I ett TV-tal från Sochi har Rysslands president Medvedev nu dramatiskt eskalerat krisen mellan Ryssland och omvärlden genom att officiellt erkänna Abchazien och Sydossetien som självständiga stater.
Beslutet innebär ett lika tydligt som medvetet brott mot internationell rätt och grundläggande principer för stabilitet i Europa.
Att den ryska statsledningen nu valt denna väg innebär att man valt en politik av konfrontation med icke bara det övriga Europa utan också det internationella samfundet i stort.
Beslutet innebär ett ryskt vägval med genomgripande konsekvenser för lång tid framöver.
Detta låter lite skrämmande.
Jag undrar vad de vill uppnå.
Detta är naturligtvis bara början på en sedan länge utarbetad plan.
Jag väntar med skräck på nästa drag.
Ryssland följer internationell rätt och grundläggande principer för stabilitet i världen, för att inte tala om att små, försvarslösa folk och nationer inte längre behöver frukta att utsättas för demokratiska invasioner. Ryssland räddar ossetiner och abchaser på samma sätt som de räddade judarna 1945 (förutom de i Estland, där samtliga 2000 fick halsen avskuren redan innan tyskarna landsteg 1940, även i detta fall med Sveriges goda minne). Min prognos är att om 10 år kommer svenska turister att semestra i det underbara Abchasien, medan Carl Bildt blir Sveriges ambassadör i Kosovo, ett ganska ensamt jobb…
Det bör väl gå bra!
Klarar Europa att ympa på sig en Islamistisk enklav mitt i Centraleuropa borde väl Kaukasien rymma några fler självständiga republiker?
Stefangehander upplevs mer och mer som vår tids Hilding Hagberg och han är säkert stolt över det.
Att kväsa folk och knipsa huvuden är tydligen helt OK om det bara sker för den goda sakens skull.
Lugn. Bara lugn.
Det här löser vi genom att lägga ned ytterligare några gripendivisioner och satsar pengarna på vindkraftverk istället.
Så använder vi oss effektivt av den ryska vinden som nu blåser.
Låter som ett skämt men detta är faktiskt precis vad försvarsberedningen skrivit. Ser ni vilka politiker vi har i det här landet? Man skäms och ännu värre man ser ingen vidare trevlig framtid heller.
[…] Carl Bildt är antingen naiv eller säger något han mycket väl vet inte stämmer med verkligheten. Det blir igen konfrontation med Ryssland annat än hårda ord. Ryssland har valt konfrontation « Alla Dessa Dagar […]
Men snälla Carl Bildt ! Du är genomgående förståndig och svävar långt. långt över de vanliga medelmåttorna till politiker som anser sig kunna leda en värld. I Kosovo-fallet har du gjort bort dig rejält då du accepterat en avvikelse från internationella överenskommelser. Där har du låtit USA styra och ställa för att uppnå de kortsiktiga vinster för USA som Clinton och hans gäng en gång planerade.
Kriget i Georgien är Ditt krig, Carl. Eländet Som Kosovo-staten kommer att skapa är bla Din förtjänst. Vi Europeer får betala !
Leo
I Svenska Dagbladet noterade jag följande stycke:
Samtidigt kommer besked om att Natos generalsekreterare Jaap de Hoop Scheffer är inte längre välkommen till Ryssland den 17 oktober, så som var planerat.
– Ett besök vore irrelevant och det skjuts upp tills vi uppnår en ny nivå av förståelse, sade Rysslands Nato-ambassadör Dmitrij Rogozin
Sen förstår jag fortfarande inte vad som skulle vara värre med att Ryssland erkänner Sydossetiens och Abkhasiens självständighet än att Sverige erkände Kosovos självständighet.
Hmmm… – Tja det här får väl ses som ”ett streck i räkningen” – för dom som sedan sisådär mer än 50 år tillbaka – mycket mycket intensivt har jobbat för att det skall bli en enda MaktPyramid-MaktElitPakt av ALLA världens länder.
Bra eller dåligt ?
Tja – faen vet – men Wi som fortfar att andas får se, troligast… :-)
Praktfiasko för Ryssland?
Vilka länder skulle vara beredda att följa Rysslands exempel egentligen? Och därmed vara beredd att reta upp Väst och samtidigt ge bränsle at separatister lite varstans… Jag tror inte det finns speciellt manga sadana länder. Vitryssland, Syrien, kanske Iran (som a andra sidan har bade kurder och araber pa sitt territorium), Venezuela… Tror inte ens länderna i Centralasien är beredda att stödja Ryssland där.
Jag tror att det blir ett praktfiasko för Ryssland som bara visar att de numera nästan helt saknar allierade. ALLA Warszawa-paktens medlemmar är numera NATO-medlemmar.
Dessutom visar det vi alla visste. Pa 2000-talet (liksom pa 1900-talet) kan man inte bli en stormakt med bara militära medel. Utan det krävs ekonomiska ocksa. Ryssland borde lära av Kina där.
Jag har bara en komentar. Detta här har USA bäddat för Euripa enda sedan de övertalade majoriteten av EU att erkänna Kosovo. Alla Europesika ekonomierna ( inkl Ryssland ) är de stora förlorarna i det här. USA är den stora vinnaren. När kommer Europas väljarkår att hålla sina politiker till ansvar för vad de ställt till med?
Var det riktigt taktiskt att erkänna Kosovo? Jag har inte fått någon direkt bra förklaring till detta erkännande, som f ö inte alla länder till dags datu har erkänt. Varför var det så bråttom. Nu kom ju rekylen.
Nu får vi allt se sanningen i vitögat och inte drivas till något vi kan få ångra utan det blir bara att acceptera det uppkomna läget! Så illa blev det. Georgien har inte fått den hjälp de behövt – inget erkännande av Kosovo!
Ryssland är just nu i ett militärt och ekonomiskt överläge gentemot Västeuropa. De är vana vid att uppträda maktfullkomligt och skrupelfritt i sådana lägen. Eftersom detta problem till stor del orsakats av den västliga undfallenheten, nedrustningen och det frivilliga beroendet av gasleveranser från Ryssland så finns det ingen bra lösning i sikte. Åtminstone inte på bra länge. Småstater som Abchazien eller Ossetien blir inga självförsörjande eller fria statsbildningar utan små vasaller till de ryska herrarna. Kosovo är ju ett utmärkt exempel på hur sådana icke-stater fungerar (eller inte fungerar) i verkligheten.
skönt och höra att jag inte är den ända som tycker att detta hyckleri samt denna dubbell moral är äckligt, snukigt, samt smakar mycket illa.
Min gissning på länder som kommer att erkänna? Tja. Venezuela, Vitryssland, Armenien troligen. En hel del av CIS, Kuba, Syrien, Iran antagligen. Kina på en bra dag men kanppast. Serbien knappast med nuvarande regering. Men vi får väl se hur länge den håller. Men det är inte intressant. Skadan är som sagt redan skedd. Det intressant är vad som skall göras för att snabbast möjligast minimera den. En fortsatt eskalering kommer att stå oss alla mycket dyrt.
Är detta en reaktion på en iråkad situation (konflikten i Kaukasus) eller är det en del av en långsiktig plan där Georgienkriget var startpunkten?
Var Georgien ett av Ryssland upplevt västligt tåtramp på Putins nedsatta fot där ett ukrainskt medlemskap i NATO förmodligen skulle upplevas än smärtsammare?
OM det är fråga om en långsiktig plan, vilken är i så fall denna och hur kommer det fortsatta genomförandet att gestalta sig? Strävar Ryssland, liksom tidigare i historien att återta förlorat territorium eller åtminstone inflytande och om så är fallet, kommer man att göra det med vapenmakt eller med olika ekonomiska och politiska påtryckningsmedel?
Om det ”bara” är fråga om de putinska fotavtrycken, hur kommer man i så fall att reagera om Ukraina (och kanske även restGeorgien) som Angela Merkel uttrycker det, ”sinom tid blir NATO-medlemmar”. Har NATO kanske uppfattat signalerna och drar öronen åt sig?
Oavsett allla OM råder en genuin osäkerhet och osäkerhet och oförutsägbarhet är i sig spänningsskapande. Denna villrådighet om sakernas verkliga natur ökar risken för förhastade beslut och överreaktioner på bägge sidor av det som nu alltmer verkar vara en nystart av det Kalla Kriget.
En omedelbar reaktion har varit kraven från baltiska stater att NATO-trupp ska stationeras i dessa länder för att öka trovärdigheten av ländernas medlemskap. De upplever inte medlemskapet som sådant som en tillräcklig garant för en NATO-reaktion i händelse av en rysk aggression; de kräver närvaro av, helst USAmerikanska, trip wires.
Motiven kan vara många och upplevas som oklara och vi svävar i okunnighet om det slutliga målet, men Ryssland utnyttjar f.n. skicklig oenigheten inom EU och NATO:s oförmåga att i dagsläget backa upp retoriken med militär kapacitet.
Helt ofrånkomligt har både Abchazien och Sydossetien historisk anknytning till Ryssland.
Den här konflikten med Georgien är olycklig, men jag tror inte att man skall dra alltför höga växlar på det inträffade, eftersom dessa regioner har Ryssland som sitt hemland.
Att vi har en fredlig omvärld omkring oss är betydelsefullt.
I det nu uppkomna läget borde Sverige kunna vara med och förhindra att situationen eskalerar till något mer allvarligt.
De har valt konfrontationoch begår ett medvetet brott mot internationell rätt vilket bör fördömas hårt. I sammanghanget bör liknande hård kritik riktas mot dig och representanter för de andra regeringar som erkände Kosovo och på detta sätt skapande ett nytt farligt prejudikat i internationell rätt. Jag har inget till övers för Serbiens förtryck av kosovoalbaner men jag ser kopplingen mellan Kosovofrågan och detta. Hoppas attt du en dag erkänner för dig själv att de regeringar som erkände Kosovos ensidiga självständighetsdelkaration också var med och öppnade en Pandoras ask i internationell politik.
Rysslands klen (nästan obefintliga) protester mot ett fritt Kosovo kan väl bara tolkas som att det var första brickan i det spel de planerat ?
Inte heller när EU ”hjälpte” serbien att få ”rätt” regering protesterad de.
EU har spelat Putin rätt i famnen.
Jag vet att jag har sagt detta många gånger, men det blir tydligare för varje dag.
Det jag fortfarande inte förstår är vad USA / EU hade att vinna på ett självständigt Kosovo. En liten provins ingen tidigare brydde sig om blev plötsligt jätteviktig och till ett skyhögt pris tvingade man fram detta beslut. Varför ?
Att Carl Bildt, som själv bröt internationell rätt när han var med och styckade både Jugoslavien och Serbien har mage att skriva meningar såsom: ”Beslutet innebär ett lika tydligt som medvetet brott mot internationell rätt och grundläggande principer för stabilitet i Europa” är chockerande. Finns det inget som får denna man att skämmas över den händelseutveckling som han och hans polare tyvärr satt igång?!
charliesjogren:
Jag är oberoende sanningssägare, Hilding Hagberg var en svensk clown, som utan pengar från Moskva aldrig hade varit kommunist, en snyltande svensk, precis på samma sätt som moderata skogsbolagsdirektörer… Det vi inte har förstått är de senaste 20 årens utveckling i Ryssland, ett land och folk som hatade den västerländnska kommunismen mer än en svensk moderat. Däri ligger vårt primitiva förakt för Ryssland och vår historiska oförståelse. Vi talar om det ryska hotet i sekler, när det är Sverige som 7 gånger angripit Ryssland, som aldrig angripit oss… Din kommentar visar att Ryssland för dig är ett kommunistland, en minst sagt märklig historiesyn… Ska bli intressant att se när svensk skogsindustri och andra snyltare faller som Hilding Hagbergs tidning Flamman…
Georgienkriget är indirekt orsakat av den aggressive holländaren ”van der Hoop” generalöversteamiral för Nato, den halsstarriga konservativa regimen i Polen ( i Tjeckien fanns ett stort folkligt motstånd mot Natos försvarsanläggningar där) samt USA´s revirpinkande i Europa and addiction to oil.
I EU sitter just nu de konservativa regimerna på taburetterna och dessa kan aldrig enas – se på extrema Polens envishet som krävde eget undantag i Lissabonfördraget (gjorde UK också men det har en annan bakgrund)
Ju snabbare vi får en socialistisk majoritet i EU ju bättre
Socialisterna ser till ”folkens bästa” och inte till regenternas eller kapitalets.
Vi behöver maktfördelning, inkomstfördelning, vettiga arbetsförhållande osv. istället för upprustning och krig
FRA kommar att ”förstöras” dvs rivas upp av SAP men än viktigare är att socialister kommer till makten i Europa
Stolletokregeringar i EU av konservativt slag bör däremot ”förstöras”
stefangehander
strålande!
Vi är dock inte ensam om att ha bidragit till det som nu sker utan där har givetvis USA mfl större länder det största ansvaret och de får nu inte överreagera. Hoppas att det nu fattar rätt beslut. Stryka ett sträck och gå vidare kanske inte känns bra, men måste vara det enda rätta. Låsta positioner brukar inte vara befrämjande för vidare samtal.
mrmhalland
FN hade tröttnat på att betala uppehället för Kosovo
USA hade där en stark ”försvarsanläggning” mycket strategiskt belägen – deras mission var fullfilled…
Människorna i Kosovo borde kanske få en chans till självständigt leverne och bygga upp sin region efter så många år av utländskt förmyndarskap?
Det sista var min tanke när jag pläderade för ett fritt Kosovo. Först var jag negativ och frågade – vad ska de leva på? – men sen ändrade jag mig – någon gång måste de väl tilltros ansvar att kunna kavla upp ärmarna själva och bli européer….risken var ju stor att de skulle kunna bli institutionaliserade av förmyndarskapet..
hillary2 :
Jag missunnar inte Kosovo ett eget land.
Jag har bara haft svårt att få klart för mig vad alla parter skulle vinna på det eftersom det plötsligt blev så viktigt.
Nu vet jag ju vad Ryssland ville.
Kanske har du rätt om USA’s önskan om ett strategiskt läge.
Då är det bara EU kvar.
Vad vann de på det ?
Hmmm… – Soli01 – Så länge som Wi enskilt och/eller kollektivt sett ”släpar” på ett enda uns av wåra ”kära” MaktPyramid-MaktElitHövidngars ebarmeligt barbariska krigs- och MaktKamp-historia – så lär nog ingen enda kunna komma på några folkfredliga lösningar på någonting överhuvudtaget, tyvärr tyvärr… :-)
Sorry men ni som försöker hävda att Ryssland kan ursäkta sitt vidriga beteende mot bakgrund av händelser i det forna jugoslavien är på fel spår. Förklara kanske men inte ursäkta.
Än så länge har varken USA med eller utan NATO invaderat någon demokrati.
Det har Ryssland gjort.
Vid bombningarna av serbien fanns heller ingen demokratiskt vald regering som styrde över landet. Stödet till Kosovo har inte heller följts av någon invasion…
Nu ska inte socialisterna här tro att det som Ryssland nu gjort är försvarbart – långt därifrån, de fick ”lillfingret”, men hela handen åkte med. Socialister är ingenting att lita på om det krisar till, så där har vi ingen hjälp! Tänk före än efter, tycker man vissa bör göra.
Lovsången skallar!
mrmhalland
kontroversen mellan USA och Ryssland började med missilramperna i Polen och Tjeckien
längre bak minns jag inte och jag har inte hunnit läsa tnsextons artikel ännu – den ligger på Mina Favoriter ;-)
och sista ordet är väl inte sagt om Kosovos självständighet?
såvitt jag vet har inte FN erkänt nationen
rätta mig gärna om jag har fel
skriver i hasten – bara för att jag inte kan låta bli precis som du?:-) packar och gör en massa annat samtidigt som att printa ut text att ha med mig på resan….
Hej, Utrikesminister Carl Bildt!
Jag tycker det är bra att du kritiserar Medvedev för hans erkännande av utbrytarstaterna i Georgien men jag är lite orolig för vilka konsekvenser det kan få. Jag tänker då på vad vi i Sverige som står utan ett försvar ska göra om Medvedev bestämmer sig för att annektera oss också. Vad göra då?
Så försök att uttala dig mer diplomatiskt för dina landsmäns skull.
Vi vet ju vad han är kapabel till.
knightone
jag är inte säker på att Ryssland betett sig vidrigt men du är?
exemplifiera gärna
Ska tilläggas:
Kosovo är dessutom under administration av UNMIK.
Utbrytarstaterna Abchazien och Sydossetien blir inte självständiga i FN´s ögon för att Ryssland godtagit deras önskan!
hitlary2, ballistiska missiler fulla med klusterbomber som satts in mot civilia mål under invasionen av en demokrati. Kanske du som sosse inte finner anmärkningsbart men i normalt sinnade skallar är det nog att anse som rätt vidrigt.
skogshuggaren,
DU verkar ha lyssnat lite väl mycket på rysk gazprom-ägd media.
soli01
socialisterna är att lita på – de är solidariska och önskar frihet jämlikhet och broderskap – du vet från franska revolutionen :-)
förväxla dem ej med kommunister
mrhalland:
Jag tror inte att du vet vad Ryssland ville. Såvida du inte tänker gå tillbaka till att förklara Rysslands agerande på samma sätt som man gjorde under det kalla kriget och rysskräckens tid. Vad jag ser så har Ryssland aldirg varit intresserad av en konflikt. Det gynnar inte dem. Men man kan å andra sidan inte vika en tum om någon kommer och aktivt bråkar med dem. Det här är ett klart och tydligt svar på alla det angrepp på Ryssland som har kommit fårn främst US / NATO håller men även en del EU, vilket i år har kulminerat i Kosovos självständighetsförklaring och nu senast Gorgiens angrepp på utbrytarrepublikerna.
Jorå.
Hela världssamfundet reagerar kritiskt mot Rysslands beteende.
Förutom en klick vänsterjönsar på Bildts blogg och ja kanske Hugo Chavez och putinjugend då.
ligthone
var sattes de in, när sattes de in, träffade de avsett mål?
jag tvivlar på dina uppgifter – starkt :-)
Skrattretande Kalle, tror du verkligen att din skit luktar bättre än ryssarnas? Först erkänner ni Kosovo efter ha brötit ingångna avtal, dikterar upp i efterhand en ursäkt. Sen gnäller ni på ryssarna, med vilken rätt undrar jag, hur skiljer sig detta från fåregående prejudikat ni satt, gick de inte tillräckligt hårt åt Georgien? skulle de kört NATO varianten och bomba civila tåg, nyhetsredaktioner och ambassader? Vi ska nog sluta ljuga för varandra, såpass vuxna är vi, detta är politik, har inget att göra med rätt eller fel, det handlar bara om två saker, strategisk position eller pengar.
Kosovo (strategisk läge)- Idag är det NATOland, kommer aldrig vara självständigt. NATO har köpt sig ett eget land där deras regler gäller. Om någon tror annat sök efter camp Bondsteel, tror ni det är en temporär installation-
Georgien (Pengar i form av gas och olja)- detta område, det enda område som kan transportera energi till europa utan att passera ryssland
skogshuggaren
lightone är desinformator
Carl Bildt,
THREE QUESTIONS
” … genom att officiellt erkänna Abchazien och Sydossetien som självständiga stater … medvetet brott mot internationell rätt och grundläggande principer för stabilitet i Europa.”
1. Given your above thinking, please explain how Kosovo’s independence was justified and complies with international law? What is really different?
2. What was Sweden’s or EU’s reaction to our warning at the time that any Kosovo declaration of independence would set an unfortunate presedence for South Ossetia and Abkhasia?
3. In your opinion, was Georgia’s attack on South Ossetia early August justified?
My colleagues are looking for how the West defines the word ‘hypocracy’.
knightone:
På vilket sätt var inte regeringen i Jugoslavien folkvald 99?
Carl Bildt,
We have noticed how supporters of the Swedish government currently are undermining the conflict-solving efforts of the EU presidency.
In a letter to the IHT editor today, Gunnar Hökmark (a Swedish Moderate and member of the European Parliament) and Johnny Munkhammar (‘Folkpartiet) say that ”Georgia … should be an inspiration to others”.
http://www.iht.com/articles/2008/08/25/opinion/edlet.php
Angela Merkel är en hederlig kund
Hon vill köpa gas av Ryssland till marknadspris
Självklart är detta ett brott mot en mängd internationella lagar och överenskommelser, men vad som är mest alarmerande är ju att detta är ett brott mot den överenskommelse som Ryssland träffade med Georgien för bara ett 10-tal dagar sedan. Hur kan Ryssland förvänta sig att få en ställning på den internationella arenan när man så tydligt visar att man uppenbart ljuger Frankrikes president rakt upp i ansiktet och påstår att man skall följa överenskommelsen, för att sedan en vecka senare bryta den???????
It would appear that the United States of America and not Russia decided on the route of ”confrontation”, when they egged Saakashvili along to provoke the conflict in parallel with their pushing the NATO expansion too far in violation of Russia’s national security.
Again, remember the Cuba crisis in 1962!
hillary2 – jag förväxlar inte för det är för mig light – kommunism.:-)
Kappan är något ljusare:-)
Få nu med Dig allt innan Du åker och trevlig resa!
alliansföreträdare i EU-parlamentet är lika konservativt enögda och stolletokiga som Polens företrädare
moderaterna verkar ha sin egna ”sopstation” i EU-parlamentet och det Carl Bildt rimmar illa med ditt viktigpettrande om EU´s betydelse
soli01
jag kommer inte att avhålla mig från att skriva här – ta inte ut någon glädje i förskott :-)
hillary2 1:07
democracy at work (Bondsteel, Kosovo)
finns lite justa träningstips till vänster (Guardian Videos), få igång gluteerna å pectoralis!
osc
osc
snälla I´m in a hurry
menar du bröstmusklerna ?
hillary2 – tänk att man får aldrig vara glad någon längre stund:-) Tänkte inte så långt:-) Skämt åsido; jag åker också bort, men jag har ingen dator då. Kör Du bil HÅLL HÖGER:-)
tha’s right :)
http://hundredpushups.com/
osc
Tack för länken nu har jag 237 favoriter :-)))
skippar dock träningstipsen ,-)
soli01
vi kommer inte att krocka :-)
farväl!
Carneba (1:32 pm),
Well said!
In addition to the Georgia route — ”Georgien (Pengar i form av gas och olja) – detta område, det enda område som kan transportera energi till europa utan att passera ryssland” — an important potential transit corridor for oil and gas from Central Asia with deep U.S. interests is through Afghanistan and Pakistan to the Indian Ocean (any corridor through Iran is obviouly a non-starter today).
That explains the U.S. and NATO’s invasion in Afghanistan and USA’s frantic political manouevres in Pakistan – all in the name of ”democracy” along with the killing of thousands of innocent Afghans civilians.
The U.S. moral platform is not credible, nor is Sweden and that country is not even a core member of NATO.
varför tar ni inte in mitt inlägg jag skrev? det känns inte riktigt ok. Ni får gärna mejla en förklaring.
/eva-josefin
gluteus visserligen
Bondsteel var iofs det viktigare
stefangehander 12:53
Hur vill du då definiera Rysslands enda ”vänner”, ex. vis Cuba , Venezuela och Vitryssland.
Kommunistiska länder eller?
Din beundran för Ryssland förblindar dig och din trovärdighet är under nollpunkten!
evajosefin – det är svårt ibland om många samtidigt skickar kommentarer och då kan det ”glimsa”. Tror ”felet” finns där.
”Ryssland har valt konfrontation”
I en konfrontation deltår två sidor alltid. Ryssland är inte sa att vill konfrontera. Medvedev sa att Ryssland vill räda två sma nationer från folkmord. Första kriget mod Abhasien och Osetien: Gamsahurdia, deras första president sa att ”Gergia only for georgians” och försökte att ”georgifisera” befolkningen.
Om Carl Bildt skriver ”Ryssland har valt konfrontation” det kanske betyder att han bestämt att konfrontera själv.
I en annan artikel han skriver att de är viktig att hjälpa Gergien. Men värför han vill inte hjälpa till osetien som drabades i kriget? Han vill hjälpa till aggressor, inte de som drabades. Kanske det är steg mot tredje kriget?. Varför samalades 10 NATO stora militara botar i Svarta havet precis nu? Vill de hjälpa ti osetien och abhasien eller de kom med mer vappen att döda civila?
Och Carl Bild måste pråta om konfrontation… Vem då konfronterar? NATO eller Rysslan?
Jag tolkar det som att Ryssland vill säga ”kan USA göra som dom vill i världen kan väl vi”. Världspolitiken är inne i en märklig liten låda som man bara kan komma ur genom att se på problemet från ett större perspektiv. Vi spekulerar i Rysslands intentioner men aldrig i USAs.
Calle:
skicka fram tomhylsan… han inger respekt !
”Vår beredskap är god”
men knappast numera :-(
“Beslutet innebär ett lika tydligt som medvetet brott mot internationell rätt och grundläggande principer för stabilitet i Europa.” /Carl Bildt
När föräldrarna (EU och Bildt) är storrökare väger deras ord inte så tungt när de predikar för barnet (Ryssland) vilka negativa effekter rökning kan leda till.
För att föräldrarnas ord ska betyda något måste de först själva sluta röka(Sluta bryta mot internationell lag) och sedan predika.
Så här ser det ut när mamma och pappa röker.
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=9FN33NTMpLU
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=zf84gioy8hU
Calle.
Väldigt högt tonläge i en inte helt solklar konflikt(läs Kosovodilemma)
”Beslutet innebär ett lika tydligt som medvetet brott mot internationell rätt och grundläggande principer för stabilitet i Europa.”
Är inte Israels mur byggande på ett annat lands suveräna territorium exakt detta som du själv skriver? Varför kan du inte uttala dig lite mer kritiskt mot Israel för en gångs skull, kära minister?
Eller då blir Sveriges ekonomi lidande?
Finns det så många fanatiker – jag har inget mot ryssar heller – men man kan inte försvara det Ryssland gjorde och troligen gör i Georgien. Ser man inte detta måste något fattas där uppe:-)
Att andra också har gjort fel ursäktar inte Rysslands agerande när det gäller Georgien. Nu flödar superlativen så man förvånas.
Jag skäms för att vi har en sådan utrikesminister som Carl Bild.
En person, som hatar allt ryskt, förutom förstås oljepengar. En person, som ser närmaste granne som bara fiende. En person som förnekar folkmord, som ägde rum alldeles nyligen i Ossetien. Vilket gör honom till medhjälpare till detta brott. Varför envisas han med sin illaluktande propaganda? Varför vill han inte erkänna det uppenbara faktumet att det är Georgien som började kriget, och gjorde det med direkt hjälp från USA. Sådana brott måste straffas, vilket Ryssland gjorde på ett väldigt elegant sätt.
Folket i de republikerna har rätt att välja hur de vill leva. De hade haft folkomröstning, och valde bort Georgien. Folkets vilja måste respekteras, eller hur ”demokraten” Bildt?
Eller är det bara de som får tillåtelse från väst som får uttrycka sin vilja?
Du måste sluta använda dubbelmoral, Carl Bildt. Du och dina kollegor. Sanningen kommer ändå fram, och då kommer du att skämmas. Ni har redan förlorat slaget, men du är en dålig förlorare. Det blir bäst att du avgår så fort som möjligt.
Här har du en mycket bra artickel som borde läsas.
http://www.stratfor.com/weekly/georgia_and_kosovo_single_intertwined_crisis
Det märks att du är moderat, en total okunnighet om dessa problem och regioner. Vidare kommentarer överflödiga.
Hälsningar Magister i Östeuropa och Freds- och Konfliktkunskap.
Här är en bra sammanfattning på händerlserna och paralellerna mellan Kosovo och Georgien.
http://www.stratfor.com/weekly/georgia_and_kosovo_single_intertwined_crisis
mrmhalland !
Varför valde USA att bomba i Europa och skapa en muslimsk stat ?
Vid den här tiden ansåg Clinton att USA behövde pluspoäng i den muslimska världen.
Så enkelt kan det sammanfattas.
Läs pressen från åren före detta, så framgår det tydligt.
En billig lösning för Clinton och en mycket dyr för oss Europeer !
Leo
nu har jag väntat i över en timme på att mitt inlägg ska komma upp. 3 gånger har jag skickat det. Varför kommer det inte in? ni får gärna (som sagt) mejla och berätta vad som är fel.
/eva-josefin
skogshuggaren – helt rätt att försvara civila, men vad jag syftar på är vidareutvecklingen som även en skgshuggare bör se.
Vi måste skilja på vissa händelser, men ser man bara rakt fram blir vidsynen lidande:-)
Kan inte låta bli att le, när jag tänker på hur hård Medvedev visade sig vara och när jag minns hur EU och USA slickade sig om munnen: det här blir en lätt match, tänkte de… Men nu skulle de nog vilja att Putin satt kvar en tredje mandatperiod…
tittar jag rakt fram ser jag jättebra år sidorna, jag ser både Sydossetsien och Kosovo, alternativt blundar jag och då ser jag ingen av dem.
Nu jobbar de för högtryck uppe på Sveavägen, de små nissarna. Hej å hå
stefangehander – trodde att Du anade att Putin bestämmer även nu:-) Är Du glad i dag – märkligt.
“Beslutet innebär ett lika tydligt som medvetet brott mot internationell rätt och grundläggande principer för stabilitet i Europa.” /Carl Bildt
När föräldrarna (EU och Bildt) är storrökare väger deras ord inte så tungt när de predikar för barnet (Ryssland) vilka negativa effekter rökning kan leda till.
För att föräldrarnas ord ska betyda något måste de först själva sluta röka(Sluta bryta mot internationell lag) och sedan predika.
Så här ser det ut när mamma och pappa röker.
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=9FN33NTMpLU
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=zf84gioy8hU
Hej alla Carl bildt Fans
Hittade en intressant sida om den militära uppladdningen mellan NATO och Ryssland i svarta havet.
På http://iraqwar.mirror-world.ru/article/173241 finns hela historien. Både vilka NATO och Ryska fartyg som finns där och om det spända läget som verkar råda.
Rysslands flagskepp Moskva som spärrade Georgiens gräns leder en armada av 18 ryska skepp i svartahavet. Det enda ryska hangarskeppet ska också anlända och ligger nära Syrien i nuläget.
Ryska skeppet Moskva är dubbelt så stort som det störsa NATO flaggade skeppet i svarta havet.
Men storlek spelar ingen betydelse. Flaggskeppet moskva blev tydligen skadat under dess bevankning av Georgiens hav av fyra georgiska snabbgående missilbåtat.
Polen, Spanien, Turkiet och USA har marin styrka i Svarta Havet.
Titta på länken mycket intressant för militärt intresserade.
Principiellt förstår jag inte skillnaden mellan detta och Kosovo, förutom naturligtvis att Georgien är på ”vår” sida – men för Ryssland är det givetvis inte så.
Skall vi byta? Ryssland lämnar Georgien och Serbien får tillbaka Kosovo? Om 15 år är det kanske det då muslimska Skåne som vill bli självständigt…
[…] Russia has chosen confrontation August 26, 2008 Sweden’s foreign minister Carl Bildt writes (my tr.): That the Russian leadership has chosen this path means it has chosen a policy of […]
jag sympatiserar med hr M
EU behöver en lika skicklig oordförande (avsiktligt)
det går nog inte att ha halvårsvis roterande ordförandeskap i längden
kommisionens ordförande gör vad i detta läge??
De senaste 20 åren har många nya länder bildats.
Och nya obetydliga miniländer med stora problem bildas i en allt snabbare takt.
Jag tycker omvärlden skall bli hårdare i sin bedömning av ett lands språkliga och befolkningsmässiga särart och historia innan det godkänns.
Vi har redan sett att exempelvis ett Europa med två olika Tyskland var en dålig lösning.
Alla vet exempelvis vad en svensk, eller en italienare, eller en ryss är.
Alla vet också vad en estländare är.
Men vad är exempelvis en kosovar? Och hur levde den kosovariska folkstammen för 500 år sedan.
På vilket sätt är den kosovariska nationen ett eget folk, med ett eget språk och med en egen lång historia?
Kurderna synes ju t ex kunna göra gällande att de har rätt till en egen stat, eftersom de är ett separat folk, med ett säreget språk, även om deras våldsamhet tenderar att diskvalificera dem som stat i världssamfundet.
Detsamma gäller baskerna och korsikanerna mm.
Fast jag tycker nog att utvecklingen borde gå åt hållet med färre och större länder. Vi bör riva murarna emellan oss och samarbeta mer.
Och om ett nytt land bildas som en bestående statsbildning, borde dess folk åtminstone kunna visa att det handlar om ett unikt folk med ett unikt språk, som har en unik och lång historia och som inte förekommer i något annat land.
Givetvis tycker jag ändå att alla borde tala Latin. :-)
kaffeburken det är ingen orimlighet om vi inte ser till att sprida ut våra invandrare i hela riket och då blir det till gagn för oss alla. Ihopklumpningar av samma ”kön” kan ha sina risker i långa loppet. Inget konstigt egentligen. Mångfald är dock bra för alla!
Dina farhågor tror jag ändock är något överdrivna:-)
ohlund
människor kan inte tvingas att samarbeta
såsom Saakasvili försökte?
mångfald kan se ut på många olika sätt
människor vill inte isoleras i sina nya hemländer
se på svenskar i USA som drog till Minnesota t.ex.
människor ska erbjudas möjligheter i Sverige och inte stationeras ut av staten
skogshuggaren
:-)))))
hillary2:
Jag håller fullkomligt med dig.
Saakashvili förtryckte en landsända med våld och så kan man ju inte göra.
kära maggi
dina vänner från Avenyn 2 har tystnat
ska de emigrera till USA? eller bara bevista demokraternas hallelujasammankomst??
eller vad tror kära maggi??
skogshuggaren
det var kanske svenskliknande landskap i Minnesota och inga krokodiler – vad vet jag?
Oj, oj, oj
Nu har de tydligen släppt ut alla från rättspsykiatriska på en gång……!!!
Stefan Gehander !
”… nu skulle de nog vilja att Putin satt kvar en tredje mandatperiod…”
Det är ju det han gör ! – något vi andra förstår men inte du, dumbom !
Leo
det var en nyfiken gudinna som öppnade asken
liknelsen är långsökt
hon släppte ut alla världens sjukdomar och elände ur asken men hann få på locket så att hoppet blev kvar :-)
Bildt har en svår sits när han ska rättfärdiga sin politik
bättre vore att erkänna att han kan ha gjort fel och intar en ny ståndpunkt
det är det som är så sorgligt med politiker att de ofta är så envisa och prestigefyllda
indirekt gör de avbön när de avgår – dock med en massa bortförklaringar
men även politiker torde ha möjlighet att kunna göra omstart/kursändring
Hmmm… – Carl Bildt – Apropå Dina uttryckta meningar ovan:
”I ett TV-tal från Sochi har Rysslands president Medvedev nu dramatiskt eskalerat krisen mellan Ryssland och omvärlden genom att officiellt erkänna Abchazien och Sydossetien som självständiga stater. Beslutet innebär ett lika tydligt som medvetet brott mot internationell rätt och grundläggande principer för stabilitet i Europa.” – slut citat.
Handen på hjärtat – Carl Bildt – Hur många suveränt folkstyrda självständiga småstater – har i wår kända historia varit något enda problem för någon enda annan av självständiga nationer ?
Har det ej alltid varit så att det ALLTID har varit – och ej minst i dags dato ÄR så – att det hart när ALLTID är de stora MaktPyramid-MaktElitStyrda nationerna och pakterna som till sisådär ca 100 % står för allt faenstyg i världen – i meningen att dom MaktPyramid-MaktElitHövdingarna anser sig ”bättre vetande” – och med bl a med det ekonomiska ”vapnet” i första hand – men också och ej minst med militära medel anser sig ”veta bäst” – hur ett suveränt land skall bete sig si eller så ?
Men i o f s så finns det ju ett antal länder där dessa MaktPyramid-MaktElitHövdingar MedMänskligt sett borde ha gjort någonting – men gav faen i det. Kambodja – Röda Khmererna http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6da_khmerer
är ju bara ett av alltför många förskräckande exempel på det historiskt – såväl som ej minst i dags dato, tyvärr tyvärr…
IGEN
Handen på hjärtat – Carl Bildt – Hur många suveränt folkstyrda självständiga småstater – har i wår kända historia varit något enda problem för någon enda annan av självständiga nationer ?
mararh
Ja, det här bjuder till många goda skratt. Men det kan ju behövas i denna allvarliga stund.
knighttone,
Milosevic var faktiskt vald 1999 i fria val, även om det förekom anklagelser om valfusk. Det tycker jag dock inte är skäl nog att världens starkaste militärmakter tillsammans ska gå in och bomba, dessutom med påhittade skäl (googla racak). Till det kommer att Serbien av 2008 transformerats med jättekliv i demokratisk riktning. Ändå skulle Serbien fortsätta straffas, varför?
omarkalbibnkalb,
Den där sajten kommer jag ihåg från 2003 då USA gick in i Irak (med påhittade skäl). Iraqwar.ru låg alltid flera dagar före med rapporteringen från kriget. Det är ju inte så konstigt eftersom allt som publicerades i västlig media först måste godkännas av Pentagon och det tog ju sin lilla tid. Iraqwar.ru kunde däremot momentant publicera sina artiklar som baserades på rysk signalspaning. Kul att sajten fortfarande lever. Det hade jag ingen aning om.
skogshuggaren:
Jag hoppas att du lär dig till nästa gång. Men tror du att situlationen hade varit bättre med Mona vid rodret?
Du skogshuggaren
Jag tycker att du ska ta och tagga ner lite nu. De enda som kan ta dig på allvar är personalen på Säpo.
M v h
V
Hmmm… – Eva-Josefin – Det finns verkligt goa poänger i Dina två kommentarer ovan
https://carlbildt.wordpress.com/2008/08/26/ryssland-har-valt-konfrontation/#comment-60027
Nyttigt nyttigt med lite ”nytt blod” i kommentatorsfältet här – så ge ej upp ! :-)
[…] foreign minister Carl Bildt has characterized the move as “a policy of confrontation”: That the Russian leadership […]
Josef Boberg – det kanske rent av är Din dotter:-)
Visst, friskt blod är bättre än levrat:-)
Kommer ni ihåg att många av de som gjorde liknelser med kosovo redan i början av Carl Bildts blogginlägg fick ta emot mycket förlöjligande kommentarer?
Josef
”Handen på hjärtat. Hur många suveränt folkstyrda självständiga småstater – har i wår kända historia varit något enda problem för någon enda annan av självständiga nationer?”
Intressant fråga. Kosovo utgör uppenbarligen ett stort problem för många kringliggande och mera avlägset liggande nationer. Sydossetien och Abchazien är ett jätteproblem för Georgien som i sin tur är ett stort problem för Ryssland. Estland, Lettland ooch Litauen är inte direkt populära i Kreml men det var å andra sidan inte Nicaragua i Washington heller, lika lite som Kuba är det idag…
Makedonien (FYROM) uppskattas inte särskilt mycket i Athen, men det är kanske bara en namnfråga. Hur det är mellan Taiwan och Kina är väl i dagsläget något oklart, lika oklart som Sydafrikas inställning till Lesotho….
Hmmm… – TnSexton – Javisst – för MaktPyramid-MaktElitHövdingarna både här och där – visst !
Men ej alls för vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i de ”klagande” = berörda länder – väl ? :-)
hillary2 12:57
Du lever i en illusion när du säger att ”socialisterna ser till folkets bästa och inte till regenternas eller kapitalets”.
Det kanske ligger något i det du säger på bottennivå, dvs lokalpolitiker, men högre upp så är det pest eller kolera.
De är alla lika ”korrupta” tillräckligt högt upp i värdekedjan.
skogshuggaren
Ditt senaste inlägg (3:55) bekräftade mina misstankar. Du borde byta nic till ”skogstokig” i stället.
M v h
V
Sorry, 3:50 var det visst.
V
Skogshuggaren,
Du är bara helt pinsam att lyssna på, du är för dum för att man ens ska orka lyssna på dig. Du borde stanna i skogen och hugga träd, det är där du hör hemma.
Skogshuggaren sade:
”Sitter just nu och hör vår utrikesminister Carl Bildt…som PÅSTÅR att Ryssland har öppnat pandoras ask i och med erkännandet av dessa små stater…VEM F*N ERKÄNNDE KOSOVO??????”
Och jag vill säga det igen.
Sitter just nu och hör vår utrikesminister Carl Bildt…som PÅSTÅR att Ryssland har öppnat pandoras ask i och med erkännandet av dessa små stater…VEM F*N ERKÄNNDE KOSOVO??????
@ Niklas
Tycker DU är mer pinsam eftersom du tar till personangrepp och samtidigt inte uttrycker en enda åsikt som kan ifrågasättas och/eller har med saken att göra.
Det är riktigt fegt och ouppfostrat
skogshuggaren
Jag upprepar mitt svar i min kommentar 3:59. Och som svar på ditt nästa utfall upprepar jag mitt svar i denna kommentar. Och som svar på ditt nästa utfall upprepar jag mitt svar i denna kommentar. Och som svar på ditt nästa utfall upprepar jag mitt svar i denna kommentar. Och som svar på ditt nästa utfall upprepar jag mitt svar i denna kommentar. Och som svar på ditt nästa utfall…tror inte jag behöver upprepa mig längre, du förstår nog fortsättningen ändå.
Niklas
Tack för hjälpen, men tyvärr tror jag inte att det hjälpte. :-)
M v h
V
[…] skiljer sig åt beroende på var man läser, jag valde vår utrikesministers senaste blogginlägg på ämnet som […]
soli 2:17
Jag ser faktiskt inte så många som försvarar det Ryssarna gjort.
Jag ser mest de som även är kritiska till ”den andra sidan” eftersom Carl Bildt själv har bestämt sig att plocka ur denna del i ekvationen
Självklart är det aldrig OK när oskyldiga människor blir lidande, men innan man börjar kasta sten så bör man väl gå ur glashuset?
Jag vill se en balanserad debatt där man granskar alla parters skelett i garderoben.
Innan man gör det så blir pajkastningen bara larvig.
Du (Bildt) måste förstå att konflikten inte bara handlar om Ryssland kontra Georgien, det finns två folkgrupper som vill och har en vilja att säga sitt angående sin framtid.
Ja vad kan man säga om detta blog inlägg av en man man trodde respekterade folkens rätt att välja sin framtid och sina ledare. Vad väst gör nu är inte att stöda demokratiska rättigheter förfolken i Kaukasus. Att väst erkände Kosovo var rätt. Att Ryslanderkäner de två ”Georgiska” utbrytar republikerna är definitivt rätt. Det kan man se av innevånarnas lyckliga dans på gatorna. Med vilken rätt kan Georgien, Estland, Lettland, Sverige med flera hävda sin egen rätt till självständighet när man inte unnar Azbachien och Sydosetien samma rätt ? Om man är äkta demokrat så kan man bara säga att i detta fall är Ryssland ”the good guy”
Visionara
Det enda som hjälper är att nonchalera och aldrig gå i polemik med någon särskild. Jag bläddrar bara förbi alla nötter tills jag kommer till en psedonym som jag vet är säker ;)))
Bara en anmärkning: att Putin är president i Ryssland kan bara påstås av den som ser spöken på ljusa dan, men det är bara symptomatiskt för nivån på kunskaper och hysterin kring Ryssland, ett fenomen, som bara bekräftar att det inte finns något att hämta i europeiskt samarbete för landet… Ni kan spegla er i Saakashvili, glöm inte slipsen bara….
sladjan – håller med om detta, men nu var det Rysslands agerande i Georgien och då blir det lätt att bara titta åt ett håll. Det finns säkert ”skelett” lite var stans och därför – om viljorna – stretar åt olika håll får vi en debatt på debatten :-) Jag har hävdat länge att erkännandet av Kosovo är en del i Rysslands agerande och var nu ett gyllene tillfälle att utnyttja.
stefang… – har Saakashvili slips – är den röd månntro:-)
Kunskaper är inte fel – trevligt det finns flera…med:-)
Jämfört med de nya marodörerna är våra gamla vanliga riktigt beskedliga ;))
Sladjan 4:37
Jag håller med, det är konstigt att Bildt inte ens har en förklaring till dubbelmoralen, erkänna vissa, absolut inte erkänna andra. Emot internationell lag, den lag de själva bröt på balkan.
Jag vill också ta upp medias roll i det här, vem sa att svenska medier är neutrala? Rapporterningarna liknar de fram balkan. Alla lögner som kom från NATOs sida under Kosovokriget ploppade utan minsta kontroll ut i media. Ett fint exempel var då man gick ut och sa att nu har serberna mördat Rugova (den kosovoalbanske dåvarande ledaren). Några dagar senare dyker han upp i live-TV i ett samtal med Milosevic och är till 100% vid liv. Självklart blev det ingen nyhet av det, utan genast rapporterades andra hemskheter serberna gjorde.
Det är OK att uttala sig rasistiskt om serber och ryssar, även i media. I detta antirasistiska land. Som lyder alla internationella lagar……..(?)
Att skylla detta här på Kosovo är bara ett sätt att visa sin ignorans på högnivå!
Ryssland bryr sig inte om lilla Kosovo alls.
Det här är bara politik på högnivå från Ryssland som inte kommer ledda någon vart.
Syftet med dessa erkännaden är inte att vara som bestraffning för Kosovo.
Utan syftet är att försöka skräma NATO att inte ta med Georgien med i sin Allianse,
Och att folk står här och påstår att hade inte Väst erkännt kosovo så hade inte detta hänt.
Svara mig en enda fråga då. STARTADE KONFLIKTEN I GEORGIEN EFTER Kosovos Erkännade eller har den konflikten pågått sedan 1991?
Och har makt kampen mellan väst och Ryssland börjat vid kosovos självständighet eller har den pågått sedan 1945?
Ryssland aggerar på detta sättet enbart för att Ryssland inte vill ha Nato vid dörrporten!!
Så vad skulle Väst göra böja sig för Ryssland? Ställ er den frågan vad hade hänt om Ryssland hade varit en Världs polis idag, Hur hade dit liv varit?
SÅ TACKA GUD VET JAG ATT VÄST SÄTTER SIN FOT NÄR DET GÄLLER RYSSEN!! ALL VET VI VAD STALINISTERNA GÅR FÖR!!!
Och att påstå att Ryssland inte är sama idag, Så ska jag säga er en påminelse.
Vladimir Putins ord , ” Årtusendets misstag var att Soviet föll”
Så slut punkt är, VÄST vs RYSSLAND är och så kommer alltid vara. hade det inte varit Kosovo , så är det Georgien, är det inte Georgien så är det Ukraina och är det inte de så är det Missil försvaret. Och nej Väst ska inte böja sig för Ryssen i en enda fråga här överhuvudtaget. För ger man de fingret så tar de handen
Mvh// Baskim
Hmmm… – Apropå de fåtaliga personangreppen ovan – så vill härmed ”klassens ordningsperson” härmed klargöra – att personangrepp på Carl Bildt blogg är helt OK – ifall vederbörandena därföre ORDENTLIGT har ”tuggat i sig” talesättet: ”Det Wi tänker/talar/skriver om någon eller några andra – det tänker/talar/skriver Wi ALLTID mer eller mindre om oss själva också – och ej alls så sällan minst lika mycket !”
Kul ? :-)
ja
Skogshuggaren.
Hmm mitt svar på din fråga är.
Enda hotet mott Sverige är Ryssland!! Är det någon som attackerar Sverige så är det Ryssen och ja då är jag tacksam om belgare och holländare kommer för att ge oss en hjälpande hand!! Till och med kosovarer är jag tacksam för när de hjälper!!
Och att påstå att ryssarna försvarade Syd Ossetien, och deras påhittade döda!!
Varken Röda Korset eller någon FN organisation har ens haft de siffrorna på döda.
Tshkinvalli var uttömt på folk innan Georgien började sin MOT offensiv, flera månader i rad hade terroristerna från Syd Ossetien provocerat Georgierna till detta anfallet. Det var väntat från Syd Ossetien och Ryssland.
Vilka ”skyddar” ryssen i staden POTI I GEORGIEN`?
Och glömmde tilläga att självklart ändras bilden på folk om de vet att de riskerar en Invasion från en mäktig granne om de väljer fel!!!!
Det är bara mänskligt. Men med tanke på din Världsbildt, Så finns väl inte Mänsklighet i den Röda boken. Precis som det saknas MÄNSKLIGA rättigeheter i den Röda boken också!!
@ baskim
Problemet med din argumentation är att du enbart stödjer din allians blint utan att granska själva handlingarna som har utförts på ett neutralt sätt. Allt du säger om varför Ryssland gör fel i Georgien kan sägas om USAs och EUs agerande i Kosovo. Man kan till och med byta ut Ryssland mot USA, Georgien mot Serbien och Sydossetien mot Kosovo i inlägget 5:24, utan att det blir några som helst konstigheter. Därför är din argumentation enbart grundad på ”ryssen är onda”-retoriken och det är som du säger själv ”bara ett sätt att visa sin ignorans på högnivå!”. Ingen här inne vill säga att ryssen är goda förövrigt, bara att vi är precis likadana. Och då kan man inte peka finger och predika, man har ingen rätt.
Och rätt ska vara rätt. Hur kan vi överhuvudtaget tro att folkrätten ska betyda någonting om vi bryter mot den så fort det behagar oss. Man kan inte härja i världen så som USA+NATO (med vår välsignelse) har gjort utan att det medför konsekvenser, för om lagarna inte följs av oss så kommer ingen annan känna ett behov av att följa de heller.
Jag rekommenderar att du kollar på de klippen jag bifogade i kommentar 2:43 för att få en snabb summering av de fel väst begick. Om du är intresserad kan du läsa sådant själv i diverse rättsmedicinska rapporter kontra den faktiska mediarapporteringen under samma tid.
Märkligt att vår käre utrikesminister skriver följande i sin blogg ”Beslutet innebär ett lika tydligt som medvetet brott mot internationell rätt och grundläggande principer för stabilitet i Europa”
Detta måste väl innebära att sverige precis som alla de andra länderna som erkände Kosovo begick ett grovt brott!!??
Det andra jag tycker är uppseendeväckande är att våran käre utrikesminister inte nämner den värsta massakern i nutid med ett enda ord!!??
2 skilda utredningar (FN:s & Afghanistan:s) visar att USA dödat 90 st civila oskyldiga människor varav 60 st av dessa var barn.
Ställ detta i proportion till antalet dödade i Georgien!!!!
Tycker att detta borde föranleda åtminstone en kommentar från våran internationelle utrikesminister!!!
Jag förstår att utrikesministern inte vill stöta sig med USA eftersom detta riskerar kommande internationella toppjobb när mandatperioden är över!!!
Men det är uppseendeväckande att massakern kan fortgå utan att någon domstol tar upp detta eftersom USA inte erkänner Haagtribunalen för sina egna soldater.
Är det någon som vågar summera antalet oskyldiga liv som detta land har släckt sedan Vietnam???
mararh 4:41
Jag vet vad du menar och gör lika dant. Men nöten ifråga råkade av ngn anledning fånga mitt intresse och jag ville visa för alla seriösa läsare av denna blogg att vad särskilt denna nöt skriker och gapar om, inte är att ta på allvar. Jag tror att jag gjorde min poäng tydlig. :-)
M v h
V
PS. Ovan sagda betyder på intet sätt att här inte skulle finnas fler nötter som med fördel kan hoppas över.
Det skulle vara mycket trevligare att här debattera om det kunde klankas mindre på vår utrikesminister. Verkar för vissa vara nämnda mål. Sverige innehar nu den hållningen att Kosovo skulle erkännas och de ivrigaste förespråkarna var faktiskt socialdemokraterna. De ville ju inte ens vänta till utrikesnämnden skulle ha sitt ordinarie möte. Jag tycker därför att vi bör vara försiktiga och inte enbart gapa på vår minister. Detta är vår ståndpunkt och varför det blev så, har jag flera gånger funderat på, men svaret är svårtolkat!
Huruvida Kosovos erkännande påskyndat hädelseutvecklingen i Georgien med dess provinser låter jag vara osagt, men det finns en risk att det påskyndat det hela. Det är inte direkt någon nyhet att det under en längre tid varit på gång åtgärder mot Georgien.
Nu såg tydligen Ryssland en möjlighet och den har de skickligt utnyttjat.
soli01,
jag har skällt lika mycket på Urban Ahlin som på Carl Bildt. Bägge förespråkade erkännandet av Kosovo och Ahlin var ännu ivrigare än Bildt, det stämmer. Faktum är att S och M är mer lika än olika. De kunde lika gärna slå ihop sig till ett jätteparti, det skulle inte göra någon skillnad. Socialmoderaterna har jag för mig att den idén brukar kallas.
Ännu en sak som Ahlin och Bildt har gemensamt är att de är två, av väldigt få svenskar, som tillåts närvara vid Bilderberggruppens slutna möten. Faktum är att det var vid ett sådan här slutet möte (med en liknande grupp, trilaterala kommisionen) som frågan om Kosovos självständighet avgjordes. Jag skulle mycket gärna vilja höra vad som sägs om Ryssland på dessa möten. Det skulle vara både intressant och aktuellt med tanke på händelserna senaste tiden.
Bravo Pravo!
Varför skulle det vara värre om Ryssland gör som U.S.A och EU gjorde med Kosovo?
Det är för att hela europa slickar röven på U.S.A, dom skulle inte alls våga kritisera Bush administrationen. Det var inget snack om Folkrätt när man erkände Kosovo som ett land där Albanerna kan Terrorisera alla Icke muslimer ifred (NATO använde KLA som Infanteri vid invasionen av Serbien tex)
Bara funderingar men vi svenskar borde fan öppna ögonen lite tycker jag!
MVH!
CarlBildt – Do you know how to play (Russian) chess game?
Well, Medvedev’s signature to Duma’s resolution means you and your like thinking strategic thinkers have been checkmated!
Remember how you dealt with EU declaration on Kosovo?
Hemden ar djur!
Tack soli för det inlägget (6:14).
Kunde inte ha sagt det bättre själv. :-)
Jo förresten, ett litet tillägg. Även om vi nu – för resonemangets skull – utgår från att erkännandet av Kosovo inte kan anses vara förenligt med internationell rätt. På vad sätt kan detta rättfärdiga att Ryssland också bryter mot internationell rätt? På vad sätt ger ett slagsmål mellan två en tredje rätt att slå den fjärde?
Javisst ja. Folkmord dravlas det om från vissa skribenter. För er kan jag bara hänvisa till vad HRW har att säga om saken.
M v h
V
Pravo – kan du få soli att fatta vem det var som startade kriget?
U.S.A vill ha en bas i Kosovo så dom kan jävlas mera med Ryssarna,
Tror du mig inte? kan vi ta Tjeckien,Polen, Osv som exempel?
det blir en halvcirkel som ska omringa Ryssarna,
U.S.A säger till Albanerna att det är för att beskydda dem (*Lurad*)
Vet ni hur många administrativa Al-quaida män som finns i Kosovo?
Det vet inte jag exakt men det finns ett 40 tal.
HeLeNa Palena – jodå, jag vet vem som startade, men Du kanske vem som ”kittlade” igång det:-)
Jag tror att Ryssland nu ger igen för EU/FN/NATO/USAs Brutala självständighetsförklaring av Kosovo
Heja Rysslands Val!!!
Carl, du försvarar Josef Stalins arv!
Syd-Ossetien och Abkhasien har aldrig tillhört Georgien vare sig historiskt, etiskt eller geografiskt. Annat än på kartan och då endast i 50 år på Sovjet kartan tack vare diktatorn Josef Stalins penndragningar på Sovjet kartan. Samma diktator ”gav bort” Nagorno-Karabach, en del av Armenien, till Azerbadjan. Vilket föranledde ett krig melan dessa två stater, Armenien och Azerbadjan, under 90-talet. Till slut lyckades Nagorna-Karabach återförenas med Armenien. Nu ställer du dig och försvarar Josef Stalins vansinniga penndragninar på Kakasus karta! Varför spelar det ingen roll vad folk i Ossetien eller Abkhasien tycker och tänker? Varför spelar det ingen roll att det var Josef Stalin som gjorde dessa penndragningar. Europa accepterade inte Adolf Hitlers penndragningar. Varför tusan skall man acceptera Josef Stalin och det arv han lämnat efter sig. Folk i Ossetien och Abkhasien accepterar inte Josef Stalins penndragningar för att de var orättfärdiga och gjordes av en galen diktator. Nu ställer du dig och försvar det arv Stalin lämnat efter sig i Kakasus! Vilken ”internationell rätt” försvarade dessa människor mot Stalin? Nu skall du med samma rätt legitimera Stalin och hans penndragningar på kartan!
Men kattenbob: Välkommen in på scenen med världens bästa kommentar! Den måste jag spara!
Det är faktiskt sant. Bara att media, antligen inte känner till detta, eller medvetet bortser det från. Nu är det ju faktiskt så att folk i syd-Ossetien vill återförenas med nord-Ossetien. En delning som gjordes av Josef Stalin. Varför skall de hindras från det. Det är ju ingen människa i dessa små enklaver som överhuvudtaget äns vill tillhöra Georgien. Så fort Sovjetunionen föll -91, så separerade de från Georgien. Då de aldrig tillhört Georgien. Nu ställer sig Carl Bildt och skall försvara Josef Stalins arv med den internationella rätten! Det är ju bisarrt. Varför skulle inte dessa människor kunna få leva i fred? Varför skulle inte den Internationella Rätten kunna värna folk mot galningar som Josef Stalin! Istället för att vara en instrumentellt verktyg som kan användas då det passar. Men, vad är det för ”Rätt” om den försvarar det Stalin har gjort!?
Jag håller med solidserbia till 110 %
Kan man erkänna Kosovo som en självständig stat så förtjänar Sydossetien och Abchazien bli självständiga de med.
Det känns som Carl Bildt är med på U.S.A:s sida vad som än händer?
Kosovo är förlorat, det är bara att gratulera UCK och deras fina samarbete med U.S.A
men när det kommer till kritan så kommer U.S.A få den i ryggen av albanerna på ett sätt eller annat sätt.
Hoppas det dyker upp fler utbrytar republiker, så Calle har nåt och blogga om.
Hipp hipp hurra för Carl Bildt som stödjer Europas största heroin smugglare.
Tack Gorbatjov! du kunde får fram informationen med bättre ordval!
Calle, du är helt enkelt väldigt dåligt påläst. Eller så skiter du i det för att just nu passar det inte, eller hur det nu kan vara…
Plötsligt står du och säger att det Stalin har gjort med sina penndragningar på kartan, Ja så skall det alltid vara!
Svårt att se dig som demokrat efter det här. Du skulle ju lika gärna kunna stå och försvara tyskarnas annektering av Böhmen med hänvisning till någonslags ”anslutning” på 30-talet. För det är ingen skillnad vare sig politiskt, eller tidsmässigt. Du försvarar Josef Stalins arv med den ”Internationella rätten”! Vad är det för ”rättvisa”? Jag trodde detta var till för att skydda folk! Istället skall du nu tvinga dem att acceptera Josef Stalins delningar i Kaukasus.
stefangehander: Vi syns i Kaukasus om tio år. Vi kanske kan dricka georgiskt vin rentutav…
Gorbatjov: Hipp hipp hurra för Carl Bildt som stödjer Europas största Heroin smugglare.
Tja det har Serbien försökt få stop på dom närmaste 40 åren,
Det kanske är därför Serbien stog nr 1 på U.S.As förintelselista!
Det kan mycket väl vara narkotika inblandat,
Carl Bildt. Året är 2008, kalla kriget är slut och nya små självständiga nationer kommer att uppstå vare sig du vill eller inte. Remember Kosovo…
Det kanske är bättre att Kosovo är en egen stat, för då får folket egna pass.
För nuförtiden så åker ju Kosovoalbaner runt i världen med Serbiska medborgarskap, varje gång de åker dit för något brott eller liknande så ser det ut som serberna är kriminella och smugglar in droger här och där.
vart har alla gammla bloggare tagit vägen?
Carls blogg har blivit invaderat av Komunister och Serbiska nationalister.
Kul igentligen med tanke på att de väljer en kapitalist sida att blogga på!
SolidSerbia
Oj visste inte att Serbien dödade all de civila kosova albaner för att bekämpa drogerna.
O dödade deras barn men det var väl i förebyggande syfte?
Och om jag inte minns fel så var väl Serbiens presidents son ledaren för den så kallade smuggel maffian i Europa?
Ja, tur att det finns kompetenta människor (till skillnad från bildare och dess lakejer)
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1621199.svd
Vad är skillnaden mellan Västs erkännande av Kosovo och Rysslands erkännande nu?
– Iprincip samma villkor gäller. Enda skillnaden är att i fallet Kosovo kallades Natobombningarna i Jugoslavien för humanitär intervention. Här kallas Rysslands agerande för aggression, eftersom väst anser att områdena tillhör Georgien. Man kan sätta frågetecken för om det verkligen är så.
Vad säger folkrätten om Rysslands erkännande?
– Jag anser att det inte finns något i folkrätten som förbjuder Ryssland att erkänna Sydossetien och Abchazien. Dessa områden har inte varit under faktisk kontroll av Georgien någon gång sedan självständigheten 1992. Från dag ett efter det att Georgien utropat sig som självständigt sade Abchazien att de inte ville vara med. Några veckor senare sade Sydossetien samma sak. Jag är förvånad över att Angela Merkel och Carl Bildt säger att erkännandet strider mot folkrätten.
Said Mahmoudi, professor i internationell rätt vid Stockholms universitet
[…] Ryssland har valt konfrontation I ett TV-tal från Sochi har Rysslands president Medvedev nu dramatiskt eskalerat krisen mellan Ryssland och omvärlden […] […]
”Ryssland har valt konfrontation”. Sicket trams! Vilka var det som valde kontrontation gentemot Serbien, som till varje pris skulle styckas i pytte-republiker? Vilka var det som anföll Tskhinvali, om inte Georgien?
Bildts retorik är ju absurd. Inte går väl väljarna på vilka knasigheter som helst?
[…] Carl Bildt påstår i dag att Rysslands beslut att officiellt erkänna Abchazien och Sydossetien som självständiga stater […]
Du är en av dem första utrikesministrar som har besökt och stött Kosovo. Och förklaringen att Kosovo är unikt egsempel är bara fras som Du och dig lika använder för att vara på USA-s linijen. Kan du förklara varför är Kosovo unikt och varför andra delar i världen som Nord Irland, Baskien, Korsika, Republika Srpska (i Bosnien), sama status som Kosovo. Din politik är inte ens pragmatiskt än upenbart pro Amerikansk.
Som sagt Bondsteel i Kosovo symboliserar den vackra demokratiseringen i arbete. Med vapen i hand ”bjuder” man in till frihet …
osc
[…] “Bilderberg” Bildt driver samma talibaniserade utrikespolitik som förra gången han hade med Ryssland och politik att göra. […]
Än en gång frågar jag mig varför inte Bildt reager som han borde!!??
Hade ryssarna mördat 90 personer varav 60 st barn hade han exploderat.
Men när hans kära allierade mördar 90 st människor lyser bildts kommentar med sin frånvaro.
Detta är nästan mer anmärkningsvärt än hans erkännande av Kosovo.
Kan väl också nämna att jag nu garanterat har kvalificerat mig som kund hos FRA.
Mina texter kan nog ses som att utgöra fara för stridande svenskar utomlands:-)
Angående Kosovo
Kosovo har aldrig tillhört albanerna!!!
Detta vore precis som att alla finländare i sverige bosätter sig i Borås och sedan utropar sin egen stat.
Det är väst som har valt konfrontation. Du är en folkets fiende, Bildt. Du borde betraktas och behandlas som den brottsling du är.
Bra där Miodrag1010!
Och inte nog med självständigheten,
Ja nu säger väl alla Svenson rasister att ”det är så synd om serberna” lalalala
Hur som helst har det begåtts mkt hemska saker under UCK/KLA :s symbol.
En Organisation som är klassad nr 3 på terror listan.
Som förövrigt är tränade av Tyskar (Ett nytt SS???) nix det är KLA en frikämpande organisation som gärna skulle ha tagit över hela Serbien.