Fredag mitt i krisen

Snart bär det av till EU-nämndens sammanträde i riksdagen.

Ursprungligen skulle jag informera om kommande helgs informella utrikesministermöte i Avignon i södra Frankrike, men nu kommer det också att handla om måndagens extra toppmöte i Bryssel.

Det är viktigt också med information till riksdagen i situationer som dessa.

Det var därför vi också hade ett sammanträde med utrikesnämnden. Och på tisdag nästa vecka har jag begärt tid för en särskild information till riksdagen om krisen och dess konsekvenser.

På CNN rullar nu Barak Obamas stora anförande borta i Denver.

Amerikansk retorik om den amerikanska drömmen i bästa amerikanska stil – men också ett försök att ge viss substans till politiken. Och att dra gränslinjerna till John McCain.

Utrikespolitiken spelade en mindre framträdande roll i talet – även om Irak, Georgien, Ryssland, Afghanistan och Iran flimrade förbi.

Det är nog inte osannolikt att det blir mer av den varan från John McCain i St Paul nästa vecka.

Efter EU-nämnden blir det för min del dels möte med Francois Heisbourg som kommit från Paris för att mer i detalj presentera den stora säkerhetspolitiska översyn som nyligen presenterats och successivt kommer att börja att genomföras.

Och därefter träffar jag Georgiens utrikesminister Eka Tkeshelashvili som kommit till Strockholm på snabbesök för att diskutera situationen.

Vi har en del att diskutera. Och alldeles självklart har vi en gemensam pressträff efter vårt möte på UD i eftermiddag.

Men dessutom blir det alldeles säkert fortsatta telefonkontakter med europeiska kollegor inför måndagens toppmöte.

83 kommentarer till Fredag mitt i krisen

  1. Bo W. Höglund skriver:

    Det är ju för väl att det amerikanska presidentvalet inte avgörs i Sverige.
    Ett på nytt isolationistiskt USA kan ju inte gagna Europa, långt mindre oss i Sverige, men ändå har svenska media hittills betraktat demokraternas kandidat som den enda acceptabla.
    För allas vår skull må vi hoppas på en storseger för McCain – det är ju inte omöjligt, om bara GWB inte framträder till hans stöd!

  2. kraljen skriver:

    Du säger att det finns inga likheter mellan Kosovo och Georgien konflikter, Amerikanska UD och även de flesta EU länder.

    Hur kommer det sig att flera tunga svenska professorer och doktorer inom internationell rätt hävdar den raka motsatsen?

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1621199.svd

    Hävdar inte att Rysslands agerande inte på något sätt är korrekt, men att peka med hela handen och referera till internationell rätt samtidigt som USA/EU bröt mot samma lag i våras är konstigt.

  3. Helena Palena skriver:

    Vad skulle hända om du bjöd in Putin och ryska ambasaden i Stockholm till ett litet försoningsmöte? Med samtalet kommer man långt!

  4. ohlundonline skriver:

    Helena:

    Angående ditt smarta förslag att bjuda in Putin och varför inte Medvedev till diskussioner.

    Jag håller med om att direkta personliga samtal alltid är mer givande än korrespondans på distans.

    Är du säljare?

  5. tnsexton skriver:

    Det är intressant, och kanske symptomatiskt, villket stort utrymme det USAmerikanska presidentvalet får i svenska medier. De bägge kvällstidningarna har på sina nätupplagor särskilda valsajter och de stora morgondrakarna ger kampanjen ett utrymme som vore det ett val i Sverige.

    Intressant är också vad det är man väljer att bevaka. Kandidaternas personlighet, bakgrund, eventuella gudsfruktan och i så fall vilken Gud, om de rökt på i ungdomen eller varit otrogna etc verkar vara avsevärt viktigare än den politik de säger sig komma att föra vid ett eventuellt val.

    USA, hur det styrs och i vilken riktning är i mångt och mycket viktigt, ja kanske avgörande för Sverige, Europa och världen och USA och USAmerikansk kultur har allt sedan 50-talet haft en stor påverkan på Europa, på gott och ont.
    Kunde man då inte begära en mera seriös bevakning av kampanjen, reducerad till väsentligheter och inte som nu, skildra den som en Madonna-turné?
    Nu skapas en bild, tillsammans med TV-serier som ”Vita Huset”, av ytlighet, kortsiktighet, känsloreaktioner, fokusering på vad som i Europa är icke-frågor, och dramatiserad politisk show.
    Den bilden kanske är den sanna bilden även om jag hoppas och tror att det amerikanska styret och amerikansk politik har ett avsevärt större djup än så.

  6. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Carl Bildt – Personligen tycker jag det finns goda poänger i HelEnas förslag till att Du bjuder in Vladimir Putin till förutsättningsfria ”SAMTAL”, verkligen…

    Någonstans någongång i framtiden MÅSTE det väl ändå kunna bli VERKLIGHET – att ”Världens Starkaste Vapen” = den förutsättningsFRIA Dialogen = den historieBEFRIADE Dialogen – eller som Du kallar det ”De Politiska Samtalen” – får göra sitt – som alternativ till den NU pågående ÄNDLÖSA politiska POLEMIKEN (= ordfejden) – eller ?

    Förutsättningarna är ju goda – enär det är pyttigt få MaktPyramid-MaktElitStridsTuppar som behöver ”behandlas” med ”Det Politiska Samtalet”. Mer om det i sak på
    https://carlbildt.wordpress.com/2008/08/27/infor-omvarlden/#comment-60672

    Lycka till ! – Carl Bildt… :-) /önskar folkfreds-vännen Josef

  7. Pravo skriver:

    Jag är pessimistisk inför det amerikanska valet. Det såg lovande ut när Obama kom fram, men när han valde Joe Biden som vapendragare och Zbig Brzezinski som rådgivare så grusades alla förhoppningar om en ”god” administration. Joe Biden och John McKain står för exakt samma politik, en fortsättning av George Bushs katastrofala politik. Citat från Joe Bidens tal inatt: ”När jag var barn och fick stryk på gatan sa min mamma åt mig att gå ut och slå barnen blodiga. Jag följde min mammas råd och gick med stolthet nedför gatan”. Det låter ju lovande… För att dra till med en grov liknelse så är det som att välja mellan prostatacancer och hudcancer. Bägge är lika dåliga. Att rösta på ett tredje alternativ är det enda vettiga alternativet.

    Jag kommer att tänka på ett avsnitt av den tecknade serien Simpsons där två utomjordingar, Kang och Kodos, kidnappar demokraternas och republikanernas presidentkandidater. Sedan klär de ut sig själva till kandidaterna. När Homer Simpson avslöjar dem som illasinnade utomjordingar tar de av sig sina masker och svarar med gemensam röst: ”Ni måste välja en av oss, det är ett tvåpartisystem”.

  8. foretagsledare skriver:

    Ni har fått Bushs politik om bakfoten…
    Enögda svenskar, som Mona Sahlin på nyheterna i morse var lyrisk över Obama & trodde även att han driver igenom enkönade äktenskap :-(
    Tala om flumpolitiker som tror att amerikanska folket sväljer något sådant.

    Nej mattan är nog utlagd för MacCain – vore häftigt om han valde en kvinnlig vicepresident-kandidat.
    Hillary skulle nog bita sig i tungan & Obama fastna med slipsen…

    Undras till sist om svenska media ger lika stort företräde till republikanernas konvent som man gett demokraterna…

    Förresten vi är ju sånära granne med Ryssland, så det är ju inte undra på att vi har svensk rödfärgning kvar sedan Lenin, Stalin & sovjetepoken…

    Tomhylsan Björk & Bildt har ju trott så gott om Ryssland… till strax innan tanksen rullade in i Georgien…

    En svensk tiger & skjuter sedan skarpt med verbala tomhylsor.

  9. tuvalis skriver:

    Läste i SVD att man från ryskt håll anser att G7mötets mål är att rättfärdiga Georgiens våld. Det börjar låta samma som det gemene man tänker.
    Carl Bildt! Det vore ett taktiskt misstag att inte lyssna, begrunda och föra vidare vad väldigt många vanliga människor tycker. Förstår du inte vad det innebär när du går emot den allmänna folkviljan?
    Vi struntar i vad ni gör eller vad ni säger men erkänn att Georgien HAR begått våld och förorsakat onödgt mänskligt lidande! Ska det vara så förbaskat svårt?

  10. severovostok skriver:

    För alla oss som vill veta vad som verkligen hände inne i Syd Ossetien.

    Självklart kan vi titta på CNN och BBC, men tänkte att det vore intressant
    för Er att höra om hur det var att leva i Tskinvali under kriget från vanliga människor och journalister som var på plats.

  11. stig2entreprenoren skriver:

    Vadå ”Fredag mitt i krisen”?
    Vilken kris?
    Vad är egentligen definitionen på kris?
    Är det när en funktionär missar att leda klungan rätt i ett cykellopp i Hagfors, så att cyklisterna hamnar i ett bostadsområde helt rådvilla, och bara 2 kommer i mål, alla förbannade eller ledsna?
    Är det när några nyvaknade, halvt ociviliserade tuppar i ”Långtbortistan” misslyckas att forma en ny politik som alla gillar, inklusive FN och den demokratiska världen?
    Är det när Kina och Indien går i krig mot varandra?
    När någon trycker på fel knapp i Pentagon?
    När fågelinfluensan muterat och tar fart globalt?

  12. Helena Palena skriver:

    ohlund: Ja, jag är mediesäljare bland annat…

  13. Helena Palena skriver:

    ohlund och Josef: Tänk att få hit Putin och Medvedev – två fortortsgrabbar från 60-talet – på afternoon tea, eller varför inte en tur i ekan på Harpsund?

    Fan, vilka stora ögon hela världen skulle göra! Jag kan tala om att USA-valet skulle blekna stom trollen i dagsljus!

    By the way: Är inte USA-valet riggat? Är det inte redan klart att McCain vinner? Förresten – han fyller år idag: Grattis!

  14. Helena Palena skriver:

    det ska stå förortsgrabbar…

    Grattis John en gång till!

  15. bestofmankind skriver:

    Helena 10:42

    Mycket strategiskt diplomati.

    Tyvärr tror jag inte att Carl Bildt köper idén, vad skall hans vän Saakhasvilli tycka om den, och CB är känd för att stå för sina ord.

    Problemet med CB är att han underskattar läsarna/kommentatörerna om konflikten i Georgien. Hans inlägg var redan insidigt från början till Georgiens fördel, och högg Ryssland på direkten.

    Han kunde ha besparat Naziargumenten i senare skedde. Nu har hans moraliska auktoritet redan förbrukade. Synd för honom, synd för Sverige.

  16. ohlundonline skriver:

    Helena:

    Intressant.

    Du frågar om USA-valet är riggat.

    Man kan säga både ja och nej, men det handlar främst om att USA kan kopplas samman med profetian i Uppenbarelseboken 13:11.

    Amerikanernas relationer med Ryssland kommer således att förbättras ganska påtagligt och ganska snart.

  17. bestofmankind skriver:

    Rättelse.,

    Det låter bättre med diplomatiskt strategi än strategiskt diplomati, och insidigt skall vara ensidigt….sorry, har mycket arbete just nu. :-)

  18. osciloscope skriver:

    US ”election”?;

    ”The argument that the two parties should represent opposed ideals and policies, one, perhaps, of the Right and the other of the Left, is [to the Eastern Establishment] a foolish idea acceptable only to doctrinaire and academic thinkers. Instead, [they believe that] the two parties should be almost identical, so that [can control the elections] … without leading to any profound or extensive shifts in policy.

    The [Eastern Establishment believes that] policies that are vital and necessary for America are no longer subjects of significant disagreement, but are disputable only in details of procedure, priority, or method: we must remain strong, continue to function as a great world Power in cooperation with other Powers, … keep the economy moving without significant slump, help other countries do the same, provide the basic social necessities t or all our citizens, open up opportunities for social shifts for those willing to work to achieve them, and defend the basic Western outlook of diversity, pluralism, cooperation, and the rest of it, as already described. These things any national American party hoping to win a presidential election must accept. But either party in office becomes in time corrupt, tired, unenterprising, and vigor-less. Then it should be possible to replace it, every four years if necessary, by the other party, which will be none of these things but will still pursue, with new vigor, approximately the same basic policies.

    Tragedy and Hope
    A History of the World in Our Time Pg 1035-1036

    Harvard Professor Dr Carroll Quigley (Bill Clinton mentor)

    PS: ”Eastern Establishment” kan förenklat förklaras med ”The Round Table Group”. Herrar som Lord Milner el Cecil Rhodes mfl uti allehanda halvhemliga sällskap, braintrusts och foundations.

    oscar berven

  19. osciloscope skriver:

    ang Mugabe återigen. Vems intressen skulle ha slutat att existera i Zimbabwe (Cecil Rhodesia) bara för att det (bedrägligt) kallas postkolonialt?

    osc

  20. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – bestofmankind – Apropå Dina uttryckta meningar ovan:

    ”Problemet med CB är att han underskattar läsarna/kommentatörerna om konflikten i Georgien. Hans inlägg var redan insidigt från början till Georgiens fördel, och högg Ryssland på direkten. Han kunde ha besparat Naziargumenten i senare skedde. Nu har hans moraliska auktoritet redan förbrukade. Synd för honom, synd för Sverige.” slut citat.

    Javisst – är det som Du tänkt/skrivit – ifall Wi är åt hållet dominerat MainStreamat tänkande, talande och skrivande.

    Dock – Materians VarAndePrinciper säger någonting helt annat – som måhända kan tillämpas i det här fallet, kanske..

    Punkt 4. Materians VarAndePrincip om Lärande: ”I lärandeprocessen är det fullkomligt NaturLiktVist att begå misstag – och misstag kan alltid rättas till. Den som förDömer någon annans misstag som fel – förDömer alltid mest sig själv” – slut citat.

    Mer om det här i sak på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/18/materians-varandeprinciper

    I mitt perspektiv sett så är Carl Bildt i mångt och mycket en ”föregångsman” som bl a politiker. Det betyder att han åt hållet ”går på barrikaderna och visar vägen”. Det är fullkomligt OMÖJLIGT att göra så – utan att då och då begå misstag – men misstag kan ju ALLTID rättas till – tack och lov !

    Detta innebär i sig att dom som ”springer efter” och kritiserar = dom som själva ej gör ett smack – dom kan ALLTID i efterhand finna skäl för att säga ”buuu” till vägvisarna = ditten och datten var ej helt OK hanterat DÅ = i förgången tid – osv.

    Dock – personligen föredrar jag att ”heja” på vägvisarna – som försöker att så gott dom kan VERKLIGEN göra något – och helt BORTSE ifrån ”besserwissers” – som ju ALLTID kommer i kön och kritiserar = dom som ALDRIG gör någonting kreativt själva.

    I mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett så är Carl Bildt en vägvisare – bl a som politiker. Hur många sådana finns det i världen i dags dato ? :-)

  21. bestofmankind skriver:

    Josef,

    Du har dina poäng där.

    Men Carl Bildt har tyvärr visat – bl som politiker – fel väg.

    Min kritik var skriven i väl mening så att han får själv chansen att besvara/göra någonting åt den – inte för mig men för världen.

    Som jag nämnde förut, Carl Bildt är en teoritiker men inte en realist.

  22. bestofmankind skriver:

    P.S.

    Sett från en erfaren humanist.

  23. mrmhalland skriver:

    Applåder till Josef !

    Jag tror aldrig jag sett så många ”fega” människor få en så klockren örfil på en och samma gång !

  24. weneedtoknow skriver:

    ”It’s called the American Dream,
    because you have to be asleep
    to believe in it”.

    George Carlin

  25. dukeh3 skriver:

    Pravo: Simpsons killarna är bra. Den gjordes i samband med valet 96, och den var klockren. Tråkigt nog är medelamerikanen för dum för att förstå, och medelsvensken är för ointressant för att bry sig. Dagen politiket saknar dessutom visioner, de bara flyter omkring i mediaströmmen.

    Carl:
    Min besvikelse blir bara större och större. Jag menar hur kan du tycka att det är bra när andra ”världsledare” ser upp till en om det man gör bara skapar skit för de man männsikor som man har fått förtroende från, och då menar jag Svenskar, du är ju trots allt svensks utrikesminister, och Sverige är en demokrati så jag gissar att du bör arbeta åt svenska folket inte åt någon annan.

  26. bestofmankind skriver:

    mrmhalland,

    Applåder till dig med, för att du lyckas än en gång gömma dig i en annans kommentar.

    :-(

  27. bestofmankind skriver:

    På tal om att vara feg alltså.

  28. ohlundonline skriver:

    Josef:

    Du har alldeles rätt i att det är av misstagen vi lär oss.

    Naturligtvis måste man undvika att göra misstag, men det får inte bli så att man exempelvis låter bli att fatta beslut av rädsla för att fatta ett felaktigt beslut.

    Problemen är sällan vad vi gjort, utan snarare vad vi underlåtit att göra.

    Och som du så riktigt påpekar, de flesta misstag går faktiskt att rätta till i efterhand.

    Dock får ju naturligtvis aldrig misstagen bli för många eller för allvarliga.

    Det är bättre att fatta 100 beslut, varav ett är felaktigt, än att aldrig ha tagit sig för någonting.

    Carl Bildt, exempelvis, jobbar både hårt och bra, så en och annan lapsus får man räkna med. :-)

  29. bertil87 skriver:

    severovostok 10:24.
    Vad Du visar är en rysk propagandafilm. Sanningshalten är självfallet begränsad.
    Kom gärna igen med en georgisk film av motsvarande kaliber.

  30. kraljen skriver:

    severovostok 10:24

    Intressant film, visar en helt annan sida av myntet och plötsligt kan man förstå varför Ryssarna agerade som dom gjorde

    Bertil 87:

    Det e klart att det är vinklat. Men även om en hundradel av inslaget är sant. Så styrker det att Georgierna bombat civila med tungt artelleri. Det är en krigsförbrytelse….Nej just det Micheil Saakasjvili är kompis med George W Bush, då e det ok.

  31. kraljen skriver:

    USA och EU borde välja sina allierade lite bättre……..
    Han verkar inte helt stabil.

  32. dukeh3 skriver:

    Carl:

    Inte visste jag att du hade bytt jobb :D
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7588428.stm

  33. Helena Palena skriver:

    Pravo: Som vanligt en bra kommentar och fyndig! (8:04).

    Sanningen är nog den att Sverige inte längre kan besluta något själv. Om Putin & Co skall komma till Stockholm måste en hel hög med instanser informeras och frågas om lov först.

    Ohlund: Det blir nog så till slut att det blir två poler kvar – Ryssland och USA för annars blir ju hela världen styrd av USA och på vägen till denna ensidiga makt har dom flesta dukat under – så vad fan ska dom har världsherraväldet till om det inte finns några att styra?

    Novus Ordu Seclorum! Så står det på endollarsedeln som Roosevelt införde 1933 efter ensamt beslut. Presidenter kan!

  34. ohlundonline skriver:

    dukeh3:

    Den var bra. ;-))

  35. nilsdentolfte skriver:

    Tsunami apati- Sverige Först

    Nu skiter jag vem mest dum eller ond, Ryssland gjorde vad det måste och det gjorde det snabbt och fick en snabb fred. Hade ide nte gjort det, kunde vi ha haft ett riktigt storkrig. Den Georgiska presidenten skulle inte ge sig på Ryssland utan att någon backning, det är helt otänkbart.

    Ryssland, lyckades just med konststycket att mobilisera 90 000 man återinvadera en provins och underhålla dem, detta på en vecka. Jag är imponerad, min vän Napoleon skulle ha gråtit av beundran. Våra vänner i öster har väldens bästa armé. Om 15 år kommer det ha världen 2’a största flotta värdig att utmana den största.

    Landsförräderi, skulle jag vilja kalla det om vår regering sätter igång att repa försvarsmakten med 30 000 man, och trollar fram flygtimmar till våra stridspiloter. Jag hoppas verkligen att du avgår om inte något sker.

    2.2 % av BNP för att gå med i Nato, och till det kommer med en blodig och förändrad närvaro i Afghanistan. Vi kan skapa et trovärdigt försvar 2% av BNP.

    Sverige har världens bästa flygplan med Gripen lägger man till Neuron har vi ett mycket trovärdigt flygvapen, värden bästa fartyg & ubåtar med Visbykorvetten, och världen bästa Artilleri. Det behöver är bara att öva upp det. Att gå till Nato påminner reklamen om att köpa kolsyravatten, när det bästa ofta finns i kranen.

    Det absolut värsta är att vår regering har Tsunami apati, det tror hela tiden att vi nått botten, men krisen i Kaukasus verkar bara bli värre dag för dag. Och högern sitter bara väntar på att FRA skall ge dem svaret på vad de skall göra.

  36. Helena Palena skriver:

    Borde inte Misja börja röka istället för att käka på sin röda slips?

  37. ohlundonline skriver:

    Helena:

    Tja, både USA och Ryssland är i och för sig två stora länder där man kan leva lyckligt och förverkliga sig själv.

    Dock kommer det att ske mycket stora förändringar framöver.

    En ny epok kommer, men jorden kommer att bestå för evigt.

  38. Helena Palena skriver:

    nej ohlund: Jorden går under när SOLEN slocknar!

  39. ohlundonline skriver:

    Helena:

    Det tar nog i alla fall en stund innan någon fimpar luman. :-)

  40. nilsdentolfte skriver:

    Amerikanska pass hittade i krigsområdet

    Carl du har sagt allt som kan sägas i denna konflikt. Kom hem och sparka liv i dina kollegor. Sverige Först

    http://www.russiatoday.com/news/news/29636/video

    Ursäkta att jag skriver sämre än vanligt, bakishund

  41. charliesjogren skriver:

    Först försvann avatarerna och därefter verkar nu även många av den gamla stollarna på denna blogg vara borta.
    Om detta betyder att modereringen numera är av mer aktivt slag har jag absolut inget emot detta.

  42. charliesjogren skriver:

    bestofmankind

    Var är alla dina vänner? Har dom tappat nycklarna till bloggen?

  43. Helena Palena skriver:

    charlie: Ja, var är alla?

    ohlund: Solen ska visst lysa i 9 miljarder år – vi har alltså 3 miljarder kvar! Jippieee…

    John McCain valde en vit ung kvinna som kompanjon – Sarah Palin. Dessutom fembarnsmor. Smart drag! Kanske John rentav är en latent feminist. Vi kan hoppas… Det här var kanske hans sätt att komma ut!

  44. Helena Palena skriver:

    charlie: Det är lite trögt här nu tycker jag! Tycker inte du det också? Erkänn…

  45. falkoga skriver:

    Carl

    Jag har en fråga till dig som är ärligt menad. Tror du att det kommer att bli krig mellan väst och Ryssland?

    Jag är nämligen lite bekymrad över tonläget i uttalandena om situationen i och omkring Georgien. Jag är inte så gammal men enligt vad jag har förstått så startades andra världskriget på grund av att England inte kunde acceptera den tyska invasionen av Polen.

    Andra världskriget gav upphov till sådana uppfinningar som atombomben och i efterhand måste man fråga sig om en relativt oblodig invasion av Polen verkligen var värd en världsomspännande konflikt med miljontals oskyldiga offer?

    Samma fråga ställer jag mig nu. Är några oborstade georgier verkligen värda en konflikt mellan väst och Ryssland? Stalin var ju georgier och jag skulle personligen ha svårt att skilja en ryss från en georgier om jag mötte dem båda på gatan.

    En annan fråga är ju vad som skulle ha hänt om den Ryska militären hade gjort en kort instickare i Sverige? Att de hade fått ont någonstans hoppas jag på men jag tvivlar på att georgierna hade varit särskilt intresserade av saken.

    Själv är jag en historieromantiker som gärna tänker tillbaka till de dagar då svenska kungar och bonddrängar satte skräck i den ryska tsaren – men med dagens försvar, då det verkar besvärligt att uppbåda 1 000 stridande män, så undrar jag vad ryssarna tänker om vårt språkbruk. För egen del skulle jag nog ha sagt ”rusta först och snacka sen”.

    Jag skulle gärna höra dina synpunkter om saken.

    Mvh
    Falköga

  46. charliesjogren skriver:

    Falköga

    Jaså, idag kallar du dig för Falköga.

  47. Torsten skriver:

    Charlie,

    Skönt att de flesta Putinanhängarna, tillika stridstuppar försvunnit;)

    Men en tok påstår att Ryssland mobiliserade 90 000 man på en vecka?? När dom i själva verket planerat hela cenarion under flera år.
    Hade inte Carl med sina kollegor i Europa agerat så snabbt, hade kanske Georgien varit ryskt nu.

  48. falkoga skriver:

    Charlie

    Kärt barn har många namn; så även jag, men jag skulle hellre se att du kommenterar mig i sak.

  49. mrmhalland skriver:

    Torsten,

    Det är verkligen skönt att slippa höra romantiseringar av Putin med anhang.

    Vi har dock kvar WorstOfChildhood, du vet hon som aldrig går till personangrepp.
    Jag har inte tilltalat den lilla SAP-fanatikern på ett bra tag, ändå får man läsa sådant som 12:40 och 12:44, skrattretande av en person som säger sig vara politiskt aktiv och har en enda fråga på agendan : Ge mig min abassad tillbaka !!

  50. Torsten skriver:

    Det verkar vara ett smart drag av McCain.
    Någon som vet något om hennes politik.

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1638003.svd

    Obama får det nog hett om öronen.

  51. Helena Palena skriver:

    Tänk om det bara blir Busch-kramare kvar här! Men då blir det tråkigt kan jag tala om… För vad ska ni då yvas om i det långa loppet!

  52. Helena Palena skriver:

    Bush har inget c… däremot ett w som betyder Walker!

  53. Torsten skriver:

    mrmhalland,

    :-)))
    Hon har visst en viss förkärlek till Dig;-)

    Du vet, ”kärlek börjar md kast”:-))

  54. Torsten skriver:

    Helena,

    Du kan lita på att jag är ingen Bushkramare.

    Obama vs McCain?

    Vi vet inte ännu vilken som gynnar oss bäst.

  55. mrmhalland skriver:

    Helena Palena :

    Det håller jag med om.
    Det jag tycker är skönt är de som pratar för att det ”tillhör deras politik” och försvarar sina idoler oavsett vad de hittar på.
    Det ger inte heller en rolig diskussion.
    Det blir givande först när kommentatorer analyserar varje fråga separat, efter eget hjärta.
    Inte helt sällan går det stick i stäv med ”partiboken”.
    I synnerhet när det gäller utrikespolitik.

  56. mrmhalland skriver:

    Torsten :

    Ja, jag vet inte vad som förskaffar mig den äran :-)

  57. Helena Palena skriver:

    mrhalland: Ja, ta bara en sån som mig. Jag är inte vänster – jag är mer åt det borgerliga hållet om jag nu måste positionera mig. Ändå håller jag på Ryssland i detta ärende.
    Jag har ingen partibok – inte ännu i alla fall.

  58. mrmhalland skriver:

    Ja Helena, Det är precis så jag menar.
    Det ska du ha all heder för. (trots att jag inte håller med dig)

  59. mrmhalland skriver:

    Helena,

    Det är mycket roligare att prata med en människa som uppenbarligen har tänkt igenom en situation än en som bara förmedlar andras åsikter.
    Jag gissar att det är detta Josef menar med ”MainStream”, vilket jag tycker HAn ska ha all heder för att predika mot.

  60. Helena Palena skriver:

    mrhalland: Ja, det är ju inte kul att se hur dom viftar med SAP-flaggan i tid och otid…

  61. mrmhalland skriver:

    Helena,

    Jag ansluter till Torsten.

    Ja tror inte det finns så många som hyllar Bush’s utrikespolitik idag.
    Faktiskt inte heller ”kriget mot terrorismen” som ju fått konsekvenser som inte var önskvärda.

    Din felstavning 4:43 kanske hade varit bättre om du dessutom missade ”B” i början av namnet :-)

  62. falkoga skriver:

    Visst. Ignorera det enda intelligenta inlägget.

  63. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Precis återkommen från Kalmar men redan på väg ut igen för en liten matbit – måste dock få iväg några rader för att uttrycka min glädje över John McCains val av vicepresidentkandidat – den vackra och intelligenta Sarah Palin :-D

    Dee Dee Sharp – uppskattar såväl bissiga starletter som Riktiga Quinns

  64. bestofmankind skriver:

    Imponerande att jag, hillary2, K*china, och Carl Norberg har gjort en mycket starkt intryck på bloggen, att även i vår frånvaro skrivs våra namn här.

    Om jag har gissat rätt är hillary2 och kanske även Carl Norberg på Barack Obamas konvent i USA. Varför inte? förutom Mona Sahlin och Co. är t o m Per S och co. där, tala om att vända kappan efter vinden.

    K*china tyvärr får aldrig visum dit pga av hans inlägg om Guantanamo mm, USA bevakar även Carl Bildts blogg. :-)

  65. bestofmankind skriver:

    En personlig hälsning till K*china,

    Oavsett namn, vet jag var/vad du är. :-)))

    From now on my lips are sealed! :-)))

  66. mrmhalland skriver:

    falkoga :

    Ditt inlägg var ju direkt riktat till utrikesministern.
    Vill du trots allt ha lekmannakommentarer blir mitt enl. följande.

    Hurvida Georgien skulle stödja oss verbalt känns ointressant om Ryssland gjorde en liten turné i Sverige, det skulle inte göra mindre ont för det, inte efter det som nu hänt.

    Att Sverige har ett nedrustat försvar är det ingen som kan bestrida, men, det ska ju finnas en samverkan mellan EU-länderna i en dylik situation.

    Jag ser i ditt inlägg att du förordar väpnad konflit framför dialog.
    Jag hoppas och tror att jag har fel.
    Kommentaren ”rusta först och snacka sedan” pekar åt det hållet.

    Personligen tycker jag att de som har inflytande över utrikespolitiken i världen ska göra allt för att kraftfullt fördömma övervåld.
    Hel oavsett var det sker.

    Just nu är det extra allvarligt eftersom (minst) en stormakt är inblandad, men, glöm inte Sudan, Tchad, Burma, Afghanistan, Irak, Mellanöstern, Tibet, Zimbabwe (lite annorlunda, men ett stort lidande) och hundratals mindre konflikthärdar runt om i världen.

  67. bestofmankind skriver:

    F.ö. hatten av för UD-moderatorn som nu aktivt modererar bloggen även på person angrepp.

    De övriga person angreppp till mig som blev kvar på bloggen får vara kvar av strategiska skäl.

    Civilisationen har nu nått Carl Bildts blogg.

  68. ohlundonline skriver:

    Helena:

    Jag är övertygad om att vi kommer att ha befolkat åtskilliga främmande solsystem, när vår egen sol drar en sista suck. :-)

  69. falkoga skriver:

    Tack, mrhalland.

    Det är möjligt att även Sverige skulle få ord från andra stater om den ryske hären toge en omväg genom vårt land. Så mycket mer tror jag inte att vi skulle få.

    Övervåld är utmärkt om det befinnes på egen sida. Problemet är väl snarare att det svenska ”försvaret” kostar 40 mdr kr och endast resulterar i några vaktposter i Tchad.

    Hur man med den backningen seriöst kan säga att ryssland borde skärpa sig övergår mitt förståd.

    Har heller inte sett någon större oro hos vare sig Medvedev eller Putin.

  70. mrmhalland skriver:

    falkoga,

    >Har heller inte sett någon större oro hos vare sig Medvedev eller Putin.

    Det är väl det som är problemet ?
    De har ingen med sig (förutom vitryssland och någon annan livrädd diktatur) och ändå visar de ingen som helst respekt för omvärldens fördömanden.

    Att Sverige ger starka protester tillsammans med massor av andra länder tycker jag är jättebra.
    Det visar att vi inte accepterar att en ”galen”, eller i alla fall maktgalen diktator får hota hela västvärlden för att han blev trampad på tårna.
    Medvedev behöver vi kanske inte nämna, han har inte mer med detta att göra än hans hund (om han har någon)

  71. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – We Need To Know – Apropå Din återgivning ovan av George Carlin: “It’s called the American Dream, because you have to be asleep, to believe in it”. – slut citat.

    Javisst är det så – ifall Wi är dominerat MainStreamade. Dock – ifall Wi ids ta reda på lite MERA – om hur wår värld styrs i dags dato – och hart när enväldigt = diktatoriskt har vanstyrts sedan minst 100 år tillbaka, tyvärr tyvärr – av den lilla klicken GalenPannor (13 stycken, tror jag…) i den globala MaktPyramid-MaktElitBankingLigan – så blir förhållningssättet lite annorlunda, allra allra troligast…

    MaktElitBankingLigaGossarna har ALLTID sponsrat BÅDA sidorna i ALLA världens länders konflikter !

    Varför ?

    Mentala och fysiska KRIG mellan intressegruppers och nationers MaktPyramid-MaktElitStridsTuppar – har alltid sponsrats av den globala MaktElitBankingLigan sedan minst ca 100 år tillbaka – och ALLTID på båda sidorna ! ! !

    Dels för att få igång faenskapet – och sen för att hålla liv i djävulskapet så länge som möjligt !

    Detta därför att KRIG – och alldeles oavsett ifall det är intellektuella/mentala KRIG, handelsmässiga KRIG, fysiska KRIG eller andra KRIG – är det ABSOLUT säkraste sättet att tjäna OFATTBART MYCKET av slantar på !

    OFATTBART MYCKET av slantar = OFATTBART MYCKET av global ekonomisk MAKT = OFATTBART MYCKET av global politisk MAKT ! ! ! – i dags dato, tyvärr tyvärr…

    Detta därför att ekonomisk kapacitet har ju i mångt och mycket – synligt för ALLA i dags dato, som har någon form av egen förmåga kvar att ”se” med – i tämligen hög grad ersatt MaktPyramid-MaktElitGubbarnas tidigare påhittade religioners förmåga, att förslava oss av vanligt folk = human MedMänniskor = väsentlig flera än 90 % av alla länders medborgare med, tyvärr tyvärr…

    Till det skall rätteligen också föras den i dags dato allerstädes närvarande IT-smogen, det förryckt vansinnigt stupida CO2-köret osv osv…

    Ifall Du ids spendera 3 timmar och 35 minuter på den här videon
    http://video.google.com/videoplay?docid=-515319560256183936
    + måhända åt hållet ca 30 timmar till på nätet – avseende det den här videon informerar om – så inbillar jag mig att Du så smått då kan börjar få ”hugg” på – vad dagens MaktPyramid-MaktElitBankingLigaGossars agenda i dags dato handlar om i grund och botten = detsamma som den tidigare religiösa MaktPyramid-MaktElit-agendan har handlat om sedan ca 6000 år tillbaka, tyvärr tyvärr…

    Personligen har jag nog ”ödslat” mer än 1000 timmar på nätet på det här – under de senaste ca två åren + ett oräknat antal timmar under ca 15 år därföre. Men i o f s så är jag en ”gammal man” – som måhända har ett trögt intellekt, kanske… – så Du behöver nog ej alls förslösa så många timmar – för att komma till samma ”upplysningspunkt”, troligast…

    Varför gör BankingLigaGossarna så här emot oss = emot sig själva också i slutändan ?

    Tja – MAKT fungerar som vilken drog som – och MAKT-drogen på den här BankingLigaNivån är nog att se som injicerad tung narkotika = den som börjat med det vill bara ha mer och mer – och till vilket pris som i slutändan, tyvärr tyvärr…

    Att detta sen drabbar miljoner eller miljarder andra människor negativt – det har dessa MAKT-drogade personer nog ingen som helst förmåga att ”känna” någonting för eller emot, allra allra troligast… – därför att deras förmåga till empati med humana MedMänniskor – är helt enkelt helt och hållet ”borta med vinden !”.

    Nu åter till Ryssland visavi USA.

    Den 19 februari 1947 kontaktade en civiliserad civilisation USA – som finns i den bolliga jorden Terra – avseende det därföre hända med Hiroshima och Nagasaki. Vad hände därefter ? Tja – budbäraren fick livstids munkavle av de dåvarande MaktPyramid-MaktElitGossarna i USA – och slutade med att andas 1956.

    Sedan dess har den här civiliserade civilisationen ej försökt kontakta MaktPyramid-MaktElitGossarna i USA igen – såvitt mig känt. Personligen utesluter jag därför ej alls – att den här civiliserade civilisationen (= ej alls krigisk mentalt/intellektuellt eller fysiskt) sedan en tid tillbaka HAR kontakt på ett eller annat sätt med Rysslands MaktPyramid-MaktElitGossar – som ju för närvarande är relativt unga och fräscha – relativt USA´s – med undantag för Obama – hur det nu kommer att gå med honom.

    Skulle det ligga någonting i denna min högst personliga spekulation – så måhända kan det vara så att just MaktPyramid-MaktElitGossarna i Ryssland – genom t ex lite föregående ”Politiska samtal” med Carl Bildt i HarpsundsEkan – skulle kunna bli den slutgiltigt utlösande ”kraften” i världen – för att för gott eliminera de MAKT-drogade MaktElitGossarna i den globala BankingLigan, kanske…

    Vem vet ? :-)

    Dock – apropå USA. Såvitt jag kan bedöma – så har USA ett parlamentariskt system – som i grund och botten måhända är det ENDA i världen – som är åt hållet byggt på fundamentet folkstyre och den enskilda medborgarens suveränitet. Men att sedan USA´s MaktPyramid-MaktElitNissar sedan Lincolns tid – gett mer eller mindre faen i att följa konstitutiones grundprinciper – det är ju en helt annan sak, faktiskt…

  72. falkoga skriver:

    @ mrhalland

    Hör nu. Om Bildt hade haft 100 000 välutbildade svenska soldater i en expeditionsstyrka understödda av Leopard 2, Stridsfordon 90 och JAS 39 Gripen så hade vem som helst lyssnat på hans åsikter inklusive Putin och Medvedev.

    Elaka rykten gör emellertid gällande att Sveriges insatsförsvar består av 500 man beväpnade med gummihammare för att slå ned tältpålar i gyttjan i Tchad.

    Ännu elakare rykten gör gällande att Sverige har en finansminister som styr showen bakom kulisserna och hellre lägger pengarna på hög i strid med gällande regler än spenderar dem på vettiga saker som försvar för sina landsmän.

  73. mrmhalland skriver:

    falkoga :

    Att nedrusta Sverige har varit en strategi i många år.
    Det är inget nytt påfund.
    Vi gör det för att vi har ett gemensamt avtal inom EU att försvara våra systernationer.
    Exakt hur uppgörelsen inom EU ser ut och varför de godkänner Sveriges nedrustning har jag inte kunskap om, men förmodligen har vi ”satsat” nogot annat i gengäld.
    Detta har inte uppfunnits av Anders Borg, eller ens alliansen.

    Att RRV kritiserar finansministern för att lägga pengana på hör måste anses anmärkningsvärt när kritiken kommer någon vecka innan regeringen sätter sig och förhandlar fram höstbudgeten.

  74. falkoga skriver:

    Man kan bara lta på sig själv. Om man gör sig beroende av utomstående makt för sitt försvar så har man inget försvar alls.

    Jag är tämligen säker på att ingen främmande makt skulle riskera världsfreden för att komma till Sverige försvar.

    ”Sverige? Hmmm… det var de som gjorde choklad och porrfilm, va? Så synd att ryssarna utplånade dem med taktiska kärnvapen.”

  75. mrmhalland skriver:

    falkoga :

    Jag anser också att det vore tryggare och bättre med ett eget försvar.
    Inte bara för trygghetens skull, utan även för att det ger arbete i försvarsindustrin med tillhörande forskning som kommer det civila till godo.
    Inte minst har det i alla tider varit en viktig erfarenhet att göra värnplikten.

    Frågan är ju bara om det är den ”gamla” typen av försvar vi behöver.
    Tiden har ju radikalt förändrat verkligheten, och fortsätter att göra så.

    För bara några månader sedan ansågs det största hotet komma från enskillda terrororganisationer och det är ju fortfarande ett reellt hot, men, sedan några veckor tillbaka vet vi ju att det finns länder i vår närhet som gärna tar till traditionella invasionsmetoder.

    Som du själv nämner är ju taktiska kärnvapen ytterligare ett hot vi har svårt att värja oss mot.

    Vi måste nog välja vad vi vill kunna försvara oss mot.
    Ett land i vår storlek kan omöjligtvis finansiera ett försvar mot alla tänkbara hot.

  76. ohlundonline skriver:

    Josef:

    Varmt tack för videolänken.

    Jag kan hålla med Thomas Jefferson om att bankerna är ett större hot än mot vår frihet, än exempelvis militära hot, jämför med Uppenbarelseboken 13:17.

    Jesus förråddes ju också för 30 slantar.

    Snart kommer pengarna att förlora sitt värde, se Jakobsbrevet 5:1 – 4, eftersom giriga människor genom exempelvis det gigantiska amerikanska underskottet, drastiskt skadat balansen i världsekonomin.

  77. smalanningen skriver:

    ohlundonline: Har du missat Disneys version av Robin Hood och de fattiga böndernas ”Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen” ??!?

    Hehe.

    Har sett hela Obamas tal nu ikväll på YouTube, och det är bara att kapitulera: Han är otroligt skicklig, och utmanövrerar McCain totalt på ren retorik och i ord som människor tar till sig och förstår. Men i delar av talet återkommer han till det som han blivit kritiserad för av många, nämligen att han vill ”satsa på de företag som genererar jobb i USA” och hårdare straffa de multinationella ditona samt arbeta mot outsourcing.

    Men det konstiga är nickandet från SAP. Obama handlar faktiskt inget alls om traditionell sosseretorik, så det förvånar mig att Sahlin m.fl. öppet vågar stödja honom rakt av. Det står ofantligt tydligt att en Obama verksam i Sverige idag skulle vara en s.k. nymoderat eller liberal om man så vill. Ännu en signal att socialdemokraterna tar ännu ett steg åt höger? Kanske tar man snart bort ordet ”social” också…

    Och angående krigsindustrin så är det nog det jag avskyr mest i det här landet. Att vi t.ex. är kända i länder för att tillverka de värsta och mest skadande effektiva truppminorna är inget annat än vedervärdigt. Vi ska tillverka saker till och tjäna en jävla massa pengar på krig, och sedan motverka dem och stå i frontlinjen mot dem?

    Vad tror vi att länderna som köper vår krigsmateriel gör med den?

    Hyckleri i stor skala.

  78. mrmhalland skriver:

    smalanningen :

    Det beror väl lite på vad man tillverkar ?
    Exempelvis defensiva vapen som robotsköldar dödar ingen, men kan rädda massor av liv och förhindra mänskliga och materiella skador.

    Jag håller fullständig med dig om att det är vidrigt att tillverka och sälja ex.vis kluster-vapen.

    All vapenindustri får en spin-off effekt i form av avancerad forskning som i sin tur ofta leder till en civil marknad för ny teknologi (se GPS som ett ex.).
    Det gäller bara att välja rätt vapen att tillverka.

  79. nilsdentolfte skriver:

    Till Torsten!

    90 000 man på en vecka, det skall jämföras med det:
    150 000 man var bryt max för USA i Irak, då har Ryssland 7% i dollar budget jmf med Usa
    50 000 man är Amerikanska reservister i Irak. Det är sämre utb än Sv vpl.
    40 000 Legoknektar anställda av Iraks och Usas regeringar.
    40 000 man i Afghanistan topp, det tog Nato 7 år att komma till den siffran.
    30 000 man består den Svenska krisberedskapen av topp, som aldrig övats tillsammans.
    20 000 man ca består den Franska delen för operationer utomlands, Natos ända reserv i dag.
    8 000 man består den Franska främlingslegionen.
    1 600 man består den Svenska stridgruppen NBG, det har inga stridsvagnar.
    800 man var den Franska extra stryka som skickades till Afghanistan i våras (-10man).

    Ryssland har idag världen bäst armé, den är snabb, med hög moral, kan samverka med stridflyg, och har övade högre officerare. Den Ryska björnen 2008 är smartare, snyggare, och snabbare än den varit på 200 år.

    Alla vet att Georgien inte skulle ha startat konflikten, i början på denna månad, om det inte haft ordentlig backning. Men Ryssland var så snabba att en ev uppbackning aldrig hann komma.

    Björnen är ute ur sitt ide, anklagad för att startat ett krig som det inte gjorde. Så vi har en arg björn. Nato är på knäna pga av 7års krigade, om Kabul faller så kommer det ge ytterliggare vånda.

    Landsförräderi, är min beskrivning av vår regerings apati, att inte omedelbart ser till ge ut ordentligt med flygtid till våra stridspiloter, sättq upp storövningar så att våra högrebefäl får öva. Vi är inne brytpunkt för Europa och vet inte hur hårt brottet kommer att bli, eller hur vår världsdel ser ut efteråt.

    /NXII

  80. sorryiwasdrunk skriver:

    Hmmm… får börja med att be om ursäkt för några av mina ordval igår kväll. De skrevs efter en lång dag och fredagsmiddag med en del rödvin, tyvärr.

    Hursomhelst tycker jag att ett effektivt insatsförsvar är rätt väg för Sverige att gå. Det skulle nämligen ge oss ökat internationellt inflytande i och med att vi kan vara med och påverka händelseförloppen i internationella konflikthärdar. Det skulle också innebära att fler viktiga nationer skulle föredra att ha Sverige på sin sida än emot sig.

    Tyvärr verkar den politiska viljan att genomföra insatsförsvaret halta lite, vilket den gjorde även hos den förra regeringen. Till exempel avstår man, av politiska skäl, från att använda sig av JAS utomlands trots att planet har gjort ett stort intryck under internationella samövningar.

    Insatsförsvaret är idag alldeles för litet och för klent utrustat för att ha någon reell effekt. Det vore bättre att öka anslagen för att få ett fungerande insatsförsvar. Det skulle också ge Sveriges politiker möjligheten att uttala sig med pondus om internationella skeenden. I dagens läge känns det lite prekärt att ordhuggas med ryssarna. På 80-talet hade man i alla fall förmågan att sätta hårt mot hårt när det behövdes.

    Det är bra att Sverige har en utrikesminister med mod och omvittnat gott anseende utomlands men jag hoppas att han också skulle vilja ha en verkningsfull militär backning i samband med internationella konflikter.

  81. mrmhalland skriver:

    sorryiwasdrunk :

    Jag kan gissa vad du hette igår och min syn på saken har du ju redan fått, det finns säkert fler som kommer att ge sin syn, nu när du nyktrat till :-)
    Det måste ha varit tråkiga middagsgäster eftersom du föredrog bloggen :-)

    Jag kan trösta dig med en sak.

    Om du har lite ågren för att du uttryckte dig på ett sätt som du inte brukar, efter en hård dag och middag med vin, så finns det massor av kommentatorer här som uttrycker sig minst lika klumpigt när de är helt nyktra och de är dessutom stolta över det.

    Ha en bra rekreationsdag !

  82. sorryiwasdrunk skriver:

    Det var snällt sagt och botar verkligen en del ågren.

  83. […] tanke på idiot analyser som denna i SvD kan man undra om den allmänna media opinionen och diverse politiker vet vad de sysslar med? Ryssland sitter på världens största valuta reserv på 580$ miljarder […]

%d bloggare gillar detta: