Nu ökar tempot

STOCKHOLM: Lite lugnare söndag hemma med möjlighet att göra en hel del av allt det där som annars inte bkir gjort.

En hel del, med andra ord.

Och samtidigt förberedelser för den kommande veckan.

I morgon bär det av till Helsingfors för sedvanligt möte med de nordiska och baltiska utrikesministrarna.

Vi börjar med en middag – blir det kräftor? – också med Ukrainas utrikesminister Grysjtjenko, och där kommer det ju att finnas åtskilligt att säga.

Utvecklingen i Ukraina och dess konsekvenser kommer att bli en av höstens viktigare frågor.

Men annars blir det såväl en genomgång av vårt eget samarbete som en diskussion av frågor som står på den vidare europeiska agendan.

Om Lene Espersen från Danmark kommer vet jag inte i skrivande stund, men det finns ju en risk för att valrörelsen engagerar henne.

Och Norges Jonas Gahr Störe sade att han skulle göra en snabb vända i Mellersta Östern, vilket just nu faktiskt är viktigt.

Men annars tror jag att det blir full besättning i Helsingfors i morgon.

Därifrån återvänder jag till Stockholm på tisdag eftermiddag och här väntar då bl a möte med Frankrikes IT-minister. Hans värd är vår egen IT-minister Anna-Karin Hatt, men han har uttryckt ett önskemål om att träffa också mig.

Efter en onsdag med olika möten i Stockholm vidtar en liten mer jäktad torsdag.

Min nuvarande planering innebär att såväl jag som Turkiets utrikesminister Davutoglu skall åka till Bukarest på inbjudan av utrikesminister Baconschi för att tala inför den årliga konferensen med Rumäniens diplomater, och vi har själfallet också planerat egna samtal i olika frågor.

Nu har dock Frankrikes president Sarkozy bjudit till stor konferens om Libyen i Paris mot slutet av torsdagen. Dit flyger i alla händelser Fredrik Reinfeldt, men hur det blir i övrigt är ännu lite oklart.

Kontaktgruppsmnötet om Libyen i Istanbul i fredags förlöpte mycket väl.

Där var bra diskussioner såväl med NTC:s som FN:s representanter om olika aspekter på inte minst den internationella hjälpen i den nya fas som Libyen nu går in i.

Och förhoppningsvis kommer diskussionerna i New York att snabbt röra sig fram mot den resolution i säkerhetsrådet som häver de olika sanktionerna, tydligare bereder marken för övergångsregeringen och inleder processen mot det nya internationella engagemanget.

Hur långt dessa diskussioner kommit när vi hunnit fram till torsdagen är det dock ännu för tidigt att sia om. Jag hoppas att en resolution då redan kan vara klar, så att vi kan gå in i en mer konstruktiv fas.

På fredag fortsätter jag so oder so till Sopot vid den polska Östersjö-kusten för vårt informella EU-utrikesministermöte där under fredagen och lördagen.

Det kommer också att handla om den del av den vidare problematiken i Mellersta Östern som är avsaknaden av en fredsprocess och vad som kommer att hända när FN:s generalförsamling samlas strax efter mitten av september.

Catherine Ashton kommer att rapportera direkt från sina samtal i Tel Aviv, Ramallah och Amman, och andra kommer förvisso också att lämna sina bidrag.

Avgörande är att vi bevarar den enighet i dessa frågor som vi lyckats att etablera under de senaste åren.

39 Responses to Nu ökar tempot

  1. Kerstin Broste skriver:

    Now I got a question to Word press. How is it possible that so many of my responses to Carl Bildt,s blogg is on Google. Even one from 2008 when I never even read his blogg. I can only take that as a way to insult me. When I google my name it is almost 3 pages. You Carl Bildt always talks about the freedom on the net. Is it not possible to make a remark to your blogg without any conseqvenses.

  2. un2here skriver:

    Det er fred som saknas i Palestina, inte process:

  3. jaanne skriver:

    Sverige exporterar fortfarande ansenliga mängder vapen till diktaturer. Vapen som används till att hålla folket i schack. Vad anser landets utrikesminister om detta?

    http://www.demokratikriterium.nu/

  4. Kerstin Broste skriver:

    Tack un2here. Detta händer med så många människor varje dag i Israel och Västbanken.

    Om det finns någon kvinna som gör inlägg har jag ett förslag. När hösten kommer tar vi helsvenska kvinnor på oss något på huvudet. Antingen som en judisk kvinna eller en muslismsk kvinna som åtminstone får ha rätten att täcka sitt huvud. Jag har gjort detta i Skellefteå på lokalbussarna. Om någon av ”våra snorungar” vill göra något olämpligt bara eftersom jag har en skarf på huvudet (När jag var barn visade sig inte en vuxen kvinna barhuvud) är det mig ett rent nöje och, som man säger på bondska, ”spärr ögana i dem och skrämma dem några timmar. Vid två tillfällen har, oftast muslimska, småpojkar suttit i bussen med sina mammor. Jag kan se glädjen i deras ögan. Rasismen som växer är farlig oavsett vad som händer i de muslimska länderna.

    När jag gick i 9e klass 1966 fick vi en stencil där man förklarade var negerproblemet var störst. Det var störst i Afrika. Sedan kom USA. Biafrasvälten var första gången TV visade ett litet barn som är döende i sitt mammas knä. När detta visades sade min då 12-årige systerson på bondska: ”Men halsbanna det har dom råd med.” Rasismen, som jag ser det, är en följd av vårt förakt för ”de små antingen i storlek eller samhällningsställning. Detta vårt problem gör också att det kan lätt gå på tok. Vi tror att om vi umgås och blir omtyckta av en ”rik” människa så kan det smitta. På samma sätt tror vi att om vi umgås med en fattig eller kanske till och med lite ful så ska det också smitta.

    Om vi vi i väst vill leva i en demokrati måste vi visa, speciellt de små pojkarna från länder som vi nu ockuperar respekt. Det värsta för en 4-6 åring är att se sin mamma bli förnedrad och tappa självförtroendet. Eftersom det är unga pojkar som ofta utför förolämplingarna tror jag på att föräldrar ska tänka lite på vad man säger vid köksbordet. Jag har barnbarn som är pojkar i förpubertet och dom är fortfarande så små att dom vill göra mamma och pappa glada.

    Jag har aldrig skrivit så här mycket och jag ursäktar mig för att jag har en benägenhet att bli beskäftig.

  5. leewanta skriver:

    ”Avgörande är att vi bevarar den enighet…”

    Nej, din gamle bedragare. Sanning står bortom ett gäng kriminella torpeder som vill hålla sina dårskaper om ryggen, och enighet är helt oviktigt inför sanningens väsen. Så här talar blott fascister och totalitära marxister. Den indviiduella viljan har inget behov att cementeras av ett gäng rövares ”enighet”.

    Faktum framför allt.

  6. Kerstin Broste skriver:

    Leewanta Jag beklagar att jag ej kan förstår Dig. Jag är en hona. Snälla Leewanta
    Kan Du använda ett språk som inte bara innehåller klyschor. Jag har försökt att komma in på din blogg men ej lyckas och jag är nyfiken. Det kan väl inte vara så att Du också är Västerbottning. Kom igen och försök att få mig att förstå.

  7. Kachina skriver:

    ”Kvinnan tige i församlingen”, ”Kvinnan skall täcka sitt huvud i församlingen” (Paulus)

    Det är som att hålla upp ett rött skynke framför en tjur. Vi skriver 2011 och det finns folk som fortfarande inte förstår innebörden, för att språkvärdet ändrats på 2000 år. Det betyder INTE att kvinnan skall tiga och täcka sitt huvud. Orden Man och Kvinna används som symboler för Den Maskuline Medvetne Anden och den Feminine Omedvetna Materian, vars växelverkan alstrar detta Universum. Det hat inget med den nakne apan och i den inneboende Gudasonen (Själen) att göra.

    Bondmoror på 50-talet täckte håret för att de, dels handmjölkade och höll huvudet mot kon, dels för att de inte hade råd att gå till frissan. Min mor mjölkade inte. Hon gick barhuvad. Min far bar hatt både till vardags och söndags. Bara olika hattar. När vi kom till kyrkan tog far av sig hatten, medan min mor grävde febrilt i väskan för att hitta något att täcka huvudet med.

    Jag var då liten pojke som ännu inte börjat skolan och frågade varför de gjorde så. Prästen som stod vid dörren svarade att ”Kvinnan skall täcka sitt huvud i församlingen” Han såg ingen förnedring i mina ögon, bara förakt.

    Visst får man täcka sitt huvud med hatt, mössa eller schal. Du kan till och med täcka dig med en filt och klippa hål för ögonen. Men om du använder det som ett yttre attribut för att demonstrera din fromhet inom en viss religion, hamnar du på samma nivå som rikemännen på första bänk i Skellefte Landskyrka, som höll sedeln högt upp i luften innan de lade den i kollekthåven. (En av dem lurade sedan anställda på semestersättningen) Anden finns inom dig. Yttre attribut är bara falska medaljer för att ge en bild av något som inte finns.

    Jag har min tro. Jag rakar inte mitt huvud, jag bär inga kors, inga ringar, inga emblem och inga kläder som ger signaler om tillhörighet till en viss tro.

    Bondmoran använde schalen som skurtrasa när mjölkmaskinen kom. Det skulle även islams kvinnor göra om de fick. Schalen har inget med religion att göra, utan med förtryck.

    Jag blir bara förbannad när jag ser eländet.

  8. Visionären skriver:

    ”Jag har min tro. Jag rakar inte mitt huvud, jag bär inga kors, inga ringar, inga emblem och inga kläder som ger signaler om tillhörighet till en viss tro.”

    När tron är tillräckligt stark behövs inga yttre attribut för att bekräfta vare sig tron eller sig själv.

    Ordet däremot, och ordets makt (som i dessa dagar har satts på undantag), har så mkt större betydelse än de flesta anar. Ordet avslöjar dessutom många gånger vem du är.

    Nästa steg i mänsklighetens historia (om vi överlever den fjärde skakning som nu står för dörren), är att vi kommer att kunna tala till varandra utan ord. Med tankens makt.

    När den stunden dagas tar alla missförstånd slut. För då läser vi varandras avsikter utan ord. Bara genom tanken.

    Om det sker i denna värld/dimension eller i nästa har jag dock ingen aning om.

    V

  9. Eva Amore skriver:

    När jag läste om dina företag så ville jag bara spy. Du verkade ha självutvecklats lite när du åkte till Kossovo……….. men var det bara en yta?

  10. mrmhalland01 skriver:

    Oj…stiger in här mitt i natten och finner att kommunismen ännu lever ?

    >När jag läste om dina företag så ville jag bara spy.

    Eva Amore (till vad ?)
    Hur vill du att människan få sin försörjning om ingen vill vara den som driver dem ?

    Vad var det som var bra med Kosovo ?
    Läser du bara Pravda ??

    Kosovos självständighet hade inget med det Kovovanska folket att göra….

  11. Per Fredö skriver:

    Ibland kan faktiskt datorn vara till hjälp om man vill ha reda på sånt som diskuteras här.
    Ett bra tips är Wikipendia.
    Mycket information samt objektiv.

  12. florimond77 skriver:

    Efter att ha sett den upprörande videon kan man bara fundera över om verkligen Hitler är död.
    Det israeliska våldet är värre än en människa kan begripa.
    Om inte Sverige ställer upp på Palestina i FN i september kommer jag som svensk att skämmas.

  13. florimond77 skriver:

    un2here
    Den där videon far inte ur mitt sinne. Den är så hemsk på så många sätt. Barn i världen behandlas inte lika. Hur kan man vara så brutal i ett ”modernt” samhälle. Om någon anklagas för stöld brukar man ju inte gripas som om man begått ett mord. Och framför ett litet barn som bryskt skuffas åt sidan av soldater med skarpladdade vapen.
    Även i Sverige händer oförklarliga saker. I Göteborg togs barn till förhör och skarpladdade vapen riktades mot småbarn. Föräldrarna hade blivit misstänkta för terrorister men friades sedan. Skadestånd? Vet ej. Har kontaktat Beatrice Ask minst 50 gger men hon svarar ej. Vilket måste betyda att detta är lagligt i Sverige.
    Vi måste passa oss. Strövetrampet hörs.

  14. Per Fredö skriver:

    Det finns en video om Förintelsen, som Eisenhower tog initiativ till.
    Den sprids nu över hela världen med förhoppning att den ska nå 40 miljoner.

    När de amerikanska trupperna nådde fram till alla dessa läger med gasugnar fö att levande kremera judar sa Eisenhower, detta måste dokumenteras så att ingen idiot sedan påstår att detta inte har ägt rum.

    Sådana finns det dock åtskilla av, ledande politiker och vanligt folk som är antisemiter eller saknar kunskapen.

    Vad gäller konflikten mellan palestinier och israeler så förkommer våld från båda håll.
    Det går inte att bara lägga skulden på Israel.
    Denna nation har terrororganisationer att bekämpa,
    som just använder sig av fruktansvärt våld för att utplåna denna stat. Israel ska inte få existera.

    De får inte minst stöd av Iran, vars ledare förnekar att Förintelsen ägt rum.

  15. florimond77 skriver:

    per fredö
    Är det ditt försvar till varför det är legalt att behandla barn på detta sätt? Luktar 30tal.

  16. Kachina skriver:

    ”Vad gäller konflikten mellan palestinier och israeler så förkommer våld från båda håll.”

    Jovisst, men våld mot barn?

    Det skall vi inte tolerera, inte hos någon part.

  17. un2here skriver:

    Denna nation har terrororganisationer att bekämpa …

    Gaddafi hälsar och säger att han förstår problemställningen!

  18. utrat skriver:

    Kerstin Broste (första inlägget)
    som jag ser det väcker ditt inlägg en stor fråga, egentligen. Carl Bildt står för sina tankar. Vi som kommenterar har valet att göra det med namn, som du, eller krypa under täcket och vara anonyma som jag. Jag antar att du står för dina åsikter och vill gå ut med dom så vad är då problemet med att man hittar dig på nätet? Själv vill jag också stå för mina åsikter och försöker undvika att i anonymitetens namn vara spydig, oförskämd och ovederhäftig. Dock har jag skäl för att vara anonym. Försöker inse att det är vad man uttrycker som betyder något och inte vem man är.

  19. Kachina skriver:

    Det är många terroristorganisationer vilka sitter som demokratiskt valde regeringar.

  20. gubbstut skriver:

    Kerstin Broste, vad är du för en märkvärdig typ och precis som Kachina blir jag förbannad, ty på CB,s inlägg, finns inget kommenterat!

  21. Kerstin Broste skriver:

    Gubbstut Varför blir Du arg. Jag förstår faktiskt inte vad Du vill säga.

  22. Kerstin Broste skriver:

    Utrat, Om Du förstod vad jag skrev så ville jag inte heller använda mig av mitt namn, men av någon anledning så när jag loggade in mig som Iniskogen så ”kom Kerstin Broste” upp. Det kom som en stor överraskning.

  23. Kerstin Broste skriver:

    utrat, Jag hade inget intresse av att använda mig av mitt eget namn. När jag loggade in mig som iniskogen för några veckor sedan upptäckte jag inte att mitt E-mail kontos namn kom upp. I och för sig spelar det nog ingen roll men det retar mig speciellt att jag kommer upp på Google från 2008 där jag aldrig gjorde några inlägg. Jag är en mycket obetydlig person.

  24. gubbstut skriver:

    Kerstin Broste! Vad jag menade var, att CB,s blogg inte var något allmänt forum.

    Men tydligt är, att CB slutat moderera, han hinner kanske inte med och då får han också ta skiten, som kommer. Normalt bryr jag mig inte, vad han skriver!

    Brukar mest ge CB en kommentar, på det han bloggat om.

  25. Kerstin Broste skriver:

    Gubbstut: Jag förstår fortfarande inte vad Du vill. Vad menar Du med att moderera. Tycker Du att jag har klivit över någon gräns.

  26. Kachina skriver:

    Carl Bildt får ta skiten som kommer, det klarar han och det ingår i hans ämbete.

  27. metusalem skriver:

    Kerstin B…
    Du verkar förundrad över komplexiteten på Internet. Prova att på Google skriva in: Kerstin Broste, alla dessa dagar. Du skall då finna att du får upp mängder av förslag till när denna kombination förekommit..

    Och märk väl, detta gäller för oss alla som skrivit någon kommentar på CB blogg eller annorstädes på nätet. Så är nämligen denna fantastiska kontaktapparat konstruerad. På gott och ont naturligtvis.
    Att ”ta bort” något från nätet låter sig inte göra. Vi får gilla läget, eller låta bli att utsätta oss för att våra kommentarer finns sökbara på nätet. För hur länge? Jag vet inte.

  28. un2here skriver:

    florimond77,

    Det mest märkliga med videon ovan (från Hebron, 2010) måste väl ändå att fadern blir arresterat, misstänkt för stöld – av sitt eget vatten?!? … som har konfiskerats till förmån för bosättare från Israel.

    Detta händer medan den såkallade fredsprocessen pågår, den ”process” CB säger numera saknas. Saknas – av vem kan man undra.

  29. florimond77 skriver:

    un2here
    Ja det är sjukt. Så sjukt att man inte tror det är sant. Men det är sant och man mår illa. Världen omkring Israel förändras men i Israel står allting stilla. Det håller inte längre.
    Barak hotar med att ställa till ett nytt blodbad i Gaza efter de senaste provokationerna som man själva varit med om att frammana. Jag fattar inte. Ska det vara så svårt att dela med sig av det man stulit? Och hur länge tror man att man kan lura världen?
    Videon blottlägger ett förtryck och en skam som man borde skämmas för.

  30. Kerstin Broste skriver:

    un2here, Jag läser Arutz Sheva och Haaretz dagligen. Israel är splittrat och behöver en yttre fiende. Att skrämma barn är ett bra sätt att alltid få ha en konflikt. En palestinsk och en judisk poje har olika åldrar när dom blir straffmyndiga. En 8-årig pojke ställdes inför rätta för stenkastning. Domaren blev upprörd när hon trodde att barnet satt när han i själva verket stod upp. Han var så liten. Israel är splittrat vad gäller bosättarna. Nu har IDF tränat och givit bosättarna nya vapen inför septemberomröstningen. Man gör röda linjer omkring bosättningarna och om dessa överskrids får bosättarna skjuta skarpt.

  31. Per Fredö skriver:

    Du Kerstin skriver åtskilligt om våld mot barn och väljer samtidigt selektivt ut var du tycker det är en del av vissa länders agerande, som i fallet med Israel, som skulle använda sig av olika typer av våld mot barn i sin kamp mot palestinierna,
    Däremot undviker du att nämna att det bland palestinierna finns terrororganisationer, som inte vill ha någon fred Israel, varför ingen seriös part vill ha dem med i några fredsförhandling ar.
    Vårt eget land ger bistånd till dessa terrororganisationer,
    Dessa medel får palestinska myndigheter använda sig av och de garanterar varje fånge i israeliskt fängsligt förvar löner, som man inte minst menar ska gå till familjer med barn, inte minst för deras utbildning.
    Det godtar också Israel.
    En terrorist, som erkänt att han byggt de bomber som dödat 66 personer och skadat 600 får efter ytligare tre år i fångenskap en inkomst, som är dubbelt så stor, som palestinier tjänar på den reguljära arbetsmarknaden.
    Våld och terror mot barn förekommer i åtskilliga länder och är ofta en del av hur man ser på religionen. Dit hör shaira-lagarna, som också förtrycker kvinnor.
    Nu är Libyen på tapeten.
    50 000 K-fångar kan man inte hitta, sannolikt finns de gömda i de 300 mil långa underjordiska gångarna och vilket öde de går till mötes kan bli fruktansvärt.
    En av Khadaffis söner hade en barnflicka och han blev rasande eftersom hennes dotter inte slutade gråta.
    Han, berättar barnflickan, tog mig då till ett badrum, band fast mina händer bakom rygg och band mina fötter.
    Han tejpade därefter hennes mun och hällde kokade vatten över hennes huvud som straff.
    Livslånga brännskador på kroppen

    Barnmisshandel får man inte se ensidigt och inte heller använda olika uppgifter icke sanningsenligt.
    Det förekommer inte minst i politiskt syfte en propaganda om detta.
    All misshandel av barn ska beivras, från vårt håll så gott det går.

  32. un2here skriver:

    Enligt en nyss publicerat artikel i JPost allokeras endast 33% av vattenresurserna till palestinierna på Västbanken.

    Skulle Herr Fredö förhandla fred med en nation som insisterar på att 66% procent av de svenska resurserna ska tillfalla en minoritet av gudomligt privilegierade, illegala invandrare?

    Nä, trodde väl inte det heller … Tanken är ju sinnessjuk!

  33. Kerstin Broste skriver:

    Per Fredö, Som jag ser det är det stora problemet i Israel att den Israeliska staten ej har fastställt sina gränser. Vilken gräns ska Palestinierna acceptera. De ortodoxa har fått ett så stort inflytande över Israelisk politik att ingen landsgräns är möjlig. Bosättarna är i många fall ultraortodoxa och i många fall bor dom bara där ibland. Bosättarna har fått fria händer att försöka göra livet så svårt för Palestinierna att de flyttar eller som vissa Israeler i en hög position. Att faktiskt eliminera dom.

  34. florimond77 skriver:

    Den största procenten av de palestinier som sitter i israeliska fängelser är där på falska premisser eller av något absurt skäl som pappan som fängslats för att ha stulit sitt eget vatten. Fängelserna är också fulla av barn och mödrar som fött barn utan medicinsk hjälp. Israelerna fängslar också de starka palestinierna som skulle kunna åstadkomma fred tex Bhargoti. På det hela är det ingen större skillnad mellan ett fängelse i vilken diktaturstat som helst.

    Om västländerna på ett trovärdigt sätt ska kunna stödja den arabiska våren måste man börja ta itu med staten Israel.
    Det finns inget land som har brutit så katagoriskt mot demokratiska regler och kommit undan med det. I landet befinner sig ledare som av goda skäl borde ställas för rätta i Haag. Jag vet inte om Sharon lever men hans pengar borde användas för att betala för offren i bla Sabra och Shatila.

    En annan anledning att stödja palestiniernas fredsfördrag i FN är att freden kommer att bidra till att regionen får en bra ekonomi vilket kan behövas i världen.

  35. Per Fredö skriver:

    un2here

    Ditt inlägg är av den typ, som Expressen med sina nya redaktionella principer för blogg-inlägg definitivt inte skulle ta.

    Flera fredsförhandlingar har ägt rum mellan al-Fahta samt Israel och under medling av USA,
    Ett av de fredsbud som palestinierna fick tillgodosåg mer än väl deras önskemål.
    al-Fatha ville dock inte godta det av fruktan för de palestinska terrororganisation erna samt deras olika bundsförvanter
    Även du förefaller deras ideologi.

  36. Kerstin Broste skriver:

    Per Fredö, Du ger Dig ej ser jag. Att citera ett inlägg kan ej stoppas. Nu blir jag lite arg. Israel har ej en definierad gräns som är är mycket unik. Eretz Israel anser att gränsen är mellan Medelhavet och Eufrat och Tigris. Många Israeliska judar anser att zionismen är ett stort hot mot landet.

  37. un2here skriver:

    Per Fredö,

    Min ideologi är i linje med FN, EU samt Internationella domstolen i Haag … Vad du tror om Expressens riktlinjer bekymrar mig måttligt.

  38. […] Adam Cwejman, Ulrik Nilsson, Carl Bildt samt Inga Magnusson. // ← Pressmeddelande: Tillväxt är det enda som kan ta Europa […]

