Historisk seger!

STOCKHOLM: Mona Sahlin har just konstaterat att socialdemokraterna förlorat valet.

Jo, det får man väl säga.

Medan moderaterna gjort sitt särklassigt bästa val genom historien har socialdemokraterna gjort sitt sämsta val genom sin historia.

Till det skall läggas att det är alldeles uppenbart att väljarna vill att alliansregeringen skall sitta kvar.

Och det kommer den också att göra.

74 Responses to Historisk seger!

  1. Pravo skriver:

    Minoritetsregering…

    Istället för att utlysa valseger borde ni utlysa nyval. Allt annat är under er värdighet.

  2. mrmhalland01 skriver:

    Är det inte så att valet inte är avgjort?

    Nu står valet mellan att samarbeta med miljö-mupparna eller att utlysa nyval inom ett halvår ?

    Smartast vore nog att utlysa nyval ganska snart…

  3. Bo W. Höglund skriver:

    Nu förstår jag inte Broder Hallänning!
    Om nuvarande siffror står sig kan väl Alliansen regera ganska ostört vidare?

    Enda möjligheten att hindra dem är väl om röran kommer överens om en gemensam handlingslije (missreoendevotum t.ex.) och söker stöd av SD!
    Och på så sätt får sin favvobrud som ny statsminister!

    Eller kan jag inte räkna längre??

  4. Visionären skriver:

    Vad är detta för fjanteri att genast börja svamla om nyval. Vad tror ni skulle bli bättre av detta? Att SD ges möjlighet att få ännu bättre resultat?

    Tänk nu efter lite.

    V

  5. karrman skriver:

    Pravo

    Valet innebär att ett nyval kan utlösas om det röd-gröna blocket gör gemensam sak med Sverigedemokraterna inte annars.

    Möjligt att detta kommer att hända, men betänk hur sannolikt är det att Vänsterpartiet gör gemensam sak med Sverigedemokraterna? Alternativet kan bli att de istället lägger ned sina röster i förtroendefrågan.

    Ett annat alternativ är att Miljöpartiet bryter upp det röd-gröna blocket och gör upp med Alliansen.

  6. herrvarg skriver:

    Gratulerar till det strålande valresultatet (M). Nu väntar hårt jobb!

  7. Kachina skriver:

    Som jag sade före valet, nu handlar det om att ta sitt ansvar, både för Alliansen och sossarna.

    MP och V tror jag inte på som samarbetspartners.

  8. smalanningen skriver:

    Jag citerar Carl Bildt själv, från Aftonbladet:

    Carl Bildt kom ut från Sagerska vid 03.30-tiden.

    Han tror att en minoritetsregering med Allianserna är det enda sannolika efter det jämna valet.

    – Om Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet och Vänsterpartiet går samman med en gemensam politik, då får vi problem, men jag har svårt att svårt att se det hända.

    – De måste enas om invandringspolitik, det kommer de inte. Det måste enas om en ekonomisk politik. Det kommer de inte. Oppositionen är ohyggligt splittrad i nästan varje fråga.”

  9. oppti skriver:

    Var finns statsmannen Bildt?
    Ena i stället för splittra.
    Valet är avgjort och Alliansen har fått förnyat förtroende att leda landet. Nu skall de göra det bästa för hela folket i samverkan med hela parlamentet.

  10. karrman skriver:

    Kachina

    Det som talar emot en uppgörelse mellan socialdemokraterna och Alliansen är att S. gjort ett historiskt dåligt val. Tror inte de har intresse av att utlysa nyval efter denna förlust. Tror det sannolika är att de lägger ned sina röster i förtroendefrågan som är viktiga i besluten om budgeten och att det sedan blir det blocköverskridande uppgörelser i övriga frågor.
    Det torde gälla för de utrikespolitiska frågorna.

    Sverigedemokraterna är ett populistiskt missnöjesparti som inte har några lösningar på de frågor de tar upp. Tror ändå att det är bra att integrationspolitiken tas upp till debatt och att partierna tvingas formulera lösningar på de problem som finns. Det är bättre än att sopa problemen under mattan.

    Sedan får vi se vilken roll Miljöpartiet vill spela.
    Att de för tillfället målat in sig i ett hörn kan vara taktiskt betingat, men det återstå att se om vill utnyttja att de faktiskt kan spela rollen av en konstruktiv vågmästare efter sina valframgångar.

  11. Rulle skriver:

    Det kanske finns personer som kryssats in inom Mp eller S och som kan lockas över till Alliansen. Det vore ju det enklaste. Nyval eller att få ett helt parti att stödja Alliansen låter uteslutet.

  12. Pravo skriver:

    smalanningen, det handlar inte om att S + SD + MP + V skulle bilda regering. Det kommer aldrig hända. Däremot kan de fälla alliansen i enskilda frågor. Bara för att ta ett exempel:

    Ta hem trupperna från afghanistan omedelbart: 177 mandat
    Ha kvar trupperna i afghanistan tills vidare: 172 mandat

    Så ser det ut i fråga efter fråga. Afghanistan, sjukförsäkringarna osv. Alliansen kan inte fortsätta regera under sådana förutsättningar utan att ha antingen aktivt eller passivt stöd av SD eller MP. Vad säger alliansens väljare om det? I praktiken kommer SD kunna fälla regeringen i riksdagen i varenda fråga där oppositionen och alliansen har olika uppfattningar. Varenda en.

  13. Kachina skriver:

    Vi skall komma ihåg att skillnaderna mellan M och S i huvudsak är retoriska.

    Vi skall även komma ihåg att den världsekonomiska krisen är långt ifrån över. Den ligger för tillfället och pyr. När den blossar upp igen kommer vi i ett läge som kan liknas vid krigstillstånd och då måste vi ha en handlingskraftig regering.

    Det är S och M:s för-b skyldighet att ”bita i det sura äpplet” och samregera. Under de närmsta fyra åren kommer inte att finnas utrymme för politiska ”finjusteringar”, utan all kraft kommer att gå åt till att hålla landet flytande.

  14. spanaren skriver:

    Utfallet i valet är kanske för svensk utrikes
    och säkerhetspolitik det sämsta tänkbara….

    De röd/gröna kan nu lägga fram förslag om
    svensk urdragning ur Afghanistan och få
    majoritet med hjälp av Sverigedemokraterna.

    Ävenså den pågående smyganslutningen till
    NATO kan få ett tvärt slut och vårt land
    har då efter det senaste 10-15 årens ”hjärnsläpp”
    varken egen försvarsförmåga eller ett eget
    existensförsvar. SD:s program kommer att ta
    minst 15-20 år att genomföra och kommer svenska
    skattebetalarna vara villiga att ta kostnaden
    därför enär vi lever vid ”Den Eviga Fredens Hav”?

    http://wisemanswisdoms.blogspot.com/search/label/Sverigedemokraterna

    Noterar att i det av Sverige ockuperade forna danska
    Östlandet SD i Landskrona får 22%, i Helsingborg 10%
    och i Malmö 8% i riksdagsvalet och nästan överallt
    i övriga Skåneland är tredje största parti.

    I utländska media dominerar nyheten om SD framgång
    helt rapporteringen.

  15. Kachina skriver:

    Pravo, du beskriver läget bra. Det finns bara två vägar, nyval eller att S och M samregerar. Nyval kommer bara att stärka SD:s position och vi har något som heter politiskt ansvar.

    Det är dags att S och M tar det ansvaret nu.

  16. smalanningen skriver:

    Pravo: Precis den fråga du beskriver är nog den enda som jag tänker mig kan skaka om riktigt ordentligt i Rosenbad. Jag vet vad som sagts hittills men jag undrar verkligen om S vill ta på sig det enorma ok som det innebär att fälla regeringen tillsammans med SD. Det skulle av många ses som ett regelrätt samarbete och kan vara en smäll som mördar socialdemokratin i Sverige för en lång framtid. Sen är partiet dessutom djupt splittrat när det gäller den frågan också…

  17. karrman skriver:

    Pravo

    Alternativ kan de välja att lägga ned sina röster.

    Den röda delen av riksdagen har gjort ett dåligt val och då är inte det första du gör att utlysa nyval som ytterligare skulle stärka denna effekt. Istället väljer du det minst dåliga och lägger ned rösterna i förtroendefrågan för att undvika det sämre alternativet i dagsläget av ett nyval.

    I övriga frågor kommer sannolikt det röda-gröna blockuppgörelsen att spricka och det gäller utrikespolitiken där blocköverskridande uppgörelser blir nödvändiga.

  18. Kachina skriver:

    Carl Bildt,….den evige optimisten. Detta val är inte en historisk seger utan en historisk katastrof.

    Att Ohly dessutom gjorde en ”Westerbergare” vid sminkrummet, bäddar dessutom för ett starkare SD i det oundvikliga nyvalet.

    Visst, S är några tiondelar större än M, partipolitiskt. Alliansen är några procentenheter större än de rödgröna.

    Även om det kan verka komplicerat, är det bara att gilla läget och sy ihop en regering ur detta.

  19. perfro skriver:

    Ett historiskt val förvisso.
    Socialdemokraterna och moderaterna kommer nog bli nästintill jämnstarka när valet är färdigräknat på onsdag.

    Vad kommer nu att hända?

    Att sverigedemokraterna får en vågmästarställning tror jag inte kommer att påverka den kraftigt stärkta alliansens möjligheter föra en ansvarsfull politik.

    Ingendera blocket vill samverka med detta parti och det betyder också att sd förlorar möjligheten välja sida, detta genom att ställa krav på att få gehör för deras något av deras invandrarfientliga politik.

    Vi har i själva verket en våg av invandrarfientliga och högerextremistiska partier i åtskilliga europeiska länder,
    De har även kunnat påverka bildandet av regering och deltar också i flera fall i dem.

    Så blir det trots allt inte i vårt land.

    Det finns också en tendens att partier av detta slag blommar upp för att sedan vissna bort.

    Vad gäller Mona Sahlin är det väl bara en tidsfråga innan hon får lämna posten som partiledare.
    För tillfället verkar detta parti sakna en naturlig efterträdare .

    Det kanske blir en slags motsvarighet till vad som nu pågår inom Labourpartiet i Storbritannien även om socialdemokraterna framgångsrikt sökt undvika att bli uppdelade i fraktioner.
    Men nu finns de där under ytan.

    Det är nog också troligt att den röd-gröna alliansen kommer att spricka.
    Socialdemokraterna kommer säkert i sin analys av valnederlaget fram till att en bidragande faktor var att Lars Ohlys medverkan väckte misstro även bland partiets mest trogna väljare.

    Fråga är då om miljöpartiet vill ha en friare roll liksom tidigare var fallet.
    För det talar att de dogmatiska språkrören måste lämna sina poster 2011. Därutöver har miljöpartiet i ett antal viktiga frågor en likartad inställning som alliansen.

    Detta parti har också väljare, som egentligen har borgerliga värderingar.
    Däremot är det knappast Fredriks avsikt att via sin trevare gentemot miljöpartiet ta in den i alliansen regering.
    Han vill nog helt enkelt spräcka nuvarande röd-gröna allians och poängtera att han som statsminister i nuvarande läge måste föra en ansvarsfull ekonomisk politik.

    Nu förestår alltså en regeringsombildning. Sannolikt kommer moderaterna få ytterligare fyra statsrådsposter.
    Dessa kommer att gå ut över de andra partierna även om fördelningen blir svår att nu spekulera iliksom vilka svaga kort inte blir aktuella längre.

    Vad gäller moderaterna så får vi bara hoppas att Carl inte lämnar skutan utan ställer upp för änndu en mandatperiod.

  20. tsolin skriver:

    En stark känsla att tillfredsställelse att vakna denna morgon med fyra år till av Alliansstyre! Jag hade känt mig än mer tillfredsställd om Moderaterna fått några tiondels procentenheter till och blivit största parti.

    Detta är inte omöjligt i den fortsatta rösträkningen – slutresultatet kommer nog först på onsdag, när alla förtids- och utlandsröster har räknats.

    Klart är att vi nu har ett paradigmskifte i svensk politik. Vid valet 2002 hade S 40% och M 15%. Idag har vi två jämnstora partier.

    S decennielånga monopol på det offentliga rummet kan nog anses definitivt brutet nu och tack högre makter (Vox Populi) för detta. En känsla av att ett fönster nu oåterkalleligen öppnats mot omvärlden infinner sig hos mig. Vi är inte längre ett land i en Törnrosasömn.

    Men varför denna optimism? Alliansen fick ju ingen egen majoritet? Är det inte så att INGEN VANN?

    Och Sverigedemokraterna då? Har vi inte öppnat fönstret mot rasism, fascism, etc och inte för att släppa in frisk luft utan för att släppa in unkna stanker från 30-talet i vårt fina välstädade vardagsrum?

    För att svara på den första frågan: Endast i slutet av 60 och början av 70-talet har ETT PART, ETT VALBLOCK ”vunnit ett val”. Då fick S egen majoritet.

    Större delen av efterkrigstiden har S varit i minoritetsställning. Man har blivit största parti men inte fått egen majoritet. Man har sedan litat på att VPK (som de hette då, kommunisterna) aldrig ”fäller en arbetarregering”.

    Det kommer att bli mer komplicerat men inte alls särskilt svårt för Reinfeldt att styra med 172 eller 173 mandat (behövs 175).

    Budgeten är den stora frågan. Med de nya reglerna som gäller är det omöjligt att se en situation där den rödgröna regeringen OCH SD tillsammans fäller en Alliansbudget.

    Visst blir det kohandlande i en del frågor – Afghanistan nämndes. Reinfeldt kommer att hitta de 2-3 röster som behövs.

    Vad talar för att den rödgröna röran fortsätter som ett block? Inte mycket.

    Vad talar för att SDs grupp om 20 håller ihop hela tiden? Inte heller mycket om vi ser till erfarenheterna från Ny Demokrati där flera hoppade av till de borgerliga (och någon enstaka till S). Jag är inte orolig!

    Så tal om ”nyval” n u, denna morgon, är rent trams och bara uttryck för den enorma frustration som jag förstår att männen och kvinnorna som marscherar under röda fanor känner denna morgon.

    Ja men rasister i Riksdagen då? En skamfläck för Sverige?

    Jag ser det något annorlunda. Jag röstade definitivt inte på SD. Men de har skickligt fångat upp frågor som berör en hel del människor (5.7 5 av alla väljer – fler än vad som röstade på V) – en stor utomeuropeisk invandring med svårigheter att assimileras, hög brottslighet (notera pressen – varje dag skjuts någon) mm.

    De etablerade partierna har duckat. De har dränkts i sin egen PC (Political Correctness). Och media har gjort sitt till genom att försöka ignorera dessa strömningar.

    Det finns säkert en hel del personer med Vit Makt-bakgrund och rent rasistiska åsikter inom SD. På samma sätt som det inom V finns Stalinister och personer som hyllade Pol Pot på 70-talet.

    Men det finns också en del unga män (framför allt män) från södra Sverige (framför allt därifrån – notera hur många i ex Landskrona som röstade på SD) som känner stark frustration över att de ”vanliga partierna” av ”politiskt-korrekta skäl vägrat att befatta sig med vad som är faktiska problem.

    Jag skulle snarare kalla SD för ett högerpopulistiskt parti.

    Med V som vänsterpopulistiskt parti med SINA slogans (”klasskamp” mm) har vi nu ett populistiskt parti på vardera kant.

    Sverige har nu ”förlorat svendommen” och tagit ännu ett steg mot att bli ett ”vanligt europeiskt land”.

    Många med mig har länge kvävts av den politiska korrektheten i det offentliga rummet i Sverige (jag tänker nu inte på invandringen utan på samhällslösningar överhuvudtaget). Det har i decennier varit S och vänstern som de facto satt agendan.

    Detta är nu på väg att brytas. Låt oss nu ”wake up and smell the coffee” och debattera verkliga problem och också att möta SD ofta mycket populistiska slogans i en riktig debatt i stället för att sticka huvudet i sanden som den struts vi alla (samhället) varit i decennier.

  21. metusalem skriver:

    Utlysa nyval är förslaget från några kommentatorer här på bloggen. Sannolikt inte klokt. SD verkar befinna sig i ett euferiskt tillstånd, och kan nog locka ännu flera svaga själar.

    Att invitera MP att hjälpa till verkar klokt. När sedan Wetterstrand inte vill kan Alliansen relativt lugnt regera vidare. Jämför hur sossarna under sin långa storhetstid sällan haft egen majoritet, men gjort bedömningar hur andra partier kommer att agera.

    Att de rödgröna i ett skarpt läge skulle välja samarbete med SD kan man bara inte tänka sig. Ett nyval efter en sån bravad skulle sänka monagruppen definitivt.

    Stå på er i alliansen, vi litar på era statsmannaegenskaper

  22. orust skriver:

    Visst är det en historisk seger för Alliansen – stort grattis till alla involverade!

    Ett demokratiskt problem är SD – de är valda i ett fritt val – ett av de friaste i världen – och väl valda vägrar övriga partier att ha med dem att göra. De ska isoleras och alla deras väljare förpassas ut i kylan.

    Jag tror inte något gott kommer ut av den politiken. Samtalet är grunden för vår demokrati och isolering och aktivt utestängande kan bara göra ont värre.

    Självklart ska inte främlingsfientliga åsikter ha ett genomslag i politiken men nog vore det klokt att åtminstone samtala med en valvinnare innan den döms ut. Skillnaden är ofta stor vad man säger före och efter ett val!

    Dagens situation påminner inte så lite om den i Gaza där Hamas vann en storseger i ett – som alla har sagt – förbluffande demokratiskt val. Sedan vägrar alla ha något med dem att göra och resultatet – elände, förbrukat förtroende för väst och upptrappade spänningar runt om i världen. I slutändan måste ändå hänsyn tas till Hamas – om man nu menat något alls med stödet till det palestinska folket …

    ”Om någon slår dig på den ena kinden …”

  23. kris08 skriver:

    Angående SD så var det väl ett val mellan pest och kolera. Antingen skulle de komma in i riksdagen eller så skulle den antidemokratiska, närmast rasistiska, kampanjen mot dem lyckas. Utestängning från debatter, urskillningslösa angrepp i enade media, vandalism och sabotage av valmöten hör inte hemma i en civiliserad demokrati.
    Man borde naturligvis ställt dem mot väggen i debatter och skärskådat deras kulisser, men istället har man betett sig lika intelligent som djuren på KD:s affischer!

  24. karrman skriver:

    orust

    Du måste precisera dig. I vilka frågor kan Sverigedemokraterna spela en konstruktiv roll?

    Sverigedemokraterna kan börja med att utveckla en konstruktiv integrationspolitik. Etnisk nationalism som sätter grupp emot grupp har inget stöd från de andra 94,3% i Sveriges riksdag och av detta skäl blir de isolerade. SD har som sagt ingen majoritet för sin politik.

  25. smalanningen skriver:

    ”Att de rödgröna i ett skarpt läge skulle välja samarbete med SD kan man bara inte tänka sig. Ett nyval efter en sån bravad skulle sänka monagruppen definitivt.”

    Exakt min tanke också.

    Och tsolin, word på allt det du skriver.

  26. spanaren skriver:

    Rättelse mitt 20 september 2010 kl 07:08

    Min uppgift om SD stöd i riksdagsvalet i
    Landskrona är inte korrekt. Fel av mig!

    http://hd.se/landskrona/2010/09/17/valresultat-landskrona/

  27. kris08 skriver:

    Gillar man inte Sverigedemokraternas integrationspolitik (har någon förstahandsuppgifter om den förresten?), så får man väl förklara varför.
    I bästa fall kan väl SD tvinga fram en öppen diskussion om integrationspolitiken som undvikits av politiskt korrekta skäl.
    Tyvärr så lär väl istället partierna och media se SD som problemet istället för ett symptom.

  28. karrman skriver:

    kris08

    Enligt uppgift saknar de en sådan.

    Håller med om att en förutsättningslös diskussion om integrationspolitiken behövs. Den måste dock vara politisk grundad och inte kulturellt eller etnisk grundad.

    Om Sverigedemokraterna vill tvätta bort sin främlingsfientliga stämpel de fått i debatten så måste de utveckla en sådan. De kommer annars inte uppfattas som trovärdiga. Om de lyckas med detta kan de spela en konstruktiv roll i svensk politik annars blir de isolerade.

  29. Visionären skriver:

    Tack tsolin att du tog dig tid att sätta ord på tankar som jag till fullo instämmer i. Jag kan skriva under på vartenda ord i din kommentar kl 08.12.

    Förutom att jag hellre vill skriva ”svendomen” med ett m.

    :-)

    V

  30. tsolin skriver:

    Tack smalanningen och visionären.

    Ja visst skall det vara svendom med ett m. Det gick litet snabbt i glädjeyran i morse :-)

    Pravo. Jag kan inte tänka mig att nyval är en option. För mig en bisarr tanke när det blott saknas 2-3 mandat för en egen majoritet. Teoretiskt möjligt men i praktiken omöjligt. Jag skulle vara beredd att satsa en rejäl slant i vadslagning (av egna pengar, inte skattebetalarnas) på att Alliansregeringen med bravur sitter i fyra år.

    Spanaren: Jag är övertygad om att man hittar en kompromiss vad gäller Afghanistan i höst. Det finns åtskilliga inom S som är mycket missnöjda med samarbetet med V som definitivt (tack för det!) sänkte S. Mona Sahlin uppträdde riktigt statsmannalikt (till min förvåning) sent igår kväll. Så utrikespolitiken tror jag knappast rubbas.

    M spelar förstås nu ”hard to get” och höjer insatserna ordentligt. Så skulle även jag göra i deras fall.

    Spanaren: tack för statistiken. Hela 15.8% för SD i Landskrona. Varför? Är nästan 16% av valmannakåren i Landskrona rasister/nazister? Naturligtvis inte. En reaktion på en förskräckligt släpphänt invandrings/integrationspolitik som de etablerade partierna inte vågat ta i med tång (av risk för att det skulle gynna SD).

    Rätt att dessa frågor tas in för debatt under ordentliga frågor i Riksdagen. Faran är om man i sin strävan att hålla det offentliga rummet helt rent får en aggressiv gräsrotsrörelse som vi har fått i Sverige de senaste åren. Nu kommer SD:s kort att synas. Det är bra. Jag är mer orolig för den utomparlamentariska vänstern (AFA mfl idag).

  31. tsolin skriver:

    korrektion ovan: MP spelar ”hard to get” (inte M)

  32. perfro skriver:

    Den folkpartiska integrationsminister har i en rapport redovisat hur den socialdemokratiska ministären, i detta fall med Mona Sahlin som närmast ansvarig, totalt misskötte integrationspolitikn.

    Så har det varit i själva verket sedan lång tid tillbaks.
    Man har misslyckats med att få in invandrare särskilt från länder med en annan kultur i vår på den svenska arbetsmarknaden.
    De har också ofta saknat utbildning och det har ofta krävts långvarig utbildning i svenska för invandrare innan de kan fortsätta med ytterligare utbildning, nåt som tyvärr också den blir misslyckad.

    Dessa invandrare har blivit isolerade, de har bott i bostadsområden från den epok där embart hyreshus skulle vara de dominerande och likaså då man byggde 100 000 lägenheter om året.
    De tillhörde alla de kommunala bostadsbolagen.

    Flera av dessa områden kännetecknas nu och sociala, kulturella.språkliga problem och är nedslitna.
    De råder ofta konfrontationer med de svenskar som bor där, likaså med en högre andel arbetslöshet än den genomsnittliga.

    Det finns självfallet lösningar på detta. Goda exempel från olika kommuner och även inom bostadsområden av detta slag finns.

    Det finns anlanledning tro att alliansen kommer att se detta som ett av sina allra mest prioriterade områden under den kommande mandatperioden.
    Det gäller arbetslinjen och kampen mot utanförskapet.

    Detta är ingen lätt uppgift, men den ekonomiska tillväxt vi förhoppningsvis kan få skulle underlätta att få ned arbetslösheten.
    Det gäller då att särskilt få ned den för ungdommar och invandrare.

    Det gäller också att få ned kriminaliteten i dessa områden, vilket kräver en bättre undervisning i skolan för just invandrarelever som nu påtagligt släpar efter.
    Vi vet också att alla ungdomar är intresserade av sport, vilket också kan fungera som en katalysator för social anpassning.

    En rad riktade åtgärder tror jag skulle kunna förebygga att partier typ sverigedemokraterna får ökat stöd.
    Det får de nu i kommuner och i bostadsområden med integrationsproblem och likaså från svenskar som har fördommar mot med annan kulturell och religiös bakgrund än vår.

  33. Kachina skriver:

    tsolin

    Mycket bra skrivet, men vi som ännu minns växlingen mellan Fälldin – Ullsten, ser med fasa på vad som kan komma ur det här.

    Vi kan gräla inom familjen, bakom lyckta dörrar, men utåt måste vi visa enad front fram till nästa val. Det åligger främst M och S, dominanterna inom sina block, att i den situation vi är visa statsmannaskap och ansvar gentemot sin gemensamma arbetsgivare.

  34. spanaren skriver:

    Tsolin,

    Kanske spelar även närheten till ”det gamla landet”
    och Kongens By stor roll för Sverigedemokraternas
    stora framgångar i framför allt västra Skåne.

    Malmöbor, Landskroniter och Helsingborgare känner
    kanske vid besök på andra sidan Sundet, det i Sverige
    norr om sydgränsen för den västligaste utlöparen
    av den sibiriska tajgan med gläntan Stockholm så
    förtalade Danmark, mera hemma där än när de återvänder till Skandinaviens Bagdag (Malmö)från den europeiska Kontinenten utan att det har något med rasism och avståndstagande för enskilda utlänningar
    att göra – eller?

    Sverigedemokraterna vill i Sverige införa en dansk
    eller finsk utlänningspolitik vilket är mycket långt
    från tex japanskt ”flyktingmottagande” – har någon
    hört internationella protester mot Danmark, Finland
    eller ens mot Japan för deras utlänningspolitik?

    ”Spanaren” är barnfödd i Helsingborg…..

  35. florimond77 skriver:

    Inte tror jag att SD någonsin kan ”tvätta bort” sin rasistiska stämpel för det är det de bygger sig och därför som deras förvirrade väljare röstar på dem. Det är folk med en snäv, begränsad människosyn, som aldrig har rest eller umgåtts med andra än sina likasinnade. De är bakåtsträvare som vägrar se världen som den är.
    Trots detta så lever vi i en demokrati och får helt enkelt acceptera det folk röstar på. Dom kom in, men vi får hoppas att dom också hittar vägen ut. Jag håller med kris08 att istället för att uppföra sig som ouppfostrade ungar skall man ställa dessa mot väggen.
    Tvärtom borde man vara glad att man nu verkligen kan ställa dem mot väggen och om folk fortfarande röstar på dem när deras verkliga galenskap avslöjats – ja då ligger vi risigt till. Men sådan är demokratins regler och vem vill bryta med dem som man tex gjort i Egypten och Israel?

  36. tsolin skriver:

    Spanaren:

    Du har säkert rätt i Din analys ovan.

    Själv finner jag det rätt märkligt med det starka svenska mdiadrevet mot Danmark. I själva verket (trots det högerpopulistiska parti som nu suttit ganska länge i parlamentet) framstår Danmark som mycket mer internt fredligt än Sverige.

    Det går ju knappast numera mer än en dag innan vi i media läser om en ny skjutning av någon i Malmö eller på andra ställen. Ofta gangsteruppgörelser. Och tyvärr – detta nog en förklaring till SD:s framgångar i södra Sverige – med en kraftig överrepresentation av personer med utländska namn (vilket inte nödvändigtvis betyder att de är invandrare).

    Såg någon programmet ”Efterlyst” härom veckan när Rikspolisstyrelsens släppte sin lista över de femton mest efterspanade personerna i Sverige (morddömda, grova vålsbrott, grova narkotika brott etc)?

    Av femton namn på listan var (om jag minns rätt) 12 ”icke-svenska namn”.

    Vad betyder detta? Har invandrare – ”utlänningar” – någon kriminell gen som någon nyinvald Riksdagsman från SD skall ha påstått?

    Naturligtvis inte. Men denna typ av information har varit i hög grad politiskt inkorrekt i Sverige fram till nu och har förtigits av media. Och de etablerade partierna har konsekvent duckat – just av rädsla för att stötta SD. Är detta dystra faktum ovan ett resultat av en bristfällig integrationspolitik? Ja jag tror det, tyvärr.

    Och vad blev resultatet av strutspolitiken? 5.7% i går i hela riket och bra mycket högre i särskilt drabbade städer (som Landskrona).

    Är vi verkligen ”chockade” över gårdagens resultat? Jag är det inte.

  37. spanaren skriver:

    Tsolin,

    Sverigedemokraternas inträde i Riksdagen kanske för det goda med sig att svensken i gemen varseblir
    den hjärntvätt och propaganda vi utsätts för av
    våra politiker och media vilket för övrigt även
    gäller bla utrikes och säkerhetspolitiken inkl.
    insatsen i Afghanistan.

    Varför skall vårt land med nio miljoner invånare
    med lägre köpkraft för löntagarna än i tom det forna
    ”barkbröds-Finland” föra den nuvarande politiken?

    Det är Sverige som är världsunikt med vår extremt
    generösa ”gåvo och utlänningspolik” som betalas
    med världens näst högsta skatter.

    Tillfrågades vi om detta samtidigt som de styrande
    frågade oss om vi ville avskaffa landets militära
    försvar – i så fall när skedde det?

  38. Kachina skriver:

    ”Det går ju knappast numera mer än en dag innan vi i media läser om en ny skjutning av någon i Malmö eller på andra ställen. Ofta gangsteruppgörelser.”

    Gäng som slutligen infiltreras och övertas/styrs av politiska krafter.

  39. perfro skriver:

    Sverigedemokraterna anses ibland vara ett välvilligt parti, som accepterar det mesta i vår välfärdsstat och till och med vill utveckla den ytterligare.

    Den bilden får man också vid en ytlig betraktelse av deras hemsida. Det är bara det att det saknas förslag på hur alla löften ska kunna finansieras.
    Därutöver visar partiet inte profil vad gäller de systemskiften, som genomförts av regeringen Reinfeldt.

    Vad gäller invandrarpolitiken så kan man inte göra så mycket åt den fria rörligheten mellan EU-länderna. Vi kan dock räkna med att grupper som romer i likhet med i Frankrike kommer att utvisas.

    Det blir också skärpta regler vad gäller inflyttning av utlänningar som är sambo eller gifta med svenskar.

    Därutöver ska invandringen i övrigt begränsas med 90 procent av nuvarande nivå, vilket kräver ett helt ett regelverk och nya direktiv till migrationsverket.
    Detta kommer inget av de övriga partierna att godta.
    Detta kommer att rikta sig mot invandrare från muslimska länder.
    Man ser nämligen islamismen som vårt frästa hot mot vår demokrati.

    Det gäller också kravet på samtal som en förutsättning för att avgöra vilket block partiet ska stödja redan innan en regeringsbildning ägt rum.

    Rent formellt kan man driva igenom ett nyval. men det vill vare sig alliansen eller de röd-gröna ha.

    Sverigedemokraterna får i detta läge agera som ett minoritetsparti utan reellt inflytande.

    Sverigedemokraterna har ytterligare ett krav, i valrörelsen förbisett, och det går ut på att lediga jobb ska gå enbart till svenskar i stället för till invandrare.

    Det om något skulle bidra till att alla de problem med vår integrationspolitik och arbetslöshet ytterligare skulle leda till skärpt invandrarfientlighet.

  40. Kachina skriver:

    Pinsamt Carl.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7819978.ab

    Frågan är vad historien kommer att göra er kända för?

    Vore det inte bättre att ge utslitna arbetare en fribiljett till krematoriet, direkt. Den sjukförsäkringsavgift de betalt under 40 år torde mer än väl räcka till inträdesbiljetten, bränslet och urnan.

    Detta är ju sjukt, med moment22 som princip i regeringsdirektivet. Ta för h-e och TÄNK!, människa.

  41. findus skriver:

    En lösning är naturligtvis att omedelbart rensa ut F-kassan. Där sitter en massa sossar som regelbundet och medvetet saboterar för Alliansregeringen.

    En annan sak, som gäller att rätta till det parlamentariska läget: ogiltigförklara rösterna som sossarna med Sahlin i spetsen har fuskat till sig (Vivalla, Bergsjön, etc). Förbryterskan skall tillbringa några år på Hinseberg! Det är där honm hör hemma!

  42. bestofmankind skriver:

    Kachina,

    Med all respekt, vad är vitsen med att du klagar när du var en av de 49,3% som röstade alliansen för fortsatt mandat.

  43. bestofmankind skriver:

    ”Det där hon hör hemma!”

    Uttalandet som liknar SD anhängaren igår.

  44. tsolin skriver:

    Spanaren 13.19

    Jag håller delvis – men bara delvis med Dig.

    Jag tycker inte vi är utsatta för någon hjärntvätt av våra politiker. Däremot är vi fångar i ett system av politisk korrekthet (se mitt inlägg ovan 12.53).

    Jag delar (som Du vet sedan risigare meningsutbyten) inte alls den uppfattning Du har om den förda utrikes- och säkerhetspolitiken. Jag tycker absolut att vi är på rätt väg och hoppas, som jag skrivit i tidigare inlägg, att vi nu börjar en debatt om NATO-medlemskap. Gissningsvis parallellt med Finland.

    Kachina 15.43 Ja pinsamt och förskräckligt. Jag kan inte förstå att just detta fall, om alla fakta i media stämmer, skulle vara omöjligt att lösa. Är en person permanent arbetsoförmögen på grund av sjukdom skall naturligtvis han/hon vara permanent sjukskriven och inte tvingas till socialunderstöd.

    Osmakligt dock hur enskilda tragedier lyfts upp i den politiska debatten. Regeringen kan och ska inte lägga sig i enskilda fall och överpröva myndighetsutövning. Men någon instans tycks uppenbarligen här ha begått grava fel. När dammet skingras är jag rätt övertygad om att Mona Sahlin, Ohly m.fl glömmer just denna tragiskt drabbade kvinna. Tyvärr!

    Jag tror samtidigt Reinfeldt missade en del i form av empati som han kunde ha visat i dessa konkreta fall, även om det just innebure att spela med i ett i grunden rätt smutsigt politiskt spel med konkreta tragiska människoöden som de rödgröna desperat försökte fem i tolv. Men det är en annan sak.

  45. Kachina skriver:

    Jag röstade för skolan. Det finns inget som skiljer S och M vad gäller utförsäkringarna. Jag har lyssnat på svensk politik i 50 år och kan vid det här laget skilja på vad de säger och vad de menar.

    Därför menar jag att S och M bör samregera, för då kan jag hålla dem gemensamt ansvariga.

    Att jag röstar på ett parti, betyder inte att jag i alla frågor stödjer dem. Jag säljer inte mig själv med hull och hår, bara till en viss del även vad gäller skolfrågan. Jag delar inte hela Björklunds vision, utan vill nog justera den på vissa punkter.

  46. Kachina skriver:

    ”Osmakligt dock hur enskilda tragedier lyfts upp i den politiska debatten. Regeringen kan och ska inte lägga sig i enskilda fall och överpröva myndighetsutövning. ”

    Sahlin och Ohly har nog redan glömt henne och mycket riktigt kan inte en minister lägga sig i enskilda fall. Därför stod Reinfeldt tyst. Han fick inte yttra sig och tystnaden tolkades av vissa som brist på empati, medan andra såg det politiska pokerspelet.

    Det är ett systemfel och detta systemfel är regeringen ansvarig för. De måste inse att direktiv läses av de som läser mellan punkter och om det bara finns ett enda stavfel eller otydligt uttalande, kan dessa inte tolka direktivet.

  47. findus skriver:

    Jag tror inte att det är bra att vi är så godtrogna och lättlurade.

    För några år sedan svalde vi betet om ”apatiska flyktingbarn”.

    Låtom oss undvika att falla i samma fälla igen.

  48. Kachina skriver:

    Findass Aspberger

    Nej, vi skall inte vara godtrogna, ej heller för misstänksamma och i detta fall torde verkligheten vara uppenbar och diagnosen fastslagen.

    Jag kan fortfarande inte glömma ett självmord i Tornedalen och en man med krossade hälar i Lycksele, fastän de skedde under Perssons tid.

    Ursäkta eventuella ”stavfel”.

  49. […] Media: AB1 och AB2 och AB3 och Expressen och Expressen2 och SvD och DN Bloggar: Thomas Böhlmark och Tokmoderaten och Anna König Jerlmyr och Carl Bildt  […]

  50. spanaren skriver:

    Tsolin,

    Som läsekretsen redan vet har jag en tendens
    att hårddra för att säga ibland överdriva ibland
    men visst är det så att vi lever i en atmosfär
    där PK-människorna har tolkningsföreträde och
    vi den meniga allmogen inte skall tänka själv.

    Vad gäller försvaret (åter uppe på käpphästen)
    får omvärldsutvecklingen bestämma huruvida vi
    skall gå med i NATO eller ej då det nuvarande
    tillståndet av varken egen militär förmåga
    eller garantier från NATO är helt ohållbart.
    Läget kan ändras fortare än vi någonsin anar…

    http://gyllenhaals.blogspot.com/2010/09/rysslands-forsvarsminister-gor-skarpt.html

    Hör jag sucken från läsekretsen – nu kommer ryssen igen…?

    Ikväll hålls demonstrationer från radikala
    vänsterkrafter, som Ohly kallade utomparlamentariska
    medel igår, mot att Sverigedemokraterna i Skåne av
    en stor del av väljarna (Bjuv 20%, Burlöv 17% ) i
    kommunalvalet och i Helsingborg/Landskrona med 10%
    i riksdagsvalet valts att företräda deras intressen.

    Vad har kommunisterna tänkt sig? Skall tågen rulla
    norrut från Skåne genom egentliga Sveriges tajga mot lägren i norr – som i föredömet Sovjetunionen?

  51. findus skriver:

    Kachina, jag älskar ”felstavningen”. Tack!

  52. Torsten skriver:

    ”Sahlin och Ohly har nog redan glömt henne och mycket riktigt kan inte en minister lägga sig i enskilda fall. Därför stod Reinfeldt tyst. Han fick inte yttra sig och tystnaden tolkades av vissa som brist på empati, medan andra såg det politiska pokerspelet”.
    Det är väl ingen utan att man berörs kraftigt av detta och liknande fall.
    Nu efteråt reageran man i förvirring och ilska när det går upp för en att detta är ett redskap i en smutsig valdebatt.
    Helt riktigt Kachina, att denna brist på empati för den enskillda människan pågått i decennier.
    En period, när sossarna tog bort karensdagen, gick det bra att ringa en telefonsvarare tidigt på morgonen och sjukskriva sig (symtom baksmälla). När dom insåg problemet, blev det i det närmaste ”kriminellt” att sjukskriva sig.
    På sjuttiotalet blev man förtidspensionerad som 28 åring om man fick värk i axlarna vid ett monotont arbete. Nu blir man utförsäkrad fast man är helt oförmögen till arbete.
    Allt detta är ”tjänstemannastyre”.
    Skulle man inte kunna ha en etnisk nämnd som avgör liknande ”omöjliga fall”?

  53. findus skriver:

    Torsten, du menar väl ”etisk” nämnd? Den ”etniska nämnden” överlåter vi till SD? Väl?

  54. Kachina skriver:

    Den kom till för att jag kom att tänka på förra valet och talet om att utbrändhet var ett lättjans påhitt för att slippa arbeta.

    I årets valdebatt erkänner Reinfeldt utbrändhet som en allvarlig sjukdom, något som han tydligen fått utbildning om under de här fyra åren.

    Så, vilka är vi att döma efter egen magkänsla?

    Vi har bland de bästa läkarna i världen. Det kommer långväga gäster från främmande land, även USA, för att lyssna på föredrag vid Umeå Universitetssjukhus. Jag tror att så även sker vid andra sjukhus, exv. Göteborg.

    Vi bör överlåta åt de som har kompetensen att ställa diagnos, istället för att döma enligt jantelagen.

  55. Kachina skriver:

    Torsten

    Foxbill, hade upp frågan om en etisk nämnd vilket jag anser vara ett lysande förslag som regeringen genast bör ta tag i.

  56. bestofmankind skriver:

    Det svenska folket har sagt sitt – det respekterar jag, och får det samhället det ”kanske” förtjänar.

  57. findus skriver:

    kachina, även om vi respekterar kompetens, skall vi alltid vara på vår vakt. Vi vet aldrig när kompetens utnyttjas i mindre behagliga syften.

  58. Kachina skriver:

    BoM

    Ja, vi får se hur det samhället kommer att se ut. Jag är inte lika stor optimist som Carl Bildt. Förutom interna frågor som ministerstyre, tjänstemannastyre och direktiv, har vi externa geopolitiska/ekonomiska problem som kan beröra oss direkt. För att kunna möta detta behöver vi en stabil regering och som det ser ut nu är det upp till att någon av de rödgröna lättar på sin prestige och tar ansvar. Jag tror inte på en minoritetsregering när det börjar blåsa upp till storm.

    findus

    Kompetens kan utnyttjas i mindre behagliga syften, genom hot eller muta. Det skall vi vara medvetna om, men vi får aldrig sjunka så lågt att vi börjar ställa Jantediagnoser på egen hand.

  59. metusalem skriver:

    Kachina har rekommenderat att de två stora partierna S och M skall samregera.

    Var kommer de ”små” Allianspartierna in i bilden. Dessa partier har på ett framgångsrikt sätt stött sin store kusin i ett framgångsrikt samregerande. S har däremot hela tiden hojtat om ”för lite och för sent”.

    Den regeringsbildning som Kachina föreslår skulle definitivt sätta käppar i det väl snurrande hjul som Alliansen utgör.

    Dessutom har vi givetvis inte en speciellt svår osäker situation. Enda knepiga frågan närmsta halvåret är nog närvaron i Afganistan. Nu när valet är över kan kanske tom sossarna plocka fram den linje man stödde till för två månader sedan.

  60. Kachina skriver:

    metusalem

    Valresultatet pekar tydligt på ett framtida tvåpartisystem med ett bihang på ”udda idéer” under tio procent. Alliansen, liksom de röda, kommer till slut att gå upp i ett parti, inte republikaner och demokrater, utan demokrater och socialister.

    Världen har många problem förutom Afghanistan och dessa problem kommer på något sätt även att drabba oss. Jag menar att en koalitionsregering är det mest stabila parlamentariska läget i en allvarlig världskris, som jag är ganska säker skall komma inom mandatperioden.

  61. Kachina skriver:

    Naturligtvis är en regering med egen majoritet att föredra.

    Minoritetsregeringar har fungerat när ”världståget gått på räls”, men när det börjar strula till sig behövs en stabil regering.

  62. metusalem skriver:

    Kachina..

    OK, tvåparti kan komma någon gång.

    I nuläget anser jag att dina idéer måste vara helt oacceptabla för de tre små partierna i Alliansen.
    Man har genomfört en framgångsrik valrörelse, där partiernas olika intresseområden varit väsentliga delar i valprogrammet.

    Nu vill du utan vidare föra in tex. Sahlin, Östros, Bodström i maktens korridorer. Dessa personer har ju ägnat fyra år åt att onyanserat kritisera Alliansen för en välbehövlig omläggning av den svenska politiken.

    Jag ser ett stort värde i att inom en väl fungerande Allians kunna uttrycka vikt vid tex. skola, välfärd, miljö.

    Personligen anser jag att ett väl fungerande vänsterparti behövs i en nyansrik politik. Sossarna behöver nog ta tid på sig att bestämma vad man tror är till verklig nytta för medborgarna.

    Till all lycka förefaller kartellen S -LO vara på väg att brytas upp. Rätt många LO-anslutna röstar med andra partier än Socialdemokraterna. Men Förbunden har bestämt att man skall ekonomiskt stödja S. Ger antagligen med all rätt en hel del proteströstande.

    Personligen är jag vän av att låta många blommor finnas. Den senaste blomman glädjer inte många. Målsättning bör väl bli att de finns – men låt dom inte bestämma något viktigt. Det är väl bara Ohly som fortfarande längtar tillbaka till enpartistaten. Vi andra bejakar i högsta grad mångfalden.

  63. Kachina skriver:

    Jag tänker mer på parlamentarisk stabilitet i ordning, egen majoritet, koalitionsregering, minoritetsregering,….där det sista är det absolut sämsta alternativet.

    Nu ser det ut som att Alliansen kan få egen majoritet och då är mitt viktigaste krav uppfyllt, egen majoritet för sittande regering, vilket block den än tillhör.

    Jag menar att man skall göra allt för att undvika minoritetasregering. De tre toppositionerna, Reinfeldt, Bildt, Borg, är liksom självklart att de skall sitta i orubbat bo, men övriga ministerposter kan man laborera friskt med.

  64. tsolin skriver:

    Kachina 11.36

    Håller inte alls med Dig. Ser det nästan som uteslutet i praktiken med en stor koalition. Instämmer med Metusalem ovan. Det kommer kanske att skilja 1-2 mandat när alla poströster är sluträknade. Göran Perssons regering var minoritetsdito. Nästan alla regeringar har varit minoritetsregeringar sedan andra världskriget. En klok regeringschef vet att göra småkompromisser och arbeta med ”hoppande majoriteter”. Tror också det är sannolikt att vi år se 1-2 avhopp från SD till Alliansen. Att dra in S nu i regerandet vore totalt vansinne.

  65. perfro skriver:

    bestofmankind
    Vi får bara hoppas att även de verkliga socialdemokraterna säger sitt, avskedar den bedrövliga Mona, bryter allt samarbete med främst Lars Ohly och för en mer konstruktiv politik än den nuvarande.

    Men även om så blir fallet kommer socialdemokraterna framgent inte få mer än något mellan 28-33 procent av rösterna.
    Även det talar för samarbete över blockgränserna där så är möjligt.
    Det lär gå. Det finns åtskilliga exempel på det.

  66. bestofmankind skriver:

    perfro,

    När du ändå inte sympatiserar med Socialdemokraterna behöver du inte agera rådgivare. Du behövs inte, partiet har redan flera sådana.

    Det var tydligt att Mona Sahlin utsätts för medias dirty campaigning av blåögda journalister. Det är beundrarsvärd att hon är så stark, klarade trycket och står fortfarande rakryggad.

    Fredrik Reinfeldt må ha fått ökad förtroende totalt sett, men i hans hemort Täby, där hans riktiga personlighet vet om de flesta föll Moderaterna pladask med 11%.

    Fredrik Reinfeldt är fortfarande korrumperad när det gäller partibidrag. Som statsminister bör han föregå med ett gott exempel och redovisa partibidragen men nej, det gör han aldrig!

  67. laken skriver:

    M föll i Täby från en väldigt hög nivå ner till ca 49%. Väljarna gick främst till övriga allianspartier.
    Känns nog OK för Reinfeld trots allt.
    Värre är det för S som har fallit som en sten i riket sen 2002. Vad är orsaken och vem kan stoppa detta?
    Om det blir lika ”stora” förändringar som efter valet 2006 och ”samarbetet” med VP fortsätter, blir det nog nytt bottenrekord 2014. Ska vi säga 25%…

  68. mrmhalland01 skriver:

    Med det enorma stöd M hade/har i Täby valde tydligen många smarta väljare att taktik-rösta för att hålla alla allianspartier kvar i riksdagen.
    Det hade de råd med eftersom M har ett så starkt stöd.

  69. mrmhalland01 skriver:

    Även lokalt i kommunen så klart.

  70. bestofmankind skriver:

    Va’ inte så säker!

    Nu finns det inte 70 miljarder plus att ta över i statskassan.

    På vilket område skall det drages ner, och vilka (förutom de sjuka och arbetslösa) som skall offras för att Reinfeldts hushåll skall få 135.000:- extra om året är frågan.

  71. Kachina skriver:

    Invånarna i Täby gick nog över till Folkpartiet som vill förstatliga skolan. Att ge bort en skola, sticker i ögonen även på den blåaste moderat.

  72. findus skriver:

    ”vad är orsaken och vem kan stoppa detta?”

    Orsaken: Socialdemokratin, som ideologi, är död. Människorna har blivit vuxna och har börjat tänka självständigt (med få undantag).

    Vem kan stoppa detta? Stoppa vad? Förruttnelseprocessen?

  73. bestofmankind skriver:

    På tal om föruttnelseprocessen….

    Möt Stig Orustfjord – statlig tjänsteman och borgerlig valarbetare

    ”Vad som hände var att regeringsmakten började skylla på att Försäkringskassan misstolkat lagstiftningen. Till en början slog myndigheten tillbaka och sa att man bara lydde de lagar som stiftats, men sedan förklarade Stig Orustfjord att hela situationen skulle lösas och Annica Holmqvist inte skulle behöva utförsäkras.

    Statsminister Fredrik Reinfeldt (M) hänvisade till detta uttalande i slutdebatten i SVT för att lugna kritiker. Dagen efter valet berättade plötsligt Orustfjord att det inte skulle bli någon ny prövning och att det gamla beslutet låg fast. Och plötsligt kunde man inte diskutera fallet, med hänvisning till sekretess – något som inte gällt på lördagen.

    Kritiken mot Orustfjord lät inte vänta på sig. På eftermiddagen ändrade sig Orustfjord igen när han insåg att sjukförsäkringsdebatten inte var en valtaktisk sådan som skulle gå över så fort vallokalerna stängt – det var folklig ilska. På eftermiddagen skulle tydligen Holmqvists fall prövas igen.

    Men, visar det sig därefter – det blir ingen prövning. Det som räddade statsministern från sjukförsäkringsstormen var alltså rena osanningar.

    En rejäl utredning av vad Orustfjord sysslar med borde vara i sin ordning.”

    http://www.alliansfrittsverige.nu/2010/09/mot-stig-orustfjord-statlig-tjansteman.html

  74. findus skriver:

    Fi(s)ken ruttnar från huvudet.

%d bloggare gillar detta: