Hektiskt – med Ryssland i fokus

Jo, förvisso blev det en hektisk dag.

Först en stimulerande diskussion med den samlade kretsen av chefer för alla våra utlandsmyndigheter.

Den spände – som sig bör – över breda fält, men naturligt nog var det konsekvenserna av kriget mellan Georgien och Ryssland som dominerade tankeutbytet.

Oron handlade inte minst om konsekvenserna av att tröskeln för Rysslands användning av militär makt i dess närområde nu uppenbarligen sänkts. Att det sänder politiska stötvågor genom betydande delar av Europa säger sig självt.

Det kommer nu att bli svårt att tala om ett strategiskt partnerskap med Ryssland på det sätt vi tidigare strävat efter. Steget bort från detta har nu tagits av Ryssland.

Hur utvecklingen kommer att gestalta sig framöver diskuterades – av lätt insedda skäl – med Tysklands förbundskansler Angela Merkel på eftermiddagen – innan Fredrik och hon försvann i riktning Harpsund och ekan och annat.

Om Rysslands mer officiellt skulle följa Dumans linje och erkänna Abchaziens och Sydossetiens självständighet skulle ett mycket allvarligt steg tas. Det är illa nog att man inte genomfört tillbakadragande på det sätt som var förutsatt.

På en rad områden finns tecken på att Ryssland rör sig åt ett annat håll. Premiärminister Putin har t ex i dag redovisat en betydligt mer reserverad inställning till sitt lands medlemsskap i WTO.

I den samlade bilden finns anledning att betona att vi inte har något intresse av att avbryta dialog eller kontakter. Snarast tvärt om. En annan sak är att innehållet i dessa ju förändras på grund av ryska åtgärder och rysk retorik.

Men vi har ingen anledning att överdriva betydelsen av detta för oss.

I befolkningstermer är den Europeiska Unionen tre och en halv gånger större än Ryssland. Vår ekonomi är femton gånger den ryska och våra samlade militära satsningar tio gånger de som i dag är Rysslands.

Men nu stundar middag på Solliden med alla UD:s myndighetetschefer.

Och säkert fortsatta om än mer informella diskussioner där.

173 Responses to Hektiskt – med Ryssland i fokus

  1. hillary2 skriver:

    Ta väl hand om dina chefer Carl Bildt!

    annars är det ingen fara med allvarliga steg – sådana behövs
    varför ska vi ge konstgjord andning till Georgien när USA redan ger det inklusive hjärtmassage och dropp?
    USA´s utrikespolitik är inte vår – möjligen din
    om USA och Israel ger sig av från Georgien kan EU möjligen gå in
    men USA har sniffat olja och kommer kanske inte frivilligt att lämna Georgien och sin lydkonung S.

  2. hariknaidu skriver:

    Carl Bildt – Don’t forget how deliberately you handled the de jure recognition of Kosovo and split it from Serbia…You waited until Russia had cleared the air – sort of – four legal action at last.

    How do you think Russian Duma rationalized their desire for (legal) reogntion of Abkasia and OS? Exactly how US/EU did with Kosovo – eller hur?

  3. balakirev skriver:

    Carl Bildt,

    ”Men nu stundar middag på Solliden …”; – that is indeed an important piece of information to share with this blog.

    hillary2,

    You have a point; the reference to ”sniffat olja” is spot on. As you know, Georgia is the transit corridor for the BTC pipeline, which USA and allies including BP must control. There are only two other potential corridors for transitting the gas and oil to the West from the Central Asian Republics, in which USA has deep interests.
    Thats is, through:

    – Iran (still a non-starter for obvious reasons);
    – Afghanistan and Pakistan to the Indian Ocean (explains USA’s activity there).

    All the talk about ‘democracy’ for Georgia and the Afghan people is a cover-up.

  4. maggi skriver:

    Vänstern:
    Putins ensidiga förköpsrätt var precis som USAs vad gäller Irak. Att han erkände Sydossetiens oberoende var som när USA erkände Kosovo. Så Amerika är lika dålig. Rysslands attack är moraliskt densamma som Amerikas egenmäktiga avlägsnande av tyrannen Saddam.
    Det handlar ändå bara om olja och pipelines – tillsammans med Bush, Cheney, Halliburton,

    Bottom line:
    Ytterligare en följd av Amerikas Imperium.

    Tema utan variation från vänstern. Suck !

  5. hillary2 skriver:

    balakirev

    jag vet att USA´s democracy-talk is a cover up
    vad värre är att USA inte vill ändra sitt olje-och- gas-beroende
    en mycket viktig punkt i Sveriges Socialdemokraters partiprogram sedan länge är att vi vill göra oss av med vårt beroende av icke förnyelsebara energikällor
    lyckas vi med detta kan vi kanske t.o.m. lägga ner försvaret :-) ??
    – om vi blir teknikexportörer av vikt för alla andra nationer…?

  6. balakirev skriver:

    Maggi,

    That is not far from how we look upon it.

    P.S. Look at the map: Iran has got Iraq to the left, Afghanistan to the right.
    One wonders why Iran is not a close friend of USA ;-) .

  7. sladjan skriver:

    maggi

    Du gör dig själv en tjänst om du försöker att inte se utrikespolitik i höger/vänster, rött/blått.

  8. hillary2 skriver:

    maggi

    du skriver som du har förstånd till

    dålig beskrivning av vänsterns åsikter – när ska du stå upp för dina egna?

    det är moderater som komparerar – slå upp ordet?

  9. balakirev skriver:

    hillary2,

    Are you a candidate for becoming Sweden’s next foreign affairs minister
    (hopefully before 1 July 2009)?

  10. maggi skriver:

    all by all and deep by deep
    and more and more they dream their sleep

  11. Torsten skriver:

    hillary 4:37,

    Kan Du utveckla detta?

    Skall vi bygga ut alla älvar eller skall vi ta bort det sista av konkurreskraften ur vår exportindustri?

  12. sladjan skriver:

    Torsten, är det timmer du menar när du nämner exportindustri?

  13. hillary2 skriver:

    balakirev

    nej jag är inte moderat men går alliansen i förtid så visst ställer jag upp – men jag tror inte jag blir tillfrågad :-))

  14. Torsten skriver:

    sladjan,

    Är detta nivån på Din kompetens?

  15. sladjan skriver:

    Torsten, vad menar du?
    Eftersom ni pratade energi och du nämnde älvar och sedan exportindustri så undrade jag bara vad du räknade in i exportindustri?

    Varför den tonen på en rak enkel fråga?

    Eller jag kanske missat nåt?

    Hmm..

  16. stefangehander skriver:

    Carl Bildt räknar febrilt och försöker tröst sig med siffror, men glömmer det uppenbara faktum att siffrorna baserar sig på handel och samarbete med Ryssland, för att inte säga beroende, sedan åtminstone 100 år. Vi ska heller inte glömma att alla de länder, som nu finns i NATO, mer eller mindre, inte hade en chans när det kom till kritan 1939…

  17. foretagsledare skriver:

    man Calle skriver:
    ”våra samlade militära satsningar tio gånger de som i dag är Rysslands.”

    Och vi tillhör inte NATO – men tillgodoräknar oss dess resurser !!!

    Vilket hyckleri Calle !
    – eller hur räknar du tillsammans med Tomhylsan Tolgfors ?

    Slå en signal till Odelberg så kan du få lite fakta…

  18. Torsten skriver:

    sladjan,

    Ber om ursäkt om jag varit klumpig.
    Vi får största delen av vår elenergi från våra älvar och kärnkraft.
    Förnybar energi av betydelse kan vi i stort sett bara få från våra älvar eller från vindkraftverk.
    Vindkraftverken kan endast ge ”marginella” effekter. Då återstår utbyggnad av älvarna.
    Det har historiskt varit en het politisk fråga.

  19. maggi skriver:

    After all, there are no constitutional oil-producing states in the Middle East. Instead, we usually see two pathologies: either a state like Iran where petrodollars are recycled to fund terrorist groups and centrifuges, or the Gulf autocracies where vast profits result in artificial islands, indoor ski runs and radical Islamic propaganda.

    Iraq could still degenerate into one of those models. But for now, Iraq — with an elected government and free press — is not investing its wealth in subsidizing terrorists outside its borders, spreading abroad fundamentalist madrassas, building centrifuges or allowing a few thousand royal first cousins to squander its oil profits.

    Iraq for the last 20 years was the worst place in the Middle East. The irony is that it may now have the most promising future in the entire region.

  20. sladjan skriver:

    Torsten, ursäkten godtagen.

    Tack för utlägget, men det jag undrade var egentligen vilken vara du menade när du skrev ”exportindustri”.

  21. mrmhalland skriver:

    foretagsledare :
    Nu var det inte NATOS kapacitet CB nämnde, det var EU’s. *suck*

  22. mrmhalland skriver:

    maggi,

    Varför skriver du på Engelska ?
    Har du inte insett att de där löjliga fake-ryssarna inte är mer ryssar än du eller jag ?
    De är helt vanliga vänsternördar som inte fattar när de ska lägga av.

  23. tuvalis skriver:

    ”Vi är minsann större än Ryssland” menar Bildt. Gud vilket sandlådetänkande!
    Om man vll ha FRED får man lov att sluta med pojkaktigt vapenskrammel.
    Världen har haft nog av feta stormakter med små hjärnor som tror att de slipper tänka.
    Och varför skulle inte Ryssland få erkänna de där små staterna om dom så vill?
    Märker ni inte att det är NI i ekan och alla andra berörda som får vågorna att gå höga?
    Det farliga är inte Rysslan (det har ju redan Bildt) konstaterat. Nej, det farliga är västsidans otroliga enögdhet och ofårmåga till objektivt tänkande. DETTA leder till spänningar!

  24. Torsten skriver:

    sladjan,

    Vår basindustri. Stål, trä- och pappers samt inte minst verkstadsindustrin.

    Dessa drar mest energi.

  25. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Carl Bildt – Apropå Dina uttryckta meningar ovan: ”Först en stimulerande diskussion med den samlade kretsen av chefer för alla våra utlandsmyndigheter. Den spände – som sig bör – över breda fält, men naturligt nog var det konsekvenserna av kriget mellan Georgien och Ryssland som dominerade tankeutbytet.” – slut citat.

    Själv skulle jag nog ha skrivit detsamma som jag tänkt i detta fall – ifall jag varit upplyst om sakförhållandena i vart fall: ”Först en stimulerande diskussion med den samlade kretsen av chefer för alla våra utlandsmyndigheter. Den spände – som sig bör – över breda fält, men naturligt nog var det konsekvenserna av kriget mellan MaktPyramid-MaktElitHövdingarna i Georgien och MaktPyramid-MaktElitHövdingarna i Ryssland som dominerade tankeutbytet.”

    Varför ?

    Tja – i vart fall min personliga – och i o f s fantastiska biologiska ElektroKemiska hjärnDator – funkar på EXAKT samma sätt som min iMac – som jag just nu skriver det här med. Ifall jag trycker på tangenten A – så kan det ALDRIG bli Ö på skärmen osv.

    Därför är det av alldeles grundläggande betydelse hur språket används, faktiskt…

    Det är ju de facto en himmelsvid föreliggande skillnad – på att försöka påverka några tiotals av t ex Rysslands MaktPyramid-MaktElitHövdingar – alternativt ca 140 miljoner ryssar – eller ?

    Men i o f s så är det nog så att väsentligt flera än 90 % av vanligt folk av ryssarna = humana MedMänniskor – ej alls behöver påverkas – därför att dom vill nog i grund och botten ej alls ha det här av deras MaktPyramid-MaktElitHövdingarna påhittade ”strulet” – med vare sig Georgien, EU, NATO, USA eller med någon enda annan nationalstat och/eller pakt, allra allra troligast…

    Så – FolkStyre ? :-)

    Mer om vad jag i sak menar med folkstyre på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/14/demokrati

  26. Helena Palena skriver:

    stefangehander: Bland allt surr så lyser dina kommentarer som stjärnor…

  27. Torsten skriver:

    Helena,

    När man ser ett stjärfall får man önska sig något.

    Hoppas det är klart väder i natt;-)))

  28. geneve2 skriver:

    Det jag oroar mig för är den oljeledning som planeras att läggas ner på Östersjöns botten. Kommer Tyskland och även andra länder att bli beroende av olja från Ryssland? Det tycker jag är obegripligt nu när vi ser hur Ryssland bär sig åt.

  29. mrmhalland skriver:

    geneve2 :

    Det är utan tvekan så att man reflekterar över det.
    Kommer dessutom Merkel gå ”Rysslands väg” när det gäller erkännande av utbrytningarna från Georgiskt territorium ?
    Just nu verkar hon ju ”västländsk”.
    Vem ska finansiera denna ledning om den blir verklighet ?

  30. Helena Palena skriver:

    Torsten: Det får man ja,,,, Här har det varit fint länge nu. Men på onsdag ska det regna. Det ser nästan ut som du skrev stjärtfall! Ha, ha, ha… va´kul!

    Tittar på din avatar på min blogg – du ser så uppsträckt och fin ut i din kostym. En riktigt karl ser du ut att vara…

    På sätt och vis är det skönt att avatarerna är borta. Det var ganska jobbigt att se maggis Mona Sahlin-näsa o s v… Eller, vad tycker du?

  31. mrmhalland skriver:

    geneve2 :

    Är det inte gas som ska transporteras i ledningen ?

  32. Helena Palena skriver:

    tuvalis: Det är Ryssland som bestämmer!

  33. ohlundonline skriver:

    Jag har missat om USAs utrikesminister gjort något uttalande med anledning av kriget mellan Georgien och Ryssland.

    Fast det kanske inte spelar så stor roll.

    Det enda kondis är bra till, är kanelbullarna.

  34. geneve2 skriver:

    mrmhalland

    Nu blir jag osäker. Gas eller olja i ledning från Ryssland till bl.a. Tyskland. Ledningen är planerad att ligga på Östersjöns botten. Det tycker jag verkligen låter oroande.

  35. mrmhalland skriver:

    ohlundonline :

    Hon var ju på plats och ville hjälpa till med ett eldupphör-avtal.

  36. Helena Palena skriver:

    ohlund: Hade nog passat bättre om du skrev condis med c!

    Visste du att Sarkozy och Stackrs-Villi är kompisar på riktigt!

  37. ohlundonline skriver:

    mrmhalland:

    Jaha, raka rör då.

  38. ohlundonline skriver:

    Helena:

    Vad bra! Då kanske det finns hopp ändå.

  39. mrmhalland skriver:

    geneve2 :

    Ja, det spelar ingen roll vad som tranporteras i ledningen, men efter att Ryssland sprängde Georgiens järnväg som transporterar energi så måste man ju börja fundera.
    Israel ströp ju energiförsörjningen till Gaza för något halvår sedan.
    Det verkar ligga i tiden att demonstrera sin makt m.h.a energi.
    I det läget verkar det dumt att bygga till sig ett nytt beroende av ett land som uppenbarligen inte har några skupler att använda just det vapnet.

  40. mrmhalland skriver:

    ohlundonline :

    Det är jag inte säker på.
    Sedan dess har inte heller jag sett något nytt.

  41. ohlundonline skriver:

    mrmhalland:

    Nä, inte jag heller. Kaukasuskriget är inget skämt.

  42. hillary2 skriver:

    Helena Palena

    maggi gör väl så gott hon kan för att bestämma hur det är i hennes rosenskimrande Irak
    hon har kanske inte sett en enda självmordsbombare där
    hon komparerar som alla moderater och finner nu att Irak nu kan bli den bästa oljestaten i den regionen :-))))
    det är långt kvar innan där är demokrati och mänskliga levnadsförhållanden
    de flyktingar som kom till Sverige förra Irakkriget och försökt återvända har ruskiga öden att berätta om – när de väl lyckats ta sig tillbaka till Sverige – detta trots att de återvänt till s.k. relativt lugna regioner
    Maggi vet inte ett piss om mänskligt lidande liksom dessvärre många andra moderater. Billström är bara förnamnet.

  43. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    Ryssland demolerade en del av infrastrukturen
    att man ”brände en oljevagn” var kanske mer symbolik

  44. ohlundonline skriver:

    Georgienkrisen borde kunna lösas rätt fort.

    Det påminner om min dotters pussel jag klarade av på bara ett par månader.

    På framsidan står de 3-5 år!

  45. mrmhalland skriver:

    ohlundonline :

    Sannerligen inte.
    Jag tycker att geneve2 har en viktig synpunkt när det gäller ledningen i Östersjön.
    I nuläget känns det inte som att ett utökat samarbete med Putins Ryssland känns primärt.
    Frågan är ju om inte vi ska se oss som ”saved by the bell” ?

  46. hillary2 skriver:

    Ledningen i Östersjön kan vi troligtvis endast förhala genom en tidsödande miljöprövningsprocess. Den är troligtvis ut andra aspekter helt laglig enligt gängse konventioner.

  47. mrmhalland skriver:

    hillary2 :

    Man sprängde den !
    Jag talar inte om de minfösåt man gjorde igår, då ett tåg fyllt med petrolium sattes i brand, jag talar om Georgiens viktigaste järnvägsbro som man sprängde för 8-10 dagar sedan ?
    Tiden går fort, jag vet inte vilket datum det var.

  48. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    ja man sprängde järnvägsbron för att sabotera infrastruktur
    kanske för att försvåra för USA att fylla på Saakasjvilis kakförråd?

  49. mrmhalland skriver:

    hillary2 :

    Naturligtvis finns det olika tolkningar av det dådet, men jag sa detta i anslutning till geneve2’s farhågor om ”utpressning” via röret i Östersjön.
    I det sammanhanget tycker jag det är relvant.

  50. ohlundonline skriver:

    Saakashvili påminner om pojken som trampade en gubbe på foten och sen bad om ursäkt.

    Då tyckte man pojken var artig och gav honom en tia.

    Då trampade han gubben på foten igen…

  51. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    jag delar inte din åsikt om varken geneve´s insats eller din egen

  52. mrmhalland skriver:

    hillary2 :

    Nej, jag vet att du tycker att det är helt OK att invadera ett land och plåga dess befolkning, bara man följer den lokala röda partistadgan.
    Jag tyckte att du nämnde här ovan att moderater inte kunde se mänskligt på saker & ting, eller har jag misstolkat dig ?

  53. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    jag vet ännu inte exakt vad varken Ryssland eller Georgien gjort för illdåd mot människor i Sydossetien och i Georgien
    och finner naturligtvis att det är tragiskt när befolkningar(som är de som alltid får lida i krig) utsätts för väpnade angrepp

  54. mrmhalland skriver:

    hillary2 :

    Det var skönt att höra.

  55. Josef Boberg skriver:

    Hillary – Kan ej låta bli att göra för min hjärnDator några förtydliganden i Din kommentar ovan: ”jag vet ännu inte exakt vad varken Ryssland eller Georgien gjort för illdåd mot människor i Sydossetien och i Georgien
    och finner naturligtvis att det är tragiskt när befolkningar(som är de som alltid får lida i krig) utsätts för väpnade angrepp”- slut citat.

    ”Jag vet ännu inte exakt vad varken Rysslands MaktPyramid-MaktElitHövdingar eller Georgiens MaktPyramid-MaktElitHövdingar gjort för illdåd emot vanligt folk = MedMänniskorna i Sydossetien och i Georgien. Jag finner naturligtvis att det är tragiskt när befolkningar (som är de som ALLTID får lida i krig) utsätts för väpnade angrepp.”

    Jag kunde ha skrivit EXAKT detsamma själv, verkligen…

    Vad tycks ? :-)

  56. tuvalis skriver:

    När ska mänskligheten komma ur medeltiden?
    Alla försöker spela Arn.

  57. tuvalis skriver:

    Jag vet att jag är sent ute här på bloggen, men jag hörde några prata om älvar.
    Jag säger bara RÖR INTE MINA ÄLVAR!

  58. hillary2 skriver:

    josef

    kan du inte förtydliga tyst för dig själv? varför måste du tvinga på andra just din nomenklatur? varför måste du hela tiden korrigera dina medmänniskors ord????

  59. ohlundonline skriver:

    Nu har jag badat klart i badkaret!

    Det tog lite tid, för jag lekte med mina båda plastankor…

    Få se, vad var vi någonstans.

    Jo, just det, förr i tiden var det stil på våra politiska chefer.

    Man tuggade i sig rikskansliets fina äkta persiska mattor, eller dängde frenetiskt lackskorna i talarstolen.

    Nu, däremot, tuggar man på billiga taiwanesiska lågprisslipsar av tvivelaktig kvalitet.

    Våra kära folkvalda ledare har gått ner sig och blivit som sjabbiga gamla hundar och byrackor, som villigt och urskiljningslöst glufsar i sig all skit vi häller ned i matskålen.

  60. cnesko skriver:

    För x-te gången hör jag korkade utlägg (i form av s.k. ”argumentation”) om att man görs sig beroende av Ryssland genom att tillåta (som om Ryssland kommer fråga någon om tillåtelse för internationellt vatten är internationellt vatten oavsett vad bildtare med storhetsvansinne tycker och inbillar) Gasprom eller vem det nu blir bygga en gasledning på östersjöbotten.
    1. Gasprom kan (försöka) bygga ledningen till Mars men om marsianer inte vill öppna kranen (och betala) är det bara en rolig mannick som de korkade människor från Gasprom fick för sig att bygga och slösa oerhörda resurser på.
    2. Även om ledningen leder till Mars och vissa marsianer ändå vill ha den så eftertraktade gasen behöver man bygga ett distributionsnät från den andra ändan till de delar som vill nyttja denna oerhört intressanta gas. Om nu ett vist landsområde på Mars som vi kan kalla för Marsanium (med en viss Mangela Kerkel som landsherre) inte vill bygga distributionsnätet på sitt territorium trots att ledningen ända på marssidan stannar där får alla dessa korkade marsianer som är så korkade att de vill köpa gas från Gasprom bara spela Hrkljus http://www.google.se/url?sa=t&ct=res&cd=1&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DhKGW6_uhE0k&ei=_BWzSIT3KZDC1war4Yx_&usg=AFQjCNF2gcM6pXM9AjyocyhNAAlyfMv3tw&sig2=09eUCMThRhPcF3mKmHfwjw i brist på bättre syssla.

    Bildtare, vill ni att jag skall rita åt er så att ni lättare kan förstå något som det krävs bara en smula sunt förnuft till?

  61. Josef Boberg skriver:

    Hillary – kan Du meddela mig när Du är ”upplagd” för lite ”skoj” i Ditt innevarande liv i kött ?

    GooodNatt Alla (Hillary inkluderad)… :-) /önskar folkfreds-vännen Josef – med:

    ”Intelligent Wi kommer att drömma i natt
    Intelligenta drömmar som Wi aldrig någonsin drömt förut
    Wi drömmer om att det Är Fred och Frid på Jorden
    Därför att Allas Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut !”

  62. tuvalis skriver:

    Ohlundoline
    Ja någonting ditåt. Det är så man kan gråta cocacola.

  63. cnesko skriver:

    Just det, jag glömde skriva en sak till:
    Som man bäddar (Serbien) får man ligga (Georgien).

    Agerar man likt ett barn som ger sig in i en lek och vill leka så länge man vinner men så fort det börjar förlora kastar sig på marken, skriker, grinar och klagar på reglerna (som barnet nu vill anpassa efter sin nya ”världsinsikt”) får man infinna sig i att behandlas som en omyndig person (barn).

  64. ohlundonline skriver:

    tuvalis:

    Jag föredrar att dansa till fyra bugg. :-)

    Min fru ville ha nåt som gick från 0-100 på några sekunder, och jag gav henne en våg. Nu vill hon skiljas… :-(

  65. hillary2 skriver:

    josef

    jag finner det inte vara ”skoj” med tjatiga korrektioner men det gör tydligen korrigatorn josef :-(

  66. hillary2 skriver:

    cnesko

    skillnaden mellan Kosovo och Abchazien/Sydossetien var att FN hade mandat att styra Kosovo medan i Abchazien/Sydossetien hade FN lämnat mandat till ryska ”fredsbevarande trupper”
    vad skulle man gjort med Kosovo? Låtit det administreras för gott av FN eller vad?

  67. mararh skriver:

    Jag erfor idag att Ryssland även har andra stora problem att brottas med. Klimatförändringen kan ställa till att hela områden med permafrost kan smälta. Det innebär att all den infrastruktur som är byggd på permafrosten i norra Sibirien, där 1/3 av Rysslands invånare bor, kan börja sjunka. Ryssland kanske skall välja sina slag?

  68. mararh skriver:

    slag/strider

  69. tuvalis skriver:

    Om folk ansåg sig tillhöra mänskligheten på den här planeten i första hand skulle vi slippa detta plågsamma käbbel. Förresten så tycker jag att ju mer världen delar upp sig i små riken desto bättre. Då blir vi alla beroende av varandra och kan ägna oss åt att hjälpa varandra. Stormakter måste vara jävulens påfund.

  70. Pravo skriver:

    hillary2: För Kosovo finns bara en lösning. Det är att sätta sig vid förhandlingsbordet och diskutera fram en lösning som både Belgrad och Pristina skriver under på. Allt annat är vilda västern och oförenligt med folkrätten och internationell lag.

  71. tuvalis skriver:

    mararh
    Det får mig att tänka på en sak. Krig måste ju vara en enorm klimatbov. Alla dessa B52or mm
    Och borde därmed förbjudas.

  72. mararh skriver:

    tuvalis
    Håller absolut med dig!

  73. hillary2 skriver:

    mararh

    Ryssland gör just detta – väljer sina strider

  74. tuvalis skriver:

    hillary 2
    Och?

  75. mararh skriver:

    hillary
    Kan du specificera för mig vad du står för och hur du ser på världens utveckling? Vi har nu ”samsats” på denna blogg i över ett år och jag förstår fortfarande inte vad du vill. Har ditt liv fört dig därhän att det negativa i livet har fått ta överhanden?

  76. cnesko skriver:

    hillary2,

    Berätta för mig vad du vill ha för svar så svarar jag :)

    Ett ”land” som kom till genom att NATO (mot sina och FN-stadgar) bombade Sebien i 78 (?) dagar, dag och natt, där man till slut nästan inte hade något mer att bomba så man började om, ett land där befolkningen under NATO och EU beskydd (och stöd) etniskt rensade alla andra folkslag som de kunde komma åt, ett område som nästan samtliga länder betraktar som centrum för kriminalitet, Europas centrum för narkotikadistribution, människohandel, (tvångs)prostitution, med kringsförbrytare på samtliga ledande positioner, med kollapsad ekonomi, energisektorn, …
    Ja, vad skall man göra med det ”landet”?
    Hur löser man problemet?
    Fråga bildtare så får du säkert ett svar (det får ”självständighet” självklart) som du vår tycka vad du vill om.

    Nu mitt svar på din direkt (lite barnslig) fråga: OM så behövs JA!
    Så länge alla problem angivna ovan finns kvar – JA!
    Allt annat är, enligt mig, att göra sig medskyldig till de brott som begicks och begås även när jag skriver detta.
    Jag har valt att bo i Sverige och bryr mig inte om Sverige är ett självständigt land eller om det exempelvis annekteras till (eller adopteras av) vår rika granne i väst ;) så länge det innebär att minna mänskliga rättigheter respekteras. Att utrikesminister skulle hela Bildt eller Stoltenberg är jag inte ett dugg intresserad av.
    På samma sätt skulle inte alla andra icke albanska folkslag bry sig om vad landet hette om det rådde en genuin demokrati där.
    EU kunde ha exempelvis erbjudit Seribien tillsammans med tvångsförvaltad Kosmet (för att skydda samtliga folkslag) mycket tätare samarbete med klara milstolpar/tidslinje för framtida medlemskap. En lösning majoritet av befolkningen skulle med störst sannolikhet acceptera oavsett nationalitet.
    Ett (halvt)lysande exempel är Cypern.
    Ja, det vill säga, om man vill lösa ett problem.
    Vill man förvärra och göra problemet permanent (och latent) då erkänner man landet (Kosmet) som självständigt samt man bäddar för nya problem runt om i världen.

  77. hillary2 skriver:

    tuvalis

    det ser inte ut som om väst accepterar att Ryssland har en intressesfär precis som EU eller USA/Nato har
    Ryssland gjorde ingenting när Kosovo utropades som självständig men däremot gick de in i Georgien efter att Saakasjvili beskjutit den utbrytarrepublik han ville ha ”tillbaka”
    jag tycker inte att Ryssland agerat märkligt
    det tycker jag däremot om Nato!

  78. hillary2 skriver:

    cnesko

    tack för din berättelse
    jag har en fråga :
    om Serbien och Kosovo utvecklas till goda demokratier och det kommer de att kunna få mycket hjälp med om de vill – vad är då problemet?

  79. mrmhalland skriver:

    hillary2 :

    Nu ska man ju komma ihåg att Ryssland under ett år har provocerat Georgien, och att detta så småningom landade i att utbrytarprovinserna faktiskt attakerade Georgien (självklart med Rysslands stöd).
    Att Ryssland var tillmötesgående vad gäller Kosovos självständighet var ju naturligtvis ett strategiskt drag för att uppnå den situation som nu råder.

  80. cnesko skriver:

    hyllary2,

    Om det är fred på jorden – vad är då problemet?

    Problemet är att det inte är fred på jorden och man kan inte agera (låtsas) som om det är. I Serbien (utan Kosmet) finns mycket stora grupper folk som inte är serber (ungrare, muslimer samt hör och häpna albaner + mängd andra nationaliteter) och som inte har det värre (ur mänskliga rättigheters synvinkel, tyvärr är det med ekonomin en annan femma mycket tack vare NATOs hjälpliga hand från ”ovan”) än nästan någon annanstans i EU utan någon som helst form tvångsförvaltning. Av samtliga länder från f.d. Jugoslavien (Slovenien – medlem i EU inkluderat) har Serbien bäst demokrati oavsett vilka mått man använder.
    ”Staten” Kosovo är den rena motsatsen till allt detta.
    Så jag undrar verkligen vad problemet är (om du inte har förstått det så är jag ironisk här).

  81. tuvalis skriver:

    hillary 2
    Håller med dig. Ryssland har inte agerat märkligt. Men det hade varit smart av dem om de stannat i utbrytrenklaverna. Då hade väst stått där och inte kunnat gapa. De väntade ju andläst tills…

  82. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mararh 9:12

    Hi babe,
    Blir ytterst intressant att se om och i så fall vilket svar du får från denna ampra dam.
    Stor kram också för att du alltid förstår och uppskattar vad som står mellan raderna
    – ref. till din kommentar tidigare denna eftermiddag – som jag just läst ;-)))
    United we stand – trots lilla ”best-före-datums” insinuanta kommentarer ;-))))

    Dee Dee – som uppskattar kvalitet och klass högst av allt ;-))

  83. tuvalis skriver:

    cnesko
    ärligt talat -du verkar förvirrad. Men lugn. Var objektiv. Drop det personliga.

  84. soli01 skriver:

    mrmhalland – om jag inte minns fel var i alla fall Ryssland inte så glada att Kosovo utlyste sin självständighet. De har väl ännu inte erkänt Kosovo om jag uppfattat det hela rätt?

  85. mararh skriver:

    Livet kan vara vacker, det kan vara sorgligt, roligt eller tråkigt. Vi är alla människor! Vad är det då som gör att en del människor bara ser de negativa sidorna? En liten ljusstråle kan lysa upp livet, om man bara fångar den. Man behöver inte vara rik, vacker eller optimist! Det räcker med att man fångar dagen! Skratta, gråt eller var arg eller ledsen. Det kommer alltid en annan dag! Le när andra tittaar tillbaka med en sur min! Du lyser upp andras vardag! Ditt leende kanske är det enda leendet de får den dagen. Med ditt leende kanske de orkar gå vidare en dag till. Det kanske blir ditt leende som blir det sista de ser.

  86. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    du kommer ihåg det?
    jag kommer ihåg att Saakasjvili envisades med att skicka upp drönare i gränsen mot Abchazien och skrek som besatt ut över världen när Ryssland svarade – glöm inte att Ryssland hade mandat av FN att vara i såväl Abchazien som i Sydossetien som fredsbevarare under mycket lång tid
    Ryssland ville inte ha krig med Georgien. Ryssland var trötta på Saakasvilis drömmar som han försökte realisera med hjälp från väst
    Saakasjvili syns vara en envis herre som gett sig den på att återta Abchazien och Sydossetien

    Ryssland har sin intressesfär och den bör respekteras
    scenariot hade sett helt annorlunda ut om EU ”kommit först” till Georgien och om USA/Nato inte hade sett hela världens olje-och gastillgångar som deras territoriella intressesfär och lovat Saakasjvili någon form av ovillkorligt Natomedlemskap ”i förväg”

  87. tuvalis skriver:

    mrmhalland
    Nu förstår jag ingenting. Jag kan fatta att Ryssland har provocerat Georgien, men NÄR har Sydostessen attackaret Georgien?

  88. mrmhalland skriver:

    soli01 :

    Vad man förväntade sig var ju ett massivt motstånd från Ryssland.
    Det kom en liten protest.
    Man opponerade sig inte ens när EU ”riggade” valet i Serbien efteråt.
    Har du aldrig funderat över varför det blev så ?

  89. mrmhalland skriver:

    tuvalis :

    Strax före Georgiens ”svar”…

  90. hillary2 skriver:

    mararh och lullaren

    min syn på världen får ni höra den dag jag blir installerad som Sveriges första och kvinnliga president :-)

    det lär dröja….

  91. Helena Palena skriver:

    hillary: Bor maggi i Irak?

  92. mararh skriver:

    Hillary2
    Förmodligen ;)))

  93. tuvalis skriver:

    mrmhalland
    kan du precicera var du ha fått informationen om att Sydostesien skulle ha attackertat Georgien före Georgiens anfall?

  94. mararh skriver:

    Dee Dee
    Om man som vissa på den här bloggen blandar ihop virtuell personkemi och flört, då har man inte varit med om mycket!

  95. hillary2 skriver:

    Helena Palena,

    :-)) maggi är en fiiiiin dam hon har bott i AAAAAAsien några år

  96. Helena Palena skriver:

    Fredrik var ute och rodde med Angela i den berömda ekan på Harpsund. Härliga årtag tog han Fredrik när han rodde Tysklands första dam. En moderat och en f d öst-tyska i samma båt…

  97. Helena Palena skriver:

    Men Irak ligger väl inte i Asien!

  98. Helena Palena skriver:

    Har man tagit något i båten får man ro det i land…

    Förresten vad hände med Sveriges alliansfrihet och neutralitet? Försvann kanske i och med inträdet i EU!

  99. soli01 skriver:

    mrmhalland – jag läste någonstans , kommer inte ihåg var – att det kunde vara riskabelt att erkänna Kosovo för då skulle det vara flera länder som skulle agera som Kosovo och då nämndes de aktuella provinserna i Georgien. Så det kan bli!

  100. Helena Palena skriver:

    Serbien kommer ursprungligen från Ryssland!

  101. hillary2 skriver:

    de satt ner i båten – gott – hoppas de fortsätter så
    kul par – gossen fredrik och mamma merkel

  102. hillary2 skriver:

    Helena Palena

    helt rätt men hon har ju varit utomlands

  103. Helena Palena skriver:

    Ja, båda verkar lite mjukis-sansade. Det ska nog mycket till innan dom brusar upp!

  104. Helena Palena skriver:

    Är maggi hemma nu?

  105. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mararh

    Exakt! Sånt känner vi som ”varit med förr” ; -)))))

    Just därför tillönskar jag dig Riktigt Sweeta Dreams denna Natt!

    Dee Dee – snart drömmande …………… ;-)))))

  106. hillary2 skriver:

    sverige har en halvallians med Nato sedan länge men nu är det dags att alla europeiska nationer ger generalöversteamiralen van der Hooper på båten och bildar en egen försvarsallians – Eurato?
    Ryssland är/känner sig inte hotat av Europa men väl av USA
    vi kan leva ifred med Ryssland om USA lämnar Europa!

  107. Helena Palena skriver:

    mararh: Jag som trodde du var en kille/man! Och soli trodde jag var en tjej. Tänk, hur det kan bli i denna virtuella sfär…

  108. Helena Palena skriver:

    hillary: Det tycker jag med! Fuck off yankies…

  109. hillary2 skriver:

    Helena 10:07

    hon är hemma från Asien såvitt jag vet

  110. Helena Palena skriver:

    Men frågan är väl om det går så bra att leka om man är tre?

  111. cnesko skriver:

    tuvalis,

    Om jag hade velat höra predikar hade jag kanske gått till kyrkan.
    Uppläxing får du lämna åt dina barn (i fall du har några), jag undanber mig sådant från självutnämnda (inbillade?) auktoriteter.

    För att jag skall respektera dina åsikter (även om jag eventuellt skulle tycke de är felaktiga) får du konkret ange vad du anser är fel i det jag skriver så får vi fortsätta därifrån.

  112. tuvalis skriver:

    Jag undrar om Bildt läser allt på denna blogg eller om det bara är någon sekreterare som väljer ut godbitarna (som han vill höra)
    I så fall säger jag: Jag trodde på dig Bildt för din nyktra objektiviets skull, men jag är djupt besviken. Du verkar lyssna för mycket på Angela Merkel. Gott råd: Lyssna på ditt hjärta! God natt!

  113. cnesko skriver:

    ”fel” i den sista meningen kan/bör bytas ut till förvirrande

  114. Helena Palena skriver:

    tuvalis: Alla som har en blogg läser kommentarerna. Fast Calle har så många – han skummar nog – men läser gör han. Och han sköter sin blogg själv – var så säker! Hands off my lap-top…

  115. hillary2 skriver:

    Reinfeldt är ju en gröngöling i internationella sammanhang men jag ser hellre att han tar råd under sitt EU-ordförandeskap av Merkel än av Bildt – den senare är ju en yankee :-)

  116. tuvalis skriver:

    cnesko
    Upps … jag ville ju bara höra var du fått din information om när Sydostessien anföll Georgien före dom.

  117. Helena Palena skriver:

    hillary: Tvivelsutan är det så! Men Carl Bildt har inget val skulle jag vilja påstå.

  118. sladjan skriver:

    marah 8:52

    Vad tycker du att dom ska göra åt att permafrosten håller på att tina då?
    Mot universums krafter som vi ännu inte förstår kan vi inte göra speciellt mycket även om vi vill.

  119. tuvalis skriver:

    helena palena
    vadå hands off my lap-top?

  120. Helena Palena skriver:

    tuvalis: En dator är något mycket privat. Eller hur?

    Jag tror inte Carl Bildt låter någon annan hålla på och rota i hans dator. Den sköter han själv med all sannolikhet. Att blogga och läsa kommentarer är mycket personligt.

  121. cnesko skriver:

    tuvalis,

    Kan du påminna mig var jag nämnt Sydossetien och dess anfall mot Georgien osv.
    Nu skall jag tala ärligt och avslöja att jag inte riktigt förstått vad du menat med denna mening: ”jag ville ju bara höra var du fått din information om när Sydostessien anföll Georgien före dom”.
    Var den över huvudtaget riktad mot mig?

  122. hillary2 skriver:

    tuvalis 10:19

    det var mrmhalland du ställde den frågan

  123. hillary2 skriver:

    GodNatt Alla som fortfarande är vakna!

  124. Helena Palena skriver:

    Detsamma! Här kan man ju inte sitta – det är ju en dag i morgon också! Sleep tight alla röda och blå!

  125. soli01 skriver:

    Tror att ”john blund” har kommit även hit och jag säger god natt till alla!

  126. sladjan skriver:

    tuvalis

    Om det fortfarande råder någon tvekan om det så rapporterade BBC om att Georgiska styrkor skjutit granater in i Sydossetsien flera dagar innan konflikten bröt ut ”officiellt”.

    Orkar inte leta reda på länken just nu, men jag har postat den tidigare i något annat av CB’s bloginlägg.

    Tvivlar dock på att någon tog till sig den informationen eftersom man fortfarande tjafsar om samma saker…

  127. tuvalis skriver:

    cnesko
    ursäkta men jag blandade ihop dig med mrnhalland

  128. cnesko skriver:

    Tänkte bara komplettera min Mars-historia med följande, nu utan låtsasmarsianer och dylika för jag är lite trött nu på natten för att hitta någon ”rolig” låtsasvärld.
    I dagsläge har vi ett land – Ryssland som ÄR (tillsammans med ett antal EU länder som vill basera en del av sin ekonomi på exploatering av billig rysk gas) beroende av ett par halvfientliga USA-satelliter som tror sig ingå i en (USA-satelliternas) mänsklig rättighet att få rysk gas till halva eller tredjedelsmarknadspriset samtidigt som det är mänsklig rättighet att trakassera ryssar eller arbeta mot (påstådda/uppfattade) ryska nationella intressen till och med genom (planerat) militärt samarbete med inte så ryssvänliga NATO. Dessutom tycker vissa länder (med bildtarnas stöd) att det är USA-satelliternas rättighet att ta hur mycket gas de behagar för sin industri utan att fråga om lov.
    Ja, var kommer då östersjöledningen ini i bilden. Den kommer i bilden när till och med Tyskland ledsnar på dessa USA-satelliter och dess agerande och stödjer Ryssland i dess strävan att bygga en ledning som skall kringgå dessa USA-satelliter.
    Var kommer då bildterna in i bilden? Ja, de kommer ini i bilden då man behöver ”neutrala” påhejare (USA-lakejer) som skall skrika högt om att Ryssland minsann inte får sälja sin gas enligt marknadspriset (eller det pris de hittar på vid tillfället då gasen skall levereras utan några gamla avtal kvar) utan Ryssland är en stor bov som trakasserar sina stakars NATO-orienterade grannar som endast vill utveckla sin ekonomi (och militära muskler som kan lånas ut/säljas till exempel Georgien) på Ryska statens och befolkningens bekostnad.
    För hur skall kunna USA fortsätta sin utpressning av främst EU (men delvis Ryssland som skulle kunna bestämma sig om att rikta om sitt gasflöde mot ”tigrarna” i öst i stället mot väst) genom sina satelliter när det så behagar.

  129. osciloscope skriver:

    öppet för en klassiker

    gulf of Tonkin
    Lusitania 1915
    USS liberty (AGTR-5)
    fler finnes …

  130. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Detta tycker jag borde ha varit en självklarhet sedan länge!

    Bif. debattartikel från dagens DN.

    Migrationsminister Tobias Billström självkritisk: Regerinens reformer räcker inte. Vi är alltför tafatta när det gäller att klargöra våra krav på människor från andra kulturer. Det finns ingen rättighet för just invandrare att vara arbetslösa i någon speciell del av Sverige. Vi måste prioritera arbetslinjen redan i asylmottagandet. Vi vill att asylsökande tidigt ska bosätta sig där jobb och bostäder finns. Detsamma ska gälla dem som senare beviljas uppehållstillstånd. Vi måste tydligare klargöra de krav vi ställer på människor som vill leva här i Sverige. Acceptera och bli accepterad.

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=820399

  131. soli01 skriver:

    cnesko – nu var Du trött, hoppas det är klarare ”väder” i dag:-)

  132. maggi skriver:

    Detta tror jag är en god väg till en lösning

    http://www.ft.com/cms/s/0/aee68316-6faf-11dd-986f-0000779fd18c.html

  133. maggi skriver:

    Ett utdrag i ovanstående artikel. Nu bör hela väst enas om att använda TNK-BP tekniken mot Putin och hans kriminella gäng.

    This brings me to my modest proposal. The west must, of course, be determined in using the few formal tools it has for hemming in a resurgent Russia, particularly denying it membership of the World Trade Organisation and stepping up support for vulnerable neighbours such as Ukraine. But why not take a page from the Kremlin’s own unconventional and deviously brilliant play-book? Mr Putin, as we have seen, is not squeamish about direct confrontations, but sometimes Moscow finds it more convenient to harass the countries, companies and non-government organisations on its blacklist with the subtler tools of denied visas and zealous tax inspectors – you could call it the TNK-BP technique, in honour of BP’s recent Russian joint venture travails. With their lavish foreign holiday homes, healthy foreign bank accounts and appetite for buying foreign assets, Russia’s tycoons are vulnerable to the same pin-pricks. An oligarch recently told me that Mr Putin’s tragedy is that he wants to rule like Stalin but live like Roman Abramovich, the Russian plutocrat. We need to make it clear to him and his business buddies that they cannot do both.

    Ps. Irak ligger i alla högsta grad i Asien. Ds

  134. tnsexton skriver:

    I denna artikel ger Georg Friedman en intressant och tänkvärd bakgrund till både motsättningarna mellan Ryssland och USA/NATO och kriget i Georgien.
    Enligt Friedman började det hela med upplösningen av Jugoslavien som ledde till Kosovos självständighetsförklaring och hur NATO självpåtaget förändrats till en regional säkerhetsorganisation som själv kan ge sig mandat att agera utan FN-sanktion och där man i Kosovofrågan helt körde över Ryssland..

    En annan viktig faktor, enligt Friedman, är att under Balkankrisen på 90-talet hade USA/NATO erforderlig militär styrka att backa upp sina politiska ambitioner med, något man saknar i dagsläget. Man har i Väst inte heller tagit Ryssland och rysk kapacitetsuppbyggnad på allvar och inte korrekt uppfattat alla de varningssignaler som utgått från Kreml.

    http://www.stratfor.com/weekly/georgia_and_kosovo_single_intertwined_crisis

  135. maggi skriver:

    Nu väntar vi med spänning på detta svar.

    – Georgia and its Western allies waited on Tuesday to hear if Russian President Dmitry Medvedev would recognize Georgia’s separatist regions as independent, a move Washington has warned would be unacceptable.

  136. […] Hektiskt – med Ryssland i fokus « Alla Dessa Dagar. […]

  137. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    För den som orkar, rekommenderar jag följande text skriven av Dr. George Friedman redan år 2003 (se tnsextons kommentar 6:44) som bär titeln ”American Isolation and the European Reality”.
    Mycket läs- och tänkvärd!!!

    ————————————————————————————-

    American Isolation and the European Reality

    This is complimentary analysis was written by chairman and founder of Strategic Forecasting Dr. George Friedman on 12 March 2003 and offered to Stratfor.com alert free subscribers.

    Summary
    A general perception exists that the issue of war against Iraq has opened a massive rift between the United States and Europe. Giant anti-war demonstrations, public opinion polls and the behavior of key powers seem to confirm this view, but the reality is actually much more complicated—and very different. The majority of European governments support the United States on the Iraq issue. Though public opinion certainly opposes war, the European populace also is extremely concerned about Europe’s economy, issues of national sovereignty and the effect of French and German power over both. Governments generally have chosen to side with the United States—not because they are suicidal, but because they understand that on election day, the Iraq war will be a side issue and the power of the Franco-German bloc will be a central issue. The United States is much less isolated in relation to Europe than is generally believed.

    Analysis
    Over the course of recent months, a generally accepted perception has emerged that the United States is at odds with Europe—that Washington is essentially isolated, with only a handful of allies, facing a Europe and indeed a world that overwhelmingly oppose U.S. policies toward Iraq. It is true that a great deal of opposition to U.S. policy exists, but the perception that Washington is universally opposed is simply untrue. Within Europe, there is a strange configuration: Public opinion opposes war, but most governments, from Portugal to Lithuania, are siding with the United States. Assuming that Europe’s politicians are not suicidal, we can surmise that the European situation is substantially more complicated than might appear to the unaided eye. Therefore, it is important to understand not only the current distribution of support, but the origin of the myth of isolation.

    Focusing on Europe is useful, because the United States has had a relationship of alliance with Western Europe for more than half a century and a special relationship with the former Eastern Europe for a decade. The perception that the United States is at odds with Europe regarding Iraq generally is seen as a much more profound event than disagreements elsewhere; it is seen as tearing apart the fabric of the Western security system, of squandering decades of goodwill and mutual cooperation. American alienation of Europe regarding an issue as trivial as Iraq is seen as frivolous at best, reckless at worse. Therefore, the issue is whether the perception that the United States is isolated from Europe is of more than academic interest — it is the gauge against which U.S. policy is being measured. If Washington is in fact isolated and has torn apart the U.S.-European relationship, a reasonable case could be made that Iraq is not worth it. If there is no isolation, and what is happening in Europe is only tangentially connected to Iraq, then the argument against a war with Iraq is weakened. In this case, the facts matter.

    Opposition to the U.S. stance on Iraq certainly has been vigorous, both at the governmental level and in public opinion. Clearly, a coalition opposed to war has emerged and, as Washington has pressed forward, it has become increasingly tinged with anti-Americanism. This is not a trivial fact. Anti-American sentiment has intensified and spread throughout Europe, and a substantial national coalition is working to block U.S. war plans. This coalition is led by a major European power, France, working in concert with another major power, Germany. They have been joined by Belgium, Luxembourg, Sweden and Greece. Russia, more an outsider to the European dynamic, also is aligned with them.On the other hand, it is not always clearly understood that a large number of European nations have aligned themselves with the United States. Explicitly committed to the U.S. position are the United Kingdom, Spain, Denmark, Italy, Latvia, Lithuania, Poland, Hungary, Romania, Bulgaria, Albania, Macedonia, Croatia, Portugal, Bosnia and Montenegro, whose foreign policy is independent of Serbia’s. Many of these countries have provided at least token material support or are allowing the United States to use military facilities in their countries. This ranges from training Iraqi exiles in Hungary to the use of airfields in Bulgaria to the deployment of chemical defense units from Poland. They are not major contributions, but certainly not opposition.

    A second group of European countries support Washington’s position, but are somewhat more assertive about wanting a second U.N. resolution before an attack on Iraq occurs. This group includes The Netherlands, Estonia, the Czech Republic, Slovenia and Slovakia—a bloc of five. But of these, The Netherlands sent Patriot missiles to Turkey before NATO approved the shipment, while the Czechs and Slovaks have sent chemical detection teams to Kuwait.

    A third group of countries remains rigorously neutral: Ireland, Austria, Finland, Serbia, Switzerland and Norway. Some, like Finland, tilt against the war, but have not aligned themselves officially against the United States. France’s position has the support of only five countries in Europe—six, counting Russia—although where the final count will wind up is unclear. Sixteen countries support the U.S. position on war without a second resolution; five support the U.S. position in favor of war with a second resolution. Taken together, the European vote is 21-6-6 in favor of the United States. It also should be noted that while France and Germany are certainly major powers, the United States is supported by countries such as Britain, Italy and Spain, along with the others — certainly a match by most variables.Despite this reality, a general and persistent belief exists that Europe is overwhelmingly opposed to U.S. policy—when, in fact, the overwhelming majority of European nations have sided with the United States.

    There is, of course, a more complicated issue involved here—what political scientists call “saliency.” Saliency refers to the intensity of feeling on a subject. If someone asks whether you prefer chocolate or vanilla ice cream, you might answer “vanilla” — a truthful answer, save that it is either a marginal preference or you really don’t care much for ice cream, or the question, at all. In a poll, one could get the feeling that there is overwhelming sentiment in one direction or another, when the truth is that most people really don’t care one way or another, but when presented with a stark choice, choose one. Intensity—issue saliency—isn’t reflected in most polls. For most European countries, Iraq is an issue of low saliency. One suspects that for Poland, for example, the Iraqi question is a marginal matter at best. When forced to make a choice, the Poles supported the United States. We suspect that most of the countries didn’t want to make a choice on the Iraq issue—but when forced to do so, reluctantly chose the U.S. position. Therefore, it is entirely incorrect to say that the United States is isolated in Europe; it is more correct to say that the United States has broad, but lukewarm, support.
    However, this doesn’t fully capture the picture, either. Though the Iraq issue itself has little significance to most of the countries of Europe, the choice with which they are faced—aligning with either France and Germany on one hand or the United States and Britain on the other—does. For most of the countries of Europe, that is an intensely important and even defining question. In a sense, it was France that defined the issue as a choice between the European position and the U.S. position. When pressed to the wall by the French and Germans, most chose to side with the United States. This was not because they cared about the war resolution, but because they were more concerned about Franco-German power than about the possibility of a U.S. invasion of Iraq.

    The reasoning was, of course, diverse, but there was a common, geopolitical theme—concern about being part of a Europe dominated by France and Germany. The Iraq issue was submerged in a much broader, geopolitical question. For each country, the question was: Is it preferable to have a close, subordinate relationship with a Franco-German bloc or to avoid that by aligning with the United States? Except for Greece, Belgium and Luxembourg—Russia is playing a much broader and even more complex game—Europe almost universally sided with the United States. The question posed to them was Iraq; the question that concerned them was the future of Europe and their place in it.

    Understanding this, we can begin to understand the following paradox. Public opinion polls in Europe overwhelmingly show broad opposition to Washington’s policy in Iraq, yet most European leaders support the United States in spite of the polls. This leads to one of two conclusions: Either European politicians are incompetent and all will fall shortly, or they understand something about their constituents that outsiders might not easily grasp. We think the second is the case.European leaders understand this: If a European is asked whether he opposes or supports the United States over Iraq, the majority will say they are opposed. But assume that a different question was put to them: Do you prefer to live in an integrated Europe dominated by France and Germany, or would you prefer to maintain a degree of independence by aligning with the United States on security issues? There the answer would, in the majority of cases, be for limiting European integration and relying on the United States for security.

    This brings us back to saliency. The Iraq war is a low-saliency issue to most Europeans; the question of European integration and the power of the Franco-German bloc is a high-saliency issue. European politicians are betting that their constituents are not going to be casting their votes in the next elections with Iraq on their minds. They might well be casting those votes with France, Germany, the European Union and their own economic well-being—in a Europe which has central bank dominated by France and Germany—on their minds. Given the current economic situation in Europe, these are the really serious questions facing European countries. There is little appetite at the moment for increased integration and greater loss of autonomy. Certainly, the eastern Europeans, for example, want EU membership, but they also have deep fears of losing the autonomy they regained in 1989. They also have residual historical fears about a world in which France, Germany and Russia all are reading from the same page. Under these circumstances, the United States becomes an indispensable relationship.

    Here is another paradox. The harder France and Germany pressed to create a common European front against the United States on Iraq, the more uneasy the rest of Europe became. Rather than decreasing support for the United States, Franco-German pressure forced many European countries that would rather have remained silent into the American camp. Ultimately, the current alignment reflects the fact that most Europeans would rather get their national security from a distant, powerful United States that is unlikely to try to subordinate their national identities than on a weaker but closer set of powers with whom they must have economic relationships, but which frighten them as well.

    However, there still remains the odd perception that the United States is isolated. One cause is the optical illusion of Europe’s anti-war demonstrations. There have been huge demonstrations against U.S. policy in Europe, by people for whom the question of a war on Iraq is of extremely high saliency. With a casual glance at the polls, it would have appeared that the demonstrators were simply the tip of the iceberg of massive anti-American feeling. But there is a huge difference in saliency between the demonstrators who took to the streets and the non-demonstrators who expressed opposition to the war in polls. To the demonstrators and, of course, many non-demonstrators, the war is the defining issue. To most others who have expressed anti-war views, the issue is much less salient than are others—issues that drive them away from the French and Germans and toward the United States.

    In other words, Europe is not nearly as monolithic as it appeared; the United States is not nearly as despised as some argued; U.S. influence is not at all on the decline; and Europe’s politicians are not as stupid as they look. But from a distance, it could appear that Europe monolithically and increasingly despises the United States, that American influence is collapsing and Europe’s political elites are suicidal idiots. This perception has been fed, in the United States, by war opponents who have used collapsing U.S. influence in Europe as a primary argument against military action in Iraq. It also is fed by supporters of the war who failed to understand the real European dynamic and, therefore, framed their arguments by accepting U.S. isolation from Europe as the price that had to be paid for waging what they saw as a necessary war. In the United States, neither the anti-war nor pro-war factions have grasped what was going on in Europe. So the idea of U.S. isolation from Europe has become holy writ.

    The U.N. Security Council’s makeup is another accident. Security Council membership rotates at the beginning of the year. The council that voted unanimously for Resolution 1441 is not the council seated today. One key example: Germany was not a member in November 2002; it is today. The accident of diplomatic protocol created a Security Council in which the United States was at a particular disadvantage, and that turned into a confirmation of U.S. isolation. The divergence between perception and reality in this particular case is a fascinating study in the divergence between geopolitical reality and global perception. It is hardly the first such case, but it is one of the most extreme we can recall. It is partly due to the global nature of the debate—everybody seems to be involved. This makes it extremely difficult to drill down and understand what precisely is being said, by whom and for what reason. It is as if global communications have created a layer of fog over geopolitical reality.Public perception is, of course, a battleground. The ultimate failure has been that of the Bush administration: In focusing on its combat with France and Germany, Washington somehow lost the ability to communicate the European reality. Part of the reason, we suspect, is that the administration itself underestimated the breadth of its support and, therefore, was unable to articulate it. However, the fact of the matter is that support for the United States, particularly in Europe, is much greater than most people recognize. It has very little to do with the merits of the case and less to do with any interest in Iraq. It has to do with European geopolitics and a built-in fear of Franco-German domination.

    ————————————————————————————–

  138. stig2entreprenoren skriver:

    Man kan ju undra hur relationerna var under Sovjettiden mellan den ryska befolkningen i Georgien och den Georgiska befolkningen?
    Levde man sida vid sida eller var det mycket spänningar av olika slag?
    Är det möjligtvis någon som vet detaljer om detta?

  139. Leo Occam skriver:

    Visst är västeuropa 10 ggr och 15 ggr starkare än ryssland i vissa viktiga avseenden. Men glöm inte att vi dessutom är kanske 500 ggr svagare när det gäller beslutsförmåga och enighet. Vad har man för nytta av militär och ekonomisk slagkraft när ryggradslösa politiker inte vågar använda denna ? ?

    Leo

  140. mararh skriver:

    Dee Dee 6:21

    Tack för länken till en bra debatt-artikeln. Visst borde det ha varit självklart sedan länge! Redan på den tiden jag flyttade till USA ställdes det krav på att man kunde försörja sig själv. I Sverige har det tyvärr varit så, som också mycket riktigt berörs i artikeln, att alla har gått omkring och tassat. Ingen har vågat sätta detta på pränt i rädsla för att klassas som rasist. Många Invandrarea skrattar gott åt oss bakom våra ryggar och tycker att vi är ena naiva potatis-älskare som gärna försöjer dem. Detta mitt uttalande är inte rasistiskt. Det är en bild av verkligheten som invandrar-ungdomar har berättat för mig.

  141. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mararh 7:47

    Den som skulle komma på tanken att kalla dig för rasist kan du ignorera – den som läst dina tidigare inlägg vet var du ”står” och vilket socialt patos du har.
    Men både du och jag kommer säkert att råka ut för något/några rabiat/a påhopp på denna blogg av de rädda och förändringsovilliga, som föredarar att gå genom livet med skygglappar.
    Har man, som både du och jag, även levt och verkat utanför Sveriges gränser, har man inte den hos många nedärvda illusionen att Sverige är och har varit bäst på allt.
    Vår invandringspolitik har stjälpt betydligt fler än vad den hjälpt – och det beror inte på ”invandrargrupperna” i första hand utan på myndighetarna.

  142. tnsexton skriver:

    Lullaren

    Det ska till en amerikan för att klara ut de grundläggande motsättningarna i EU; motsättningar som gör att en i grunden attraktiv och välståndsskapande handels- och tullunion mer och mer tenderar att bli ett havererat försök till politisk integration.

  143. soli01 skriver:

    Trevligt att stig2… och Leo O … hittat hit igen. Ett tag sedan!
    Ang när det gäller invandring är detta minerad mark och det är bra att vi en gång för alla talar om hur vi här vill ha det i denna heta fråga. Kravlöshet är inget som i längden är hållbart. Invandringen behövs så det är inte detta saken gäller och den bidrager till utvecklingen på många områden.
    Äntligen!

  144. hillary2 skriver:

    lullaren

    kopiera en lång artikel kan vem som helst
    extrahera essensen fordrar kanske litet mer sekreterarvana? :-)

    maggie

    ska jag skriva (i) för ironi i mina inlägg även om det är en vedertagen förkortning för något helt annat – för att du ska förstå?
    apropå AAAsien :-)

    mararh

    tyvärr har Odell inte lyckats stimulera bostadsbyggandet – vilket torde vara en förutsättning för att ge invandrarna ”tak över huvudet”
    tyvärr finns inte alltid tillgängliga bostäder och arbetsmöjligheter på samma plats
    nu blandas invandrare från helt olika kulturer bl.a. i storstädernas miljonprogram
    där kan integrering ske genom ett nytillskott av varierat bostadsbyggande

  145. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    tnsexton 8:06

    ;-))

  146. […] Carl Bildt ger följande betryggande besked på sin […]

  147. tnsexton skriver:

    Hillary

    Om någon skulle, som du så precist uttrycker det, ”extrahera essensen” ur Friedmans artikel, finns en uppenbar risk att extraktet skulle färgas av den av dig efterlysta sektererarens personliga tolkning och uppfattning.
    Komplexiteten i vissa texter är sådan att de inte lämpar sig för andra sammanfattningar än författarens egen (som fanns där, längst upp!) och detta var just en sådan.

    I ett avseende håller jag dock med dig, jag är motståndare till alltför voluminösa ”inklistringar”. Friedmans egen sammanfattning och en länk till resten hade varit bättre….

  148. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    hilary-pilary 8:12

    Bitter idag igen?! Ja, ja, är man gammal grå traditionalist skall man väl visa upp en jämt humör …………………………

    Jag har sagt det för och säger det igen – vem är mest amper, du eller din mentor Berit Andnor?

    Jag säger som Torsten brukar säga, puss på dig lilla hilary ;-))

  149. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    tnsexton 8:21

    Ang. inklistring eller länk.
    I detta fall tänkte jag rent pedagogiskt och det var därför jag valde att klistra och inte länka just i detta fall. Alltså ett aktivt val från min sida (för jag sitter inte fast i ett stereotypt tänkande som innebär att man alltid måste göra likadant).

    Annars håller jag med dig i grunden att länk oftast är att föredra.

  150. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Tack för nu. Måste jag logga ut.

    Om några minuter kommer en liten bissig starlet på besök till mitt nya kontor – jag har lovat visa henne den vidunderliga utsikten över denna vår stad i väst ;-)))

    Dee Dee Sharp – ränderna går aldrig ur

  151. maggi skriver:

    There’s one other way the U.S. could hit Russia where it hurts: by strengthening the dollar. The greenback’s weakness has contributed greatly to the record oil prices that have in turn made Russia flush with petrodollars and fueled Mr. Putin’s expansionist ambitions. Crude prices continued to fall yesterday, below $115 a barrel, and further deflating that bubble would do more to sober up an oil-drunk Kremlin than would any kind of economic sanctions.

  152. cnesko skriver:

    Nu måste jag dela med er alla min ”glädje”.
    Efter flera (har helt tappat koll hur många, men det är fler än 5-6) månader har jag i dag fått ett svar på min fråga till UD/Carl Bildt (den officiella registratorvägen för att det skall behandlas som inkommen handling som enligt lag måste besvaras/behandlas inom en rimlig tid).
    Inte kommer jag ihåg vad jag frågat UD efter så lång tid (mitt mail är inte bifogat) men jag tvivlar starkt att de har svarat på mina (samtliga) frågor.

    Ja, så här låter det när UD ber om ursäkt (personifierad i Tobias Axerup
    Utrikesdepartementet
    Enheten för Europeiska Unionen):
    ”Jag vill inledningsvis framföra en ursäkt för att vårt svar har dröjt så länge. ”
    Det var så långt man kunde sträcka sig i sin ”ursäkt”.
    Sedan kommer några floskler som man kan förvänta sig från UD som ser världen genom botten på en tom spritflaska.
    ”Mot bakgrund av konflikterna under 1990-talet som ledde till Jugoslaviens sönderfall och den därpå följande långa perioden av internationellt styre av Kosovo underströk EU också att Kosovo utgör ett unikt fall som inte kan anses ha någon prejudikatsverkan. ”
    Nu är det väl uppenbart att andra (typ Ryssland, Sydossetien, Abkhasien) som inte är med i EU har åsikter om prejudikatifrågan som inte riktigt är i linjen med EU (vad konstigt eller hur).

    Jag vet inte bara hur jag har förtjänat denna era att våra byråkrater, hör och häpna, ibland gör sig förtjänta den lön de får via våra skattesedlar och gör sin lagliga skyldighet att svara på inkomna handlingar (vi kan blunda på faktum att det ”bara” tog ett halvt år för det väl omtanken som räknas). Någon som vet/har en vild gissning?
    Kan det ha något med Dumans beslut från gårdagen? Andra konspirationsteorier?

  153. charliesjogren skriver:

    cnesko 8:57

    Vilket fantastiskt trevligt intryck du ger. Fler medborgare av din kaliber behövs i konungariket Sverige.

  154. smalanningen skriver:

    Jag vet inte om ”invandrarna skrattar gott bakom våra ryggar” är en generell beskrivning, men sure – det finns säkert de som gör det också. Isåfall en rimlig konsekvens av ett utanförskap, kan man inte göra nåt annat åt det är det lika bra att skratta åt sin situation. Om inte annat för att behålla vett och sans.

    Sveriges – och hela EU:s – invandringspolitik är ett fiasko. Vi utnyttjar resurserna ungefär lika effektivt som om vi skulle skörda havre med dynamit… Våra stereotypa värderingar har en del med det att göra, men det största problemet är i mitt tycke den ofattbart naiva inställningen att alla människor klarar att prestera under samt efter de förhållanden vi utsätter/har utsatt en asylsökande för.

  155. cnesko skriver:

    charliesjogren,

    Jag är lite (läs mycket) osäker om jag fick en klapp i ryggen (om ditt inlägg är genuint beröm) eller om du hade kniv i handen då du skulle krama om mig (att det handlar om ironi).
    Skall jag le eller gråta?

  156. maggi skriver:

    ”Inte kommer jag ihåg vad jag frågat UD efter så långt tid……….

    Ja, jag förstår att du är upprörd, över ett sånt slöseri med skattemedel, med ett så taffligt svar på din för dig så viktiga fråga.

  157. mararh skriver:

    tnsexton och Dee Dee

    Tack för två mycket läsvärda artiklar av Dr George Friedman!

  158. cnesko skriver:

    Ju, alla har väl förstått att jag menade ”ära” i stället för ”era” i sista stycket av mitt förr-förra inlägg.

  159. mararh skriver:

    Maggi
    ; )))

  160. cnesko skriver:

    maggi,

    Jag har fullt förtroende på att FRA gör jobbet åt mig och registrerar vad jag har skrivit.
    Inte vill jag överbelasta min lilla hjärna med sådana saker när vi har storebror.

    Misstänker att du har lite mindre förtroende för vår myndigheter än mig och därför för en journal över allt du sagt, skrivit, tänkt, var frestad på att tänka på … så att du inte missar något (som senare kommer visa sig är möjligen) genial tanke.

  161. osciloscope skriver:

    Eftersom krigsindustrin i högre utsträckning för krig mot den vanliga individen i tex Europa än de faktiskt skickar granater i huvudet på arma sunnier i Irak kan Friedmanska slutsatser alls icke inte förvåna. Massmediala vapen, vem kan skydda sig från det?

    oscar berven

  162. cnesko skriver:

    Ja, det var en sak till maggi, jag förväntade mig lite mer från dig än din illa förtäckta försök till att negligera våra myndigheters slöseri av skattepengar. Som en genuin högerangängare borde det väl vara ditt hjärtefråga eller hur.

  163. charliesjogren skriver:

    cnesko

    Eftersom du inte förstod min kommentar kan jag förtydliga genom att instämma i maggies mycket väl genomtänkta svar 9:16

  164. osciloscope skriver:

    … fler shiiter numera förvisso …

  165. soli01 skriver:

    Ja, vad ska man säga – ingenting är bättre ibland.:-)

  166. cnesko skriver:

    charliesjogren,

    … det var alltså kniv i handen ;)

    Då får jag hänvisa dig till mina kommentarer riktade till maggi 9:24 och 9:30 för de är lika aktuella för dig.
    Dessutom lägger man ett litet ord här ”Inte kommer jag ihåg vad jag EXAKT frågat UD efter så långt tid……….” så garderar jag mig från alla illasinnade misstolkningar av det jag skrivit (de som inte ser skogen för trädet).

  167. Helena Palena skriver:

    mararh: För att komma in i USA fick jag svära för konsuln på ambassaden i Stockholm att jag inte skulle bli kommunist, bli prostituerad eller ligga samhället till last. Med min högra hand of course…

    Dessutom fick jag ha en röntgenbild på mina lungor för att komma in.

    Det är annat om man vill ta sig till Sverige!minsann Välkommen: Här har du dina Rättigheter!

  168. Helena Palena skriver:

    Kan tilläggas att jag inte blev klassad som turist – hade med andra ord kunnat stanna hela livet om jag ville!

    I pity the poor imigrant sjunger Bob Dylan…

  169. mararh skriver:

    Helena Palena

    Så är det! Inte heller jag var turist…….

  170. Helena Palena skriver:

    Så var det i alla fall i slutet på 60-talet! Nu kanske det är ändå svårare att komma in i det förlovade landet – the melting pot of the wordl!

  171. dukeh3 skriver:

    Helena Palena:

    Oj det var länge sen :P

  172. hillary2 skriver:

    USA struntar i internationella konventioner gällande asylsökande flyktingar
    inte många som kommer genom det nålsögat
    högskoleutbildade har företräde
    USA tar emot de de tror tillhör ”eliten” och hindrar övriga från att komma in
    fattiga människor från Syd-och Mellanamerika göre sig inte besvär

%d bloggare gillar detta: