Framgången i Bryssel

Så har vi då kommit hem efter ett med alla rimliga mått mätt lyckat toppmöte i Bryssel.

Att Fredrik Reinfeldt såg nöjd ut på den avslutande presskonferensen i eftermiddag hade sina mycket goda grunder.

Allt såg inte alldeles bra ut när vi samlades till mötets början i går eftermiddag.

Frågan om hanteringen av den tjeckiska frågans alla dimensioner hängde rätt tung över oss. Det fanns en alldeles uppenbar risk att detta skulle kunna spåra ur på ett sätt som skapade det ena problemen efter det andra.

Strax före middagen kunde dock genom skickligt diplomatiskt arbete den knuten lösas – och kvällens olika middagar kunde därmed få ett betydligt mera konstruktivt förlopp.

Men på klimatsidan var det åtskilligt som återstod – framför allt när det gällde den avgörande frågan om s k klimatfinansieringen.

Efter arbete under natten var det denna fråga som kom att kräva mest energi under dagen. Och det var först efter det att allt annat hade klarats av under den långa sittningen i plenum som de avgörande stötestenarna kunde hanteras av Fredrik i en mindre krets.

Vi utrikesministrar ägnade vår middag åt en diskussion om hanteringen av de olika större förändringar som nu ligger framför oss i och med att Lissabon-traktaten kommer att träda i kraft. Det blev ett öppet och inspirerande tankeutbyte som vi kommer att föra vidare under de kommande månaderna.

Men en del sakfrågor har vi dock haft att hantera också.

Vi gjorde ett tydligt uttalande om Iran – såväl den bedrövliga situationen när det gäller medborgerliga fri- och rättigheter som den just nu alldeles avgörande nukleära frågan.

Vi följde noggranna utvecklingen i förhandlingarna i Honduras.

Och jag hade anledning att ägna olika samtal åt en del av de mer eller mindre sedvanliga utmaningarna i sydöstra Europa.

Framgångarna med det tjeckiska problemet och med klimatfinansieringen – som bl a ger en stark bas för nästa veckas samtal i Washington och New Delhi – kommer säkert att dominera medias rapportering.

Men vi skall för den sakens skull inte glömma framgångarna i övrigt.

Den Östersjö-strategi vi arbetat så hårt med är nu beslutad och klar – verkställighet kan börja.

Och vi fick höga betyg för det inriktningsbeslut om den kommande europeiska utrikestjänsten som nu kunde fattas – detta kommer att bli den vid sidan av den amerikanska starkaste utrikesförvaltningen i världen. Det kommer att ta sin tid – men vi har nu gett färdriktningen.

Så det var nöjda svenska delegationer som åkte hem från Bryssel.

Och nöjda delegationer från övriga EU-länder också.

Så skall det vara.

85 Responses to Framgången i Bryssel

  1. Bo W. Höglund skriver:

    Finansieringsbilden verkar nu klar, OK, bra!

    Se nu bara till att pengarna (löftena) finns kvar när den oundvikliga uppvärmningens följder börjar visa sig och inte är bortslösade på en meningslös kamp mot koldioxidutsläpp!

    Vandringen från den lilla istiden mot ett mera normalt tillstånd när Grönland är grönt och Vinland bevuxet med vindruvor har bara börjat.

  2. ibrodirka skriver:

    Vore även intressant att se Carl Bildts svar på detta:
    http://greatersurbiton.wordpress.com/2009/07/21/swedish-foreign-minister-carl-bildt-denies-over-half-the-srebrenica-massacre/

    Fast, tystnaden och ”glöm det förflutna” efteråt säger en hel del också.

  3. Visionären skriver:

    Jag för min del är nu övertygad. Folk med nära anknytning till Sveavägen 68 står för merparten av kvällens otroligt ”intellektuella” kommentarer (Obs! Ironi-varning). Intressant är också att när den där Wanderer tydligen blev censurerad och försvann dök plötsligt ”ibrodirka” upp med samma typ av spottloskor (är IP-adressen samma månne, eller hamnar även denna på Sveavägen 68).

    Kan kommentarerna ha något med framgången för det svenska ordförandeskapet att göra? Vore ju verkligen synd för alla sossar om Reinfeldt och Bildt m.fl. i den svenska delegationen får minsta lilla inrikespolitiska credit för sina insatser. Måste ju på alla sätt förhindras…eller hur?

    V

  4. moderat31 skriver:

    Hej

    Ser att du beskriver och kommenterar det mesta i ditt politiska liv men har inte hittat något om ditt beslut att släppa Biljana Plavsic en dömd krigsförbrytare ur fängelse . Hon har avtjänat sitt straff i Sverige och du har besökt henne i fängelse och nu undrar jag vad har detta handlat om? Besökte du henne för att hon ska kunna tacka dig för att du vittnade i hennes försvar under rättegången? Pratade ni om hennes brott? Gav du henne ditt stöd? Tänkte du på dina besök när du har fattat beslut att släppa henne ur fängelse? Är det inte lite konstigt att först vittna i hennes försvar, efter detta umgås med en dömd krigsförbrytare och sen fatta beslut att benåda henne?

  5. ibrodirka skriver:

    Visionären, vet faktiskt inte vilka som bor på Sveavägen 68, förmodligen sossarna eller vänsterpartiet?

    Beklagar, jag är privatperson som aldrig varigt medlem i något parti. Kan du säga detsamma? Jag förstår dock att när man inte har några motargument så måste det väl vara sossarnas, marsianernas eller åtminstone IFK Göteborgs fel.

  6. ibrodirka skriver:

    Bo, om det inte fanns korrupta intressen av att sälja vapen runtomkring världen till varje, helst högt pris (låter detta bekant?) så skulle det nog se väldigt olika ut.

  7. tsolin skriver:

    moderat31

    Du börjar bli lika tjatig med Ditt återkommande och rätt irrelevanta inlägg om Plavsic som den israeliske spam-roboten yal (eller vad han nu kallade sig) har varit med sina inlägg, oavsett vad Bildt skrivit om.

    Får jag föreslå att Du håller Dig till ämnet?

  8. tsolin skriver:

    För att just hålla sig till ämnet:

    Det verkar ha varit ett bra toppmöte att döma av också internationella mediakommentarer. En fjäder i hatten internationellt sett för Reinfeldt!

    Det vore intressant om Du, Bildt, kunde skriva litet mer vid tillfälle på denna blogg om vad tjeckernas underskrift betyder, det vill säga vad Lissabonföredragets ikrafträdande EGENTLIGEN kommer att få för praktiska följder för det europeiska samarbetet. Du skriver ovan om den europeiska utrikestjänsten exempelvis. Hur kommer den att se ut och vad får den för roll i förhållande till de nationella utrikestjänster som väl blir kvar?

  9. joholm skriver:

    tjeckernas underskrift betyder att vi är på väg in i svarta tider. nermontering av svenska demokratin…och det underbara STOR EUROPA föds ..varken mer eller mindre …

  10. ibrodirka skriver:

    joholm, nermonteringen påbörjades för länge sen, detta är mellansteg.

    vad jag inte förstår, för det är tydligen viktigare att klappa sig själva på ryggen än att säga nåt konkret och vettigt, är vad de praktiska påföljderna blir i EU-länder. Hur genomförs nåt som inte gäller på samma sätt överallt? Vad är meningen med EU då? Dessa enstaka länder hade väl kunnat göra detsamma själva, och utan EU. Liknar en ny Schengen, fast på en annan nivå, likasom olika rättigheter att jobba i andra EU länder osv. EU blir mer och mer en ingetsägande och ingetmenande ”brand”. Till vilket slags ”produkt” har de tydligen inte bestämt ännu, 50 år senare.

  11. ibrodirka skriver:

    Hoppsan, glömde det alla viktigaste — att alla ändå apploderade, gratulerade varandra och var glada. Förförligt vilka prioriteter byrokraterna där har, inte ens Astrid Lindgren hade kunnat skriva såna rapporter.

  12. spanaren skriver:

    Stormaktsbygget EU fortgår oförtrutet…
    Byggmästaren är att gratulera till ännu en
    framgång i skapandet av ”The United States of Europe”

    Var det inte ett utvidgat frihandelsavtal
    mellan suveräna nationalstater och med
    löftet att Sveriges neutrala och alliansfria
    utrikes/säkerhetspolitik inte skulle påverkas
    som med en ytterst liten majoritet fick ett JA i
    den svenska folkomröstningen?
    Hur blev det? Sverige är snart ett EUs ”Härjedalen”
    och det respektingivande svenska totalförsvaret
    har blivit en ”Nordic Battle Group (skyttebataljon)”
    inom den framtida EU-krigsmakten…

    Återstår att se om det senaste europeiska stormaktsbygget blir som ”Det heliga Romerska Riket (av tysk nation från 1400-talet)” som bestod 962-1806 och var ett löst förbund av vad vi idag kallar nationalstater eller följer utvecklingen i Europa
    de senaste seklerna – Napoleons Imperium 1806-1814,
    Hitlertysklands Neuropa 1933-1945, och Sovjetunionen
    (i Europa)1917-1991.

    Vi svenskar kommer tydligen hur som helst inte att tillfrågas huruvida vi vill medverka i det fortsatta stormaktsbygget oavsett vilken riktning utvecklingen än tar….

  13. perfro skriver:

    Framgångarna med Lissabonfördraget samt klimatkonferensen i Köpenhamn, vilken är början till något ännu bättre när väl stormakterna gått med, visar på ett förnämligt svensk ordför andeskap under ledning av Fredrik och Carl.

    Detta kommer också att få sin inrikespolitiska betydelse.
    Det klimatpolitiska vansinnet från röd-grönt håll blir inte lika trovärdigt.
    Det hindrar inte att kritik därifrån kommer. Målen är för snävt tilltagna och övergången till ett ekologiskt samhälle ska vara klar senast 2020-2030.

    Hursomhelst detta gör att alliansens chanser att vinna valet nästa år har stärkts betydligt.

    Vi kan nu också konstatera att socialdemokraterna gett efter för miljöpartiets krav vad gäller kärnkraften, detta trots att facket inom de stora exportföretagen är klart emot.

  14. Visionären skriver:

    Har ägnat en stund nu på morgonen åt att läsa olika svenska tidningars hemsidor (de rikstäckande) för att se vad de skriver om det svenska ordförandeskapets framgångar i Bryssel. Oavsett vad man tycker i sakfrågorna, så måste man ju ändå ge respekt åt – tänkte jag – att Fredrik Reinfeldt och den svenska delegation lyckats med sin målsättning att nå enighet inom unionen och att få fram ett relativt tydligt förhandlingsmandat inför Köpenhamnsmötet. Ett misslyckande i denna målsättning hade ju inneburit betydande risker för en avsevärd tempoförlust i klimatförhandlingarna, kanske i sådan utsträckning att Köpenhamnsmötet redan innan det påbörjats skulle kunna komma att dömas ut såsom meningslöst.

    Förväntansfull satte jag mig därför vid datorn och började ögna i hemsidorna. Resultatet?

    Jo, i Aftonbladet en halvljummen (föga förvånande) ledare som trots allt tyckte det var positivt att en överenskommelse nåtts. I Expressen, DN och SvD ingenting!

    Jag upprepar: Ingenting, Nada, Rien, Nothing!

    Jo förresten. I Expressen finns långt, långt ned i nyhetslöpet en liten kommentar som skrevs igår kväll om enighet vid EU-möte. Denna artikel överskuggas helt och hållet av rubriken ”Monas sköna seger”, som stått överst under huvuddelen av morgonen och i vilken artikel man kan läsa att kongressen gått på partistyrelsens linje i några för socialdemokrater omdebatterade frågor. Likaså SvD:s nyhetslöp tycks utgå från att läsarna är omåttligt intresserade av vad som händer på denna kongress. Många artiklar med stora rubriker på bästa plats. Således får vi i skrivande stund veta att S sänker skatten för pensionärerna och att Ingvar Carlsson ska bli ngn slags stöttepelare. Om gårdagens EU-möte finns som sagt inget att läsa, vare sig på ledarplats eller ens längre i nyhetslöpet (igår kväll fanns dock en artikel, huvudsakligen plankad från TT). I DN finns inte heller ngt att läsa längre om EU-mötet.

    Ja, ja. Inget nytt under solen alltså. Svenska vänstervridna nyhetsjournalister endast för svenska vänsterväljare skriver. Vi andra får söka våra nyheter på annat håll, t.ex. på denna blogg.

    V

    PS. Snälla Carl Bildt! Låt denna kommentar stå kvar, även fast den innehåller mediakritik. Den är inte oförskämt skriven i övrigt, innehåller inga länkar och pekar på ett stort samhällsproblem.

  15. Kachina skriver:

    ibrodirka, dadoemi, joholm

    Hämnd, är en mycket stark men destruktiv drivkraft. En kärnreaktion som bara leder till ny expanderande hämnd.

    Beslut och frigivande handlar om att dra ett streck över det gamla och forma nytt under EU:s ”paraply”.

    Hur EU kommer att se ut, vet vi ännu inte. Vi har precis lagt grunden, Lissabonfördraget, och nu är det upp till oss hur ”huset” kommer att se ut. Det blir vad vi gör de till. Om alltför många vill att det skall bli ett svart hål, blir det så.

    Om vi baserar vår framtid på att räkna döda från 1900-talet, blir det därefter.

    Varför inte blicka framåt och försöka bygga en bättre framtid för våra efterkommande, utan att älta gamla förorätter?

    Carl Bildt.

    I detta framtidsbygge ingår att genomskåda koldioxidbluffen. Den globala uppvärmningen är lika oundviklig som jorden rotation runt solen. Där ingår även att genomskåda mediarubriker som går ut på att öka läkemedelbolagens vinster inför årsbokslutet och därmed öka bonusutdelningen.

  16. stig2entreprenoren skriver:

    Att kampen för medborgerliga fri- och rättigheter nu är så intensiv i Iran beror nog mest på att de stora barnkullarna från början av 1980-talet (7 barn/kvinna 1984) nu växt upp och studerat, särskilt kvinnorna och att barnkullarnas storlek sen minskat mest radikalt i världen till 1,9 på 22år. Detta har lett till välståndsökning av nya mått. Dessa välutbildade ungdomar har andra insikter och andra perspektiv och därmed andra förväntningar på sina makthavare och andra traditionalister.
    Detta tycker jag är mycket hoppfullt!

  17. Kachina skriver:

    Jag noterar även att den svenska valrörelsen tog slut innan den börjat, efter att partistämman slagit in den sista spiken i den socialdemokratiska kistan, tydligen på grund av bristande kunskap i socialism.

    Samhälle, är ett socialt väsen med ett kollektivt medvetande. Man kan inte sälja ut vitala delar ur detta samhälle till särintressen som dränerar mer energi än de tillför, exv. sjukvård och skola. De kan aldrig bli annat än en cancersvulst i samhällskroppen, de som tillåts/uppmuntras använda våra gamla, sjuka och barn som handelsvaror.

    Den socialdemokratiska politiken har drabbats av en mental härdsmälta och spelar nu i samma division som borgarna.

  18. joholm skriver:

    Kachina min komentar hadde inget med hämnd att göra.
    utan det att varför ska vi gå mot ett STOR Europa med en stor mäktig central regering typ….. det kommer bara leda till krig o konflikt….. ett för stark centralt EU är inget bra …. medlems länder måste kunna få säga sitt o få ha kvar sin nationalitet..
    och som det blir så kommer vissa länder ha mer att säga till om än andra …vilket ä helt åt helskotta ..det är ett slaffsverk av sällanskådat slag….. tanken kanske är god vad vet ja jag är ju bara en outbildad svenne som tycker det är märkligt att länder som står med en fot kvar i inbördeskrig o alla möjliga hemska saker ska vara med o bestämma om min framtid…. NEJ tack .. och inte att glömma Lobbyism=koruption EU=Lobbyism i stor skala…
    bara att titta på det amerikanska systemet vilket jäkla skämnt=Lobbyism i stor skala .
    ja skriver som en jäkla kratta men jag tror du fattar va ja menar .

  19. smalanningen skriver:

    Blev stolt och glad igår när nyheterna basunerade ut ovan. Mycket bra jobbat av både Reinfeldt (har han hittat sin verkliga roll måntro?) och resten av den svenska delegationen.

    Sen håller jag lite med Kachina. När det gäller ”kompletteringen” av den svenska sjukvården till att införliva privata intressen och upphandlingar till höger och vänster så finns det INGEN som på allvar kan säga att vi fått en bättre sjukvård i Sverige efter detta. Allt, precis allt, har blivit sämre. Och fortsätter det så här – med allt fler privata försäkringar som vanligt folk kommer att tvingas lita på – så är vi snart i USA och filmen Sicko. Det är INTE långt bort.

    Oj offtopic. Men nåt jag ville säga bara.

    Här är en annan sak jag vill säga: Socialdemokraterna är ett skakat, visionslöst och svagt regeringsalternativ. Jag saknar ett verkligt socialliberalt parti som tar aktivt ansvar för samtliga sina medborgare – företagsledare som arbetslös – och ger dem de bästa förutsättningarna att jobba efter. Alliansen är idag det bästa alternativet även för en f d sosse som jag och något av dessa partier får min röst även 2010, men det är inte utan gnissel…

  20. tsolin skriver:

    joholm, spanaren m.fl.

    Det byggsa inget ”StorEuropa” såvitt jag kan se. ch (spanaren) vad svenskarna tackade ja till 1994 är en sak, men utvecklingen är ju dynamisk. Då (1994) föreföll det loigga långt fram i tiden med ett enat Europa, som också omfattar det gamla kommunistdominerade Östeuropa. Idag är det ett faktum. Nästa att knacka på dörren är länderna på Balkan och så småningom också Ukraina, Moldova och Vitryssland, även om det kommer att ta tid.

    Ryssland blir nog aldrig medlem av EU dock.

    Är det något dåligt med detta? Nej jag har svårt att se det. Länderna flätas ihop, ekonomierna likaså, folk studerar utomlands, lär sig främmande språk. Ester, slovaker, (öst)tyskar, svenskar och holländare med flera rör sig över gränserna utan pass eller visum, bor var de vill, korsbefruktar varandra och skapar – av egen fri vilja och inte på grund av diktat frn någon (exempelvis Moskva) ett enat Europa.

    Det är ju en fantastisk utveckling, osannolikt fantastisk!

    Man kan. som vissa av Er ovan, se detta som negativt, men jag ser enbart positiva saker i det för framtiden. Och ju effektivare detta Europa fungerar (Lissabonföredrag mm) desto bättre!

  21. Kachina skriver:

    ”…..utan det att varför ska vi gå mot ett STOR Europa med en stor mäktig central regering typ”

    Många ser det inte, men vi är mitt inne i byggandet av ett globalt nätverk. I detta ingår att administrera sju världsdelar i STORFORMAT. Vi måste kunna hantera det fysiska flödet mellan dessa världsdelar eftersom det mentala flödet är ett enda globalt nätverk. (Internet)

    ”….. det kommer bara leda till krig o konflikt…..”

    Globalt, kanske. Internt, sannolikt blir inte formen klar utan inre oroligheter eller ett kort inbördeskrig.

  22. joholm skriver:

    jo ja hoppas ni har rätt ….. men ja tror man måste titta på saker från ett negativt vis först … o vi får inte glömma vilka det är vi är i säng med.
    vist finns det otroligt stor positiva saker.
    men frågan om det är värt det att vi ska ta 25 steg bakåt …
    men men vi har i allfal tur att vi bor i Sverige.(inga dårar som grannar).

    vet att jag låter negativ som bara den men ja ser faran .. o ja gillar det inte.

  23. smalanningen skriver:

    joholm: En sak har USA lyckats väldigt bra med, och det är att det inte funnits några krig sedan det amerikanska inbördeskriget. En av de stora fördelarna med en union och EG – sedermera EU är en av de stora orsakerna till att vi inte sett några stora konflikter mellan de forna trätoländerna Frankrike, Tyskland och Storbritannien sedan andra världskriget.

    I första hand så är det fattigdom och utanförskap som skapar krig, inte nationalism. Nationalismen skaffar sig aldrig något egentligt fotfäste i ett land vars medborgare har ett jobb att gå till, en fungerande sjukvård och en möjlighet . Att vi ger länder utanför den ”trygga familjen” en röst är en investering för framtida generationer, inte din och min.

  24. smalanningen skriver:

    ”är att det inte funnits några inbördeskrig” ska det givetvis vara. Dessvärre har landet i väster varit bedrövligt på att starta onödiga krig utanför landets gränser.

  25. Visionären skriver:

    Fortsätter min mediekritik eftersom min förra kommentar fick stå kvar.

    Hittade genom Johan Ingerös blogg fram till denna artikel i DN:

    http://www.dn.se/kultur-noje/festen-vi-missade-1.324329

    Särskilt reagerade jag på följande stycke (notera att artikeln skrevs redan 2004):

    ”Att i dag, femton år senare, via tidningsarkiv och gamla nyhetsprogram försöka avläsa den svenska reaktionen på murens fall är en omskakande upplevelse.

    Gång på gång ertappar jag mig själv med att tänka att jag kanske drömt alltsammans. Att den där råkalla novembernatten kanske inte alls var det största ögonblicket i Europas historia sedan den 8 maj 1945. Från Berlin 1989 minns jag feststämningen när allt var över, betongen raserad och Politbyrån störtad; jag minns också allt det andra, hur vi i Västberlin höll andan under den tidiga höstens massdemonstrationer i DDR, livrädda för en ”kinesisk lösning”. DDR var ju det enda land som demonstrativt applåderade massakern vid Himmelska fridens torg.

    Men mina minnen verifieras aldrig, inte en enda gång, av svenska medier.

    Jag ger ordet till Jarl Alfredius: ”Statsminister Ingvar Carlsson har i dag varnat för allt för stor entusiasm.”

    Katarina Engberg (Östeuropaexpert): ”Det finns naturligtvis många faror.” (Aktuellt 10/11 -89)”

    Lustigt att läsa om Ingvar Carlssons varning, samme Carlsson som idag omhuldas av svenska nyhetsjournalister som en ”stöttepelare” som tydligen är utsedd att ta tillvara pensionärernas rättigheter. (Han kan ju inom parantes sagt börja med att verka för att det blir återbetalning av alla de miljarder som Göran ”varje krona ska återbetalas” Persson ”lånade” från de svenska pensionsfonderna.)

    Men detta är väl inget för en svensk nyhetsjournalist att börja rota i. T.o.m. en s.k. högerbloggare som Ingerö tycks ju köpa artikelns slutsats att det var den svenska nutralitetspolitiken som var problemet.

    V

  26. Kachina skriver:

    ”….. men ja tror man måste titta på saker från ett negativt vis först”

    Håller med. Man skall alltid granska kritiskt. Håller det sedan för granskningen, kan det vara värt att satsa på.

    ” … o vi får inte glömma vilka det är vi är i säng med.”

    Och, vilka det är vi får barn med. De är inte samma personer som vi gick i säng med, eftersom värderingar ändras av samvaro och nya faktorer. Vi tar inte över det gamla, utan formar det nya. Ett helt nytt folkslag är på väg att skapas, mentalt globalt och fysiskt administrativt.

  27. ibrodirka skriver:

    Kachina, i din kommentar blandade du ihop EU, Plavsics frigivande, ”att blicka framåt” osv. Jag förstår vad du vill säga, det är säkert inget illa menat, men detta rör sig inte om politiskt korrekta och positivtlåtande uppsatser. Det rörs sig om verklighet i Balkan, där tusental krigsförbrytare går fria (först och främst i Serbien), de skärper knivarna fortfarande, så att söga, och där de på detta vis också får stöd av cyniska hycklare bland EU politiker. ”Give peace a chance, why can’t we all just get together” och såna meddelanden till ”alla parter” är väl en tokig förenkling av vad som händer och är förödmjukande för de som vill gör npt positivt bland ”alla partena”.

    Bildt sa att det rör sig om Bosniens förflutna och att man skall vända sig framåt. Först och främst är det onekligen inte så utan det rörs sig om ”nuet” i Bosnien, för politikerna som serbiske Dodik skickar regeringens lyxplan för att hämta krigsförbrytare, går runt med henne och säger saker som får folk att tro att hon inte gjort nåt fel till att börja med. Alla andra folk ska ju slaktas och etniskt rensas. Vad skickar detta för meddelande till kanske framtida krigsförbrytare i Balken eller varsomhelst i världen? Vad skickar detta för meddelande till offren och deras familjer? VIlket slags ”försoning” kan man snacka om under såna omståndingheter, då Serbien ännu inte gett upp på såna fascistiska planer?

    Det är lätt att hitta på demagogiska slogan såsom Bildt gjorde, särskilt efter att ha själv bettet sig på ett så cniskt sätt, men sånt hjälper ingen förutom krigsförbrytarna och har annars inget med verkligheten att göra.

  28. soli01 skriver:

    Ryssland bör – när tiden är mogen – ingå i Eu? Är något sådant helt otänkbart?
    Vi blir en enda stor ”familj”!

  29. Kachina skriver:

    ibrodirka

    Nelson Mandela lever i verkligheten. Han har genomfört den i verkligheten, försoningen.

    Visst skall man göra upp med det förflutna, men inte genom hämnd och straff, utan som han gjorde genom rättegångar utan straff där offrens familjer och förövaren möttes i en genomlysning om hur och varför.

    Plavsic insåg sin skuld redan innan rättegången. Hon bär skulden inom sig var dag. Det första hon tänker på när hon vaknar och det sista hon tänker på innan hon somnar är de barn, kvinnor och män vars död hon är ansvarig för. Så fungerar det undermedvetna även hos de mest förhärdade brottslingar.

    Därför spelar det ingen roll om hon bor på Hinseberg eller i Balkan. Hon blir aldrig fri från sin skuld.
    Det värsta är när insikten kommer om att sinnet aldrig dör och att de ”döda” ser henne. Så, låt henne vara ifred med sina plågor.

    En Plavsic på Hinseberg hade kunnat bli en martyr, en enande symbol som används för att cementera det förlegade.

  30. ibrodirka skriver:

    Om jämförelse med USA: USA byggdes på strikta värderingar, snarare än intressen. Intressen kom senare i praktik i.o.m. den sjuka lobbysmen, och hade det inte varit för de grundläggande värderingarna, hade inte USA ens funnits till numera, nästan 250 år senare.

    EU emmelertid byggs på intressen från första dagen, intressen som ändras då och då, och där inga riktiga värderingar finns eller egentligen följs. Därför får man konstigheter som Schengen, Euro, olika rörelsefrihet (som ursprungligen nämndes som ett av huvudskäl till EU) osv. Med andra ord, även om onekligen en förenkling: Man har mer eller mindre skapat ett byrokratiskt monster som utnyttjas av olika lobbyster, med det värsta taget ur USA, och utan det goda i USA.

  31. ibrodirka skriver:

    Kachina, att de som masslaktade så många människor, våldtog mellan 20 och 50 tusen inte skall straffas, och att jämföra det med Sydafrika, kan bara någon som vägrar fatta påföljderna.

    När det gäller Plavsic och hennes ”samvete”, hon har redan skrivit i sin bok att hon medgav bara av praktiska skäl, så straffet blir mildare. Så mycket om vad hon ”vaknade med”.

    Undrar om du vore så förstående för ”människan Plavsic” om hon var lika inblandad i massslakt och etnisk rensning av, säg, Skåne. Ditt inlägg måste väl vara ett dåligt skämt.

  32. Kachina skriver:

    ”Ditt inlägg måste väl vara ett dåligt skämt.”

    Nej, det är baserat på empirisk kunskap. Vet du hur många som mördades och våldtogs i Sydafrika? Även om straffet skulle dömas efter antal offer, kan den fysiske gärningsmannen bara dödas en gång.

    Oavsett vad Plavsic säger och skriver, är hon som vi alla andra, en skådespelare i Demiurgens trädgård. Vi lever bakom en mask (personlighet) som är ”naken” precis när den vaknat och just före den somnar. DÅ, syns ångesten även hos Plavsic för även hon borde vid det här laget vara medveten om att ”the mind never dies”.

    Det hon fruktar mest är hennes egen fysiska död, för hon kommer att bli ”mottagen” av sina offer.

    Hon är dömd. Att anklaga och kräva längre straff ger henne bara möjligheten att tänka på annat. Låt henne vara ensam med sina tankar så bygger hon sitt eget straff, värre än det du kan åstadkomma.

  33. geneve2 skriver:

    Framgångarna i Bryssel är fantastiska!Mycket bra om detta har sagts på denna blogg. Fortsätt med det ni som har talets gåva. Det behövs. Det är verkligen förvånande att så lite skrivs om det i svenska medier.

    Visionären, du skriver om de pengar som Göran Persson ”lånade” från de svenska pensionsfonderna. Jag håller med dig till fullo att de skall betalas tillbaka!Detta är tydligen helt bortglömt. Nästa år skall nuvarande pensioner sänkas!

    Det jag funderar över också är, när man på Monas kongress hela tiden talar om vinster som privata bolag gör både på skola och vård och omsorg.
    Hur kan det vara så lönsamt att driva dessa verksamheter? Hur kan det bli så stora vinsteter?Landstingen och kommunerna har ju så svårt att klara sin ekonomi. Och de måste hela tiden göra nedskärningar och minska på personal för att det skall gå ihop. Är privata företag på något sätt driftigare än kommuner och landsting? Kan det i så fall vara något positivt med det i längden?

  34. Kachina skriver:

    ibrodirka

    Menar du att Nelson Mandela och det han åstadkommit är ett dåligt skämt? I så fall är din kunskap om verkligheten ett skämt.

    geneve2

    ”?Landstingen och kommunerna har ju så svårt att klara sin ekonomi. Och de måste hela tiden göra nedskärningar och minska på personal för att det skall gå ihop.”

    De har lärt sig av Thatcher att samhälle skall drivas som en koncern med interndebiteringar. Den som är bäst på att debitera den andre inom bolaget vinner. Därför har de inte råd att driva sig själva, annat än i konkurs.

  35. smalanningen skriver:

    Instämmer helt med geneve2 3:42.

    Instämmer inte alls med ibrodirka 3:17.

    Det viktiga är att hon blev dömd och att en del av brottet mot mänskligheten är uppklarad. Sen kan man alltid diskutera strafflängder och varianter. Vilket straff skulle egentligen passa de förbrytelser som Plavsic erkänt?

    När det gäller Sydafrika så är apartheidregimens fall inget annat än ett av världens underverk – iscensatt av en man som suttit i fängelse större delen av sitt liv. Uppenbarligen ägnade han fängelsetiden åt att tänka konstruktivt och framåt istället för destruktivt och bakåt.

    Vad man önskar att världen bestod av fler Nelson Mandela.

  36. retributivejustice skriver:

    Dear Mr. Bildt,

    in case You are reading these comments, and maybe responding to them, I would like to get an answer on some of the questions regarding Balkans and Bosnia-Herzegovina.

    All of Your previous statments, comments and writings imply that You have a strong positive connection towards Serbs (including bosnian Serbs). Unfortunatly, the leaders of those same Serbs You are so fond of, are found quilty of many monstruos crimes. Through Your actions You are trying to reduce the weight of those crimes and in some cases, like in Plavsic case, You are even setting those free.

    What I would like to know is following:
    1. How can a person like You allow himself to become ”friends” with people who are/were convicted of the most horrific crimes?
    2. Does it have any impact on Your political score?
    3. What about the justice? Should justice exist, for example in Sweden?
    (Or shall we continue putting imposters behind the bars and let the mass murderers free)

    *Killing 5 children makes you a terrible person, would’nt You agree?
    Alone in Sarajevo 1.800 children were killed from serbian granades. What kind of person can issue such command? You just helped set one free, Mr. Bildt. After she served 8 years.
    If it were even 5 children, would’nt You say it is too early to let that person go?

    Yours Truly,
    Child who survived

  37. ibrodirka skriver:

    Kachina, du utgör ifrån att detta handlar om hämnd, vilket är helt fel.

    Plavsic var en djupt osäker, olycklig och man kan säga även psykiskt sjuk människa redan innan kriget då hon sa på sina föreläsnigar (yrkesmässigt var hon professor i biologi på universetet i Sarajevo) t.ex. ”bosniska muslimer är serbiskt och kroatiskt genetiskt avfall”. Detta upprepade hon flera gånger senare, även mitt i kriget och sitt ”humanitära arbete”. Detta bara som en illustration av hennes profil. Hon personligen behävde inget straff som hämnd.

    Det handlar om vad Plavsic m. fl. stått och fortfarande står för. Det handlar om att Seseljs (som sitter i Haag) öppet fascistiska radikala partiet och dess små ungar fortfarande får sisådär 40% av röster i Serbien, och ”demokraterna” i Serbien liknar mest Sverigedemokraterna i Sverige. De riktiga demokraterna får sisådär 2-3% av rösterna. Det handlar att projektet som Plavsic et al står för inte är en avslutad historia bland de flesta serberna, utan bara ett mellansteg. Det handlar om att det dagligen skickas fascistiska meddelande av officiella politiker som samtidigt snackar om EU osv. Det handlar om att historien kommer förmodligen återupprepas, även denna gång drivet från Serbien och med EU ländernas oansvarige handlingar, såsom 1991-1995. Det är verkligheten, allt annat är tomt snack.

  38. ibrodirka skriver:

    Kachina, det Mandela åstadkommit är add de vita rasisterna (eller vita överhuvudtaget) som en jätteliten majoritet i Sydafrika att inte nämna hela Afrika, aldrig igen kommer att få tillfälle att göra se de gjorde. Väldigt klokt av honom.

    Det går (fortfarande) inte att jämföra med Balkan.

  39. Kachina skriver:

    Can you measure a sentence in time? When are the victims satisfied and stop their punishment? Eight years, eleven years? Who knows, the answer lies in a perceived sense of Time and a gutfeeling.

    When will the offender become free from his act?

    The answer is, NEVER in his mind.

    Revenge, is not the solution.

  40. Kachina skriver:

    Det blir ingen fred i Balkan utan att ni lä’mnar det gamla bakom er. Vi kan inte bygga framtiden på 1900-talets döda, då bevarar vi bara det sjuka som orsakade deras död.

    Om du inte vill jämföra Balkan och Sydafrika, så låt oss i alla fall enas om att Nelson Mandela är en förebild för många generationer framåt. När ni/vi kan tänka hans tankar, kan vi säga att vårt medvetande utvecklats.

  41. ibrodirka skriver:

    Smallaningen, hon eräkde och sen skrev i sin bok att hon gjorde det för att få ett mildare straff. Bägge två fakta stannar i historieböckerna, förevigt. Straffet som skulle passat, precis som för alla andra såna krigsförbrytare, var livstid.

    Rudolf Hess, som ju kapades innan WW2 i England, dog i fängelset i Tyskland, även om han inte ens hade möjlighet till att göra någonting under själva kriget, till skillnad från Plavsic. Och det var 100% rätt.

  42. ibrodirka skriver:

    Kachina, please note the fact that you are the only one here talking about ”revenge”.

  43. retributivejustice skriver:

    Kachina

    Supposing you are correct and revenge is not the answer, and jail is also not an answer. Then please tell me why do you need any jails at all in Sweden? Why don’t you just convict somebody and then set him free right away?

    Your opinion is very naive and I would remind you that you at least give it a fair thought before you post something like that again. Finally we are not talking about stealing a few appels here!

    Victims of such attrocities will never be satisfied because they lost someone nobody can give them back. At least those monsters that took so many lives can spend their life in jail.

    PS. I am even against death sentence, which those monsters probably deserve!

    PPS. Try to put yourself in a victims position, and answer me your question: ”When should the offender become free from his act?” (Maybe after 20 ”Ave Maria”??)
    Then try to be a judge, and tell me what is a just sentence.

  44. Kachina skriver:

    ”Det handlar om att historien kommer förmodligen återupprepas, även denna gång drivet från Serbien och med EU ländernas oansvarige handlingar, såsom 1991-1995. Det är verkligheten, allt annat är tomt snack.”

    Det var vad jag menade när jag tidigare sade att vi, internt inom EU, kommer att få ett inbördeskrig innan det stabiliserar sig. Det blir ett inbördeskrig mot fascismen, precis som det inbördeskrig USA upplevde mot slaveriet.

    Jag håller inte alls på personen Plavsic, utan konstaterar att hon inte längre sitter på Hinseberg och kan utnyttjas som martyr i propagandan. Hon är mer neutraliserad nu än hon var i fängelset och sitt innersta väsen, själens tankar, (icke att förväxla med personligheten) sitt eget undermedvetna, kommer hon inte undan.

  45. Kachina skriver:

    ”Your opinion is very naive ”

    What you say is that Nelson Mandela is very naive, because I only mirror his mind,…..and look at what he has accomplished.

  46. ibrodirka skriver:

    Kachina, om du förstod olika serbiska nyhetsändningar, skulle du se att hon visas som ”ett offer och martyr” nu mer än någonsin. Detta frisläppande visas som ”svenskarna förstod äntligen, precis som resten av världen. Nu bör vi göra det igen”.

    Ang. Mandela, det är som att jämföra Palme med Hitler, för att de snackade nåt slags ”socialism”. Snälla du, tänk om.

  47. Kachina skriver:

    ”hon visas som ”ett offer och martyr” nu mer än någonsin. ”

    Visst, det ingår i propagandan och är övergående. Om hon sitter i fängelse är effekten bestående.

    Menar du att det blir bra om vi tar död på serberna?

    Varför inte göra offentliga Mandela-rättegångar. Sätt dem på en stol i mitten av rummet och konfrontera de som dödat på distans och de som dödat direkt med sina offer, även om de bara finns på ett blodigt fotografi.

    Jag garanterar, straffet blir värre än en cell när de inte längre kan förtränga eller motivera sina handlingar.

  48. ibrodirka skriver:

    Medan hon satt i fängelse var det mycket mindre propaganda, för det var svårare att göra sån propaganda.

    Nej, vi ska inte ”ta död på serberna”, och jag skulle vänligen be dig inte göra såna monstruösa konstruktioner.

    Vad man borde se till är att en ”denazifikation” av samhället i Serbien, först och främst, äger rum, och de riktiga serbiska demokraterna skulle säga detsamma.

    Alltså, nåt liknande som såg till att Tyskland blev ett modernt och civiliserat land igen. Det har man försökt än så länge i Bosnien (för lite av det, enligt min mening) men det kan faktiskt inte lyckas om inte detsamma händer även i Serbien och Kroatien. I Kroatien har det börjat hända, och de har redan kommit långt. Det bär upprepas och förstärkas i Serbien också.

  49. ibrodirka skriver:

    ”bör”, har inte svenskt tangentbord här och får ”gissa mig fram”, så ursäkta stavningen och dylikt.

  50. spanaren skriver:

    Med hänvisning till de i utrikesministerns inlägg
    påtalade utmaningarna i sydöstra Europa.

    Refererande till en artikel ursprungligen i ”Strafor” -mycket trovärdig amerikansk källa- kan utvecklingen på Balkan ta en helt annan vändning än vad man hoppas på i Bryssel.
    Serbien har andra vänner än EU och kan om det gynnar Serbien välja en annan väg än den som leder till
    Bryssel särskilt om det finns en möjlighet att då
    återupprätta Serbiens territoriella integritet på det ena eller andra sättet.
    Vad gäller den nya ryska basen vid flygplatsen i Nis skall man nog vara en naiv svensk för att inte kunna
    genomskåda Maskirovkan.

    http://www.b92.net/eng/insight/opinions.php?nav_id=62475

  51. ibrodirka skriver:

    spanaren, stämmer 100%, även om de håller på och drömmer i slutändan.

    Ryssland har mycket större och viktigare intressen än Serbien, även om de spelar serberna på ett väldigt smart sätt — till skillnad från EU.

  52. Kachina skriver:

    ””denazifikation” av samhället ”

    Nürnbergrättegången denazifierade det tyska folket, både den levande och den kommande generationen. De bar den ”tyska skulden” ända fram till 90-talet, även de som inte ens var födda när brottet begicks.

    Nürnbergrättegång eller Mandelarättegång, men visst skall de ställas till svars de skyldiga. Låt dem sitta i en stol i rummets mitt och möta offrets familj, en situation där de varken kan förtränga eller förminska sina handlingar.

    Straffet, att få insikt i vad de verkligen gjort, möta offrets familj, är värre än kula, piska eller cell.

    Det är dessutom enda vägen till försoning. Den enda vägen för familjen att få utlopp för sorgen, lämna den bakom sig och gå vidare.

  53. Bo W. Höglund skriver:

    Måste faktiskt scrolla upp till utrikesministerns ursprungliga inlägg för att se om han verkligen bara talade om Balkan!

    Det fanns faktiskt en bisats ”de mer eller mindre sedvanliga utmaningarna i sydöstra Europa.” – bland alla de övriga större frågorna och problemen.

    Men de flesta ”kommentarerna” här kommenterar ju mest detaljer i Balkanproblemen – tycker nog att det faktiskt är lite oartigt mot blogginnehavaren!

  54. ibrodirka skriver:

    Tack för din åsikt. Nu när vi tycker till, så tycker och vet jag att det är lite mer än ”oartigt” att reklamera vapenförsäljning på denna och andra sajter.

  55. Kachina skriver:

    Trådpolisen håller koll på ordflödet.

    Du BoW, det råkar väl inte vara så att du jobbade för STASI, på den tid det begav sig?

    Ett träd med grenar, kvistar och löv eller barr, är mycket mer levande än en naken trädstam.

    Meditera över detta Bo, i förhållande till ett inlägg av blogginnehavare.

  56. ibrodirka skriver:

    Varför inte, hundratusentals döda är ju bara ”detaljer” ur en vapenhandlares perpektiv.

  57. spanaren skriver:

    Balkan, erkannerligen Serbiens vägval, och
    vad som därpå kan följa torde tillsammans
    med utvecklingen i vad Moskva kallar
    ”det nära utlandet” vara de områden där
    det idag finns största risken för en
    tom väpnad konflikt mellan EU/USA/NATO
    och Ryssland/CIS/CSTO och borde enligt min
    mening i högsta grad vara värd en diskussion
    om EU i en geopolitisk kontext.

    De som inte vill diskutera säkerhetspolitik
    står det fritt att föra fram andra aspekter
    på bloggägarens inlägg…..

  58. ibrodirka skriver:

    Om de inte redan diskuterat det och skaffat fram ett plan, så är det redan försent för EU. Vad jag är rädd för är att just detta är ”planet” — ”improvisera lite här och där, kohandla över Bosnien, Kroatien, Serbien och Kosovo, och så väntar vi på att Rysslands gas tar slut”. Allt tyder ungefär på detta, hur dumt det än låter. Ju dummare, desto troligare.

  59. tsolin skriver:

    spanaren (6:59)

    Jag har mycket, mycket svårt att se det minsta tecken, vare sig nu eller i framtiden, till en väpnad konflikt mellan Ryssland och EU (eller ”väst”) om Balkan.

    Balkan har valt sin väg och den går mot EU. Ryssland lockar med diverse profitabla transaktioner på vägen, men det geopolitiska valet för Balkan är helt klart och det leder inte mot Moskva utan mot Bryssel.

    Vad har Ryssland att locka en ung generation med? Vapenskrammel? Oljepengar? Knappast!

    Väldigt mycket Balkan annars på denna blogg. Är detta världens centrum?

  60. Bo W. Höglund skriver:

    Nu yras det om Balkan IGEN, samtidigt som någon har hittat på en dröm om vapenhandlare, dessa senare tror jag inte heller jag sett omnämnas i blogginnehavarens inlägg.
    Allmänna politiska diskussiner kan väl vara intressanta men knappast som kommentarer i utrkesministerns blogg – han kanske anser sig tvungen att läsa dravlet?

  61. Kachina skriver:

    ”Är detta världens centrum?”

    Det var där Carl Bildt mötte verkligheten, så det är nog att betrakta som hans medvetandecentrum.

  62. ibrodirka skriver:

    Balkan har inte valt sin väg ännu, när det gäller EU. Man kan säga att för det mesta Kroatien och Bosnien är pro-EU (vilket kan förändras), medan Serbien ser EU bara som ett medel i egna syften (precis som Slovenien alltid gjort).

    Serbiska mytologin om bl.a. ”ryska bröder” (som varenda gång sålt de billift till slut) är inte att underskatta.

    Jo, Balkan är visst världens centrum ;-) Ett världskrig startade redan där, och ett tredje kan väl startas oxå. Inte för att det är väldigt troligt, tack vare först och främst NATO och amerikanerna (definitivt inte EU), men är fortfarande en realistisk möjlighet.

  63. Kachina skriver:

    Vi har löst konflikter ”The Ibrodirka Way” i mer än sextusen år och det enda som eskalerat är konflikterna och vapenhandlarnas vinster.

    Har du något vettigt att säga Bo,…..utan att komma med en massa dravel som trådpolis?

    Bildt kanske känner sig tvingad att läsa även dina alster.

  64. mrmhalland01 skriver:

    Inget av Balkans länder är redo för medlemsskap på många år ännu !
    VARFÖR Carl Bildt vill du stressa på detta ??
    Vilket är ditt dolda syfte ?

  65. ibrodirka skriver:

    Förresten, NATO är mycket, mycket viktigare för Balkan än EU, inte bara effektivare på plats.

    Hur och varför, har jag försökt sammanfatta här:
    https://carlbildt.wordpress.com/2009/10/20/framme-till-slut/#comments

    Kroatien är redan inne i NATO (tack och lov), Bosnien följer, Kosovo troligen näst.

  66. Kachina skriver:

    Men,……det där med Leopard gjorde du bra, Bo.

    Så, misströsta inte. Du har kvalitéer även om de inte finns inom den långsiktigt mentala/sociala strategin.

  67. ibrodirka skriver:

    Kachina säger:
    oktober 31, 2009 kl 8:29 e m
    ”Vi har löst konflikter ”The Ibrodirka Way” i mer än sextusen år och det enda som eskalerat är konflikterna och vapenhandlarnas vinster.”

    Vad tusen är ”The Ibrodirka Way”? Berätta gärna, för jag är inte säker själv längre… ;-)

  68. Kachina skriver:

    ”Vad tusen är ”The Ibrodirka Way”? Berätta gärna, för jag är inte säker själv längre… ;-)”

    Det är det som är meningen. Vidgade vyer förändrar perspektivet. Till slut kanske det förändrar vårt förhållningssätt till avgörande frågor.

  69. ibrodirka skriver:

    Kachina, tack för ett väldigt specifikt förslag ;-) Med BoW vet man åtminsone vad han säger och varför, dig skulle inte ens Dan Bwons Robert Langdon kunna dekryptera…

    Allvarligt talat, så tycker jag att det enda konstruktiva och realistiska utvägen är påtryckningar på först och främst Serbien, sen att skräpa Daytonavtalet i Bosnien och reformera det till ett normalt land istället för att stödja detta nationalistiska apartheidsystem där, förstårka EU närvaron och se till att alla dessa länder hamnar i NATO så fort som möjligt. Sen får vi fundera på fullt EU medlemskap osv.

  70. Kachina skriver:

    ”…..dig skulle inte ens Dan Bwons Robert Langdon kunna dekryptera…”

    Det kommer, ur det undermedvetna där jag planterat tanken. Nyckeln heter Nelson Mandela. Studera hur han agerat. Studera fångvården efter hans tillträde som inte längre handlar om förvaring, utan om att förövaren skall känna det offret och dennes familj kände. Mandela och Sydafrika kommer att stå som förebild för framtidens rättsskapande och straff.

    Samtidigt vill jag säga åt de som trampar på och förlöjligar Kofi Annan, att ni har fel. Han kommer att få upprättelse och bli en framtida förebild.

    Hur jag kan veta det? Avslöjar jag inte.

  71. spanaren skriver:

    Tsolin,

    Balkan är delat mellan de stater som i
    religiöst/kulturellt/historiskt avseende
    står nära Ryssland (Serbien/Bulgarien/Grekland)
    och de områden som sedan urminnes tid tillhört Väst
    (Slovenien/Kroatien)och krigen/inbördeskrigen
    i området har pågått i sekler.
    Historien har tagit slut lika lite här som i
    Östersjöområdet även om VI i vårt närområde ensidigt proklamerat ”Fred i vår tid”.

    Självklart föreligger idag inte någon överhängande
    fara för en militär konflikt mellan Ryssland och Väst på Balkan men läget kan snabbt förändras som vi såg
    1999 då storkriget var mycket nära mellan USA/NATO
    och Serbien/Ryssland.
    Vem förutsåg ens några månader i förväg utbrottet av de jugoslaviska inbördeskrigen?
    Kosovokrisen är på intet sätt löst och i Bosnien
    kan ett nytt krig blossa upp om Republika Srbska
    förklarar sig självständigt med samma relation
    till Serbien som Abchasien har till Ryssland.
    Lämnar en ny länk till Jamestown Foundation som
    tillägg till min förra som raderades av någon
    anledning.
    Varför gör ryssen detta i en tid när militära konflikter tillhör historien och Fukuyamas
    nya världsordning råder.

    http://www.jamestown.org/programs/edm/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=35677&tx_ttnews%5BbackPid%5D=27&cHash=2192157760

  72. ibrodirka skriver:

    Är du Vinnie Mendela, eller? Tack för det, med en gång i tiden föreslog jag att man i Balkan skulle följa Mahatma Gandis, sen även Mandelas väg, och nu vet jag hur dumt det var. Åk gärna till någon av dessa länder, prata med folk och sen försök jämföra med Sydafrika. Snacka gärna med nån av serbiska fascister om FN, Annan och Mandela, och om du överlever, lovar jag heja och rösta på dig varsomhelst.

  73. Kachina skriver:

    ibrodirka

    Jag glömde kommentera ditt förhållningssätt till EU/Balkan.

    Det löser sig av sig självt, bara vi ger det tid. Det går inte att tvinga/hasta fram en lösning utan den måste komma ur det den stora massan anpassat sig till.

    Om den riktar blicken mot Bryssel eller Moskva, må vara hänt, så länge de hamnar där de känner sig trygga.

  74. ibrodirka skriver:

    Min föregående kommentar var menad för Kachina, förresten.

    Jamestownartikeln sammanfattar bara det som är allmänt känt och jag kan inte fatta att folk inte inser det tydliga. Kalla kriget har aldrig avslutats, bara förändrats.

  75. Visionären skriver:

    Kachina och ibrodirka

    Nu känns det som vi börjar närma oss en utväxling av mailadresser. Så att ni besparar oss andra diagnosen ”scrollfinger”.

    :-)

    V

  76. ibrodirka skriver:

    Kachina oktober 31, 2009 kl 9:14 e m

    Det är det som nog skulle ta sex tusen år…

    Nuvarande ”High Representative” i Bosnien, österrikaren Valentin Inzko sa en väldigt viktig sanning häromdagen, ungefär: ”Visst är bosniska staten trasig, men inte lika trasig som Bryssel”. Så mycket om tron på EU.

  77. Kachina skriver:

    ”Är du Vinnie Mendela, eller?”

    Nej, jag är en gammal gubbe som bor i Norrland och hunnit erfara mer än vad många gör under tre liv.
    (Kachina, är ett synnerligen maskulint cosmiskt strålväsen, en sk. ärkeängel.)

    Plastikkirurgi är svårare än att styra den allmänna opinionen, inkluderat fascister. Tanken är faktiskt snabbare än ljuset och verkar på oändliga avstånd. Därför går den att förändra, men då måste man tala serbiska.

  78. Visionären skriver:

    Kachina 9:27

    :-)

    Det förklarar en hel del, men säg mig, du som trots att du kallar dig för socialist brukar vara uppriktig: – Vad anser du om svensk nyhetsrapportering?

    V

  79. ibrodirka skriver:

    Detta är ju offtopic :-)

    Var är BoW, när man behöver honom…

  80. Kachina skriver:

    Media, i vilket land de än befinner sig, styrs av kapitalet som kommunister brukar säga, av bakomliggande politiska och ekonomiska krafter, är det jag använder mig av.

    Media styr och formar massan, opinionen, både genom sitt tal och sin tystnad.

    Jag är emot Alliansens grundläggande ideologi, men jag tycker det är svagt av svenskt media att ge dem det erkännande de förtjänat under ordförandeskapet. EU har börjat få en tydlig och stark utrikespolitik, samtidigt som den inre strukturen stärkts.

    Det erkännandet måste man ge, även till en motståndare.

  81. Visionären skriver:

    Tack Kachina för ditt svar i denna fråga.

    Tänkte precis efterlysa ditt ”inte” men det upptäckte du ju själv.

    Se nu till att hermelinen inte biter dig i ekorrsvansen när du inträder i den fjärde (?) dimensionen.

    V

  82. smalanningen skriver:

    Godmorgon bloggen.

    Härlig diskussion härovan :)

  83. spanaren skriver:

    Har Pravo eller någon annan debattör uppgifter
    om hur opinionsläget mellan de politiska partierna
    i Serbien ser ut idag?

    Hur stort stöd har idag SRS och med SRS samarbetande
    partier. Vad det skulle innebära för EU/NATO på
    Balkan om SRS tar makten i Belgrad behöver inga
    närmare utläggningar….

    ”Nationalisterna” vann förra valet men kunde
    inte bilda regeringen sedan ett litet vågmästarparti
    ”övertalats” (av vem?) att byta sida till de
    ”västvänliga” som idag bildar regering i landet.

    http://www.b92.net/eng/news/politics-article.php?yyyy=2009&mm=11&dd=01&nav_id=62732

  84. ibrodirka skriver:

    spanaren, Seseljs SRS har delats upp, efter avägängen av några ledare nyligen, de formade nya partier. I det senaste valet fick Seseljs fascister 95 säten i parlamentet, den regerande koalitionen 105, Kostunicas parti (som man kan säga numera ligger mittemellan Milosevics och Seseljs) fick 26, minoriteterna 10 och socijalisterna 14. Den regerande koalitionen stöds för det mesta även av Milosevics gamla parti. Valet var förra året, kan innehålla nåt litet fel nånstans, men i princip ser det ut på det sättet.

    Har sett olika (tydligen beställda) opinionundersökningar så kan inte säga hur lägget ligger just nu i procenttal, men det verkar ganska tydligt att Seseljs radikaler är på väg tillbaka efter interna uppdelningar, och detta betyder att rösterna går tillbaka from Milosevics gamla SPS till radikalerna igen.

    Landet där en hel del folk väljer mellan sk ”socijalister” (Miliosevic) och ”radikala” (Seseljs fascister) som mest konkurerar med varandra måste väl vara väldigt ”speciellt” och ”väldigt demokratiskt”.

  85. ibrodirka skriver:

    Förresten, det finns ingen enorm skillnad i politiken som framförs av den nu regerande koalitionen, Seseljs radikaler, Kostunica osv. Det handlar för det mesta om att de andra (”socijalisterna”, Kostunicas DSS och synnerligen ”radikalerna”) är aningen klarare i det de säger de vill göra, vad som slutligen görs handlar om nyanser.

    Kanske går att jämföra (villkorligt) med Sverige där sossarna till slut genomförde det flesta av vad ”nydemokraternas” stod för, och där en hel del tyder på, moderaterna nu kommer att genomföra det mesta av sverigedemokraternas politik.

%d bloggare gillar detta: