Oslo

VID MEDELHAVET: Följer självfallet nära vad som skett i Oslo.

Jag hade omedelbart en snabb kontakt med min norske kollega Jonas Störe för att utttycka vår djupa medkänsla med alla som drabbats och för att erbjuda den hjälp som kan behövas.

48 Responses to Oslo

  1. galgresaren skriver:

    Enligt media skedde explosionen ca 15:20. Snacka om att höjdarna får informationen före alla andra, ibland 1 timme innan det skett.
    Har någon en vettig förklaring?

  2. carlbildt skriver:

    Tidsinställningen på bloggen…

  3. dresden45 skriver:

    Vilket lidande. Hur mäter man lidande?

    Det är en attack på människor. Den vanliga kommentaren vid terrordåd brukar vara att det är en ”attack på det öppna samhället”. Det är ett väldigt märkligt sätt att tänka. Det skulle alltså vara de öppna gränserna, bristen på gränskontroller, alltså själva försvarslösheten som vi ska slå vakt om? Det är anmärkningsvärt att de kör med en slags taktik på det sättet i ett så allvarligt läge.

  4. Anders Nilson skriver:

    Bra med snabb reaktion!

  5. foxbill skriver:

    Hur många satsar på Al qaida?

    Låt oss se om det är en enstaka eller följer fler?
    Stockholm? Trondheim? Göteborg? Köpenhamn?

    Undrar om Norge svarar på samma sätt som spanjorerna?
    Lämnar de Afghanistan och Libyen nu, eller har de mer mod än våra sydliga fegisar?

  6. bildterberg skriver:

    Kanske denna läskiga typ är inblandad:

  7. raianeh skriver:

    Carl Bildt och vänner har utfört en ny false flag.

  8. raianeh skriver:

    Tune in to Alex Jones, han kommer analysera sönder eliten tills det står vilka av de utfört denna nya false flag. http://www.infowars.com

    Alex Jones Radio Program sänds 18:00 – 21:00 varje vardag.

  9. bildterberg skriver:

    Kanske en Qadhafi-false-flag så att markinvasionen
    av Libyen kan startas…

  10. chiptunim skriver:

    ”Terrorism”? ”Nordic identity”? sell me something better! I’m not swallowing it. You may be laughing all the way to the fear-bank when you finally get scandinavians to buy into ”The Terrorist” but someone should remind you that it feels better laughing with than at. And if you’re done laughing and you lot are just desperate nowdays, why not tell us of YOUR fears… we’ll listen. we’ll comfort you.
    ”Terrorism”? ”Nordisk identitet”? Sälj mig nåt billigare! Jag sväljer det inte! Ni kanske skrattar hela vägen till rädsle-banken när ni äntligen får skandinaver att köpa ”Terroristen” men nån borde påminna dig att det känns bättre att skratta med än att skratta åt. Och om ni numera slutat skratta och bara är desperata vilket det verkar mer som så berätta för oss om ERA rädslor! Vi kommer lyssna. Vi kommer trösta er. Vi kommer säga saker som ”Ja jag var alltid charmerad av hur skitsnack i debatter alltid rann av Carl Bildt som vatten på en gås. Han har alltid underhållit mig i sin exemplariska professionalitet och vuxna hantering av barnsliga politiska utspel”.
    Du vet du kanske har en chans att välja att vara Svensk och glädjas åt det istället för en Bilderbergare och en stackars kosmisk kejsare.

    Var ska ni fly till? Snälla stanna och bli våra vänner istället, men stanna inte kvar för att trycka ner oss på vägen upp.

  11. flyktingar skriver:

    Vi är alla norrmän idag.
    Fortsätt stå stadigt.
    Förbli norrmän.

  12. foxbill skriver:

    Öppna gränser mellan broderfolken är nu slut!
    Det tog inte många timmar innan det beskedet kom.

    Om det visar sig vara kopplat till deras engagemang i Afghanistan och Libyen så lär nog trupperna komma hem snart.
    Är det bara UK/USA som vågar stå upp emot terrorister?
    Vad är det i deras kulturer som gör denna skillnaden?

  13. […] Sveriges utrikesminister Carl Bildt har skrivit ett kort inlägg om morden i Norge: https://carlbildt.wordpress.com/2011/07/22/oslo/ […]

  14. chiptunim skriver:

    @foxbill: kanske deras inbillning att efter årtionden av oprovocerade övergrepp på (bland andra) befolkningen i mellanöstern, att de har rätt att behandla enstaka brottslingar som representanter för en hel nation och därigenom rättfärdiga INVASIONER av suveräna självständiga nationer emot vilka de enda regelbundna tjänster de tidigare gjort varit björntjänster.

    om mänskligheten bara vore mindre självblind och hade lite längre minne till tidigare imperias högtidsåldrar av övergrepp skulle vi kunna konstatera att när vi klappar oss på axeln för att vi är så historiskt pålästa att vi dokumenterat hur tidigare sådana själva utfört brott mot sina medborgare, maskerande dessa som utförda av eftertraktat erövringsmål, så skulle vi kanske ifrågasätta ALLA ”terrorist”-aktioner och speciellt när offret (Staten och Försvaret) i fråga inte visar det minsta förvirring efter händelse utan direkt liksom förberett både i fråga om färdigställda tvärsäkra förklaringar om precis vad som hänt och tom. förbrytarens motiv, och i fråga om hur de tänker reagera (ingen dialog, inget ”haffa era brotslingar tack, dom sprängde ett hus hos oss” utan: retalliation mot hela nationen)… när det ser ut på det här sättet gång på gång på gång och vi har precis detta beteende inte ens i forna århundraden utan så nyligen som ”ursekten” till starten av vietnam-övergreppet så tycker man att frågan borde ställas. ”Vad är det i deras kultur som gör denna skillnad?”

    ingen verkar bry sig (vem brydde sig om nano-termiten?). sannolikhet är ett subjektivt begrepp vi oftast bygger på erfarenhet och statistik. ska vi då använda statistik över invasioner från en stark nation (som kallar sig civiliserad och rättfärdig) över en svag nation så skulle vi konstatera att sannolikt var den behändigt nog helt oprovocerat out-of-the-blue terrorist-aktionen snarare en orkestrerad nödvändighet för att ha en ursekt till invasion. vi påpekar hur man alltid gjort så förr, men varför skulle logik kring nåt så primitivt som krig vara den samma idag? nej det är ju 2000-talet och idag är två plus två fem, ”du förstår, det är mer komplicerat idag”.

    makt-eliten vill starta ett tredje världskrig eller nåt åt det hållet verkar det som för att behålla sin ställning (även det ett av de äldsta knepen i boken) och så länge människor är goda här i de skenrena västliga nationerna och förlåter dessa ”terrorist-aktioner” och lider med de påhoppade fattiga lika mycket som de försvinnande fåtaliga (i jämförelse) drabbade här hemma så kommer makteliten förbli besviken och kommer fortsätta utföra fler reichstagsbrände, sänka fler egna fartyg på internationellt vatten, skicka grå, omålade flygplan in i nano-termit-fyllda torn, och bomba regeringshus i hopp om att vi ska tugga fradga och be om ett tredje världskrig.

    och såhär i förhand. ja självklart kommer ett gäng socialt eller moraliskt malplacerade individer inspireras av dessa sken-attentat och efterapa och hämnas. befolkningen är stor. ett fåtal saknar alltid det där som hindrar en från sånna barnsligheter. men dessa fåtal som näst in till tillverkar sina attentatsmedel av petflaskor och tejp ligger inte bakom diskursen. oftast har det även hos dessa krävts nåt slags ledare vems bakgrund… hoppsan var kopplad till attentatsoffrets försvarsmakt på något sätt.

    jag vet inte men jag börjar undra om det vetenskapliga påståendet att människan är naturligt mönsterigenkännande är felaktigt.

    *trött och förlåtande*

  15. antykatoendek007 skriver:

    ”Hur många satsar på Al qaida?”

    Carl Bildt satsar nog på Israel.

  16. micke.ahlborg skriver:

    Jag skiter högaktningsfullt vem som har gjort det, det enda jag vet är att terrorister är fega jävlar som attackerar oskyldiga och försvarslösa! Min kusin bor i Oslo, har som många svenskar åkt dit för att arbeta, och hon är tack och lov oskadd! Men den jäveln som ligger bakom.. oavsett om det är en islamsk fundamentalist, vänsterextremist, nazist, miljöterrorist eller va fan det nu kan vara.. Så hoppas jag dem jävlarna bränns på bål., Om somliga anser att jag ansluter mig till någon slags pöbelmentalitet på grund av det jag sagt så får det vara så. Så jävla trött på de där fega jävla terroristpacket!!! Nu är det nog!!

  17. chiptunim skriver:

    @micke.ahlborg: och om ”terroristpacket” inte finns utan det är en regeringsmakt som ligger bakom? kommer du ställa dig upp och säga ”Nu är det nog!!” då? förstår inte var din ilska kommer ifrån. har du anhöriga som dog under 9/11 eller ventilerar du bara ilska från varifrån nu man skaffar sådan i ett så lugnt i-land som detta på första bästa fågelskrämma? Bildts kompisar skulle vara väldigt nöjda om alla reagerade lika till synes (då jag inte vet din bakgrund) grundlöst lättprovocerat som du.

  18. micke.ahlborg skriver:

    Hörru chipmunk eller va fan du heter.. Min küsin bor i Oslo, vet inte om du läste det.. Lättprovocerad?? Välj dina ord jävligt noga! Min kusin hade kunnat vara död! Kanske inte betyder något för dig, men för mig är det jävligt betydelsefullt! Och jag är jävligt trött, somsagt, på att ett fåtal sjukhjärnor tar sig rätten att ta andras liv! ”Till synes grundlöst” ja, du skriver som du har vett till. Idiot!!!

  19. bildterberg skriver:

    Namnet ”Ansar al-Jihad al-Alami” verkar vara så gott som helt
    okänt tills idag (undantag utgör siten ”Middle East Observatory”
    vilket är ett informationscentrum liknande siteintelgroup).
    Enligt New York Times hävdar ”terroristexperten” Will McCant
    att gruppen tagit på sig ansvaret (naturligtvis utan att ange
    källa). Samtidigt cirkulerar uppgifter om att gruppen tagit
    tillbaka sitt påstående om ansvar för attentatet.

  20. chiptunim skriver:

    @micke.ahlborg: jag var medvetet något provocerande (kanske för mycket) i mitt uppmärksammande av dina starka känslor för att göra ett exempel av precis vad som är så destruktivt (för alla) efter sådana här tragedier men huvudsakligen vad den typiska ”fear-/anger-powered”-apparaten vill ha för reaktion bland folk för att få igenom sina projekt. eftersom din kusin efter hur du uttryckte dig troligen inte jobbade i regeringshuset bedömde jag att din ilska var mer rotad i andra orelaterade källor än något direkt relaterat så som en genuin schock och rädsla för din kusins liv. men om du verkligen reagerade på sådant vis (slängde dig bestört på telefonen etc) och din demonstrerade ilska kommer därifrån sympatiserar jag med dig och ber om ursekt då du är på ett sett ett av offren i detta då. om något på ett milt sätt i jämförelse med anhöriga till de som dog men endå med befogenhet så beskriven. men oavsett vad klämmer det mig att du uttrycker sådan ilska mot första bästa mål som du låter provocera dig. i stil med de som ansåg att utredning av möjligheten till att 9/11 var ett ”inside job” borde förbjudas med de anhörigas känslor i åtanke vilket är något av en avvikelse från konventionell brottsutredning då anhöriga tyvärr oftast får ställas som potentiella gärningsmän efter mord etc som ren rutin oavsett hur förolämpande och orättvist det måste kunna anses om man tänker med hjärtat och inte huvet.

    @bildterberg: ja efter den mediaförvirring som the Oklahoma City bombing och 9/11 skapade (intressant att just mtp. sådan nu betrakta Bildts blixtsnabba förklaring av vad det handlar om) är jag inte förvånad.

  21. chiptunim skriver:

    kom ihåg. ilska kan byggas på och förstärkas mha. attityd och den kan lindras och rotas ur mha. attityd. det är ett val… förhoppningsvis oftast omedvetet men på internet är har man sett tillräckligt av medvetet själv-uppskruvad ilska för nåt slags blandning av avreagerande och underhållning. refererar inte till dig nödvändigtvis. som vanligt, jag klargör exempel.

    jag sitter själv och skriver detta pga. intresse och frågans fångande av min uppmärksamhet så på nåt sätt kan man befogat säga att jag skriver för nåt slags avreagerande och underhållning också… eller en vilja att påverka en diskurs.

    då jag kan vara lika god kolsupare som den som för nämnda endamål låter skruva upp sin ilska helt själv inför ett ämne tycker jag endå att jag gör en viktig poäng då jag försöker belysa vikten av att belysa folkets reaktioner efter sånna här händelser och därav för de som reagerar starkt begrunda sina känslor och tänka efter var de verkligen kommer ifrån och vad det är som höjer dem.

    om ett flitigt utövande av detta skulle vara en del av ett på detta sätt drabbat folks kultur (på vis likt hur islam eller buddhism lär ut) skulle tragedier som israel/palestina-konflikten kunna vara en upprörd par dar i historien och inte en till denna dag självdriven ond spiral.
    för exempels skull: kom ihåg. palestina var blandat judar och muslimer innan PLO och det som skulle bli Israel ens kom dit och det var inte muslimen som lånade sin spade till sin judiska granne som började bomba Israeliska skolor för att rycka ett exempel ur luften.

    jag håller med både den som säger att det är viktigt att ta reda på ”vem som gjorde’t” och den som du säger att den inte bryr sig om vilket, men hursomhelst anser jag att den viktigaste reaktionen hos folk efter sånna här händelser är att reflektera över eventuella reaktioner. inte att reagera i sig.
    att reagera skulle jag snarare spara till ett scenario där Norges regering ber din kusin värva sig och flyga nånstans för att deltaga i ett krig.

    man vill ofta se en skurk men när den riktiga skurken ber en lämna sitt land för att åka och döda andra med-människor från ett annat land så ser man den skurken som en stark ledare och spelar med som en schack-pjäs.

    släpper du skurk-idén skulle du kunna betrakta bakomliggande ”gärningsman” till en rikstadshusbombning som likställd med ett jordskalv som dödade tusen gånger fler och kanske få fler perspektiv, fler attityder och fler synsätt att prova och se hur de passar och ser ut i spegeln innan du väljer vad du vill klä på dig när du går ut.

  22. chiptunim skriver:

    @bildterberg: tja varför inte. ”zionist-terrorister”. låter i mina öron ganska likvärdigt med ”islamist-terrorister”, eller ”kristendoms-terrorister”. det var jag som sa det men det är ju sånna här termer som flyger höger och vänster pga nyhetsmedias sätt att hålla tungan rätt i mun och i sin tur har språkrör som utrikesministrar mer ansvar för vad de matar mediahönshuset än vad Carl Bildt demonstrerat.

  23. un2here skriver:

    nationalist-terrorist?

    Pågrepet 32-åring kalte seg selv nasjonalistisk

    – I nettdebatter markerer Anders Behring Breivik seg som belest, og en med sterke meninger om norsk politikk. Han fremmer svært konservative meninger, som han også kaller nasjonalistiske. Han uttrykker seg sterkt imot multikulturalisme – at kulturelle forskjeller kan leve sammen i et samfunn…

  24. Kjell Hultman skriver:

    Sverige bör visa sitt deltagande i Norges stora sorg genom att tillsammans med de Nordiska länderna flagga på halv stång. Då får den enskilda människan visa sin sorg som just drabbat vårt grannland.

    Anders Johansson
    Vätö Norrtälje

  25. dresden45 skriver:

    Ja, nu fallar vi halv stång.

    Jag funderar på om de kan säga att det är en etnisk norrman för att lugna opinionen. Den första informationen folk får är viktig för hur folk kommer att uppfatta det hela, sa de på NRK igår.

    När Anna Linds mördare greps var första beskedet att ”han är svensk och ser svensk ut”. Senare kröp det fram att det inte alls stämde. Men de kanske hade tagit fel kille först, jag minns inte.

    Om det var flera explosioner i Oslo som vittnen säger måste det väl vara en hel organisation utifrån ändå?

  26. un2here skriver:

    dresden45,

    Den förste som greps för mordet på Anna Lindh, ”35 åringen”, släpptes mycket riktigt – vilket den som har svårt att minnas enkelt kan slå upp i Wikipedia

  27. Rulle skriver:

    Vansinnesdåden i Norge är nära på vardagsmat i Israel. Carl Bildts allierade bombar tre till sex gånger per år utan nämnvärda rubriker i Norden.
    Här är några axplock från faktarutan:Självmordsdåd i Israel

    2001
    1 juni: 22 människor dödas i nattklubbskö i Tel Aviv.
    9 augusti: 15 döda i pizzeria i Jerusalem.
    2 december: 15 döda när självmordsbombare spränger buss i kuststaden Haifa. Som bönhörelse från Sveriges ärkebiskop.

    2002
    27 januari: Två dödas och över 100 skadas av en kvinnlig självmordsbombare i Jerusalem.
    27 mars: 29 dödas och över 100 skadas i semesterorten Netanya.
    12 april: Kvinnlig självmordsbombare dödar sex och skadar uppemot 100 i marknadsområde i Jerusalem.
    5 juni: 17 döda när bilbomb exploderar vid en buss vid landsvägskorsningen Megiddo.
    18 juni: 19 döda på buss fylld med skolbarn och pendlare från bosättningen Gilo i Jerusalem.
    21 november: Elva döda i bombdåd mot buss i Jerusalemförorten Kiryat Menahem.

    2003
    5 januari: 23 döda och över 100 skadade i dubbelbombning på gågata i Tel Aviv.
    5 mars: 17 döda, varav många skolbarn, i explosion på buss i Haifa.
    11 juni: 16 dödade av en bomb på en buss i västra, judiska Jerusalem.
    19 augusti: 20 döda och över 100 skadade av bussbomb i västra Jerusalem.

    2004
    29 januari: Tio israeler dödade av självmordsbombare på en buss i Jerusalem.
    22 februari: Åtta döda i explosion på buss i västra Jerusalem.
    14 mars: Tio israeler dödade av två självmordsbombare i det hårdbevakade hamnområdet i Ashdod.

    Massakern i Itamar Mars 2011 ej att förglömma.

  28. leonardo34 skriver:

    En tung dag att vakna upp till. Tankarna går till alla dem i Norge som drabbats av dessa ofattbara vansinnesdåd.
    Följdriktigt står nu konspirationsteorierna, om vem eller vilka som ligger bakom dåden, som spön i backen. Så även bland kommentarerna på denna blogg. Kan vi inte lugna ner oss lite med alla ounderbyggda kommentarer tills vi ha mer fakta att bygga på?

  29. bestofmankind skriver:

    My deepest sympathy to Norway’s tragedy and national mourning.

  30. raianeh skriver:

    Han är frimurare (freemason). Frågan är om han har en hemlig grad.

    Personlighetsdanande?

    Mogstads bok ger ett bättre underlag än vad vi haft någonsin tidigare att bedöma om frimureriet har något berättigande. Frimurarnas främsta argument är att deras verksamhet är personlighetsdanande och leder till individuell utveckling.

    Bedrivs personlighetsdanande verksamhet bäst i en diktatoriskt styrd organisation bestående av vuxna män som leker riddarlekar och skräckkammarlekar?

    Det beror på vilken sorts personlighet det är man vill dana.

  31. Per Fredö skriver:

    Anders.B.Breviks bakgrund kan man ta del av via goggle, som i detta fall tagit fram dem via hans hemsida.
    Han har följt den politiska debatten i flera år, faktiskt på ett initierat sätt.
    Han har också varit medlem av Fremskrittspartiet till 1999 och har varit ordförande i en förening i Oslo.
    Det framgår vidare att han känner hat mot vad han kallar radikala islamister.
    Det antyder att han också var emot en invandring av folk från länder med muhammedansk religion oavsett hur de utövar deen den i Norge och om de alls var religiösa.
    Det har spekulerats om att al-Quadi låg bakom detta terrordåd.
    Motiv finns förvisso, inte minst att denna terrorisrganisation ständigt kommer med hot om angrepp likt 11 september i olika demokratier, som de menar är ett hot mot arabisk bestämmanderätt.

    I detta fall kan det möjligen vara så att inte bara Brevik utan också en medhjälpare till honom genomfört bombexplotionerna i centrala Osla.
    Att tillverka sådana bomber anser sakkunniga är förhållandevis lätt, vilket också terrorhandlingar i ett land som Irak vittnar om.

    Morden på Utöja, sannolikt ca 85, följdes av jubel från Brevikkför varje mord.
    Det måste inte bara vara en politisk extremist utan också en galning, som utfört dessa vanvettiga handlingar.
    Han förtjänar maximalt straff.
    Dessvärre är det bara på 21 år i Norge.

  32. mrmhalland01 skriver:

    Kan det vara så illa att de i Norge, liksom i Sverige har monterat ned psykvården och att denna man faktiskt försökt få vård men blivit nobbad ?
    Jag har inga fakta som stödjer detta, men det känns uppenbart att personer i hans omgivning måste ha insett att han är ”galen”.

    OM det är så, är detta inget angrepp mot det öppna samhället, utan det öppna samhällets angrepp på dess invånare.

  33. Per Fredö skriver:

    Det är svårt förstå när signaturen ovan menar att detta är det öppna samhällets angrepp på dess invånare, något obegripligt generellt antagande.

    Om det nu inte är al-Qadia som ligger bakom detta eller om Brevik har kopplingar till denna organisation, vilket är föga sannolikt, så måste denna terrorattack vara utförd av ett internt nätverk, sannolikt norskt, som vill attackera det öppna, demokratiska samhället.

    Bakgrunden är deras extremistiska åsikter,

    Detta kan få sina konsekvenser i Europa i övrigt.
    Nya mini-terroristorganisater kan dyka upp i andra länder och deras målsättningar kan variera avsevärt.

    Det är också troligt att al-Qadia samt jihad ser sina möjligheter här.

    Det är sannolikt att reaktionerna mot detta terrordåd kommer att kanske drastiskt minska sympatierna för de högerextremistiska partier, som nu en tid blivit allt stakakare.

    Sådana reaktioner blir emmertid ofta kortvariga.
    Den öppna debatten och kritiken mot dessa partier måste fortsätta.

  34. mrmhalland01 skriver:

    Per Fredö :
    Det har flera gånger visat sig i Sverige att psykiskt sjuka personer begått mord, efter att blivit nekade vård.

    Alla kommer vi väl ihåg Linköpings-dådet ?

  35. chiptunim skriver:

    Efter att ha hört om händelserna på ön i mer detalj mår jag skit av att vara människa, av att någonsin velat skada en annan människa, av att underhållits av våldsfilmer/tv-spel, och att se hur följande generationer kommer gå igenom samma desensualisering och våldstollerans, även de i min egen generation som fortfarande först håller med om förfärligheten i sånna här händelser och sen går och hyr en krigsfilm och en påse godis, av att inse att jag inte har nån aning om något konstruktivt jag skulle kunna göra åt händelsen.

    Var plockar man upp sin mänsklighet ifrån när den runnit ur händerna på en?

    När finns det tillfälle för http://www.youtube.com/watch?v=QXK6FrhNTos ?

    Kära konspirerande makt-elit. vem av oss ligger i koma? jag vet inte vem som är vem längre i det drama som utspelas på vår planet.

  36. raianeh skriver:

    @chiptunim, Det pågår en ständig desensualisering och våldtollerans via TV/Filmer/Spel. Agendan är befolkningsminskning. Kommer ni ihåg under 90-talet när föräldrarna i Sverige började protestera mot video våld?! Då blev de tillsagda via media att de är överbeskyddande. Vart vi är idag är kalkylerad, vi hamnade inte här bara av slumpen.

  37. Per Fredö skriver:

    Breivik var intelligent, extremist, han följde den globala politiska debatten noga, men samtidigt var han en psykopat.

    Det är ändå ytterst få människor med denna bakgrund som begår illdåd av politisk art och knappast några motsvarande det i Norge.
    Det finns ändå en del exempel på det, faktiskt värre.

    Det finns de som utifrån sina politiskska sympatier väljer ut händelser, som de menar kännetecknar vissa ideologier samt regimer.
    Ett exempel på detta är ungdomsrevolten i vårt land, de så kallade 68-orrna.
    Det finns också en nutida partiledare, Lars Ohly, som inte bara kallat sig kommunist, han har under det kalla krigets tid alltid ställt sig bakom de värsta mänskliga övergrepp, som tänkas kan.
    Kunskapskanalen hade i går en dokumentär om Kambodja då Pol Pot skulle genomföra sin inhemska revolution, förbjuda allt personligt ägande, påstå att det skedde i arbetarnas och böndernas intresse somt samtidigt ta ställning till hur det vietnamesiska inflytandet spred sig.
    Detta resulterade i minst 2 miljoner döda.
    En som deltog i massmördandet berättade hur det gick till. Offren trycktes ned mot marken och sedan skar man halsen av dem.
    Måhända en Förintelse i miniatyr,
    Så kan vår värld se ut.

  38. michaellindstrom skriver:

    Vi får säkerligen mer av ”terrordåd”, svältkatastrofer, influensor, naturkatastrofer, finanskriser, bail-outs osv mm och alla händelser kommer att utnyttjas av makteliten för att pusha fram den ”Slutgiltiga lösningen” – En global makt som styr över ekonomi, militär, sjukvård, energiproduktion, matproduktion mm och som kommer att infria Ted Turners, David Rockefellers, Henry Kissingers med fleras önskan om av världsbefolkningen ska ner under 2 miljarder människor.

  39. Per Fredö skriver:

    Den slutgiltifga lösningen fastställdes på Wannsekonfernsen 1942.
    Då bestämdes definitivt att Förintelsen skulle genomföras.

    Det var amerikanarna, inte ryssarna, som tog hand om de öv erlevandeerlevande.
    Det finns dokumenterat via bilder och filmer.
    Detta är nödvändigt, sa Eisenhower, för att annars kommer det någon idiot som påstår att detta aldrig hänt.

    Sådana finns förvisso.Inte minst en del politiska ledare i arabvärlden.
    Det är inte heller omöjligt att Breivik hörde till den skaran.

    michallindstrom ska för sin del vara like varsam med orden.

  40. michaellindstrom skriver:

    Den som läser mitt inlägg inser att jag inte pratar om WWII eller förintelsen. Jag pratar om vad som hänt de senaste 10-20 åren…

  41. Per Fredö skriver:

    michaellindstrom beskrivr av en rad rad företeelser, som förvisso förekommer, men som han ensidigt anser att USA står för.
    Det är en falsk historieskrivning.
    Det gäller också när han kallar allt detta för Den stora förintelsen som just avser antisemitismen och folkmordet på judarna, som nazisterna svarade för.
    Denne skribent går betydligt längre än så.
    Världens befolkning, som nu ligger på 9 miljarder, ska slaktas ned till 2 miljarder.
    Även det ska USA genomföra.
    Mannen är en galning. avsevärt värre än Brevik om han verkligen menar att 7 miljarder människor ska förintas och detta av en demokratisk stat.

  42. michaellindstrom skriver:

    Kära Per Fredö, läs det som står och påstå inte saker som inte står där. Vem skrev att USA gjort något/ska göra något? När blev jordens befolkning 9 miljarder? Jag trodde det var drygt 6 miljarder? Var skrev jag ”Den stora förintelsen”? Varför ramlar du hela tiden in på förintelsen och judarna? Och det är inte jag som vill att jordens befolkning ska ner till under 2 miljarder. Sök på Youtube så kan du hitta Kissinger, Rockefeller och Turner säga att antalet människor måste minska. Du är ju så offside som någon skulle kunna vara, så använd inte ordet ”galning” så vårdslöst.

%d bloggare gillar detta: