Efter TV mot norr

STOCKHOLM: Strax bär det av upp mot Kiruna, de spännande framtidsmöjligheterna i norr och ett lite kyligare klimat.

Och denna vecka blir för mig fortsatt dominerad av valrörelsens olika aktiviteter, även om det finns åtskilligt som måste skötas också när det gäller de utrikes relationerna.

Inte minst handlar det denna vecka om de direkta samtal med fred i Mellersta Östern som inleds i Washington på onsdag och torsdag. Jag kommer att återkomma till den saken.

Efter min TV-debatt med Lars Ohly om Afghanistan i fredags kväll hade jag i går en motsvarande med Jan Eliasson i Agenda.

Medan Lars Ohly av lätt insedda skäl spann som en katt över vad han lyckats att uppnå var det rätt tydligt att Jan Eliasson var rätt obekväm med den nya linjen.

Att KG Bergström hävdade att han för två veckor sedan sagt tvärt om vad han säger nu gjorde knappast den saken så mycket bättre.

För mig framstår det fortfarande som djupt beklagligt att socialdemokraterna övergett ett brett parlamentariskt samarbete i en viktig fråga och låtit ett ytterkantsparti få viktigt inflytande i stället.

63 Responses to Efter TV mot norr

  1. smalanningen skriver:

    Egentligen är jag faktiskt emot militära insatser i andra länder, i all form, oberoende av ”grad i helvetet” så att säga. Det ska sägas. Jag hade helst av allt sett att Sverige kunde hjälpa till i Afghanistan på något helt annat sätt än rent militärt.

    Men att sätta ett slutdatum för Afghanistan är fel. Obama har förvisso sagt att man ska börja plocka hem trupper i en viss period, men Obama har också fel. Det är ju helt barockt att partier som V och S som normalt målar upp USA som en fiende nu gör politik av ett uttalande från en amerikansk president. När Sverige – olyckligt eller ej – anslöt sig till de fredsbevarande styrkorna så hade iallafall jag hoppats att man skulle sikta mot målet att slutföra sitt uppdrag. Inte att dra sig ur leken när det inte passar längre.

    Jag har tidigare tyckt att Urban Ahlin är en pajas. Nu tycker jag mest synd om honom. Först få det otacksamma uppdraget att försöka smuts- och om omkullkasta Carl Bildt i utrikespolitiska frågor, och sedan bli lämnad i den politiska frysboxen av sina partimedlemmar och tidigare försvarare som t.ex. bestofmankind på den här bloggen.

    Ynkedom, skrev någon i en kommentar tidigare. Det är banne mig bara förnamnet.

  2. svenike skriver:

    Tack, Carl Bildt, för klargörande inlägg och starka argument i tv-debatten!
    Att Sahlin satt sig i knät på Ohly blir troligen förödande för S med förtroenderas och väljarflykt.

  3. spanaren skriver:

    Varför läggs en sådan vikt vid den stridsinsats
    som två svenska skytteplutoner gör på USA/NATOs
    sida i det afghanska inbördeskriget medan man
    med undantag av major Björklund helt bortser
    från utvecklingen i vårt eget närområde??

    Länkar till den andra artikeln i ämnet som
    nu publicerats på Kkrva:s hemsida.

    http://krigskonster.blogspot.com/

  4. perfro skriver:

    Som du Carl framhöll i debatten med Jan Eliasson så vore det värdefullt med gemensamma riktlinjer i viktiga säkerhets-och utrikespolitiska frågor.

    Det har nu visat sig omöjligt vad gäller Afganistan, vilket inte minst beror på den kompromiss, som de röd-gröna antagit nu inför valet.

    Lars Ohly har ju krävt en omedelbar reträtt. Nu är beskedet under 2011. Med det har Ohly låtit sig nöja med hänvisning till att färdriktningen ändå är den riktiga.

    De röd-gröna vill dock fortsätta med civila insatser. Sådana blir naturligtvis omöjliga om det inte finns svenska soldater på plats med avancerade, lämpliga vapen.

    De kommer dock att tas hem om de röd-grönas beslut ska ha någon saklig grund.

    Vad gäller tidpunkten för ett hemtagande av utländska trupper går det knappast att som Jan Eliasson försökte sig på via hänvisning till Kosovo Avtalet att fixera någon bestämd tidpunkt.

    Det mesta tyder nu på att det blir klart efter 2015, vilket också är vad den nuvarande regimen begär, detta annars beroende på att all uppbyggnad av landet kommer att raseras om talibanerna åter kommer tillbaks till makten .
    Vi kommer då också få en radikal islamistisk stat med nära anknytning till al-Quada.

    I övrigt tyckte jag att Jan Eliasson gjorde en bedrövlig insats, men hur kunde det egentligen har varit möjligt annat när han nu skulle försvara de röd-grönas politik.

    Eliasson visade i detta fall att han inte var en duglig förespråkare för FN , vilket ska vara hans egentliga uppgift, utan att han i stället kommenderats till hemmaplan för att något hjälpa Mona Sahlin till en mer trovärdig politik.
    Det kommer knappast att räcka.

  5. spanaren skriver:

    tillägg till mitt 30 augusti 2010 kl 08:10

    När eventuellt intresserade läst den länkade
    artikeln begrunda dess innehåll med vad Putin
    idag skriver på RIA-Novosti.

    Putins tal i Muenchen som var ett svar på
    Cheneys tal i Vilnius anses av många som
    starten på det andra ”kalla kriget” vars
    senaste ”heta” utbrott var i Kaukasus 2008.

    Råder verkligen som de flesta svenska politiker,
    media och medborgare intalar sig ”Fred i vår tid”?

    http://www.en.rian.ru/russia/20100830/160392617.html

    För att även säga något om ämnet:

    Jan Eliasson hade en föga avundsvärd uppgift att
    försvara de röd/grönas Afghanistanpolitik när
    det nu verkar som om Komm.. f’låt Vänsterpartiet
    bestämmer vårt lands utrikes/säkerhetspolitik om
    det blir regeringsskifte efter valet.

    Med en utrikesminister Ohly torde det bli fler
    resor till Havanna och Caracas och färre till
    Washington……

  6. soli01 skriver:

    Ohly utgör ju en fara för våra hjälparbetare i Afghanistan om nu han skulle få bestämma. Det är ologiskt och det saknas tydligen det mesta i denna hjärna.
    Eliasson trodde jag kunde bättre – eget tänkande.

  7. bestofmankind skriver:

    ”Carl Bildt har tidigare sagt till Expressen att det är han som är Kabulkonferensen.
    -Ja, vi kom inte in på det i debatten, men det var lite frestande att påminna om Ludvig den fjortonde, som sa: ”Staten, det är jag”. Bildt har upprepat flera gånger att han är konferensen, men jag förmodar att han inte var ensam i Kabul, säger Jan Elliason.”

    (/Expressen, pappersversion s. 12, 10-08-30, konstigt nog finns inte hela artikeln i nätversionen).

    Jadå Carl Bildt, du grämer dig över att du av taktiska skäl var passivt att sätta datum om uttåg ur Afghanistan.

    Du blev nedslagen av Pres. Obama. Trots din starka röst som du påstår du har inom EU, är du bara en marionett för presidenten. Han bestämmer, inte du, och det har du svårt att infinna dig i.

    Lars Ohly fick inte som han ville. Han fick kompromissa enligt Kabulkonferensen – som du ville gärna bestämma över.

    Urban Ahlins uttalande är helt i linje med överenskommelsen i Kabulkonferensen, Socialdemokraternas, och de rödgrönas.

    Det även om ni vill så gärna misstolka och missvinkla.

    Och du smalanningen – som fd sosse är ditt hjärta blått (tolka som du vill, det är fritt!).

  8. Leo Occam skriver:

    Bra jobbat mot Eliasson igår Carl, men det var väl inte en av dina svårare updrag. Öppet mål mer eller mindre.

    Jan Björklund imponerade som vanligt i utfrågningen samma kväll. Detta trots SVT’s fula knep att få honom ur balans.

    Skandal var dock den sk. sammanfattning som en, låt mig få kalla henne en vänsterkärring, i inslaget därefter gjorde. JB var tydlig med att tystnad runt multikulturella problem bara gynnar extremism ( läs SD ) och att JB tar upp förbud mot burka odyl tvärtom motverkar extremismen. Vänster-journalisten sammanfattade det helt felaktigt som att JB säger att han inte bryr sig om hans utspel gynnar SD eller ej.

    Vi behöver kanske lagar som ger samhället möjlighet att åtala denna sk. journalist. Hon och hennes kumpaner hotar vår demokrati och kan nu göra det helt utan påföljd. Varför inte begära in valövervakare från länder som har en mer utvecklad demokrati ?

  9. Leo Occam skriver:

    Och salig Olof Palme, vad tror ni han skulle sagt om han varit med oss ?

    Jo – ”talibanerna bygger upp Afganistans demokrati med pedantisk noggranhet”. Ja han brukade ju säga sådant om de av diktaturens kreatur som han sympatiserade med. Vi minns nog ! Inte skulle han ha svenska styrkor i Afganistan. Han skulle skickat pengar längs Internationalens stövelupptrampade stigar hela vägen fram till talibanhögkvarteret.

  10. lomma23431 skriver:

    För det första Carl, om du var mindre arrogant och inte en sån besserwisser så hade kanske fler lyssnat på dig. Gå och se den danska dokumentären Armadillon så kanske även du inser att omvärldens militära närvaro knappast bidrar till nån fred, förhoppningsvis såg du dokumentären på tv2 kl 22 igår och kanske såg att det är mer komplext än vad du tror. Är det något parti som är ett ytterlihets parti så är det ditt eget.

  11. smalanningen skriver:

    Först av allt: Mitt hjärta är såvitt jag vet rött, sitter inne i bröstkorgen och inte fastnaglat vid en viss politisk ideologi.

    Sen till personer som lomma23341: För dig är människorna i Afghanistan tydligen förringade som bifigurer i en dansk TV-dokumentär (ja, jag har sett den). Jag tror normalt inte på militära operationer i andra länder, men Afghanistan är speciellt på grund av decennier av förtryck från olika ockupanter.

    Och vittnesmålen från vanliga människor där – inte minst kvinnor som får genomlida ett enormt förtryck med ett talibanstyre – har övertygat mig om att det behövs. Och att sätta ett datum i det här skedet så pass nära i tiden är att håna dessa människor.

    Tänk om världen lämnat Afghanistan i sticket och låtit talibanerna fortsätta med sin regim. Efter 10 år skulle partier som V skrikit högljutt över kvinnornas situation och förtrycket i landet, men nu blev det inte så. Istället så skickade omvärlden trupper till landet innan förtrycket på allvar byggts upp och därmed är allt i deras ögon bara fel, fel, fel.

    Se en film som Flyga Drake (eller ännu hellre, läs boken) och tänk efter några ögonblick.

  12. smalanningen skriver:

    ”Det är ledsamt att Afghanistandiskussionen ständigt stannar på ut- och slutdatum när det finns betydligt viktigare politiska beslut att diskutera.
    Inte om vi ska vara här, utan hur, varför och med vilken målsättning! Vad är en politisk lösning? Mer bistånd och utbildning, till vem och hur? Den diskussionen och de besluten kan rädda liv. Den pågående debatten gör snarare slut på liv, hopp och framtid – för alla utom talibanerna.”

    Klok tjej. Terese Cristansson, en människa bland människorna. Lyssnar hellre på henne än Ohly.

  13. mrmhalland01 skriver:

    smalanningen,

    Jag tyckte mig kunna höra att Jan Eliasson, precis som Carl Bildt hade just denna uppfattning, även om han var förhindrad att säga det rakt ut.

    Detta är ett klavertramp av de rödgröna, men om (gud förbjude) de skulle komma till makten och Jan Eliasson får vara med, tror jag att de kommer svika detta vallöfte/hot och driva en ansvarsfull Afghanistan-politik.

  14. findus skriver:

    smalanningen,

    Ohly och hans invriga påhejare, bloggens Ms Bagdad Bob, är tydligen ivriga anhängare till att kvinnor i Afganistan återigen skall få genomlida kejsarsnitt utan bedövning. Exempelvis. För att inte tala om resten.

    Så långt räcker ”solidariteten” när man har gjort ”klassresan” …

  15. bestofmankind skriver:

    Om Ni nu lider med kvinnorna i Afghanistan vad gör Ni i bloggen, åk dit, tjäna ert land, visa ert engagemang, bevisa er godhet och empati, inte bara att kommentera här i bloggen. Visa er manlighet, men… men…så klart ni bara tjafsar, för tjafsandet skull.

    Godhet och empati är en konsekvent handling. Från medlidande för de drabbade av sjukförsäkringsreformen, som för arbetslösa, sjuka och utsatta tillnågot större som förtrycket i Iran, diktatur i Burma eller fattigdomen i många länder.

    Som Carl Bildt, det är inte empati och engagemang för kvinnorna i Afghanistan Ni kämpar för. Det är
    bara ett spel för gallerierna.

    Sådana syns på långt håll. Empati, engagemang, visa delaktighet är inte en engångsföreteelse. Det är en konsekvent handling.

    Hur kan man vara konsekvent när man är misstänkt för brott mot folkrätten?

    Personligen vill jag att soldaterna skall stanna länge, helst för evigt i Afghanistan. Men det är orealistiskt.Vi lever inte i en film eller en novel, allting har sitt slut, och slutet är utanför Sveriges makt. Det är USA som tog initiativet med att hjälpa Afghanistan och det är också USA som kommer att avsluta den.

    Sverige är bara en liten hjälp som varken har militärt eller politiskt makt om Afghanistan.

    Carl Bildt har ingen makt om Afghanistan, han kanske gärna vill av populism, men det kommer bara att stanna i en dröm. Han ville gärna vara större än Pres. Obama, men det är han inte!

    Politik är även att vara realist!

  16. mrmhalland01 skriver:

    Nu går du för långt bestofmankind !

    Du har återigen svängt i frågan efter att Jan Eliasson (som jag verkligen respekterar) i stort sett säger samma sak som Carl Bildt.
    Du är helt enkelt inte trovärdig !

    >Hur kan man vara konsekvent när man är misstänkt för brott mot folkrätten?

    Menar du att vår utrikesminister är misstänkt för broyy mot mänskligheten ?
    Det är så jag uppfattar dig.

    Vänligen förtydliga !

  17. gruelse skriver:

    Mot bakgrund av att talibanerna flyttar fram sina positioner i Mazar-e-Sharif-området, den svenska truppen har svårt att nå ut hos vissa grupper på den afghanska landsbygden samt att vår närvaro saknar helhjärtat stöd från den svenska opinionen, bör ISAF-ledningen ersätta den svensk-finska kontingenten med en motsvarande muslimsk turkisk, innehållande både biståndsarbetare och soldater. ISAF lämnar då inte området vind för våg, utan förstärker sin närvaro i området. I kommunikéerna från ISAF, adresserat till al-Qaida och talibanerna, bör då framhållas att närvaron i Mazar-e-Sharif-området förstärks med ny utvilad trupp från Turkiet.

    Förutsättningar för en relativ framgång är, om korten sköts väl, att:

    * det redan finns en stor turkisk trupp i området – ca 1800 biståndsarbetare och soldater; se http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sverige-lamnar-over-bistandsansvar_5018999.svd .
    * turkarna känner till området.
    * Turkiets krigsmakt är stor och förhållandevis välutrustad, varför det inte borde vara några problem att utöka dess trupp med några extra soldater.
    * den afghanska terrängen inte är olik terrängen i vissa delar av Turkiet.
    * majoriteten av turkarna inte gillar den islam som talibanerna företräder.
    * turkarna är i huvudsak muslimer och kan bättre nå ut till den muslimska afghanska befolkningen.
    * ett av talibanerna tyngsta argument försvinner – att ickemuslimsk militär ockuperar muslimsk mark.

    Därmed kan de svenska soldaterna och eventuellt svenska biståndsarbetare lämna området på ett hedervärt sätt, eftersom truppen till dags dato icke har ett adekvat skydd anpassat till den alltmer hotfulla omgivningen med talibaner utrustade med pansarbrytande vapen. De ca 1,5 miljarder kronor som nu årligen går till vår militära närvaro i Afghanistan kan härmed gå till det styvfaderligt behandlade försvaret av svenskt territorium eller till det eftersatta säkerhetsarbetet i vårt närområde. ”Solidaritetsförklaringen” förpliktigar ju att vi ska kunna sätta kraft bakom orden.

    Det svenska inrikesdramat (värdigt ett ”Radioteatern ger”) om datumet när Sverige ska lämna Afghanistan, blir obsolet när man istället säger att Turkiet hädanefter kommer axla Sveriges uppgifter i Afghanistan.

    Huruvida svenska biståndsarbetare ska vara i området under turkiskt överinseende eller att det svenska biståndet ska gå via turkiska biståndsarbetare, får vara en öppen fråga.

  18. findus skriver:

    ”Politik är även att vara realist!”

    Man har tydligen inte tagit del av de rödgrönas fantasifulla, populistiska utspel på sistone. Längre än så kan man ju knappast komma från att ”vara realist”.

    Carl Bildts kompetens måste svida något enormt i det rödgröna lägret. Låga påhopp från nollor och hoppetossor förstärker endast det löjets skimmer som ändå omger den rödgröna bottenlösa frustrationen.

  19. bestofmankind skriver:

    18:24

    På tal om att bry sig om Afghanska kvinnor….varför inte börjar här hemma och åtminstone visa ”lite” respekt – för en kvinna åtminstone!

  20. Torsten skriver:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7693955.ab
    I spåren efter sossarnas totalaförfal ser vi en tydlig desperationen.
    Göran Persson läxar upp valorganisationen.
    Thomas Bodström flyr hals över huvud till USA efter att ha backat ut från en drogtest.
    Och nu sågar Björn Rosenberg Mona Sahlin.
    I morgon skall det tydligen komma nogot som dom kallar valmanifestation.
    Poff!

  21. bestofmankind skriver:

    mrmhalland,

    Och jag är trött på att lära upp dig!

    Gör en egen reseach om Carl Bildts inblandning i Lundin Oil i Sudan. Googla. Tips: Blod och olja! Man kan ju undra om du verkligen lever i nuet!

    Din allmän okunskap är känd i bloggen!

  22. bestofmankind skriver:

    gruelse,

    Tack!

    Det kallar jag kommentarer med substans!

  23. AlNabone skriver:

    bestofmankind:

    Din förmåga att argumentera är mycket begränsad, Din förmåga att retoriskt förklara vad du vill ha sagt är begränsad, Din förmåga som egenutnämnd politiker är sannolikt mycket begränsad…

    Ständigt fäller du krokben för dig själv i dina egna inlägg, anklagar människor som inte tycker och tänker som du för både den ena och den andra saken. Du hör inte hemma i bloggvärlden med dina värdelösa incitament vilka helt saknar grund…

    Om du inte har något vettigare än sånt här skit att komma med så kan du väl sluta blogga. Passa i stället på att förkovra dig i svensk grammatik så du får dina annars ganska oviktiga meningar rättstavade i alla fall…

  24. bestofmankind skriver:

    Tack Alnabone.

    Jag blir ännu mer motiverad av dina personangrepp.

    Har du något annat att skryta om annars?

    Med all väl mening, se dig själv först i spegeln, slå dina bröst och säg högt hur duktig och bra du är!

  25. bestofmankind skriver:

    P.S. Alnabone,

    Jag visste inte att du kan vara såååå låååååg.

    Nu vet jag det!

  26. findus skriver:

    18:27 ”… åtminstone visa ”lite” respekt – för en kvinna åtminstone!”

    Intressant mening i Sverige år 2010. Vad har respekt med kön att göra? Jag vill i all vänlighet upplysa om att vi i Sverige har kommit ljusår längre än så.

    Det har däremot inte dina gunstlingar i Afganistan, som bl.a. förlustar sig med små pojkar samt låter kvinnor genomgå kejsarsnitt utan minsta bedövning.

  27. AlNabone skriver:

    Vi säger väl det då men tänk på att alla kan läsa dina påhopp och tanklösa inlägg, jag skulle tro att de flesta, liksom jag själv, länge undrat vad du håller på med?

    Det skrivna ordet är hårt och även om man själv skiver i välmening så är det läsaren som har tolkningsföreträde. Oavsett om du skriver i välmening eller inte så beter du dig som en riktig gris. Amen!

  28. AlNabone skriver:

    Ps… bestofmankind,

    Vet du vad, inte ens GlocalNet är lika lågt som jag…

    Det bjuder jag på!

  29. spanaren skriver:

    gruelse,

    Nog är det så alltid….

    Om den svenska truppen med sin mycket ringa
    verkansdel med två svagt beväpnade skytteplutoner
    utan tyngre understödsvapen ersätts av turkisk
    krigsvan och för terroristbekämpning väl utrustad
    trupp kan ISAF ”search and destroy” operationer
    mot av Motståndsrörelsen kontrollerade områden
    tas upp till samma nivå som i sydöstra delarna
    av Afghanistan.

    Nu är det ju så att den svenska styrkan inte är
    i Afghanistan för att föra krig utan att verka
    som ”trafikpoliser och hjälparbetare i uniform”
    vartill den ursprungliga halvcivila utrustningen
    var tillräcklig. Har motståndsrörelsen underrättats
    av SIS (Pakistans militära underrättelsetjänst)
    om att de blågula ”korsfararna” är ”dialogsoldater”
    utan krigserfarenhet kan nog ett storanfall väntas
    mot den svenska basen på ett sätt som liknar det
    som skedde i mot USA/NATO-basen i Khost för några
    dagar sedan.

    Alternativet till urdragning är att ersätta den
    nuvarande styrkan med en samövad styrka med
    tillgång till Leopardstridsvagnar, artilleri
    och framför allt en liten stab och obetydlig
    tross med huvuddelen av styrkan utgörande
    krigsdugligt infanteri med förmåga till såväl
    strid i ort som i öppen terräng.
    Dvs en insatsstyrka av dansk modell……

    Finns sådan trupp överhuvudtaget att tillgå i
    dagens svenska ”krigsmakt”?

    Kanske är det hög tid för oss svenskar att inse
    att det i Afghanistan inte är någon traditionell
    ”basker blå” insats utan fullt krig mellan den
    afghanska motståndsrörelsen som inte bara utgörs
    av Talibaner och en obetydlig Al Quaida-styrka
    och USA/NATOs ockupationsstyrka med en afghansk
    Nationell ”arme” som troligen är lika pålitlig som den
    ”Folkarme” ryssarna organiserade med enda skillnad
    att rubelsedeln i soldaternas fická idag bytts ut mot en dollarsedel…

    Som en som varit med förr och hört propagandan då
    tycker jag mig förflyttad i tid till Vietnamkriget…
    Även det kriget ”vietnamiserades” dvs de ”nationella”
    av USA organiserade vietnamesiska styrkorna skulle
    överta ansvaret för säkerheten i landet när USA
    dragit tillbaka sina trupper.

    Varför skulle det sluta annorlunda i Afghanistan oavsett om Sveriges förstärkta kompani stannar
    eller drar sig ur?

  30. findus skriver:

    AlNabone, jag minns med stor förtjusning en liknelse, som jag har lärt mig av min farmor (för evigheter sedan):

    ”Det stinker rejält när man trampar i bajs, oavsett hur förtvivlat desperat man än försöker torka av fötterna.”

    (Med anledning av din tidigare analys av bloggens egen Ms Bagdad Bob).

  31. AlNabone skriver:

    Ja Findus, jag håller med om att vissa inlägg med fördel kunde raderas utan att avsaknas…

    Ser inte anledningen till att blogga om det bara är för att jävlas med folk…

  32. mrmhalland01 skriver:

    bestofmandkind.

    Jag upprepar frågan :
    Vem misstänker vår utrikesminister för brott mot folkrätten ?

  33. findus skriver:

    AlNabone,

    det vore naturligtvis oerhört synd att låta sig påverkas av detta rötägg.

    Det lustiga är att människan konsekvent smutskastar bloggens ägare. Detta tyder på en total avsaknad av insikten om att bloggens ägare, Carl Bildt, demokrat och det fria ordet försvarare, låter henne hållas. Men så långt tänker inte personen i fråga.

  34. findus skriver:

    mrmhalland01,

    Du är en obotlig optimist!

  35. mrmhalland01 skriver:

    Ja Findus,

    Men så länge man inte av domstol är delgiven misstanke är man inte misstänkt…
    Oavsett vad kappvändare tycker.

  36. AlNabone skriver:

    Nä Findus (19:41)

    Tragiken kring den nömnda personen är fullkomlig!

    mrmhalland (19:39)
    Jag håller med Findus :-) Du är en obotlig optimist…

  37. mrmhalland01 skriver:

    Så är det nog AlNabone.
    Det är inget jag skäms för :-)

  38. […] Läs vad Carl Bildt skrev inför mötet. Kommentera […]

  39. darkwand skriver:

    Vad har vi för krigsmål i Afghanistan?
    Är dom realistiska?
    Använder vi rätt verktyg?

    Kan vi inte svara på någon av dom frågorna är insatsen meningslös och vi har inget i Afghanistan att göra.

    Att insatsen motiveras med floskler som att kvinnor ska få gå i skola känns väldigt nykolonialistiskt och verklighetsfrämmande.
    Att vi försöker ändra deras kultur och stödjer en av världens mest korrupta regeringar med vapenmakt är inte oproblematiskt.

    En av dom få klara vinsterna med att vara på marken i Afghanistan är att vi får Goodwill i Washington.

    Jag är inte vör eller emot insatsen, jag vill bara inte att svenska soldater har dött för ett projekt som inte kan överleva utan utlänska soldater på Afghansk mark.

  40. perfro skriver:

    bestofmankind förnekar sig inte.

    Han står alltid upp i alla lägen oavsett vad hans egna har för politik och försvarar den.

    Samtidigt spyr han galla, inte minst mot kommentatorer i denna blogg, som har avvikande uppfattningar.

    De är ibland svårtolkade, medges, men man kan inte negligera det mest grundläggande.

  41. soli01 skriver:

    perfro – det är om jag inte är felunderrättad en kvinna. :-)

  42. bestofmankind skriver:

    All påhopp, förlöjligande, fula ord, och andra nedvärderande kommentarer som kommer från motståndarna är ett uppenbarligen bevis på att jag får fullträff!

    Bättre erkännande finns inte!

    Motståndarna även avslöjar sig själva om sina människosyn och deras livsvärderingar.

    Trots ordattackerna tror jag fortfarande att det finns många gentlemän i Sverige.

  43. laken skriver:

    …och en hel del kvinnor som inte tycker synd om sig själva för att de är just kvinna.

  44. kris08 skriver:

    Märkligt att så många verkar föredra en klubb för inbördes beundran.

    Det är säkert bekvämare att diskutera utan motståndare, men något tråkigare!

  45. laken skriver:

    Helt OK med motståndare i debatten, bara de inte spelar ut ”kvinnokortet” så fort de får mothugg.

  46. perfro skriver:

    Rätt ska vara rätt.
    Bestofmankind har inte bara visat sitt rätt jag i denna blogg, därutöver är hon kvinna.

    Det behöver inte vara utpräglat feministiskt, vilket jag inte tror.
    Hon är väl ingen Gudrun?

  47. bestofmankind skriver:

    Man behöver inte använda en rak höger (förölämpning och det vidrigaste personangrepp) med detsamma heller.

  48. AlNabone skriver:

    bestofmankind:

    Tycker du verkligen att det du beskriver förekommit?

    Du anser inte att det finns något osakligt i ditt eget beteende?

    Är du Guds gåva till bloggvärlden?

    Om du så starkt ogillar det som skrivs och presenteras här, vad gör du här???

  49. bestofmankind skriver:

    Som alla andra har jag rättigheter att kommentera i en utrikesministers blogg.

    Vare sig du vill det eller inte!

  50. bestofmankind skriver:

    Men jag behöver inte vara oanständig för att kämpa för min ideologi. Jag kommer inte att ”döda” någon för den heller!

  51. AlNabone skriver:

    Var kommer jag in i bilden, jag kunde inte bry mig mindre om var du bloggar men du får väl repektera att folk ruttnar när det bara kommer osakligheter och påhopp från en skribent.

    Du är själv väldigt snabb att använda ordet påhopp när du får ett mothugg. Jag vet för den delen inget om din person så det tar bort termen personangrepp och förolämpningar håller jag inte på med.

    Förolämpande och personangripande kan man däremot kalla din kommentar om att utrikesministern skulle vara skyldig till brott mot mänskligheten. Du har fortfarande inte förklarat vad du menar med det så:

    ”Vad menar du egentligen”?

  52. bestofmankind skriver:

    Du som kritiserar min svenska, läs innantill min kommentar den 30 aug 17:33:

    ”Hur kan man vara konsekvent när man är misstänkt för brott mot folkrätten?”

    Notera ordet misstänkt!

    ”Bildt anklagas för krigsbrott
    Svensk polis och åklagare utreder nu anklagelserna mot Lundin Oils agerande i Sudan. Det finns uppgifter som tyder på att brott mot folkrätten kan ha blivit begångna under den tid som Carl Bildt satt i bolagets styrelse.”

    http://www.polistidningen.se/document/viewdocument.aspx?redir=1&redir=1&portalareaid=31&documentid=772

  53. Torsten skriver:

    De rödgrönas främste anhängare i massmedia verkar vara mycket besviken över ”rörans# valmanifest.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7703753.ab

    ”Förslag i marginalerna” är ett mycket snällt uttryck.

  54. findus skriver:

    Ja du Torsten … och Alliansen är förlamade av skräck!

  55. Torsten skriver:

    findus,

    Dom får ju inte avslöja sig :-)

  56. mrmhalland01 skriver:

    bestofmankind,

    Har Carl Bildt blivit delgiven misstanke ?
    Om inte, gör du dig skyldig till förtal !

  57. Kachina skriver:

    Det enda vettiga i den här valrörelsen framförs inte av politiker, utan av Lotta Gröning.

    SEX TIMMARS ARBETSDAG!

    Precis som henne säger jag att det är obegripligt, att våra politiker inte ser vilka möjligheter som ligger i detta. Alltså, det handlar om livspusslet, få det att gå ihop med ett barn på dagis, ett barn på fritids, ett barn i mellanstadiet, fotboll, simning, träning, städa, laga mat,…………alltså fattar någon vilken energi som skulle frigöras?

    En människa jobbar effektivare under sex timmar med en kvarts rast, än under åtta timmar och en timmes rast. Särskilt när kvälls- och morgonoket lyfts från deras axlar.

    Jag vet ditt svar Torsten, och du har helt fel. (Men det är klart, hjärnsubstansen börjar ju stelna vid 67. Springa en mil, när man kan ta bil :-)

  58. Torsten skriver:

    ”Hjärnsubstansen stelnar vid 67”
    Felet med Dig Kachina, är att Du drar alla människor över en kam.
    Nej, det att hjärnsubstansen stelnar vid en viss ålder är helt fel.
    Min mor är 97 år, bor själv och klarar sig utmärkt.
    Min far jobbade 12 till 16 timmar om dagen med sitt jordbruk.
    Jag har nyligen gått ner till 100% och tycker att jag lever i en lyxtillvaro.
    Jag vet inte om det var detta svar Du väntade, men jobblinjen innebär att vi, om vi skall höja vår standard, måste producera mera.
    Ha en bra afton Kachina!

  59. mrmhalland01 skriver:

    Kachina,

    Vem ska betala de två uteblivna arbetstimmarna varje dag ?
    Arbetsgivaren, Arbetstagaren eller Staten ?

    Detta finns på många arbetsplatser idag, där arbetsgivaren betalar, men det funkar halvbra.

    På de flesta arbetsplatser detta detta praktiseras har man inte betalt för övertid.

  60. soli01 skriver:

    Med en stor ökning av ålderspensionärer och andra som behöver vård och hjälp har det räknats på flera ggr och man har kommit fram till att vi inte har råd. Så enkelt är det. Vem vill inte jobba bara sex timmar.

    Vi vill inte ha något Grekland här. De gick i pension vid 50 år och hade stora pensioner mot våra t ex. Sådant suger!
    Vi ska ha en bra vård och skola mm och då får vi nog jobba våra åtta timmar om det ska fungera för framtiden.
    Glöm sex timmars arbetsdag!

  61. Kachina skriver:

    Vem betalade när vi gick från tolv timmar till tio?

    Vem betalade när vi gick från tio timmar till nio?

    Vem betalade när vi gick från nio timmar till åtta?

    Vem betalade när vi tog ut en veckas betald semester?

    Vem betalade när vi tog ut fyra veckors betald semester?

    Ja, inte var det välfärden. Tvärtom, levnadsstandarden ökade stadigt trots, eller tack vare, dessa reformer.

    Hur mycket tjänar vi istället på att ha en i det närmaste obefintlig arbetslöshet, försörja flera hundratusen utförsäkrade, slippa ta hand om de som blir utbrända redan före trettio, slippa ta hand om splttrade familjer, bara för att det inte går att sy ihop livspusslet, slippa betala bostadsbidrag åt de fattigpensionärer som sydde ihop livpusslet genom att gå ned till halvtid (99,99% kvinnor) och därmed få nästan obefintlig pension.

    Myten om den eviga tillväxten och vår livsstil kostar samhället mer än dessa två,så betydelsefulla, arbetstimmar.

    Du vet att jag provocerar avsiktligt, Torsten. Din reaktion var lyckade och det är bara att gratulera att du valde ur rätt genbank. (Min innehåller lite för mycket Altzheimers:-)

    Men, både du och mrmhalland01 måste på allvar begrunda om ni fastnat i ett cementerat tankemönster. Jag påstår fortfarande att en människa är mer effektiv under sex timmar, med en kvarts rast, när de andra arton timmarna är i harmoni med livet som helhet, än åtta timmar med en timmas rast och de resterande femton timmarna som finns att förfoga till livspusslet, är i kaos.

    Vi får en friskare och effektivare befolkning, samtidigt som vi avlastar försäkringssystemet avsevärt.

  62. Kachina skriver:

    Här, Mona Sahlin, skall du få lära dig vad långsiktiga principer i politiken innebär;

    ”Hennes resonemang om rätten till heltid har inga konkreta förslag. Det är för mig obegripligt att hon inte ser möjligheten med sex timmars arbetsdag. Att vara emot sextimmarsdagen är en rest från det gamla industrisamhället och det är både gubbigt och feltänkt att inte förstå vilken möjlighet som sextimmarsdagen skulle innebära.” (Citat från Lotta Gröning)

    Om du lyssnat på Lotta, hade du inte behövt V och MP för att skapa en tydlig politisk profil som kan mäta sig mot Alliansen. Ert valmanifest är tyvärr,……veligt

%d bloggare gillar detta: