Dagen som avgör

I dag är så dagen då Moskva säger att man skall vara klar med sina tillbakadraganden från Georgien.

Det återstår att se.

Oklarheterna i de olika dokumenten kommer med all sannolikhet att leda till att de etablerar sig väl utanför vad de flesta nog hade utgått skulle bli fallet.

Hos oss faller ansvaret i första hand på det franska ordförandeskapet i Europeiska Unionen – med ansvar för de texter som är grunden för fredsförsöken – att värdera i vilken utsträckning Ryssland infriare det som man har lovat.

Men alldeles självklart kommer vi att följa detta mycket noga.

Själv beger jag mig under huvuddelen av dagen till Harpsund för att med regeringen i övrigt diskutera det ekonomiska läget.

Världsekonomin är betydligt mer bekymmersam nu än tidigare – och det påverkar också oss. Men relativt sett tyder allt på att den svenska ekonomin står stark.

Nu gäller det att med långsiktigt inriktade åtgärder stärka våra framtidsmöjligheter.

Men sedan blir det åter till Stockholm och arbetet här. Nästa vecka kommer att bli intensiv som få.

88 kommentarer till Dagen som avgör

  1. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Många rosenröda bilder om dagens Ryssland har målats upp på denna blogg under de senaste veckorna även av ”normalt sansade” debattörer. Skrämmande kunskapsbrist måste ligga bokom detta! Att fanatiska personer som Stefan Gehander (och ett antal till) inte är påverkbara av sanningen betr. den reella ryska s.k. demokratin inkl. den ryska regimens syn på detta med Mänskliga Rättighetern, är jag helt klar över men låt oss på alla sätt försöka påverka ”de förhoppningsvis påverkbara”!

    Vi får t. ex. aldrig glömma den brutalt mördade journalisten Anna Politkovskaja.

    Dee Dee Sharp – förutom allt annat även människorättskämpe

    ——————————————————————————

    Olof Palmes minnesfond beslutade att tilldela 2004 års pris till de ryska människorättskämparna Ljudmila Aleksejeva, Sergej Kovaljov och Anna Politkovskaja.

    Politkovskaja berättar om sina starka möten med människor i Ryssland och Tjetjenien som vill att hon berättar för övriga Europa att Ryssland åter är på väg att falla in i en ny diktatur. Politkovskaja påminde om att fred i Tjetjenien inte existerar och talade om tusentals bortrövade, dödade och lemlästade människor.

    Demokrati, fred och diktatur var väl använda ord denna kyliga januarieftermiddag då det ärofyllda priset på 50 000 dollar delades ut av Lisbet Palme. Trots det mycket allvarliga och mörka ämnet hanterades det av panelen tidvis både med värme och humor.

    Under samtalen stod det klart att de mänskliga rättigheterna ständigt kränks i Ryssland. Den senaste tiden har landet fått en lavin av lagar som kränker människor oavsett politisk tillhörighet och slår mot fattiga och rika, mot barn och vuxna, betonade pristagarna.

    Anna Politkovskaja, reporter på Novaja Gazeta, var en av Rysslands mest välkända journalister. Hon var den enda journalist som vågade berätta om vad som händer i Tjetjenien under kriget, i material som hon samlade under mer än 40 resor till landet. Anna Politkovskaja mördades utanför sitt hem den 7 oktober 2006.

    ————————————————————————————

  2. foretagsledare skriver:

    Det enda svenska politiker har att komma med är megafoner !

    Tomhylsor !

    Vem lyssnar på en mus som ryter ?

  3. knightone skriver:

    I Harpsund kan man ju hoppas att en större del av Regeringen uppfattar att Svenska folket är beredda att betala för en mer kapabel försvarsmakt.

    Skulle fler länder i Europa delvis eller helt invaderas i framtiden samtidigt som Sverige står utan varken självförsvars eller offensiv förmåga så tror inte jag det Svenska folket kommer rikta sin ilska mot den eventuelle angriparen. Snarare då mot dom som avbeställde den investering och försäkring som en stark försvarsmakt ger ett land.

    Fred genom styrka.

  4. knightone skriver:

    Det mesta av pengarna som läggs på försvaret återkommer i form utav skatter och moms. Resten går till investeringar som material och förbandsverksamhet.

    Det är helt sjukt att våra politiker (oavsett färg!) hellre vill satsa pengar på subventionering av allt möjligt som lurendrejeriprojekt inom miljöteknik eller utlandsbidrag till diktaturer. Jag tror vi själva, vi medvetna medborgare, kan donera pengar till röda korset utan att behöva ha ett korrupt SIDA som stjäl våra skattepengar.

  5. maggi skriver:

    Oron för det svenska försvaret är betydligt överdriven. Sanningen är ju , att vi är i praktiken med i NATO. Det är en liten formsak på ett papper, som är skillnaden.
    Allt tar sin tid. Och många svenskar tror i sin enfald, att sverige fortfarande är ett ”neutralt” land, så stegen måste tagas försiktigt. Annars blir de så upprörda och rädda. Likartat FAR hysterin, så att säga.

  6. Josef Boberg skriver:

    GooodMorgon Alla,

    Jag besökte Carl Bildt´s blogg för första gången i maj månad 2007. Sedan dess har såväl Carl Bildt som kommentatorerna åtskilliga gånger tänkt/skrivit om t ex USA, EU, NATO, Ryssland, Georgien osv som organisationsformer – i termer av intellektuella såväl som fysiska problemställningar och hotbilder om det ena och det andra – och då som organisationsformer som sådana, tyvärr tyvärr…

    En tanke som tidigt slog mig var – att sådant tänkande/skrivande om organisationsenheter som sådana, utan koppling till vilka personer som initierat och står för djävulskapet – och under hela wår kända barbariska historia – aldrig någonsin har lett till någonting annat än nya varianter på gammal och för evigt varande historia. Jag visste redan ifrån början av min tid här på Carl Bildt´s blogg – att lösningen på det här dilemmat rimligen står att finna i språkbruket som sådant.

    Därför har jag under hela min tid här som kommentator – på olika sätt försökt ”marknadsföra” att det har ju aldrig någonsin varit – är ej så i dags dato – och kommer troligast aldrig någonsin att kunna blir så – att t ex Ryssland och USA har haft några intellektuella och/eller fysiska stridigheter sinsemellan – som har varit att hänföra till vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av medborgarna – BERGIS ! :-)

    Absolut ALLA dessa för evigt varande historiska intellektuella och/eller fysiska stridigheter organisationer emellan – har ju alltid varit att hänföra till ett ytterligt litet fåtal av dom MaktPyramid-MaktElitStridsTuppar – som för tillfället har lyckats med att ”rycka” åt sig Makten att styra landet/länderna ifråga. Så är det ju de facto också i dags dato – och måhända kommer det också att förbli så en tid till framöver, kanske… – tyvärr tyvärr…

    MaktPyramid-MaktElitStridsTupparnas knep för att rycka åt sig mer eller mindre oinskränkt Makt över oss av vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i världens alla länder – är ju minst ca 6000 år gammalt och mycket mycket väl beprövat och finslipat. Knepet är: ”Stressa alltid Dina undersåtar ständigt och jämt = kontinuerligt – och dom blir lättmanipulerade = som får i fårskock !”

    Tja – på den MaktPyramid-MaktElitStridsTupparnas väg vandrar dom flesta av oss av vanligt folk = humana MedMänniskor – och sedan tusentals år tillbaka – och ej alls minst just i dags dato – utan att ens ha en ringa susning om hur illa vilseledda Wi är, tyvärr tyvärr…

    Knepet stress fungerar ju perfekt – enär vars och ens höga personliga stressnivå – bokstavligt talat ger oss alla åt hållet ett dominerande dyssende – som utesluter all form av vidseende = ”helikopterseende” på oss själva, varandra och världen i stort, tyvärr tyvärr…

    Med andra ord tänkt/skrivet. Wåra – i o f s helt fantastiska biologiska ElektroKemiska hjärnDatorRäkneMaskiner – är så fyllda med MaktPyramid-MaktElitStridsTupparnas stressprogrammerings-program (t ex all deras massmedia-desinformation) – att det helt enkelt ej finns minnesutrymme kvar för att koppla upp oss själva ”på nätet” = få vidseende = ”helikopterseendet” på oss själva, varandra och världen som sådan, tyvärr tyvärr…

    Att det är just så här det fungerar – är ju åt hållet lika självklart – som att ifall jag helt och hållet fyller min dator – med t ex i o f s ”häftiga” lek- och spelprogram – så att allt operativt minne i datorn blir blockerat – hur i helvete skall jag då kunna koppla upp mig på nätet ? Omöjligt ! – eller ?

    Nu till poängen med det här ordbajseriet, tror jag…

    Kommer Wi någonsin att kunna lösa någon enda av alla de nu pågående av MaktPyramid-MaktElitStridsTupparnas intellektuella och/eller fysiska stridsfrågor – så länge som Wi = vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i världens alla länder – tillåter oss att i tanke/tal/skrift/bilder osv beskriva problemKällan fel ?

    Varför ej NU ge oss själva chansen att en gång för alla – nu för gott påbörja processen med bryta det här – mer 6000-årade MaktPyramid-MaktElitStridsTupparnas barbariska helvete – genom att kort och gott från och med NU ständigt och jämt tänka/babbla/skriva som det är ?

    De facto är det ju så – att ifall Wi inser on mass att ett ytterst litet fåtal = MaktPyramid-MaktElitStridsTupparna till åt hållet 100 % står för att ”hitta på ALLT faenstyg” – som ju drabbar ALLA oss av vanligt folk = humana MedMänniskor – så vore det väl själve faen ifall Wi av vanligt folk ej skulle kunna förpassa dessa wåra nuvarande ytterst fåtaliga globala MaktPyramid-MaktElitStridsTuppar dit där dom hör hemma = krigsreservatet. Mer om det på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/31/varldsfredsradet

    Hur i Helvete skall Wi någonsin kunna få “någon djävla ordning” i wåra tankeapparater = intellekt = biologiska ElektroKemiska hjärnDatorRäkneMaskiner – ifall Wi ständigt och jämt säger “rätt” saker men med “fel” ord = virusprogrammeringskodar wåra fantastiska biologiska ElektroKemiska hjärnDatorRäkneMaskiner = STRESSAR oss själva och varandra – och sen i wår stressade enfald Tror att det kan uppfattas rätt av någon enda annan – inklusive oss själva ?

    Konsensus. Visst ÄR det så att det är dom ytterst fåtaliga MaktPyramid-MaktElitStridsTupparna i t ex Georgien och Ryssland – som just nu vill stilla sin egen personliga stridslystnad – ingenting annat – eller ?

    I så fall – varför då ej från och med NU tänka/tala/skriva som det ÄR (i alla kommande kommentarer – såväl som Carl Bildt´s kommande inlägg) – istället för att tänka/tala/skriva att det är Ryssarna och/eller Georgierna on mass ?

    Tänkvärt ?

  7. tnsexton skriver:

    Tyvärr, Knightone.
    Jag tror inte att svenska folket är berett att betala mer till Försvaret.
    Man har under alltför lång tid, av politiker från alla läger och från olika ”förståsigpåare” fått sig itutat att krig eller militära påtryckningar mellan stater i Europa tillhör historien.
    Om det mot förmodan skulle inträffa så sker det i alla fall inte i vårt närområde och om detta omöjliga skulle inträffa så berör det i varje fall inte oss.
    Om omvärlden skulle ha fel, dvs inte dela svenska bedömningar, och vi skulle bli inblandade, kan vi ju alltid lita på att våra grannländer och EU räddar oss; Finland och Norge med vapenmakt och EU med sin mjuka diplomati…

    Wilhelm Agrell har en intressant Brännpunktsartikel som berör detta i dagens SvD.
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1599073.svd

    Svenska väljare styrs av plånboksfrågor och svenska politiker av röstmaximering och att till varje pris sitta kvar vid makten. Kortsiktigt maktinnehav är viktigare än vad som långsiktigt är bra för landet och man vinner inga röster på pengar till Försvaret.
    Ett reellt svenskt intresse för och vilja att satsa på Försvaret lär inte visa sig förrän om, eller när, exempelvis Ryssland med kraft höjer tonläget mot Ukraina eller Baltikum. Då lär det bli som före WW 2, för lite och för sent.

  8. fairymary skriver:

    Carl Bildt!

    En kommentar till följande utsaga från Dig:

    ”Oklarheterna i de olika dokumenten kommer med all sannolikhet att leda till att de etablerar sig väl utanför vad de flesta nog hade utgått skulle bli fallet.”

    Väl vetandes att Du är en erfaren politisk ”räv” med önskan om fred och försoning ……

    En mänsklig erfarenhet är att man i hög grad beter sig så som omgivningen förväntar sig att man ska göra…..jag skulle kunna ge många exempel på det men det falller något utanför ramen i en kommentar här……jag vill i alla fall säga att jag finner det oklokt att i förhand uttala sig om vad en aktör kommer att göra……det skulle kunna hindra vederbörande från att göra något bättre än man förväntar sig……

    Jag förstår att misstroendet mot Ryssland är massivt och att en enstaka utrikesministers ord inte är ”allena salig- alternativt osalig.-görande” men exemplets makt ska inte föraktas……..

    Själv bidrar jag i hög grad till att sprida misstroende mot människor jag faktiskt misstror men jag har en ambition att upphöra med det………jag vill öva mig i att tro min omgivning om gott…..

    ….och är inte politik också i högsta grad mellanmänskliga relationer?

    Så idag vill jag tro att ”alla krig är slut”……….

  9. fairymary skriver:

    Carl Bildt!

    När jag läser Ditt uttalande igen finner jag att Du tydligen förväntar Dig att ryssarna ska bete sig bättre än väntat……..i så fall vill jag bara tacka Dig för att Du gör det……..

    Ett annat av mina karaktärsfel är att jag kan bli lite beskäftig ibland. Även det draget försöker jag ersätta med något annat…….

    Vi som inte ägnar oss åt storpolitiken kan gå ut och söka kantareller……..

  10. tuvalis skriver:

    Förvisso, glöm inte Anna Politskovskaja. Det finns människor som vågar säga sanningen. All heder åt henne. Varför har inte Ryssland släppt Tjetjenien fri?
    Just nu i dagarna har Abchasien och Ostessien anhållit om att få bli fria stater.
    Om inte väst stödjer dom kommer Ryssland att göra det. Vore det inte att ta udden av Ryssland om väst stödde dem samt fördömde Saakasvijili för hans brott mot de mänskliga rättigheterna?
    Men västpolitikerna har tjurigt och partiskt tagit parti för den ena sidan trots det iögonfallande brottet mot mänskliga rättigheter och demokrati. Tvärtemot vad de flesta människor tycker.
    Man anser att utbrytarenklaverna ÄR Ryssland. Och det är väl verkligen att gå händelserna i förväg.
    Det handlar inte om att Ryssland har en tveksam demokrati eller har begått brott. Det handlar om makt. Och i detta maktspel betyder mänskligt lidande inte någonting.
    Med andra ord. Alla är lika dåliga. Och nu också Sverige.

  11. tuvalis skriver:

    Varför skulle ryssarna bete sig bättre än västvärlden?

  12. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… :-) Tuvalis – Varför skulle ryssarnas MaktPyramid-MaktElitStridsTuppar bete sig bättre än västvärldens MaktPyramid-MaktElitStridsTuppar ?

  13. tuvalis skriver:

    Eller varför skulle inte Ryssland bete sig lika dåligt som västeliten?

  14. Helena Palena skriver:

    Ryssland har makten – dom gör som dom vill! Dom ville ha dialog och fick ett krig!

  15. tuvalis skriver:

    Allt är dålig politik. Det är dålig politik av Ryssland. Det är dålig politik av Georgen. Det är dålig politik av USA med bröder. Det är dålig politik av EU. Det är dålig politik av Sverige. Vad beror det på?

  16. Helena Palena skriver:

    Josef: Du tror väl inte att Putin är med i pyramid-toppen! Nej, det får han inte vara för då finns det absolut inget hopp för oss små myror som kutar på marken…

  17. maggi skriver:

    Lite mer kött på benen , för dem som vill förstå………………………….

    http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article359425/Vad-Kreml-vill-krossa.html

  18. Helena Palena skriver:

    tuvalis: Vad det beror på kan vi absolut inte skriva här!

  19. soli01 skriver:

    Vad har hänt moderatena som alltid varit en garant att vi ska ha ett försvar värt namnet. Under senare tid har de ömsat fot och jag är mycket förvånad. Någon har sagt i kommentarena här att politikerna vill värva röster och då ska det inte satsas på försvaret. Jag tror, att det ligger mycket i detta resonemang.
    Nu står det mellan att sänka skatterna för de som är i arbete eller att satsa mera på vårt försvar.
    Det är säkert en avvägning som måste ”tippa över” för att vi inte kommer att öka försvarsanslagen.
    Ser heller ingen ljusning när det gäller nämnda för alla våra partier har under en föld av år systematiskt dragit ned på vårt försvar i den tron att vi klarar oss ändå. Jag vill kalla det för en ansvarslös politik.

  20. charliesjogren skriver:

    maggi 8:18

    tack för en mycket bra länk
    det är bara att hoppas att många tar del av den och begrundar innehållet

    göteborgslullaren 7:27

    helt rätt
    bra att även du bidrar
    genom att slita dig från dina sidenlakan i din queen size bädd ibland :-)

  21. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Tuvalis – Apropå Dina meningar ovan: ”Allt är dålig politik. Det är dålig politik av Ryssland. Det är dålig politik av Georgen. Det är dålig politik av USA med bröder. Det är dålig politik av EU. Det är dålig politik av Sverige. Vad beror det på?” – slut citat.

    Mitt personliga svar – som är baserat på mina egna gjorda erfarenheterr under nu ca 67 år – blir: ””Allt är dålig MaktPyramid-MaktElitPolitik. Det är dålig MaktPyramid-MaktElitPolitik av Ryssland. Det är dålig MaktPyramid-MaktElitPolitik av Georgein. Det är dålig MaktPyramid-MaktElitPolitik av USA med bröder. Det är dålig MaktPyramid-MaktElitPolitik av EU. Det är dålig MaktPyramid-MaktElitPolitik av Sverige.”

    Vad beror det på ?

    Tja – faen vet – men måhända kan det ligga någonting i det jag gett uttryck för på
    https://carlbildt.wordpress.com/2008/08/22/dagen-som-avgor/#comment-59100

  22. soli01 skriver:

    Maggi – en bra länk (8:18) bör läsas av många.
    Att blomstra kan ha sina risker .:-)

  23. maggi skriver:

    2008-08-18 19:52:21
    Nato-medlemskap nu! Regeringen har, med stöd av övriga riksdagspartier efter möte i Utrikesnämnden, således beslutat att Sverige avbryter alla militära kontakter med Ryssland. Bra. Sverige tillhör nu de EU-länder som vill ha en tuff linje mot Ryssland.

    Men nu har också ett möjligheternas fönster öppnats vidare än någonsin. Idag finns antagligen ett starkt stöd för svenskt inträde i Nato. Kanske kan även Socialdemokraterna se på situationen med nya ögon.

    Att Sverige inte är med i Nato har en historisk förklaring i form av hänsynen till Finland. Det fanns dock aldrig någon större moral i denna politik. Och bakom ridåerna skedde ett omfattande samarbete, eftersom Sverige självklart var ett västland.

    Idag har Sverige ett långtgående samarbete med Nato. Svensk militär får bara inte vara med i ledningsrummet. Jag bidrog för ett decennium sedan till att Folkpartiet blev för Natointräde. Nu är tillfället här.

    Illustrativt nog har Nato på tisdagen toppmöte om krisen, där Sverige bisarrt nog inte finns representerat.

    från Johnny Munkhammars blog

  24. oppti skriver:

    Alltid bra att se saker från två håll.
    Ryssland är ingen demokrati-ännu!
    Men att utveckling pågår i den riktningen har åtminstonde jag fått för mig.
    Att som nu skära av alla förbindelser och konfronteras är oroväckande.
    Ryssland motsatte sig Kosovos avskiljande från Serbien men väst stödde detta.
    Arrogansen finns även i västs agerande mot Ryssland och dess intressen.
    Här är en länk från andra sidan:
    http://www.sptimes.ru/index.php?action_id=2&story_id=26906

  25. soli01 skriver:

    oppti – Du har så rätt Ryssland är ingen demokrati ännu och det ser ut att dröja ett tag till. Att de gick in i Georgien är oförlåtligt och där måste vi reagera vilket vi också gjort. Hade vi kört med ”flatsidan” hade detta inte gynnat utvecklingen i Ryssland. Ostraffat får man inte begå sådana handlingar som de gjorde i Georgien.
    Översätt denna handling om den skett mot Sverige.

  26. billygellerstedt skriver:

    Ryssland gör bara vad USA gör.. sen att vi ringar in ryssland med NATO länder och misil sköldar gör knappast ryssland mindre benäget att visa sin styrka på detta sätt.

    neh fy fasen, åt h-vete med både ryssen och USA.. =)

  27. oppti skriver:

    soli01
    Du har ett högt tonläge-oförlåtligt!
    Att översätta till Svenska förhållanden är väl om Sverige gick in i Åland!
    Efter det att Finland bombat Mariehamn
    Ålänningarna röstade men fick inte övergå till Sverige-men fick ett omfattande självstyre.
    De ser på svensk TV och pratar Svenska med dialekt!

    Oförlåtligt?

  28. maggi skriver:

    Tack oppti!
    Att läsa rysk propaganda, är verkligen skratt-utlösande. Komik i kubik. Tråkigt att det bakom det hela ligger djup tragedi. Men tack för skrattet. Litet axplock, men jag rekommederar att läsa opptis länk. De sig så lika, dessa dikturer utan pressfrihet.

    ”Most of the world was filled with delight”, jo man tackar ja, herre gud sånt skämt

    Russia’s Upside in the Georgia Conflict

    By Boris Kagarlitsky

    Fortunately, the Russia-Georgia war was short-lived, but its repercussions will be felt for quite a long time. By defeating Georgia and showing that Washington was unable to defend its own ally, Russia humiliated the United States in front of the whole world.

    While U.S. officials and the global media criticized Russia for its “unforgivable” conduct in invading South Ossetia and Georgia, most of the world was filled with delight: At last, someone put high-handed Americans in their place. Against the background of anti-U.S. sentiment during President George W. Bush’s two terms in office, this desire to snub the United States is not surprising

  29. nowar2008 skriver:

    Tiden under senaste dagarna inte blev lätt att överleva. Det kom för mycket mord, för mycket krig. För oss i Ryssland kom dessa bilder man skapade under lång tid från 90-talet att tappas bort så oförväntat…
    I Sverige skulle man inte glömma att varje år tack vore studentutbyte kommer många ryssar till Sverige. Att lära mera om västerländsk kultur, vetenskap, historia, språk. Det är många som samtidigt lär sig svenska (norska..danska). Det är många som börjar känna sympatiskt mot människor och kultur i Sverige. Och det kommer att göra många i framtiden, säkert.
    Svenskar för ryssar är exemplen av det högt värde som sattes upp på människors jämställdhet, människans liv, diplomati, nog hade ni inte känt kriget under två hundra år. Vad bättre kan bekräfta att ni satsar på livet, diplomater och är faktiskt neutraliska?
    Vi som är så gamla som vid fyrtio, litar tyvärr inte på egna journalister eller tv-n. Det finns dock tidningar som inte är officiella (tyvärr inga tv kanaler). Från början av augusti letade alla som hade huvud eller hjärta, och det fanns gott om sådana, efter information och signaler i väst för att förstå vad faktiskt skedde i Kaukasus.
    Med första informationen som uppkom på tv ringde upp dessa som hade vänner bland osseter och frågade om situationen. Så hade jag gjort och en gammal vis ossetisk kvinna, personen som har vänner bland både georgiska och ossetiska medborgare, svarade att det som skedde fick man kalla till mordet.
    De bor där alla tillsammans, det är svårt att dela grannar enligt nationalitet, och är faktiskt mycket dålig om man säger där ”jag är för ossetiens”. Dock kom världskänd dirigent från Mariinskij teatern Valeri Gergiev till Tschinvali igår kväll för att säga det och för att dirigera för människor som överlevde och samlades för att lyssna på Tjajkovskij och Sjostakovitj, och för att inte glömma vad skedde. Han kom på väggen från London till Edinburgh, för att protestera mot information han träffade i dessa rena demokratiska kanaler som även inte nämnde Ossetien.
    Det som skedde i Ossetien var helvete. Aldrig, aldrig får göras det oavsett vilket land hör eller vill inte höra till ett annat.
    Nej, jag hör inte dessa som säger att Ryssland uppförde sig rätt i georgiska byar. Och det hör inte många som skrev sina kommentarer i långa blogger. Jag har tidigare aldrig läst eller skrivit något inom kommentarer, dock nu är tvungen att göra det. Ni hade upp till 300 kommentarer, och under artiklar (inkl. kritiken för operationer därborta) i ryska webbsidor för icke-politiska (!) Kommersant, Vedomosti – WSJ och FT gemensam tidning i Ryssland, mm fanns det upp till 900… Synd: det som alla erkände först, vad chock från västerländska kanaler, som inte för länge sedan berättade om etiska principer.
    Ordet kan göra mycket. Och ordet från politiken eller journalisten gör ännu mera. Det som man skriver och säger idag är en spegel, en bild över framtid. ”Svenska dagbladet” bör vara stolt över reportagen. Dem kanske var ensamma i början som visade vad skedde i Ossetien. Man får inte stödja mordet. På ingen sida.
    För flera år sedan kommer jag väl ihåg att vi av olika nationalitet var i chock när Anna Lind mördades. Ryssar är emotionella, och bryr sig inte om att gömma känslor. Min kollega grät och frågade ”Vad sker i Sverige, detta idealistiskt och lugnt land, att mordet accepteras där mitt på dagen?”.
    Skulle denna fråga ställas upp idag? Spelar det någon roll – mordet mot georgier eller osseter? Nej, det inte är dags för retoriken. Tiden går vidare, hjärtat skall slå och – verkligen – årstider går. Hösten är på väg såväl som vintern. Hinner man bygga hus i Tschinvali och – klart – i Gori? Eller bygger man en mur mellan dem? Och mellan oss?.. Beror det enbart på politiker? Spelar våra ord någon roll?

  30. charliesjogren skriver:

    det torde vara allmänt känt av de flesta sedan tidigare att OPPTI tillhör gänget av förtjusande rysslandspropagandister på denna blogg

    numera tycker han även att en av de mest sansade signaturerna soli01 har ett högt tonläge och att detta är oförlåtligt

    vilken grabb :-)

  31. ohlundonline skriver:

    Josef:

    Du undrar vad det beror på att maktpyramiderna verkar falla ihop.

    Tja, alltså, den pyramidala strukturen måste vara rätt för att vara harmonisk.

    Pythagoras uttryckte det som att kvadraten på hypotenusan är lika med summan av kvadraterna på kateterna.

    maggi:

    Vad tjänar Sverige på en tuff linje mot Ryssland nu, när det är Ryssland som har rätt som försvarar ryska intressen i Georgien och dessutom är inne i en demokratisk utveckling.

    Jag tycker Sverige åtminstone skall inta ett neutralt förhållningssätt till Ryssland.

    Annars har Sverige förlorat sin trovärdighet om något allvarligare för Sveriges vidkommande skulle inträffa.

    Eller har jag missat att Sverige har svenska intressen, olja eller dylikt, i Sydossetien som vi måste försvara med militära medel där?

    soli01:

    Du kan väl inte jämföra Georgien och dess handlande med Sverige?

    Det verkar dock inte bättre än att Sverige närmar sig Georgiens nivå med ilfart.

    Man skall vara noggrann i sitt val av vänner, men kanske ännu noggrannare när man väljer fiender…

  32. karrman skriver:

    Vad EU kunde börja med är att ha en konsekvent politik visavi Ryssland.
    Inom EU finns det olika falanger som stretar åt olika håll.
    Avgörande är här Tysklands agerande:

    Merkel’s Most Serious Foreign Policy Crisis

    På ett djupare plan gäller det att utveckla en politik som baseras på fakta om den ryska verkligheten. Att ha en verktygslåda med hårda ( militära, ekonomiska ) och mjuka ( diplomati, kultur ) gemensamma instrument.

    Det gäller att vara kreativ och inte stirra sig blind på historien utan utgå från faktiskt beteende. Som Ove Bring skriver i dagens SvD:

    ”Europa borde sätta ned foten och klargöra för Moskva att ­aggression är totalt oacceptabelt.

    Den ryska militära reaktionen var väl förberedd, oproportionerlig, gränsöverskridande och därmed aggressiv. Moskva ville markera en intressesfär i gammalimperialistisk anda och visa vem som bestämde. Georgien skulle näpsas.

    Onekligen var det Georgiens president Saakasjvili som, med katastrofalt dåligt politiskt omdöme, startade krisen genom att med våld söka tvinga in Sydossetien i republiken.

    Synden straffar sig själv, brukar det heta, och det gäller verkligen i detta fall. Sydossetien och Abchasien är nu definitivt förlorade för Georgien. Saakasjvilis förhoppningar om ett medlemskap i Nato har nu, med största sannolikhet, grusats för överskådlig tid.

    Men synden straffar sig inte själv vad gäller Ryssland. Här krävs det att övriga Europa, med de fredliga medel som står till buds, etablerar någon form av politisk kostnad för Ryssland. EU:s och Nato:s agerande har hittills varit lamt och tandlöst.

    Folkrätten kräver solidaritet med offer för aggression. I Georgiens fall betyder det inte ett tillmötesgående av territoriella önskemål utan ett försvar för statsbildningen som sådan, ­inklusive humanitärt stöd och bistånd för återuppbyggnad.

    Ett sådant stöd skulle ge en signal till Moskva att en aggressiv intressesfärpolitik har sina begränsningar.”

  33. oppti skriver:

    carliesjögren
    Missförstånden haglar.
    Det var inte det höga tonläget som var oförlåtligt!

    Kommentera gärna min parallell till Åland.
    Hade vi inte reagerat om Finland bombat Mariehamn?

    För det var väl Georgien som bombade?

  34. karrman skriver:

    Länk till Brings artikel:

    Folkrätten kräver markering mot Ryssland

  35. mrmhalland skriver:

    karrman,

    Tack för länken.
    Sävborgs och Brings artiklar tillsammans ger verkligen en balanserad bild av förloppet.
    Utan att behöva ta till propaganda åt något håll.

  36. karrman skriver:

    mrmhalland

    Håller med dig.

  37. bestofmankind skriver:

    Gratulerar till Ericssons VD – Carl Henric Svanberg.

    Hans kamp att bibehålla den svenska ambassaden i Angola gav resultat. (Ref. DI, 15 dec)

    Regeringen backade, och insåg vikten av HANDEL.

    ”Regeringen upphäver beslutet om nedläggning av ambassaden i Luanda”

    http://www.regeringen.se/sb/d/10826/a/109606

  38. soli01 skriver:

    Har inte varit på här och bevakat vad som avhandlats, men ser nu att enögdheten fortfarande är mycket stor.
    ohlundonline att Du även tillhör nämnda grupp är faktiskt en överrakning om man tänker efter :-) Att jag gjorde ett tankeexperiment verkar inte ha fallit i god jord och hade givetvis räknat med att vissa skulle reagera då jämförelsen givetvis haltade.
    Det är trots allt ett övergrepp på ett annat land oberoende av vad vissa här försöker att motbevisa och visar att än finns det personer som tillhör det ”kortänkta”släktet.:-)
    Ryssarna är – de jag känner – mycket trevliga, men som alltid är det makteliten som nu visar sitt anskte och när det gäller stormakter är Ryssland inget undantag detta visar tydligt uppträdandet i Georgien.

  39. Helena Palena skriver:

    ohlund: Skitbra kille du… för du är väl en kille? Trodde soli var en tjej men så var det ju inte.

    Jag håller på Ryssland fast jag är mer blå än röd – även om höger och vänster spelat ut sin roll för min del för länge sedan.

    Dessutom hatar jag kommunismen – och stackars Putin får nu städa upp i Sovjethelvetets efterdyningar. Jag kan inte mer än ge killen en eloge! Så rosor till dej Putin från mej!

  40. soli01 skriver:

    Helena Palena – tack det är inget fel att bli jämförd med en ”tjej”:-)
    Nu var det dock fel men vore kanske inte så dumt om det varit sanningen.
    Uppfattar Ditt stora ”älskande” för Putin o co som ironi-aktigt.:-)
    Kan ha fel och då är det allvarligt.:-)

  41. Helena Palena skriver:

    soli: Nej, det var inte ironi!

    Läser du bara dina egna kommentarer? Jag har skrivit här i över ett år och givit uttryck för detta i otaliga kommentarer och förklarat varför jag håller på Putin. Men du har ju inte fattat ett jävla skit av mina bevekelsegrunder.

    Vem var det som angrep vem först?

  42. Helena Palena skriver:

    soli: Ryssland har inget att göra i Georgien skriver du. Så svenskt, så blåögt…. Varför hamnade dom där?

  43. soli01 skriver:

    Helena Palena – jag har aldrig tänkt så illa om Dig – detta är anledningen.:-) Nu vet jag och det känns inte bra.:-)
    Du, jag har tydligen läst mellan raderna.:-)
    Angående angrepp, vem har varit så illasinnad!?

  44. Helena Palena skriver:

    För övrigt tycker jag Lavrov verkar vara en riktigt sympatisk man! Säkert en roligt figur vid middagsbordet!

    För övrigt en gång till är det Ryssland som har trumf på hand. Det kan ju vara kul för er USA-älskare att känna till!

    Det tycker jag är skönt! Varför ska USA bestämma över hela världen!

  45. Helena Palena skriver:

    soli: Förstår inte din fråga! Men du har inte svarat på vem som startade kriget i Georgien. Kan du svara?

  46. soli01 skriver:

    Där får HP faktiskt medhåll av mig och det bör vara minst två länder som gör detta…eller…
    Vad i består Rysslands” trumf på hand”. Nu kom enögdheten in igen:-)

  47. mrmhalland skriver:

    Helena Palena :

    Din fråga är inte så lätt att svara på.
    Det beror på hur man menar med att starta anfall.
    Utan tvekan besköt Sydossetien Georgien innan Georgien svarade med ett regelrätt anfall.
    För dig verkar det självklart att det var Georgien, för mig ter det sig uppenbart att Sydossetien mha Ryssland provocerade fram detta anfall just för att Ryssland skulle få en anledning till denna ockupation som annars hade varit svår att förklara för världen.
    Så, indirekt Ryssland, blir mitt svar om det intresserar dig.

  48. soli01 skriver:

    Helena Palena – förlåt jag missuppfattade Din fråga – tänkte att jag varit ofin.:-)
    Vem som egentligen började kriget – det som var den direkta orsaken – är det mig veterligt ingen som säkert hävdat. Däremot är det konstaterat att Georgien reagerade mycket överilat på omständigheter som inte riktigt framkommit ännu med krigshandlig mot Syd-ossetien och då kom ryssarna till undsättning. Hade ryssarna stannat vid detta och inte invaderat Georgien hade de haft ansiktet bättre bevarat enl som jag ser det.
    Den absoluta sanningen kommer säkert fram, hoppas även jag.

  49. mrmhalland skriver:

    Helena Palena :

    Sedan tycker jag att det är underligt att överhuvudtaget USA näms i detta sammanhang.
    Ryssland ville av okänd anledning ha detta krig. (några anledningar känner vi till).
    Det enda jag vet att USA gjort i detta är att skicka sin utrikesminister för att försöka mäkla fred.
    Hur kan USA bli en syndabock i ett Rysskt krig ?

  50. mrmhalland skriver:

    usch vad jag stavar illa.
    Sorry. Synd att man inte kan redigera sina meddelanden, fast, korrekturläsa är ju en variant :-)

  51. soli01 skriver:

    mrmhalland – där träffade hammaren rätt på spiken och det är där jag vill ge enögheten en känga .(har förresten själv varit enögd, men efter operationen – som vissa här skulle behöva – ser jag klart.:-)

  52. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Så här på fredagseftermiddagen vill jag lätta upp stämningen med en sann historia, hämtad från fackföreningsrörelsen. LO- förbundet Metalls avdelning i XXXXX var på ”tjänsteresa” i Köpenhamn och där utspelades följande drama.

    Hilary brukar ju med jämna mellanrum skriva hyllningssånger till facket (och dess närstående parti) och därför ber jag att speciellt få tillägna henne nedanstående rader.

    Dee Dee Sharp – snart redo att ge sig ut på weekend- seglats ;-)))

    ————————————————————————————-

    Bakgrund: Eva, 37, är en av de två kvinnor som fick sexleksaker av de andra fackpamparna i Metalls lokalavdelning i XXXXX.
    ************
    ************
    Du och en annan kvinnlig ombudsman fick varsin dildo i present av männen i ledningen. Vad tyckte du om det?

    - Du kan ju tänka dig själv hur det kändes.

    Kände ni er förolämpade?

    - Jag kan inte uttrycka mig…

    Det verkar ha varit ett lite gubbaktigt skämt?

    - Ja

    Sexredskapen köptes under en tjänsteresa till Köpenhamn i april år. De manliga fackpamparna satt och skrävlade om sina tidigare besök på porrklubbar. Eva var då kvar hemma i XXXXX. En av de andra kvinnliga ombudsmännen reagerade på skrävlandet.

    - Det är så orättvist att bara ni får ha det kul, ska hon ha sagt. Männen i sällskapet, bland andra ombudsmannen XXXXX, föreslog att kvinnorna skulle få någon slags kompensation. Någon kom på idén att de skulle köpa sexleksaker till kvinnorna i Metallls avdelning XXXXX.

    Alla gick till porrbutik
    Lite senare på kvällen gick hela sällskapet på den ökända Istedgade. Ombudsmannen XXXXX gick in i en porrbutik och de andra, såväl styrelseledamöter som ombudsmän och revisorer, stod i dörröppningen och väntade.

    - Även den kvinnliga ombudsmannen var med till butiken, säger XXXXX.

    Två löspenisar, av märket Beaver för cirka 600 kronor styck, köptes.

    - Kvinnan som var med fick bägge två. Det var hennes uppgift att lämna över en av dem till den andra kvinnan, säger ombudsmannen.

    Fick en av penisarna
    Väl hemma i Sverige lämnade hon en av de två löspenisarna till Eva.

    - Den här utredningen kommer säkert att höra var och en av oss för att klarlägga allt som nu varit på tapeten, säger Eva.

    Har du slängt apparaten?

    - Jag får inget säga.

    XXXXX berättar att avdelningen hade en konferens i XXXXX bara några dagar efter den omtalade resan till Köpenhamn,

    - Då hade hon (Eva) som inte var med just fått sin löspenis. Inför en tjänsteman så berättade hon att avdelningen varit så hygglig och köpt en löspenis, säger XXXXX .

    ————————————————————————————-

  53. soli01 skriver:

    mrmhalland – en tröst, min vän, Du är inte ensam om detta med ”korreturen”:-)

  54. mrmhalland skriver:

    göteborgslullaren :

    Jag önskar trevlig helg och en härlig seglats.
    Har ni samma väder som södra halland är förutsättningarna verkligen bra.
    Måste säga att jag är lite avis.
    Jag saknar tiden då jag hade båt och ibland var ute långa tider.

  55. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mrmhalland 2:04

    Tack ska du ha!
    Vädret är helt OK.

    Övriga förutsättningar är helt enorma, vad som helst kan hända ;-))))

    Dee Dee Sharp – Meine Heimat ist mein Schiff, meine Freunde sind die Sternen

  56. solsburyhill skriver:

    Den 12 augusti intervjuades David Bakradze, ordförande i georgiska parlamentet, i BBC Hard Talk av David Sackur.

    I sändningens slutskede fick Bakradze frågan om denna konfrontation med Ryssland skulle bekräfta deras begäran om att få bli NATO-medlem.

    På denna fråga svarade Bakradze ”What is going on now in Georgia is a test case. This is about the Russian view of the New World Order versus the West view of the New World Order. If Russia wins it will validate the Russian view of the New World Order.”

  57. sladjan skriver:

    maggi 11:45

    Ja, det är fördj*vligt att våra politiker i världen har så mycket egenintressen i den politik dom för.
    Putin i det här fallet är absolut inte ensam. Kolla på motsvarande sida, dvs USA så ser du att det är precis likadant.
    Personliga intressen i både krigs och oljeindustrin.
    Det är väl många Svenska politiker som också passar in i denna skara av mer eller mindre korrupta politiker, även om det inte är på samma nivå.

    Som jag sagt hela tiden; dom är precis lika goda kålsupare allihop!
    Många av våra ledare har helt och hållet missat vems intressen dom egentligen representerar och vem dom ”svurit” lojalitet mot.

    Att låtsas/tro att den ena sidan är bättre än den andra är både naivt och att se världen med skygglappar.
    Hela den korrupta politikerskaran får mig att må illa, men det finns dock på individbasis, politiker som fortfarande kommer ihåg vem dom representerar.

  58. dukeh3 skriver:

    mrhalland:

    Jag skall inte säga att du har fel, eller ens försöka gissa vem som började skjutandet. I det flesta konflikthärdar och här är inte den aktuella konflikten något undantag så förekommer det lite beskjutningar då och då. Men det finns klara och tydliga gränser som man inte överträder om man inte har för avsigt att göra det. Att säga att Georgien blev provoserat är att ta i. Det är inte två fyllon på krogen en fredag vi talar om. Accepterar man detta så är det ingen snack om vem som började. Georgien gjorde ett regelrätt övervall på utbrytar provinsen. Vi pratar om tungt arteleri och raketer mot bostäder och sjukhus. Vi pratar om många tusen människors egendom förstörd, och hundratals döda civila. Jag tror att man gör sig en björntjänst om man försöker tillämpa sandlådans regler på det här. Besluten fattas helt enkelt på ett helt annat sätt.

    Sen kan man under varför du tycker att det är underligt att USA nämns. Jag kan tyckat att det är mer underligt att USA verkligen är inblandat. Det är ju trots allt bokstavligen på andra sidan klotet för dem. USA har tränat Georgiens trupper, det har stått för mycket av finansieringen för den nuvarande regeringen. CIA hjälpe bla Sarcasvillie till makten. Hans stab är full med amerikanska rådgivare osv.

  59. Helena Palena skriver:

    solsburyhill: Tur att du finns här bland dom enögda!

  60. Helena Palena skriver:

    duke: Du är inte så dum du heller!

  61. sladjan skriver:

    mrmhalland 1:50

    – Amerikanska och Israeliska specialförband har länge varit i Georgien och både tränat upp och försett Georgisk militär med utrustning.
    – Det finns rapporter (ryska dock) om att flera västerländska soldater är bland de döda, rapporten nämner bla. 2 svarta (mörkhyade) män som tros vara någon form av legosoldater av typen Blackwater.
    – Mönstret på hela konflikten är som hämtat ur Zbigniew Brzezinski’s bok ”The Grand Chessboard”.
    – Israel själva skäms inte för sin roll i konflikten: http://www.ynetnews.com/Ext/Comp/ArticleLayout/CdaArticlePrintPreview/1%2C2506%2CL-3580136%2C00.html

    Det är ett fruktansvärt spel från BÄGGE sidorna.
    Läs ”The Grand Chessboard” så kommer ni att fundera på hur länge detta har planerats och ni kommer garanterat att bli mörkrädda.
    Man verkar inte kunna ha mer än 1 länk i sina inlägg så jag kan rekommendera att googla på ”the grand chessboard e-book”

    Ja, jag tar ställning.
    MOT bägge sidors korrupta politiker!

  62. mrmhalland skriver:

    dukeh3 :

    Jag respekterar att du har den åsikten.
    Jag håller inte med.
    När vi pratar regelbrott så har det utan tvekan begåtts av båda sidor.
    Provokationer har pågått i flera månader.

    Jag inser att detta inte är ett tillfredsställande svar, jag tror helt enkelt inte att vi kommer längre i ett resonemang om detta.

    Vi har diskuterat detta i flera dagar och visst har många intressanta synpunkter framkommit.
    Även i de inlägg som av vissa (ibland mig själv) kallas enögda har man kunnat hitta poänger.

    Jag har inte läst nyheter på ett par timmar nu, men hoppas att Ryssland har infriat sitt löfte om att gå ut ur Georgien.
    Självklart hoppas jag också att denna incident inte får allt för långtgående konsekvenser, men, självklart är inte allt som det var för ett år sedan.

    Vi är inte överens och just nu ser jag ingen anledning att fortsätta diskussionen, om inget nytt inträffar, men vill tacka för en trevlig ton i debatten.

  63. soli01 skriver:

    Nu ser jag att de sista trupperna under denna fredag lämnar Georgiskt territorium enl vad de lovat och det är en klok åtgärd och kan kanske snabbare återställa vår grannsämja. Att titta snett på varandra har aldrig lett till samarbete.

  64. osciloscope skriver:

    You deliberatly stigmatize something being conspiratorial to feint and conceal the fact that the opposite is likewise.

    oscar berven
    (sophist mode)

  65. oppti skriver:

    En sån fin fredagsstämning det blev.
    Trevlig helg!

  66. ohlundonline skriver:

    Helena:

    Du gör en riktig och bra analys av läget och tycks numera även dela mina värderingar.

    Du får en stor eloge och trevlig helg förresten!

  67. swedeneurope skriver:

    Intressant artikel av Lee Kuan Yew i en av Carl Bildts kompistidningar, Financial Times, om varför väst har strategiskt fel i Georgien (Kishore Mahbubani: ”The west is strategically wrong on Georgia”):

    I artikeln framhålls bland annat att större delen av världen inte stödjer USA (och därmed Carl Bildt i deras syn på situationen i Sydossetien / Abkhasien / Georgien samt att Väst, och framför allt Europa, har skjutit sig själva i foten i denna konflikt.

    I artikeln framhåller Lee Kuan Yew att Väst måste välja sina strider och att ”Russia is not even close to being the main challenge. The real choice is between the Islamic world and China.”

    Han menar också att ”Many European thinkers are acutely aware of the folly of many US policies. But they are reluctant to confront the dangers of outsourcing their security to US power. In security, geography trumps culture. Because of geography, Europe has to worry about Islamic anger. Because of the Atlantic Ocean, the US has less reason to do so..”

    Låter lite grann som Carl Bildt, medveten om att det han förespråkar inte gynnar Sverige och Europa men fortsätter ändå..

  68. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Ohlund – Dina uttryckta meningar ovan: ”Tja, alltså, den pyramidala strukturen måste vara rätt för att vara harmonisk. Pythagoras uttryckte det som att kvadraten på hypotenusan är lika med summan av kvadraterna på kateterna.” – slut citat.

    Kan Du ge Din personliga förklaring till de här påståendena – utan att blanda in MaktPyramid-MaktElitNissarnas påhittade religioner ? :-)

  69. watson69 skriver:

    Hur i helvete kan man sitta och tycka att Ryssland är en demokrati.
    De var på väg mot en demokrati men Putin har fört tillbaka Ryssland till något som liknar den gamla kommunistdiktaturen.
    Ryssland har sen kommunismen tog över varit ett land som försökt tvinga på andra länder sin kommunism.
    Det var en av anledningarna till att de bl.a anföll Finland under andra världskriget.
    En rad andra exempel efter det vet vi om.
    Likadant nu, det vill att grannländer ska dansa efter deras pipa.
    Vakna upp för fan.

  70. osciloscope skriver:

    God has no religion (gandhi). We are part of god. We have no religion (?)

    oscar berven
    (sophist mode)

  71. ohlundonline skriver:

    Josef:

    Du efterlyser en mer personlig förklaring till den pyramidalt harmoniska strukturen utan att blanda in MaktNissar och Religion.

    Ja en förklaring kan ju vara Karlsson på taket. Han hade ju en uppnådd harmoni mellan kroppens längd och bredd.

    Nu börjar det bli lite sent, men ta exempelvis kvinnor och män. Detta är i och för sig kanske inte det bästa exemplet på rättvisa, men ändå.

    Kvinnor föder barn, medan männen kan drabbas av annat istället. Ja, vadå, kanske du undrar. Tja, männen kan ju få pungbråck istället, vilket kvinnor inte kan.

    Detta är bara ett exempel i denna sena timma och inte avsett som något bevis på millimeterrättvisa.

  72. ohlundonline skriver:

    watson69:

    Det är religionen som påverkar vår bild av Ryssland.

    Ryssland är ortodoxt och då bör det ju vara lättare för Ryssland att vara ett bra land.

    Många uppfattar Ryssland fortfarande som en gammal kommuniststat, men faktum är att den beskrivningen är felaktig, eftersom samhällsförändringen och framstegen går med en rasande fart i Ryssland just nu.

    Jo, okej då, att en del som läser Uppenbarelseboken 13:1 tolkar den versen som att Ryssland är odjuret med sju huvuden och tio horn.

    Den tolkningen är dock omtvistad, men utgår ifrån att de sju huvudena och de första sju hornen är de sju Generalsekreterarna för det kommunistiska partiet i Ryssland:
    Lenin, Stalin, Krustjov, Brezjnev, Andropov, Tjernenko och Gorbatjov, där Gorbatjovs födelsemärke i huvudet skulle förklara Uppenbarelseboken 13:3.

    Eftersom det är tio horn saknas det tre horn. Dessa skulle då vara de ryska Presidenterna som följde på kommunismens och Sovjets fall efter Gorbatjov:
    Jeltsin, Putin och nu Medvedev.

    Själv anser jag att denna förklaring mest hjälper oss att förstå Guds tidsplan och hur nära Jesus återkomst är i själva verket.

  73. osciloscope skriver:

    A so called ”obviously corrupt state”, is not more corrupt than the less obvious. It’s just less experienced.

    oscar berven
    (sophist mode)

  74. osciloscope skriver:

    Truly sophisticated corruption is so elaborate we mostly don’t feel it. It’s called civilization.

    oscar berven
    (you know)

  75. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Ohlund – Apropå Ditt svar ovan: ”Du efterlyser en mer personlig förklaring till den pyramidalt harmoniska strukturen utan att blanda in MaktNissar och Religion. Ja en förklaring kan ju vara Karlsson på taket. Han hade ju en uppnådd harmoni mellan kroppens längd och bredd.” – slut citat.

    Maken till NaturLiktVist = Intelligent svar på en ställd fråga – har jag hittills ALDRIG råkat ut för – vare sig i bloggvärlden eller någon annan stans i hela mitt mer än 67-årade liv, faktiskt…

    Så mitt i prick = Bingo ! – verkligen… :-)

  76. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Osciloscope – Apropå Ditt uttryck ovan: ”Truly sophisticated corruption is so elaborate we mostly don’t feel it. It’s called civilization.” – slut citat.

    Apropå wår civilisation = Culture – så finns det måhända lite tänkvärdheter om det på
    http://www.youtube.com/watch?v=9c8an2XZ3MU ,kanske… :-)

  77. ohlundonline skriver:

    Josef:

    Tack. Kul att du uppskattade mitt svar. :-))

    Ha en finfin dag.

  78. cnesko skriver:

    För de som är intresserade för mer än bildtarnas (bildtare = hycklare©cnesko) ”argumentation” …
    http://www.stratfor.com/weekly/russo_georgian_war_and_balance_power

  79. osciloscope skriver:

    Josef, yes McKenna kan man lyssna på oavsett vilket ämne har rör sig inom. Hans narration har helt enkelt öppnande effekter.

    osc

  80. [...] Alla dessa dagar: Dagen som avgör [...]

  81. Pravo skriver:

    Ove Bring pratar om folkrätt. Komiskt. Han var en av de ivrigaste förespråkarna att bryta mot folkrätten i samband med Kosovokrisen för några månader sedan. Nu har han plötsligt blivit omvänd och ska börja försvara folkrätten. Så otroligt lågt. Lägre än glocalnet.

  82. Helena Palena skriver:

    Lägre än en sjunken båt…

  83. soli01 skriver:

    Lägre än lågt…

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 326 andra följare

%d bloggers like this: