Den svenska modellen

Internationella media tycks nu fyllas av mer eller mindre beundrande beskrivningar av den svenska modellen.

Ämnet är det sätt vi hanterade den finansiella och ekonomiska krisen i början av 1990-talet, och då inte minst dess effekter i banksystemet.

Från Business Week över Wall Street Journal till USA Today har detta beskrivits som en framgångssaga som det finns all anledning att lära av .

Nu senast är det BBC World Service som beskriver saken med tyngdpunkt på riksbankens agerande.

Tidigare har det ofta varit antingen friskolereformen eller pensionsreformen från vad som hände dessa år i början av 1990-talet som lyfts fram som internationella föredömen.

Nu är det hanteringen av finanskrisen.

För oss som var mitt uppe i turbulensen då såg allt inte så enkelt ut. Det var en rätt dramastisk och turbulent tid.

Attt viktiga delar av det vi då gjorde nu internationellt ses som en modell värd att följa känns inte minst mot den bakgrunden tillfredsställande att konstatera.

167 Responses to Den svenska modellen

  1. knightone skriver:

    Jo har märkt ett nyfunnet intresse pga gällande finansoro.

    Svenskar som är oinsatta kan även läsa:


    S tar på sig ansvar för 90-talskrisen
    Socialdemokraterna gör avbön.

    I ett dokument som offentliggörs nästa vecka skriver finansdepartementet att 90-talets ekonomiska kris var den dåvarande s-regeringens fel – inte de borgerligas.

    Förre finansministern Kjell-Olof Feldt välkomnar rapporten.

    – Den är efterlängtad även om det hade varit bra om analysen kommit tio år tidigare, säger han till Aftonbladets nätupplaga.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17078.ab

  2. Kachina skriver:

    De flesta vet väl att det var sossarnas införande av Thatcherismen som ORSAKADE bank-krisen. Det jag brukar kritisera är hur borgarna HANTERADE krisen. Du Carl Bildt kan ju glädjas åt att tunga utländska bedömare har en annan åsikt.

    Sedan får vi försöka bedöma hur objektiv den bedömningen är, men det är klart att om vi jämför min åsikt med deras kompetens, väger jag ganska lätt.

    Om vi sedan granskar valuta-krisen och Riksbankens agerande, vet vi alltför lite om både orsak och verkan av ett annat agerande. Orsaken vet vi alldeles för lite om. Jag har svårt att tro att George Soros var ensam aktör. Enligt min ringa bedömning måste det ha funnits kollaboratörer inom finansvärlden, i Sverige.

  3. Torsten skriver:

    Kachina,

    Din ringa bedömning är nog inte så tokig.
    Men genom att chockhöja räntan, stängde Riksbanken effektivt dörren för dessa ”kollaboratörer”.

  4. lindalovelace skriver:

    Mister K

    Du verkar ha vaknat på rätt sida idag. Glädjande efter vissa utbrott igår :-)
    Man ritar kors i taket faktiskt, för för första gången någonsin sedan jag började följa denna blogg säger du ord som ( 7:36) ”…… men det är klart att om vi jämför min åsikt med deras kompetens, väger jag ganska lätt”.
    Enda synliga spåret av din ofta förekommande dimsyn är att du, som vanligt, försöker smutskasta den utomordentliga Maggie Thatcher – kvinnan som krossade den kommunistinspirerade gruvfackledaren Arthur Scargill och därmed räddade Jolly England från att bli något av en sovjetisk vasallstat.
    Fortsätt nu på den inslagna vägen – jag har sagt det tidigare, en dag står vi enade på samma sida!

  5. Kachina skriver:

    Thatcher var på väg att ”kastas åt korparna”, men räddades i sista stund av Falklandskriget, att i krig sluter folk upp bakom sittande regering.

    Jag är socialist (inte sosse, inte kommunist) i mitt innersta väsen. Jag menar att flödet i ekorrhjulet skall fördelas,kanske inte rättvist, men så jämnt som möjligt. Jag ställer aldrig upp på att stigmatisera utsatta människor. Så tyvärr, vi kommer aldrig att stå på samma sida, om inte du ändrar dig.

  6. hillary2 skriver:

    den svenska modellen är ett begrepp som beskriver socialdemokratisk politik men det är typiskt av en moderat att försöka stjäla och förvanska ett positivt begrepp från sina politiska motståndare

    i samma fula anda har moderater ändrat namn på olika arbetsmarknadspolitiska åtgärder som redan fanns tidigare

    bedrägligt minst sagt och illa att Bildt på detta sätt uttrycker sig lika ohederligt som Littorin och Schlingmann

    den som inte redan vet vad den svenska modellen betyder kan lätt ta reda på det

  7. lindalovelace skriver:

    Kachina

    Ok, jag ger mig för stunden eftersom du uttalar dig om ”flödet i ekorrhjulet”.
    Eftersom du har en professionell kunskap/upplevelse betr. ekorrars känsloliv och tankar vill jag inte kämpa mot övermakten :-)

  8. hillary2 skriver:

    forts.

    för att inte tala om påhittet med det nya arbetarpartiet —-

    ulven försöker klä sig i fårakläder

  9. lindalovelace skriver:

    En som vanligt klockren analys av Hillary.
    Inte ens den gudabenådade Berit Andnor kunde ha uttryckt sig bättre.

  10. hillary2 skriver:

    Sveriges Riksbank är en klippa

    Pagrotsky hade rätt ifråga om euron och han följde inte någon partipiska eller kompromissade med sitt samvete

    heder åt honom

  11. hillary2 skriver:

    lindalovelace

    analytisk förmåga saknar du tyvärr själv
    nyss hävdade du att Dalai L. inte vill ha OS-bojkott – när blev han representant för Sverige?

  12. Kachina skriver:

    Linda

    Du springer i samma ekorrhjul, jagar svansen på den närmast före dig. Har du inte insett det?

  13. soli01 skriver:

    hillary2 – nog tycker jag, att vi bör ställa upp på vad denne man – DL – säger – det är ingen vem som helst som uttrycker detta. Vi är säkert många som delar hans uppfattning!

  14. knightone skriver:

    hitlary2, det måste vara trist för dig att inte socialdemokraterna har makten nu när man ser andra socialistiska skithål som Venezuela och Kuba ta plats i skamhörnan av internationella nyheter i stället för (S)verige.

    Det var f.ö roligt att se mini-Davos som de nordiska länderna hade i veckan.

    5 länder och endast en av dom socialistisk. Stackars ensamma oljebaronen…

  15. hillary2 skriver:

    soli01

    vi har åsiktsfrihet
    jag protesterade mot mr lovelaces argumentationsteknik som jag finner vara bedrövlig

  16. lindalovelace skriver:

    Hillary

    Du säger ”när blev han representant för Sverige?” (ang. Dalai Lams uttalande att han EJ stöder en OS- bojkott).

    Kära lilla Hillary, vi lever i ett globalt samhälle, inte instängda i en dykarklocka skapad av svensk fackföreningsmaffia.
    Dags att vakna upp!

  17. soli01 skriver:

    hillary2 – ok. Tänkte på (8:27) Kan ha missat något.:-)

  18. hillary2 skriver:

    knightone

    samma eländiga argumentattionsteknik
    socialdemokratin är en utbredd företeelse i Norden oavsett vilka som just nu sitter vid rodret
    att jämföra svensk socialdemokrati med regimer i länder som Venezuela och Kuba vars utveckling i mångt och mycket ruinerats av USA är i mina ögon löjeväckande

  19. lindalovelace skriver:

    Mister K

    Jag håller mig till mina hundar, inte till ekorrar :-)

  20. hillary2 skriver:

    lindalovelace

    vi ska med andra ord sluta tänka och handla själva???

  21. lindalovelace skriver:

    knighone

    I Hillarys tårfyllda ögon (och ett antal andra sötnosar) är USA upphov till allt ont samt deras innevånare mer korkade än en ekorre.
    Att landet i överlägsen stil toppar t. ex. Nobelprislistan, OS- medaljskörd mm mm får inte dessa fanatiker, typ Hillary, att ens reflektera övedr att byta åsikt. Så går det till när ett pampstyrt parti övertar den enskildes rätt till att tänka självständigt.

  22. hillary2 skriver:

    lindalovelace

    du klarar dig inte ur din fadäs på detta sätt
    du bör tycka vad du vill men du bör inte uppmana människor att sluta tänka själva – i din globala värld har ju redan DL gjort detta åt oss
    snacka om fackligt toppstyre och så förorda ett annat :-)))

    ditt vurmande för eliten – Nobelpristagare och OS-vinnare visar vilken människosyn du har – andra människor ska prestera maximalt för att du ska bli nöjd med dem och känna dig lyckad – du har en ”arbetsgivarsyn” som i grunden är en exploatering av andra människors förmågor

  23. smalanningen skriver:

    Kan vi inte reda ut det här med USA en gång för alla? Är så trött på att läsa samma gamla tugg om och om igen.

    Många inklusive mig avskyr USA:s utrikespolitik (för att inte tala om Guantanamo) de senaste åren. Man så här är det: Det är ett oerhört mångfacetterat land, innehållande många oerhört duktiga och kunniga människor. Jag hatar bilden vi får USA via våra tabloider Aftonbladet/Expressen där endast resultatet av Bushs enfald och Hollywoods misär visas upp. Tyvärr verkar det leda många in i ett regelrätt och helt obefogat hat.

    Socialdemokratin så. På gräsrotsnivå är rösterna ofta extremt hatiska medan man ser att ju högre upp man kommer så har man plötsligt en förmåga att fokusera på själva sakfrågorna. Jag antar – utan att förringa någon – att det har med utbildning och insikt att göra. USA har satt många svenskar i arbete även under socialdemokratiska regeringar, då det är vår största exportkund. Den amerikanska ”for the people”-kulturen är oerhört uppskattad i Sverige av gemene man.

    Vi svenskar har trots en i mitt tycke nästan löjlig dubbelmoral ett gott anseende, och ses i USA som rättframma och duktiga – om än lite naiva. Och i mitt tycke är det en klockren beskrivning av svensken.

  24. hillary2 skriver:

    smalanningen

    vore tacksam om du inte projicerade Ditt påstådda hat mot Aftonbladets/Expressens rapportering från USA på bloggkommentarerna här
    var har du hittat ”USA-hat” i bloggkommentarerna?
    har du tänkt på att hatet kan finnas i din hjärna?

  25. knightone skriver:

    National Socialism i all dess former bör bekämpas.

    Man kan börje med Toblerona Stalin och hennes maktgalna förtryckargäng.

  26. lombryssel skriver:

    9.08. Håller med dig om detta svenska USA hat, ofta av människor som aldrig varit i USA och som inte känner de vanliga människorna. Jag har jobbat i USA och i Europa med Amerikanare i 30 år och ärligare människor, kompisar, ”call a spade a spade”, tuffa, raka som man kan lita på. Tacka du att inte Saddam är kvar och att USA informerar oss med sin ”intelligence” om terroristattacker som planeras. Tro inte på allt som skrivs i AB eller STV. Vi kan jämföra med press och TV här i Europa och SVT är lika röd som under Sossarna.
    Så får Carl och Wibble äntligen det beröm de förtjänar för att ha rett upp situationen efter Sossarnas katastrofala politik från Palme 1975, efter alla devalveringar, inflation på ca 10 % och bostadslån till 17 % ränta. Kjell Olof Feldt var den första av S som insåg detta men han blev inte trodd och avgick. Har diskuterat detta med många sossar som tror blint på SAP’s misinformation, troligen dåligt utbildade som sjunger samma som toppen, som inte kan förstå orsak och verkan.
    Aliansen behöver mer än 4 år att rätta till bidrags (fusk) ekonomin. Alliansen bör fortsätta med arbetslinjen, det ”Nya arbetarpartiet” (surt! Hillary, men S är bidragspartiet) med skattesänkningar för låg-och medelinkomster. Max marginalskatt måste sedan gradvis ner från 57 % till ca 20 % som i UK och Irland (Irland nu topp i EU’s BNP liga) så att det lönar sig att jobba mer. Ulvskog tycker att det är att slösa med ”hennes” pengar, säger allt om S mentalitet.

  27. Kachina skriver:

    ”National Socialism i all dess former bör bekämpas.”

    Då får vi börja med IDU, CIA och Bush-klanen, som har direkta kopplingar dit.

  28. bestofmankind skriver:

    Den svenska modellen – den levande epoken – är ett Socialdemokratiskt kännetecken känt utomlands, särskilt i u-länder.

    Lika känd som att ABBA och Björn Borg är svenskar.

    Alliansen har inte ens börja bygga något som kännetecknar dem…förutom att ha ett business vinstgenererande syfte.

  29. soli01 skriver:

    lombryssel – kan det inte lika gärna kallas för ”Röstboskapspartiet”?
    Ligger mycket fakta i det du tar upp här, men det är svårt för vissa att smälta :-)

  30. hillary2 skriver:

    lombryssel

    eftersom du tilltalade mig
    SAP kallas ett bidragsparti av Allianskramare
    SAP är för mig ett fördelningsparti
    Ulvskog har f.ö.inte alls sagt så som du påstår men det är väl ett uttryck för din eländiga retorik
    banker hade/har stort ansvar för när spekulationsekonomi uppstår genom osunda krediter
    många svenska varv gick t.ex. i graven efter det att japaner började sälja fartyg på räntefri kredit i 12 år vilket skapade ohållbara spekulativa affärer

    pengar är makt och båda två behöver fördelas av rättviseskäl, för att skapa en hållbar social och ekonomisk utveckling och för att minska risken för missbruk

  31. lindalovelace skriver:

    Tänk att inte ens vetenskapligt dokumenterat materiel biter på vissa fanatiker, typ ekorrsvansen inkl. dess huvudman.
    Kanske kallas detta politisk skolning inom det före detta statsbärande partiet?
    Denne märklige Mister K har ju alltsedan denna bloggs tillkomst otaliga gånger hävdat att ”upprepas en fras tillräckligt många så gånger fastnar den”. Om man sedan lägger fram sanningen eller ej, spelar tydligen ingen som helst roll – detta råd följs helt logiskt ;-) av hans, i svansen hängande, disciplar.

  32. bestofmankind skriver:

    Fair play finns tydligen inte i Allians anhängares vokabulär.

    Men vi som vet vad det innebär får väl ha tålamod till sådana -icke fair play – kommentarer.

    Making waves/ gör vågar varje gång dem ger bort sig!

  33. hillary2 skriver:

    det är inte alla som betraktar alla typer ekonomiska undersökningar som
    vetenskap
    man accepterar stora bortfall som aldrig skulle godkännas inom andra dicipliner och man spekulerar för mycket helt enkelt

    men att bonusar inte ger bättre resultat säger det sunda förnuftet
    har man redan god privatekonomi är troligtvis pengar som morot inte så lockande
    besitter man dessutom en topposition så förväntas man väl redan utföra topprestationer och det förväntas också av många, många löntagare – med betydligt lägre löner

  34. bestofmankind skriver:

    vågar skall naturligtvis vara…vågor

  35. lombryssel skriver:

    Finanskrisen 1990, BBC News, Sweden’s credit crunch lessons.
    Huspriserna hade kraschat, ”kronan out of control”, arbetslöshet och konkurser steg snabbt.
    Enligt Riksbankens Lars Heikensten, senare chef:
    Råder nu USA’s Federal Service, Bernancke för att rädda sig ur krisen:
    1. snabba åtgärder av RB att ge likvid till alla bankerna som behövde, alla 4 stora hjälptes utom Handelsbanken, som klarade sig utan hjälp.
    2. Alla dåliga lån (eller assets) måste identifieras, ”all bad news out quickly”
    3. Aktieägarna tjänade inget på denna statens hjälp med $ 11 bn, men staten fick snabbt in pengarna genom att ekonomin kom på fötter.
    Detta erkänns alltså nu av AB, sedan 1990 av Kjell-Olof Feldt, men vad säger SAP? Fortfarande Carls fel och fel åtgärder? ”come on” försök släppa ideologin för en gångs skull.

  36. Kachina skriver:

    Linda

    Det finns bevis FÖR connection IDU, CIA, Bush-klanen och nationalsocialismen.

    Bush-klanens förnekande är inget bevis.

  37. mrmhalland skriver:

    Ja, det måste kännas skönt att få uprättelse efter nästan 20 år.
    Alla minns vi ju hur tongångarna gick då, med skrik om misstroende, vanskötsel av ekonomin, okunskap och allt annat.
    Detta fick man som arv efter många års bidragspolitik, experiment med vansinniga löntagarfonder och fantastiskt väl avlönade generaldirektörer och diverse lydiga småpovar.
    Så blev det val och alla missnöjda Svenskar som inte förstod vad den borgliga regeringen faktiskt skapat röstade åter fram det baktunga röda maktväldet.
    Återigen hamnade vi i en aldrig sinande bidragskarusell, åter kunde vi läsa om konstiga chefsutnämningar med fantastiska avtal.
    Jag hoppas innerligt att regeringen hinner överbrygga de katastrofer som skapats de senaste 10-15 åren innan konjunkturen sviktar igen.

  38. lindalovelace skriver:

    Mister K

    För det första har jag aldrig varit någon direkt förespråkare för Bush.
    För det andra har du ”hänvisat” till dina famösa ”bevis” tidigare vid ett flertal gånger,
    dina ”länkbevis” härstammade då från de svenska marxistleninisterna.
    Är det samma bevis du talar om fortfarande? Finns denna sekt fortfarande vid liv?
    På vilka vetenskapliga grunder vilar din källforskning?

    PS Nu får du hjälpa ”svansen”, ser du inte att de är i sjönöd? DS

  39. hillary2 skriver:

    lombryssel

    Carl Bildt agerade för sent när han äntligen lät den svenska kronan ”flyta”
    därigenom rann många många miljarder ut ur stadskassan om jag inte missminner mig och mina minnen kommer från massmediala uppgifter på den tiden

    du kanske själv borde släppa din felsökande antisosseideologi och inse att spekulationsekonomien kom till stånd tack vare vårt bankväsende
    samma sak i USA där kreditgivning varit för frikostig

    jag hävdar också fortfarande att Sveriges Riksbank är en klippa och att Pagrotsky hade rätt om euron

  40. soli01 skriver:

    hillary2 – var kan man läsa om ditt påstående att CB agerade för sent? Verkar vila på lösan grund – tidningarna? Bäst att invänta rapporten nu.

  41. hillary2 skriver:

    Alliansen har dragit stora växlar på bidragsfusk vilket SAP startade med att utreda långt innan Alliansen kom till makten.
    Alliansens framtagna siffror var kraftigt överdrivna. Justerad siffra är 20 miljarder/år
    Skattefusket beräknas till 130 miljarder/år och Alliansen har inte vidtagit en enda åtgärd för att bekämpa detta fusk
    varför?

  42. hillary2 skriver:

    soli01

    det är möjligt att min information är felaktig – jag misstänker det – det var förmodligen riksbankchefen som skulle låta kronan flyta

  43. lombryssel skriver:

    ”Eländiga retorik”, när argumenten tryter ”höj rösten”.
    Skall alltså SAP fega ut och inte våga att erkänna att Carl och Wibble löste krisen snabbt och effektivt, (för sent enl experten Hillary), ekonomin repade sig. etc.
    Apropå Ulvskog: Alliansens planer på fortsatt säkning av skatten för låg – och medelinkomsttagare är ”att slarva bort skattesummor” citat exakt återgivet. Dvs skall skatten höjas för låginkomsttagare? Är 20,000 kr/mån redan höginkomsttagare?
    Lena Mellin: ”beprövat knep att fånga röster gm att sänka skatten”. Knep? Lura folket?
    Östros: mer utbildning, utbildning, utbildning !!! mer förvaring utanför arbetsmarknaden ???
    Enastående av Toblerona-ligan.

  44. rabarbervin skriver:

    Yuck….. alla dessa negativa nyheter trycker ju ner mänskligheten i skoskaften….
    Läs denna eminenta sida med världsnyheter som endast är POSITIVA!
    Känns faktiskt märkligt att bli matad med endast positiva nyheter eftersom vi inte är vana med det…

    http://www.worldpositivenews.com

  45. Kachina skriver:

    soli01

    Om jag minns rätt, gjordes en atack mot det engelska pundet samtidigt. De lät valutan flyta samma dag, med minimala skador.

    Sverige försvarde kronan i en vecka. Det kostade oss 700 Miljarder.

    Jag tror att det är den svenska finansmodellen utländska ”prostituerade journalister” berömmer. Valutakrisen är inget att skryta över. Dessutom anser jag inte att finanskrisen löstes på ett bra sätt. ökat r¨ntegap i tre-fyra år hade gjort krisen osynlig. Vad jag förstår är det så USA försöker lösa problemet.

  46. smalanningen skriver:

    hillary2: Jag vore tacksam om du inte var så inköd på vad som är politiskt korrekt eller inte för en SAP-anhängare och istället diskuterade sakfrågorna… men jag kan inte välja och inte du heller :-)

    Inget USA-hat? Nej visst, tjenare.

  47. bertil87 skriver:

    Den finansiella krisen 1992 på grund av låst penningvärde drabbade såväl Finland, som Italien, England och Sverige. Finland och Italien var först ut att släppa valutan fri. Därnäst följde England. I Sverige kämpade Bengt Dennis, som chef för Riksbanken, i det längsta, livligt stödd av oppositionsledaren Ingvar Karlsson för att bibehålla det fasta penningvärdet. Till slut lyckades dock Carl Bildt övertyga dessa herrar inklusive riksdagen, och stödd av Kjell-Olof Feldt, att släppa kronan fri – även i Sverige.

    Under tiden hade George Soros genom att köpa upp dessa låsta valutor lyckats tjäna ca 5 miljarder kronor. Tydligen kan även en ”klippa” som Riksbanken emellanåt spela med fel kort.

  48. fairymary skriver:

    rabarbervin!

    Tusen tack! Äntligen!

  49. lombryssel skriver:

    Kachina 07.36 Ja mycket ska man höra…. Thatcher inspirerade Palme’s oansvariga politik ??? med devalveringar, enorma lönepåslag, inflation, bostadsvärden som drevs upp, räntor på 17 % (jag hade ett sådant bostadslån) överbelånade bostäder kraschade som i USA subprime. Thatcher sanerade UK’s ekonomi, körd i botten av Labour, strejker, Scargill igen, och Sossarna i Sverige skall ta på sig ansvaret och sluta skylla på f-n och hans mormor.

  50. Torsten skriver:

    Tack Bertil,

    För ett tydligt klarläggande.
    Nu satte väl ekorren med sin lilla svans en nöt i halsen:-))

  51. mrmhalland skriver:

    lombryssel :

    Ja…det känns konstigt att höra NÅGON försvara Svensk (socialistisk) ekonomisk politik de senaste 30-40 åren.
    Det jag kan tycka ha varit vettigt är de ansträngningar som har gjorts att miska statsskulden och i viss mån lyckats, men, det förtogs ju av de enorma bidragsutgifter Sverige drog på sig och som vi lever med än idag.

  52. fairymary skriver:

    Tips för alla oss som vill spara på skattebetalarnas pengar.

    Enorma summor läggs ut på läkemedel, som inte används av olika skäl.

  53. mrmhalland skriver:

    fairymary :

    >Enorma summor läggs ut på läkemedel, som inte används av olika skäl.

    Ja…när sedan hållbarheten har gått ut skickar vi dem som bistånd till ”fattiga” länder.
    Men…vad beror det på ?
    Skriver läkare ut preparat till folk som inte behöver dem ?

  54. fairymary skriver:

    Mängder av läkemedel destrueras via apoteken.

    Det finns ett begrepp ”compliance” som innebär att patienten förväntas lyda läkarens ordination. Om konsultationen inte varit så lyckad, om patienten inte övertygats om nödvändigheten av läkemdlet är det lätt att endera strunta i medicinen eller sluta när oväntade biverkningar uppstår.

    Patient-läkarrelationen bygger på förtroende och i dagens ofta ”löpande band”-betonade sjukvård blir det svårt att etablera detta förtroende.

  55. Kachina skriver:

    ”Kachina 07.36 Ja mycket ska man höra…. Thatcher inspirerade Palme’s oansvariga politik ???”

    Hur är det med läsförståelsen bland Allians-nötterna?

    Jag har aldrig nämnt Palme i samband med Thatcher. Jag har tydligt beskrivit INGVAR KARLSSONS kovändning hösten -86, och införandet av en exakt kopia av Thatchers skattereform i en femårsplan. Försök smälta och minnas det.

    Hur är det med sifferminnet hos Allians-nötterna?

    När vi gick in i finanskrisen hade vi en statsskuld på 600 miljarder.

    När vi gick ut ur valutakrisen, samma år, hade vi en statsskuld på 1 700Miljarder.

    Du säger att Soros tog 5 Miljarder, vem tog då resterande 1 095 Miljarder?

    Kolla statsskulden månad för månad -92

  56. Kachina skriver:

    mrmhalland, torsten, lombryssel

    Den enda ekonomi som lyckats skapa mycket hög välfärd, jamnt fördelad i samhället, är den socialistiska blandekonomin.

    Försök inte påstå annat. Det är tämligen dumt av er att inte erkänna fakta. Hur har de Skandinaviska länderna legat i välståndsligan genom åren?

    NI är totalt blinda, och inte lite dumma, i ert socialist-hat.

  57. karrman skriver:

    Man ska dock hålla i minnet att kostnaderna att städa upp efter finanskrisen var enorma.

    Kenneth Rogoff skrev nyligen en uppsats där han räknar upp ett antal katastroffall av
    finansiella kriser:

    ”The fiscal costs of cleaning up after banking crises can be enormous. The fiscal cleanup from Sweden’s 1991 crisis was 6 percent of GDP and Norway’s 1987 crisis was 8 percent. Spain’s post-1977 cleanup cost over 16 percent of GDP. Estimates for Japan’s bill vary widely, with many in excess of 20 percent of GDP.” s.4 not 1.

    Is the 2007 US Sub-Prime Financial Crisis So Different?

    Jag är inte mannen som kan svara på om det fanns en mindre kostsam lösning på den svenska finanskrisen. Vad slutnotan för den amerikanska finanskrisen kommer att hamna på är för tidigt att uttala sig om. USA kan mycket väl vara ett nytt katastroffall.
    Fastighetsbubblan – mätt som husprisernas uppgång – var större än i USA än i de fem katastroffallen som Rogoff nämner. Vi får se hur det går.

    Den intressantare frågan är hur man kan minimera risken för att katastrofala finanskriser inträffar. Som riksbankschef Stefan Ingves nyligen påpekade:
    ”…regelverket för att hantera probleminstitut har stora brister”. Man har inte infört ett regelverk i Sverige som minimerar risken för att vi får katastrofala finanskriser.
    Vi får se om finansdepartementet under Borg lyckas åstadkomma detta.
    Det vore ett mycket viktigt beslut.

  58. lombryssel skriver:

    Kachina 7.36. Jag citerar ”sossarna införde Thatcherismen” klart? ”Nån dj…la ordning måste det väl vara” känt citat av en annan röd, Lars Werner. Om det var Palme eller Carlsson är ju irrelevant och de förde inte Thatchers politik. Eftersom Sossarna hade kört ekonomin i botten 1975-1990, är det väl klart att de också var ansvariga för de ekonomiska konsekvenserna, dvs att statsskulden ökade enormt.

  59. mrmhalland skriver:

    Kachina :

    >Den enda ekonomi som lyckats skapa mycket hög välfärd, jamnt fördelad i samhället, är den socialistiska blandekonomin.

    Det är sant, men man gjorde det med lånade pengar, inte med en ekonomisk politik som gick ut på att få inkomster till staten.
    Man beskattade höginkomsttagare till 80-104 % (sent 60, 70, 80-tal)vilket självklart ledde till utflyttning av företag och arbetstillfällen.
    Kvar blev ett arbetslöst och bidragsberoende folk.
    Detta var den tidens ”Svenska modell” som ni nu så stolt refererar till.
    Folkhemstanken misslyckades och till och med sossarna förstod att marknadsekonomi var enda lösningen – projektet hade misslyckats, men…tanken var god.

  60. Kachina skriver:

    Fastighetsbubblan finns egentligen inte. Den är en egenskapad psykos. Fastigheter stiger och sjunker i värde. Om man sätter fastigheten i konkurs i lågkonjunktur, på grund av att den teoretiskt är överbelånad, fastän den betalar sina räntor och amorteringar utan anmärkningar. Det var massor av friska företag som stöp på de grunderna under bankkrisen.

    Klippare kunde köpa företag till 30% av värdet. Spelade inte banken någon roll, skattebetalarna stod ju för mellanskillnaden.

    Är det detta du kallar ”städ-kostnader”.

    Många åkerier är värdelösa på vintern och är högt värderade på sommaren. Kanske skall vi börja med halvårskonkurser och låta skattebetalarna ta kostnaderna?

    Nej, låt oss sluta tala om och glömma finanskrisen. Carl Bildt sade sig ha den mest kompetenta regering någonsin. Teoretisk kanske det var så, men han var omgiven av en flock dåliga rådgivare, det är helt klart.

  61. karrman skriver:

    Kachina

    Finner det lönlöst att argumentera med dig.
    Du är en ideologisk styrd besserwisser som tror att du vet allt.
    Vill inte lära sig något nytt.

    Kommentarsdelen på bloggen liknar mest ett ”vuxendagis”.

  62. geneve2 skriver:

    mrmhalland 5:38

    Mycket bra formulerat. Precis så var det.

  63. Kachina skriver:

    lombryssel

    Sträng lånade 500 Miljarder 1975, för att bygga ut den offentliga sektorn. När Carl Bildt tog över var statsskulden 600 Miljarder. Med de summorna kan man inte påstå att vi levde på lånade pengar. Vi hade tillgångar som vida översteg lånet.

    Jag kan bara konstatera, herrar blindbockar:

    INGEN ANNAN ÄN SOCIALISMENS BLANDEKONOMI HAR LYCKATS SKAPA MYCKET HÖG VÄLFÄRD SÅ JÄMNT FÖRDELAT.

    Sedan må fåren bräka hur högt de vill, men så ÄR det.

    Det ÄR också så att det är den marknadsliberala kapitalismen som åstadkommer de återkommande finanskriserna. De är en OUNDVIKLIG FÖLJD av marknadsliberal kapitalism. Konkurser/Finanskriser är en del av det systemet.

  64. eudemokraten skriver:

    Apropå den svenska modellan får man ändå vara relativt nöjd med att Reinfeldt med äktenskapligt följe inte landade i bastkjolar på Kinabesöket, men det var väl snudd närpå.

    Kanhända utrikesministern också har något practial joke i beredskap, förutom sina uttalanden i olika sammanhang.

    Diplomati med en klackspark, men fungerar det?

  65. Kachina skriver:

    karrman

    Ja, det är lönlöst att diskutera med mig om du inte har bättre argument, har bättre minne och är mer påläst. (Men, läs inte Timbro-propaganda)

  66. bestofmankind skriver:

    Kachina,

    Alliansen vet inte vad välfärd är, money talks i deras värld.

    Den världen mäts enbart med pengar/vinst/överskott.

  67. soli01 skriver:

    Kachina – du verkar ibland påläst, men hur är det med minnet? :-)
    Själv slåss jag med ”kalken”. :-)

  68. bestofmankind skriver:

    P.S.

    Har bara kollat lite på bloggen och önskar dig trevlig helg- och alla ändra mina blogg-vänner.

    Ställningen klarar du som vanligt bra själv.

  69. hariknaidu skriver:

    Swedish Model is becoming a symbol of how to plan the welfare state without throwing the baby with the bathtub! I’ve been doing a bit myself on http://www.economist‘sview in which Americans are trying to understand how they got into such a great financial meltdown….

    However, from an academic point of view, it’d be rather silly to compare US conditions with developments in Sweden – since the last time Sweden entered a war was against Czarist Russia! Historical and other reasons don’t allow for comparative study.

    Lots of interesting commentary and rewards for what social democracy has achieved with high taxes – Americans simply cannot acccept that egualitarianism is synonymous with progressive taxation. And so forth, you understand why US is in such a great mess …and it ain’t over yet or not before 2009 or later may be.

  70. Kachina skriver:

    bestofmankind

    Ha en trevlig helg.

  71. fairymary skriver:

    bestofmankind!

    Trevlig helg till Dig!

  72. ollemunter skriver:

    Nu är han på plats, jag menar din kompis Fredrik Reinfeldt. Snart kommer han att hänförd vandra på muren och han kommer att förundras över hur kineserna kunde bygga denna mur, under nästan 2000 år när dom inte ens kan ställa upp på lite miljöarbete.

  73. mrmhalland skriver:

    Hur kan man landa i ett land där mörk kostym är det enda acceptabla och gå ut på röda mattan, möta hedersvakt och höga politiker i t-shirt och jeans ??!!??

    Nu skäms jag….

  74. Kachina skriver:

    ”Nu skäms jag….”

    Inte jag. Tycker det var strongt gjort. Signalerar säkerhet och självkänsla.

  75. soli01 skriver:

    mrmhalland – inte ska du skämmas. Jag tycker att detta var en mycket bra början. Här kryper vi inte utan är naturliga. Det är ingen officiell mottagning som sker där. Tror säkert att det blir annnan kädsel senare. Då måste kostymen på!
    Menar du att han skulle sitta på denna långresa i kostym?

  76. bertil87 skriver:

    Kachina
    Soros vinst ca 5 miljarder kr, som följd av uppköpt undervärderad valuta, kom såväl från Finland, som Italien, England och Sverige. Hur stor del av detta belopp Bengt Dennis bidrog med genom att stödköpa svenska kronor är för min del okänt.
    Du hävdar att Sträng lånade 500 miljarder. Sedan kom varvskrisen som kostade landet mycket stora belopp. Siffran att landets statsskuld när Bildt tillträdde skulle ha varit 600 miljarder måste vara gravt fel. Visa gärna var Du hittat den uppgiften.

  77. mrmhalland skriver:

    soli01 :

    Jag utgår ifrån att det finns möjlighet att tvätta sig och byta om i regeringsplanet.
    Det handlar inte om att krypa.
    Ska man kunna uppnå politiska mål gäller det att känna av ”kodex”.
    Detta påminner mest om ”fri uppfostran” som var poppis på 70-talet..

  78. lombryssel skriver:

    Kachina 5.54 ”Socialismens blandekonomi” vad är detta ? Cuba, Nord Korea ? Kom med en förklaring, ett enda exempel. Är det socialismens Sverige? Som halkar ner varje år längre ner i BNP listan. Hur kan Irland ligga högst i EU? Det är flum det du håller på med utan att kunna definiera vad du menar, bara prat som vännen Mona.

  79. soli01 skriver:

    berti87 – det finns en länk som säger allt om detta med statsskulden. Nu har vi börjat betala av på den ser jag.
    https://www.riksgalden.se/templates/RGK_Templates/Published/PublishedItem_Listing____2763.aspx?year=2001

  80. soli01 skriver:

    mrmhalland – det råder givetvis delade meningar om detta med klädseln och det får vi leva med :-)

  81. pettson skriver:

    bestofmankind Säger:
    april 11, 2008 kl. 10:07 är
    ”Den svenska modellen – den levande epoken – är ett Socialdemokratiskt kännetecken känt utomlands, särskilt i u-länder.”

    Lilla hjärtat! Den svenska modellen bygger på Hitlers ideologi. Det vet alla.

  82. mrmhalland skriver:

    soli01 :

    Med risk för att vara ”löjligt enveten”
    En statsminister ska sällan bära annat än mörk kostym.
    Det ger utan tvekan större tilltro än t-shirt och jeans.
    Det som kommer ur munnen beror inte på klädseln, men det som INTE sägs kan mycket väl förstäkas därigenom.

  83. soli01 skriver:

    mrmhalland – ska vi inte kunna vara lite lediga i vår klädsel utan att ”såra” vederbörande. Ja, det finns mycket när det gäller vår klädsel i olika sammanhang, men jag stannar där. Vad kan vi göra mera än att protestera.:-)

  84. mrmhalland skriver:

    soli01 :

    Ja..klädsel och ”apperance” kan göra mycket.
    Jag tyckte att detta var lite ”Peter Eriksson”.

    Hur som helst, jag hoppas att han får av sig pyjamasen och får riktigt givande samtal som på sikt kan leda till att Sverige och Kina får ett större utbyte såväl ekonomiskt som socialt. Vi vet ju alla att det är en lång väg att vandra, men, man måste ju börja någonstans.

  85. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    jag tycker det är betydligt värre att Bildt kallar sin forna regerings ekonomiska krishantering för den svenska modellen – det är skamligt bedrägeri på ”hög” nivå
    men uppenbarligen vill ni som inte reagerar låta er luras av taskspelare till politiker

  86. Kachina skriver:

    bertil87

    https://www.riksgalden.se/templates/RGK_Templates/TwoColumnPage____1090.aspx

    lombryssel

    Vad ha Kuba och Nordkorea i sammanhanget att göra? De har planekonomi.

    Kan du inte skilja på socialism och kommunism?

    Kort lektion:

    Kapitalism = Marknadsekonomi (Casino-ekonomi)

    Socialism = Blandekonomi

    Kommunism = Planekonomi

  87. smalanningen skriver:

    Han gillar allt att röra om lite i grytan vår statsminister.

    Inget alls fel i det, tycker det var både snyggt och propert.

  88. mrmhalland skriver:

    hillary2 :

    Om du tittar ovan så redogör jag för vad jag anser var den ”svenska modellen”
    Jag tycker också att det är lite dumt att använda gamla socialdemokratiska slagord i den nya politiken.
    Därmed inte sagt att jag på något vis är stolt över det ni socialister kallat ”den svenska modellen”, den fungerade ju inte…

  89. Kachina skriver:

    bertil87

    Statsskulden var i direkt anslutning till finans- och valutakrisen uppe i 1 700 Miljarder, under några dagar, kanske en vecka, tills staten dränerade våra pensionsbesparingar på 400 Miljarder och betalade av på lånet.

    Jag kan hålla med de utländska tidningarna i deras beröm för handlingskraften i vissa lägen (den hade tagit siesta under valutak.) Det är viktigt att handla kraftfullt, att det sedan blev en del fel får man ta som lärpenning.

    ”Städpengarna” som satte friska företag i konkurs på lösa grunder, är inget som får upprepas.

  90. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst Alla,

    Apropå den svenska modellen – så undrar jag om ens den ”svenska modellen” i grund och botten är DemoKrati egentligen – i meningen att mer än 80 % av MedMänniskorna = MedBorgarna i stort och/eller smått får lov att utöva någon rimlig nivå på FolkStyre i sitt eget land ?

    Mer om det på http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/14/demokrati

    Natti natti… :-) /önskar DemoKrati-vännen Josef under björken

  91. mrmhalland skriver:

    Josef,

    Nu får du förklara vad du menar…
    Du kan inte bara slänga ur di statistik och sedan lägga dig under björken :-)
    Dessutom regnar det i södra Halland just nu !

  92. Kachina skriver:

    “den svenska modellen”, den fungerade ju inte…”

    Den fungerade fram till dess Ingvar Karlsson lyssnade på Thatchers locktoner, sett några datorsimuleringar och sedan infört marknadsliberal kapitalism enligt skolböckerna Dallas och Falcon Crest.

    Finanskriserna duggar tätt i den marknadsliberala kapitalismens himmelrike.

  93. göteborgslallaren skriver:

    A
    L
    F
    A
    M
    U
    P
    P
    E
    N

    K A C H I N A

    o c h

    H
    A
    N
    S

    f i t t s t i m

    F
    Ö
    R
    P
    E
    S
    T
    A
    R

    B L O G G E N

  94. Kachina skriver:

    Nämen Linda,…….

  95. Josef Boberg skriver:

    Hmm – sa ej en fackpamp någonting åt hållet ”fittstim” på sin tid om kvinnor generellt sett ?

  96. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    det är mycket du påstår inte fungerar – från den svenska modellen till Reinfeldts informella klädsel vid avstigning på flygplats

    den svenska modellen hade ett politiskt syfte och det är till stora delar uppnått
    var i världen är människor så jämlika ekonomiskt och socialt???

  97. mrmhalland skriver:

    Josef :

    >Hmm – sa ej en fackpamp någonting åt hållet “fittstim” på sin tid om kvinnor generellt sett ?

    Nej…det var hans chauför :-)

  98. mrmhalland skriver:

    Hillary2:

    >den svenska modellen hade ett politiskt syfte och det är till stora delar uppnått
    var i världen är människor så jämlika ekonomiskt och socialt???

    Som jag sa så var tanken god, om än orimlig redan då.
    Det misslyckades.
    Under Ingvar Karlsson och GP monterades hela ideologin ned, och vi betalar fortfarande av på den.

  99. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    jag delar inte din uppfattning – ideologin har aldrig monterats ned och den svenska modellen har inte misslyckats och nu säger jag god natt

  100. mrmhalland skriver:

    hillary2 :

    Jag säger godnatt till dig med och tackar för en värdig debatt !
    Det är alltid roligt att debattera när sakligheten får råda.

  101. eudemokraten skriver:

    ÄR DETTA EN CHAT?

    Här borde man ha två debattavdelningaer, en för professionella, ansvarsinriktade kommentarer i nationens och världspolitikens intresse, och en s k chat vid sidan av för dittan och dattan som öppnas i ett separat fönster.

    Bildt med sin IT-färdighet fixar säkert det hela under natten.

  102. Kachina skriver:

    eudemokraten

    Och,…..vem skall avgöra vad som är professionellt, ansvarsinriktat i nationens och världspolitikens intresse?

    göteborgslallaren

    Du känner tydligen inte till det gamla norrländska uttrycket ”Nämen Linda,…” som man använder när någon anklagar andra för att vara det man själv är, tiofalt och tusenfalt.

    Du säger att jag, med onämnbart följe, förpestar bloggen, när Alliansen förpestar tillvaron för nästan 9 miljoner människor i det här landet genom att förödmjuka, förfölja och stigmatisera enskilda utan makt över sitt eget liv, samtidigt som ni idealiserar och dyrkar en liten klick som plundrar kunder och små aktieägare, samhället.

    Den vita sanningen gör ont i ett svart hjärta, när även ni inser att den marknadsliberala kapitalismen är ett föråldrat uttryck för plundring som inte fungerar i ett civiliserat, upplyst samhälle. Konkursen och finanskrisen, den efterföljande loppmarknaden som får betalas av den stora massan är inbyggt i systemet och öppet beskrivet i ett antal avhandlingar.

    Det systemet kunde bedrivas en tid före 1700-talets slut, när människorna var få, kommunikationerna var dåliga och livsvillkoren eländiga. Idag är det totalt missanpassat.

  103. fairymary skriver:

    eudemokraten!

    Har jag missförstått demokratin? Jag trodde att den innebar att vi vanliga medborgare har rätt att höja våra vad gäller politik oprofessionella röster. Att det rent av är vårt ansvar att höja dem så att våra folkvalda kan veta vad som rör sig i nationen.

  104. ollemunter skriver:

    Någon tycks ha kommit fel, om man läser vederbörandes kommentar, eller ska man kanske säga som Carl Lidbom sa till Anders Björk, ”det är trams, bara trams”.

  105. lindalovelace skriver:

    eudemokraten

    Det vore intressant för oss amatörer att få se ett prov på din professionalism.
    Tillhör du en högre svensk kast än andra, vanliga dödliga? Dvs. vanliga dödliga som jag själv!

  106. soli01 skriver:

    Ett Under har inträffat här på kommentaren :-)

  107. lindalovelace skriver:

    Mister K

    ”Nämen Linda” var något nytt.
    Tidigare har jag av, jag tror det var soli01, fått lära mig det norrländska uttrycket ”krimen”** – något som du tycks drabbat av var och varannan dag.

    **krimen = drabbad av influensa, vara allmänt svag och förvirrad, ”allmänt borta”.

    PS F.ö. finns det väl en hel del att instämma i vad som göteborgslallaren skriver, inlägget är baserat på hållbara grundfakta såsom a/ Du är en alfaekorre b/ Din supporterskara består av ett xxxxstim. DS

  108. lombryssel skriver:

    Kachina 8.45
    Socialism = blandekonomi säger du, men vad är det? Socialism är inte kommunism, men Bengt Westerberg sade för länge sedan att socialism = kommunism, men det tar bara längre tid (underförstått båda är till slut likadana). Vi har sett i Sverige hur nära vi var förstatligandet av näringslivet. Det var tack vare Nicolin som vi undslapp det, men socialisterna ville förstatliga, dvs = kommunism. Kan du förklara skillnaden?
    Bidragspartiet når till slut fram tillståndet av det kollapsade Sovjet.

  109. soli01 skriver:

    Ollemunter – för rätvisans skull måste jag rätta dig: Det var Björk som sa detta ” det är tram, bara trams”. :-)

  110. ollemunter skriver:

    soli011
    Där har du helt fel. Anders Björk satt orförande i KU och sa till Carl Lidbom att ”du skall veta hut” varpå Carl Lidbom svarade med ”trams, det är bara trams” kolla in länken.

    http://archive.corren.se/archive/2007/1/19/j1f8xhihbvakl0a.xml?category1=1096984640-4&

  111. soli01 skriver:

    Ollemunter – tydligen måste jag erkänna att där hade jag blandat ihop det ”hele”. Det var detta med Björks uttalande ”Du ska veta hut”… som jag tänkte på. Ja, det gäller att vara påläst. :-) Härmed anses väl denna ”fadäs” från min sida avslutad.

  112. lombryssel skriver:

    Tar risken att verka tjatig, men dina upprepade ”unsubstantiated” attacker mot Alliansen är för löjliga, uttryck för desperation och måste bemötas. Sluta skyll på Thatcher för socialisternas katastrofala politik på 80-talet som ruinerade de fattiga som inte ägde fast egendom. Denna behöll sitt värde när kronan föll, medan LO folket som fick ”höjda” löner blev lurade.
    Nuvarande bankkrisen ser inte ut att drabba svenska bankerna enligt Dagens Industri, ej heller de utan fast egendom. Jag tycker att s.k. blankning eller ”short selling” av aktier som man lånar är ett otyg, hela denna future business likaså. Troligen skall denna i alla fall drabba spekulatörerna mest. Även huskrisen i USA drabbar spekulatörer mest plus de som bankerna lurat att köpa hus fast de ej hade råd.

  113. Kachina skriver:

    lombryssel

    Socialism kan övergå till kommunism, lika lätt som liberalism kan övergå till högerextrem milit¨rdiktatur

    Palme var på väg mot det samhälle ¨där allt var förbjudet om inte staten uttrycklligen sagt att det var tillåtet

    Om man ser samhället som ett hus, är socialismen syllen där den oföränderliga grunden med sina hörnstenar och grundplan möter det föränderliga huset, väl medvetna om att man inte kan lägga för mycket tyngd (pengar) på taket, för då rasar huset.

  114. Kachina skriver:

    lombryssel

    Glömde säga att Palme aldrig nådde fram till kommunismen.

    Sveriges ekonomiska förfall orsakades av att Ingvar Karlsson införde Thatcherismen 1986 i en femårsplan.
    Konsekvenserna blev fullt synliga 1992, även om Nordbankens problem var kända i en liten krets redan 1989.

  115. lindalovelace skriver:

    kachina 10:21

    ””…. även om Nordbankens problem var kända i en liten krets redan 1989”

    Vilka personer innehöll denna ”lilla krets” – du är som vanligt välinformerad :-)

  116. soli01 skriver:

    När det gäller allt gnällande på Alliansen får detta till sist ett ”löjets skimmer” över sig. Allt som har gjorts på den korta tid vi kan överblicka har säkert inte fallit alla på ”läppen”. MEN MYCKET HAR GJORTS SOM RÄTTAT UPP LANDET OCH INDIVIDEN.
    Vi har i dagens läge flera som har fått ett arbete. Motbevisa om detta är fel.(nu pratar jag om friska människor)
    Har många ex på att personer jag känner nu upplever att de kan tjäna egna pengar och att livet fått en annan mening. Är detta fel? Vissa ifrågasätter ju även detta.

    Att vi alla – även staten – tjänar i slutändan på att vi har ett arbete -gynnar oss alla. Kända fakta. Som bekant har vi alla till sist glädje av ett väl fungernade samhälle!
    De som är sjuka och de som behöver hjälp ska samhället alltid vara redo att hjälpa.

  117. smalanningen skriver:

    Jaha så nu ska Ingvar Karlsson ha all skuld för 90-talskrisen…Thatcherism? Jag säger så här: Man hade inget val om man ville rädda kvar någon form av välfärd för någon i det här landet och inte förvandlas till ett DDR. Kjell-Olof Feldt, vars politiska ideologi jag nästan helt delar och från vars mycket läsvärda biografi den här bloggen hämtat sig namn ifrån – var helt rätt på det från början.

    Jag tycker Wikipedia beskriver Feldts problem mycket bra under rubriken ”Ideologi”:

    Feldt brukar beskrivas som en högerinriktad finansminister. Bland annat framförde han, som den förste socialdemokrat, sympatier med privatisering av delar av den offentliga sektorn i intervjuboken Samtal med Feldt (1984), en bok för vilken han blev utskälld av Olof Palme. Han definierade socialdemokratin i samma bok som en pragmatisk politik som till skillnad från liberalismen och kommunismen inte var knuten till en viss ägandeform och ekonomisk politik, i vilken målsättningen av frihet, jämlikhet och trygghet var överordnade alla system och modeller. Av dessa mål menade Feldt jämlik fördelning vara det ”operativa”.

    1989 förordade han i en omdebatterad Tiden-artikel att socialdemokratin skulle avföra kampen mot kapitalismen från partiprogrammet. Dessa tankar framlade han redan i Samtal med Feldt, där han sa att kapitalismen är socialdemokratins stora problem, att ”det alltid varit bekvämt och enkelt att utropa kapitalismen till fiende”, och att fastän socialdemokratin alltid i praktiken accepterat kapitalismen så har antikapitalismen spelat en social roll i arbetarrörelsen. När Feldt 1988 föreslog att skatteutjämningen skulle slopas, tolkade Gunnar Adler-Karlsson detta som att han menade att detta system inte ledde till den ekonomiska jämlikhet som socialdemokratin utgått ifrån. Med denna reform sänktes marginalskatten till 50 procent, med förevändningen att lönerna därmed skulle hållas nere, men Sverige hade ändå västvärldens högsta skatter.

    Med anledning av politikens orientering mot marknadsekonomi, kom Feldt och hans medarbetare Erik Åsbrink att kallas ”kanslihushögern”. Hans tid som finansminister kom att utmärkas av konfrontationer vad beträffar avvägningen av de politiska målen mot den ekonomiska realiteten.

  118. lindalovelace skriver:

    Smålänningen

    Visste du att allas vår Kachina och Kjell- Olof Feldt delvis har vuxit upp i samma fastighet, Kjell- Olof några år innan ”vår man”.
    Tydligen har dock Kjell- Olofs tankar och ideologiska bas ej ”satt sig i väggarna”, tyvärr!
    :-)

  119. lombryssel skriver:

    Kachina 10.11 och Smalanningen 10.51.
    Hypokriter är socialisterna som i praktiken accepterat kapitalismen, men som ideologiskt alltid attackerar denna. Kjell Olof Feldt skulle troligen varit en bra finansminister i Alliansen, han hade lärt sig, ”the hard way”. Den Tredje Vägen, Kachina, är det detsamma som den av dig förespråkade ”blandekonomin? Kontrollerad, reglerad kapitalism, som fungerar inom vissa ramar? Dessa ramar behöver förbättras, har även Bernancke hävdat, för att undvika excesser. Blankning av aktier och värdelösa huslånsamorteringspaket med AAA ratings, trots att nödvändiga säkerheter saknades, borde förbjudas.

  120. Kachina skriver:

    Linda

    Det är inte bara du som har problem med ”kalken” inom Alliansen. Om jag nu tar detta lugnt och sansat, får vi se om du fattar.

    Jag föddes i ett hus vid skellefteälvens strand. När jag var ca 3 år packade jag kappsäcken, mor, far, äldre bror och flyttade till ett annat hus.

    Någon gång därefter flyttade K-O dit. Han var då redan begagnad m°nga år och jag tror han gick läroverket. Tyvärr kunde han inte tillgodogöra sig den geniala energi jag lämnat i v¨ggarna och hans mor hade inte tid att uppfostra honom, så han blev socialkapitalist, slogs på hotellkrogar och tyckte inte det var nödvändigt att stryka vitskjortan. Mot slutet uppträdde han med whiskeey-röd näsa i TV. Vi sågar härmede K-O Feldt. Han har aldrig varit och kommer aldrig att bli socialist.

    Lombryssel

    Vad klagar du på mig för, när till och med dina idoler säger att kapitalismen m°ste regleras. N¨r mnan reglerar kapitalism, Får man blandekonomi.

  121. lombryssel skriver:

    ”Sågar härmed K-O Feldt” för han blir aldrig socialist. Men det är ju därför han är så bra, han har förstått din blandekonomi, dvs ”reglerad” kapitalism, eller den ”Tredje vägen. Han är välutbildad som Borg, bättre än Ringholm.

  122. Torsten skriver:

    lombryssel,

    Intressant att Du nämner nollan Ringholm.
    Minns Du när han som SSU-are köpte en aktie för att kunna gå på bolagsstämma och tala om hur ett företag skulle skötas.
    Ungsossarna förnekar sig aldrig;-)

  123. hillary2 skriver:

    torsten

    dessa invektiv och nedsättande ord om människor och helt felaktiga beskrivningar av handlingar gör att du passar i pajasgänget
    anser du att alla andra aktieägare med röstberättigande skulle vara bättre skickade???

  124. Torsten skriver:

    hillary2,

    Om Du tänker efter så minns Du nog att det var Ringholm som var pajasen.

  125. hillary2 skriver:

    torsten

    pajasen är Du!

  126. Torsten skriver:

    hillary2,

    När det kommer från Dig, tar jag det som en komplimang:-))

  127. Torsten skriver:

    hillary2,

    Puss på Dig:)

  128. bestofmankind skriver:

    soli01 10:44

    I ett SAP´s info blad står det:

    ”Med facit i hand kan vi konstatera att det tillkom 163 000 nya jobb under vårt senaste år vid regeringsmakten och bara hälften så många 83 000 nya jobb under den borgerliga regeringens första år vid makten. Det kallar de succé och hänvisar till att det tack vare det så kallade jobbskatteavdraget.”

    Men det står ingen hänvisning till någon websida för kontroll…kanske hillary2 vet var man kan kontrollera (för de som vill ha siffrorna svart på vitt) annars har jag ingen anledning att inte tro på dessa siffror.

    Bevisa gärna motsatsen.

  129. hillary2 skriver:

    bestofmankind

    soli01 syns lita på lögner och halvsanningar som tyvärr syns tillhöra speciellt Alliansens politiska vardag
    här är en sida att läsa där den mycket intresserade även kan slå på statistik i vänsterspalten
    http://www.ams.se/Go.aspx?a=78933
    har du någon idé om hur den svenska politiken kan göras hederligare?
    utan tilltro till dem vi röstar på försämras det demokratiska samhällslivet
    Littorin ljuger så det står härliga till men det verkar bara vara vi väljare som reagerar
    såväl massmedia som opposition borde reagera kraftfullt enligt min åsikt

  130. Torsten skriver:

    Hillary2,

    Jag gick till den sida Du hänvisade till och öppnade:

    Klicka för att komma åt diagram0803.pdf

  131. bestofmankind skriver:

    ”har du någon idé om hur den svenska politiken kan göras hederligare?”

    Tydligare och lättläst statistik på alla viktigare punkter som arbetslöshet, utbildningsplatser, utbildningssökande, vårdköer, mm

    annars är det också upp till var och en att ta reda på sanningen och fakta när dem flesta finns nu på internet.

    Eftersom det är en viktig fråga du ställer kan jag rådfråga min privatrådgivare :-) och meddelar dig om andra metoder finns att göra. :-)

  132. hillary2 skriver:

    torsten

    här är mina synpunkter:

    diagrammet säger bara att arbetslösheten gått ned – men inte orsaken till detta
    konjunktur och demografi kan ha haft och har väl så stort inflytande som Alliansens politik
    det är det där med orsak och verkan…
    upp till bevis den som påstår att minskad a-kasseersättning är orsaken till minskad arbetslöshet
    det kan vara så att fler arbetstillfällen är frukten av en långvarig utveckling som ofta går ofta i vågor – sällan kommer behov av ny arbetskraft plötsligt..
    eller hur?

  133. lindalovelace skriver:

    Torsten,

    Man börjar så smått undra om Ekorren anlitat DHL och skickat några buteljer av sitt beryktade hemkok vidare till ekorrsvansen.
    Snart får vi väl göra som Trollmor gjorde i visan, dvs ”binda upp dem i svansen” för dom verkar bli alltmer vimsiga.

  134. hillary2 skriver:

    lindalovelace

    säg som det är – du njuter av att flukta och lyssna på kvinnor

  135. Torsten skriver:

    Ja Linda,

    Var det inte så att ekorren stötte sin lilla svans. Det verkar som om det upprepat sig:-))

  136. lindalovelace skriver:

    bestofmankind

    Som din relativt nye rådgivare rekommenderar jag dig att vara försiktig i umgänget med hillary. Hennes bitterhet, som förvärvats efter mångårigt umgänge inom fackföreningsrörelsen, kan vara smittsam även via nätet, säger den allra senste forskningen inom området.
    :-)

  137. hillary2 skriver:

    lindalovelace

    det vore klädsamt om du slutade upprepa dina lögner
    att jag är eller har varit involverad i fackföreningsrörelsen
    och att jag är bitter

  138. lindalovelace skriver:

    Så är det Torsten,
    Allt som vår käre ekorre säger och gör upprepar sig i all oändlighet. Som du vet är det hans egen filosofi att upprepar man en tes tillräckligt många gånger blir den till slut en sanning för de svagsinta.
    Därav hans starka position som ”svansförare”, dvs hos den enda grupp som ”svalt” hans erbarmliga filosofi.
    :-)

  139. lombryssel skriver:

    Torsten 2.57 apropå Ringholm, kommer jag bara ihåg hans fotbollsresor med regeringsplanet. Kachina har inte reagerat på Kjell-Olof Feldt som finansminister igen, eller var sågningen total, allvarligt menad? Borg har en stor fördel framför Ringholm att han är välutbildad (hur är det med fotbollen?) och Kjell-Olov Feldt, välutbildad och som därtill gått genom ekluten borde vara perfekt han med. Skulle man kunna säga att Alliansens politik är en ansvarsfull ”reglerad kapitalism” = ”blandekonomi” ?

  140. hillary2 skriver:

    lindalovelace

    du som säger dig komma från ”ett bättre hem” – fick du där inte lära dig att företrädesvis tala med människor istället för om dem?

  141. bestofmankind skriver:

    Linda,

    Hur många gånger skall jag informera dig om att jag har redan en väldigt kompetent engelsktalande rådgivare.

    Jag behöver inte ha en till.

    Han räcker gott och väl – MBA i INSEAD, FN arbete mm för att nämna några – och lite mer.

  142. lindalovelace skriver:

    bestofmankind

    ” – och litet mer.”

    Det låter spännande, menar du rent virtuellt eller ……….. ?

  143. bestofmankind skriver:

    ” – och litet mer”

    menar jag i den intellektuella planen (som med Kachina och fairymary) ingen fysiska om du har dirty minds.

  144. lindalovelace skriver:

    bestofmankind
    Nu missförstod du mig ordentligt. Jag tänkte mer på att det rörde sig om Fru Thalia :-)

  145. bestofmankind skriver:

    Linda 4:53

    Jag fattar noll…Fru Thalia? vad menar du?

  146. lindalovelace skriver:

    bestofmankind

    Det får bli en hemuppgift, du kan ta den som ett led i den utbildning som jag bistår dig med :-)
    Nu måste jag stänga bloggen, middag väntar, hör jag från köksregionerna!

  147. bestofmankind skriver:

    Linda,

    Nej, jag har tillräckligt att göra.
    Diskussionen är avslutade för min del. :-)

    P.S.
    För att det är lättare för dig att förstå har jag många blogg-vänner ( i andra sammanhang) även från USA,Canada, andra länder i Europa mm…där det utväxlas ideér, åsikter, nyheter m m

  148. soli01 skriver:

    bestofmankind – ser att du skanar säkra siffror ang arbetslösheten: Här har jag hittat SCB:s uppgifter under senare tid. Kan vara intressant att se även denna.
    Visst har arbetslöshetn gått ned om man studerar dessa sffror. Det är väl bra eller…
    http://www.newsdesk.se/pressroom/scb/pressrelease/view/arbetskraftsundersoekningen-aku-februari-2008-fortsatt-stark-oekning-av-antalet-sysselsatta-201765

  149. Torsten skriver:

    Soli,

    Denna tabell kommer också från SCB. Finns på en Exelfil, kunde därför ej länkas.

    Statistik från 0501 till 0801.

    Nya AKU Reguljärt sysselsatta 20-64 år, 1000-tal %
    Orignal- Orignal-
    serie serie
    0501 4025 0501 76,0
    0502 4006 0502 75,6
    0503 4012 0503 75,7
    0504 4076 0504 76,8
    0505 4090 0505 77,1
    0506 4150 0506 78,2
    05kv2 4125 05kv2 77,7
    0507 4195 0507 79,0
    0508 4154 0508 78,2
    0509 4111 0509 77,4
    05kv3 4150 05kv3 78,1
    0510 4093 0510 77,0
    0511 4147 0511 78,0
    0512 4105 0512 77,1
    05kv4 4114 05kv4 77,4
    0601 4049 0601 76,0
    0602 4107 0602 77,0
    0603 4098 0603 76,8
    06kv1 4086 06kv1 76,7
    0604 4092 0604 76,6
    0605 4135 0605 77,4
    0606 4202 0606 78,6
    06kv2 4148 06kv2 77,6
    0607 4275 0607 79,9
    0608 4203 0608 78,5
    0609 4165 0609 77,8
    06kv3 4210 06kv3 78,7
    0610 4191 0610 78,2
    0611 4176 0611 77,9
    0612 4165 0612 77,7
    06kv4 4176 06kv4 77,9
    0701 4171 0701 77,8
    0702 4184 0702 78,0
    0703 4180 0703 77,9
    07kv1 4178 07kv1 77,9
    0704 4236 0704 78,9
    0705 4285 0705 79,8
    0706 4292 0706 79,9
    07kv2 4273 07kv2 79,5
    0707 4389 0707 81,6
    0708 4345 0708 80,8
    0709 4264 0709 79,3
    0710 4310 0710 80,1
    0711 4312 0711 80,1
    0712 4270 0712 79,2
    0801 4256 0801 78,9

  150. soli01 skriver:

    Torsten – tack för denna fil. Översiktsmässigt är den inte så dum – faktiskt. Tänk att ett slarv ”skanar” faktiskt går att använda för mottagaren kan ju ana vad man menar! :-)

  151. bestofmankind skriver:

    soli01,

    2007 innebär 93 000 sysselsatta (95 000 x 97,9%) som fortfarande betyder lägre än 163 000 under det senaste året av Socialdemokraterna.

    Differensen kan jag förklara att man har övergått till nya beräkningar enl nedan:

    http://www.ekonomifakta.se/sv/standalone/Indikatorer/Utanforskapet/

    Med denna fakta betyder det att ännu mer sysselsatta än 163 000 hade Socialdemokraterna under det senaste året om man även räknar från 15-74 år (än den tidigare 16-64 år).

    Med ovan framlagda bevis anser jag, för min del, att debatten är avslutad.

  152. Kachina skriver:

    Lombryxssel

    Jag sitter i en snögrotta i slalombacken och skriver från mobilen, så jag blir lite kortfattad. Jag har träffat massor av välutbildade ekonomer i alla former. De har ett gemensamt. De tror att siffrorna genererar sig själva och att människorna enbart är en kostnad, inte de som genererar siffrorna.

    Du kann väl knappast påstå att vi har en reglerad kapitalism i Sverige, när 400 miljareder försvinner ur den sociala sidan, plötsligt dyker upp på den kapitala sidan av ekorrhjulet, i form av bonusprogram.

    Ifall den är reglerad, för vem?

  153. soli01 skriver:

    bestofmankind – blev inte övertygad, men får tacka i all fall för nu.

  154. bestofmankind skriver:

    soli01,

    Min avsikt var att inte övertyga dig, det var att lägga fram fakta.

    ”Folk tror som dem själv vill.”

    Tackar dig också för en fair play diskussion.

  155. smalanningen skriver:

    Jag tycker att det faktiskt är ganska löjligt av Alliansen att kalla sin arbetspolitik för en ”succé” då den ännu knappast slagit igenom på allvar. Inga stora förändringar har gjorts (tyvärr) mer än bidragssänkningar så vad skulle succén bestå i?

    Låt oss se om det kommer något verkligt vettigt under 2008-2009.

  156. Torsten skriver:

    Det kanske är dags för sossarna att byta mamn till Avundsjukepartiet;-)

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=760564

  157. mrmhalland skriver:

    Det har väl varit deras alias sedan 60-talet ? :-)

  158. Torsten skriver:

    mrmhalland,

    Du har så rätt så ;-)

  159. soli01 skriver:

    mrmhalland – mycket tidigare för jag vet. :-)

  160. mrmhalland skriver:

    soli01 :
    Jag vill inte gapa över mer än vad jag kan svälja.
    Jag är född i början av -60 :-)

  161. soli01 skriver:

    mrmhalland – du är rena ungdomen ser jag. :-)
    Här har du att göra med 30-tal så jag har varit med mycket länge och har mycket att berätta – inte här – men det finns vissa mönster som går igen:-)

  162. mrmhalland skriver:

    soli01 :

    Jag börjar väl bli torr bakom öronen :-)

    Ja, det kan jag tänka mig och skulle gärna ta del av dina erfarenheter.

  163. Kachina skriver:

    ”men det finns vissa mönster som går igen:-)”

    Ja, särskilt på arbetsgivarsidan. I vissa fall har även 1700-talsspöken inkarnerat. (Du känner igen dem på att det är en väl friserad, ofta väl formad, köttklump där det skulle vara ett huvud.)

  164. soli01 skriver:

    Kachina – det fanns och finns köttklumpar på många man träffat under åren – socialister inte undantagna. :-)

%d bloggare gillar detta: