Är kriget över?

När natten nu närmar sig i Tbilisi förefaller det som om detta öppna krig i Kaukasien går mot sitt slut.

I allt väsentligt tror jag att Ryssland nu uppnått de militära mål man satte upp för sin operation.

Under dagen förefaller man ha säkrar kontrollen över den omstridda Kodori-dalen. Dess befolkning har enligt uppgift nu evakierats till det övriga Georgien.

Frankrikes president Sarkozy befinner sig just nu någonstans i luften mellan Moskva och Tbilisi, medan ett antal presidenter tydligen håller på att kämpa sig fram landvägen från Baku.

I Moskva har presidenterna Sarkozy och Medvedev kommit överens om ett antal punkter. Utomordentligt.

Eftersom jag inte sett dem i detalj vill jag inte bedöma dem i detalj, men de förefaller inte i alla delar vara identiska med de punkter som utrikesminister Kouchner fick stöd för här under gårdagen. Förhoppningsvis är skillnaderna lätta att överbrygga.

Om kriget nu är över innebär dock detta knappast att freden infunnit sig.

I många avseenden har situationen när det gäller möjligheterna att uppnå en fungerande fred påtagligt försämras. De s k frusna konflikter som nu med sådan kraft blossade upp kommer att vara med oss under mycket lång tid framöver.

Säkert kommer det att föras en betydande diskussion om hur detta krig startade.

Svaret på den frågan beror i hög grad på vid vilken tidpunkt man börjar berättelsen och hur brett det perspektiv är som man vill anlägga på konflikterna här. Det handlar om en situation som alls inte var frusen – utan som kom att hettas upp i ett allt hetsigare tempo intill dess att detonationen kom.

Många oskyldiga människor har fått sätta livet till. Det gäller med all sannolikhet offer för den omfattande georgiska artilleribeskjutning mot Thsinvali i Sydossetien liksom för dem som drabbats av effekterna av de ryska bombningarna runt om i Georgien.

Från rysk sida hävdas att dessa bombningar riktats mot militära mål.

Så var det säkert. Men såväl Kosovo-kriget 1999 som Libanon-kriget 2007 visade ju med all önskvärd tydlighet att också sådana insatser leder till betydande civila förluster. Det finns ingen anledning att tro att det ryska flygvapnet är bättre på precisionsinsatser än vad dess amerikanska och israeliska motsvarigheter tidigare visar sig vara.

Hotellet i Tbilisi där jag bor brukar normalt vara fullt av besökande affärsdelegationer av olika slag. Den georgiska ekonomin har genom reformpolitiken utvecklats utomordentligt väl.

Men nu finns här så gott som bara krigskorrespondenter och en och annan kringirrande minister eller motsvarande. Och när dessa försvinner riskerar det att bli rätt tomt.

Landet kommer att behöva humanitär och ekonomisk hjälp för att komma på fötter igen efter detta krig. Och jag är övertygad om att ett tydligt europeiskt samarbetsperspektiv kommer att vara av mycket stor betydelse för att ge denh georgiska politiken en ny inriktning i en i grunden förändrad situation.

Vid fyra-tiden i morgon bitti hoppas jag kunna lyfta härifrån för att komma fram till mötet med EU:s utrikesministrar i Bryssel vid tio-tiden. Och någon gång senare under dagen hoppas jag kunna komma tillbaka till Stockholm.

Det känns som om det var mycket längesedan jag var där.

179 Responses to Är kriget över?

  1. mararh skriver:

    Tack för informationen!

  2. knightone skriver:

    Tack.

    Ja… man påminns om sina egna kommentarer ibland:

    —-

    knightone Säger:
    augusti 8, 2008 kl. 7:24 är

    Bilder som kablats ut nu på morgonen ser ut att visa Georgisk militär använda ostyrt raketartilleri.

    Det är svårt att se syftet bakom anvädnandet av ett sådant vapensystem mot annat än en större invasion eller pansar.

    Dessutom används attackflyg.

    Kort sagt: Georgien verkar använda oproportionerligt militär styrka mot separatisterna. Och det gynnar självfallet dom som vill se Ryssland ingripa.

    —–

    Naturligtvis berättigar inte den beskjutningen Rysslands agerande. Däremot är det viktigt att hålla i minnet.

  3. smalanningen skriver:

    Ett eftertänksamt och i min mening starkt inlägg där du nu också tar hänsyn till den faktiska georgiska aggressionen i det hela gör att jag känner mig mer tillfreds. Vi vet att du i grunden kämpar för fred – alltid, överallt – men jag känner ett vi nu har fått en vinkling från din sida om att det hela är svårare än att Ryssland är en ensam agressor i den här konflikten.

    Så stort tack för uppdateringen Carl Bildt.

  4. bestofmankind skriver:

    Trots att du, Carl Bildt, inte är bland de som lyckades med ett avtal med Medvedev är din resa till Tbilisi mycket värdefullt som moraliskt stöd, och för att kunna bedöma humanitära och ekonomiska hjälp till drabbade områden.

    Men ditt jämförelse med Hitler var faktiskt onödigt.

  5. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Carl Bildt – Kan ju nu undra över om ”Världens Starkaste Vapen” = Dialogen – var det som knäckte vapensystemen ?

  6. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Då är det bara att hoppas att ”punkterna” går att komma överens om.

    Tack för sedvanlig blixtsnabb uppdatering!

  7. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Varför måste ”best-före-datum” alltid komma med en plump avslutning?

  8. soli01 skriver:

    Tack utrikesministern för en mycket bra blogg även denna dag och den ligger i framkanten av alla tidigare bloggar.
    Någon tidigare här sade att det var bra att Du åkte till platsen och jag instämmer, det visar att rädslan är inte Ditt vapen.

  9. soli01 skriver:

    göteborslullaren – är faktiskt beredd att hålla med.:-)

  10. bestofmankind skriver:

    göteborgslullaren 5:59

    Det är en påminnelse att nobody is perfect!

    Förresten gratulerar till dig, du kan vara humant och allvarlig (som 3 (?) av dina senaste inlägg). :-)

    Fortsätt med det. För att för mig, är det roligare att vinna över en diskussion genom fair play, d v s utan person angrepp.

  11. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    soli01 6:05

    Tack, det värmde ;-))

  12. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    ”best-före-datum” 6:08

    Jag låter en annan person svara för min räkning ang. din begreppsförvirring över fair play contra personangrepp.

    Var god titta på tråden ”Tisdag morgon i Tbilisi” (mararh 5:23)

    I övrigt gläds jag över att din positivism över mina 3? inlägg ;-)))

  13. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Bäst-före-datum – Är Wi all ej i grund och botten PERFEKTA – jämförda med oss själva !

    Varför skall Wi av vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av alla världsmedborgare – så gott som alltid NedLåta oss till att jämföra oss själva med någon enda annan ? :-)

    Det är ju STRESS-generator nummer ETT – som Wi fått som en helvetisk ”gåva” av bl a MaktPyramid-MaktElitNissarnas påhittade religioner för ca 6000 år sedan, tyvärr tyvärr… – i mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett i vart fall.

    Hur länge skall Wi tillåta att det ”förföljer” oss – för att ej säga i hart när ALLT mer eller mindre diktatoriskt styr wåra dagliga liv ?

    Tänkvärt ?

  14. bestofmankind skriver:

    göteborgslullaren 6:16

    Man skall alltid försöka spela fair play oavsett färg, glöm inte det.

    Det inte bara glädjer mig att du kan vara allvarlig, det var även imponerande. Om jag håller med eller inte är en annan sak. :-)

    Adjö för idag.

  15. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    6:22

    Buenas tardes, muneca mia!

  16. Writer'n skriver:

    Mens jeg var på reise i Georgia i fjor sommer avfyrte en Russisk SU jager en luft til bakke rakett ned på Georgisk område ved Tskinvali (hovedveien) S-Ossetia. Den eksploderte ikke, så den kunne studeres nøye. Samme sommer avfyrte et Russisk kamphelikopter flere raketter mot administrasjonsbygningen i Kodori Gorge ( Abkhazia). Alle krenkelsene av georgisk luftrom må også regnes med.

    I Juni sendte Russerne inn 2000 ekstra ”fredsbevarende” soldater til Abkhazia for å bygge ny jernbane. Jernbanen frakter panservogner og militærmateriell til separatister og Russere i Abkhazia den ene veien, og bygningsmaterialer til OL byen SOCHI 2014den andre veien. Abkhazerne har gjennomført en storstilt kampanje for å få tyrkiske abkhazere til å flytte til Abkhazia. Det står jo en del ledige hus der etter at majoritetsbefolkningen ble rensket ut. Russerne gav i sommer ut en flott brosjyre i Russland som beskrev utbygningsmulighetene av turisthoteller i Abkhazia for Russiske forretningsmenn. De fikk enerett på utbygging av strandsonene. I Juli kom det trusler om likvidering av den georgisklojale S-Ossetiske lederen. Flere biler ble sprengt av separatister med radiostyrte ladninger av russisk fabrikat. 7. august begynte separatister å skyte mot den georgiske befolkningen i Tskinvali. Saakasvili rykket inn med styrker for å forsvare dem. Dermed rykket et betydelig antall russiske stridsvogner, som tydeligvis stod parat, inn og kampene ble intensiverte fordi georgiske styrker prøvde å hindre dem i å trenge inn på georgisk territorium. Saakashvili bad om våpenhvile, men fikk ikke kontakt med separatistene. Så kom de første jagerflyene..fra Yerevan sier militære kilder. Russerne har væpnet separatistene både i S-Ossetia og Abkhazia. De har også delt ut russiske pass til alle som ville ha.I 2007 investerte Russland 200 mill dollar i Abkhazia i følge Abkhazernes offisielle website. Var det for å være snille med lokalbefolkningen?

    Hvis noen tror dette handler om russernes humanitære bidrag til verdensfreden ved en heroisk redning av lokalbefolkning de selv har delt ut pass til, der rebellen Saakashvili har opptrådt ”som en galning”, har de gått på Russernes gedigne propagandaløgner som er i samme dimensjon som Goebbels kvern. Og i denne konflikten har de vært særdeles dyktige. Men det kan de jo også være når staten kontrollerer alt som kommer ut av media. Sammenlign deres humanitære redingsaksjon i Sør Ossetia med destrueringen av Grozny, og de summariske henrettelsene og massakrene de har gjennomført der. Tell gjerne med de fler enn hundre journalistene som har blitt drept i Russland siden putin kom til makten, og sammenlikn med de journalistene de drepte og intensjonelt prøvde å drepe i dagens konflikt.

    Det kan selvsagt være at alt jeg har sagt her er bare løgner.

  17. mararh skriver:

    bestofmankind

    Dee Dee har alltid en räv bakom örat och en limt i ögonvrån när han kommenterar andra här på bloggen ;)) Det blir en lek med ord och inte bara påhopp. Läs och lär. Han är en sharp retoriker ;))

  18. mararh skriver:

    ”glimt” skulle det vara

  19. Pravoslavac skriver:

    Bra, det här var det bästa och mest balanserade inlägget av Bildt angående Georgien. De första inläggen kanske var styrda mer av känslor än av eftertanke.

  20. mossfeldt skriver:

    Kanske dags att föra över det bistånd, som jag förstår att sverige fortfarande ger till Ryssland, till återuppbyggnaden av Georgien.
    Helt ofattbart att skattepengar går till Ryssland som börjar skramla med vapnen så fort någon tidigare del av det ryska imperiet agerar på ett sätt som inte passar.

    Dagens Ryssland är ett hot mot hela Europas säkerhet. Dra in bistånd och sluta handla med dem så att den ryska ekonomin fryses. En viktig del är oljan och gasen som måste ersättas med andra energikällor eller hämtas från annat håll.

  21. mrmhalland skriver:

    Verkligt glädjande att det ser ut att vara färdigmördat.
    Som vanligt instämmer jag med tidigare inlägg att jag också är mycket tacksam för Carl Bildts direktinfo.
    Jag måste säga att jag misströstade för ett par dagar sedan och undrade om vi människor överhuvudtaget utveclats de senaste 60 åren.
    Just då verkade allt lika barbariskt, nu som då.
    Trots de hemska sidor vi fått se den senaste veckan kan man ändå konstatera att EU faktiskt är en organisation som verkar för fred.
    Så mycken blixtinkallad diplomati (som troligen också hade verkan) har vi nog aldrig sett.
    Just att politiker satte sig i sina ozondammsugare och faktiskt ramlade rätt in tycker jag var fantastiskt.
    Jag eftelyste en liknande operation när den värsta krisen i Burma var i September och alla betydande diplomater var samlande i New York (eller om det var Washington).
    De kanske inte läste inlägget förrän efteråt :-)

  22. soli01 skriver:

    Write`n – varför skulle Du hitta på detta. Tack för en intressant rapport från området! Liknande har även sagts här vid nyhetsrapporteringarna!

  23. Torsten skriver:

    Carl Bildt,

    En gång för flera år sedan talade Du om visionen om EU som en stor fredsrörelse. Kom inte exakt ihåg hur Du uttryckte Dig då.
    Nu har Du och Dina kollegor med kraft bevisat detta.
    Jag blev imponead för flera år sedan när jag lyssnade på Ditt tal.
    I dag är jag inte bara imponerad. Jag är mycket stolt över att vara en Svensk Europè.

    Tack Carl Bildt.

  24. mrmhalland skriver:

    Ja Torsten,

    Vi vet väl inte riktigt ännu om det är eldupphör som gäller eller om det blir stabilt, men visst har EU visat sig ha ”odlat fram” ett stort antal skickliga förhandlare med fred längst upp i agendan ?Jag har ingen aning om vad var och en av dem har gjort, men deras blotta närvaro har säkert gjort väldigt mycket.
    Man pratar ju mycket om att lobbyister nästan styr i både USA och EU.
    Snacka om ett gäng tunga lobbyister !

  25. swedeneurope skriver:

    Noterar med visst intresse att även Bildt nu medger att frågan om vem som startade striderna i Sydossetien inte är solklar samt att även oskyldiga människor fallit ”offer för den omfattande georgiska artilleribeskjutning mot Thsinvali i Sydossetien..”

    Efter en snabb genomgång av svensk, fransk, engelsk, dansk, amerikansk och rysk media verkar det nu som om det bara är Saakashvili och McCain som menar att Georgiens president är helt utan skuld i dessa händelser.

  26. swedeneurope skriver:

    Mossfeldt:
    Vet du vad det är för bistånd till Ryssland? Är det ytterligare något alternativt genusprojekt? Om vi drar in sådana projekt blir säkert både den ryska regeringen och vi svenska skattebetalare glada..

  27. idun1 skriver:

    Josef Boberg:
    Ursäkta mig, men jag tycker att den besynnerliga grafiken i dina inlägg avsevärt försvårar möjligheten att förstå innehållet. Den skymmer tyvärr och gör det väldigt svårläst. Är det verkligen din mening? Eller har du något fel på tangentbordet??

  28. visionara skriver:

    Kriget är kanske över, men konsekvenserna av Rysslands aggressionspolitik har inte ens tagit sin början.

    Som du skrev i ett annat inlägg Carl Bildt kommer konsekvenserna av det inträffade att bli betydande, inte minst för europas vidkommande.

    Jag ser framför mig följande.
    1. En i väst långvarig och allvarlig misstro mot Ryssland som land för investeringar (vem vill investera i ett land som tar lätt på internationella överenskommelser och förpliktelser)
    2. En till följd härav allvarlig nedgång i den ryska ekonomin (igår fick moskva-börsen skrämselhicka medan europas börser stod still; idag togs ett glädjeskutt på moskva-börsen så snart Medvedevs tillkännagivande av eldupphör blev offentligt medan rörelserna på europa-börserna var måttliga).
    3. En i väst allt mer utbredd misstänksamhet mot Rysslands motiv i säkerhetspolitiskt avseende och en anledning för europas alla länder att nu ”se om sitt hus”, resulterande i en ökad och välbehövlig säkerhetsdebatt där en eventuell Nato-anslutning inte alls kommer att framstå som så främmande som före kriget i Georgien (skulle te.x. inte förvåna mig om debatten om Nato-anslutning nu kommer att blomstra upp även här i Sverige).
    4. Ett ökat och unisont stöd för georgiens befolkning i form av huminitärt och ekonomiskt stöd (på min avatar ser ni det Georgiska statsvapnet; ett sätt för mig att visa min avsky mot rysk arrogans och aggressionspolitik).
    5. Ett hos den den georgiska befolkningen ökat stöd för Saakasjvili (bara idag har hundratusentals människor samlats i Tiblisi för att visa sin enighet mot den ryska aggressionspolitiken och sitt stöd för sin folkvalde president).

    Så sorry Putin/Medvedev. Jag tror faktiskt att det var ni som till slut drog det kortaste strået i dennna konflikt. Ni har genom ert agerande framkallat konsekvenser som jag tror att ni inte kunde drömma om trots eran skickligt genomförda propaganda, men jag vill samtidigt tacka er för att ni rensat fjällen från våra ögon.

    Slutligen hoppas jag, och detta riktar jag särskilt till dig Carl Bildt, att den svenska regeringen nu miljöprövar den ryska gasledningen genom svenskt territorium minutiöst och helst, om det är möjligt, även ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv. I det senare perpektivet kan man inte – det har händelserna i Georgien visat – lita på att Ryssland, med dess nuvarande ledning, skulle följa ingångna förpliktelser och avtal. Istället måste man anta att Ryssland, med dess nuvarande ledning, inte skulle dra sig för militära operationer på svenskt territorium så snart de ansåg att det förelåg något hot mot i deras tycke ryska gasledning.

    Min rekommendation är alltså att sätta stopp för planerna på den ”ryska” gasledningen och använd då gärna liknande typ av svepskäl som vi sett Medvedev och Putin använda i Georgien.

    M v h

    Visionären

  29. mrmhalland skriver:

    idun1 :

    Jag känner inget behov att att försvara Josef, men jag vill gärna kommentera ditt inlägg.
    Mellan alla upprepningar, konstig stavning och lite ordbajseri döljer sig mycket väsentliga budskap.
    Ibland filosofiskt och ibland väldigt konkret.
    Man måste läsa Josef minst 2 ggr för att förstå, men, jag tycker att det är värt det.
    (undrar om inte det också är hans syfte ?)

  30. visionara skriver:

    Får jag tillägga, för den som tvivlar på vad jag menar, att ingen av de punkter jag räknat upp ovan är gynnsamt för det ryska folket. Lika väl som Saakasjvili spelat ett högt spel med sina egnas väl och leverne, anser jag att Putin och Medvedev gjort detsamma fast i annan klädnad.

    Ska Saakasjvili avsättas för att han inte tillgodosett sina egnas väl och leverne bör även Putin och Medvedev avsättas för att inte ha tillgodosett det ryska folkets väl och leverne.

    M v h

    Visionären

    PS. Trodde väl aldrig att jag skulle ta åt mig av Josefs MaktPyramidNisse-ordbajseri. :-)

  31. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    swedeneurope 7:01

    Se upp!
    På denna blogg finns en donna som gått många kurser i facklig regi som behandlar s.k. ”härskartekniker”. Ordet feminist räcker ej för att beskriva henne – hon är i stort sett dubbelt upp av allting.
    Som du kanske redan känner till är hilary hennes dopnamn och hon är argsint av bara fan, dessutom är hon drivande kraft bakom ”kvinnosaksbiståndet” till Ryssland. Rent privat är hon även en stor beundrare av Putin.
    Nu är du i alla fall förvarnad!

    Dee Dee Sharp – visserligen för kvinnosaken (men på ett litet annorlunda sätt)

  32. tg46 skriver:

    Vi har inte hört ett ljud från Mååna eller Ohly angående senaste dagarnas händelser. Kanske håller Sahlin på istället att finputsa sitt senaste förslag för a-kassa eller något annat spännande event. Har hon verkligen ingen åsikt alls på vad som händer i världen? Det är skrämmande.

    cheers
    tg46

  33. mrmhalland skriver:

    tg46 :

    Jodå, idag hörde jag att de KRÄVER att utrikesnämnden kallas samman med anledning av det pågående kriget.
    hmm…efter närmare en vecka ?
    Jaja…vi är vana vid deras reaktionsförmåga.
    Denna gången var det bättre.
    Inte SÅ långt efter att kriget förklarats slut :-)

    Detta medans utrikesministern gjorde vad han och Sverige kunde, handgripligen, PÅ PLATS !

  34. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    idun1 7:12

    Mitt råd till dig ang. den hemsnickrade new-age-amatör-filosofen Josef är att helt enkelt hoppa över hans kommentarer innehållande flumförvirrade s.k. budkap om MaktElitNissarnas och de levande björkarnas hemliga symbios.

    Han är en man med mjukt sinnelag och accepterar säkert att beslutet är helt och hållet ditt – och ej hans – även betraktat i ett mer skleroserande perspektiv.

    Dee Dee Sharp – en verklighetsnära drömmare

  35. visionara skriver:

    Och till er ryska MaktPyramidNissar som till äventyrs läser denna blogg.

    Sanna mina ord!

    En återgång till kalla kriget ligger sannerligen inte i vare sig ert eller det ryska folkets intresse. Se hur det gick för er förra gången.

    M v h

    Visionären

  36. Pravoslavac skriver:

    Jag läste förresten att EU nu diskuterar hur Ryssland ska bestraffas. Kommer EU straffa Ryssland lika hårt som USA bestraffades efter att de bombade Serbien i 78 dagar (dvs inte alls)?

    Eller är det kanske så att dubbla måttstockar används?

  37. mararh skriver:

    Dee Dee
    Jag sitter och skrattar för mig själv. Dina inlägg går inte av för hackor. Visst är du för kvinnosaken – på ditt annorlunda sätt ;)) Starletterna har säker väldigt roligt i ditt sällskap.

    Hillary
    Jag skrattar inte åt dig. Jag lovar! Men…Dee Dee är bara för mycket….;))

  38. mrmhalland skriver:

    Pravoslavac :

    Jag tycker det är konstigt att man diskuterar straff innan man har diskuterat skuldfrågan.
    Självklart ska inte EU rygga för Ryssarna, men det vore nog oklokt att försöka straffa dem utan rejält på fötterna.
    Jag utgår ifrån att det inte handlar om militär bestraffning….I så fall hoppas jag att Sverige först lämnar EU, med den möjlighet vi har att försvara oss :-)

  39. tsolin skriver:

    Mycket informativt av Bildt. Tack för denna exklusiva uppdatering. Verkligen en unik blogg så tillvida.

    Writer´n 6:27
    Tack för Ditt utmärkta och mycket klara inlägg. Fortsätta att kommentera – Du verkar ha djup kunskap om Georgien och fakta är vad som behövs i det bludder av oseriösa kommentarer som dykt upp de senaste dagarna (ett antal riktigt seriösa kommentarer också förstås men ganska mycket bludder, antiamerikanism och stryka-Ryssland-medhårs-mentalitet)

    Visionara 7:12
    Håller helt med Dig i alla punkter. Ryssland har skjutit sig själv i foten men jag undrar ändå om man dragit det korta strået. Jag hoppas det innerligen men ännu är det för tidigt att säga klart vilka konsekvenserna blir i exempelvis Ukraina för denna ryska kanonbåtsdiplomati. Risken är att många ändå blir rädda för busen Ryssland och det är väl det som bl.a. var meningen.

  40. geneve2 skriver:

    Bestofmankind.. 5.54

    Det var inte Carl Bildt som gjorde jamförelse men Hitler. Det var Medevedev son gjorde den jämförelsen.

  41. mararh skriver:

    Nu till allvaret…
    Jag deltar faktiskt inte i glädjeyran över ”lyckad europeisk diplomati”. Ryssland leker med oss. De dirigerar händelseförloppet och EU:s diplomater springer efter och ber om nåd. Vi har bara sett början på en ny tidsera där Ryssland dikterar villkoren i ett försvagat Europa som vaknat upp för sent. Vässade pennor, papper och skrivbord räcker inte mot vapen.

  42. mararh skriver:

    Om en inbrottstjuv kommer till mitt hus och ingen skäller, då vet han att det bara är att gå in.

    Om en inbrottstjuv kommer till mitt hus och möts av hundskall då vänder han. Utan att ens ta reda på hur stor hunden är.

  43. nilsdentolfte skriver:

    Tack god gud att Georgien är med i Nato eller EU.

    Den lärdom man dra från första världskriget är att man skall välja sina allianser. Där en lite konflikt ledde till en stor, då länder skulle infria sina allianser. Det finns en god anledning att vart och förblev neutralt. Georgien och dess folk verkar vara fullt kapabla sätt till med storkrig över en lite bildtarm i Europa, vars befolkning verkar tycka Ryssland är lite bättre än sin ursprungsland.

    Hoppas vi Gud att inte de Baltiska länderna och Polen provar samma sak, start krig hoppas att EU eller Nato skall backa dem. Hörde dess länder skall skicka sina representanter till Georgien och fri segern. Detta kan vara en start för öststater att börjar tagga Ryssland för få igång en nya konflikt med Nato/Eu med bakning.

  44. mrmhalland skriver:

    mararh :

    Men…om Ryssen kommer till Sverige möts han av en söt guldhamster, tror du han ryggar ?

  45. swedeneurope skriver:

    geneve2:
    Bildt drar faktiskt in Hitler i resonemanget på denna blogg (se tidigare dagars inlägg). Han är dock inte ensam om det – Saakashvili, CNN & Co, Putin / Medvedev m.fl, m.fl. har använt liknelsen. Lite irriterande för historieintresserade eftersom inmarschen i Sudetenland (som de flesta hänvisar till) har rätt lite gemensamt med just denna konflikt.

  46. mararh skriver:

    mrmhalland
    Vem är denne söte guldhamster….du ;)))

  47. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mararh 7:43

    Underligt men sant (och nu är även jag allvarlig) – jag har en exakt likadan skeptisk förnimmelse. Telepati?

  48. mrmhalland skriver:

    swedeneurope :

    Det har ju det gemensamma att man hävdar att man har rätt att rädda sina medborgare var de än finns.
    Det är ju självfallet därför Ryssarna har delat ut pass frikostigt i dessa provinser.
    Att man råkar nämna Hitler är inte något fel, tvärt om, låt oss alltid påminna varandra om vad den mannen ställde till med och låt det aldrig upprepas.

  49. swedeneurope skriver:

    Göteborgslullaren:
    Noterat. Då får jag väl göra en pudel. Alternativt kan jag ju försöka avleda uppmärksamheten med att beskylla Sarkozy för att på något konstigt sätt ligga bakom striderna i Sydossetien…

  50. mrmhalland skriver:

    mararh :

    :-))

    Tänkte nog mer på vårt försvar :-)

  51. soli01 skriver:

    mararh – om min hund skäller när inbrottstjuven hälsar på men han går in i alla fall, vad gör jag då?
    Det kan även översättas till politiken just nu. Lilla Georgien skulle stoppa ”inbrottstjuven” Ryssland genom att agera och det slutade med att tjuven bara klampade på.:-)

  52. visionara skriver:

    Tsolin 7:41

    Rädsla=vilja till förändring=motstånd mot det som skrämmer (i allt fall bland fria stater).

    Därför tror jag att många anhängare till Nato nu fått vatten på sin kvarn, inte minst Ukraina. Också de tveksamma har antagligen övertygats vilket innebär att det blivit fråga om när, inte om. Detta ser jag som ett stort bakslag för Ryssland.

    M v h

    Visionären

  53. mararh skriver:

    Någon föreslog här tidigare att vi borde gå med i NATO. En av tankarna bakom Lissabonfördraget varjatt ta ibåde andra och tredje pelaren in i första pelaren. Det är en del i ett säkerhetstänk för hela EU. Går vi med i NATO kan vi inte längre skrika ”neutralitet”. Om Lissabonfördraget går igenom däremot, kan vi säga; vi hade inget val som EU-stat,. Vi kan fortfarande hävda neutralitet eftersom vi inte är ”ansvariga”. Ingen talade ju om för Sverige när vi gick med 1995 att EU var på väg att slå samman pelarna. (Hmpfr)

  54. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    swedeneurope 7:57

    ;-))

  55. mararh skriver:

    mrmhalland
    Jag förstod det. Retades bara lite ;)))

  56. mrmhalland skriver:

    Helt OK mararh,

    Jag tål det :-)

    och uppskattar det :-)

  57. mararh skriver:

    Soli0
    Det var bara ett försök till putslustig analogai. All vet ju att inbrottstjuvarnas största skräck är hundar. Du är ju gammal polis. Du vet vad jag menar;))

  58. mararh skriver:

    soli0
    Dessutom var inte Georgiens hund så stor ;)))

  59. Writer'n skriver:

    Etter å ha snakket med Georgiske venner nå i kveld er det klart at den humanitære katastrofen er enorm. Det snakkes bare om drepte i Tskinvali i Sør Ossetia, men etter det jeg hører ligger det drepte soldater over alt. På veier, i gater og i skogholt. Russerne har slaktet ned store deler av den georgiske hæren. Forsvarløse soldater på flukt fra fronten har blitt massakrert,eller skutt point blank. For en befolkning på 4-5 millioner er dette ødeleggende. Det snakkes om at Georgia har blitt satt 10-20 år tilbake i utviklingen.

    For å forstå Georgiernes reaksjoner og følelser, og snakket om at de også har vunnet noe, må man ta i betraktning deres verste frykt: Å bli okkupert av Russerne. Denne frykten ligger dypt rotfestet hos alle ex-sovjetstater. Det er derfor en seier å IKKE bli okkupert av Russland. Den noe merkelige samlingen i Tbilisi av ex-sovjetstatsledere som foregår nå er en solidaritetshandling man skal merke seg, og tolke på bakgrunn av de redsler innbyggerne opplevde under kommunismen. Dagens Russiske tyranni oppfattes ikke forskjellig fra dette. Man kan også på bakgrunn av dette forstå hvorfor Saakashvili beordret ild mot de 150 Russiske panservognene som invaderte Sør Ossetia og Georgisk territorium.

    Her holder ikke vanlig vestlig logikk og tradisjonell rasjonalitet. Historien bak må forstås.

  60. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mararh 8:02

    Och vad förespråkar du personligen (om du är helt fri att välja och vare sig blickar med dina juridiska el. andra ”tvingande” ögon)?

    OBS! Åter ett allvarligt inlägg från mig, så med ”tvingande ögon” menar jag ej dina
    självlysande gröna!

  61. mrmhalland skriver:

    Lullaren,

    Du skröt i Söndags om di brunch….
    Blev det på Linnégatan ?
    Finns den krogen kva ?
    Den hette något med siffror…nästan mitt emot SE-banken (vid en 7-eleven butik)
    När jag bodde i Götet hade de den bästa brunchen i stan.
    En Bookmaker med äggröra vid sidan, juice, mycket kaffe och en stor stark :-)

  62. visionara skriver:

    mararh 8:02

    Att sverige är neutralt hävdas inte längre av ngn, inte ens av sossarna. Det du tänker på är alliansfrihet i krig, men inte ens detta är säkert att det är en doktrin som håller för oss, just med tanke på EU-medlemskapet.

    Om detta talas f.ö. i det senaste försvarsbetänkandet.

    Jag har inte hört talas om att Lissabonfördraget har ngn avgörande betydelse i detta hänseende.

    Kanske är jag bara okunnig.

    M v h

    Visionären

  63. swedeneurope skriver:

    mrmhalland:
    Vissa moment kan man alltid jämföra. Det finns dock ett stort antal konflikter i vår världshistoria och många av dem som passar betydligt bättre som liknelse. I detta fall är jämförelsen med inmarschen i Sudetenland framför allt olämplig p.g.a. två skäl – Saakashvilis begränsade trovärdighet beträffande demokrati (till skillnad från Tjeckoslovakiens regering anno 1938) samt respekt för minoriteter (än en gång till skillnad från den tjeckoslovakiska regimen).

    Saakashvili kan knappast ha trott att en charmoffensiv med artillerigranater skulle övertyga Sydossetierna om att de inte hade något att frukta från ett georgiskt styre och därför inte behövde fly undan de avancerande trupperna. Jag kan tänka mig ett antal andra strategier som kunde ha uppnått detta mål – men knappast den militära äventyrspolitik som den georgiska presidenten tyvärr utsatte sitt folk för. Nu behövs stöd från hela världen för att se till att det georgiska folket inte drabbas av konsekvenserna av deras ledares misstag.

  64. soli01 skriver:

    mararh – saknar ord.:-))))

  65. mararh skriver:

    visionara
    Självklart är vi inte neutrala. Har vi någonsin varit? Jag var ironisk! Hela säkerhetssamarbetet som nu ligger i andra pelaren går enligt Lissabonfördraget in i första pelaren. Enligt vad jag erfarit, dock ej vetenskapligt källkritiskt granskat, anses det av många folkrättsjurister att förlängningen av detta skulle innebära ett militärt samarbete på sikt.

    Dee Dee
    Mer pengar till försvaret! Jag är ingen förespråkare av militärt våld, men det räcker inte att använda tänderna mot den som riktar ett vapen mot en.

  66. mrmhalland skriver:

    swedeneurope :

    Mitt syfte var inte att kasta skulden på någon part.
    Det kan inte ens de som är mycket insatta, som diplomater, ministrar etc.
    Jag tycker bara att det har blivit fel som det nu är, att så fort någon nämner Hitler, så slutar alla läsa.
    Oavsett vad man skriver om honom.
    Jag tycker det är oerhört viktigt att vi ständigt påminner, framför allt yngre, om vad som verkligen hände.
    Det finns ju faktiskt grupper som (som Tage Danielsson sa) påstår att det som verkligen hände, egentligen aldrig hänt.

  67. tsolin skriver:

    Writer´n 8:08
    Mycket intressant det Du skriver och fruktansvärt tragiskt om det stämmer.

    Visionara 7:59
    Jag börjar luta åt Din analys. Detta kan inte annat än leda till en våg av Rysslandsrädsla och Rysslandshat i de postsovjetiska staterna (och i Östeuropa som helhet).

    Detta bör rimligen stärka dessa lönders övertygelse att snarast gå med i NATO. Såtillvida kanske den fruktansvärda tragedin i Georgien kan ha det positiva med sig att den ytterligare fjärmar Östeuropa från Ryssland. Bra så!!

    Ju mer av buffert vi kan bygga upp mot busen desto bättre. Den gråzon som nu finns med icke-NATO-medlemmar i Rysslands postsovjetiska grannskap är mycket farlig och stimulerar hela tiden de neoimperialistiska tendenser som växer sig allt starkare i Ryssland.

    Jag hoppas verkligen också NATO är beredd att ta emot Georgien och Ukraina i första hand. Risken finns att mjukisar inom NATO (Tyskland i första hand, som sålt sin själ till djävulen för gas och olja) kommer att bromsa.

    Här behövs mycket starkt amerikanskt ledarskap. Jag tror bara McCain kan ge detta – Bush klarar inte av det under sin återstående tid och Obama har för mycket av mjukiskille över sig för att tas på allvar i Moskva och andra huvudstäder.

  68. visionara skriver:

    mararh

    Ok. Jag var visst bara okunnig. :-)

    M v h

    Visionären

  69. mararh skriver:

    Dee Dee
    Vad förespråkar du själv?
    Jag anser för övrigt att det inte är tillrådligt att hålla sig utanför NATO längre. Men vad vet väl lilla jag en av de sista jet-setarna från Rivieran ;)))

  70. soli01 skriver:

    Writer`n – om det är sant att flyende georgiska soldater mejades ned, måste detta vara ett stort brott mot alla principer även i krig. Låter mera som ett utplånande av dess armè!

  71. mararh skriver:

    Är det för övrigt bara jag som har märkt hur befriande tyst det har blivit på bloggen från somliga ;)))

  72. swedeneurope skriver:

    mrmhalland:
    Så länge man är medveten och ärlig om de skillnader som finns mellan jämförelseobjekten så håller jag med dig om att det är ytterst lovvärt att hålla historien levande. Det jag förstås vänder mig mot är att det närmast blivit en reflex i dagens värld att alltid jämföra allt med Hitler. Varför inte ibland jämföra med Turkiets invasion av Cypern? Ålandskonflikten? Kosovo? Nagorno Karabakh? Marockos ockupation av Västsahara? o.s.v.

  73. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mrmhalland 8:08

    Hela Linnégatan kryllar av restauranger nu för tiden och jag måste erkänna att jag inte vet riktigt vilken du menar. Var det länge sedan du bodde i Göteborg? I sånt fall kan jag försäkra dig om att kroglivet har förändrats (faktiskt på ett mycket positivt sätt med massor av nya, spännande kök – och t.o.m. en sänkt prisbild).
    Kan dock säga så mycket att jag ej intog brunchen på Linnégatan – av personliga skäl vill jag ej namnge etablissemanget, tyvärr) ;-))

    DDS

  74. visionara skriver:

    Tsolin

    Du pekar på ytterligare en negativ konsekvens för Ryssland med detta spektakel. Man riskerar att spela det amerikanska presidentvalet helt i händerna på McCain.

    M v h

    Visionären

  75. Bob van den Eijkhof skriver:

    ok back to the issue… =)

    To this day we know Russia is the stronger country military wise, they have put their fear into Georgia by showing just that (entering the country with with an unnecessary abundant force, killing a vast amount civilians and then leaving again like nothing had happened)… hoping this fear will generate respect and future obedience to the Mother country. However and I quote… no, not from the Bible but from a known green midget source saying ”Fear leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering” I pray the latter will not come to be, for the the day will surely come when Russia has burned its own bridges across the world and when allies are running short.

    As it is today what has happened will be forgotten in the stream of news from the Olympic Games, another thousand or so people have lost their lives due to Russians atempt to set the status que in balance. but in the end of the day we now that ” Fear is the path to the dark side”!

  76. mrmhalland skriver:

    göteborgslullaren :

    Med risk för att ge lite gratisreklam undrar jag om inte den hette 12-01…??

    Jaja…det var 15 år sedan, mycket vatten har runnit under götaälvsbron sedan dess :-)
    Det är ialla fall en himla mysig stad.

  77. visionara skriver:

    mararh 8:25

    Nej, jag noterar detsamma.

    F.ö. undrar jag vad åsikten är hos dem som läser denna blogg. En liten poll således:

    Vill ni att svenska regeringen verkar för ett svenskt medlemskap i NATO eller inte?

    För egen del svarar jag JA!

    M v h

    Visionären

  78. mrmhalland skriver:

    visionara :

    Allt annat vore katastrof idag, frågan är ju bara om vi blir antagna.

  79. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mararh 8:23

    Jag förespråkar att vi borde vara medlemmar i NATO. För mig är detta ett självklart ställningstagande utan omskrivningar eller tillägg.

    Tror att även en av de sista jet- setarna vet vad hon vill i den frågan ;-))

  80. mrmhalland skriver:

    göteborgslullaren :

    Det var väldigt vad du var seriös ikväll, är du plötsligt nykter eller plötsligt full ? :-)

  81. Josef Boberg skriver:

    Idun1 – Dina uttryckta meninar ovan: ”Josef Boberg – Ursäkta mig, men jag tycker att den besynnerliga grafiken i dina inlägg avsevärt försvårar möjligheten att förstå innehållet. Den skymmer tyvärr och gör det väldigt svårläst. Är det verkligen din mening? Eller har du något fel på tangentbordet??” – slut citat.

    Neeej – jag har inget fel på tangentbordet, faktiskt… Jag ”ordbajsar” som jag gör helt medvetet, verkligen…

    Detta – därför att vad jag skriver är i o f s helt ointressant i sak egentligen – men vad det eventuellt ”väcker” inom läsaren själv – det kan måhända vara intressant för läsaren som sådan, kanske… :-)

  82. mararh skriver:

    Bob van den Eijkhof
    ”when Russia has burned its own bridges across the world an when allies are running short”

    Om du inte förstår svenska tar jag det gärna på engelska. (Vi befinner oss ändå på en svensk blogg, varför jag föredrar svensk ;)

    Jag får det inte att rimma när du när du säger att ”den dagen kommer när Ryssland har bränt sina broar världen över och när de allierade har kommit till ett kortkommande”. Att bränna sina broar innebär att man misslyckats, att man inte kan återvända. Jag tror inte att det var din avsikt, eller?.

  83. mararh skriver:

    Dee Dee
    Förlåt!! Skrev jag på Italienska ;)) Ja, du vet det är ju inte så lätt att hålla isär språken. Kom ju precis hem från Como. Självklar anser jag att vi måste gå med i NATO!

  84. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Tlg 8:40

    Visst har jag märkt att det blivit lugnt och skönt. T. ex. den store (i alla fall sett i sina egna ögon) nationalekonomen mm mm mm ligger väl hemma till sängs och slickar sina sår efter dollaruppgången och oljeprisraset.

    Saknar dock den lille trollgubben från Byske för oavsett vad han joddlar om är han en frisk fläkt på denna blogg. Man retar visserligen upp sig på honom ordentligt då och då men i grund och botten är han ju bara en oförarglig liten ekorre som månar om sina nötter.

    Dee Dee Sharp – som i morgon seglar sin barkass till Marstrand tillsammans med kumpanen Karl den Store (samt två flinka små bissiga matroser).

  85. Josef Boberg skriver:

    Taaack – HallandKompis – för Din goa backfeed ovan – och detsamma till Visionara !

    Kul också att – Dee Dee Sharp – ”en verklighetsnära drömmare” – också tillåter sig att drömma på sitt sätt !

    GooodNatt Alla… :-) /önskar folkstyres-vännen Josef – snart sovAnde under den NaturLiktVisa = Intelligenta björken – med:

    ”Intelligent Wi kommer att drömma i natt – kan ske, kanske…
    Intelligenta drömmar som Wi aldrig någonsin drömt förut
    Wi drömmer om att det Är Fred och Frid på Jorden
    Därför att Allas Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut !”

  86. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mrmhalland 8:43

    Jag är aldrig varken full eller nykter, jag lullar helt enkelt på.

    ;-)))

  87. mrmhalland skriver:

    göteborgslullaren :

    Låter behagligt :-))

  88. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mrmhalland 9:02

    Erkänner att så är fallet.
    Sedan några år är jag väldigt priviligierad men det skäms jag inte för – jag är ju inte medlem i Partiet (du vet, partiet där den ampra fru Andnor och några andra bittra quinns huserar)

    ;-)

  89. mrmhalland skriver:

    Nej…håll dig därifrån.

    Nyfiken, bor du på båten hela sommarhalvåret ?
    Det har ju inte jag med att göra, men vill du svara så vore det kul.

  90. hillary2 skriver:

    tg46

    du efterlyste vad Mona Sahlin sagt – här är ett exempel på hur och vad hon sade den dag då kriget officiellt bröt ut – Reinfeldt höjde rösten i Vaxholm vilket knappast gjorde att hans budskap gick hem
    http://www.youtube.com/socialdemokraterna

    Urban Sahlin har sedan länge framfört oro över Rysslands mindre goda avsikter beträffande mindre nationer i det som Ryssland upplever som sitt intresseområde
    svensk syn på utrikespolitik brukar inte vara en konfliktfråga såsom däremot svensk EU-politik är

  91. Torsten skriver:

    Det finns som bekant en annan sida av Måna;-)

    Vi har sett den förr, men tål att upprepas.

  92. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mrmhalland

    Nej, för tusan.
    Mitt enkla tjäll är en våning i city. Min barkass ligger förtöjd i närheten av Norra Älvstranden.

  93. hillary2 skriver:

    lullaren

    intresseklubben antecknar

  94. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Nej men se godafton herr Torsten.

    En diskret entré här på bloggen enbart några minuter efter lilla hilary – skumt ;-)))

  95. hillary2 skriver:

    torsten

    nu apar du dig igen – det eller lovprisande av Bildt är det enda du förmår

  96. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Lilla (XXXXL) hilary

    Jag är väluppfostrad och artig – därför svarar jag på mrmhallands enkla fråga om jag bor på båten eller ej.
    Är jag ej politiskt korrekt i mitt uppträdande då?
    Allts sett ur din synpunkt!

  97. mrmhalland skriver:

    Hillary :

    Är de gifta nu Måna och Urban ?
    De verkar ha samma efternamn :-)

    Skämt åsido, Jag tycker att vår regering har gjort mins vad man har rätt att förvänta sig.
    Kan inte även de som tillhör det röda blocket erkänna det ?

  98. Torsten skriver:

    Dee Dee Sharp,

    Jag har hela tiden befunnit mig i detta med tiden behagliga mingel och upplevt att den ene Putinvännen efter den andre troppat av:)

    Men det kan väl inte ungå någon när XXXXXL snubblar in;-)))

  99. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    tycker som UA att det är viktigt att utrikesutskottet sammankallas snarast och att Bildt informerar medlemmarna där
    det är viktigare att dessa informeras än vi här på bloggen
    jag tycker precis som bestofmankind att det var en mycket olycklig jämförelse med Hitler vilken snabbt fångades upp av de andra stora grabbarna i den stora sandlådan och användes på ett liknande korkat sätt
    orent och osunt sätt som tar bort fokus från sakfrågorna
    Finlands utrikesminister verkar agera bättre

  100. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Torsten,

    Ja, verkligen trevligt mingel ikväll som du säger. Hoppas vår gemensamma moatjé
    XXXXL upplever detsamma – eller är hon ett hopplöst fall (ur social synviken)?

    Inte ett pip från ekorren på länge, hoppas han inte snubblat på cementgolvet igen eller råkat ut för något ännu värre – björnen som han ibland svamlar om (eller det svamlet kanske bara kommer ur honom då han kört igång sin ”hemkoksmaskin”).

    Jag ser fram emot den dagen då Norra Västerbotten (tror jag hans lokaltidning heter)
    scoopar med rubriken ”Den udda socialisten som förvandlades till mysgubbe”

    ;-)

  101. Pravoslavac skriver:

    Det spekulerades i förra tråden om ICC skulle göra undersökningar om krigsförbrytelser har begåtts. Nu har beslutet tagits av Luis Moreno-Okampo att ICC ska starta en förundersökning om krigsförbrytelser i Georgien och Sydossetien. Ryssland har hela sagt att de noggrannt dokumenterat alla krigsförbrytelser som begåtts. Dessa kommer garanterat användas som bevis i rättegången.

    Idag inträffade en märklig händelse i hamnstaden Gori. Efter att Ryssland gjort eld upphör och börjat dra tillbaka sina trupper så kom en bomb från ingenstans. Naturligtvis filmades detta av kamerateam som ”råkade” ha sina kameror uppställda och minst en utländs journalist dödades. Jag hoppas att denna händelse reds ut ordentligt av ICC. En snarlik händelse inträffade i Bosnien, ”the Breadline massacre”. Där skulle serber ha granatbeskjutit ett torg mitt framför ögonen på flera filmteam. I efterhand har det bevisats att det inte var serberna som avfyrade granaten. Det var en utstuderad och mycket grym del av mediakriget, granaten avfyrades nämligen av den ”egna” sidan. Denna händelse tillsammans med det fejkade reportaget om ”koncentrationslägret” vände mediabilden till Serbiens nackdel. Jag blir inte ett dugg förvånad om dagens bomb mot Gori, inför utländska filmteam, också visar sig komma från den ”egna” sidan som ett led i mediakriget. Metoderna som användes på Balkan har studerats noga och verkar återanvändas flitigt i den här konflikten. Dagens krig utspelar sig samtidigt på marken, i säkerhetsrådet, i media och på internet.

  102. visionara skriver:

    Hillary och Torsten

    Vad tycker ni om NATO.

    Är det dag att gå med?

    M v h

    Visionären

  103. Torsten skriver:

    Dee Dee Sharp,

    Byskeekorren samalr nötter för vintern nu. Hinner inte med att underhålla oss längre;-)
    Går det att göra hemkokt på nötter? Vi får fråga sakkunskapen när han tar en paus och behagar göra oss sällskap igen;-))

    Mysgubbe:-)))

    Undrar om jag vågar mig på ett litet puss och kram och nyp i sjärten i kväll;-)))

  104. mrmhalland skriver:

    hillary2 :
    Självklart måste frågan diskuteras i riksdagens nämnder och utskott.
    Inte minst i försvarsutskottet.
    Det ser bara lite löjligt ut när oppositionen vill göra en affär av att reagera (som vanligt sent) när de vet att utrikesministern är på ”skådeplatsen”, vilket självklart är viktigare än att sammankalla en massa människor ”för att bestämma tid för nästa möte”.

  105. Torsten skriver:

    Visionären,

    Tack för Dina kloka inlägg i kväll.

    Japp, jag lägger min röst för NATO.

  106. mrmhalland skriver:

    Torsten,

    Den som inte gör det idag har sovit väldigt länge…

  107. Torsten skriver:

    mrmhalland,

    Då får vi försök väcka dom;-)

    God natt,
    Jobbardag tidigt, tidigt;-)

  108. Pravoslavac skriver:

    Mera metoder som användes på Balkan var att samla in stupade soldater, klä om dem i civila kläder och placera dem så att det skulle se ut som att civila ”massakrerats”. Vi får väl se om det dyker upp några tveksamma rapporter om ”civila som massakrerats”. Denna konflikt måste helt klart redas ut av ICC för att klargöra vad som har, och vad som inte har hänt.

  109. hillary2 skriver:

    visionara

    jag förordar ett nordiskt försvarssamarbete
    vi kunde säkert få ett hängavtal typ EES ;-) med våra grannländer som är med i Nato
    men viktigaste av allt är att vi arbetar för goda och kontakter med Ryssland för att uppnå den avspänning vi behöver i vår region
    gärna genom nonaggressionsavtal och andra om Nordpolen t.ex.
    ryska ledare är känsliga och deras egon störs lätt – vi måste lära oss att hantera dem och deras nationalistiska ”äganderättsuppfattning”

  110. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    har du inget viktigare att komma med kanske du borde hålla tyst….
    eller är det så att du vill bestämma över när och vad andra ska säga?? :-)

  111. sladjan skriver:

    Äntligen ett uttalande från CB som är balanserat och som jag faktiskt kan uppskatta.
    Skönt att det är över för den här gången. Mina tankar går till de döda ur civilbefolkningen.

  112. sladjan skriver:

    tsolin 8:20
    Du verkar vara en riktig krigshetsare…
    Hävdar att det behövs hårdnackad Amerikansk ledning i form av John ”bomb-bomb-iran” McCain som vill stanna i Irak i 100 år.
    Vet du ens varför NATO etablerades?

    Med reservation att du är ironisk, fast jag tycker inte ironi bör användas i såna här allvarliga sammanhang.

  113. tsolin skriver:

    Det enda naturliga nu är att Sverige går med i NATO, när vi lägger ner vårt eget försvar.

    Hillary: ”Finlands utrikesminister verkar agera bättre”.

    Finland påtvingades lojalitet mot Sovjetunionen som ett resultat av vinterkriget. De höll igen i 50 år och ryggmärgsreflexen att inte reta björnen finns fortfarande kvar sedan dess. Då var det nödvändigt (för 30-40 år sedan) nu är det rätt fegt. Finnarna prioriterar, liksom tyskarna, sina handelsförbindelser med Ryssland och är ofta väldigt tysta om ryska brott mot mänskliga rättigheterna.

    Samtidigt är finnarna rätt pragmatiska och inte så fånigt ideologiska som svenskar. Sannolikt går de med i NATO något/några år före oss.

    Pravoslavac:
    Det har inte alls bevisats att ”brödmassakern” orsakades av de egna, alltså bosnjakerna. Det är en teori som framförts av den serbiska propagandan och fångats upp av en hel del historierevisionister i väst.

    Jag vet inte den fulla sanningen men jag vet att denna händelse inte är ”bevisad”.

    Efter de avskyvärda brott som serberna gjorde sig skyldiga till i Bosnien finns det ingen anledning att tro att de inte skulle kunna ha avfyrat också denna missil som dödade tiotals oskyldiga Sarajevobor i en brödkö. Liksom en liknande bomb, avfyrad av bosnienserber, dödade också den ett tiotal Tuzlabor mitt på torget i staden.

    Srebrenica (minst 5000 avrättade med nackskott) var knappast iscensatt av bosnjakerna själva. Och den skamliga belägringen av Dubrovnik med massiv artilleribeskjutning av en antik stad utan nåot som helst militärt värde kanske var ett verk av kroaterna själva?

    Men Du har förstått en poäång i att manipulation ich propaganda förekommer på alla sidor i krig. Men i det nu aktuella fallet har den ryska staten oändligt mycket mer omfattande och sofistikerade propagandaapparater till förfogande än vad Georgien har…

  114. tsolin skriver:

    Sladjan:
    Jag är inte ironisk och jag är ingen krigshetsare.

    Ett svagt USA är farligt för världen. Jag tror inte Obama med sin begränsade poliiska erfarenhet har styrkan och erfarenheten nog att leda detta stora land. Det räcker inte med Kennedy-karisma.

    Jag tror inte McCain är en krigshetsare men jag är rätt säker på att han skulle spela det mycket tufft mot Ryssland. Det ser jag som enbart positivt med tanke på den impotens EU visar upp utrikespolitiskt, splittrat som man alltid är när det gäller riktigt kontroversiella frågor.

  115. soli01 skriver:

    Nu börjar vi skönja resultatet av kriget i Georgien. Utbrytarrepublikerna blir ryska protektorat och Georgiens president är i knipa!
    Det är nu troligen kört för Georgien: Abchazien – Sydossetien kommer att bli ryskt i en framtid?
    Var det inte överreaktion från Micheil Saakasjvilis sida som – om jag fattar det hela – satte igång det hela. Ryssarna hade dock planlagt detta under en längre tid och de går nu segrande ur det hela – dock inte utan egna förluster?
    Nu måste mycket hjälp till för att Georgien ska kunna reparera landet, då mycket har skjutits sönder och alla de många människor som fått sätta livet till. Nödvändiga krig finns de? Nej !

  116. tsolin skriver:

    soli01:

    Jag håller helt med mig. Massiva humanitära insatser är nu nödvändiga. De bör förstås också omfatta civilbefolkningen i Sydossetien (oberoende av etnicitet)

  117. soli01 skriver:

    toslin – givetvis gäller det samtliga berörda ”parter”. Ett onödigt krig som kunde ha undvikits, men så är det alltid! Vi människor lär oss aldrig.

  118. Kachina skriver:

    Vad jag vet, är detta första gången i historien som presidenter, premiärministrar, statsministrar och utrikesministrar samlas på krigsskådeplatsen för att få slut på kriget.

    De brukas ju annars gömma sig i en underjordisk bunker i hemlandet. Nu tar de in på hotell på slagfältet. Är det möjligen Bildt som smittat dem med ett virus som heter ”guts”? (Man får kritisera Bildt, men måste även berömma det han gör bra)

    Ett nytt sätt att samla till konferens? Starta ett krig, alla kommer!

    Nåväl, det blev ett snabbt slut på kriget. Mycket beroende på att (tror jag) världspolitikerna samlades på slagfältet. Vi får hoppas att det blir norm i framtiden.

  119. Helena Palena skriver:

    Kachina: Du har rätt – något nytt har skett. Men jag tror det beror på att alla kände allvaret i det hela. Ett världskrig vill ingen ha – men alla vill ha del av rikedomarna. Det är sannerligen en kamp…

    USA är vana vid att åka runt och ta för sig – ryssen har nog satt stopp för det i Kaukasus i alla fall. Hit men inte längre…

  120. Kachina skriver:

    F-n, ju mer jag tänker på det. Världs-politikerna satte sig själva som mänskliga sköldar i Tiblisi, medan Sarkozy åktetill Moskva. Detta är unikt,…..om jag fattat det rätt. (maggi?)

  121. maggi skriver:

    naturligtvis har du inte det, min kära Kachina.

  122. carlnorberg skriver:

    Ja det är inte mycket att diskutera egentligen.

    Dollarn har ju stärkts….

    Vilket innebär att det finns en ökad efterfråga på dollarvluta, låt se vad kan nu detta bero på?

    Och vad sade egentligen Lavrov alldeles nyss, om vem som låg bakom detta förlopp…

    Om huruvida dollarn har eller inte har kreditexpanderats till sin nuvarande valutavolym, är det ingen idé att diskutera mer.

    Dollarn har inte förändrats nämvärt i sin realvärderepresentation, det finns lika mycket dollar i omlopp, samtidigt som den värdegrund valutan skall beskriva, rimligen till och med minskar då det handlar om konsumtion.

    Så eftersom rätt många numera, och inte bara Lavrov, vilken implicit antyder att Bushadministrationen finns bakom president Saakashvili, så blir det väl snarast efter nu som vi ser effekterna av ett amerikanskt misslyckande i ofredsskapandet, inte sant.

    Kort sagt så kan man ju säga att några kanske borde fundera lite över sin värdighet som debattörer, och eller om de möjligen bedöms ha tveksam värdegrund.
    försök som misslyckats

  123. mararh skriver:

    Dee Dee Sharp
    Jag läser mitt sista inlägg igår och ”rodnar”. Jag var visst lite ”bitchig” i tonen där. Det är inte min stil. Undrar vad det var för fle på vinet? I beg your garden och hoppas allt är väl med dig. Efter att ha gjort min plikt väl den här morgonen, skall jag nu ut och göra stan osäker och gynna några stackars butiksägare ;))))

  124. carlnorberg skriver:

    Eller om nu möjligen detta provocerade förlopp, egentligen är syftat som en distraktion för att annat förlopp i vardande, skall skymmas för att inte komma i daga.

    Men ett belagt faktum är ju nu att den politiska människan kan återta makten ifrån ekonomin, och det med i princip inga medel alls.

  125. Torsten skriver:

    Kachina 7.48 am.

    Visst är detta unikt.
    Det var också ett genidrag att ett flertal Utrikesministrar från EU omedelbart reste till Georgien för att stötta presidenten, medan Sarkozy, i egenskap av president i ordförandelandet Frankrike, reste till Moskva för att samtala med Medvedev.
    Putin och Medvedev hade bara en sak att göra. Eld upphör.

  126. Kachina skriver:

    Genidrag, eller om det bara blev så får väl historieskrivarna bedöma. Vi kan konstatera att det blev bra, kan bli en ny norm i politiken och att EU vann kriget. Glädjande må jag säga. Det behövs för EU:s status.

  127. maggi skriver:

    Jag är skyldig dig en ursäkt Kachina. När jag läst Torsten kommentar, gick jag tillbaks till dina. Jag trodde du menade att Sarkoxy visade ”no guts ”. Du har ju fattat så rätt, så rätt. En mycket stor dag och bragd för och av EU ländernas ledning. Enligt mina ögon sett naturligtvis . Med mycket v h Maggi

  128. Torsten skriver:

    Kachina,

    Var så säker.
    Välplanerat samt snabbt och resolut utfört.

  129. Helena Palena skriver:

    carlnorberg: Jag tror du har rätt – Bushadministratione ligger bakom – och snart roffar dom åt sig Iran… Hur skulle annars Misja ha vågat mopsa upp sig mot Putin?

  130. carlnorberg skriver:

    Är vågat rätt distinktion?

    Incitamentet till att ta stryk, brukar sällan vara enbart att man vågar, det mildrar ingen nämnvärd smärta, så vad det egna Georgiska nyttosyftet egentligen var, det synes en smula oklart.

  131. carlnorberg skriver:

    Nåja Kachina, EU konstruktionen är ju trots allt en maktcentralisering av ondo, där de individuella frågorna hålls borta.

    Det är politik förutan individer, som likafullt bedrivs av individer.

  132. carlnorberg skriver:

    Och ja H.P, det verkar mycket olyckligt med alla dessa fartyg som inriktas emot Hormuz sundet. Blotta fartygsytan på havsytan ifråga, gör konfliktrisken överhängande.

  133. carlnorberg skriver:

    Att Sarkozy handlar väl i detta är uppenbart.

    Att EU är något vars anseende är av godo, är väl mera tveksamt.

    Alla ägg i samma korg, är inte grunden för samarbete.

    Grunden för samarbete är samförståelsen, och den kan inte tecknas i fördrag.

  134. soli01 skriver:

    Visst kan man ha synpunketr på EU , men målsättningen att sammanfläta länder i en gemenskap som har som ett av målen att förhindra krig, underlätta handel mm, är ändå en viktig faktor.
    Att detta skulle vara av ”ondo” tarvar en förklaring.

  135. carlnorberg skriver:

    Nej det tarvar förståelse, för varandra från individer till nationer, inte omvänt.

  136. Torsten skriver:

    Detta säger väl en hel del om EU-s ingripande i konflikten.

    https://carlbildt.wordpress.com/2008/08/12/ar-kriget-over/#comment-56958

  137. carlnorberg skriver:

    Annars kallas detta maktcentralisering och detta är per automatik korruptionsskapande, så länge inte människan föds fullärd.

  138. soli01 skriver:

    Hur undvika denna maktkoncentration synes inte möjlig utan något vi alltid får leva med. :-) Är ett önsketänkande om man drar konsekvenserna av vissa resonemang.

  139. carlnorberg skriver:

    Alltså gäller förutsättningen att ju närmare individen makten koncentreras, desto mindre blir risken att individen kommer uppleva maktmissbruk.

    Och alltså bör det kommunala självstyret eftersträvas långt före EU.

    EU var modernt under Roms dagar, men måste nog med dagens informationshastigheter anses vara en extremt förlegad och kontraproduktiv individuell företeelse.

    Den passade nog bättre med brevduvor och analfabetism än vad den gör med internet.

  140. carlnorberg skriver:

    Det gäller i detta att äga problemformuleringsinitiativet.

  141. soli01 skriver:

    Visst helt klart att makten bör ligga nära individen men för att upprätthålla en sådan ordning är detta inte helt genomförbart och det vet vi. Kommunerna måste även styras i en viss riktning för att vi ska få en så jämn fördelning t ex skola , sjukvård mm.
    Vi får nog allt leva med en viss styrning och det behöver inte betyda att all makt finns i toppen.

  142. carlnorberg skriver:

    Ja och var bör då makten koncentreras?

    Är då EU förlegat, beprövat och obsolet eller framtiden och förbättrande?

    Alltså i detta gäller det att både äga och använda problemformuleringsinitiativet, så går det att styra vem som skall äga problemet.

  143. maggi skriver:

    cn

    I en väl fungerande demokrati upplever det flesta människor inte att de är utsatta för maktmissbruk(om man inte ,som du, är besatt av vissa kapitalistiska konspirationsteorier). Oftast är det väl sådana som inte fick sitt parti eller sin representant framröstad till att styra, som tar till ordet maktmissbruk. Skulle det nuvarande styret inte passa, lägger man sin röst på någon eller något annat, nästa val. Det är faktiskt vad som kännetecknar en demokrati. Missnöje ja, men maktmissbruk ,mycket tveksam. Däremot hittar man maktmissbruk i en klar form i länder som Nord-Korea, Ryssland, Zimbawe, Cuba, Burma Tibet m m m m

    Men förklara gärna för mig, på det enklaste och mest klara sätt, om du kan, hur ditt samhälle skulle vara uppbyggt rent praktiskt. Du får gärna göra en lång utläggning, för jag är genuint intresserad hur ett sådant samhälle eller stat skulle se ut och fungera. Och gärna hur ett mellanstatligt samarbete skulle te sig i ditt idealsamhälle. Och vore också tacksam för en liten föreläsning om hur banksystemet, som ju är så fast sammanlänkat med livsviktig företagsverksamhet.skulle se ut om du fick råda. M v h Maggi

  144. carlnorberg skriver:

    Jag får väl skriva om detta på min blogg i en större utsträckning, men i princip alltihop finns väl redan besvarat någonstans på olika ställen där?

    http://blogg.aftonbladet.se/23930.

    Så det är väl enklare att fråga hur och varför, i varje enskild specifik fråga om du nu undrar.

  145. carlnorberg skriver:

    Men som du vet är de flestas upplevelse inte säkert de verkliga vilja.

  146. maggi skriver:

    CN
    Tack för det uttömmande svaret. Är nog inte SÅ intresserad. Tror mig vara ganska övertygad om och säker på, att bakom allt ditt snack ligger bara ett ”jävla stort, hett och liderligt ” förakt och hat, för allt som du kalla imperalism. Och allt som inte ryms inom den innersta vänster-vänster ideologin, är för dig imperalism. Tack och adjö, går inte på ditt propaganda snack och hoppas inte några andra gör det heller. I den demokrati och samhälle som jag vill leva i ,kan ni få fritt yppa era åsikter och flosker,
    men tack och lov får de ingen genomslagskraft. Ses mest som politisk kuriosa, långt , långt från maktens korridorer. Tala om utdöda och förlegade företeelser, du och dina gelikars ideer får ju dinsauer att framstå nya djur.

  147. charliesjogren skriver:

    nej bevare mig väl

    finns den där dåren carlnorberg på den här bloggen också

    hans egenhändigt hopknåpade ideologi slår t. ex. mugabes tilltagande vansinnighet med hästlängder

    denne cn hyser förakt för allt som ett demokratiskt samhälle representerar

    han tror sig dessutom vara insatt i nationalekonomi men hela hans ekonomiska världsbild kretsar kring ett hat mot us- dollarn

    ingen trevlig början för min del på carl bildts blogg att det första man gör är att stöta på denne superkonspiratörs nuna

  148. maggi skriver:

    Välkommen charliesjogren

    Låt dig inte avskräckas. Vi bara nonchar honom.

    Då är vi alla fall två med samma åsikter om om denne eminente vänster-pajas.
    Som sagt s tidigare; tystnaden är det bästa svaret till en dummerjöns. Jag har sagt mitt en gång för alla om denna CN.

  149. hillary2 skriver:

    upplysningar för dem som kan vara intresserade

    Bildt eller någon annan har redigerat Bildts tidigare blogginlägg om Georgienkriget
    de infama jämförelserna med Hitler och de ensidiga påståendena om varför ryska pass utfärdats är borta
    liksom många andra och ensidiga ord om Rysslands skuld

    har ett minne av att han skrev att EU måste göra ett kraftfullt fördömande av ”den ryska invasionen” i SydOssetien – detta är också raderat
    jag skrev då en provocerande fråga om inte han skulle kunna göra något själv som Europarådets ordförande – detta inlägg är också raderat

    om man inte sparar orginalskrivningar förvanskar man historien
    hade föredragit om Bildt stod upp för, modifierade eller tog tillbaka sin uttalanden
    men att radera är att manipulera

  150. Torsten skriver:

    Hej Charlie,

    Misströsta inte. Visserligen har han hållit på ett tag nu men jag tror inte någon här tar honom på något större allvar.
    Vad som behövs här på kommentatorsfältet är fler sansade inlägg blandade med humor.

  151. hillary2 skriver:

    maggi och charlie

    era emotionella pekpinnar är patetiska
    ni saknar sakliga motargument

  152. maggi skriver:

    Österman blir förbannad på länsmannen med sällskap, som ryter åt Österman att flytta på sig. Varvid Österman ber länsman fara åt h-te och kyssa sig i o s v. Länsman återvänder efter ett tag med fjärdingsman och ett vittne och säger;

    -Erkänner ni nu, att ni bad mig att kyssa er i ……..

    Österman:
    – Ja, men ja har åtra mej nu, så du slipper.

    En hälsning till alla näbbiga länsmans-kärringar på denna blogg, från Österman och mig

  153. visionara skriver:

    hillary

    Inlägget står kvar oförändrat såvitt jag se. Tittar du på rätt inlägg?

    Djupt illavarslande…

    maggi 12:58

    Räkna in mig också!

    M v h

    Visionara

  154. maggi skriver:

    visionara
    Du är med ombord på 12:58.
    Jag hänger med dig, vart du än far, verkar det som.

    M v h Maggi

  155. hillary2 skriver:

    visionara

    det som står kvar är redigerat precis som kommentarerna snart brukar redigeras/minimeras till en beskedlig återstod

    ”And we have reason to remember how Hitler used this very doctrine little more than half a century ago to undermine and attack substantial parts of central Europe,”

    var hittar du dessa ord nu?

  156. carlnorberg skriver:

    Nåja om ni nu inte tillmäter mig betydelse i något sammanhang synes ju ert medmänskliga medömkan avra ytterligt värmande.

    Och som vanligt bortsett ifrån de rent emotionella aspekterna på mig, så gläds jag ju mycket åt argument som går mig emot i sak, och inte främst som person.

  157. visionara skriver:

    hillary

    Som sagt. Inlägget ”Djupt illavarslande…”, fjärde stycket från slutet.

    M v h

    Visionären

  158. charliesjogren skriver:

    hillary2 1:10

    du framstår som en aning frustrerad

    personer som carlnorberg inkl. hans förvirrade/extremistiska framtoning båtar det föga att bemöta

    jag uttryckte i min första kommentar på denna blogg enbart min synpunkt att det kändes trist att konstatera att han även tagit sin tillflykt till carl bildts blogg

    i övrigt vill jag tacka för välkomnandet från torsten och maggi

    att hillary2 redan har placerat mig i skräpkorgen tar jag ganska lätt på efter att i stor hast ögnat igenom vad hon bidragit med på denna blogg
    illröd färg verkar forma hennes uppenbarelse

    I

  159. carlnorberg skriver:

    Åh, det är naturligtvis varje intresserad medborgares rättighet att spara sin utrikesministers väl avvägda ord i skrivningar, så detta finns nog sparat på fler håll….

    Jag trodde visst i min enfald den antydningen gick fram ändå.

  160. visionara skriver:

    cn

    Dín enfald har gått fram, var inte orolig. :-)

    M v h

    Visionären

    PS. Sorry. Kunde inte låta bli.

  161. carlnorberg skriver:

    Som sagt, i sak var det inte mycket sagt.

    En del skribenter anser deras främsta plikt vara att delge omvärlden sin syn på andra personer.

    Dessa kanske bättre skulle försöka med samtalsterapi.

    Det är för övrigt underbart att se de epitet som så lättvindigt åsätts andra, utan den minsta tanke på vad detta signalerar.

  162. carlnorberg skriver:

    Att jag uppfattas enfaldig på några håll, det är otvivelaktigt.

    Vad detta säger om vem, är kanske inte därför helt givet.

  163. hillary2 skriver:

    visionara

    tack

    charlie

    jag respekterar den som inte vill argumentera men anser att det ofta beror på brist på argument parad med ilska och förakt
    respekt för andra människors tänkande finns tydligen inte i moderaternas blå himmel där trutarna komiskt nog fulla av värnandet av demokratiska och mänskliga rättigheter :-)
    respektera gärna det faktum att det är Carl Bildt och inte ni som äger bloggen

  164. Anna skriver:

    Visionären 2:24

    Tack för att du följde upp Hillarys infama påstående. Det är inte första gången hon
    kommer med rena verklighetsförfalskningar – du känner väl till att hon t.o.m. fick en personlig varning av Carl Bildt själv för inte så länge sedan för ett ytterst osmakligt inlägg rörande en känd politiker och vän till Carl Bildt som några timmar innan omkommit i en bilolycka.
    Som den store vän av yttrandefrihet som CB är lät han dock Hillary stanna kvar på bloggen i full frihet – tyvärr tackar hon för det förtroende genom att alldeles nyss komma med en verklighetsförfalskning av ett tidigaer inlägg av CB.
    Du borde skämmas Hillary!

  165. hillary2 skriver:

    Anna

    jag skäms inte – alla kan göra fel – det var allt annat än en medveten verklighetsförfalskning – men du försitter inget tillfälle att insinuera sådant – skäms anna!

  166. visionara skriver:

    Hillary kan dock ha rätt på sätt och vis i alla fall.

    Jag minns nu inte riktigt om motsvarande passus även fanns med i den engelska texten i inlägget ”The principels at stake”. I så fall kan jag inte längre hitta den där. Men som sagt, jag minns inte.

    Rätt ska dock vara rätt.

    M v h

    Visionären

  167. Helena Palena skriver:

    hillary: Har undrat om inte Carl Bildt någon gång skriver saker han ångrat i stridens hetta. Eller, säger saker. Han är ju diplomat men i alla fall.. Visst kan han ändra i sina inlägg. Det kan alla som har blogg…

    carlnorberg: Jag uppskattar dina kommentarer även om dom kan vara lite krångligt formulerade ibland. Så kör på…

  168. Pravoslavac skriver:

    hillary2: Vill du se hur inlägget såg ut före redigeringen, titta på
    googles cache. Cachen kan uppdateras när som helst till den redigerade versionen, men om du tittar nu på en gång ser du den ursprungliga versionen, som du kan spara undan innan den försvinner för alltid.

  169. Kachina skriver:

    Jag har suttit här och funderat lite. Kan ni blåbetongskallar söka rätt på ett inlägg där ni slagit Carl Norberg på fingrarna,….. i sakfrågan?

    Hans personlighetsdrag, som ni upplever dem, är jag inte intresserad av.

  170. visionara skriver:

    kachina

    Vad är sakfrågan?

    M v h

    Visionären

  171. Helena Palena skriver:

    carl och Kachina: Jag försöker hålla lite stil här på Calles blogg – det räcker med att vi diskuterar sakfrågan – och kan vara lite roliga ibland – men hålla på och skriva hur man ser ut och är är ju helt onödigt.

    Det är rentav barnsligt… Bara för att man inte ser kontrahenterna behöver man väl inte uppföra sig som en idiot…

  172. Anna skriver:

    Byskebusen 3:05

    Har du suttit och funderat? Hur kändes det? Måste vara länge sedan!
    Ibland är du bara alltför härlig, man kan bara inte tro att virtuoser som du existerar i verkligheten.
    Du påstår ju att du nattetid vilar i en 4:e eller 5:e dimension och jag undrar då om det är där du stöter på Carl Norbergs ”sakfrågor”.
    Börjat samla nötter än? Och går det att destillera nötkärnor?

  173. Anna skriver:

    Kachina

    Sitter du fortfarande och funderar?
    Förstår att denna situation känns nymodig för dig!

    ;-)

  174. Torsten skriver:

    Anna,

    Jag tror att han sitter och skäms över sitt senaste inlägg;)

    Funderar och funderar hur han skall komma ur det;-))

  175. Anna skriver:

    Torsten,

    För att nysta upp vad Carl Norbergs s.k. sakfrågor är för något/några får vi nog råda
    den grånande Ekorrgubben att rådfråga Suslovs efterträdare som chefsideolog i Ryssland (Sovjet), Helena Palena – hon står ju på god fot med den gamle KGB- kämpen Putin enl. egen utsago.

    ;-).

  176. Torsten skriver:

    Anna,

    Skall han nysta upp allt det trasslet kommer nog svansen att knyta sig på honom som en vimpel i storm;-))
    Han är nog ganska yr i nöten ny;-)))

  177. Anna skriver:

    ;-)

    Tack för ”titten” Torsten, nu måste jag arbeta vidare någon timme.
    Jag har kämpat hårt igår och idag trots att jag officiellt fortfarande har semester ett par veckor till men vad gör man inte när ”plikten” kallar (tur att man numera klarar av det mesta på distans med hjälp av Internet).

  178. Torsten skriver:

    Tack själv Anna,

    Lycka till med ”jobbet” :)

  179. carlnorberg skriver:

    Anna och Torsten, ni kan väl försöka debattera i sak?

%d bloggare gillar detta: