Lars Leijonborg

Dagens politiska nyhet var självklart Lars Leijonborgs besked om att han nu ämnar att lämna den aktiva politiken och avgå ur regeringen.

Han gör det efter en påtagligt framgångsrik period som statsråd.

Det var alliansregeringens avsikt att lyfta Sverige som forskningsnation, och såväl den stora forskningspropositionen med dess stora nya satsningar som framgången med att få ESS-projektet till Lund har ju under Lars ledning visat att det var en allvarigt menad ambition.

Till detta skall så läggas Lars arbete med att leda globaliseringsrådets arbete under de senaste två åren. Mitt i den akuta krisen tror jag faktiskt att vi än mer behöver de bredare och längre perspektiv som dess arbete inneburit.

Men Lars har ju bakom sig en lång och spännande politisk verksamhet.

Jag minns kanske alldeles speciellt hans roll under den borgerliga regeringen i början av 1990-talet.

När det ibland kunde framstå som lite svajigt vad gällde folkpartiets politiska kurs var det alltid den dåvarande gruppledaren Lars Leijonborg – ofta i samarbete med Anne Wibble – som försökte att hålla kursen tydlig.

Och när han senare övertog som partiledare var det med en mycket tydlig inriktning på att medverka till ett allt närmare borgerligt samarbete.

Så blev det ju också. Allianssamarbetet växte fram och ledde till regeringsskiftet 2006, och Lars hade sedan möjlighet att på ett för vår framtid mycket viktigt område visa att den nya politiken också gav resultatet.

När vi talades vid efter regeringssammanträdet i dag på förmiddagen sade Lars att han såg fram mot en lång och skön sommarsemester.

Det har jag stor förståelse för – men jag utgår från att vi därefter kommer att få fortsätta att höra av Lars i samhällsdebatten.

Inte minst behövs de nya perspektiv han arbetat med under de senaste åren – och kommer att behövas allt mer.

6 Responses to Lars Leijonborg

  1. photoimagine skriver:

    Leijonkungen.
    Honom önskar vi lycka till i fortsättningen!

  2. mrmhalland01 skriver:

    Ja, hoppas han får en skön semester först och främst.

    Jag vet väldigt lite om honom, vilket väl kan vara en form av kritik.
    Detta gäller väl i och för sig de flesta ”gamla” politiker,
    undantaget denna bloggs författare.

    Jag har dock uppfattat ”Leijonkungen” som en arbetsam person.

  3. soli01 skriver:

    mrmhalland – jag har fått hans veckobrev eller liknande och där visades att Leijonborg hade många bollar i luften och var dessutom mottaglig för olika tips. Han verkade inte ligga på latsidan.
    Han gör rätt som pensionerar sig från politiken! Har varit med länge och har förståndet kvar att själv bestämma avgångsdag.

  4. mrmhalland01 skriver:

    Ja soli,

    Jag tycker också att han gör rätt.
    Med detta menar jag inte att jag vill bli av med honom.
    Han har självklart haft en tung period sedan han var partiledare och förmodligen långt innan bytet.

    Någon gång sviker så klart motiveringen i sådana situationer.

    Som sagt, jag önskar honom all lycka med vad han än tänker göra och tackar för att han (utan tvekan) var en stor del i alliansens valseger 2006.

  5. perfro skriver:

    Fp har stått för rader av olika kursriktningar.

    Lars Leijonbog har inte direkt en karesmatisk läggning, men har ändå bidragit till att5 68-vågehfick ge vika liksom snällismen under Westerbergs tid
    Nu är fp ien rad frågor mer högerorintert än modeteraterna, som väl fått enpassa sig till den kompromisspolitik alliansen måst företräda.

    ÄNDÅ.
    En skärpning krävs frånmoderat håll.

  6. […] mer om andras syn på Leijonborgs avgång här, här, här, här, här, här, här och […]

