Kanske lite lägre tempo

VID MEDELHAVET: Med Almedalsveckan avslutad har nu Sverige på allvar sjunkit in i semesterlunket, och jag har anslutit mig till denna genom omlokalisering till sydligare och varmare nejder.

Semester är dock ett tämligen så relativt begrepp för en utrikesminister.

Världen fortsätter, och till detta hör att EU-maskineriet fortsaätter månaden ut med bl a ett utrikesministermöte om två veckor som måste förberedas på olika sätt.

Och då kommer jag självfallet att bege mig av till Bryssel för både det och andra möten.

Till detta kommer dagligen olika utvecklingar och händelser som på ett eller annat sätt kräver ställningstagande eller insatser.

Mycket kommer säkert att handla om utvecklingen i Syrien.

I dag har Kofi Annan varit i Damaskus för samtal med bl a president Assad, och hans fokus förefaller att ha varit ansträngningarna att dämpa den våldsutveckling som vi sett under de senaste veckorna.

Om det kommer att lyckas eller ej återstår att se, men det är svårt att se att det skulle vara möjligt om vi inte samtidigt börjar ta mycket tydliga steg på den politiska väg som skisserades vid mötet i Geneve.

Utan sådana är det mycket sannolikt att det väpnade motståndet kommer att intensiferas allt mer med allt vad detta kommer att innebära.

Utvecklingen i Syrien och i den vidare regionen tillhör tveklöst det som oroar mig allra mest inför de kommande sommarveckorna.

Med nuvarande utveckling är det bara en tidsfråga innan vi kommer att se en snabbt ökande ström av flyktingar från det sönderfallande syriska samhället, och detta kommer självfallet att beröra också Europa.

Och därför är det så viktigt att vi fortsätter att ge Kofi Annans ansträngningar allt det stöd vi kan.

Viktigt är också det humanitära arbetet såväl för att hjälpa inne i Syrien som när det gäller flyktingar i angränsande länder.

Och här var det viktigt att mötet i Paris i fredags var så tydligt när det gäller den internationella humanitära rätten och alla parters skyldighet att fullt ut respektera denna.

I den vidare regionen kommer vi att ha all anledning att följa hur Egyptens president Mursi nu på olika sätt konsoliderar sin ställning.

Hans beslut i går att återkalla parlamentet kan inte ses som annat än en utmaning mot det annars i många frågor styrande militärrrådet.

Viktigt är dock att landet snabbt får en fungerande regering som tydligt och tidigt kan ta itu med den mycket besvärliga ekonomiska situationen.

Förväntningarna om en bättre framtid för de flesta egyptier får inte svikas, och här betyder självfallet den ekonomiska utvecklingen mycket.

Trots att världen som sagt fortsätter även under sommarveckorna kan det inte uteslutas att tempot på min närvaro här på bloggen kommer att minska något – även om det i grunden är beroende på vad som händer och de olika utmaningar som detta ställer oss inför.

84 kommentarer till Kanske lite lägre tempo

  1. Per Fredö skriver:

    Kofi Annan har beskrivit sitt senaste samtal med Assad som ”konstruktiva och uppriktiga”.
    De var också överens menade Annan ännu en gång om hur denna konflikt ska kunna bringas till ett slut.
    På vilket sätt hade Annan dock inget besked att lämna.
    Det ska naturligtvis bli en rad samtal med övriga länder, som har blivit utsedda att delta i dessa överläggningar.

    Putin har också låtit meddela att han vill ha ett slut på detta krig.
    Det får dock inte ske via något ”Libyen-schenario”.

    Det ska väl tolkas så att Assad kommer att få behålla makten och att ryssarna kommer att garantera detta.
    Det öppnar för en fortsatt konflikt med USA.

    Några militära ingripanden sanktionerade av FN lär det inte heller bli.
    Putin kan känna sig lugn.
    Ryssland kan räkna med att Syrien blir en fortsatt nära allierad.

  2. joanna skriver:

    Carl Bildt

    Förhoppningsvis kan även en relativ semester ge utrymme för vila och avkoppling. Jag önskar dig och din familj en skön sommar!

  3. bildterberg skriver:

    RT-intervju med rysk journalist som rapporterar inifrån Syrien:

    http://www.rt.com/news/syria-lies-invasion-reality-interview-671/

    Bara som en motvikt till ”västmedias” rapportering.

  4. elundkvist skriver:

    Hoppas du får lite välförtjänt ledighet. Det var ett mycket bra seminarium ni hade i Almedalen om Mellanöstern, gillade det skarpt!

  5. Per Fredö skriver:

    Jag håller verkligen med om att Carl inte bara är förtjänt av utan också är i behov av en ledighet.
    Vi har ju trots allt en semesterregering i vårt land.
    Och i utrikesdepartementet finns ytterligare två statsråd.-båda kompetenta och med internationell erfarenhet.
    Men flertalet antar nog att Catl hyllar devisen Plikten framför allt.

    Vad gäller händelseutvecklingen i Syrien innebär dagens tidningar onekligen till vissa reflektioner.

    Ryssland har enligt en lten nyhetsrapport åtagit sig plikten att inte längre leverera vapen till Syrien,
    Det säger en militär företrädare för en hör och häpna rysk biståndmyndighet.
    Så var det emellertid inte häromveckan. Enligt ett ledarstick i Svenskan så hotade den engelska regeringen med att borda ett ryskt skepp lastat med tre helikoptrar och som var på väg till Mellersta Östern via Engelska kanalen.
    Det var onekligen duktigt av britterna.

    Ett låt vara betydligt större hot ju från amerikanskt håll när ryssarna fick vända om med skepp lastade med atombomber, vilka skulle ställas till Cubas förfogande.
    Alltså alltid en risk för stormaktskonfrontationer och nån måste då alltid ge vika.
    Också rättegången mot krigsförbrytaren Ratko Mladic har nu äntligen påbörjats i Haag.
    Också Assad med sitt folkmord och krigsförbrytelseer på sittt samvete borde egentligen ställas inför samma domstol.
    Nu har han i stället blivit en närmast en hyllad man och det inte bara på hemmaplan som Mladic också var.
    Fredsprocessen följer sina egna lagar.

    .

  6. aldenfalk skriver:

    Snyggt utformad blogg, är detta Carl Bildt, eller en ghostwriter?

  7. Tony Granbäck skriver:

    Det är lika bedrövligt var gång se Carl Bildt och Demokratin så lättvindigt bortförklarande, återigen måste kapitulera med vit flagg inför Dawid Isaak frågan.
    På Almedalsveckan var det än mer pinsamt se, när Carl Bildt på den ständigt återkommande frågan från Niklas Svensson, efter alla sina diplomatiska
    misslyckanden, har insett att svenska folket och hela Världen för den delen, redan har svaret givet på förhand. Att Carl Bildt nu till och med kan kosta på sig att
    lägga till en komisk framtoning på svaret. Alltså svaret har blivit så förutsägbart och självklart att Utrikesministern finner det komiskt att fortsätta svara allvarligt.

    Detta blir konsekvensen av när Demokratin och Diplomatin nu för tiden sköts av silkeslena händer i stället för nariga nävars tag.
    Och den ansvarige Ministern i stället för att visa lite KUK i sina ansträngningar, åker till medelhavet för att vila sina akademi-lena händer.

  8. Kachina skriver:

    Per, jag ser det inte som att Ryssland ger vika utan de hellre väljer demokratiska ambitioner istället för att stödja diktaturen. Hillary och Lavrov kommer nog att fortsätta ”kivas”, men på andra områden.

  9. metusalem skriver:

    Tony Granbäck
    Med en travestering av dina ord ovan: Det är alltid lika bedrövligt varje gång du uttrycker din obefintliga uppskattning av Carl Bildts insatser. Man kan väl förmoda att du själv har ett kvalificerat uppdrag där alla hurrar när du sprider din visdom. Eller har du så svårt att själv få uppskattning att du oavbrutet måste häckla en duglig och synnerligen kommunikativ minister?

  10. Tony Granbäck skriver:

    metusalem
    Visst får du travestera det jag uttrycker, liksom jag om andra
    Visst får du förmoda om mig, liksom jag om andra
    Visst får jag sprida min visdom, liksom andra
    Visst får jag häckla, liksom andra

  11. spanaren skriver:

    Det historiska skeendet har KANSKE inte lite lägre tempo…

    http://www.interfax.com/newsinf.asp?id=346220

    Interfax – military News har samma nyhet.

    Som tidigare sagts allt som står i tidningen –
    i synnerhet ryska ”tidningar” – är inte sant men
    tänk OM -vad händer nu?

    Skall ryssarna i Syrien evakueras och Ryssland uppge
    ”terrängen” i Levanten – eller….?

    http://www.interfax.com/newsinf.asp?id=346220

    Var de senaste dagarnas relativa stiltje på nyhetsfronten
    från Syrien bara lugnet före stormen?

    Tids nog, OM Interfax Military News uppgifter stämmer,
    lär vi bli varse hur det var med ”Fred i vår tid” som våra
    politiker fortsätter att predika om trots att nu även de ledande
    dagstidningarna SvD. och DN ropar ”Björnen KAN komma
    – han är inte som påståtts död……

  12. spanaren skriver:

    http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2012/Jul-10/180043-russia-sends-naval-flotilla-led-by-destroyer-to-syrian-port-report.ashx#axzz20Dd5dZvv

    Försökte länka artikeln i den ryska nyhetsbyråns (såväl militära
    som civila) nätsida men tyvärr stoppad av censuren.

    Intresserade uppmanas göra egna ”spaningar”

  13. spanaren skriver:

    Noterar nu till min förvåning att Carl Bildt i sitt senaste
    ”twitter” tar upp nyheten som undertecknad förmedlat här….
    Kanske inte bara Spanarens välkända alarmism – vi får se…..
    Vad sade MUST/FRA till Carl Bildt?

    För de läsare som trodde att historien tagit slut och att
    den ryska örlogsflottan består av upprostade sovjetiska
    vrak i Baltijsk och Murmansk blir detta ett uppvaknande.

    Den fregatt ur ryska Östersjöflottan som enligt uppgift
    ansluter till flottstyrkan från Murmansk är nylevererad.

    http://en.rian.ru/analysis/20090622/155317998.html

    Till saken hör att Putin uttalat att de reparerade syriska
    attackhelikoptrarna skall levereras till ägaren -so oder so…
    Vad gäller den uppskjutna leveransen av ryska skol/lätt attack
    flygplan (jmf de svenska SK-60 som ingick i ”ÖBs Klubba”
    när Sverige organiserade ett krigsdugligt Flygvapen).

    Leveransen är uppskjuten till dess ordnade förhållanden
    återupprättats i Syrien där måhända Putins vision av ordning
    skiljer sig från fru Clintons.

    Väntar nu på bekräftelse på att det inte rör sig om en rysk
    maskirovka från bla norska OSI-källan Barents Observer
    som alltid är välunderrättad om ryska militära rörelser i
    närområdet.

  14. Kachina skriver:

    Jag vägrar att betrakta Ryssland som en fiende. Som Per Fredö uttryckte sig att de fick vika sig, för hans så inbillade övermakt, är ett språkval som befäster västsidans allmänna syn att vi är makten.

    Ryssland viker sig inte för någon. Det borde vi veta från Karl XII, Napoleon och nazismen. Det gläder mig att de använder sunt förnuft för att befästa för omvärlden sin avsikt till fullvärdig demokrati. (kriminaliteten var en maktfaktor även i USA sedan 30-talet och Vilda Västern var laglöst land på 1800-talet.)

    Ryssland har vid flera tillfällen visat sig använda förnuftet, istället för ”bulldog-taktik”. Det kan däremot inte USA skryta med. Den planerade robotskärmen i Polen, efter Rysslands upprepade erbjudande av direkt samarbete i redan befintliga radaranläggningar, måste man dra slutsatsen att intellektet i USA ligger på ”sandlådenivå”, eller rent av idioti.

    Ryssland är inte vår fiende, om vi inte gör dem till det.

    Jag vill påminna om att Skandinavien har levt i fredlig samfärdsel med det ryska folket, längre tid än vi har varit skilda åt genom krig och ”spökkrig”. (propagandakrig)

  15. spanaren skriver:

    Barents Observer bekräftar nu att en jagarledd rysk
    flottstyrka lämnat Murmansk örlogshamn för ett
    ”vänskapsbesök” i Tartus.

    Var det tidigare i västmedia så uppmärksammade
    påstådda företaget med Svarta Havsmarinen en ”maskirovka”?

    http://barentsobserver.com/en/security/warships-sail-severomorsk-towards-syria-10-07

  16. Kachina skriver:

    Jag hoppas du har fel, Spanaren. Ryssland blir inte vår fiende, om vi inte gör dem till det.

    Men, vi får se. Ingen information är tillförlitlig i detta läge, inte ens från officiella källor.

    Kuba-krisen var en ”västanfläkt” jämfört med det vi nu skådar, men jag tror fortfarande på Rysslands vilja till fungerande demokrati. Det handlar nu om att USA inte agerar stöddigt. Ett avsägande från en robotsköld i Polen kan vara priset, en sköld som dessutom inte behövs, om de antar Rysslands erbjudande om gemensamt radarförsvar. Det handlar inte om att vika sig. Det handlar om att inte vara stöddig samtidigt som man använder det rena förnuftet.

  17. spanaren skriver:

    Kachina,

    Innan det svenska ”hjärnsläppet” efter Murens fall och det
    påföljande inbillade globala Pax Amerikanas uppkomst
    förde vårt land en, enligt undertecknads mening, klok
    utrikes och säkerhetspolitik även kallad 1812 års politik.

    Stalins krigsmål 1939 var 1914 år ryska gränser. Det hade
    han uppnått 1940 med undantag av Finland där efter
    vinterkrigets fred ”Peter den Stores” gräns gällde.

    Putins mål ehuru kanske delvis med andra medel än Stalin är….?

    Tänk om historien INTE tog slut…..

    ”Alliansfrihet i fred syftande till neutralitet vid krig i vårt
    närområde med stöd av ett starkt svenskt försvar OCH
    ett gott förhållande till Ryssland”.
    Denna politik stod i bjärt kontrast till den tidigare och idag
    återuppväckta krigspolitiken.
    Jean Baptiste Bernadotte fransk marskalk var en krigserfaren
    och klok man…….

    Under det första kalla kriget hade vi, vilket alla utom vi svenskar,
    visste en ”livlina” till USA/NATO som om neutraliteten misslyckades
    och Sovjet angrep Sverige var lika mycket ett västmaktsintresse
    som svenskt och ingalunda enbart en hjälpande hand.

  18. Per Fredö skriver:

    Jag måste erkänna att både bestofkind och särskilt Spanaren här har plockat fram intressanta länkar.
    Att läsa allt låter sig naturligttvis inte göra.

    Det är dock bra att de medför att Carls blogg blir mer läsvärd och inbjuder till kommunikation samt debatt.
    Dum retorik och illa underbyggda angrepp på Carl ger jag inte mycket för.

    Vi får på så sätt veta betydligt mer än vad som vi får veta läsa i våra dagliga tidningar.

    Ryssarna väljer naturligtvis ut sådant som stödjer deras positioner i olika internationella frågor.

    De har gott om supportar bland västliga politiker.

  19. spanaren skriver:

    Per Fredö,

    Vad gäller Carl Bildt så är jag väl medveten om att han
    har chef om inte den högste så i alla fall den som bestämmer
    med den säkerhetspolitiska visionen Sverige ett Costa Rica
    i Östersjön eller kan Nya Zealand avskaffa flygvapnet så
    kan vi.
    Vi har tidigare sett en helt annan Carl som då inte räddes ryssen….

    Tyvärr är det nog så att det inte är alarmism och rykten.
    Enligt Spanarens uppfattning är det illavarslande att inget
    ännu skrivs i engelskspråkiga versioner av ”Husbondens Röst”.

    Här är, för kunniga i ryska språket, den ryska upplagan av RIA.

    http://www.ria.ru/defense_safety/20120710/696229756.html

    Skall även förband ur Svarta Havsflottan ansluta?

  20. spanaren skriver:

    Ryska krigsmaktens nätsida skriver nu att även en eskader
    ur Svarta Havsmarinen är i rörelse.

    Länken spärras av censuren – nu som tidigare.

    Intresserade googla:

    ”Krasnaya Zvezda” eller ”Röda Stjärnan”

    Länken är på engelska ”rödstjärna.ru”

  21. spanaren skriver:

    Detta är en om än dålig så i varje fall begriplig
    maskinöversättning från ryskan av vad ryska krigsmaktens
    nätsida skriver om de idag beordrade ryska flottrörelserna
    även kallade ”vänskapsbesök i Tartus”.

    Krigsfartyg från den ryska flottan i somras mezhflotsky räkna ut graden av interaktion i en avlägsen havet och områden marina, rapporterade 10 juli Office of press-och informationsavdelning försvarsministeriet i Ryssland.
    ”Det planeras att den grupp av fartyg de nordiska och baltiska flottorna köra för utbildning och stridsuppdrag i Medelhavet och Svarta havet, i samarbete med en avdelning av de svarta örlogsfartyg havet Fleet i den stora landning fartyget ”Nikolai Fil’chenkov”, ”Caesar Kunikov” och patrullbåt ”A smart,” – sade i ett uttalande.
    beställa av de nordiska Fleet krigsskeppen i den stora anti-submarine skepp ”Admiral Chabanenko” stora amfibiska fartyg ”Alexander Otrakovsky”, ”George” och ”Kondopoga” samt stödfartyg ”Nicholas Chiker” och ”Sergey Osipov” ut av de viktigaste bas norra flottan -. Severomorsk och gick Nordatlanten
    i ett visst område för avskiljandet av krigsfartyg från norra gå med i flottan skvadron av fartyg i Östersjöflottan patrullen skepp ”Jaroslav den Vise” och tanker ”Lena”.

  22. spanaren skriver:

    Turkiska media rapporterar nu om ryska örlogsfartygs
    utpassage från Svarta Havet genom Bosporen till
    östra Medelhavet.

    http://www.todayszaman.com/news-286146-russian-warship-headed-to-turkish-straits-on-way-to-syria.html

    Är Spanaren den ende här bland läsarna som vill se
    en utvärdering av den ryska marina kraftsamlingen
    – för ett vänskapsbesök i Tartus från vår utrikesminister?

    Har läsekretsen några egna tankar om vad som synes pågå
    – även om det naturligtvis bara är övningar och vänskapsbesök?

    Tips:

    STRATFOR har nu en intressant artikel om läget i Syrien
    efter landets eventuella ”befrielse” av USA/NATO/Al Qaida.

  23. metusalem skriver:

    Tony Granbäck
    Minsann har det poppat upp en poet.
    Närmare Tranströmer än Fröding. Inga rim men kan kanske bli reson.
    Tyvärr kan jag inte travestera, mera, eftersom jag är en obotlig realist.

  24. spanaren skriver:

    Inget har sagts i Aktuellt/Rapport om dagens påbörjade
    kraftsamling av ryska marina enheter i östra Medelhavet.

    Det finns ju viktigare nyheter…

    NATOs nätsida uppger att landstigningsfartygen även har
    ryskt marininfanteri ombord.

    Det blir ett stort resesällskap som besöker Tartus inom
    kort för en artighetsvisit.

    http://www.acus.org/natosource/russia-sends-warships-maneuvers-near-syria

    Spanaren stänger härmed dagens privata MUST kontor.
    Vad har verkliga MUST och FRA rapporterat till Carl Bildt
    får vi förhoppningsvis en glimt av imorgon.

  25. Tony Granbäck skriver:

    metusalem
    Ja då är vi två poeter som poppat upp då. En anonym realist, och jag. Och du kan ju faktiskt rimma också. Är det av någon orsak som du vill visa upp dina färdigheter inför mig och andra?

  26. spanaren skriver:

    Allas vår general Makarov chefen för ”Stavkan” är nu i
    Washington för överläggningar med Pentagons generaler
    om världens ”Hot Spots” bla Syrien.

    Vilka kartor medför Makarov till Pentagon och vilka uppgörelser
    mellan Pentagon och ryska ”Stavkan” kommer mötet att resultera i?

    EU-NATO verkar vara helt utan inflytande och inte ens bli
    tillfrågade när Stormakternas framtida politik görs upp.
    (Intressesfärer?)

    Som sagt förut: Ordstävet från Havamal gäller även nu
    1000 år senare.

    ”Rätten sitter i spjutstång ände”

    Kan vi emotse något inlägg från Carl Bildt i frågan om de ryska
    flottrörelserna, generalernas möte i Washington idag
    eller är fd ”Belgiska Kongo” viktigare för oss svenskar?

    http://rt.com/politics/us-russia-makarov-washington-talks-819/

  27. Per Fredö skriver:

    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vi-har-mycket-att-vinna-pa-samarbete-med-finland_7335880.svd

    Spanaren
    Det pågår faktisk ett och annat vad gäller samverkan samt förstärkning av de skandinaviska ländernas försvarsförmåga.
    Kostnaderna långt ifrån oväsentlia i krympande ekonomier.
    Ta nu bara USA samt Storbritannien som nutida exempel.

    Wallmark, som är synnerligen kunnig försvars-och säkerhetspolitisk riksdagsledamot har en helt annan syn på hotbilden från Ryssland än vad du har.

    Ryssland tar nu en annan väg är via Engelska kanalen till Syren med sina transporter av vapen och stridmedel.

    Förslaget från rysk sida till ny säkerhetsresolution är minst sagt tam och undvikande.
    Den bör förkastas.

    Kachina

    Dina förhoppningar om att Ryssland är på väg utvecklas mot demokrati har inte alls något med verkligenheten att göra.
    Putin har när sån kommit upp i resonemang med västliga ledare sagt, ja, kom nu inte och lär oss vad demokrati är.

    Stormakter i konflikt viker undan såtillvida att ingendera partnern vill ha en konfrontation, som kan medföra krig dem emellan.
    Det värsta scenariot med ett kärnvapenkrig är i själva verket fredsbevarande.
    Kärnvapenspridning till länder som Iran får dock inte ske.

  28. spanaren skriver:

    Per Fredö,

    Wallmarks artikel är mycket välinitierad och det är säkert så
    att Ryssland, om Saakasjvilij får ett nytt hjärnsläpp som när
    han startade ett angreppskrig mot Sydossetien under ryskt beskydd,
    Ryssland återställer Sovjets forna sydgräns mot Iran och Turkiet
    innan det blir läge att ta itu med de baltiska utbrytarprovinserna. Stormakten återtar den plats i Europa som tidigare
    innehades av Sovjetunionen/Tsarryssland.
    Den andra ”stora oredan” var bara en tioårig parantes även
    om många trodde att historien tog slut och Pax Amerikana rådde.

    Problemet med ett svensk-finskt försvarssamarbete är att
    bara den ena sidan -FINLAND- organiserar ett krigsdugligt
    militärt försvar även om det nu moderniseras och dras ner
    vad gäller personalstyrka (från 500.000 man till 350.000)
    samtidigt som man erhåller kryssningsmissiler som når
    Moskva från östra Finland.
    Svenska ”armen” har i bästa fall 24 haubitser Finland har 1000+.
    Personalstyrkan har dragits ner från 800.000 man till i bästa
    fall 6000 om man bortser från den svenska varianten
    av tyska armen annu dazumals ”Volksturm”.

    För svensk del är det fullständigt likgiltigt om Holland eller
    Nya Zealand avrustar så länge Ryssland genomför en alltmer
    accelererande militär upprustning och även som dagens
    händelser och Georgienkriget visade:
    ”Överheten bär inte svärdet för syns skull – Rätten sitter i
    spjutstångs ände”.

    Vad är alternativet till förslaget som bör förkastas?
    Är tredje världskriget en bättre lösning?

    Låt oss hoppas på de nu pågående förhandlingarna i
    Washington mellan de som bestämmer -USA och Ryssland –
    resulterar i att i bästa fall Ryssland ger upp terrängen i
    Levanten och att den stora flottstyrkan på väg inte medför
    marininfanteri utan evakuerar den ryska personalen och
    bogserar hem flytdockan i Tartus till Sevastopol.

    Frågan för OSS blir då vilket pris Obama/Pentagon fick
    betala till Putin/”Stavkan” tex i Kaukasus eller Östersjön…..

    Om den ryska flotteskadern troligen med de syriska
    attackhelikoptrarna ombord passerat Engelska Kanalen
    – vad skulle det försvagade UK kunnat göra åt det?

    Ryssland hotar att verkställa de uppskjutna leveranserna
    av fjärrluftvärn S-300 till Iran om Syrien angrips.
    Kommer den amerikanska väljarkåren acceptera 80%
    förluster i stridsflygplan/personal för att hindra Irans
    atomprogram?

    Vi får se vad som händer och hoppas att Annan får till
    en lösning som Ryssland/Iran och USA kan leva med
    och att denna ”påtvingas” såväl den lagliga regeringen
    som rebellerna – med tex ryskt marininfanteri i ”blå basker”…

    http://www.nytimes.com/2012/07/11/world/middleeast/russia-sends-warships-on-maneuvers-near-syria.html?_r=1

  29. spanaren skriver:

    Syrien är omöjligt för Ryssland att försvara mot en kraftfull
    insats från USA med hangarfartygsstridsgrupper och markförband
    i Turkiet/Jordanien/Israel.

    Georgien/Baltstaterna inkl. idag svenska Gotland är utsiktslöst
    att försvara för USA särskilt som Ryssland inom timmar besätter
    Gotland och därmed spärrar Östersjöområdet för USAs flyg
    och flotta med fjärrluftvärn S-400 kustförsvarsmissiler typ ”Bastion”.

    Tänk om i Washington den även i vårt land kände ryske generalen
    Makarov och hans Pentagonkollega med Obama och Putins
    samtycke säger : ”Let’s make deal”.
    Sedan må fru Clinton få hur många hysteriska utbrott som helst
    medan Lavrov troligen inte säger någonting.

    rest-NATO utan USA är en negligerbar militär storhet i dessa
    sammanhang.

    Dagens militära stormakter agerar inte på annat sätt än
    vad pyramidbyggarnas Egypten, Babylon, Alexanders Grekland
    och Persien gjorde på sin sin tid……..

  30. bildterberg skriver:

    Per Fredö, 10 juli 08:37:
    ”Ryssland har enligt en lten nyhetsrapport åtagit sig plikten att inte längre leverera vapen till Syrien,”

    Något reviderat av följande notis:

    http://en.rian.ru/world/20120711/174551240.html

  31. spanaren skriver:

    Bildterberg,

    Dessa uppgifter bekräftas nu även på flera andra, inte bara ryska,
    nyhetsbyråers nätsidor.

    Ryssland varnar västmakterna för att, som skedde med det
    ryska lastfartyget Alaeda under främmande flagg, försöka
    blockera ryska vapenleveranser under redan gällande kontrakt
    till Syrien De uppskjutna leveranserna gäller ett antal ryska
    lätt attack / skolflygplan. (Jmf svenska flygvapnet SK-60 ).

    Ryska örlogsfartyg kommer att beskydda de ryska handelsfartygen.

    I rum sjö i norska havet – östra Nordatlanten finns ryskt stridsflyg
    snabbt på plats från baserna på Kola om inget örlogsfartyg finns
    i området.

    Väck ej den Björn som sover!

    http://www.en.rian.ru/world/20120711/174551931.html

    Samtalen i Moskva mellan Ryssland och delar av den syriska
    rebellrörelsen verkar vara i ett dödläge.

    Ryssland vill ha en förhandlingslösning och försoning mellan
    regeringssidan och rebellerna som kräver UNSC kap.7 med
    ingripande från USA/NATO och störtande med våld av
    Assadadministrationen. Libyen i repris vilket Ryssland
    sagt sig aldrig komma att medverka till.

    Under tiden stävar ryska flottan mot Tartus…..
    Enheterna från Sevastopol bör snart vara framme.
    Då får vi se om ryskt marininfanteri med stridsvagnar
    och S-400 luftvärn rullar iland eller om evakueringen av den
    ryska flottbasen inleds.

  32. flyktingar skriver:

    Hej spanaren

    Jag noterar med tacksamhet att begreppet ”En svensk tiger!” är överspelat. Som varande en ”främmande fågel” är det med största intresse jag följer dina informativa resonemang. De säger mycket om den svenska självbilden. Jag saknar dock i dina spaningar en genuin vilja att förstå de olika aktörernas perspektiv.

    Låt oss betrakta din egen ärkefiende ryssens perspektiv.

    Det ryska imperiebygget syftar till att stabilisera det egna samhället samt att, med det vidsträckta Ryssland som bas, bygga en ekonomisk stormakt med Moskva som ett ekonomiskt och kuturellt nav i Eurasien.

    Potentialen finns där men naturligtvis kommer hinder läggas för denna strävan. Ryssland agerar ju inte i ett vakuum.

    Dock förväntar sig ryssen mindre motstånd i sin omedelbara periferi. Alla ”här” kommer att ”vinna” på att det ryska imperiebygget är framgångsrikt. Om de små nationernas ledare inte ”förstår” att det ligger i deras egna folks ”intresse” att samverka med Moskva, så ska den ryska militära styrkan fungera som ”pedagogiskt redskap”. Det var väl definitionen av alla ”här” som fick somliga att sätta i halsen. När en militär säger det, så måste han peka på kartan över ett Europa, som ännu inte tappat närminnet.

    I den mån Sveriges självständighet innebär att landet har kontroll över timingen och utsträckningen av sin medverkan i det framtida ”ryska ekonomiska undret”, så blir det svårt. Gasledningar på Östersjöns botten, infrastruktursatsningar i norr som inkluderar Kolahalvön etc. kommer att genomdrivas med påtryckningar på alla nivåer från korruption och diplomatiska middagar till demonstrationer av militära muskler, typ Georgien. Återstår endast en byråkratisk gerillakrigföring med eviga förhalningar, som taktik. Att säga nej vore en direkt fientlig handling.

    Skulle denna dystopiska verklighetsbild ändras på något avgörande sätt med en dubblering av Sveriges militära försvarsanslag? Min bedömning är att så inte är fallet.

    Det är avsaknaden av visioner och strategier för framtiden från EU:s sida, som är det stora hotet. Ett avstannande fantasilöst EU överlämnar intitiativet till andra, som i detta fall Ryssland.

    Effektivaste sättet att påverka skeenden är att rycka åt sig initiativet. Sveriges bästa försvar är att anfalla. Sverige ska ligga på framkant när det gäller europeisk social, politisk och teknologisk utveckligen. Man bör med liv och lust engagera sig i framtidsstrategier som inkluderar hela Europa och driva på så att Ryssland blir delaktigt. Satsa försvarsmedlen på svensk internationell synlighet och delaktighet, på forskning och fortsatt deltagande i NATO-ledda initiativ världen över.

    Inte helt olikt det Sverige redan gör eller hur?

    [Med detta sagt, så önskade jag att Sverige slutade upp mer att delta i mobbningskampanjer mot Israel, även om jag inser att det renderar Sverige och dess prima ballerina Bildt synlighet vid behov. Dessa symboliska pogromer (något man lärt av ryska tsarerna?) mot det judiska folket i när och fjärran för att vinna politiska poäng är ett oskick.]

  33. Kachina skriver:

    Jag noterar att mina inlägg försvinner innan jag tryckt på ”publicera inlägg”

  34. Kachina skriver:

    flyktingar

    Jag håller med till 99%, men IsrAEL MÅSTE TA TILL SIG SIN BESKÄRDA DEL AV KRITIKEN.

  35. spanaren skriver:

    flyktingar,

    Tack för din konstruktiva kritik av mina skriverier.
    Det är något jag saknat sedan TNsexton öppnade eget….

    Jag har inte och har aldrig haft något emot den gemene
    Ivan & Olga ”ryssen” – tvärtom bara angenäma erfarenheter.
    Vad jag vänder mig mot är Tsaren och hans hov vare sig
    Tsaren är röd eller ”folkvald”.

    Om historien inte tog slut 1989/1991 kanske den upprepar sig….

    Stalins krigsmål 1939 var Tsarrysslands gränser år 1914.
    Framryckningen 1945 till Elbe var dels en gåva till ”Uncle Joe”
    från vännen Rooseveldt och dels beroende på fronterna
    i Europa vid den tyska kapitulationen.

    Vilken av dessa gränser avser Putin att återupprätta….?

    Makarovs karta gav kanske en antydan…..

    Vi kan ju. som vi kunde för 30-40 år sedan, återupprätta
    en svensk krigsmakt som i slagstyrka internationellt
    jämfördes med den israeliska med de skillnader som fanns
    för dåtidens strid i ökenterräng och skog – tex antal tanks.

    Det var ett försök till djupare tanke.

    Instämmer i din svartmålning av framtidsutsikterna för
    Östersjöområdets små demokratier – kunde skriva en
    ännu mörkare bild men avstår just nu….

    Per Fredö,

    Var inte helt uppdaterad vad gäller Finlands framtida krigsmakt.
    Armen skall efter A-mobb mönstra 230.000 man och den
    fredstida styrkan skall bli 12.300 man.
    Dessutom rationaliseras värnpliktsutbildningen till färre
    fredstida regementen. De sårbara traditionella flygflottiljerna
    och marinbaserna omorganiseras likaså.

    Jmf detta med vad vi svenska skattebetalare får för
    dubbla summan till vårt ”Försvar” även om vi har
    ”stridskrafter” som Finland saknar – tex Gendercentrum.

    http://www.puolustusvoimat.fi/staattinen/pvuudistus/Forsvarsmaktens_losningsmodell_8212.pdf

    Kachina,

    Antingen är Du stoppad av censuren eller så försöker
    du länka till ej önskvärda källor – i mitt fall ryska ”Röda Stjärnan”

  36. spanaren skriver:

    Flyktingar.

    Har åter läst ditt inlägg och tagit stycket ”Effektivaste sättet..
    ad notam. Myntet har ju två sidor och politiken gäller inte
    bara ”krig och militär”.

    men…..

    Rysslands utrikes och säkerhetspolitik har sedan Birger Jarls
    och Alexander Nevskijs dagar haft en stor betydelse för
    Sveriges säkerhet. Detta gäller än idag.

    Du har helt rätt i vad många tycks ha glömt eller aldrig haft
    kännedom om. Judeförföljelserna i Europa liksom hakkorset
    var ingalunda Nazityska påfund. Historien började lika lite
    1933 som den slutade 1991.

    Vad gäller konflikten i ”den stora sandlådan” är Spanaren
    neutral i en konflikt som pågått sedan pyramiderna byggdes
    eller åtminstone sedan juden David nedkämpade ”araben”
    Goliath med en stenslunga. Även detta vapen används ju
    som vi alla sett på TV än idag. Intet nytt under solen…

    Spanaren är av svensk ”ätt och stam”, nåja åtminstone efter 1658…

    Åter till nästa föredragning……

  37. flyktingar skriver:

    Fantastisk egenltigen. Jag hade väl knappt avslutat mitt senaste inlägg om att mobbning av Israel är ett kostnadseffektivt sätt att föra svensk utrikespolitik på (väl lämpat för semmestertider) förrän Sveriges utrikesminister levererar:

    ”Thrust (Trust?) that government of Israel will not take up recommendations of Levy report on legalizing settlements. Would have serious consequences.”

    Förresten blev EU kommisionens ordförande Jose Manuel Barroso i dagarna hedersdoktor vid universitetet i Haifa.

    Grattis till hela EU!

    http://www.jpost.com/DiplomacyAndPolitics/Article.aspx?id=277031

  38. bildterberg skriver:

    Speciellt oroväckande är ”anfall är bästa försvar”-instabiliteten
    i form av retorisk (?) pre-emptivism:

    http://articles.cnn.com/2012-05-05/world/world_europe_russia-us-missile-defense_1_missile-shield-defense-shield-russian-missiles?_s=PM:EUROPE

    Känns mönstret igen från annat sammanhang också?

  39. Kachina skriver:

    Speciellt oroväckande är att mina inlägg försvinner i skrivande stund, så fort jag nämner det pågående pokerspelt mellan USA och Ryssland.

  40. metusalem skriver:

    En mängd djupsinniga resonemang har förts om det pågående spelet omkring situationen i Syrien. Jag noterar bland annat till min glädje att Spanaren tycker det är OK att vår utrikesminister har synpunkter och träffat många andra med synpunkter på just Syrien.

    Man får lätt för sig att den sk Levanten hör till ”Långtbortistan”, som inte borde intressera svensk utrikesförvaltning. Problemet är ju uppenbart att Ryssland är så stort att det influerar tex Östersjön, Mellanöstern, och givetvis allra östligaste Asien.

    Eftersom jag personligen inte lyckas komma fram till en väl fungerande uppfattning om detta gigantiska problem väntar jag med spänning på att Karrman skall presentera en bra sammanfattning. Han tenderar att bli min husgud i sammanhang när alltför spretiga uppfattningar suddat ut min världsbild.

  41. bildterberg skriver:

    flyktingar:
    Fick Barroso ”priset” (hedersdoktoratet) för något han redan
    har gjort eller för något han förväntas göra (jfr Obamas fredspris)?
    Jag förmodar att hans andra, uttalande i jpost-artikeln
    (”“And Palestinians have the right to establish their own independent and democratic state on their side of the 1967 borders.””) inte bidrog helt positivt till erhållande av utmärkelen.

  42. bildterberg skriver:

    … för att inte tala om
    ”Barroso said he feared that continued Israeli settlement jeopardized the twostate solution.”

  43. Kachina skriver:

    metusalem

    Även jag väntar på ”karrmans” analys av ”pokerspelet” mellan USA och Ryssland i Iran och Syrien.

    Bägge parters förflyttning av marina enheter, med flyg och manskap, är oroväckande. Minsta gnista kan förvandla ett maktspel till ett världskrig. Jag får hoppas att bägge parter är medvetna om sommaren 1914 och gör sitt yttersta för att inte upprepa scenariot.

  44. spanaren skriver:

    En kort frontrapport om vårt dagens och även morgondagens (?)
    ämne.

    Hyste en förhoppning om att Bloggägaren skulle rikta upp
    meningsutbytet med ett eget inlägg men så har inte skett….

    http://barentsobserver.com/en/security/russian-arms-cargo-vessel-sails-again-11-07

    Nu vet vi bakgrunden till meddelandet från ryska statsledningen
    tidigare idag att försök till blockad mot ryska handelsfartygs anlöp
    av syriska hamnar kommer att mötas med militära maktmedel
    från rysk sida.

    Är brittiske utrikesministern fortfarande lika morsk nu som när
    Alaeda tvingades vända utanför Skottland?

    Ävenså har vi fått veta att landstigningsfartygen från Sevastopol
    som nu befinner sig i Aegeiska Havet med kurs mot Tartus medför
    marininfanteri (uppgift vid ankomst till destinationshamnen?)

    De stora militärmanövrerna i Syrien fortsätter samtidigt som
    SANA rapporterar om fortsatta skärmytslingar där bla fyra
    rebeller av turkisk nationalitet sårats och tillfångatagits.

    Självklart har rebellsidan en helt annorlunda bild av ”fronten”
    som vi matas med i västmedia även om det på senare tid
    blivit allt färre ”fältslagsrapporter” från det hållet – varför?

    Notera möjligheten att följa det nu ryskflaggade handelsfartygets
    färd via källans länkning som tyvärr inte omfattar örlogsfartyg.
    OM inte Alaeda intar krigsmässig radiotystnad under resan.

  45. spanaren skriver:

    Efter läsningen av undertecknads förnumstigheter kanske
    det är av intresse hur Sveriges ledande försvarsblogg
    kommenterar Alaedas återupptagna resa mm

    http://wisemanswisdoms.blogspot.se/

  46. metusalem skriver:

    Javisst är det olustigt att Ryssland så enträget furnerar Syrien med kraftfulla vapensystem. Men havens frihet begagnar sig ju även USA m.fl. av. Det som kan göras ifråga om vapenleveranserna är väl att uttrycka sin avsky för att upprusta ett land som så barbariskt bekämpar sina egna undersåtar.

    Å andra sidan, att hävda att ingågna avtal skall fullföljas är ju även en svensk linje, gentemot tex. Saudi Arabien.

  47. karrman skriver:

    metusalem & Kachina

    Har inte tid att analysera skeendet och säga något vettigt.
    För mycket arbete för närvarande.

    Spontant tror jag inte att USA och Ryssland står så långt ifrån varandra. Alternativet till en politisk lösning är något som kan leda till en okontrollerad process i regionen. Något som ingen önskar.

    Tror man ska vara försiktig att uttala sig för tvärsäkert om framtiden, men nog kommer en regim som beskjuter civila bostadsområden med artillerield att falla förr eller senare kan man tycka. Även om det är så att statsmakt bygger på våldsmonopol så
    måste våldsutövningen vara legitim för att befolkningen ska acceptera den i längden.

  48. flyktingar skriver:

    spanaren

    Tack för allt råmaterial du förmedlar liksom för dina reflektioner kring dessa från en svensk synvinkel.

    Här kommer lite hemsnickrade förnumstigheter på ämnet ”Vad är det Ryssland sysslar med i Syrien?”.

    Assads utrensningar av sunnitiska inslag i försvaret till förmån för allawitiska, något som skulle gjort Syrien immunt mot ”arabiska våren”, är ironiskt nog på väg att resultera i Syriens sönderfall. Man kan i efterskott fråga sig var det rådet kom ifrån.

    Ryssarna har suttit i landet sen långliga tider. Det är helt uteslutet att man frivilligt skulle ge upp detta sitt mest etablerade brohuvud i Levanten. Ingen utomstående ska heller tillåtas agera militärt i Syrien.

    Ryssarnas något förvånande brist på helhjärtad lojalitet gentemot den allawitiska regimen skulle kunna bli problematisk om vi återfördes till status quo ante. Detta enskilt är kanske den starkaste indikationen på att det Syrien, som kom under franskt mandat 1922 efter det ottomanska imperiets fall och fick sin självständighet 1941, snart kan vara ett minne blott.

    Min tolkning av den ökade ryska aktiviteten är att den syftar till att säkra deras militärbaser i ett Syrien under politiskt sönderfall. Därav Putins besök i Israel nyligen.

  49. spanaren skriver:

    http://barentsobserver.com/en/security/russian-arms-cargo-vessel-sails-again-11-07

    Det ryska lastfartyget Alaeda uppgav Baltijsk som destination
    till norska kustbevakningen vid passage av Nordkap.

    Som undertecknad förmodade, klapp på egen axel, seglar
    det civila handelsfartyget enligt denna källa nu under
    krigstida radiotystnad och kan inte följas i normal civil rapportering.

    Återstår att se om Alaeda girar sydost mot Östersjön eller
    fortsätter söderut mot Engelska Kanalen alternativt väster
    om Skottland/Irland mot Gibraltar.

    Det rapporteras idag om att ett ryskt ubåtsunderstödsfartyg
    befinner sig i Medelhavet. Det förklarar det tidigare rapporterade
    varningsskottet över Levanten med en rysk ”Bulava” ICBM.

    ———-

    Den största anledningen till dagens problem i Mellersta Östern
    är sveket mot de arabiska krafter (jmf Lawrence of Arabia) som
    reste sig mot ”Höga Portens” styre med det då hemliga
    Sykes-Picot avtalet som drog upp helt verklighetsfrämmande
    gränser för stater som om de inte styrdes av totalitära regimer
    omedelbart skulle falla sönder i de inbördeskrig vi ser idag.
    Den mest skrämmande exemplet, innan vi fått se slutet i Syrien,
    är Irak som bildades av tre helt olika och inbördes fientliga
    Ottomanska provinser.
    Vad anser Flyktingar om denna analys ehuru ej PK idag?

    Dröm vidare Ni alla som tror på ”västdemokrati” och den nu
    alltmer frostbitna ”Arabiska våren” någonstans i Levanten
    och västra/centrala Asien med undantag av Israel….

    Väntar på en utlovad kommentar från experterna på
    Kungl. Krigsvetenskapsakademins hemsida där skribenterna
    har kunskaper högt över undertecknads amatörmässiga
    förnumstigheter.

    Återkommer i frågan…..

  50. spanaren skriver:

    I väntan på analysen från Kungliga… är det kanske för någon
    förnöjsamt att läsa en artikel hämtad från den ledande svenska
    nätsidan vad gäller militär säkerhetspolitik ”Wiseman’s Wisdoms”
    som även skriver om, i avsaknad av blogginlägg från Carl Bildt,
    vårt ämne för dagen

    http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2012/07/ett-avfort-moderat-alternativ-till.html?showComment=1342036524565

    Teaterdirektören (ÖB?) ger en beskrivning av vår svenska
    verklighet som borde vara en ilsket ringande väckarklocka
    för svenska folket – OM de fått veta att historien inte tagit
    slut och att Björnen ingalunda dog 1991 utan nu är ute ur idet
    sedan tio år tillbaka välfödd med vässade klor.

    Om de militära förmågorna finns kan politiken ändras över en natt…

  51. metusalem skriver:

    På förslag av Spanaren har även jag kollat en smula på Wiseman…
    Naturligtvis har det offantligt stora Ryssland enormt mycket större tillgänglig kapacitet än lilla Sverige. Nu är väl tänkbart scenario inte att stora R ensidigt ger sig på lilla S. Som jag ser saken borde lilla S göra slag i saken och legalisera sitt långvariga förhållande till N. (utskrift av hela ordet är väl alltför rysligt).

    Kan någon upplysa om våra bärande skäl för att inte officiellt tillhöra N. En samverkanspakt mellan de nordiska länderna tycker jag dessutom skulle vara värdefullt. Men trots allt är bästa hantering att ha god kontakt även med vår store östlige granne. Att inte sätta käppar i hjulet för gasledning Ryssland-Tyskland tycker jag var vettig realpolitik.

  52. spanaren skriver:

    Metusalem,

    Ett enskilt ryskt/sovjetisk angrepp mot Sverige har aldrig
    varit aktuellt åtmindstone efter1945.
    Kriget kan komma vid tex en ”Kuba-kris” i Östersjön förorsakad
    av amerikansk frambasering med ”robotskölden”.

    Finans/försvars/(Utrikesminister?) Borgs politik är varken
    NATO-medlemskap eller eget svenskt existensförsvar utan
    Sverige – Östersjöns Costa Rica….”I natt jag drömde någonting..”

    ————-

    Den utlovade analysen från Kungliga Krigsvetenskapsakademien
    har nu publicerats på deras hemsida.

    Intresserade uppmanas att läsa och begrunda vad som där
    skrivs om Syrien och Ryssland…..

    http://krigskonster.blogspot.se/

    PS
    Den stora ryska militärmanövern ”Kavkaz 2008” blev senare
    ”skarpt läge” i Georgienkriget…..

  53. Per Fredö skriver:

    metusalem
    Du efterfrågar något bärande skäl till varför vi inte har anslutit om till Nato
    Ja, det viktigaste är väl vår kära säkerhetspolitiska doktrin, alliansfrihet i fred, syftande till neutralitet i krig.
    Vårt folk har trott att så också har varit och ännu ska bli fallet.
    Vi har ju ändå kunnat hålla oss utanför alla krig går resonomanget.

    Att också nu på allvar försöka få oss svenskar att godta ett sådant genomgripande beslut skulle helt enkelt vara politiskt riskabelt
    och till och med medföra regimskiften.
    Om ändå en Nato-anslutning skulle krävas är det nödvändigt med en bred politisk enighet.
    Det gäller då främst då mellan socialdemokrater och moderater.
    Folkpartiet, som redan nu vill ha en Nato-anslutning som driver betecknande nog inte heller den frågan särskilt hårt.
    Det är nästan i vårt land en motsvarighet till att förespråka monarkins avskaffande.

    Det andra skälet är naturligtvis att vi under det kalla krigets dagar kunde lita på att USA var vår skyddsmakt.
    Detta har Mikael Holmström insiktsfullt behandlat i en diger bok. Betecknande nog var det endast ledande politiker i några få partier samt högsta militärledningen som var fullständigt informerade om detta.
    Det gällde faktiskt även Olof Palme.

    Dagens situation är att vi är ett av Nato:s viktigaste partnerläder och hyllas för det.

    Detta är dock ifrågas både politiskt samt av dem som vill ha en svensk upprustning.

    En nationaliskt och skandinavist orienterad försvars-samt säkerhetspolik måste då prioriteras i ställe för insatser gementsamt med Nato samt EU.
    Politiskt ät det sverigedemokraternakraterna samt vänsterpartiet som konsekvent alltid är avvisande tll den typen av insatser..

  54. un2here skriver:

    – Thrust that government of Israel will not take up recommendations of Levy report on legalizing settlements. Would have serious consequences.

    Vilka konsekvenser då? Tvåstatslösningen har ju redan omöjliggjorts… Vad som fattas är ett officiellt erkännande av detta samt motsvarande krav om att apartheid ersätts med demokrati för alla, från havet till floden.

  55. metusalem skriver:

    Per Fredö
    Tack för att du friskade upp mitt minne. Naturligtvis är vårt förhållningssätt något av huvudet i sanden. Du har givetvis rätt i att det inte är politiskt gångbart att föra fram N-ordet fn. Om man fick önska något vore det en anständig militär kapacitet på Gotland. Att ryssen finns på plats för service på gasledningen behöver kanske inte vara annorlunda än att IKEA finns i Moskva. Men denna liknelse tror jag inte själv på.

  56. flyktingar skriver:

    Helt enig med spanaren.

    Britternas och fransmännens dubbelspel under 1900-talets första 50 år bäddade för dagens kaos. Den geopolitiska röra vi får oss till livs dagligen är Made in England and France.

    Det är bittert att åse de eviga diplomatiska brandkårsutryckningarna för att rättfärdiga den ruttna världsbild som ligger bakom kaoset i dagens Levanten.

    Judiska administrationen i Palestina insåg att britterna måste kastas ut ur landet, trots att de i mångas ögon stod för stabiliteten i regionen. Det var en korrupt stabilitet, baserad på kartstreckens demoni och handslag med bäst före datum i ett fjärran Europa, som valdes bort – detta europeens självpåtagna förmyndarskap över människor i fjärran land ser man tendenser till än idag. Något av äcklet inför detta känns igen i finnarnas reaktion mot Makarov.

    Det kokar av frustration i Syrien. Libanon är Libanon. Jordanierna sitter still i båten. Egypten kommer inte ur startblocken i brist på förtroende för sina representanter – i brist på självförtroende! Palestinierna har gått ett steg längre än Egypten. De tycks söka en ny förmyndare. I väntan på en stark allierad som kan diktera villkoren för judarna, så flirtar man idag med Iran. Detta palestianaarabernas beteende belönas av omvärlden. För vem kan tacka nej till sådant smicker? Vilken utrikesminister kan tacka nej till inflytande, ja makt, i en så uppmärksammad konflikt?

    Visst skulle väl en nordisk besserwisseradministration i det heliga landet och med kontor i Östra Jerusalem smaka bättre än dadelfylld kamel? Det vore väl förresten inte mer än rätt åt de där israelerna som dödade svensken Folke Bernadotte, när han talade om för dem hur konflikten skulle lösas förra gången.

    Israelerna å sin sida välkomnar sådana neo-koloniala besserwissers lika mycket som finnarna välkomnar Makarov.

  57. un2here skriver:

    Visst är det förunderligt hur svenska judar – ”höger” som ”vänster” – så envist kan försvara Israels gärningar och samtidigt förfäras så gruvligt över att bli förknippade med dess konsekvenser …

    :-O

  58. metusalem skriver:

    Spanaren gör onekligen skäl för namnet. Hans rekommendation om
    ”Kungl Krigsvetenskapsakademiens debattforum – Tillsammans blir vi klokare” var onekligen en intressant bekantskap. Det skadar förvisso inte att orientera sig om vad duktigt yrkesfolk anser – innan man bekantgör en egen uppfattning. Detta senare riktar jag till mej själv, och måhända ytterligare någon.

  59. gruelse skriver:

    Jag tycker att den här bloggen har blivit intressant att följa nu i och med att bloggägaren har dragit ned jalusit och gått på semester.

    Angående Natomedlemskap:

    Kom ihåg Nato är inte längre en försvarsorganisation utan en global polisiär styrka i första hand. Om Sverige går med i Nato förbinder sig Sverige med stor sannolikhet att delta i Natos kommande globala operationer. Det ser jag inte som något odelat positivt för konungariket Sverige, eftersom vi måste lägga oss på vår rygg och därefter följa en global världsordning, vad den nu kan vara. En icke så kvalificerad gissning är att krigsplanläggningen görs bl.a. under överinseende av Bilderbergmötena.

    Ett av de viktigaste anfallsmålen torde vara att ta kontrollen över de fossila energifyndigheterna (i dessa ”peak oil”-tider) och diverse naturresurser samt att nedkämpa nationalismens och fosterlandskärlekens fula trynen som poppar upp i diverse tynande nationalstater.

    Sverige har goda grannrelationer och av omvärlden erkända territorialgränser efter århundranden med framsynt utrikespolitik, och har därför inga behov att anfalla våra grannländer. Således bör Sveriges militära förmåga skräddarsys för försvaret av Sverige, där värnplikten är en optimal rekryteringsbas för försvarsmaktens olika befattningar. Sverige måste åter få tillbaka sin försvarsförmåga av egen kraft, efter ca två decenniers misskötsel inom svensk säkerhets- och försvarspolitik.

    När ÖB talar om att han av budgetskäl måste skrota en hel försvarsgren (armén, marinen eller flygvapnet) och att det tidigare så befästa Gotland är en de facto demilitariserad zon, så bör väl de mest inskränkta nyliberalerna inse situationens allvar.

    Den insatsorganisation 2014 (personalförsörjd med yrkessoldater med utlandsobligatorium), som än så länge befinner sig i sitt embryonala och försvarslösa tillstånd, är i första hand ämnad för Natos globala operationer på bekostnad av försvaret av Sverige, och bör således överges.

  60. spanaren skriver:

    Bloggägaren har idag lämnat ett, vad Spanaren anser vara,
    fullständigt ovidkommande inlägg där huvudnyheten var besvikelse
    över att inte kunna delta i ett meningslöst möte i Mongoliet
    tillsammans med fru Clinton.

    Föreslår vi fortsätter meningsutbytet om väsentligheter här
    till Bloggägaren stänger denna tråd.

    Lastfartyget Alaeda stävar enligt norska militärens rapportering
    söderut (under i krigsförhållanden gällande regler. ASI avstängd)
    med den ryska örlogseskadern som skydd 50 nm akteröver.
    Leveranserna av kontrakterad krigsmateriel till Syrien skall
    ske till varje pris – även militär insats mot USA/NATO vid
    försök till prejning av ryska handelsfartyg av väst.

    Ryssland kommer att lägga in VETO i UNSC mot ett förslag
    från USA/NATO som kräver att syriska regeringssidan ger upp
    kampen mot de väststödda upprorsmännen inom tio dagar.
    Om så inte sker blir det Libyen i repris. Om det blir Kosovo
    i repris efter ryskt/kinesiskt VETO återstår då att se….
    Putin är med stöd av dagens ryska krigsmakt mindre
    medgörlig än Jeltsin var trots den ryska militärens protester
    och rop om förräderi och svek mot Serbien.
    Någon kanske minns att ett ryskt Spetsnazförband framryckte
    genom Serbien under radiotystnad och besatte flygplatsen i
    Pristina innan USA/NATO vaknade. Sedan vidtog långa
    förhandlingar sedan en engelsk general vägrat åtfölja
    Pentagons order att nedkämpa ryssarna. Han ville inte gå
    till historien som den som startade det tredje världskriget

    Kanske fru Clinton inte har sådana hämningar i ett av sina
    hysteriska utbrott – men vad säger Obama, Pentagon OCH
    de amerikanska väljarna?

    http://rt.com/politics/russia-syria-arms-farnborough-933/

    Förresten Carl Bildt delgiver oss även ett faktum av synnerlig
    vikt – svenska ambassaden i Pyongyang representerar USA
    i Nordkorea.

    gruelse,

    Instämmer i vad Du skriver

  61. metusalem skriver:

    Självöverskattningens höga visa är understundom mer än man klarar av. Gruelse och Spanaren har här ovan informerat oss om hur alert denna blogg har blivit i och med att bloggägaren gått på semester.
    Man tar sig för pannan, hybris är bara förnamnet. Varför inte då öppna eget där intellektuella resar kan utbyta erfarenheter och få känna sig betydelsefulla.

    Nej mina vänner, 9 miljoner besök på en politisk blogg är faktiskt inte kattskit. Vi är rätt många som är tillfredsställda med en utrikesminister som helt unikt håller svenska folket uppdaterade om vad som tilldrar sig ute i världen.

  62. spanaren skriver:

    Rättelse.

    Alaeda seglar söder ut med avstängd AIS Transponder(Automatic Identification System) och inget annat.

    Kontrollera gärna med hjälp av länken om det ryska fartyget
    dyker upp på den civila rapporteringen. Officiell destination
    är Baltijsk. Blir det kursändring till sydost eller ej?

    http://barentsobserver.com/en/security/russian-arms-cargo-vessel-sails-again-11-07

    Ha överseende med mina oväsentligheter här istället för att
    kommentera Bloggägarens ämne för dagen ”Möte i Mongoliet”….

  63. spanaren skriver:

    metusalem,

    Erkänner min oförlåtliga ohörsamhet vad gäller den nuvarande
    utrikesministerns val av för oss viktiga samtalsämnen genom
    att framhärda med att beskriva nu rådande omvärldsläge även
    om det kan verka störande på semesterfriden.

    Naturligtvis är Carl Bildts blogg unik i sitt slag och vi är
    alla tacksamma för att utrikesministern på detta sätt
    delger oss läsare sina reseskildringar och möten med utländska
    politiker.

    Min kritik idag gäller valet av ämne att diskutera.
    Är ett möte i Mongoliet av samma betydelse som utvecklingen
    kring Syrien och de alltmer hårdnande motsättningarna
    mellan de som bestämmer – Ryssland och USA?

  64. flyktingar skriver:

    metusalem

    Jag solidariserar med Spanaren. Ingen kan ifrågasätta den övergripande relevansen i Spanarens inlägg, Då är mina egna texter klart mer dubiösa (ursäkta och förlåt). Spanaren uttrycker genuin oro för Sveriges säkerhetsläge i väl underbyggda och informativa inlägg. Utan dessa skulle CB:s blogg bli bra mycket torftigare, så fortsätt rapportera in orosmoln i horisonten Spanaren.

  65. spanaren skriver:

    flyktingar,

    Man tackar och bugar

    Ryska krigsmaktens nätsida ”Krasnaya Zvezda” har nu en
    längre artikel om läget i Syrien och UNSC överläggningar
    ur rysk synvinkel – som inte torde vara ointressant för de flesta.

    Stoppas av härvarande censur varför intresserade hänvisas
    till egen spaning på engelskans RödStjärna.ru som bör öppna.
    Googla annars ”Krasnaya Zvezda” och använd länken där.

  66. gruelse skriver:

    @metusalem 17:09

    Jag ville egentligen bara säga att detta blogginläggs signalerade lägre ambitionsnivå rörande bevakningen av världshändelser, kompenseras mer än väl av kommentarernas numerär, informationsrikedom, klokskap och relevans för vad som synes vara den viktigaste konflikthärden.

    När Bloggägaren i stort sett bara säger att han oroar sig mest för situationen i Syrien med omnejd, kan jag läsa fylliga rapporter med länkar om truppförflyttningar och konsolideringar i Levanten, som även har bäring på svenska säkerhetsintressen.

    Dessutom uppskattade jag att ett eventuellt svenskt Natomedlemskap berördes i denna kommentatorstråd. Detta ämne är dåligt genomlyst av Bloggägaren. Vilka är för- och nackdelarna med ett eventuellt medlemskap?

    Som medborgare i ett alliansfritt land med en ”costaricansk” försvarsmakt är denna fråga ytterst intressant ut ett säkerhetsperspektiv. Jag upplever det som om att Bloggägaren väjer sig för att beröra eller diskutera detta ämne.

  67. spanaren skriver:

    I Finland är man är man både i media och bland politiker
    på tårna vad gäller utrikes/säkerhetspolitik.

    Har måhända inte ”ljuset från Stockholm – Fred i vår tid”
    lyckats passera Åland?

    Ryssland kommer nu som bekräftas på svenska i
    finska Hufvudstadsbladet lägga in VETO mot kap. VII
    sanktioner mot Syrien.

    Vore inte detta något för Bloggägaren att kommentera
    när han kommit över grämelsen över att inte få träffa
    fru Clinton i Ulan Bator?

    http://hbl.fi/nyheter/2012-07-12/ryssland-hotar-stoppa-ny-syrienresolution

    Har detta rapporterats i någon svensk media utanför
    den försvarsinriktade bloggosfären?

    Blir det nu Kosovo 2.o?

    Vi skall kanske åminnas att vid USA/NATOs anfall på
    Serbien seglade ryska Svarta Havsflottan ut med
    ”hangarfartygsdödaren” Robotkryssaren Moskva i
    spetsen, luftlandsättningstrupperna var samlade under
    vingarna på starklara transportplan i bla Pskov,
    Spetsnaz intog Pristina flygplats mm osv intill dess
    Jeltsin oväntat till ryska militärens förtrytelse knäföll
    inför USA/NATO.

    Kommer Putin visa sig vara av hårdare virke än
    föregångaren och förlita sig på vad vår allas
    general Makarov kan åstadkomma med den idag
    delvis återupprustade ryska krigsmakten?

    Östersjöflottan har idag löpt ut med två jagare och
    en högsjöbogserare för att ansluta till eskadern från
    Murmansk – nu utanför norska kusten sydväst Lofoten.

  68. gruelse skriver:

    @spanaren 16:53

    Jag tackar för din bevakning medan andra går på semester, vilket jag inte missunnar någon.

    Visst är det som händer i Syrien väldigt viktigt och ett flerdimensionellt problem. Jag undrar om det är någon som sitter inne med hela bilden klar för sig. Jag tror inte det.

    Ett missnöje mot den sittande regeringen i Syrien har underblåsts utifrån med vapen, pengar, jihadister och ”psy-ops” (=krigspropaganda till stöd för de beväpnade rebellerna i västmedia), som nu går in i inbördeskrigsfasen alltmedan ett försvagat Nato/USA synes komma till militär konfrontation mot ett upprustat Ryssland i en region med många oljefyndigheter.

    Jag tror att Saudiarabien har en stor roll i den levantiska händelsutvecklingen eller åtminstone har haft i dess inledningsskede. Jag har tyckt mig märka att landet, som tidigare har spelat en mot bakgrund av sina viktiga oljekällor relativt blygsam roll i världspolitiken, numera har en helt annan diplomatisk aktivitet.

    USA och Saudiarabien har hitintills haft ett mycket märkligt förhållande till varandra. Olja har bytts mot vapen utan nämnvärd friktion. Det är nog många moraliskt och religiöst indignerade röster som har tystats i de bägge länderna inför denna realpolitik, som har omsorgsfullt vårdats och därför har kunnat vara så långvarig och framgångsrik.

    Men nu kanske Saudiarabien har växande inrikesproblem, varför man kanske ser sig nödsakad att måla upp omvärlden i hotfulla toner och att agera utrikespolitiskt därefter, för att på så sätt lägga sordin på eventuellt högljudda inrikes protester. Landet var också en av pådrivarna i den Arabiska ligan för att de facto störta Libyens diktator. Vi vet också att den saudiska wahabbistiska missionen utomlands har lagt in en högre växel. Det byggs moskéer i västerländska städer med saudiska pengar. I dessa moskéer förkunnas den wahabbiska muslimska läran.

    Kan det vara så att Saudiarabien, som helt ogenerat tar ställning för rebellerna i Syrien, utövar energipolitisk utpressning mot USA? Om ni inte stöder ett avsättande av alawiten tillika president Bashar al-Assad i Syrien så kommer vi, vid sinande oljetillgångarnar, överväga att sälja oljan i första hand till andra oljetörstiga stater.

  69. storanorrland skriver:

    Jag uppskattar verkligen spanarens dagliga inlägg. Tack vare hans länkar så följer jag dagligen många bloggar och andra siter om säkerhets politik mm. Uppskattar även er andra som gör intresanta inlägg har blivit riktig fart på Bildts blogg på sista tiden.

  70. spanaren skriver:

    gruelse, storanorrland

    Tack för ”eldunderstödet”!

    Kanske Bloggägaren idag i ljuset av de senaste frontrapporterna
    från Syrien ser en anledning att kommentera läget i Levanten
    ur svenska UD:s perspektiv. Vi får se….

    Naturligtvis är det så att det är Bloggägaren som bestämmer vad
    som skall diskuteras här och vi skribenter har ”att rätta och
    packa oss” därefter.

    Det finns nätsidor som behandlar säkerhetspolitik och där
    läsekretsen är välkommen att göra inlägg.
    Kanske dags att ”förhala” – som det heter i den maritima miljön….

    ”Jamestown” har idag en intressant artikel om läget i Syrien.

    De senaste rapporterna, som kom misstänkt lägligt med tanke
    på pågående debatt i UNSC, kommenterar Spanaren inte innan
    BÅDA sidors rapportering avspanats.

    http://www.jamestown.org/programs/edm/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=39616&tx_ttnews%5BbackPid%5D=27&cHash=df6b371bcb22f95f0e067a48474c9ecb

    PS

    Det ryska lastfartyget Alaeda utanför norska kusten rapporterar
    fortfarande inte till det internationella övervakningssystemet
    för handelsjöfarten.

  71. metusalem skriver:

    Både Spanaren och Gruelse har fått eldunderstöd efter mina protester mot att CB blogg blivit bättre när han inte hann medverka själv. Jag tyckte detta lät illa men var kanske inte så bokstavligt menat.

    Jag kan själv ansluta mej till dem som hyllar Spanaren för hans förmåga att gräva fram och tipsa om diverse sakkunniga bloggar om försvars-och säkerhetspolitik. Däremot tycker jag fortfarande han är för snäv i sin uppfattning om vad vår utrikestjänst skall befatta sig med. Säkerhetspolitik är givetvis fundamentalt, men det är även vår förmåga att dra in pengar till vårt land. Utan stöd från landets regering har våra industrier svårare att göra sig gällande- även ”Långtbortistan”.

  72. spanaren skriver:

    Metusalem,

    Begränsningen till militär underättelsetjänst beror, som jag
    tidigare låtit förstå, på att Spanaren på de områden som
    Metusalem efterfrågar helt enkelt saknar tillräcklig kunskap
    för att på en Blogg som denna kunna skriva något vettigt
    – läsekretsen är mycket stor inkl. utländska ambassader och
    underrättelsetjänster vilket måste beaktas och vi skribenter
    bör undvika ”löst prat” och overifierade påståenden därav
    undertecknads länkar till olika mer eller mindre trovärdiga
    men internationellt välkända OSI-källor.

    Som ett inlägg i debatten om det svenska ”försvaret” länkas
    till ett uttalande från MILJÖPARTIET på ”Wiseman’s Wisdoms”.

    Ett bemötande från Bloggägaren skulle uppskattas……

    http://wisemanswisdoms.blogspot.se/

    PS

    ”Förhalningen planeras. Söker nu ny kajplats.

  73. metusalem skriver:

    Spanaren
    Tack för svaret, du har förvisso tidigare upplyst om att du enbart kommenterar det du har intresse och kompetens för. Ett påpekande som jag tog åt mig är att tex utländska ambassader och liknande nog läser CB blogg. Ja, det får man nog räkna med. Detta kanske borde innebära att enbart fackkunniga borde medverka?

    Men bort det, jag medverkar ibland, vanligen utan helt relevant kunskap. Man kan väl se sig själv som ”Folkets röst” eller hur. Carl Bildts upplägg är ju ett mellanting mellan reserapport, korta mötesanteckningar, och kåseri. Då passar det väl in i stilen att uttrycka både uppskattning och tvivel. Vilket jag nog fortsätter med.

  74. bildterberg skriver:

    Med tanke på de senaste rapporterna från Syrien om en
    massaker i Tremseh kan det vara av intresse att fokusera på
    en i ”västmedia” ofta förekommande källa nämligen
    Syrian Observatory for Human Rights. Redan en snabbkoll
    på Wikipedia indikerar tvivelaktigheter angående SOHR, vilka
    förstärks ytterligare av följande artikel:

    http://landdestroyer.blogspot.se/2012/06/wests-syrian-narrative-based-on-guy-in.html

    Redan nu finns en wikipedia-artikel om ”Tremseh massacre”
    vilken använder SOHR som en primär källa till beskrivningen
    av händelseförloppet.

  75. spanaren skriver:

    För att inte bara få västmedias rapportering om händelserna i
    Tremseh kan det vara av intresse att ta del av regeringssidans
    version. Bilderna som finns visar stupade män i värnpliktsålder.
    Läsarna här må var och en bli salig i sin tro…SOHR eller regeringssidans rapportering är sanningen.

    http://www.sana.sy/eng/337/2012/07/13/431204.htm

    Ryssland vägrar ännu idag fredag att gå med på en UNSC kap.VII
    resolution som Västmakterna vill ha.

    Ryska lastfartyget Alaed har nu en position på den internationella
    övervakningskartan. Utanför Lofoten igår kurs 228 fart 13.5 knop.
    Det uppges nu i ryska media att destinationen är Kaliningrad
    och St Petersburg. Vi får se om fartyget dyker upp igen och
    vad position och kurs då är.

    Troligen stängs denna livaktiga tråd inom kort.
    Det var kul så länge det varade.

  76. bildterberg skriver:

    Observera att SANA-artikeln anger namn på ett av vittnena.
    Namn har aldrig någonsin angivits i något fall av vittnesmål
    från SOHR. Rätta mig om jag har fel. Var och en må själv
    väga in hur detta bidrar till respektive källas trovärdighet.

  77. bildterberg skriver:

    Det kan vara värt att citera ett avsnitt från SANA-artikeln ovan:

    ”Abo Arif al-Khalid, an eye witness from the targeted village, stated in a phone call to Syrian TV, that the village of al-Treimseh lived a nightmare when armed terrorist groups attacked it and opened random fire on its inhabitants and houses, killing more than 50 persons, and exploding houses, among which the house of his cousin.

    A woman and her child were killed by the terrorists before the eyes of all the people there, added Abo Arif al-Khalid, regretting the absence of the Syrian Army or security personnel from the village.

    ”Had the Army or security personnel existed in the village, the terrorists wouldn’t have been able to overrun the village and perpetrate their massacres,” said Abo Arif al-Khalid with a crying voice.

    The competent security units, in response to al-Treimseh inhabitants’ pleads, clashed with the terrorists, inflicting huge losses upon them, capturing scores of them, confiscating their weapons, among which Israeli-made machineguns. ”

  78. gruelse skriver:

    @Bildterberg 11:29

    Det var en skojig länk du tipsade om.

    Låt mig då rekommendera Studio Etts rapport om Houla-massakern 28 maj 2012, speciellt intervjun med den syriske nätaktivisten som bor i Sverige.

    Låt mig också rekommendera Studio Etts rapport om Houla-massakern 1 juni 2012, speciellt intervjun med den i Libanon stationerade Expressenreporten.

  79. spanaren skriver:

    gruelse, bildterberg

    http://www.sana.sy/eng/21/2012/07/13/431278.htm

    OM man tror på vad regeringssidan skriver på SANA så
    har regeringstrupperna tydligen nedkämpat en större
    formation beväpnade rebeller inkl. utländska ”rådgivare”
    samt intagit upprormännens basområde.

    Den alternativa tolkningen i västmedia inkl. svenska
    så har Assadregimens militär begått en massaker
    på civila bybor trots att bilder på stupade och sårade
    uppenbarligen visar vapenföra män.

    Vem skall man tro på?

    Noterar nu att även Carl Bildt på sin ”twitter” uppmärksammat
    de ryska flottrörelserna i riktning mot östra Medelhavet.
    Vilken är avsikten (purpose?) frågar Bildt.
    Ett svars-twitter återkallar i likhet med Spanaren här gjort
    vad som hände med flygplatsen i Pristina förra gången
    storkriget hotade.

    Kanske det blir till ett inlägg från Bloggägaren i ämnet.

    Interfax-AVM (Military News) skriver nu att lastfartyget
    Alaed eventuellt skall ansluta till örlogseskadern.
    Med nuvarande kurs 228 grader går fartyget väster
    om Skottland men kan givetvis gira sydost mot Skagen
    imorgon eller söndag.
    Det finns olika bud på destination: Baltijsk, Kaliningrad, St Petersburg.
    Vi får se var helikoptrarna hamnar om inte i Tartus/Latakia.

  80. bildterberg skriver:

    Tack för tipsen, gruelse.
    Här är ytterligare en artikel om detta besynnerliga SOHR:

    http://www.syrianews.cc/sohr-syrian-observatory-for-human-rights-a-cheap-imitation/

  81. bildterberg skriver:

    gruelse:
    Bäde nätaktivisten och expressenreportern tedde sig ibland
    något diffusa i sina svar…

    spanaren:
    Kriteriet ”Who benefits” är väldigt användbart när det gäller
    att väga olika versioners trovärdighet mot varandra.
    Vem skulle tjäna mest på att medvetet gå in för att döda civila:
    Regeringstrupperna eller de s.k. ”rebellerna”?
    T.o.m. BBC börjar nu inse att man inte längre kan
    rapportera så extremt ensidigt som man gjort tidigare:

    http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-18829052

    Lägg t.ex. märke till formuleringen

    ”Activists initially claimed 200 people including civilians died but later said most of those killed were fighters.”

  82. gruelse skriver:

    Med tanke på den ovissa utgången i det syriska propagandakriget, som pågår parallelt med de regelrätta striderna på syrisk mark, undrar jag vad är den amerikanska såväl den svenska officiella dagsnoteringen på den globalt verkande terroristorganisationen al-Qaida?

  83. spanaren skriver:

    Då läget i Syrien för närvarande hamnat i ett läge av avvaktan – tillfälligt till dess USA/NATO kringgår UNSC
    och som skedde i Serbien inleder ett angreppskrig utanför FN
    är det kanske läge att närmare granska vad som officiellt sagts
    om de övningar som den ryska kraftsamlingen av örlogsfartyg
    i östra Medelhavet kommer att utföra den närmaste tiden.

    Utanför Syrien är den samlade ryska eskadern att betrakta
    som en snubbeltråd för USA/NATO (som NATO i Baltikum för Ryssland )
    och i brist på eget flyg och tyngre enheter oförmögen att
    möta tex en amerikansk hangarfartygsstridsgrupp med stöd
    av strategiska ubåtar.
    Angriper USA/NATO med överlägsna styrkor torde Ryssland
    vika ner sig i UNSC och göra en strategisk reträtt och uppge
    den syriska terrängen (som NATO troligen kommer att göra vad gäller det oförsvarbara Baltikum/Gotland och Sverige utan försvar)

    Av intresse är då vad som officiellt sagts om den nu pågående
    ryska militärmanövern. Den skall avslutas i Svarta Havet där
    USA/NATO kommer i ett ännu sämre läge än vad som gäller
    för Ryssland i Levanten – totalt ryskt luftherravälde, rysk förmåga
    att sätta in sjömålsrobotar från land och tillgång till tyngre
    marina enheter (robotkryssaren Moskva).

    Är måhända de nuvarande rörelserna i östra Medelhavet bara
    en ”Maskirovka” för den verkliga planen som gäller något
    helt annat….

    Trovärdiga OSI-källor har tidigare rapporterat om en massiv
    rysk frambasering söderut upp till fd Sovjetunionens sydgräns
    om USA/NATO blir uppbundet i ett storkrig i västra Asien.

    Kan fru Clinton förmå den impulsive Saakasjsvilij i Tblisi att
    inte som skedde 2008 ge Putins Ryssland ett ”casus belli” om
    hon själv då är i ett hysteriskt tillstånd?

    Länkar till vad verkliga experter skriver….

    http://www.jamestown.org/programs/edm/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=39622&tx_ttnews%5BbackPid%5D=27&cHash=48eb742ce98788fd6566261bb1726661

  84. spanaren skriver:

    UPPDATERING:

    Det ryska lastfartyget ALAED med de renoverade syriska
    attackhelikoptrarna ombord rapporterade 14/7 0809UTC

    Position: 61.34N / 04.03E Fart 12.6 knop Kurs 180

    Destination: Baltijsk. ETA(Beräknad ankomst) 17/7.

    ———–

    Nordväst Bergen i Norge. Återstår att se om hon girar mot
    Skagen eller ej.

%d bloggare gillar detta: