Långt till Lima

Tidigt onsdag morgon – mycket tidigt! – bär det av från Paris för resan till toppmötet mellan EU och de latinamerikanska och karibiska staterna i Lima i Peru.

Ca 16 timmar efter start från Paris kommer jag – enligt plan – att landa borta i Lima.

Och då blir det mer eller mindre direkt till en middag.

186 Responses to Långt till Lima

  1. bestofmankind skriver:

    Var du hungrig (eller hade just ätit middag) när du skrev denna inlägg? för att båda i denna och i föregående…nya diskussioner i Paris nämnde du middagar. :-)

  2. tuvalis skriver:

    JAG UPPMANAR ALLA PÅ DEN HÄR BLOGGEN ATT LÄSA BRÄNNPUNKT PÅ SVD IDAG.

  3. nilspetternilsson skriver:

    Tänk vad kul det skulle vara att få glida iväg till LIMA, i SydAmerika har jag aldrig varit….!

    Vägen till min trevlig Blogg……!

    http://nilspetternilsson.wordpress.com/

    Med Vänliga Hälsningar

    Nils Petter Nilsson

  4. aljoark skriver:

    Lite bilder vore inte alls fel.

  5. ollemunter skriver:

    aljoark!
    Carl Bildt har en bildblogg, Se uppe till vänster under Blogroll, om det var det som avsågs.

  6. ollemunter skriver:

    Sorry, jag menade förstås uppe till höger.

  7. soli01 skriver:

    ollemunter – det gäller att hålla sig på rätt sida.:-)

  8. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Carl Bildt – Jag är nog lite åt hållet ”avundsjuk” på Dig i det här fallet – för jag har ej själv haft tillfälle att besöka dessa platser sedan min sjötid på Johnson-Linjen under åren 1961-1965, tyvärr tyvärr…

  9. lombryssel skriver:

    Tuvalis,
    menar du den galna Etanolsatsningen, Israel 60 år, eller FN med dag Hammarskjöld?
    Intressanta allihop. Kommentarer:
    Etanolsatsningen är inte ekonomisk, ger hungersnöd, ger ingen positiv effekt på klimatet eller miljön (carcinogena utsläpp) och medför skövling av Amazonskogen med flera skogar.
    Israel 60 år: ensidig artikel, att jämföra mordet på 6 miljoner judar i Holocaust med deporteringen av 700,000 araber är absurt. Om Hamas accepterar Israel som stat, skulle en Palestinsk stat kunna existera parallellt i fred med Israel.
    FN under Dag Hammarskjöld: Dag är den ende riktiga ledaren av FN, som stod upp för mänskliga rättigheter, trovärdig, och vågade stå upp mot stormakterna. Han blev mördad för att han skyddade Lumumba, som CIA misstänkte vara en kommunist (vilket var fel) och CIA stödde Mobutu. FN under Dag gjorde en stor insats i Katanga med svenska soldater som gjorde sitt jobb perfekt. Jämför med Kofi Annan som inte vågade ingripa för att stoppa genociden i Rwanda, trots att han mycket väl visste vad som hände där och FN hade soldater på plats. Och denne fick Nobelpris.

  10. tnsexton skriver:

    Ja, visst är det långt till Lima. Vad gäller Sverige och svensk utrikespolitik verkar det vara långt till Sydamerika överhuvud taget.
    OK, Allendes Chile och vad som följde på detta skapade väl ett visst intresse och det gjorde väl även Winbergs förvisning till Brasilien.
    Att vi (mindre framgångsrikt) jobbade hårt för att kränga JAS 39 till Chile och (framgångsrikt) flygburen radar till Brasilien passerade ganska obemärkt här hemma.
    Att Scania är stora därborta ger inga feta rubriker och Chavez är ju en knäppgök så det är heller inget att rapportera om.

    Varför en stor och folkrik kontinent är så anonym i svenska medier och i svensk debatt är en gåta. (Men det är klart, kan man sin Evert Taube så…)

  11. archimboldo skriver:

    Mätningar som gjorts visar att etanol är ett ypperligt bränsle om det används i rätt motorer. I en ren etanolmotor kan man höja kompressionen och få bättre verkningsgrad.

  12. lombryssel skriver:

    Ok archimboldo, i rätta motorer, men varför pusha på detta bränsle när det har så många negativa effekter, av FN t.o.m anklagat för att var ett brott mot mänskligheten, genom den hungersnöd som blivit resultatet (dock inte enbart orsakad av etanolen) . Satsa på tp med el/diesel hybrider som verkar stödas ev fler och fler.

  13. Torsten skriver:

    Jag håller med lombryssel om etanolet.
    Användningen av etanol till bränsle påstås ha bidragit till livsmedelsprishöjningen med ca 20%.

  14. Kachina skriver:

    ”Användningen av etanol till bränsle påstås ha bidragit till livsmedelsprishöjningen med ca 20%.”

    Det är den officiella förklaringen, men om man tar i beräkningen att etanolen bara tar 2% av det totala spannmålslagret/arealen, kanske det dyker upp aninger om andra orsaker bakom. Jag tror det är iskalla marknadskrafter bakom som fullständigt skiter i hur många som svälter ihjäl, bara för att höja världsmarknadspriset.

    Jag vill påminna om att i slutet av 1800-talet svalt miljoner indier ihjäl när engelsmännen låste in risskörden i magasin för att höja världsmarknadspriset. Det kallas liberal kapitalism och är åter på modet.

    Jag tror inte för ett ögonblick att etanolet är orsak till matpriskrisen. Girigbukar heter orsaken.

  15. Torsten skriver:

    Kachina,

    Du har lite bråttom som vanligt.

    Som Du ser skrev jag att etanolanvändningen till bränsle ”bidrar” till att livsmedelspriserna går upp.
    Sen finns det också som Du påpekar ”girigbukar” som utnyttjar krisen för eget intresse.
    Men varför ge dom extra möjligheter att sko sig på de fattigas bekostnad. Varje orsak som påverkar livsmedelspriserna negativt hjälper dessa personer att tjäna extra pengar.

  16. soli01 skriver:

    Kachina – den där inlåsta risen har jag hört förut.:-) Visst kan etanolen ha en viss del i höjningen, men det är säkert andra faktorer som också spelar in, vilket sagts tidigare här.
    Nu när vi inte har löst ”batteriet” som kan ha större kapacitet kan hybridbilar vara en lösning.
    Är det någon här som tror att etanolen har en framtid? Jag är tveksam!
    Bygga ut kärnkraften så vi får energi till bilarna och att bilen helt kunde övergå att drivas med detta bränsle.
    Satsa stort på forskningen i detta ”ämne”.

  17. lombryssel skriver:

    Kachina, om det redan vid en relativt liten användning av vete, majs etc för etanol är ett problem, så skulle det kunna bli än värre om/när EU skulle nå 10 % av bränsle ur biobränslen, vilket Tyskarna som väl är har backat ifrån. Hela denna fråga bör studeras genom s.k. ”lifecycle” effekter innan man hoppar på Biobränslen som man har gjort. Bevare för alltför entusiastiska miljöaktivister som drivs av ideologi och troende i st. f. vetande.

  18. Torsten skriver:

    Ett utdrag ur en artikel i Privata Affärer.

    ”Det finns många på marknaden som anser att orsaker till prisuppgången för livsmedel står att finna i stigande biobränsleproduktion, dåliga skördar till följd av ogynnsamma väderförhållanden, låga lagernivåer och stark efterfrågan. Det alarmerande är att empiriska studier verkar ge stöd för det investerarna tror. Det antyder att vi nu kan stå inför flera år av kraftigt stigande matpriser”, skriver Commerzbank …

    Hela artikeln:
    http://www.privataaffarer.se/nyheter/direkt/telegram/?id=892462

  19. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Personligen är jag helt förvissad om att såväl oljepriserna som matpriserna helt och hållet är styrda av den globala BankingLigan
    http://www.heising.dk/content.asp?Id=258, tyvärr tyvärr…

    Det var nog flera tiotals år sedan som världsmarkandspriserna på dessa varor till 100 % styrdes av tillgång och efterfrågan, tyvärr tyvärr…

    Ha det… :-) /önskar BankingLiga-vännen Josef

  20. Josef Boberg skriver:

    PS. Kan ju nu också undra över om någon här har provat med att tillsätta en cl olivolja Virgin
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Olivolja per 10 l tankad bensin (= ca ett snapsglas per 50 liter bensin) – och med det sänkt sin bensinförbrukning med ca 15 % ? DS.

  21. Torsten skriver:

    Josef,

    Visst har Du rätt. Kanske inte till 100%, men så är det tyvärr.

    Det där med att blanda olivolja i bensinen tror jag däremot man skall vara lite försiktig med. Om bensinförbrukningen sänks, så betyder det att verkningsgraden höjs och det kan medföra att motorn tar skada.
    Men har man en gammal Scorpio som Kachina, så gör det ju inte så mycket:-)

  22. archimboldo skriver:

    Om man jobbat med FoU och haft kontakt med marknadsförförare som tror att en ny produkt kan tas fram lika enkelt som att bereda en macka så känner man igen detta i dagens debatt om alternativa bränslen till bensin.

  23. stig2entreprenoren skriver:

    När världsmarknadspriserna på mat stiger så ökar incitamenten att producera mer. Massor av småbrukare i fattiga länder kan nu producera lokalt, sälja på lokala marknaden och tjäna mer och på så sätt försörja sina familjer. Inflyttningen till städerna minskar och fler kan överleva.
    Med frihandel och mindre restriktioner så kommer det snart att inställa sig en balans.
    Detta nya kan kanske även på sikt lösa upp låsningarna i EUs jordbrukspolitik.
    Att klaga och ropa på mer reglering är helt fel väg att gå.

    Likaså de höga oljepriserna. De kommer nu att stimulera alternativen som tidigare ej var lönsamma. Ny teknik drivs fram i ökande takt, folk blir mer medvetna och vaknar upp ur sin sömn och börjar delta i debatten.
    Mindre och bensinsnåla bilar är på väg liksom plug-in hybrider. De stora bilföretagen investerar nu kraftigt. Toyota och Honda leder ligan men Nissan/Renault gör kraftiga utspel och utmanar de övriga. Den amerikanska bilindustrin lär inte heller ge upp och lägga sig platt i första taget. Ett rejält teknikrace är på gång och konsumenterna vaknar förhoppningsvis till liv parallellt med detta.
    Fler börjar cykla, ställa krav på byggandet av separata cykelvägar, åka mer tåg osv.
    Inget verkar hända innan politiker och beslutsfattare får en kick i arslet vilket nu är fallet. Tidningarna vaknar och förhoppningsvis några ur allmänheten. Detta är ganska bra!
    Världen utvecklas nu snabbare än tidigare.

  24. Kachina skriver:

    Marknadsliberal kapitalism innebär att tillgång och efterfrågan reglerar priset. Priset stiger om tillgången är knapp och dålig tillgång får man vid missväxt över stora områden eller om man sätter hänglås på magasinen. Jag har inte hört talas om någon stor missväxt på stora områden och etanolen har inte tagit mer än 2% av produktionen.

    Paniken finns hos de som äger oljekällorna och oljebolagen. Därför kommer inga stora satsningar på hybridbilar eller mini-kärnkraft. De som sitter på oljan, sitter dessutom med makten och kan styra vilka världspriser de vill.

  25. stig2entreprenoren skriver:

    Less is more! LIM blir det nya modeordet i världen!
    Äta mindre, dricka mindre, klaga mindre, sova mindre och leva mer!

  26. stig2entreprenoren skriver:

    men Byskeälven svämmar över

  27. hillary2 skriver:

    archimboldo

    så sant som det är sagt
    vi socialdemokrater vill att fordonsindustrin ska få utrymme på högskolor och universitet för att med ”tillämpad forskning” kunna ta fram nya moterer
    Alliansen är inte intresserad av annat än utveckling av hushållsnära tjänster :-))
    ska vi leva av att städa åt varandra??

  28. hillary2 skriver:

    motorer – så klart …

  29. Torsten skriver:

    hillary!!!

    Nu far Du med osanning igen:)

    Men bilvärlden är inte bara Sverige.
    De stora bilnationerna är som bekant USA och Japan. Och om några år kommer Kina att segla upp som det största bilproducerande landet.
    När elhybriderna och senare bränslecellerna slår igenom måste vi ha tillräcklig tillgång på elenergi.
    Så det är först och främst där vi skall satsa. Vi har teknologin. Så vi måste nu övertyga våra politiker också.
    Vi behöver snarast bygga 12 st nya kärnkraftreaktorer.
    {*}

  30. hillary2 skriver:

    torsten

    jag ska inte avslöja några hemligheter även om jag delvis vet vad man vill utveckla :-))

    problemet är faktiskt att Alliansen tror att marknaden löser alla problem
    däremot blir de mer och mer påverkade av socialdemokratiska idéer så
    till hösten kommer de med ett förslag om yrkeshögskola (sic!)
    de är verkliga ordkonstnärer
    snart ska våra barn gå i förhögskola, grundhögskola, yrkeshögskola och på universitet
    högskolorna vill de helst av allt slopa!

  31. Torsten skriver:

    hillary;)

    Jaha?

    {*}

  32. hillary2 skriver:

    torsten

    är ditt tecken ett janusansikte?

  33. Torsten skriver:

    hillary

    Nej!

    Vi är inne i Maj nu:)

  34. lombryssel skriver:

    Hillary, det verkar som du sitter inne med vad Saab och Volvo utvecklar, hoppas att de inte kör vidare på ”dead end” etanolspåret, utan satsar på el/hybrider. Kärnkraften är på frammarsch världen över och vi behöver snabbt som attan bygga nya reaktorer, annars kan vi inte använda dessa nya el/hybridbilar ekonomiskt.

  35. hillary2 skriver:

    lombryssel

    varför inte ”kombinationer”? bara en tanke – sitter inte inne med några detaljupplysningar

  36. Torsten skriver:

    lombryssel,

    SAAB har en prototyp som klarar av att köra på E100.

    Volvos nya V70 drar 1,15 l/mil.

    Jag håller med Dig om att det är ”dead end”. De stora biltillverkarna förstår det. Men GM låter SAAB leka lite.
    Det är definitivt inte bra för livsmedelskrisen i världen.

  37. Torsten skriver:

    Oj nu skrev jag fel. Det skall vara.

    Volvos nya V70 drar 1,45 l/mil.

  38. lombryssel skriver:

    Var nyligen ett par veckor i Sverige och blev mkt förvånad över hur dyr dieseln blivit. här är den ca 20 % billigare. Vi kör en 6 cyl 3.0 lit diesel Saab 9-5 som drar under 0.7 lit/mil på landsväg, kör en Polo i staden, som då drar 0.9 lit/mil bensin. Vad är E100? och varför drar V70 så mkt som 1.45 l/mil?

  39. hillary2 skriver:

    torsten och lombryssel

    vore det inte att stort miljölyft – mindre avgaser och buller – om busstrafik åtminstone kunde göra inbromsningar med hjälp av el?

    SAP arbetar hårt med såväl klimat- som miljöfrågor
    tyvärr kommer de goda idéerna att tjyvas av skatorna och göras till deras egna
    lombryssels idé med en samlingsregering är kanske inte så dum
    Alliansen förstår inte på egen hand vad som behövs göras :-))

  40. Torsten skriver:

    lombryssel

    Jag var kanske lite otydlig.
    Normalt går etanolbilarna på E85, vilket innebär 85%etanol och resten bensin.
    Motorerna är inte anpassade för E100 (100%etanol).
    Volvo V70 går alltså på E85.

    En ren dieselmotor har en betydligt större verkningsgrad. Därav den relativt mycket låga bränsleförbrukningen.

  41. Torsten skriver:

    hillary

    Som Du kanske vet så kör många statsbussar på metangas. Denna gas utvinns bland annat vid avloppsreningsverk. Där har vi ytterligare en stor potential kvar.

    Toyota och Lexus har bilar på marknaden som använder denna teknik med stor framgång. De är tyvärr lite för dyra ännu.

    SAP arbetar hårt…..

    hillary, det är sådana uttalanden som gör att det inte går att ta Dig på allvar.

    {*}

  42. Torsten skriver:

    Varför ser man inte stavfelen förrän man skickat kommentaren?

    stadsbussar

  43. Torsten skriver:

    Toyota och Lexus har bilar på marknaden som använder denna teknik med stor framgång. De är tyvärr lite för dyra ännu.

    Förtydligande: När man bromsar med dessa elhybrider alstras ny el.

  44. hillary2 skriver:

    Torsten

    så du tycker som jag att Alliansens miljöbilspremie var populistisk? :-)

  45. lombryssel skriver:

    Hillary,
    jag beundrar Finland som tagit sig ur tiden med Sovjet och tagit många svåra beslut, t.ex. kärnkraft, mest tack vare samlingsregeringar tror jag. Varför skulle inte Alliansen och SAP kunna regera tillsammans och med stor majoritet driva igenom alla de stora frågor vi säkert står inför. Då kan vi verka tillsammans i st. f. att idka krypskytte på varandra. Jag tror innerst inne att SAP står ganska nära Alliansen, men är för beroende av vänstern för att våga säga det rakt av.
    Ja, Torsten, dieseln är mkt mer energisnål, därför körs på kontinenten nära 90 % med diesel. Den lilla Polon 1.4 lit kör man inte långt med och absolut inte på motorvägarna där man kan bli manglad mellan två långtradare.

  46. fairymary skriver:

    hillary2!

    Min gamla ”käpphäst” att vi ska släppa fram de unga kreativa hjärnorna för att få ordning på energibalansen i världen verkar kompatibel med vad Du skriver

    ”socialdemokrater vill att fordonsindustrin ska få utrymme på högskolor och universitet för att med “tillämpad forskning” kunna ta fram nya motorer”

    Det är lite smärtsamt för oss till åren komna att acceptera att nytänkande behövs i världen ….åtminstone som jag förstår den………

  47. Torsten skriver:

    hillary,

    Jag ogillar miljöbilspremie på etanolbilar.

  48. lombryssel skriver:

    Torsten,
    jag tycker det är illavarslande att GM låter Saab fortsätta ”leka ” sig djupare ner i gropen, Bush försvarsminister Donald Rumsfeld brukade säga: ”if you are stuck in a pit, stop digging”.
    Saab har kommit med många bra nymodigheter, t.ex. turbomotorn redan på 70-talet.
    De borde använda sina grå celler till något nyttigt.

  49. hillary2 skriver:

    lombryssel

    de grå cellerna som har företräde är de som styr kvartalsrapporterna

    fairymary

    det sista man vill ha är politiskt styrd forskning ffa på de gamla universiteten och högskolorna men alla kan ju köpas för pengar så betalar staten + näringslivet för denna tillämpade forskning går det säkert ypperligt att få syssla med ”politisk forskning” :-))

  50. göteborgslullaren skriver:

    Tänk att en sån högt uppsatt politisk företrädare som hilary2 debatterar på en blogg som vilken vanlig mänska som helst. Det är verkligen roligt för oss vanliga att få känna den djupa politiska kunskapen som hon förmedlar inom sektorerna verkstadsindustri och skola/utbildning. Undrar om hon fått Marita Ulvskogs tillåtelse att avslöja vissa detaljer ur bilindustins djup, profetiorna om vad sossarna polittiska mptståndare tycker och tänker och agerar inför kommade höst och vinter är sensationella och måste komma från någon hemlig socialdemokratisk faktabank som bara är tillgänglig för ett fåtal.
    Tack hilary för alla fina inlägg som innehåller så mycket sprängstoff

  51. Torsten skriver:

    hillary

    ”de grå cellerna som har företräde är de som styr kvartalsrapporterna”.

    Tyvärr är det så. Eller, det måste vi lära oss att leva med.
    När det gäller bilar som går att köra med etanol, så beslutades att de skulle miljöklassas och följaktligen skulle dess kunder få en miljöpremie.
    Alltså, ett fel beslut som får till följd att fordonsindustrin genast hakar på för att ”förbättra kvartalsrapporten”.
    Min uppmaning till regeringen: Ta genast bort milöklassningen på etanolbilar.

  52. aljoark skriver:

    Till: ollemunter

    Jo jag är fullt medveten om Alla dessa bilder, men tyvärr har Bild inte lagt upp några nya färska bilder på ett himla bra tag. Lite trist tycker jag.

  53. aljoark skriver:

    Till: ollemunter

    Jo jag är fullt medveten om Alla dessa bilder, men tyvärr har Bildt* inte lagt upp några nya färska bilder på ett himla bra tag. Lite trist tycker jag.

    Skrev Bild istället för Bildt, passande…

  54. Torsten skriver:

    lombryssel

    Ja, GM samt hela fordonsindustrin borde satsa mera på ”riktiga” miljövänliga bilar.

    Bilar som drar mycket mindre bränsle. Därför vore det riktigare att vi premierade bränslesnåla bilar i stället för nu premiera törstiga etanolbilar.

    Jag håller inte riktigt med om att ”turbon” var så värst lyckad. Tror att den kom att dämpa utvecklingen mot effektivare motorer med större verkningsgrad. Turbon blev i stället en sorts genväg till motorer med högre effekt.

  55. turez skriver:

    Första gången jag läser att du äter. Trodde nästan att du inte hann med sånt ;)

  56. lindalovelace skriver:

    torsten,

    Du verkar kunna det här med bilar ordentligt och jag är därför glad att jag kör samma märke som du det känns tryggt ;-))

  57. Torsten skriver:

    linda

    Tack för förtroendet:)

    Kan avslöja att just nu håller min Merca på att poleras och lackförseglas.
    I morgon skiner den som en sol:)

  58. lindalovelace skriver:

    torsten

    Måste erkänna att jag inte vet vad ”lackförseglas” är men resultatet blir säkert jättesnyggt ;-))

  59. ollemunter skriver:

    Tyvärr, så händer det inte mycket när det gäller Dawit Isaak. Carl Bildt har inga tankar åt det hållet

    Men kommer ni ihåg Carl Bild? som även satte f

    http://carlbild.wordpress.com/

  60. ollemunter skriver:

    Carl Bild satte även fart på Carl Bildts blogg. Skapad av två SSU:are.

  61. Kachina skriver:

    Lackförsegla potensförstärkaren?

    turez

    Jag tror inte han äter. Han är så mager karln. Diplomater är ouppfostrade, låter inte maten tysta munnen utan pratar hela tiden och glömmer bort att äta. Här i Norrland håller vi käft när vi äter. Det fick vi lära oss redan innan vi börjat skolan.

  62. mrmhalland skriver:

    Kachina :
    Du måste vara mager… :-)

  63. Helena Palena skriver:

    Jag bor mitt i Sverige. Är nöjd med att vara på hemmaplan och fattar inte hur Bildt orkar flaxa och fara som han gör.

    För övrigt hade jag en kille här på gården förra sommaren – han var från Peru. Han kommer i sommar igen. Jag menar – hur många är det som har connection med en peruan….

    Jag tror jag ska komponera en ny drink i sommar: Lima Light!

  64. Torsten skriver:

    linda

    I lacken finns det mikroskopiska porer. I dessa porer bildas oxid som biter sig in i lacken. (Hoppas att ingen expert läser detta nu).
    Efter en lackförsegling (en form av hårdvax) blir lacken spegelblank. Och när man sedan behöver tvätta bilen så är det bara att praktisk taget spola bort smutsen.

    Kachina Du borde prova det på Scorpion:-))
    Förresten hur gick det med däckbytet på Mellangatan?

    mrmhalland,
    Den satt bra den:-))

  65. spanaren skriver:

    Helena Palena,

    Överraska din peruanske bekant med
    hans hemlands favoritdrink ”Pisco sour”.

    http://www.receptsajten.se/pisco-sour.html

  66. lombryssel skriver:

    Torsten
    jag har sedan länge haft TDI dieslar av olika märken och dessa motorer har alla haft hög verkningsgrad, kanske det är annat med bensinare.

  67. Kachina skriver:

    ”Kachina Du borde prova det på Scorpion:-))”

    Behövs inte. Vår Herre tvättar bilen åt mig.

  68. Torsten skriver:

    lombryssel

    Ja, en dieselmotor har högre verkningsgrad än en bensinmotor. Därav en lägre bränsleförbrukning.

    Kachina

    Regnar det inte in i Scorpion? Den kanske är lika gisten som båten :-))

  69. soli01 skriver:

    Torsten- tror du K… har en rutten-murken båt. Den är kanske gjord av” tjurve”.:-)

  70. Torsten skriver:

    soli,

    Har inte hört ordet ”tjurve” förut, men jag fattar :-))

    Och för att hålla på att köra en gammal rostig Scorpio, måste man kanske vara lite ”tjurve”;-))

  71. Josef Boberg skriver:

    GoodKvällst Torsten,

    Taaack för Din goa backfeed ovan avseende det här med den globala BankingLigan !

    Dina uttryckta meningar i övrigt ovan: ”Det där med att blanda olivolja i bensinen tror jag däremot man skall vara lite försiktig med. Om bensinförbrukningen sänks, så betyder det att verkningsgraden höjs och det kan medföra att motorn tar skada. Men har man en gammal Scorpio som Kachina, så gör det ju inte så mycket :-)” – slut citat.

    Hmmm… – Tja det är väl bara att konstatera att tro kan ”försätta berg” i vilken riktning som – samt att ”smaken är som baken – delad – om man så får säga.

    Dock – Ditt personliga förhållningssätt till det här med att det skulle kunna ”medföra att motorn tar skada” – genom att tillsätta en (1) cl olivolja Virgin per 10 liter bensin (= ca ett snapsglas olivolja Virgin per 50 liter bensin = en tusendel olivolja Virgin av vätskeinnehållet i bensintanken !) – för att få en bränslebesparing på ca 15 % – är helt OK för mig – därför att det är till 100 % Ditt eget bord = ej alls mitt bord – och ingen annans bord heller för den delen.

    Dock – personligen vet jag att det ej alls skadar motorn eller bensinsystemet som sådant – utan precis tvärt om.

    1. Olivolja Virgin lär vara den mest harmlösa ”förorening” i bensinen som det går att tänka sig – med tanke på att det är en biologisk = essentiell olja som smörjer både bränslesystemet som sådant – såväl som själva förbränningkammarens väggar, kolvarna och kolvringarna. Den tidigare tillsatsen av bly som smörjmedel finns ju ej längre i bensinen – och har ju ej ersatts med något annat lika effektivt – såvitt jag känner till den saken.

    2. Vid förbränning av denna bensin-olivolje-blanding (1/1000) så blir det ingenting som kan mätas som miljöstörande i avgaserna – eller som skulle medföra att t ex katalysatorn påverkas negativt. Däremot det rakt motsatta ! Nämligen att katalysatorn åldras väsentlig långsammare = fungerar effektivare under flera års längre tid – samt att den invändiga rosten i avgassystemet – som normalt kräver byte av avgasSystemsdelar efter vissa mils körning – förlängs av inblandningen med olivolja med uppåt ca 10 000 mil körning.

    Detta har jag själv konstaterat – efter ca fem (5) års körning med en äldre Nissan Micra med katalysator i slutet på 90-talet och början på 2000-talet + därföre körning med en äldre Opel Kadett (hade ingen katalysator) under ca åtta (8) år = tillsammans ca 13 år.

    Dock – på den tidens bilar fanns det inga färddatorer – så jag kom då aldrig på att min bensinförbrukning på min äldre Micra + Opeln – var relativt sett 15 % under vad det borde ha varit. Dock – sedan 2003 har jag kört nyare Micror med färddatorer. Den förra körde jag i fem (5) år utan att spetsa med olivolja Virgin. Den senaste började jag köra för ca 3 månader sedan – och kom för ca en (1) månad sedan på att ”spetsa” med en cl olivolja Virgin per 10 l bensin (1/1000).

    Döm av min förvåning när färddatorn började visa 0,55 l/mil istället för 0,64 l/mil = minus ca 15 %. Först trodde jag att det blivit fel på färddatorn. Men sen har jag kollat antal liter tankat – emot antal körda mil – och konstaterat att färddatorn är OK. Så – vad skall tro – tycker Du ?

    3. Så en av förklaringarna till den här oväntade minskningen av bensinförbrukningen kan ju helt enkelt vara bättre smörjning av motorn och bränslesystemet = mindre friktionsförluster. En annan förklaring kan var något nanotekniskt http://sv.wikipedia.org/wiki/Nanoteknik Vilketdera det är har jag egentligen ej en susning om – och det är helt OK för mig – därför att vinsten per år sett – handlar om tusenlappar + att miljövinsten är betydande + att drifttiden för motor och framförallt avgassystemet förlängs (Kadetten funkade ca 30 000 mil utan något enda motormankemang).

    För andra kan ju det här att ej säkert veta var vinsten finns att söka i sak – vara ett problem. Men det ju till 100 % deras eget bord = ej alls mitt bord – och ingen enda annans bord heller för delen.

    4. Jag är sjöingenjör och har yrkesmässigt haft att jobba med förbränningsmotorer – både till sjöss och till lands under ca 10 år. I min utbildning – såväl som mina yrkeserfarenheter av förbränningsMotordrift under ca 10 år – såväl som mina gjorda erfarenheter med ”olivolja i tanken” på mina egna bilar under ca 13 år – finns ingenting som ger stöd för det Du säger: ”Om bensinförbrukningen sänks, så betyder det att verkningsgraden höjs och det kan medföra att motorn tar skada”.

    5. Personligen är jag åt hållet helt säker på att moderna datorstyrda direktinsprutade bensin- och dieselmotorer – är betydligt mera tåliga för effektivare bränsle – än vad KaChinas gamla Scorpio är. Men KaChina kan också simma lugnt – ifall han doserar 1/1000-del olivolja Virgin i bensinen – för det har jag testat på liknande bilar under ca 13 år – och då funnit att det ger bilen en längre livstid, faktiskt…

    Tja – vad mera att säga om den här saken ?

    Ha det… :-) /önskar olivolje-vännen Josef – snart sovAnde under den NaturLiktVisa = Intelligenta björken om nätterna

  72. ollemunter skriver:

    Helena!
    Lima Light finns redan.

  73. ollemunter skriver:

    När man skriver på Bildts blogg får man vara uppe längre, om man ska gå efter hans tid.

  74. Josef Boberg skriver:

    :-) :-) :-)

  75. lindalovelace skriver:

    torsten,

    Tack – nu har jag fått ”lite lackkunskap”!

    Vill också passa på och ge dig en eloge för att du tidigare idag inte gav pseudonymen
    ”Vi Socialdemokrater vill …….” ;-) chans till en enda poäng. Hon verkade (som vanligt) mer och mer vilse och frågan kommer väl upp om hon platsar som medpassagerare genom Europa. Då får vi väl köra på undanskymda småvägar …… :-)

  76. Kachina skriver:

    Josef

    Jag brukar spetsa med en skvätt 2T-Olja. Scorpion är en insprutare eftersom Fååårrrrden alltid varit föregångare.

    Jag har kört en Ford lätt lastbil (potatisodlingen) på motorolja, sågkedjeolja, hydrualolja i oljetråget. Likaså en gammal Volvo som jag även körde på vatten. Jag trodde den skulle klara 2 mil utan att jag fyllde varken olja eller vatten. Det gjorde den inte.

    Gamla bilar tål nästan vad som helst. I ungdomen körde jag en Chrysler på tio liter Esso Extra och femtio liter fotogen. Det gick bra, bara den lilla haken att i uppförsbackar lämnade den en ogenomtränglig rökridå som fyllde hela vägen. Fördel var att man aldrig hade kö bakom sig.

    Jag har ”lagat” glappande styrsnäckor genom att på vintern smälta smör och fylla på. Jag har bussat om framvagnar genom att fylla en fettspruta med plastic padding och spruta in. Det gällde bara att sitta och snurra på raten tills det härdat.

    Jag har precis sett att frugan har en flaska Virgin olivolja i skafferiet. Det kommer att hamna några cl i Scorpions tank. Helt ofarligt, duger även till Mercedes, eller skall jag säga att den är i stort behov av Virgin Olivolja. (Men fyll inte vatten i oljetråget)

  77. Josef Boberg skriver:

    Taaack – KaChina – för Din supergoa backfeed !

    GooodNatt… :-) /önskar sömniga Dialog-vännen Josef ( Jag har varit på buggkurs tidigare ikväll !)

  78. hillary2 skriver:

    lindalovelace

    det vore kul att se om du och torsten kunde samåka i EN bil då kachina och jag är inte intresserade av att bli era troféer
    ni kan säkert få plats även med era äkta hälfter i denna enda bil och säkert kommer ni på vägen att finna ett familjerum på något litet trevligt vandrarhem – ett rum med två våningssängar vars bäddar har uråldriga skumgummiknöliga kuddar ;-)
    och en närbelägen tupp väcker i ottan (dvs ruskigt tidigt) så att ni inte missar den viktiga bilkörningen
    glöm inte att ta många bilder som ni sen publicerar på nätet tillsammans med en liten resedagbok

  79. rkarlssson skriver:

    har nu bott i Lima i 1 år och 4 månader .
    har öppnat mitt företag , men någon hjälp av konsulat gick ej att få.
    Så hur kan calle bildt hjälpa oss utlands svenskar ???
    Kanske du har tid till att komma och dricka en öl någon kväll när du ändå är här .
    min e-mail är rkarlssson@hotmail.com
    hälsningar Robin

  80. fairymary skriver:

    Josef!

    Synd att det är långt mellan våra björkar, Jag behöver friska upp mina bugg-kunskaper ….får nog tåla mig till sommarens logdanser.

  81. Torsten skriver:

    Josef,

    Det är absolut inte så att jag vill döma ut Din ”uppfinning”. Du har med all säkerhet större erfarenhet på området än jag.
    Jag tycker bara att det är konstigt att om man kan öka verkningsgraden så drastiskt, att inte bilproducenterna rekommenderar detta. Det är ju trots allt sån väldig fokus på bränsleförbrukning. Och lagkraven på bränslesnålare bilar hårdnar allt mer.

    PS. Buggkursen verkar trevlig. Går den på björkgolv:)

  82. Torsten skriver:

    Ja Kachina,

    Din F O R D gör verkligen själ för det gamla talesättet:

    Fodrar Ordentliga Reparationer Dagligen;)

    Usch, det var dålig l-)

  83. Kachina skriver:

    Torsten

    Hur kan du tro att någon som är etablerad i vedertagna normer ens skulle komma på tanken med olivolja?

    Det krävdes en ”knäppskalle”, en lite udda person inte intagen i det etablerade för att komma på relativitetsteorin. Olivolja är naturligt, därför onaturligt för de som är låsta inom mekanikens lagar.

    Här kommer att laddas med olivolja, inte för besparingen (kör lite, sparar lite) utan för att motorn skall må bra.

  84. Kachina skriver:

    Fåårrrden fanns innan Mercedes ens var påtänkt. Efter -95 är Mercedes inte längre en BIL, utan vilket plåtskrot som helst.

  85. Torsten skriver:

    Kachina,

    Jag har aldrig tänkt mig Josef som knäppskalle.

    Av oss tre kanske han är längst i från det epitetet ;-)

  86. Torsten skriver:

    Kachina,

    Titta och njut;)

  87. Kachina skriver:

    Uj, uj, uj,…….oligarkbil. Som gjord för en panzerfaust. Torstens Himmelsfärdsdag sammanfaller med första maj i det kommande kapitalistiska riket.

    Kort sagt, du drar till dig blickar troligtvis för att du vill tala om för de som inte redan vet, att du ÄR någonting. Du drar också till dig oönskad uppmärksamhet i ett samhälle där klyftan ökar och alltfler söker olika väga till utkomst/inkomst.

    Du skulle ha köpt den där Scorpion för 5 000. Det är inte för sent ännu. Det finns gott om Scorpio -90 till salu.

  88. göteborgslullaren skriver:

    Vilken fin bil en sån ska jag också ha en dag säger jag som är optimist men pessimister som fackföreningskvinnan och båtsmannen tittar bara avundsjukt på Mercan och undrar föraktfullt hur ägaren kunnat fuska till sig så mycket pengar att fick råd med den. Sån är skillnanden mellan avundsjuka sossar och framåtsträvande nytänkare som jag.

  89. göteborgslullaren skriver:

    Dom här SOCIALDEMOKRATISKA PRAKTPAMPEXEMPLAREN kör BMV och den ene har varit kommunalråd och den andre HSBdirektör men nu åker dom säkert in i kurran.
    Läs om kanske Sveriges största sosseskandal på det kommunala planet.

    http://sydsvenskan.se/system/topicRoot/HSB-aff_ren/

  90. Kachina skriver:

    lullaren

    Under de år jag var miljonär, hade jag förstånd att köra en några år gammal sossecontainer och klä mig i trasiga jeans. Jag är inte alls avundsjuk. Jag har aldrig haft behov av att hävda mig genom synliga materiella föremål. En bil är en bil, en båt är en båt. Upplevelsen, vid havets strand av när naturen tar paus och tiden står stilla, ändras inte av om jag befinner mig i en yacht, snipa eller kanot.

  91. göteborgslullaren skriver:

    Ett litet smakprov ur sosseskandalen kommer här

    Förutom att tillförsäkra sig en tjänstebil i miljonklassen, generösa avgångvederlag och pensionsförsäkringar lyckades Hansson under sina 15 år i bostadsbolaget höja sin lön med 100 000 kronor i månaden – från 40 000 till 140 000.
    Det är en genomsnittlig årsökningstakt på gott och väl 6 500 kronor.
    De strejkande sjuksköterskornas krav, 1 700 kronor i månaden i två år, framstår plötsligt som höjden av anspråkslöshet.

  92. Torsten skriver:

    göteborgslullaren,

    ”I de lungnaste vatten går dom fulaste fiskarna”.

    Fast det där vattnet ser ut att vara väldigt grumligt.

  93. Helena Palena skriver:

    Spanaren – jasså är det här nationaldrinken i Peru. Kan undra vad Pisco Capel Especial kan vara. Är det spriten det – för annars blir det ju en hälsodryck. Undra om man kan byta ut det mot lite hembränt?

    Ingredienser:
    1 st Cocktailglas.
    4 cl Pisco Capel Especial
    2.2 cl Citron
    1 tsk Sockerlag
    1 msk Äggvita

    Gör så här:
    Drinken skall mixas och silas upp i ett glas med sockerkant.

  94. Helena Palena skriver:

    Undar jag om inte Josef B är bäst här av alla på Bildts chat! Han går till och med på buggkurs!

  95. Helena Palena skriver:

    Olle Munter – menar inte du Lime Light?

  96. Kachina skriver:

    lullaren, Tosten

    Ursäkta om jag tar er ur drömmen. Det är Riksbyggen som är sossestyrt, HSB är så borgerligt som något kan vara. Där ser man vad borgarna kan sko sig.

  97. soli01 skriver:

    Kachina – när blev HSB ”borgerligt” – vi ska hålla oss till vad det är, har alltid varit” vänstersidan”.

  98. Torsten skriver:

    Kachina,

    Hur förklarar Du detta?

    HSB är anslutet till arbetarrörelsens studieförbund ABF.

  99. göteborgslullaren skriver:

    kachina

    Nu är du ujte och cyklar ordentligt för både Riksbyggen och HSB är sossestyrda objekt och Per Albin Hansson spelade en stor roll när HSB byggdes upp vilket du kan kolla på HSBs hemsida. Vidare är den huvudkorrupte i denna härva Larry Andow före detta socialdemokratiskt kommunalråd i Lund.
    Ibland snac kar du mycket skit Båtsman

  100. soli01 skriver:

    Torsten -”inflätningen” när det gäller HSB, Riksbyggen, facket, OK, Konsum mm är ett utstuderat sätt att helt dominera makten om man också samtidigt styr landet. Svågerpolitiken var utbredd tillika, så visst är det bra om det kan skiftas ibland!
    Inte lätt att rubba på så en så stabil struktur.

  101. Torsten skriver:

    soli,

    Nej det är minsann inte lätt. Kanske som ”tjurve” ;-)

  102. soli01 skriver:

    Torsten – ”tjurve” användbart – svårbearbetat.:-)

  103. Kachina skriver:

    I rest my case, när det gäller HSB, men jag är inte säker på att ni har rätt till alla delar.

    ”tjurved” heter det, eller ”tjurvén” på gammelbondska. Nej, jag är inte så lätt att arbeta med, lika envis som tjurved.

  104. lindalovelace skriver:

    Jag noterar att vår egen lille gubbe uppe i norr gjort ett ordentligt ”dubbelfel” denna förmiddag – att inte känna till HSB:s intima band med det Socialdemokratiska partiet
    måste man säga är anmärkningsvärt!

  105. Kachina skriver:

    Linda

    Ja, det är anmärkningsvärt.

  106. bestofmankind skriver:

    Linda,

    Ursäkta mig med mina frågor, jag är expert på ambassader men inte bostäder.

    Menar du att topp chefer på HSB har kravet på sig att vara en socialdemokrat för att få anställning?

    Just asking…

  107. lindalovelace skriver:

    bestofmankind 10:12

    Inget officiellt krav men på något konstigt sätt (obs ironi) verkar det underlätta när man skall göra karriär inom HSB. Precis som inom t. ex. Riksbyggen, KF, Hyresgästföreningen mfl. (precis som soli01 tidigare påpekat).
    Du känner väl till ”kopplingen Göran Persson/HSB – Han Som Bestämmer

  108. lindalovelace skriver:

    Kachina

    Fint att du tycker det är anmärkningsvärt, det hedrar dig!

    Noterar även att du numera även blivit benämnd Båtsman, det är väl ett positivt namn att bli tilldelad när man kämpar på med sin gamla kogg, eller hur?!
    Jag tycker det passar dig som handsken :-)

  109. bestofmankind skriver:

    Linda,

    Ditt svar betyder att du inte är säker om topp cheferna på HSB som nämdes i ovan artikel är socialdemokrater.

    Tills dess att båda har uttalat sig, och att jag får läsa deras version, har jag inga ytterligare kommentarer.

    Tack för ditt ärliga svar!

  110. lindalovelace skriver:

    bestofmankind 10:30

    Snälla du, jag har själv bott i Lund under den tid Larry Andow var kommunalråd där. Att han representerar Socialdemokraterna torde stå utom all tvivel.

  111. soli01 skriver:

    Kachina -det heter ”tjurve” – ”lite överallt” och det används i Jämtland bl a där jag bott tidigare under många år. I övrigt gäller ”tjurven.:-) Vi kan ha rätt båda två beroende på ort.:-)

  112. tnsexton skriver:

    Tjurvé
    Obestämnd form
    ”Ha je na tjurvé?”
    Tjurvén
    Bestämd form
    N dan tjurvén ä farli vrång te å hôgge..”

  113. lindalovelace skriver:

    Här kommer exempel på ett civiliserat språk som omväxling :-))
    Nedanstående kan med fördel sägas då och då till vår vän från Byske

    ”du ei ett riktet ålahoe du”
    eller (om han är riktigt oregerlig, t. ex. betr. HSB)
    ”darr ble han allt långflabbad”

  114. Torsten skriver:

    linda

    :-D

    Ett gott skratt förlänger livet.

    I Småland säger bonden: ”Han är som en gris i ett hål”.
    Kanske roligare om man sett hur en gris bökar;-)

  115. bestofmankind skriver:

    linda 10:39

    Hörsägen.

    Vill bara tala om att mitt stjärntecken är:
    http://www.ditthoroskop.nu/se/tecken_vagen.htm

    Jag väntar på deras version först.

  116. Josef Boberg skriver:

    GooodDag Torsten och KaChina – och alla andra med för den delen,

    Taaack för Er goa backfeed – och åt hållet inlägg i Dialogens form ovan !

    Lite klargörande om det här med en (1) cl olivolja Virgin till 10 l bensin (= ca ett snapsglas per 50 l bensin) som ger en bränslebesparing på ca 15 %.

    1. Råolja är en LevAnde = essentiell produkt när den kommer upp ur marken. Sen processas den till en 100 % syntetisk produkt i raffinaderierna. Jag vet – för jag har jobbat yrkesmässigt med sådant i ca 5 år.

    2. När Wi dricker ett ”dåligt” vatten (t ex tappar ett glas vatten ur kökskranen – utan att först spola någotsånär rent under ca 5 minuter – så mår Wi sämre av det – än om Wi dricker ett NaturLikt = essentiellt = Intelligent källvatten direkt ifrån en källa i NaturRen – eller först spolar systemet ca 5 minuter. M a o så tappar ALLT som är processat på det ena eller det andra sättet någonting = LevAnde LivsEnergi = den essentiella delen av det som NaturLiktVist ALLTID finns i av människohand orört i NaturRens flora och fauna mm. Vad jag menar med detta finns det mera om på
    http://video.google.com/videoplay?docid=1598503208400404583

    3. Det finns KnäppSkallar som VET att homeopat-medicinering verkligen funkar – och ej alls så sällan när ALLA andra möjligheter till bot för en sjuka har prövats – och befunnits ej ge någon bot.

    Varför ?

    Tja – därom tvistar de av MaktEliten utbildade skolmedicinarna – såväl som ej alls så få inom alternativmedicinen. Dock – personligen VET jag att wåra fysiska kroppar är mycket mycket mera fantastiska – än vad Wi någonsin ens kan drömma om i wår vildaste fantasi. Så – det finns en ännu ej vetenskapligt klarlagd funktion i wåra kroppar – som gör att Wi ej alls behöver tratta i oss stora mängder av ett ämne/substans – som Wi mer eller mindre vet ger bot för en viss åkomma.

    Ej alls så sällan så får ju den vanliga skolmedicineringen – med relativt sett mycket mycket för stora doser av det ena och det andra som botemedel – den rakt motsatta effekten, tyvärr tyvärr… Wi kanske i bästa fall botar en åkomma – men skaffar oss biverknings-åkommor som ej alls så sällan är än värre + att ej alls så få numera är skolmedicin”knarkare” = beroende av skolmediciner av olika slag, tyvärr tyvärr…

    Wåra fysiska kroppar är bokstavligt talat ”petrokemiska” fabriker för alla grundämnen – såväl som för alla tänkbara kombinationer av dessa grundämnen till ämnesmolekyler av alla de slag som tänkas kan.

    Så – ifall Wi t ex behöver ”bensin” – som bot för något – vad det nu skulle kunna vara – så ger Wi kroppen koden = den kemiska formeln för bensin – genom en homoepatisk utspädning av bensin i t ex vanlig alkohol eller vanligt vatten. Ifall det nu är så att wår intellektuella diagnos för boten med bensin är korrekt – så börjar då wår NaturLiktVisa = Intelligenta kroppar att per omgående själva producera behövlig mängd bensin – utifrån den kemiformel som bensin har i den homoepatiskt utspädda bensinen Wi har inmundigat.

    Ifall wår intellektuella diagnos är fel – så väljer helt enkelt wår kropp bort den tillförda pyttemängden bensin = den far ut i avloppen i flytande eller fast form – och kroppen skadas överhuvudtaget ej alls av den pyttelilla mängden bensin i det Wi har druckit.

    4. Vad jag med detta vill säga är att olivolja Virgin är kallpressad = det är en LevAnde = essentiell produkt. Det kan faktiskt vara så att ifall ej enbart friktionsminskningen i motorn mm – räcker för att förklara varför bränsleförbrukningen minskar med ca 15 % med en inblandning av en (1) cl olivolja Virgin per 10 l bensin = 1/1000-del = ca ett snapsglas olivolja Virgin per 50 l bensin – så kan det måhända ”nanotekniskt” förklaras med att den LevAnde = den essentiella olivoljan Virgin påverkar den till 100 % syntetiska bensinen så – att även bensinen blir mera LevAnde = essentiell – och därmed förbränns mera energieffektivt – vad vet jag.

    5. Torstens uttryckta meningar ovan: ”Josef, – Det är absolut inte så att jag vill döma ut Din “uppfinning”. Du har med all säkerhet större erfarenhet på området än jag. Jag tycker bara att det är konstigt att om man kan öka verkningsgraden så drastiskt, att inte bilproducenterna rekommenderar detta. Det är ju trots allt sån väldig fokus på bränsleförbrukning. Och lagkraven på bränslesnålare bilar hårdnar allt mer.” – slut citat.

    Tja – det förvånar mig en hel del att Du har en sådan ”konstig” uppfattning om biltillverkarna, faktiskt… Men måhända har Du tillfälligt glömt bort att den globala MaktElitPyramiden = den globala BankinLigan – som ju numera i stort sett i ALLT mer eller mindre styr hela världen ekonomiskt = politiskt. Olja är energi = övergripande helt styrd av den globala BankingLigan – i vart fall i mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett. Biltillverkning = energiförbrukning = övergripande helt styrd av den globala BankingLigan osv.

    Vad jag med detta vill säga är: ”Ifall – mot all min förmodan/förväntan – väldigt många skulle börja med att spetsa bensinen/dieseloljan med olivolja Virgin – och därmed väl synligt för den globala BankingLigan – bensin- och dieselförbrukningen till väldigt många vägfordon skulle minska med ca 15 % – vad skulle då hända ? Applåder ifrån den globala BankingLigan eller direkt synliga motåtgärder ?”

    Hmmm… – intressant frågeställning, faktiskt… Mitt personliga utgångstips blir nog att den globala BankingLigan då skulle se till att bensin- och dieseloljepriserna – p g a just detta – skulle höjas med väsentligt mera än 15 %, troligast… M a o så skulle ju då den globala BankingLigan tjäna än mera slantar på att sälja mindre bensin och diesel. Win-win i kubik för den globala BankingLigan i pengar sett – kan ju sägas om det – och Wi av vanligt folk får nog nöja oss med att vara glada för att det är bra för miljön, troligast…

    Dock – osvuret är ju alltid bäst, faktiskt… Måhända har tillräckligt många av oss av vanligt folk (= väsentligt flera än 80 % av MedMänniskorna i världen) därföre kommit på något knep – för att ”knäcka” den globala BankingLigan med, förhoppningsvis… I så fall kan ju det här med olivolja Virgin – som ”homoepatmedicin” i tanken – bli en win-win-lösning för alla oss av vanligt folk, faktiskt… + även för den globala BankingLigan som sådan – fast i lite mindre skala, troligast… Men faen vet om den globala BankingLigan har så mycket sunt Förnuft = BondFörstånd kvar – i sina i o f s fantastiska biologiska ElektroKemiska HjärnDatorRäkneMaskiner (intellekt) – att dom kan räkna ut det ?

    6. KaChinas uttryckta meningar ovan: ”Torsten – Hur kan du tro att någon som är etablerad i vedertagna normer ens skulle komma på tanken med olivolja ? Det krävdes en “knäppskalle”, en lite udda person inte intagen i det etablerade – för att komma på relativitetsteorin. Olivolja är naturligt, därför onaturligt för de som är låsta inom mekanikens lagar. Här kommer att laddas med olivolja, inte för besparingen (kör lite, sparar lite) utan för att motorn skall må bra” – slut citat.

    Personligen hoppas jag att Du med det att ser mig som en gnutta åt hållet ”KnäppSkallig” = KnäppGökig = ByFånig. Det finns en hel del sådana i wår historia – som har banbrytande har fått mänskligheten att kollektivt dramatiskt ändra sitt förhållningssätt till sig själva och varandra som MedMänniskor – såväl som rent vetenskapligt inom många många områden – och då ej minst tekniskt.

    Ett exempel på KnäppGökar – apropå att Carl Bildt flyger en hel del. I flygets barndom uppstod utmattningsbrott i vingarnas infästningar emot flygkroppen. Det var ju ej alls så praktiskt – för det innebar att flygplanen bokstavligt talat tappade vingarna efter ett visst antal flygtimmar. Det var ju ej alls så häftigt, kanske… :-) Expertspecialisterna på hållfasthet gjorde stabilare och stabilare infästningar – men problemet med utmattningsbrotten kvarstod oförändrat. I det här krisläget samlades alla expertspecialister på flygplanshållfasthet till ett krismöte – för att om möjligt för gott lösa det här tekniska problemet.

    En av expertspecialisterna gick till toaletten under en mötespaus – och kom där i samspråk med städaren. Han omnämnde problemet med utmattningsbrotten av flygplansvingarna för städaren. Dom hette ju städare på den tiden – men numera kallas dom väl för lokalvårdare eller till och med för sanitetstekniker – ifall Josef har rätt för sig. Städaren sa då: ”Jamen det har jag lösningen på !” – ”Vaaa faen säger Du !” – sa då expertspecialisten. ”Tja – sa då städaren – skithuspapper går ju nästan ALDRIG av där perforeringen finns – utan som Princip ALLTID vid sidan om. Så borra lite hål i vingarna där utmattningsbrotten kommer – så löser det sig nog med utmattningsbrotten skall Du se.”

    Expertspecialisten tyckte inledningsvis O-NaturLiktoVist att det här var helt kokko – men kunde ändå ej släppa idén som sådan helt – enär flygplanstillverkarna då hade ett verkligt akut problem att lösa – ifall flyget skulle få en framtid. Så han berättade senare vad städaren hade berättat – för de andra expertspecialisterna. Enär dom ej kunde komma på något hållbart för egen del – så beslöt dom i slutändan av mötet att ändå pröva städarens idé. Den idén höll – och tack vare det så kan Wi i dags dato flyga utan att tappa vingarna. Så städaren som knäppgök = byfåne på det här med hållfasthet på flygplansvingar – var ju ej alls så tokig – eller ?

    Några andra exempel på människor = Homo Sapiens som på sin tid etiketterades av sina MedMänniskor som knäppgökar = byfånar är; Buddha, Jesus, Muhammed, Columbus, Darwin, Gandhi, Mandela, Tesla, Ingvar Kamprad och många många flera. Apropå Gandhi så lär han på sin tid i Indien ha sagt åt hållet så här: ”First they ignore you, then they laugh at you, then they attack you, then…you win !” En hel del av åt hållet både kloka och Förnuftiga – för att ej säga en god del åt hållet verkligt Intelligenta ord av Gandhi i Indien, kanske…

    7. Torstens uttryckta meningar ovan därefter: ”Kachina, – Jag har aldrig tänkt mig Josef som knäppskalle. Av oss tre kanske han är längst i från det epitetet ;-)” – slut citat.

    Hmmm… – Torsten – undrar om Du tänkte ”rätt” i den kommentaren ? Personligen tycker jag titeln ”knäppskalle” är en väldigt väldigt ”fin” titulering, faktiskt…

    Ha det… :-) /önskar BankingLiga-vännen Josef

  117. Josef Boberg skriver:

    PS1. Om den globala BankingLigan på
    http://www.heising.dk/content.asp?Id=258

  118. Josef Boberg skriver:

    PS2. Om homoepat-medicinering på
    http://en.wikipedia.org/wiki/Homeopathy DS.

  119. lindalovelace skriver:

    Torsten

    ___,,,^..^,,,___

    dvs inte du utan vår Båtsman

  120. lindalovelace skriver:

    bestofmankind 11:34

    Du ska ALLTID lita på uppgifter från en Tvilling ;-)

    http://www.ditthoroskop.nu/se/tecken_tvillingarna.htm

  121. Torsten skriver:

    bestofmankind,

    Och skyttar är i allmänhet mycket pålitliga, generösa och trevliga personer.

    http://www.ditthoroskop.nu/se/tecken_skytten.htm

  122. soli01 skriver:

    Torsten – här har du en stor- skytt.:-) Vi verkar ha fina egenskaper.:-)

  123. Torsten skriver:

    Ja soli,

    En Norrlänsk skytt och en Småländsk skytt med Västgötsk påbrå.

    Vem kan slå den kombination :-l

  124. Torsten skriver:

    Josef,

    Du har ju alltid propagerat för Dialogen.

    Nu har Du ju totalt ”pratat sönder” mig :-s

  125. Kachina skriver:

    Skryt ni om era stjärntecken, men Fiskarna förändrar världen.

  126. Torsten skriver:

    Kachina,

    Mycket träffande;-)

    http://www.ditthoroskop.nu/se/tecken_fiskarna.htm

  127. mrmhalland skriver:

    Fiskarna är snart utrotade sa de på nyheterna idag :-)

    Här sitter en halländsk skytt !

  128. bestofmankind skriver:

    Jättekul att veta Era egenskaper. :-)

    Nu vet jag Era svagheter också. ;-)

  129. Kachina skriver:

    Vi får ta den där typen av karaktärsdrag med en nypa salt. Många fler faktorer skall vägas in. Det är en konst få behärskar eftersom stjärntecknen i första hand är ett andligt verktyg och den fysiska personligheten kan avvika mycket från själens egenskaper.

  130. soli01 skriver:

    Kachina – kan inte tala mot dina väl valda ord.:-) (1:13)

  131. Torsten skriver:

    Kachina,

    Hal som en ål (fisk) ;-)

  132. mrmhalland skriver:

    Hugger som en haj :-)

  133. göteborgslullaren skriver:

    Ibland pigg som en mört

  134. Torsten skriver:

    Lurar i vassen ;-)

  135. bestofmankind skriver:

    Kachina,

    Uppfattat!

    ”Girls (läs jag) just want to have fun” :-)

  136. göteborgslullaren skriver:

    Fiska i grumligt vatten
    (gammalt ordstäv från fackföreningsrörelsen)

  137. mrmhalland skriver:

    Packad som en sill (när apparaten fungerar) :-)

  138. Kachina skriver:

    :-))))

  139. soli01 skriver:

    Sillen blir still när ”tanken” läcker.:-

  140. stig2entreprenoren skriver:

    Helena mfl
    Lima Light finns redan.
    Det finns i Dalälven i stor mängd och är mer hälsosamt än era andra påhitt!

  141. Torsten skriver:

    ”Jag vet att vi människor och fiskarna kan leva i fred med varandra”.

    George W. Bush

  142. mrmhalland skriver:

    Det där måste han ha sagt innan denna bloggen startade :-)

  143. Torsten skriver:

    Man kan väl säga att nu har Kachina fått sina fiskar varma:-)

  144. mrmhalland skriver:

    Ja…nu är han rökt (som en böckling)

  145. lindalovelace skriver:

    Fiskar och gäster stinker efter tre dagar.

  146. Torsten skriver:

    Jag fick napp, men fisken (Kachina) kunde inte hålla masken.

  147. mrmhalland skriver:

    Kachina verkar ta det på rätt sätt (hoppas det…..)
    Eller är han trött efter att ha simmat motströms hela dagen ? :-)

  148. lindalovelace skriver:

    mrmhalland

    Vår lille Båtsman har haft ständig motgång i livet sedan den dag Georg Soros förändrade hans liv ;-))

  149. mrmhalland skriver:

    Han är alltid välkommen till Laxarnas stad, Laholm.
    Han skulle trivas som fisken i vattnet.

  150. lindalovelace skriver:

    Är det inte så, ärligt talat, att Laholms största fördel är att staden ligger nära Halmstad.
    Och att man nästan måste ta sig till Mellbystrand för att kunna stiga på/av ett tåg.

    :-))

  151. mrmhalland skriver:

    lindalovelace :

    Jag är uppvuxen i Halmstad (Tylösand) så det är ju svårt att förneka :-)
    Fast Laholm är en mysig liten kommun med fantastisk natur och mycket strand och skog.
    Själv bor jag nära havet och tar en promenad på stranden med hunden när jag är hemma (pendlar till Malmö).
    Tågstationen ligger vid ett industriområde nära centrum…d.v.s halvvägs till Mellbystrand, men fortfarande inte mer än en kvarts promenad till centrum.

  152. Kachina skriver:

    Fiskar stinker efter tre dagar. Borgare stinker alltid. :-)

  153. lindalovelace skriver:

    mrmhalland

    Allvarligt talat har jag en riktigt positiv bild av det lilla av Laholm jag upplevt – jag har varit där på ”Sommarrevy” i Stadsparken och det var jättetrevligt och mysigt. Minns också att vi promenerade i de gamla kvarteren kring Stora Torget och åt god mat på en trevlig restaurang (som jag glömt namnet på).
    Och som varandes sommarhallänning kan du räkna med kraftig hallandssupport om du skulle behöva!

  154. lindalovelace skriver:

    Båtsman (4:32)

    ”Borgare stinker alltid”.
    Du menar säkert att du känner en doft av den fina världen :-))

  155. hillary2 skriver:

    Vill du fottera dig med den rika världen som du säger dig tillhöra får du nog bege dig till Torekov istället för till Laholm :-))

  156. tnsexton skriver:

    En doft av den fina världen?
    Nja, snarare av något FISförnämt…

  157. hillary2 skriver:

    frottera skulle det vara
    glöm inte badrocken och badet på Morgonbryggan – ruskigt tidigt det också..

  158. lindalovelace skriver:

    Tänk att troende socialister och fackföreningsmänniskor alltid ska ha förutfattade meningar om folk.
    Dela in i olika läger etc – vilket positivt liv ni måste ha hemma på kammaren!

  159. tnsexton skriver:

    Nej, man har inte ett positivt liv hemma på kammaren. Man har ett positiv. När man vevar på det kommer samma gnälliga visa om och om igen.

  160. mrmhalland skriver:

    Ja, det var väldigt.
    Man behöver inte vara särskilt rik för att bo där jag gör….
    Man blir rik på naturupplevelser…

  161. Torsten skriver:

    Hörni tjejer,

    Jag riktigt längtar efter trippen till Italien.
    Men Linda hur gör vi med Båtsman?
    Inte kan Du ha honom inne i Mercan om han luktar fisk;-)

  162. mrmhalland skriver:

    Missa bara inte underbara Båstad mellan Laholm och Torekov !

  163. mrmhalland skriver:

    Torsten….

    Det är väl inga problem att torka av lädersäten ?? :-)

  164. lindalovelace skriver:

    torsten

    Utmärkt luftkonditionering klarar det mesta.
    Problemet är nog i stället Hillary – hon är sur för att vi inte ännu bokat in något studiebesök på någon tysk fackförening (inom området ”grekisk fastighetsförvaltning”), så hon vill inte åka med.
    Otacksamt, för det är ju för hennes och Båtsmans skull som vi bjuder på resan :-))

  165. mrmhalland skriver:

    Tar man vägen till båstad via Skummeslövsstrand passerar man dessuto hemmeslövsstrand med sin fantastiskt fina herrgård (som jag tror är internatskola numera)

  166. Torsten skriver:

    mrmhalland,

    Det går väl. Bara han tvättat fenorna så han inte klabbar för mycket;-)

  167. hillary2 skriver:

    lindalovelace

    snälla använd badrock på Morgonbryggan
    vill du vara extra tjusig ska du ha en liten frottéhanduk om nacken
    och har du tur kan du få se mig där…
    omfångsrik röd baddräkt stlk XXXXXL med tillhörande tung rödrandig Pellevävarerock :-))

  168. bestofmankind skriver:

    :-))))

  169. mrmhalland skriver:

    Ojdå Hillary….
    BYT BADRÄKT !

    Är den röd och i den storleken stoppar du all sjöfart mellan Sverige och Danmark.
    Får jag föreslå en blå ? :-)

  170. Torsten skriver:

    hillary,

    Oj vilken madonna!! Men Du får plats i Mercan:)

    Behöver kanske längre armar:-)))

    {*}

  171. tnsexton skriver:

    Men snälla nån. Med den volymen på paxen kommer man inte långt med den kokainsläde Torsten flashade med nyss.
    Får jag rekommendera en gammal utkörd 600 från Freys. Rymlig, klassig utan att chikanera Hillary m fl, och dessutom en diesel….

  172. mrmhalland skriver:

    Nja…jag tror att Hillary överdriver sin storhet lite :-)

    Visserligen är det ofta blå himel, men ändå skugga i Torekov, men det kan kanske ha med berget att göra.
    Inte ens Hillary kan dra skugga över en hel bygd :-) (eller blog)

  173. lindalovelace skriver:

    hillary2

    Än en gång – jag är sommarhallänning, ej sommarskåning, så jag kommer tyvärr ej att kunna träffa dig i Torekov (trots din utmärkta beskrivning).
    Men några mil norrut, på en härligt vidsträckt sandstrand kan du finna mig, dock ej iklädd av dig beskriven chic mundering, utan jag håller mig strikt till min stil.
    Du förstår, enhetlighet är mitt signum:
    Svarta kallmanglade sidenlakan
    Svart lackglänsande Mercedes
    Den lilla svarta (för kvällsbruk)
    Svart bikini
    Svart arbetskraft (i mitt eget Tusculum)
    Svarta arvoden (på min arbetsplats)
    Black is Black (på en CD med Los Bravos)
    Och slutligen NOIR på Rouletten

  174. tnsexton skriver:

    Frågan är då om det rör sig om Svarta Änkan, som äter upp männen efter…
    eller om det är Svarta Schagga från Avignon. Där är det snarare männen som…

  175. lindalovelace skriver:

    tsexton

    Passerade faktiskt Avignon när vi bilade ner till Barcelona före påsk. Det lilla stoppet i Avignon gav mersmak ;-))

  176. hillary2 skriver:

    lindalovelace

    jag saknar bilringar (trots min stora kroppshydda) med tillhörande fordon – så jag har ingen möjlighet att söka upp dig
    du kan skatta dig lycklig :-))
    men vad säger strandvakterna om kallmanglade svarta sidenlakan på stranden?
    är stranden ett tillhåll för plebejer?

  177. Kachina skriver:

    lindalove

    I din svarta beskrivning av dig själv saknas en del rekvisita innan du kan bli fullvärdig medlem i Alliansen, nämligen

    Bockfot
    Spetsiga öron
    Horn i pannan
    Eldgaffel

    Det är inte så mycket. Du är nära målet. Meddela oss när inträdesceremonin hålls.

  178. bestofmankind skriver:

    Seinfield (amerikansk komikern) blir arbetslös Kachina. :-)

  179. mrmhalland skriver:

    lindalovelace :

    Du glömde en lätt värmd svart renault till kaffet :-)

  180. tnsexton skriver:

    Lindas beskrivning stämmer ganska väl på två kända figurer.
    Joakim v Ankas vedersakare Magika de Hex och hustrun i familjen Adams.
    Magika kan tyckas vara osannolik eftersom hon bekämpar en kapitalist, men å andra sidan gör hon det för sin egen snöda vinnings skull, så helt diskvalificerad är hon inte.

    Mrs Adams är visserligen helsvart med en avmätt sjuk humor och hon har en klockarkärlek för uncle Fester som kan liknas vid Lindas för Båtsman, men nej; hon skulle aldrig sätta sig i en Mercedes.

    Resonemanget faller på att trots allt det svarta, är Linda inte svart i själen. Det är bara blå…

  181. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… :-) :-) :-) – Intelligens = bl a Humor, faktiskt…

    Apropå Halmstad och Laholm – så är det ju så att Halmstad är en förort till Laholm !

    Laholm är ju världens centrum, faktiskt… – i vart fall för mig som bor strax utanför själva världsCentrumStaden Laholm.

    Ha det… :-) /önskar Laholms-vännen Josef

  182. lindalovelace skriver:

    hillary2

    Plebejer på stranden? Naturligtvis inte, enbart ädla patricier så långt ögat når. Så du skulle också känna dig välkommen ………… ;-))
    Men är det så att du inte vill förflytta dig så långt kanske vi kan kompromissa och äta en bit mat på Margretetorps Gästgiveri.

  183. hillary2 skriver:

    lindalovelace

    tack för erbjudandet men nej tack
    har dåliga erfarenheter från sådana inviter
    eftersom du erbjudit dig att vara min PV vill jag ställa dig en fråga:
    vad bör en kvinna göra för att visa att hon inte är intresserad av en karl INNAN han börjar bli besvärlig?
    det är inget lyxproblem för den som är utsatt…

  184. lindalovelace skriver:

    hillary2 7:05

    Nu tror jag allt du försöker driva ordentligt med mig – är övertygad om att du är kapabel att avvisa varje form av levande väsen om så skulle vara nödvändigt, Så bitsk som du kan vara, kan nog få vilken karlslok som helst att lägga benen på ryggen och springa därifrån med halade segel :-))

  185. hillary2 skriver:

    lindalovelace

    visst kan jag det men jag skulle inte vilja behöva avvisa oönskade friare – jag vill att de ska förstå att jag inte är intresserad tidigare
    läste just ett SMS om ett möte gällande kvinnofrid i äldrevården
    bör kanske skaffa en t-shirt där det står – ej ledig- tills jag hamnar där och kanske är oförmögen att försvara mig

    jag menar allvar
    män och kvinnor kan inte verbalt kommunicera om attraktion/nonattraktion i tid
    jag trodde att du som verkar så påhittig skulle kunna tipsa mig
    mitt senaste problem hade jag så sent som igår..

%d bloggare gillar detta: