilderberg, din länk till sexdagarskriget beskriver INTE att Israel attackerade ett US-fartyg, utan att visa sina nationalbeteckningar. Du måste läsa hela artikeln.

  24. spanaren skriver:

    De som bestämmer världens öde har ikväll talats vid
    per telefon på initiativ av den amerikanska sidan.

    Vi får se imorgon om det gjorts någon uppgörelse och
    i så fall vad den innehåller.

    EU, rest-NATO mm osv tillfrågas inte ens…..

    http://www.en.rian.ru/world/20120718/174671091.html

  25. Kachina skriver:

    Jag har kollat din länk, spanaren. Jag har helt bortsett från taxten och koncentrerat mig på blicken de uttrycker.

    Obama hård, krävande, jag bestämmer, i kontrast med Putins ”förstå mig”-blick.

    Detta betyder att USA måste ge efter på någon punkt som ”worldruler”.

    USA kommer aldrig att få egenmakt över den här planeten. Det är bara för dem att inse. Tätt samarbete med Ryssland är ett måste på den här kontinenten och det börjar med att man skrinlägger alla planer på en robotsköld i Polen.

    De får istället acceptera de fredliga erbjudanden om samarbete med Rysslands befintliga radarstationer.

    Så Hillary,……skicka du dina drönare till Syrien samtidigt som du tackar JA till Rysslands generösa erbjudanden om samarbete vid deras strategiskt placerade radarstationer. Glöm allt om robotskärmar i Polen.

  26. flyktingar skriver:

    Carl Bildt borde sända en tacksam hälsning till cypriotiska och israeliska säkerhetstjänsterna. Dagens andre massmördare av israeliska turister hade kunnat varit svensk.

  27. bildterberg skriver:

    Kachina:

    ”crewmember Lloyd Painter claimed in a History Channel documentary that he saw “unmarked jets, no markings whatsoever” pass over the ship, thus clearly implying that the attack was intentional and premeditated”

    som sen i den refererade CAMERA-artikeln ”vederläggs”.

    När det gäller Syrien är det fråga om vems propaganda
    som är minst lögnaktig. Du har gjort ditt val, Kachina
    och jag har gjort mitt. Jag skrattar lika gott åt BBC
    och al-Jazeera som du skrattar åt SANA, Landdestroyer
    och Voltaire Network. Var och en blir salig på sin tro, Kachina.

  28. Kriget i Irak skulle, enligt den här krigsveteranen, inte ha kunnat föranstaltas utan den underliggande rasism som det i grunden konstituerats av, i detta fall i form av rasism mot muslimer.

    Men hur ska de då lyckas motivera de amerikanska / västerländska grabbarna att ingripa mot de kristna och alawitiska befolkningsgrupper som stöder Assadregimen i Syrien nu när en resolution om militärt ingripande ser ut att bli till ett faktum.

  29. Ursäkta- det var inte min avsikt att skicka mer än en länk till youtube och så blev det så här istället! CB få väl retuschera bort det, för själv kan jag väl(?) inte göra det så här i efterhand -eller?

  30. Och vad gäller interventionen i Libyen, så konstituerades den med hjälp av rasismen mot den svarta inhemska befolkningen och gästarbetarna – det var ju den uppgiften som myten om de där viagraknaprande svarta legoknektarna som skulle ha förgripit sig på civilbefolkningen och i form av massvåldtäkt på kvinnorna skulle fylla.

    Den som sedan tiotusentals oskyldiga svarta i Libyen fått plikta för i form av progromer, lynchningar våldtäkter, avskurna halsar och bröst, kastreringar, tortyr, folkfördrivning, internering på oviss framtid utan möjlighet till rättslig prövning fråntagna sina pass, pengar och mobiltelefoner etc – såväl som NATO-bombningar av sina bostadsområden.

    Trots att det alltså senare visat sig att det mesta av det om än kanske inte allt var en medvetet tillverkad lögn.

    I all synnerhet det där med viagran, som vi ju alla vet vid det här laget.

    Är det nån som tror att någon av alla dessa fick vara med i valet och rösta? Eller om så vore att de hade vågat rösta på Khadaffi?
    Han som utgjorde ett skydd för denna del av befolkningen gentemot den arabiska del som alltid diskriminerat svarta och därvidlag varit oerhört rasistiska.

    Men myten om de svarte våldsbenägne och våltäktsbenägne vilden lever och frodas som aldrig förr, såväl här i Väst som i Arabvärlden och funkar hur bra som helst att damma av och putsa upp för att återigen legitimera övergreppen på afrikaner och den nykolonialistiska ödeläggelsen av Afrika.

    Som nu alltså härjar för fullt i Mali, dit alla de till tänderna rustade al Qaidarövarbanden tagit sin tillflykt efter sina räder i Libyen.

    De står där nu med sina hackor och håller på att förvandla det så oerhört fascinerande och stolta världskulturarvet i Mali till en grushög.

    Utan att någon enda ingriper till dess beskyddares försvar.

    Kvinnorna påtvingas sharialagar, något som aldrig förekommit i denna del av Afrika, och en kvinna blev piskad så hårt att hon och hennes barn, som hon bar på sedvanligt afrikanskt vis i ett tygstycke på ryggen föll till marken – därför att hon ansågs ha fel klädsel.

    Och tuaregernas öde ska vi bara sedan inte snacka om. Så sorgligt att man bara skulle kunna dö.

    Det är det pris som afrikanerna fått betala för Västs mission att föra in sk ”demokrati” i Libyen!

    Dessa kringdrivande rövarbands härjningar ihop med den massvält som nu beräknas drabba 10 miljoner i området Västafrika /SAHEL (såväl som Mali) kommer att tillsammans medverka till att tex Nigers oerhört rika uranfyndigheter ligger där som på ett färdigdukat bord för USA/Frankrike att hugga in på.

    Ett billigt kolonialkrig. Kommer inte att behöva kosta mer än det saudierna skickar i form av fortsatt finansiering och vapenutrustning till sina mänskliga bulldozers i deras kamp för herravälde över regionen. Dom får väl sedan också ta för sig av det dukade bordet.

  31. Pravo skriver:

    Idag, den 18:e Juli, har två terroristattentat begåtts. Det ena i Syrien och det andra i Bulgarien. Västmakterna har inte visat en tillstymmelse till fördömande mot attentatet i Damaskus, som av allt att döma verkar vara det grövsta terroristattentatet i modern tid. Men mot ett marginellt attentat i Bulgarien har man riktat skarpa fördömanden. Är västmakterna så cyniska att de gör skillnad mellan terroristattentat och terroristattentat? Jag har tolkat tidigare uttalanden som att ett krig mot terrorismen råder. I sådana fall råder kriget mot terrorismen mer på vissa platser än andra. Så att säga ett krig mot viss terrorism.

  32. Kachina skriver:

    Till Barack Obama, Vladimir Putin och Hillary Clinton. Jag hoppas att ni blir informerade om dessa ord. Nu direkt, krävs drönare för att hjälpa FSA.

    Direkt därefter krävs ett tätare samarbete med Ryssland. Om detta inte kommer tillstånd, har vi det faktum att de amerikanska kontinenterna isoleras från den europeiska/asiatiska kontinenten, som kommer att styras av,………KINA.

    Möjligtvis kan ni behålla England, en liten fis i sammanhanget, men resten av landmassan, från Paris till Tokyo, kommer att tilhöra,…….Kina.

    Det enda som kan hindra detta scenario är täta band mellan Väst och Ryssland.

    Barack och Hillary, ni har inte längre råd att vara stöddiga. Ryssland måste in under paraplyet. Ni känner tydligen inte till de bindningar som funnits i flera tusen år, mellan Ryssland och Nord/Centraleuropa.

    Vi är ett och samma folk sedan flera tusen år. Till marknaden i Haparanda kom folk från hela Nordkalotten. En av mina förfäder var en rysk sjöman som gifte sig med en kvinna i Boviken på 1700-talet. Hans barnbarn stred mot ryssarna i kriget 1809.

    Ryssland är nyckeln till den Europeiska/Asiatiska kontinenten. Lämna dem i sticket och samma kontinent kommer att styras av,….Kina.

    Det krävs ett tätt, mycket tätt, samarbete mellan USA/NATO/RYSSLAND om vi skall förhindra att globen delas i två delar.

  33. gruelse skriver:

    Med tanke på de moskovitiska signalernas dunkelhet och det officiella Rysslands inblandning i Finlands säkerhets- och försvarpolitik, bör Sverige sätta Insatsorganisation 2014, enligt aktuell status, på krigsfot och med stöd av Solidaritetsförklaringen förklara, via en kommuniké från Arvfursten palats, Ryssland krig,.

    Beslut i stort:

    Genom ett samtidigt angrepp på Ryssland från två fronter ska Rysslands viktigaste städer intas. Med bas från det svenska fastlandet ska en bataljon vardera landsättas i Leningrad oblast och i Kaliningrad oblast för att som förstahandsmål slå ut ryska sjöstridskrafter och luftvärn samt som andrahandsmål besätta Kaliningrad och S:t Petersburg.

    Med bas i Afghanistan ska ett förstärkt skyttekompani ha som förstahandsmål de ryska/kaukasiska oljekällorna för att därefter inta Moskva som andrahandsmål.

    När målen är intagna ska en del av den av svenska styrkan rensa upp i eventuella motståndsfickor i östra Ryssland ner mot kinesiska gränsen.

    (Det kan förekomma vissa spår av ironi/megalomani i ovanstående textmassa.)

  34. Kachina skriver:

    :-) Gruelse, bekämpa inte dina vänner.

  35. spanaren skriver:

    I dessa väntans tider finns kanske tid att läsa vad den
    trovärdiga amerikanska tankesmedjan ”Jamestown” skriver
    om allas vår general Makarovs besök i Finland.

    Det militära tomrummet Sverige omnämns överhuvudtaget
    inte……

    Alla våra grannländer är ”concerned” medan vi svenskar
    som alla vet lever kvar i vårt dårarnas paradis och tror
    att den ljusblå himlen med lätta moln som vår propaganda
    blåst upp är den verkliga himlen och inte en såpbubbla som
    ”någon” när som helst kan sticka hål på….

    http://www.jamestown.org/programs/edm/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=39640&tx_ttnews%5BbackPid%5D=27&cHash=fc3495551804111da18ac14e200ac939

    Vad gäller rapporteringen från Syrien gäller kanske att ha
    klar syn på båda ögonen och göra egna analyser.

    Igår visade Al Jazeera ”BREAKING NEWS” i timtal med
    krigshetsande nästan hysterisk rapportering med bilder
    som ständigt upprepades av en obetydlig patrullstrid i
    vad som Spanaren uppfattade som gränder i Kasbah.
    Det påfallande var patrullen ur regeringsarmens militära
    uppträdande i motsats till rebellernas odisciplinerade
    ”strid”.

    Ryska ”CH1” nyhetsprogram ”Vremja” visade ett centralt
    Damaskus där livet fortgick som vanligt med livlig trafik
    och en demonstration FÖR den nuvarande regimen.
    (CH1 finns som tillval hos ComHem)

    Attentatet mot syriska statsledningen visar stora likheter med
    vad som hände 1944 i Nazityskland då en liten grupp
    officerare svek sin trohetsed mot ”Fuehrer und Vaterland”

    jmf
    vad vi fordom när Sverige hade ett försvar alla värnpliktiga
    dyrt och heligt lovade vid ”Krigsmans erinran”.

    Blev Claus von Stauffenberg och övriga ansvariga
    förklarade som hjältar av Roosevelt, Churchill eller Stalin?

    Vad som hände med attentatsmännen, verkliga och misstänkta,
    vet vi alla som sett Hollywoodversionen av verklighetens
    ”Unternemen Walkuere”.

    Hur skall vi idag se på ”Operation Valkyrija” i Damaskus?

    Kachina,

    Instämmer vad gäller Obama och Putins ansiktsuttryck.
    Globalt är det fortfarande så att, för att använda Putins
    geopolitiske rådgivare Alexander Dugins ordval, att
    Sjömakterna – numera Sjömakten – globalt har ett
    överläge med sina hangarfartygsstridsgrupper och
    helt överlägsna förmåga vad gäller lufttransporter av trupp.

    ”Landmakten” har doch överläge i ”det nära utlandet” och
    Rysslands övriga närområde.
    Läs vad ”Jamestown” skriver om den ”intressesfären”….

    Vad gäller amerikanska drönare torde de inte ens hinna
    passera syrisk gräns/kust innan de är nedskjutna av det
    effektiva syriska luftförsvaret.
    En amerikansk insats av tungt bombflyg typ B-52 torde
    även vara omöjligt att göra pga väntade förluster.
    Vad som gäller är massinsats, med kanske 50% förluster,
    av hangarfartygsbaserat attackflyg.
    Flygbaserna i Turkiet kommer troligen att omedelbart slås
    ut med fjärrstridsmedel – syriska eller iranska och i det
    ultimata skräckexemplet ryska.
    Vad gällde den ryska ”flyguppvisningen” häromdagen över
    Östersjön och Svarta Havet – hemlig för alla svenskar
    utom de gotlänningar som såg och hörde den svenska
    beredskapsjakten med full EBK på östlig kurs över Visby…?

    Vi får hoppas på det bästa och att Obama och Putin kan
    nå en överenskommelse om Syrien även om Putins
    pris kan bli högt – läs ”Jamestown” igen….

  36. flyktingar skriver:

    Spanaren

    Läste med intresse din Jamestown-länk. Har du sett någon reaktion från Bryssel med anledning av de ryska trakasserierna mot medlemslandet Finland?

  37. Per Fredö skriver:

    Det är mycket man undrar över den dagen.
    Vad rör sig i sinnena på el-Asad och hans närmaste män mot bakgrund av morden på delar av ledareliten?
    Vilken blir el-Assades och deras stategi?
    Fruktar de kanske för sina egna liv?
    Är de möjligen beredda nu inför säkerhetsrådets möte i dag samt efter sina konsultationer med ryssarna godta någon form av övergångsregering?
    Vilka skärpta sanktioner kommer det att bli fråga om?
    Hur kommer det att påverka ekonomin i stort, civilbefolkningen, den syriska regeringen, deras allierade samt fortsatta fredsansträngningar?
    Kommer alltfler syrier att nu fly sitt land samt vart?
    Hur kommer de att bli mottagna?
    Kan vi räkna med att diplomater, militärer samt kanske också politiker närstående el-Assad kommer att som man säger ansluta sig till rebellerna?
    Kan rebellerna steg för steg inte bara fösvara sig bättre utan också
    erövra vissa städer samt delar av Damaskus?

    Hur är egentligen nätverket av politiska aktivister i Syrien sammansatt?
    Kan de räkna med någon form av stöd utifrån eller vill de inte ha något, eftersom de sedan länge känt sig svikna.

    Ja, frågorna hopar sig.
    Från säkert vanliga observatörer.

    Varje fråga finns det säkert källhhänvisningar till.

  38. bildterberg skriver:

    Syriska statsmedia är nu avskurna från omvärlden (testa t.ex.
    sana.sy). Operation ”Ben Rhodes” är nu i full gång precis som
    det tidigare förvarnats om:

    Inga drönarattacker rapporterade än, trots Kachinas tips till Hilary….

  39. metusalem skriver:

    Kachina skriver ofta spektakulära inlägg här på bloggen. Man får nog vara tacksam för att han inte är överbefälhavare vare sig i Sverige, USA, eller Ryssland. Den rekommenderade insatsen av drönare kan i förlängningen initiera WW3. Så illa blir det naturligtvis inte, även om det påpekats ofta sista tiden att CB blogg är föremål för studier från allra högsta nivå.

    Onekligen har de tragiska händelserna i Syrien sina spänningsmoment. Det blir förvisso mycket intressant att följa vad som händer efter sprängningen i den allra högsta kretsen av makthavare. Terrordåd är ju alltid värda att beklaga, men i detta fall kan man nog konstatera att denna hämndaktion är ett naturligt svar på oupphörliga övergrepp från de styrande.

  40. flyktingar skriver:

    Haaretz:

    Bulgarian media names Swedish citizen and former Guantanamo detainee as Burgas suicide bomber

    Reports claim that the person responsible for the Burgus terror attack, which killed five Israelis is 33-year-old Mehdi Ghezali – a Swedish citizen of Algerian descent.

  41. Kachina skriver:

    Nee,…..det behövs inga drönare längre. Det ser ut som om det handlar om timmar eller dygn tills Assad tvingas ge upp.

  42. un2here skriver:

    Med till visshet gränsande sannolikhet har vi nu i tur och ordning fått höra att det var Nasrallah, Ahmedenajid och nu Ghezali … Fast Säpo dementerar, åtminstone det senaste budet.

  43. flyktingar skriver:

    Haaretz:

    Swedish and Bulgarian officials denied Thursday that Mehdi Ghezali, a Swedish citizen of Algerian descent, is responsible for the attack against Israelis in Bulgaria a day earlier.

    Bulgarian media reported earlier Thursday that the suspected suicide bomber who blew up a bus of Israeli tourists in Burgas, which killed seven people and wounded 34, was Ghezali, who is a 33-year-old former detainee of Guantanamo.

  44. spanaren skriver:

    Även idag har ”Jamestown” en artikel som handlar om läget
    i Levanten nu med tyngdpunkt på Ryssland och Putins
    bevekelsegrunder bakom gårdagens VETO i UNSC.

    http://www.jamestown.org/programs/edm/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=39648&tx_ttnews%5BbackPid%5D=27&cHash=6242284ee92cbb6ca427086f5633b83c

    Vad som är lögn och sanning eller friserade sanningar
    avstår undertecknad att nu bedöma.

    Klart är att bilterberg har rätt vad gäller Västmakternas
    krigföring mot syriska regeringsmedia. Det går sedan
    gårdagen inte att koppla upp syriska nyhetsbyrån SANA
    på nätet. Är detta inte ett brott mot alla internationella
    regler vad gäller fri media?

    I Damaskus verkar insatsen av tungt pansar med infanteri
    och attackhelikoptrar tvingat rebellerna till reträtt i natt.
    Ett antal mindre ”civila” gränsövergångar har tydligen
    åtminstone tillfälligt erövrats av rebeller som enligt rapporter
    från Irak firade segern med att avrätta därvarande
    regeringspersonal…..

    Sant eller inte – någon som vet…?

    Hur länge dröjer det innan USA startar ett nytt Kosovokrig?
    Troligen till efter presidentvalet.
    Hur kommer Ryssland och Iran med Hizbollah i Libanon då agera?

    Den som lever får se….

    Per Fredö,

    Varför inte meddela läsekretsen Per Fredös egna förnumstigheter
    vad gäller dessa relevanta frågor – gärna med länkar till
    trovärdiga källor.

    Kachina,

    Nästan alla verkliga experter anser att inbördeskriget kommer
    att bli långt och blodigt även utan ingripande från utomstående.
    Regeringsarmen har hittills bara satt in ca 10% av tillgängliga
    styrkor. Framförallt har man inte satt in tunga stridsvagnar med
    stöd av stridsflyg i bebyggda områden. Nu är det enligt uppgift
    slut på det och rebellerna skall angripas med alla medel och
    med full kraft.

    Vad som kan ändra på detta är omfattande deserteringar
    av regeringssoldater med materiel till rebellsidan.

    Vi får se hur det blir – men något Libyen 2 blir det inte.

  45. spanaren skriver:

    Länkar till en rapport om dagsläget från den iranska
    källan Press TV.

    Har ännu inte avspanat CNN och ryska CH1 som måhända
    har en annan version av krigsläget i Syrien.

    http://www.presstv.ir/detail/2012/07/20/251796/syria-retakes-key-areas-from-rebels/

  46. Kachina skriver:

    ”Vad som kan ändra på detta är omfattande deserteringar
    av regeringssoldater med materiel till rebellsidan.”

    Det är precis vad jag räknar med. Det finns ingen stridsvilja hos menige man. Varför skall de dö för att skydda alawiternas minoritetsdiktatur?

  47. spanaren skriver:

    Länkar till en nätsida som behandlar Ryssland som idag
    har en artikel om Putin och som även har länkar till vad
    som Putin och Ryssland betecknar som svensk subversiv
    verksamhet där även Carl Bildt anklagas för att delta.

    http://www.kniivila.net/2012/putin-satter-stopp-for-allt/

    Har utrikesministern något att säga om detta?

    Kachina,

    Vi får se om syriska armen som den jugoslaviska folkarmen löses upp i sina etniska/religiösa beståndsdelar.
    Redan nu kan mani Syrien se tecken på en kommande
    etnisk rensning och religionskrig.
    Västdemokrati blir det aldrig.

    Det kan även bli som i spanska inbördeskriget
    där Stalin stödde den lagliga regeringen och Hitler/Mussolini
    stödde rebellerna i ett flerårigt krig.

  48. Per Fredö skriver:

    spanaren
    Jag tycker onekligen att det är en väsentlig skillnad mellan förnumstiga dvs snusförnuftiga samt relevanta frågor

    Att jag ändå valde att ställa dem beror på att kommentarer på denna blogg ofta har en klar tendens att diskutera dagsaktuella samt relevanta frågor som har anknytning till vad Carl tar upp.
    Förvisso sker det även med diverse källhänvisningar, vilka ibland är läsvärda och hör till ämnet….

    Men samtidigt är det ofta fråga om vederbörandes käpphästar..

    Apropå tv-soffan.

    Jag hörde i morse den vanligtvis förnuftige författaren Gunnar. Hägg hysa den uppfattningen att han mycket väl förstod Kinas och Rysslands agerande vad gäller Syrien.
    Motiveringen var inte att han kände någon som helst sympati för Assad-regimen och att han också var medven om att en majoritet av syrierna hade den uppfattningen, men ändå…..

    Nej, Hägg hade varit själv i Syrien ett par månader.
    Innan nuvarande inbördeskrig för man förmoda..
    Det var tur för Hägg att han inte är politiker.

  49. Per Fredö skriver:

    Korrigering
    Ett par inte saknades i ett par mningar, vilker väl inte är så svrt hitta.

  50. Per Fredö skriver:

    http://www.nytimes.com/2012/07/20/world/middleeast/russia-and-china-veto-un-sanctions-against-syria.html?_r=1&ref=world

    Detta är möjligen något för Göran Hägg och oss andra att begrunda.
    Positionerna stormakterna emellan är så fastlåste som de hela tiden varit.

  51. bildterberg skriver:

    ”Positionerna stormakterna emellan är så fastlåste som de hela tiden varit.”

    Helt riktigt, och det blir inte bättre av att dollarn sjunger
    på sista versen:

    http://www.voltairenet.org/Global-Plans-to-Replace-the-Dollar

  52. spanaren skriver:

    Per Fredö,

    Ber om ursäkt för mitt olämpliga ordval.
    Anser dina frågor i högsta grad viktiga och relevanta
    för meningsutbytet i denna tråd..

    ——

    Tillåt mig att åter sitta uppflugen på min käpphäst –
    men det kanske är av intresse för någon.

    Ryska nyhetsbyrån Interfax uppger nu att de syriska
    attackhelikoptrarna ombord lastfartyget Alaed lossats
    i Baltijsk.

    Ryska UD har beslutat att om läget i Syrien ytterligare
    försämras genomföra en evakuering av ryska medborgare.

    Nytt scenario: Saigons fall där i slutskedet nordvietnameserna
    och den inhemska motståndsrörelsen ryckte fram nästan utan
    motstånd från kapitulerande och överlöpande enheter ur den
    dåvarande sydvietnamesiska regeringsarmen.
    Lämnar Assad och hans närmaste landet med det sista
    ryska landstigningsfartyget från Latakia?

  53. Per Fredö skriver:

    http://fof.se/tidning/2007/7/militarutgifter-okar

    Det kostar som synes via denn a källhänvisning att vara världens skyddsmakt och det är det som USA är nligt min mening.
    De ryska militära utgifterna ligger långt, långt lägre även om de nu stiger kraftigt.
    För övrigt gäller det många andra stater, vilka måhända också vill visa upp sina växande ekonomier.

    Vad gäller Syrien så är det sedan länge att Ryssland är en icke önskvärd skyddsmakt av väl kända skäl.
    Syriens militära kapacitet är i övrigt nästan helt beroende av att Ryssland försett detta land med sådant som ammunition, vapen, attackhelikoptrar samt stridsvagnar
    Även om sådana vapenleveranser tills vidare kan fortsätta så kommer de inte att hjälpa Assad kvar vid makten.
    Att nu rebellerna har betydande framgångar vissar således att ens betydande militär överlägsenhet inte alltid räcker till.
    Åtskillia exempel finns på det.
    Denna regims dagar är oavsett nuvarande låsningar stormakterna emellan räknade.

    I övrigt har jag en kän sla av att Ryssland samt USA närrmast bevakar varandra på det marina området. i närheten av Syrien samt för amerianskt vidkommande Hormatzsundet.
    Någon konfrontation lär emellertid ingen av dessa stormakter veela ha.
    Som så ofta-andra operationer används..

    I övrigt förstår jag väl att Spanarens ordval denna gång råkade blli olyckligt.
    Men sån t händer.
    I övrigt har
    Och det torde vara orsaken till att främst Ryssland till nästan vare pris vill undvika skärpta krav på Assad-regimen för att få en lösning som något liknar vad FN vill ha, detta enligt Annan-planen.

  54. Kachina skriver:

    Jag läste din länk bilderberg,………..” Once the dollar cannot flood central banks and no one buys US treasury bonds, the American global military empire collapses. The impact on daily living for the US population could be severe.Our authors predict that in addition to increased costs, states and cities will see their pension funds drained. The government will be forced to sell off infrastructure, including roads and transport, to private corporations. People will be increasingly charged for privatized utilities that were once regulated and subsidized.”

    Vi drabbades av soft-varianten av samma scenario efter vår valutakris,……….och den pågår än. Stat och Kommun säljer ut, nej fel, de dumper ut infrastruktur och vissa kommuner tänker t o m betala några miljoner för att bli av med 5 km väg.

    När då stadsbidragen för dessa verksamheter försvinner, helt eller till största delen, kan de med någorlunda kunskap om det mänskliga psyket räkna ut vad som händer.

    Jag försöker fatta vad som är meningen med allt detta, men lyckas inte. Skall vi dela upp landet så att varje ”hydda i djungeln” är en egen entreprenad? Jag kan inte se att den ideologin leder någonvart, annat än tillbaka till djungelstadiet.

  55. spanaren skriver:

    Hoppla min käpphäst!

    Per Fredö,

    Dina siffror är enligt undertecknads mening missvisande
    då de dels är föråldrade och dessuton inte tar någon hänsyn
    som man måste göra vid jämförelserna mellan västländernas
    och Rysslands rustningskostnader – de måste göras
    i köpkraftsdollar för att få en rättvisande bild.

    Dessutom innehåller US Army mycket större andel av
    tross/sanitärtrupp än ryska armen.
    När Sverige organiserade en arme var den krigsdugliga
    (jmf Kongo/Bosnien/Kosovo) värnpliktsarmen i många
    avseenden mera lik ”Röda Armen” än US Army.
    Idag försöker vi skapa en US Army i micromicroformat….

    Till saken om vad som även är ämnet för ett nytt inlägg
    av Bloggägaren – Levanten och vad som där händer….

    Den här förbjudna ryska militära nätsidan ”Röda Stjärnan”
    har nu en lång artikel med översiktskarta över operationsområdet
    och bilder på de ryska krigsfartyg som deltar i kraftsamlingen.

    Nyheter är att en UdaloyII (vice-admiral Kulikov) anlänt via
    Suezkanalen från Adenviken och att UdaloyII Admiral Chabanenko
    med stödfartyg bildat en särskild operationsgrupp i Nordatlanten.

    Framtiden får utvisa om det gäller evakuering av ryska medborgare
    och utrymning av den ryska basen i Tartus – eller något annat.

    Tips! RödStjärna.ru på engelska eller googla Kranaya Zvezda

  56. bildterberg skriver:

    Börjar du tvivla på globalismens förträfflighet, Kachina? Läs då
    kapitel 4 i Greg Palast’s ”The Best Democracy Money can Buy”:

    http://www.ethosworld.com/library/Greg-Palast-The-Best-Democracy-Money-Can-Buy-(2003).pdf

    Kapitlet börjar på s. 96 och har rubriken
    ”SELL THE LEXUS, BURN THE OLIVE TREE:
    Globalization and Its Discontents”.

    Läs speciellt världsbankens (IMF/World Bank/WTO) standardrecept
    i 4 steg enligt Joseph Stiglitz (längst ner på s.103).
    Känner du igen det?

  57. Kachina skriver:

    I skrivande stund åt censuren upp mitt svar, bilderberg.

  58. Kachina skriver:

    bilderberg, den Globalisering jag talar om är den där människor kommer att röra sig fritt över statsgränser och kontinenter, oavsett ras, kön eller religion.

    Den globalisering där guldet glittrar och är vägen till lycka, skall jag inte yttra mig om. Jag blir bara irriterad. Till de som tror på den ”religionen” kan jag bara säga att HARMONI, kan inte köpas, varken för pengar eller med guld. (HARMONI är alltså ett tillstånd, inte ett fysiskt objekt.)

    Härmed slutar jag för kvällen och inträder i det harmoniska tillståndet.

  59. bildterberg skriver:

    Verkar som om automatformatteringen av min pdf-länk
    förstör klickbarheten hos länken. Länken är OK om bara
    den sista ”.pdf”-finns med. Klantiga inställningar eller censur?

  60. gruelse skriver:

    Det vill till att bloggägaren från sin datja vid Adriatiska havet har det säkerhetspolitiska läget klart för sig, inte bara i Levanten utan också i vårt närområde. Måhända har han lärt sig litet mer om ryska förhållanden samt rysk nationalkaraktär och militär kapacitet efter hans berömda brandtal i samband med Georgienkriget.

    För genom hans oförblommerade stöd till krafterna som vill störta Bashar al-Assad, som är en viktig rysk bundsförvant, det ytterligt svagt försvarade, alliansfria Sveriges inblandning i de väststödda ryska organisationerna (NGO), som är en nagel i ögat på Putin, och mot bakgrund av ”Makarovs karta”, kommer konungariket Sverige, och Gotland i synnerhet, i ett mer hotfullt säkerhetspolitiskt läge.

    Har fru Clinton via sin talesman i Arvfurstens palats givit militärt bindande stöd till Sverige?

    Eller har vi fått sådana från Nato/EU?

    Eller är de svenska säkerhetspolitiskt ansvariga fortfarande tagna av den öron- och hjärnbedövande klangen från Tennysons ”Nyårsklockor”, som har ringt in den tusenåra fredens rike?

    Jag kanske ska tillägga att jag ser ett regelrätt militärt angrepp på Sverige som föga sannolikt. Detta hindrar inte mig från att ha åsikten att svensk aktuell säkerhetspolitik, såsom den har delgivits mig, som klart undermålig.

  61. spanaren skriver:

    gruelse,

    Låt oss anta att alla flygfält i de ur rysk synpunkt ”Baltiska
    utbrytarprovinserna” sedan gammalt är välkända för rysk
    militär var finns det då inom det ryska helikopterflygets räckvidd
    några okända flygfält i synnerhet om vid krigsutbrott detta omedelbart har frambaserats västerut till redan kända flygfält?

    Vad som övas i fred är uppträdande i skarpt läge i krig.

    Det gjorde även Sverige när vårt land organiserade ett försvar….

    http://brezjnev.wordpress.com/2012/07/19/helikopterovning-nara-narva/

    Spanaren tror inte heller att OM Björnen inte blir provocerad
    av USA/NATO i Östersjön eller Levanten han kommer i morgon
    men klorna slipas ifall att….

    Det har från EU och även här i Sverige framförts krav på att
    ryska handelsfartyg skall stoppas för kontroll och inte
    tillåtas anlöpa syrisk hamn.
    Den ryska medelhavseskadern har en särskild order att
    med alla medel förhindra något sådant. Vad är ”alla medel”
    i ryska örlogsflottan?

    Den eviga fredens klockor är inte bara bedövande de har
    tydligen orsakat hjärndöd……

  62. gruelse skriver:

    ”spanaren,

    Över Sveriges största ö, som i tidigare ansvarsfulla säkerhetspolitiska sammanhang benämndes ömsom helikopterplatta ömsom hangarfartyg och var säte för 3 – 4 regementen, råder det numera ett sällsamt försvars- och säkerhetspolitiskt vakuum, som det uppenbarligen gäller för någon part att fylla enligt ”först till kvarn”.

    Med tanke på det stora, beväpnade polis- och livvaktsuppbådet under Almedalsveckan, sa elaka och ironiska tungor att Gotland fick en markant förbättrad försvarsförmåga under denna vecka.

    Man kanske måste tänka utanför bag-in-boxen för att förstå nuvarande svensk säkerhetspolitik. Anta att bloggägaren tillsammans med stora delar av regeringen har vänt avog sköld mot fosterland för att i stället anamma det ”globala konceptet”.

    I det ”globala konceptet” finns det inget större utrymme för nationalstater och nationella finansmarknader. Istället har avregleringar och privatiseringar lett till att naturresurser, viktig infrastruktur samt löne- och pensionsutbetalningar kontrolleras av överstatliga intressen på en global finansmarknad. Multinationella företag ägs av dessa överstatliga intressen. Det finns en globalt verkande militär styrka, eller åtminstone en strävan mot den, samt en önskan om en världsvaluta. EU ska ses som ett pilotprojekt för det ”globala konceptet”.

    Med tanke på hur politiken har sett ut på senare tid i Sverige, stärks i alla fall jag (hemska tanke) i denna uppfattning, eftersom:

    * viktigare svenska beslut fattas i Bryssel och i Strasbourg
    * det svenska försvaret är avrustat på bekostnad av en på papperet utlandsverkande, Natoanpassad expeditionskår
    * den demokratiskt förankrade värnplikten är skrotad
    * EU-medlemskapet och det multikulturella samhället är numera grundlagsskyddade
    * extremt stor invandring från barnrika kulturer är ett högprioriterat mål, som på sikt kommer sudda ut svensk demografi och kultur
    * regeringen vägrar använda det svenska språket i regeringens epostadresser
    * regeringen vill införa euron, eftersom de vill ha en folkomröstning om valutan när opinionen är ”gynnsam”
    * regeringen såg till att Sverige är med i Europakten
    * regeringen lånade i våras ut 100 miljarder kronor till 0,1 % ränta till IMF för att rädda eurozonens banker.

    I en värld där befolkningen ständigt ökar och där oljeproduktionen synbarligen håller på att inte kunna svara mot efterfrågan (peak oil), blir det allt viktigare för de globala finansaktörerna att kontrollera världens fossila energiflöden och informationsflöden. Mot bakgrund att detta är det följdriktigt att krossa Muammar Ghaddafis, Bashar al-Assads och Putins relativt starka nationalkänslor.

    Det vi förmodligen kommer att få se i Ryssland inom en snar framtid är hur de globala finansaktörerna eller de överstatliga intressena enligt känt manér vill hårdfört ”demokratisera” Ryssland, eftersom landet i dagsläget är en mycket viktig oljeproducent. I demokratiseringsprocessen ingår självfallet avregleringar, utförsäljningar och privatiseringar av Rysslands naturtillgångar och infrastruktur.

    Rysslands ekonomi är väldigt beroende av sina fossila energitillgångar, och vill hålla olje- och gaspriset på höga nivåer.

    Om oljepriset drastiskt sjunker, kommer landets inkomster också avsevärt minska. Då ökar risken, dels för social oro, dels för att de globala finansaktörerna skaffar sig kontrollen över en del av landets nuvarande och/eller presumtiva (arktiska?) fossila energifyndigheter.

    Rysk militär upprustning bör inte bara ses i behovet att ”vakta” energitillgångarna och dess flöden”, utan också i ljuset av Sovjetunionens erfarenheter i samband med VK2 och under det kalla kriget. Ryssland ser Nato fortfarande som en presumtiv fiende, som har gräns mot Ryssland.

  63. spanaren skriver:

    Gruelse,

    Instämmer till fullo….

    Bildterberg,

    Tack för dina länkar till ”alternativa” källor.

    ———-

    Vad som hänt under natten till lördagen är att ”rebellerna”
    i grund besegrats i Damaskusområdet av regeringsstyrkornas
    i allt överlägsna stridskrafter. Fortsättning följer inte bara där….

    Även Sveriges Radio har ett trovärdigt reportage om detta
    medan TV4 Morgonnyheterna är mera enögda än amerikanska
    Foxnews vad gäller rapporteringen från Syrien.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5201358

    De syriska attackhelikoptrarna skall levereras när läget i
    Syrien ur rysk synvinkel normaliserats.
    Menas härmed när den nuvarande regeringen återtagit
    kontrollen efter nedkämpning av rebellerna och allting åter
    blir ”Business as usual”?

    Föreslår förhalning till Bloggägarens nya tråd i ämnet
    enär denna tråd kommer att stängas idag(?).

  64. Kachina skriver:20 juli 2012 kl. 12:31

    ”Jag försöker fatta vad som är meningen med allt detta, men lyckas inte. Skall vi dela upp landet så att varje “hydda i djungeln” är en egen entreprenad? Jag kan inte se att den ideologin leder någonvart, annat än tillbaka till djungelstadiet.”

    BRA fråga tycker jag. Kan kanske besvaras med de funderingar som Kerstin Berminge ger uttryck åt i Motvallsbloggen den 17 / 7”En amerikansk veteran om Irakkriget – och om USA” (Se tillägg längre ner!”) om sk ”resursnationalism” – ett nytt modeord som hon påtalar allt oftare dyker upp framför allt på engelskspråkiga tidskrifter och siter.

    Och jag citerar inledningen till det hon själv skriver där:

    “Nationalism” är något fult. Dels associeras det med nazismen, dels med fientlighet mot människor från andra länder, med etnisk purism och etniska rensningar. Sådant vill vi inte ha. Alla människor på jorden bör ju acceptera och respektera varandra och omfamna varandra.

    Alltså är “resursnationalism” något högst avskyvärt. Sådant ska vi inte acceptera någonstans. Men vad menas egentligen med begreppet? Vad syftar det till? Jo, det är en fin omskrivning för ett lands vägran att låta andra staters företag köpa upp deras naturresurser, de multinationella giganternas rätt att lägga på beslag på all världens resurser och rikedomar.”

    Fortsättn. på detta tänkvärda inlägg följer alltså på Motvallsbloggen inklusive länkar till referenser:

    http://www.alba.nu/motvallsbloggen/

    Själv har jag numera valt att kalla det för landgrabbing rätt och slätt.
    Ett allt större problem överallt där de multinationella bolagen drar fram här i världen. Utfattiga och försvarslösa människor vräks från sina bostadsområden till hemlöshet när nya storslagna projekt ska installeras såväl i Kina som överallt annars i världen utan att erbjudas någon som helst kompensation därför.

    Det var ju inte länge sedan det rapporterades om att vi svenskar tom finansierat ett sk ”utvecklingsprojekt” i SIDA:s regi i Sierra Leone med 90 miljoner skattekronor, som hade gått till ett svenskt bolag (rätta mig om jag minns fel?) för att där etablera storskalig sockerrörsodling för framställning av etanol, varvid de lokala byborna hade blivit fråntagna såväl sin mark som det enda vattendrag de hade tillgång till och nu stod helt utan de odlingsmöjligheter varmed de alltid hitintills lyckats klara sitt uppehälle. Inte heller hade de därför blivit ersatta med den kompensation utlovats därför och heller inga jobb i det nya projektet.

    Finns det öht någon som helst godtagbar anledning att kalla sådan verksamhet för ”utvecklingsprojekt”? Är inte det en rent uppenbar form av orwellsk förvrängning? Borde det inte istället kallas för vad det faktiskt är: landgrabbing?

    Är det någon som inbillar sig att dessa invånare i Sierra Leone känner sig tacksamma för den form av sk ”utvecklingsprojekt” som vi bekostar åt dem med våra skattekronor?

%d bloggare gillar detta: