Svårbegriplig upphetsning

Jag noterar att tumultet är stort över förslaget att FRA skall få möjlighet att inhämta information inte bara genom inhämtning i luften – där det finns mycket, och där man gör mycket – utan också i kablar.

Själv tillhör jag dem som har lite svårt att förstå delar av upphetsningen.

Fram till början av 1990-talet inhämtade FRA fritt all den information man ville också ur kabeltrafiken mellan Sverige och utlandet. Mig veterligt fanns det inga begränsningar alls.

Det var en ordning som hade bestått sedan andra världskriget. Då hade den levererat åtskillig information av stort intresse – liksom faktiskt under decennierna därefter.

Men när Televerket gick från att vara statligt verk till att så småningom bli aktiebolaget Telia förändrades allt. För ett aktiebolag gick det inte att utan någon form av lagstöd fortsätta att leverera till FRA det son gamla Televerket hade levererat som rutin i decennier.

Och så började man arbeta med en lag för att kunna fortsätta – och faktiskt också definiera begränsningar och kontroll.

Regeringen Persson förberedde lagen – men det var regeringen Reinfeldt som lade fram den.

Jag tror knappast att det som den kommer att tillåta avviker från vare sig hur det var i Sverige förr eller hur det faktiskt är i större delen av världen i övrigt.

Någon mindre informerad person på Google cirkulerar i media med ett osedvanligt oinformerat uttalande om att man inte kommer att placera några servrar i Sverige om en lag av denna typ antas.

Skulle man ta honom på orden innebär det att Google per omgående kommer att flytta alla sina servrar bort från USA.

Frågan är bara vart man skall flytta dem. Sanningen är att vi lever i en värld där statlig underrättelsetjänst av denna art snarast är standard. Och sanningen är att den citerade talesmannen för Google mest demonstrerar sin egen okunnighet.

Sverige behöver en avancerad underrättelsetjänst.

Vi är ett litet land med anspråk på att också med egna resurser kunna värna vår säkerhet. Och vi har under de decennier som gått utvecklat en betydande kompetens på dessa områden.

Då behöver vi samma möjligheter som förr – och samma möjligheter som större delen av världen i övrigt.

Det är det som det handlar om.

162 Responses to Svårbegriplig upphetsning

  1. eudemokraten skriver:

    Bildt blandar ihop äpplen och päron. Före Internet fanns det inga meilkablar att avlyssna och man kunde inte använda Internet för att kartlägga kontaktmönster osv, varför det handlar om en principiellt vittgående skillnad idag mot tidigare.

    Men här gäller det väl på vanligt manér att hålla ihop alliansen, men den strategin leder käpprätt mot nyval eftersom demokratin blivit lidande. Det föranleder lite vidare perspektiv på politikens villkor, t ex som denna blogg torgför:

    http://psykakuten.blogsome.com

    eller varför inte

    http://revolutionsbloggen.blogsome.com/

    Ja, våra företrädare börjar kanske tycka att öppenheten är jobbig och vill skrämma oss till tystnad?

  2. eudemokraten skriver:

    Först tekniskt fel här då inget hände då man tryckte på knappen, och sedan modereras inlägget när man lyckas få iväg ett nytt.

  3. jeppen skriver:

    Sorry, Carl, ditt bloggande visar på en teknisk receptivitet, men du har ändå hamnat efter i den tekniska utvecklingen. Kabelspaningen kommer inte längre (om den någonsin gjort det) att ge resultat i form av underrättelser om hot mot svenska intressen, eftersom kryptering är en baggis nu jämfört med förr. Seriösa motståndare kommer använda kryptering som FRA inte rår på.

    Däremot så har den tekniska utvecklingen gjort att man extremt mycket effektivare än förr kan samla och sortera ut integritetskränkande data från vanligt folk. FRA-spaningen kan därför bara vara effektiv gentemot fel saker. Så i bästa fall är den onödig och slösaktig. I värsta fall ett verktyg för en storebrorsstat.

    Men egentligen är jag mest upprörd över själva hanteringen i riksdagen. Det verkar förekomma en vuxenmobbing som jag har mycket svårt för, och dessutom är det beklämmande att de liberala ledamöterna verkar vara yrkespolitiker först och främst – medan principerna och idéerna kommer i andra hand. Många har uttalat att de anser lagen vara helt fel, men viker ändå ner sig. Om jag vore politiker skulle jag vara det för idéernas och sakfrågornas skull, inte för lönens.

  4. hillary2 skriver:

    Carl Bildt

    en högt uppsatt man som nyligen arbetade på FRA sade att det viktigaste tanken med FRA-lagen var att vi skulle använda insamlad information som bytesvara. Då handlar det inte längre om information för VÅR säkerhet.
    Om du inte kan se dig ett Orwellsamhälle framför dig med den nya lagen så har du möjligen inte läst 1984. Om du inte kan se att detta instrument kan missbrukas lever du i en falsk idyll.
    vi behöver inte alls samma möjligheter ”som större delen av världen i övrigt”
    vi har nämligen inte alls samma hotbild
    vi behöver inte ens samma möjligheter som förr
    Sverige behöver inte ge vår underrättelsetjänst sådana friheter att den kan komma att bli vår egen Stasi utan att ens göra lagöverträdelser
    därför var det bra att lagförslaget återremitterades
    lagen behövde kontrollorgan
    och teknik kan utvecklas men behöver inte få brukas förrän det är av nöden tvunget

    märkligt dessutom att du har svårt att förstå att många svenskar engagerade sig i frågan – om du vore en sann demokrat borde du ha glatt dig över det stora intresset – det kallar du upphetsning ??

  5. crazyyoda skriver:

    ”Sverige behöver en avancerad underrättelsetjänst.”…hmm…

    …mig veterligt har vi redan det…om det mot förmodan gått herr Bildt förbi?
    Det Sverige däremot INTE behöver är möjligheter…

    …av det slag som ”större” delen av världen i övrigt!!!

  6. hillary2 skriver:

    It was terribly dangerous to let your thoughts wander when you were in any public place or within range of a telescreen. The smallest thing could give you away. A nervous tic, an unconscious look of anxiety, a habit of muttering to yourself—anything that carried with it the suggestion of abnormality, of having something to hide. In any case, to wear an improper expression on your face… was itself a punishable offense. There was even a word for it in Newspeak: facecrime…”

    -George Orwell, 1984.

    Bildt du har burit dig hysteriskt åt tidigare och egentligen borde du låsts in för facecrime i samband med Horsfjärdsincidenterna ;-))
    nu berättar Adaktusson hur hysteriskt du reagerar innan du ens fått relevanta frågor om Lars Danielsson
    du är uppenbarligen en obalanserad man när det verkligen gäller – så jag hoppas verkligen att du är borta ur all politik den dag det är allvar för oss

  7. […] den i princip är avgjord. Då först kommenterar han på sin blogg och försöker i vanlig ordning idiotförklara alla som inte tycker som honom. Men även Balle Bildt måste inse att det är skillnad på att låta FRA avlyssna det de kan (typ […]

  8. bertilow skriver:

    Alltså: Alla länder ägnar sig i smyg åt att övervaka sina medborgare på ett sätt som kör över alla mänskliga rättigheter och all rättssäkerhet. Därför ska Sverige också göra det, och dessutom lagstifta om att det ska vara så. Uppenbarligen är det så Carl Bildt resonerar.

    Nu slutar jag läsa Carl Bildts blogg. Jag har insett att han är precis samma brunskjorta som alla andra moderater – och alla andra allianspolitiker (och alla sossar).

  9. hillary2 skriver:

    bertilow

    tack för ett mycket gott skratt!!
    du vet hur man nästlar sig in i webbvärlden :-)))

  10. chiros skriver:

    Carl,
    javisst, detta har baxats genom två regeringar men – i likhet med processen kring EU konstitutionen – glömde man bort om folk i allmänhet tycker att det var en bra ide och om nyttan var större än skadan. Det gjorde inte folk men i likhet med Feldt ”Löntagarfonder är ett d-a skit men nu har vi baxat dom ända hit” fortsatte man ändå den politiska processen tills det inte längre höll.

    Politik är att göra vanliga människors liv en smula bättre varje dag.

    När regeringspolitiker glömmer bort det så får vi hoppas på de folkvaldas förnuft och möjligheterna att påverka dem. Turligt nog fanns några få med det politiska modet, trots vinande partipiskor. Jag kommer framgent att lägga min (person)röst på modiga politiker.

  11. svenike skriver:

    Carl Bildt, Ditt inlägg tyder på att Du är långt från medborgarna, att Du helt glömt de liberala och mänskliga idealen från Gösta Bohman. Din nymoderata inställning är en fara för Sverige!
    Läs ledaren i Dagens Industri i dag, som avslutas: ”Om ni röstar nej kommer ni att kunna se er själva i spegeln utan att skämmas. I stället kan ni konstatera att ni har stoppat en farlig och illa skriven lag, som skulle ha gjort Sverige till ett tystare och ängsligare samhälle.”

  12. Torsten skriver:

    Tack Carl Bildt för detta inlägget.
    Det bevisar att jag inte var helt fel ute i går. Med all respekt för några som helt var emot lagförslaget.

    Chiros,
    Var tror Du om den vändningen som blev? Tror Du att det finns en acceptabel framkomlig väg att godkänna ett omarbetat lagförslag om signalspaning?

  13. chiros skriver:

    jeppen,
    enig.

  14. hillary2 skriver:

    torsten

    mycket tråkigt att du inte vill erkänna att igår skapades det politisk historia
    roligare att låtsas inte förstå precis som din dryge idol?

  15. Torsten skriver:

    hillary,

    Sover Du aldrig? Eller är Ni två som jobbar i skift?;-)

    Men som vanligt har Du läst lite slarvigt;) Mitt sista inlägg i går 8.42pm.

  16. hillary2 skriver:

    torsten

    vi är tvillingar – därav namnet hillary2
    inlägg på vilken spalt? jag är nyvaknad

  17. Torsten skriver:

    God morgon hillary 1 eller 2:)

    https://carlbildt.wordpress.com/2008/06/15/solig-arbetssondag/#comments

    Ha en bra dag:-)

  18. hillary2 skriver:

    torsten

    igår skapades politisk historia – det folkliga motståndet var så stort att alliansen var tvungna att gira – det är möjligt att återremissen blir en snabbfix som har som syfte att allmänheten ska tro att det är ett nytt förslag
    och det blir som vanligt så att parlamenatrismen segrar i ärendet men den politiska medvetenheten hos allmänheten har stegrats och public service och bloggare har gjort ett mycket gott arbete – jag förstår nu varför kulturskymningsministern ville strypa dess uppdrag till en smal kanal som hade ett fåtal tittare ;-)
    vinner alliansen med dessa dåliga odds följer jag med på en kort tur i din merca – deal?

  19. hillary2 skriver:

    torsten

    litet nymornad – såg att jag glömt skriva vinner alliansen 2010 (sic!)

  20. spanaren skriver:

    Instämmer med Carl Bildt – varför denna upphetsning?

    Mindre länder som Kanada, Australien och Nya Zealand
    deltar redan idag tillsammans med USA/UK i ”Echelon”
    och Schweiz har sedan flera år tillbaka sitt eget ”ONYX”.

    I samband med ”Echelon” kan man fråga sig om inte
    ett land som Tyskland ställer sina knutpunkter för
    datatrafik till ”Echelons” förfogande utan att det
    ”trumpetas” ut.

    Många svenskar anser kanske det bästa vore att
    förklara Sverige ”Öppet Land” som Rom under WW2
    förklarades som ”öppen stad” och avskaffa allt vad
    gäller militär förmåga och militär underrättelsetjänst.

    Kan pga bristande sakkunskaper inte ha någon åsikt
    om huruvida systemet fungerar eller ej. Har dock
    noterat vad experten Norell (en av de främsta) på FOI
    skriver. Hur fungerar ”Echelon” och ONYX?

    Positivt i sammanhanget är att den svenska demokratin
    fungerar och att ingen kan tvingas ändra sin åsikt –
    hur fel de enligt MIN mening än må ha i sakfrågan.

  21. spanaren skriver:

    tillägg till mitt 5:55

    Länk till ONYX om censuren tillåter…
    http://en.wikipedia.org/wiki/Onyx_%28interception_system%29

  22. spanaren skriver:

    länk till ONYX stoppad

    prova med att redigera:
    en.wikipedia.org/wiki/Onyx_%28interception_system%29

  23. Torsten skriver:

    hillary,

    Jag är ingen politiker. Bara en ”enkel” tekniker.

    Är inte van att vänta så länge;-))

    Jag hoppas att man kan förbättra lagförslaget så att det är acceptabelt för en bred majoritet.

  24. soli01 skriver:

    Ja, det är inte lätt att vara politiker. De gör sällan rätt. Men denna gång visade de att det faktiskt finns”stake” i denna allians. Skulle inte tro att sossar hade ändrat sig för de är ju”experter” på allt.
    Nu får vi hoppas att det kan komma till en lösning och många av kommentarerna här ang detta”ämne” luktar lång väg. Vi måste följa med utvecklingen och det är egentligen skrattretande att vissa inte förstår hur det fungerar och att det måste finnas en lag i botten – den fanns inte tidigare – men har tillämpats i viss mån.
    Nu får vi genom lagen möjlighet att ha en viss kontroll i alla fall – är det fel.
    Nu får jag hoppas att det snabbt blir en överenskommelse mellan våra partier för något måste vi göra när nya ”kommunikationsvägar” finns tillgängliga.
    Att tänka längre, är aldrig fel.

  25. Torsten skriver:

    Hej soli,

    Trevligt att jag inte är helt ensam om att tänka så.

    Är Du också tekniker:-)

  26. hillary2 skriver:

    soli01

    håller med – tänk längre än näsan räcker – uppdatera ditt tekniska kunnande – men överanvänd det inte

  27. ollemunter skriver:

    bertilow!
    Där slog du tamejfan spiken på huvudet.

  28. soli01 skriver:

    Torsten – har sysslat med radio sedan början av 1970-talet. Även inte främmande för vad som nu avhandlas. Där slutar infon.:-)

  29. smalanningen skriver:

    Jag var från början för, men redan på Göran Perssons tid (hej där hillary2) så började små, små tveksamheter dyka upp i FRA och jag tror faktiskt att många politiker inte begriper vad lagen egentligen står för.

    Remissen var bra och äntligen känner jag mig riktigt hemma i det parti jag röstade på senast – Centern. Annie Johansson och Fredrick Federley representerar min generation, och gör det på ett oerhört värdigt och bra sätt. Också starkt av partiledningen att – även om de två unga kämparna pressades hårt – till sist ge upp och inse det faktum att det faktiskt är människor som sitter och trycker på knappar i slutändan och inte en klump av parter.

    Här är jag och Carl Bildt totalt oöverens. Jag skiter i vad andra länder gör eller har gjort; vi bor i Sverige och har med vår öppenhet och nyfikenhet inom IT och ny teknik skapat mycket av det vi ser i dagens Internet. Och det är faktiskt öven fullkomligt idiotiskt att i inlägget ovan negligera Google på det viset, anledningen till att den typen av företag satsar i länder som Sverige är att det ÄR öppet – som motsats till flera andra länder.

    Med detta sagt kan jag tänka mig en lag som tillåter spaning av internettrafik, men som den såg ut nu mot slutet så kan jag omöjligtvis ställa mig bakom.

  30. soli01 skriver:

    ollemunter – vem har skrämt upp dig så tidigt.:-)
    Håller givetvis inte med dig som vanligt – ja, kanske delvis ändå, men det kommentaren skrev på slutent förstörde allt!:-)

  31. Monika Ringborg skriver:

    Nej, varför skall man hetsa upp sig över en lag som innebär i princip samma sak som om man skulle ha sprättat upp vanlig brevkorrespondens mellan människor då E-posten inte fanns. För det är den korrespondensen som sker över nätet. Vi har aldrig signalspanats förut eftersom vi inte har kommunicerat med varandra över etern.

    Och hur skall du Carl Bildt bli trovärdig som svensk utrikesminister när du kritiserar länder som övervakar sina medborgare. Ni har genom den här lagen sålt er (vår) egen frihet att tala fritt ute i världen.

    Ingen kommer lita på Sverige!

    Och den förändring som kommer ske hos folk går inte att överblicka. Man förändras när man vet att man är övervakad i sitt privatliv.

    Det här är klassiskt inom diktaturer. Man stänger in befolkningen för att skydda sig från yttre hot.

    Men ingenting av det här är något att hetsa upp sig över….

  32. hillary2 skriver:

    smalanningen

    jag förstår att du är nöjd eftersom du skriver att du röstat på centern men jag tror ändå att det är partierna vänster ut som vunnit på kovändningen
    som var ett av scenarierna som alliansen räknat med
    ryktet säger att omröstning ska ske redan idag och då är det bara kosmetiska förändringar som hinner göras

    imponerad av din eventuella ungdom ;-)

  33. smalanningen skriver:

    Självklart är det så att oppositionen vinner på all denna idioti, som knappast lär hjälpa ett enda allianspartis siffror på väg fram till nästa val. Lägg därtill en bred oenighet mellan ung/gammal i allianspartierna (där endast centerns yngre vågade gå ut på allvar) så har jag faktiskt på känn att den här historien (som inte är slut ännu) tar ett par rejäla spadtag till Alliansens grav.

  34. knightone skriver:

    Politisk Kontrollmekanism:

    Vänsterpartiet är uttalat emot.

    Dvs.

    Det rätta är att rösta för.

    Gott.

  35. smalanningen skriver:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2710794.ab

    Mina hjältar. Känner mig riktigt, riktigt stolt.

  36. karrman skriver:

    jeppen

    Håller med.
    Intressant att det är oppositionen som värnar den privata integriteten.
    Finns säkert ett element av politiskt spel med tanke på frågans historia.

  37. Monika Ringborg skriver:

    Hillary2

    Ingen är vinnare … utom terrorister som kan verka fritt nu. FRA kommer vara så upptagen med att övervaka vanligt folk, så de kommer inte se de fula fiskarna i vassen. Speciellt inte eftersom terrorister m.fl. kommer att använda den teknik som finns tillgänglig att dölja sig, samt hitta andra vägar.

    Den här lagen är totalt ineffektiv, utom i ett enda avseende…. att få hela Sveriges befolkning att känna sig övervakad, ofri. Till vilken nytta! Varför vill man skapa ett försiktigt tyst folk som kommer tänka på varenda ord de säger för att undvika att få sin e-post läst.

    Ingen är vinnare, alla är förlorare.

  38. smalanningen skriver:

    Det här gör mig faktiskt så upprörd att jag lovar en sak här och nu.

    Går Mona Sahlin till val med löftet om att ändra FRA till att det åtminstone skall krävas ett domstolsbeslut för att avlyssna en enskild persons internettrafik så har S fått tillbaka min röst.

  39. karrman skriver:

    smalanningen

    Oppositionen skulle kunna göra detta till en riktig vinnarfråga i kommande val.

  40. hillary2 skriver:

    Monika Ringborg

    Terrorister kommer att kryptera sin e-post och använda snigelposten eller ha agenter som på den ”gamla goda tiden”.
    Meningen med Google var att människor skulle få uttrycka sig fritt.
    Jag har idag här på Bildts blogg utsatts för grov integritetskränkning :-))
    Ingen har upptäckt det?
    Har skickat två mejl till UD utan effekt så nu har jag gett upp
    och till wordpress.com – men där sover man vid denna timme.
    Mina personliga uppgifter är öppna för vem som helst
    Var så god – ta för er om ni vill – och om ni finner ut hur :-))))

  41. soli01 skriver:

    hillary2 – vad avser du med ”kovändningen”? Inser inte även du att det är bra att politiker är påverkbara och kan återremmitera ett ärende. Vem som vinner eller förlorar på ett sådant förhållningssätt vet inte jag, men strongt gjort är det förvisso.

  42. fairymary skriver:

    Jag tycker att det är svårt att förstå vad FRA-lagen innebär…..

    …..men jag förstår att jag inte skulle ”stå mig” särskilt länge som politiker: att vara trängd mellan sin ideologi och en partipiska är inget för mig……

  43. Monika Ringborg skriver:

    hilary2

    Visst och när de kommer underfund med detta, kommer nästa beslut – sprätta upp snigelposten. …

    Nja, tror inte jag klarar av det konsstycket …

  44. hillary2 skriver:

    soli01

    det kallas förvisning på riksdagsspråk
    förvisning är inte strongt – det är politskt rävspel som förhalar ett beslut
    förhalningen är mycket kortvarig – den handlar om dagar och kan ge högst
    en kosmetisk förändring av lagförslaget – det nya förslaget behöver inte gå förbi lagrådet eller remissinstanser ….

  45. fairymary skriver:

    ”ointressanta marginal-justeringar” säger TT om vad som väntar FRA-förslaget……

    spel för gallerierna????

  46. hillary2 skriver:

    Monika Ringborg

    jag tycker att man ska ha domstolsutslag innan man kränker någons personliga integritet
    hade Lissabonfördraget varit påskrivet hade denna lag troligtvis inte kunnat genomdrivas
    EU syns vilja ge sina medborgare större integritetsskydd än alliansen

  47. hillary2 skriver:

    fairymary

    klart det är men samtidigt är det nog sista spiken i alliansens likkista

  48. lombryssel skriver:

    Hillary 1&2 m.fl. här kommer lite humor att pigga upp er. FRA kommer nog i en eller annan form, GP började och Alliansen slutar med ett nyanserat förslag, som det skall vara i en demokrati.
    Mina utlandskolleger säger om svenskarna att rätta tiden att göra affärer med dem är sommaren då de skiner som en sol, på vintern skall man inte besöka dem, då är de vrånga. Nu drar vi till Stockholms skärgård, bästa platsen i världen på sommaren.

    Humor på bloggen:
    ”Den unge förväntas ha hjärta och vara socialist, men en mogen som fortfarande är socialist har ingen hjärna”. En variant av detta kunde vara följande i Belgien:

    Flamländarna driver gärna med Vallonerna som följer:

    Den sjunde dagen efter Gud hade skapat jorden, beslöt han att skapa människorna. Assisterad av Sankte Per skapade han folken med dessas kvaliteter som följer:
    · Schweisarna: ekonomer och bankirer
    · Kanadensare: starka och ”bon vivants”, vivör.
    · Tyskarna: noggranna och utmärkta tekniker.
    · Amerikanare: mäktiga och stora befriare.
    · Italienare: uppfinningsrika och raffinerade.
    Till Vallonerna ger Gud tre kvaliteter: Intelligens, ärlighet och socialist.
    Sankte Per protesterar, Hé là , orättvist, varför tre karakteristiker för Vallonerna?
    Nej svarade Gud, Vallonerna vill alltid mer än andra, så jag ger dem tre kvaliteter, men de kan bara utnyttja två åt gången.
    Och det är därför i Vallonien om man är:
    Intelligent och ärlig är man inte socialist,
    om man är:
    Intelligent och socialist är man inte ärlig.
    Om man är:
    Ärlig och socialist är man inte intelligent.
    Tack för mig nu drar vi på semester,
    Ha det bra och visa lite kultur på bloggen

  49. hillary2 skriver:

    lombryssel

    tack för att du ansträngde dig
    ha det bra på semestern i Stockholms skärgård
    själv far jag till Skånes västkust men långt senare
    men idag ska jag se en utställning – skulpturer – för att tillgodagöra mig mitt dagsbehov av kultur – det lär jag inte få här :-)

  50. soli01 skriver:

    hillary2 – ha det så trevligt på utställningen – du kanske står som skultur – vad vet jag.:-)

  51. fairymary skriver:

    iombryssel!

    Glad sommar! Gör gärna ett besök vid Höga Kusten! Gladjazz-festival 25-27:e juli vid Mannaminne i Nordingrå rekommenderas!

  52. hillary2 skriver:

    soli01

    nej men det har varit min hobby liksom måleri – innan jag blev sjuk .-)

  53. soli01 skriver:

    hillary2 – rättelse ”skulptur” är bättre.:-)

  54. soli01 skriver:

    hillary2 – inte visste jag att du var ”sjuk” – hoppas att du kryar på dig! Hälsan är guld värd!

  55. hillary2 skriver:

    tack soli01

    men det kommer jag inte att göra – men jag är rätt nöjd ändå!

  56. fairymary skriver:

    Alla andra blog-kommentatorer hälsas givetvis också välkomna till Höga Kusten och jazzfestival…

    Hillary2!

    förnöjsamhet är nog gudarnas gåva……..kanske större än hälsan……jag vet inte……
    Jag är glad att Du finns här på bloggen….kanske skulle Du inte varit det om Du varit helt frisk…..

  57. lombryssel skriver:

    Fairymary, Hillary, krya på Dig Hillary2, hälsan är nog viktigast,
    Stöd kulturen,
    stöd Jazzen, hoppas Skepparholmen fortsätter Jazzen i Juli, jag spelade själv en gång i tiden i en 8-mannaorkester , jättekul,
    trevlig Midsommar

  58. Torsten skriver:

    lombryssel,

    ”Den som inte har varit socialist innan 40 års ålder har inget hjärta – den som är socialist efter 40 år har ingen hjärna”.
    Churchill

    Så det verkar ligga mycket i det;-)

    Dagens aktuella debatt understryker ju lita av det också.

    Ha en trevlig semester:)

  59. hillary2 skriver:

    tack fairymary och lombryssel

    jazz väcker ens ungdom vid liv – och det finns jazz för alla tillfällen

  60. soli01 skriver:

    Torsten – kloka ord av denne man som hette Churchill.:-) Ett fel hade han: Morgonhumöret – som även vissa här har begåvats med.:-)

  61. soli01 skriver:

    hillary2 – har du lyssnat på Absolutley Smooth Jazz – där finns det mycket bra musik dygnet runt!
    Tack för i dag!

  62. hillary2 skriver:

    soli01

    nej – men jag minns en mycket smooth skiva med Coleman Hawkins och Ben Webster ;-)

  63. MahaCohan skriver:

    Jag ser att de flesta, utom Torsten och Spanaren, förstått konsekvenserna av FRA- lagen, med eller utan tillägg. Sverige blir tystare, av både adjektiv och invektiv kommer att återstå några få ord och då skall vi veta att vi är väldigt fattiga på det området, jämfört med franskan och engelskan.

    Sverige blir tyst. Mediabilden av Sverige i omvärlden gör att våra vänner hämmas i sitt sätt att uttrycka sig.

    Regeringens agerande bekräftar min beskrivning av dem som Jätten Dumle, han skall klappa barnen på kinden och slår ihjäl dem för att han förstår inte konsekvenserrna av sin styrka. Alliansen lever i en mental bubbla, ett slutet rum där vilka galenskaper som helst blir högsta intelligens sedan de malts genom samma tankefilter om och om igen.

    Jag tror inte att detta går att reparera. Staten/Regerigen har distanserat sig från folket, skapat ett tydligt motsatsförhållande. Visat att de inte längre är våra tjänare, utan våra fångvaktare.

    Kim Jung Il jublar över sällskapet och Torsten följer fortfarande huvudströmmen alltmedan han citerar en cognacs-pimplande Churchill.

  64. knightone skriver:

    Förslaget har gått genom lagråd och konstitutionsdomstol och ger Svenskarna mer integritetsskydd än vad vi har IDAG. Visst för att socialister vill beskydda islamistiska terrorister men något direkt fel med sättet att införa lagen finns inte.

  65. knightone skriver:

    Förslaget har gått genom lagråd och konstitutionsdomstol och ger Svenskarna mer integritetsskydd än vad vi har IDAG. Visst för att socialister vill beskydda islamistiska terrorister men något direkt fel med sättet att införa lagen finns inte.

  66. MahaCohan skriver:

    knightone

    Läs allt det chiros skrev igår, du, alla ministrar och alla riksdagsmän, så kommer den mentala bubbla ni skapat att explodera. Ni kommer inte åt några terrorister den vägen.

    Det enda ni gör är att ni gör medborgaren till en handelsvara på ytterligare områden. Tidigare har ni lagstiftat oss från människa till legobit med en avskrivningtid på, sex, tolv eller trettio månader beroende på vilken ”malfunction” som drabbat legobiten, produktionsenheten.

    Efter 1995 ligger hela vårt liv i datorn. Ni tänker sälja ut det som en handelsvara.

  67. MahaCohan skriver:

    Jag skall bara påpeka att bertilow använde ett sanningens ord som jag inte får använda.

  68. spanaren skriver:

    MahaCohan,

    Här på bloggen skriver jag och står för mina egna
    åsikter och analyser oavsett om de delas av majoriteten
    eller är politiskt korrekta….

    När 98% av signalmassan förmedlas per kabel är det
    absolut nödvändigt att underrättelsetjänsten genom FRA
    kan genomföra SIGINT mot trafiken.

    Det måste göras en viktning mellan det som de flesta
    här anser av största vikt och Sveriges säkerhetspolitiska
    intressen.

    Kan medborgarna i det neutrala och alliansfria Schweiz leva
    med sitt egna ONYX och USA/UK/KANADA/AUSTRALIEN/
    NYA ZEALAND med ECHELON (övriga NATO-länder anslutna?)
    kan jag leva med FRA;s system.

    Varför tar ingen upp andra aspekter än den personliga integriteten?
    Törhända vore det bäst att förklara Sverige som ”öppet land” och
    avskaffa all verksamhet med anknytning till militärt försvar…..

    Alternativet till FRA torde inte vara ”öppet land” utan samarbete med
    NATO/Echelon – är det att föredra?

  69. hillary2 skriver:

    knightone

    något tekniskt fel mot stolletokslagen har inte uppdagats av lagrådet
    men det förhindrar inte att en stor del av svenska folket och dess representanter inte vill ha lagen i dess nuvarande utformning
    bl.a. saknas:
    1. riksdagens möjlighet att kontrollera lagens efterlevnad
    2. en fristående domstol som i förväg prövar vilkas integritet som ska kunna kränkas på detta sätt såsom vid andra brottsmisstankar

    den delen av svenska folket som tänker längre än näsan räcker har sagt sitt och du har varken hört eller förstått?

  70. jhallsten skriver:

    Paradoxalt nog tycket jag att du är den som låter okunnig i denna fråga. Du tar inte upp det faktum att ett ”mail” går att jämföras med ett vykort eller ett sekretessbelagt brev.

    I dagens samhälle betraktar vi e-post likt ett brev eller fax, det är dock ett smidigare samt snabbare sätt att skicka informationen, det är även – till viss mån – kostnadsfritt.

    Om jag väljer att skicka sekretessbelagd information till en klient per post tar jag förgivet att denna information inte sparas, den kommer från punk A till punkt B – exakt som jag vill ha det. Jag – och så många fler – anser att även det skall gälla när information skickas digitalt.

    Att införa denna lag är att hämma vår utveckling. Att skicka känslig information via ett e-postmeddelande kommer bli ett sekundärt alternativ.

    Jag känner så starkt till denna fråga att jag nästintill ångrar att jag var supporter av det blåa blocket och dig personligen. Vad är det för land som delar värdering om personlig integritet med dagens Kina och forna sovjet.

  71. hillary2 skriver:

    spanaren

    nallar man utan att konsultera jurister på någons integritet nallar man i förlängningen på våra demokratiska fri- och rättigheter
    vi kommer i denna förlängning tystna och bli mycket mainstreamade – som josef säger – för att slippa hamna i ett stasiliknande register som i ursprungsförslaget skulle hålla o- och andvändbara uppgifter i sin dator i decennier sades det
    och spanaren – din hotbild delas inte av många
    huvudsakliga syftet med dessa uppgifter var ursprungligen att ha dem som bytesvara….

  72. MahaCohan skriver:

    Spanaren

    Läs det hillary säger i inlägget efter ditt, sedan det jhallsten säger. Det sammanfattar liksom allt.

    Visst skall FRA få spana, men detta är en klumpedunslag, en ge lillfingret så tar de hela handen-lag. I den mentala bubbla de skapat ser de inte att Alliansen jämställer sig med forna Östtyskland, sovjet, nordkorea, nazityskland,……..

    Visst skall FRA få spana, men det måste till sannolika skäl och domstolsbeslut innan de får spana och samla uppgifter om privatpersoner. Hur kan vi veta att tillägget täcker våra behov? Man lägger till en formulering i all hast, som i sig kan vara ett rundningsmärke.

    Jag ycker inte att riksdagen skall fatta beslut före sommaruppehållet, utan låta detta gå en runda till genom alla instanser. Terroristerna hinner inte ödelägga någon tunnelbana på den tiden.

    Viktigaste lärdomen vi kan dra av detta är Alliansens människosyn. Medborgaren är en legobit, en produktionsenhet och en handelsvara. Samhället blir därefter om inte någon kan krossa den mentala bubbla de lever i.

  73. bestofmankind skriver:

    ”Själv tillhör jag dem som har lite svårt att förstå delar av upphetsningen.”

    Internationellt är Sveriges kännetecken dess sann demokrati, och det ville Ni förändra.

    Vem/vilket land annars skall vara en förebild och ge hopp till folk som bor i icke demokratiska länder?

  74. spanaren skriver:

    Hillary2, MahaCohan

    Varför dessa överdrifter?
    Kan inte vi i Sverige leva med samma system som redan
    används i Schweiz och USA/UK?
    I diktaturer som Kina är internet helt övervakat och
    kontrollerat av staten – inte jämförbart med demokratiska
    länder som Schweiz, USA/UK – eller?

    Vilken information finns att hämta i en SIGINT som
    omfattar 2% av den totala trafikvolymen?
    Om det inte finns någon hotbild – varför då organisera
    ett försvar och en underrättelsetjänst? Varför håller våra
    grannländer kvar vid både sina existensförsvar och
    underrättelsetjänster?

    Talet om bytesvara får representanten för FRA stå för
    – kanske han försade sig…. vad vet jag?

    Nu är det snart midsommar – en ny Sven Dufva får ta över
    efter mig. Trevlig Helg!

  75. bestofmankind skriver:

    rättelse i min kommentar 10:42

    Internationellt är en av Sveriges kännetecken dess sann demokrati, och det ville NI förändra.

  76. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Spanaren 10:50

    Jag vill tacka dig för att du verkligen hållit stånd likt en Sven Dufva i den debatterande frågan och nu önsakr jag dig som gammal sailor en riktigt Trevlig Midsommar!

    Som varandes skeppare själv drar jag mig också snart tillbaka till min barkass och vidare färd mot Jylland för att ombord fira en ordentlig midsommar med allt vad som därtill hörer, dvs en bissig starlet som också kan hantera barkassens kantin (jag var väldigt noga att kolla upp även denna kunskap), själv sköter jag med sedvanlig bravur dryckesförrådet.

  77. hillary2 skriver:

    spanaren

    jag önskar dig en Glad Midsommar! och hoppas att du därefter blir så fantasifull att du kan tänka dig in i dina meningmotståndares argumentation ;-) -obs! inget illa menat – och jag hoppas att du snart är tillbaka här….

  78. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Tlg 10:53

    Naturligtvis önskar jag även alla andra här på CB:s blogg en God Midsommar!

    Dee Dee Sharp – den numera midsommarfirande göteborgslullaren

  79. MahaCohan skriver:

    ”I diktaturer som Kina är internet helt övervakat och
    kontrollerat av staten – inte jämförbart med demokratiska
    länder som Schweiz, USA/UK – eller?”

    Svar JA. De kan jämföras. I USA resulterade denna släpphänthet från amerikanska folket i ett Guantanamo och ett otal andra hemliga fängelser. Det resulterade i att staten kan plocka vem som helst direkt från gatan till hemligt fängelse, utan sannolika skäl, utan häktningsförhandling, utan att meddela släkt eller människorättsorganisationer och hålla dem kvar där så länge de behagar.

    Så långt går inte den här lagen, men Alliansen tillämpar de små stegens taktik, en nästan omärklig förflyttning som inte märks av den stora massan förrän man är där.

    Jag skall väl egentligen inte behöva upplysa dig om de små stegens politik. Du vet ju att i ett annat århundrade i ett annat land fanns ett folk i ett socialt utanförskap som skapats från talarstolarna och media, där man beslutade att fästa ett märke på de som var i utanförskap, vilket i sin tur ökade utanförskapet så för att hjälpa dessa människor mot misshandle och plundring stängde man in dem bakom taggtråd, så trångt och vidrigt att livet inte bara blev ett utanförskap, utan ett helvete. För att då hjälpa dem från detta helvete bjöds de in till ”duschen” där det kom gas ur munstyckena istället för vatten.

    Det går att ”hjälpa”, men innan man tar emot hjälpen måste man se vad den leder till och vilka medel som man tar till. Östtyskland, Sovjet, Kina, USA,-………säger sig också vilja ”hjälpa” sina medborgare. Alliansen vill ”hjälpa” oss mot en terrorism som inte finns inom våra gränser. Priset är att våra liv är till salu, en handelsvara i världsterrorismens namn.

    Varken Bush eller Alliansen är någon barmhärtig samarit, utan den som stannar för att plundra den skadade.

  80. Karl H. skriver:

    Bildt är pragmatisk som vanligt. ”Så har vi alltid gjort, så måste vi göra, och så gör alla andra länder.”

    Om nu FRA:s avlyssning är så viktig som det hävdas, känns det lite suspekt att de skulle acceptera en lag med så kraftiga inskränkningar — alltså att både avsändare och mottagare av det som undersöks måste vara befinna sig utomlands, eller åtminstone ”höra till främmande makt”. För så gott som alla hot mot rikets säkerhet kommer numera inifrån.

    När var det sist någon reste till ett europeiskt land för att begå en terrorhandling? Jag har svårt att hitta ett enda fall där förövarna eller planerarna inte hade vuxit upp i landet, eller åtminstone bott där i flera år. Spränger någon Globen lär det vara en lokal terrorgrupp från Stockholm. Övriga världen skiter fullständigt i den byggnaden. Den har ju inget symbolvärde utanför hemlandet, i motsats till exempelvis WTC-skraporna.

    Och det sätter ju gårdagens kommentarer från FRA-representanten, om att huvudsyftet med informationen är att idka byteshandel, i ett annat ljus. Vi avlyssnar norrmännen, och de avlyssnar oss. Sen byter vi information med varandra och ingen behöver formellt känna sig kränkt av den egna staten.

    Kan det vara så cyniskt tänkt?

  81. tommyhjalmarsson skriver:

    Problemet med lagförslaget är väl till den största delen att den är luddig. Den ger för stort utrymme för tjänstemannens godtycke att behålla information eller inte. Sen sitter en stackare, misstänkt på lösa grunder och kan inte söka statligt tjänst, utan att få veta varför. Lagen måste vara vattentät och ha få utrymmen för tjänstemannens personlig improvisation.

  82. fairymary skriver:

    Glad midsommar och tack för nu, spanaren!

  83. fairymary skriver:

    Och glad midsommar till Dig göteborgslullaren…..jag hoppas att Du inte glömmer stuva (visst är det så det heter när man packar en farkost?) poesiboken…..

  84. lombryssel skriver:

    Kachina säger” terrorismen finns inte inom våra gränser” det är väl att ta i, den finns och utvecklas om det inte finns kontroll och en sorts FRA behövs. Märkligt hur denna FRA var OK med Sossarna GP och nu är det fult ”som något katten släpat in”. När bloggare som Jinge är emot FRA borde alla vakna upp. Det verkar som om vissa omhuldar idoler av typ Talibaner, Al Qaeda etc och har svårt att se dem internerade som fiender i Guantanamo Bay.
    GBGlullaren, vi skall också ut på havet i Östersjön, ha en trevlig tur till Skagen.
    För att övertyga Hillary2 att du känner till Gbg, tala om för mig vilken Jazzorkester spelade på Kungsan på 50-60- talet, vid Kungsportsavenyn, nära Saluhallen?

  85. MahaCohan skriver:

    F-n vad midsommar börjar tidigt i vissa delar av landet. Alliansen lever tidligen i framtiden. Därför bygger de taket först, sedan huset och sist grunden. Inte undra på att allt blir upp och ner.

  86. smalanningen skriver:

    Brukar inte citera Aftonbladet, men när de har med citat från kunniga personer jag respekterar (Danny O’Brien) så gör jag det gärna:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2703725.ab

    Jämställ inte FRA med den avlyssning som finns i USA. I grund och botten skyddas den enskilde medborgaren där med hjälp av bl.a. konstitutionen; även om Bush och grabbarna införde ett tillfälligt lagtillägg (Protect America Act) efter 9/11. Nu pågår flera rättsfall i efterdyningarna av det lagtillägget, läs artikeln ovan för mer info.

  87. smalanningen skriver:

    lombryssel: Lagförslaget var i mitt tycke precis lika dåligt på Göran Perssons tid, men då hänvisade man åtminstone till att det inte var färdigt. Och det är det inte fortfarande.

  88. smalanningen skriver:

    Och som sagt – avlyssning ska givetvis få förekomma, det är nog 99% av folket överens om. Det är HUR den skall få förekomma som diskussionen gäller.

  89. Johnny Scharonne skriver:

    ”Jag tror knappast att det som den kommer att tillåta avviker från vare sig hur det var i Sverige förr eller hur det faktiskt är i större delen av världen i övrigt.”

    – Hur bra fungerar det i världen i övrigt? Hur mycket bättre var det i Sverige förr? Bör vi inte tänka framåt? Vi borde tänka över saken och inte ropa ”FRÖKEN FRÖKEN, JOHAN FICK JU! JAG VILL OCKSÅ!” Viktigast av allt: regeringen borde lyssna på sitt folk och inte omyndigförklara oss. Just nu säger de NI ÄR OKUNNIGA – LITA PÅ OSS SOM VET. Hur ska man kunna försvara ett land mot yttre hot när man inte har sitt eget folk med sig?

  90. MahaCohan skriver:

    Jag är enig med dig smålänningen. Fler medborgare och riksdagsmän borde läsa den artikel du länkar till.

  91. lombryssel skriver:

    MahaCohan 12.16,
    Att bygga taket först är en norsk uppfinning, som borde ha tillämpats när man byggde Hammarby Sjöstad, där man i st. byggde in ”sjön” i lägenheterna.
    Gbglullaren, orkestern var också ”husband” på Lisebergs Rotunda, där var nog Hillary också?
    Ha’ de

  92. […] På sin blogg briljerar Carl Bildt i cynism. Sverige behöver en avancerad […]

  93. soli01 skriver:

    smalanningen – om man ska följa ditt ”förslag” blir det nog att helt skippa hela förslaget. Finns ingen medelväg! Ska vissa kedjor inte ingå kan det lika bra åka i papperskorgen och vi chansar att vi inte får något obehag av evt terrorister. Det blir inget helt- allt gäller – och då tycker jag vi kör som förut! Alltså:PAPPERSKORGEN!

  94. knightone skriver:

    Vi har ju kommit överrens om en generös flyktingpolitik då får man ta det ansvar som kommer med detta också. Alla är inte goda och skäggen växer sig längre i förorterna. Helst skulle man slippa mer integritetskränkning men sverige har blivit en fristad för terrorgrupper och vi har bevisligen dommar mot terrorister som haft sin terrorcell i Sverige.

    Det behövs en bättre signalspaningslag än den som finns idag. Är det någon som inte tycker det ?

    Tullen får idag stoppa misstänkta brev men FRA får inte följa kommunikation mellan Brandbergen och Somalia. Det måste dom få. VI har tyvärr valt den här vägen att Sverige ska vara en fristad åt terrorister.

  95. soli01 skriver:

    kinghtone – tydligen arbetas det nu för högtryck att vidtaga justeringar så att lagen kan passa även tvivlarna och att beslut kommer i kväll! Håller fullständigt med om att vi får vara observanta även på det du nämnde i din kommentar! Vi är alltså tvungna att ha en möjlighet att förhindra evt cellbildningar och då evt hjälp från annat land! Vi behöver en LAG om denna verksamhet och vi måste kanske offra mycket för den skull. Ingen vill väl egentligen detta!! Vi får välja och vad som är rätt eller fel får kanske framtiden utvisa.

  96. smalanningen skriver:

    ”Tullen får idag stoppa misstänkta brev men FRA får inte följa kommunikation mellan Brandbergen och Somalia…”

    Självklart måste de få följa en sådan kommunikation även i min värld – OM ett domstolsbeslut finnes.

    Och för mig får folk ha precis hur långa skägg de vill.

  97. jobev skriver:

    Jag har lite svårt att förstå hur man kan hävda att detta bara är en naturlig förlägning av det som tidigare har pågått med tanke på att vi har genomgått en fundamental teknikförändring dom senaste 10 åren. Idag går en övervägande del av kommunikationen via internet. Istället för att ringa via telefonledningen eller skicka ett brev gör vi motsvarande kommunikation via internet. Denna traffik går dessutom oftast via utlandet. T ex färdas mina internet-paket från Sollentuna till centrala Stockholm via Paris. Min email går via ett företag i USA som gör spam-kontroll.

    Jag tycker snarare att man borde skärpa integritetsskyddet så att internettraffiken (email, instant messaging etc) får samma status som vanliga brev och telefonsamtal. Jag förväntar mig inte att det ska vara lagligt att öppna samtliga mina brev som jag skickar till mina nära och kära innom Sverige, eller att avlyssna mina telefonsamtal. Jag anser mig ha rätt att förvänta mig samma sak även om mina brev och telefonsamtal råkar gå via internet.

    Att tro att man ska kunna särskilja traffik mellan svenskar i Sverige men som skickas via utlandet (vilket väldigt stor del av traffiken gör utan att vi känner till det) och traffik som går till individer i utlandet tyder på djup teknisk okunskap.

    Jag har doktorerat i datavetenskap och ägnat de senaste 15 åren till att bygga diverse internet-relaterad utrustning (bland annat VPN-boxar till Amerikanska militären, email-servrar till stora ISP:er, IP-telefoniroutrar etc), och jag kan med stor säkerhet säga att detta inte är tekniskt möjligt.

  98. fairymary skriver:

    Jag lyssnade just på Studio ett med bl.a. Maria Abramsson…….jag blir mer och mer övertygad om att FRA-lagen är orimlig…..

    En expert menar att den kommer att innebära att vi kommer att kryptera mer privatmail och FRA kommer att behöva mer och mer pengar för att lösa krypteringarna……i en destruktiv spiral…..

    ….jag tycker nog att mina skattepengar kan användas betydligt bättre

  99. ohlundonline skriver:

    Givetvis skall Sverige ha en avancerad underättelsetjänst.

    Dock måste jag med min juridiska bakgrund säga att jag ser allvarliga brister med FRA-lagförslaget.

    Frågan man måste ställa sig är:

    Vill det svenska folket ha 1984 och storebrorssamhället?

  100. soli01 skriver:

    jobev – tack för ditt informativa inlägg. Man kan dock fråga sig att även de som framlagt detta förslag måste ha haft hjälp av experter på internet bl a. Det har jag hela tiden tänk mig. De synpunkter du talar om verkar ganska säkert bli verklighet om nu förslaget klubbas.
    Har sagt det tidigare – det kanske inte går att ha någon effektiv kontroll på det som går vi internet annat än att intrigiteten kränks?
    Finns inget att göra åt eländet och vi får köra med ”öppna” kort!
    Skrota!?

  101. karrman skriver:

    Oskar Swartz har en intressant artikel i SVD:

    Förstår de vad de håller på med?

    Oavsett om de förstår eller inte så måste man fråga sig vem är liberal och vem är totalitär i det digitala samhället?

  102. Anna skriver:

    Tänk om en liknande opinion kunde ”piskas upp” betr. det samfälliga politikerbedrägeriet i den s.k. klimatfrågan.
    Om våra politiker varit dåligt insatta i FRA- affären måste man tyvärr konstatera att det är ett ännu större ”kunskapsglapp” hos dem i denna ”globala uppvärmningshysteri”!
    Det dåliga förtroende hos gemene man som politiker redan har, borde efter FRA
    leda till självrannsakan inom div. områden där politiker leker Följa John”!

  103. pressord skriver:

    Ordbajseri ordbajsera se hur det gick med lagen om FRA!
    (Calleponken skulle bli en vass försäljare, no doubt, men ingen vill nog köpa något av honom. Hans retoriska ådra är spännande att lyssna till då han, i allt väsentligt, friskriver sig från varenda ordbetydelse/mening han kommenterar och gärna kompletterar sina uttalanden, oftast iaf, i media etc. med både historiska och framtida händelser?! Hans skriftspråk är inte en tiondel av talspråket men det kanske är jobbigare att skriva än att prata! Fråga honom om situationen i Zimbabwe eller folkmordet i Rowanda -94 eller vad fan som helst så lär du få en utläggning som heter duga! Jag tvivlar på att du får något svar på lösningar eller dylikt! Vicken makalös pratkvarn!)
    Free Internet, Free Carl Bildt, Free Zimbabwe, Free Sweden from loser politics! Free the allians from their heavy burdon och alltid retar det nåååågon!

  104. Torsten skriver:

    pressord

    Har Du ingen egen toalett???

  105. knightone skriver:

    Är problemet hos vissa att FRA ska få signalspana i kabel ?

    Är det detta som är problemet?

    Därför att FRA av idag kan utan kontrollinstanser signalspana allt i etern, som wifibredband, mobilt bredband, mobilsamtal, radiofrekvenser m.m.

    Är det kabeln ?

  106. soli01 skriver:

    kinghtone -visst f… är det kabeln som alla bråkar om!

  107. soli01 skriver:

    Torsten – vissa behöver ett stort skithus för att lagra sin skit! :-)

  108. ollemunter skriver:

    Är det möjligen något bröllop på gång i Sverige.

  109. weneedtoknow skriver:

    ollemunter,

    Vad föranleder dig att fråga? :-))

  110. hillary2 skriver:

    rekord?

    av 31 olika kommentatorer hitintills är bara fyra puckade alliansanhängare!

  111. ollemunter skriver:

    Ordet ”bröllop” användes i samband med Palmemordet, enligt dom avlyssningar som gjordes. Det har aldrig blivit klarlagt, om det fanns sanning i påståendet, eller varifrån det kom.

    Skulle tro att mailbombning blir ett sätt att påkalla uppmärksamhet, om FRA-lagen antas och kan leda till stora kostnader för samhället, eftersom polisen saknar IT-resurser och likaså krisberedskapen, som är lika undermålig som den alltid har varit.

  112. Torsten skriver:

    soli,

    Hur har Du det uppe i norr? Har Du sett någon ekorre;-)

  113. Torsten skriver:

    hillary,

    Jag ogillar Ditt adjektiv;-)

  114. ollemunter skriver:

    FRA- är idag bara en skugga av vad det har varit. Upprustningen om lagen antas, kommer att kosta miljarder och det är skattebetalarna som får pröjsa.

  115. ollemunter skriver:

    Fredrick Federley kommer att stå där och gråta, för att få igenom sin skapelse, som egentligen Tolgfors triggade igång.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrick_Federley

  116. weneedtoknow skriver:

    ollemunter,

    Tack för beskrivningen. Det visste jag inget om..

  117. soli01 skriver:

    Torsten – sol, sol men ingen”korre”.:-)
    ollemunter – vad har hänt med den ”gamla” militären? Det är klart vi ska skydda vårt land.:-)

  118. Helena Palena skriver:

    Jag har bott granne med FRA. När vi satte upp elstängsel kom dom ångande och förklarade att vi störde deras frekvenser. Shit happens!

    Jag har också som barn setat i proppväxel och kopplat samtal och lyssnat. Man tryckte in en knapp i luren som hängde i ett snöre. Då kunde man lyssna på det som sas om man ville. Ha, ha, ha…. va´kul och va´oskyldigt om man jämför med nuvarande kontrollsamhälle som USA vill pådyvla oss. Den som inte är med oss är emot oss…. Shit happens en gång till!

    Är Reinfeldt & Co nickedockor? Vem är det som rycker i trådarna?

  119. weneedtoknow skriver:

    Samma elektroniska restriktions-försök pågår nu i de flesta EU länder och i USA.

    Pentagon: Internet needs to be dealt with as if it were an enemy ”weapon system”.

    För mycket info som läckt ut ang. 9-11 attacken? För mycket negativ information om den sk ”Globaliserings Regeringen” och införlivandet av teknologiskt slaveri?

    Se bara vad vi i Sverige lyckats med över nätet beträffande ev. FRA avlyssning.

    http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=7980

  120. hillary2 skriver:

    torsten

    kände du dig träffad? ;-))

    ollemunter

    grandiosa människor har alltid lätt att vara oförsiktiga med andras pengar
    men
    jag tror inte att den unga internetkunniga generationen kommer att sabotera
    däremot kommer troligtvia många av dem inte/kanske aldrig någonsin/ att rösta borgerligt efter den senaste av moderaternas alla blamager
    FRA-frågan blir nog den droppe som får bägaren att rinna över

  121. Helena Palena skriver:

    När man ser FRA i TV talar dom aldrig om vad det hela ligger. Så hemligt är det. Men som sagt – jag har bott ett stenkast därifrån,,,

  122. hillary2 skriver:

    weneedtoknow

    intressant länk
    Bildt talade väl här om veckan mycket positivt om en globaliserad regering?
    Milda makter!

  123. soli01 skriver:

    Vem startade detta rabalder – jo,just sossarna och fullföjdes av denna regering. Bara att läsa! Vi får inte glömma bort detta!

  124. weneedtoknow skriver:

    Helena Palena,

    Jag tror att ett sofistikerat tredje rike håller på att installeras. (((:-

  125. Torsten skriver:

    hillary,

    Jag säger som Josef. Det är helt och hållet Din sak;)

    Tänker bara på att Du vid något tillfälle påpekat att Du blivit nervärderad för att Du är kvinna.
    Så jag vill påminna Dig om att vi har åsiktsfrihet också;)

  126. weneedtoknow skriver:

    hillary2,

    Jag tror det är rätt uttryck du använder- Milda Makter! Det ‘doftar’ väldigt illa från olika väderstreck. (((:-

  127. Torsten skriver:

    Är det någon som hört om Leni Björklund gjort något uttalande om signalspaningslagen på senare tid?

  128. karrman skriver:

    soli01

    Det är sant. SvD:s ledarblogg skriver:

    ”Till socialdemokraterna är den givna frågan: Ni pratar stort, men kommer ni att avskaffa Lex Orwell om ni skulle vinna valet 2010?”

    FRA: Det hjälper inte att kalkonen förgylls

    Blir en intressant fråga vilka som kommer att utveckla en liberal politik för det digitala samhället framöver?

  129. bertil87 skriver:

    Carl Bildts inlägg är som vanligt korrekt. Vi vet båda att under 2. vkr följde FRA den tyska trafiken via kabel mellan Berlin och Oslo. Trafiken dekrypterades och kunde i klartext överlämnas till regeringen. Betydelsen härav vart oerhört stor i ett läge då Sverige var omringat av krigförande makter. Det brann i knutarna. Framtiden är oviss. Underrättelsetjänst är då en viktig del i rekvisitan.
    Många inlägg ovan saknar all relevans. FRA kommer aldrig att kunna ägna en sekund åt svensk privat trafik, som via kabel passerar vår gräns. Detta övervakas genom olika kontrollfunktioner.
    Å andra sidan förstår man ganska väl, att det finns många, som vill ta tillfället i akt att MÅLA FAN PÅ VÄGGEN,

  130. hillary2 skriver:

    soli01

    tänk nu efter
    sossarna ville inte acceptera denna FRA-lag 2007 och lyckades förhandla sig till ett års uppskov med behandlingen av lagen i riksdagen
    under detta år gjorde alliansen inte någon översyn eller förändring av lagtexten – de var ju i majoritet ?- lagen skulle ändå gå igenom?
    utan att de hade gjort en enda egen konsekvensanalys – ur inrikespolitisk, utrikespolitisk, ekonomisk, intergritetskränkande, kontrollmässig och demokratisk och författningsmässig synpunkt?
    (lagrådet har godkänt den – lagrådet kan ha gjort fel – alla kan göra misstag)
    skyller du på sossarnas förarbete så påstår du att moderaterna var så enfaldiga att de köpte grisen i säcken ;-)

  131. hillary2 skriver:

    bertil87

    skulle du vilja ge dig på en privat konsekvensanalys av FRA-lagen istället för att säga att alla som försöker detta har fel?

  132. Helena Palena skriver:

    Det är läskigt nu….

  133. Torsten skriver:

    bertil87,

    Du har en god förmåga att uttrycka Dig kort, konsist och med god träffsäkerhet.
    Du har rätt!

  134. Torsten skriver:

    hillary 7.04 pm,

    Varför gör Du dessa påståenden?
    Kasta skit utan att verifiera.
    Men det är ju så att kastar man tillräckligt mycket skit så fastnar alltid något;-))

  135. pressord skriver:

    torsten

    detta är min toalett!

  136. hillary2 skriver:

    torsten

    bertil87 har inte rätt – spaningarna kommer enligt en förträdare för försvaret att göras på vissa ord eller uttryck vilket gör att vilken privattrafik som helst kan fastna i filtret

  137. pressord skriver:

    ponera; om man verkligen vill spana och spionera, ska man tala om det för alla…

  138. hillary2 skriver:

    torsten pajkastare?

    det jag ”kastar” ur mig är vad som kommit mig till del via ögon och öron
    det var f.ö. adresserat till soli01 men nu när han vacklar ska du interferera
    jag har inte bara rätt till min åsikt jag har också rätt till min berättelse
    finner du den osann – är det upp till dig att argumentera – i sak

  139. vidovdan skriver:

    Det stämmer nog bra att svenskarna varit övervakade en längre tid redan. Vad som ändrats är att gemene man börjar förstå vidden av övervakningen, som hela tiden utförts i det tysta. Nu när svenskarna får upp ögonen för vad som händer blir det svårare för regeringen och försvarsmakten att försvara sitt agerande.

    Sverige är som bekant inte utsatt för varken terroristhot eller annat hot. Övervakningen riktas främst mot de egna medborgarna, precis som i totalitära samhällen. Jag hoppas verkligen att Sverige kan visa sig bättre i detta avseende än t ex 1900-talets Östtyskland.

  140. chiros skriver:

    Jaha, så var det klart då; lagen antagen med några välmenande fraser.

    Idag dog något i det här landet, måhända var det liberalismen.

    Finns det något rabiat missnöjesparti i det här landet? Piratpartiet kanske? Det får nog bli så. Första gången jag inte röstar moderat.

  141. chiros skriver:

    karrman

    Piratpartiet!

    Eller ska vi starta eget?

  142. Torsten skriver:

    hillary 7.17,

    Du refererar till en företrädare från försvaret.

    FRA är en civil myndighet.

  143. karrman skriver:

    chiros

    Vi får se vad som händer…

  144. zhinous skriver:

    Jag håller med dig Carl Bildt.
    För mig som vid flera tillfällen har varit i närkontakt med både offret och gärningsmannen, FRA är ett väldigt Bra och effektivt (gämfört med andra metoder)tidsanpassat åtgärd som ÄR egentligen väldigt nödvändigt för Sveriges, Svenskamedborgarens (invånarens) nationella och internationella säkerhet och trygghet.
    Alla som någon gång som ett svagt, hjälplöst, maktlöst och utsatt ofer har drabbats av något direkt eller indirekt brott, tackar t.o.m regeringen och alla högre makter för FRA metoden.
    Däremot de som inte har påtvingats påkänna den vidriga och giftiga smaken på hjälp- och maktlöshet som ett offer eller de som själva ÄR terrorister, mördare och kriminella kommer (har redan) garderat sig mot FRA förslaget.
    Det sägs den som är ren i skinnet fruktar inte badet!!
    Då kära Carl Bildt och hela Den Svenska Blå/grön Allians Regeringen tillta frammarshen med FRA.
    Ty de riktiga svaga, utsatta, rena (från brottslighet), hjälp- och maktlösa Svenska offrar kommer att Tacka Er ännu innerligt.

    Tack för ordet.
    Trevlig sommar (midsommar)
    Haninge Moderaterna

  145. hillary2 skriver:

    jag får ändra min åsikt om Timbro

    denne man kan argumentera

    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1380737.svd

  146. fairymary skriver:

    hillary2!

    Jag läste också den artikeln och den bidrog starkt till att övertyga mig om att den nyss antagna lagen är fel…….

  147. soli01 skriver:

    Det var” regeringen Persson som förberedde lagen” och då var väl många inom nuvarande alliansen mot det hela om jag inte minns fel.
    Nu har alliansregeringen fullföljt vad som startades av socialdemokraterna och då måste man vara emot det hela. Är inte hela detta motstånd nu bara att ta politiska poänger? Jag – och säkert flera med för den delen – skulle vilja höra hur detta förslag då såg ut enl Perssons regering. Hur skilde det sig mot den nuvarande godkända lagen?
    Carl Bildt kan inte Du – som kan turerna – berätta lite om tillkomsten av denna lag som tydligen är så frusterande för många?
    Varför är socialdemokraterna alltid så fega i alla lägen. Är det månne
    något de lärt sig genom långt regeringsinnehav att inte röra vid de riktigt svåra besluten och på så sätt lättare inneha makten under en längre tid. ”Låtgåpolitik” är ett lämpligt ord!

  148. chiros skriver:

    Hillary2
    bra artikel, speciellt:

    ”Om riksdagen står fast vid beslutet att tvångskopiera vår kommunikation och våra liv till staten bör, som jag tidigare framfört i SvD, operatörerna ta fallet till Europadomstolen. Fackföreningarna bör ställa upp också och inom de arbetsrättsliga ramar som finns stödja tekniker och andra anställda kan komma att beordras utföra arbetsuppgifter som strider mot grundläggande mänskliga rättigheter: Kablarna får inte anslutas innan alla medel är uttömd för att låta folkviljan segra över den råa makten. ”

  149. chiros skriver:

    Den här pjäsen är väl ganska tandlös nu, väl?

    Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden
    Nämnden är skyldig att på begäran av en enskild person kontrollera om denne har utsatts för ett hemligt tvångsmedel eller, i fråga om Säkerhetspolisen, personuppgiftsbehandling i strid med författningar. En sådan begäran kan framställas av envar, oavsett dennes medborgarskap eller hemvist. Även juridiska personer kan framställa en sådan begäran, med en förfrågan om huruvida hemligt tvångsmedel har riktats mot en teleadress eller en plats som den juridiska personen innehar.
    http://www.sakint.se

  150. Anna skriver:

    Så här skrev Henrik von Sydow (m) på sin hemsida den 11 januari 2007. Tänk så lätt man kan ändra sig ;-)

    Försvarsminister Mikael Odenbergs departement har dammat av ett gammalt förslag som ger Försvarets Radioanstalt i stort sett fria händer att filtrera innehållet i vanliga människors telefonsamtal. Istället för att ta ytterligare steg mot storebrorssamhället borde försvarsminstern placera Leni Björklunds utskällda departementspromemoria där den hör hemma: i papperskorgen.

    SÄPO beskriver försvarsdepartementets förslag som ”främmande för det statskick vi känner”. Onekligen innebär försvarsdepartementets PM en övergång till något vi aldrig haft i Sverige: En generell övervakning genom filtrering av vanliga människors dagliga kommunikation. I telenätet går de flesta av våra telefonsamtal, e-post, fax- och SMS. Där går företags affärskommunikation. Där går journalisters och granskande myndighetstjänstemäns samtal. Den omständighet att det endast är gränsöverskridande trafik som ska genomsökas innebär inte att det bara blir en liten del av svenskarnas telefonsamtal som berörs. Tvärtom, så bygger teleoperatörer sina nät i växande omfattning utan hänsyn till nationsgränser och samtal mellan två svenskar i Sverige går idag inte sällan över våra grannländer.

    Förslaget att FRA ska utöka verksamheten från enbart signalspaning till avlyssning av telenätet lyfts i försvarsdepartementets PM fram som en naturlig anpassning till den tekniska utvecklingen. Det är – milt uttryckt – att tona ned det stora steg som den offentliga kontrollapparaten i så fall tar. Förslaget medför en kraftig utökning av avlyssning och övervakning av vanliga människor. Vi vet av erfarenhet att all övervakning medför risk för missbruk och läckage. Alla de riskerna ökar dramatisk med försvarsdepartementets förslag – på bekostnad av enskilda människors rättssäkerhet och integritet.

    Förslaget i promemorian saknar effektivt skydd och starka barriärer för människors privatliv. För att telefonsamtal idag ska få avlyssnas av polisen krävs det en konkret misstanke om brott riktad mot en viss person, och ett förhandstillstånd av domstol. Kriterierna för när avlyssning får sättas in är fastlagda i lag, ett offentligt ombud utses för att tillvarata den avlyssnades intressen och den tillåtna avlyssningen preciseras. Promemorian föreslår nu att all (!) trafik med telefon, mail, SMS och liknande som passerar Sveriges gränser ska skickas till FRA. FRA ska söka den med särskilda filter som letar efter nyckelord. Det är upp till FRA att välja nyckelord. Det föreslås varken krav på tillstånd, brottsmisstanke eller någon tidsbegränsning. Den begränsning vad FRA får spana efter är att det måste vara sådant som ”rör utländska förhållanden”. Men hur mycket är det i dagens uppkopplade och internationaliserade värld som inte på något sätt gör det?

    Sverige behöver utan tvekan en effektiv underrättelseverksamhet, men den ska vara väl riktad och försedd med spärrar som upprätthåller skydd för mänskliga fri- och rättigheter. Mycket tyder på att försvarsdepartementets förslag bryter mot regeringsformens och Europakonventionens krav på nödvändighet för att tillåta inskränkningar i människors privatliv.

    Försvarsdepartementets förslag måste också sättas i ett sammanhang: steg för steg ökar statens kontrollapparater sin insyn i enskilda människors liv. Integritetsskyddskommittén – som syftar till att ta ett samlat grepp om övervakning och den enskildes integritet – måste få slutföra sitt arbete innan ytterligare förslag som riskerar att urholka gränserna för den enskildes privatliv läggs fram. Vår debatt om skyddet för privatlivet är för viktig för att sila mygg och svälja kameler.

    Vi måste akta oss för att bygga upp en kontrollstat som – trots de goda syften som idag föreligger – lätt kan missbrukas för andra ändamål av en annan regering i en annan tid. Vi kan helt enkelt inte utgå från att våra makthavare alltid är goda – så varför då sätta verktyg på plats som riskerar bli till grundskott mot den enskilda människans grundläggande fri – och rättigheter?

    Henrik von Sydow
    Ledamot (m) i riksdagens konstitutionsutskott

  151. […] Svårbegriplig upphetsning Jag noterar att tumultet är stort över förslaget att FRA skall få möjlighet att inhämta information inte bara […] […]

  152. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – FRA-lagen som problem för en demokrati – i meningen folkstyre – är en ”piss i Mississippi” – relativt vad mobilerna direkt an barn och tonåringars öron/hjärnDatorer är.

    Ifall Du ids ta reda på vad jag menar med det – så klicka i så fall på mitt namn ovan.

  153. […] som inte är lika brydd eller vad man nu ska kalla det är Calle Bildt… Och ska man lyssna/lita på honom är ju det här gammal skåpmat… Men vem litar på […]

  154. […] och okunskap av monstruösa mått, skärp dig,Carl! Det är föga lugnande att, som du gör i Svårbegriplig upphetsning, försvara grundlagsvidrig avlyssning med att den ändå har pågått i många år och kommer att […]

  155. billygellerstedt skriver:

    Bilt, jag måste säga att jag gillar dig.. även fast du är moderat och är för FRA-lagen som jag ogillar å det starkaste, måste vara sen du var stadsminister 91 eller något sådant.
    Och iomed att du har varit stadsminister så har du kunna sätta dig in bättre än många andra om vad FRA verkligen sysslade med 91 (då spaning i etern fortfarande funkade bra),

    En väldigt intressant Rapport om FRA btw, som du borde ta del av, och antagligen redan har gjort Bilt.
    http://periodista.se/FRA03_04.pdf

    Men nu till saken..
    FRA-lagen som den är utformad idag tycker jag inte det minsta om och sen sättet den röstades igenom tycker jag ännu mindre om.
    Ska ta och lista några punkter som jag tycker ni har missat..

    1: Har ni gjort en gedigen analys av vad det här förslaget kommer att kosta Staten, Företagen och Svensson ?

    2: Varför var det så jvla brottom att få igenom lagen innan semestern?

    3: Hur kan ni garantera att FRA-lagen inte kommer att användas i andra syften än det den skapades för..
    (jag tänker på PKU-lagen nu, som NI har/ska ändra så att polisen får full tillgång till 3.3 miljoner OSTRAFFADE svenskars DNA som ursprungligen var till för FORSKNING?) Jag har denna vecka skickat ett brev angående mitt uträde ur det registret.
    http://roze.mine.nu/~roze/FRA/pku_fram.pdf
    http://roze.mine.nu/~roze/FRA/pku_bak.pdf
    (blanketter så det är bara att fylla i, vika och skicka)

    4: Varför står det i lagen att personer som blivit orätt övervakade inte ska kunna få uprättelse ?

    5: Varför kan inte en Dommare få bestämma om lyssning får ske istället för det nuvarande förslaget ? (tillockmed USA måste ha domstols medgivande.. men vi vet ju alla hur det funkar)

    6: Hur kan ni garantera att mina mail mm, inte blir scannade(lästa av datorn)?

    7: Hur fan kan ni lägga till Valuta spekulationer(som förövrigt är lagligt) som ett ”yttre hot” ?

    8: Hur kan ni garantera att om 40 år lagen inte kommer att användas för att ta beslut ala Franz Kafka’s The Trial eller George Orwells 1984??

    9: Hur sjutton ska FRA kunna spana på ”yttre” hot som använder sig av 2048bitars eller bättre kryptering +Tor eller I2P ? Det är ju bara svensson som skriver i klartext.
    Sen är det ju även så att man kan baka in massa texter, program o andra saker i andra filer som tex .PDF filer, .AVI Filer eller tillockmed lägga till saker i bilder. Vet jag hur man gör så gör garanterat de FRA ska spana på också det.

    10: Jag vet att innom underrättelsetjänsten så måste man byta information ibland, men hur kan ni garantera att oskyldiga svenskars förehavanden inte skickas till tex Sudan eller USA?

    Det finns 100 fler frågor kring FRA som jag undrar över, och de sätt ni svarar på eller de ”kontroller” ni har hängt på FRA-lagen lugnar mig inte det minsta lilla..

    //Billy Gellerstedt
    Pirat

  156. denniiss skriver:

    Den som mest och bäst demonstrerar sin okunnighet om tekniken kring Internet är Carl Bildt.

    Om det är några som är experter och har djugående kunskaper om hur Internet fungerar, så är det folket på Google.

    Jag har tidigare haft mycket stort förtroende för Carld Bildt som statsman och utrikesminister. Efter Carl Bildt’s uttalanden har jag omprövat min ståndpunkt.

    Därför känner jag att det inte går att lägga min röst på något av Alliansens fyra partier i det kommande valet. Jag kommer inte att gå över till vänsterblocket, jag får se vad jag gör med min rösträtt.

  157. soli01 skriver:

    Trots att det tar emot om den nya lagen ang FRA:s möjligheter att vid vissa tillfällen gå in i internet och kabeln har jag i alla fall kommit till slutsaten att vi bör ha den möjlighet som den nya lagen ger vårt kontrollsystem. Vi måste ha detta verktyg även om det faktiskt svider i kroppen. Nu är det omgärdat med olika kontrollsystem och ”sker efter inriktningsbeslut av regeringen”.
    Huvudpunkterna upprepar jag och finns på en länk här:
    http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2143526
    Utvecklingen beträffande vår kommunikation förfinas hela tiden och visst kan man fundera var gränsen går.
    denniiss – det är klart du ska rösta när den dagen kommer!:-)

  158. bestofmankind skriver:

    denniiss

    Jag såg att ni fortsätter med demonstrationer/manifestationer för att riva upp FRAlagen.

    Mycket bra gjort! Ge aldrig upp!

    Ni, yngre generationer, är Sveriges framtid…Go for it!

    Bevisa Sveriges Regering att minsann det är fortfarande FOLKET SOM HAR MAKTEN!

  159. billygellerstedt skriver:

    Sitter o läser propen för nöjes skull..

    Hittade en liten kommen tar som anmesty hade om ”yttre hot”

    Citat http://www.regeringen.se/content/1/c6/07/83/67/2ee1ba0a.pdf
    Punkt 6.3.1

    ”Amnesty International har anfört att begreppet ”yttre hot” framstår som rimligt om det avgränsas till de ex-empel som tas upp i promemorian men har påtalat risken för att innehållet i detta begrepp sedan utvidgas steg för steg utan att en utförlig kontroll av konsekvenserna görs.”

    Som sagt, lägg till en massa text om att en utförlig analys av oberoende källor angående utvidgandet av ”yttre hot” måste göras så kan jag acceptera den skrivelsen osv..

  160. […] Bildts (min chef) blogginlägg: (https://carlbildt.wordpress.com/2008/06/17/svarforestalig-upphetsning/): Ovanligt “mindre intelligent” inlägg för att uttrycka saken […]

%d bloggare gillar detta: