Fortsatt krig – och diplomati

Ytterligare en intensiv dag av telefondiplomati samtidigt som det ryska ingripandet i Georgien fortsätter.

Nu kommer ockaså rapporterar om att s k abkasiska stridskrafter attackerat den s k Kodori-dalen. Det skulle inte förvåna mig om vi får information om att den ryska luftlandsättningsbataljon som fördes in i Abkazien för någon månad sedan är kärnan i den operationen.

Och tecken tyder på att Ryssland fortsätter att förstärka sina styrkor i området.

Samtidigt avvisar man georgiska förslag om ett omedelbart slut på striderna och en omedelbar politisk process. Man vill uppenbarligen mera.

Samtalen fortsätter inom EU och andra organisationer om vår reaktion. Vår reaktion måste vara tydlig och klar. Jag bedömer det som viktigt med ett formellt möte med EU:s utrikesministrar under de kommande dagarna, men det är ännu osäkert hur det blir med den saken.

Det handlar inte bara om södra Ossetien och Georgien – det handlar också om grundläggande principer.

Därför har jag här lagt ut en något utvecklad version på engelska av det resonemang jag hade på denna blogg tidigare i dag.

243 Responses to Fortsatt krig – och diplomati

  1. Anna skriver:

    CB skriver bl.a.:
    ”Nu kommer ockaså rapporterar om att s k abkasiska stridskrafter attackerat den s k Kodori-dalen. Det skulle inte förvåna mig om vi får information om att den ryska luftlandsättningsbataljon som fördes in i Abkazien för någon månad sedan är kärnan i den operationen.”

    Detta sammankopplat med den mycket ”generösa” utdelningen av pass till innevånare i södra Ossetien, tyder på att den ”aktion” som pågår just nu från rysk sida har varit planerad sedan länge.
    Att först dela ut pass för att därefter hävda att Ryssland har ”rätt” att ”skydda”
    sina medborgare ”oavsett var dessa än befinner sig” – och därigenom legitimera ryska ”insatser” i princip överallt är ett ”djävulskt verk”.
    Är det detta som kommer att gå till historien som den s.k. ”Putin- doktrinen” (med Medvedev som lydig knähund)?

  2. knightone skriver:

    Det som är solklart är att den Ryska befolkningen uppfattar händelseutvecklingen radikalt annorlunda än vi i väst.

    Babyface Medvedev talar om att hjälpa ryska fredstyrkor och Ryska ‘medborgare’, vilket självfallet får stå okritiserat i ryska medier. Det köper Ryssarna. Det köper även en stor del av Balkan.

    För några år sedan skrev just FOI en rapport on 10-års utvecklingen i Ryssland, den finns säkert kvar på foi.se för folk att läsa, där konstaterade man att Ryssland var på fel väg.

    Nu ser vi mer konkreta bevis på detta.

  3. hillary2 skriver:

    Anna

    ryska pass legitimerar inte Ryssland att gå in i andra nationer
    de ryska pass som gavs till Abchazier gavs för mycket länge sedan – kanske redan innan Putin var vid makten – bl.a. för att dessa människor skulle kunna resa till OSSR som tidigare

  4. hillary2 skriver:

    skurgummeface knighton

    eftersom du besitter kunskaper är det sorgligt att du dels sällan delar med dig dels har en så tråkig attityd

  5. mrmhalland skriver:

    080808 skulle ju bli en glädjens dag, med OS-invigning, många giftemål etc.
    Ska vi behöva minnas denna dag som det ”nya kalla krigets utbrottsdag” ?
    Eller ännu värre… 3:e världskrigets ?
    Jag hoppas verkligen inte det.

  6. soli01 skriver:

    mrmhalland – jag hoppas Du har fel! Det är dock mycket oroande och vi vet att ett skott kan starta ett världskrig, men vi får hoppas att de diplomater som nu finns kan göra jobbet så vi slipper någon större utbredning av det som inträffar i Georgien. Att ”hålla tummarna” med ett enkelt ord.

  7. tsolin skriver:

    Det är knappast en slump att Ryssland valde just detta datum att provocera fram det storkrig som nu är på gång. Olympiaden överskuggar allt. Massor av ledare på plats i Peking och i semestermood. EU har semester i augusti. Amerikanarna har presidentval om några månader och Bush är en sk ”lame duck”.

    Man har förberett detta länge men datumet var ingen tillfällighet.

  8. hillary2 skriver:

    tsolin

    och?

  9. mrmhalland skriver:

    soli01 :

    Jag brukar ha fel :-)

  10. soli01 skriver:

    mrmhalland – ja det hoppas jag också.:-)

  11. mrmhalland skriver:

    tsolin :

    Vi har ju länge diskuterat FRA-lagen här i landet.
    Hur tror du att det kommer sig att detta blev en överraskning för hela världen ?
    Blev det verkligen det ?
    Planeringen av en operation av denna dignitet kan inte endast har skett mellan ”4 ögon”.
    Det måste ha förekommit en hel massa kommunikation via radio/telefon/mail etc.
    Visste exempelvis Carl Bildt om att detta skulle hända dagen innan det hände ?

    Jag begär självklart inte att du har ett svar, men skulle gärna vilja se din syn på saken.

  12. knightone skriver:

    hillary2,

    Jag bidrar sällan just därför att bloggen ofta fylls med en stor andel tramsinlägg som jag inte orkar läsa igenom. Ibland blir jag lite elak pga detta. Vore trevligt om fler försökte bidra med genomtänkta konkreta inlägg istället för trams. Oavsett vilka åsikter man kan ha om ett ämne.

  13. steenad skriver:

    Jag är mycket lättad över att CB och kommentarlämnare på den här sidan tar dessa händelser på stort allvar.
    Även om jag hade önskat lite mer frispråkighet som den danska utrikesministern levererade är jag glad att det äntligen markeras emot det Ryssland som alltjämt kallas för Putins Ryssland.

    Det kanske också framgår av händelserna att en gasledning kan skapa intressekonflikter.
    Detta sagt med tanke på tidigare diskussioner om Nordstream.
    Med andra ord är man komplett idiot om man låter ryssarna bygga gasledningen.
    Det kommer här som där öka den ryska militära närvaron och maktbalansen i Östersjön.
    Inget snack om den saken mer tack.

    Det finns stora ryska minoriteter i de flesta forna sovjetrepubliker. (Lettland 40%)
    Medvedev uttalade igår att Ryska armén har till uppgift att skydda alla ryssar oavsett var de befinner sig. Ett sätt att rättfärdiga sitt beteende som känns igen från Hitler. Initialt sade han sig befria landsmän som levde under förtryck i de länder han först ockuperade.

  14. karrman skriver:

    Det man kan hoppas på är att de ryska ledarna inser att handlingarna i Georgien hotar Rysslands ekonomiska framtid.

    Runt 60% av Rysslands export går till EU och Ryssland har ett stort handelsöverskott med detta område. Ryssland är också beroende av teknisk knowhow från väst för mycket av investeringarna i inte minst energisektorn. En politik som går på tvärs mot en fortsatt integrering mellan EU och Ryssland hotar direkt Rysslands ekonomiska framtid. Finns ingen alternativ marknad som ersätta detta. Kort sagt Ryssland är mer beroende av EU än omvänt.

    Därför viktigt att EU agerar på ett enat och konsekvent sätt och öppet deklarerar att Rysslands agerande får konsekvenser i relationerna med EU.
    En diplomatisk lösning kunde vara att erbjuda Ukraina och även kanske Georgien en öppning för medlemskap i EU, men att tona ned Nato medlemskapet. Ryssland har tidigare inte motsatt sig denna utveckling.

    Också viktigt att Ryssland tonar ned anspråken att monopolisera distributionen av energi från gamla Sovjet republiker. Det är en hopplös politik som i sin förlängning kommer att leda till att Ryssland kommer i konflikt med inte bara USA och EU utan också med Kina och Indien i framtiden.

  15. mrmhalland skriver:

    knightone :

    Visst förekommer det trams och personangrepp helt i onödan på denna blogg.
    Jag tycker dock att den är viktig och att när utrikesministern nyligen har lagt ett inlägg så är diskussionen konstruktiv och intressant.
    När ämnet är ”uttömt” tar partipolitik och gliringar över, det gör väl inget ?
    Personangrepp vill vi nog alla slippa, men lite trams är bara nyttigt.
    Man lär sig var ribban ligger för olika debatörer.

  16. steenad skriver:

    Det är klart att detta inte kom som en överraskning.
    Saakashvili reste för en månad sedan runt i väst och förklarat vad som är på gång och CB skrev här på sin blogg att han hade talat med honom. Han skrev dock aldrig vad som hade sagts. Nu kanske han är fri att göra det.
    Saakashvili påminde idag världen om att ryssarna invaderade Polen och Finland i början av WW2 med samma argument som nu används.

  17. mararh skriver:

    Tsolin 5:24
    Jag håller med dig om det du skriver. Jag tror inte heller att datumet är en tillfällighet. Det är heller inte en tillfällighet att FRA kom på tapeten i våras. Det får förmodas att försvaret sitter inne med kunskaper som de inte kan dela med sig av- utanför regeringen vill säga. Av detta följer att Reinfeldt och hans regering t o m har svårt att övertyga folk i de egna leden.

  18. mrmhalland skriver:

    karrman :

    >En diplomatisk lösning kunde vara att erbjuda Ukraina och även kanske Georgien en öppning för medlemskap i EU

    Här tror jag du är ute på farlig mark.
    Vi kan inte ta in länder i EU som har helt andra värderingar än de som ”intagningsreglerna” förespråkar.
    Det är ju detta tvisten om Turkiet bottnar i.
    Ska vi vara en union måste vi försäkra oss om att kunna leva och verka på samma villkor, annars har vi snart ”inbördeskrig” i Europa.

  19. visionara skriver:

    hillary2 5:06 säger bl.a: ”ryska pass legitimerar inte Ryssland att gå in i andra nationer”

    Trodde väl aldrig jag skulle göra följande kommentar till en av hillarys dylika: – Jag håller helt och hållet med dig! :-)

    steenad och karrman,

    Jag tycker att ni har en viktigt poäng. T.ex. kan nog Ryssland inte förvänta sig att få igenom sin gasledning genom Östersjön alldeles opåtalat. Genom aggressionerna mot Georgien har man nu förstört mycket av det ekonomiska förtroende man byggt upp på senare år.

    Kanhända är det ngt av detta som Carl Bildt menar när han säger att konsekvenserna av Rysslands agerande kommer att bli betydande.

    M v h

    Visionären

  20. Josef Boberg skriver:

    ”Intelligent Wi kommer att drömma i natt – kan ske, kanske… :-)
    Intelligenta drömmar som Wi aldrig någonsin drömt förut
    Wi drömmer om att det Är Fred och Frid på Jorden
    Därför att Allas Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut !”

  21. karrman skriver:

    mrmhalland

    Poängen är att öppna dörren för EU medlemskap. Utvecklingen får sedan visa när de uppfyller Köpenhamn kriterierna. Har Bulgarien och Rumänien blivit medlemmar är det nog inte omöjligt.

    Det viktiga är dock att hitta en formel för att den fortsatta ekonomiska integrationen mellan EU och Ryssland kan fortsätta. Uppenbarligen känner sig Ryssland inringat av NATO samtidigt som stater i det gamla Sovjetunionen känner sig hotade av Rysslands politik. En öppning för ett EU medlemskap kunde vara en formel för att lösa upp dessa knutar.

    Det viktiga är att vi hittar en politisk lösning på de framtida relationerna mellan Ryssland och EU som båda kan leva med.

  22. soli01 skriver:

    Josef Boberg – skulle verkligen vara glad om Du kunde drömma ”rätt”.:-)
    Vad som kan ske i vår omvärld är dock något som påvekar gemene man i förlängningen och som kan sluta i ett fullskaligt krig – ”fysiska Krig är Slut” är dock en dröm?

  23. visionara skriver:

    Josef,

    Att du är här och ordbajsar om dina maktpyramidnissar och andra drömmar tycker jag är helt OK. Men varför måste en tonåring utsättas för dylikt? Och kom nu inte dragandes med att detta är mitt bord och inte ditt. För mig betyder det detsamma som ”sköt dig själv och skit i mig” och så pass egotrippad tror jag faktiskt inte att du är.

    M v h

    Visionären

    Om du just nu inte har Imac’en igång så kan jag genom etern meddela: -Du har mail!

  24. hillary2 skriver:

    soli01

    apropå josefs upprepningar
    tjat har väl aldrig gett upphov till förverkligade drömmar? :-)

  25. soli01 skriver:

    hillary2 – vem vet.:-)

  26. hillary2 skriver:

    visionara

    om man inte själv kan hantera sin blogg kanske man inte ska ha någon

  27. Pravoslavac skriver:

    Jag hittade en etnisk karta över Kaukasus som kan vara av intresse för de som diskuterar frågan här:

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/Caucasus-ethnic_en.svg

    Det är genom det här området som de planerade olje- och gasledningarna ska gå, som i sig är en källa till konflikt. Sen tillkommer den komplicerade bilden av hur olika folkgrupper är utspridda över området.

    Om ni tittar på kartan så är det som verkar hänt idag att Ryssland bombat en militärbas i en hamnstad vid svarta havet i väster. Dessutom har styrkor från det violetta området (Abkhazien) attackerat Georgien och ”fredsstyrkor” från Ryssland har intagit huvudstaden Thskinvali. Eligt rysk media har Ryssland ställt kravet att Georgien drar tillbaka sina styrkor från Sydossetien.

    Mediarapporteringen har varit dålig därifrån idag. Det kan bero på att all kommunikation mellan Georgien och omvärlden har skurits av.

  28. osciloscope skriver:

    då kan jag ta det utan problem. Ordbajs för en är informationsnäring för en annan.

    osv

  29. mararh skriver:

    Nu när säkerhetsrådet är i dödläge är det kanske dags att damma av Acheson-planen och ”the Uniting for Peace resolutionen?”

  30. wassberg skriver:

    Trots Bildts hysteriska utfall tror jag att vi inom några dagar kommer att få se en lösning på konflikten. Den ryska statsledningen har gjort klart vilka parametrar som gäller. För eldupphör krävs det att Georgien drar tillbaka sina trupper till de gällande överenskomna gränserna enligt 1992 års avtal. För ryskt tillbakadragande krävs att Georgien skriver på ett rättsligt bindande icke-aggressionsavtal med utbrytarrepublikerna. Då dessa krav är resonabla, och då västs politiker inte länge vill stå vid sidan och impotent se på, kommer de att pressa Georgiens auktoritära regim att gå med på dessa krav. Freden kommer att återvända, och de hysteriska kallakrigshetsarna, inte minst på denna blogg, kommer att få stå och koka i impotent vrede.

  31. mrmhalland skriver:

    karrman :

    Jag ser poängen och den kortsiktiga vinsten i det du säger, men jag tror fortfarande att en union långsiktigt måste vara överens om såväl politik som religion och ha ganska (eller väldigt) lik kulturell bakgrund.
    Tragiskt att religion ska vara ett av ”problemen” men det kan vi ju inte blunda för att det är.
    Nu tänker jag mer på Turkiet än de länder du pratar om.
    Jag kanske verkar kall, hoppas inte det, men, republiker som Georgien hör inte hemma i någon union efter vad de visat sig vara nu.
    Naturligtvis inte heller Ryssland (om de mot förmodan skulle vilja).
    Oavsett vad vi kommer fram till att detta vidriga krig har fått sin näring ifrån är jag hatiskt inställd till det och vill ha så lite som möjligt att göra med någon av parterna.
    I mina ögon är det giriga mördare som vill vinna territoriella vinster i utbyte mot människoliv.
    jo, naiv, men….det är 2008 !!!

  32. visionara skriver:

    osc

    Jag har redan insett att dina informationer är skit. :-)

    M v h

    Visionären

  33. osciloscope skriver:

    tackar för komplimangen.

  34. karrman skriver:

    mrmhalland

    EU är en sekulär union öppen för alla religioner. Kan hålla med om att frågan om kulturell identitet kommer att bli en viktig framtida fråga. Gäller att förena kulturell bakgrund med politisk frihet. När det gäller Turkiet är det AKP som står för detta, medan kemalisterna står för en stat grundad på en kulturell bakgrund – den turkiska – och där militären har en central roll i det politiska livet.

    Utmaningen i dagens värld är förena människor med olika kulturell bakgrund inom ekonomi och politik. Att hitta institutionella lösningar där båda parter väljer att samarbeta som den dominerade strategin i mellanmänskliga relationer.

  35. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Personligen kan jag ju nu undra över varför en del kommentatorer blir så väldigt ”upprörda” över – att jag skriver på mitt personliga sätt om en potentiellt fullt ut möjlig fredssituation – och trots att det är en rådande krigssutation i landet ifråga = Georgien – som förhoppningsvis samma kommentatorer ej alls önskar skall eskalera – utan helst på stört upphöra ?

    Märkligt märkligt, faktiskt… :-)

  36. erival skriver:

    Hej Mr Bildt eller någon annan som har någon god idé,
    Detta känns riktigt otäckt och man undrar varför vi slösar vår dyrbara tid med att läsa historia i skolan…
    Jag har haft turen att födas i Sverige och är stolt över att vi inte har varit i krig på över 100 år (tackar min lyckliga stjärna för att ingen olja hittats i detta land för det verkar vara den gemensamma faktorn för krig på sistone). Det är dock en sak som gör att jag inte känner mig tillfreds med att vara svensk och jag undrar hur du(Bildt) förklarar det bland dina likar – hur kan ett neutralt land ha en vapenindustri? Det är för mig helt oförståeligt. Pengar är viktigt, men dessa bomber som nu regnar skulle alltså kunna vara tillverkade i Sverige. Jag skulle villigt sänka min lön kraftigt bara för att få ett slut på detta. Hur kan man på ett politiskt, demokratiskt sett gå tillväga för att få Sverige att sluta tillverka vapen? MVH / Erika

  37. mrmhalland skriver:

    karrman :
    Det låter fint att :
    >EU är en sekulär union öppen för alla religioner.

    Är det sant ?
    Jag tror inte det.

    Idag ser vi ett krig i vår närhet helt baserad på territoriella krav.
    Det är inte vanligt idag och är mycket upprörande i modern tid.
    Det som är vanligt idag är strider mellan religiösa grupper (ofta inom eget land).
    Det vill vi väl inte ha internt i Europa.

  38. wassberg skriver:

    Visdomsord från världens ledande statsman, Rysslands premiärminister Vladimir Putin:

    http://www.turkishpress.com/news.asp?id=246086

  39. hillary2 skriver:

    wassberg

    håller du med Putin när han säger:

    ”Russia has always viewed Georgia with great respect” ?

  40. wassberg skriver:

    Vladimir Vladimirovitj brukar sällan fara med osanning. Till skillnad från en del andra folk i Kaukasus tror jag att ryssarna och georgierna historiskt har haft relativt goda relationer.

  41. mrmhalland skriver:

    wassberg :
    >Vladimir Vladimirovitj brukar sällan fara med osanning

    Kan du verkligen bedöma det ??

  42. hillary2 skriver:

    wassberg

    de senaste två decennierna har kanske inte varit så grannvänliga
    jag påstår inte att Putin ljuger men nog använder han retoriken till sina egna syften som de flesta andra politiker?

  43. karrman skriver:

    mrmhalland

    Bara att läsa Köpenhamns kriterierna för att fastslå vad som är krav för medlemskap i EU. Religiös trosinriktning är inte ett av kriterierna. Om vi tittar i dagens Europa så gäller det att integrera olika trosinriktningar ( inklusive Islam ) med tolerans av oliktänkande.

    Finns många exempel på detta inte alltid lyckas. Ta t.ex Hamburg cellen som organiserade 9/11 attacken. Poängen är att problematiken redan existerar i Europa.
    Frågan är om ett turkiskt medlemskap i EU underlättar eller försvårar denna problematik. Jag tror att det markant underlättar chanserna för att vi hittar lösningar.

    Den fråga du måste ställa dig är hur vi en allt mer integrerad ekonomi ska kunna hitta former för kulturell tolerans mellan olika etniska grupper.

    Det som hotar världsfreden är inte krig mellan religioner.
    Det vi ser i Georgien är konflikter om geoekonomi ( kontroll av energi ) och geopolitik ( kontroll av territorium.)

  44. steenad skriver:

    Wassbergovitj:
    Att säga att Vladimir Vladimirovitj brukar fara med osanning är ett understatement av guds nåde.
    Att tro på ett ord av vad han säger är lika dumt som att göra en U-sväng på motorväg.

  45. visionara skriver:

    wassberg,

    Varför byter du inte avatar som någon annan föreslog.

    Det är väl ganska uppenbart att du borde någon rysk symbol däri istället.

    M v h

    Visionären

  46. visionara skriver:

    Världens ledande statsman. Ha, ha. Kiss my ass! :-)

    M v h

    Visionären

    PS. Wassberg, nu ska du skriva till mig: -Ja, hellre där än på truten. ;-)

  47. hillary2 skriver:

    karrman

    dina inlägg uppskattas och lägger sig som bomull kring hjärtat
    beträffande Turkiets potential som underlättare för samlevnad ”kristna”/muslimer i Europa – anser du att Turkiet inte ens behöver införa religionsfrihet innan EU accepterar det som medlemsstat?

  48. hillary2 skriver:

    visionara

    vi har åsiktfrihet i Sverige och jag förstår att du ber om en kyss där bak om ditt verkliga nylle ser ut som på din avatar – det är inte attraktivt

  49. visionara skriver:

    erival 7:28

    Du har fått det om bakfoten. Vi är lika neutrala som sossarna är ansvarstagande.

    M v h

    Visionären

  50. Pravoslavac skriver:

    Utdrag från Saakashvili’s tal idag riktat till västmakterna, framför allt USA:

    ”It’s time to move from words to action because this is not going to go away. This nation is right now fighting for it’s survival but we are also fighting for world peace and we are also fighting for future world order.”

    Jag är inte särskilt insatt men det är ju uppenbart att Europas energisäkerhet står på spel. EU-länderna vill inte att ledningarna ska gå genom Ryssland eftersom Ryssland då kan använda dessa som påtryckningsmedel i framtida konflikter. Istället vill man integrera Georgien i den västliga intressesfären och dra ledningarna där igenom. Om Sydossetien bryter sig loss måste man dra ledningarna i en omväg längre söderut, vilket kostar några kronor extra. Men är det värt att riskera Europas säkerhet för några meter oljeledningar?

  51. soli01 skriver:

    Torsten – hej förresten – Du har tydligen landat och tanken är tom. Inte Din tanke, menar jag.
    Vi har en” wass” man på nu som stöttar ”björnen”.:-)

  52. visionara skriver:

    hillary

    Jag säger som Totte brukar göra: -Nyp i stjärten på dig med! ;-))))))

    M v h

    Visionären

  53. visionara skriver:

    Visst är det snyggt…

  54. visionara skriver:

    När det kommer upp…

  55. visionara skriver:

    Fem av mig på rad…

  56. visionara skriver:

    I fältet SENASTE KOMMENTARER…

  57. visionara skriver:

    BINGO!

  58. visionara skriver:

    Sorry för min sjuka humor. Är lite påstruken ikväll. Men som man säger om barn och beruskade… ;-)

    Nu går jag och lägger mig.

    Natti, Natti!

    Visionären

  59. mrmhalland skriver:

    Ja Karrman,
    Precis som du säger är det detta vi ser idag (strid om geopolitk) ett ganska ovanligt scenario idag.
    De flesta strider runt om i världen idag (där flest människor dör) är dock föralnledda av religion, genom olika grupperingar i ett och samma land.’
    Vi måste vara väldigt noga med att alla medborgare i unionen känner sig ”bekväma” med sin granne.
    Vi kan inte på bara kortsiktiga grunder ta in länder som inte har samma värdegrunder.

  60. soli01 skriver:

    visonara – tänk om jag också hade sol.:-)

  61. wassberg skriver:

    Jag kan inte låta bli att säga att jag hyser stor respekt för Vladimir Vladimirovitj. Tillsammans med Dmitrij Anatolovitj har Ryssland välsignats med Europas klokaste statsmän. Även utrikesminister Lavrov måste man säga är en riktig statsman. I närvaro av dessa statsmän framstår Europas och USAs politiker som amatörer och spelevinkar – inte minst våra egna.

  62. hillary2 skriver:

    pravoslavac

    din fråga är mycket berättigad!

    det här med Georgien kan vara ett mycket större spel än vad vi anat som Saakashvili ordnat omgivet av dåliga rådgivare/ rådgivare från nationen man inte bör nämna

  63. karrman skriver:

    hillary

    Stora frågan är om Turkiet kan frigöra sig från kemalismen.

    Vilket skulle innebära att man erkänner minoriteternas rättigheter i samhället. Det gäller självklart också religiösa minoriteter. Vi får se hur det går med detta. Inget är givet som den senaste utvecklingen visat.

  64. karrman skriver:

    mrmhalland

    Du har har rätt att det i mellanöstern finns en religiös komponent i konflikterna.

    De flesta konflikterna finns dock i Afrika där religiösa motsättningar spelar en underordnad roll. Här är det geoekonomi och geopolitik som dominerar.

  65. Torsten skriver:

    Den ende Wassberg jag känner till och som skall ha äran att bära Tre Kronor är skidåkare.

  66. hillary2 skriver:

    karrman

    vill EU att Turkiet ska frigöra sig från kemalismen?
    det har ju framhållits att en av fördelarna med Turkiet är att det är en stor militärmakt och den riskerar väl att minska vid en avkemalisering?

  67. mararh skriver:

    I detta läge är det självklart att situationen måste skötas genom diplomatiska kanaler. Frågan är bara om det räcker till. Är det här ”bara” ett utspel från Rysslands sida för att visa västvärlden? När detta är visat kan Ryssland dra tillbaka sin trupper på diplomatisk begäran och undvika ett regelrätt krig. Ryssland har då uppnått flera syften dels har man satt sig i respekt inför de andra tidigare öststaterna (samt i resten av världen), dels har man visat att man är villig att lyssna på västvärldens via diplomatiska kanaler.

    Ja, inte blir man klokare av ett sådant resonemang, men även mina små celler där uppe försöker tänka ut vilket räv- och rackarspel Ryssland driver. Här har jag i min enfald trott att Ryssland ville försöka kvalificera sig för ett EU-inträde. Ett eventuellt sådant inträde ligger långt, långt borta just nu.

  68. karrman skriver:

    hillary

    Korta svaret är som jag uppfattar det ja. Kemalismen är inte förenligt med Köpenhamns kriterierna som innebär skydd för minoriteter. Militären måste avpolitiseras och enbart syssla med försvarsuppdraget. Kan inte bedömma hur detta påverkar storleken.
    Problemet är att de idag har ett inflytande på bl.a tillsättning av domare i domstolar och rektorer till Universiteten.

    Om det turkiska samhället är moget att reformera bort detta återstår att se. Helt klart att kraven på ett EU medlemskap spelar en positiv roll för att omvandla detta, men drivkraften måste i grunden komma internt från turkarna själva.

  69. hillary2 skriver:

    mararh

    tror du att Ryssland är den enda nation eller organisation i denna konflikt som bedriver räv- och rackarspel?

  70. Josef Boberg skriver:

    GooodNatt Alla… :-) önskar folkstyres- och folkfreds-vännen Josef med:

    http://video.google.com/videoplay?docid=-515319560256183936

  71. hillary2 skriver:

    karrman

    stort tack för informationen!

  72. […] håller jag med SvD’s kommentator nedan. Om det är någon som fölorar anseende så är det Carl Bildt med sina något verklighetsfrämmande uttalanden. Som de flesta utrikesobvervatörer vet har lite […]

  73. mararh skriver:

    Hillary2

    Absolut inte. Politik är räv- och rackarspel ;)

  74. tsolin skriver:

    Nu har väl den gode kamrat Vasbergov, also known as wassberg, med sina hyllningar till våldsverkarna (6.49, 7.42, 7.51, 8.16) snart kvalificerat sig för att dekoreras med lämplig utmärkelse av Putin – finns utmärkelsen ”Sovjetunionens hjälte” fortfarande kvar?

    ”Bildts hysteriska utfall”, ”Georgiens auktoritära regim”, ”Världens ledande statsman (Putin)” etc. Rena godiset för Kremls propagandister.

  75. hillary2 skriver:

    tsolin

    hu så hemskt att någon annan ser på saker och ting tvärt emot vad du gör!
    om du någonsin varit psykolog vilket jag starkt betvivlar så förstår jag att du slutat i det gebitet

  76. hillary2 skriver:

    tsolin

    litet läsning för dig bjuder jag på http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1543553.svd
    bjud gärna igen

  77. bloggranskaren skriver:

    Politik är konsten att föra en stat. :-)

  78. tsolin skriver:

    hillary 9.06

    Det är inte en fråga om att ”någon annan ser på saker och ting tvärt emot vad jag gör”. Det är jag mycket van vid och tycker faktiskt det är rätt roligt med debatt.

    Det är en fråga om att konsekvent argumentera (som Vasbergov/wassberg gör) förstående och apolegetiskt för en grav krönkning av folkrätten, som är vad Ryssland ägnar sig åt just nu.

    Man har invaderat ett grannland och genomfört en lång rad attacker med sitt flyg långt inne på georgiskt territorium. Vasbergov hyllar agressorn och kallar kritik av angriparen för hysterisk. Jag tror inte detta är bona fide.

  79. Pravoslavac skriver:

    Den Israeliska sajten debka.com skriver insiktsfullt:

    ”DEBKAfile’s geopolitical experts note that on the surface level, the Russians are backing the separatists of S. Ossetia and neighboring Abkhazia as payback for the strengthening of American influence in tiny Georgia and its 4.5 million inhabitants. However, more immediately, the conflict has been sparked by the race for control over the pipelines carrying oil and gas out of the Caspian region.

    The Russians may just bear with the pro-US Georgian president Mikhail Saakashvili’s ambition to bring his country into NATO. But they draw a heavy line against his plans and those of Western oil companies, including Israeli firms, to route the oil routes from Azerbaijan and the gas lines from Turkmenistan, which transit Georgia, through Turkey instead of hooking them up to Russian pipelines.

    Jerusalem owns a strong interest in Caspian oil and gas pipelines reach the Turkish terminal port of Ceyhan, rather than the Russian network. Intense negotiations are afoot between Israel Turkey, Georgia, Turkmenistan and Azarbaijan for pipelines to reach Turkey and thence to Israel’s oil terminal at Ashkelon and on to its Red Sea port of Eilat. From there, supertankers can carry the gas and oil to the Far East through the Indian Ocean.”

    Samma sajt hävdar att runt 1000 Israeliska ”rådgivare” finns på plats i Georgien och att det var dessa som tränade upp den Georgiska militären inför attacken mot Sydossetien igår kväll. Samtidigt hävdade Ronald Reagans tidigare medarbetare Paul Craig Roberts i TV-programmet Alex Jones show att hela operationen i Georgien bar Dick Cheneys (och hans s.k. neo-cons) kännemärken. Kanske är hans uttalande amerikansk inrikespolitik inför valet, eller så ligger det något i det Roberts säger.

    Det cirkulerar till och med uppgifter om att Förenta Staternas flotta skulle vara på väg mot Iran (och att Georgien skulle vara någon slags vilseledande manöver) men de sistnämnda uppgifterna tar jag med en stor nypa salt. Jag tror inte att man har råd med ett krig mot Iran i det här läget, även om det har spekulerats om det ganska länge nu.

  80. Helena Palena skriver:

    Jag vill uppmana er som skriver så inlevelsefullt här på Bildts blogg att gå till Claeskrantz.se och lära er vad konflikten handlar om.

    Ni skriver och skriver och det är inne att hata ryssland och Putin. Det är han som gör fel – men vad fan ska ryssarna göra i rådande läge?

  81. hillary2 skriver:

    tsolin

    jag tror att du så småningom kanske kommer att finna att Ryssland inte var agressor och att detta krig som Saakasjvili startade var en väl förberedd manöver från väst av större kaliber
    där Ryssland just skulle kunna framhållas som den store skurken och ”folkrätten” skulle användas som ett slagträ emot Rysslands agerande
    vi har bara sett början av denna konflikt – kanske avsedd att skapa en ny världsordning??
    Georgien har inget synbart att vinna på detta krig men man utsätter sig för det. Mycket märkligt.

  82. Helena Palena skriver:

    Georgiens president blev advokat i USA – han vill tillhöra väst – men han bor fanimej i öst…

  83. hillary2 skriver:

    Helena Palena

    Claes Crantz är en av de socialdemokrater i Göteborg jag träffat en del utanför mina föreningar. Mycket roligt att du uppskattar hans arbete!:-)

  84. Helena Palena skriver:

    hillary: Hade ingen aning om att han var sosse – men han kan ju vara bra för det!

  85. osciloscope skriver:

    tsolin

    ”rätt roligt med debatt.”

    tusan att jag inte får svar.

    osv

  86. mezmerized skriver:

    Jag är oerhört tacksam för Rysslands support för Sydossetien och Abchazien. Bara för att dessa vill tillhöra den ryska federationen istället för ett NATO-älskande land är inte skäl nog att fördöma Ryssland.

    Ryssland har avtal att skydda sina medborgare och kriget är en naturlig del i utvecklingen i området. Glöm inte att Georgien anföll, då räcker det inte med att säga ”OJ” efteråt.

    Glöm inte att Nato med USA i spetsen nu har dödat flera miljoner civila i Iran och Afghanistan. Detta bara för att ta kål på av sig självt tillsatta talibaner samt Saddam Hussein. Hade reaktionen på det varit 1000 ggr starkare så hade allting varit trovärdigare. Hyckleri.

  87. osciloscope skriver:

    Tsolin, om det är så att du missat

    osv

  88. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Helena Palena 10:02

    Claes Crantz trovärdighet är lika med noll (utom för vänstersossar).
    Vad han t. ex. skriver om utrikespolitik är baserat på vänstersocialistiska dagdrömmar från hans sida.
    Det känner ”alla” till.
    Och naturligtvis högaktgar en sådan person som hilary honom – inte förvånande.

    Dee Dee Sharp – snart ute i göteborgsnatten igen

  89. mezmerized skriver:

    Ops, inlägg tidigare, rättning Irak*. Även om kriget mellan Irak och Iran var ett beställningsverk av USA som kostade 1 miljon livet.

    P.S. Det enda Georgien har gett världen var Josef Stalin.

  90. hillary2 skriver:

    osc

    du som vill verka för direktdemokrati och mer frihet vill inte acceptera att människor VÄLJER att inte ha dialog med dig
    ska det vara tvång på dialog mellan människor i din utopi?
    det är kanske du som bör väcka intresse med det du skriver
    vilket du inte gör genom att påpeka att människor inte bemöter dig
    eller som josef genom att upprepa dig

    beklagar om jag var sur mot dig i förra kommentaren

  91. Helena Palena skriver:

    lullaren: Ibland kan det vara så vridet åt vänster så det går över åt höger…
    Kan vi inte enas om att det handlar om energin – oljan dock…

  92. hillary2 skriver:

    lullaren

    låt Helena Palena göra sina egna bedömningar
    om mina vet du inte ett smack

    ut i natten med dig – detta är inte ett nattöppet vuxendagis

  93. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mezmerized

    En av bloggen nya riddare – vi är så glada att du vill berika oss medborgare med dina visdomsord.
    Du verkar så neutral och välbalanserad så att man kan undra om du är en pimpelfiskare, arborrare eller kanske till och med en orverare.

    Skriv fler inlägg och beskriv gärna hur du ser på den nuvarande svenska regeringens agerande.

    Dee Dee Sharp – mer känd som starletternas göteborgslullare nummer 1

  94. Helena Palena skriver:

    Pravo: Bra att du håller koll! Tack för det.

  95. hillary2 skriver:

    lullaren

    den nuvarande regeringen ryter till åt väntat håll
    du som trogen partiarbetare kan kanske komma med egen information någon gång?

  96. Helena Palena skriver:

    Dee Dee: Låter det inte bättre om du slutar så här: mer känd som starletternas göteborgsknullare nummer ettt?

  97. osciloscope skriver:

    eftersom det är kommentatortråd är det ju klart svårt att veta om ens skriverier kommer fram till vederbörande el inte. Som jag återskrev till tsolin ovan. Jag vet ju inte …

    Jag har bara svårt att tro att du genuint inte vill argumentera med mig. Du e ju flitig att kommentera andra. Är det verkligen så illa det jag fomulerar :( så skall jag såklart ej adressera dig igen. JAg önskar verkligen inte ha medhåll, gillade tom när du skrev att jag var antidemokrat. Då hade jag liksom nått att gå på ;)

    osv

  98. Helena Palena skriver:

    För övrigt tycker jag man ska vara stockholmare… igår var det vår dag: nollåtta nollåtta nollåtta…

  99. hillary2 skriver:

    helena

    det är nog en mycket stor överdrift!

  100. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Hej lilla hilary
    Vá trevligt att läsa dina vackra ord. Har saknat dig på Norra Älvstarnde på sistone –
    har du varit bortrest på fackligt uppdrag. Hoppas du återhämtat dig, på sossekursgårdarna brukar ju spriten flöda och då är det lätt hänt att eftertankens kranka blekhet hinner ikapp en då man åter sätter nyckeln i dörren på sitt enkla tjäll.
    Hur som helst, ta väl hand om dig inatt, själv styr jag inom 10 minuter kosan ner mot Majorna och en klase bissiga starletter som alla slåss om min gunst.
    Ja, livet är hårt men rättvist ;-)
    God Natt min lilla vän

    Dee Dee Sharp – mer känd som Dorian Greys motsats

  101. Helena Palena skriver:

    hillary: Nej, nej! Stockholm är i alla fall Sveriges huvudstad!
    Nu får vi inte hålla på så vi startar inbördeskrig i Sverige också. Det har Carl Bildt absolut inte tid med just nu…

  102. Helena Palena skriver:

    Aha – du menade lullarens sexaffärer – Sorry – missunderstood!

  103. mezmerized skriver:

    Lullaren

    Visst, gärna det. Jag tycker att Ryssland skall slå till med fullskaligt krig tills Georgien viker sig annars får vi aldrig slut på oroligheterna i området.

    Det är så USA brukar göra och Ryssland har vikit sig för länge för NATO.

    Ryssland agerar då enligt avtal. Som bekant så struntar USA i dylikt.

  104. hillary2 skriver:

    helena Palena

    :-))))

  105. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Helena 10:27

    Vem vet, kanske det ena inte utesluter det andra. Dock säger jag rätt ofta nej
    till dylika ”uppdrag” i och med jag håller mig inom div. ISO- certifierade normer.

    Dee Dee Sharp – Karl den Stores överman denna natt

  106. Helena Palena skriver:

    mezme och ni andra: Läs Pravos kommentar där uppe! Jag hejar på Ryssland!

  107. hillary2 skriver:

    mezmerized

    avtalet mellan Georgien och SydOssetien – har du källa till det?
    man kan undra hur Bildt kunde lobba för det folkrättsvidriga kriget i Irak och nu anföra folkrätten som ett argument mot Ryssland

  108. Helena Palena skriver:

    lullaren: Ja, håll på dej för annars kan du få AIDS = arslet i dåligt skick eller herpes, klamydia, gonorré, kondylom, svamp eller något annat otäckt. Roligare kan man ju ha! Eller hur?

  109. osciloscope skriver:

    jissas, det har hoppats mellan två olika poster utan medvetenhet … å ändå stämde det.

    osv

  110. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mezmerized et consortes
    dvs alla som är vakna på bloggen just nu

    Keep on dreamin´ your sweet Russian dreams (the days of wine and roses)

    Dee Dee Sharp – your blue moon guy

  111. mezmerized skriver:

    hillary2

    Läs ovan, du menar väl Ryssland och Sydossetien? Det finns inget avtal mellan Georgien och Sydossetien. Sydossetien är enbart ockuperat av Georgien.

  112. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Helena 10:38

    Vad jag naturligtvis menade att jag avsiktligt säger nej till lätt åldrade starlets, dvs samtliga över 24 år. Där går min strikta gräns!

    Dee Dee Sahrp – aldrig en gränsöverstigande asz-caux

  113. mezmerized skriver:

    lullaren verkar vara på örat :-) Jaja, mindre seriöst då kantänka.

  114. Helena Palena skriver:

    lullaren: Aha – du vill ha unga tjejer som inte ställer krav! Som bara ligger där medan du tar för dig!

    Kvinnor över 40 är farliga för dom vet ju vart skåpet ska stå och hur en g-punkt ska användas – framförallt vet dom var den sitter…

  115. kridi1 skriver:

    Carl, undrar vad är detta som håller dig hella tiden mot Ryssland och China,för att inte glömma bort Serber.Du har inte kritiserat så USA när de bombade Serbien och ocuperade Iraq.Din hat mot Ryssland går långt in i början på 80-talet . Undrar är detta ideologi som har gått över i paranoia eller bara ideologi?

  116. Helena Palena skriver:

    Googla på Vem styr Världen? Man kan ju undra…

  117. hillary2 skriver:

    lullaren

    mycket tryggt att få veta :-)

  118. mezmerized skriver:

    Carl Bildt hade åsikten om sovjetiska kränkningar av ubåtar. Väst-Tyskland var de skyldiga. Hans utrikeskunskaper är väldigt begränsade och med NATO-glasögon varken vill man eller kan man se sanningen.

    Var gärna objektiv.

  119. kridi1 skriver:

    Värifran jag kommer finns ett orspråk om moral och yrke som säger att på tredje plats från botten är hallickar på andra från botten är knarklangare och botten är politiker.
    Som detta ser ut sånt gäller överallt i världen från Afganistan till Sverige.

  120. hillary2 skriver:

    kridi1

    det är inte svensk tradition
    politiker i Sverige har gott renommé och de allra flesta gör ett mycket bra arbete
    de flesta politiker är också fritidspolitiker
    vi har dessutom förmodligen världens mest pålitliga tjänstemän och ingen korruption eller rättsröta

  121. kridi1 skriver:

    hillary2
    Titta i spegel och läss allt detta som du skrev till mig du ska se själv att du börjar bli röd i ansikte.Värsta är när man ljuger sig själv.

  122. hillary2 skriver:

    kridi 1

    jag ljuger inte det är min uppfattning och den står jag för
    har du ingen mer detaljerad kritik än lögn att komma med?
    vad anser du inte stämmer i det jag skrev?

  123. kridi1 skriver:

    Fakta: 1)Georgien började attack
    2)Georgien dödade flera hundra civila(för att bomba Serbien räckte med 51 ”placerad” UCK krigare)

  124. hillary2 skriver:

    kridi 1

    vi talar uppenbarligen om olika saker
    jag talade om Sverige
    hur det kunde det undgå dig är frågan

  125. mezmerized skriver:

    Sant. Georgien började attacken. De kan ju försöka att fortsätta att skrika fred när de satt igång ryssarna.

  126. kridi1 skriver:

    Hillary2 den stämmer inte med ”ingen koruption”.
    Hur många politiker fick olika lägenheter sista 8 år?Blev någon på nån rättegång eller fick lämmna lägenhet.Om du inte kommer ihåg då glömmer du fort.

  127. hillary2 skriver:

    mezmerized

    jag tänker avvakta utvecklingen i Georgien och dess omnejd och önskar dig god natt!

  128. hillary2 skriver:

    kridi 1

    har ingen aning om vad du talar om men jag förstår att när det är bostadsbrist i storstäder är det inte roligt om någon får ”gå före i kön”
    å andra sidan borde kanske vissa nyckelpersoner få någonstans att bo utan att det kan kallas korruption

    nu önskar jag även dig godnatt!

  129. mezmerized skriver:

    Bra beslut. Godnatt :-)

  130. dnalssur skriver:

    Vilken bra och positiv inställning hos herr Bildt! Vilket engagemang i att få slut på krig och blod! Detta inger ett hopp. Ett hopp som sydossetier med ryska pass i det ruinerade Tskhinval fortfarande hyser.

    Hörs deras gråt?
    Hörs deras blod falla från deras drypande sår på marken? Kap-kap…
    Jag hör det.

    Natten från torsdagen till fredagen överöste dem Saakasjvili med bomber och raketer. Samme Saakasjvili som i stället borde försvara ryska medborgare på georgisk mark.

    Och vem ömkade sig över dessa olyckliga innehavare av ryska pass? Jag kan inte tro mina ögon, jag kan inte tro mina öron – det var bara Ryssland som mindes om dem! Alla beklagar att Ryssland använder stridsvagnar och flygplan för att neutralisera Saakasjvilis stridsvagnar och flygplan som hastigt och lustigt började utplåna Tskhinvals invånare, men ingen, förutom Putin och Medvedev, tänker på de utsatta människor med dessa förbannade ryska pass, vars innehavare vill försvaras av ingen och inte ens Ryssland påstås ha rätt att försvara dem.

    Herr Bildt! Hallänning, Svensk, Europé! Låt inte Putin, låt inte Medvedev vara de enda som undsätter de krigsdrabbade människor i Sydossetien! Yttra din djupa sorg över Saakasjvilis agerande när han med stridsvagnar och flygplan attackerade de människor, som han istället borde försvara, och på så sätt dödade flera av dem! Förmå din käre demokratiske vän att sluta det vansinne han börjat! Övertala honom att beordra sina trupper ut ur Sydossetien!

    Hjälpe dig Gud!

  131. tnsexton skriver:

    Det verkar fortfarande vara viktigast här på bloggen att försöka fastställa vems ”fel det var” och åt vilket håll man ska peka finger.
    Att försöka komma fram till de verkligt bakomliggande orsakerna och kanske viktigast, vad kommer kriget i Kaukasus att innebära för framtiden, lokalt, regionalt och globalt tycks inte attrahera särskilt många.
    Först om vi har eller får klart för oss de verkliga bakomliggande orsakerna och har klarlagt de olika utvecklingsalternativ som kan finnas i framtiden har vi en möjlighet att göra rationella val rörande i vilken riktning vi vill att utvecklingen ska gå och vilka alternativ vi till varje pris vill undvika.

  132. hillary2 skriver:

    tnsexton

    instämmer men tror du att vi vanliga kommer att få reda på de verkliga omständigheterna bakom krigsutbrottet av Bildt?

    Bildts ensidiga skuldbeläggande av Ryssland är ren politik och han har förmodligen tagit ställning i den här konflikten för mycket länge sedan
    likaså har han varit moltyst om svenska utrikespolitiska målsättningar visavi Ryssland
    Bildt har heller inte lämnat något officiellt uttalande till Ryssland om kriget såsom både Merkel och Sarkozy gjort
    det tycker jag är litet märkligt
    vad anser du att man kan begära av en svensk utrikesminister när det gäller att informera svenska folket om sin politik?

  133. wassberg skriver:

    Som jag tidigare sagt har den ryska statsledningen inget intresse av krig i Kaukasus (det kan dock finnas krafter inom militären som gärna velat se ett krig). Den ryska statsledningen är främst inriktad på ekonomisk tillväxt – BNP per capita är det som finns på Putins hjärna. Det Putin främst skäms över är Rysslands låga BNP, som gör att Ryssland blir betraktat som den fattiga kusinen från landet. Putins mål är att göra Ryssland till ett slaviskt Tyskland — en välmående och respekterad spelare på världsarenan. Ekonomisk tillväxt kräver främst stabilitet, varför kriget i Georgien inte är önskvärt ur rysk synvinkel. Att påstå att Ryssland skulle ha planerat en invasion av Georgien är lika befängt som att påstå att Putin beordrade morden på Politkovskaja och Litvinenko, vilka båda skedde dagarna innan Putin skulle träffa EUs ledare för viktiga ekonomiska överläggningar.

    Ett bekymmer för Ryssland är att nästan alla i väst bara kan engelska, vilket gör dem hänvisade till amerikanska källor. Det är få som kan tala ryska och som kan få tillgång till annan information än den som trumpetas från den västliga mediaapparaten.

    Själv betraktar jag både Dmitrij Anatolovitj och Vladimir Vladimirovitj som demokrater. Det är ett bekymmer att alliansregeringens utrikespolitik styrs av personer med så dåligt omdöme om vad som driver Rysslands statsledning, och som är så villiga att falla in i den grövsta neokonservativa retoriken. Det är gårdagens män som för gårdagens politik.

  134. hillary2 skriver:

    wassberg

    det här skrevs på presidentsidan idag
    http://www.kremlin.ru/eng/sdocs/news.shtml#205071

    ovan är den ryska bilden och här får vi Bildts bild
    men ”sanningen” brukar kanske ligga någonstan mittemellan

    2000 började Abchazierna få ryska pass – vet du något om bevekelsegrunderna för detta? Putin tillträdde 991231
    var det för att ge dem möjligheter att resa utrikes eller var det ett försök att russifiera abchazerna och Abchazien?
    tror du att Putin själv var involerad i passfrågan?

  135. hillary2 skriver:

    wassberg

    du svarar inte – alltså är du i mina ögon det troll jag länge misstänkt dig för :-)

  136. tuvalis skriver:

    CARL BILDT!
    Vi vet vem du företräder. Det är inte Sveriges av tradition neutrala hållning eller kanske inte ens Sverige. Kan du inte tänka om? Kan du inte bli den förste som bryter den ensidiga utrikespolitiken världen alltför länge har fört? En utrikespolitik som bland mycket annat låter olja gå före mänskliga rättigheter.

  137. wassberg skriver:

    Jag tror inte det behöver ligga något medvetet geopolitiskt motiv bakom att ge abkhasierna ryska pass. På samma sätt som exempelvis puertoricaner har lätt att få amerikanska pass. Abkhasier och ryssar har månghundraåriga band med varandra. Abkhasien har tillhört Georgien sedan 1930-talet, då Stalin gav området i gåva till sina landsmän. Ur rysk synvinkel är det således inget konstigt med att ge dem pass. Man känner samhörighet med dessa människor, och man vill hjälpa dem.

  138. Josef Boberg skriver:

    GooodMorgon Hillary2,

    Din uttryckta fråga till mig igår: ”josef – någon omedveten drivkraft har du nog till att breda ut dig som du gör ;-)” – slut citat.
    https://carlbildt.wordpress.com/2008/08/09/djupt-illavarslande-ryska-motiv/#comment-55856

    Med tanke på att Du ovan har 33 kommentarer – och jag har 3 – så kan jag ej låta bli att nu fråga Dig: ”Vad har Du för omedvetna eller medvetna drivkrafter för att ”breda” ut Dig som Du själv gör ?”

  139. wassberg skriver:

    En intressant intervju med Lavrov för BBC, inte minst om passfrågan.

    http://www.ln.mid.ru/brp_4.nsf/sps/7DA7151CCFE690B6C32574A00061BF06

  140. ollemunter skriver:

    Många pellejönsar på bloggen.

  141. ollemunter skriver:

    Verkar vara rena lekstugan om man får säga så.

  142. ollemunter skriver:

    Och det får man ju

  143. ollemunter skriver:

    Oj då, det blev inget slut på den meningen, men bättre här då.

  144. soli01 skriver:

    Josef Boberg – tänk ibland blir vissa frågor ”hetare”.:-)

  145. ollemunter skriver:

    Skulle jag tycka något, kanske jag återkommer, men det är inte alldeles säkert.

  146. ollemunter skriver:

    Föresten, vem bryr sig om vad jag säger, inte Calle Bildt i allafall.

  147. Josef Boberg skriver:

    Tja – Olle Munter :-) väl ? – osvuret är ju ALLTID bäst – eller ?

  148. ollemunter skriver:

    Någon kanske undrar? Ska han aldrig sluta, nej! Jag tänker hålla på så här nu timme ut och timme in. Oj va skraja ni nu blev, att jag skulle sabba bloggen. Det var ju kul det här. Har undrat över hur stor en kommentar kan bli. Vissa har ju en förmåga att skriva långa kommenterer, så jag måste testa och återkommer med något i hästvägg, om jag orkar förstås.

    Intressatn läsning på tidningarna om ministerns bröllopsdag på slottet. antagligen blir det stiltje på Carls skriverier här under ett par dagar, konstigt vore väl annars.

    Ack ja och nu har lusten på att skriva tagit slut, så jag lämnar er alla som sitter och glor på skärmarna, för lite mera höstliga aktiviteter. Jag, vi, tänker ta en tur till svampskogen och kolla in dom gula goda kantarellerna som jag tror har blivit större efter regnet, som åter har väckt dom till liv efter torkan.

  149. Helena Palena skriver:

    Olle: Lekstugan fortsatte visst på morgonkvisten medan människor slaktas i Kaukasus. Stalin – skomakarsonen – gav Absjasien – fel stavning, ja, jag vet – i gåva till sina landsmän skriver Wassberg.

    Jag tycker nog att man får lära sig ett och annat på Bildts blogg. Tänk, att man kan ge en landsända bara så där. Om jag kunde skulle jag egenhändigt slakta och flå alla diktatorer som tar för sig och har sig. Skulle döda dom med glädje…

    Det geoplitiska spelet bakom konflikten borde fram mer i ljuset. Jag håller på Ryssland fast jag är högermänniska i Sverige. Märkligt hur det kan bli! Ni som ännu inte fattat att det är ett spel bakom kulisserna borde läsa det Pravo skriver. Han ger i alla fall mig mest kött på benen!

  150. Helena Palena skriver:

    tuvalis: Du ställer en bra fråga till Carl Bildt!

  151. Anna skriver:

    Wassberg
    m.fl. ”rysslandsälskare/kännare” hävdar en hel del, t. ex. att det georgiska folket skulle känna samhörighet med Ryssland.

    Låt mig berätta att en mycket näraa anhörig till mig råkade befinna sig i Tblisi i samband med månlandningen, dvs under den perioden Georgien var ”en tilltvingad” del av det gamla Sovjetunionen.

    Min nära anhörige kommer aldrig att glömma det jubel och den feststämning han mötte överallt på gator, torg, barer etc i Tblisi den dag TV- bilder kablades ut över världen visandes Neil Armstrongs ”landstigning”.
    Toppen av lycka var alltså att det var amerikanarna och ej ryssarna som vann kapplöpningen.
    Men Wassber kan ju propagandiskt fortsätta att framhålla hur ädelt det vara av Stalin att ”skänka” bort landet – antagligen anser denne wassberg även att Ryssland, på den ”demokratiska skala som även innehåller fullständiga mänskliga rättigheter”, bör erhålla 10 av möjliga 10 poäng (alltdå ett fulländat land)!

  152. mrmhalland skriver:

    Helena Palena,

    Visst är det ett gigantiskt spel där man medvetet offrar människoliv för att uppnå sina syften.
    Jag vet fortfarande inte målet med spelet, men jag vet att det började med att den lilla betydelselösa provinsen Kosovo som så länge ignorerats av hela världen plötsligt fick stora USA’s odelade stöd och även hela EU hade plötsligt uppmärksammat Kosovo som om det vore ett gigantiskt, rikt och viktigt land som måste med i unionen.
    Fa fan håller de på med ??

  153. Kachina skriver:

    Georgien lär har börjat dra tillbaka sina styrkor. Gott så.

    Kanske USA med sin valp EU lärt sig att man stövlar bara inte in och tar för sig ur skafferiet, utan man knackar på dörren och frågar om husmor har något att bjuda på.

    ”Husbonden” hade överseende i Kosovo, uttrycker sitt missnöje i Polen och Tjeckien, men i Georgien svarade han med en rak höger. Låt det stanna därvid. Det går inte att ”trycka ut” ryssarna och ta över skafferiet, särskilt när man inte längre kan skrämma med Stalin, Chrustjev, Bresnev (?),……utan när radarteamet Putin/Medvedev har högre status i världsmedvetandet än Bush, är det ett hopplöst företag, så lägg ner. Det är det budskap du kan ge EU:s utrikesministrar, Carl.

    Bygg ut kärnkraften istället för att göra oss beroende av olje- och gasleveranser. USA får tyvärr finna sig i att dollarn inte kommer att vara världsvaluta länge till och om ni har något bakom pannbenet är det bättre att ni ser till att euron blir det, istället för rubeln.

    Önskar dig ett trevligt bröllopsfirande, som troligtvis kommer att domineras av diplomati misstänker jag. Detta utan att ha sneglat på listan över inbjudna.

  154. Kachina skriver:

    Anna

    För gräsrötterna var toppen av lycka att människan landade på månen, inte att an amerikan gjorde det. Typiskt tecken på den enorma distans som finns mellan politiken och gräsroten. Ni förstå varken glädjeyttringarna eller missnöjesyttringarna.

  155. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    Alltsedan Saakasjvili blev president har han haft som uttalat mål att ta tillbaka Sydossetien och Abchazien. Har du någon teori om vad denne osannolike man kan ha för vinning av att döda sina egna landsmän i Sydossetien som han sagt sig vilja återinförliva? Han har under en längre tid farit runt och sökt stöd i EU, i Nato och hos USA. Till sist fick han napp på 1000 israeliska erfarna soldater. Antingen är han bindgalen eller också är han en bricka i ett större spel? Han måtte ju begripa vad som skulle hända….

  156. mrmhalland skriver:

    Kachina :

    Ja Georgien drar sig tillbaka, men spelet fortsätter.
    Ivan bombar fortfarande, han är inte färdig med spelet ännu.
    Nu spelar han mot öppet mål.
    Publiken tittar storögt på och undrar varför han fortsätter spelet utan motståndare.
    Han kanske förklarar efteråt ?

  157. hillary2 skriver:

    vadå bröllop – riktigt eller turkiskt?

  158. mrmhalland skriver:

    hillary2 :

    >Antingen är han bindgalen eller också är han en bricka i ett större spel?

    Jag tycker det blir allt tydligare atrt han är det sistnämnda.

  159. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    det misstänker jag också – och han måste verkligen tro att han har en stor vinst att hämta in om han mördar dem han påstått sig vilja ha som undersåtar
    det handlar om oljan…

  160. wassberg skriver:

    anna,

    många länder kan känna rättmätig ilska över rysk imperialism, såsom de baltiska länderna eller Polen. Men Georgien tillhör knappast dem. Georgien är ett gammalt ortodoxt kristet land som i över tusen år fått stångas mot muslimskt förtryck. Under 1800-talet lierade det sig med Tsarryssland och blev befriat av denna makt från muslimsk dominans. Under Sovjettiden var Georgien en av de rikaste delrepublikerna, många georgier återfanns i framtädande positioner, exempelvis Stalin, Berija och Shevardnadze.

    Detta hindrar inte att småskuren nationalism kan förekomma, exempelvis på samma sätt som finnar jublar över när Sverige förlorar.

  161. Anna skriver:

    Kachina och Wassberg

    Experter som aldrig varit på plats utan i stället ser på livets skeende i ren ”Piraten- anda”, dvs har svårt att skilja på”Dichtung und Wahrheit” och skapar därför sin alldeles egna lilla ídealbild.

  162. mrmhalland skriver:

    hillary2 :
    Det handlar alldeles säkert om olja.
    carlnordberg beskriver i ett tidigare inlägg hur detta ökar värdet på dollarn och sänker oljepriset.
    Jag tror han har en poäng där.
    Det skulle förklara varför plötsligt USA, vars ekonomi var i brant utförsbake, började bry sig om Kosovos självständighet.
    Det finns ingen som helst logik i att USA lägger sig i vad en pytteliten, helt ekonomiskt obetydlig muslimsk provins vara eller icke vara.
    Den enda rimliga förklaringen till det är att sprida ringar på vattnet så att även de nu aktuella provinserna skulle göra ”en Kosovo” och det skulle de ha vinning av.

  163. mrmhalland skriver:

    Jag är inte USA-fientlig på något vis, ofta tvärt om, men jag påstår att USA och EU har startat detta krig.

  164. knightone skriver:

    Vi har inte varit neutrala sedan 1945 även om sossarna försökt hyckla sig fram genom historien sedan dess på den linjen. Vi är inte alliansfria heller. Dock militärt. Carl Bildt håller den Svenska linjen helt utmärkt. Förmodligen kommer han därför bli anmäld till KU av någon bitter rödgrön pajas.

  165. Kachina skriver:

    Anna

    Folk är sig lika överallt. Jag var i Israel vid tillfället. Folket sket fullständigt i nationaliteter, det var en framgång för mänskligheten och det firade alla, muslimer, judar och även en okristlig svensk från snusbältet i norr. (Fat, jag röker som en borstbindare :-)

  166. knightone skriver:

    mrmhalland,

    SÅ vem startade USAs invasion av Irak ? Afrikanska Unionen och Kina?

  167. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    på många sätt är kommentarerna berikande, men jag skulle önska att Bildt någon gång gav en intervju såsom många politiker gör in der Spiegel t.ex. och nu Lavrov i Wassbergs intressanta länk

    http://www.ln.mid.ru/brp_4.nsf/sps/7DA7151CCFE690B6C32574A00061BF06

    P.S. Georgien är inte muslimsk enligt Wassberg utan kristen ortodox

  168. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mrmhalland är förbannad på Kovosvo å grund av att han har problem med kosovoalbaner i det samhälle där han bor.
    Han har haft rent rasisistiska tendenser i en del inlägg om detta lokalpolitiska förhållande tidigare.
    Så skapas en stor världsbild av ett litet inskränkt lokalt problem

    Dee Dee Sharp – pigg och utvilad göteborgslullare

  169. mrmhalland skriver:

    knightone :
    Sadam Husein startade den, tillsammans med ett Amerikanskt önskemål om nya tillgångar till olja.
    Jag förstår nog inte hur du tänker när du antyder att AU eller Kina skulle vara delaktiga i det.

    Tycker du inte själv att det luktar lite konstigt om denna soppan ?

  170. hillary2 skriver:

    knightone 8:58

    om neutralitet och alliansfrihet
    ambitionen var en och realpolitiken en annan
    och f.ö. var vi realpolitiska hycklare långt för 1945
    men utan realpolitik hade vi kanske stått oss slätt?
    försvarar du Bildts hycklande med att säga att han inte är ensam?

  171. hillary2 skriver:

    lullaren

    så du stördes inte av ett kraftigt berusat gäng som satt på en uteplats till kl. 03.30?

  172. mrmhalland skriver:

    göteborgslullaren :

    Nej jag är inte förbannad på Kosovo, snarare tycker jag att de blivit utnyttjade.
    Ett självständig Kosovo är dömt till fattigdom eftersom de inte har en bas att stå på.
    De kan aldrig komma på benen av egen kraft.
    Jag hoppas innerligt att de som pushade fram deras allt för tidiga självständighet nu gör rejäla investeringar i landet.
    Det ser jag som deras skyldighet.

  173. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    hilary 9:10

    Nej, jag kunde inte bli störd av något alls som utspelades vid Norra Älvstranden 03.30, eftersom jag alldeles nyss kommit hem efter att ha tillbringat natten på Aschebergsgatan ;-))

    Hemkommen blir jag dock ordentligt störd av fanatiker som wassber och kachina samt inskränkta kappvändare som mrmhalland.

  174. MrKurd skriver:

    Carl Bildt och Moderaterna går för hårt fram och gör det Sverige till en delaktig i diverse konflikter, oftast på de fel sida av konflikten. Man väljer USA-linjen utan att tänka sig för, och detta kommer inte att gynna Sverige!

    Mr Bildt, du som var bland de första som tog sida för utbrytaren Kosovo, varför är d nu helt emot att Abchasien och Sydossetien bryter sig ur Georgien?

    Du kommer att märka att det den tågluffa som du har hoppat på kommer till en slutstation. Frågan är om du är medveten om att du gör Sverige ovän med stormakter som Kina, Ryssland mm, vad får du ut egentligen? Är det bara dina egna aktier du tänker på?

    Hälsningar från
    En Svensk Kurd med sinne för rättvisa

  175. mrmhalland skriver:

    göteborgslullaren :

    I vanlig ordning har du inget i sak att komma med.
    Jag är definitivt ingen kappvändare, jag har en tydlig åsikt och står för den.
    Den enda gången jag vänt kappan, är i FRA-frågan efter att ha inhämtat kunskap.
    jag erkänner gärna att det var oerhört korkat att framföra en åsikt innan dess.

  176. chda skriver:

    De argument som den ryska sidan använt för att motivera ingripandet i Sydossetien skulle kunna användas för att motivera ingripanden i Lettland och Estland för att ”skydda” den ryska minoriteten från majoritetsförtryck. Redan detta borde vara skäl nog för att EU skulle protestera å det bestämdaste mot det ryska resonemanget (och kanske också mot det ryska ingripandet i Sydossetien).

  177. hillary2 skriver:

    lullaren

    äntligen hat täckelsen fallit :-)))

  178. wassberg skriver:

    Mr Kurd,

    Jag tror att Bildts främst drivs av att få vara en spelare på den internationella arenan. Hans högsta dröm är att bli EUs utrikesminister. Han är också en gårdagens man, som fick sin världsbild präglad under 1970-talet i skuggan av Palme. Därav viljan att överge Sveriges neutralitetspolitik och värnandet av den västfaliska världsordningen till förmån för den neokonservativa interventionistiska agendan.

  179. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    det borde vara helt OK att ändra åsikt under resan/utvecklingens gång – men icke sa nicke/den rigide moderaten lullaren/ som ägnar sig åt att hugga på alla meningsmotståndare med personangrepp

  180. hillary2 skriver:

    cda

    Ryssland har släppt de baltiska staterna. De lyfte inte på ögonbrynen när t.ex. Estland gick med i Nato
    ditt resonemang håller inte – det är politisk skrämseltaktik
    ska vi uppmana till storkonflikt med Ryssland i förebyggande syfte?
    eller ska de baltiska staterna själva förväntas kunna reda ut sina minoritetsproblem??

  181. mrmhalland skriver:

    wassberg :

    Jag tror också att Calr Bildt njuter av att spela på den internationella arenan, troligen vill han också avsluta sin karriär som en utrikespolitisk topp-tjänsteman i EU, det vore ju kronan på verket efter en formidabel karriär.
    Jag tror dock att det som driver honom är ett genuint värnande om mänskliga rättigheter och fred.

  182. hillary2 skriver:

    En man som förordar ett folkrättsvidrigt Irakkrig kan väl knappast vara intresserad av fred i första hand??
    Eller var han så lättpåverkad av sina USA-kontakter att han tappade omdömet?

  183. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mrmhalland

    Hur går det i din kamp mot bestofmankid? Har du samlat tillräckligt med information?
    Mina sympatier står i detta fall helt på hennes sida.
    Och hur går det med brottsligheten bland din utpekade invandrargrupp i din hemkommun? Inte direkt snyggt av dig att peka ut en viss folkgrupp?
    Detta är i mina ögon kappvändarmentalitet.

  184. Kachina skriver:

    lullaren

    Glädjande att jag lyckas störa dig.

    Inget kan störa mig.

  185. mrmhalland skriver:

    göteborgslullaren :

    Vad jag vet har jag ingen kamp mot bestofmankind.
    Mitt uttalande skedde i stridens hetta och var olyckligt.
    Jag har bett de som kände sig illa berörda om ursäkt och gör det nu igen.
    Kan det vara bra med det ?

  186. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Byskebusen,
    OK, du stör mig men du stör på ett ärligt sätt till skillnad mot t. ex. wassberg, norberg, hilary, mrmhalland, josef dom övriga utopisterna.
    Din ärlighet består i att du har grundskap om det mesta till skillnad mot ovannämnda, ditt störande moment är att du utnyttjar din kunskap på ett manipulativt och farligt sätt. Men det är OK.
    Ska du ut med snipan idag? Här nere får min barkass ligga för ankar, vädret passar bätter för en brunch på krogen än för en seglats med någon liten bissig starlet, du vet, dom vill ut i alla väder.
    Hoppas du har bättre väder och får lite avkoppling!

    Dee Dee Sharp – vänlig, nöjd och glad göteborgslullare

  187. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    mrmhalland 9:55

    Det låter bra, då håller jag på dig igen och låter best-fore-datum falla tillbaka i glömskans armar.
    Jag kan också vända kappa och tur är väl det.

    Dee Dee Sharp – en av Gambrinii tjänare

  188. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Avslutningsvis vill jag framhålla att jag skriver en massa skit för att balansera allt skit som extremisterna en masse vräker ur sig på denna blogg.

    Det är ju en hel mängd av dom som frekventerar denna blogg nu och dyngan som dom sprider är i huvudsak tillkommen för att provocera andra.
    Därför sprider jag också dynga och berättar oväsentligeher om bissiga starletter etc – ett nog så intressant ämne men det hör hemma här på bloggen lika litet som
    t. ex. carl fribergs teorier och alla Bilderbergarna tillsammans.

    Dee Dee Sharp – som nu beställt en taxi för en färd ut i det blå

  189. wassberg skriver:

    mrhalland,

    okej, kan hålla med om att Bildt även har ett fredspatos. Tyvärr förespåkar han ibland fel politik för att nå målen.

  190. Josef Boberg skriver:

    Tja Du – Dee Dee Sharp – Måhända har Du för stunden helt glömt bort talesättet: ”Att det Wi tänker/babblar/skriver om någon eller några andra – det tänker/babblar/skriver Wi ALLTID mer eller mindre om oss själva också – och ej alls så sällan minst lika mycket !”

  191. mrmhalland skriver:

    wassberg :

    Det är inte så att jag känner Carl Bildt eller av annan anledning tycker att jag måste ta honom i försvar (trots att han är Hallänning av börd :-)), men jag anser att i hans uttalanden eller det han skriver här på bloggen tyder på en väldigt modern och human syn på andra människor i andra länder.
    Jag håller inte med om att han är en man av gårdagen.
    Jag hoppas innerligt att han, om han nu vill, får det där toppjobbet.
    Under förutsättning att det inte sker på Sveriges bekostnad :-)
    D.v.s om Alliansen förlorar nästa val.

  192. hillary2 skriver:

    lullaren

    Du hyllar inte yttrandefrihet? Carl Bildt synes göra det.
    Dina skitiga personangrepp har varit mycket smaklösa.
    Kan vi hoppas på en förändring?

  193. wassberg skriver:

    mrhalland,

    Med en gårdagens man menar jag en moderat/folkpartist som plågades av tiden i skuggan av Palmes ”tredje vägen”-politik, och Sveries moraliska neutralitet mellan västdemokratierna och Sovjetdiktaturerna. Man for så illa av detta, och man vill nu ta revansch genom att få vara med USA och ”the allies” och slåss mot Ryssland. Urtypen för gårdagens män är exempelvis Mats Johansson (m), Carl B. Hamilton (fp) och herrarna i Svenska Atlantkommittén. Man inser inte att situationen radikalt förändrats efter kommunismens sammanbrott. Man vill nu bekämpa ett Ryssland som bara strävar efter att komma med i klubben och bli en modern europeisk välmående stat (men som ej längre tillåter sig att hunsas av USA och co.) Man inser inte att efter murens fall är det USA, de forna välgörarna, som nu blivit det stora hotet mot världsfreden, och som med en messiansk militarism med våld vill skapa ett jordiskt paradis.

    Dessa gårdagens män utkämpar således 1970-talets strider under 2000-talet. Jag kan hålla med att Bildt är lite mer nyanserad än de flesta i klubben, men tycker nog att han inte riktigt har förstått det nya världsläget efter murens fall. Hans karriärism leder honom också till att liera sig med de ”humanitära interventionisterna” på bekostnad av det svenska traditionella värnandet av den internationella rättsordningens spelregler, som i fallet Kosovo. Detta gör att värnandet av principer nu faller platt och bara framstår som partiskt hyckleri.

  194. mrmhalland skriver:

    göteborgslullaren :

    Vi sprider alla dynga i någons ögon.
    Om alla här skulle ha samma åsikt om allting vore det ju totalt meningslöst att läsa /skriva på denna blogg.
    Här finns en samling människor intresserade av vad som händer i världen och hur politiker hanterar detta.
    En del är väldigt kunniga, andra mest intresserade.
    Det faktum att vi har en utrikesminister som ger alla oss intresserade snabb och ofiltrerad information gör ju att vi känner oss priviligierade som levande i en demokrati, tydligen oberoende av politsk symati (färg).
    Igår fick vi exempelvis information om förändrat läge i Georgien-området just i samma stund som utrikesministern fick ett SMS om det.

    Hillary2, hoppas att du inte misstycker att jag tar dig som exempel.

    Hillary2 och jag har fundamentalt olika politiska åsikter.
    Vi tillhör inte ”samma lag”.
    Trots detta har vi, om inte annat idag, haft ett riktigt givande meningsutbyte och förhoppningsvis lärt oss något av varandra.

    Detta ger mig mer än att prata med 10 personer som säger ”precis” och ”du har alltid rätt”.

  195. Josef Boberg skriver:

    Mina spontana applåder – HallandsKompis ! :-)

  196. mrmhalland skriver:

    Wassberg,

    Du säger väldigt mycket på liten plats, och det är frestande att ge ett direkt svar.
    Jag ska inte bli svaret skyldig, men ge mig en stund så ska jag försöka förstå hur du resonerar.

  197. mrmhalland skriver:

    Tack så mycket Josef :-)

  198. Kachina skriver:

    Dee Dee

    Det blir ingen färd med snipan förrän ikväll. Nu blåser det nordlig och är allmänt ruggigt.

    Men, medan du seglar i det blå, kan du väl spekulera lite kring våra ”vänner” Bush och radarteamet i öst. Man måste alltid betrakta ett problem från minst två vinklar..

    Tänk dig att Texas bryter sig ur USA, medan ett county i öst och ett i väst vägrar följa med, samtidigt som Texas guvernör inleder förhandlingar om samarbete med det som finns kvar av Warzava-pakten. Hur skulle Bush och USA reagera?

    ”men jag anser att i hans uttalanden eller det han skriver här på bloggen tyder på en väldigt modern och human syn på andra människor i andra länder.”

    Jag instämmer, jag tror att han har den EQ som krävs av en världspolitiker. Däremot brister det fortfarande i stabilitet mot det han upplever som ”högre”, kanske beroende på en uppfostran som sitter gjutet i hjärnbarken.

    Det farligaste vi har på jorden idag är Bush-administrationen och deras syn på sig själva, en syn som via Hollywood är byggd på myten om dem själva. De har alltså gått på myten om sig själva, byggd av dem själva, precis som att en Herr H. byggde myten om det ariska folket, så skickligt att han till slut trodde på den själv och såg sig som oövervinnlig. På det grunderna startade han tvåfrontskriget.

    USA krigar redan på två fronter och jag hoppas att Bush rådgivare klargör för honom att ett trefrontskrig kommer de inte att klara.

    Men åter till Bildt, han har det intellekter och det mesta av de kvaliteér som krävs, men en svaghet han delar med alla andra europeiska utrikesministrar. Han törs inte ta Bush i örat och vrida om, förklara för honom att vi europeér har trampat ”Ivan” på tårna tre gånger och lärt oss att det gör man inte. Det går bra att leva med ”Ivan”, han kan till och med vara en ganska trevlig kille, bara man inte är framfusig och trampar honom på tårna.

  199. Kachina skriver:

    Mina spontana applåder – HallandsKompis ! :-)

  200. mrmhalland skriver:

    Kachina,

    Nu är det andra dagen du är hyfsat klarsynt.
    Har du ramlat igen och fått en ”återställare” ? :-)

    Mittenstycket vet jag inte riktigt om jag håller med om, men helt klart är ju att ”Ivan” har misstyckt, varnat och nu slagit.

    Du är ju själv en rackare på att hitta ömma tår, vill du ha en kompis man inte får trampa på lite ibland ?

  201. mrmhalland skriver:

    Kachina :
    Tack Kachina (tror jag :-))

  202. Kachina skriver:

    visionara

    Ditt minne sviker inte. Jag minns samma sak, men tror att Bildt böjde sig för sammanhållningen inom EU. (Det måste man göra ibland.)

  203. carlnorberg skriver:

    Och som vanligt så är det de bakomliggande orsakerna som är poängen med att klarlägga.

    Och detta är en ren fråga om naturtillgångar, i detta olja och gas, och därigenom blir detta en fråga om ett hot emot dollarvalutan.

    Att CB är en morgondagens politiker är inte trovärdigt, med avseende på den uppvisade undfallenheten gentemot uppenbara felaktigheter. Det kommer att krävas ett mera rakryggat ledarskap för att inte denna typ av händelser skall bli legio.

  204. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    jag får också ge en eloge för din välformulerade kommentar till lullaren
    även knightone och tsolin borde läsa den :-)

    nu säger jag godnatt efter en sömnlös sådan!

  205. mrmhalland skriver:

    visionara :

    Carl Bildt var aldrig (i alla fall officiellt) tveksam till att erkänna Kosovo som självständigt.
    Det gjordes däremot inget särskillt möte för detta i utrikesnämnden, utan man väntade på det ordinarie. (jag hoppas att jag talar om rätt möte nu, kan vara någon annan nämnd)
    Det var detta som kritiserades.
    Carl Bildt gick fram med sjumilastövlarna i början av det ”allmäna stödet” men blev lite mer tveksam i slutet av processen, dock inte så tveksam att han sade sig vara emot.

  206. mrmhalland skriver:

    Tack för en trevlig förmiddag hillar2, sov gott.

  207. carlnorberg skriver:

    Och eftersom USA ekonomin inte på något sätt är i ordning, så måste detta naturtillgångskrig genomföras och eskaleras för att försöka undvika realvärdeanpassningen av valutavolymvärdet på dollarvalutan.

    Annars kommer denna realvaärdeanpassning nu i det omgående i form av hyperinflation för dollarvalutan.

  208. tnsexton skriver:

    ”Senior European Union officials were adamant on Saturday that both Russia and Georgia were to blame for the recent escalation of the conflict, and that finger-pointing was counterproductive.” (The New York Times 080810).

    ”Georgia is partially responsible for the start of military standoff with Russia in South Ossetia, a top ranked representative of the U.S. Department of State announced August 9 on condition of anonymity.
    The United States long urged Georgia to avoid military conflict with the Russians, to avoid any escalation. The standing of Washington was clear from the very beginning, the unnamed diplomat said.” (Kommersant 080809)

    ”Evidence point at the recent escalation towards war in the Caucasus was triggered by the separatist leadership in South Ossetia when they launched their offensive Thursday morning. They might have had their own motives for trying to provoke a war between Russia and Georgia.” (Carl Bildt 080809)

  209. knightone skriver:

    Tre personer skriver 90% av inläggen här.

    Och 90% av inläggen här är ointressanta.

    Sug på den.

  210. mrmhalland skriver:

    wassberg :
    Dessvärre blir jag nog svaret skyldig.

    I gengäld ska du få en helt ny konsprationsteori att suga på.
    Även carlnordberg.

    Om vi utgår ifrån min misstanke om att USA’s och EU’s intresse för Kosovos självständighet och Rysslands ointresse för det samma skulle mynna ut i det som nu har hänt, har då Ryssland och USA ett gemensamt intresse av det som nu händer ?

  211. mrmhalland skriver:

    knightone :

    Tack för ditt intressanta inlägg.

  212. visionara skriver:

    knightone

    Och vinnarna är?

    M v h

    Visionären

  213. wassberg skriver:

    mrmhalland,
    har svårt att se att varken Ryssland eller USA har något intresse av det här. Märk jänkarnas obefintliga stöd för Georgien. Jag tillhör dem som tror att Saakhasvili i sitt lynniga sinne grovt underskattade Rysslands försvarsvilja, och överskattade västs stöd till honom. Västs politiker älskar att prata högt om frihet och demokrati. De älskar också att anfalla en underlägsen motståndare. Men att på allvar tampas med någon någorlunda jämbördig ligger inte i deras intresse.

    Förhoppningsvis finns det en möjlighet att väst och Ryssland nu kan komma att närma sig. Västs politiker ser att deras ”frihetskämpar” kanske inte är de änglar som de trott dem vara.

  214. mrmhalland skriver:

    wassberg :

    carlnordberg menar att USA har ett intresse i detta genom att oljepriset sjunker och USD får ett högre värde.
    Det har ju faktiskt redan fått effekter.

    carlnordberg :

    Vad ser du för fördelar för Ryssland i denna situation ?

    Jag inser att jag är ute på många famnars djup, men, något är sjukt med detta.

  215. tnsexton skriver:

    Visst är oljan en av många bakomliggande orsaker, men knappast dagsfluktuationer av priset per fat och dess eventuella påverkan på dollarvärdet.
    Oljans betydelse ligger snarare i kontrollen av dess distribution, särskilt med tanke på framtidens allt knappare tillgångar.
    För Ryssland gäller att i största möjliga mån bibehålla kontrollen över distributionsnätet för egen olja/gas och den från de olika fd sovjetrepublikerna. Dels för att transitavgifter ger en icke föraktlig inkomst, dels för att sitter man på kranen kan energitillförseln användas som ett politisk påtryckningsinstrument. En av de viktigaste rörledningarna går nu genom aktuellt område och är ansluten till det ryska disributionsnätet.
    För väst gäller att, om inte kontrollera så i alla fall, ha en vänligt sinnad regim i Georgien så att man fullfölja sina planer på att bygga en egen rörledning, oberoende av det ryska nätet.
    Ryssland vill inte släppa vare sig inkomsten eller kontrollen och väst vill öka sitt oberoende. (Frankrike/Tyskland/Italien får idag c:a 30% av sitt energibehov via ryskkontrollerade ledningar).

    Detta var EN av många anledningar till det spända läget i regionen men knappast en anledning som utlöste kriget. Många både lokala, regionala och globala anledningar staplade på varandra tillsammans med dålig krishantering från många parter är nog orsaken. Den utlösande faktorn var förmodligen upprepade provokationer från bägge sidor i den lokala konflikten och, som Wassberg skrev ovan 12:09 och som flera andra varit inne på ”att Sakhaasvili i sitt lynniga sinne grovt underskattade Rysslands försvarsvilja och överskattade västs stöd till honom”.

  216. carlnorberg skriver:

    Jag har lagt detta inlägg på min egen blogg http://www.blogg.aftonbladet.se/23930, men jag lägger det här också.

    Och det är alltså bankkonglomeratet, vilket inte är precis detsamma som USA som nation, jag är övertygad om att mängder av personer i USA skulle känna sig djupt kränkta om de var medvetna om vidden av detta förlopp, och den roll USA spelar i detta.

    Efter alltså en tid med intensifierade granatattacker mot Georgiens autonoma enklav Sydossetien, så höll då Georgiens president Micheil Saakasjvili ett tv-sänt tal sent i torsdags kväll, i talet manade han då till ett omedelbart eldupphör, och garanterade vidare fullständig autonomi för enklaven Sydossetien, inom vilken trupper från Ryssland och andra grannländer har utgjort en fredsbevarande FN-styrka allt sedan 1992.

    Bara några få minuter efter Georgiens president Saakasjvilis tv sända tal, så inledde alltså georgiska trupper en invasion för att ta över enklaven Sydossetien.

    Detta medgavs av Georgien under fredag morgonen, och svenska media tiger still. De georgiska trupperna dödade tio av de ryska fredsbevarande trupperna och skadade omkring fyrtio.

    FN:s säkerhetsråd höll då snabbt ett krismöte, som Ryssland hade kallat till, klockan ett på natten till fredag, ett möte som dock gick helt i stå när USA, Storbritannien med anförvanter blockerade ett stycke i den korta ryska resolutionen som manade alla sidor att göra avkall på våldshandlingar.

    Under EU-rådets generalsekreterare Javier Solanas ledning, så har ju EU bildat en diplomatgrupp som tidigare reste till de autonoma regionerna i Transnistrien, i östra Moldavien, och Sydossetien och Abchazien, i Georgien, och anordnade besök i Bryssel och London för de ledare som de har odlat fram från dessa så kallade ”icke erkända republiker”.

    I denna operation så har EU-gruppen arbetat tätt tillsammans med Georgiens ivriga ledare för ”rosenrevolutionen”, president Micheil Saakasjvili, som själv i maj( Observera nu detta!) proklamerade: ”Vi är slagfältet för ett nytt världskrig.”

    Georgiens ståndpunkt, som upprepades av dess FN-representant i Säkerhetsrådets akuta möte vilket Ryssland hade kallat till på morgonen den 8 augusti, var att Georgien erbjuder Sydossetien autonomi, men enligt ”europeiska riktlinjer”, med internationella garantier.

    Denna ”europeiska pseudoautonomi” är en strategi som utarbetats av en person som heter Ivan Krastev.

    Krastev proklamerar att den ”postmoderna europeiska ordningen”, som inte har nationalstater, som av en slump…, oundvikligen måste brytra med Ryssland, detta eftersom Ryssland ”förkroppsligar nostalgin för både den gammeleuropeiska nationalstaten och för en europeisk ordning organiserad kring maktbalans och icke-inblandning i andra staters interna angelägenheter”.

    Var det då med detta en ren tillfällighet att Storbritanniens ambassadör i Georgien befann sig i Sydossetien den 6 augusti, och av Sydossetiens president Eduard Kokojty meddelades att de hade obestridliga bevis på att Saakasjvili-regimen i Georgien planerade storskaliga militära handlingar mot Sydossetien?

    Nej, det tror jag inte alls att det var.

    De flesta europeiska länder var nog redan väl medvetna om Georgiens planer på att attackera Sydossetien, vilket inte precis gör FRA debatten mindre känslig och som kastar ett otrevligt ljus över regeringens utspel, och vilket nu dessutom har öppnat dörren till det nya krig som nu utvecklar sig vid Rysslands södra flank.

    Trots att alltså Irland förkastade Lissabonfördraget så har ideologerna för Bankkonglomeratets planer på ett ”EU-imperium”, tydligen mycket aktivt arbetat för att just denna konflikt ska blossa upp, förmodligen som en hörnsten i sina strävanden för att förvandla Europa, kanske till en enda stor militärbas för en konfrontation med Ryssland, om man nu inbillar sig att detta skulle kunna rädda dollarvalutan.

    FN:s säkerhetsråds krismöte bröt samman, detta när en rysk resolution vilken manade till ett direkt eldupphör i Sydossetien, och vidare en återgång till det rådande läget som var före Georgiens attack, detta avvisades direkt av britterna, vilka än en gång drog över USA:s representant till sin sida. Jag tror inte USA:s befolkning är medvetna om vems nytta GWB spelar i händerna.

    Billiga schimärer vill jag påstå.

    Ryssarna är givetvis missnöjda över att deras förslag togs bort från säkerhetsrådets dagordning, och detta utan att godtagbar förklaring gavs.

    Rysslands FN-sändebud Vitalij Churkin karakteriserade i detta både Storbritanniens och USA:s agerande, som ett allvarligt brott mot de diplomatiska etikettsreglerna och helt oacceptabelt.

    Vidare så har Georgien på säkerhetsrådets möte försökt att missbruka den ryska motionen om vapenvila och ett stopp för krigshandlingar på den ryska sidan, för ytterligare en militäroffensiver.

    Om EU i allmänhet och särskilt dess ”utrikespolitiske talesman” Javier Solana i synnerhet, vore den minsta aning seriösa, så skulle dessa omedelbart fördöma sin egen medlem Storbritanniens beteende, i FN:s säkerhetsråd.

    Tysk media beskriver att utrikesminister Steinmeier beslutade att avbryta sin semester och återvände till Berlin för att närmare kunna följa situationen, men hade inget mer att säga än att mana till vapenstillestånd.

    Det ”rapporteras” vidare att Steinmeier är rasande på Georgiens president Micheil Saakasjvili, som han just träffat i samband med ett uppdrag i Abschazien, och som då försäkrat honom om att Georgien för tillfället skulle avstå från militära insatser.

    Steinmeier sägs vara särskilt uppretad till följd av de georgiska attackerna på civila bostadsområden.Värdet i detta som information betraktat kan absolut ha flera grunder.

    I botten på allt detta som insats ligger alltså makten över penningskapandet, som nu hotas av den havererande dollarvalutan, som alltså är ifrågasatt som betalningsmedel för olja, och som dessutom oundvikligen måste realvärdeanpassas.

  217. Kachina skriver:

    ”För Ryssland gäller att i största möjliga mån bibehålla kontrollen över distributionsnätet för egen olja/gas och den från de olika fd sovjetrepublikerna. Dels för att transitavgifter ger en icke föraktlig inkomst, dels för att sitter man på kranen kan energitillförseln användas som ett politisk påtryckningsinstrument.”

    För Väst-Europa gäller att bygga ut kärnkraften för att inte vara helt beroende av olja och gas.

    Bra inlägg CN, det klargjorde mycket.

  218. mararh skriver:

    CarlNorberg

    Och du var förstås inbjuden på säkerhetsrådets möte :)))))

  219. mararh skriver:

    Ingen, säger, ingen utanför initierade kretsar vet vad som avhandlas på säkerhetsrådets möten. Om du hade varit en av dessa initierade skulle du knappast sitta på Bildts blogg och avslöja dina kunskaper.

  220. Kachina skriver:

    mararh

    Dörrvaktmästaren!!!!!!

    Han är den skyldige. (Att de aldrig kommit på det?)

  221. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Ja, man undrar verkligen vad t. ex. Carl Norberg får allt ifrån.
    Han framställer konsekvent sin linje såsom att han sitter inne med exakt kunskap och exakta svar.
    I mina ögon blir hans ställningstaganden därigenom fullständigt tendensiösa och hans ordbajseri ligger, om man skalar bort dett skyddande yttre skalet, på samma låga och intetsägande saknivå som många av mina tidigare inlägg.
    Skillnaden är att Carl Norberg vill att vi skall ta honom och hans teorier på allvar, något som tyvärr flera av den kända debattörerna på denna blogg tycks göra, trots att åtminstone någon av dem motsägelsefullt först deklarerar att ”jag kan absolut ingenting om nationalekonomi”. Därefter ger han Carl Norberg rätt i sina dubiösa teorier.
    För att nämna ett namn till i högen som tar sig själv på största allvar, kan jag klämma till med den mångordige Josef. Man kan sniffa en rättshaverist och new age Nisse mm mm genom att använda nackhåren men naturligtvis får även han support på denna blogg, till avgörande del beroende på att i bloggarnas egna lilla värld frodas självklart ytterlighetsbejakarna. Att denne underlige och egofixerade man även frekventerar unge Nils Bilds blogg är av mer tragisk karaktär.

    Dee Dee Sharp – nästan ex officio

  222. Helena Palena skriver:

    Jag tror det måste brinna lite här och där för vapenförråden är fyllda. Det måste bli lite avsättning så man kan tillverka mer och tjäna mera pengar. Vem tjänar på krig? Vem rycker i trådarna? Vem underblåser konflikterna?

    Det är bara att inse att det kalla kriget är kvar – det har legat därunder ytan hela tiden och pyrt! EU är ju en lam anka – det EU som vi måste med i för att vi aldrig mer skulle få uppleva krig i Europa!

    Vad ska vi har EU till när vi har dunkla krafter i USA som bestämmer? Jag håller med Carl Norberg att folk i Amerika skulle bli ursinniga om dom fattade vad det är som pågår. Och det skulle vi i Sverige också bli – och folken i resten av världen. Men skriver media sanningen? Never Baby…

    Nä, Sovjet var ett gigantiskt expreriment som misslyckades. Folk var sjuka och dränerade – det fanns inga mer pengar att hämta. Så nu försöker dom med EU istället!

  223. osciloscope skriver:

    mrmhalland

    ”utrikesminister som ger alla oss intresserade snabb och ofiltrerad information”

    ofiltrerat/filtrerat?

    Desinformation, propaganda och diversion drabbar alla skikt. En utrikesminister är inte undantagen. Skulle nu någon mena att de ”vet” att CB kommer med mer sanning än halvsanning blir det ytterligt svårt att bevisa för andra.

    Om vi funderar över Arisoteles citat;

    “In a democracy the poor will have more power than the rich, because there are more of them, and the will of the majority is supreme.”

    Så är ju isådant fall CB en minoritet, (el extremist som ofta används). The ”ruling class”, är en minoritet, men vi ser ändå inte detta yttrat i histoien.

    Jag vill ändå hävda att extremism är ”bra”;

    Vi kan säga att vi alla är extremister, eller kan så vara om vi önskar, detta är alltså eg ett gott epitet, såvida vi inte VILL bli ledda av andra. Då utgör vi det mer el mindre uniforma. Vill man vara uniform el kollektiv, står det dock EJ i konflikt med dem som inte önskar. Det borde vara möjligt att samexistera med alla livsåskådningar vi kan tänka oss.

    Dvs, extremism uti fomen av personlighet och diversitet skapar en styrka därför ingen kan diktera en auktoritär individ. Incitamentet att diktera andra kan inte ens existera, förutsatt att alla är över ens om det fria valet.

    Oscar Berven

  224. tnsexton skriver:

    Kachina 12:54

    Inte för att jag är särskilt känslig utav mig, men ”Bra inlägg CN”…??????

  225. mrmhalland skriver:

    osciloscope :

    Visst har du en poäng här,

    Jag tycker dock att utrikesministern försöker, och faktiskt förmedlar en nyligen uppdaterad bild av verkligheten här till oss läsare. Jag är väldigt tacksam för det.
    Självklart kan han inte avslöja EU’s eller Sveriges planer för kommande förhandlingar etc..

  226. osciloscope skriver:

    mrmhalland, ”utrikesministern försöker”

    nej, detta kan vi inte klaga på.

  227. osciloscope skriver:

    * Aristoteles

  228. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Personligen vill jag nog hävda att ALLA – inklusive Visionara och mig själv – enbart gör så gott Wi kan – i det ögonblick då Wi gör det Wi gör = ingenting annat !

    Att det sen i efterhand kan värderas annorlunda – det är ju en helt annan sak, verkligen…

    Kollektivt så har ju människosläktet än så länge ej kommit så långt i sin ”intellektuella inveckling” – att Wi i efterhand kan ändra på det som redan har hänt – till att få det till att det aldrig har hänt – ifall Wi bortser ifrån Tage Danielssons Intelligenta diktning om den saken.

    Dock – ej alls så få vill att Wi skall vara så RÄDDA för att i efterhand bli ”attackerade” – för det Wi i bästa förstånd gjorde när Wi gjorde det – att Wi helt slutar upp med att både tänka, babbla och skriva – samt ej minst agera i konkreta handlingar.

    Det är ju detsamma som BINGO ! – för dom MaktPyramid-MaktElitNissar + deras medlöpare som styr oss i dags dato som sina får i sin egen fårskock.

    Det här styrsystemet (= ODLA RÄDSLAN STÄNDIGT OCH JÄMT HOS FÅREN !) av oss av vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av medborgaran – har idiotsäkert nu funkat i mer än 6000 år – och funkar i dags dato än bättre än någonsin tidigare, tyvärr tyvärr…

    Mer om det här på

  229. kridi1 skriver:

    ”Det handlar inte bara om södra Ossetien och Georgien – det handlar också om grundläggande principer”
    Carl Bildts dubbelmoral.Du så inte sånt om Serbien och Kosovo du tar bara USA allierade sida.USA behöver liknande knähundar så i framtiden du kan räkna med välbetald jobb i nån USA bolag.

  230. soli01 skriver:

    Vilket pajkastande av vissa här nu – vem har skrämt fram dessa -tro!:-) Här florerar” knähundar” och dubbelmoralen frodas.:-)

  231. hillary2 skriver:

    Soli01

    kallas det inte tes och antites istället för dubbelmoral?;-)

  232. carlnorberg skriver:

    Det räcker alldeles utmärkt med att följa annat än svensk gammelmedia,

  233. osciloscope skriver:

    dialektiken är bedräglig för där finns nämligen en tredje faktor (treenighet?) …

    … fjärde enl vissa

    Phase One–Break It: Private syndicates make money destroying a place through organized crime, covert operations, warfare or a variety of both;

    Phase Two- Buy It: The profit generated from breaking it is used to buy or seize “legal control” at a discount;

    Phase Three- Fix It: Government funding, credit and subsidies are then used to “fix it” while harvesting remaining assets, including with narcotics trafficking, sex slavery and any other form of liquidating the human, intellectual, environmental and physical capital in a place:

    Phase Four—Declare Victory: Victory is then declared and a flow of foundation and academic grants funded by the “break it-fix it” profits generate awards, photo opportunities and official archives and documentation for the perpetrators to be admired for their bringing of advanced civilization to the natives.

  234. carlnorberg skriver:

    Men i detta är redan den fjärde fasen överspelad.

  235. osciloscope skriver:

    du menar att den är för utstuderad? Skulle inte fjärde fasen anammas i vårt mediala propagerande omvärld? Iofs är den inte nödvändig alltid, sant. De reella rikedomarna är ändå säkrade …

    osv

  236. carlnorberg skriver:

    Nej den är passerad i tid ibland dessa skedesförlopp eller faser.

    Göran persson och George Bush har redan fått sina hedersdoktorat och så vidare.

  237. kridi1 skriver:

    Jag slutar kommentera politik för all framtid med det finns hopp och ljus punkt i Sverige som heter Carl Norberg.Hej då till alla och lycka till i livet Carl Norberg.MVH

  238. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Kridi – ”Synd” – för med den förutsättningsfria = helt öppna Dialogen hjälp – för precis vad som helst – på bl a IT-nätets alla bloggar mmm – så kan måhända det nu åt hållet 6000-årade MaktPyramid-MaktElitNissarnas galenpannors vanstyren brytas, kanske…

    Dock – att ”nagla” forna och nuvarande syndabockar på ”korset” – leder nog enbart till än värre framtida helveten, troligast… Den metoden är ju nu prövad till leda – i mitt 67-årade livsperspektiv sett i vart fall – under nu mer än 6000 år, tyvärr tyvärr… :-)

  239. carlnorberg skriver:

    Att mina inlägg väcker sådant engagemang hos några, är ju för all del smickrande, men måste nog trots allt ändå tillmätas ett lite begränsat värde.

    Detta beror på att det inte alls blir motargument i sak, utan enbart ad-hominem retorik utan värde för debatten.

    Detta i sin tur klarlägger ju till delar förhållandet kring den som anför argumentet.

  240. osciloscope skriver:

    *syntes*

    ad hominem – ad nauseam

  241. carlnorberg skriver:

    Jag antar detta avser argumentets anförare ifråga.

  242. osciloscope skriver:

    glömde udden på dialektiken * …

    ad nauseam var allmänt kring mången uteblivna argument.

%d bloggare gillar detta: