Slut i Lima och hem mot Stockholm

Så går då min medverkan i detta toppmöte i Lima mot sitt slut. Om en halvtimme eller så lämnar jag för att åka till flygplatsen och sedan vidare till Europa och Sverige.

Det har varit nyttiga dagar här.

Just denna dag har bjudit både på lite mediaspektakel med presidenterna Chavez från Venezuela och Morales från Bolivia och intessanta substansdiskussioner såväl om utvecklings- och miljöfrågor som relationerna till Europeiska Unionen.

Jag hamnade i de inledande informella diskussionerna i en grupp under ledning av Mexicos president Calderon, och vi hade en bra och spännande diskussion om tillväxtfrågor och om matprisprisen.

Lite kom vi att beröra att Latinamerikas problem ibland varit en politik som gått åt alldeles fel håll. Jag påminde om att det fanns en tid då Argentina var rikare än Sverige, och han fyllde i att det inte var många decennier sedan Maxico låg på samma utvecklingsnivå som Spanien, medan man nu bara når ca en tredjedel av den nivån.

Utvecklings- och tillväxtpolitik är förvisso att göra rätt saker – men grundläggande är att undvika att göra fel saker. Och där visar Latinamerika upp exempel som kan tjäna som en varning – även om det är mycket bättre i dag.

En konkret och delvis kontroversiell fråga av betydelse är förhandlingarna om ett frihandelsavtal mellan EU och den andiska gemenskapen.

Såväl Mexico som Chile har redan ett sådant.

Colombia och Peru driver på, medan Bolivia och Equader bromsar. Colombias president Uribe talade med mig om att det kanske vore klokt att låta de två gå före och skapa ett incitament till de andra att komma efter.

Och jag hör att Perus president García drivit samma linje i diskussioner med Angela Merkel.

Frågan har många dimensioner. Kanske är det så att det är perspektivet av ett europeiskt avtal som trots allt håller ihop denna gemenskap. Annars är motsättningarna påtagliga.

Nu inleds en ny informell session med diskussioner under ledning av Nederländernas premiärminister Balkenende.

Men jag måste strax lämna. Att jag släpar med mig Nederländernas utrikesminister Verhagen på planet hem kan möjligen tjäna som en ursäkt.

Sent lördag eftermiddag hoppas jag kunna vara hemma i Stockholm igen.

129 Responses to Slut i Lima och hem mot Stockholm

  1. Josef Boberg skriver:

    Välkommen hem – Carl Bildt – för att spendera en del tid i Sverige också ! /Josef

  2. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Carl Bildt – så kan jag ju undra över om Du också kan dra ett strå till stacken om det här med den numera allerstädes närvarande IT-smogen. Lite basinformation finns här
    http://hd.se/ledare/2008/04/18/vilseldedande-om-mobilmaster /Josef

  3. Kachina skriver:

    ”- men grundläggande är att undvika att göra fel saker. Och där visar Latinamerika upp exempel som kan tjäna som en varning – ”

    Just det, — har jag sagt länge. Varför upprepar vi då exakt samma misstag, här och just nu?

  4. göteborgslullaren skriver:

    plats i korgen nu kachina

  5. stig2entreprenoren skriver:

    Få länder torde ha spelat bort sina kort sämre än vad Argentina har gjort.
    Man byggde upp en industri innanför höga skyddstullar vilket slutade med bankrutt. Ingen industri kunde mäta sig med omvärlden och dog till slut under sin egen tyngd. Folket var tvingade att köpa dåliga produkter till högt pris. Liknande fenomen (influerade av Sovjet) hindrade även tidigare Indien från att utvecklas. När Manmohan Singh blev finansminister 1992 så började han systematiskt ändra på detta. Nu fullföljer han utvecklingen som premiärminister och resulatatet talar för sig själv.
    Den kommunistiska konkursen i delar av hela världen har varit en dyrköpt lärdom som kostat mycket tid och mänskligt elände.

  6. Ole Dolyckan skriver:

    Vad kan man säga? Du gör ett beundransvärt internationellt arbete, Herr Bildt! Här hemma i Sverige gnäller sossar och vänsteranhängare på att du inte ger Lars Danielsson ett jobb…

    På vissa är visst minnet kort. Och då menar jag inte Lars Danielsson…

  7. chibolo skriver:

    Har suttit och kollat på Tv:n idag och inte sett dig skymta förbi nån gång? Säkert du varit i Lima:) (jag svensk boende i Peru) Hoppas detta möte kommer ge något, tyvärr ser och hör vi mest vad det talas om i talen och det är ju klart fina ord men det har ju deras ledare gjort i alla tider. Nu säger man här: Är det redan över! Allt detta och nu slut! Dom har inga bloggar att läsa vad som pågår bakom TVkamerorna…
    Jag tror det är bra om våra företag kan investera i länder som Peru tex. då vi kommer med andra ideer vad det gäller arbetsmiljö, arbetsskydd, arbetspolitik, jämnställdhet mm. Samtidigt så får folket här fast anställning, lön och sjukförsäkring som innan man bara fick om var stadsanställd som polis, lärare, militär osv..
    Något som jag är rädd för som ni till höger gillar är att privatisera sjukvården, här är det ett kaos i sjukvården med flera olika statliga sjuksystem och privata kliniker. Klart så blir det säkert annorlunda i Sverige men om man har pengar här så klarar man sig helt klart bättre än om man inga har, så är väl iden med privat sjukvård att kunna gå före och överleva längre med hjälp av plånboken…

  8. soli01 skriver:

    chibolo – gnäll inte bara på privat sjukvård, för det fungerar helt perfekt på många platser och det går via landstinget och är som vilken vård som helst. Att det ska få finnas möjlighet utöver detta att med egna pengar använda dessa på sin hälsa , har f… ingen med att göra. Det är ju mina surt förvärvade pengar och de använder jag hur jag vill. Detta evinnerliga motstånd på privat sjukvård står mig upp i halsen! Bakåtsträvare har den inställningen. Det är upprörande att det finns folk som fortfarande inte kan inse nämnda.

  9. fairymary skriver:

    solio1!

    Det är intressant att det finns så många olika sätt att se på samma företeelse. Vissa människors ”surt förvärvande pengar” räcker till hyra, mat, kläder och annan livets nödtorft. När hälsan sviktar är man hänvisad till hårt belastade kliniker med långa köer. Privata kliniker har i allmänhet råd att betala högre löner och har därmed möjlighet att locka till sig bättre kvalificerad personal. Jag blir fysiskt illamående över att en utveckling mot att ett sådant system pågår även i Sverige. På ”min” klinik har vi centralt i lokaliteterna inrymt en privat klinik som sysslar med ”assisterad befruktning”. Den ”gnager” sig ut i sin omgivning, annekterar flera rum …och den vanliga landstingsfinansierade delen makar sig undan. En del av verksamheten vid den privata kliniken finansieras även den av skattemedel. Unga ofrivilligt barnlösa är en köpstark grupp, men inte alla……..

    Jag ber om ursäkt för mitt illamående, lyckligtvis kan man inte kräkas digitalt…….

  10. Josef Boberg skriver:

    GooodMorgon FairyMary,

    Åt hållet mitt i prick i Din kommentar 7:45 – skulle jag vilja säga, faktiskt…

    Jag har just kommenterat med det följande på Anders Fogs blogg:

    ”Hmmm… – Visst är det märkligt att lönenivåerna till just hälsovårdspersonal traditionellt sett alltid har varit låg – ifall Wi undantar läkarna + topptjänstemännen inom ledningadministrationen ?

    Som känt så pågår ju en sjuksköterskestrejk i Sverige av den anledningen – men faen vet om dom lyckas få ut någonting reellt av det i slutändan.

    Apropå hälsovården (jag undviker medvetet ordet sjukvård – för Wi skall väl ej alls vårda sjukdomarna så att de “mår bättre” – utan det gäller väl att fixa till så att hälsan återvänder – eller ?) – så är det ju fundamentalt för alla och envar att: “HÄLSAN ÄR EJ ALLT – MEN UTAN HÄLSAN SAKNAR ALLT ANNAT BETYDELSE !”

    Personligen har jag många många gånger – under mitt innevarande mer än 67-årade liv i kött – funderat över ifall wåra MaktElitare verkigen vill att folkhälsan skall vara på topp ?

    Lönerna till friskvårdspersonalen på “golvet” – eller sjukvårdspersonalen, om Du så vill säga – pekar ju ej alls på att wåra MaktElitare vill locka duktiga och engagerade personer till den här – för såväl MedBorgarna = MedMänniskorna själva, som nationerna som sådana – fundamentalt viktiga samhällssektorn precis !” – slut citat.

    Ha det… :-) /önskar friskvårds-vännen Josef

  11. soli01 skriver:

    fairymary – eftersom du reagerar på min kommentar anstår det att svara. Det förvånar mig verkligen att vi kan se så helt olika på hur vi använder våra pengar. Vissa dricker upp dem, andra satar på bilar etc. Det är helt ok, men när det gäller hälsan ska detta inte vara möjligt. En helt – i mitt tycke – orimlig uppfattning. Förstår ingenting. Jag skrev tidigare att om jag sparar mina pengar -surt förvärvade – ska jag kunna köpa mig hjälp om det inte är möjligt genom allmänna medel. Detta angår ingen och är helt utanför det allmänna systemet.
    Kom inte dragandes med de som har bara har pengar till hyra eller
    mat. Detta resonemang håller absolut inte utan här gäller det vi som satsar pengar på hälsan i stället för att använda upp dem på alldagliga ting. Är det verkligen ett skäl att digitalt kräkas.

  12. fairymary skriver:

    Josef!

    Tack för Din bekräftande ord….jag skrev ut mitt hjärta och ur min mage.

    Av en sjuksköterskevän fick jag häromdagen höra att efter den senaste strejken fick hon 500 kronor i lönelyft och förlorade 2 semesterdagar per år.

    Samtidigt pågår ett s.k. stafettläkarsystem där läkare från sjukhus A på sin jourkompledighet reser till sjukhus B och tjänar ”storkovan”. Parallellt åker läkare från sjukhus B till sjukhus A och gör motsvarande.

    Jag menar att ordet sjukhus ibland förtjänar just beteckningen sjukhus….det är något sjukt över systemen.

    Samtidigt vill jag poängtera att många, många, förmodligen majoriteten av personalen gör ett hedervärt, kompetent, idogt, samvetsgrant, välvilligt jobb på alla sätt och vis.

    Som jag ser det är det inte de samvetsgranna som lyfter de högsta lönerna……

    När min vanmakt blir som störst skulle jag vilja jämna byggnaderna med marken och börja om från början…..

    Måtte årets sjuksköterskestrejk ge mera reell löneökning.

  13. fairymary skriver:

    soli01!

    Lever Du verkligen så avskärmad från verkligheten att Du inte ser dem Du inte vill att jag ska komma dragandes med?

    Jag har haft patienter som inte haft råd att hämta ut sin medicin. Sorry….verkligheten är inte alltid vacker och idyllisk.

  14. fairymary skriver:

    PS. Så länge den s.k. privatfinansierande vården delvis lever på skattemedel är det allas vår angelägenhet. Den klinik för assisterad befruktning jag skriver om får stora delar av sina inkomster från landstingsmedel.

  15. Kachina skriver:

    soli01

    ”Detta evinnerliga motstånd på privat sjukvård står mig upp i halsen!”

    Civilisation är inte en privat entreprenad.

    Sjukvård är en av hörnstenarna i samhällets grund. Den är vår gemensamma angelägenhet och egendom. Vård och empati kan inte säljas av affärsintressen av den enkla anledningen att den inte kan mätas i pengar. Ingen privat vård någonstans i världen drivs till 100% med privata medel, utan den stora massan är alltid med och betalar.

    Privatisering av vården innebär plundring av vårdtagarna, vilket redan visats här i Sverige. Jag kräver att alla privata entreprenader sägs upp, omedelbart.

  16. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – KaChina – En undran ifrån mig. Du menar väl ej att Wi skall ha sjukvård = vårda sjukdomarna så att de blir värre – utan Du menar väl att Wi skall ha friskvård = sjukdomarna mår sämre och patienten blir friskare – eller ?

  17. Kachina skriver:

    Jag menar friskvård, men ibland är hoppet ute, Sankte Per har satt ”kortet” i stämpelklockan och det är dags att stämpla ut. Det händer oss alla. En del får gå samma dag, andra får jobba uppsägningstiden ut under svåra förhållanden. Det är en fas i livet då vi måste vårda de sjuka för att ge dem en värdig övergång.

  18. Josef Boberg skriver:

    FairyMary,

    Apropå Dina spontana kommentarer ovan som läkare – om den ibland obefintliga hälsovården för ”vanligt folk”.

    På webbadressen
    http://aftermathnews.wordpress.com/2007/10/30/lovelock-global-warming-will-kill-6-billion – ”drabbades” jag 2007-11-07 av – under rubriken Lovelock: “Global Warming Will Kill 6 Billion” – av October 30th, 2007 – på Google-videon ”The ENDGAME – Blueprint for Global Enslavement – Elite Eugenics Plan to Exterminate 80% of Humanity”.

    Jag kan ju Nu bara hoppas på att detta är illvillig science fiction – men faen vet… – och det Du sagt ovan kan ju styrka att det finns ”globala galenpannors” idéer om att eliminera ca 6 miljarder MedMänniskor, faktiskt…

    Wi som forftfar att andas får se, kanske…

    Ha det… :-) /önskr folkhälso-vännen Josef

    PS. Att eliminera ca 6 miljarder MedMänniskor förefaller vare en ”helsnurrig” idé – för att ej säga en stupid idé i kubik gånger kubik – enär dom få FRIA forskare som finns – säger att det finns i ÖverFöd av ALLT materiellt, inklusive mat och vatten – till ca 60 miljarder MedMänniskor på wår fantastiska bollig jord Terras ytteryta. DS.

  19. soli01 skriver:

    faiymary – vi pratar inte om samma sak och därför synes det omöjligt att komma någon vart:-) Inget kan rubba min inställning – att fritt kunna välja – och du vill ha andra lösningar.
    Kachina –
    Jag har sagt det tidigare och måste tydligen”klubba in det igen – att jag är väldigt noga med att vi har en av STATEN (nu höjde jag rösten) fullvärdig hälsovård (Josefs användning). Jag vill ha staten som huvudman och bara komplettera den med valmöjligheter för den som prioriterat sin hälsa före allt annat. Inget märkvärdigt i vad jag syftar på.
    Fairymary – förlåt din fråga ”Lever du så avskärmad”… slut citat
    Denna mening var verkligen inlindad :-) Kom ihåg att det är mycket kalk här.:-) Tack i alla fall för nu!

  20. foretagsledare skriver:

    Hörru Calle !!!

    Nu är det ändå dags att ta i ärendet Lars Danielsson.
    Solka inte kostymen längre.

    Även de stora globala frågorna har sitt ursprung från individer.
    Att tiga ihjäl ett problem gör inte att problemet försvinner.

  21. göteborgslullaren skriver:

    Tsunamioffrens anhöriga känner INGEN sympati för Lars Danielsson och han bör befinna sig I KARANTÄN för alltid. Kan väl alltid få en passande anställning hos Ulvskog på kansliet bland sina gelikar om han så önskar .

  22. göteborgslullaren skriver:

    fairymary som är så insatt i stafettläkare mm och månar så väldigt om sjuksköterskorna har tydligen aldrig stött på det vanlit förekommande att till exempel en sjuksköterska som jobbar halvtid natt på Sahlgrenska drygar ut kassan ordentligt med att jobba dagtid i mån av tid på Carlanderska (privat) och på detta sätt kommer upp i en månadsinkomst på uppåt 50000:-.
    Varför är det så tyst om detta undrar man

  23. Josef Boberg skriver:

    GooodDag FöretagsLedare,

    Dina uttryckta meningar ovan: ”Hörru Calle !!! – Nu är det ändå dags att ta i ärendet Lars Danielsson. Solka inte kostymen längre. Även de stora globala frågorna har sitt ursprung från individer. Att tiga ihjäl ett problem gör inte att problemet försvinner.” slut citat.

    Hmmm… – ej alls så sällan så ”drabbas” jag av tanken: ”Var faen finns proportionerna till vad som bör prioriteras – och vad som kan läggas åt sidan ?”

    Ifall Du nu är företagsledare så bör Du ju känna till att personkemin funkar helt enkelt ej alls ibland – och det kan ingen av de inblandade rå för, egentligen… Jag vet – för jag har haft någon form av arbetsledande funktion under hela mitt yrkesverksamma liv + att jag varit delägare i och vd för ett företag med ca 15 anställda under ca 6 år.

    Det här med Lars Danielsson är ju i grund och botten ej alls Carl Bildt´s problem i första hand. Ifall Lars ej är nöjd med sitt nuvarande kneg på departementet – så är det ju bara för honom att säga upp sig – och som vanligt folk gå till Af och ställa sig till Arbetsmarknadens förfogande. Carl Bildt emotser det med förväntan, troligast…

    Carl Bildt vet t ex att var femte minut svälter ett barn ihjäl helt i onödan i världen. Carl Bildt vet att ca 100 000 MedMänniskor per dag – år ut och år in – AvLider av direkt svält och/eller svält- och undernäringsrelaterade sjukDomar. Carl Bildt vet att väsentligt flera än 100 miljoner MedMänniskor – under 1900-talet – fick stryka på foten i krig mellan stater + att stater som sådan bokstavligt talat ”avrättade” sina egna MedBorgare.

    Carl Bildt vet att prognosen för 2000-talet för närvarande ser än värre ut !

    Såvitt mitt Förnuft inser – så är befattningsbeskrivningen för Carl Bildt att han som Sveriges utrikesminister bl a skall visa Sveriges intresse för att bidra med att lösa de här ovan nämnda globala frågorna.

    Utan att be om ursäkt – så säger jag därför att jag upplever Ditt ”dragande” med Lars i kommentarerna här på Carl Bildt´s blogg – som ej alls så lite åt hållet futtigt, faktiskt… Men å andra sidan så är det ju till 100 % Ditt eget bord = ej alls mitt bord – och ingen enda annans bord heller för delen.

    Ha det… :-) /önskar futtighets-vännen Josef

    I o f s så får ju Lars 45 straffdagar av Af = utan att få A-kasseersättning – därför att han sagt upp sig själv – men det fixar han nog att överleva, troligast…

  24. bestofmankind skriver:

    göteborgslullaren,

    Om du inte själv förlorat någon på tsunamin, eller inte känner någon som har blivit drabbade på tsunamin, har du ingen rätt att föra deras talan.

    De som jag känner som hade förlorat sina anhöriga har inte nämnt Lars Danielsson i sin sorg. De har hjärna och hjärta nog att förstå att det var inte Lars Danielssons fel. Han kunde bara ge en tidig moralisk support men inte ett mirakel för att återfå livet på sina käraste.

    De flesta som har blivit utsatt för att förlora någon så nära vet hur man tar vara på livet, och även vet hur det är att förlåta.

    Som tnsexton nämnt i bloggen:

    ”Det är mänskligt att fela, men gudomligt att förlåta”

    Prova…

  25. fairymary skriver:

    Tack soli01!

    Du är att gratulera till att ha haft ett jobb som gett Dig sådana inkomster, att Du haft sådana rimliga försörjningsbördor att Du har pengar att lägga på Din hälsa efter Ditt fria val.

    Vi är båda att gratulera till att vi har rätt att uttrycka våra åsikter fritt.

  26. fairymary skriver:

    göteborslullaren!

    Vad är det som det är tyst om? Att det finns ett privatsjukhus som heter Carlanderska i Göteborg?
    Att Carlanderska sannolikt betalar högre löner än Västra Götalands sjukvård? Att någon har dubbla arbeten? Att en sjuksköterska genom att ha två jobb kan tjäna uppåt 50 000? Jag förstår inte frågan.

  27. soli01 skriver:

    fairymary – vi bor trots – brister här och där – i ett land som vi bör vara rädda om och då är det viktigt att vi har ett försvar – hur nu detta utformas – som ger en trygghet för framtiden. Vi kan inte nog värdesätta vår frihet i tal och skrift. Tack!

  28. bestofmankind skriver:

    P.S.

    Men att använda underskottet från Tsunamin som en argument för att stänga svenska ambassader och konsulater är mycket låg….mycket mycket mycket lågt argument av Regeringen.

    Det kallar jag att sakna empati för de som blir drabbade vid ambassad stängning.

  29. foretagsledare skriver:

    Josef Boberg (vän eller ovän):

    Ansvarar man för en organisation, så får man faktiskt se till att varje medarbetare har sin funktion.
    Calle är dessutom ansvarig inför vi skattebetalare som bär upp hela UD.
    Det finns ingen rim & reson av att ha personer kvar som tycks vara obekväma.
    Det är en chefs uppgift att ta tag i den typen av problem. Det är också huvuduppgifter för en chef att se till att rätt man på rätt plats fungerar.

    Onekligen solkar det Calles kostym – för han tar inte i det som utmålas som ett problem.
    Problemet är ingen annans utan ska hanteras av Calle.

    Hur han sedan gör är en annan femma.

  30. fairymary skriver:

    Josef!

    Jag tror också att det finns tillräckligt för våra behov på Moder jord om vi rätt fördelar det som finns.

    Man kan latt få rysningar vid tanken på att det finns galenpannor här och var med tillgång till olika medel för rysansvärda scenarion….och/men jag väljer att tro på det konstruktiva hos oss människor.

    Det vet jag att Du också gör, eller hur?

    Alla krig är ju slut……

  31. ollemunter skriver:

    soli01 med flera1
    Angående svensk sjukvård som några har hakat sig på.

    Ta bort husläkarsystemet i dom län det finns. Låt privatläkare ha sina praktiker som det var innan husläkarsystemet infördes.

    På det viset står det var och en fritt att välja och köerna försvinner, samt att landstingen kommer att per automat bli av med staffetläkarna (hyrläkarna) som nu i många fall jobbar 8 timmar med dubbla löner.

    Jag bor i en kommun med husläkarsystem och av 8 vårdcentraler har endast en sådan fasta anställda läkare.

  32. lombryssel skriver:

    Frihandelsavtal mellan EU och den”andiska gemenskapen” ? Vad menas med det? Endast länder utmed Anderna? Handel med jordbruksprodukter, mineraler, olja etc borde kunna ske med hela Sydamerika. Samtidigt bör EU’s subventioner försvinna.
    Ang. Danielsson, Schenström fick sparken, varför skulle då Danielsson belönas som ambassadör i Bryssel !! Absurt. Utrikesministern bör kunna lita på sina medarbetare, kan han lita på Danielsson?

  33. hillary2 skriver:

    ollemunter

    bakgrunden till stafettläkarsystemet lär finnas i den lag som förra Bildtregeringens införde -94? gällande privata rekryteringsföretag.
    Stafettläkeriet är mycket intelligent organiserat med hjälp av denna lag!
    Landstingen/vi dräneras på pengar och effektivitet och inte minst KONTINUITET men det är mänskligt att vilja pendla mellan olika arbetsplatser om man tjänar multum på detta
    när det gäller sköterskan som arbetade natt på Sahlgrenska och dag på Carlanderska undrar jag om inte det bör göras göras olagligt såväl för sköterskor som annan sjukvårdspersonal genom att införa det i anställningsvillkoren
    när jag var anställd i den offentliga sektorn var jag inte tillåten att arbeta samtidigt i ”konkurrerande verksamhet” – den privata

    lombryssel

    Danielsson är lojal mot sin uppdragsgivare och är kanske den man i Sverige som ”kan” EU bäst! Bildt uppträder i fallet Danielsson som en hämndlysten stolle och sänker därmed sin egen trovärdighet att kunna lösa problem
    Hur ska Bildt kunna bemöta ”starka” ryska förträdare som han innerst inne avskyr när han inte kan hantera en slagen av honom avskydd men kunnig människa?

  34. lombryssel skriver:

    Hillary,
    om nu Danielsson är så kunnig och lojal varför har han inte skaffat sig ett nytt jobb? Utanför UD. Sedan en tid är han tydligen på ”förvaring”och det är nog det värsta som finns. GP m.fl. har ju lyckats bra med det. Varför skulle Carl vara hämndlysten? Han har inte tid med det, han jobbar ju hela tiden och löser viktiga problem.

  35. hillary2 skriver:

    lombryssel

    diplomatjobb utanför UD lär vara svåra att få :-) det senaste jobb Danielsson sökt är i EU! i Bryssel – som klippt och skuret för honom och Sverige
    kan Bildt inte lösa Danielssons misshantering är han en usel
    chef och icke lämpad för uppdraget som kommissionär i EU – EU´s utrikespolitiske talesman – han kommer att bli noggrannt utfrågad av parlamentsledamoter innan och utfrågningarna av kommissionärer är mycket vassare och mer omfattande än de i KU….:-))
    grattis Lars Danielsson – trägen vinner!

  36. hillary2 skriver:

    parlamentsledamöter skulle det stå och utfrågning av blivande kommissionärer…

  37. fairymary skriver:

    ollemunter!

    Jag är gammal nog att ha upplevt tiden före och efter husläkarsystemet. Lite historik om det intresserar. Före 70-talet fanns det enstaka provinsialläkare som i stort sett hade jour jämt, var mycket allmänkunniga och blev med tiden kloka ”gubbar”. På sjukhusen hade specialist-överläkarna privata mottagningar, dvs. de tog betalt av patienterna.

    1970 infördes 7-kronors-reformen vilket innebar att patienten betalade direkt till landstinget. Läkarna fick inget extra för att ha mottagning och intresset för denna verksamhet förändrades. Samtidigt satsades stort på vårdcentraler. Allmänläkare blev en ny specialitet. Många unga läkare gick entusiastiskt in för uppgiften att bli hela familjens läkare från vaggan till graven. Dock fungerade inte praktiken som i teorin, vilket ofta är fallet med skrivbordsprodukter.

    1994 (lite osäker på årtalet) infördes husläkarsystemet. Varje medborgare skulle ”lista” sig hos en speciell doktor. I vårt län utgavs något som liknade en ”postorderkatalog” med foton och beskrivningar på de olika tillgängliga läkarna för att underlätta valet. Problemet var återigen att teorin inte fungerade i verkligheten. Olika läkare var förstås olika polulära. Vissa fick många patienter, andra fick nästan inga…..Personligen ”listade” jag mig hos en läkare som slutade sin tjänst kort efteråt men jag fick inte veta det så när jag behövde hjälp hade jag ingen husläkare.

    När åtstramningar skett i sjukhusklinikernas budgetar har alltmer arbete lastats över på vårdcentralerna. Arbetsbelastningen är många gånger helt orimlig, pressen på att hinna med så många patienter som möjligt per tidsenhet gör att kvantitet många gånger måste gå före kvalitet. Jag har vänner som dignar fr.a. under känslan att inte kunna göra ett kvalitativt tillräckligt gott arbete för att det inte finns tid. Problemet är att om patienten inte får den tid den behöver kommer den tillbaka för ytterligare ett besök…och ytterligare ett …och köerna växer. Läkare som brukade vara friska ”som nötkärnor” har numera ett sjukdomspanorama som ser oroande ut. Utmattningssyndrom börjar bli en verklighet i den kåren. ”Att vara kvinnlig läkare är ett riskyrke” skrev en känd läkare/författare nyligen i en medicinsk tidskrift.

    I mitt län har det inte varit politiskt accepterat med privatläkarmottagningar så de går att räkna på ena handens fingrar. Där privatläkare finns ”tar” de ofta den lättsamma delen av populationen. Kvar på de offentliga institutionerna blir tyngre ärenden: patienter med upp till 20 mediciner (ibland utskrivna av specialister som inte tagit reda på vilka andra läkemedel patienten ordinerats), patienter som behöver lång tid för att klä av sig inför undersökningen och lika lång tid för att klä på sig, patienter med komplex problematik……Dessutom ska den offentliga allmänläkare vara beredd att åka ut i verkligheten utanför för att konstatera dödsfall etc.

    Har Du en enkel lösning på denna problematik ollemunter?

  38. Bo W. Höglund skriver:

    ”Danielsson är lojal mot sin uppdragsgivare” – tror Hillary2.

    Det kan möjligen vara sant – återstår då bara frågan om vem Danielsson tycker ÄR hans uppdragsgivare – eftersom vi talar om tro -(och min tro gäller här ungefär lika som Hillary2s) – min tro är att han uppfattar, 1. socialdemokratiska partiet eller, 2 socialismen i allmännhet, som sina uppdragsgivare.

    Att för en borgerlig regering utnämna en sådan till en post av betydelse borde vara uteslutet – en ambassadörspost i Ulan Bator (om det finns) kunde kanske vara rimligen riskfri.

  39. hillary2 skriver:

    Bo W Höglund

    2010 har vi väl ingen borgerlig regering längre? :-))
    kontinuitet är bra även inom politiken

  40. foretagsledare skriver:

    Fallet Danielsson tas upp i ”Dágens Industri” i dag på ledarsidan.

    Det är tydligen uppenbart för industriföreträdare att Calle hanterar Danielsson-affären på ett oskickligt sätt !!

    Sedan få man ha vilken uppfattning som helst om Danielssons ”Track Record”, men det är otvetydigt att Calles brist på hantering fläckar hans egen kostym & även kretsen runt honom dvs. det spiller över på UD & Regeringen.

  41. lombryssel skriver:

    Bo W. Höglund,
    instämmer helt ang Mr D. men varför plåga Mongolerna? De har rufft väder och behöver snabb hjälp.
    Fairymary.
    Vi har sedan många år, här i Bryssel nära 20 år, en kvinnlig husläkare för hela familjen, som ”kan oss”. När hon tar semester, eller vidareutbildar sig, har hon ersättare liksom på helgerna när hon inte har ”jour” som det heter. Vi ser på somrarna hur överansträngda vårdcentralerna är, varför inte skaffa fler läkare eller husläkare?

  42. fairymary skriver:

    Hm……jag har många undringar över det massiva förakt som uttrycks för Lars Danielsson. Hur många känner honom personligen? Hur många andra maktens män och kvinnor har beslagits med att ha farit med osanning eller dolt delar av sanningen?

    En av mina tankar är att vi som lever så tryggt och ombonat i vanliga fall har svårt att acceptera att en naturkatastrof är en naturkatastrof…och att inget politiskt system i världen kan förhindra sådana. Vad som är kännetecken för en katastrof är just att det är utöver det vanliga och att alla ..och då menar jag alla…..blir överväldigade….

    Jag är lycklig nog att ha en dotter som upplevde tsunamin och överlevde genom en serie lyckliga omständigheter som jag skulle vilja kalla ”under”. Hon sa när hon kom hem: ”Mamma hur kan man tro att svenska staten ska stå på plats för undsättning i en sån situation när man på eget bevåg reser till andra sidan jordklotet?”

  43. bestofmankind skriver:

    Säg vad Ni vill om Lars Danielsson, men det är en ära om han blir skickad till Filippinerna som Sveriges Ambassadör.

  44. fairymary skriver:

    iombryssel!

    Jag tror att det inte är antalet läkare/husläkare som är problemet. Jag tror att det är ett systemfel.

    Eftersom Du och Din familj kan känna Er trygga med att ha en läkare som ”kan er” och som ordnar för Er under sin bortovaro, anar jag att Ni inte behöver anlita hennes tjänster alltför ofta.

    Är man otryggl, om man inte har fått svar på sina brännande frågor, om man inte ens har hunnit ställa dem för att doktorn verkar stressad, om man får olika förklaringar på samma symtom av olika läkare eftersom man söker om och om igen …….då blir situationen en annan.

  45. bestofmankind skriver:

    P.S. på min kommentar 2:54

    Fast som Ni vet stängs ambassaden där den 30 juni 2008.

  46. Bo W. Höglund skriver:

    Inte uttrycker vi väl något förakt för Danielsson – han är säkert en trogen och flitig arbetare i den socialistiska vingården – och sådana är det väl bra att det finns , inte minst inför ett hotande maktskifte?

    Frågan är bara om det är lämpligt att en borgerlig regering utnämner sådana, med sina inbyggda värderingar, till poster av betydelse för Sverige?

    Med all reverens för det lidande mongoliska folket – för Sverige vore det nog mindre skadligt att ha honom där?!

  47. hillary2 skriver:

    Bo W Höglund

    är du så sturig att du tycker att det bästa är att inte besätta tjänsten i Bryssel i nuläget????

  48. fairymary skriver:

    PS. till min kommentar om antalet läkare.

    I den artikel i en medicinsk tidskrift jag nyligen refererade till berättas om en kvinnlig ung läkare som hamnat på en arbetsplats där hon inte får några meningsfyllda arbetsuppgifter. Hon finner sig slutligen sittande med sina böcker 8 tim/dag.

    Det skulle inte ha förekommit för några år sedan……det var bara att ”dyka” in i den kliniska verkligheten, att jobba på till gränsen av sin kompetensnivå, att fråga sina äldre överordnade när man kom till den gränsen.

    Som sagt…..systemfel…….

  49. hillary2 skriver:

    fairymary

    för länge sedan sökte min svägerska VC med sin 3-årige son för luftvägsinfektion
    några dgr senare ringde den kvinnliga läkaren upp och frågade hur det var med sonen
    min svägerska tyckte att det var fantastiskt att bli uppringd
    min egen outtalade tanke var – hur mår denna läkare?
    några veckor senare läste jag hennes dödsannons
    håller helt med dig om att det ÄR systemfel i sjukvården

  50. lombryssel skriver:

    Fairymary,
    var så säker, vi anlitar henne ofta, vår doktor som ”kan oss”. Varför tror du inte det skulle fungera i Sverige? Systemfelet i Sverige är och förblir den dåliga tillgängligheten när du är sjuk. En enkel influenza kan hos äldre utvecklas till lunginflammation, därför är det viktigt att ha tillgång till läkare i alla lägen. Inte som när man ringde till vårdcentral i Sverige, upttaget ton till den stänger. Sveriges sjukvård rankas bland Europas bästa m.a.p. kvalitet, men i botten när det gäller tillgänglighet. Vad beror det på? Jo just systemfel att läkare är inte tillgängliga. Skaffa fram stöd till läkare, mindre pappersarbete, mer tid för patienter.

  51. Bo W. Höglund skriver:

    Snälla Hillary2!

    Bryssel saknar inte kompetenta sökande karriärdiplomater.

    Det är en förfärlig socialdemokratisk ovana att besätta de bästa diplomatiska toppjobben med avdankade/uttjänta/förbrukade politiker med förbigående av de tjänstemän som har arbetat i departementet hela sitt arbetsliv med förhoppning om att kunna få en vettig sluttjänst – departementet är lite FÖR viktigt för att användas som en slags ”slutförvarinag av riskavfall”!

  52. fairymary skriver:

    hillary2!

    Din outtalade tanke var uppenbarligen relevant…..det är svårt att veta varför läkaren ringde. Två tänkbara scenarion (i min fantasi förstås men med en del erfarenhetsbakgrund)

    Läkaren var inne i ett utmattningstillstånd som ofta innefattar ångest. Då kan man i efterhand ifrågasätta sina bedömningar och behöva ringa för att ”kontrollera” att allt är väl.

    Läkaren var ovanligt omtänksam, uppfattade en oro hos Din svägerska och ville göra sitt yttersta för att underlätta situationen för henne och sonen. Sådant tär på krafterna eftersom tiden egentligen inte räcker till för sådan ”extravagans”. Kostar för utövaren obetald övertid.

    En av mina få kvinnliga förebilder var hudläkare. Hon var engagerad, kunnig, vänlig mot patienterna, gav ordinationer som var anpassade till patientens verklighet. Hon var dessutom på fritiden engagerad i Physicians for the Prevention of Nuclear War. Hon avled genom självmord. Frid över hennes minne……..

  53. hillary2 skriver:

    Bo W Höglund

    enligt massmedia saknas det sökande till tjänsten jag talar om
    enligt gårdagens svd var Danielsson den ende sökande.
    Danielsson har de formella kvalifikationerna

    du verkar vara rädd för Danielsson och öser ut invektiv om honom
    är det så att du genom dig själv känner andra??

  54. bestofmankind skriver:

    Tack för dina kommentarer av 2:46 fairymary.

    hillary2,

    Jag tror att Bo W Höglund är barndomsvän eller skolvän (?) med Carl Bildt det är därför han håller honom bakom ryggen.

  55. hillary2 skriver:

    fairymary

    jag tror på scenario 1 och anledningen till det är jag själv varit så ansträngd att jag börjat tvivla på mina bedömningar och trots mina arbetskamraters direkt uttalade uppskattning av min ”yrkeskunnighet” kände mig som världens sämsta och mest odugliga
    det var förresten inte dödannons utan dödsruna jag läste

  56. lombryssel skriver:

    Hillar och Fairymary,
    ni talar om överansträngda läkare. Men det är ju klart att Systemfelet måste angrioas, det duger inte med utbrända läkare. Organisera med tillräckligt många läkare med läkarsekreterare, att ta hand om pappersarbetet mm. (Läkarna i Sverige har alldeles för lite tid med sina patienter, tror jag såg en siffra på 40 % av tiden). Kom med förslag hur systemfelet skall lösas, det har jag inte hört något om ännu.
    Hillary om Vänstern vinner valet 2010, (dock inte särskilt troligt), då kan ju Danielsson bli ambassadör, men Höglund har rätt, SAP kan inte bestämma, inte nu, kanske någon gång i framtiden.

  57. bestofmankind skriver:

    Bo W Höglund,

    ”Semper fi”?

  58. fairymary skriver:

    iombryssel!

    Tack för vad Du skriver ”skaffa fram stöd till läkare”. Jag ledde för några år sedan ett projekt om ”patienter med komplex problematik” där vi bl.a. frågade läkare vad de skulle behöva för att uppleva att de gjorde ett mer tillfredsställande arbete med den patientgruppen. C:a 90 % svarade att de skulle behöva handledning av psykologisk expertis. När vi sedan försökt implementera detta ”fynd” i sjukvården har vi ”stött på patrull”. ”Ryms inte i budgeten” är ett vanligt argument. I mina ögon är det inte relevant eftersom vinsterna skulle vara stora i förhållande till kostnaderna.

    Detta är ett av de fenomen jag avser när jag skriver systemfel.

  59. kurper skriver:

    Danielsson nu igen.

    Placera honom någonstans där inte massmedia hela tiden följer vad han gör. Media m.fl. kommer aldrig att bli nöjda med hans placering i alla fall.

    Danielsson är inte trovärdig, punkt slut.

    Han har kanske inte ljugit, men han har undanhållit sanningen och det är lika illa.
    Att inte kunna bevisa att han har varit på jobbet trots omfattande säkerhetssystem som registrerar alla passager tycker jag är tydligt nog. Att han ringer telefonsamtal som ingen utpekad tagit emot talar också för att han undahållit sanningen.

    Ge honom ett jobb som utnyttjar hans kunskap,men där han inte syns offentligt.
    Carl gör rätt som inte kommenterar alla påhopp.

  60. hillary2 skriver:

    lombryssel

    utan grundlig analys som utgår inte bara från patientens utan även sjukvårdarens behov är det såväl dumt som omöjligt att komma med förslag

  61. hillary2 skriver:

    kurper

    vill Bildt bli kommissarie och utrikespolitisk talesman i EU tror jag att han gör klokt att ge Danielsson kvalificerade arbetsuppgifter innan han blir utfrågad av parlamentsledamöter

    politik är ett givande och ett tagande :-))

  62. fairymary skriver:

    iombryssel igen!

    Det är svårt att överlåta pappersarbetet till läkarsekreterare. Dokumentation sker numera datoriserat. Datorprogrammen är inte användarvänliga. Det har varit upphandlingar lite ”hipp som happ” om jag får använda ett slarvigt uttryck. Det saknas kompatibilitet mellan olika system. Uppdatering av programmen sker oupphörligen och enligt min mening på IT-människornas villkor, inte på användarnas. Det tar tid och energi åt att reorientera sig i ett uppdaterat system. Jag tror att IT-leverantörer ”skär guld” i det offentliga…….

  63. lombryssel skriver:

    Fairymary,
    om det är så svårt med ”pappersarbetet” nu via PC eller IT, hur skall då läkarna hinna med några patienter, inte undra på att de bara ser dessa 40 % av tiden. Flera möjligheter, minska pappersarbetet, byråkratin, och skaffa hjälp till läkarna. Varför har just Sverige så dålig tillgänglighet, att de är bland de sämsta i Europa?

  64. Josef Boberg skriver:

    ForetagsLedare,

    Dina uttryckta meningar ovan: ”Josef Boberg (vän eller ovän): Ansvarar man för en organisation, så får man faktiskt se till att varje medarbetare har sin funktion. Calle är dessutom ansvarig inför vi skattebetalare som bär upp hela UD. Det finns ingen rim & reson av att ha personer kvar som tycks vara obekväma. Det är en chefs uppgift att ta tag i den typen av problem. Det är också huvuduppgifter för en chef att se till att rätt man på rätt plats fungerar. Onekligen solkar det Calles kostym – för han tar inte i det som utmålas som ett problem. Problemet är ingen annans utan ska hanteras av Calle. Hur han sedan gör är en annan femma.” – slut citat.

    Javisst är det så som Du skriver – ifall Wi TROR på att någon annan ALLTID skall lösa wåra egna tillkortakommanden. Dock – TRO = att ej alls VETA – och är därför åt hållet HypoCrisy http://en.wikipedia.org/wiki/Hypocrisy , kanske…

    Rimligen är det så att det överhuvudtaget ALDRIG kan existera ett problem emellan två personer – ifall ej båda medvetet och/eller omedvetet ger av sin egen ägandes Energi för att bokstavligt talat hålla problemet vid liv.

    I det här fallet med Lars Danielsson – så kan han ju bokstavligt talat över en natt helt och hållet lösa problemet – som han och Carl Bildt tillsammans eventuellt har – genom att på egen begäran säga upp sin anställning, faktiskt…

    Jag tillåter mig härvidlag att utgå ifrån att dom ej har några livsvariga anställningsSlavKontrakt på UD – utan att i sak vara insatt i den saken.

    Så tala om att Lars Danielsson bokstavligt talat enväldigt ÄGER problemet ! Men han väljer ju att ha det kvar – trots att han själv till 100 % kan eliminera sitt problem – ifall det nu är ett problem med hans egna ögon sett.

    Personligen är jag ej alls övertygad om det ! Dock – det kan ju Lars Danielsson själv tala om – genom att t ex skriva en kommentar om den saken här på Carl Bildt´s blogg, faktiskt…

    Vet Du FöretagsLedare – som tycks känna till saken som att det är ett problem för Lars Danielsson – ifall han kommer att göra det ?

    Ha det… :-) /önskar Danielsson-vännen Josef

  65. fairymary skriver:

    iombryssel!

    Jag skulle gärna göra en jämförande studie mellan t.ex. Begien och Sverige. Jag skulle vilja intervjua läkare i enrum, i olika åldrar och ställningar i karriärstegen.

  66. hillary2 skriver:

    lombryssel

    du generaliserar!
    det finns gott om god tillgänglighet t.ex. inom primärvården i Sverige

  67. fairymary skriver:

    PS.

    En tanke som jag inte har täckning för eftersom jag inte gjort den jämförande studie jag gärna skulle göra: Är vi svenskar mera benägna än andra att ”medikalisera” livsproblem?

  68. fairymary skriver:

    hillary2!

    Du har rätt. I min stad känner jag till två vårdcentraler där tillgängligheten är god.

    Vad jag vet om dessa två vårdcentraler är att de har haft goda ledningsfunktioner, goda relationer i kollegiet, stor psykologisk kompetens hos läkarna.

  69. hillary2 skriver:

    josef

    du vet mycket väl att det saknas arbeten utanför UD för den kompetens Danielsson har
    nu när du ibland blottar dig själv i dina kommentarer kommer din oförsonlighet fram
    illa

  70. lombryssel skriver:

    Fairymary,
    enkelt ordnat, tala med Wallström, hon känner till skillnaden mellan Belgien och Sverige. Vi är nog alla lika ”medikaliserade” söker hjälp, inte som i England, där skall du vara riktigt dålig.

  71. fairymary skriver:

    iombryssel!

    Tack för idén…..

  72. ohlundonline skriver:

    Goood eftermiddaaaag Josef och alla andra med för den delen. :-)

    Carl Bildt hanterar frågan om Lars Danielsson helt riktigt.

    Problemet ligger istället i att arbetarrörelsen hanterar sina egna affärer dåligt, eftersom anställningstryggheten och den sociala tryggheten inom det socialdemokratiska partiet är skit.

    Tänk vad mycket bättre jag begriper Sverige nu, på lite distans.

  73. bestofmankind skriver:

    ohlundonline,

    Ay då..du som tror på Gud och bibel är inte att förlåta gudomligt? och tycker du att det är okey med vuxenmobbning?

  74. hillary2 skriver:

    ondlund

    nu är det ju faktiskt så att Danielsson aldrig varit anställd av arbetarrörelsen
    han har varit anställd på UD i decennier

    ju längre bort från Sverige ju mindre förstår man – men du tror dig kanske prenumerera på insikt i svenskt samhällsliv precis som du tror dig prenumererar på Gud?

  75. hillary2 skriver:

    prenumerera – ta bort -rét ondlund på sista raden
    tror att du behöver extra mycket förtydligande!

  76. ohlundonline skriver:

    bestofmankind,

    Jovisst skall vi förlåta och mobbning är vidrigt i alla dess former.

    Vad det handlar om är att man aldrig skall chansa med det som visat sig fungera dåligt.

    Om t ex ett fotbollslag har en spelare som allvarligt underpresterar, tror jag t ex att den spelaren inte får förtroendet på en nyckelposition i en viktig match.

    Det har ingenting med mobbning att göra.

    Jag tycker bara i det här fallet att Sverige borde visa upp sitt bästa ansikte, eftersom det mesta av vikt som sker inom politiken i Europa sker i just Bryssel.

  77. hillary2 skriver:

    så litet vet du – att det är en svensk diplomat som har kanske de största kunskaperna om EU i Sverige – och så har du mage att kalla honom undermålig!
    hoppas din Gud tar dig i örat…

  78. ohlundonline skriver:

    hitler2

    Den skillnaden är ändå bara hårfin i det här fallet.

    Den enda insikt jag fått här är av alla svenskar som jag springer på hela tiden och som till skillnad från mig är politiker…

  79. bestofmankind skriver:

    ohlundonline,

    Vi tror inte på samma Gud…tydligen…

  80. hillary2 skriver:

    belsebub i Bryssel

    det går inte att förstå svenskt samhällsliv enbart med hjälp av hörsägen
    är det på det sättet du skaffat dig din säregna religiösa övertygelse?

  81. ohlundonline skriver:

    Det finns säkert de som vet mer än mig.

    I decennier. Intressant.

    Jag var på SIDAs juristenhet 1985 – 86, när Sverige skickade vapen för skattebetalarnas pengar till SWAPO i södra Afrika och amerikansk högteknologi till Vietnam.

    Som tur var upptäckte jag alla knasiga biståndsavtal utan uppsägningsparagrafer till länder som startade krig.

    Det finns nog mer bakom; Lars Danielsson kanske bara har blivit en syndabock, fast som du säger: Vad vet jag?

  82. fairymary skriver:

    iombryssel!

    För att ”validera” mina utsagor om svårigheterna i svensk öppenvård och korrigera för ”genus-bias” konsulterade jag en erfaren reflekterande manlig allmänläkarkollega.

    Han har räknat ut att aktiv tid med patienterna är 30-40%, att en orsak är den svenska byråkratin, att vi svenskar är mera benägna att medikalisera livsproblem än andra, att vi inte vågar lita på det vi känner utan behöver svar från en specialist, gärna en superspecialist.

    Kommentarer?

  83. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst KaChina,

    Dina uttryckta meningar ovan: ”Jag menar friskvård, men ibland är hoppet ute, Sankte Per har satt “kortet” i stämpelklockan och det är dags att stämpla ut. Det händer oss alla. En del får gå samma dag, andra får jobba uppsägningstiden ut under svåra förhållanden. Det är en fas i livet då vi måste vårda de sjuka för att ge dem en värdig övergång.” – slut citat.

    Så sant som det är skrivet – ifall Wi TROR på det som wåra föräldrar och andra vuxna sa till oss som små barn – och till leda bokstavligt talat. Å så blir det så att Wi som Princip lever mer eller mindre exakt samma DödsRally – som inkarnerade odödliga medvetanden – eller rättare sagt partiellt (= ca en procent) av HELA wårt medvetande i kött. Å så slutar Wi med att andas av åt hållet av samma orsaker som wåra föräldrar, föräldrars föräldrar osv. Tragiskt – men sant, tyvärr tyvärr…

    Dock – TRO = att ej alls VETA ! – och är därför detsamma som åt hållet HypoCrisy, kanske…

    Varför ?

    Tja – just sjukvård är en av anledningarna, faktiskt… Sjukvår är ju det rakt motsatta till friskvård, verkligen Friskvård är ju detsamma som att bistå kroppens NaturLiktVisa oförstörbara självläkande förmåga – som ju alla fysiska människokroppar har – som i grunden födda som oförstörbara biologiska evighetsmaskiner. I vart fall i mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett. Mer om det på http://josefboberg.wordpress.com/2008/02/16/wara-lekaminas-i-kott ].

    För den som ej lever helt tankemässigt sovande = MainStreamat – kan ju t ex se hur sjukvårdens så kallade åldringsvård (borde det ej heta föryngringsvård istället ?) bokstavligt talat proppar livserfarna MedMänniskor smockfulla med helsyntetiska preparat – som av propparna = läkarna kallas för mediciner – som i allra allra bästa fall lindrar en åkomma – men som Princip alltid lägger grunden för en mångfald andra mer eller mindre fysiskt dödande åkommor.

    Vad annat kan sådant egentligen kallas för än att mer eller mindre medvetet avliva MedMänniskor – med en egentligen kvarstående oförstörbar livsPotential ?

    Personligen har jag numera åsikten att det finns ingen enda MedMänniska som blir sjuk (inkluderat mig själv) – som i grunden ej blir det av anledningen att livet börjar att bli dödstråkigt – i meningen att det är på förhand mer än väl känt till leda. Sen jag kom på det här för ca 10 år sedan – så har mina val att vara sjuk blivit färre och färre, verkligen…

    Varför väljer Wi (oftast omedvetet, tror jag…) att bli sjuka – alternativt åldras och sluta med att andas av enbart åldersskälet (varför kallas åldrandet hart när aldrig för vad det är = mera livserfarenhet ?) – när Wi har dödstråkigt ?

    Tja – sjukDomar är ju lite av åt hållet oförutsägbara avseende utfallet – som ju kan bli allt ifrån ett fullständigt tillfrisknande till att fysiskt sluta med att andas = fysiskt dö, MainStreamat uttryckt. Så livet med sjukDomar blir lite mera NaturLiktVist = Intelligent = oförutsägbart = spännande, faktiskt… Det må väl för den som kan tänka lite åt hållet självständigt = ej alls MainStreamat – vara förklaring nog, förhoppningsvis…

    Så handen på hjärtat KaChina. Hur har Du det med den dagliga tillgången av det oförutsägbara = det NaturLiktVisa = det Intelligenta = det spännande i Ditt innevarande dagliga vardagsliv – förutom det här avseende hur länge Du fortsatt kommer att andas ?

    Vad menar jag med det här, egentligen ?

    Tja – det är så naivt = så skitenkelt = så ”byfånigt” att jag knappt vågar skriva det – men jag gör det i alla fall. Vissa kallar sådant för civilkurage – men det må väl vara att ta i i övekant.

    Ifall jag går varje dag tillmötes – utan en enda förut fattad mening om vad den nya dagen kommer att erbjuda mig – baserat på gårdagens äventyr – så MÅSTE helt enkelt varenda ny dag bli ett oförutsägbart spännande äventyr.

    T ex – ifall jag diskar utan en enda tanke på hur det var förra gången jag diskade – så upptäcker jag mer och mer att det också är ett spännande äventyr, faktiskt… Detta därför att jag då t ex upptäcker att ”skiten” är aldrig exakt densamma, diskvattnet är aldrig exakt detsamma, mängden disk är aldrig exakt densamma, diskrörelserna med händerna är aldrig exakt desamma, vädret utomhus är aldrig exakt detsamma osv…

    Det som kan hända med det här – är att jag plötsligt kan få en konkret och stark känsla av att diska är en ”rolig lek” – som jag aldrig någonsin har gjort förut på det här sättet – även om min fantastiska biologiska ElektroKemiska HjärnDatorRäkneMaskin – enträget försöker övertyga mig om att jag har gjort det tusentals gånger tidigare.

    Tja – sen är det ju bara att välja sida, faktiskt… Ifall jag väljer sidan mitt intellekt = HjärnDatorns mer eller mindre förryckt stupida uträkningar – så är det ju kört = en oundviklig Grav-i Terra blir utfallet obönhörligen, faktiskt… Ifall jag väljer det NaturLiktVisa = det Intelligenta = att det LevAnde Livet i kött är en åt hållet oförutsägbar ”rolig lek” ständigt och jämt – som mer eller mindre alltid är kryddad med skräckblandad förtjusning – så är även wåra LevAnde Liv i kött oändliga, verkligen…

    Apropå njutning = det NaturLiktVisa = det Intelligenta så är ju bokstavligt talat allt i NaturRen till 100 % i NaturLiktVist = Intelligent utveckling – genom att till 100 % hålla sig till den enkla = Intelligenta ordningen att: ”Smärta/obehag = undvikande och njutning = attraktion”.

    Som en avslutning på den här långrandiga intellektuella ”skiten” – kan måhända det följande vara passande, kanske…

    Hjärnforskaren James Prescott skriver om bl a kristendomen och andra monoteistiska religioner det följande: ”Vi måste också klargöra de teologiska/religiösa system som gör kroppslig njutning till en fiende – dömandes det som syndfullt och omoraliskt – och som likställer smärta, lidande och försakelse med att vara moraliskt dygdig.

    Dessa moraliska värderingssystem går tvärt emot miljontals år evolutionär biologi (smärta/obehag = undvikande och njutning = attraktion) – och har jämställt det feminina med synd, vansinne och omoral. Dessa moraliska/religiösa värden har vänt sinnet [= wåra fantastiska biologiska ElektroKemiska hjärnDatorRäkneMaskiner = wåra intellekt – min anm] emot kroppen, man emot kvinna, föräldrar emot barn och barn emot föräldrar.

    Wår sexualmoral, som Wi utgår ifrån ger oss rätten att ignorera andras ”felaktiga” känslor och syn på sex [såväl som sju, åtta, nio osv – min anm] – har helt sina rötter i dessa artstridiga religioner ! ” – slut citat.

    Så människosläktets adelsmärke kollektivt sett är ju ej alls NaturLiktVis Intelligens, precis… I vart fall ej i mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett.

    Så igen KaChina – handen på hjärtat. Hur har Du det med Dina dagliga spännande oförutsägbara ”roliga lekar” – som också då är ”kryddade” med skräckblandad förtjusning ?

    Ha det… :-) /önskar LivsLeks-vännen Josef

    PS. Kolla gärna på den angivna länken ovan – ifall Du vill räta ut någon intellektuell frågeställning om detta skrivna – innan Du annars blir ”förbannAnde”, kanske… DS.

  84. ohlundonline skriver:

    Du är rolig Josef,

    Du berättar att det tagit miljontals år av evolutionär biologi för att komma fram till att det feminina är synd, vansinne och omoral.

    Det hade jag kunnat tala om direkt! :-)

    Nejdå, men skämt åsido, så blir aldrig kroppens DNA äldre än ca 30 år.

    När vi därför förändrar våra kroppar för att kunna leva i evighet, så kommer vi att få nya kroppar som representerar oss sådana vi var eller åtminstone borde ha varit vid 30 års ålder, se 1 Korintierbrevet 15:49 – 54.

  85. fairymary skriver:

    ohlundonline!

    Kan Du ge mig litteratur-referens till Din utsaga om att kroppens DNA aldrig blir äldre än 30 år?

  86. hillary2 skriver:

    fairymary

    jag dristar mig att kommentera efter mycken vånda och tror att många onödiga sjukvårdsbesök kunde undvikas om man satte en erfaren läkare att svara i telefonen
    denne/denna skulle då också få den information som annars stannar i kassan eller i värsta fall överförs förvanskad
    denna tanke stämmer förstås inte med politikers föreställningar om hur det ska vara när ”alla ska jobba på toppen av sin kompetens”

    jag tror faktiskt också att vi behöver fler läkare och slut på Bildregeringens bemanningsföretag i sjukvården samt nya anställningsvillkor
    tandvården har sedan länge haft bra ”nöjdhetsindex” vid patientenkäter och det tror jag bl.a. beror på att vi oftast har en bra kontinuitet med samma vårdgivare
    jag frågade en man som var specialist på ett sjukhus inom ÖNH för många år sedan om han själv tog tillbaka sina patienter för återbesök hos just honom. Han svarade – nja, nej det gör man ju bara om det är ett intressant fall…
    han var säker unik men det fick mig att undra – hur organiserar de sitt arbete egentligen?

  87. ohlundonline skriver:

    fairymary!

    Det var Jack van Impe som berättade det vid ett par tillfällen i sitt TV-program för ett par år sedan:
    http://www.jvim.com/

    Han hänvisade till vetenskaplig forskning och visade upp något dokument att mänskligt DNA aldrig blir äldre än 30 år.

    Jag kan inte hitta det just nu, men förr eller senare hittar jag dokumentet och då skall du få veta.

    De kanske forskar på det hela i area 51, men jag hade inte tillträde dit när jag var i Nevada.

    Däremot har jag sett märkvärdiga saker i New Mexico.

  88. fairymary skriver:

    hillary2!

    Din idé är god. Telefonrådgivning är bland det svåraste som finns. Det är svårt att veta om den som ringer undervärderar eller övervärderar sina symtom. En läkare kan sannolikt ställa flera relevanta följdfrågor än en sjuksköterska (givetvis beroende på erfarenhet; en erfaren sjuksköterska kan bättre än yngste underläkare).

    Det finns en magi kring läkarrollen och många skulle känna sig mera lugnade av en läkares bedömning än av en sjuksköterskas.

    Det är också sant att mycket information kring patienten aldrig når läkaren. Undersköterskor som jobbar på natten vet mycket om patienter som skulle vara relevant för läkares bedömningar.

    En av mina kollegor har lämnat sin mail-adress till patienter och är mycket disciplinerad vad gäller att svara på mailen. Hon har alltaid god tillgänglighet på sin mottaqgning.

    Din berättelse om öronkollegan som inte tar tillbaka sina patienter representerar ett intressant fenomen. Ett av mina ”bollplank” när jag behövt diskutera min frustration över hur sjukvården fungerar, en erfaren psyioterapeut, menar att läkarkåren sätter i system att inte ta tillbaka sina patienter. Hennes teori är att det är för att slippa komma för nära patienterna. En författare vars namn jag inte nu kan hitta i mina grå vindlingar har skrivit en bok som heter ”Rädsla för närhet”. Han menar att diagnoser är ett uttryck för ”institutionaliserad närhetsrädsla”.

  89. fairymary skriver:

    hillary2!

    Apropå tandläkare. Jag har samma tandläkare sedan 1978. Han botade min tandläkarskräck bara genom att vara lugn, vänlig, ge information om vad han gjorde och vad han såg. Jag bävar för den dag han väljer att gå i pension…….

  90. hillary2 skriver:

    fairymary

    ruskigt om det är så att läkare är rädda för närhet – hoppas att det bara gäller de äldre isåfall
    patienter uppskattar att få träffa samma läkare
    och sen är det ju oerhört lärorikt och utvecklande att se sina patienter igen!

  91. ohlundonline skriver:

    hillary2

    Tillåt mig småle, en läkare i telefon…

    onödiga sjukvårdsbesök…

    Har man väl börjat ge telefonsupport så behövs det ett helt hav av folk, såvida tjänsten inte är en dyr betaltjänst.

    Det skulle kunna vara en lösning, men då borde det kosta 20 kronor per minut.

    Jag har lång erfarenhet av telefonsupport och många ringer fler än 10 gånger och jag kan tänka mig att det ibland dessutom skulle kunna bli rätt obehagliga samtal.

    Läkarna skulle knäckas direkt, men folk som har jobbat med inkassohandläggning och dylikt skulle kunna vara lämpliga för den här sortens verksamhet.

    Kanske sjukvården skulle kunna inrätta ett par tusen call center jobb centralt, för ungdomar som vill jobba med detta något år och som kan ta emot ett par miljoner samtal per år.

    Det skulle säkert behövas och skulle också motverka arbetslöshet.

  92. fairymary skriver:

    hillary2!

    Ja, hur skulle man kunna få feed-back på sin diagnos och behandling om man inte får se sin patient igen?

  93. hillary2 skriver:

    fairymary

    roligt att höra att du hittat någon du trivs med
    när det kom nya patienter till min man så berättade de ofta att de kom därför att deras tandläkare slutat eller avlidit och de stannade kvar – jag hoppas att du också hittar en ny när det behövs!

  94. fairymary skriver:

    Tack hillary, jag får be min ”gamle” om hänvisning till någon han litar på……

  95. hillary2 skriver:

    ohlundonline

    din kommentar säger mycket om dig själv och din brist på kompetens som
    telefonsupporter
    inget annat

  96. göteborgslullaren skriver:

    Idag månne man kunna säga att laidisarna snackat en hel del här i många timmar som i slutändan kan sammanfattas på en rad. Vilket bubbel om socialistisk sjukvård och ambassader och annaat hyps

  97. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst Ohlund On Line,

    Dina uttryckta meningar ovan: ”Du är rolig Josef, – Du berättar att det tagit miljontals år av evolutionär biologi för att komma fram till att det feminina är synd, vansinne och omoral. Det hade jag kunnat tala om direkt! :-) Nejdå, men skämt åsido, så blir aldrig kroppens DNA äldre än ca 30 år. När vi därför förändrar våra kroppar för att kunna leva i evighet, så kommer vi att få nya kroppar som representerar oss sådana vi var eller åtminstone borde ha varit vid 30 års ålder, se 1 Korintierbrevet 15:49 – 54.” – slut citat.

    Tack för Din goa backfeed om det här med rolig !

    Som Du måhända känner till så har ju alltid Humor och Intelligens gått hand i hand – går hand i hand – och kommer alltid att gå hand i hand, troligast…

    Sen konstaterar jag att wåra dialoger blir mer och mer ömsesidigt bekräftande, faktiskt…

    Det här med att dna aldrig blir mer än ca 30 år – är jag helt överens med Dig om, faktiskt…

    Varför ?

    Tja – skulle Wi alla Leva LevAnde i kött ifrån wår födsel= leva med den i grunden oförstörbara potential Wi är födda med som ”Skapelsen Krona” – så skulle ingen enda bli mer än sisådär ca 30 år åldrad. Sen skulle Wi lätt som en plätt kunna välja att fortsätta som vitala 30-åringar hur länge som helst – eller välja att tycka att det materiella LevAnde Livet i kött är tillräckligt känt – och därför dra med eller utan köttet för gott hem till Skapelsen Källa igen
    http://video.google.nl/videoplay?docid=4773590301316220374

    Varför har det då ej alls blivit så – för någon enda känd person de senaste ca 2000 åren – ifall Wi undantar Jeshua = Jesus ?

    Tja – hur i helvete skall detta kunna ske, enär ALLA nyfödda barn – sedan tusentals år tillbaka – bokstavligt talat dagligdags ”proppats” med vuxenvärldens intellektuella meningar = hjärnDatorVirusSkiten om att livet i kött är en oundviklig DödsProcess ! I det perspektivet sett så får det väl uppfattas som ett sant MIRAKEL att Wi kan hålla på med att andas så länge som Wi faktiskt gör.

    När jag var barn påbörjades den här DödsProcessen mera intensivt vid 7-års ungdom. Idag startas den här stupida DödsProcessProgrammeringen av wåra barn redan vid 2-3 år ungdom, tyvärr tyvärr… – genom Maktelitens dagis och förskolor mm – samt ej minst via Maktelitens massmedia av typ TV osv.

    Hur länge till månntro ?

    Till sist – det var ej alls jag som påstod: ”Du berättar att det tagit miljontals år av evolutionär biologi för att komma fram till att det feminina är synd, vansinne och omoral.” – för det var ett citat av hjärnforskaren James Prescott, faktiskt…

    För egen del var jag klar över det här som 13-årade, ifall jag ej mins fel – och då framförallt att detsamma gällde det maskulina också, faktiskt…

    Igen – Taaack för Din goa dialoga backfeed ovan !

    GooodNatt… :-) /önskar dialog-vännen Josef – snart sovAnde under den NaturLiktVisa = Intelligenta björken, med:

    ”Intelligent Wi kommer att drömma i natt
    Intelligenta drömmar som Wi aldrig någonsin drömt förut
    Wi drömmer om att det Är Fred och Frid på Jorden
    Därför att Allas Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut !”

  98. ohlundonline skriver:

    hillary2

    Det är du som saknar kompetens, för jag har mer eller mindre sysslat med telefonsupport sedan 1980 och har hjälpt väldigt många under den tiden, så jag vet vad jag pratar om.

    Om det är något som är fel i min kommentar så tala då om vad det är som är fel och vilken lösning som är bättre.

    Jag uppskattar kritik, men vill gärna se att den är konstruktiv.

  99. ohlundonline skriver:

    Godkväll Josef,

    Det är nog jag som skall tacka dig,
    för jag vet inte om jag är särskilt rolig eller intelligent,
    fast jag har ju aldrig varit någon vän av stora ord … :-)

    Det är sant att vi alla är dödsprogrammerade sedan födelsen, fast det här livet är nog mest en parentes – ett stort skämt – sett i ett vidare perspektiv.

    Jag delar din önskan om att alla krig borde vara slut, men tyvärr så har jag blivit mer pessimistisk än någonsin.

    Jag ser kommande konfrontationer på praktiskt taget alla plan, ekonomiska, kulturella, sociala, religiösa och mellan många nationer och inom många nationer.

    40% av den heltidsarbetande befolkningen i Europa har svårt att leva på sin lön och med stigande mat- och energipriser kommer det att bli än värre.

    Jag avundas sannerligen inte politikerna, för kakan som vi alla skall dela på kommer snart inte att räcka till alla. Och någon god vilja från folket eller snarare folken kommer inte att finnas.

    Dock är jag väldigt positiv i ett mer långsiktigt perspektiv och det är kanske ändå det som är det viktigaste.

    God Natt.

    PS. Imorgon har vi karneval här i Mons, fast en del har redan börjat festa:
    http://www.ducasse-de-mons.be/

  100. hillary2 skriver:

    ondlund

    jag har aldrig påstått att jag är kunnig i telefonsupport
    och det var inte det jag föreslog heller
    f.ö. har jag talat en hel del med patienter per telefon men jag har ALDRIG blivit uppringd igen
    döm inte andra efter dina egna dåliga erfarenheter

  101. ohlundonline skriver:

    hillary2

    Jag vet inte om jag skulle vilja karakterisera mina personliga erfarenheter som dåliga, för då skulle jag förmodligen gjort något annat vid det här laget.

    Jag känner att jag kan hjälpa, att många är väldigt nöjda och tacksamma, och att jag behövs och det är positivt.

    Däremot är det så att tendensen under senare år har blivit att vara någon sorts allmän klagomur för alla orättvisor i världen.

    Det är också ett visst sorts klientel som är överrepresenterat som ringer.

    På min nuvarande arbetsplats har jag arbetat i drygt 4 år. Jag är kvar, resten har slutat, som jobbade där när jag började.

    I genomsnitt ”håller” en anställd 6 – 8 månader på min arbetsplats.

    Det säger något om klimatet eller skall vi säga ”tonen” i samtalen.

    Alltså, jag har inget problem med detta direkt själv och företaget och produkterna är ok, men det är tråkigt att se yngre kollegor lida.

    Kanske har det med att göra att jag är född 1959. Det kanske är sämre virke i 60-talisterna och de som är yngre?

    Eller så är det kanske så att min toleranströskel är högre, eftersom alla andra slutar, så fort det blir lite jobbigt?

    Förmodligen õr jag helt insnöad!? :-)

  102. hillary2 skriver:

    ohnlundonline

    jag hade hoppats att du skulle inse att det jag föreslog inte hade ett dugg med ditt svåra arbete att göra

  103. mrmhalland skriver:

    ohlundonline :

    Jag vet inte alls vad du jobbar i för branch.
    Själv sitter jag och blir utskälld ganska ofta för att ett datorprogram inte uppför sig som kunden har tänkt sig.
    Detta brukar lösa sig efter 10 min. samtal (trots att jag är född på 60-talet) och kunden betalar snällt sina 1000 :- i supportavgift.

    När jag såg ditt inlägg här kom jag att tänka på vad jag såg idag:
    Min hustru och jag skulle handla lite till kvällens grillning.
    Vi kom till affären (vi bor i glesbygd) och jag satt kvar i bilen.
    När jag ser mig omkring ser jag att vår lokala handlare säljer blommor till trädgårdar eller fönsterlådor.
    Som helganställd har han en tjej på kanske 17-18 år.
    Hon går oförtrutet fram och tillbaka och hämtar vatten i en kanna hon knappt orkar bära och vattnar blommorna.
    Hon kommer att göra detsamma i morgon !

    Det finns riktigt duktiga ungdomar !

    Jag tror inte att det handlar om när man är född, snarare vilka värderingar man fått tagit del av under uppväxten.

  104. ohlundonline skriver:

    mrmhalland:

    Det var inte min mening att vara nedlåtande mot yngre.

    Jag inser nu att det jag skrev nog inte lät riktigt bra.

    Självfallet är ungdomen bra och de flesta ungdomar är väldigt duktiga, för det måste säkert ofta vara ett elände att växa upp och vara ung nu.

    Det gläder mig att det rullar på för dig.

    Det är sant att jag själv vuxit upp under lite speciella omständigheter.

    Mina föräldrar var professionella konstnärer, de målade tavlor och gjorde skulpturer som de sålde.

    Min mamma var belgisk medborgare och flyttade till Sverige i mitten på 50-talet, eftersom hennes syster träffat en svensk och kände sig isolerad i Sverige och ville ha mamma närmare sig.

    Min mamma lärde sig aldrig riktigt att uppskatta Sverige, hon ville bara tillbaka till Belgien hela livet. 1987 flyttade mina föräldrar så till Belgien, efter det att mamma till slut lyckats övertala min far.

    Själv har jag alltid älskat Sverige, men när jag träffade min fru som är Belgier och hon efter två resor till Sverige sa att hon aldrig kunde tänka sig att bo i Sverige, valde jag att flytta ut.

    Jag fick väldigt bra värderingar med mig tror jag.

    Min pappa var från början en arbetsam svensk fattiglapp, som hade konservativa åsikter och hatade Walt Disney, som enligt honom hade förstört folks konstsmak.

    Han sa till mig: när du besöker folk, titta vad de har för tavlor på väggarna och vilka mattor de har på golvet. Det säger allt om personen du besöker.

    Min mamma var av grekiskt-italienskt ursprung och tyckte att svenskarna, var ett genombarbariskt folk som bara var bra på att supa.

    Hon tyckte det bara var kallt uppe i norden och att alla jämt var sura. Det fanns inga tusenåriga grekiska kolonner eller akvedukter i Sverige, ett bevis enligt henne på att civilisationen aldrig nått norden.

    När kuppen i Chile ägde rum och en mängd chilenare kom till Sverige, 1974 tror jag det var, sa min mamma att det inte var roligt att vara utlänning i Sverige längre. Min pappa var däremot fullkomligt ointresserad av politik.

    Den enda gång jag sett min far riktigt upprörd i politiska sammanhang var i samband med Kuwait-kriget i början av 90-talet. Han sa att fadern till den nuvarande USA-presidenten var det största svin som existerat i USAs historia.

    Han menade att det var totalt oförlåtligt att inte jämna Baghdad med marken 1991 och sa att vi kommer att se alla våra städer i Europa och Amerika brinna och förstöras om några decennier pga detta oursäktliga svek.

    Pappa hade alltid rätt.

    Jag hade det nog rätt bra när jag växte upp.

  105. Josef Boberg skriver:

    GooodMorgon Ohlund On Line,

    Taaack igen för Din goa backfeed !

    Dina uttryckta meningar ovan: ”Jag ser kommande konfrontationer på praktiskt taget alla plan, ekonomiska, kulturella, sociala, religiösa och mellan många nationer och inom många nationer. 40% av den heltidsarbetande befolkningen i Europa har svårt att leva på sin lön och med stigande mat- och energipriser kommer det att bli än värre. Jag avundas sannerligen inte politikerna, för kakan som vi alla skall dela på kommer snart inte att räcka till alla. Och någon god vilja från folket eller snarare folken kommer inte att finnas. Dock är jag väldigt positiv i ett mer långsiktigt perspektiv och det är kanske ändå det som är det viktigaste.” – slut citat.

    Om det här är jag samstämmig med Dig i allt – förutom: ”Jag avundas sannerligen inte politikerna, för kakan som vi alla skall dela på kommer snart inte att räcka till alla.”

    I mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett så är det kort och gott ”bullshit” – i meningen att det ej skulle finnas i ÖverFlöd till alla nu levande MedMänniskor på Jorden av absolut allt materiellt – inklusive mat och vatten. Och då särskilt i wår världsdel Europa.

    Varför ?

    T ex Mat- och Energipriserna har sedan 10-tals år tillbaka ej haft ett skvatt med tillgång och efterfrågan att göra – utan har styrts och styrs mer eller mindre enväldigt = diktatoriskt av den globala BankingLigan
    http://www.heising.dk/content.asp?Id=258 – ingenting annat !

    Men visst – jag håller med Dig om att det här är en seg nöt för wåra politiker att knäcka. Men får Wi flera av sådana politiker som Carl Bildt på arenan så löser det sig nog förr eller senare, troligast… Förhoppningsvis så ”smittar” han en hel del, tror jag…

    Skapelsens Källa (som ej alls så få föredrar att kalla för gud) har aldrig någonsin varit en ”snål djävul” – är ej en ”snål djävul” – och kommer aldrig någonsin att bli en ”snål djävul” – i mitt perspektiv sett. Däremot så finns det ej alls så få MedMänniskoMaktElitare + en del av vanligt folk också – som ju kan etiketteras som ”snåla djävlar” – men det skall Wi väl ej alls lasta Skapelsens Källa för, kanske…

    Dessa ”snåla djävlar” har nog lite åt hållet ”taskig kommunikation och interaktion” med Skapelsens Källa – så dom gör nog ändå så gott dom kan och förstår, troligast… Så – i grunden är det nog ej något ont i t ex den globala BankingLigan, kanske… – men dom är kort och gott ”nerdrogade” av sitt MaktBegär och Girighet – så dom behöver komma till ”torken” en tid, troligast…

    En uppgift så god som någon för wåra politiker att ordna med, troligast…

    Ifall ej – så blir det väl att börja om i ”grottorna” igen, kanske… – som ras homo sapiens på den fantatiska jorden Terras ytteryta – ifall hon tillåter det då.

    Ha det… :-) /önskar ÖverFlöds-vännen Josef

  106. Kachina skriver:

    ohlundonline

    I mitt hem finns inga mattor, inga tavlor, inga gardiner. Fönstret med sin inramning är en tavla i sig som målas ny vid varje väderväxling.

    Vad säger det om mig?

    Frugan kan inte leva utan mattor (som jag skall kånka ut och in varje vecka) tavlor, prydnadsföremål som skall dammtorkas samt konstfulla gardiner som skall bytas varje årstid.

    Vad säger det om henne?

  107. ohlundonline skriver:

    GoooodMorgon Josef – och alla andra med för den delen.

    Jag kom just hem efter att ha bevittnat några timmars parader och processioner.

    Fast idag är det bra väder, lite mulet och inte alltför varmt.

    Du har i princip helt rätt i att kakan lätt skulle kunna räcka till dubbla dagens världsbefolkning.

    Fast nu är vi ju inte så bra på att dela med oss, för vi tycker om att samla och ha mer än vad vi egentligen behöver …

    Dock skall vi inte glömma att en stor, säg skrämmande stor, andel människor lever på marginalen redan idag.

    Jag kan i alla fall meddela att draken besegrats i årets karneval i Mons av Sankt Georg.

    Guldvagnen klarade kyrkbacken – vilket innebär ytterligare ett år av fred. Före de båda världskrigen gick det inte så bra, vilket förebådade krigen.

    Många intressanta reliker, som exempelvis Hillarys reliker, passerade förbi.

    I Belgien säger man allmänt att Gud kommer från Mons.

    Vi kommer inte att få börja om från grottorna, men det är en omvälvande tid vi har framför oss och ingenting kommer att bli som det var.

    Allt kommer att bli som nytt, se Uppenbarelseboken 21:5.

    Vi kommer att få den maktelit vi förtjänar och det blir säkert bra. Vi kommer alla att prata samma språk och det blir högteknologiskt.

  108. ohlundonline skriver:

    Kachina

    Jag tror att det talar om att din fru är en bättre konstkund än vad du är.

  109. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Ohlund – Din profetia – som Du ju mer eller mindre har ”stulit” ifrån wår MaktElits bibelbok: ”Allt kommer att bli som nytt, se Uppenbarelseboken 21:5. Vi kommer att få den maktelit vi förtjänar och det blir säkert bra. Vi kommer alla att prata samma språk och det blir högteknologiskt.” – låter ej alls så bra i mina öron, faktiskt…

    Var kommer Wi att befinna oss som älskande MedMänniskor av det LevAnde Livet självt – som inkarnerade i kött – i denna Din förutspådda högteknologiska = dominerat intellektuella värld
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/10/hjarnornas-krig – tror Du ?

    Ha det… :-) /önskar intellektual-Ism-vännen Josef

  110. ohlundonline skriver:

    Jo, om vi inte befinner oss 6 fot under jord så kommer vi i alla fall inte befinna oss särdeles långt därifrån. Hoppas att det låter betryggande.

    Istället för medmänniskor kommer vi bli maktmänniskor och istället för svenska kommer vi att prata maktspråk.

    Då blir det jordgubbar och glass året om. :-)

    Jag kan knappt bärga mig och vänta tills Latin blir det nya universalspråket.

    Redan idag avgörs ju de facto ofta vår framtid i unga år, när vi börjar skolan.

    Min dotter går i ettan och är jätteduktig i skolan. I hennes klass går alla katolska barn som får katolsk undervisning och i parallellklassen går barnen till muslimer, jehovas vittnen, zigenare och kommunister.

    Det är ju bra för då får hon ju bra undervisning och bra kamrater från början.

  111. Kachina skriver:

    ”Min dotter går i ettan och är jätteduktig i skolan. I hennes klass går alla katolska barn som får katolsk undervisning och i parallellklassen går barnen till muslimer, jehovas vittnen, zigenare och kommunister.

    Det är ju bra för då får hon ju bra undervisning och bra kamrater från början.”

    Ahaaa,……så hon får lära sig redan i ettan att särskilja grupper. Hon tillhör väl de goda, antar jag, vilket gör att muslimer, zigenare, jehovas vittnen och kommunister är de onda.

    Ditt liv lever du tydligen i sen synnerligen trång korridor.

  112. ohlundonline skriver:

    Nejdå, vi kan välja mellan att acceptera det som är gott och att förkasta det.

    De som väljer att förkasta Kristus gör ett val, som endast Gud kan döma.

    De behöver inte vara onda, men vad jag kan se så har de samhällen som dessa grupper skapat, aldrig varit särskilt framstående.

    Jag lever inte i en trång korridor, utan jag mår bättre med likasinnade och progressiva människor det går att föra en dialog med.

    Det är mitt val.

  113. fairymary skriver:

    ohlundonline!

    Du har gjort Ditt val. Jag gör mina val.

    Jag har inte mött all världens människor men det finns två grupper jag har känt utstråla kärlek alldeles spontant och utan åthävor. Den ena gruppen är buddhister, den andra är indianer i olika reservat i New Mexiko……

    För mig är Gud kärlek…..och jag är alldeles för tätt lierad med kristendomen för att förkasta Kristus. Däremot bekymrar det mig att det i Kristi namn gjorts så mycket som jag kallar destruktivtr.

    Jag har en del kristna vänner som ”lever kärlek” även dom…..

  114. Kachina skriver:

    ohlundonline

    Alla är enskilda individer och skall bedömas därefter, oavsett vilken grupp de råkat födas inom.

    Vad känner du till om Jehovas Vittnen som ger dig rätt att döma dem? De är väl de enda som inte skattefuskar, vad jag känner till.

  115. Kachina skriver:

    Förresten, det här med att vägra blodtransfusioner och Jehovas Vittnen, så säger Jesus att ”själen finns i blodet”. Sedan gör Jehovas Vittnen sin tolkning av det och även om jag anser det vara en övertolkning (själen finns där medvetandecentrat finns och följer inte med i en blodpåse) så kan jag inte säga vem av oss som har fel. Kan du? Kristendomen, den katolska och lutheranska kyrkan har ju liksom monopol på vantolkning av skrifterna.
    Låt gärna höra hur ni ser på det och vilket mandat ni har att ha den ståndpunkten.

  116. ohlundonline skriver:

    fairymary!

    Du har rätt i att Gud är kärlek, se 1 Johannesbrevet 4:8, 16.

    Demokratin kan endast blomstra, eller blomstrar i alla fall bäst, under Kristus, det är det det är frågan om.

    Många kristna är helkorkade, det håller jag absolut med om, men även solen har sina fläckar.

    Jag har träffat fantastiska muslimer i Egypten och imponerande navajoindianer i New Mexico. Jag har lärt mig mycket av både maoister och stalinister, men i längden handlar det om något annat.

    Lejon och krokodiler älskar sina familjer och vänner också, men vad är mest framsynt och bäst, att grunda samhället på kristendomen – eller på mer eller mindre tarvliga ideologier, som i längden bara vill sko sig på den ena eller andra gruppens bekostnad: klasskamp kontra utsugning i en eller annan form.

  117. mrmhalland skriver:

    ohlundonline :

    Vad jag har förstått är både kristna och muslimer överens om att det bara finns en gud och att vi faktiskt tror på samma gud.
    Det är självklart så att var och en blir salig på sin tro, men jag tycker definitivt att du har fel när du säger att de som inte tillber kristus aldrig har nått framgång.
    Framgång är ju en definitionsfråga men nog tycker jag att Indien på många sätt har nått framgång, inte minst genom att hålla detta enorma land i näst intill fred väldigt länge.
    Jag tycker att Tibets och Burmas munkar är fantastiska profeter som sprider kärlekens och medmänsklighetens budskap, helt utan syftet att sko sig materiellt på detta utan tvärtom avsäger sig det materiella för den goda saken.

  118. Kachina skriver:

    ohlundonline

    Kristendomen är en vantolkning av gnosticismen. Den skapades genom att hugga huvudet av alla gnostiker och bränna deras skrifter. Det är knappast den grund man bygger samhälle på.

    ”Många kristna är helkorkade”

    Ja, du är en av dem. Du pratar om Kristus och Jesus utan att förstå innebörden. Gud (den om vilket vi inget vet) uttrycker i Universum sin VILJA till KÄRLEK genom INTELLIGENT uttryck. Buddhaprincipen (intelligensen) personifierades genom Gautama Siddharta. Kristusprincipen (kärleken) personifierades genom Jesus. Den som skall personifiera den gudomliga viljan, är den vi väntar på.

  119. hillary2 skriver:

    kristendomen är väl den religion flest människor skott sig på?
    kristendomen är väl den religion som förtryckt flest människor?
    kristna har inte kunnat leva i harmoni med varandra i den minsta enklav och pastor Ohlund förespråkar den destruktivt använda religionen som en bra grund för samhällsbyggande???

  120. ohlundonline skriver:

    Kachina!

    När det gäller Jehovas vittnen så är de potentiella mördare.

    Jag bor inte så långt ifrån en familj Jehovas vittnen, som vägrade ge tillåtelse till att en av deras söner skulle få en blodtransfusion. Barnet dog.

    Vår strid är inte mot kött och blod, se Efesierbrevet 6:12, så anden är varken det ena eller det andra.

    Jehovas vittnen grundar sig dessutom på en vers i det Gamla Testamentet för att förbjuda blodtransfusioner.

    Eftersom det Gamla Testamentet har många allvarliga fel, så har vi fått det Nya Testamentet istället, som ersättning, som ett nytt testamente, en ny lag, se t ex Matteusevangeliet 5:18, 2 Korintierbrevet 3:11 och Hebreerbrevet 8:6 – 7, 13.

    När min dotter bjöd hem en av hennes kompisar, vars föräldrar är Jehovas vittnen, i skolan till sitt barnkalas, så förbjöds hon att komma av sin mamma, medan det stackars barnet storgrät. Mamman förklarade prompt att det strider mot Jehovas vittnens religion att fira födelsedagar och att dottern därför inte fick komma.

    Då sa jag till min dotters kompis att hon skulle respektera sin mammas önskan, men att hon var hjärtligt välkommen till oss en annan dag, när ingen fyller år!

    Jehovas vittnen tillber inte Jesus men väl Jehova, vilket är fel, för allt vi gör skall vi göra i Jesu namn, se Kolosserbrevet 3:17, eftersom frälsning endast finns i Jesu namn, se Apostlagärningarna 4:12.

    Dessutom finns inte namnet Jehova nämnt i en enda vers i det Nya Testamentet.

    Jesus är skaparen, se t ex Johannesevangeliet 1:3, 10, Kolosserbrevet 1:17 och Uppenbarelseboken 4:11.

    Dessutom är Jesus Fadern, enligt Johannesevangeliet 14:9.

    Att Jesus är Gud framgår av bl a Romarbrevet 9:5, 1 Timoteerbrevet 3:16, Titusbrevet 2:13, 1 johannesbrevet 5:20 och Uppenbarelseboken 1:8.

    1 Johannesbrevet 3:16 säger att vi förnimmer Guds kärlek genom att Gud gav sitt liv för oss.

    Jag tror säkert att det finns många Jehovas vittnen som är väldigt bra människor, men jag betraktar dem inte som kristna och jag delar inte deras värderingar.

  121. hillary2 skriver:

    Ruskigt

    Ohlund tror sig ha mandat att tala om för den lilla flickan att hon ska respektera sin mamma istället för att tala om för flickan att han förstår att hon är ledsen

    hans omänskliga kristendom i blixtbelysning :-)))

  122. ohlundonline skriver:

    Kachina och Hillary2

    Ni har helt rätt i att det tyvärr begåtts många oförrätter i kristendomens namn.

    25 000 olika kristna sekter talar sitt tydliga språk.

    Tack Hillary2 för att kalla mig Pastor. Jag har dock ingen församling och går inte i någon kyrka. Jag orkar inte med alla dessa organisationer och deras begravningar och de orkar inte lyssna på mig heller för den delen.

    Den enda jag kan diskutera med, som lyssnar och begriper är Elijah, men nu håller han på att drunkna i det Gamla Testamentet …

    Jag får hålla mig till att be till Jesus, för han är den ende som orkar med mig.

    mrmhalland!

    Nejdå, den kristne Guden och muslimernas Gud är två olika saker.

    För kristna är Jesus Gud. För muslimer är Allah Gud.

    Allah, var den gamla mångudinnan, som många i österlandet brukade tillbe. Medlemmarna i Muhammeds familj hette också Allah som mellannamn, vilket var vanligt i orienten före islam.

    Allah kommer från israelernas Elohim och faktiskt är det så att det arabiska språket är en hebreisk dialekt.

  123. mrmhalland skriver:

    hmmm…..vi tror och på den helige ande o.s.v.
    Svårt att tolka det som att Jesus är gud.
    Han var ju kristenomens profet nedsänd till jorden av gud.
    Vi har nog inte läst samma bibel….

  124. hillary2 skriver:

    ohlundoneline

    epitetet pastor var ironi – jag anser att du predikar inte minst om din egenupplevda förträfflighet

  125. ohlundonline skriver:

    mrmhalland!

    Där har du skillnaden mellan den grekisk-ortodoxa kyrkan och protestantismen i ett nötskal.

    För Egyptiska kopter är Jesus 100% Gud och 0 % människa.

    För grekiska kristna är Jesus Gud och samtidigt människa, medan katoliker går åt hållet att Jesus är Guds son, fast sann Gud av sann Gud.

    Protestanter talar mer om tre olika gudar vilket kan ses på skulpturer som avbildar Fadern, Sonen, och den Helige Ande separat, och i och med den engelska King James Bibeln som kallar det Gamla Testamentets Gud Jehova på ett par ställen, är steget inte långt till Jehovas vittnen och sedan dess logiska fortsättning Scientologikyrkan.

  126. ohlundonline skriver:

    hillary2

    Jag har alltid trott gott om människan, fast jag borde veta bättre och ha lärt mig vid det här laget…

  127. Kachina skriver:

    Vem har sagt att ni skall tillbedja Jesus? Är det den förfalskade skriften som Eusebois sammanställde, han som inte förstod skillnaden på Jesus och Kristus.

    Kristna är lite korkade. Om brevbäraren kommer med en miljonvinst, torde de börja dyrka brevbäraren istället för att lösa ut vinsten. Det är precis det ni gör, dyrkar budbäraren som inte vill bli dyrkad.

    Gud, är den om vilket vi intet kan veta.

    Fadern, är den, det kosmiska strålväsen genom vilken Gud uttrycker sin VILJA till KÄRLEK och INTELLIGENS. Fadern är den som är tre i en, odelbar samtidigt som den kan uttrycka sina egenskaper var för sig.

    Jesus var inte Fader, utan Fadern uttryckte en av sina egenskaper genom honom, liksom han gjorde genom Siddharta. Dessa var budbärare som uttryckte de egenskaper som finns inom var och en av oss, eftersom vårt ljus (medvetande) strålar ut från samma källa. Du är lika mycket Guds son som Jesus var. Det har Jesus försökt tala om för er, men ni är osedvanligt trögfattade.

    För att du nu inte skall missuppfatta något här, skall jag säga att din fru är lika mycket Guds son som du är. Era kroppar hör till Moder Materias feminina pol, men era sinnen hör till Fadern, anden och den maskulina polen.

    Märkligt är att kvinnor synes vara mer maskulina än männen, i och med att de har närmare till att uttrycka de gudomliga egenskaperna.

  128. mrmhalland skriver:

    Tack Kachina,

    Bortsett från lite strålningar här och var är det just så jag uppfattat ”vår” religion.
    Man får nog bestämma sig för vad man tror på, det är nog inte helt rumsrent att plocka lite godbitar än här och än där.

%d bloggare gillar detta: