Demokrati, skyddsmakt och Syrien

VID MEDELHAVET: Den 1 juli tillträdde Maria Leissner i samband med ett möte i Ulan Bator där också Hillary Clinton närvarade tjänsten som generalsekreterare i Community of Democracies.

Jag borde självfallet ha uppmärksammat detta tidigare, men bättre sent än aldrig.

Community of Democracies samlar demokratiska länder som vill hjälpa till med demokratiseringen av andra länder genom olika former av hjälp och erfarenhetsutbyte.

Jag har närvarit på tidigare ministermöten i Krakow och Vilnius, men hade tyvärr inte möjlighet att komma till Ulan Bator trots att Maria tog över.

Maria Leissner har varit vår demokrati-ambassadör under några år, och att hon nu anförtrotts detta viktiga uppdrag är självfallet en erkänsla för de insatser hon och Sverige gjort i dessa frågor.

Till dagens mer akuta ärenden hör offentliggörandet av att Sverige nu accepterat att vara s k skyddsmakt för Storbritannien i Iran. 

Och Oman kommer att fullgöra samma uppgift för Iran i Storbritannien.

Uppdrag som dessa är både viktiga och krävande.

Vi hade samma uppdrag för Storbritannien i Iran i närmare ett decennium omedelbart efter den iranska revolutionen 1979, och har därmed en viss erfarenhet av just detta.

Vi har ju dessutom sedan ett antal år tillbaka uppdraget att vara skyddsmakt åt USA i Nordkorea. Även det kräver en del insatser.

Vi övertar därmed ansvaret för de brittiska diplomatiska fastigheterna i Teheran, och kommer att ha det övergripande ansvaret för hantering av konsulära ärenden där.

Annars är det mest utvecklingen i och kring Syrien som tar uppmärksamhet dessa dagar.

Att betydande ryska flottstyrkor befinner sig på väg mot östra Medelhavet, inklusive den syriska hamnstaden Tarsus, leder självfallet till spekulationer om vad som är syftet.

Risken är ju betydande att det på ett eller annat sätt kommer att uppfattas som ett stöd till regimen i Damaskus. 

Och till det kommer ju oklarheten om hur det egentligen är med leveransen av de syriska attackhelikoptrar som modifierats i Ryssland.

Att i dagens situation återsända dessa ter sig knappast ansvarsfullt.

34 kommentarer till Demokrati, skyddsmakt och Syrien

  1. spanaren skriver:

    Utrikesministern,

    Det är ju att beklaga att i dagens världsläge mellan de
    globala Stormakterna Ryssland och USA Carl Bildt inte
    tillsammans med fru Clinton hade möjlighet att delta i
    det för bevarande av världsfreden så viktiga mötet i
    Mongoliets huvudstad.

    Ävenså är det hugnesamt att få del av den synnerligen
    viktiga nyheten om att Sverige är USAs skyddsmakt i Nordkorea.

    Vem skall bli Sveriges skyddsmakt i Visby om ön blir ett
    nytt Sydossetien är kanske något som utrikesministern borde
    fundera mera på och meddela sina undersåtar.
    Kanske Borg har ett svar på det också…

    Ryssland agerar utifrån vad som är ryska geopolitiska
    intressen och inte vad USA med stöd av ett självutnämnt
    världssamfund (USA med allierade (lyd)stater) bestämmer).
    Kontrakterade vapenleveranser skall slutföras om så med
    hjälp av militärt våld, president Assad skall inte avsättas utan
    tillsammans med seriösa delar av rebellerna komma fram till
    en förhandlingslösning om en gemensam framtid för Syrien.
    Varför är Annans planer oansvariga – för att fru Clinton trots
    sina hysterier inte får sin vilja fram?

    Notera att en rysk jagare ligger 50 nm akter om det nu ryska
    lastfartyget Alaeda sydväst om Lofoten. Vad händer om ett nytt
    försök görs av väst att stoppa helikoptertransporten?
    Då får vi viktigare saker att fundera på än möten i Mongoliet
    även här i Sverige…..

    För Spanaren är den nuvarande utrikesministerns senaste
    inlägg en stor besvikelse……

  2. storanorrland skriver:

    Ingen fara dom ryska flottstyrkorna är bara ämnade för inrikes bruk. Peace in our time….

  3. flyktingar skriver:

    Israeliska regieringens utsända hjälper skadade syriska flyktingbarn i Jordanien.

    Kanske inte uppmärksammat i Almedalen men icke desto mindre helt säkert effektivare och mer välgörande än saxofospel på Ship to Gaza.

    http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=277267

  4. un2here skriver:

    Israeliska regeringens utsända skadar hjälpbehövande flyktingar i Gaza.

    Several Wounded by Israeli Fire In Gaza
    Thursday July 12, 2012
    – Palestinian medical sources in the Gaza Strip report that several Palestinians suffered moderate-to-severe injuries when the Israeli army fired artillery shells before invading Ash-Shijaeyya neighborhood, east of Gaza City…

    ”Artillery shells?”

  5. flyktingar skriver:

    Här kommer lite om vad un2here:s kamrater sysslar med i skrivande stund. Till och med palestinska administrationen börjar tröttna på rödögda västerlänningar.

    http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=277034

  6. un2here skriver:

    Mer JPost om PA:

    – Palestinian Authority President Mahmoud Abbas has surrounded himself with many of the corrupt officials who used to work for his predecessor, Yasser Arafat, and that’s why Hamas will one day take control of the West Bank…

    ‘Corruption will let Hamas take W. Bank’

    :-/

  7. bildterberg skriver:

    Intressant analys av det geopolitiska spelet om Syrien:

    http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=31866

  8. flyktingar skriver:

    http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=277368

    Situationen i Syrien är absurd. Har Carl Bildt pratat med Assad nyligen? Han måste väl sedan länge ha insett att hans regim hamnat i en återvändsgränd; att han från sin far fått att administrera en fransk-engelsk historisk absurditet, att han riskerar bli en Mubarak i repris eller en Tito.

    För Syriens del är det svårt att se annat än en balkanisering även om vägen dit kan bli lång och fylld av mänskliga tragedier.

    Den romantiska Idén om att slå ihop regioner till stater finner sina förebilder i Tysklands och Italiens enanden på 1800-talet (och kanske också i USA:s). Som bekant ledde dessa oskyldiga rekonstruktionerså smångom intill en ny global maktfördelning, vars konsekvenser under 1900-talet blev två fullskaliga världskrig och ett sk kallt krig (läs: ett otal regionala krig), ett schackspel som pågår än i denna dag.

    Syrien, Irak och Jugoslavien stöptes i samma mall som Italien och Tyskland. Visheten i att hålla fast vid detta patent till priset av ett tredje världskrig kan med rätta ifrågasättas. Men om nya Ryssland identifierar sig med ett sönderfallande allierat Syrien, så är vi där och då blir det omvärlden som får backa.För Syrien återstår då ett utdraget inbördeskrig med allt vad därtill hör. För världens diplomater och utrikesministrar kommer det att innebära ytterligare ett i den långa raden av välvilliga övertalningsförsök (jämför: blåögda samtal i Nazityskland ”oss arier emellan”) som möttes av maktspråk.

    Om inte vår utrikesminister har ett ess i rockärmen (något måste de förtroliga middagarna i romantiska Damaskus syftat till, annat än att intrigera mot Israel), så kommer svenskarna erfara detta misslyckande på samma sätt som de tidigare, dvs i i nya inflöden av flyktingar.

  9. spanaren skriver:

    Mycket skrivs nu i västmedia om hur förkastlig den nya
    ryska lagstiftningen mot av utländska intressen betalda
    sk NGO är.

    Detta är den ryska statsledningens syn på saken som
    kanske delas av majoriteten av gemene Ivan och Olga.

    Hur såg vi här i Sverige på den verksamhet som bedrevs
    av Hilding Hagbergs kommunistiska parti med kontantstöd
    från Stalins Sovjetunion med införande av ett annat
    samhällsystem i Sverige som mål – sovjetrepubliken Sverige?
    De fick hållas men de äldre av oss minns säkert hur de
    svenska kommunisterna betraktades av övriga 95% av
    oss som levde då…..

    Varför skulle ryssen i gemen se annorlunda på medborgare
    som idag verkar för en potentiellt fientlig stormakts intressen?

    Tänk om de vill ha ordning och reda och lönen på fredag
    och inte återvända till de förhållanden som gällde under
    den ”demokratiska” ryska ”Stora Oredan 2” under Jeltsins tid.

    Det finns en anledning till att både Putin och Lukashenko
    har ett stöd av folkmajoriteten i sina resp. länder och att
    västmakternas handgångne man i Ukraina Yuschenko idag
    saknar allt stöd i sitt land.

    Vi kanske skall försöka att förstå att Ryssland ÄR ett
    annat Europa och att ryssarna inte vill bli varken tyskar
    eller reservtyskar (svenskar) utan behålla sin ”lillefar”
    Tsaren idag som i forna dagar även om överklassen
    på 1800-talet var synnerligen multi-kulti.

    http://rt.com/politics/russia-ngo-usa-funding-101/

    Community of Democracies verksamhet är kanske inte
    alls välkommen bland folkmajoriteten särskilt bland de
    som genomskådar Väst verkliga intressen dolda bakom
    propagandans Potemkinkuliss.

    Utlovade inte Kommunisterna ”Arbetarnas paradis” för
    oss svenskar ca 1950?

  10. flyktingar skriver:

    Jag har läst en populär svensk kommentator med ”alternativa” politiska perspektiv reflektera över händelseförloppet på följande sätt:

    ”…Några hundra ur den Syriska Armén stal krigsmateriel från armén, och diverse stridsfordon, sedan gav de sig på jakt efter de al-Assadtrogna militärerna, tacka sjutton för att den reguljära armén som är trogna sin överbefälhavare slår tillbaka mot ”rebellerna”. Men då stiger brösttonerna även bland svenska skribenter, men jag undrar vad som skulle hända om 400 pansarsoldater i Strängnäs stal ett antal stridsvagnar och tonvis med ammunition och satte av mot Stockholm för att rensa Rosenbad?”

    Skulle svenska pojkar och flickor ha slaktats av svensk militär på detta sätt?

    Här är vad som verkligen skedde i Israel strax efter landets utropande:

    ”In June 1948, the Irgun tried to smuggle a large quantity of arms for its own use into Israel aboard the Altalena. Since the Irgun would not agree to surrender the weapons to the newly formed Israel Defense Forces, Prime Minister David Ben-Gurion ordered the ship shelled and sunk when it tried to dock near Tel Aviv.

    In the ensuing exchange of fire, 16 Irgun members and three IDF soldiers were killed. The ship went up in flames. But Begin, the Irgun’s leader, refused to let Irgun members retaliate, saying he didn’t want a civil war.”

    http://www.haaretz.com/print-edition/news/underwater-search-for-sunken-altalena-ship-set-to-begin-1.369150

  11. gruelse skriver:

    @spanare 07:04 (i föregående kommentartråd)

    ”Angriper USA/NATO med överlägsna styrkor torde Ryssland
    vika ner sig i UNSC och göra en strategisk reträtt och uppge
    den syriska terrängen…”

    Med tanke på hur hett Sovjetimperiet har suktat efter Medelhavskust, skulle jag tro att Ryssland kommer sälja sig väldigt dyrt för att överge sin enda tillförlitliga flottbas i Medelhavet, som också har ett tämligen strategiskt läge ca 500 km från Suez-kanalen. Men flottbasen förutsätter också att det råder ett relativt lugn i Syrien, vilket den styrande familjen, till vilken Bashar al Assad hör, historiskt sett har garanterat.

    Men faller Assad kommer Syrien med stor sannolikhet drabbas av inre strider, vilket försämrar flottbasens användbarhet. (Det krävs en viss logistisk support och underhåll under stabila förhållanden från inlandet till en flottbas.) Så flottbasens öde är ovisst.

    I dagens värld är det väl ingen krigförande part eller framtida krigförande part, som vill vara den som har satt igång kriget. Det ser så dåligt ut i världssamfundets ögon. Därför letar en part, som av olika skäl akut vill kriga, med ljus och lykta efter förevändningar för att starta kriget. På det sättet kan parten i någon mån moraliskt legitimera krigsinledningen.

    Om man kan få det till, eller att fienden verkligen ägnar sig åt, låt oss säga folkmord, kommer nog världssamfundet anse det befogat att parten går ut i krig. Det är i ljuset av detta som vi har ett så intensivt propagandakrig i Syrien, som hitintills har bedrivits bl.a. med ”västmedias” benägna bistånd. Men jag tycker mig se tendenser i ”västmedia” att en mer nyanserad bild förmedlas angående striderna i Syrien.

    Detta skulle då innebära att USA/Nato aktar sig mera för att militärt gå in i Syrien. Men jag har självfallet inte hela bilden klar för mig, och jag vet egentligen inte hur USA/Nato resonerar och vilka överväganden de gör. Jag hoppas att det inte bara är fru Clinton som fattar de viktigaste besluten, utan att det finns mer moderata viljor.

    Jag gillar inte att de ansvariga har satt igång våldspiralen i Syrien, och tycker att ”västmedia” hitintills generellt sett har misskött sitt oberoende, balanserade, journalistiska uppdrag angående Syrien.

  12. spanaren skriver:

    gruelse,

    Tack för ditt svar på mitt inlägg i en annan tråd.

    Ryssland kommer säkert att försöka behålla sin viktiga
    stödjepunkt i Tartus. Vad jag pekar på är att Ryssland
    inte har militär förmåga att försvara den vid ett storanfall av USA
    mot Syrien och påföljande ”regime change” aka ”demokratisering”.

    Största svagheten för ryssarna, som undertecknad ser det,
    är frånvaron av egna flygstyrkor i området som gör den i
    jämförelse med USA/NATOs marina stridskrafter i Medelhavet
    och Persiska Viken obetydliga ryska eskadern mycket sårbar.

    Ett alternativt scenario som förekommit internationellt är att
    Syrien splittras och den alawitiska minoriteten behåller med
    ryskt stöd kontrollen över kustområdena med hamnarna i
    Tartus och Latakia om inte USA/NATO med militära maktmedel
    utanför UNSC som i Irak ockuperar hela landet och tillsätter
    en samarbetsvillig regering (aka Quisling) ungefär på samma sätt som Stalin gjorde i Östeuropa efter det senaste världskrigets slut.

    I Spanarens världsbild finns tyvärr ingen ”Stormakt GOD” utan
    bara idag Stormakt Blå (USA/NATO), Stormakt Röd (Ryssland/CSTO/SCO), som bägge enbart bakom propagandans Potemkinkulisser har samma mål – geopolitiska och
    militärstrategiska fördelar för den egna sidan såsom det varit
    alltsedan Faraonernas Egypten och Babylons tidevarv.

    Vilken världsbild har gruelse? Har gruelse någon åsikt om
    länken till ”Jamestown” och stormanövern ”Kavkaz 2012”
    där den ryska eskadern skall delta?.

    Undertecknad har som alla vet skrivit mycket icke-PK om
    hur Ivan och Olga egentligen tycker och tänker.
    Här ett lästips om en ny bok av engelsmannen Angus Roxburgh
    med mycket stor erfarenhet av Ryssland, medarbetare på BBC
    mm osv som skrivit en bok om Putin med titeln ”The Strongman”.
    Första kapitlet behandlar den av många här i Sverige så hyllade
    ”demokratiska” Jeltsineran
    Döm om min förvåning när Roxburgh beskriver denna tid i
    nästan exakt samma ordalag som Spanaren här tröttat
    läsekretsen med…………

    Det var bara ett tips om att när vi diskuterar ”ryssen” och vad
    Ryssland eventuellt kommer att göra eller inte göra försöker
    förstå ”Ryssland – ett annat Europa” och inte tänka i våra
    som varande ”reservtyskar” nordvästeuropeiska protestantiska
    banor…

    Slut på dagens föreläsning!

    PS

    Spanaren har ingen djupare bild än gruelse utan måste
    nöja sig med OSINT (Spaning i öppna källor)

  13. spanaren skriver:

    Den föregående tråden om Syrien har nu stängts för
    vidare kommentarer.

    Detta är den trovärdiga OSI-källan ”Jamestowns” analys
    av de pågående ryska flottrörelserna och den kommande
    ryska stormanövern ”Kavkaz 2012” där jämförelser görs
    med ”Kavkaz 2008” och vad som hände när övning
    blev ”skarpt läge”.

    http://www.jamestown.org/programs/edm/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=39622&tx_ttnews%5BbackPid%5D=27&cHash=48eb742ce98788fd6566261bb1726661

  14. spanaren skriver:

    UPPDATERING:

    Ryska lastfartyget ALAED rapporterar nu sin position under
    resa med de syriska attackhelikoptrarna ombord.

    Destinationen uppges nu vara: St Petersburg

    http://www.marinetraffic.com/ais/se/default.aspx?zoom=10&mmsi=273355170&centerx=4.014965&centery=60.52938

  15. spanaren skriver:

    UPPDATERING:

    Ryska lastfartyget ALAED

    Nu anges ingen destination.

    http://www.marinetraffic.com/ais/se/default.aspx?level0=100

  16. spanaren skriver:

    Brittiska tidningen The Guardian har idag en mycket
    intressant artikel om vem som stödjer upprorsmännen
    och deras bevekelsegrunder för denna politik.

    Bildterbergs ”alternativa” källor är tydligen helt tillförlitliga….

    Ingår även Carl Bildt i denna samling av neocons och
    krigshetsare. Ett inlägg i frågan från den nuvarande
    inrikesministern emotses…..

    Länkar till The Guardian. Håll till godo.

    .http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jul/12/syrian-opposition-doing-the-talking

  17. Per Fredö skriver:

    Ryssland är förvisso en ondsint stormakt, vilket inte minst deras geopolitiska agerande visar där på sina håll visar.
    Nu aktuellt förstår Syrien, där någon eftergiftspolitik tycks vara fjärran.
    Vad hysterikan Clinton och även andra hysteriker måhända håller på med tycks inte ha haft någon effekt.

    Vad gälller det ryska hotet mot oss så ska nu en försvarsberedning som känt bedöma det.

    Så det är nog motiverat att avvakta lite innan krav ställs på att vårt försvar ska få ökade resurser med tiotals miljarder.

    Vad som är aktuellt nu är att den ryska gasledningen till Tyskland håller på att läggas ut.
    Jag kan för m in del inte förstå annat än att det minskar hotbilden mot oss och likaså även för Finland och övriga östtersjöstater..

    Denna gasledning kommer att ge Ryssland helt nödvändiga exportinkomster..
    Därutöver förstås kombinerat med sedvanlig korruption i fickorna på de rätta personerna.

  18. gruelse skriver:

    @spanaren 12:15

    Jag delar påfallande väl din världsbild, som du på ett initierat och prestigelöst sätt har torgfört. Uppdelningen i stormakt blå och röd tycker jag stämmer. Den blå är mer skuldsatt statsfinaniellt sett än röd, men har i dagsläget det geopolitiska, militära och teknologiska övertaget.

    Jag är dock inte främmande för att det kan segla upp en ny stormaktskonstellation med en annan färg (gul?) i framtiden.

    ”Peak oil” är ett tabubelagt begrepp i politikernas vokabulär i främst stormakt blå. Den politiker som börjar använda begreppet och agera därefter riskerar att inte bli återvald, eftersom många har vant sig vid en tillvaro där oljan är en outsinlig resurs.

    Hellre då att prata om miljön och utse den för fotosyntesen nödvändiga gasen – koldioxid – till syndabock, och på den vägen försöka mentalt och i praktiken begränsa oljekonsumtionen. Några realistiska alternativ till olja och gas som drivmedel för transporter föreligger det än så länge inte.

    Globala finansaktörer och förespråkare för den ekonomiska globaliseringen, geografiskt hemmahörande främst inom stormakt blås domäner och med stora finansiella och övertygande/övertalande resurser, vill absolut inte överge tillvaron baserad på en outsinlig och relativt billig oljetilförsel.

    Demokratiska, suveräna nationalstater som sitter på rika energitillgångar och naturresurser betraktas de facto som fiender till de globala finansaktörerna och måste på ett eller annat sätt besegras. Det görs bäst inifrån, genom att liera sig med och manipulera landets politiska ledarskikt, och påverka dem så att kontrollen över nationens tillgångar övertas av de globala finansaktörerna.

    Nyliberalism är nyckelordet vid övertagandeprocessen och innebär avregleringar, utförsäljningar och privatiseringar av viktiga naturtillgångar och samhällsfunktioner. Kan man sedan få landet skuldssatt gentemot multinationella banker så har man kopplat dödsgreppet på nationalstaten.

    Den av nyliberalismen hyllade fria rörligheten av människor kommer på sikt med stor sannolikhet förstöra det kollektiva minnet av nationalstaten hos folket ifråga.

    Jag tror att militära/ickemilitära sammanstötningar, hotfulla påtryckningar samt ”divide et impere”-politik kommer användas i högre utsträckning i framtiden av stormakterna för att, dels ta kontrollen över de globalt utspridda, sinande fossila energitillgångarna och andra viktiga naturresurser, dels kanske också sprida sin världsåskådning, och dels stilla en makthunger. Allt detta i en värld med en ökande befolkning.

  19. gruelse skriver:

    Tiilägg till 18:30-kommentaren:

    När det gäller en övertagandeprocess av naturresurser i ett icke-västerland, är nyckelordet inte nyliberalism utan demokratisering. Fast de fungerar resultatmässigt i stort sett på samma sätt.

    Jamestownartikeln var mycket intressant. Händelseutvecklingen och valet i Georgien bör man hålla ett vakande öga på. Helt klart!

  20. bildterberg skriver:

    Tack, spanaren för referensen till den utmärkta artikeln i
    the Guardian! Vågen av raserandet av lögnernas korthus
    verkar nu även finna sin väg ut mot ”main stream media”.
    Här är ytterligare ett exempel på hur propagandalögnerna börjar
    rasa under sina egna motsägelsers tyngd:

    http://landdestroyer.blogspot.se/2012/07/bombshell-defected-syrian-ambassador.html

    I dessa tider av försök till fullständig destabilisering är det
    viktigt att sprida allmän kännedom om den mekanism som
    under demokratins flagg används för att föra krig, nämligen
    det som kommit att få beteckningen ”color revolutions”.
    En intressant historisk tillbakablick finns i denna artikel:

    colorrevolutionsandgeopolitics.blogspot.se/2011/07/template-revolutions-marketing-us.html

    Det finns fog för att, som i Ryssland, öka kontrollen över
    alla utlandsfinansierade ”tankesmedjor”. Spanaren hade i
    sitt inlägg 13 juli 2012 kl. 16:47 en alldeles utmärkt jämförelse
    av stort pedagogiskt värde för att belysa denna problematik.

    När det gäller Carl Bildt är han dels styrelsemedlem i den
    kända ”tankesmedjan” Rand Corporation och dels medlem
    i ”Trilateral Commission” förutom att han har deltagit i ett
    antal Bilderberg-möten (dock ej i årets, som det verkar).
    Vad detta i sin tur skulle kunna tänkas implicera överlåtes
    åt den vetgirige att utforska….

    Samtidigt vill jag naturligtvis tacka bloggägaren för att han
    värnar om ”nätets frihet” genom att släppa igenom dessa
    mina reflerktioner utan censur.

  21. foxbill skriver:

    Flyktingar försöker förtvivlat försvara Israels rätt att existera. Omgiven av antisemiter och hjärntvättade oskuldsfulla Svenssons. Efter decennier av palestinsk pro-propaganda så kan man knappast förvänta sig något annat. Man får de åsikter man blir matad med. Göbbels visste hur man gjorde. Svenska medier har tagit över den fallna manteln.
    Men idioter finns så klart även i Israel. Vissa av bosättarna är spegelbilder av Hamas och Hizbolla. Övergrepp från Israels militär förekommer säkert regelbundet.
    Alla sitter i den svenska idyllen och förfasar sig över än det ena och än det andra. Lätt att fördöma och ha åsikter över andra som befinner sig i en helt annan situation.
    Lite verklighetsförankring och perspektivanalys kunde vara klädsamt.

    En av de största EU-kramarna flyktingar, verkar vara motståndare till konstruerade stater. Hur går det ihop med EU projektet?
    Det verkar vara fråga om månader och inte år innan EU spricker. Eller vill någon betala för andras skulder? Jag har en del skulder om någon anmäler sig frivillig, så varsågod.

    Skuldkrisen i Grekland, Italien, Spanien och inte tala om de franska bankerna, har varit uppenbar länge. Det finns bara en väg! Nedskrivning av skulderna! Dvs. en ny finanskris. Varför upplyser inte tidningarna om detta? T.om. Reinfeldt och Borg säger det rent ut.

    Kan USA betala tillbaka sin statsskuld?
    Nej, helt omöjligt! När kommer den insikten att resultera i ett kapitalistiskt sammanbrott?

    PS. Kejsaren är naken!

  22. spanaren skriver:

    Bildterberg,

    Tack för dina mycket informativa länkar särskilt den
    som informerar om verkligheten bakom de sk ”färgrevolutionerna”.
    Vore inte detta ett lämpligt ämne för ett inlägg från Bloggägaren?

    Varför är någon förvånad? Tidigare militära stormakter i vårt
    närområde har använt samma metoder som ”Stormakt Blå”.
    ”Stormakt Röd” använde det starka inhemska kommunistpartiet
    för att genomföra omvandlingen av Tjeckoslovakien till en
    ”folkdemokratisk stat” allierad med Sovjet. Även i de med
    Nazityskland allierade och i Jalta av Roosevelt till ”Uncle Joe”
    vid ”Stormakt Bruns” sammanbrott överlämnade staterna tog ”folkdemokrater” makten under en intensiv propagandakampanj.

    Vad hände i Europa när Napoleon var kejsare i Frankrike?

    USA/NATO följer blott idag de tidigare exemplen på hur man på
    ett militärt kostnadseffektivt sätt skaffar sig makt över befolkningar
    aka ”Marknader” och råvarutillgångar särskilt energi.

    Om Bildterberg och Spanaren kan efter fattig egen förmåga och
    med hjälp av ”öppna källor” visa en verklighet bortom svenska
    media – är det då så märkligt att Putin agerar som han gör efter att ha inhämtat rapportering och analyser från SVR/FSB/GRU?

    Hör och läser idag att den lagliga syriska armen begått illdådet
    att förstöra överlöpare och desertörers HEM och även begå brottet
    att om möjligt ta dessa av daga.
    En alternativ syn på händelsen är att ett FI näste med en viktig
    bas bekämpades av regeringstyrkorna varvid upprorsmännen
    led stora förluster i personal och materiel. Helt i enlighet med
    Genevekonventionen arkebuserades ”franc tireur” som inte
    var uniformerade, visade sina vapen öppet och stod under
    ansvarigt militärt befäl.

    Vad tycker Carl Bildt?

    Har inte även våra media drabbats av en naivitet efter det
    svenska säkerhetspolitiska hjärnsläppet?

    På tal om inbördeskrig. Vad hände i Tammerfors med ”Röda”
    väpnade upprorsmän som tillfångatogs eller med de finska
    överlöparna/desertörerna/”desanterna” under Finlands
    senaste krig?
    Varför skulle det bli annorlunda i Syrien?

    ————–

    UPPDATERING:

    Alaeda har girat mot Skagen….
    Nog var det osannolikt att flotteskadern skulle gå mot
    Gibraltar med ”sakta fram i maskin”. (13 knop även om
    jagarnas marschfart är lägre än toppfarten 35 knop)

    http://www.marinetraffic.com/ais/se/default.aspx?zoom=9&olddate=lastknown&oldmmsi=273355170#

  23. spanaren skriver:

    Bildterberg,

    Ditt 15 juli 2012 kl. 00:29

    Instämmer i din ”civila” syn på dagens händelser och är
    väl medveten om min mera militära framställning.

    Ett tillägg till mitt tidigare i ämnet:

    Före den eviga fredens utbrott följt av ett svenskt
    säkerhetspolitiskt ”hjärnsläpp” var den svenska versionen
    av Putins åtgärder idag:

    Personer som vid krig eller krigsfara (med/från Sovjetunionen)
    kunde misstänkas gå fiendens ärenden (läs kommunister)
    inkallas som värnpliktiga till obeväpnade arbetskompanier
    på isolerade orter. Så skedde under ”finska vinterkriget”.

    Min tanke flyr till de svunna dagar för inte SÅÅ länge sedan då
    Sveriges utrikes/säkerhetspolitik var verklighetsförankrad
    och Sverige internationellt ansågs vara en regional stormakt
    i norra Europa i nivå med Israels ställning i Levanten och hade
    förmågan att ställa krigsduglig trupp av bataljoners styrka
    bemannad av värnpliktiga och stamanställda till FN:s tjänst
    tex i fd Belgiska Kongo.

  24. flyktingar skriver:

    Hej foxbill

    EU är ett besvärligt ämne för mig, jag medger. Men nu finns det där och tvingar oss tolka vår verklighet därefter. Det är inte dikterat av militär övermakt, utan snarare politisk och ekonomisk. Man resonerar i termer av gemensamma intressen. Om man frågar balterna och finnarna så är helt säkert det ryska hotet förenande. Frågar man de som hölls tillbaka av kommunismens kamratliga björnkram, så är det också tillgången till den europeiska marknaden som lockar, jämför Polen. Frågar man Tyskland, så är det ett sätt att neutralisera deras mardrömmar. Fråga,man fransmännen och engelsmännen, så erbjuder det historisk kontinuitet – ett sätt att ge mening åt fantomreflexer av forna dars storhet. Sen så har vi länder lika Irland, som lidit av den engelska dominansen till den grad att det blivit en hat-kärlek som får sin fullbordan i den europeiska gemenskapen. Sverige och Österrike liknar Irland men här är det den historiska relationen till Tyskland som bekräftas. Spanien – med sin moriska historia, sin koloniala historia i främst Sydamerika, sitt inbördeskrig i modern tid, sin komplicerade inrikespolitik med autonoma regioner ser i EU en enande kraft för en region i sönderfall. Italien liknar i mångt och mycket Spanien. Utan EU, så hotades landet av inrikespolitsikt sönderfall. För greklands del, så erbjuder EU trygghet. Den stora frågna man ställer till EU är om man tagit sig vatten över huvudet – om man kan leverera. Dagens Europa är byggt på kolonialt våld, stöld och etniska rensningar, som försörjt kulturell och vetenskaplig utveckling. Ryssland har en något annorluna bakgrund. En lillebror med storebrorskomplex men som lärt av storebror. Kan man också se EU på den västeuropeiska kontinenten som ett svar på det territoriellt sammanhållna Ryssland?

    Sist och slutligen lilla Israel, denna barkbåt ,denna ark på ett stormande hav. Mitt enkla bildrag är att ge det perspektiv som jag upplever fattas i Sverige. Sverige, likt Tyskland, lever i efterkrigstidens förnekelse. För att slippa ta i det sjuka, så gav man vänsterkrafterna fritt spelrum i den kulturella sfären, inklussive journalistiken. I den 100-åriga konflikten mellan judar och palestinier tog man de senares parti. Mycket tyder på att terrordåd mot judar i Västtyskland på 1970-talet, som tidigare förknippars med nynazism, i själva verket utfördes av extremvänstern – judehat och israelhat i förening.

    http://www.haaretz.com/misc/article-print-page/report-radical-left-responsible-for-1970-munich-attack-on-jewish-retirement-home.premium-1.451008?trailingPath=2.169%2C

    Mina inlägg syftar till att synliggöra detta för att visa på orsakssamband – varför Israel finns som en historisk nödvändighet. Ja, än idag fälls krokodiltårar över en förlorad europeisk judenhet medan dess konsekvens – Israel – bespottas. Staten bespottas inte för att övervåld sker där – övervåld sker i alla samhällen, till och med inom familjer. Staten Israel bespottas av andra skäl…

  25. foxbill skriver:

    Men visst visar sönderfallet av Jugoslavien och det som kommer i Syrien att entiteter som inte hålls ihop av gemensam historia, språk, värderingar dömt att misslyckas?
    EU är något som den politiska eliten av högmod prackat på oss medborgare. Som vanligt har media sprutat ut propaganda som resulterat i att gemene man accepterat idiotin.

    Samarbete mellan länder? Självklart! Bara mellan länder som råkar räknas in i ett geografiskt område? Absolut inte! Varför utesluta länder pga. geografin?

    EU resulterar i kulturell likriktning och urvattnad demokrati.
    Vi får se hur många som är för EU när det rasar och dess finansiella svallvågor som drabbar dem.

    Leve ett fritt Europa med självständiga stater som samarbetar vid lämpliga tillfällen.

    Jag är på din sida när det gäller Israels rätt att existera! Då är vi åtminstonde två ;-)

  26. flyktingar skriver:

    Bra foxbill! men jag talar inte om ”Israels rätt att existera” utan om drivkrafter bakom Israels existens punkt. Israel existerar tack vare eller på grund av dessa, hur man väljer att se det. På gott och ont, liksom allt annat som existerar på denna jord här och nu. Några sionister beslöt att judarna skulle lämna förföljelse och förtryck i Europas getton för att i sina anletens svett grunda en egen stat och detta hände. De som blev kvar förintades av ambitiösa, plikttrogna och rättskaffens central- och nordeuropeer. Samma europeer som nu har synpunkter rörande villkoren för Israels existens, vilka gränser landet ska ha etc. Äcklande. Problemen i Levanten ska lösas i Levanten, inte med sjuka europeiska perspektiv, utan med levantiska.

    Så till EU, i mitt tidigare inlägg försökte jag beskriva de olika(!) drivkrafterna till den samverkan vi ser i Europa. Även om somliga är av regional art och skulle kuna administreras regionalt, tex ett baltiskt intresseområde, ett brittiskt, ett tysk-svenskt etc, så löser det exempelvis inte de administrativt komplicerade Spaniens och Italiens behov. EU utgör en intressant kraftsamling. Bara det inte blir för starkt…

  27. spanaren skriver:

    gruelse,

    Vi är överens även om den ”civila” sidan.

    Flyktingar/Foxbill

    Följer med intresse Edert meningsutbyte men har inget
    att tillägga.

    Per Fredö,

    Varför bortser Du helt från den säkerhetspolitiska dimensionen.
    Ryssland har byggt en hel serie korvetter för bevakning av
    den för Ryssland (och Tyskland) synnerligen viktiga gasledningen
    i Östersjön. Jmf de nya ryska kustkorvetterna i fullskalemodell
    och deras bestyckning med vår skalamodell ”Visby”.

    OM Sverige visar sig inte ha militär förmåga att hävda
    gasledningens säkerhet i Gotlands och Karlskronas närområden
    kommer säkert som ett framtida brev på posten ett krav på
    tillgång till Slite och Karlskrona som baser ”från någon som
    har den förmågan…”

    Ryssarna har som bekant för ryska rubler moderniserat
    och rustat upp Slite hamn. Varför denna givmildhet?

    Jmf Hangö och Porkkala i Finland.

    Området söder om Bornholm tillhör sedan Sovjettiden NATOs
    intressesfär och övervakas av tysk/danska flottenheter.

    ”Varje land har en arme. Sin egen eller någon annans”

    http://www.naval-technology.com/projects/steregushchy-class/

  28. spanaren skriver:

    Vidare mitt 15 juli 2012 kl. 12:03

    Finska Hufvudstadsbladet skriver om den svenska
    ”försvars”politiken och Carl Bildts tystnad i försvarsfrågan.
    Läs även ”folkets röst” i form av insändare.

    http://hbl.fi/i-dag/2012-07-15/tala-om-forsvar

    UPPDATERING:

    Alaeda passerar nu Skagen. Efter hamnbesök i St Petersburg
    skall fartyget på en långresa (via Tartus?) till Vladivostok.

  29. foxbill skriver:

    Flyktingar,

    Var, hur eller vem som bidrar till en lösning av det uppenbart olösliga problemet kan väl inte spela någon roll?

    Kan hålla med om att den europeiska synen på konflikten snarare försvårar en lösning. Kan möjligen vara så att utan det kompakta stödet till palestinsk terror/frihetskamp så kunde problemet vart löst.

    EU?
    ”Bara det inte blir för starkt…”
    Möjligen kommer ett avgörande inom ett år eller två. Antingen raseras ”babels torn” eller så blir det Europas förenade stater. Välskötta länder med bra ekonomi betalar misskötta ekonomier, samt centrala instutitioner bevakar länders ekonomier minutiöst.
    Vill vi ha det? Äldrevården i Sverige beslutas i Bryssel på grundval om hur Greklands ekonomi går.

  30. foxbill skriver:

    Carl Bildt,

    Det är väl altruistiskt och bra att illegala invandrare i Sverige får rätt till sjukvård. Men hur kommer det sig att svenska medborgare som betalar skatt i Sverige, inte har rätt till detsamma?

    Dem det gäller råkar vara bosatta utomlands och därmed utskrivna. På sin pension betalar de 25% skatt i Sverige. Och i gengäld får de..?
    Ingenting!

    Kan du förklara den logiken så är du värd ett nobelpris i logiska kullerbyttor.

  31. metusalem skriver:

    Foxbill skriver:
    ”EU är något som den politiska eliten av högmod prackat på oss medborgare. Som vanligt har media sprutat ut propaganda som resulterat i att gemene man accepterat idiotin.”

    Att många är besvikna på EU är rimligt i dessa dagar. Ett antal sydeuropeiska länder har hamnat i ekonomiska svårigheter. Helt självförvållat vill man nog påstå. Enkel matematik borde för många år sedan fått Grekerna att fatta att en stat måste ha inkomster som motsvarar det man spenderar. Skattemoralen tycks ha varit obefintlig, resp. att staten inte skapat regelsystem för balans mellan utgifter och inkomster.

    Detta gäller givetvis utan EU, och Euro. Möjligen kan en lättfärdig attityd ha spridit sig om att i EU kan inget ont hända.

    Men i besvikelsen att EU hamnat i kris får vi inte glömma den allra viktigaste komponenten. De ursprungliga stiftarna hade målsättningen att de länder som bildade denna union skulle avhålla sig från att med vapen avgöra meningsskiljaktigheter. Detta har nu lyckats i ett 60-tal år. (gamla Jugoslavien var inte medlemmar när de drabbades av sin katastrof).

    Jag bestrider bestämt att den politiska eliten av högmod prackat EU på oss. Utgångspunkten var högsta graden av förnuft, nämligen att samtala istället för att döda.

  32. foxbill skriver:

    Ja, och EU gjorde sannerligen en heroisk insats när de ingrep och stoppade folkmordet i Jugslavien!?

    Inte underligt att du upprepar det som du matats med från propaganda apparaten.
    Ett EU med en tuffare kontrollapparat som ingriper i länders ekonomier. Vill vi ha det? Eller vill vi betala underskott i andra länders korrupta ekonomier?
    Om man tittar på Greker och Spanjorer så verkar de inte själva vilja det. Men kanske snälla/dumma Svensson tar sin mammas pension och sänder till dem.

    Något som inte har hänt, bevisar knappast något.
    Ang. EU och krig….

  33. metusalem skriver:

    Visst foxbill jag kanske upprepar det andra tutat i mej. Men nej, i en ålder av 80+ kan jag fortfarande hålla isär huvudsak och bisak. Ni EU:s dödgrävare får hållas, men låt oss som tror på nyttan av organiserat samarbete i vårt hörn av världen få hållas.

%d bloggare gillar detta: