Fortfarande icke respekt

Den information som är tillgänglig för mig denna söndag förmiddag tyder på att Ryssland fortfarande har kvar trupper i västra Georgien väl utanför vad Moskva-avtalet från 1994 ger dem rätt till.

Dessa måste omedelbart dras tillbaka.

Annars är det tydligt att man inte respekterar de villkor som president Sarkozy har formulerat efter sina samtal också med president Medvedev.

113 Responses to Fortfarande icke respekt

  1. svenike skriver:

    Carl Bildt, Sverige måste åter få ett försvar och en försvarsminister! Nymoderaternas svek är skrämmande!

  2. mmussorgsky skriver:

    Карл Бильдт является немного нетерпелив и продолжает показывать несбалансированным ввиду сложной Россия-Грузия конфликта. Мы поздравляем Сяо Лин Сингапура, о которых известно этот блог за то, что он понимает озабоченность России уже в августе 2007 года. В опубликованном письме под названием ”США военной стратегии” на IHT редактор, он писал:

    Carl Bildt is a little impatient and continues to display an imbalanced view of the complex Russia-Georgia conflict. We congratulate Xiao Ling of Singapore, known to this blog, for having understood Russia’s concern already in August 2007. In a published letter entitled “U.S. military strategy” to the IHT editor, he wrote:

    Quote – The report “Joint training begun by U.S. and Romania” (Aug. 27) lacks a vital piece of information. It does not explain whether Russia was consulted on the subject in advance. In the heels of the controversial U.S. missile defence projects in Poland and the Czech Republic, the U.S.-Romanian training exercise at a Black Sea air base, to be followed by a similar one in Bulgaria – both right under the belly of Russia – is obviously a sensitive issue with which President Vladimir Putin is said to be upset. Do these bilateral U.S. initiatives really serve the best interest of the European Union? Imagine such a Russian project in Mexico or Venezuela. – Unquote.
    http://www.iht.com/articles/2007/08/27/europe/romania.php

  3. Anna skriver:

    mmussorgsky 9:13

    SE UPP!

    UNDER DENNA SIGNATUR DÖLJER SIG DEN SIRLIGT ÖKÄNDE CARL BILDT HATAREN JEANDEBEAUMONT.

    Jeandebeaumont är bl.a. känd även som:

    xiaoling
    oscar3
    denlillehavfrue
    sanchopanzaa
    cervantees
    donquijotee

    På uppdrag av Jan d´Umbom (Renhållningstjänsten)
    /Anna

  4. sladjan skriver:

    Tragiskt.

    Någon som har uppgifter om vad Ryssland själva anger som anledning?

  5. Anna skriver:

    Tlg. 9:21

    Speciella kännetecken Jeandebeaumont:

    När denne teaterdirektör med sin virtuella ensemble någon gång försöker sig på att skriva på svenska förekommer oftast en dansk brytning.

  6. sladjan skriver:

    Herregud Anna, du beskyller folk för att vara ”hatare hit och hatare dit” bara för att dom inte har samma åskikter som dig.

    Det var inte länge sedan du ville att dom skulle bli ”utvisade” för att dom förde fram en annan syn på saken.

    Låt folk komma till tals utan att kasta glåpord så länge dom håller sig inom lagens gränser och inte går till direkta personangrepp.

  7. alnabone skriver:

    sladjan:

    Det senaste jag hörde var att de upprättat nya sk. fredzoner där de anser att den Georgiska militären fortfarande har en viss närvaro…

  8. sladjan skriver:

    alnabonde:
    tack.

  9. Anna skriver:

    sladjan 9:29

    Om du kände till historien om jeandebeaumonts ”pusselbit” – Balakirev –
    skulle du förstå att det inte är glåpord.

    V.g. skilj på ren försåtlighet och det fria ordet :-)))

  10. Anna skriver:

    Det gick snabbt denna gång.

    Mission completed!

    :-)))))

  11. soli01 skriver:

    sladjan – där har Du verkligen fel. Har varit med sedan denna blogg startades och när det gäller vissa här så är det personförföljelse och förlöjligande av person som är tongivande mot vår utrikesminister bl a. Det är ovanligt högt i tak här och det ska vi vara tacksamma för. Olika åsikter är ju en anledning till att det blir en diskussion. Det är säkert inte detta Anna är emot.

  12. hillary2 skriver:

    hoppas att Ryssland tar god tid på sig att lämna Georgien lugnt och stilla
    de kommer förmodligen inte att gräva ner sig i skyttegravar, upprätta fångläger/fängelser eller inspirera självmordsbombare med sin närvaro

    wait and see and be patient Carl Bildt!

  13. hillary2 skriver:

    soli01

    här är inte högt i tak
    här vimlar av person- och åsiktsförföljare
    inklusive din nonsenpladdrande vän

  14. alnabone skriver:

    Har nu ögnat igenom en del av morgonens nyheter där det debatteras och konstateras vitt och brett i vanlig ordning. Konstateras kan att ryska trupper är kvar i Georgien fast majoriteten dock dragit sig tillbaka. Ett georgiskt godståg har sprängts av en landmina. Georgiska befolkningen köar för att få matkuponger till olja och bröd. Påminner lite om Moskva i början på nittiotalet

    Debatterades gjorde det av DNs Svante Cornell som ansåg att EU i ett tidigare skede borde skickat fredsbevarande trupper vilket hade kunnat bidra till att kriget undvikits. Vidare funderas det om Putin har fått storhetsvansinne och således tänker utvidga gränserna på Ryssland till den nivån de var på under Sovjet-eran. Detta på grund av att ryssarna delat ut över 200.000 pass till invånare på Krim-halvön.

    – ”Man kan hoppas att EU till slut tvingas agera för att Ryssland helt enkelt går för långt”, säger Svante Cornell.

    Han anser att det europeiska säkerhetspolitiska systemet har förändrats mer av kriget i Georgien än av någon annan konflikt efter kalla krigets slut.

    – ”Det kommer att vara med oss väldigt länge. Konflikten i Kaukasus är inte heller över, många bedömare ser Georgien som ett steg mot Ukraina”.

    Har Svante rätt i detta så blir nog världen rätt obehaglig att leva i och risken för betydande temperaturökningar kommer att öka, linjärt!

  15. mararh skriver:

    Anna
    :)))))

  16. hillary2 skriver:

    alnabone

    då är det kanske tur att Bildt ännu inte är EU´s utrikespolitiske talesman

    i skarpa lägen litar jag inte riktigt på hans kompetens/personlighet

    ska bli intressant att se hur Reinfeldt klarar sitt ordförandeskap i EU
    hitills VERKAR har han sökt kontakt med Merkel
    nog bättre än att liera sig med Natos ”generalöversteamiral”-
    holländaren menar jag

  17. balakirev skriver:

    Hillary2,

    Очень разумное замечание. / A very sensible comment.

  18. hillary2 skriver:

    mararh

    ska vi verkligen kalla honom Anna?
    det var en yngling som satt och ”sov” på en historielektion
    han fick en fråga av läraren som han naturligtvis inte kunde besvara och därefter en teaterviskning av en något illvillig klasskamrat
    ”svara: kung anna” – och det gjorde den stackars ynglingen
    sensmoral —-

  19. alnabone skriver:

    hillary2:

    Jag tror att Bildts kompetens dock överstiger Reinfeldts, ganska rejält till och med. Då statsministern i ett tidigt skede i denna konflikt varit ute med sitt fördömmande av ryssarna och dessutom dragit in det mycket fredsbevarande samarbete vi haft militärt med ryssarna, då sumpade han mitt förtroende. Det agerandet tycker jag var förhastat av en svårtolkad situation och lägger bara på ytterligare bränsle på brasan. Det ska bli intressant att se hur han hanterar ett ordförandeskap i EU. Tar han sig an det på samma sätt som hemmavid så kommer tragiken snart vara fullständig…

  20. balakirev skriver:

    alnanone, hillary2

    Мы находимся на этом этапе вряд ли касается председательства ЕС под председательством нынешнего шведского правительства. К счастью, есть и другие каналы коммуникации: Франция и Германия на двусторонней основе, а также группа из восьми и ОБСЕ (предполагая Обама и не получает Маккейн избранных).

    We are at this stage unlikely to respect an EU presidency chaired by the current Swedish government. Fortunately, there are other communications channels: France and Germany bilaterally as well as the Group of Eight and OSCE (assuming Obama and not McCain gets elected).

  21. hillary2 skriver:

    alnabone

    Instämmer – men ….
    hittills har Reinfeldt helt naturligt gått i Bildts ledband i utrikespolitiska frågor
    kan han frigöra sig från detta i EU kanske han agerar med eftertanke och ”sunt förnuft” och det kommer man långt med i mellanmänsklig samvaro
    OCH
    Reinfeldt är inte påverkad/belastad på samma sätt som Bildt av det kalla kriget….

  22. soli01 skriver:

    Tänk att detta med spekulation oftast överstiger den sanna verkligheten. Inte lätt att vara människa – kanske.:-)

  23. hillary2 skriver:

    balakirev

    bra om demokraterna kommer till rodret i USA
    och
    Tyskland och Frankrike har en mycket mer avspänd attityd mot Ryssland än vår utrikesminister – de är dessutom konservativa företrädare så R. kan väl inte ha några dubier att slå sig samman med dessa? ;-)

  24. hillary2 skriver:

    soli01

    utan att spåna föds inga nya tankar och idéer
    jag är mycket tacksam för att jag är människa och har den möjligheten

  25. soli01 skriver:

    hillary2 – visst jag har inget direkt mot att ”spåna” vad jag syftade på kanske var kvalitèn i ”spånandet”:-)
    Visst är människan en finurligt uträknad skapelse.

  26. warszawa1944 skriver:

    Putin vill ha sk skyddszoner 20-40km från Abchasiens och Sydossetniens gränser,
    risken finns att Georgien förlorar den enda kommunikationsleden som går genom georgien från havet till huvudstaden,

    Ryssarna kommer dra ut på det för att få bättre förhandlingsposition, medierna tröttnar snart att rapportera om Georgien..hoppas med all rätt Putin,
    sen måste Putin godkänna de utländska fredsstyrkor, och det vill han inte göra eftersom det finns redan ”ryska fredsstyrkor”
    Polen får nog inte skicka sina soladater…..

  27. alnabone skriver:

    hillary2:

    Det sunda förnuftet tror jag nog herren i fråga lämnat hemma på hyllan. Av hans mer eller mindre märkliga uttalande det senaste månaderna gör ju att förtroendet grusas, Att sedan kasta bensin på elden när det gäller Kaukasuskrisen är inte direkt en egenskap jag vill se hos ett ordförandeskap i EU…

  28. alnabone skriver:

    warszawa1944:

    Polackerna får nog låta bli att skicka sina soldater och i övrigt så måste jag nog säga att du har rätt i ditt inlägg. Känslan är att ryssarna väntar på något och det är bara att se i våra egna medier för att konstatera att rapporteringen blivit betydlkigt knappare den senaste veckan…

  29. bestofmankind skriver:

    Anna 9:21

    Dagens största skämt!!!

    Herregud Anna, att du gör det själv med olika signaturer innebär inte att andra gör det. Jag behöver väl inte uppge dina signaturer som jannedumbom/lindalovelace/piggsvinet/djinggiskahn/maverick mm mm

    Sanningen är att Jeandebeaumont är en av de hederligaste man jag någonsin träffat (även endast på bloggen) – och jag har träffat några mäktiga som är hederliga (inga nämnt, inga glömt).

    Jeandebeaumont är enbart Jeandebeaumont, ingen annan. Hans person behöver inte täckas av flera signaturer som du brukar göra Anna. Hans personlighet räcker gott och väl med en enda signatur.

    Men att du fortsätter att jämföra honom med andra starka signaturer som bl a Xiao Ling, Oscar3, Cervantes, Sanchopanzaa m m är självklart obegripligt för dig.

    Faktum är att det finns många starka och intelligenta folk likvärdiga som Jeandebeaumont – där det rymms även ett hjärta.

  30. bestofmankind skriver:

    P.S.

    Och hur vet jag det Anna?

    Jag har några personligheter som du inte har – en kvinnlig intuition och ett gott hjärta (det har t o m du hade sagt en gång) . :-)

  31. bestofmankind skriver:

    ……Och notera en KVINNLIG intuition, det innehar inte en man…. som DU!

  32. ohlundonline skriver:

    hillary2:

    Det du säger är riktigt om att Reinfeldt inte är så påverkad av det kalla kriget som Bildt.

    Våra emotioner spelar oss alla ett stort spratt och det har ingenting med kompetens att göra.

    Det är därför jag tror att Obama är ett bättre alternativ än McCain till ny President i USA.

    Otvivelaktigt är McCain mer kompetent än Obama, men Obama kommer lösa många problem på ett bättre sätt, eftersom han saknar en negativ emotionell belastning.

    Ryssland kan göra alla eftergifter de vill, men de som ogillade Ryssland för 40 år sedan, kommer alltid att hysa aversioner mot Ryssland.

    Här i Mons avlöser militärparaderna varandra.

    1914 ägde ett stort slag rum där många engelska soldater stupade, som nu hedras.

    Det finns ett Tysklandskomplex här, som inte är helt olikt det svenska Rysslandskomplexet.

    Ett annat exempel på fastlåsta positioner:

    Även om palestinierna överlämnade alla palestinska områden till judarna och flyttade till exempelvis Uganda, så skulle israelerna ändå aldrig kunna ha normala relationer med palestinierna.

    Och om alla världens judar flyttade till Alaska, så skulle inte detta påverka Islams uppfattning om att uppståndelsen endast är möjlig när den siste juden dödats.

  33. sladjan skriver:

    Suck…
    Många TOTALT onödiga kommentarer här idag som absolut inte tillför debatten något, utan endast tar fokus från ämnet.

    Varför?

  34. karrman skriver:

    Francis Fukuyama har en intressant artikel i dagen washington Post:

    They Can Only Go So Far

    ”Russia, unfortunately, has settled on a version of national identity that
    is incompatible with the freedom of the countries on its borders;

    I’m afraid that Georgia will not be the last former Soviet republic to suffer from Moscow’s sense of wounded pride. But today’s Russia is still very different from the former Soviet Union. Putin has been called a modern-day czar, which is far closer to the mark than misguided comparisons to Stalin or Hitler.

    Czarist Russia was a great power with limited ambitions that became an integrated member of the European state system of the 18th and 19th centuries even as it crushed the weak states on its borders and deprived its own people of liberties. It is in this direction that I expect post-Putin Russia will evolve.”

    Slutsatsen Fukuyama drar att dagens Ryssland är att jämföra med det gamla Tsar Ryssland. Ett land med imperialistisk politik visavi sina grannländer, men som därutöver har begränsad expansionskraft. Ekonomin syftar man till att integrera sig med omvärlden. Inget nytt kallt krig, men en nationalism som inte är förenlig med självbestämmanderätt för grannländerna.

  35. bestofmankind skriver:

    Carl Bildt,

    F. ö. anser jag att din blogg inte har det riktiga ”glöd/glädje” utan MahaCohan/Ka*hina.

    Livet/Bloggen skall vara fullt av olika färger och det har MahaCohan/Ka*hina.

    Sorgligt Carl Bildt, mycket sorgligt.

    Du gav inte MahaCohan/Ka*hina rättvis chans att omvandla dig till en socialist.

    Det är lika bra det att du förblir Moderat, du har ”nog” inte tillräckligt hjärta för att vara en socialist.

  36. bestofmankind skriver:

    sladjan 11:25

    Du får ursäkta om du tycker att mina kommentarer är onödiga.

    Någon måste säga sanningen till Anna. Sanningen som hon förnekar totalt.

  37. cnesko skriver:

    Lite fler kommentarer från en person som är motsatsen till alla bildtare (=hycklare©cnesko) dvs. enligt lindaloveUSAs definition är denna person en Bildt-hatare personifierad:

    Paul Craig Roberts was Assistant Secretary of the Treasury in the Reagan administration. He was Associate Editor of the Wall Street Journal editorial page and Contributing Editor of National Review.

    http://www.counterpunch.org/roberts08152008.html

    Just det, denna bildtare i original (bloggförfattaren) ar sagt nästan bokstavligt följande i en P1 (?) debatt om skillnaden mellan Kosovo (observera att jag här använder det felaktiga ordet för den serbiska KOSovo och METohija = Kosmet) och Sydossetien:
    ÄVEN om samtliga serbiska flyktingar, uppskattningsvis 250.000 skulle återvända till Kosmet skulle de utgöra endast 10% av befolkningen.
    ————-
    Min kommentar:
    För det första erkänner Bildt att han inte bryr sig om serbiska flyktingar och inte kräver från den, av Sverige och Bildt personligen, erkända staten Kosovo att de MÅSTE låta flyktingarna återvända (efter 9 år av EU-styre har Kosmet blivit mer och mer entinskt rensat från ickealbaner).
    Fär det andra har Kosmet aldrig haft mer än 1,7-1,8 miljoner invånare. Slår man ihop 250.000 med uppskattningsvis 100.000 som finns i dag i reservaterna eller i norr i den serbiskt kontrollerade delen blir det sammanlagt 350.000 individer.
    Så inte nog att bildtare fullständigt saknar empati för vissa folkslag utan sådana individer tar fullständigt MEDVETET till rena och skära lögner för 10% plötsligt blir minst 18-20% men matematiken är inte lögnarens starka sida.

    Ja, en sådan utrikesminister skall man stödja och respektera eller hur?

  38. balakirev skriver:

    Просто на Си-эн-эн сообщила:
    ”США военный корабль прибыл в грузинском порту Батуми, перевозящих первой доставки помощи поставками в море. Российские войска по-прежнему контролирует военный порт Поти, к северу от Батуми, после Москвы снял большую часть своих войск из борьбы страна ”. –
    Мы находим присутствие военных кораблей США в Черном море ненужной провокацией. Есть другие пути доставки помощи в Грузии.

    Just reported at CNN:
    ”A U.S. warship has arrived in the Georgian port of Batumi carrying the first delivery of aid supplies by sea. Russian forces are still in control of the military port of Poti, to the north of Batumi, after Moscow withdrew most of its combat troops from the country.” –
    We find the presence of a U.S. warship in the Black Sea an unnecssary provocation. There are other ways to deliver aid to Georgia.

  39. osciloscope skriver:

    The power to lead is the power to divert. Divert the fact that you should lead yourself.

    oscar berven
    (sophist mode)

  40. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Carl Bildt – Apropå formuleringen i ditt inlägg ovan: ”Den information som är tillgänglig för mig denna söndag förmiddag tyder på att Ryssland fortfarande har kvar trupper i västra Georgien väl utanför vad Moskva-avtalet från 1994 ger dem rätt till.” – slut citat.

    Ryssland och Georgien – i meningen vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i respektiv länder – har ju såvitt jag förstår ej ett skvatt med det här avtalsbrottet att göra – eller ?

    Så varför då ej formulera det som det de facto är: ”Den information som är tillgänglig för mig denna söndag förmiddag tyder på att MaktPyramid-MaktElitGossarna i Ryssland fortfarande har kvar trupper i västra Georgien väl utanför vad Moskva-avtalet från 1994 ger dem rätt till.” – slut citat.

    Tänkvärt ? :-)

  41. balakirev skriver:

    Karrman (11:28),

    Замечания по поводу ”Москва чувство гордости раненых” и возрождении ”царской России” являются недостатками.

    The comments about ”Moscow’s sense of wounded pride” and the revival of a ”Tsarist Russia” are flawed. Not its pride, but Russia’s NATIONAL SECURITY has been threatened in recent years by the NATO expansion to new EU members, by U.S. and Romania’s joint naval training at the Black Sea, by the U.S. missile shield in Eastern Europe, and by USA and NATO’s bilateral meddling in Georgia and Ukraine.

    In the absence of an EU foreign policy, the European Union (Sweden included) has unfortunately been blindfolded by USA. A similar situation exists in Afghanistan.

  42. tuvalis skriver:

    Carl Bildt börjar låta som Bush. Enögd och arrogant.

  43. karrman skriver:

    balakirev

    Yes that right, but Russia’s neighbors have also national security interests.
    It’s possible that Georgia has played away part of it’s territory with it’s irresponsible behavior, but it’s has still national interest of it’s own.

    And Russia’s reaction was disproportional and an intrusion of the core territory of Georgia witch was unnecessary and unacceptable behavior.

  44. mrmhalland skriver:

    Jag har svårt att förstå detta tjafs om USA och Ryssland.
    Vi kan konstatera att ryssland int följt ingångna avtal
    Som jag ser det finns bara en fråga: Hur får man ut ryssland ur georgien ?
    Finns det möjlighet att strypa dem ekonomiskt eller krävs det våld ?

  45. mmussorgsky skriver:

    osciloscope (12:19),

    ”Великая люди которые они видеть, что духовное сильнее, чем какой-либо материальной силой, что мысли мирового господства”. — Ральфа Вальдо Эмерсона (1803-1882) американского автора, поэта и философа. Мысли немыслимы для Джорджа Буша (и другие).

    ”Great men are they who see that the spiritual is stronger than any material force, that thoughts rule the world.” – Ralph Waldo Emerson (1803-1882) American author, poet, and philosopher. A thought unthinkable for George W. Bush (and others).

  46. ollemunter skriver:

    Carl! Det skulle inte skada om du markerade dina ord lite, så att tonläget syntes även på bloggen. Vi vet ju inte om du tar i och menar vad du säger, som den nu är blir det bara gissningar.

  47. ollemunter skriver:

    Och vart har alla fina avatarer tagit vägen?

    Har ingen uppmärksammat Carl på detta, heller är det kanske inte meningen att vi får ha en bild på vår profil längre. Någon som vet?

  48. mrmhalland skriver:

    Här skrivs det på ryska och engelska och det stoltseras med name-dropping och annat.
    Vad håller ni på med ?
    Detta är Sveriges utrikesministers blogg.
    I Sverige tar vi avstånd från krigiska MaktElitsPyramidsNissar som inte håller ingågna avtal !
    Vad det gäller MaktElitsPyramidsNissen Putin provocerar han just nu hela världen.
    Är hans mål ett världskrig ?
    Vi har beskyllt varandra för att älska/hata ena eller andra sidan.
    Ingen vill erkänna vare sig det ena eller andra.
    JAG ERKÄNNER !
    På en vecka har min avsmak för Putin förvandlats till öppet hat !

  49. osciloscope skriver:

    mmussorgsky

    Yes, they promote only one kind of leadership. Leaders that equals followers. Our global (CFR) citizen kids are hardly encouraged to see through this veil. The programming is simply not set to such direction.

    oscar berven

  50. balakirev skriver:

    karrman,

    Я уверен, что вы поймете. / I am sure you will understand.

    Given Georgia’s geographical position, size and resources, the handicap of the two disputed enclaves of South Ossetia and Abkhazia, and the important BTC transit pipeline, President Miheil Saakashvili did since 2003 not pursue a strategy consistent with the security needs of his own country.

    True, we have had some difficulty in managing the appropriate level of response to Saakaskvili’s reckless military attack at South Ossetia. However, we have taught Ukraine a lesson and may later avoid an unnessary but much more dangerous conflict at our Western border. We look to cooperation with Europe and do not accept this continued bilateral activity of USA right up to our country. – Suppose we did the same in Venezuela or Mexico (if not again in Cuba)!

    P.S. to mrmhalland, your perspective is too narrow.

  51. tuvalis skriver:

    ”fortfarade igen respekt…” säger Bildt
    Frågor till Bildt:
    Tycker du att EU respekterar de mänskliga rättigheterna?
    Om ja är det i så fall okey att attackera en landsdel på blanka eftermiddagen och ha ihjäl både barn och gamla?
    Förlåt va sade du?
    Jaha, om Ryssland står i vägen för Nato så är det det.
    Okey, men kan du tala om vad de oskyldigt dödade människorna gjort för ont?
    Va?…jaha i krig och kärlek är allt tillåtet.
    Va? Nehe bara när Bush vill.
    Nå tycker du att Bush har respekt för något?
    Va?…jaså det är MAKT man ska respetera.
    Va?…jaså PAKT.
    Telefonlinjen bryts. Förmodligen avlyssnad och censurerad.

  52. mrmhalland skriver:

    balakirev :

    Nej jag är inte trångsynt.
    Ibland är det väldigt enkelt.
    Det är det just nu.
    Putin måste på någotvis få känna på världens sanktioner (hoppas att det räcker) tills han fattar att ingen accepterar hans vidriga krigiska inställning till sina grannar.

  53. mrmhalland skriver:

    tuvalis :

    Va fan har EU med detta att göra ?
    Se till att få Putin och hans anhang ut ur Georgien med alla medel NU !

  54. bestofmankind skriver:

    ollemunter,

    Några teorier varför Carl Bildt hade tagit bort avatarerna:

    1) CB känner sig hotad (utseendemässigt) av nya manliga faces som nyligen tillkom på bloggen,

    2) Visionära har Georgiens skyddsvapen som avatar,

    3) CB ger tecken för Allians-anhängaren att fritt klona sig på bloggen.

    Välj själv, eller har du andra teorier? :-)

  55. mrmhalland skriver:

    Ni kan sitta här och analysera er gröna (röda…) i ansiktet medans Rysslands MaktElitsPyramidsNissar spränger järnvägar och som idag, tåg fulla med bränsle.
    Jag bara flabbar åt de som tidigare har hävdat Putins goda vilja att bara attackera militära mål.
    Det aset är fullständigt hänsynslöst !

  56. bestofmankind skriver:

    Vill bara påminna andra som inte är medveten om att Carl Bildts blogg tillhör UD´s websida (åtminstone under den svenska versionen).

    Även om bloggen är privatägd, är den en offentlighandling, och därmed tillhör FOLKET!

  57. geneve2 skriver:

    mrmhalland

    Det har verkligen stor betydelse det som du skriver på denna blogg! Jag uppskattar verkligen att du delar med dig av din kunskap och det är alltid lika intressant att läsa dina inlägg. Du behövs här!

  58. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    Det är väl ingen som försöker hindra dessa Putin-lakejer att sitta här med sina löjliga analyser ?
    Tala om vad ni tycker !
    Kan någon här idag säga att ni stödjer Putins beteende nu ??
    Inte för att jag tror att ni klarar att svara Ja eller Nej på en så enkel fråga, men det vore intressant att se vilka som är dumma nog att öppet stödja kommunismen.

  59. mrmhalland skriver:

    geneve2 :

    Jag är så trött på alla som sitter och försvarar denna vidriga ockupation Ryssland gjort sig skyldiga till.
    Jag tror att klartext är det enda som går in idag.
    Det verkar ju trots all som om några vill gulla med Putin.

  60. maggi skriver:

    Mrmhalland
    -Det aset är fullständigt hänsynslöst-. Det sannaste, som sagts om psykopaten Putin på denna blogg idag. Man blir otroligt frustrerad av denna maffia-boss upptåg.

    UT UR GEORGIEN NU, ANNARS HOPPAS JAG ATT NÅGOT HÄNDER, SOM VERKLIGEN SVIDER I SVINPÄLSEN PÅ LILLIPUTIN OCH HANS GÄNG.

  61. mrmhalland skriver:

    Tack maggi,

    Kul att här finns någon som kan se verkligheten.

  62. Anna skriver:

    ”The Russian Five” ansågs vara farliga extremister av den ryske kejsaren.

    Som upplysning till alla er som ej känner till det vill jag vara meddela att såväl
    Balakirev som Mussorgsky är två ryska kompositörer som ingick i denna ”the Russian Five”.
    Nationalism i rysk musik predikades av de båda (som levde i mitten av 1800-talet).

    Sirliga signaturer är det som gäller för teaterdirektören jeandebeaumont ;-))

  63. bestofmankind skriver:

    Först och främst provocerade Georgien Ryssland genom att först attackera Sydöstein (eller vad det nu heter).

    Sarkozy initierade fred-pakten som undertecknades av båda länder med hjälp av Rice.

    Det ingår i avtalet att Ryssland drar tillbaka sina militär styrka, och områden åter blir som i 7 Augusti, men vad händer nu är att USA anländer i drabbade områden med så kallade ”bistånd”.

    Vem ger garantier till Ryssland att USA är enbart där med ”bistånd”?

    Jag är varken pro-Ryssland eller pro-USA, eller emot någon av länderna. Rysslands kommunism är deras val, väst kan bara predika men kan inte göra något åt det. På sistone tiden har Ryssland blivit influenserad av kapitalism från väst, som de tycks inte har något emot.

    Jag, som en liten medborgare, försöker enbart se rättvisan i det hela.

    Jag vill helst ha FRED överallt på jorden!

  64. balakirev skriver:

    mrmhalland,

    Given the level of your intellectual strength today, limited to shouting ”I hate Putin”, I suggest you take leave from your UD office and come back refreshed tomorrow.
    My philosophical friend Modest Mussorgsky, who often gets too close to his vodka bottle, has done the same.

  65. mrmhalland skriver:

    kyajm9 :

    ”Idioten” startade inget krig mot Ryssland !
    Håll dig till saken, om du nu kan se den.
    Saken är att Ryssland har ockuperat Georgien, skrivit på ett fradsavtal, butit det och senast idag anvält brutalt våld mot Georgien.
    That’s it !!

  66. mrmhalland skriver:

    balakirev :

    Jag har väldigt svårt att inse att det faktiskt finns människor som sitter här och försvarar Putins handlande idag när allt är så tydligt.
    Idag sprängde de ett tåg lastat med bensin.
    De hade lagt minor på rälsen.
    Vad mer behöver sägas ?

  67. maggi skriver:

    Här en ,som verkligen vet vad han pratar om
    http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/europe/article4592825.ece

    och han är djupt oroad. Vilket är väl befogat…………………

  68. mrmhalland skriver:

    Ja maggie,

    Den stackaren får det snart hett om öronen om resten av världen tänker resonera som flertales av dagens blogg-kommentatorer.
    Vem står sedan på tur ?

  69. soli01 skriver:

    Vissa här, som bara ber, de tittar österut och ler.
    Datorn hakar, men solen sprakar, bäst att trycka knappen.

  70. balakirev skriver:

    maggi,

    Виктор Ющенко, украинского президента играет с огнем.

    Viktor Yushchenko, the Ukrainian president is playing with fire. NATO and USA could presently not defend Ukraine if he make a reckless move that would upset the pro-Russia eastern part of Ukraine.

    It would be in Ukraine’s interest first to build a solid economic and cultural relationships with both Russia and the European Union (without yet seeking EU memberhip) – while allowing Russia and the European Union to re-establish their strategic cooperation. However, it appears that the Bush administration is till seeking to throw spanners in to such efforts.

  71. mrmhalland skriver:

    balakirev :

    Idag diskuterar vi inte Bush.
    Vi diskuterar hur vi ska få ut aset från Georgien !

  72. karrman skriver:

    Kan noteras vad den amerikanske ambassadören i Moskva säger:

    US warned Georgia about invasion

    The U.S. ambassador to Russia has told a Russian daily that Washington strongly urged Georgia not to invade its breakaway province of South Ossetia.

    John Beyrle also told the Kommersant Friday that Russia ”gave a well-grounded response” to a Georgian attack on Russian peacekeepers, but exceeded its authority by invading Georgia proper.

    Beyrle was quoted as saying that Russia should respect a cease-fire deal and withdraw its troops from the ex-Soviet neighbor to positions they held before the fighting erupted.

    The short but intense war near Russia’s southern border has deeply strained relations between Moscow and the West.

    The fighting began Aug. 7, when Georgia launched a barrage targeting South Ossetia, but Russian forces quickly drove the Georgians back.

    Ambassador: US warned Georgia about invasion

  73. maggi skriver:

    Experts on Russia noted that a weapons-buying trip to Moscow last week by President Bashar al-Assad of Syria may be a harbinger of future conflict. Washington’s need for Moscow’s cooperation in the international war on terrorism could easily be confounded if Russia starts shipping weapons to Syria, Iran, Venezuela or any other antiAmerican state.

    With its United Nations security council veto, Moscow can also obstruct Washington on a variety of issues from nuclear proliferation to the Middle East peace process. It has already vetoed sanctions against Zimbabwe, to the dismay of both Washington and London Kagan believes that Moscow is trying to drive a wedge between America and Europe and that Vladimir Putin, the prime minister who is still regarded as the ultimate source of Russian power, is banking on European distaste for confrontation to ensure that Moscow gets its way. After a Nato foreign ministers’ summit last week failed to produce significant measures, Moscow’s ambassador derided the meeting as “a mountain that gave birth to a mouse”.

    Det är en mycket slug räv denna psykopatiske, makthungrige lilliputin. Det är mycket infernalsiska teaterstycken och falserier ,som han är upphovsman till, denna vettvilling och hans gäng skolade av KGB. HAN ÄR EN MYCKET MYCKET FARLIG MAN.

  74. mrmhalland skriver:

    Vad jag förstår får nu inte USA komma in med humanitärt bistånd.
    Tja…vad mer behöver sägas ?
    Den ”humanitäre” Putin tycker inte att man behöver mat och mediciner bara efter 10-12 dagar.

  75. balakirev skriver:

    Karrman,

    Я рад видеть, что вы и впредь добиваться сбалансированной информации о вся проблема.
    I am glad to see that you continue to seek balanced information on the whole issue.

    Unfortunately, the Bush administration and the U.S.-driven NATO had for so long encouraged Saakashvili to provoke Russia. Moreover, U.S. ambassador John Beyrle and secretary of State Condi Rice sent him different signals in early August. The European Union was too passive. I repeat, it is very difficult, once a huge army like ours has to react quickly, to decide precisely where to draw the line. But Saakashvile’s attack on South Ossetia was the final drop, the last straw.

  76. maggi skriver:

    I de forna ryska satellitstaterna, kallas ryssarna hellre för bröder än vänner, vänner kan man ju välja själv.

  77. mrmhalland skriver:

    Varför skriver ni på Ryska ?
    Visserligen är jag glad att slippa förstå en del av dravlet men det väcker onekligen ett visst löje.
    Har ni några förslag på hur man kan skrämma ut Putin ut ockuperat område ?
    Det är väl det enda väsentliga idag ?

  78. balakirev skriver:

    Maggi,

    Yes, Putin is ”clever” and has adopted a long-term strategic view of Russia’s place in a multipolar world. That is why the Bush adminsitration should not have interfered bilaterally in the spheres of interest of Russia and for that matter also of the European Union.

    To have played around with Georgia (in the name of ”democracy”, etc.) at the expense of building a solid relationship with Russia to deal with global issues of much greater importance is downright stupid if not reckless.

  79. maggi skriver:

    det är ynkligt att höra löss hosta

  80. mrmhalland skriver:

    balakirev :

    Putin är säkert ”clever”, men framför allt är han en krigisk gangster som snarast möjligt borde dras inför rätta i Haag.

  81. mmussorgsky skriver:

    Она кончились аргументов, бедные вещь.

  82. mrmhalland skriver:

    >Она кончились аргументов, бедные вещь.

    RYSSLAND UT UR GEORGIEN

  83. mmussorgsky skriver:

    mrmhalland,

    That is not a correct translation.

    It says (about maggi 2:53): ”She ran out of arguments, the poor thing”.

    Thanks anyway for your interest in Russian.

  84. mrmhalland skriver:

    kyajm9 :

    Idag är fortfarande Ryssland en ockupationsmakt i Georgien.
    Det är det enda som intresserar mig idag, att de fullständigt skiter i ingångna avtal och människors väl.
    De ska UT !
    Med eller utan våld.
    Vi får ALDRIG mer tillåta dessa maktfullkomliga individer att få fäste.
    Det finns fler historielektioner än de du nämner att ta del av.

  85. mrmhalland skriver:

    kyajm9 :

    Hur försvarar du att man idag (”efter kriget”) lägger minor framför ett petroliumtäg ?
    Känns det mänskligt att människor i närheten ska brännas till döds av brinnande bensin ?
    SVIN !!

  86. mmussorgsky skriver:

    mrmhalland,

    Приезжайте и выпить со мной, мальчик.
    Вам нужно успокоиться. Вы действительно на UD?

    Come and have a drink with me, old boy. You need to calm down. Are you really at UD?

  87. mmussorgsky skriver:

    … by the way, do you know for sure who placed the bomb or mine?
    It could have been placed by any party of the conflict.

  88. mrmhalland skriver:

    Nej, jag är inte vid UD.
    Jag är en galet förbannad ”gräsrot” som har svårt att förstå hur så många här kan fösvara Putins vidriga provokationer och hans fortasatta regelrätta krig.

    Jag kan också sitta här och orera över tider som varit o.s.v och har en hel massa argument åt båda håll, men idag är jag bara förbannad över Putins vidriga krig och hans lek med elden !

    Ni som trots allt försvarar Putin,
    Kan jag få ett svar ?
    Var det bra eller dåligt att lägga minor framför petroliumtåget idag ?
    Var det bra eller dåligt att spränga den viktiga järnvägsbron tidigare i veckan ?

    Ibland är klarspråk viktigare än att raljera med historiska kunskaoer, tro mig, de flesta här besitter dem.

  89. mmussorgsky skriver:

    mrmhalland,

    You are running with incomplete information on how the train ran into a landmine.
    According to CNN.com, ”There were no immediate reports casualties”, and ”Georgian Interior Ministry spokesman Shota Utiashvili blamed Russia for the blast.”

    Thus, it could have been an accident, or anybody could have arranged it as part of the mutual blame-game. Please be more serious next time.

  90. balakirev skriver:

    Mussorgsky,

    I am impressed. After all the vodka this afternoon …

  91. mrmhalland skriver:

    mmussorgsky :

    Nu har jag fått lite mat i mig och orkar skrika vidare.

    Du försöker alltså försvara även detta illdåd ?
    En direkt fråga till dig : Är du beredd att dö för att försvara Putin ?

  92. mmussorgsky skriver:

    To an irrelevant question, I can in this case say ‘No, certainly not!’.

    But what does that prove?

  93. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Mrm Halland m fl – Jag har i o f s full förståelse för Er ”heliga ilska” avseeende det här med Rysslands MaktPyramid-MaktElitGossars nuvarande agerande – med MaktPyramid-MaktElitGossen Vladimir Putin i spetsen. Detta synes ju vara helt på tvärs emot påtecknat avtal, verkligen…

    Dock – personligen så föredrar jag ändå att hänge mig åt tänkesättet att det här är ju i grund och botten inget särskilt stort problem, faktiskt…

    Hade VärldsFredsRådets planerade krigsreservat
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/31/varldsfredsradet för sådana här MaktPyramid-MaktElitStridsTuppar varit färdigt – så hade dom ju på stört skickats dit – för att öga mot öga antingen komma överens – eller måhända så hade dom lemlästat eller t o m dödat varandra, kanske… Men hur många hade gråtit över det i så fall ?

    Men nu är ju det här krigsreservaten (två stycken skall det bli – ifall jag har rätt för mig) – så man tager vad man haver istället. Det blir en gymnastiksal på neutral mark – som också innehåller ett gym med tillhörande ”muskelbyggarapparater”. En tillhörande kafeteria – med tillgång på lite mat och dryck är ju också rätt bra om det finns, troligast…

    Det finns säkert något sådant t o m i Sverige – som Wi skulle kunna hyra ut för det här LovVärda VärldsFredsÄndaMålet. Måhända skulle Sverige därmed oförglömligt gå till världshistorien – som initiativtagare till hur man för gott löser konflikter mellan MaktPyramid-MaktElitStridsTuppar – som ju bokstavligt talat har fått ”krig på hjärnan”. Måhända GalenPannor är ett mera väl beskrivande uttryck, kanske…

    Säg att Wi sen får till en internationell och konfliktneutral beväpnad vältränad stridselitstyrka om ca 50 + 50 personer. 50 skickas till Ryssland och fångar in MaktPyramid-MaktElitHövdingen Vladimir Putin i Ryssland + 12 st av hans närmast = starkast stödjande av hans GalenPannePolitik i Georgien. De andra 50 gör samma sak i Georgien.

    Sen bär det av med flyg eller annat lämpligt transportmedel (separerade för Ryssarna och Georgierna) – till den här gymnastiksalen med de här 13 + 13 MaktPyramid-MaktElitGossarna. Dom får ha med sig lämpliga kläder och toalettartiklar – men noll av eldvapen. Det kommer dom att få sig tilldelade i gymnastiksalen – ifall dom ej kan ”komma överens” på annat sätt. Sovsäckar att ”natta i” får dom också sig tilldelade på platsen.

    I mitten av gymnastiksalen finns en cirkel av 26 relativt enkla stolar. Men det finns inget bord. Vitsen med det här är att dom ej skall kunna ”gömma” sig för varandra bakom och/eller under ett bord – utan ALLT skall ske för helt öppen ridå för de 26 inblandade MaktPyramid-MaktElitStridsTupparna. ”Bordsplaceringen” skall vara att det är varannan RyssTupp och varannan GeorgienTupp.

    Den enda introduktionen dom får av övervakningsstyrkan är att dom tydligt klargör för det 26 MaktPyramid-MaktElitStridsTupparna – att i just den lokalen finns 100 % tillgång för alla och envar av ”Världens Starkaste Vapen” = den förutsättningsfria Dialogen. ”Det politiska samtalet” – brukar ju Carl Bildt kalla detta – ifall jag ej kommer ihåg fel.

    Tja – sen får dom göra va faen som faller dom in. Försöka att komma överens eller att slå ihjäl varandra – så småningom i vart fall.

    Dock – under de första 7 dygnen kommer övervakningsstyrkan att se till så att INGA handgemäng förekommer mellan parterna. Dom som blir så arga att dom ej kan hålla sig – dom förpassas på stört av övervakningsstyrkan till gymmet – där dom kan få utlopp för sina personliga aggressioner – utan att någon enda annan person skadas.

    Dygn 8 -14 får dom puckla på varandra med händer och fötter – ifall dom föredrar det – istället för att i dialogens form försöka komma överens. Dygn 15 – 21 får dom tillgång till önskade svärd, eldvapen eller annat lämpligt – ifall dom då fortfarande ej kunnat komma överens om att i Dialogens form lösa sina personliga problem som MaktPyramid-MaktElitStridsTuppar.

    Hur kommer det att sluta ?

    Tja – faen vet – men personligen så är jag in i märgen övertygad om – att dessa 26 MaktPyramid-MaktElitStridsTuppar – på högst 7 dygn skulle transformeras till någonting helt annat än MaktPyramid-MaktElitStridsTuppar, allra allra troligast…

    Måhända skulle dom inom högst 7 dygn t o m kunna återfinna/återupptäcka att dom också i allt väsentligt i grund och botten är ”vanligt folk” = humana MedMänniskor, kanske…

    Tänkvärt ? :-)

  94. mmussorgsky skriver:

    mrmhalland,

    I am told to terminate this conversation, because it has reached too low a level. Our translation department has got better things to do. We are nevertheless glad to learn that you are not working at UD (if that assurance can be trusted).

    josefboberg,

    Thanks, but too many words.

    cc: Балакирева, вы можете обновить наш файл на mrmhalland.

  95. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Vilket förbannat jävla skitsnack denna eftermiddag på bloggen, man blir alldeles matt -tror jag seglar iväg igen ;-))

    Blir på dåligt humör och sticker omgående ut för lite mat och dryck i ensamt majestät – nu får den unga kvinnliga weekendfägringen kring mig sakta fade away och jag är i stället i behov av djupare tankeutbyte (men först lite bränsle ;-))

    Åter till bloggen – den enda som har hela bilden klar för sig är vackra Anna men det verkar inte särskilt många vilja (eller kunna) förstå – jag noterar dock med glädje att det finns undantag ;-))

    Dee Dee Sharp – på fast mark igen efter en lullig weekend

  96. oppti skriver:

    Många krigshetsare här inne!

    Tur att de i Gergien har fått slut på stridigheterna.

    Men jag blir rädd när man ser hur lätt man får fart på stridsviljan även i ett sånt här sällskap.

  97. osciloscope skriver:

    A precise target guided missile is much humane, ‘cause you can hear it coming (too late). What great dialog, to shoot first and expropriate later.

    oscar berven
    ( ‽ )

  98. maggi skriver:

    mmussorsky
    Det här tycker väl du är bättre saker för din avdelning att syssla med

  99. soli01 skriver:

    oppri – tror inte att det ska kallas för krigshetsare att det finns människor som tycker att kränkningen. som makteliten i Ryssland tillämpade i Georgien, snarast måste upphöra. Inge konstigt i detta ställningstagande, tycker jag.( Vet inte riktigt vem som åsyftades.)
    Att gå in i ett annat land är en ”ful” handling och nu får vi hoppas att den snarast upphör HELT. Nu måste förhandlingar till och ORDET måste får företräde före ett skramlande med vapen. Ingen lätt uppgift och kanske Josefs recept på hur det ska ske inte är helt fel.:-)

  100. soli01 skriver:

    oppti – är rättare:-) -skyller alltid på kalken:-)

  101. ohlundonline skriver:

    Det är konstigt att många ogillar Putin så skarpt.

    Han har ju visat sig kompetent under en lång tid och lär tom vara Europas rikaste man.

    Själv uppfattar jag Putin som lite konfliktundvikande.

    Jag tycker att alla skall vara snälla.

  102. mrmhalland skriver:

    Josef :

    Jag hittade det jag pratade om igår :

    En vestenkalpig unsdernöking gjord vid ett untivseriet i Enlgand har visat att utfiall de två fösrta och de två sista
    botskevärna i alla orden i en text är ritkigt plessarade, spelar det liten roll i viklen orgnindslöfjd de övirga
    boskvätrena i orden kommer. Tetxen är fullt läbsar t.o.m. om de andra bokestävrna kommer hullorebmuller!
    Detta eftorsem vi inte läser varje enkisld botksav, utan ser bidlen av ordet som hehlet.

  103. osciloscope skriver:

    maggi

    Det finns tyvärr mången västallierade (med ”usa” i spetsen) intressenter med sina militära metoder som borde dra sig ur åtskilliga länder. Var tycker du prioritet torde ligga ang uttåg ur andra länders territorier?

    osc

  104. Josef Boberg skriver:

    Taaack ! – HallandsKompis – Den kommentaren är sparad i min ”Bra o ha-file !”

    ”MatkPyraamid-MkatEtilStirdsTpupar” :-) = barbarisk tragik, tyvärr tyvärr…

  105. osciloscope skriver:

    En annan karta ang utbredningen av global militär ”incitament” Incitament till vadå?

    mrmhalland

    Ang vad vi automatiskt ”läser in” gäller ju sorgerligen allt i språk, syntax å grammatik. Det används bedrägligt i vår upplevelseindustri å media. Det gäller att hälsosamt ifrågasätta alla symboler och kombinationerna av dem.

    osc

  106. osciloscope skriver:

    fellänkat

    * En annan karta ang utbredningen av global militär “incitament”. Incitament till vadå?

  107. sladjan skriver:

    så sant osciloscope, så sant.

  108. mrmhalland skriver:

    osciloscope :

    Använder du hel HTML-kod när du skapar klicklänk ?

    som i detta fallet : ”* En annan karta ang utbredningen av global militär “incitament”. Incitament till vadå?” ??

  109. mrmhalland skriver:

    haha….antar att jag fick svar :-)

  110. Josef Boberg skriver:

    DemoKrati = FolkStyre ? -Kul att komma på det ! :-)

  111. osciloscope skriver:

    :)

  112. cnesko skriver:

    mrmhalland,

    du frågade om någon har något förslag hur man kasta ut och straffa Ryssland.
    Så eftersom ingen annan ville hjälpa dig tänkte jag ge dig ett bra förslag:
    Anmäl dig som frivillig till den Georgiska försvarsmakten. De kan säkert behöva kanonmat (som du så ivrigt mellan raderna här önskar andra).
    Där kan du verkligen ge ditt bidrag till världsfreden (och på köpet kanske få chansen att döda någon civil sydossetier med ryskt ursprung/medborgarskap).

    Svaret på din andra fundering kring varför Ryssland är kvar i buffertzonen kan hittas exempelvis här (punk 5):
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=815215
    5. … Tills andra internationella kontroller utarbetats ska ryska fredsbevarande soldater ”vidta ytterligare säkerhetsåtgärder”.
    Det här i praktiken betyder att ryska trupper kan hur länge som helst och var som helst i Georgien stanna och agera som de behagar.
    Att USA skickar krigsfartyg för att leverera ”humanitär hjälp” kan bara bildtare och dess anhängare stödja. Det finns väl civila fraktfartyg som är betydligt bättre lämpade för sådant. Fast är man Putin-hatare ser man det man vill se i ställt för att se sanningen och använda sunt förnuft.

    Min tolkning av detta är inte ens i närheten av den tolkning bildtare använt av FN-resolutioner, folkrätten och den nationella suveräniteten kring Serbien och erkännandet av rasistiskt och etniskt rensat Kosovo med krigsförbrytare som president och premiärminister.

  113. tuvalis skriver:

    mrmhalland
    Det är väl ingen som vill FÖRSVARA Ryssland. Problemet är att man inte säger ett pip om Georgiens blodiga anfall. Man kan väl inte dela upp världen i dom om FÅR vara grymma och dom som inte får.

%d bloggare gillar detta: