Skamligt s k val

Det förefaller som om Mugabe-regimen trots massiv internationell kritik tänker genomföra sitt s k val i dag.

Det finns bara en kandidat, och alldeles uppenbart är att det är med hot och våld som en betydande del av väljarkåren skall tvingas att rösta på honom.

Men sin legitimitet som Zimbabwes president kommer han aldrig att kunna återvinna genom denna uppvisning i våld.

När Afrikanska Unionens ledare samlas till möte i Sharm El Sheik i Egypten på måndag i nästa vecka bör de göra klart att de inte längre betraktar Robert Mugabe som Zimbabwes president.

Och på den basen bör de börja diskutera de konkreta steg som behöver tas för Zimbabwes framtid baserade på det val som faktiskt hållits.

93 Responses to Skamligt s k val

  1. chiros skriver:

    Det är bra att Afrikas ledare samverkar i viktiga frågor; det vore förskräckligt om dom tog efter policies om preemtive strike eller regime change. För det finns ju faktiskt värre lägen än det som redan uppstått; utbrett folkmord a’ la Rwanda. Det är allas plikt att undvika det med alla tillgängliga medel. Tänk inte makt, tänk människor. Det är mäniskorna som politiken och de politiska ledarna har att främja.

    F.ö. anser jag att FRA lagen bör förstöras

  2. davidlenefors skriver:

    Jag hoppas verkligen att Sveriges regering sällar sig till de länder som inte kommer att godkänna valet och inte heller Mugabe som Zimbabwes president. Har inte hört nåt officiellt uttalande om det från Regering Reinfeldt. Har jag missat nåt?

  3. bestofmankind skriver:

    davidlenefors,

    ”Joint Nordic Statement by the Ministers of Foreign Affairs on the situation in Zimbabwe”

    http://www.regeringen.se/sb/d/10048/a/107914

  4. mrmhalland skriver:

    Kommer Sverige att avbryta allt samröre med Zimbabwe och tydligt deklarera att man inte erkänner Mugabe som president?

  5. bestofmankind skriver:

    Uttalandet är endast påtryckningarna, inga tydliga signaler som att t ex vi kommer att lägga ner den Svenska Ambassaden i Harare (och öppnar åter i Manila i stället) om vi inte ser något resultat.

    Get my point. :-)

  6. momenttwentytwo skriver:

    undrade just vad AU hade för sig…inte för att det de gör har någon större genomslagskraft, men det är ett viktigt budskap till omvärlden. Sverige kan inte godkänna varken valet eller ”presidenten”/diktatorn. Visst kan man avbryta diplomatiska förbindelser, men jag tror man kan påverka mer om man väljer att stanna kvar, dessutom råder inte en krigssituation än, det må vara en vild negativ fred, men inte krig – alltså inte riktigt grund för att ge sig av.

  7. soli01 skriver:

    Visst kan man sakna Mandela som precident för Syd Afrika nu. Den nya var då en riktig ”flopp”. Hade han agerat tidigare kanske situationen i Zinbabwe varit annorlunda. Hela gänget där, när det gäller Afrikanska ledare, har varit undfallande och nu är vi där vi är!
    Mugabe måste bort! Hur agera.

  8. mrmhalland skriver:

    Lura i honom att han är hitbjuden på statsbesök, kör lite fel med planet och släng ut honom i fallskärm precis ovanför Byske :-)

    – Hellre FRI än FRA –

  9. soli01 skriver:

    mrmhalland – tror inte han kommer att trivas där heller. Byskemannen är inte lätt att ha att göra med.:-)
    Såg att felstavningarna haglade i min förra kommentar. Varför kan man fråga sig. Jag skyller på kalken eller kan det vara något annat.:-)

  10. mrmhalland skriver:

    soli,

    Det är väl inte meningen att han ska trivas.
    Han har haft sitt roliga.
    Först tänkte jag på Guantanamo, men Byske måste vara värre…

  11. soli01 skriver:

    mrmhalland – inte kan det bli lätt, du har så rätt.:-)
    Här är åskan igång till och från – kanske vore ett träd ett bra ställe att binda honom vid.:-)

  12. Anna skriver:

    En liten fråga till Spanaren

    Hur vill du beskriva Rysslands (och Kinas) njugga inställning till att ”bli av” med Mugabe?
    Min egen amatörmässiga analys är att Mänskliga Rättigheter inte har någon som helst plats vare sig i dagens eller det forna ryska samhället.
    Vad säger du?

  13. […] och inte heller Mugabe som president. Heder åt dem för det, det är mer än Sverige har gjort. Carl Bildt uppmanar på sin blogg Afrikanska Unionens ledare att göra klart för Mugabe att de inte erkänner […]

  14. davidlenefors skriver:

    Bestofmankind!

    Din länk var ju trevlig men nordiska ministerrådet sa inget om att de inte tänker godkänna valet. Det är vad jag efterfrågar!http://afrikabloggen.wordpress.com/2008/06/27/svart-fredag/

  15. pressord skriver:

    var i hela friden är james bond?

    jag hoppas att du calleponken visar var skåpet skall stå i denna fråga!

    initiera ett upprop till jordens alla statschefer och utrikesministrar och elda upp röven på denne mugabe, då lär du aldrig bli bortglömd i historien! bort med fanskapet bara!

    stackars zimbabwe [:-(

  16. chiros skriver:

    ” Valdagen i Zimbabwe präglas av rädsla och oro. På torsdagen sökte ett 60-tal oppositionella sin tillflykt till tyska ambassaden, men avvisades och plockades upp av polis. Även Sveriges ambassad har avvisat en mindre grupp zimbabwier.”

    Är detta sant så tycker jag Sverige ska hålla fullständigt tyst om vad man möjligen tycker och tänker om Mugabe et al.

    F.ö. anser jag att FRA lgen bör förstöras

  17. chiros skriver:

    Anna,
    har du någonsin besökt Ryssland?

  18. bestofmankind skriver:

    davidlenefors,

    Jag bara kollade om du skulle nöja dig med påtryckningarna från den nordiska ministerrådet, men tydligen inte. :-)

    Jag har inte heller sett något konkret uttalande om valet från vår statsminister.

    Bryr han sig om sådant tro? Vad jag kan förstå är Sveriges utrikespolitik innebär mest bistånd men ”no string attached”.

    Kul att läsa att du verkligen är engagerad i Zimbabwe, något särskilt personligt anledning? (du behöver inte svar om du inte vill) :-)

  19. jojjema skriver:

    Sverigedemokraterna är nu lika stora som KD, när ska politikerna fatta att svenska folket är trötta på:
    Läste detta idag:Inga brandmän i Rosengård utan polis Räddningstjänsten i Malmö vägrar att ge sig in i stadsdelen Rosengård med mindre än att de får poliseskort, framöver, rapporterar SVT Sydnytt. Beslutet fattades sedan brandmän utsattes för stenkastning och mordhot under ett släckningsuppdrag i Rosengård i torsdags. Från och med i dag måste personal från räddningstjänsten vänta in poliseskorten innan de kan, till exempel, bekämpa en brand i området. Senast vid 17 i dag utsattes en brand-bil för stenkastning i Rosengård.

    Vad fan är det här? Om man är arg på polisen är liite mer förståligt men att kasta sten på brandkåren?? Om Ryssland anföll Sverige å jag tvingades fly till ett annat land för att inte bli dödad, så skulle jag visa tacksamhet mot det landet å inte uppföra mig som idioterna ovan. Nä kasta ut hela invandrafamiljen om dom inte kan sköta sig jävla mes Sverige. JAG SKÄMS Å VARA SVENSK .

  20. Anna skriver:

    chiros 1:38

    Jag har besökt Ryssland rätt så många gånger faktiskt. Bl.a. redan på den tiden Hotel Rossija nattklubb var det enda nattöppna etablissemanget i Moskva.

  21. Helena Palena skriver:

    Anna – du svarade inte på min fråga angående grekisk fastighetsförvaltning! Vad menar du?

    Varför ska man ha val om man bara kan välja på en person? Sjukt!
    Mugabe kolar väl vippen snart i alla fall. Hans dagar är räknade hur som…

  22. spanaren skriver:

    Anna, ditt 1.oo pm

    Varför skulle Ryssland och Kina medverka till att en
    till Väst ansluten regering installeras i Harare.
    Kina är en kommunistisk diktatur liksom Zimbabwe i
    praktiken är och samarbetar med alla afrikanska regimer
    oavsett färg om det gynnar KINAs intressen – naturligtvis
    stöder Kina Zimbabwes ”byggande av socialismen”.
    Det gjorde även Sverige -inte bara i Zimbabwe- före
    Sovjets upplösning. Ryssland är väl närmast neutralt
    men ser ingen anledning att stödja Västs intressen i
    Afrika om bundsförvanten Kina missgynnas.

    Problemet för Väst är att de som styr i Zimbabwes
    grannländer har samma kommunistiska antivästliga
    uppfattningar som Mugabe även om de i dagens värld
    av ekonomiska skäl inte kan tala i klarspråk med tanke
    på den NUVARANDE styrkerelationen Kina/USA.
    Den del av ANC i Sydafrika som stödjer Winnie Mandelas
    politiska uppfattning vill troligen ha en zimbabwisk
    utveckling i Sydafrika – gäller även delar av statsledningarna
    och medborgarna i Angola och Namibia.
    Kan det vara en orsak till grannländernas ställningstagande idag?

    Naturligtvis är utvecklingen ur VÅR västdemokratiska synpunkt
    helt förkastlig – det anser även jag – men försök för en gångs skull
    se den andra sidan av myntet……

    PS

    Du som varit mycket i Ryssland – vad avses med hundra gram?

  23. davidlenefors skriver:

    Bestofmankind! Jag har studerat i Zimbabwe (länge sen nu 1998) och därefter i Tanzania (2000). Arbetar med Afrika dagligen, inom turismen och diverse sociala engagemang. Arbetar för svenskt reseföretag och delägare/arbetande i ett Tanzaniskt företag med verksamhet i Östafrika. Känner mycket för (Södra och Östra) Afrika. Nu vet du!

  24. Anna skriver:

    Spanaren 2:55

    Jag ser verkligen ”den andra sidan av myntet” och den synen är för mig inte vacker men så har jag ju förstås inte din faibless för det ”nyryska statssystemet”.

    Betr. din fråga om ”hundra gram” har jag ingen aning men jag har heller aldrig utgett mig för att vara speciellt bevandrad vare sig i det ryska språket el. ”annat”.

    Du kanske i stället kan svara mig vad det omskrivna franskbyggda hotellet heter som byggdes inför Olympiska Spelen i Moskva 1980, beläget i närheten av ”folkhushållningsexpon”.

    Har du ingen medkänsla för folket i Zimbabwe utan stöder du den njugga ryska inställningen?

  25. spanaren skriver:

    Anna,

    Jag har hyser inga sympatier varken för den ryska
    ”styrda” demokratin eller kommunistdiktaturen i Kina.

    Vad jag menade med myntets andra sida är att minst 40%
    av väljarna i Zimbabwe rösta på ZANU-PF och Mugabe i
    valen tidigare i år – något som helt försvunnit dagens
    upphetsade röstläge här i Väst.

    Har aldrig varit i Moskva. 100 gram var i hamnstäderna standardmåttet
    på en sup vodka motsvarande en ”fyra” eller ”sexa” brännvin
    i Sverige. Serverades inte vodkan ÄVEN glasvis på ”Rossija”?

    Jag har visst medkänsla för de kanske 60% av befolkningen
    i Zimbabwe som vill ha västdemokrati.
    Alternativet är kanske inte att Mugabe försvinner utan utropandet
    av Demokratiska Folkrepubliken Zimbabwe med officiellt
    enpartistyre och där ”kontrarevolutionärerna” behandlas på
    ”traditionellt” sätt. Modellen är Nordkorea.
    Kina kunde inte bry sig mindre så länge råvarorna exporteras till Kina….

    Frågan är fortfarande hur Zimbabwes grannländer skulle
    ställa sig vid en av USA/NATO utförd ”regime change”
    med hjälp av militära maktmedel.

  26. chiros skriver:

    Anna
    då har vi tydligen lite olika erfarenheter. Men det kanske inte är så konstigt att det finns många olika åsikter i en population om 140-150 miljoner eller så…

    Däremot tror jag inte att det är möjligt att generalisera som du nu gör; är vi svenska en bunt nazister för att SD snart sitter i riksdagen?

  27. chiros skriver:

    och f.ö. anser jag att FRA lagen bör förstöras

  28. Anna skriver:

    Spanaren

    Tack för ditt svar. Vi kanske är mer överens än vad du anar?!

    Betr. vodkaflödet på Rossijas ”nattklubb” var jag för ung för att ”provsmaka” på den tiden men mitt minne säger mig att den flödade rätt häftigt.

    Det är ju ändå inte så många år sedan och vem kunde då ana att Moskva anno 2008
    påminner mer om en maffiastyrd spelhåla och bordell än Las Vegas. Då var Rossija enda stället med ”nattöppet”, nu finns det tusen och åter tusen ”hak” (av olika standard).

  29. Anna skriver:

    chirows 3:51

    Ja, sånt är livet ;-))

  30. bestofmankind skriver:

    davidlenefors,

    Tack för ditt uppriktiga svar.

    Det är glädjande att det finns någon (som du) som bryr sig och är starkt engagerad i ett annat lands problem utan att vara född i det landet. Det är hedrande.

    Keep on walking…..

  31. soli01 skriver:

    chiros – jag sammankopplar inte SD som nazister och anser att detta inte var en just generalisering.:-)

  32. tnsexton skriver:

    Spanaren

  33. tnsexton skriver:

    Spanaren

    Du sympatiserar med de ”60 % som vill ha västdemokrati”. Må så vara, men det enda vi vet är att minst 60 % av Zimbabwes befolkning motsätter sig Mugabe och vill ha någon annan form av statsledning. Att alla dessa 60 % skulle vilja ha någon form av västdemokrati, som f ö kan se ut som bofinken, vet vi däremot ingenting om.
    Jag tror att man i första hand vill bli av med Mugabe och få ett stopp på den politiska terrorn. Vad som kommer därefter får framtiden utvisa.

    OM man skulle landa i någon form av ”västdemokrati” behöver det inte nödvändigtvis innebära att man med automatik kommer att gå i USA:s eller UK:s ledband, något som ligger implicit i vad du skriver.

  34. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    Du är ju själv engagerad i Zimbabwe, och troligen de flesta i västvärlden, där HR är ett honörsord.
    Vad är det som gör att människor som strider för mänskliga rättigheter (som Carl Bildt) ser detta med öppna ögon och iskallt konstaterar att detta är bara grannländernas problem ?
    Här ska man ju komma ihåg att inte alla grannländerna är så mycket bättre.
    Detta är VÄRLDENS problem !
    Våldet, diktaturen, stölderna och förtrycket drabbar våra medmänniskor !

    – Hellre FRI än FRA –

  35. bestofmankind skriver:

    Momenttwentytwo:

    Min kommentar 10:03 var bara lite ironiskt, inget allvarligt. Jag personligen står för principen att – har man en gång i tiden börjat med en diplomatisk relation med ett annat land så skall man förfölja det livet ut, om inte allvarliga händelser inträffar.

    Det är som ett äktenskap…”until death do us part”.

  36. spanaren skriver:

    tnsexton,

    Problemet med att få bort Mugabe är att han har stort
    stöd bland både delar sin egen befolkning och statsledningarna och
    folken i grannländerna som kanske även de avvisar västdemokratin
    och vill ”bygga socialismen” som görs i Zimbabwe och tex Nordkorea.
    Dessutom har tydligen Mugabe stöd av majoriteten inom
    militären och polisen. Som Mao så sant skrev en en gång
    ”Makten kommer från gevärspipan”.

    Stödet för de demokratiska krafterna har ett pris liksom
    det vi fick/får? betala för ”livlinan”. Inget är gratis i
    världspolitiken utom prat och tomma löften…..
    DÄRFÖR tror jag att priset för demokraterna i Zimbabwe
    är att Väst får kontroll över naturtillgångarna i landet
    genom ”joint ventures” osv med multinationella företag.
    Som med den irakiska oljan…..

    Vad som kommer efter kan även bli en högerdiktatur som
    i fd Belgiska Kongo. USA hade goda förbindelser med Mobuto….

    Vidare tror jag att de förhållanden med stamförhållanden osv
    som rådde före den ”europeiska parantesen” åter gäller och
    har större betydelse än europeiska ideologier vare sig det
    gäller ”västdemokrati” eller ”socialism/kommunism”.

  37. bestofmankind skriver:

    ”Vad är det som gör att människor som strider för mänskliga rättigheter (som Carl Bildt) ser detta med öppna ögon och iskallt konstaterar att detta är bara grannländernas problem?”

    Det är ett fegt uttalande, svag reaktion och låg engagemang.

    Sverige är en av de största givarna av bistånd och bidrag till fattiga länder. Därmed följer en ”dold” makt bakom det. Men varken vår statsminister eller utrikesminister är för klena att bry sig eller vill inte alls bry sig.

    Det skall vara mer emfas hur man vill ha det. Krävande av konkreta lösningar och resultat.

    Men i stället uttrycker man bara önskningar…..

  38. fairymary skriver:

    Hej alla kommentatorkamrater!

    Jag har saknat Er och gläder mig åt att Ni är kvar och ”håller ställningarna”

    Jag förenar mig med kören: ”För övrigt anser jag att FRA-lagen bör förstöras”

    Hur kan jag som enskild svensk medborgare stödja Zimbabwes folk i den situation som nu gäller? Har spanaren eller någon annan något förslag?

    För övrigt anser jag dessutom att alla krig är slut……..

  39. bestofmankind skriver:

    fairymary,

    Jätte kul att se dig igen!

    Det måste vara skönt att vara borta från bloggen i några dagar (man behöver inte tänka på varken inrikes- eller utrikesproblem). :-)

  40. tnsexton skriver:

    Spanaren
    ”Stödet för de demokratiska krafterna har ett pris….”. Ja, förmodligen; sen är frågan hur högt, i vilken omfattning och i vilken form. Stödet behöver dock inte vara en av utomstående krafter genomförd ”regime change”. Stödet kan också vara ett moraliskt stöd till inhemska politiker och grupper som av egen kraft störtar den sittande regimen. Ett sådant stöd torde vara mer eller mindre gratis. Hur sedan de inhemska kraftera, i ett sådant fall, formar sin framtid vet vi inget om.

    Hur en eventuell västligt genomförs ”regime change” skulle gå till vet inte jag. Ingen av västmakterna har tillgång till baser i närområdet och de har f n inga resurser att avdela för exempelvis någon form av lufttransporterad insats. Dessutom skulle en västintervention vara kontraproduktiv så tillvida att den inte skulle accepteras av de kringliggande staterna och öka kontinentens avoghet mot de forna kolonialmakterna.
    En eventuell ”regime change” måste följaktligen komma inifrån och/eller med stöd av de kringliggande staterna. Hur en regim framkommen ur ett sådant scenario skulle se ut vet vi inget om.

    ”har Mugabe … stöd av majoriteten inom militären och polisen.” Naturligtvis har han det! Han och hans regim är förutsättningen för deras existens i deras nuvarande form.
    Ingen, speciellt inte i Zimbawe, biter den hand som föder en!

  41. mrmhalland skriver:

    fairymary :

    Bara att du uttrycker din önskan om att stöja Zimbabwes befolkning är ett stöd.
    Det blir läst av många och inspirerar säkert till diverse blogginlägg i och utanför Sverige.

    – Hellre FRI än FRA –

  42. fairymary skriver:

    Tack bestofmankind och mrmhalland!

    Ja bestofmankin, det har varit lite vilsamt också……jag kan hälsa från Renforsen i Vindelälven…….den brusar frejdigt fram till synes helt oberörd av energikris och annat världsligt.

    Jag vill gärna tänka mig människors frihetslängtan som en brusande fors….där den stöter på hinder borstar den upp sig till vitt skum…..fram tar den sig……..

  43. fairymary skriver:

    bestofmankind…….d:et ska förstås vara med…….how kind you are…….

  44. fairymary skriver:

    Jag beklagar ovanstående icke fungerande länk. Jag hoppas denna fungerar bättre.

    http://www.connect2baresel.com/Travel/Cykeltour%201999/photos/photo_9.ht

  45. soli01 skriver:

    fairymary – väkommen åter efter ditt besök där forsen skummar och envist kommer vidare. Det suger i en gammal norrlänning att få se den vyen igen. Kanske bara en dröm.
    Att Mugabe är ett problem för stora flertalet av sina medborgare råder väl ingen tvekan om. Vad vore det bästa att göra i den uppkomna situationen?

  46. mrmhalland skriver:

    soli01 :

    Var vi inte överens om att Byske vore det bästa ??

    – Hellre FRI än FRA –

  47. fjukmo skriver:

    jag minns ett möte för många år sen då robert mugabe med fru och många andra kom på besök till oss i sverige och birgitta dahl höll tal och det var verkligen rörande. alla kramades och på festen efter så var det härlig dans till afrikansk trummusik. jag tycker vi har ett speciellt ansvar att ta hand om mugabe. han borde få en fristad hos oss och trygghet efter allt swom han faktiskt har gjort bra i afrika. glöm inte hur det var förut med den hemska rasistika vita regimen som inte var deokratisk alls. kanske har det gått fel för mugabe sista åren men glöm inte allt gott som han har gjort för alla. glöm inte det.

    klemens fjukmo

  48. mrmhalland skriver:

    fjukmo :

    Tja, han gjorde ju som sossarna, konfiskerade folks egendom i ”rättvisans namn” och tog allt själv…

  49. bestofmankind skriver:

    mrmhalland 7:50

    Inte riktigt allt…du hade din bil, lägenhet/hus, 5 veckors semester, a-kassan vid arbetslöshet, gratis skola för dina barn, gratis sjukvård, sjukersättning vid sjukdom….etc..etc… :-)

  50. bestofmankind skriver:

    kvar alltså. :-)

  51. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    Jag tänkte närmast på när sossarna konfiskerade människors pensionsförsäkringspengar på 80-talet.

  52. bestofmankind skriver:

    mrmhalland,

    Det är förre min tid här i landet, kan du berätta vad det verkligen handlar om?

  53. bestofmankind skriver:

    mrmhalland,

    Det är förre min tid här i landet, kan du berätta vad det verkligen handlar om?

  54. pressord skriver:

    ja gör det, mrmhalland…

  55. bestofmankind skriver:

    fairymary

    Länken fungerar inte.

    ”……den brusar frejdigt fram till synes helt oberörd av energikris och annat världsligt.”

    Wow…för stunden kan man drömma bort….:-)

  56. bestofmankind skriver:

    fairymary

    Länken fungerar inte.

    ”……den brusar frejdigt fram till synes helt oberörd av energikris och annat världsligt.”

    Wow…för stunden kan man drömma bort….:-)

  57. mrmhalland skriver:

    Folk som hade sparat pengar (för sin pension) på försäkringsbolag (som var förmånligt för all del) fick plötsligt en engångsskatt (ofta efter många års sparande) som åt upp den största delen av det sparade kapitalet och avkastningen.

    Konstigt att folk glömmer så fort…
    bestofmankind : jag förstår att du inte kan veta detta, men, numera hör man aldrig om det.

    Det är samma som ”Pomperipossa-skatten” som gjorde att vissa fick betala mer än 100 % av sin inkomst i skatt.
    Detta är mindre än 30 år sedan, i Sverige….

  58. fairymary skriver:

    Jag är lessen att länken inte fungerar……det stora elektroniska mysteriet förstår jag inte.

    För den som är angelägen: Googla: renforsen vindelälven. Som nummer 8 kommer Renforsen, Vindelälven upp som rubrik ….och voilà …..ett foto………

  59. bestofmankind skriver:

    fairymary,

    Jag googlade som du sa…jag säger åter WOW….sinnesfrid när man bäst behöver det, effektful bredvid sin käraste…lika romantiskt att gå hand i hand i solnedgången vid en havsstrand…:-)

  60. bestofmankind skriver:

    mrmhalland,

    Aha! men jag skall fråga MahaCohan om han har samma tolkning som du.

  61. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    Gör det.
    Han tycker mycket om mycket, men har koll på historien.

  62. bestofmankind skriver:

    MahaCohan,

    När du har vilat färdig (förresten, har du varit på bloggen idag?), vill jag gärna höra din egen version av mrmhallands kommentar 8:16.

    Please…:-)

  63. mrmhalland skriver:

    fairymary :

    Fantastiskt vackert !

    När jag såg bilden med tältet kom jag att tänka på hur otroligt priviligierade vi ( och besökande) är med vår allemansrätt.
    Tänk att få vakna i detta ”vykort” otroligt !

  64. bestofmankind skriver:

    davidlenefors, mrmhalland,

    Nygjorda uttalande av Carl Bildt himself om Zimbabwe:

    http://www.regeringen.se/sb/d/10048/a/108136

    Men det står inte tydligt att Sverige inte erkänner Mugabes presidentskap, han bara ifrågasätter starkt dess legalitet. Diplomati?

    Vad säger Ni?

  65. bestofmankind skriver:

    fairymary (eller någon annan) får förstås kommentera om uttalandet också…

  66. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    Oavsett vem som kommenterar skulle det vara roligt att höra din åsikt om att vissa (jo, högt avlönade) fick betala över 100 % i skatt.

    (Namnet pomeripossa-skatten kom av att Astrid Lidgen fick betala 107% i skatt och efter det skrev hon sagan om Pomperipossa)

  67. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    Jag tycker att det är ett tydligt ställningstagande, men, det uttrycker inte Sveriges hållning, utan verkar mer vara ett personligt ställningstagande.
    Gott så, men det vore bättre om vår statsminister någonsin kunde öppna munnen.

    – Hellre FRI än FRA –

  68. bestofmankind skriver:

    mrmhalland 8:54

    Om jag uppfattar dig rätt, menar du att om man har tjänat 10000:- betalar man 10700:- i skatt för det? Vilken inkomst då, från vanlig arbete?

  69. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    Ja, det är rätt uppfattat.
    Jag tror inte det spelade någon roll vad man hade tjänat pengarna på, bara att man hade tjänat ”för mycket”.
    Astrid Lindgren var ju författare, och det året såldes det mycket av hennes böcker.

  70. bestofmankind skriver:

    mrmhalland 8:59

    Det verkar som PM Reinfeldt har överlämnat allt uttalande när det gäller utrikespolitik till Carl Bildt.

    De är inte medvetna om att en Statsministers uttalande respekteras mest i U-länder. Ett exempel på en centraliserad organisation, högsta chefen bestämmer.

    Carl Bildt är bara en springpojke..sorry Carl Bildt, ta inte det bokstavligen.
    Det handlar om politiskt mentalitet mellan öst och väst.

    Socialdemokrater däremot gjorde rätt att Mona Sahlin uttala sig:

    http://www.socialdemokraterna.se/Internationellt/Internationella-Nyheter/Skammens-val-i-Zimbabwe/

  71. bestofmankind skriver:

    Förresten, klockan är mycket….lägg dags!

  72. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    Jag saknar din åsikt om över 100 % skatt.
    Den tiden är förbi, sedan länge, men vi pratade ju om konfiskering av privata medel.

    Jo, det är bra att Mona Sahlin uttalar sig i ”Svensk anda”.
    Med lite träning kanske hon blir rumsren innan pensionen :-)

  73. bestofmankind skriver:

    mrmhalland 9:27

    Jag skall höra först vad MahaCohan att säga innan jag bildar min egen uppfattning. Så vi får vänta tills i morgon. :-)

    Skämten (den sista meningen i din kommentar) var inte alls rolig…:-)

    God natt!

  74. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    Tänk om MahaCohan är på semester 4 veckor, ska du inte kunna tycka något under hela den tiden ?

  75. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    >Jag skall höra först vad MahaCohan att säga innan jag bildar min egen uppfattning.

    Hur vet du att du tycker om SAP (S) och inte (M) eller (FP) eller annart parti ?
    Har MahaCohan berättat för dig vad du ska tycka ?

  76. bestofmankind skriver:

    mrmhalland,

    Jösses, hade du inte förstått vad jag menar?

    Eftersom jag var inte här i landet när det hände, vill jag höra en annan version som inte är blå, och jag har ett stort förtroende för MahaCohan att han skall förklara ordentligt hur det låg till.

    Jag kan inte bara basera min uppfattning på vad du har sagt.

    Jag behöver även bakgrund information till det hela.

  77. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    bestofmankid

    http://www.sr.se/cgi-bin/Mall/artikel.asp?programID=1602&artikel=776215

    Från de lugna och salta böljornas utpost i väst kommer här den bakgrundsinformation som du efterfrågar och när du gått igenom denna kan du säkert lugn och stilla ge mrmhalland rätt i allt han skriver om en del av ditt kära partis mindre ärevördiga historia. Kom samtidigt ihåg att för oss svenskar är Astrid Lindgren en mycket mycket mycket speciell person som utan tvekan är den mest beundrade och tillitsfulla medmänniska som vi har.
    Nu är snart min barkass redo att tillsammans med mig och Karl den Stores sätta kurs mot Långedrag för att hämta upp två små bissiga gräddnosar i syfte att avnjuta en trevlig weekend tillsammans.

    Dee Dee Sharp – mer känd som den skatterättviseförespråkande göteborgslullaren

  78. Anna skriver:

    Kläm fram ett svar nu bestofmankind, visa att du kan tänka själv och inte är beroende av socialistiska meningsfränders ev. ställningstaganden!
    Tala om ”partipiska” i miniformat ;-))

  79. MahaCohan skriver:

    bestofmankind

    Fram till Astrid Lindgren- affären köpte jag både Expressen och Aftonbladet, därefter köpte jag bara Expressen.

    Jo det är sant. Gunnar Sträng och Palme ”had gone nuts”. De skulle ha 115%-skatt av enskilda näringsidkare. Den kunde vid höga inkomster nå 130%.

    Efter att Astrid Lindgren skrivit sagan om ”Pomperipossa”, gjordes lagen om, men först bara i den grad att jag något år betalade 93% i skatt, senare under Karlssons tid blev det bätttre.

    Jag har aldrig förlåtit Aftonbladet för deras fula angrepp på Astrid Lindgren. Jag läser tidningen på nätet, men har aldrig köpt pappersupplagan därefter.

  80. bestofmankind skriver:

    Anna,

    Ta det lugnt.

    Jag har ett liv utanför bloggen. Jag öppnade bloggen tidigt i morse i samband med att jag överförde betalningarna till våra stipendianter på Filippinerna.

    Göteborgslullaren,

    Det gick inte lyssna på länken, dessa visas:

    ”Något gick fel
    Tyvärr kan vi inte erbjuda denna kanal eller detta ljud i något av de ljudformat du kan spela upp

    Gå till inställningssidan för att ändra dina inställningar”

    http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=178756&BroadcastDate=&IsBlock=0

    Mrmhalland,

    Utan att veta bakgrunden (som jag sällan grundar mina åsikter på) på den så kallade ”pomperipossa-skatten” är det uppenbart ett stort fel. Ingen vettig människa kan gå med på att betala så mycket skatt, som du säger, 107%. Beviserligen hade regeln tagits bort, förhoppningsvis omedelbart också.

    Och jag tycker att det är ynkligt av dig, att fråga mig som inte vet något om detta eftersom det hände förre min tid här i landet.

    Jag tycker även att du skall tänka mest på nutiden, och framtiden, och inte fastna för mycket på dåtiden.

  81. bestofmankind skriver:

    MahaCohan,

    Din kommentar kom tydligen medan jag skrev min. Tack för förklaringen. Du är en av dem som jag litar helt på bloggen. :-)

    Det kan man lugnt påstå att Palme och Gunnar Sträng ”had gone nuts”. Det var självklart en oacceptabel regel.

  82. MahaCohan skriver:

    Tänk, att brorsan är ännu mer att lita på, för staten. Det året gjorde han på fritiden en husritning åt en bekant och fick tusen kronor för det. När han skulle deklarera visade det sig att skatten på detta blev 1200 kronor. Han ringde mig och frågade om det verkligt stämde.

    Jag gav honom rådet att strunta i att ta upp inkomsten, men si det gick inte. Han är ett Jehovas Vittne och det står i Bibeln att ”Giv Kejsaren det honom tillhör.” Han betalade, trots att jag försäkrade att ingen Gud kräver att han skall lyda idiotiska lagar.

    Nåväl, det är inte ideologins fel om enstaka personer missbrukar den, och här hade Sträng och Palme tagit ett glas för mycket.

  83. Anna skriver:

    Byskebusen

    Jag ska lägga dessa dina ord på minnet, det finns säkert tillfällen att återkomma med dessa (i andra sammanhang) ”Nåväl, det är inte ideologis fel om enstaka personer missbrukar den etc”
    ;-))

  84. fairymary skriver:

    Carl Bildts uttalande om Zimbabwe….jag kan tycka att han lägger allt ansvar på Afrikanska Unionen. Jag förstår inte det dipolomatiska språket…..jag skolar mig efter bästa förmåga bl.a. genom att delta på den här bloggen…..men det skulle kännas bättre för mig om han å Sveriges vägnar tog på sig tydligare ansvar för att inte godkänna en president som beter sig brottsligt.

    …så länge det INTE är fråga om att med vapenmakt lägga sig i andra länders görande och låtanden tycker jag att det vore rätt och riktigt

  85. Helena Palena skriver:

    Maha: Synd om din brorsa! Kom du ihåg Pomperipossa och Astrid Lindgren och Gunnar Sträng?

    Att vi har så högt skattetryck – är det också alliansens fel?

  86. MahaCohan skriver:

    Jag kommer mycket väl ihåg Sträng, Pomperipossa, regeringens och Aftonbladets agerande mot Astrid Lindgren. Den kampanj de drev mot henne var ful, mycket ful.

    Till Aftonbladets försvar skall sägas att den, sedan någon gång början 90-talet, genomgått en fullständig renovering. Nuvarande upplagor kan inte belastas med det som skedde på 70/80-talet. Nu är den mycket läsvärd, ger kritik i bägge riktningarna och jag har faktiskt nätupplagans PLUS-abonnemeng.

  87. fairymary skriver:

    mrmhalland!

    Du har så rätt om allemansrätten. Det är lätt att glömma att den inte är självklar.

  88. bestofmankind skriver:

    fairymary 9:43

    En sak till har jag märkt av uttalandet, det är skrivit på svenska och är därmed riktade enbart till svenska folket.

    Jag instämmer med davidlenefors att Statsministern bör göra ett starkt uttalande om underkännande av valet i Zimbabwe riktat till övriga länder. NU!

  89. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    Jag tycker faktiskt inte att jag var ynklig som avkrävde dig ett svar.
    Jag lade fram fakta så som jag uppfattat dem (och nu ser jag att andra har uppfattat det på samma vis) och undrade vad du tyckte om den situation jag beskrev.
    Egentligen spelar det ju ingen roll om det var sant eller inte, jag ville höra din åsikt om du tyckte att detta var försvarbart av staten.

    Detta kunde ha varit en hypotetisk fråga, nu var den förankrad i verkligheten.

    Frågan kunde ha varit : Tycker du att skatten ska höjas i Göteborg och sänkas i Värnamo, eftersom det är närmare till havet för de som bor i Göteborg ?
    Det finns mig veteligen inget förslag, men jag kanske vill ha din åsikt i alla fall ?

  90. bestofmankind skriver:

    mrmhalland 1:01

    Ordet ynklig var meningen som ett skämt, tyvärr glömde jag tecknet :-)

    Angående din fråga: Jag uppfattar det som A-skatt, som inkluderar statlig skatt, kommunal skatt och kyrkoskatt (frivilligt). Statlig skatt är i samma storlek för alla men däremot inte den kommunala – beroende på vart man bor.

    Att höja den kommunala skatten i Göteborg pga att det är närmare till havet är en vag argument. Men om t ex beror på att det är för befolkat och därmed behöver stimulera boende utanför själva Göteborg bör man höja den kommunala skatten en aning.

    Ovan är endast mina egna åsikter.

  91. bestofmankind skriver:

    P.S.

    Ett annat alternativ, är att inte höja skatten alls i staden Göteborg, men sänka i närliggande kommuner i stället. För att stimulera folk att flytta ut från den stora staden.

  92. bestofmankind skriver:

    mrmhalland,

    Vad vill du komma fram till med ovan frågor till mig? fördriva tiden? någon ”hidden agenda”?

%d bloggare gillar detta: