Allvarlig upptrappning i Sydossetien

Under dagen har läget kring Sydossetien i Georgien förvärrats på ett sätt som inger djup oro.

Preliminära uppgifter tyder på att det är sydossetiska styrkor som provocerat fram denna allvarliga upptrappning av konflikten.

Jag har under eftermiddagen haft samtal såväl med Georgiens president Mikheil Saakhasvili som med Finlands utrikesminister Alexander Stubb om olika möjliga diplomatiska initiativ för att försöka förhindra ett fullt krigsutbrott.

Finland är ju nu ordförande i den europeiska samarbets- och säkerhetsorganisationen OSCE som bl a har observatörer och representanter i och kring Sydossetien.

Vi har också varit i kontakt med det franska ordförandeskapet i Europeiska Unionen.

Risken för en ytterligare och allvarlig upptrappning av striderna måste nu bedömas som överhängande.

Det är viktigt att det snabbt ordnas direkta förbindelser mellan de stridande parterna för att få ett slut på våldsanvändningen.

Ett särskilt ansvar vilar i detta sammanhang självfallet på Ryssland.

129 Responses to Allvarlig upptrappning i Sydossetien

  1. visionara skriver:

    ”Preliminära uppgifter tyder på att det är sydossetiska styrkor som provocerat fram denna allvarliga upptrappning av konflikten.”

    Är det FRA månne som spanat fram dessa uppgifter? I sådant fall ett praktiskt och belysande exempel på användningsområdet, där det är viktigt för svensk utrikespolitik att veta vem som är provokatören.

    Om man krävde brottsmisstanke för spaningen ifråga skulle dylika uppgifter inte kunna tas fram.

    Lycka till med era ansträngningar Carl Bildt!

    M v h

    Visionären

  2. carlnorberg skriver:

    Ja eller så kan det ju vara så att analysen kan utverkas ur den rimliga motivbilden…

  3. Pravoslavac skriver:

    ”Ett särskilt ansvar vilar i detta sammanhang självfallet på Ryssland.”

    I Studio Ett på radion sades det i förrgår att den inflammerade situationen i Georgien är ett direkt resultat av Kosovos självständighetsförklaring och påföljande erkännanden av denna.

  4. Niklas skriver:

    Risken finns att Ryssland kommer att trappa upp konflikten mer, bara att önska er lycka till med de diplomatiska ansträngningarna. Skulle det bli fullskaligt krig, finns det bara förlorare..

  5. carlnorberg skriver:

    Sett ur det historiska persektivet så kommer denna likala konflikt att eskalera till en politisk religiös konflikt, för att skapa varaktighet i ofredsförhållandet.

    I ett nästa skede kommer så ”mot” sin vilja stormakten ”tvingas” till ett deltagande, detta utifrån att stormakten utsätts för en oförrätt som gör att opinionen på hemmaplan medger ett deltagande.

    Detta har återupprepats gång efter annan genom historien, med samma förtjänter vunna av samma grupperingar.

    Kallas visst att historien upprepar sig, så länge vi inget lär, och det lär vi ju inte göra om inte ögonen är öppna nog att se.

  6. Anna skriver:

    Trivs ni också på denna blogg efter invasionen?

  7. Anna skriver:

    Men naturligtvis hyllar jag det fria ordet!

  8. osciloscope skriver:

    Anna

    vill du replikera på mina spörsmål/skriverier?

    Fascen i fascism åsyftar kollektivism. Som jag oxo lade ut i lexikonspråk ovan. Missbrukad terminologi kan vi knappast klaga på då det ständigt görs. Säg någon “ism” som inte är!? När man har reda på vad kollektivism är så kan man se att vare sig “vänster el höger” historiskt sett någonsin har klarat av denna ideologi el kanske sanarare “metod”. När makt och auktoritet flyttar längre och längre ifrån individen så kommer bannemig missbruket. Fascen är romerskt påhitt (säkert finns variant i babylonsk, sumerisk el egyptisk) och åsyftar alldeles just kraft bakom kollektivet.

    Allt kollektivt är inte av ondo? Nej, men när individen försvinner mer el mindre helt in i fabricerad “hive-mind” så blinkar varningslamporna rött. Auktoritet hade jag hoppats skulle komma fr den enskilde inte “från ovan”. Om “folket” hade kunskap och respekt själva (och annat självvalt fundamentalt välbalanserat) som individer, så hade inte “förtroendevalda” behövts. (Nej, representanter är inte heller i sig av ondo, men torde endast brukas så långt du har sant förtroende för dem.) Eller om jag frågar såhär, vem genuint har du respekt för som du faktiskt skulle låta tala/verka för dig, i mindre “sakfrågor” liksom större existensiella? Om du inte ens kan känna att DU SJÄLV borde vara den första du har hågen, hur skall du överhuvud taget ha förstånd/insikt att välja någon åt dig?

    Jag har många gånger försökt belysa vad jag anser vara vårt predikament i denna vår “representativa demokrati”. Jag känner olust när jag som del i ett folkstyre känner representationen förskjutas längre och längre bort. Jag frågar i tidigare ovan längre kommentar (juli 3, 2008 kl. 7:25 pm) vem Carl Bildt och Fredrik Reinfeldt arbetar för då jag genuint känner att denna klyfta mellan individ och representant blir alltför stor.
    Jag har nämt fascen som en mycket gammal kollektivistisk symbol och när man ser dessa korsade bakom våra Tre Kronor i vårt lagupprätthållande organ (polisen) så gör sig obehaget påmind. Denna symbol finns bla i USAs representanthus. Detta betyder inte att Mussolinis vision av fascen är detsamma som vår. Men som en symbol och som verktyg/metod vet vi att den kan brukas men också missbukas. Det är detta Ansvar som måste vila mot den enskilda presonen främst. Du och jag måste vara “överordnade representationen”, inte tvärtom.

    Mer direktdemokratisk process känns mer hälsosam än anonym representativ sådan.

    Ang FRA och liknande lagstiftning och tendenser i samhället lägger jag ovan som grund för min oro.

    “Skulle du vilja vara vänlig att med egna ord för mig beskriva vad Carl Norberg tillför bloggen av allmänt intresse.”

    Kan det vara för att det INTE är allmänt (läs mainstream)?

    Osc

  9. bestofmankind skriver:

    Anna, nu är det du som invaderade Carl Bildts blogg. :-))

    Trivs? Javisst som fisken i vattnet. :-))

    Har du problem att anpassa dig, ha tolerans och/eller förstå de som inte är i samma nivå som du?

    No problem with me at all! Jag tycker t o m att det är mycket intressant med några gratis föreläsningar.

  10. maggi skriver:

    Nej, Anna
    Vi får sluta kalla denna blog en politisk dito, för här handlar bara om den korrupta kapitalistiska förtags-ekonomiska makten. Pengar styr allting och politiker är bara statister i detta rävspel. Och vad vi är i sammanhanget är ju klart utsagt…historilösa, obildbara okunniga barbarer m.m. Politiken är död, länge leve den konspirerande kapitalistiska girigheten och maktlystnaden.

  11. tnsexton skriver:

    CB har uppenbarligen tillgång till särskilda källor, vilka de nu är, för ur öppna media är det svårt att peka ut någon specifik angripare i de pågående skärmytslingarna.
    I amerikanska medier har de ännu bara nått notisnivå utan kommentarer, BBC har ett reportage från en beskjuten by på georgisk sida men utan att direkt ange någon huvudansvarig till den rådande situationen.
    Ryska medier lägger skulden på Georgien och rapporterar om storskaliga georgiska krigsförberedelser och de ryska truppernas beredskap men manar samtidigt till lugn och fortsatta förhandlingar.

    Läget har uppenbarligen skärpts de senaste dygnen med fokus på Sydossetien i stället för som tidigare Abchazien. Oavsett vilket skulle en öppen konflikt i området innebära stora risker med tanke på ryska intressen och resurser i området och USA och NATO klara ställningstagande för Georgien.
    Det är bara att hoppas att stormakternas krishanteringförmåga och möjligheter att påverka inom sina respektive intressesfärer är tillfyllest.

  12. carlnorberg skriver:

    Vad trodde du att krig hade för grunder?

    Men det är väl kanhända så att det är en politiskt väckelse i vardande.

    Och den lär ju knappast applåderas av det politiska etablissemanget och gammelnedia.

  13. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – En reflektion om talet om Ryssland, Georgien osv ovan.

    Varför ej skriva som det är = SANT – nämligen att vanligt folk = human MedMänniskor = ca åt hållet mer än 90 % i respektive stater – ej har ett skvatt med det här faenstyget att göra, faktiskt…

    Det har ju ALLTID varit – och är så än mera i dags dato – ett ytterligt litet fåtal MaktPyramid-MaktElitNissar = galenpannor håller på med sådant här djävelskap, faktiskt…

    Personligen upplever jag det som åt hållet ”ren lögn” – när detta i varje kommentar ej KLART framgår i det som skrivs.

    Därtill så blir ju tankemässigt sådana här problem väldigt väldigt lätt lösbara – när Wi VET att det ”bara” handlar om att få några få galenpannor att på ett eller annat sätt ”ta reson” = Carl Bildt´s huvudsyssla som utrikesminister – ifall jag ej har fått någonting helt om baktassen.

    Måhända att eliminera just dom fåtaliga galenpannorna – utan någon som helst inblandning av vanligt folk = humana MedMännsikor – kan ju vara en god lösning ej alls så sällan, kanske…

    Bättring på den i grunden väsentliga punkten framöver ? :-)

  14. carlnorberg skriver:

    Men sannolikt blir ju utfallet mycket beroende på vilken bakomliggande vilja som reglerar förloppen på de bägge sidorna.

    Och som oroshärd betraktat kunde knappast en mer strategiskt riktig plats ha valts.

    Vad avser informationskanalen, så synes dagens utspel av regeringen komma väl lägligt.

  15. Anna skriver:

    tnsexton 5:04

    Tycker du att det är särskilt uppseendeväckande att Carl Bildt har tillgång till egna källor (utanför media)?
    Jag är glad över att han har det och tycker dessutom han är mycket generös som delar med sig av sin information här på bloggen.
    Vi som följt hans inlägg här sedan starten, kan glädja oss över en hel del scoop (naturligtvis tycker inte den etablerade mediakåren likadant).
    För mig är detta, dvs Carl Bildts tro på en ”direktkanal” utan filter, något ganska unikt i världen!

  16. hillary2 skriver:

    Carl Bildt

    mycket märkligt att du gång på gång anser dig kunna peka ut ”rätt” provokatör i bråket av Georgien om dess utbrytarstater
    vill du skrämma upp svenska folket med den stora stygga vargen för att få acceptans av den eländiga ”kabellagen”?
    om inte bör du kanske ange varifrån din information härrör

  17. carlnorberg skriver:

    Att leda torde kräva att informera….

  18. osciloscope skriver:

    Man kan lita på Carl Bilds scoop för det är sanningen?

    osv

  19. osciloscope skriver:

    Då frotterar ju faktiskt statsministern med sådana ”extremistiska” källor att de kan kallas konspirationteoretiska.

  20. osciloscope skriver:

    utrikes sorry

  21. carlnorberg skriver:

    Det beror alldeles på vilka egna perspektiv individen besitter.

    Saknas det incitament för ett ifrågasättande….?

  22. tnsexton skriver:

    Anna
    Självklart är det inte på något sätt uppseendeväckande att CB har tillgång till annat än öppen information. Skit vore det väl annars.
    Jag kan bara inte låta bli att vara nyfiken på hans källor….. :-))).

    Att som Hillary2 begära att han ska avslöja dem visar på en naivitet utöver det vanliga och en total brist på förståelse för diplomatins och underrättelseverksamhetens elementa.

  23. osciloscope skriver:

    Alltså, i kölvattnet till FRA å FISA så måste man fråg sig hur ett samhälle skall fungera där folket skall visa upp sitt rena mjöl, men de förtroendevalda inte!? Detta är inte politikerförakt, utan folkförakt.

    Politiker skall vara Oss underordnade, ej tvärtom. Dock, de som vill ha det så skall ju inte bli emotsagda. Sålänge de inte blivit förledda kan jag väl hoppas.

    osv

  24. hillary2 skriver:

    tnesxton

    det är inte kriminellt att ”vara naiv eller ha total brist för förståelse för diplomatins och underrättelseverksamhetens elementa”
    jag är egentligen intresserad av hans del i det stormaktspolitiska spelet och det kunde han ha redovisat om på en mängd olika sätt

    när jag ber honom ange varifrån informationen härrör är det en mycket medvetet provocerande fråga som kan besvaras ”från säker källa” om han vill använda 50-talsspråk eller mer nyanserat om han vill vara en modern människa

    men viktigare än så är kanske att Bildt bättre redovisar vilka ambitioner hans utrikespolitik har/inte har visavi Ryssland

  25. carlnorberg skriver:

    Det finns dock en viss underliggande poäng i fastställandet av vilken medvetenhet som har förelegat sedan när i denna fråga, så det är ju en inte helt orimlig frågeställning.

  26. tsolin skriver:

    Hillary:

    Ständigt detta (väldigt tröttsamma) misstänkliggörande av Bildt och hans avsikter, som om de vore särskilt skumma. Han har väl släppt alla inrikespolitik för länge sedan. I den värld han nu lever i är nog trovärdighet oerhört viktigt. En utrikesminister som fabulerade och hittade på skulle mycket snabbt avslöjas och förlora all trovärdighet bland kollegor ute i världen. Jag har en känsla av att hans trovärdighet är rätt hög.

    Det är väl rätt självklart att man som utrikesminister har en hel del källor utöver nyhetsrapportering. Att ”kräva” att Bildt skall avslöja dessa källor på denna blogg är rätt löjeväckande. Antar att både underrättelsetjänsterna i Sverige håller koll på denna del av världen samt att en utrikesminister ständigt ringer runt till sina kollegor för att stämma av vad som är på gång – inte minst när en eventuell storkonflikt förefaller vara under uppsegling. Allt annat vore väl närmast tjänstefel.

  27. hillary2 skriver:

    tsolin

    stackars dig – läs inte mina kommentarer så kanske du mår bättre

  28. mrmhalland skriver:

    Om nu våra grannar i Europa (och andra) har signalspaning ”i kablarna” som Carl Bildt menar, är det inte väldigt riskabelt för utrikesministern (och andra makthavare ) att kommunicera via mobiltelefon ?
    Bara en tanke som slog mig.

  29. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    de talar kanske i gåtor? :-))

  30. visionara skriver:

    tsolin 7:05

    Håller med, särskilt det första stycket.

    F.ö. kan meddelas att DN:s nätupplaga nu skriver att den överhängande risken för krig undanröjts. Vilket får mig att undra om CB:s här ovan meddela avsikt att sätta igång diplomatiska ansträngningar är en bidragande orsak till det hastiga förloppet. I så fall kan man snacka om blixt-demokrati.

    M v h

    Visionären

    PS. Ursäkta jag skrev nästan s:a sak på annan tråd. Glömde bort var jag var :-)

  31. visionara skriver:

    blixt-diplomati ska det vara + en del stavfel som jag inte orkar rätta

  32. tsolin skriver:

    Hillary 7:28 Jag mår alldeles utmärkt både med och utan Dina kommentarer. Men Du tycks inte uppskatta att få mothugg. Är Du kanske en dominerande person som är van att hålla låda och blir ursinnig om någon inte håller med Dig. Det verkar litet så…

  33. hillary2 skriver:

    ger det välbefinnande att uttrycka sina personliga åsikter om hur med/motdebattörer uttrycker sig?

    tsolin och visionara
    jag tycker er självgoda propagandism är ganska tröttsam

  34. hillary2 skriver:

    tsolin 7:45

    mothugg för ingen diskussion framåt
    jag trodde du var den person du beskriver – dominerande, självgod

    P.S. ursinnighet får du leta efter någon annanstans :-) D.S.

  35. Kachina skriver:

    Jaja, vilket tjat,…..det vet vi alla, från säker källa, att det var Polen som provocerade Tyskland att anfalla.

  36. soli01 skriver:

    mrmhalland – ja, nu blev det signalspaning på tapeten igen. Det är och förblir en het fråga och du har alldeles rätt i din ”tanke”. Vi måste ha tillgång till kabeln som även har hävdats här och jag håller helt med om detta. Spolar vi den faller ett viktigt instrument i spaningsverksamheten – inget vi egentligen önskar – men vi måste vara realister!
    Jag tror, att våra politiker nu gör en kraftsamling och kan komma överens om att lösa denna heta fråga. Jag hoppas socialdemokraterna – de som påbörjade det hela – nu visar styrka. Gäller alla våra partier givetvis.
    De som faller ur ska inte ingå i någon regering, som jag ser det!

  37. visionara skriver:

    hillary

    Eftersom du plötsligt drar in mig i din dispyt med tsolin får jag be dig utveckla varför jag gjort mig förtjänt av epitetet ”propagandism”.

    M v h

    Visionären

  38. weneedtoknow skriver:

    Till alla Krigslordar och Bankingligan – och alla andra också för den delen…

    Eurythmics – A Miracle of Love.

    By the way, någon som har ”receptet” till atombomben? :-)

  39. mrmhalland skriver:

    Ja soli01,

    Nu är det oerhört viktigt att sätta sig vid förhandlingsbordet och få en bred uppgörelse om FRA-lagen.
    Det behövs säkert inga större justeringar för att alla partier ska ”skriva under” och folkstormen lägger sig.

    Jag tänkte inte diskuterar detta, det var bara en tanke som slog mig att inte heller våra politiker kan prata ”ostört” vilket självklart får sina konsekvenser.

  40. archimboldo skriver:

    Det är nu dags att – i analogi med att FOA ändrade namn till FOI – byta namn på FRA till FRI (Försvarets radioinstitut).

    Friare kan ingen vara.

  41. hillary2 skriver:

    archimboldo

    :-)))

  42. mrmhalland skriver:

    archimboldo :

    Den var faktiskt riktigt bra :-)

  43. Torsten skriver:

    mrmhalland,

    Har Du också vikit Dig för all felaktig propaganda om signalspaningslagen:-)
    Vi vet ju att vi kan prata och skicka meddelanden helt ostört av FRA.
    Det enda som kan fastna i deras nät är ju kommunikation från ”yttre hot”.
    Till sin hjälp har de ytterst sofistikerade ”krokar” som är så utformade så att ”vanlig” kommunikation bara passerar.
    Du kan skriva ”bomber och granater” hur mycket som helst. Deras ”krokar” är mycket mera komplicerade än så.
    Och framför allt. Det är endast mot yttre hot de riktar sin spaning.

  44. soli01 skriver:

    mrmhalland – alldeles rätt, vi kan inte mera orda om denna ”högexposiva” lag.:-) Nu får de som fått förtroendet avgöra utfallet – helst nu i höst. Inga långbänkar – tack!

  45. mrmhalland skriver:

    Torsten :

    Nej, sedan jag läste igenom hela lagförslaget ser jag inga större problem med det.
    Några små justeringar kunde vara på sin plats.
    Jag tycker mest att det vore bra med en bred uppgörelse för att lugna medborgarna.

  46. Kachina skriver:

    Det är alldeles självklart att Bildts källa inte är FRA via någon ISP i Sverige, utan frrågar man vem som började är svaret alltid att det var den andre. Gissa vem CB frågade.

  47. tsolin skriver:

    Hillary 7:54

    ”Mothugg för ingen diskussion framåt”.

    Hur är det med de filosofiska kunskaperna? Var det inte Hegel som menade att tes+antites (läs mothugg) = syntes.

    (Jag ser dock ännu inte mycket till syntes måste jag säga)

  48. mrmhalland skriver:

    Forts. Torsten :

    Jag tyckte bara att archimboldo var väldigt fyndig :-)

  49. soli01 skriver:

    Kachina – nu ska du inte vara ”sån”.:-)

  50. Torsten skriver:

    Ursäkta mig mrmhalland,

    Du får ta min ”kritik” med humor:-)
    Tror att jag har ganska bra hum om vilken ställning Du har i frågan.

    Men det kan finnas andra som svävar mera i okunnighet.

  51. Kachina skriver:

    Och Torsten är som alltid så godtrogen, bara när det gäller borgerliga politiker.

    mrmhalland

    Läste du första paragrafen?

  52. Torsten skriver:

    Kachina,

    Hade Du inte spräckt skallen i cementgolvet, kanske Du också varit förnuftig;-))

  53. Josef Boberg skriver:

    Taaack – We Need To know – för länken ovan till ”Miracle Of Love” !

    Dock – detta ”Miracle Of Love”-miraklet sitter nog ej alls i wåra hjärnDatorer – utan på en betydligt fredligare plats i wåra kroppar – som ju wåra MaktPyramid-MaktElitNissar helst ser att Wi av vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av medborgarna, troligast – ENBART använder för avfallshanteringen och barnproduktion, tyvärr tyvärr…

    I vart fall så skall i vart fall vuxenblöjorna ALLTID finnas där – annars går skam på torra land – enligt MaktPyramid-ReligionsMaktElitNissarna som har att tillse att Wi lever – eller snarare sagt sköter wåra ”dödsrallyn” i kött på ”rätt” sätt – enligt deras sätt att se på det hela.

    Tja – Jisses vilken soppa !

    GooodNatt… :-) /önskar vännen Josef – snart sovande vid roten på den NaturLiktVisa = Intelligenta björken – med:

    ”Intelligent Wi kommer att drömma i natt
    Intelligenta drömmar som Wi aldrig någonsin drömt förut
    Wi drömmer om att det Är Fred och Frid på Jorden
    Därför att Allas Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut !”

  54. mrmhalland skriver:

    Ja Kachina,

    Där finns en del diffusa formuleringar.
    Jag tror att det är läge för regeringen att bjuda in till förhandlingar.
    Jag tycker nog att regeringen skulle ha prioriterat detta när ”folket” sagt sitt, men de valde att inte göra det, då återstår bara en bred uppgörelse som jag ser det om man vill vinna förtroende.

  55. hillary2 skriver:

    vad som är yttre och inre hot hänger ihop
    hela efterkrigstiden spanade säkerhetspolisen på allt som kunde betecknas som kommunism det finns en utförlig SOU-rapport om detta som innehöll över 300 sidor makaber läsning – hittar inte länken just nu

    annan länk för ev intresserade

    Klicka för att komma åt f86b3f9b.pdf

  56. mrmhalland skriver:

    hillary2 :

    Det behövs inga länkar för att inse det.
    Det räcker att säga IB….

  57. Torsten skriver:

    hillary,

    Det har ju upprepats ett otal gånger.
    Det är endast mot ”yttre hot” som signalspaningen i kabel skall rikta sig.

    Lag eller inte lag. Det Du pekar på kan ändå göras om en framtida regering beslutar sig för det.

  58. tsolin skriver:

    hillary 8:39

    Under en stor del av efterkrigstiden – i alla fall fram till 80-talet, när kommunismen äntligen började säcka ihop, var kommunisthotet stort. Tack och lov att säkerhetspolisen i Sverige och andra europeiska demokratier gjorde sitt jobb. Att inte spana på kommunister hade varit tjänstefel. Liksom att inte spana på nazister, som man nog också gjort. Fast det är först på senare tid som det högerextremistika hotet överflyglat det vänsterextremistiska. Idag skulle jag tro at SÄPO spanar intensivt på både arisk front och allt vad de heter OCH olika anarkistika väntergrupper (autonoma grupper etc). Åtminstone hoppas jag de gör det och håller koll på extremisterna i landet.

  59. visionara skriver:

    När nu ämnet kom upp så kan jag inte låta bli. :-)

    I debatten om FRA har många talat om ”massavlysning” och att all trafik över rikets gränser skulle ”kopieras” till FRA. När man läser vad som står i den föreslagna lagen om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet framgår dock tydligt att detta ej är fallet. Särskilt 3 § är av intresse:

    ”3 § Inhämtning av signaler i tråd skall ske automatiserat. Sådan inhämtning får endast avse signaler som identifierats genom sökbegrepp. Även vid annan automatiserad inhämtning skall sökbegrepp användas för identifiering av signaler.

    Sökbegreppen skall utformas och användas så att de medför ett så begränsat intrång som möjligt i den personliga integriteten. Sökbegreppen får inte vara direkt hänförliga till en viss fysisk person om det inte är av synnerlig vikt för verksamheten.”

    Inhämtning får således ske endast avseende signaler som identifierats genom sökbegrepp (dvs. efter det att filtrering genom dessa sökbegrepp skett).

    I motiven (prop. 2006/07:63 sid.76 f) står vidare att läsa:
    ”Automatiserad inhämtning skulle i teorin kunna äga rum genom att all förekommande trafik inhämtas och lagras för senare bearbetning. Detta skulle dock innebära ett oproportionerligt intrång i den personliga integriteten. En sådan ordning skulle också ställa närmast orealistiska krav på kapacitet för lagring av information som endast till en ytterst begränsad del är av relevans för signalspaningsverksamheten. Inhämtning skall därför endast få ske av signaler genom urval som redan på förhand säkerställer att inhämtning endast sker av information som kan ha betydelse för verksamheten.

    En metod för att åstadkomma en rimlig avgränsning är att begränsa den automatiserade inhämtningen till signaler som kan identifieras genom sökbegrepp. Genom att ange sökbegrepp kan man söka igenom en signal och hitta de poster eller uppgiftskonstellationer där begreppet förekommer. Detta innebär att endast en i förhållande till den totala kommunikationsvolymen ytterligt begränsad mängd information inhämtas och hanteras vidare av myndigheten. Den metoden används redan i dag i Försvarets radioanstalts signalspaningsverksamhet.”

    Av det sagda framgår således att det inte är fråga om någon massavlyssing eller kopiering av all trafik över gränserna.

    För att denna filtrering rent tekniskt skall kunna genomföras ges FRA tillgång till gränsöverskridande kabel (hos de operatörer som äger sådan) i s.k. samverkanspunkter. Dessa samverkanspunkter är såvitt jag förstår fysiska platser (noder) i nätet där FRA de facto kommer åt att genomföra filtreringen. (Alternativet att förse operatörerna med sökbegrepp och genomföra filtreringen och därefter skicka resultatet till FRA ville man av hänsyn till såväl integritet som operatörerna inte föreslå). Att påstå att dessa samverkanspunkter är att ge FRA tillgång till all trafik (vilket bl.a. Birgitta Olsson gjort) låter sig väl sägas, men frågan är om det är en alldeles relevant beskrivning.

    Som jag ser det är det som att stoppa ner ett mycket stormaskigt durkslag i en vattenstråle. Endast partiklar som är stora nog fastnar i nätet och kan kopieras vidare till FRA. Att påstå att FRA redan genom durkslaget får tillgång till hela strålen är väl att ta i, åtminstone om man med tillgång menar möjlighet att förfoga över densamma på något verkningsfullt sätt.

    M v h

    Visionären

  60. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    tidsandan var skrämmande men intressant att läsa
    länken jag skickade är en mer allmän beskrivning av hotbilder

    torsten

    ja, man säger så i sin propaganda men lagens bristfälliga skrivning kvarstår ännu
    nu är m populistisk och talar bara om integritetsskydd och yttre hot :-))

  61. tsolin skriver:

    visionara 8:56

    Tack för informationen. Den visar hur sned och urspårad den emotionella och framför allt irrationella ”diskussionen” om den sk FRA-lagen varit. Massor av självutnämnda experter har uttalat sig men har inte läst lagförslaget och inte förstått det. Rätt patetiskt faktiskt!

  62. Torsten skriver:

    hillary,

    Vem är populistisk?

    Hade sossarna lagt fram denna lag, så hade Du svalt den med hull och hår;-)

  63. hillary2 skriver:

    tsolin

    läs gärna SOU- rapporten så kanske du ändrar åsikt ;-)
    jag anser inte att allt staten gjort/gör är motiverat

  64. Torsten skriver:

    Visionären,

    Visst har Du alldeles rätt.

    Jag håller med tsolin (en klok man), om alla s k experter läst och förstått lagen så hade den antagits utan gny.

  65. Anna skriver:

    visionara 8:56

    Bra att du informerar på ett mycket vederhäftigt sätt!

    Jag tillhörde dem som i princip var emot förslaget till att börja med men efter att grundligt satt mig in i problematiken, ändrade jag rätt snart uppfattning.
    Hoppas din text här ovan kan få fler att göra detsamma!

  66. hillary2 skriver:

    torsten

    den moderata taktiken att handha frågan anser jag vara populistisk

    har du inte märkt att jag har en förträngning i matstrupen? – jag sväljer inte vad som helst!

  67. Torsten skriver:

    hillary,

    Jag tror faktiskt att förträngningen sitter på ett annat ställe;-)))

  68. hillary2 skriver:

    lagskrivning som inte innefattar kontroll av dess efterlevnad kan bara människor som lever i det blå uppskatta

  69. Torsten skriver:

    Anna,

    Det gläder mig att Du satt Dig in i problematiken med signal spaningslagen:)

  70. mrmhalland skriver:

    Ja Anna :

    Har man läst hela förslaget vekar det inte så illa.
    Till och med Kachinas farhågor för §1 kan upphävas av paragrafer längre fram.
    Jag saknar dock entydigheten som Kachina frågar efter.

  71. Torsten skriver:

    hillary,
    Det Du efterlyser kan vilken regering som helst ändra på.
    Är Du orolig för att sossarna skall komma till makten och börja spana på Dig och Dina gelikar;-))

  72. Anna skriver:

    Torsten 9:14

    Den problematiken är enklare att hantera än Carl Norberg and the Dynamos!

    ;-))

  73. carlnorberg skriver:

    Jag tror att det skulle kunna vara förlösande om gamla RaB anställda löste banden från tungan i detta.

  74. Torsten skriver:

    Visst Anna,

    Jag tror att han är medlem i ett visst frikyrkligt förbund.

    Hans ”tungomål” är förvillande likt deras;-))

  75. carlnorberg skriver:

    Och eftersom det på denna site finns anknytningar till fastighetsbolag med intressen i just exakt den regionen, så kommer jag givetvis osökt in på att det kan väl aldrig vara så att det i detta spelas ifrån flera spelplatser, eller är det styrelseuppdraget avslutat?

    Jag ids inte kontrollera, ens fast det tar mindre än 30 sek.

  76. hillary2 skriver:

    torsten

    ja nästa regering kommer kanske att göra det
    och om jag får bestämma spanar vi därefter på moderater med pengar i utlandet ;-)

  77. visionara skriver:

    hillary 9:14 säger: ”lagskrivning som inte innefattar kontroll av dess efterlevnad kan bara människor som lever i det blå uppskatta”

    Låt mig då ta mig friheten att citera 10 och 11 §§ i den föreslagna lagen om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet:

    ”10 § Den myndighet som regeringen bestämmer skall kontrollera att denna lag följs. Kontrollen skall särskilt avse granskning av sökbegrepp som avses i 3 §, förstöring av uppgifter som avses i 7 § samt rapportering enligt 8 §.

    Myndigheten får besluta att viss inhämtning skall upphöra eller att upptagning eller uppteckning av inhämtade uppgifter skall förstöras, om det vid kontroll framkommer att inhämtningen inte är förenlig med denna lag eller annars utgör ett intrång i enskildas rättigheter som inte står i rimlig proportion till syftet med verksamheten.
    Beslut enligt andra stycket skall fattas av en enhet inom myndigheten vars ledamöter utses av regeringen för en bestämd tid, minst fyra år. Ordföranden och vice ordföranden skall vara eller ha varit ordinarie domare. Övriga ledamöter skall utses bland personer som föreslagits av partigrupperna i riksdagen. Om uppgifterna enligt denna paragraf och 6 § fullgörs av samma myndighet, får de ledamöter som prövar frågor om tillstånd inte delta vid beslut enligt andra stycket.

    11 § Inom signalspaningsmyndigheten skall det finnas ett råd med uppgift att utöva fortlöpande insyn i de åtgärder som vidtas för att säkerställa integritetsskyddet i signalspaningsverksamheten. Rådets ledamöter utses av regeringen för viss tid. Rådet skall rapportera sina iakttagelser till signalspaningsmyndighetens ledning och, om rådet finner att det finns skäl för det, till den myndighet som avses i 10 §.”

    Tillkommer dessutom 12 beställda förbättringar av riksdagen, varav många – såsom jag förstått det hela – handlar om just kontrollfunktioner.

    Men dessa upplysningar är väl bara självgod propagandism i dina ögon?

    M v h

    Visionären
    12 § I lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation finns bestämmel

  78. carlnorberg skriver:

    Intresset för min person är som vanligt märkligt fördelat ser jag.

  79. Torsten skriver:

    CN,

    Det är alltd intressant att gå på Zoo;-)))

  80. carlnorberg skriver:

    Säg så här om FRA lagen, alltsedan Orion-tiden och troigtvis ännu längre tillbaka, så får man nog anse att redovisningen om verksamheten varit något bristfällig ur rättsäkerhetssynvinkeln.

    Och jag tror inte att den öppnaaccessen till näten genom växlarna, direkt höjer möjligheterna att kontrollera olika förhavanden hos FRA.

    Det kommer att ta årtionden innan kontrollfunktionen ens förmår vistas på samma bana.

  81. carlnorberg skriver:

    Ja det borde berika dig.

  82. hillary2 skriver:

    visionara

    det jag i tidigare trådar framfört gällande kontrollen är

    att regeringen utser ledamöter för 4 år, att det inte föreslås någon parlamentarisk sammansättning av den såsom det finns i t.ex. Tyskland
    att det finns inte angivet hur många ledamöter det ska vara eller hur ofta de ska kontrollera verksamheten

  83. hillary2 skriver:

    visionara

    god natt! ev svar från dig läser jag imorgon

  84. osciloscope skriver:

    Eftersom ”expertis” öht kommer på tal ang hur var och en skall föra sina liv, hur de skall ”definiera” trygghet (dvs vad yttre/inre hot ”är”), att de ”sitter inne med sanningen”, att de definierar ideologierna (populism kanske? ang likn frågeställning i grannposten) torde ge var och en anledning för misstro/ifrågasättn. Dock eftersom ”folket” inte får titulera sig som experter har de således inte förstånd (iaf ingen trovärdighet som ”vanling”) att alls förstå deras utlåtande, eller ge motargument (folket Kan ju inte förstå det komplexa EU systemet …). Detta är den perfekta urkundsförfalskningen. Detta är den perfekta grogrund för den amorala våldtäckt av den demokratiska modellen, som den gestaltas framför våra beslöjade ögon. Bakom lyckta dörrar, immunitet och Chatham house rules som det så rumsrent kallas, har inte korrumperande krafter särdeles gott utrymme här? Vem bevakar bevakaren? Har vi inte dokument som talar just om dessa överträdelser genom överstatlighet och ”executive branch immunity”?

    tsolin,

    du talar om dialektiken, som jag pratat om i ”Hotet om kärnvapenspridning”;

    The Hegelian dialectics (controlling both parties hence controlling the outcome) is so very effective, because in mainstream it is ridiculed (who owns the big media?) and directly called fringe, extreme and conspiracy theoretical (which soon will be a direct threat to ”our democracy” and therefor called ”terrorism”). I’m sad to tell you, that propaganda works not only for the ”common peoples” but indeed (even more?) for politicians, scientists and scolars.

    osv

  85. Anna skriver:

    And the beat goes on

    Carl Norberg and the Dynamos

  86. carlnorberg skriver:

    Anna, du kanske inte för fram så många argument i någon sak?

  87. Anna skriver:

    Det är din observation. Helt OK för mig!

  88. carlnorberg skriver:

    Nej det är inte min observation, den är inte redovisad.

    Och som sagts så hyllar du ju det fria ordet…

  89. weneedtoknow skriver:

    You are welcome Josef – dessutom, är du rolig. :-)))

    Men misströsta ej, i morgon påbörjas de stora förhandlingarna angående världsfred!!

    Önskar dig en god natt under den intelligenta björken!! men ooops… det åskar och regnar ((-:

  90. mararh skriver:

    Jag har några frågor till den som känner sig hågad att svara.

    Anser ni att Sverige är en rättstat? Om ni anser det; på vilka grunder?

    När en domare avkunnar en dom, är det då juridisk argumentation eller moraliska slutsatser?

    När jag nu har ställt de här frågorna är det på sin plats att be Er fundera på med vilken rätt vi anser oss legitimerade att ifrågasätta andra staters statsskick.

    Det har med rättsstatsbegreppet att göra. Vad är en demokrati? Vad innebär förutsägbarhet? Vad innehåller begreppet rättssäkerhet? o s v Är rättsstaten något vi ens bör exportera?

    Kan vi verkligen klappa om varandra och anse att vi har nått upp till det något teoretiska begreppet rättsstat?

    Det som fungerar i vår kultur kanske inte fungerar i en annan kultur. Med vilken rätt anser vi oss böra pådyvla U-länder vårt rättssystem? Det som idag är kriminaliserat hos oss är politikernas verk (socialdemokratiska värderingar under större delen av senaste seklet).

    I vår tidiga rättshistoria var både tidelag och häxeri belagt med dödsstraff.

  91. mararh skriver:

    I anledning av mitt förra inlägg (10.10) vill jag erinra om de s k Somalie-svenskarna. De var svenska medborgar. De fanns på en terror-lista. USA kunde inte komma åt dem. Resolution 1368 antogs den 12 september, dagen efter 9/11. I resolutionen kopplades större terroristdåd ihop med självförsvar. Baksidan av myntet innebär att självförsvar enligt tidigare efterföljande praxis/sedvanerätt endast kunde användas mot väpnat angrepp. Terroristangrepp ansågs fram till 9/11 inte utgöra väpnat angrepp. Världens stater var tysta. Ingen opponerade sig. USA lade fram förslaget om resolution 1373 inför säkerhetsrådet. Resolution 1368 lade grunden till resolution 1373 som antogs 16 dagar efter resolution 1368. Resolution 1373 antogs under krigets lagar och då kopplades återigen terroristdådet ihop med självförsvar.

    Nåväl. FN kan inte gå ner på individnivå eftersom FN endast handhar relationer mellan stater. EU anmodades då att utfärda en förordning vari terroristlistor mot enskilda bifogades. Somalie-svenskarna fanns på dess listor. EU utfärdade förordningar där individen genom bifogade lister kunde kommas åt. De berövades alla ekonomiska tillgångar. Enda chansen för de som fanns på listorna var att vända sig till en kommission som bestod av de länderna som satt ihop listorna.

    När EU utfärdade förordningarna, var var då det rättsliga stödet? Kunde säkerhetsrådet ens ”lagstifta” och ändra den sedvanerätt som dittills rått? Är det inte FN-staterna som skapar sedvanerätten? Fanns det kanske inte ens rättsligt stöd för EU att utfärda dessa förordningar?

  92. weneedtoknow skriver:

    Mararh,

    Min personliga uppfattning beträffande Sveriges rättsvårdade myndigheter är att de är mycket snarlika USA:s, och med det vill jag uttrycka att rättsväsendet är till stor del
    ”not in order” och att militära lagar tillämpas (Nationell säkerhet). Detta gäller även i Europadomstolen ang de mänskliga rättigheterna.

    Welcome to the ”One World Order”/ Globaliserings-regeringen!!

  93. mararh skriver:

    weneedtoknow
    Ett klarläggande är på sin plats; Jag angriper inte sittande regering ;) Även om jag kanske inser/anser att de bara tar över tidigare svenska regeringars åtaganden/åligganden. Utåt bör regeringen, oavsett meningsskiljaktigheter ,försöka agera unisont ;) för trovärdighetens skull.

  94. mararh skriver:

    Sedan kommer nästa steg i processen; ”personligen berörd”! Är man inte personligen berörd kan man inte processa i EG-domstolen. De på EG-förordningarnas bifogade listor ansågs inte personligen berörda.

    Var finns rättssäkerheten i detta?

  95. osciloscope skriver:

    Allvarlig upptrappning i skrämselpropaganda!

    När CB lånar fraseologi från Homegrown Terrorism Prevention Act. Dvs när de globala (trygghets) sånghäftet används som flitigast skall vi känna oss som mest lugna?

    ”Coordination between government agencies must become even better and new methods must be tested to counteract segregation, discrimination and exclusion, which always risk forming a breeding ground for violent radicalisation. It is also important that we gain more knowledge as to why individuals support, assist or commit acts of terror and how such destructive processes can be prevented. For this, broad cooperation between government agencies and an active civil society are needed.”

    http://www.sweden.gov.se/sb/d/7960/a/97770

    Så, snart betyder ”destructive processes”, att ”ifrågasätta regering och representation”.

    ”När en stat förkväver kritik och protester berövar den sig själv förmågan att rätta till sina egna fel.”

    Commager

    Så ”angripa sittande regering” kanske kunde heta ”ifrågasätt”. ”De” är nämligen en förlängning av dig och mig.

    Osc

    PS: Militären är ute å spatserar i Rom och andra delar ”på prov”. Ett tydligt tecken på ”tillämning av militära lagar”. Polisen i Mö, Gtbg å Sthlm skall testa nya Sandcat och fö ser poliser mer och mer ut som militärer.

  96. osciloscope skriver:

    fö med tanke på hur liten risken är att drabbas av ”terrorism”, dvs så som CB definierar den i ovan artikel ”Today, the most serious threats come from groups that want to justify violence and try to recruit suicide bombers by reference to extreme interpretations of Islam.” är fantastikt mycket mindre än att förolyckas av dålig diet, felordinerad medicin, trafik, sport/dyk-olyckor, kort å gott, det vardagliga livet.

    Skall vi inte ta å sätta in militären på hela skiten. Mao NATO, come and rescue me.

    osv

  97. hillary2 skriver:

    mararh

    tack för att du tog upp brister i EU-domstolen
    där har ju fattats rätt märkliga domslut som inte går att överklaga
    förutsägbarheten är liten då det i domstolen roterar jurister från olika EU-nationer
    juristerna är dessutom få (och nämndemännen obefintliga)
    detta märkliga beslut av domstolen att människorna på listorna inte var personligen berörda borde naturligtvis kunna gå att överklaga
    liksom de domar som fälls
    vet du om rättssäkerheten är bättre i det nya fördraget?
    vissa pålästa tror det men är den tillräckligt bra?

  98. Kachina skriver:

    Skriver man en lag där första paragrafen måste upphävas av efterföljande paragrafer, är det ett fuskbygge som kan ha dolda syften. Dessutom gäller ”insynsparagraferna” bara i tre år, alltså tills stormen lagt sig.

    Först paragrafen är forulerad för att regeringen skall kunna bygga ett Gestapo, Stasi, KGB, CIA,……utan insyn från Riksdagen Regeringe kan i princip bygga ut FRA till vad som helst, hur långt som helst.

    Vi skall ha FRA och signalspaning, men utan första paragrafen. Riksdagen måste ha kontroll över rikets och regeringens affärer.

  99. tnsexton skriver:

    Enligt morgonens nyhetsrapportering har allvarliga strider med artilleri, flyg och pansar utbrutit mellan Georgiska och Sydossetiska styrkor.
    Enligt rapporteringen har Georgiska förband inringat den sydossetiska huvudstaden som ska ha utsatts för flyganfall.
    Enligt ett georgiskt uttalande syftar aktionen till att ”återställa den nationella ordningen” i regionen.
    Frivilliga från Abchazien och Nordossetien uppges strömma till Sydossetiens hjälp.

    Några ingipanden från ryska styrkor har ännu inte rapporterats och ryska uttalanden manar till lugn och fortsatta förhandlingar.
    Situaionen är onekligen spänd och avgörandet huruvida den eskalerar eller inte torde ligga i Kreml och Washington.

  100. tsolin skriver:

    Kachina 5:32
    ”Första paragrafen är formulerad för att regeringen skall kunna bygga ett Gestapo, Stasi, KGB, CIA,……utan insyn från Riksdagen Regeringe kan i princip bygga ut FRA till vad som helst, hur långt som helst”.

    Ännu ett balanserat och förnuftigt inlägg från Kachina – underdrifternas mästare.

    Vilken värld lever Du i?

    I Ditt resonerande på denna blogg påminner Du ibland om en tonårspojke som suttit i veckor framför datorn och spelat rollspel med drakar och häxor och helt tappat kontakten med den riktiga världen. Kanske dags för en paus och några längre skogspromenader?

  101. Kachina skriver:

    Tråkigt tsolin, men jag kan svenska och jag förstår vilka möjligheter paragraf ett ger att göra, på laglig väg, det man annars måste göra olagligt.

    Tyvärr är det så att inte bara Sveriges politiker, utan hela världens politiker, påminner om tonårspojkar som bygger samhälle med datasimuleringar som grund. Vi får inte ett samhälle byggt på empirisk kunskap, utan på programmerarens kompetens att översätta sina personliga åsikter till bits och bytes.

    Det programmerade samhället har kommit i konflikt med det verkliga samhällen. Det ser vi dagligen dags genom lagar som inte stämmer med det allmänna rättsmedvetandet och att människor inte längre är människor, utan produktionsenheter, bits och bytes som antingen är tärande eller närande.

    Det fysiska livet har alltid varit ett rollspel. Numera lever vi i ett programmerat rollspel. Se bara på glasögonmode och klädstilar. Folk ser ut som datasimuleringar där de yttre signalerna tala om vilket operativsystem man lyder under.

    Nej du tsolin, mig lurar du inte. Våra politiker är inte vuxna med livserfarenhet, utan eviga tonåringar som lever i ett dtaspel.

  102. Kachina skriver:

    tsolin

    Jag är inte emot signalspaning. Jag är emot första paragrafen i FRA-lagen. Den är lika orimlig som att i lag ge Rikspolisstyrelsen möjlighet att driva Hells Angels som hobbyverksamhet på fritiden, utan möjlighet för Riksdagen att kontrollera vad de sysslar med, utanför ”kontorstid”.

  103. Kachina skriver:

    FRA-lagen, sjukförsäkringslagen och a-kasselagen är tydliga tecken på att våra politiker tappat kontakten med verkligheten. Vi är inte längre människor. Pensionärerna är inte längre de som byggde välfärdssverige, utan X-antal portioner micromat och Y-antal blöjbyten per dygn.

    Värst är ändå att dessa politiker inte har en aaanniing om varför och i vilket syfte samhälle och civilisation uppstår.

  104. solsburyhill skriver:

    Lite oroväckande signaler även från mellanöstern.

    http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1218104233164&pagename=JPArticle%2FShowFull

  105. solsburyhill skriver:

    Definition of terrorism:

    Technique used by Governments to manipulate public opinion in order to further an agenda.

  106. solsburyhill skriver:

    …eller annordlunda uttryckt:

    ”Naturally, the common people don´t want war, but after all, it is always a simple matter to drag the people along, whether it is a democracy, or a fascist dictatorship, or a parliament, or a communist dictatorship. Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to danger. It works the same in any country. ”

    — Herman Göring

  107. knightone skriver:

    solsburyhill,

    Sådant där får alltid rubriker man är fullständigt rutin. Skeppen avlöser varandra och ibland så sammanfaller det med stridsgruppsövningar.

    Jaja, hur som hellst så kommer det säkerligen ske en hel del sammandrabbningar den närmaste tiden. I OS mediaskugga.

  108. knightone skriver:

    Bilder som kablats ut nu på morgonen ser ut att visa Georgisk militär använda ostyrt raketartilleri.

    Det är svårt att se syftet bakom anvädnandet av ett sådant vapensystem mot annat än en större invasion eller pansar.

    Dessutom används attackflyg.

    Kort sagt: Georgien verkar använda oproportionerligt militär styrka mot separatisterna. Och det gynnar självfallet dom som vill se Ryssland ingripa.

  109. Torsten skriver:

    Kachina,

    En liten undran bara.
    Du som vet och kan allt. Du har alltid de rätta svaren på allt.

    Varför sitter Du uppe i Byske och gnäller;-)) Du skulle vara rådgivare åt alla statsmän på jorden.
    Nej, det går ju inte heller. Då skulle vi ju ha diktatur;-) ???

  110. solsburyhill skriver:

    Behöver det i detta sammanhang nämnas att platsen för detta ”skådespel” gränsar till Iran eller att tidpunkten för detta är väl vald med världens blickar riktade mot OS?

    http://english.aljazeera.net/news/europe/2008/08/20088855848339921.html

  111. Kachina skriver:

    Torsten

    Ja, det funderar jag också på och jag har kommit fram till att jag vet vad man INTE skall göra, men har ingen aning om vad man egentligen SKALL göra. Därför vore kanske enklast om statsmännen gorde allt som jag inte protesterar mot. :-)

    Å andra sidan, kritik ur olika infallsvinklar kanske är det som håller kvar tåget på rälsen.

  112. Kachina skriver:

    Förresten, ett visste både jag och CB hur man skulle göra = Tchad.

    Vi får hoppas att det sprider sig till Somalia.

  113. Kachina skriver:

    Georgien = Höst

    Iran = Vinter

  114. Torsten skriver:

    Kachina,

    Visst skall vi kritisera. Det är bra och det utvecklar våra styrande politiker.

    Det som är mindre bra är när kritiken får allt för stora proportioner i förhållande till orsaken. Det blir alldeles för lätt önödiga polariseringar av det då.

    Exempelvis när Du drar på för fullt och överdriver ”en smula”, då är det ganska naturligt att Du får protester. Och då tror Du genast att Din motkombatant har en motsatt extrem uppfattning i frågan. I dom fallen slungar Du ut grava beskyllningar.
    Men så är oftast inte fallet.

  115. sverigevsitalien skriver:

    Hur bra som helst!

    http://sverigevsitalien.wordpress.com/

  116. solsburyhill skriver:

    Abraham Lincolns krigssekreterare Edwin Stantons berömda citat får belysa situationen:

    ”Krig utkämpas sällan för att förgöra en fiende. Krig utkämpas för att skapa ett tillstånd”

  117. osciloscope skriver:

    solsburyhill

    “Definition of terrorism:
    Technique used by Governments to manipulate public opinion in order to further an agenda.”

    Mmm, synd att CB är så väldigt färgad av den så starka globala syntaxen.

  118. Josef Boberg skriver:

    GooodDag – We Need To Know – och Taaack för Din supergoa backfeed ovan !

    Apropå Ditt delsvar: ”Önskar dig en god natt under den intelligenta björken!! men ooops… det åskar och regnar ((-: ” – slut citat.

    Javisst åskade och regnade det – och då är det särskilt ”spännande” att vara utomhus i ”gods” fria = NaturLiktVisa = Intelligenta natur – utan annat över sig än en bit av tunnast möjliga presenning som vind- och regnskydd. Tro mig – för jag har testat den saken året runt i nu mer än 13 år = ifrån våren 1995.

    För ca 9 år sedan så ”slog” blixten ned i märgelgravsdammen – ca 5 meter ifrån min sovplats. Min dåvarande särbo = min nuvarande särboSambo och jag – lyfte då bokstavligt talat ifrån marken av det ”trycket” – eller vad det nu var. Gissa om det var häftigt ! ! !

    Till den saken hör också att min särboSambo är in i märgen ”rädd” för ”åskan”. Så hennes upplevelse av detta fantastiska att vara så nära blixten – för att ej alls tala om den samtidiga åskknallen – var nog åt hållet det ultimata – avseende att vara så nära en av sina egna ”rädslor”. Men hon fixade faktiskt det då – utan att ”skita på sig”.

    Dock – ALLA rädslor är ju till för att ÖVERVINNAS – därför att ABSOLUT ALLA rädslor är ju påhittade av framförallt MaktPyramid-ReligionsMaktElitNissarnas förryckta intellektuella galenpannors uppfattningar – om framförallt sig själva, om ALLA andra och om den här i o f s fantastiska materiella världen som sådan.

    En som kommiT på att det förhåller sig så – är Neale Donald Walsch – vilket han på sitt sätt försöker uttrycka på bl a den här videon

    Dock – den ”god” som Neale säger sig ”prata” med ständigt och jämt – har bergis ej ett skvatt med wåra MaktPyramid-MaktElitNissars påhittade religioners helvetiska gudDomar att göra, allra allra troligast… Neale´s ”god” är nog helt enkelt ENBART GOD – skulle jag vilja säga.

    Hur som med det – så efter den här åskupplevelsen för ca 9 år sedan – så studerade jag min dåvarande katt – som ej alls så sällan gjorde mig sällskap i bädden om nätterna – när det bl a åskade. Och då särskilt när åskan var ”obehagligt” nära – som vid den tiden mitt då än mera ”sopade” intellekt påminde mig om, ständigt och jämt – OnaturLiktOvist ! ! !

    ”Katten katten” – som den katten namnades av mig – var ALLTID till 100 % HELT oberörd av åskväder. Det enda som hände var att Katten katten – ifall åskvädret var ”obehagligt” nära och starkt – upphörde med att sova sött på katters visa vis och visa sätt. Katten började istället – och med största välbehag – med att med allra allra största njutningslystnad slicka sig själv = var till 100 % helt oberörd av åskvädret som sådant.

    Det var då själve faen – tänkte jag då – att Katten katten skulle kunna det här – som jag själv då var så lååångt ifrån = till 100 % njuta av ett åskväder ! Då knackade den NaturLiktVisa = Intelligenta björken mig på axeln – och sa så här:

    ”Tja – Du Josef – det är som det är med det här med Er besmittelse med MaktPyramid-MaktElitNissarnas förryckta galenpannors eländes eländes-tänk om Er själva, varandra och världen som sådan, tyvärr tyvärr…

    Själv njuuuter jag verkligen av speciellt åskväder – såväl som allt annat väder som förekommer. Två av mina björkkompisar här i den NaturLiktVisa = Intelligenta NaturRen runt de här fyra märgelgravsdammarna – blev vid skilda tidpunkter för några år sedan – så nyfikna på hur det skulle vara med en blixt igenom sig – så dom ”drog” därför den upplevelsen igenom sig själva.

    Du vet ju vilka två björkar det är – för dom ser ju lite annorlunda ut i dags dato. Den ena blev av med sin björkkropp ned till naveln – och har sedan dess växt vidare därifrån. Den andra blev av med sin björkkropp ned till nästan roten – men har ju sedan dess också växt vidare därifrån.

    Ingen av mina två björkkompisar ångrar sitt tilltag att dom då gjorde som dom gjorde – med den NaturLiktVisa = Intelligenta blixten – utan precis tvärtom ! Detta därför att det var ju ENBART ett hisnande äventyr – vilket ju allt LevAnde liv i materian är – ifall Wi ”vågar” se det så. Gissa om deras nya annorlunda björkformer – dagligdags ger dom nya häftiga upplevelser – av att leva LevAnde som materia i trädform ?

    Apropå blixten så har Ni inbillats av Era MaktPyramid-MaktelitNissars galenpannor – till att tro att den kommer uppifrån och ned. Men egentligen är det precis tvärtom med det – precis som med det mesta annat – som kommer som så kallad ”kunskap” ifrån Era MaktElitNissar, tyvärr tyvärr…

    Den för Era fysiska sinnen hart när ofattbart starka och koncentrerade energimängden i blixten – går faktiskt nedifrån och uppåt ! ! !

    Men den synliga effekten av det här = det som Ni med Era ”slöa” fysiska ögon = ”försoffade” fysiska sinnen kan se – är ljusskenet = blixten. Dock – era ”slöa” fysiska sinnen kan bara registrera den bakvänt också – enär Ni är så in i vuxenblöjan hjärnFörsmutsade med den projiceringen av Era MaktElitNissars ”smörja = hjärnDatorVirusSkit”, tyvärr tyvärr…

    Vet härvid också att TRO på vad någon av MaktPyramid-MaktElitNissarna säger = att ej alls själv VETA ! ! !

    Så mitt tips till Dig rörande bl a åskväder – och allt annat väder också – såväl som ALLT ANNAT i Ditt liv i kött också för den delen – blir/är: ”Sluta upp med att TRO på NÅGONTING av ALL den MaktPyramid-MaktElitNissarnas SKIT – som Din hjärnDator ju är proppad med sedan barnsben – så kommer Du också framgent att bokstavligt talat kunna njuuuta av bl a åskväder – och alldeles oavsett hur intensivt det är – BERGIS !” – slut återgivning av det här ”björksamtalet” för ca nio år sedan.

    Tja – det här fina ”björktipset” har jag i mångt och mycket tagit åt mig – och sen har det ”rullat på”. Idag njuuuter jag nog åt hållet i allt väsentligt mera av bl a åskväder – än jag gjorde för nio år sedan – och allt annat också för den delen – och framförallt därvidlag av och med min egen fysiska LekAmen i kött, verkligen…

    Än så länge är det väl ej i MaktPyramid-MaktelitNissarnas åt hållet mer eller mindre ”kocko”lagböcker DIREKT skrivet som förbjudet = åtalbart – eller ?

    Ha det… :-) /önskar björk-vännen Josef

  119. Josef Boberg skriver:

    PS. Mera om wåra fysiska LekAminas i kött egentliga och i grunden OFÖRSTÖRBARA livspotential – ifall Wi väljer att leva LevAnde – på åt hållet en björks NaturLiktVisa = Intelligenta sätt och Intelligenta vis – på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/02/16/wara-lekaminas-i-kott DS.

  120. sverigevsitalien skriver:

    I italien säger man följande om detta:

    http://sverigevsitalien.wordpress.com/

  121. […] Alla dessa dagar: Allvarlig upptrappning i Sydossetien […]

  122. […] Alla dessa dagar: Allvarlig upptrappning i Sydossetien […]

  123. mezmerized skriver:

    Carl Bildt ljuger om Georgien. Att Sydossetien försvarar sitt land med Rysslands fredsbevarande styrkor är en korrekt handling enligt avtal.

    Befria Sydossetien och Abchazien! Det är bådas önskan!

    Självklart måste Ryssland slå till mot militärbasernas helikoptrar och annan strategisk utrustning.

    Vill Georgien ha krig så skall dom få det. Ryssland måste försvara dessa områden om inte Nato skall ha totalt herravälde. Ryssland är med andra ord tvunget på alla sätt att slå tillbaks. T.o.m. Ukrania kan vara i farozonen. Ryssarna har backat sen Kubakrisen och nu tvingar Nato Ryssland att reagera.

  124. hillary2 skriver:

    mezmerized

    instämmer
    men varför ljuger han?

  125. mezmerized skriver:

    hillary2

    Bildt har en kärlek till Nato. Väst vill ha med Georgien vilket skulle innebära en katastrof för Ryssland.

  126. […] Alla dessa dagar: Allvarlig upptrappning i Sydossetien […]

%d bloggare gillar detta: