Framtid med fler broar

STOCKHOLM: Jo, det blev en trevlig svensk-dansk dag som började med att vi alla – sex danska och sex svenska ministrar – tog tåget från Kastrup till Svågertorp, sedan satte oss på bussen till brofästet vid Lernacken och omedelbart kastade oss in i en lunch som var lika gedigen som trevlig.

Inte minst hade jag trevlig med min danska kollega Lene Espersen.

Härifrån kunde vi blicka ut över bron och Öresund och blanda minnen från hur det var förr med visioner för framtiden.

Ingen vill riva några broar – nu talades det i stället mycket om att bygga nya.

Kring 2018 räknar man med att den fasta förbindelsen över Fehmarn Belt mellan Danmark och Tyskland – bro eller tunnel – skall vara klar.

Det är blir en dansk investering lika stor som Öresundsbron och Storebältsbron sammantagna – och det blir nog den viktigaste investeringen för svensk järnvägstrafik under det kommande decenniet.

Då knyts norra Europa på ett helt annat sätt samman med det övriga Europa – inte bara Sverige och Själland, utan faktiskt också Norge.

Men redan talas om att börja studera förutsättningarna för en ytterligare förbindelse över – eller snarare under – Öresund mellan Helsingborg och Helsingör.

Jag tror väl inte riktigt att det är gjort i en handvändning. Det där med att bygga järnvägstunnlar har inte alltid visat sig vara så lätt.

Men att diskussionen nu kommit i gång visar optimismen i regionen – och i relationen mellan Sverige och Danmark.

Vi bygger en bättre framtid med än fler broar…

4 Responses to Framtid med fler broar

  1. mrmhalland01 skriver:

    Att bygga järnvägstunnlar är inte särskilt svårt.
    Det har man gjort i 100 år i södra europa med stor framgång.
    Att däremot bygga tunnlar genom en rullstensås utan att rådgöra med geologer är däremot ett vansinnigt projekt.

    Att sedan inte avbryta projektet (Hallandsåsen) när man ser att det är i stort sett omöjligt utan fortsätter att pumpa in miljarder, trots miljökatastrofer och den minimala tids- och energivinst det färdiga projektet innebär luktar riktigt illa.

    Har någon över huvud taget räknat på hur lång tid det tar ”räkna hem” projektet ?

    Gissningsvis hundratals år även om man räknar in kostnaden för att göra ett dubbelspår på befintlig sträckning.

    Varför har samtliga regeringar sedan 1992 bara tittat på när detta sker ?

    F.ö är det enkelspår i varje riktning som byggs…redan föråldrat.

  2. spanaren skriver:

    mrmhalland,

    Ref. mitt svar i tråden ”varierande söndag…”
    Här en professionell analys som kanske något
    skiljer sig från mina egna ”förnumstigheter”.
    Om intresse finns läs analysen skriven av en välkänd svenskspråkig rysk säkerhetspolitisk expert i ämnet.

    Brobyggandet mellan fjärran länder och folk är inte lika enkelt som ett att bygga en bro/tunnel förbindelse i norra Europa….

    http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/russias-zone-of-responsibility/408346.html

  3. stig2entreprenoren skriver:

    Fler broar är bra!
    När den första bron över Bosporen var klar var det dags att börja på bro nr 2. Nu talar man om bro/tunnel nr 3 sen länge. Trafiken har ökat hundrafalt, bosättning och industrilokalisering kan ske lättare och snabbare över hela Istanbul-regionen.
    Denna har en dynamik i klass med Singapore. Ekonomisk tillväxt och välstånd inspirerar andra att hänga på.
    Tröga skåningar och danskar kan kanske bli som dynamiska turkar, då jäklar anamma…

  4. gubbstut skriver:

    Visst är det bra med broar. Kan tolkas på många sätt. Jag tänker på Öresundsbron, som tyvärr nästan har gjort Sverige till ett transitland för nakotikan och inte bara det. I och med att bron kom till, har också invandringen ökat katastrofalt. Vilket ingen politiker i de etablerade partierna ens vill nämna. Men så är det. Invandrare och narkotikan, flödar just nu in i landet, i en aldrig sinande ström. Bägge kostar Sverige enorma summor. När man sedan hör, att man i skåne gett fria sprutor till narkomaner i 20 år, så baxnar man. Det är straffbart att inneha narkotika, men inte att använda densamma. En ekvation som inte går ihop. Nåväl, invandringen kostar Sverige över 65 miljarder om året, vad narkotikan kostar samhället, kanske någon annan kan tala om.

%d bloggare gillar detta: