STOCKHOLM: Lördag hemma i den allt längre fimbulvinter som detta år dragit in över vår del av världen. Utanför fönstret fortsätter flingorna att falla ned.
I går kväll upplöstes regeringssamarbetet i Nederländerna efter koalitionspartiet socialdemokraterna insisterade på att man helt och hållet skulle lämna varje militär insats i Afghanistan.
Det finns många anledningar att beklaga den linjen.
En är att den holländska insatsen i provinsen Uruzgan i de sydligare delarna av landet varit något av ett mönster vad gällde samordningen av politiska, ekonomiska och militära insatser. I motsats till många andra delar av landet går det bl a därför att tala om en successiv förbättring av situationen i provinsen.
Det dominerande kristdemokratiska partiet vill fortsätta de civila satsningarna och gradvis förskjuta de militära i riktning mot att utbilda och hjälpa de afghanska säkerhetsstyrkorna.
Och det är ju en sådan inriktning som vi ser framför oss i landet i dess helhet – också i de nordliga områden där bl a de svenska, finska och norska insatserna finns.
Säkert finns det också andra anledningar till regeringssammanbrottet i Haag, även om det var motsättningen om Afghanistan som i natt fällde regeringen.
Men det är självfallet beklagligt om det som i många avseenden varit en mönsterbildande insats i Afghanistan nu kommer att äventyras.
Närmast blir det lokala val i Nederländerna i början av mars, men ett parlamentsval därefter förefaller oundvikligt.
Vad det kommer att innebära går det väl i dag näppeligen att ha några alldeles bestämda uppfattningar om.
Men att det finns betydande farhågor för att diverse grumlig populism kommer att breda ut sig än mer är knappast en hemlighet.
Illa i alla delar.
Bara som Lördagsunderhållning i förberedelse för vårt eget val, skall jag klistra in ett svar jag gav i en annan spalt. Jag får hoppas att både Alliansen, Carl och moraltanter pallar för mitt sätt att uttrycka mina åsikter.
Arbete stimulerar, JA. Under rätta betingelser.
På 60-talet var jag under några dagar satt att rengöra toaletterna i King Solomon Koppargruvor. Avloppsstammarna var så små att ingen fick spola ner papperet, utan det samlades i en tömd 20-liters dunk med hydrualolja, som snabbt blev full och så överfull att skitpapper fyllde golvet. Jag stod ut, dels för att det måste göras, men mest för att arbetsledningen visade tacksamhet, till och med respekt för att jag stod ut. Vem visar respekt för en ”skitarbetare” i vår västliga kultur. Ingen, istället förutsätts att denna är svagt begåvad och behandlas därefter.
Dörrförsäljare är ”skitarbetare” och jag känner en symaskinsförsäljare som sålde en symaskin till en kvinna försedd med högutbildad och högavlönade man, som hela tiden fällde nedsättande kommentarer om säljarens jobb, helt ovetande om att denna dörrförsäljare hade en lön mer än dubbelt så hög som vad ”den intellektuella idioten” kunde skrapa ihop.
Jag har ändrat attityd. Dels för att Alliansen gradvis tonat ner sin attityd, dels för att det inte finns något politiskt alternativ (sossarnas politik styrs av opinionsstrateger) men mest för att jag inte kommer till tals om jag använder den råa och vulgära delen av mig själv, djurmänniskan i mig och dennes solarplexusreaktioner.
Arbete stimulerar, under rätta betingelser. Det går inte komma ifrån att Alliansen tog sig till makten på samma arbetssätt som Adolf Hitler använde 1920 – 1933, genom att isolera och stigmatisera en grupp människor inom den egna befolkningen. Den som inte ser den analogin är antingen dum i huvudet eller blind i sinnet. Herregud, det fanns 25 000 jobb och Reinfeldt pratade om 1,5 miljoner i utanförskap som skulle ställas på gatan och skaffa sig ett jobb. Reinfeldt är inte så korkad, utan i detta läge agerade han dresserad hundvalp från dumhetens källa, George Bush Kennel.
Arbete stimulerar, under de rätta betingelserna och med dessa menas när man ser resultatet av sin egen kreativitet, oavsett om det gäller att städa upp toaletter eller ploga upp en totalt igensnöad väg, som saknar plogpinnar, i snöstorm och under en och samma dag får besöka diket tre gånger. Man ger inte upp, för man gör något kreativt. Det stimulerar.
Jag kommer dock att sluta när den här säsongen är över, av den enkla anledningen att jag inte kommer överens med folk som har ”löss i pälsen”. Det blir konflikter, oundvikligen för att jag saknar förmågan att tiga stilla, anpassa mig i svinfållan.
Jag brukar berätta om mina studier av samhällslivet och Hollywoods inverkan på människan under 80-talet. Serien Baywatch speglades i repris av ungdomar på gatan med coca-colaburk i handen, samma uttryckssätt och samma rörelsemönster.
Jag lade även märke till vad som hände i näringslivet och nu ser jag att det jag då såg, förstärkts och omfattar både näringsliv och våra institutioner. Dallas, Falcon Crest och Glamour går i repris, i verkligheten och på bästa sändningstid, alltså dygnet runt.
Det baksluga sveket, intrigerna som pågår bakom ryggen på objektet (alla vet utom den som kommer att drabbas) och utmynnar i den triumferande slutscenen, har blivit en livsstil. Maktfullkomligheten har krupit ner till avdelningschefs nivå. Tillsynsmyndigheter har genom lagen mot ministerstyre blivit ”kungar i sin egen borg”. Jag bevittnar just nu hur en tillsynsmyndighet fullständigt struntar i att verkställa en Hovrättsdom.
Det svenska saamhället lever i och förverkligar en Holllywood-såpa, där de tror att i en marknadsekonomi har företagen i första hand makten, därefter lagen och de ”löss den har i pälsen.” Lag och rätt handlar om nätverk och personliga relationer. Marknaden och väljarna är bara en formlös massa utan inflytande.
Den sociala samvaron ägnas inte åt att tala med varandra, utan om andra. Spekulationer i fyllan och villan där man tar en tidningsrubrik och säger att ”det var säkert han”. Sedan är det verkligt ”han” fastän det var någon helt annan. Sverige är inte fyllt av mandom mod utan av skvallerkärringar. Jag skall ge er något riktigt vulgärt att prata om vid nästa fyllesammantrade, frågan om ni borde överväga att ”krypa tillbaka in i det rövhål ur vilket ni föddes.”
Kreativt arbete stimulerar och ger oändlig energi. Det ser vi inte minst på Carl Bildt. Jag är kritisk till högerns människosyn, men måste ge ett utmärkt erkännande till den meste utrikesminister vi någonsin haft.
Vore lämpligt om Holland passade på att riva upp idiotiska F-35 beslut också….
Jag tar likaså hjälp av klipp och klistra tekniken och slänger in en kommentar som jag också skrev i Aftonslasket.
Precis detta har vi att vänta oss här hemma också med en rödgrön regering vid makten. Olika ståndpunkter som inte låter sig förenas, sossar och miljöpartister som ska söka stöd hos de borgerliga för fortsatt insats i Afghanistan. Och därmed köra över sina egna regeringskollegor i vänsterpartiet. Tror knappast att Ohly stillatigande skulle finna sig i detta.
V
Kachina,
Det skulle vara tråkigt om du slutade att dela med dig av dina rättframma kommentarer. Även om jag rätt sällan delar dina uppfattningar läser jag alltid dina kommentarer med stort intresse och ofta med ett leende i ena mungipan.
V
Nederländerna sköter som Carl skriver sina uppgifter i Afghanistan på ett förträffligt sätt sätt, väl i harmoni med civilbefolkning en och den afghanska regim som nu successivt byggs upp.
De länder som nu finns i Afghanistan säger alla att deras målsättning är att lämna Afganistan ”när väl jobbet är avklarat”.
Det kan bara ske succssivt, Talibanerna ska inte få möjlighet att på nytt få landet i sitt grepp. Det synsättet måste också befolkningen acceptera och det kan bara ske när afghanerna själva har kontrollen över sitt land och får bevis på att utvecklingen går framåt inom vitala områden.
De holländska socialdemokraterna tycks inte ha haft denna uppfattning, vilket bara kommer att leda till en inrikespolitisk kris, i vilken denna del av utrikespolitiken starkt kommer att påverka väljarna.
Det finns då också en riskl att mer extrema partier får starkt ökat stöd.
Att minska utanförskapet innebär inte att stigmatisera befolkningen.
Sammanbrottet i Haag är ett bevis för att demokratin fortarande lever i Nederländerna. Det vore hälsosamt med en demokratisk debatt även om den svenska närvaron i Afghanistan. Min politiska magkänsla säger mig att det kommer bli en het fråga i valrörelsen även om krigsvännerna säkert kommer försöka undvika frågan och fortsätta kriget utan debatt. Jag tror det blir omöjligt att ducka frågan eftersom offensiven i Helmand har drivit Talibanerna norrut, mot de svenska områdena…
Ännu en viktig aspekt.
Det finns nu 46 länder i Afghanistan
Det neder ländska ställningstagandet, om det vinner gehör, kan utlösa en dominoeffekt.
”Jag är kritisk till högerns människosyn, men måste ge ett utmärkt erkännande till meste utrikesminister vi någonsin haft.”
Med all respekt, men att åka många varv jorden runt för att deltaga på olika möten och diskussioner, och därefter redogöra i en blogg, är inte det främsta kvalifikationen till min ideal utrikesminister.
bestofmankind förnekar sig aldrig. Detta var en bottennotering. Du borde skämmas! (12:23)
Borde skämmas? Att jag säger sanningen i ett demokratiskt land som Sverige, nej då!
soli01, om du har ingen motargument behöver inte du dadda för mig.
Efter 20.000 år av icke istid är det nu dags för 200.000 år av istid vilket är det mer normala tillståndet i våra trakter. Frågan är bara hur abrupt omslaget blir?
Det lär ha varit 5 sådana cykler den senaste miljonen år (under Kvartärtiden) och vad är det som säger att nu skulle den trenden brytas?
Eldar vi på bra så kanske vi kan förskjuta klimatomslaget med 100 år?
bestofmankind
Carl Bildt är ett levande bevis för att när kreativiteten får flöda fritt, tillförs obegränsat med energi.
Jag har svårt för att kritisera, även om det blir fel ur mitt perspektiv, om andemeningen bakom är god. Vi har olika åsikter i många frågor, Carl och jag. I en del, som Afghanistan, är vi helt eniga och står orubbligt fast. Carl Bildt har rört om i den globala grytan, sammanfört motstridiga parter och gjort Sverige till en nyckelspelare i Europa och Världen.
Detta är inte en hyllning till Carl Bildt, utan att erkännande att en politisk motståndare har lagt all sin energi i sin uppgift. Det kan jag bara respektera, även om hans åsikter strider mot mina. Jag kan dessutom inbilla mig att han kanske lyssnat och upptäckt att tänkaren Medvedev är värd att respektera.
Detta skulle avsevärt förbättra relationerna mellan de nordiska länderna.
Kachina,
Jag håller med att CB är ett levande bevis för att när kreativeteten får flöda fritt, tillförs obegränsat med energi. Men han har inte åstadkommit något konkret som gjorde något skillnad.
I fallet Afghanistan är nästan hela riksdagen (förutom V) bakom beslutet att bistå med svensktrupp i landet. Det är inte hans egen förtjänst. Däremot är det när det gäller att stänga ambassader och generalkonsulater i vissa länder. (Here we go again).
Georgien-Ryssland var uppenbart en kompispolitik med Georgiens president då CB fördömde Ryssland, som i efterhand visade sig att det var faktiskt Georgien som provocerade fram konflikten.
CB var inte välkommen i Sri-Lanka för att medla i nationella konflikten i landet för ett år sedan. Likaså inte heller i Israel. CBs odiplomatiska agerande angående Aftonbladet artikeln gjorde EU, med Sverige som ordförande, omöjlig att agera i Israeli-Palestina konflikten:
”Besides Aftonbladet, the Swedish government has also paid a price. With Sweden holding the presidency of the European Union for the second half of 2009, Bildt was supposed to visit Israel in mid-September. Yet, because of his and his government’s behavior in the Aftonbladet affair, the visit was canceled. The Israeli Foreign Ministry called it a problem of ”timing.” For its part, the Swedish Foreign Office denied the visit had been canceled. Instead it claimed that no date had been set, and Bildt would make an official visit to Israel sometime during Sweden’s EU presidency – something that did not come about.[49]
This crisis in Swedish-Israeli relations impaired the European Union’s ability to engage effectively in restarting the Middle East peace process. With Israel insisting that the Aftonbladet issue be resolved, Sweden as the European Union’s representative in government-level talks with Israel was unable to fulfill its task.[50]
When the chancellor of justice gave his ruling in September, the attempted legal battle against Aftonbladet ended before it began. Yet the big losers from the affair appear to be Aftonbladet itself, the Swedish government in the international sphere, and Europe as a whole, since Sweden stood at its helm for six months. From a European perspective, the crisis ended with the Spanish assumption of the presidency on 1 January 2010. The question of how long it will take for Swedish-Israeli relations to heal is another matter.”
http://www.jcpa.org/JCPA/Templates/ShowPage.asp?DRIT=3&DBID=1&LNGID=1&TMID=111&FID=624&PID=0&IID=3327&TTL=The_Aftonbladet_Organ-Trafficking_Accusations_against_Israel:_A_Case_Study
Att CB inte fick någon EU-top post var ett bevis på han inte var kvalificerad som du, Kachina, vill framstå honom för att vara. 27 EU-ledare kan inte ha fel.
Missförstå mig inte, jag har faktiskt respekt för honom som nuvarande utrikesminister, men att ställa honom på en pedestal är för att överdriva. Jag kan t o m fråga om en bild med honom när möjligheten finns – om han inte avvisar mig förstås.
bestofmankind
Jag säger som min morfar; ”När bilen står i diket är det ingen idé att diskutera hur den kom dit och vem som var orsaken. Det är bara att spänna för hästen och dra upp den.”
Du har räknat upp en del ”hjärnsläpp” och de är bara att kunstatera, men att Israel skall tillåtas utöva verbal utpressning mot en svensk regering på grund av en tidningsartikel, accepterar jag inte. Om sossarna är villiga att böja knän och be om nåd i ett sådant mediaspel, är de inte en lämplig regering.
Jag sätter inga människor på piedestal, jag beundrar ingen människa, jag har inga idoler. Tvärtom, jag mår fysiskt/psykiskt illa av att vistas bland dessa instinktiva och vidriga djur som kallar sig människor.
Men,…..som jag tidigare sagt. Både Universum och Nationer styrs av lagar och principer. Att av princip vara emot allt en annan gör och säger, är ingen bra princip. Den gör ”vattvälling” av allt kritikern säger och förtar kraften i en kritik när den verkligen behövs.
Av princip stöder jag flödande kreativitet, även när ett av mina barn i sin iver spillde ut en liter målarfärg på golvet. Det är som sagt inget att diskutera ”när bilen redan står i diket.”
Jag anser att Carl Bildt i huvudsak gjort ett mycket bra arbete för Sverige, trots några misstag och trots att han är moderat. Vore jag regeringschef skulle jag utan tvekan anställa honom en mandatperiod till, även fastän jag är socialist.
Det som fascinerar är att i verkligheten se ”andens makt över materian”. Jag hade väntad mig att han skulle gå i väggen redan första året, med det tempot. Men icke, istället fick vi se tankens makt över materian, alltså när ”mindflow” tillför energi i erforderlig mängd.
Det finns mängder av exempel på detta, som kvinnan i London ensam, med handkraft vände sin krockade och voltade bil för att hennes barn var instängda,….eller den 80-årige gubben som tog ett 1,8 m högt staket i ett språng för att rädda sitt barnbarnsbarn som satt på rälsen när tåget kom. Bob Beamons längdhopp i OS är ännu ett exempel på tankens makt över materian.
Det finns mängder av sådana exempel och jag blir lika fascinerad när jag får höra om dem, eftersom jag själv upplevt de ögonblicken och nu bara väntar på att det skall hända igen,……
Kachina,
Tack för alla Dina kommentarer. Jag håller inte alltidf med men Du är alltid tankeväckande.
Bestofmankind: Du förnekar Dig inte i Din personkritik av Bildt och Du tycks ägna Din tid åt att leta med ljus och lykta efter något att ”sätta dit honom” på (i kvällstidningsstil).
Småaktigt, verkligen småaktigt.
Jag håller honom definitivt inte på någon piedestal (och tror inte heller Kachina gör det, men han får förstås tala för sig själv) men Bildt är ju skyhögt över allt vad den rödgröna röran skulle kunna prestera. Det är närmast patetiskt att se dem i aktion. Jag fasar för den röra som skulle bli om de kommer tillbaka till maktposition – dessutom med Ohly och miljöpartiet som fullvärdiga regeringspartners. Miljöpartiet (delar av det, läsa Maria W) ) kan jag känna respekt för emellanåt men V är ju inte trovärdiga i dagens värd (knappt ens i gårdagens).
Jag kom att tänka på en sak, bestofmankind.
Bildning till folket, skolor, bibliotek, studieförbund och kvinnors lika är själva fundamentet i socialismen.
V måste ju ha halkat av banan totalt i frågan om Afghanistan. De har totalt tappat kontakten med sitt ursprung.
Tyvärr är jag böjd att hålla med Bestofmankind.
Carl Bildts enskilt viktigaste insats under sin tid som utrikesminister för center-högeralliansen i Sverige, var att bränna det som återstod av landets en gång så goda politiska relationer med Israel.
Avsaknad av reaktion var allt som behövdes.
Netanyahu/Lieberman ville rensa luften med anledning av antisemitbladets kulturartikel och Bildt, i egenskap an svensk utrikesminister, valde att ducka.
Var det alliansens valstrateger, som tog över utrikesministeriet under några månader i höstas?
Kanske Reinfeldt själv?
Kachina,
”Hjärnsläppen” överväger mer än vad han har åstadkommit. I skillnad mot dig bedömmer jag helheten och inte fragmentvis.
Och var vänlig håll isär, CBs hållning om Aftonbladets artikeln var politiskt korrekt men inte sättet hur han hanterade att förmedla den till Israel. Det är skilllnad det!
För att uppnå målen behöver man inte trappa på folk på vägen dit. En dålig nyhet skall förmedlas med respekt!
tsolin,
Din beteende och argumentation är fjortisaktigt. No further comments.
Bra skrivet och sagt !
Trevlig helg / T
Obs! trappa skall naturligtvis vara trampa på folk…
Kachina 17:15,
I frågan om Afghanistan ur Vs synvinkel, tror jag faktiskt att Ohly kommer att tänka om – förr eller senare.
Socialismen och feminismen handlar Vänsterpartiet om, och jag tror på honom.
Jag är socialist. Vore jag dessutom regeringschef, skulle jag i första hand erbjuda Carl Bildt jobbet som utrikesminister. Starka människor ristar spår i hjärnbarken, ord som dröjer kvar och gör sin verkan efter en tid. Vi har ännu inte sett de synergiska effekterna av de världsomspännande resorna. Jag har följt både Bildts och Medvedevs uttalanden och är hoppfull att de, med tiden, kommer att göra skillnad. De bägge är nyckelpersoner i Europas och Rysslands framtid.
flyktingar
Synd att göra dig besviken, men Netanyahu/Lieberman har sandlådestatus i världspolitiken. Det var barnsligt och oförskämt att kräva en ursäkt från den svenska regeringen, för en tidningsartikel i Aftonbladet. Vem vill prata med de sandlådebarnen?
Världen väntar bara på att det israeliska folket skall ge Netanyahu/Lieberman sparken, så att det kan föras vettiga samtal igen.
Jag hoppas du har rätt om Ohly. Frågan är om våningen på Östermalm, SUV:en på gatan och sonen på Lundsberg, går före de socialistiska värderingarna.
Ställningstagandet i Afghanistan är iaf ett rejält hjärnsläpp av V. Jag är glad att socialdemokraterna står fasta och orubbliga i den frågan.
Kachina, är du medveten om att hälften om befolkningen håller med Vänsterpartiet om Afghanistan? Alla andra partier vill fortsätta kriget, mot befolkningens vilja. Är det verkligen hjärnsläpp att representera befolkningens vilja? Jag skulle tycka det vore mycket obehagligt om inte ett enda av riksdagens partier stod för befolkningens åsikt om Afghanistan. Direkt odemokratiskt. Om i alla fall ett parti tydligt markerar att de vill ta hem soldaterna, då har den hälft av befolkningen som vill ta hem soldaterna ett alternativ att rösta på i September. Det vore trist om Sverigedemokraterna blev det enda partiet som stod för den sunda åsikten att ta hem soldaterna. Det skulle garantera dem både plats och vågmästarroll i riksdagen.
Hälften av befolkningen?
Vem har mätt denna magkänsla?
Hur insatta är de som svarar?
Hur många av befolkningen vet hur Sverige utvecklats från 1890 till nu och varför?
Afghanistan är inte längre ”långtbortistan”. Världen har krympt sedan 1994 och förhållandena i Afghanistan angår oss i allra högsta grad.
Bildning till folket, skolor, bibliotek, studieförbund och kvinnors lika värde är socialismen värdegrund. Jag har ingen förståelse för Vänsterns avståndstagande från de värderingarna i Afghanistan.
Afghanistan är inte en valfråga, så om Vänsterns strateger räknar med röster från den gruppen på den frågan, tar de gruvligt miste.
Blöt pekfingret på tungan. Håll sedan upp samma finger i luften. Känn varifrån vinden blåser samtidigt som du visar att du är Vänster.
Är det den grundvalen Vänstern bygger sin politik på?
Ni är inte ensamma.
FN och hela världen behöver en rätt och rättvis politik nu……Och det finns bara en rätt och rättvis politik ..Olof Palmes fotdanspolitik…
Var är den???? ..Denna politik för och åt hela världen,Sverige..!!!
Varför inte Sokrates, Platons, Pytagoras, Plotinus,…..politik och människosyn. De slår, var för sig, Palme med hästlänger eftersom de,…..nej, jag skall inte tjata om samma i evighet. Det får du ta reda på själv.
Kachina, du antyder att jag är vänster bara för att jag är emot kriget i Afghanistan. Det stämmer inte. Jag bara pekar på det faktum att V är det enda partiet som har åsikten att Sverige bör dra sig tillbaka från Afghanistan. Vad tror du Sokrates och Platon skulle sagt om ett system där folket visserligen får välja, men alla partier har samma åsikt? Det valet känns lite urvattnat och jag tror inte Sokrates och Platon skulle vara helt nöjda med den konstruktionen.
Jag förstår vad du menar, pravo. I sak har du rätt och nu finns ju Sverigedemokraterna. Det jag opponerar mot är att Vänstern sviker sina grundläggande värderingar, bara för att utgöra en skillnad i röstlotteriet.
Det är inte ärlig politik, utan taktik.
Valet är i sig ganska slätstruket och enahanda. Sju systrar på en gungbräda och en träbock (SD).
Trist. Det handlar om politisk slalom där det gäller att ta sig genom portarna utan att nudda vid de verkliga frågorna.
kachina:
I den verkliga världen, inte drömmarnas land, råder ett kallt krig mellan Iran och Israel, som då och då blossar upp som i Libanon och Gaza. Nyligen hittades en Hamasman död i Dubai, en möjlig signal till Israels fiender att ingen som hotar Israels existens kan känna sig säker. Detta oavsett vilka som sitter i Israels regering. Således fortsatt tuffa tag i sandlådan.
Tuffa tag kan vi tåla och er rätt till försvar har vi erkänt, men blöjbarn i regeringen tål vi inte. De vill vi inte ens prata med.
Byt regering.
Ja…alla verkar ha i stort sett samma åsikter.
Detta valet handlar nog mer om att ha en kompetent ledning.
Jag tror det ska mycket till innan de röd/gröna kan presentera en sådan.
Det finns väl ändå ingen som tror på Sahlin som innehavare av Sveriges högsta ämbete ?
Wetterstrand vore klokare, men det känns fortfarande inte som en nationell ledare.
Vi har nog helt enkelt det bästa som står till buds just nu.
Ge dem nytt förtroende.
De har haft lite bråttom i vissa frågor, men, det var ju också bråttom att bli av med några penningläckor.
Med förnyat förtroende tror jag att de överilade besluten kan utebli och att nya beslut kan få ta den tid de behöver.
Sveriges kväll i OS.
Hellner guld
Ohlsson brons
Södergren hjälte
Grattis Sverige!
Läs gärna Per T Ohlssons krönika i Sydsvenskan.
http://sydsvenskan.se/opinion/pertohlssonkronika/article631911/Sorgligt-skadespel.html
Den sammanfattar på ett tydligt sätt risken med att bjuda in vänsterpartiet i en regering.
V
Från en hallänning till en annan – visst har Du mycket rätt – sen får vi se till i september att den tredje här verksamma hallänningen får fortsatt förtroende!
Efter de nederländska styrkornas insats i Srebrenica 1995, kanske det bara är bra att de lämnar Afganistan?
Visionären
Tacl för tipset om Per T Ohlssons utmärkta artikel. Låt mig därifrån citerade följande avsnitt:
”Genom att inkludera Vänsterpartiet i det rödgröna alliansbygget har Socialdemokraterna, med sin stolta frihetstradition, surrat fast sig vid diktaturvänner och gamla nackskottsnostalgiker. Det förhållandet att en vänsterpartist tilldelats rollen som överste uttolkare av oppositionens budskap tyder rent av på att Mona Sahlin använder utrikes- och säkerhetspolitiken – ett område där klyftan mellan demokratisk socialism och kommunism har varit bråddjup – för att markera att Vänsterpartiet har blivit rumsrent.”
Detta är faktiskt skrämmande.
Bestofmankind: Du säger egentligen allt om Dig själv med följande kommentar:
”Socialismen och feminismen handlar Vänsterpartiet om, och jag tror på honom” (Ohly)
Behövs någon ytterligare kommentar om Dig?
I don´t think so! I Din (och Ohlys) värld kommer Sverige återigen att glömma sin europeiska identitet och börja ägna sig åt halvdiktaturer i tredje världen, förslagsvis med ”socialistiska” inslag (det vill säga konfiskera från de rika, dela ut till de fattiga, inför censur etc).
Pravo (19.22):
Du skriver ”Kachina, är du medveten om att hälften om befolkningen håller med Vänsterpartiet om Afghanistan? Alla andra partier vill fortsätta kriget, mot befolkningens vilja. Är det verkligen hjärnsläpp att representera befolkningens vilja?”
Svar Ja, det är hjärnsläpp. Eller populism om Du så vill. En regerings uppgift är inte att varje dag titts på opinionsundersökningar och handla efter vad den lättmanipulerade dagliga ”folkviljan” tycker om olika saker. Mandatet att regera ges i Riksdagsval vart fjärde år – det är inte SIFO som ger mandatet.
Jag tvivlar dessutom mycket på att ”halva befolkningen” vill att vi skall lämna Afghanistan. Jag tror faktiskt det finns ett starkt stöd för det. Och deltagandet i denna och andra fredsmissioner är, liksom det alltid varit i svensk modern historia, frivilligt.
Att lyssna på ”folkviljan” varje dag skulle exempelvis kunna innebära att vi röstar fram dagens dokusåpastjärnor, mediakändisar etc till viktiga funktioner (Darin som utrikesminister, någon?) Det vill säga budskap som: ”ut med alla utlänningar ur Sverige”, ”fri spritförsäljning i snabbköpet”, etc skulle få ett snabbt genomslag.
Personligen vore jag för en höjning av röståldern från nuvarande 18 år till 20 eller 21 (varför skall man ha rätt att rösta men inte att köpa alkohol?) för att öka mogenheten i politiken och något minska de populistiska inslagen i politiken.
I grunden är det nog bara ~2-3% av svenskarna som har ett sådant kvinnoförakt att man håller med vänsterpopulisterna om att man bör ta hem soldater som riskerar sina liv för att få frihet för kvinnorna i Afghanistan och i förlängningen i hela värden. Journalisterna i gemen har dock inte fattat galloppen utan driver tesen om ”ett krig som inte går att vinna”. De som ständigt upprepar detta vet måhända allt om hur krig skall vinnas. Men jag säger; tvi-vale för sådana experter.
”Behövs någon ytterligare kommentar om Dig?
I don´t think so! I Din (och Ohlys) värld kommer Sverige återigen att glömma sin europeiska identitet och börja ägna sig åt halvdiktaturer i tredje världen, förslagsvis med “socialistiska” inslag (det vill säga konfiskera från de rika, dela ut till de fattiga, inför censur etc).”
Dagens myt – som motståndaren älskar att mantra om och om – i brist av bättre argumentation.
Socialismen och feminismen applicerade i Afghanistans problem innebär att Sverige bidrar med nödvändiga insatser för att försvara den inhemska befolkningens, särskilt kvinnors och barns fri-och rättigheter till ett värdigt liv. Att befolkningen behöver åtminstone inte vara rädda för att gå ut utanför sitt hem.
”Vi har nu helt enkelt det bästa som står till buds just nu.
Ge dem nytt förtroende.”
Ja det är sant, OM man applåderar och gör vågor medan de sjuka och arbetslösa blir traumatiserade.
Men NEJ, det svenska folket är inte så känslokalla och zombiefierad som du är, mrmhalland.
Att du har onda ögon till dina infödda landsmän som är sjuka och arbetslösa är tragiskt.
Och det är just därför de rödgröna vinner valet i september. De tänker på helheten av befolkningen där ALLA, inte enbart de finansiellt priviligerade, har möjligheter och rättigheter till ett bättre och värdigt liv.
Kachina,
På tal om Nato-frågan vi diskuterade i en annan tråd – förklarad av Carina Hägg (S):
http://www.utrikesbulletinen.se/2010/02/vi-gar-inte-med-i-nato.html
Det finns INGENTING som har gjorts i Afghanistan när det gäller att bygga upp landet – annat än småpotatis.
Det krig som borde föras är kriget mot fattigdom och analfabetism. Det är SÅ man bekämakar talibanism.
Men krigets egentliga orsaker är höljd i medial dunkelhet…
I Irak breder nu ut sig en våg av lekemi bland allt annat helvete. Falludja blev fosforbombat med dess följder. Fortsatt krig i Afghanistan och ev ett anfall mot Iran kommer att bidra till ännu mer barn som får sjukdomar och får lida.
Världen idag är grym och girig och saknar ett samvete.
Det värsta av allt är alla dom som har försvarat och försvarar dessa handlingar.
Endast genom konfrontation mäts våra värderingars genuinitet.
Ett krig är ett ställningstagande. Man visar att man står för något. Att något är så pass viktigt att man är beredd att med sin kroppar stå i vägen för motståndaren.
Att undvika konflikt är det samma som att säga ”jag bryr mig inte”.
Ingen på denna blogg kan anklagas för att ”inte bry sig”.
Det vi diskuterar är antingen ”på vilken sida vi står” som i det kalla kriget mellan Israel och Iran
eller
metoderna för hur talibaiseringen av Afganistan ska bekämpas.
Närvaro av biståndsarbetare i Afganistan utan FN-beskydd innebäratt man köper säkerhet av den lokala klanledaren som i värsta fall är en opiumhandlande taliban. I så fall understödjer man det förtryck man vill motarbeta.
Kanske kan sådan biståndskorruption så småningom leda till folklig (jämför Fattah-Hamas) resning mot just biståndskorruptionen.
Men då måste våra pacifistiska biståndsarbetare fråga sig om deras biståndskorruption, som gör skurkar rika, inte är en ganska cynisk metod att skapa den vrede i ett samhälle, som får de som inte erhållit del av korruptionspengarna gör revolution, för att få sin ”rättvisa” del av korruptionskakan.
Alternativet är det Sverige gör. Man skickar ner trupp för att underlätta att det bistånd Sverige ger når fram.
Nu vill vänstern ta hem våra trupper som ska skydda och hjälpa civilbefolkningen en helt orimlig lösning. De hjälparbetare som de vill ska finnas kvar blir ju på detta sätt utan skydd för sin verksamhet. Hur idiotisk kan en vänsterpartist bli!?
http://rsgoteborg.wordpress.com/2010/02/21/det-ar-arbetarklassen-som-dor/
en amerikansk soldats historia.
Vilka är fienderna? Vad slåss man mot med den högteknologiska och dyra krigsapparaten som just nu används ute i världen? Borde inte denna användas i ytterst akuta fall? För en kort insats?
Hur kan det komma sig att man använder denna sofistikerade apparat plus levande människor som får offra livet i en långdragen krigshistoria där man redan erkänner att man inte kommer att vinna?
Är det för att någon tjänar på detta eller för att man inte vill inse att man måste tänka om (eller lära sig tänka först och skjuta sen…)
Är hotet från talibanerna tex så stort att det motiverar detta? För det är väl ändå ett världshot det är frågan om?
Man slåss mot förvirrade gruppereningar som lever kvar i ett gammeldags tänkesätt och som förmodligen stannat kvar pga av att de flesta av dem aldrig upplevt trygghet och vanligt liv alltför länge.
Eftersom de inte har likvärdiga vapen utan bara kan slå till med enklare krigsverktyg så handlar det inte om strid utan om utrotning. Alla ska dödas.
Var det inte en gubbe som hette Hitler som trodde man kunde genomföra det mot de grupper han ville ”ha bort”?
Och Iran – vad hotar där? Är det infrastrukturen? Människorna? Nej, eventuellt kärnvapen. Ja, skulle det gå att bomba bort?
I Irak var man tvungen att bomba sönder ett helt land för att få bort en enda gubbe. Fantastiskt effektivt.
För övrigt finns det tillräckligt med kärnvapen i världen att ett till gör varken till eller ifrån.
Börja med att nedrusta det som finns i Israel. Då kanske man fick något att förhandla med Iran om!