Split och splittring

STOCKHOLM: I ett nytt uttryck för spliten och splittringen inom socialdemokratin och de rödgröna när det gäller Afghanistan har Pierre Schori i dag fått det mesta om bakfoten.

Om man bortser från att det kanske inte är helt lojalt att mitt i en valrörelse välja att attackera och söka splittra det egna partiet i en viktig utrikespolitisk fråga är det en märklig sörja av synpunkter som han kommer med.

På något sätt vill han t o m hävda att våra insatser där strider mot den militära alliansfriheten.

Mycket märkligt. Ren rappakalja.

Det skulle i så fall ha gällt våra insatser i Bosnien och Kosovo också. Jag tror inte ens vänsterpartiet har producerat ett så stolligt argument.

Jag kan inte dra någon annan slutsats än att Schori själv vet att argumentet är felaktigt – men i sin strävan att söndra tar han till allt han har.

Var detta skall sluta vet jag inte.

Jag har under dessa år varit angelägen om att ha ett brett stöd i riksdagen för våra insatser i Afghanistan, och det har vi också haft. Jag har lyssnat också på socialdemokraternas synpunkter och vi har funnit en i allt väsentligt gemensam linje.

Jag är övertygad om att det varit bra för Sverige. Och jag kan lova att vi avser att fortsätta denna strävan.

Men nu drar det tydligen upp till större strid inte bara mellan socialdemokraterna och vänsterpartiet utan också inom socialdemokratin.

Att detta illustrerar de äventyrligheter och osäkerheter som en rödgrön regering skulle innebära i utrikespolitiken är uppenbart. Och det har vi all anledning att vara medvetna om dagarna fram till den 19 september.

Men i ett vidare perspektiv är en splittring av denna art inte bra för landet.

50 Responses to Split och splittring

  1. bestofmankind skriver:

    Alla har sina hjärtefrågor och konflikter.

    Hur blir det med alliansen i NATO?

    Moderater och Folkpartiet (vurmar för NATO)

    vs

    Kristemokraterna och Centerpartiet (Inte intresserade annat än alliansfrihet)

    Hur är ställningen där? 0 – 0 fortfarande?

  2. knutnu41 skriver:

    Han har knappast mandat att skriva detta dravel Mona S.
    har garanerat inte godkänt denna smörja Varför skriver han ? Schori och partikamraten Thage G Pettersson ser som en gemensam uppgift att få svenska
    folket att tro att vi går i USA:s ledband,att allians-
    friheten upphört och ständigt
    smutskasta USA Minns när Schori hyllade Castro på Cuba
    och kallade honom en renässansfurste ! Hans dåliga omdöme är omvittnat Han gör en löjlig och patetisk figur

  3. knutnu41 skriver:

    Alla socialister i Sverige är FN kramare FN är en av världens mest korrupta organisatiner Nästan 50% av
    medlemsländerna är diktaturer av olika slag Massor
    med människor i dessa länder berikar sig på FN pengar
    Det är dags nu att diskutera en annan variant,där inträdeskravet skulle vara att landet är en demokrati
    Det tycker inte socialisterna om Minns Tanzania,som
    var prioriterat biståndsland under Palmes tid Hela
    eliten levde på biståndspengar och landet sjönk djupt ner i massfattigdom Så är det fortfarande Jag har upplevt eländet på plats

  4. Bo W. Höglund skriver:

    Det sägs att man inte vinner val på utrikespolitik.
    Men man kan förlora på utrikespolitik – låt oss hoppas att detta ”utspel” blir ett exempel på en hjälp att förlora valet för Röran!

  5. Visionären skriver:

    Snacka om att bli sågad jäms med fotknölarna.

    Dvs. Schori.

    Han har alltid varit en stolle långt ut på vänsterkanten, vilket ju med all önskvärd tydlighet bekräftas av hans alster på DN Debatt.

    Jag gillar när du går i polemik mot de värsta stolligheterna i de rödgrönas brist på utrikespolitik. Med din vassa penna och skarpa tanke klär du av dem in på bara skinnet.

    Det är riktigt roande att läsa.

    V

  6. Erik skriver:

    Först Littorin, nu nästa person att bli offer för massmedias domstol Julian Assange, grundare av Wikileaks. Vad skall man ha ett rättssystem till när massmedia avgör saken långt innan det ens kommer upp i rätten.

    http://aktivarum.wordpress.com/2010/08/21/blir-wikileaks-julian-assange-nasta-littorin/

  7. spanaren skriver:

    Vore det inte en fördel om det i valrörelsen
    framfördes två helt klara alternativ till
    den tillträdande regeringens säkerhetspolitik?

    Ytterligheterna är Folkpartiet och även den
    nuvarande utrikesministern med Vänsterpartiet
    som ligger nära vad Pierre Schori anser tillika
    vänsterflygeln inom Soc.Dem. på den andra sidan.

    Då skulle vi väljare även kunna få kännedom om
    hur verkligheten ser ut i vårt närområde
    (läs den länkade artikeln)
    och betänk vad konsekvenserna för vårt eget land kommer att bli om, hur otroligt det än låter idag,
    vi tvingas bekänna färg i fråga om vår utfärdade
    solidaritetsdeklaration till Baltstaterna.

    Alternativet är ”alliansfrihet i fred syftande till
    neutralitet vid krig i vårt närområde” som bevarat
    vårt lands fred i snart 200 år.

    Beroende på valutgång löser sig frågan om insatsen
    i Afghanistan med automatik när folket sagt sitt
    i det kommande valet – eller?

    Länkar till en artikel skriven av professor Gerner
    – en av våra främsta Rysslandsexperter.

    Läs särskilt sista meningen..

    http://krigskonster.blogspot.com/2010/08/rysslands-syn-pa-den-svenska.html

  8. jespersblogg skriver:

    Schori har givetvis en egen agenda med att propagera för ett svenskt tillbakadragande, dels är den ideologisk på så sätt att han har väldigt svårt för att svensk trupp står under Natos befäl och står sida vid sida med amerikansk trupp, dels praktisk på så sätt att han vill ha in svenska trupper i den fredsbevarande insats han leder åt FN i Elfenbenskusten och han vet att vi inte har råd med det så länge vi har trupp i Afghanistan.

  9. Kachina skriver:

    Även om jag ofta är kritisk till USA och menar att det ryska folket är en del av Europa, finns det för vår säkerhetspolitik inget annat val än att ansluta till NATO.

    Detta var uppenbart redan på 1960-talet. Det börjar vara dags att göra slut på den politiska dubbelmoralen och röstfiske genom att låtsas vara något annat än det vi är.

  10. perfro skriver:

    Vi kommer Kachina att att ansluta oss till NATO. Det svenska folket har sin lit till vår alliansfrihet syftande till neutralitet i krig.
    Den har varit lyckosam i den meningen att vi inte blivit ockuperade.
    Däremot har vi sedan länge varit beroende av NATO, underförstått USA för att bedriva vår egen säkerhetspolitik.

    Vi har nu ett läge av ökat internationell engagemang. Det sker inom ramen för EU, ofta även med stöd av FN, men som i Afganistan i samarbete med NATO utöver alla andra länder.

    Detta vill nu Pierre Schori avbryta, i konflikt med sitt eget parti och med argument som står vänsterpartiet nära.

    Schori är knappast någon pacifist. Han är dock isolationist i den mening att vi inte ska delta i några internationella konflikter, detta oavsett alla konsekvenser.

    Det viktiga för Schori är dock han utpräglade antiamerikanism.
    Förvisso kan man inte villkorslöst ställa sig bakom den amerikanska politiken.
    Det är däremot ett märkligt sätt att helt bortse från konsekvenserna av hans åsikter.

    Vad gäller Afganistan kommer talibanerna snart åter till makten.
    Vad säger Schori då?

  11. spanaren skriver:

    I Sverige är folkmajoriteten för överskådlig
    framtid motståndare till ett svenskt NATO-medlemskap.
    Vi litar till den politik som fördes i 200 år
    av svenska regeringar före ”historiens slut och utbrottet av evig fred i vår del av världen”.
    (Det är bara extremister som Gerner och ”Spanaren”
    som tror att Ryssland finns…)

    Under det första kalla kriget hade Sverige en för
    alla utom vi svenskar känd ”livlina” till Pentagon
    som skulle tillgripas OM neutralitetspolitiken
    misslyckats och vi utsattes för ett sovjetryskt angrepp – först då!

    Med dagens politik blir vi inblandade i en konflikt
    i vårt närområde med automatik från dag ett.
    Georgienkriget är kanske bara det första av ”heta
    utbrott” under det nu pågående ”andra kalla kriget”.

    Ett alternativ som Gerner skriver om är en ny
    global säkerhetsordning enligt ryska förslag.
    Världen delas mellan stormakterna USA, Ryssland,
    Kina och EU. Tänk om vi tilldelas ryska sfären
    trots EU-medlamskap tillsammans med Baltstaterna
    – vad gör vi då?

    Under alla omständigheter är avsaknaden av egen
    svensk militär förmåga vilket skapat ett farligt
    militärt tomrum i vårt närområde på sikt ohållbar.

    I en valdebatt om försvarspolitiken vore det välgörande om de svenska väljarna hålls underkunniga
    om den forcerade ryska upprustningen (60% påslag
    de närmaste tre åren i tillägg till de 10-15% ÅRLIGA
    ökningarna sedan Putins maktövertagande) och de
    stora militärmanövrerna i västra Ryssland och
    Vitryssland med bla stora landstigningsövningar.

    Vore inte detta en viktigare uppgift för Carl Bildt
    att underrätta oss om än vad som händer i
    ”Långbortistan”?

    Pierre Schori vill åter till den tid då Palme
    gav Sverige en egen röst i världen innan vi som
    idag blev en provins i ”Pax Americana”.

    Låt försvars/säkerhetspolitiken bli en viktig
    valfråga istället för att som nu förtigas och döljas
    så får vi folkets svar på vilken politik den kommande
    regeringen skall föra.

  12. spanaren skriver:

    Länkar till ännu en expert på Ryssland –
    Lars Gyllenhaal.

    Varför är det helt tyst i våra media tom
    i valkampanjen om händelseutvecklingen i
    ”Stormakt Röd” som oavsett vem som styrt
    Ryssland haft en stor påverkan på Sveriges
    säkerhetspolitiska läge – idag som på
    Alexander Nevskijs tid?

    Varför skall vi svenskar idag som under det
    första kalla kriget hållas ovetande om den
    reella verkligheten i vårt närområde?

    Varför tiger även utrikesministern i denna fråga?

    http://gyllenhaals.blogspot.com/2010/08/russians-are-back.html

  13. Pravo skriver:

    Jag håller med kommentaren ovan om att det vore bra med två tydliga alternativ.

    1) Pro-Krig.
    2) Anti-Krig.

    Närmast till hands är att det blåa laget får räknas som alternativ 1) och det röda laget, trots M. Sahlins och U. Ahlins krigshetsande retorik, ändå till slut landar i något som kan likna alternativ 2) – fredsvännerna.

    När allt kommer omkring. Vem kan helt ärligt kalla sig Pro-Krig?

    Signaturen perfro har helt fel i att detta skulle resultera i lägre opinionssiffror för S. Tvärtom. Majoriteten av befolkningen ser hellre fred än krig. De som tar tydlig ställning mot kriget i Afghanistan kommer sluta som valvinnare. Jag är helt säker på detta och jag tror vi kommer få se Mona Sahlin vända kappan efter vinden om ett par veckor och ansluta sig till Pierre Schoris linje.

  14. Pravo skriver:

    För övrigt vill jag tacka både pressen och chefsåklagare Eva Finné för att de åter satt kriget i Afghanistan på agendan för valrörelsen i och med de falska anklagelserna mot Julian Assange i morse. Anklagelser som sedan togs tillbaka i eftermiddags. Alla skriver om det här nu. Det är uppenbart att någon har gett efter för påtryckningar från utlandet på grund av avslöjandena om Afghanistankriget som Assanges site stod för. Det här är stoff för en spionroman, och det händer i verkligheten rakt under näsan på oss här i lilla Sverige.

  15. mrmhalland01 skriver:

    Pravo,

    Hur menar du nu ?

    Vi kan inte dela in oss i Pro/anti..
    Det ÄR krig, mellan talibaner och civila, vi är där för att stödja de civila och den regering som kämpar emot
    talibanerna, är det ett problem för dig ?

  16. AlNabone skriver:

    Instämmer med föregående talare, vi har närvaro i det landet för att stödja de civila…

    Pravo, sympatiserar du med Talibanerna?

    Sverige är nog ett praktexempel på anti-krig om ni frågar mig och den politik vår regering i dag för leder oss mot en värld där folken strävar efter en varaktig fred… 90-talets kris undantagen så är det ovanligt lugnt i Europa nu och så tenderar det att förbli…

  17. Bo W. Höglund skriver:

    Vill bara påpeka, i rättvisans namn, som en motvikt till Schoris virriga uttalanden i dagens DN, att samma tidning på sidan före, innehöll en mycket intressant analys av de bakomliggande orsakerna till eländet på Balkan av en ”gammal” korrespondent där, Richard Schvartz, som har tänkt igenom (och genomlevt) mycket av orsakena till sakernas nuvarande tillstånd!

  18. Pravo skriver:

    Haha. Vem försöker ni lura, er själva?

    Sverige stöder talibanerna lika mycket genom att dra sig tillbaka från detta meningslösa krig lika mycket som Sverige stöder kvinnoförtrycket i Saudi-Arabien genom att _inte_ förklara krig mot Saudi-Arabien.

    Det tog 90 minuter innan någon reagerade på att Sveriges territorium kränktes av utländska krigsfartyg i veckan. Det lilla som finns kvar av försvarsmakten för ett meningslöst krig i Afghanistan istället för att försvara Sveriges territoriella integritet och suveränitet. Det är oförsvarligt. Kriget i Afghanistan rör inte Sverige eller svenska intressen. Det är slöseri med de sista spillrorna av en redan knapp försvarsbudget.

  19. stig2entreprenoren skriver:

    Schori är ute efter partiledarposten men han vet inte hur det skall gå till. Han måste dock vara aktiv och på något sätt visa att han lever. Han har kanske en underfundig plan för detta eller så hittar han på ett och annat utspel att testa sig fram. Han vill komma i polemik och få lite skriverier. Vilken fråga skall han ge sig på härnäst månntro? Lite som en uggla som söker ett band…

  20. bildterberg skriver:

    Dessutom borde ju det ha varit Saudi-Arabien som skulle
    ha invaderats istället för Afghanistan med tanke på att
    15 av de 19 påstådda flygkaparna 2001-09-11
    var av saudiarabisk nationalitet, eller hur?

    Apropå senaste Wiki-läckan så finns flera olika vinklingar
    bl.a. den här:

    https://coto2.wordpress.com/2010/08/12/hidden-intelligence-operation-behind-the-wikileaks-release-of-secret-documents/

  21. […] ut som sten på börda – likt dem i Sudan där oljebolag såsom Lundin Oil – i vilket vår egen Carl Bildt var styrelseledamot – och deras samarbete med en korrupt regim ledde till 12 000 dödade och […]

  22. spanaren skriver:

    Varför ser ingen skogen för alla träd….?

    Insatsen i Afghanistan är i verkligheten ett
    reducerat skyttekompani om vi räknar bort
    staben och trossen som är helt överdimensionerade.
    Behövs det en fördelningsstab för att leda ett
    skyttekompani i obetydliga patrullstrider?
    Insatsen är enbart en meningslös ”vifta med flaggen”
    operation som är betydelselös för krigsutvecklingen
    i stort.
    Förlägg kompaniet till Slite istället….!

    Frågar åter varför vi inte får veta något om vad
    som sker i Ryssland och hur det kan påverka oss
    i närområdet. Hänvisar ånyo till vad verkliga
    säkerhetspolitiska experter skriver och noterar
    att få här tagit sig mödan att läsa länkarna till vad Gerner och Gyllenhaal skriver.

    Borde inte händelserna i fd Jugoslavien och Georgien
    lärt oss något om att verkligheten inte är vad vi
    svenskar drömmer om.

    Hur lång förvarning fick vi om ”Aljoshakrisen” i
    Estland och den misslyckade ”västkuppen” i Vitryssland?
    Vad hade hänt i Ukraina 2004 om Ryssland i stället
    för en spetsnazbataljon sänt en LL-division till
    flygplatsen i Kiev?
    Vad hade hänt om inte USA annulerat planerna på
    ABM-missilerna i Polen och radarn i Tjeckien?

    Länkar till ytterligare en nätsida skriven av
    en säkerhetspolitiskt synnerligen insatt bloggare.
    Har alla experter och i frågan kunniga fel?
    Läs särskilt sista stycket som enligt min mening
    är mycket träffande…

    http://tnsexton.wordpress.com/2010/08/03/giuk-linjen-revisited/

    KONEC

  23. Erik skriver:

    Julian Assange var först misstänkt för våldtäkt på två kvinnor, sedan anhållen i sin frånvaro, kanske kvar i Sverige, kanske inte, sedan visar det sig bara vara en våldtäkt och en ”liknande fast mindre grov händelse” som enligt uttalande i kvällspressen pekar på skev kvinnosyn.

    Och det var endera kanske han som var en man som makten steg åt huvudet och det var endera en konspiration som Pentagon hade kokat ihop och CIA genomfört. Och svenska åklagarmyndigheten kallades nyttiga idioter som går USA:s ärenden. Och rätt vad det var så var anhållan hävd.

    http://aktivarum.wordpress.com/2010/08/22/assangeaffaren-skapade-explosion-i-sociala-medier/

  24. Kachina skriver:

    spanaren

    Jag har läst dina länkar, men vi skall komma ihåg att de beskriver stämningarna under GWB:s försök att erövra världen och att det tar tid innan en ny politik implementeras i den militärstrategiska ledningen.

    Hoten mot USA/EU och Ryssland ligger, under Medvedevs och Obamas ämbetsperioder ligger på ett helt annat plan än det geopolitiska, nämligen det kulturreligiösa.

    Sedan har vi dark horses av maffiastruktur, CIA och KGB, som i sig är en kriminell stat i staten, en makt inom makten, överstatliga organ som har förmåga att föra in sitt land i ett krig där presidenterna är överspelade.

    Ryssland, EU, USA och Kina är en hållbar konstellation, både geopolitiskt och kulturreligiöst. Det är viktigt att de fortsätter samtalen som Obama och Medvedev påbörjat.

  25. perfro skriver:

    Det verkar som det blivit fel igen med datorn.
    Ord som inte skulle vara stora smyger sig in i kommentarerna-eller hur?

  26. Kachina skriver:

    Vilka ord?

  27. spanaren skriver:

    Kachina,

    Vi är överens i mycket vad gäller Ryssland och
    dess betydelse för Sverige alltsedan den tid
    då norskättade vikingar landsteg i Nordamerika
    och Jaroslav den Vise äktar Olof Skötkonungs
    dotter Ingegerd.
    Undertecknad har lagt tyngdpunkten på maktkampen
    i Östersjöområdet medan Kachina betonar den
    lika viktiga handeln och samfärdseln under det
    förra milleniet. Var står vi nu?

    Vem styr Ryssland och USA efter valen i de
    båda dominerande militära stormakterna 2012?

    Blir det Putin, Medvedev eller ”den tredje
    mannen – Dugin(?)” i Ryssland?

    Blir Obama omvald eller tar en ny neocon-president
    med Pax Americana på programmet makten i USA.

    Vad gäller vårt land är det av intresse var vi
    med en uppdelning av världen i intressesfärerna
    USA, Ryssland, Kina, Europa hamnar.

    Ryssland har i alla tider byggt det ryska huset
    med omgivande vallgrav. Var skall den framtida
    vallgraven grävas?

    Länkar till Lavrovs förslag om ny säkerhetsordning.

    http://eng.globalaffairs.ru/number/The_Euro-Atlantic_Region:_Equal_Security_for_All-14888

  28. Kachina skriver:

    ”We do not need confrontation and we will never opt for it. At worst, if any of our partners appears to be unready for joint and equal actions, relations with it may turn into “non-confrontation,” that is, a state of aloofness from each other’s problems, a position of waiting until natural processes create not only objective conditions (these already exist) but also subjective conditions for convergence at the level of assessments and practical politics.”

    Klok man, Lavrov. Som sagt, det ryska intellektet är skarpt och ett nytt europeiskt säkerhetsfördrag i samarbete med NATO går inte att blunda för längre. Det här förhållningssättet, att vänta tills det naturligt mognat fram, brukar vara en framgångsrik väg.

    Neocon och Duginism är två psykiska sjukdomar som förhoppningsfullt redan är botade innan nästa val. Jag tror till och med att den sista republikanen i Sverige, Carl Bildt, har blivit klokare på ålderns höst.

    Jag är inte rädd för att Ryssland skall ta över Sverige eller Europa. Efter sjuttio års isolering är Rysslands folk i stort behov av fredlig samvaro i det Europa de tillhör och fredlig samvaro är inget man kräver och tar, utan något man förtjänar, från bägge håll.

    Lavrovs ord är en inbjudan, inte ett hot. Vi måste bara sluta vara så misstänksamma. En sjuttioårig kommunistisk parentes kan inte styra vårt framtida förhållande till Ryssland.

  29. Visionären skriver:

    Carl, du är ju en riktigt rolig skit (ursäkta uttryckssättet):

    http://www.expressen.se/Nyheter/1.2105919/jag-ar-en-ratt-kravande-typ

    Jag måste säga att jag gillar dig nästan lika mkt till person som för din politiska gärning.

    Angående Ryssland.

    Efter att nu ha tillbringat en vecka här hemma efter en vecka kan jag väl sammanfatta mina tankar ungefär så här.

    Som både spanaren och Kachina gett uttryck för – i vilket jag i det mesta instämmer – är Rysslands öde vårt. Ryssland är nyckeln till vår närmaste framtid i utrikespolitiken.

    Jag är av den bestämda uppfattningen att Sverige bör börja verka för att få med Ryssland i EU. Av de samtal jag fört med mina nyvunna släktingar i Moskva och dess omnejder, har jag fått intrycket att de flesta ryssar är EU-vänliga och västorienterade. De lyssnar mkt på vad som pågår i väst, inte minst genom Internet, och drar hela tiden jämförelser med hur de själva har det.

    Vi har i alla diskussioner varit rörande överens om att Ryssland gått från den ena ytterligheten till den andra. Från socialism i en av dess mest extrema former till rå kapitalism där djungels lag råder och där livets realiteter talar för att roffa åt sig medan man kan.

    Ett exempel.

    I Ryssland finns ingen konkurrenslagstiftning och följaktligen inte heller ngn myndighet som har till uppgift att övervaka en sådan reglering.

    I Moskva-området har således en nyrik kvinna gjort till affärsidé att köpa upp så många asfaltstillverkare som möjligt. Idag har hon monopol på all asfaltstillverkning i hela Moskva. När hon kräver mer betalt för asfalten är det bara att betala, annars är det tvärstopp på alla vägbyggen eller andra byggnadsprojekt som använder sig av asfaltering.

    Hon gör kraftigt med stålar på detta monopol. Rakt ner i egen ficka.

    Den korruption som föddes under socialismens era i Ryssland – där partimedlemskap avgjorde frågan om vilken mat du kunde ställa på köksbordet – har man således behållit.

    Man har m.a.o. behållit avarterna från ett system och fört med dem till ett annat. Där den starke – och rike – är den som gynnas.

    Ett medlemskap i EU skulle påtvinga Ryssland ett regelverk som stoppar allt detta. Till den vanlige ryssens fromma.

    V

    PS. spanaren, du ställde ngra frågor som du ville jag skulle vidarebefordra till mina ryska släktingar. Tyvärr blev aldrig tid till detta.

  30. Visionären skriver:

    ”…tillbringat en vecka här hemma >> efter hemkomsten från Moskva <<"

    Ska det stå.

    V

  31. Visionären skriver:

    Sedan ang. Turkiet (om jag får vara så fräck att jag fortsätter OT).

    I mina ögon handlar det inte om antingen Turkiet eller Ryssland med i EU. Det handlar om både och.

    Den västliga demokratisynen – vilken jag är beredd att försvara till sista blodsdroppen – behöver alla anförvanter den kan få.

    Ty nästa omvälvning kommer inte att handla om kampen mellan öst och väst. Den kommer handla om kampen mellan demokrati och fanatiskt medeltidstänk.

    V

  32. […] eviga eurasiska krigen fortsätter orwellskt följdenligt och Carl Bildt fortsätter prata om att Krig är fred, och Pentagon fyller i med Okunnighet är […]

  33. Kachina skriver:

    ”Ty nästa omvälvning kommer inte att handla om kampen mellan öst och väst. Den kommer handla om kampen mellan demokrati och fanatiskt medeltidstänk.”

    Precis, men 80% av Turkiet består av fanatiskt medeltidstänk som de gör allt för att göda och sprida.

  34. spanaren skriver:

    Visionären,

    Du har gett ett översiktligt svar på mina frågor
    i ditt inlägg.

    Vad jag nu frågar mig är hur stor del av ryssarna
    utanför eliten i Moskva och Len… f’låt St Petersburg
    som lyssnar på Ekho Moskvy och läser Novaja Gazeta
    som är positiva till EU och den västliga livsstilen.
    Har Visionären någon uppfattning efter besök på plats?

    Även jag tror att ryssarna, särskilt i de europeiska
    delarna av landet, känner mer gemenskap med tyskar
    och ”reservtyskar” (svenskar) än med sina muslimska
    landsmän i bla Kaukasus.

    Instämmer i vad Kachina skriver om den kommande
    konflikten som blir en fortsättning på den som
    började för 1400 år sedan och aldrig tagit slut
    – mellan Kristenheten och Islam.

    USA försvarar det som ger mest ekonomiskt utbyte
    för den västliga militära stormakten och inget
    annat.

    Kanske vore det för Europas del att föredra en
    återgång till Wienkongressens delning av Europa
    i intressesfärer där Sverige hamnar i den tyska
    – eller ryska….

    USAs inflytande i Europa kan förbli på samma
    nivå som det var 1815……

  35. Visionären skriver:

    spanaren,

    Är du medveten om att du använder dig av härskarteknik?

    Genom att göra Kachinas citat av vad jag skrev till ursprunglig skrivning från Kachina, försöker du osynliggöra att det var min formulering.

    Nåväl, det bjuder jag på.

    ;-)

    Som svar på din fråga kan jag ärligt säga att jag inte har en susning om vad ryssarna använder som sin huvudsakliga informationskälla.

    Och spanaren (ja, jag börjar ofta meningar med Och… och är medveten om det), när jag ändå har dig på tråden.

    Sluta att kalla oss svenskar för ”reservtyskar”. Jag tror ingen av oss känner sig som en ”reservtysk”.

    Men utveckla gärna.

    V

  36. Kachina skriver:

    V

    Nja, jag tror dun missuppfattat något. Jag har ganska länge pekat på att konflikten mellan kristendom och islam kommer att skapa de nya kulturreligiösa gränserna. USA har bara en Gud, pengar. De tror att de kan ”rida tigern”, något som i det här fallet är mycket mer ogörligt än förra gången.

    Tiden verkar för en ny säkerhetspolitisk lösning mellan EU/Ryssland och förhoppningsvis även USA och Kina. Det är, som jag tidigare sagt, en trovärdig konstellation där det inte finns några allvarliga kulturreligiösa motsättningar.

    Den siste republikanen, Carl Bildt, är väl den som har bästa förutsättningarna att få med USA på det tåget.

    (Den siste republikanen är bara en lätt gliring, med tanke på det en gång i tiden ungdomliga oförståndet. :-)

    I övrigt anser jag att det jobb Carl gjort för Sverige de senaste fyra åren är outstanding och mycket sannolikt starkt bidragit till att vi klarat oss så bra under den periodens finansiella instabilitet.

  37. Visionären skriver:

    Kachina,

    Jag tror inte alls att 80 % av Turkiet består av fanatiskt medeltidstänk.

    Jag tror precis tvärtom, att högst 20 % av Turkiets befolkning är fundamentalistiska i sin tro. Troligen ännu mindre. Turkiet är än så länge, i mina och de flesta andras ögon, en sekulär stat skild från Islam som huvudsaklig religion. De har inga sharia-lagar i Turkiet. Tidigare var det t.o.m. tveksamt om de skulle tillåta slöja som vi gör i alla västeuropeiska länder. (OBS! jag talar om slöja, inte burka).

    Turkiet är vår bro mot den islamska världen. Sanna mina ord.

    Ju förr vi kan få Turkiet (och Ryssland) med på vagnen, desto snarare kan den fjärde omvälvningen stoppas (den fjärde enligt Hopi-indianernas tideräkning).

    Men det är klart.

    Enligt Hopi-indianerna är det först efter den fjärde omvälvningen som de olika människoraserna (de röda, de svarta, de gula och de vita) ska söka sig mot varandra. Så kanske är vårt öde redan destinerat, så att vi kan komma till det tillstånd att människor söker sig till varandra. Inte från.

    Frågan är väl bara. Kommer det att ske i denna eller nästa dimension?

    V

  38. Visionären skriver:

    Kachina,

    Jag glömde fråga.

    Har du bestämt dig för var du ska lägga din röst i valet?

    V

  39. spanaren skriver:

    Visionären,

    Är det inte så att i Ryssland utlänningar
    från vår del av Europa ofta uppfattas som
    tyskar?
    Att kalla oss svenskar för ”reservtyskar” var en vinkling som inte var allvarligt menad.

    Kachina,

    Jag tvivlar på att USA, i synnerhet om det blir
    en ny neocon-president, ger upp tankarna på ett
    framtida ”Pax Americana”.

    Varför inte börja i det historiska Europa med
    en ny ”Helig Allians” och lämna de utomeuropeiska
    stormakterna Kina och USA utanför ett nytt
    Wienkongressens Europa.

    Islams gränser ristades i blod redan för 1400 år
    sedan och gör så än idag.
    Idag icke-PK men därför inte mindre sant – eller?

  40. soli01 skriver:

    Ska man välja måste valet bli lätt.Stabilitet mot att släppa in svajmannen Ohly.:-)
    Så det är bara att rösta…

  41. Visionären skriver:

    spanaren,

    Det är mkt möjligt du har rätt. Ur ryskt perspektiv är definitivt Tyskland den mest inflytelserika samarbetspartern. Tack vare Schröder ska framhållas, även fast han är socialdemokrat. ;-)

    Att bli kallad ”reservtysk” får ju i det avseendet tas för en komplimang.

    Jag tackar och bugar spanaren!

    Och ber om ursäkt för att jag missuppfattade dig.

    I alla fall på den punkten.

    V

  42. Kachina skriver:

    V

    ”Frågan är väl bara. Kommer det att ske i denna eller nästa dimension?”

    Ja det återstår att se. Jag kan bara gissa svagt spekulativt med utgångspunkt från Jesu ord, ”den ene rycks upp, den andre blir kvar”. Ordet ”rycks upp” kan vara felöversatt för det betyder även, att rucka, som när du justerar en klocka. Detta i kombination med Tibetanens påstående att det kommer en förändring med synen i som orsakar en sinnesförändring, kan innebära att de som rycks upp får insyn i och kan verka både i den här dimensionen och den närmast över, samtidigt. Men som sagt, det är en ren gissning. Jag vet inte när det skall ske, men jag vet att det mycket, mycket sannolikt kommer inre oroligheter i Sverige och Europa. Jag vet dessutom HUR jag skall lämna det här jordelivet, jag vet däremot inte när.

    ”Har du bestämt dig för var du ska lägga din röst i valet?”

    Nej, det finns svagheter på bägge sidor. Jag skulle vilja se en koalition över blockgränserna där de tre som för tillfället visat sig mest kunniga, Reinfeldt, Bildt och Borg kan sy ihop en regering med kompetenta personer från alla andra partier.

    Socialdemokratin håller på att splittras, men jag tror inte att det gagnar Sverige om de försvinner. Miljöpartiet är självklart en biologisk regulator som måste finnas inom svensk politik och näringsliv.

    Det är detta som gör valet så svårt, att det är tre – fyra elitspelare i ett block som sticker ut. (Även Gunilla Carlsson.) Men, de utgör inget komplett lag.

    Jag vill se en koalition över blockgränserna, men denna kan vi inte välja utan där måste valresultatet hanteras med mycket förnuft.

  43. florimond77 skriver:

    Det finns ingen logisk ursäkt eller någon form av ursäkt för den delen för de krig som har startats i vår moderna tid. Krig 1 som var kriget mot Irak. Krik 2 som var andra kriget mot Irak och krig 3 mot Afghanistan. Dessa krig kan alls inte jämföras med andra världskriget då det fanns en högst synlig och verksam fiende. Dessa 3 krig är så vansinngt ointelligenta att det inte finns ord som kan beskriva det. Och att vi i Sverige fortsätter att stödjer det är ofattbart.

  44. spanaren skriver:

    Glöm inte USA/NATOs angreppskrig mot Serbien
    för att skaffa den amerikanska krigsmakten
    basen ”Bondsteel” att användas av Bushregimen
    för ”demokratiseringen” av ”The Greater Middle East”.

    Tredje världskriget var nära när den ryska
    svartahavsflottan stävade ut från Sevastopol med
    robotkryssaren Moskva i spetsen och de ryska
    luftlandsättningstrupperna ilastades i Pskov.
    Flygplatsen i Pristina togs genom insats av rysk
    spetsnaztrupp som fullständigt överraskade USA/NATO.

    I sista stund vek sig den svage Jeltsin trots
    den ryska militärledningens protester och tal
    om ett ryskt svek mot Serbien och förräderi.
    Myteriet var nära….

    Se om möjligt TV-dokumentären ”Den fjärde stolen”
    som skildrar händelseutvecklingen.

    Skulle i en liknande situation i framtiden dagens
    ryska statsledningen vika sig för hotelser från USA?
    Om inte vad händer då?

    För Europa är det kanske bättre att som vi talat
    om här tidigare att samarbeta med Ryssland och förpassa ”jänkarna” inte bara väst om Brest
    utan väst om Azorerna – eller?

  45. knutnu41 skriver:

    florimont77 är okunnig, patetisk och med viss sannolikhet rigid Irak var på väg att bli en kärnvapenmakt Det vet alla som är insatta i frågan
    Det motiverade krigen 1 och 2 Afghanistanfrågan är mer komplex Överlåta åt talibanerna eller värna ett civilicerat samhälle ? Vår insats är symbolisk
    Vi vil stödja både civilt och militärt Det ena är en
    förutsättning för det andra Det förstår inte florimont77,som sannolikt är en känslovarelse utan
    förmåga till analys Ta kontakt med Utrikespolitiska
    Institutet eller motsv. som forskar kring dessa frågor
    Du har mycket att lära!

  46. spanaren skriver:

    knutnu41

    Allt som USAs propagandabasuner trumpetar ut
    är sanningar huggna i sten – eller?

    I Kosovokriget matades vi dagligen med de stora
    serbiska förlustsiffrorna från bla CNN.
    När serberna efter det ryska sveket frivilligt
    utrymde Kosovo rullade alla serbiska stridsvagnar
    utom sju på egna larvfötter hem till rest-Serbien.
    Det serbiska flyget lyfte från bergshangarerna
    utan tolv MIG-29 som förlorats i luftstrider
    där en mot tjugo ställdes.

    Knutnu41 borde kanske se på världen med bägge
    ögonen. Det ger bättre fokus…

    ”Spanaren” är neutral och alliansfri svensk
    -varken ryss eller amerikan.

  47. knutnu41 skriver:

    spanaren
    Jag ser mycket sällan på CNN Jag har haft uppdrag i
    USA och älskar New York !Följer utvecklingen i USA så gott jag kan Jag tror mig kunna skilja mellan politik och landets kultur och människorna i landet Många
    svenskar,som ofta aldrig varit i USA, är negativa
    Det beror sannolikt på svensk massmedia,där socialisterna dominerar Det får vi leva med !

  48. Kachina skriver:

    knutnu41, har cyklopöga och är förälskad i USA. Han ser tillvaron där i ett rosenrött skimmer och är knappast lämpad att kommentera något alls.

    Jag har aldrig varit i USA, men amerika har bott i mitt vardagsrum sedan 1958. Jag har universitetsstudier i engelska, talar språket flytande med en accént som ingen Amerikan riktigt kan identifiera. De från väst säger att jag kommer från öst eller nord och vice versa, fastän jag aldrig varit där.

    Jag har god kontakt med amerikaner och känner de olika skikten i det sociala livet ganska väl. Jag känner landets goda sidor och även de dåliga sidorna. Jag har som sagt tidigare haft kontakt med CIA två ggr och bär ett agg mot CIA i synnerhet, inte mot USA i allmänhet.

    Jag irriterade mig på GWB:s cowboymentalitet när han gav sig ut för att erövra världen, precis på det sätt som hans förfäder erövrade den Vilda Västern. ”En man kan vara stor, men bara inom ett litet område.” Den självbild GWB:s USA hade var en självskapelse, alltför stor för världen att fatta och erkänna.

    Amerika är en del av vår kultur, men Uncle Sam måste tagga ner lite. Det är inte alla som behöver och är tacksamma för hans ”hjälp”.

  49. spanaren skriver:

    knutnu41,

    Även undertecknad har sett mycket av USA från
    Portland Maine till Portland Oregon och har
    inga dåliga erfarenheter av amerikanerna som
    land och folk – snarare tvärtom.

    Jag tar mig friheten att kritisera den politik,
    som framförallt GWB förde, och vägrar att utan
    eftertanke och försök till egen analys ta vad
    som regimen trumpetar ut i sina propagandabasuner
    av olika slag som sanningar huggna i sten.

    Vad gäller de ryska nätsidorna, särskilt de
    engelskspråkiga, anser jag att vad som sägs där
    har varit i säck innan det kom i påse.
    Gäller även nyheterna ”Novosti” och ”Vremja”
    på ryska kabel-TV ”CH1” som är uppenbart ”styrda”
    – men kanske därför särskilt intressant för en
    utländsk ”spanare”.

    Även mycket som står i svenska tidningar och
    sägs i svenska nyhetssändningar är styrt av
    propaganda eller skall vi säga som så att
    för den politiska eliten oönskade nyheter
    inte publiceras – tex min käpphäst den ryska
    militära upprustningen och de stora ryska
    militärmanövrerna i vårt närområde som svar
    på USA/NATOs frambaseringar österut.

    Tänk om de svenska ”fredsfåren” upptäckte att
    Björnen inte bara finns utan även hungrig
    var ute ur idet och därför började kräva att
    ”den gode herden” skulle skaffa ett björnspjut
    som kostar pengar….

    Vad skulle våra politiker som alla lovat oss att
    historien tog slut 1989/1991 och att det därefter
    för första gången på tusen år råder ”fred i vår tid” i Östersjöområdet då säga till sina väljare….?

  50. knutnu41 skriver:

    Allt är givetvis inte bra i USA Det har jag inte påstått Jag har sett olika sidor av USA Jag är en av få svenskar som varit inne i Pentagon Denna makalösa
    byggnad,som byggdes under Andra världskriget av
    amerikanska soldater,som arbetade i treskift året runt
    Det tog två år !Glöm inte bort att de flesta amerikaner kommer från Europa Många flydde undan förtryck och fattigdom Jag minns en man jag träffade i Chicago Jag berättade att jag var svensk Då började han gråta ! Hela hans släkt kom från Sverige !

%d bloggare gillar detta: