Stöd till Georgien

Det är utmärkt att det internationella samfundet nu reagerar snabbt på Georgiens behov av hjälp efter kriget.

I Bryssel i måndags diskuterade vi de olika insatser som EU nu förbereder.

I dag har först IMF fattat beslut om ett omfattande s k stand-by arrangemang med Georgien och därefter USA utannonserat ett stödprogram i storleksordningen en miljard dollar att betalas ut under detta och nästa år.

Bortsett från de humanitära behoven och den omedelbara återuppbyggnaden är hjälp som denna viktig för att bibehålla förtroendet för den georgiska ekonomin.

Före kriget räknade man med fortsatt tvåsiffrig ekonomisk tillväxt. Även om landets problem är många har ju inte minst de ekonomiska reformerna i landet varit imponerande – vilket en rapport från Timbro i dagarna illustrerat.

Nu har tillväxtsiffrorna för året skruvats ner till 5-6 %.

Och med stödåtgärder som dagens borde det vara fullt möjligt.

49 Responses to Stöd till Georgien

  1. hillary2 skriver:

    Ursäkta mig Carl Bildt

    jag kan inte komma ifrån min känsla av att Saakasjvili startade detta krig för att göra Georgien till en förmånstagarnation
    så jag undrar vilka motkrav ställs på honom?

  2. knightone skriver:

    hitlary2, om han hade planerat att gå i krig med ryssland så hade han kanske funderat på att ta hem sina 2000 elitsoldater från Irak först.

    Doh!

  3. hillary2 skriver:

    knightone

    vilka likheter tycker du att jag har med hr H?

    ryktet säger att han ersatte dem med 2 000 friska frivilliga fullfärdiga soldater från Israel :-)
    han hade litet bråttom men räknade med stöd från väst – nu blir det definitivt understöd därifrån….

  4. carneba skriver:

    Hmmm och var går de pengarna, verkar som ryssarna koncentrerade sig att förstöra allt militärt i Georgien. Hur stor skada gjorde de på det civila? Vem lagar det som Georgierna förstörde?

    Så motkraven som hillary2 efterfrågar är intressanta.

    Jag är fortfarande nyfiken på varför vi rusar till undsättning för en nation när vi, för inte så länge sedan, gjorde som ryssen om inte värre. Handlar motkraven om pipelines eller är den av militär art?

  5. medde skriver:

    Till carneba

    Om du undrar vem som lagar det som Georgierna förstörde då kan jag berätta att det gör Ryssland. Man har redan betalat ut kompensationer till pensioner och avgett ungefär 1 milliard dollar för att återuppbygga SydOsetien, dessutom har Skolverket bett om pengar för sydosetiska barn och fått dem, och med deras hjälp kan Osetiska barn gå till skolan. Alla flyktingar som flydde undan georgisk artelleri gömde sig naturligvtis i Ryssland, i Georgien skulle de mejats ner med marken mha de georgisk eller Pardon NATO-tankerna, och man skulle dessutom sjuta på dem ifrån Israel:s olika slags vapen. Ryssland tog emot ca 35 tusen flyktingar, och tog hand om alla, många ryska läkare, psykologer mm hjälpte till. Många Osetiska barn kunde inte ens prata efter den chock som de fick. Dessutom tog Moskva emot många mycket skadade flyktingar och soldater.

    Har du hört ett enda ord om det som jag nu skrivit om i svenska medier eller medier i andra europeiska länder? Nej?! Överraskad?

    Det är naturligvtis mycket generöst att USA hjälper till men om man inte skrev en enda ynklig rad om vilken hjälp Ryssland har givit för SydOsetien och Abkhazien då behöver man kanske inte babbla om hur USA kommer att hjälpa till Georgien. De kommer naturligtvis också att hjälpa till att inhandla mer tanker och artilleri.

    Därför anser jag att all Carl Bildt skriver här är oerhört cynisk. Vem kommer att ta ställning till Georgiskt agerande, som orskade död för 70 ryska fredsbevarare och 1500 sivila i SydOsetien? Ni må kalla mig extremist, och mycket annat, om vi vill, men sanningen är sanningen, och tyvärr kan den sticka i ögonen på sådana som Carl Bildt.

    Ja, det är inte mycket som är oroande när det gäller demokrati och mänskliga rättigheter i Ryssland, men hur kan jag nu säga att Sverige respekterar de männskliga rättigheterna och är demokratiskt efter den ställning som Sverige tagit och efter att Sverige inte ens uttryckt sig i frågan om det var rätt eller fel att Georgien behandlade egna så som de gjorde? Förresten även om skulle Sverige sagt att det var rätt skulle det inte förvåna mig, eftersom alla mina illusioner angående demokrati och männskilga rättigheter är döda, ingen respekterar dem, och att låtsas att man respekterar flyktingar genom att ta emot dem, säger inget. Sverige borde ha istället sagt att det var fel av USA att bomba först Serbien och sen Irak, det vore guld värt.

  6. medde skriver:

    borde stå: ”Det är mycket som är oroande när det gäller demokrati …”

  7. medde skriver:

    Mitt fel.

    ”Det finns all anledning att rikta stark kritik mot den ömsesidiga upptrappning av våldet i Sydossetien liksom det georgiska beslutet att sent den 7 augusti inleda en större offensiv i området.”

    hittat jag på riksdans hemsida

    Bra att en antydan på kritik har framförts från den svenska sidan, men det är sååå otillräckligt. Kan tänka mig vilken slags kritik skulle en västeuropeisk politiker fått om har eller hon grävts i marken 1500 civila och dödat 70 fredsbevarare från artilleri som öst ner under några timmar, oavbrutet. Jag är förvånad över att Europa vill ha nåt med Saakashvilli att göra efter vad han gjort? Blev inte Carl Bildt sjuk i magen när han hälsar Saakashvilli vid deras möte? Hur kan människa sänka sig så lågt genom att ens prata med en mördare?

  8. osciloscope skriver:

    Fraser, Timbro, SNS, Cato, CoR, Tällberg, OECD, ERT, IPS, UI, NED, Tavistock, Rhodes, OSI, WB, WTO, Aspen, RIIA, CFR, BIS mfl mfl och den nu av Carl Bildt nämda IMF… dessa utgör ”vår” expertis i globala ekonomiska (inlindat i hälsa, miljö och fred) frågor. Hur många känner öht till dem? Och även om, vem får eg lyssna till dessa som alltjämt tillämpar Chatham House Rules.

    Dessa är ”viktiga” sägs det av svenska ministrar, EU parlamentariker å FN arbetare. Men hur är det då ställt med den demokratiska processen när de (representationen) som jobbar för oss (folket), mer lystrar till dem som ”förstår bättre” än folket, den sk expertisen?

    Så då kommer min återkommande fråga; Om folket (enl ovan inkl politiker) pga vårt ”komplexa samhälle”, måste lita till expertis, pga att vi inte innehar kunskapen, hur har vi fårmågan att utse dessa till ”experter” då vi ju inte hade kunskap själva att bedöma? So, it takes an expert to judge an expert … fast jag vill mena att det alldeles utmärkt går att se igenom denna illusoriska slöja …

    Jag lämnar med citat fr Catos egen grundare, Edward Crane

    “The history of mankind is a history of the subjugation and exploitation of a great majority of people by an elite few by what has been appropriately termed the ‘ruling class’. The ruling class has many manifestations. It can take the form of a religious orthodoxy, a monarchy, a dictatorship of the proletariat, outright fascism, or, in the case of the United States, corporate statism. In each instance the ruling class relies on academics, scholars and ‘experts’ to legitimize and provide moral authority for its hegemony over the masses.”

    oscar berven

    PS: Så vi har uppenbart intressen bakom alla ovan nämda braintrusts och NGOer som är helt beroende av expertena likaså, fast omvänt förhållande till folkets. Experterna utgör en buffert mellan ”oss” och ”dem”.

  9. osciloscope skriver:

    med anknytning till min ovan komment om IMF mfl å solsburyhills post i ”/2008/09/03/riksdagsinformationen”

    Larry McDonald i programmet Crossfire, ett litet tag innan ”flygolyckan”

    ”Around May of 1983, approximately 4 months before being shot down in KAL007, Congressman Larry McDonald takes on Pat Buchanan and Tom Braden on Crossfire as they badger him about his new role as Chairman of the John Birch Society. He easily handles them and answers questions concerning the Elite’s Conspiracy for a One World Government”

    dload and spread!

    osc

  10. gruvjobbare skriver:

    Utrikesminister Sergey Lavrov ställde frågan till sin kontrahent Dr Condoleeza Rice Att välja sin samarbetspartner mellan Ryssland och Georgien? Det snabba svaret blev Georgien. Där Condi poängterade ”no business as usual” med Ryssland. Samtidigt så låter inte vare sig EU eller USA komma med annat än en massa fördömanden. Folkrätten har återigen kommit i rampljuset. Rysslands konflikt med Tjetchenien, som inte fick stöd av vare sig USA eller Europa i den omfattning som krävs för att kunna bli erkända som självständig stat. Västvärlden med USA och EU och Nato i spetsen lyckades skilja Kosovo från Serbien trots flera debatter hur folkrätten ska tolkas. Nu i femdagars krigets begrundande så återstår ett digert återbygge av infrastrukturen i Georgien. USA går in med åtskilliga medel för att återställa landet i sitt tidigare skick. Motsvarande saker gör Ryssland för att återställa Sydossetien och Abschazien.

    Leif Pagrotsky har mycket riktigt påpekat att Den duktige Franske utrikesministern tillrättavisat Herr Carl Bildt på flera punkter i EU. Carl B:s bortförklaring duger inte. Han använder sitt raka språk i stället för den bristande diplomati, som alltjämt är bättre och gör att digniteten vinner gehör hos alla parter.

  11. Helena Palena skriver:

    I Kosovo ligger stora gruvor. Dessa gruvor var mycket dåligt utnyttjade. Enligt uppgift har USA tagit över driften av dessa gruvor. Undra på att USA och EU överlät Kosovo till albanerna.

    Av förklarliga skäl vill man också stödja Georgien – där finns både olja och gas.

  12. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Jag noterar att Musse Pigg och hans vänner redan är igång med sina kommunistiska och/eller konspirationsteorier.

    Noterar även att Skogshuggaren fått konkurrens av Gruvjobbaren om den blide hillary-pillarys gunst.

    Anmärkningsvärt är också att plötsligt förekommer uttalanden från den gode lille munskänken Leif Pagrotsky flitigt på denna blogg – vilket fattigdomsbevis för de oförnyelsebara Socialdemokraterna – man ler och tar sig för pannan på samma gång.

    Dee Dee Sharp – varken Gråkappa el. Rödluva

  13. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Ser även att just nu dök även en äkta Redneck upp – bevare mig väl för hennes superinterfolierade, absurda tankegångar ;-))))))

    Dee Dee Sharp – precis som han är

  14. Writer'n skriver:

    Medde: For det meste finner jeg det lite konstruktivt å argumentere på denne bloggen. Men du må jo prøve å holde deg til fakta. Det er offisielt drept 143 ossetiere. Det sier Russiske myndigheter i hvertfall. Tallet på drepte Georgiere er oppgitt fra Georgiske myndigheter til 156. Det er 130-150 000 flyktninger totalt. Og dtte er en krig Rusland startet for flere år siden. Det burde vært obligatorisk med i det minste NOE bakgrunnskunnskap om saken før man trekker sine konklusjoner. ET samlet vestlig samfunn fordømmer russernes handlemåte, et internasjonalt samfunn med unntak av Venezuela nekter å anerkjenne Sossetia og Abkhazia som selvstendige land. Det burde til og med få en svensk bloggkommentator til å i det minste lure på om han/hun argumenterer litt på siden av saken

  15. alexej skriver:

    Georgier hade tydligen jätte roligt i Tskhinval

    Tills rysarna kom iallafall

  16. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Nu har sfären kring Musse Pigg även fått sällskap av en liten trumslagarpojke.

    Undrar om Vilhelm Moberg hade samtyckt när Pigg- anhängarna och de små trumslagarna bildade alliansen ”Gycklarnas afton”?

    :-D

    Dee Dee Sharp – som aldrig har gycklat med en starlet

  17. alexej skriver:

    Kalla mig istället för blåshornpojke eller blåshorngosse, för jag saknar takt känsla helt :D

  18. laurmeid skriver:

    georgien attackerade ossetia och massakrerade befolkningen där. rysslands ”attack” var bara försvar. men att försvara sig mot ”new world order” går tydligen inte för sig. (citat av georgiens president) stackars carl som inte får göra som han vill utan att hans lögner blir synade. lol.

  19. soli01 skriver:

    alexej – man får vara observant på olika propaganda-nissar.:-) Denna länk var tydligen nåt åt det hållet. Gå inte på allt!
    Förresten kriget påbörjades redan den 6 augusti då milis från Sydossetien tillsammans med ryska styrkor skövlade en by i denna provins. Kommer säkert upp så småningom när det finns någon som kommer fram för att kontollera nämnda. Om då Georgien svarade i detta läge måste vi fundera vem som egentligen började kriget!

  20. tnsexton skriver:

    Georgienkriget, dess orsaker och följder kan, och ska diskuteras. Av lika stort intresse är vilka signaler det ger avseende Rysslands bevekelsegrunder och vad som kommer att styra även deras framtida agerande. Detta har klargjorts av president Medvedev då han den 31 augusti tillkännagav vad som kommit att kallas Medvedev-doktrinen.

    • First, Russia recognizes the primacy of the fundamental principles of international law, which define the relations between civilized peoples. We will build our relations with other countries within the framework of these principles and this concept of international law.
    • Second, the world should be multi polar. A single-pole world is unacceptable. Domination is something we cannot allow. We cannot accept a world order in which one country makes all the decisions, even as serious and influential a country as the United States of America. Such a world is unstable and threatened by conflict.
    • Third, Russia does not want confrontation with any other country. Russia has no intention of isolating itself. We will develop friendly relations with Europe, the United States, and other countries, as much as is possible.
    • Fourth, protecting the lives and dignity of our citizens, wherever they may be, is an unquestionable priority for our country. Our foreign policy decisions will be based on this need. We will also protect the interests of our business community abroad. It should be clear to all that we will respond to any aggressive acts committed against us.
    • Finally, fifth, as is the case of other countries, there are regions in which Russia has privileged interests. These regions are home to countries with which we share special historical relations and are bound together as friends and good neighbors. We will pay particular attention to our work in these regions and build friendly ties with these countries, our close neighbors.
    • These are the principles I will follow in carrying out our foreign policy. As for the future, it depends not only on us but also on our friends and partners in the international community. They have a choice.”

    http://kremlin.ru/eng/speeches/2008/08/31/1850_type82916_206003.shtml

    Av särskilt intresse är kanske p. 5 där han alltså hävdar principerna om intressesfärer och, indirekt, att Jalta-överenskommelsen från 1945 fortfarande gäller. Detta går stick i stäv med vad Frankrikes president Sarkozy uttalat som ”EU-ordförande”, nämligen att ”intressesfärer tillhör historien”.
    Med så fundamentala skillnader i uppfattning rörande geopolitiska grundförutsättningar, kopplat till Medvedevs uttalande om att det USAmerikanska primatet är oacceptabelt, står vi inför en spännande och oförutsägbar framtid.

  21. alexej skriver:

    soli01

    Inspelningens äkthet är inte bekräftad än. Det ska tydligen vara en kameramobil inspelning som skickats till ryska medier från en anonym källa. Men enligt ögonvittnena som gömde sig i källaren i huset på video så gick det till på ungefär detta sätt.

    Angående det som hände den 6 augusti så är allt enligt georgiska källor, som också har sagt att Tbilisi var sönderbombat, att oljeledning var sönderbombat, att Gori står i ruinerna osv. Samt det fanns inga ryska styrkor i Georgien förutom fredsbevarande som var stationerade tillsammans med georgiska fredsbevarare och utförde samma upgifter tills de plötsligt försvan från basen den 7 augusti.

    Dessutom som har det inte visats en enda presskonferens med ryska stabens andra man (vilka ägde rum varje dag från början av konflikten) i västerländska medier där det har visats konfiskerade georgiska attackkartor på både angrepp mot SO och planerad angrepp mot Abkhazien daterade 2006.

  22. Helena Palena skriver:

    lullaren: Jag kan se din avatar. Det ser ut som ett nattygsbord med lite medicinflaskor på. Vad har du i dom? Så verkar det ligga ett litet gosedjur där också…

    Det är många som läser Carl Bildts blogg. Så tänk på vad du skriver! Det gör jag…

  23. Helena Palena skriver:

    Lullaren: Glömde! Du bidrar direkt inte till debatten med dina självförhärligande kommentarer om dina bravader.

    Jag tycker du kan öppna en egen blogg där du kan skriva dagbok! Där du verkligen kan bre ut dig och skryta över dina erövringar.

  24. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    helena palena 9:28 och 9:31

    Betr. min avatar bör du nog försöka titta litet närmare på vad den föreställer – så mycket kan jag avslöja för dig att din ”gissning” inte har en enda procents verklighetsförankring.

    Betr. vad jag skriver eller inte skriver på denna blogg är det upp till var och en att tolka mina ord. Eller naturligtvis helt ignorera mina kommentarer. Kortfattat kan jag dock säga att du är en urusel ”tolkare” men så verkar du ju också vara ovanligt bokstavstrogen för att vara en kvinna i din ålder.

    Nu återgår jag till att managera min tvätt, en modern man som jag ser ju själv till att det t. ex. alltid finns tillgång till kallmanglade sidenlakan inför en kommande week end.

    Detta med att tvätta och mangla är en alldeles förträfflig avkoppling inför eftermiddagens väntande professionella värv ;-)))))

    Dee Dee Sharp – EAÖT

  25. solsburyhill skriver:

    medde 10:28

    Nej, något erkännande om att det var fel att invadera Irak lär du aldrig få. Just denna hållning i Irakfrågan är rätt intressant och värt ett närmare studium.

    Det är numera styrkt att CBs tidigare debattartiklar till stöd för en invasion av Irak arbetades fram inom ramen för ”Committee for the Liberation of Iraq” (CLI).

    För er som inte känner till CLI så kan här sägas att denna kommitté och tillika lobbygrupp bildades 2002 i Washington och har haft två uttalade mål, nämligen att verka för en militär intervention i Irak samt att bistå i återuppbyggnaden av Irak.

    Dess förste ordförande, Bruce P Jackson var tidigare chef för strategisk planering på Lockheed Martin, en av världens största vapentillverkare, och tillika chef för ”The Project for the New American Century” (PNAC).

    CB har tidigare avfärdat kopplingarna till vapenindustrin genom bl.a. företaget Legg Mason. Men Legg Mason har sedermera bekräftat att företaget har tunga investeringar i teknik- och vapenindustrin – som tjänat stort på Irakkriget. Genom sitt optionsprogram i Legg Mason har CB tjänat en rejäl hacka på Irakkriget, vilket framkommit i massmedia ett antal gånger.

    Kort efter det att Irak invaderats 2003 upplöstes CLI med följande upplysning på deras websida ”Following the successful liberation of Iraq, the committee has ceased its operations.”

    Intressant är också att den man som rekryterade CB till detta uppdrag, Randy Scheunemann, har avfärdat CBs beskrivning av sitt engagemang i CLI. I en intervju med Expressen sade han att ”Vi rekryterade Carl Bildt för att han skulle verka för en intervention i Irak och undanröjandet av Saddam Hussein. Det var ingen ”internationell rådgivande grupp som skulle diskutera Irak efter regimen Saddam Hussein” som Carl Bildt påstår”.

    Så, något erkännande om att invasionen av Irak skulle ha varit ett misstag lär du nog får leta efter i stjärnorna.

    http://www.expressen.se/1.564884

  26. solsburyhill skriver:

    tnsexton 9:03

    Precis detta tog jag upp för några dagar sedan här på CBs blogg, men det skadar ju inte att det upprepas…:)

  27. tnsexton skriver:

    solsburyhill

    Sorry om jag gjort intrång….
    Har varit ute i älgskogen de senaste dagarna och bara gjort enstaka nedslag här och då definitivt inte läst allt. Fick du några reaktioner och/eller kommentarer?

  28. allnews2 skriver:

    lullaren
    Märkligt att du nämner kommunister. Du känner kanske till hur populära kommunister är i Ryssland? Ett litet tips till dig – gör som medde, följ med i Ryska medier. Det är intressant, men kräver naturligtvis kritisk granskning, som i alla medier. På tal om media – konstigt att Stackarsmickevilli stängde av tv stationer i Georgien, det är ju en demokrati!!

    Pengarna som strömmar in i Georgien må kanske användas till bra saker, men då kan Stackarsmickevilli använda andra pengar till nya kanoner.

  29. solsburyhill skriver:

    tnsexton 10:12

    Om du med kommentarer menar något av substantiellt värde får jag nog tyvärr svara nej på den frågan. Överhuvudtaget var eventuella reaktioner i enlighet med förväntningarna.

  30. osciloscope skriver:

    solsburyhill

    missade du? september 4, 2008 kl. 12:35

    tillägg;

    Larry McDonald i programmet Crossfire, ett litet tag innan “flygolyckan”

    Kan vara fel på ljudfilen vid vanlig dload. Flashfilen nerladdad har korrekt ljud … sålänge denna google ”temp” .flv-fil nu finns kvar;

    http://preview.tinyurl.com/62zsbt

    osc

  31. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    solsburyhill 10:34

    Så låter en elitist – såååå självförhääärligande man kan vara ;-)))
    ” Överhuvudtaget var eventuella reaktioner i enlighet med förväntningarna”.

    Det är väl självklart att inte en konspirationsteoretiker som du inte kan räkna med några som helst reaktioner från 99% av medborgarna. En person som du, som bygger upp hela sin världsbild på att den amerikanska regeringen själv stod bakom 11 september, saknar naturligtvis alla förutsättningar att tas på allvar. Musse Pigg har större trovärdighet i folks ögon, det kan jag försäkra dig!

    Dee Dee Sharp – med fötterna på jorden

  32. osciloscope skriver:

    gDDS

    weneedtoknow hade en prima sida till dig som du säkert missade

  33. osciloscope skriver:

    gDDS

    fö missar du ”poängen” med konspirationsteorier eftersom allt det du skriver utgör detsamma.

    The only difference between a conspiracy theory and its opposite, is that the latter, is either based on total cluelessness of it being the first, or worse, a conspiracy to hide the fact that it is.

    oscar berven

  34. solsburyhill skriver:

    osc 10:49

    Nej, jag har sett intervjun – och den är mycket intressant. Att LM omkom i en flygolycka ett kort tag efter detta framträdande gör ju inte saken mindre intressant precis.

  35. osciloscope skriver:

    sen var det ju ovan harangen om braintrusts NGOer etc … får hoppas så många som möjl lyfter på slöjan, el gräver upp sanningen, snarare än gräver ned sig i lögnena …

    osv

  36. soli01 skriver:

    Nu finns det ”experter” här – som genom sofistikerad manöver – förflyttar fokus från det vi i nuläget pratar om – Georgien – till Irak. Varför?

  37. emilson99 skriver:

    Dee Dee

    Med fötterna fastgjutna i den cirkulationsring där starletterna passerar. Vidare än så är inte hans världsbild. :-)

  38. solsburyhill skriver:

    ddds 10:49

    Tack. Vi är alla berikade och imponerade av dina unika synpunkter. Jag vet inte riktigt vad ditt problem är, men jag är säker på att det är svårt att uttala.

    Ett eventuellt samband mellan din och min verklighet är enbart en ren tillfällighet. Jag föredrar individuellt och aktivt agerande/tänkande från 1% av medborgarna än kollektiv passivitet och förnekelse från 99% av medborgarna.

    Nej, ta du och ta på dina skygglappar igen. De passar för övrigt bra till Musse Pigg-öronen.

    Dors bien!

  39. solsburyhill skriver:

    soli 11:20

    Irak togs upp som en analog till rådande konflikt i Kaukasus för att beskriva CBs ”hårda” hållning.

  40. osciloscope skriver:

    soli01

    klart att off topic sker nästan jämt. Men man märker ju på denna välkommenterade CB blog att ett litet gäng (mig inkl) eg följer ett annat diskussionsflow som inte alltid tar hänsyn till CBs poster. En slagt flytande tema som går fr en CB post till en annan. Sen kan man ju iofs alltid finna att det ändå är on topic då mycket i geopolitiken hänger ihop (eg allt med atnke på ordet), dvs de ekonomiska intressena bryr sig föga om landsgränser och etnisitet, och ofta är naturtillgångar något som korsar och tvärsar globen många gånger om. Du kan räkna med att samma intressen finns i Irak som i Afghanistan, Uzbekistan osv osv. Ang CLI, det finns många ”CLI” likn kommiteer och vi bör sannerligen ifrågasätta intressekonfliker i ”demokratiska” representanter som CB.

    oscar berven

  41. dukeh3 skriver:

    tnsexton:

    Jag tror att du tolkar den ryske presidenten fel. Jag tror inte att det är Jalta han åsyftar utan alianser som är betydligt äldre än så. De länder jag tror han främst tänker på är främst Serbien, och i viss mån Tjeckien / Slovakien och Grekland i Europa. Men även andra länder runt om i världen

  42. emilson99 skriver:

    tnsexton

    ”Detta går stick i stäv med vad Frankrikes president Sarkozy uttalat som “EU-ordförande”, nämligen att “intressesfärer tillhör historien”.”

    Utökande och krympande intressesfärer tillhör i högsta grad nutiden. Den en(d)a polen har utökat sin intressesfär utan nämnvärt motstånd. Nu har motpolen aktiverats. Där den negativa och positiva polen möts, uppstår en brännpunkt som kan växla mellan ljum och brännhet inom några timmar.

  43. hillary2 skriver:

    tnsexton

    bra inlägg som vanligt – även om det var en repetition ;-)

    har endast hunnit uppdatera mig på texttv/dock borttaget nu/ och sett att Bildt gjort sig av med sina optioner i krigsfabriken i USA
    kommer han att profilera sig som europé? :-)
    ska bli intressant att se om han och våra andra europeiska ledare kommer att kunna samverka med Ryssland

  44. bengtl skriver:

    Det är ju fantastiskt vad partisk Carl Bildt är.

  45. demokritos3 skriver:

    solisburyhill

    Tydligt är att Dee Dee enbart försöker avleda uppmärksamheten från de politiska fadäser som duggar tätt.

  46. solsburyhill skriver:

    demokritos3

    ..och med politisk fadäs menar du…….?

  47. mona88 skriver:

    Först ville jag hälsa till bloggaren, som skapade den bloggen.
    Jag läste igenom allas funderingar och åsikter omkring Georgiens tillstånd och relation till Ryssland.
    JAG VILLE BERÄTTA FÖR ALLA OM MINA UPPLEVELSER I GEORGIEN. När kriget startades var jag i det landet, det hände den 8 Aug. Jag är neutral i den situationen, men först ville jag nämna några argument om just varför Georgien inte kunde starta kriget i Sydosetien.. 1. Sydosetien tillhörde alltid Georgiens gränser, där bodde även georgiska nation. 2. Georgien behövde inte kämpa för sina gränser 3.Innan kriget började i Sydosetien tod ryssar sydosetiska folk med sig, med hjälp av bussar och bilar, som tydde på att de hade planerat någonting 4. VI VET ALLA, ATT RYSSLAND HAR ALLTIG ”ÄLSKAT” ERÖVRA ANDRA LÄNDER, SOM INTE TILLHÖRDE RYSSLAND, T EX KOMMER NIIHÅR VAD RYSSARNA GJORDE MOT FINLAND? JA, DET FÅR MAN INTE GLÖMMA, OCH SÅDANA EXEMPEL FINNS HUR MYCKET SOM HELST. RYSSLAND HAR ÄVEN TAGIT GEORGIENS ANDRA STÄDER, SOM LÅG NÄRA SVARTA HAVET.
    Orskaken till erövringen är att Rysslands regeringen fortfarande har konservativa komunistiska ideologier och kan inte utgå från det. Ryssland vill ha tillbaka deb gamla Suvjeten och vill ”härska” i den.
    Rysslad är ju ett land, som kan vara ekonomiskt blomstrade, men det är ju inte, därför att det landet inte tänker utnyttja sina expertvaror, det erövrar andra länder istället och gör DET RYSKA MARKEN STÖRRE OCH STÖRRE.
    Ryssland, det räcker ,, ditt land är tillräkligt stort och låt de andra små och fattiga länder överleva i det svåra situationen.
    JA, jag skulle vilja berätta lite mer vad jag såg i det landet, som hette Georgien. Ryssarna brann nästan 1/3 av skogar, det gjorde ont i hjärtat när jag såg skogarna bränna. Folk, som skadade isg i Gori, var blodiga, de var hungriga och deras barn sorgade på sina mördade mammor.Det var såå oerhört svårt att se. Jag pratade även med människor, som blev utslängda från Sydosetien, de blev utslängda och slagna av ryska soldater, deras hus brann. De hade hemska bilder med sig. . Enligt de hade de väldigt bra relation med de som inte var äkta Georgierna. Men Ryssland förstörde deras hem och deras liv.
    Georgien, ett fattigt land, som upplevde 14 krig under 80 år
    DET GÖR SÅ ONT I MITT HJÄRTA
    O SEDAN KOMMER NÅGON HÄR O PRATAR OM ATT STARKARE GEORGIERNA STARTADE KRIG……O GUD!!!!!!!!!

  48. mona88 skriver:

    GLÖM INTE ATT TITTA LITE på VIDEON FRÅN Gori, som blev helt försört av ryssarna, som finns p YOUTUBE

%d bloggare gillar detta: