Tisdag morgon i Tbilisi

Tidig morgon efter en sen kväll i Tbilisi. Det kommer säkert att bli ytterligare en dramatisk dag här.

Vi landade på seneftermiddagen i går samtidigt som flygplanet med Frankrikes utrikesminister Kouchner startade.

Men bortsett från våra två flygplan var det tyst och öde på flygplatsen.

Frankrikes och Finlands utrikesministrar hade här diskuterat den fredsplan i fyra punkter som EU:s och OSCE:s ordförandeskap tillsammans står för, och fått den georgiska ledningens anslutning till denna.

Från rysk sida verkar det inte finnas någon genuin vilja till ett upphörande med fientligheterna ännu.

Jag skulle tro att det beror på att det finns såväl militära som politiska mål som man ännu inte ansett att man uppnått med sina operationer.

Att den georgiska ledningen är i ett ytterligt besvärligt läge var alldeles tydligt när jag under kvällen och natten i går träffade bl a presidenten, premiärministern och utrikesministern.

Stora delar av det georgiska försvaret har slagits i spillror av de ryska attackerna i luften och på marken. I går fanns det en fruktan att ryska stridsvagnar kunde vara på väg från Gori mot Tbilisi självt. Presidenten jämförde i ett TV-tal situationen med den 1921 när sovjetiska styrkor krossade den då kortlivade självständigheten.

Situationen i Gori – avgörande strategisk knutpunkt – förblir oklar. Men i Moskva förnekar man – för vad det nu är värt – att man blockerar vägar och kommunikationer där.

Alldeles klart är dock att ryska styrkor opererat relativt fritt i betydande delar av västra Georgien. Man har gått rakt genom FN-zonen i Abkasien in i staden Zugdidi, ett tag varit inne i hamnstaden Poti och tydligen också slagit till mot staden Senaki med dess georgiska arméförläggningar.

Jag ser att man officiellt själva säger att man nu har 9 000 man trupp i Abkasien – och alldeles uppenbart i delar av Georgien väl bort från den konfliktzonen.

Att detta är en militär aggression är alldeles uppenbart.

Målet förefaller nu att vara att militärt och ekonomiskt skada Georgien så kraftigt att dess politiska motståndskraft reduceras högst väsentligt.

Därefter kommer sannolikt de politiska villkoren att dikteras.

Men nu bygger den internationella reaktionen upp. President Bush hade starka ord att säga från Washington i går, och i dag flyger Frankrikes president Sarkozy till Moskva och sedan – enligt plan – hit.

Ett antal andra presidenter – bl a från Polen och Ukraina – väntas också till Tbilisi för att visa sitt stöd.

Och i eftermiddag planeras en större nationell manifestation mitt i Tbilisi.

Mitt eget program under dagen är i skrivande stund lika oklart som det mesta annat här just nu. Stundens händelser kommer säkert att styra stundens program.

Men det handlar ju om att värdera händelseutvecklingen för att sedan kunna rapportera till Europarådets 47 medlemsstater. Alldeles uppenbart är ju att detta kommer att kräva en reaktion också från Europarådets sida.

Vid någon tidpunkt tror jag att det kommer att kräva samtal även med Moskva.

Men nu är det allra viktigaste att få ett snabbt eld upphör – och att Ryssland omedelbart drar bort alla de trupper som man sedan i fredags fört in i detta lilla land.

Därefter blir det tid att värdera de vidare konsekvenserna av denna dramatiska utveckling – och de kommer att vara omfattande.

188 Responses to Tisdag morgon i Tbilisi

  1. wassberg skriver:

    Tidigare verkar Rysslands mål ha varit att agera enligt överenskommelsen från 1992. Det innebär att få bort georgisk trupp från de två utbrytarrepublikerna, och förmå Georgien att skriva på ett rättsligt bindande icke-aggressionsavtal. Men med tanke på att varken Saakashvili, USA eller Västeuropas politiker respekterar avtal – de struntade till och med i den bindande FN säkerhetsresolutionen 1244 som uttryckligt garanterade att Kosovo var en integrerad del av Serbien – kan det hända att Ryssland nu i stället väljer att dessutom decimera Georgiens militära kapacitet att inom en överskådlig framtid kunna anfalla utbrytarrepublikerna igen.

    Vad gäller undersökningen efter kriget blir det intressant att se om ett medvetet försök till etnisk rensning av sydossetierna förekommit, och om i så fall Sverige haft någon roll i detta. Har vi sålt vapen till Georgien som använts i attackerna? Har vi på andra sätt bistått Saakashvili i hans företag?

  2. tnsexton skriver:

    Tblisi verkar nu översvämmas av västliga politiker och diplomater av varierande rang och status där de försöker överbringa det dubbla budskapet av dels stöd till Georgien dels krav på ett eld upphör.
    President Saakasjvili förväntade sig förmodligen ett betydligt mera påtagligt och handfast stöd och i ett tidigare skede då han, oavsett vem som nu startade det akuta skeendet, gav sig in i dessa äventyrligheter.

    Besökarnas bästa stöd i dagsläget kanske är att fungera som mänskliga sköldar mot luft- och/eller markangrepp mot Tblisis….

    Om inte för annat så för invånarnas och de drabbades skull, lycka till!

  3. wassberg skriver:

    Vi ser nu frukterna av Kosovo och hur västvärldens politiker sålt ut sin trovärdighet. Hur skall ryssarna kunna lita på en Kouchner, som viftar med ett papper, när Frankrike, USA, Sverige etc. inte ens känner sig bundna av en bindande FN-säkerhetsresolution? Den läxa som ryssarna lärt sig är att endast militära fakta på marken respekteras av Väst.

    Den enda långsiktiga lösningen till säkerheten i Europa är att Väst, efter ett decennium av misslyckad USA-inspirerad ”humanitär interventionism”, nu återgår till den västfaliska världsordningen och folkrättens och diplomatins traditionella spelregler.

  4. Anna skriver:

    Jag tycker det är på sin plats att tacka Carl Bildt för att han, trots det oerhört spända läget och den fara för eget liv som han just nu utsätter sig för, tar sig tid och möjlighet att hålla oss på denna blogg underrättade med en direktrapport.

    Jag har sagt det för men upprepar: Detta är världsunikt för en internationell toppolitiker.
    Tack och lycka till!

  5. Helena Palena skriver:

    Väck inte den björn som sover….

    Nu får ni skylla er själva. Ryssland är på hemmaplan och har trumf på hand och får dom inte som dom vill blir det ett nytt världskrig.

    USA kan ju inte hålla på och kriga överallt… Det vore väl bättre om dom lade pengarna på sina egna fattiglappar istället. Folk i Amerika vill dessutom ha en sjukförsäkring…

  6. wassberg skriver:

    I dagens Washington Post finns en intressant artikel av Mikhail Gorbatjev:

    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/08/11/AR2008081101372.html?hpid=opinionsbox1

  7. Helena Palena skriver:

    wassberg: Undrar om det inte är du som har lösningen. Bra kommentarer!

  8. Kachina skriver:

    Jo, men president Sarkozy är lite smartare. Ha åker FÖRST till Moskva, därefter till Tiblisi.

  9. Helena Palena skriver:

    Har läst vad självaste Gorbatjev skriver i Washington Post. Han är i alla fall – eller var – en högt uppsatt sovjet eller ryss. Citerar ur tidningen. Carl Bildt – du får nog ta åt dig – eftersom du så ensidigt tar parti för Georgien. Frågan är varför?

    ”What happened on the night of Aug. 7 is beyond comprehension. The Georgian military attacked the South Ossetian capital of Tskhinvali with multiple rocket launchers designed to devastate large areas. Russia had to respond. To accuse it of aggression against ”small, defenseless Georgia” is not just hypocritical but shows a lack of humanity. ”

  10. Helena Palena skriver:

    Anna: Du får ursäkta om jag tar för mycket plats på scenen igen men jag kan inte hålla mig. Du kan väl läsa vad Gorbajtev skriver och lära dig lite nytt!

    Jag ska snart gå – jag har jobb att göra – kan inte sitta här hela dagen. Men jag ska tänka på er!

    Heja Gorby! I love you…

  11. Anna skriver:

    Lite, låt oss kalla det, kuriosa mitt i allvaret.

    Wassberg (som för tillfället skriver inlägg i en stridare ström), den store beundraren av Putin och dagens Ryssland (bl.a. ett land utan mänskliga rättigheter mm mm), börjar använda mer och mer av den terminologi som den numera ”försvunne” Spanaren jämt och ständigt använde.

    I Wassbergs kommentar 06:00 skrivs t. ex. om ”återgång till den westfaliska världsordningen” – kanske Spanarens käpphäst nr ett.

    Synnerligen intressant!

    ;-)))

  12. Helena Palena skriver:

    Anna: Spanare eller ej – så skriver han bra. Dessutom stavar han inte vestfaliska med W som du gör…

  13. Anna skriver:

    Helena Palena

    Jag förstår.
    Kanske består ditt arbete i att fila vidare på den späckade faktabok om USA som du filar på.
    Du verkar ju besitta oerhörda kunskaper om hur detta land fungerar och hur det står till med det dagliga livet för dess medborgare.
    Resultatet blir spännande – slutgranskningen görs väl av något statsägt, ryskt bokförlag.
    Eller är det bara så enkelt att du fortfarande håller på med ditt lilla experiment?

  14. tnsexton skriver:

    Gorbatjevs artikel i Washington Post är intressant och tänkvärd. Man måste dock vara medveten om att den är skriven med de ryska glasögonen på näsan, även om de i hans fall inte är särskilt starka.

    Intressant inför framtiden och då inte bara i Kaukasus är hans passus: ”But it is simply common sense to recognize that Russia is rooted there by common geography and centuries of history. Russia is not seeking territorial expansion, but it has legitimate interests in this region.” Detta uttalande legitimerar tanken på intressesfärer och stormakternas rätt att självsvåldigt agera inom dessa. Ett sådant tänkesätt öppnar för skrämmande utvecklingar i Baltikum och Ukraina och för den delen på Kuba och i Venezuela

    En universel sanning och som man får hoppas alla tar lärdom av är: ”A lesson from recent events is that geopolitical games are dangerous anywhere, not just in the Caucasus.”

  15. Helena Palena skriver:

    Anna: Hann inte stänga datorn – håller på med en skrivelse till en statlig myndighet. En sak ska du ha klart för dig – och det är att folk i gemen i Amerika är lika fattiga som ryssarna…

    Just nu skriver jag på en bok om vänster och höger…

  16. mararh skriver:

    Helena Palena
    Jag tror att de flesta förstaklassare redan kan skilja på vänster och höger ;))) Det behövs nog ingen speciell bok om det.

  17. Anna skriver:

    Helena Palena 6:51

    ”En sak ska du ha klart för dig – och det är att folk i gemen i Amerika är lika fattiga som ryssarna”.

    Med denna, din egenfabricerade inställning förstår jag att det är ett mycket ”gediget verk” som du är i färd med att färdigställa. Är det helt förmätet av mig att rekommendera dig grundläggande studier i källkritik och vetenskapssyn innan du fortsätter din, med förlov sagt, någon ensidiga kritik av ”allt amerikanskt”.

  18. Helena Palena skriver:

    Anna: Har du bott i Amerika? Det har jag…

    mararh: Kan du förklara varför den högra handen anses vara den ”vackra” handen?
    Det kan jag nu sen jag forskat i frågan. Finns jättemycket att skriva om höger och vänster. Jättekul är det dessutom…

  19. mararh skriver:

    Helena Palena
    Jag vet att den vänstra handen används istället för toalettpapper i vissa kulturer. Den handen får därför aldrig vidröra mat. Har du andra förklaringar skulle det vara kul att höra.

  20. mararh skriver:

    Med en tanke på alla de som lider i Kaukausien, drar jag mig nu tillbaka för andra allvarligheter.

  21. Anna skriver:

    Helena Palena 7:09

    Javisst har jag det – studerade under ett par år vid ett amerikanskt Universitet.

  22. Anna skriver:

    tlg 7:19

    och besöker frekvent landet i utövandet av min profession.

  23. sverigevsitalien skriver:

    Bra Carl Bildt! Jag skulle vilja se hurvida en sosseminister skulle göra samma sak! Tror knappast det! Carl Bildt är den bästa minister vi någonsin har haft!

    Välkomna till min italienska blogg!

    http://sverigevsitalien.wordpress.com/

  24. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Gorbatjovs konsensus i artikeln Wassberg länkat om Mikhail Gorbatjev´s syn på situationen:
    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/08/11/AR2008081101372.html?hpid=opinionsbox1
    ovan: ”A lesson from recent events is that geopolitical games are dangerous anywhere, not just in the Caucasus.” – slut citat.

    Detta konsensus upplever jag väl värd att ordentligt begrunda – och då särskilt för dom som nu mer eller mindre är åt hållet ”förblindade” av den för evigt varande historian – just nu söker ”syndabockar” för det som redan har hänt på Balkan – istället för att just NU ”se” helt annorlunda möjligheter i Georgien.

    Hel Ena – Dina uttryckta meningar ovan: ”Väck inte den björn som sover…. Nu får ni skylla er själva. Ryssland är på hemmaplan och har trumf på hand och får dom inte som dom vill blir det ett nytt världskrig. USA kan ju inte hålla på och kriga överallt… Det vore väl bättre om dom lade pengarna på sina egna fattiglappar istället. Folk i Amerika vill dessutom ha en sjukförsäkring…” – slut citat.

    Så sant som det är skrivet i o f s – men lik förbannat är det ”lögn”, tyvärr tyvärr…

    Den sanna sanningen är ju de facto – i mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett i vart fall: ””Väck inte den björn som sover…. Nu får ni skylla er själva. MaktPyramid-MaktElitNissarna i Ryssland är på hemmaplan och har trumf på hand och får dom inte som dom vill blir det ett nytt världskrig. MaktPyramid-MaktElitNissarna i USA kan ju inte hålla på och kriga överallt… Det vore väl bättre om dom lade pengarna på sina egna fattiglappar istället. Folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i Amerika vill dessutom ha en sjukförsäkring…”

    Hur faen skall Wi någonsin kunna få någon djävla ordning på wårt sätt att tänka/babbla/skriva – ifall Wi ej in absurdum verkligen anstränger oss för att ge saker och ting, händelser osv – språkligt korrekta beskrivningar ?

    Det må väl vara lika omöjligt som att trycka på vilken tangenter som – på min iMacs tangentbord – och sen inbilla mig att det av det skulle kunnat bli t ex den här kommentaren – eller ?

    Det här påpekandet skulle jag bli glad för – om ALLA begrundade en smula, faktiskt…

    MaRarh – Dina uttryckta meningar ovan: ”Helena Palena – Jag tror att de flesta förstaklassare redan kan skilja på vänster och höger ;))) Det behövs nog ingen speciell bok om det.” – slut citat.

    Tja – så kan det nog vara i o f s – för dom som har lärt sig att till åt hållet 100 % tänka så som wåra ”kära” MaktPyramid-MaktElitNissar – har mer eller mindre ”BEORDRAT” att det SKALL tänkas av ALLA wåra barn och tonåringar = MainStreamet, tyvärr tyvärr…

    Dock – det är ju ändå – för den som IDS forska lite i saken – så att det är exakt samma agenda för såväl vänster som höger = båda sidorna – såväl som allt däremellan – som har med så kallad politik att göra – är sponsrade av den globala BankingLigan – som de faccto sitter på hart när all MaktPyramidPenningMakt av betydelse i världen i dags dato, tyvärr tyvärr…

    Deras agenda är kort och gott = ytterligare förslavning av så många som möjligt av oss av vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av den bolliga jorden Terras befolkning, tyvärr tyvärr…

    Ingen skulle bli gladare än jag – ifall jag är ute på åtta famnars djupt vatten utan att kunna simma – i den här frågan !

    Ha det… :-) /önskar tankefrihets-vännen Josef

  25. carlnorberg skriver:

    Jag tror att det utdragna skedesförloppet, fyller syftet med att opinionens minne, med viss automatik är kort.

    Detta har sin biologiska förklaring att vi endast förmår känna känslor i nutid.

  26. carlnorberg skriver:

    Och Josefs har en enorm poäng i sin passage om språkbehandlingen.

    Det fanns ett skäl till statens språkvårdsnämnd, tro inget annat.

    Och Wellander kritiserades redam under kriget i samband med Tyska skolans bildande.

  27. foretagsledare skriver:

    Åter igen… Bildten & Co. munvädrar utan politisk tyngd.

    Bo Pellnäs som säkerhetspolitisk expert sätter tummen mitt i ögat på svensk försvarspolitik.

    Vem lyssnar på en politiker som försvarsmässigt enbart har sin kritstreckrandiga kostym & sina f.d. meriter att framhäva ?!

  28. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – FöretagsLedare – Den här Bo Pellenäs skulle nog kunna få ut någonting av en kontakt med den av Carl Norberg ovan omtalade ”Statens SpråkVårdsNämnd”, troligast… :-)

  29. tnsexton skriver:

    Bo Pellnäs meriter som säkerhetspolitisk expert:

    Överste med den militära högskoleutbildning mm som krävs för denna grad.
    Erfarenhet från olika befattningar bl a på Balkan och i Afganistan.
    Har skrivit några böcker om sina upplevelser där.
    Ledamot av Tsunami-kommisionen.
    Flitig tidningsdebattör rörande säkerhetspolitik där han är kritisk till både nuvarande och tidigare regeringars politik och där han bl a hävdar kraven på långsiktighet i försvars- och säkerhetspolitiken och att även morgondagens, som i Kaukasus, Europa kan komma att drabbas av geopolitiska motsättningar med militära förtecken.

    Företagsledaren
    Bortsett från Pellnäs publicistiska årdra skiljer sig inte hans meriter som expert från dussintals andra överstar i Sverige och ofta (oftast??) är kanske en kritstrecksrandig kostym att föredra före en uniform i dessa frågor.
    Som betraktare och analytiker med en militär bakgrund har Pellnäs ”förmånen” att kunna uttala sig utan att behöva ta hänsyn till vare sig parti- elller EU-politik medan en politisk tillsatt har en väldig massa både politiska och andra hänsyn att bevaka.
    Säkerhetspolitik är just detta – politik och ska därför handhas av politiker.
    Att dessa sen behöver sakexperter utanför politiken för att tillhandahålla erforderligt underlag eller för att, som Pellnäs, skapa opinion i en viss riktning, är en annan sak.

  30. Josef Boberg skriver:

    Taaack – TnSexton – för Din kommentar om Pellnäs.

    Synd – faktiskt – att Pellenäs ej lagt sig vinn om att uttrycka sig ”språkligt korrekt” – i mitt perspektiv sett i vart fall – för då kunde hans opinionsbildning kunnat leda till något verkligt bra, tror jag… – enär han ju enligt Din beskrivning besitter en aktningsvärd kompetens på KRIG, verkligen… :-)

  31. Bo W. Höglund skriver:

    Nu förstår jag verkligen inte vad ni har att anmärka på Pellnäs behandling av svenska språket – han skriver enl min mening en klar, flytande och lättförståelig svenska!

    F.ö. läs gärna även kommentarerna i SvD. – finns ett antal nedanför artikeln!

  32. tuvalis skriver:

    Det är uppenbart att humanitet är det sista man tänker på inom maktens boningar men det första man dravlar om när man ska lura folket.
    Överallt i världen har mänskligt lidande ingen betydelse när man slåss om pipelines och makt. Nu har även Carl Bildt blottat sitt hårda skal och sålt ut det sista av gammadags svensk neutralitetspolitik.
    Ryssland har brutit mot de mänskliga rättigheterna i Tjetjenien tex utan större protester från omvärlden. Alldeles nyss bröt Georgien rejält med sin inhumana invasion där man inte gjorde skillnad på daghem, barn, gamla och ev vanliga soldater. Intet ett ord om detta från Bildts läppar. Nej, Ryssland är passande nog de stora bovarna alltigenom. Tom har han jämfört dem med Hitler.
    Ryssarna är ena galningar de med i karusellen som slår tillbaks så hårt, men den finslipade diplomatin och mänsklig värdeskalan vart tog den vägen?
    Bildt äventyrar Sverige med sin enfaldiga ensidighet. Godbye Bildt. Aldrig mer borgarna för mig!

  33. solsburyhill skriver:

    Josef,

    Problemet är också att ingen eller väldigt få IDS bedriva lite forskning på egen hand. Vad exakt detta beror på kan man bara spekulera i. Informationen finns där.

    Enär t.e.x Brzezinskis (i.of.s. utmärkta) bok om USAs strategiska världsbild kanske inte är helt lätt att sätta sig in i för den oinvigde, finns en uppsjö med andra källor som man istället kan börja med (och naturligtvis göra en kritisk granskning/urgallring).

    Jag länkade för ett litet tag sedan, med anledning av den alltjämt återkommande debatten om FRA, till en presentation av David Icke, som tar upp detta ämne på en global skala. Den som (igen) IDS gå igenom denna nästan 3-timmar långa presentation, ges ett ypperligt tillfälle att kika ut över pottkanten och förhoppningsvis få en ny invinkling på skeendena runt omkring i världen. I annat fall, är det underhållning för stunden, måhända för ett annat klientel än de som normalt har sitt liv inrutat efter TV-tablåns underhållningsprogram.

  34. smalanningen skriver:

    Gorbatjovs artikel sänder oss en sann eftertanke. Inte tu tal om den saken.

  35. tuvalis skriver:

    Bush har blivit riktigt arg på Ryssarna när de är ute och bombar andra länder. Det är ju han som har ensamrätt på att bomba. Klart han blir arg.

  36. oscar3 skriver:

    ”Mitt eget program under dagen är i skrivande stund lika oklart som det mesta annat här just nu”, säger Carl Bildt.

    Utan progam och utan annan målsättning än att hälsa på sin gamla kompis Saakashvili och ”att betona Europarådets gemensamma värderingar och principer” ( http://www.regeringen.se/sb/d/10048/a/109221 ) är dett kanske bäst att Bildt åker hem. Han kunne lätt störra Stubb (OSCE / Finland) och Kouchner (EU / France) som jobbar på ett storpolitiskt nivå.

  37. visionara skriver:

    Kommer nu uppgifter om att Ryssland är på väg att avbryta sina militära operationer. Verkar som jag visionerade rätt denna gång. :-)

    M v h

    Visionären

  38. tegis skriver:

    Ta hand om dig Calle!

    Tänk att Sverige äntligen har en vettig FM.

  39. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Tuvalis – hoppas att det är OK att jag repeterar delar av Ditt så väl beskrivande inlägg ovan – med mina ”språkvårdande” korrigeringar ?

    ”Det är uppenbart att humanitet är det sista man tänker på inom maktens = MaktPyramid-MaktElitNissarnas boningar – men det första man dravlar om när man ska lura folket = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av medborgarna.

    Överallt i världen har mänskligt = humana MedMänniskors lidande ingen betydelse – när man = MaktPyramid-MaktElitNissarna inbördes slåss om pipelines och makt. …

    MaktPyramid-MaktElitNissarna i Ryssland har brutit mot de mänskliga rättigheterna i Tjetjenien tex – utan större protester från omvärlden.

    Alldeles nyss bröt MaktPyramid-MaktElitNissarna i Georgien rejält med sin inhumana invasion – där man = MaktPyramid-MaktElitNissarna inte gjorde skillnad på daghem, barn, gamla och ev vanliga soldater. … ” – slut redigering.

  40. katarina011 skriver:

    Precis som vanligt när en konflikt bryter ut, politiken visar sitt rätta oportunistiska ansikte. Ved vems stöd började marionetten Saakashvili sitt kamikazeprojekt?

  41. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Katarina – Din fråga: ”Ved vems stöd började marionetten Saakashvili sitt kamikazeprojekt ?” – slut citat.

    Tja – faen vet – men den här videon kan måhända ge lite av infallsvinklar på det, kanske…
    http://video.google.com/videoplay?docid=-515319560256183936

  42. stefangehander skriver:

    Ryska UD uttalar sig att även de som uppmuntrat och stött Georgien i denna folkmordsagression kommer att eftersökas och straffas, så jag har idag anmält mina tjänster som tolk, om till exempel en svensk utrikesminister skulle bli förd till Moskva för rättegång för sina uttalanden och sitt cyniska stöd åt denna föraktfulla operation.

    PS. Vill bara avsluta den geografiska diskussionen: Georgien ligger GEOGRAFISKT i Eurasien, en bit norr om Iran, och kan under inga omständigheter vara europeiskt i denna bemärkelse. POLITISKT kan Georgien ligga var som helst, teoretiskt till och med i Skandinavien, men det är bara ett uttryck för en ideologi, den som Hitler kallade Lebensraumpolitik.

  43. dagoien skriver:

    Når du snakker med russerne, kan du ikke også nevne at resten av Europa er urolige for hvilken vei Russland holder på å ta nå.

    Russiske langtrekkende strategiske bombefly øvelsesflyr sørover langs norskekysten, ofte nesten helt ned mot England og Nederland ukentlig, om ikke daglig. Dette oppfattes som veldig provoserende og truende og skremmende oppførsel. Det er som om noen vifter med en pistol foran ansiktet vårt regelmessig.

    Russiske jagerfly flyr inn mot norsk luftrom regelmessig, og må avskjæres av norske jagerfly. Hadde vi fløyet våre jagerfly inn i russisk luftrom på den måten hadde vi startet 3. verdenskrig. Nok en gang provoserende og truende og skremmende oppførsel.

    Russisk cyber-krigføring mot Estland ifjor var også en ekstremt provoserende og fiendtlig handling.

    Vi husker også den russiske likvideringen av Litvinenko midt i hjertet av Vest-Europa med en ekstremt farlig radioaktiv gift, uten tanke på skadene på omgivelsene i London og på flyene mellom Moskva og London. Russland har ikke bidratt til å straffe de skyldige av denne terror-handlingen, og bør derfor føres opp på listen over land som sponser terrorisme i Europa.

    Det er et mønster av russisk fiendtlig oppførsel mot Europa, og det er klart at det europeiske forsvaret MÅ ta konsekvensen av dene russiske sabelraslingen. Spesielt etter at vi har sendt hva Russland er i stand til å gjøre i Georgia.

    Sverige og Finland bør tenke gjennom sin egen militære situasjon i lys av hva som har skjedd i Georgia. Nå er tiden inne for å melde dere inn i NATO, for deres egen beskyttelse mot et stadig mer aggresivt Russland og for å drive effektivt nordisk militært samarbeid.

  44. lingxiao skriver:

    Oscar3 (9:07),

    主席先生,我看先生stubb ,欧安组织轮值主席,在有线电视新闻网今天晚上。我留下了深刻印象,他务实的政治家风度的做法。他不是宣讲“欧盟的评估和原则” ,而是提供他的斡旋和情报,以便解决该格鲁吉亚冲突。
    此致,肖玲
    Sir, I watched Alexander Stubb, the Finish foreign minister and OSCE chairman-in-office, at CNN this evening, and I was struck by his pragmatic statesmanlike approach. He is not apportioning blame and lecturing Russia or anybody else on EU ”assessments and principles”, but offering his good offices and intelligence to facilitate a solution to the Georgia conflict ( http://www.osce.org ).
    Yours sincerely, Xiao Ling

  45. soli01 skriver:

    Är det Franske presidenten vi har att tacka för att stridena nu synes upphöra?
    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1547313.svd

  46. sverigevsitalien skriver:

    Äntligen vapenvila och mina westaktier kan gå upp igen. Sitter själv i exil vilket ni kan följa här:

    http://sverigevsitalien.wordpress.com/

  47. katarina011 skriver:

    Jag tycker att det är omoraliskt att välja sidan i den här konflikten. Men alla dessa politiker som så brådskande samlas och använder sig av hycklande retorik om ”peace on earth” har faktiskt valt sidan för länge sen. Kan det vara slump att 11 NATO-länder hjälper militärt ”det lilla landet” (så som Bildt kalar det)?

    För att klargöra: jag har inte mycket till övers varken för USA eller Ryssland. Båda lider av typiska stormaktsbrister och lite till. Men varför spekulerar alla (inklusive Carl Bildt) i Rysslands politiska och militära mål? Här är det inte bara Ryssland som har en agenda. Det är också USA som har en. Och det finns ingenting som säger att USAs agenda är mindre farligt för freden än Rysslands.

    Men att dömma av Bildts inlägg så funkar det hela enligt följande: det som inte syns, finns inte heller.

  48. solsburyhill skriver:

    Ytterligare en invinkling på rådande situation, denna gång från Pravda.

    http://english.pravda.ru/world/ussr/11-08-2008/106054-georgia_usa-0

  49. oscar3 skriver:

    Katarina011 (9:36 och 10:09),

    Midt i prick!

  50. maggi skriver:

    Man kunde kanske få skjuta in några andra expertutlåtande, mellan alla dessa självutnämda förståsigpåare , vilka alla tycks hysa en stor avsky mot västdemokratier , men hyllar ,på gränsen till eufori, maffia-diktaturer med exellenta stunt-nummer för att lura världen om sin ”godhet”. Åt helvet med den Ryska kriminella statsledningen med bossen Putin himself i topp.

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1550687.svd

  51. katarina011 skriver:

    Bildt säger: ”Målet förefaller nu att vara att militärt och ekonomiskt skada Georgien så kraftigt att dess politiska motståndskraft reduceras högst väsentligt.”

    I ärlighetens namn (!), är någon av de politiker som nu samlas som flugor runt händelsernas centrum verkligen orolig för att Georgiens politiska motståndskraft ska reduceras? Nej, det är en annan politisk motståndskraft de är oroliga för. Georgien är bara en bricka i Spelet.

  52. soli01 skriver:

    Visst det finns alltid en ”bricka” med ”i spelet” och den är ganska lätt att se även för den oinvigde.

  53. anser skriver:

    Kan vi inte på denna seriösa blogg slippa alla devota ”Lycka till” kommentarerna. Det är enbart tröttande att läsa och jag tror inte ens att CB noterar eländet. SNÄLLA

  54. solsburyhill skriver:

    Som tidigare nämnts i en artikel ovan, så kan man ju i sin stillhet undra hur Dow Jones skulle reagera om Ryssland beslutade sig för att nu göra sig av med sin reserv av USD 50 miljarder i Fannie Mae-obligationer, och kräva betalning i rubler och euros för framtida försäljning av rysk olja och gas…

    Scenariot är utan tvivel skrämmande och riskerar att lämna idéstadiet.

  55. Josef Boberg skriver:

    Lycka till ! – med det – AnSer ! :-)

  56. bestofmankind skriver:

    Xiao ling,

    These are Carl Bildts words in the govt website:

    Carl Bildt Svenska Minister for Foreign Affairs , Ministry for Foreign Affairs

    ”Sweden’s foreign policy is to contribute to freedom, peace and reconciliation both in our own and other parts of the world. It proceeds clearly from the values on which our own society is built and from our own interests.”

    ”Sveriges utrikespolitik ska medverka till frihet, fred och försoning såväl i vår egen som i andra delar av världen. Den förs med tydlig utgångspunkt i de värderingar som bär upp vårt eget samhälle och i de intressen som är våra.”

    http://www.sweden.gov.se/sb/d/7505

    What he is doing in this current Georgia-Russian conflict is exactly the opposite. He definitely likes to eat his own words.

  57. oscar3 skriver:

    maggi (10:23),

    ”Åt helvet med den Ryska kriminella statsledningen” (10:23).

    Duktig flicka! Har du flera ”expertutlåtande” att bjuda på?

    P.S. till tegis (9:11): Jag gillar din djupa ironi.

  58. knightone skriver:

    S visar handlingkraft som påminner om deras reponstid vid Tsunamin och Gudrun.

    ”S kräver att utrikesnämnden inkallas”

    En absolut lysande förmåga S besitter att hantera kriser. T.o.m enkla förslag kommer för sent.

    Urban Ahlin föresten, borde inte han vara upptagen med att kyssa iranska fötter vid det här laget?

  59. lillies skriver:

    maggi,

    nu är ju inte heller Georgien någon större demokrati (i många mått faktiskt värre än Ryssland om man mäter t. ex. graden av censur, pressfrihet och ren desinformation vilket förmodligen är en orsak till att den presumtiva allierade USA visat sig ganska ljumma). Tur att nu Medvedev deklarerat eld upphör så man slipper se Sarkozy stå och bjäbba i TV mer än nödvändigt.

    stefangehander,
    nja, jag tänker nog att ett sådant uttalande avser mera aktivt stöd till själva stridigheterna/anfallet (som såvitt hittills är känt startades av Georgien) än halsstarriga uttalanden. Det blir väl kanske på sin höjd någon halvoffentlig ”wedgie” som Bildt fick när hans amerikanska placerare läckte om investeringar i vapenindustrin när han som nytillträdd utrikesminister talade om fred…

  60. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – sverigevsitalien – Din uttryckta mening ovan: ”Äntligen vapenvila och mina westaktier kan gå upp igen.” – slut citat.

    Tja Du SverigeVsItalien – Handen på hjärtat: ”Vad spelar några tusentals förspillda vanliga MedMänniskors människoliv i Georgien för roll egentligen – i Ditt eget liv – relativt värdet på Dina egna aktier ?

  61. Writer'n skriver:

    Jeg ber om forståelse for at dette innlegget er på engelsk, da det er skrevet for min egen blogg:

    Russia, a case for the psychiatry

    Medvedev was allowed to say that ”The agressor has been punished”. Looking at all the ”prominent” leaders in Russia who has been present in the media the last days, you might wonder how they manage to be so consistent in their distorted view of realities and portrayal of them selves and their nation. The grandiose self emerges in their ”punishment” of the bad naighbor, failing to consider that most of the world remember FSB’s blowing up huge apartemets buildings in Moscow in 2000 to legitimize the extermination of Chechenya by blaming ”Chechen terrorists” for the deed. The massacres in Chechenya have been documentet throug many documentaries and pictures, not to mention through reportages from now killed journalist like Politkovskaya. And not to mention the ethnic cleansing Russian military forces did in Abkhazia in the early 90ties, where nearly 400 000 Georgians were forced from their homes and into Georgia, where most still live in extreme powerty without any belongings.

    I worte on this blog 11. july that I feared for a war. That was because of all the provocations Russia did to the Georgians. I watched the events leading up to the armed intervention in South Ossetia by the Georgians. It started early in july with separatists attacking official Georgian vehicles with bombs, and a threat to asassinate the South Ossetian leader which is loyal to the Georgian. There are two different groups in S-Ossetia, one of them ethnic Georgians. And the night of 7. august separatist started to shoot at them, placing Saakashvili in the impossible dilemma of protecting Georgian citizens or run. Georgian forces entered the region, and protected their citizens. Then out of nothing 150 tanks came rolling out of from Russian side. Saakashvili ordered a unilateral ceasefire, but failed to get contact with the separatists. This was widely covered by several TV channels. ( And I have a degree in media analysis, so I am not easily fooled by propaganda). The parliament speaker Bakradze later stated that they had fired at this massive force of Russian tanks to stop them entering Georgian territory. This was the Russian trap. A carefully planned trap, where Georgia was forced to protect their citizens, and thus gave the Russians legitimacy to attach, seize South Ossetia, and ALSO Abkhazia which has been on their wishlist for several years. They deployed 3000 new troops in there in may-june, and now controls the whole of Abkhazia with 9000 troops.

    Another aim was also to exercice power towards the west, remove Saakashvili, and destroy Georgias possibilities for a NATO membership.

    Who was the agressor, and has he been punished? I think Russia is a case for the psychyatry and Haag rather than the Securitycouncil.

    http://www.writern.blogspot.no

  62. lillies skriver:

    katarina,

    men NATO länderna har ju inte ”hjälpt” Georgien (för att de kanske med fog eller inte kanske inte riktigt litar på Saakasvhili som klagat på att Georgien ”bara” fått humanitär hjälp som ”de är tacksamma för men som inte räcker”).

  63. lillies skriver:

    Writer(‘n?)

    are you claiming that there is no existing agreement in work bewteen Russia and Georgia concerning South Ossetia and Abkhazia according to which Russia is allowed to have military prescence in the aforementioned areas? Military prescense which as far as is known was attacked by georgian forces (which according to the UN charter would have Georgia as the agressor)?

  64. idun1 skriver:

    Jag är definitivt inte moderat men har ändå stor respekt för Carl Bildt, hans arbete och kunskaper. Jag tycker det är suveränt med hans blogg så att man kan få ytterligare en källa att kunna följa vad som händer i Kaukasus. Desutom tycker jag att det är strongt gjort att åka till Tbilisi som mänsklig sköld (även om det väl inte var huvudsyftet). Önskar att jag själv också kunde göra något för Georgiens folk.

    @Helena Palena (06:25):
    Ang Georgiens ev skuld i sammanhanget; Jag följde BBC World ganska intesivt de första dygnen, och såg där en mängd intervjuer med Saakashvili. Det var intressant och gav en mer nyanserad bild. Hans förklaring till anfallet 7 aug är att de sk separatisterna i Sydossetien under ledaren Eduard Kokoity inte är något annat än ryska marionetter, försedda med vapen från Ryssland. Dvs att Ryssland på detta sätt försöker infiltrera, och provocera Georgien och därmed få en ursäkt att anfalla Georgien. Enl Saakasvili representerar dessa ledare inte den Sydossetiska befolkningen.

    @oscar3 (09:07): Sin gamla kompis Saakashvili?? Är det inte snarare med ryssarna som Bildt varit kompis? Tänker närmast på den tidigare affären med hans Gazprom-aktier…

    @katarina011 (09:36): Varför marionett? Är han inte demokratiskt vald av Georgiens folk? Jag tycker tvärtom, när man ser intervjuer med honom, att han ger intrycket av en stark ledare som verkligen företräder sitt folk. Sen är det väl inte konstigt att ett så litet land kan behöva stöd från något större…

  65. lillies skriver:

    Note also, writer(‘n?), that Georgia has been established to have spread quite a deal of desinformation, and not only during these days. According to one swedish army official that recently left the area Georgia doesn’t even have the capacity to shoot down 80 planes which they claim to have done (but having said so perhaps does something to help exaggerate with what amount Russia answered the call).

  66. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… Lillies – Jag kan ju nu undra över vad t ex ”Rysslands MaktPyramid-MaktElitNissars galenskaper i Georgien” – skulle bli översatt till engelska ? :-)

  67. lillies skriver:

    idun,

    jag har egentligen inte något större problem med moderater men Bildt förbryllar mig alltmer. Beträffande Saakasvhili så har han för några månader sedan yttrat sig om sin vänskap med Saakasvhili (jag tror det till och med var något inslag i tidningarna där han yttrat att han hellre går på disco med Saakasvhili än…ja vad det nu var som var frågan om då). Men han kanske byter kompisar ofta, och det får han väl men det är synd om Sveriges utrikespolitiska hållning skall hoppa fram och tillbaka beroende av vem Bildt personligen råkar gilla för tillfället.

  68. lillies skriver:

    prova tyda. se

  69. karrman skriver:

    EU kan spela en positiv roll i denna konflikt.
    Amerikanarna är fram till presidentvalet en passiv aktör.

    Den intelligenta politiken är att tillämpa en ”dual track” policy visavi Ryssland. Att ta den ryska stormakten på allvar och prioritera politiken på ett sådant sätt Ryssland är med på vagnen i centrala frågor som kärnvapenspridning, klimatfrågan, ekonomisk politik mm. Samtidigt gäller det att ge Ryssland incitament att ändra politik när det gäller t.ex Rysslands merkantilistiska energipolitik. Den är inte förenlig med EU:s konkurrensregler och omöjliggör ett ryskt inträde i WTO.

    I den konkreta konflikten gäller det att få parterna till förhandlingsbordet och få dem att inse att fortsatta krigshandlingar inte löser något. Kan finnas en öppning för en FN ledd oberoende fredsstyrka som säkerställer en långsiktig lösning.

  70. bestofmankind skriver:

    Knightone,

    Tydligen är inte Regeringen/Carl Bildts agerande tillfredställande därför S inkallar utrikesnämnden:

    ”Urban Ahlin, socialdemokraternas utrikespolitiske talesman och Jan Eliasson, ordförande i socialdemokraternas internationella rådslag, gör idag ett uttalande om kriget i Georgien inför EU:s utrikesministermöte:

    – Krisen i Georgien måste lösas med diplomatiska, inte militära, medel. Alla berörda parter måste omedelbart iaktta eld upphör, underlätta humanitära insatser och söka politiska lösningar.

    – Respekten för folkrätten måste sättas i centrum. Georgiens territoriella integritet måste värnas. Det är djupt beklagligt att FN:s säkerhetsråd lamslås när ett land med vetorätt är inblandat i en konflikt som denna. En fredsstyrka i konfliktområdet måste vara internationell och ha folkrättsligt stöd.”

    ”Allvaret i Georgienkrisen understryker vikten av att regeringen nu inkallar utrikesnämnden för information och diskussion.”

    http://www.newsdesk.se/pressroom/socialdemokraterna/pressrelease/view/urban-ahlin-och-jan-eliasson-om-kriget-i-georgien-230747

    Med Carl Bildts oansvarliga agerande förstår jag att du var tvungen att jämföra det med Tsunamin.

  71. lillies skriver:

    Josef,

    hörde du Boris grigoriev på p1s ”Sommar”? han sade något om någon skojfrisk person på dåvarande KGB som råkade få se en bild i tidningen där vinkeln var sådan att den såg ut att visa något annat än vad som skedde (på bilden såg det tydligen ut som att Grigoiev blev arresterad av svensk beväpnad militär) och i syfte att skoja sprang in till sin chef och frågade hur de kan sitta där så lungt medan deras personal på ambassaden i Sverige blev arresterade (det var i samband med den grundstötta ubåten).

  72. Kachina skriver:

    karman

    ”Amerikanarna är fram till presidentvalet en passiv aktör.”

    Detta är mumma för McCain. Nu ha de två fiender på andra sidan jordklotet som hotar USA.

  73. maggi skriver:

    writer n

    Tack för att du på denna blogg lägger fram dina synpunkter. I mina ögon, så nära sanningen man kan komma. Men hur de kommer mottagas på denna kommentator sida, som till största delen består av missledda Putin-kramare, kan man ju gissa. Men mig har du 100% på din sida och det frihetstörstande befolkningen i Georgien också.
    Även för Ukraina, de baltiska länderna m.m. börjar man i alla högsta oroa sig för. Den ryska vargen gap blir bara vidare och vidare, för att kunna svälja mer och mer. Vad och vem skall stoppa denna sjuka psykopatiska och maktgalna mr. Putin???
    Trevligt att nu ha fått tillgång till din egen blogg .

  74. lillies skriver:

    Från dagens SvD:

    ”…
    Igår sade president Saakasjvili att georgiska trupper dödat hundratals ryska soldater och skjutit ner över 80 ryska flygplan. Ryssland medger 18 stupade soldater stupat och fyra förlorade plan, enligt Anatolij Nogovitsyn vid den ryska generalstaben.

    –Det är militärt omöjligt för Georgien att skjuta ner 80 plan, säger den svenske kaptenen ­Anders Tengborg, som i ett år ­varit chef för de tre svenska FN-observatörerna i Abchazien. Han avslutade i torsdags planenligt sin tjänst i Georgien samtidigt som kriget bröt ut.

    Anders Tengborgs erfarenhet är att det inte alltid går att lita på de lokala medierna, de georgiska ­nyhetsmedierna är ofta statskontrollerade. De ryska medierna har hittills varit bättre.
    …”

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1550685.svd

  75. lillies skriver:

    Kachina,

    jag tycker nästan synd om världen om den skraken väljs till president i USA, han är säkert trevlig och rolig som person och halvbra som senator.

  76. Kachina skriver:

    Ursäkta, men är det inte folket i Sydossesien och Abchasien som törstar efter frihet från Georgien? Eller är det något jag missuppfattat:-)

  77. lillies skriver:

    ”missledda Putin kramare”

    maggi vet alltså bättre om vissa saker som brukar hänföras till demokratimått än en chef för svenska FN observatörer som vistats under längre tid i området?

  78. maggi skriver:

    kachina
    Det mesta, skulle jag vilja påstå. ;-)))

  79. bestofmankind skriver:

    Förresten Knightone, länkar i stället från socialdemokraternas sida så du får även se bilder av genuina politiker som tänker diplomatiskt med hjärna och hjärta:

    http://www.socialdemokraterna.se/Media/Senaste-nytt/Urban-Ahlin-och-Jan-Eliasson-om-kriget-i-Georgien-/

  80. Kachina skriver:

    maggi

    Hmmm,…..märkligt.

  81. Writer'n skriver:

    lillies: Military presence regulated by agreements. Russia has a ”peace” keeping, generaly referred to as ”piece keeping” function in the area. Lately they have deployed further troops into Abkhazia in order to build a railway and further ”keep piece”.

    Lillies2: Desinformation – I have followed the conflict in the area for 8 years, and use OSCE, UN and other sources for reliable information.

    Shooting down planes: Bakradze claims Georgians have shot down 16 planes in an interview with BBC yesterday. Saakashvili said 20 planes in BBC interview. Check your sources. Bakradze alsop pointed out the stupidity of counting planes when the suffering from them was very noticable. Aside from that, rethoric during war is regarded part of war – strengthen moral..etc.

    What should be discussed is the Russian attack on a souvereign democracy, and how the western world will be affected. By the way I admire Carl Bildt for his efforts in this conflict the last months.

  82. Writer'n skriver:

    A comment to lillies source Anders Tengborg: If this man is an official sweedish representative and manage to say that Russian media is better than Georgian media, I think he might want to concentrate on other things than mediaanalysis. The propagandacampaign in Russian media is something quite different than Georgian media manage to come up with. I know them both well. Russian media is 100% state controlled. Thats not so in Georgia due to the larger diversity of ownership – both local and international.

  83. smalanningen skriver:

    Oj, nu kallar sossarna in utrikesnämnden med Ubbe Ahlin i spetsen, nu är situationen snart löst ska ni se :D Eller inte.

    Men även jag anser faktiskt att Bildt i det här fallet varit för ivrig med att ställa sig med båda skorna på en sida av gränsen så att säga. Tycker inte det är speciellt klokt med så hårda ord när Stubb och Kouchner kämpar hårt för en diplomatisk lösning.

  84. karrman skriver:

    Kachina

    McCain förefaller vilja bedriva en politik som påminner om den politik USA bedrev visavi Ryssland under kalla kriget. Problemet med den politiken är att världen inte ser ut på samma sätt. Kommunismen är död som ideologi så rysk imperialism saknar attraktionskraft. USA har egentligen inte bedrivit någon genomtänkt Rysslandspolitik under Bush. Man antog att Ryssland var långsiktigt svagt och en ointressant aktör.
    Energipriserna har ändrat på detta.

    För EU gäller det att få in Ryssland på en konstruktiv bana. Tona ned utvidningen av NATO och istället integrera Georgien och Ukraina ekonomiskt med Europa och öppna för ett framtida EU medlemskap. Något som Ryssland inte är emot.

    Bush är för tillfället en ”lame duck” president. Gäller att utnyttja detta till styra in politiken på konstruktiva banor.

  85. knightone skriver:

    bestofmankind,

    Det finns inget du kan säga som kan få mig att tycka att S eller urban Ahlin har ens en udd av hjärta eller intelligens. Förespråkare av den blodröda ideologin ljuger, hycklar och kramar diktaturer precis som S gjort i alla dess år. Om du stödjer detta eller köpt deras nedhycklade propaganda låter jag stå oskrivet.

  86. jeandebeaumont skriver:

    Karrman (11:21),

    Your proposal makes a lot of sense. Liking it or not, Russia and its national security needs must be respected. The idea raised by Senator John McCain, for example, to kick Russia out of Group 8 is completely irresponsible if not idiotic. Barack Obama will hopefully take a more balanced view along the lines you propose.

    Meanwhile, however, I believe that OSCE is in better position that the EU to act as an honest broker in the Georgia conflict. It is a piece of luck that chairman Stubb, a Finn, can draw on his country’s experience in dealing with the Russians.

    One wonders to what extent Carl Bildt takes the advice of his own competent UD staff, and what policy guidance he has received from the prime minister and other senior colleagues on this complex and highly dangerous issue.

  87. lillies skriver:

    kachina,

    jag har sett lite olika uppgifter om det, ibland hävdas att en majoritet vill tillhöra Ryssland , i vart fall Ossetierna men georgierna som sägs utgöra ”en stor del av invånarna” (oklart hur stor) har tydligen inte fått rösta. Men samma författare säger också att syftet för Ryssland är att ”straffa georgien för uppstudsighet och förhindra förnyad Georgisk aggression” vilket synes innebära att författaren ändock anser att Georgien är ursprunglig aggressor i konflikten.

    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_1551495.svd

  88. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Hur tillbringat några timmar framför TV:n (för första gången under detta OS) och tittat på simning.
    I stort sett samtliga finaler idag vanns av USA, det är mao precis som det brukar vara!
    Man kände sig nästan likadant som man brukar göra under Nobelprisutdelningarna, den överväldigande majoriten av vinnare också kommer från USA.
    Det är konstigt att ett land som är så hatat på denna blogg (i stort sett påstås ju USA vara sämst på allt enligt alla erfarna och kunniga skribenter som attackerat denna blogg den senaste tiden) fullkomligt dominerar alla områden.
    Rysslands ledare Putin (javisst är han fortfarande den som bestämmer) har framträtt och utlovat i runda tal USD 200.000 till alla ryssar som kan ta en guldmedalj – för denna superoligark är det tydligen bara US greenbacks som räknas (undrar vad supernationalekonomen Carl Norberg säger om detta – för honom och vissa andra ligger ju US- dollarns värde långt under plimsollmärket).

    Dee Dee Sharp – l´amour s´en va mais sans cesse nous courons après

  89. bestofmankind skriver:

    Knightone,

    Lugn, jag har inte för avsikt att värva dig eller ens tycka om SAP.

    Med ditt tänkande,resonemang, och ditt sätt att överväga saker och ting, du passar perfekt bland Moderater/Alliansen.

    Jag bara försvarar min ideologi.

    No hard feelings!

  90. bestofmankind skriver:

    rättelse…

    eller ens tycka om SAP skall vara…eller att ens försöka att du skall tycka om SAP….

  91. lillies skriver:

    Writer(n?),

    he has been head of the swedish UN observersin the area for a year. And I’ve seen more than him who has expressed concern over the censorship and media situation in Georgia. OSCE has not that long ago found Georgia to have quite a high degree of internet censorship (I’ve posted a link to the report some months ago).

  92. mararh skriver:

    Dee Dee Sharp
    Du glömde ett par kommatecken, men vad bryr sig väl en DD om det ;)) Fortsätt du springa efter kärleken ;)))

  93. lillies skriver:

    lullaren,

    vad får dig att komma till slutsatsen att något eller någon som kritiseras är ”hatat” av de som kritiserar? Och nu är det väl ändå så att mätt i mängd i totalen av kritik så är Ryssland betydligt mer kritiserat (och så till den grad att en hel del helt verkar blunda för de framsteg som faktiskt görs/gjorts).

  94. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Re: 12:05

    Vilken tur för ”best-före-datum” att inte logik är en gren som ingår i OS.

    (Men en sistaplats kanske anses som en merit i det anti- kunskapstörstande Socialdemokratiska partiet).

    We just luve ´ya, knightone

    Dee Dee Sharp – snart intagandes en Biff Rydberg till lunch

  95. lillies skriver:

    Och det är väl inget anmärkningsvärt att ett stort land med så många invånare har såväl många framgångsrika atleter som nobelpristagare (även om värdet av en Harvardutbildning riskeras att urvattnas om det är sant som en del rykten gör gällande att stora donatorer ibland påmint fakulteterna om storleken på donationerna om deras barn eller andra släktingar inte fått tillräckligt bra betyg)?

  96. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mararh 12:11

    Det har du helt rätt i och ———— man vet aldrig vad som händer efter lunchen. Biff Rydberg i kombination med en kall Gambrinus (litet bryggeri beläget i jylländska Skive) brukar sätta fart på, låt oss kalla dem, ”andarna”. ;-))

    F.ö. vill jag en en gång tacka writer´n för sedvanligt balanserade och väldokumenterade kommentarer!

  97. bestofmankind skriver:

    göteborgslullaren 12:11

    Jag gillar dina inlägg.

    Vet du varför? Dem brukar vara nonsens som tydligt profilierar moderat ideologin.

    Och du har inte ens en aning om det.

    YAHOO!

  98. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    lillies

    Jag tillhör definitivt den stora mängd kommentatorer här som aldrig riktigt begripit vad du egentligen menar.

    Men jag ger dig ett försök till och ställer en enkel fråga som kan besvaras med ja eller nej:
    Arbetar du på den avdelning som granskar Jersey?
    Har fått för mig att du annars skulle vara en jäkel på gamla ”loro- konton”!

  99. tuvalis skriver:

    Det bästa vore väl om dom där utbrytarresgionerna fick sin självständighet.
    I Georgiens maktkorrodorer påstår man att det är ryssarna som styr utbrytarna (= de är utbrytarna) Kan det verkligen vara så? Det måste ju ha börjat inifrån någongång.
    Varför inte fråga barnen som bor där vad man ska göra?
    Jag har undrat över varför georgierna sköt ned dagisbarn. Var de utbrytare?

  100. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    best-före-datum 12:21

    I de nordöstra delarna av inre Dalsland skulle man bemöta ditt inlägg med att med yppersta ackuratess utbrista i ett trefaldigt Snipp-Snapp-Snorum!

    Dee Dee Sharp – overandoutfornow

  101. mararh skriver:

    dagoien
    writer´n

    Två norska debattörer som dag har tillfört bloggen mer information och eftertanke än alla andra debattörer tillsammans. Tack för det!!!!!!!!!

  102. mararh skriver:

    knighton

    Förlåt! Glömde nämna dig ;)))

  103. Torsten skriver:

    mararh,

    Jag vill instämma i Dina bedömningar;-)

    Men vi får inte glömma Dee dee Sharp och Anna för deras outtröttliga arbete för renhållningen;-)
    PS. Du själv bidrar ju också till den:)

  104. Pravoslavac skriver:

    CNN har än en gång visat sig från sin sanna sida. För ett par veckor sedan kryddade man ett reportage från demonstrationer i Belgrad med bilder från upplopp i Budapest året innan. Idag kryddade man ett reportage från Georgien med bilder från den Sydossetiska huvudstaden Tskhinvali. I reportaget framtstod det som att bilderna skulle varit från Georgien och att skadorna skulle ha orsakats av Ryssland. I själva verket var det den Georgiska blitzkrieg operationen den 8:e Augusti som orsakade dessa skador.

    Två gånger inom loppet av två veckor har CNN klippt in bilder från helt andra platser än reportaget handlar om. En gång är ingen gång, två gånger är en vana.

  105. mararh skriver:

    Torsten
    Du själv, Anna, Dee Dee, solio, mrmhalland och några till är så självklara att jag glömde nämna er ;)))

  106. solsburyhill skriver:

    Writer,

    You´re absolutely right regarding the Georgian media ownership situation.
    This is only owned by the corporate elite. Different label, same content.

  107. Kachina skriver:

    Banden mellan Ossetien och Georgien, Abchazien och Georgien är yngr och tunnare än de mellan Serbien och Kosovo.

    Sedan går det inte att komma ifrån att det var denne satans Sakkas-någonting som inledde ett anfall i stor skala mot civilbefolkningen i Ossetien.

    Det är ganska pinsamt, man skäms faktiskt över hur blåbetongen på den här bloggen tar en högerdiktator i försvar. Det blir till och med äckligt när lullaren hyllar amerikaner som vore de gudar. Visst, de är duktiga på att simma, men sen då? Vad f-n har de i huvudet?

    Det skiljer ju flera dimensioner mellan Putin/Medvedev och Bush/Cheney, till amerikanarnas nackdel. Den som var mest sugen på det här kriget var McCain. Han vill knappast att det skall ta slut och gärna får de tända gnistan i Iran också. Det är hans biljett till makten. Skräm folket med ryssen och muslimer, så får vapenindustrin än mer pengar.

  108. Kachina skriver:

    ”….deras outtröttliga arbete för renhållningen;-)”

    Trots idoget arbete lyckas de aldrig spola ner sig själva i avloppet. Jag har ett bättre förslag. Tag i underläppen och dra den över huvudet därefter,……..svälj. :-)

  109. stig2entreprenoren skriver:

    Bloggning lär ha ett terapeutiskt värde enligt februarinumret av The Oncologist. Det lär förbättra minne och sömn samt förbättra immuncellsaktiviteten vilket bl a kan reducera virusbelastningen hos aidspatienter.

  110. solsburyhill skriver:

    Visserligen har säkert McCain vid det här laget fläckat ner sina byxor flera gånger om av all upphetsning den senaste tiden, men skulle detta urarta i ett regelrätt krig mellan USA/NATO och Ryssland den närmsta tiden (innan Bushs tid är till ända), kommer presidentvalet i USA att tillfälligt ställas in och undantagstillstånd utlysas.

  111. lillies skriver:

    writer(‘n)

    I linked to my sources.

    pravoslavac,

    Ann Coulter hade en bit om vad hon anser vara hyckleri av MSM:

    http://jewishworldreview.com/cols/coulter080708.php3

    (även om rubriken fick mig att tänka på filmen ”Den Gode Den Onde och Den Fule” då jag alltid förundrats över Clint Eastwoods hår verkat så välfönat även om han dragits i timmar genom öknen. Fanns sådan mousse på 70 talet?).

    Kachina,

    det finns ett talesätt som går ungefär som att ”världens vigaste man steg in i sin egen rumpa och försvann”.

  112. lillies skriver:

    Talesättet får mig att tänka på en pitcher som spelat i svenska baseboll ligan (inte illa ment om denne råkar läsa).

  113. lillies skriver:

    lullaren,

    nej inte specifikt men ibland kan jag snubbla över en del där kanske. Vad spelar det för roll?

  114. soli01 skriver:

    Om det var Georgien som började och ville försvara Sydossetien mot den infiltation som pågicK var detta ändå att överreagera – och vad ryssarna gjorde sedan var väl inte mycket bättre. Ryssarna ska ge fan i Georgien och inte klampa in i ett annat land! De som försvarar detta måste tydligen läsa på vad som gäller länder emellan.
    Nu får vi hoppas att de som styr har något att tänka med och att stridigheterna snarast upphör och att ryssarna åker hem därifrån.

  115. lillies skriver:

    lullaren,

    du säger att du inte riktigt begriper vad jag menar men ändå finner du anledning att bedöma inläggen?…det var ju intressant.

  116. […] undrar vad som hade hänt om Carl Bildt åkt till Belgrad och försvarat serbiens territoriella integritet medan landet bombade […]

  117. mararh skriver:

    Kachina
    Nu skall vi inte vara sådana. Du är ju en av de självklara här på bloggen. Utan dig skulle många intressanta diskussioner ha saknats ;))))))

  118. mararh skriver:

    soli0
    Ett förslag är att du läser Writer´ns inlägg här ovan. Det är inte källkritiskt granskat (vetenskapligt), men det är definitivt en tankeställare.

  119. soli01 skriver:

    mararh – visst håller med ang Kachina. Det är faktiskt en stil som de personagreppskommentarer som under senare tid borde lärt sig inne de klampade in och bara hade detta som mål. Vissa var höst overhäftiga och sådan stil har vi hållit oss ifrån. Gärna kritik och även lite salt.:-)

  120. lillies skriver:

    inlägg på offentliga diskussionsforum är sällan vetenskapligt granskade. Det betyder dock inte att de inte kan ifrågasättas på vetenskapligt vis. Writern hävdar egen erfarenhet/auktoritet men gör det anonymt. Och det han skriver hävdas av en del och motsägs av en del. Och som på alla offentliga diskussionsforum så återfinns väl en ganska stor variation mellan kommentatorernas kunskap i just frågan som diskuteras Och även sådana som har djup kunskap kan förvisså ”svamla” till det ibland, ibland med vett och vilja till och med. Om Bildt hade skapat sig ett phony alias och postat något om en jämförelse mellan Hitler tyskland som ett skämtsamt inlägg på en fråga man kanske blir lite less på så hade det kunnat passera lättare än om han gör det offentligt i den roll han har.

  121. Helena Palena skriver:

    Vänster och höger lever här på bloggen. Det är ställningskrig!

    stig2: Javisst är det nyttigt att blogga! Det sätter fart på ämnesomsättningen. Man måste ju dessutom tänka – och det kan ju inte vara helt fel…

    smalanningen: I like your approach…

    Josef: Ditt uttryck Bankingligan kommer att bli klassiskt – tror jag ska ta med det i min bok för jag håller just på med ett kapitel om höger och vänster i politiken. Måste knyta ihop säcken på ett snyggt sätt dock…

    Med andra ord pedagogiskt belysa att vänster och höger bara är skärmar som sätts upp så att inte vi – packet/massan – ska kunna se det verkliga spelet därbakom.

  122. soli01 skriver:

    Helena Palena – om Du tittade på tv 2 i går kväll var det ett program om hur det har varit och troligen är bakom kulisserna.:-)

  123. lillies skriver:

  124. Helena Palena skriver:

    soli: Det kan inte vara möjligt! Har vår stats-Tv verkligen visat spelet? Vad hette programmet? Det kanske går i repris.

  125. lillies skriver:

    Helena,

    nja…själv äter jag levaxin för ämnesomsättning som inte funkar som det ska till följd av fel på sköldkörteln. Fast det är ungefär som de som får ta insulin, jag får gå och mäta TSH nivåerna då och då och justera nivåerna. Jag tror inte att jag skulle kunna ersätta medicinen med att starta en blogg.

  126. Helena Palena skriver:

    lillies: Men du bloggar ju på sätt och vis genom att kommentera här.
    Du kanske skulle vara sjukare om du inte höll på här…

  127. lillies skriver:

    Helena,

    dock att det som betecknas som vänster och höger kan variera i olika delar av världen.
    ”Liberaler” hamnar regelmässigt till höger i Europa (liberale venstre undantaget som i viss mån är ett konservativt parti) medan det hamnar på vänstersidan annorstädes.
    Sedan har vi liberala folkpartiet som om senare år gjort sig kända som förbudsivrare av de mest märkliga företeelser, de som vanligtvis brukar hänföras till personliga preferenser. För att inte tala om hur Bush tal om ”compassionate conservatism” fått ”normala” konservativa närapå att känna rysningar ila ned längs ryggraden.

  128. lillies skriver:

    Njej, det tror jag nog inte.

  129. lillies skriver:

    Sedan tycker jag inte att man riktigt kan jämföra bloggande med att posta kommentarer i diskussioner. Jag har inte så bra fantasi att jag skulle veta vad jag skulle skriva om på en blogg, den skulle vara helt död i långa perioder.

  130. soli01 skriver:

    Helena Palena – det var ett program av Josefsson och det finns säkert på nätet -svt -kl 20.00 var troligen tiden. Kolla detta program för det visar kanske det Du avhandlar!

  131. lillies skriver:

    soli01,

    håller till viss del med om kachina, men ibland verkar det som att en del argumenterar utifrån en förutfattad mening som råkar vara felaktig. Att man då korrigerar behöver inte betyda mycket annat än att man bara söker undvika felslut/´bedömningar utifrån felaktig förutsättning (även om det ibland kanske inte är särskilt viktiga detaljer för någon större del av de som skriver inlägg).

  132. mararh skriver:

    Har någon hackat bloggen eller varför beter den sig konstigt?

  133. mararh skriver:

    Jag fick upp kommentarerna numrerade över hela dataskärmen. Vad hände?

  134. soli01 skriver:

    lillies – vem avgör egentligen om det man debatterar ”råkar vara felaktig”? Vad jag har syftat på är synen på personangreppen och det är skilland även på dessa. Lite humor och även lite ironi är något vi får ta. Kryddor ska till om det ska smaka.:-)

    +

  135. soli01 skriver:

    mararh – brukar hjälpa om du startar om datorn. Det kan vara annat – hoppas inte det.

  136. mararh skriver:

    soli0
    Det försvann när jag tryckte bort bildts blogg och tryckte in mig igen. Det kan inte ha något att göra med min dator eftersom alla inlägg var numrerade. Ditt inlägg hade exempelvis nr 135. Inläggen var med lutande stil och låg över hela sidan med det vita fältet något ”grånat” som bakgrund.

  137. mararh skriver:

    Funderade på om det kan ha samband med att Carl Bildt himself kanske var inne och tittade eller skrev på bloggen. Det vet han bäst själv. Händelsen inträffade således 2:44 bloggtid.

  138. soli01 skriver:

    mararh – det har även jag upplevt, just när det gäller aktuell blogg, så detta med tekniken är inte lätt att ha kontroll på.:-) Du kan tydligen andas ut för det finns mycket olika virus och trojaner som är ett otyg. ”För nu laddar han (vi) om” var det väl Erlander som sa.:-)

  139. Torsten skriver:

    Kachina,

    Förlåt, jag glömde Dig;-) Du får inte bli stött;)
    Utan alla Dina ”nötter” vore livet på bloggen alldeles för tråkig:-)))
    Men nu måste Du börja spara dom till vintern;-) Den kan bli lång:)

  140. 1vanka2 skriver:

    Hej alla någotsånär medvetna svenskar!:

    Visst känns det väl som en OERHÖRD TRYGGHET, att vi i alla fall har delar av hemvärnet kvar. De kommer väl säkert att kunna avvisa varje form av rysk aggression!!??

    Eller är det våra finska vänner som har rätt? De som INTE nedrustar…
    Kan det bero på att de haft ”förmånen” att träffa ryssen på nära håll tidigare!????

  141. lillies skriver:

    soli01,

    om någon påstår att jag har varit någonstans där jag inte har varit eller har en bakgrund eller åsikt jag de facto inte har så har jag väl all rätt i världen att påpeka det?!?! Eller ska jag låtsas som att den som påstår något som inte är riktigt har rätt för att den inte skall få sina stackars känslor sårade??!?!

  142. lillies skriver:

    Felaktiga förutsättningar i en argumentation kan ju ligga mycket nära personangrepp…speciellt om någon implicerar att du har vissa egenskaper (som kan vara antingen av positiv eller negativ karaktär) utefter vilken politisk fålla du erkänner dig till. Exempel, om jag påstår att de som säger sig rösta på socialdemokraterna eller vänsterpartiet är bidragsberoende så skulle väl det starkt gränsa till personangrepp (och i många fall vara en felaktig förutsättning om ”karaktären” på den jag för tillfället råkar diskutera med)?

  143. maggi skriver:

    Ivanka
    Antagligen förstår finländaran saken bättre och känner den ryska ohederligheten bättre , efter en alltför nära ofrivillig relation.

    Varken finland eller sverige klarar sig utan hjälp från USA. Få se om de verkligen kommer till undsättning nästa gång, för att hjälpa euoropa??? Vi har ju inte direkt gjort oss förtjänta av det.

  144. lillies skriver:

    En hel del felaktiga förutsättningar i diskussioner har inte alls något med humor eller ironi att göra (drar mig till minnes diskussionerna med den lätt förvirrade za00000001 som av någon outgrundlig anledning fått för sig att de som är neo konservativa är ytterligt privilgerade och därmed är kan beskyllas för allt möjligt om allt från brist på empati till att det det i princip är rätt att bara gå in och hota dem med att slå ihjäl dem och ta allt vad de har…bara man har haft en mamma som är eller varit städerska). Vad var det för kul eller ironiskt med den argumentationen som za0001 förde? (han gjorde också ett dramatiskt nummer av att ”Hur skulle det vara om du kastades ut i ingenting”…av hänsyn till den stackars förvirrade individen så lät jag nu bli att tala om för honom att det hänt mig ett par gånger….första gången i tonåren. Och överlevde jag det så skall väl även städerskans stackars lilla ungjävel kunna göra det??

  145. lillies skriver:

    maggi,

    Finland har dock inte visat samma hysteri som en del svenska politiker och försvarsdebattörer visat utan verkar föra en betydligt mer sansad, om än distanserad, kommunikation mot/med Ryssland.

  146. tsolin skriver:

    Tack writer´s, Anna, maggi och några få till för sansade och initierade inlägg som håller fokus på det väsentliga. Den oerhörda militära agressionen från rysk sida mot ett grannland.

    Mycket bra artikel av Bo Pellnäs för övrigt som länkades in i början av detta inlägg av Bildt

    Jag hoppas verkligen att Ryssland sparkas ut från G8 efter detta. Det är en skam att ha en halvdiktatur i denna elitklubb av världens starkaste demokratier (notera demokratier!!). Förhoppningsvis vinner nu MacCain presidentvalet. Obama har visat sin svaghet när det kommer en stor kris. MacCain kan i bästa fall bli en ny Ronaled Reagan – den bäste president USA haft uner decennier. Han knäcke kommunismen i Europa!

    Jag hoppas också (men tvivlar på det) att EU slår hårt tillbaka mot Moskva. Enbart ett märkbart straff av något slag, som svider i skinnet på den korrumperade makteliten i Kreml, har någon effekt. Jag tror man skratta rätt gått åt alla diplomatiska ansträngningar så lönge det inte finns tänder.

    Kan inte undgå att förvånas över hur rysslandsslickare som Stefan Gehandet etc fortsätter sin oförtrytliga kamp för Kremls linje. Deras grundsyn är att Ryssland har rättmätiga intressen i sitt närområde, d.v.s. att stoppa NATO-medlemskap för Georgien, Ukraina etc. Det kallas för ”Lebensraum” när länder i Rysslands närhet frivilligt vill ankra upp i den transtlantiska och (väst)europeiska gmenskapen.

    Alla dessa rysslandskramare gör mig beklämd. Och jag är inte på något vis någon russofob, som möjligen en och annan må tro efter att ha läst mina inlägg. Jag beundrar stort den ryska kulturen och de många modiga personer (Solzjenitsyn, Sacharov, Sjaranskij etc) som kämpat och lidit i detta stora land för frihet och demokrati. Men jag avskyr in i själen den ryska imperialismen, som för bara femton år sedan såg ut att ha självdött men som nu i hög grad har återuppstått.

  147. lillies skriver:

    tsolin,

    Pellnäs senaste inlägg i SvD har ett betydligt mindre desperat tonläge än han uppvisat tidigare i våras/somras vilket är en klar fördel enligt min åsikt.

    Beträffande den ”ryska imperialismen” så är jag inte säker på att det är det som pågår (d.v.s att det är den fortsatta inriktningen). Jag är lite böjd att hålla med Deripaska som vid något tillfälle yttrat att han ser hellre att en del resurser (som t.ex. kontroll över vapenarsenalerna och vapenindustrin) är i kontroll av staten som verkligen har kontroll än utspridd bland en del mer eller mindre obskyra klansammanslutningar. Även under yeltsin tiden var det en hel del som tyckte att det ”var bättre förr” liksom under tidigare perioder.
    Lustigt att du nämner Solzjenitsin…han var ju kritisk mot den ”demokrati” som han såg under just Yeltsin tiden. Sacharov drevs ju delvis av ett patos sprunget ur liknande ånger som Nobel hade då Sacharov varit med och utvecklat vätebomben för Ryssland, en typ av efterföljande botgöring som var ganska personligt betingad.

  148. lillies skriver:

    Vilken stor kris talar du om som Obama visat svaghet inför?

  149. solsburyhill skriver:

    Olika rapporter vill göra gällande att den största flottmanövern sedan Golfkriget 1991 har siktats med krigsfartyg från USA (USS Theodore Roosevelt, USS Ronald Reagan, USS Iwo Jima), Storbritannien och Frankrike som samtliga är på väg mot mellanöstern för att ansluta sig till USS Abraham Lincoln och USS Peleliu som redan befinner sig i området.

    Om dessa uppgifter är riktiga, så styrker det tesen att händelsen i Sydossetien var en avledningsmanöver och samtidigt en varning riktat mot Ryssland att inte lägga sig i ett eventuell närastående anfall mot Iran. En dylik flottrörelse planeras inte i sista stund precis, vilket också det är ett tydligt incitament på Pentagons avsikter.

    http://www.debka.com/headline.php?hid=5499

  150. katarina011 skriver:

    tsolin 3:54
    ”Men jag avskyr in i själen den ryska imperialismen, som för bara femton år sedan såg ut att ha självdött men som nu i hög grad har återuppstått.”

    Det är synd att du är så selektiv när det gäller imperialismen. Den borde väl förkastas från vilket håll den än kommer, eller? Är det smaken eller förpackningen som tilltalar mer hos den amerikanska imperialismen?

  151. lillies skriver:

    Disa Håstad skriver i ”Ryssland i förändring” (skriven 1995) att en hel del av de hon träffade på under sin tid som Moskva korrespondent för DN faktiskt var lätt förargade på väst för den hjälp som de i många fall ansåg var missriktad.

  152. maggi skriver:

    tsolin
    Jag får säga det samma till Dig. Men nu ska jag gå ifrån den allvarliga delen en liten bit. Jag måste varmt få rekommendera att gå in på writer´ns blogg och läsa(mycket intressant) och beundra foton av detta, i högsta grad vackra och fascinerande land, Georgien. Bara den vackra naturen och det underbara klimatet är säkert värt att dö för. Måtte befolkningen i detta underbart vackra land också få känna friheten vindar fläkta, svalkande och lena mot deras kinder. Dit skall jag med det snaraste resa.

    Död åt dinosaurna i Kreml, som vill vidmakthålla en stendöd ideoligi, diktaturens. Å må lilliputin snart bli avslöjad ,inför hela världen om sitt helvetiska taskspeleri med många människor död och förnedring, som lättvägda kostnader för denne maktgalne psykopatens sjukliga makthunger. Lilliputin, må du få betala dyrt för allt ont du ligger bakom.

  153. […] Читајќи ги посвежите вести за конфликтот во Грузија, на неколку места беше цитиран Карл Билд (Carl Bildt), шведскиот министер за надворешни работи, со изјави забележани на неговиот блог: Swedish Foreign Minister Carl Bildt, who is mediating on behalf of the Council of Europe, said in a weblog written from Tbilisi that “large parts of the Georgian military have been knocked out by the Russian air and ground attacks…”The goal appears to be to damage Georgia militarily and economically to such an extent that its capacity to resist politically, is severely weakened. After that, I expect, political conditions (for an end to the conflict) will be dictated,” Bildt wrote. […]

  154. carlnorberg skriver:

    Förståelsen för vad som är imperialism, kan som sagt variera.

  155. Pravoslavac skriver:

    Angående Urban Ahlin. Han sade i SvT Rapport att Ryssland har kränkt Georgiens territoriella integritet. Exakt de orden använde han. Ahlin verkar ha glömt att han själv kritiserade Carl Bildt för att Sverige inte var först med att kränka Serbiens territoriella integritet. I flera artiklar underströk Ahlin hur viktigt det var att Sverige måste kränka Serbiens territoriella integritet. Snacka om dubbelmoral.

    Samma dubbelmoral gäller Carl Bildt och självfallet George Bush, som även han hänvisade till den territoriella integritet som han själv var först med att bryta mot i fallet med Serbien och Kosovo.

  156. bestofmankind skriver:

    Spanaren,

    Har du några militäriska uppdateringar när det gäller konflikten i Georgia? Några goda råd till Carl Bildt som inte är diplomatisk nog med sina uttalanden om Ryssland.

    P.S.

    Bryr dig inte om några på bloggen som brukar nedvärdera dina kloka inlägg. Det är enbart tecken på ignorans och avundsjuka.

    Jag, och säkert många andra, uppskattar dina analyser.

  157. lillies skriver:

    Mmm…one can take your boy out of the sod farm but never get the sod farm out of the boy. Snyggt understatement maggi. Varför skall man i så fall klaga på Ryssland och Putin…det finns säkert vackra områden i Ryssland som är värda att dö för, så vad gnäller vi om demokrati och frihet för (om nu utsikten från köksfönstret är tillräckligt).

  158. mararh skriver:

    Maggi
    Du skriver om Writern´s blogg. Jag försökte gå in, men förstod inte vad som väntades av mig.

  159. lillies skriver:

    Boston imperialism (Homer Simpson på ett Euromynt)?

  160. Kachina skriver:

    Åjo tsolin, nog har du ryssfobi alltid samtidigt som du skärar upp svenska folket genom att skrämma med de onda ryssarna, så pass att jag som har femton meter från farstukvisten känner mig tvingad att ligga i det egenhändigt byggda skyttevärnet och bevaka den östra landgränsen, iklädd full mundering med jeans och skjorta från Texas, skogshjälm med hörselskydd och visir, beväpnad med en luftpistol fylld med grovsalt som jag avlossar i arschlet på ”Ivan” om han kommer förbi. :-)

    Skämt åsido. Jag vill inte alls leva under ryskt styre, inte heller under republikanskt styre som vi har med Alliansen. De tänker inte själva utan reflekterar bara Uncle Sams åsikter och han är en encelliga amöba, intellektuellt sett, jämfört med Putin/Medvedev.

    De är smarta,men man kan ju fundera på vad han har i huvudet denna Sakkas-någonting, som gör precis det Putin/Medvedev VILL att han skall göra. De har bett till djävulen varje kväll att de skulle få chansen och han gav dem den. Man kan ju fundera om han är dum i huvudet och en spelbricka för stormakterna. Helt obegripligt.

    Helt obergripligt är även ditt ylande över att Ryssland riktar en attack mot en granne och suverän stat. Menar du att Sakkas-djävuln är så suverän i sin stat att han får rikta ett stort militärt anfall direkt mot civilbefolkningen på det han anser vara sitt territorium

    Hörde vi dig yla när Saddam gasade ihjäl kurderna i ett samhälle? Kanske det är den typen av ledare du vill lyda under, de som terroriserar och mördar sin egen befolkning i tusental.

  161. Kachina skriver:

    ”ag som har Bottenviken femton meter från farstukvisten känner mig”

    Jag glömde skriva Bottenviken, men jag tänkte Bottenviken,…..sedan kom nästa tanke för fort. Så kan det gå.

  162. mararh skriver:

    Nu har jag hittat inlägget med adressen till Writer´ns blogg ;)) Jag tryckte på det blå namnet höst upp och det blev fel.

  163. maggi skriver:

    mararh
    Gå in på http://www.writern.blogspot.com
    Mvh Maggi

  164. lillies skriver:

    Han ser faktiskt ut som Michael hayden (Homer Simpson), det är ingen som vet om han jobbat bland gamla Bullsh*t (före detta bandidos som hart när utrotade sig själva) under narkotika krigen som följde efter något av de tidigare krigen i mellan-östern eller asien?

  165. mararh skriver:

    Jag sitter just nu och lyssnar på Corell, FN:s förre rättschef. Han upprepade precis de saker jag har förfäktat hela tiden här på bloggen, att invasionen från Rysslands sida är ett folkrättsbrott.. Tack för det Hans Corell!

  166. tsolin skriver:

    Katarina 011 4:23
    ”Det är synd att du är så selektiv när det gäller imperialismen. Den borde väl förkastas från vilket håll den än kommer, eller? Är det smaken eller förpackningen som tilltalar mer hos den amerikanska imperialismen?”

    Den här debatten gäller Ryssland och Georgien. Jag skriver inte om amerikansk eller kinesisk utrikespolitik.

    Din kommentar är ett typiskt exempel på den svenska reflexartade antiamerikansmen och kålsuparkategorin som jag tidigare skrivit om. Kritiseras Ryssland så MÅSTE man samtidigt kritisera USA.

    Jag är på inte sätt någon okritisk beundrare av amerikansk utrikespolitik som a priori endosserar allt vad USA gör i världen. Men rhat´s out of the point i denna debatt, som handlar om en oerhört allvarlig kränkning från rysk sida av en grannstats suveränitet.

    Kachina: Du kan nog kliva upp ur skyttevärnet. Ryssen kommer nog inte ännu på ett par år. Men om Moskva klarar sig ifrån det senaste äventyret utan att kraftigt få på nosen för sin aggression så är fältet fritt om några år för ”åtgärder för att skydda de ryska medborgarna i Estland eller Lettland”.

    Detta samtidigt som vi, som Bo Pellnäs påpekar, nästan helt lägger ner vårt försvar och blott har hemvärnet kvar att försvara Gotland.

    Ingen gillar säkerhetspolitiska vakum. De brukar fort fylllas…

  167. mararh skriver:

    Även han menade att Ryssland borde ha tagit det till FN:s säkerhetsråd istället för att agera utan mandat.

  168. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Dom ryska bombningarna av Tbilisi och staden Gori i centrala delen av landet visar med stor tydlighet på att Putins maktanspråk sträcker sig bortom Sydossetien och Abchazien. Putin strävar helt klart efter att med alla medel avsätta presidenten, den unge USA-utbildade advokaten Micheil Saakasjvili.
    När Carl Bildt påminner om Adolf Hitlers doktrin för att underminera och anfalla Centraleuropa möts han av förvånade, nästan hånfulla reaktioner. Känner inte Carl Bildt till att vi européer lever i en ny tid undrar många av de i övriga politiska frågor väl insatta.
    Nej, tydligen inte utan t.o.m. flera av de normalt sansade rösterna på bloggen har joinat extremister och konspirationsteoretikerna som den senaste tiden invaderat och attackerat bloggen. Helt sanslöst!
    Utvecklingen i Ryssland har under senare år gått i allt annat än demokratisk riktning.
    Såväl människorättsorganisationer som regimkritiker har på alla sätt försökt påpeka detta men få har öppnat sina ögon inför detta faktum.
    På denna blogg har vi t. ex. under en följd av månader kunnat ta del av skönmålningar av Ryssland av obeskrivlig karaktär. Och många är de bloggkommentatorer som tidigare t.o.m. med beundran på ett nästan patetiskt sätt tackat för den oerhört vilklade ”sagan” som berättats om det goda Ryssland.
    Den ledande ”sagoberättaren” efterlystes t.o.m. helt nyligen, som ni kan se i ett nära inlägg här ovan av den alltid rödögde ”best-före-datum”.
    Fanatiker öppnar aldrig ögonen men förhoppningsvis kommer alla övriga, dvs den absoluta majoriteten, att se mer nyanserat på Ryssland framledes.

    Dee Dee Sharp – som ibland kan vara allvarlig

  169. lillies skriver:

    lullaren,

    den riktning Ryssland gått i de senaste åren har kanske varit en reaktion mot det sönderfall som tidigare rådde. Det är inte säkert att de fortsätter speciellt långt i den riktningen.

    Dock är jag mer tveksam till hur Mccain ställer sig till det arbete som verkar ha påbörjats inom Pentagon som verkar gå i den riktning som strävar mot mindre dominant utrikespolitik (även om jag ofta klagar eller gör mig lustig över dem).

    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/08/06/AR2008080602511.html

  170. Kachina skriver:

    writern

    ”This was the Russian trap. A carefully planned trap, where Georgia was forced to protect their citizens, and thus gave the Russians legitimacy to attach,”

    Är de så dj-a dumma att de går i en ”fälla” med det händelseförlopp de beskriver, är de inte kapabla att leda en suverän stat.

    tsolin

    Ryssen kommer att klara sig galant, de har bara väst-politikerna emot sig. Gräsrötterna i väst ser det nog som resolut handling skickligt utfört. Bush och Saakas som får stå med skammen. (Jag ids inte lära mig sakkas namn, för han lever inte till. Brickor är förbrukingsvaror i spel och han är en bricka.)

  171. mararh skriver:

    Dee Dee Sharp
    När jag efter en längre frånvaro från bloggen ifrågasatts dessa sagoberättare blev jag påhoppad av alla (i princip, men du tog mitt parti Torsten ;))) Det glömmer jag inte). Alla hyllade berättarna. Så intressant hade bloggen aldrig tidigare varit osv. Skönt att höra att du är en som har genomskådat dem ockkså.

  172. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Till min glädje har jag både på en svensk TV- kanal och flera utländska sett bilder från stora demonstrationer som ägt rum i Tblisi idag där medborgarna ger den demokratiskt valde presidenten ett oerhört stort stöd.
    Denne president som kallats XXXX och YYYY och ZZZZ av massor av otäcka, extrempropagandister på denna blogg (och även av en del andra som i normala fall är betydligt mer sansade.
    Vi får väl nu se om Sarkozys medling innehåller även för Georgien acceptabelt innehåll
    – misstanken finns ju att Frankrike i vanlig ordning kommer att lägga frm en ”franskrealpolitiskt förslag” – alltså ett förslag som är ”gynnsamvinklat” i rysk riktning, beroende på interna franska intressen (bl.a. stort gasberoende).

  173. bestofmankind skriver:

    Sagoberättare?

    Tyvärr har hans sagor blivit sanna verkligheter.

    Har Ni mörka glasögon hela dagen, året runt????

  174. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mararh 5;23

    Om du går tillbaka på bloggen kan du se att jag ständigt har ifrågasatt ”anhanget” (ursäkta språkbruket men när man ser alla lemlästade människor som Ryssland mejat ner blri man både ledsen och förbannad).
    Och även många gånger försökt påpeka detta men i princip mötts av hånande kommentar från ja, du vet vilka!

  175. katarina011 skriver:

    tsolin 5:11
    ”Den här debatten gäller Ryssland och Georgien. Jag skriver inte om amerikansk eller kinesisk utrikespolitik.”

    Som jag redan skrivit i en av mina tidigare inlägg: det som inte syns finns inte, verkar det som. Det är en sak vad saken till synes gäller och en annan vad saken handlar om.
    Vilka krafter står bakom Saakashvili? Vad är det för en markering Ryssland gjorde med sitt agerande? Och varför? Det här är ett spel mellan USA och Ryssland och allt som händer är bara (tyvärr!) collateral damage för dem. Det är bara synd att de flesta
    håller sig sysselsatta med att peka ut ”the bad boy” närdet egentligen finns flera ”bad boys”. Har du sett länken till kartan över gas- och oljeledningar i området?

    http://www.dn.se/DNet/custom-jsp/webbtv/custompopup.jsp?url=/DNet/road/Classic/article/12/jsp/flframeset.jsp%3Fa%3D814551%26d%3D148%26redirectTo%3D/content/1/c6/81/45/51/gergien.swf%26mediaType%3Dflash%26mediaFile%3Dgergien.swf

    Det är mycket enkelt. Det som låter som ”fred, fred, fred!” heter egentligen ”olja, olja,olja!”.

    Next stop: Iran! Vi kommer bara att vakna en vacker morgon och läsa på Bildts blogg ”oj, situationen verkar vara allvarlig!” Vid det läget har vi redan slössat bort en massa tid med att stigmatisera Ryssland. De är inga änglar men det är fel tillvägagångssätt att lätta på sitt samvete genom att ta ställning för ställningens skull.

  176. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Dee Dee Sharp – Är ej ALLA – som STATISKT har fastnat i det ena eller det andra synsättet – på ständigt föränderliga = dynamiska skeenden i wår värld – åt hållet fanatiker ? :-)

  177. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Josef

    Nej absolut inte.
    Det föreligger oerhörda nivåskillnader.

  178. Josef Boberg skriver:

    Dee Dee Sharp – ”Amos Oz säger att fröet till fanatism alltid ligger i kompromisslös rättfärdighet. En fanatiker har alltid rätt till hundra procent.

    – Och så har de ingen humor. Fanatiker är ofta mycket sarkastiska. Humor rymmer förmågan att skratta åt sig själv. Humor är förmågan att se sig så som andra kan se en. Jag har aldrig sett en människa med sinne för humor bli fanatiker.

    En annat motmedel är nyfikenhet.

    – Barn är alltid nyfikna. Och nyfikenhet är grunden för all utbildning, all kunskap. Men nyfikenheten undertrycks ofta av skolsystemet och betraktas som ett tecken på omognad och fåfänglighet.” – slut citat av slutmeningarna på

    http://www.aftonbladet.se/bocker/intervjuer/article430832.ab

    Tänk om wåra ”kära” globala och nationella MaktPyramid-MaktElitNissar – vore som tillräcklig små barn är ? :-)

  179. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Josef 6:03

    Jag tycker verkligen att jag ofta är en riktig ”lullare” – precis på samma sätt som jag skrattar/suckar åt dig och dina ihopknåpade MaktElitNissar.
    De personer som är mest humorfriska i mitt, i stort sett dagliga, umgänge, är mina kära små bissiga starletter.

    Det lilla barnet – Dee Dee Sharp

  180. mararh skriver:

    Dee Dee Sharp
    De som känner till sanningen blir alltid hånad och bespottad av belackarna. De som inte kan eller förstår bättre höjer sig själva genom att kliva på andra.

  181. mararh skriver:

    Ha, ha inte mycket humor i det inlägget. Jag har inte börjat lulla ännu ;)) Kommer senare…

  182. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mararh 6:14

    Det är jag övertygad om ;-)))

  183. Josef Boberg skriver:

    Lillies – Dina uttryckta meningar ovan: ”Helena, – nja…själv äter jag levaxin för ämnesomsättning som inte funkar som det ska till följd av fel på sköldkörteln. Fast det är ungefär som de som får ta insulin, jag får gå och mäta TSH nivåerna då och då och justera nivåerna. Jag tror inte att jag skulle kunna ersätta medicinen med att starta en blogg.” – slut citat.

    Apropå Din hälsa – så undrar jag nu om någon läkare någonsin har undersökt – ifall Du har på tok för låg magnesiumspegel ?

    Och då menar jag ej mg-halten i någon kroppsvätska av typ blodet – därför att kroppens magnesiumspegel kan ENBART mätas genom att vävnadsprover tas – därför att hart när ALLT magnesium i wåra kroppar är intracellulärt.

    Så gå ej på NITEN mg-halt i blodet – som ju säkert Din läkare hänvisar till, troligast… – ifall Du tar upp mg-frågan med vederbörande.

    Mer om det här med magnesiums fundamentala bas-betydelse – för att wåra kroppar skall fungera som ”urverk” under hela livet i kött – på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress

    Lycka till ! :-)

  184. […] Tisdag morgon i Tbilisi Tidig morgon efter en sen kväll i Tbilisi. Det kommer säkert att bli ytterligare en dramatisk dag här. Vi landade […] […]

%d bloggare gillar detta: