Bron över Öresund

Sent tillbaka på hotellet i Köpenhamn efter middag på operahuset i Malmö.

Lite underligt – man flyger till Köpenhamn, varefter man tar bussen till Malmö för middag, och reser sedan tillbaka till hotellet i Köpenhamn för fortsatta diskussioner här i morgon innan det bär vidare till Bryssel.

Varje gång jag åker över Öresundsbrons påminns jag om den lika utdragna som komplcerade historien om dess tillblivelse.

Jag vill inte påstå att jag varit med om hela den historien – den är betydligt längre än så – men dock om en betydande del.

Om hur vi på 1980-talet drev kampanj för denna förbindelse. Och socialdemokraterna långsamt och under betydande tumult svängde. Om hur vi sedan under den borgerliga regeringsperioden i början av 1990-talet hade att ge förbindelsen en utformning i överensstämmelse med våra miljökrav och lotsa allt fram mot ett avgörande grönt ljus.

Det var ett förfärligt harvande.

På sina håll var det ingen gräns på det elände som denna bro skulle kunna medföra för vårt älskade fosterland. Det talades om miljö, men i grunden handlade det om hos icke så få om en närmast existentiell beröringsångest med omvärlden.

Europa – som på något sätt fanns på andra sidan bron – var farligt. Mycket farligt.

Men bro blev det i alla fall. Jag hade som statsminister att administrera den rätt surrealistiska uppvisningen när miljöministern avgick ur regeringen i protest medan det parti som han var ledare för satt kvar. Och jag var nog inte den enda som inte till alla delar förstod logiken i agerandet.

Men en bro blev det, och i dag växer storregionen med Skåne och Själland gradvis samman som ett allt tydligare kraftcentrum i det nordligare Europa.

Allt tar sin tid – men tendensen går det inte att ta fel på.

Och jag tror nog att man får leta med en ganska så rejäl lupp för att i dag hitta någon som fortfarande envisas med att stamma om att det nog var fel att bygga denna förbindelse.

Jag har inte frågat Olof Johansson var han tycker i dag – och jag skall nog vara hygglig och låta bli att göra det.

7 Responses to Bron över Öresund

  1. knightone skriver:

    Finns ingen gräns på hur fåniga argumenten kan låta när Sverige delas i två läger.

    Öresundsbrn ja… allt från ålar som inte skulle kunna simma igenom till knarkleveranser från ”Europa”.

    EU omröstningen en annan konflikt… plötsligt skulle falukorven förbjudas och ölen skulle bli billig.

    Jojo.

  2. leikul skriver:

    Nej det finns massa negativa saker också med bron, det hoppas jag Carl inser lite också även om det inte verkar så. Jag bodde i Skåne under sent 60 och under 70talet och jag tycker det var charmigare på den tiden, det fanns mycket bra och snabba eller lagom långsamma(om man ville ta en räksmörgås och en öl) förbindelser.
    Dessutom har jag inte hört att miljöbiologerna har fritagit bron från något ansvar…….torsktillgången i Östersjön är väl påverkad av bron efter vad jag hört.

  3. brindefalk skriver:

    Tacksam för politiker som vågar se visioner för utveckling av samhället!

  4. flamman skriver:

    jag tillhør de ca 25000,som pendlar varje dag mellan svergie o danmark.Jag tror inte att politikerna sjælva insåg hur framsynta de var då bron fick klartecken.
    Den ær ingen bro længre,den ær en integration mellan svergie och europa.
    Och en av de vackraste vægar man kan ha till jobbet.

  5. kristinaw skriver:

    Visste inte att det fanns ett operahus i Malmee…

  6. stig2entreprenoren skriver:

    När nu den extentiella beröringsångesten med omvärlden är bruten är det dags att planera för bro nr 2, kanske vid Helsingborg?
    Vid Bosporen började man planera bro nr 2 när nr 1 var klar. Båda är idag överlastade och man diskuterar nr 3. Istanbul är nu ”Europas Singapore” med en dynamik så det förslår.
    Vi kanske skall nöja oss med att snacka A-kassereformer?
    Hur framsynta kan vi tillåta oss att vara?

  7. stig2entreprenoren skriver:

    Bron var ett framsynt och lyckat projekt alla kategorier.
    Låt oss nu ta fram 10 nya projekt av samma kaliber!
    Det kommer att lindra tristessen genom en ny vital debatt.
    Det kommer att leda om uppmärksamheten mot mer produktiva mål.
    Hur bra vill vi låta det bli?
    Låt oss gemensamt ta fram en 10 i topp lista?
    Olof Johansson kanske har haft tid att fundera ett slag?
    CB kan se igenom de politiska komplikationerna och samtidigt bedöma möjligheternas värde genom sitt nätverk?
    Vi skall nog ha ett nordiskt stuk?
    Ett visst EU-stuk också.
    Visionära, konkreta och genomförbara inom rimlig tid 5-10 år.
    Är det mest visionära att bygga bro nr 2 över Öresund?
    eller…

%d bloggare gillar detta: