Ryssland i Brdo

I dag fortsätter vi de informella överläggningarna i Brdo i Slovenien. Just nu håller vi på att samla ihopp oss till frukost med den serbiske utrikesministern Jeremic.

Gårdagens diskussioner – kanske speciellt den om Ryssland – var påtagligt bra. Det håller på att utvecklas en starkare samsyn än vad vi sannolikt hade tidigare.

Att samarbetet med Ryssland inte levt upp till förväntningarna är alla överens om. Det gäller oavsett om man startar med det stora samarbetsavtalet 1994 eller de fyra samarbetsområdena från 2003.

Jag minns väl middagen med president Jeltsin i juni 1994 efter det att samarbetsavtalet hade undertecknats. Det var på Corfu nere i Grekland.

Förväntningarna var stora – på bägge sidor. Det låg någonting genuint nytt i luften. Men alldeles uppenbart underskattade vi svårigheterna.

Sedan främst 2003 har politiken i Ryssland tagit en annan vändning. Och relationen mellan EU och Ryssland har blivit allför konfliktfylld.

Nu har en ny president utsetts och tillträder i maj.

Dimitry Medvedev har talar om rättsordningen och rättstaten på ett sätt som är värt allt stöd. Men ord måste följas av handling. Hans tal i Krasnojarsk är viktigt – men hans handlingar är det som kommer att bli avgörande.

Kring detta diskuterade vi några timmar i går – och uppnådde en betydande samsyn.

Och var eniga om att vi skulle återvända till ämnet snart. Vi behöver mer av dessa diskussioner.

Sedan blev det trevlig middag under de socialrealistiska partisanmålningarna i Titos gamla residens i Bled.

Och nu är det frukost i Brdo.

 

107 Responses to Ryssland i Brdo

  1. Kachina skriver:

    ”Kring detta diskuterade vi några timmar i går – och uppnådde en betydande samsyn.”

    Frågan är – går resultaten av de här samtalen vidare till ”våningarna under er” i medlemsländerna och EU? Det torde vara viktigt att alla departement som berörs i praktiken, även vet vilken hållning de skall ha i kontakterna?

  2. Pravoslavac skriver:

    Det står att ni ska diskutera Kosovo och Serbien på mötet i dag lördag. Jag hoppas för guds skull att EU låter bli att lägga näsan i blöt vad gäller valet i Serbien i Maj. Serbien hotas gång på gång med argument som ”Serbia must select between the road to EU or the road to Nowhere”. EU ska låta bli att lägga sig i det Serbiska valet. Serberna är inte så lättlurade. De vet att valet står mellan:

    1. Släppa Kosovo och eventuellt komma med i EU om ett tiotal år
    2. Fortsätta kämpa för Kosovo och eventuellt komma med i EU om ett tiotal år.

    Låt säga att det radikala blocket vinner valet. Är det realistiskt att tro att vägen till EU stängs då? Nej, det som händer är att EU måste hitta en ny kombination av piska och morot. Ingenting kommer förändras när de gäller Serbiens förhållande till EU. Den enda skillnaden är att radikala blocket inte accepterar att Serbien måste betala för sitt EU-medlemsskap med 15% av sitt territorium. Inget annat land har tvingats släppa 15% av sitt territorium för att få komma med i EU.

  3. Pravoslavac skriver:

    Det verkar som huvudyftet för dagens möte i Brdo var att fösa ihop Thaci och Jeremic. Något som uppenbarligen misslyckats:
    http://afp.google.com/article/ALeqM5jAwkJgIhIVsYmrCAjpgZf26l9RCg

  4. baskim skriver:

    Pravo

    Du gav en länk om kosovas ”drog affärer och om thaci! och enligt din länk så var den rapporten från FN! och B92 skrev om det.

    Här har du hela rapporten FRÅN FNs.
    Och Kosova nämns inte ens där eller thaci!!!!

    Och detta är FNs rapport

    Klicka för att komma åt AR08_WEB.pdf

    Och här är B92 länk, jämför!!!

    http://www.b92.net/eng/news/comments.php?nav_id=48825#hrono

    B92 skriver om rapporten ifråga som jag gav länk till, men verkar bortse från fakta att Kosova inte ens nämns där eller Thaci!!!

    det som B92 verkar ha gjort är haft en riktigt anti kosova journalist som satt igång sin fantasi!!

  5. spanaren skriver:

    Kanske redan NATO-mötet i Bukarest och presidentmötet
    i Sochi förebådar förändringar i västmakternas politik
    mot Ryssland. Större förändringar kan följa på en
    seger för Obama i höstens presidentval i USA.
    Om Camp Bondsteel och Kosovo blir ointressant för USA
    – vilka följder får det?

    En intressant artikel från ”Center for European policy in
    Washington” publiceras i dagens Moscow Times.

    En amerikansk återgång till politiken före Italiens/Tysklands
    krigsförklaringar mot USA i december 1941 skulle kanske innebära
    att Kontinentaleuropa åter delas mellan de ledande europeiska makterna
    dvs Ryssland och Tyskland/Frankrike och ett sammanbrott för
    EU när stormakterna återupprättar sina traditionella intressesfärer.

    Med en republikansk president i USA blir det troligen ingen större
    förändring av dagens amerikanska utrikes/säkerhetspolitik visavi
    Ryssland – om möjligt än mer aggresiv….

    http://www.moscowtimes.ru/stories/2008/03/28/006.html

  6. baskim skriver:

    Du gav en länk om kosovas “drog affärer och om thaci! och enligt din länk så var den rapporten från FN! och B92 skrev om det.

    Här har du hela rapporten FRÅN FNs.
    Och Kosova nämns inte ens där eller thaci!!!!

    Och detta är FNs rapport

    Klicka för att komma åt AR08_WEB.pdf

  7. baskim skriver:

    Och här är B92 länk, jämför!!!

    http://www.b92.net/eng/news/comments.php?nav_id=48825#hrono

    B92 skriver om rapporten ifråga som jag gav länk till, men verkar bortse från fakta att Kosova inte ens nämns där eller Thaci!!!

    det som B92 verkar ha gjort är haft en riktigt anti kosova journalist som satt igång sin fantasi!!

  8. Josef Boberg skriver:

    GooodDag Carl Bildt,

    Dina uttryckta meninagar ovan: ”Dimitry Medvedev har talar om rättsordningen och rättstaten på ett sätt som är värt allt stöd. Men ord måste följas av handling. Hans tal i Krasnojarsk är viktigt – men hans handlingar är det som kommer att bli avgörande.” – slut citat.

    Så sant som det är skrivet ! Hoppas att handlingarna kommer att gå i riktningen emot att: ”Alla Krig Är slut !”
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/17/alla-krig-ar-slut

    Ha det… :-) /önskar folk-FREDS/FRIDS-vännen Josef

  9. Kachina skriver:

    Eller,…….så ha någon på FN raderat när inställningen till Thaci ändrades.

    Baskim, inse detta, i den samhällskultur och familjetradition som gäller i området, kan man inte vara svåger med en maffialedare utan att få ”fläckar på kläderna”.

    Thaci som landsfadern är en uppblåst mediamyt, finansierad av vem? Jo, maffian. Det kan till och med min femårige dotterson räkna ut.

  10. Pravoslavac skriver:

    Baskim, det är fel rapport. Den som B92 skriver om ligger inte ute på hemsidan än. Men att diskutera om kriminaliteten är hög i Kosovo eller ej är som att diskutera om jorden är rund eller platt. Dessutom skrev jag aldrig att Thaci är inblandad i kriminalitet idag, bara att han varit det tidigare. Över till viktiga frågor. Vad händer nu, hur ska EU förhålla sig till Ryssland? Kan Ryssland tänkas släppa Kosovo och i utbyte få utbrytarrepublikerna från Georgien? Eller kanske eftergifter i NATO:s förflyttning av järnridån österut?

    Spanaren: Det verkar sannerligen som att Barack Obama är den enda vettiga presidentkandidaten. Om Kosovo skulle bli ointressant för USA och Serbien + FN fortfarande inte erkänt Kosovo innebär det att man kan återgå till att sköta frågan om Kosovo på laglig väg. Alltså genom att återuppta förhandlingar om Kosovos status. Mycket kommer hänga på International Court of Justice och hur de bedömer Kosovos självständighetsförklaring. Saken ska upp i domstol i höst. Om de finner att den följer internationell lag och att alla villkor för självständighet är uppfyllda har inte Serbien mycket att gå på. Men om domslutet blir annorlunda, det vill säga att de kommer fram till att UDI inte följt internationell lag, då hamnar Serbiens sak direkt i ett mycket bättre ljus.

  11. Kachina skriver:

    Josef.

    De vibrationer som känns från personen Medvedev, är positiva. Frågan är om han förmår att fortplanta den vibrationen genom institutionerna.

  12. Josef Boberg skriver:

    GooodDag Pravoslavac,

    Dina uttryckta meningar ovan: ”Baskim, det är fel rapport. Den som B92 skriver om ligger inte ute på hemsidan än. Men att diskutera om kriminaliteten är hög i Kosovo eller ej är som att diskutera om jorden är rund eller platt. Dessutom skrev jag aldrig att Thaci är inblandad i kriminalitet idag, bara att han varit det tidigare.” – slut citat.

    Är det måhända så att det är dom mest kriminella av alla – som mer eller mindre diktatoriskt styr HELA världen i dags dato ?
    http://video.google.com/videoplay?docid=3340274697167011147&q=the+non+energy+crises&total=80&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1

    Ha det… :-) önskar folkstyres-vännen Josef

  13. baskim skriver:

    Den rapporten är vist ute!!!

    Läs min länk!!!

    kachina

    de enda som har påsåt att Thaci har en svåger som ä gift med en maffia ledare är vissa serber.

    jag själv som är väldigt insatt i Kosova frågan har aldrig hört det eller sett något om det.

    det ända som kommit om det har varit från det serbiska propaganda lägret. därför tvivlar jag till och med att det stämmer att han är släkt med någon sån!!

    sen så kan du ju välja att lita på detta eller på serbisk propaganda men jag har än idag ej fått se bevis på dessa påståenden!

    Pravo gav en länk för någon dag sedan som förvånnade mig. Så jag började leta och hittade FNs hela rapport och fan där att Kosova inte ens nämns!!!

    Så där har du ett prakt exempel på den serbiska propagandan in action!!

    Pravo säger att det inte är den rapporten, Pravo nästa kommer 2009 och handlar om 2008.
    den här rapporten handlar om 2007 som kommer nu 2008, alltså det är den som B92 hänvisar till!!!

    För inte kan du väl påstå att serberna vet redan nu vad som kommer hända i Kosova under 2008 och vad det kommer stå i rapporten 2009!!!!!

  14. Kachina skriver:

    Baskim

    Det tydligaste beviset på att Thaci är svåger med en maffialedare, är den uteblivna dementin från Thaci.

  15. Pravoslavac skriver:

    Josef: Om det är sant som föredragshållaren på din video säger så är det en katastrof. Vi har redan nu eldat upp alldeles för mycket fossila bränslen på alldeles för kort tid. Om nya oljefält exploateras och oljepriserna går ned kommer ännu mera eldas upp vilket innebär en katastrof för jordens klimat och levnadsförhållandena för oss som bor här. Åtminstone vissa områden på jorden kommer bli obeboeliga vilket i sin tur leder till nya humanitära katastrofer, flyktingströmmar osv. Hur ska Sverige hantera klimatflyktingar? Sverige klarar inte ens av att integrera de flyktingar som USA:s krig har skapat och som nu kommit till Sverige. Nej, det är bäst att ligga lågt med exploateringen av nya fyndigheter av fossila bränslen och istället ställa om till miljövänliga och långsiktigt hållbara energisystem.

    Något intressant som verkar hänt i Brdo är att Jeremic nu upprepat ett krav som ursprungligen kommer från hans ärkefiender, radikalerna. Nämligen att Serbien endast kan tänka sig att gå med i EU tillsammans med Kosovo, inte utan. Jag tolkar detta som ett sätt att vinna väljarröster från högerblocket inför valet i Maj.

  16. Josef Boberg skriver:

    GooodDag Pravoslavac,

    Dina uttryckta meningar ovan: ”Josef: Om det är sant som föredragshållaren på din video säger så är det en katastrof. Vi har redan nu eldat upp alldeles för mycket fossila bränslen på alldeles för kort tid. Om nya oljefält exploateras och oljepriserna går ned kommer ännu mera eldas upp vilket innebär en katastrof för jordens klimat och levnadsförhållandena för oss som bor här. …” – slut citat.

    Tja – Du har nog gått på MaktElit-NITEN = Al Gore-NITEN = FN-NITEN att människosläktet har någon betydande inverkan på klimatet, tyvärr tyvärr… – som så många andra. CO2 är till ca 99 % REGLERAT av ENERGI-interaktionen mellan Solen och Jorden – och alldeles oavsett hur mycket Wi eldar upp eller ej – INGENTING ANNAT !

    Ifall Du ids – så finns det ganska mycket sagt om den här saken på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/02/23/co2-fragan

    Ha det… :-) /önskar CO2-vännen Josef

  17. chiros skriver:

    Det är ju naturligtvis positivt att EU går mot en större samsyn – vilket säkert i sig har krävt mycket och väl utfört arbete.

    ”Att samarbetet med Ryssland inte levt upp till förväntningarna är alla överens om. Det gäller oavsett om man startar med det stora samarbetsavtalet 1994 eller de fyra samarbetsområdena från 2003.”

    ”Dimitry Medvedev har talar om rättsordningen och rättstaten på ett sätt som är värt allt stöd. Men ord måste följas av handling. Hans tal i Krasnojarsk är viktigt – men hans handlingar är det som kommer att bli avgörande.”

    Låt oss inte glömma att ”it taks two to tango”. Vilka initiativ tänker EU ta för att få fart på ett aktivt samarbete som det pratats om sedan 1994? Ska vi även denna gång passivt vänta på att Ryssland ska uppfylla än det ena, än det andra kravet för att vi ska vara villiga att göra något aktivt, annat än att prata? Oavsett hur Ryssland kommer att utvecklas politiskt kvarstår ett antal enkla fakta oavsett vad vi anser om dessa: Ryssland är del av Europa, Ryssland kommer inom kort att vara Europas största enskilda ekonomi och Ryssland kommer minimum att vara en viktig energileverantör (och förhoppningsvis handelspartner) till EU-länderna. Vi har försuttit chansen att bedriva en ”EU-Turkiet”-politik med Ryssland. Vad gör vi nu (förutom att överlåta till Putin & Bush att göra upp om Georgien & Ukraina)?

    http://www.kommersant.com/p872195/r_527/U.S.-Russia_relations_reached_turning_point/
    http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,544109,00.html
    http://www.france24.com/en/20080325-russia-medvedev-NATO-expansion-ukraine-georgia&navi=EUROPE

  18. mrmhalland skriver:

    Hej Josef,

    Jag tror att du har rätt när det gäller vår påverkan på klimat etc; men jag tycker att det finns all anledning i alla fall att vara sparsam med utsläpp. Hur man än vrider och vänder på det är det många hälsovådliga ämnen vi sprider i den luft allt levande ska andas.
    Det finns också anledning att reflektera över de ändliga resurser vi förbrukar så vi har de kvar när vi behöver dem.
    Jag tycker det är bra att vi fått en global debatt om miljöpåverkan – om än av fel anledning.

  19. soli01 skriver:

    mrmhalland – vi får trösta oss att olja snart kommer att vara en bristvara. Vi måste ställa om och det gynnar alla parter:-)

  20. mrmhalland skriver:

    soli01:

    hmmm…jag såg på Josefs videolänk att Alaska har olja så de kan försörja hela USA i mer än 200 år.
    Allt man hör är ju inte sanning, men något måste det ju ligga i detta.
    Man undrar varför de drar världen runt för olja när de bara kan maila Alaska och få det de behöver :-)

  21. mrmhalland skriver:

    soli01 :

    Men visst har du rätt, en omställning till förnyelsebar energi kan aldrig annat än gynna alla.

  22. soli01 skriver:

    mrmhalland – det pågår forskning om detta med oljan och enligt oljeexperten Kjell Aleklett, Uppsala universitet, når oljetoppen kring 2010 sitt maximum.
    ”Mänskligheten befinner sig i ett paradigmskifte bort från de fossila bränslet – olja”.
    Totala oljeproduktionen är 84,5 miljoner fat/dag. Behovet 2030 beräknas till 115 miljoner fat/dag.
    Konstant kommer troligen produktionen att ligga 5-6 år för att sedan börja falla.
    Vidare så har Mexicos produktion halverats på 1,5 år!
    Aleklett tror att elen kommer att få en allt viktigare betydelse.

    Jag säger det igen: Vi måste nu satsa på kärnkraft och då begära hjälp av Frankrike som kan leverera toppenverk. Varför så stora skygglappar när det gäller nämnda energiform. El till våra bilar el till vår uppvärmning listen kan göras lång.

  23. mrmhalland skriver:

    soli01 :

    ja…varför skygglappar för kärnkraften ?
    Jag tror också att den kommer att vara en nödvändig energikälla om vi ska bli av med fossila bränslen (vilka ju faktist reproduceras om man inte utarmar det) men utan tvekan är jag lite rädd för olyckor, det får ju katrastrofala följder.
    Hur som helst måste man ju se realistiskt på det.
    Vi klarar oss inte med sol, vin och vatten…i synnerhet inte när det anses att vattenkraften blir ett miljöhot om man bygger nya kraftverk.
    Det konstiga är ju att det är samma människor som tar avstånd från både kärnkraft, fossila bränslen och utbyggnad av vattenkraft.
    Vad har de tänkt att värma sitt hus/lägenhet med ?

  24. fairymary skriver:

    mrmhalland 1:52

    Jag delar till fullo Din uppfattning att det är bra att vi har en global miljödebatt ……för att medvetandegöra så många som möjligt att jordklotet är ett enda och att den atmosfär vi alla ska andas in syre ifrån och släppa ut ”luftavfall” i är en enda och delad av våra medmänniskor var de än bor på klotet.

  25. fairymary skriver:

    soli01 och mrmhalland!

    Så länge vi inte har löst avfallsproblematiken tycker jag att vi är oansvariga mot kommande generationer om vi bygger ut kärnkraften.

    Släpp loss kreativiteten i unga begåvade nytänkande människor så är förnyelsebara energikällor tillgängliga inom en mycket nära framtid är jag övertygad om. Jag kan tycka att det är synd att vi i Sverige inte gjorde det när vi röstade om kärnkraften……vi missade många år……men tiden går som bekant inte att vrida tillbaka

  26. mrmhalland skriver:

    fairymary :

    Jag är som du kan läsa ovan inte odelat för/mot kärnkraften.
    Jag tror att den behövs under en utfasning av fosila bränslen, men riskerna är påtagliga.
    Regeringen satsar mycket pengar på att Sverige ska vara ett ledande land inom forskning, jag har inte fördjupat mig om vilka projekt som fått anslag, men jag hoppas att ”dina” unga kreativa energiforskare har fått en rejäl slant.
    Kanske någon här som vet ?

  27. soli01 skriver:

    fairymary – detta med avfallet har Frankrike nu kommit en bra bit på väg och att de kan få ned avklingninstiden till ca 200 år är en god början. Jag har upprepade gånger sagt åt våra politiker att åka till Frankrike och titta åtminstone! Släpp loss forskningen på allvar när det gäller avfallet och vi kanske kan återanvända det mesta. Där ligger Frankrike i framkanten! För att inte glömma Indien som verkligen är på gång när det gäller kärnkaraften.

  28. fairymary skriver:

    mrmhalland!

    Jag delar Din efterlysning: finns det någon här som vet?

    Min erfarenhet av universitetsvärlden och forskninganslagen är dessvärre att de verkligt nytänkande kan ha svårt att få forskningsmedel. Projekten verkar kanske ”galna”, man har inte den uppbackning av äldre forskare som är ett plus i kanten på ansökningarna……..

    Och jag har en paranoia…….det finns starka krafter som motverkar ”paradigmskiften”…..som jag tror att vi står inför även vad gäller energin

  29. fairymary skriver:

    soli01!

    Ja det ska han ha all heder av Lars Leijonborg att han har stora ambitioner för Sverige som forskarnation…..

    Jag är inte kreativ nog att komma på hur man ska kunna släppa loss ”galenpannorna” inom forskningen. se ovan……Historien visar att många som fått stor betydelse för att föra vetenskapen framåt har haft svårigheter att bli accepterade av sin samtid.

    Galileo Galilei fick avsvärja sig sin vetenskapliga övertygelse och fick husarrest för resten av livet. Idag är det inte kyrkan som hotar vetenskapen…….

  30. amandalovkvist skriver:

    ”Sedan främst 2003 har politiken i Ryssland tagit en annan vändning. Och relationen mellan EU och Ryssland har blivit allför konfliktfylld.”

    ja, precis i början av december 2003, jag tror det var den 3 eller 4 var det dumaval och jabloko åkte ur . efetr att ha blivt smutskastade i medierna och efter att vissa röster räknas flera gånger och andra inte alls. jag kommer i håg när jag gick till en valvaka den kvällen, det var snöigt och några ungar gjorde snögubbar på trottoaren, och jag slogs av känslan av hur nära historien är och hur fort den går. Alltså, under de vrsta Sovjetåren gjorde ungarna också snögubbar dr på trottoaren.

    Efter att jabloko och SPS åkte ut har det bara gått utför, samhället genomsyras nu av lögner.

    Men det är ändå otroligt viktigt att vi inte stänger dörren mot Ryssland. Det är trots allt inte Kina, staten avrättar inte folk och säljer deras organ…

    Bojkotter och uppfostringsattityd funkar inte, avståndstagnde besvaras bar med detsamma.

    Tror och tycker jag, i alla fall.

  31. fairymary skriver:

    amandalovkvist!

    Roligt med en ny ”röst”!

    Jag tror i princip inte heller på uppfostringsattityd, Vilken vuxen människa vill bli uppfostrad av en annan vuxen människa?????

    http://www.ugglemor1.se/Artiklar/kirkegaard.htm

  32. lombryssel skriver:

    Kärnkraften är en ”win-win” för klimat, miljö, näringsliv, ekonomi, välfärd etc. Facket Metall har just insett detta och vill satsa på kärnkraftsutbyggnad i Sverige. Boliden investerar i finsk kärnkraft och andra företag behöver också konkurrenskraftig och säker kraft. (Vindkraft är inte leverans-säker och för dyr !!)
    Finnarna ser ut att klara av att ta svåra politiska beslut. Vi har tappat vår spetskompetens inom Asea Atom, sedan Birgitta Dahls lag om förbud att forska inom kärnkraft. Nu är det Frankrike med Areva som bygger reaktorer i Finland och flera, kanske fyra till lär det bli. Nästan hela världen bygger nya kärnkraftverk. Säkerheten blir bättre om vi bygger modern kärnkraft och fasar ut de gamla. Avfallet kan idag klaras av ekonomiskt och i säkert förvar. Varför skall vi fortsätta elda upp oljan som bättre behövs som råvara till kemikalier, plast och läkemedel mm. Kärnkraften borde vara positiv för både de som blivit lurade att tro att vi människor genom utsläpp av koldioxid kan påverka klimatet och de som inte tror på klimatnojan. Miljön kan och behöver förbättras, speciellt i städerna med el-driven transport med kärnkrafts-el.

  33. lombryssel skriver:

    Fairymary, ”idag är det inte kyrkan som hotar vetenskapen” vad är det då? Poitikerstyrd? eller vadå?

  34. fairymary skriver:

    iombryssel!

    Oj vilken svår fråga men jag har ju mig själv att skylla. jag har inget konkret svar på frågan. Jag tror faktiskt inte att det är politiskt…..fråga mig inte varför men jag tror att politiker i allmänhet är beroende av företrädare för vetenskapen, spjutspetsforskning är inte alltid lätt att förstå om man inte är ”i facket”……..

    ”Bara fantasin sätter gränser” säger man ibland. Fantasi är ju ett slags sätt att tänka i nya banor. Konrad Lorenz, den österrrikiske forskaren som ägnade sig åt djurs beteende har också skrivit en del om människor med den referensram han har av biologiska varelsers beteende. Han har ett kapitel i en bok med rubriken ”Homo ludens”. Han hävdar att de största vetenskapliga framstegen har kommit som resultat av ”lekande forskare”, när man kombinerat sitt kunnande med improvisationslusta. En av 2007 års nobelpristagare berättade att hans fru tyckte att han bara ”lekte på jobbet”.

    Jag tror att det är i sådana banor ”vi” ska tänka, dvs. anslagsgivare…….

    Det är lätt att sitta hemma vid sin dator och ha synpunkter men ändå….

  35. fairymary skriver:

    PS:

    Och släpp fram ungdomar!! Dom är inte så låsta som vi tenderar att bli när vi blir äldre.

    Hierarkiska maktstrukturer kan vara ett hinder………

  36. Pravoslavac skriver:

    Här är ett par röster från Brdo:

    ‘Our concern is to give the maximum support to the partisans, not just of a future in Europe, but the Europeans, in the elections of May 11 and we will do everything for that,’ French Foreign Minister Bernard Kouchner said after an informal meeting with EU and Balkan counterparts in Slovenia.

    ‘I think we all recognized that we have to make a move before the elections in Serbia. There is a political will in favour of movement, and that would be good, because we want pro-European forces in Serbia to win on May 11,’ Luxembourg Foreign Minister Jean Asselborn confirmed.

    Är det bara jag, eller kan ovanstående tolkas som att EU försöker lägga sig i och påverka det Serbiska valet? Inte särskilt demokratiskt gjort av dem i så fall..

  37. Pravoslavac skriver:

    Och så Carl Bildt själv från Brdo: ‘Everyone knows that if we get a government centred on the radicals in Serbia … (the Serb economy) will take a beating, it will be more difficult for us in Kosovo, and it will increase strains in Bosnia,’ Sweden’s Foreign Minister Carl Bildt said.

    Furthermore, ‘it will virtually ensure that (war-crimes suspect) Ratko Mladic will never be handed over … So we have all sorts of reasons to hope that the pro-European and pro-democracy forces will get the upper hand in Serbia,’ Bildt said.

    Problemet är att det inte är demokratiskt att lägga sig i ett annat lands val. Då går det inte att komma dragandes med att man gör det för ”demokratins” skull. Själva agerandet att lägga sig i är odemokratiskt till max.

    Utveckling av påståendet. Demokrati innebär att folket har makten, i det här fallet att det Serbiska folket har makten att bestämma över sin egen framtid. Om EU går in och försöker påverka valet är det inte demokrati längre. Då är det inte det Serbiska folket som bestämmer.

  38. Josef Boberg skriver:

    Hmmm – intressant ovan med resonemanget om bl a ”Ren Energi”.

    Gissa om de smetiga oljeNissarna – såväl som de ”strålande” kärnkraftsNissarna har gjort ALLT som dom har kunnat – gör absolut ALLT dom kan i dags dato för att helt och hållet FÖRHINDRA att ALLTR sådant som det talas om här
    http://blog.lege.net/index.php?/archives/194-Hur-man-bygger-sig-sitt-eget-UFO.html
    förblir i skrivbordslådorna – eller helt enkelt FÖRSTÖRS !

    Ha det… :-) /önskar kreativeitets-vännen Josef

  39. Josef Boberg skriver:

    [video src="http://markorodin.com/Marko_Rodin_Jeff_Rense_Interview.mp4" /]

  40. lombryssel skriver:

    Tack Fairymary, ingen lätt fråga. Politikerstyrning à la Birgitta Dahl händer bevisligen, klimatstyrningen via IPCC är en annan styrning av vetenskapen som inte är ”transparent” och tillgänglig för oliktänkande forskning. Grundforskning har svårare att få anslag än applicerad forskning etc. Intresserad av kommentarer tack.

  41. lombryssel skriver:

    Fairymary än en gång, ”släpp fram ungdomarna”, YES, Einstein skrev sina fem viktigaste uppfinningar, varav 2 doktorsavhandlingar 1905, när han var 25 år och jobbade på Schweiziska Patentverket., men det tog ca 15-20 år till dess vetenskapen i sin helhet accepterade Einsteins teser.

  42. fairymary skriver:

    iomobryssel!

    Jag måste nog i all anspråkslöshet erkänna att frågan som Du ställer 6:02 är för svår för mig, har inte tillräckligt vare sig breda eller djupa kunskaper för att svara konkret.

    OCH jag vidhåller min generella tanke att hierarkiska maktstrukturer kan vara kontraproduktiva i sammanhanget

  43. spanaren skriver:

    Pravoslavac,

    Röstar ni ”fel” kanske USA/EU/NATO inkallar
    en ny Rambouillet-konferens…….

  44. fairymary skriver:

    iombryssel!

    Nu skriver vi ”om varandra”….Einstein lär också ha uttalat något om att utbildning innebar vissa risker för det kreativa sinnet.

  45. cnesko skriver:

    spanaren,

    Det fanns en ny ”Rambouillet-konferens” i form av Ahtisari ”medling” men det var då.
    Tack vare den ekonomiskt och militärt starka Ryssland i dag kan EU och NATO bara fortsätta ha våta drömmer om det. Dessutom har händelserna kring Kosmet starkt påverkat hur Kina har hanterat de senaste händelserna i Tibet. Kinas analytiker har i tidningarna skrivit om läxan lärd där: endast militär styrka och seriösa och trovärdiga hot om militärt försvar av landets integritet som sista utväg kan förhindra att Kosmet upprepas bl.a. i Tibet eller Taivan. Kinas styrkedemonstration i Tibet i dag kan folket där tacka EU för (fast kanske även Kina kan ”tacka” EU för dessa ”spontana” demonstrationer – det är nästan som att ställa frågan vad som är äldre hönset eller ägget).
    Och bildtare (synonym för hycklare ©cnesko) som vanligt kastar om orsak och verkan: Resultat av valet i Serbia kommer inte destabilisera BiH utan hans brott mot internationella lagar och konventioner.

  46. Kachina skriver:

    ”Fairymary, “idag är det inte kyrkan som hotar vetenskapen” vad är det då? Poitikerstyrd? eller vadå?”

    Enligt min uppfattning finns det största hotet mot vetenskapen, inom vetenskapen, genom gamla uvar som sitter och bevakar/försvarar sina egna avhandlingar, något som visades tydligt genom monstervågen.

    Den fanns i teorin, innan vetenskapen fick den över sig, men ingen trodde på den teorin, inte ens han som formulerat den, för hade han hävdat den, hade han hamnat i frysboxen och fått flippa hamburgare i fortsättningen.

  47. Pravoslavac skriver:

    Utan att ta ställning til själva valet kan jag ändå konstatera att nyheter som denna inte är bra för de pro-europeiska krafterna:

    http://www.eubusiness.com/news-eu/1206816422.61

    Lyssna hur det låter: ”EU considers steps to support pro-Europe camp in Serbia”. Jag är 100% säker på att nyheter som ovanstående endast gynnar radikalerna. Om EU vill stödja de pro-europesiska krafterna är det bättre att i största hemlighet muta serbiska demonstranter att hålla ”spontana” demonstrationer som stödjer EU. Ungefär som man gjorde med OTPOR innan Milosevics fall. Men jag undrar om det är tillräckligt för att vända siffrorna.

  48. Josef Boberg skriver:

    Hmmm – om utbildning: ”Som Albert Einstein
    http://www.iconsofeurope.com/icons.science.einstein.formula.htm
    lär ha uttryckt det på sin tid: ”Det enda som stör mitt lärande är min utbildning !” Han sa också att utbildning: ”Är det som återstår – efter det att man har GLÖMT ALLT man har lärt sig i skolan !”

  49. fairymary skriver:

    Tack Josef för de korrekta citaten av Einstein!

  50. spanaren skriver:

    cnesco.

    Lika lite som kosovoalbanerna kan lita på USA anser jag
    att ni serber kan lita på Ryssland.
    Är det helt omöjligt att Putin och Bush gör upp över våra
    huvuden varvid Balkan går till USA medan Putin får
    Ukraina/Georgien och ev. Baltikum under rysk kontroll?
    Bush vill ha allt inkl. Georgien/Ukraina men det kommer
    Ryssland aldrig att acceptera – då blir det krig….
    jmf Teheran/Jalta under andra världskriget.

    Pravoslavac,

    Om ni röstar si eller så har nu kanske ingen betydelse. Vad som skall
    ske i Serbien finns det kanske redan planer på….
    Bulgariska nyhetsbyrån meddelar idag att Rumänien i Bukarest
    kommer att kräva ett StorRumänien genom att Moldavien
    införlivas med Rumänien (NATO).(Allt som står i tidningen är inte sant)
    Självklart är vad som pågår kring Serbien högst odemokratiskt
    och förnedrande för landet.
    Ni hade möjlighet att komma in under det ryska kärnvapenparaplyet
    genom att välja Nicolic till president. Tadic sitter mellan två stolar
    och LDP-ledaren är en ren överlöpare och kvisling.
    Nu är det som det är och blir som det blir…..

    Min tanke på en Rambouillet-II var att en nyvald Nicolic/Kostunica
    regering kommer ställas inför kravet att omedelbart avgå och lämna
    makten till en ”demokratisk” regering ledd av LDP med Jovanovic
    som premirärminister. Som krävdes i Rambouillet-I skall NATO
    ha fri tillgång till hela det serbiska territoriet. Enligt Irak-modellen
    avskaffas nuvarande serbiska polisen och försvarsmakten. NATO svarar
    för säkerheten på samma sätt som i Kosovo före självständigheten och
    skapandet av en egen arme i ”den nya demokratin”.

    Vad ni serber tycker och tänker har ingen betydelse i det stora spelet
    där USA/EU/NATO militärt och ekonomiskt vill kontrollera Balkan.
    Priset från Ryssland kan vara rysk kontroll över europeiska delar av fd
    Sovjetunionen. De asiatiska delarna kontrollerar men redan genom SCO.

    Framtiden, kanske redan nästa vecka, kommer att visa om det ligger
    något i dessa spekulationer….

  51. Kachina skriver:

    Vem är farligast för Finland?

    Ryssland, eller deras hormonstinna stats- och utrikesministrar? :-)

    http://www.expressen.se/nyheter/1.1103005/sex-sms-forfoljer-finske-ministern-kanerva

    Kanske de skulle byta från Nokia till Ericsson.

  52. mrmhalland skriver:

    Kachina…

    Du menar så inte SMS-en kommer fram ?? :-)

  53. Kachina skriver:

    mrmhalland

    Precis, Ericssons T9-ordlista är så konservativ att det omöjligt går att formulera förslag om spännande möten, exv. i gatukorsningar.

    Nu skall vi inte ställa till med en diplomatisk kris med Findland. Deras stats- och utrikesminister är i första hand människor och när de inte kan få utlopp för överskottsenergin genom fredsarbete på Balkan eller Mellanösten, är det fullt naturligt att de agerar på köttmarknaden, där inga krav på sinnenas förening ställs före djurkropparnas förening.

    MEN (som Tony Irwing säger), de skulle kunna sköta det lite mer diskret. Både Kennedy och Clinton hade ju säkerhetsvakterna till att ragga in brudarna, även om de sedan skötte självaste ”flåset” själva.

    Vi skall inte retas med våra vänner finnarna, utan med ett glatt leende konstatera att de i varje fall har fysiskt friska ministrar. :-)

  54. Kachina skriver:

    ”de i varje fall har FYSISKT friska ministrar. :-”

    Hur det sedan är ställt i knoppen, har jag inte yttrat mig om. Lägg märke till det.

  55. fairymary skriver:

    …..kan inte låta bli att komma med en kommentar vad gäller sexualiteten och genusfrågan……Dröm om att en kvinnlig minister skulle sitta kvar en enda dag efter motsvarande tecken på ”fysisk friskhet”!

  56. Kachina skriver:

    Fairymary

    En kvinna har ”defragmenterad hårddisk” fler och bredare ”motorvägar” mellan vänster och höger hjärnhalva. Hon behöver inte SMS för att skicka ut signalerna.

  57. fairymary skriver:

    OK; då, det ligger mycket i vad Du säger……men om det nu skulle vara en kvinna som inte hade dessa ”motorvägar” så väl utvecklade och skulle skicka ett par SMS som kom till offentligheten….vilket öde tror Du hon skulle gå till mötes i media och bland allmänheten.

    Fortfarande sitter det i våra reptilhjärnor att en kvinnotjusare är en ”sjutusan till karl” men en kvinna i motsvarande predikament är ett ………. min respekt för det kvinnliga avhåller mig från att skriva något av de ord jag tänker på…..

  58. Kachina skriver:

    ”Fortfarande sitter det i våra reptilhjärnor att en kvinnotjusare är en “sjutusan till karl” men en kvinna i motsvarande predikament är ett ”

    Exakt, ändå är det samma djuriska instinkt. DET talar om för oss att djurmänniskans värderingar är snedvridna, bådenär det gäller tolkningen av våra instinkter och människans ekonomiska värde.

    740 miljoner för att klappa till en golfboll, 17 miljarder för att sitta i en styrelse som plundrat sina kunder, livvakter som raggar brudar, det är ”sjutusan till karlar”

    Lägg märke till ironin i slutet. De är i själva verket tvåbenta reptiler, men det kan man ju inte säga rakt ut om vårt grannlands ministrar. Det kunde ju resulterar i en diplomatisk kris, därför säger man det inte rakt ut.

  59. fairymary skriver:

    Kachina, det tycks mig som om vi på någon nivå är själsfränder…….

  60. pettson skriver:

    ”De är i själva verket tvåbenta reptiler, men det kan man ju inte säga rakt ut om vårt grannlands ministrar. ”

    Men de är i alla fall inte pedofiler, vilket innebär att de klarar av att ha sex med vuxna kvinnor.

    ”För över 30 år sedan utnyttjades två kvinnor, som 14-åringar, av kunder på Doris Hopps bordell. Kunderna som tillhörde den svenska makteliten gick helt fria och skandalen tystades …”

    Låtom städa i vårt eget terrarium först!

  61. Kachina skriver:

    ”…det tycks mig som om vi på någon nivå är själsfränder…….”

    Det synes även mig som att jag, du och bestofmankind, i sinnet vibrerar på samma frekvens. Det förstår inte reptilerna (soli01,….mfl) som nödvändigtvis måste föra över allt andligt till den fysiska tillvaron. Man behöver inte vara fysiskt närvarande för att känna samhörighet.

  62. Kachina skriver:

    ”Låtom städa i vårt eget terrarium först!”

    Det har du så rätt i, men vi är ganska dåliga på det. Det är lättare att se grandet i grannens öga än bjälken i det egna. Jag småretas med finnarna, men vårt inhemska fall är jag knäpp tyst av den enkla anledningen att det är svårt att finna ord. Jag lider med de kvinnor som inte fått upprättelse genom skadestånd, men vet inte vad jag skall göra åt det.

    Har du något förslag. Flickorna har utnyttjats, vi behöver inte gå in i detalj av vem, men det var oerhört fegt av domstolen att inte tilldöma dem skadestånd, av den enkla anledningen att de har utnyttjats i det politiska etablissemanget.

  63. fairymary skriver:

    Om att städa terrarier: det är inte helt riskfritt…… vare sig det gäller de djur vi vanligen kallar reptiler och de människodjur som utnyttjar barn för egna sexuella syften.

    Från historien vet vi att Freud höll på att tappa allt anseende och sin möjlighet till försörjning när han publicerade verk där han förklarade kvinnors ”hysteri” med att de varit utsatta för sexuella övergrepp.

    Själv har jag ”brottats” med advokat Pelle Svensson i rätten och så när förlorat hälsan och mina kollegors respekt. Nu blev det tillräckligt traumatiskt att förlora ”brottningsmatchen” och se den unga kvinnan kränkt bortom allt förstånd av rättssystemet. Det ligger nu långt tillbaka i tiden och en del har hänt vad gäller kunskap om detta svåra. Tack gode Gud för Monica Dahlström-Lannes, Claes Borgström och Thomas Bodström m. fl.

    Men ändå, vem ska ha modet och positionen att stå upp för de kvinnor som utnyttjades på Doris Hopps bordell???????????

  64. pettson skriver:

    ”Har du något förslag.”

    Nej, dessvärre. Jag noterar dock med viss förvåning den kompakta tystnaden från feministrörelsen (som ju inget har att förlora, till skillnad från domarna). Det är tydligen lättare att skrika sig hes för kvinnosaken i tredje världen (gärna så långt borta från Sverige som möjligt) än att ta tag i problemen här hemma.

    Jag tror däremot att bordellmamman säkerligen hade åkt dit om hon inte betalade skatt på inkomster från sin rörelse.

    ”Jag småretas med finnarna.”

    Som sagt, de är inte pedofiler, och skaffar inte sina ligg – med vuxna kvinnor – på bordell. Det är väl varje vuxen kvinnas rätt att ligga med den vuxne mannen hon önskar. Eller har jag missuppfattat något? Rätta mig i så fall.

  65. fairymary skriver:

    pettson!

    Många inom feministrörelsen arbetar i det tysta, med att stärka självkänsla hos utnyttjade och förnedrade kvinnor.

    Sen är det väl en för de flesta känd ”hemlighet” att det alltid är lättare att gorma om saker som ligger långt borta än att ta itu med sin egen smutsiga byk…….

  66. mrmhalland skriver:

    fairymaiy :

    >Tack gode Gud för Monica Dahlström-Lannes, Claes Borgström och Thomas Bodström m. fl.

    Det är ett oerhört svårt problem du tar upp.
    Det är självklart aldrig ok att kränka någon, varken kvinna, man eller barn.
    All form av kränkning ska beivras.
    Det händer, inte helt sällan att en ung kvinna känner sig kränkt efter en blöt kväll där hennes omdöme tillät henna att dela säng med en kille och dagen efter säger hennes samvete att detta ville jag egentligen inte.
    Ovan nämda tre damer gör allt för att även en sådan kille ska in i finkan, troligen mest för att få publicitet.
    Det är en oerhörd kränkning att bli jagad, ransakad och fängslad i ett sådant fall, det är dessutom nästan omöjligt att få upprättelse.

  67. fairymary skriver:

    mrmhalland!

    Det sexualiserade våldet är nog det svåraste område rättvisan har att hantera. Jag är glad att jag inte är domare.

    …..jag tycker inte att någon man ska orättvist fängslas vare sig han är känd eller inte.

    OCH det finns ett kommunikationsproblem mellan män och kvinnor vad gäller sexualiteten. Vissa män förstår inte ett nej, vissa män tror att har man kommit en bit på vägen så är det fritt fram ”hela vägen”.

    En sak är att dela säng, en annan att ha ett samlag…..det är många gränser som har rätt att betraktas som gränser…….Jag vägrar acceptera att män är djur som när dom väl fått stånd inte kan hejda sig……

  68. soli01 skriver:

    Kachina – jag har pga ”främmande” i huset inte kollat av vad som avhandlats här. Nu ser jag att det blivit en reptil även av mig.(10:46) Jag tycker att reptiler inger en viss kraft. :-)

  69. Kachina skriver:

    Ett oerhört svårt ämne, men jag instämmer ändå i , ”>Tack gode Gud för Monica Dahlström-Lannes, Claes Borgström och Thomas Bodström m. fl.”

    De få killar som blir oskyldigt dömda, måste ändå ställas mot den hord av kvinnor som ingen lyssnade på. Det är århundraden av oförrätter som börjar nystas upp i väst, som även är oerhört viktigt för kvinnor i den muslimska världen, där det krävs tre manliga vittnen för att kvinnan skall bli trodd.

    Det ÄR en risk för killarna, men det är helt enkelt så att de får vara mer selektiva, känna motparten bättre, innan de går i säng.

  70. fairymary skriver:

    PS.

    Jag vill också påminna om att vår rättsprincip ”hellre fria än fälla” innebär att många våldtäktsoffer inte fått den upprättelse det betyder att mannen fälls. Så måste det nog vara så länge vi inte har något ännu bättre rättssystem.

    En kvinna som hade haft ”turen” att bli trodd i rätten sa många år efteråt när vi tillsammans arbetade med att reparera den kränkning hon varit utsatt för: ”han fick ett halvår, jag fick hela livet”.

    Nu är det möjligt att läka även dessa sår och även om mannen inte är fälld med det kräver mycket arbete och samhället har inte avsatt särskilt mycket resurser för sådant arbete.

    En annan viktig grupp är män som blir/blivit våldtagna som barn eller tonåringar. Där finns som jag ser det nästa stora utmaning.

  71. jannedumbom skriver:

    Jag delar helt och hållet Leif GW Perssons uppfattning om den beryktade Monica Dahlström- Lannes:

    ”En person som uppmärksammats i de här sammanhangen är den f.d. kriminalinspektören, Monica Dahlström-Lannes, som flyttades från polishögskolan pga att hon inte ansågs bedriva en seriös undervisning. Med henne var det ju som så att oavsett ärende så hittade hon alltid styrkta incestanklagelser. Några av dem var sanna, andra var det inte.”

  72. fairymary skriver:

    jannedumbom!

    Vi är inne på hett område. Tro inte på alla rykten Du hör! Har Du suttit i samma rum som Monica Dahlström-Lannes? Har Du suttit i samma rum som en kvinna eller man som varit utsatt för sexuell kränkning. (dvs. det har Du säkert utan att veta om det) men har Du verkligen samtalat med någon som har erfarenheter av vad det är vi talar om?

  73. jannedumbom skriver:

    fairymary

    Jag tror inte på några rykten!
    Jag delar däremot,uppfattning om den beryktade Monica Dahlström- Lannes med välrenommerade advokater såsom ex. vis Per Samuelsson och Pelle Svensson.
    Betr. herrar Bodström och Borgström anser jag dem till övervägande delen vara politiska nickedockor i dwenna (och många andra) frågor!

  74. fairymary skriver:

    jannedumbom!

    Det finns en finsk dikt som berör mig mycket. Den handlar om kriget mellan röda och vita och en bror som skriver till en annan: vi kom på olika sidor i ”brödrakriget”

    Du och jag har hamnat på olika sidor i ”syskonkriget”……

    Det är förstås helt OK!

  75. pettson skriver:

    ”De få killar som blir oskyldigt dömda, måste ändå ställas mot den hord av kvinnor som ingen lyssnade på.”

    Detta kan du väl inte på fullt allvar mena! Du säger alltså: ”låtom oss offra några killar så håller kärringarna käften”!?

    Vilka då är de killar som offras: invandrare, socialt svaga svenskar och några kändisar som inte tycker om Carola. Dessa törs man ge sig på. Bodström och hans gelikar söker vinna billiga politiska poäng. För inte finns det någon i detta land – reptiler inbegripna – som tror ens en sekund att Bodström och hans anhang bryr sig om misshandlade och våldtagna kvinnor och barn?

    Jag vill banne mig se pedofilgänget från 70-talet uthängt på varenda löpsedel! Det är först då, som jag tror att man på allvar lyssnar på kvinnor.

  76. cnesko skriver:

    spanaren

    ”Lika lite som kosovoalbanerna kan lita på USA anser jag
    att ni serber kan lita på Ryssland.”
    Det är en enorm skillnad i förhållandet mellan Ryssland-Serbien och USA-Albaner.
    Medan det första är så gammalt som den serbiska nationen finns och Ryssland har ALDRIG i historien agerat mot Serbien utan i sämsta fall neutralt men i allra flesta fall starkt proserbiskt (även i den nya historien då exempelvis Röda armén i princip befriade Serbien samtidigt som partisanerna skickade över 40.000 unga oerfarna nyrekryter från Serbien i slutskedet av kriget i frontalangrepp mot Tyskarna och Ustashe i Srem à la WWI dvs. i säker död och detta som straff eftersom serberna var för kungen och stödde den kungliga armén i form av Cetnik rörelsen).
    Ryssland gick till och med i krig (medvetna om sin underlägsenhet då) mot Ottomanerna när serberna hade det som svårast för att försvara serber och tvinga turkarna till efterrätter vilket skedde trots stora ryska förluster.
    Den ryska befolkningen har alltid känt mycket starkt för det serbiska ”brödrafolket”, hjälpt dem och kommer göra så även i framtiden. Ryssland har i historien många gånger agerat känslomässigt när gäller serberna medan USA agerar nästan uteslutande utifrån de egna intressen. Fram till början av 90-talet var USA allierad med Serbien och har haft relativt bra relationer. Sedan dess ha man vänt ryggen åt Serbien och till och med militärt anfallit (förutom andra ekonomiska åtgärder samt militärt stöd till andra sidan) Serbien och serberna överallt i f.d. Jugoslavien.
    Nu stödjer USA albanerna på liknande sätt de stödde talibanerna och kan hur lätt som helst om några år byta sidan igen. Jag säger inte att USA kommer göra så men dess stöd är lika förtroendeingivande som det stöd som Milosevic hade för 12 år sedan.
    Så …
    ”Är det helt omöjligt att Putin och Bush gör upp över våra
    huvuden varvid Balkan går till USA medan Putin får
    Ukraina/Georgien och ev. Baltikum under rysk kontroll?”
    … mitt svar är självklart inte och inte bara på grund av andra intressen.
    Ingen är så dum och förhandlar om något som man redan har. Ryssland har både ekonomisk, befolkningsmässig och militär kontroll över nästan samtliga dessa länder.
    USAs ekonomi och makt har börjat gå utför och kommer nog fortsätta så (detta är faktum och inte önsketänkandet) medan för Ryssland med ett det största landet i världen med enorma naturresurser osv. kommer det gå precis tvärtom (inom den överskådliga framtiden). Sedan har vi Kina, Indien, Brasil men även Iran och länder kring Venecuela. USA är fast i Afghanistan och Irak och kommer ha enorma svårigheter att dra sig ur (det finns risk/chans att dessa två länder kommer ge USA dödsstötem på samma sätt som Afghanistan gjorde för SSSR).

    ”Bush vill ha allt inkl. Georgien/Ukraina men det kommer
    Ryssland aldrig att acceptera – då blir det krig….
    jmf Teheran/Jalta under andra världskriget.”
    Det finns ingen tvekan om att Bush vill ha allt men det är ett mycket stort gap mellan att önska och att kunna. Putin har enormt och orubbat stöd hemma medan Bush kan bara fuska sig till att vinna valet.

    Till slut svar på din fråga: Är det omöjligt att …? Ingenting är omöjligt men det är mycket mycket osannolikt! Annars skulle inte albanerna hänga överallt på serbiska siter eller där serber brukar finnas med sina inlägg om att allt är avgjort, oåterkalleligt, osv. osv. för hade det varit så skulle de inte varit så oroliga och aktiva. Sedan skulle inte s.k. ryslandexperter ha ”ockuperat” den serbiska media med sina ”analyser” om att Ryssland har sedan urminnes tider alltid lurat och sålt serberna osv. osv.
    Det enda som eventuellt skulle kunna få Ryssland att ändra inställningen är att EU-talibaner skulle vinna valet och själva förse Serbien i en tragisk situation. Ryssland har sagt att den inte kommer försvara Kosmet mer än vad Serbien gör. Därför är det så viktigt för EU att få EU-talibanerna att överge Kosmet för då kommer nog även Ryssland ge upp (förstås allt detta under förutsättningen att EU-talibanerna demokratiskt kommer till makten vilket de bara kan drömma om).

  77. mrmhalland skriver:

    Som sagt det är jättesvårt för att inte säga omöjligt att helt ta ställning i denna fråga.
    Vi vet att våldtäcksmän går fria och vi vet att oskyldiga fälls.
    Båda varianterna är självklart helt oacceptabla.
    Att ”hellre fria än fälla” låter självklart för mig, oskyldiga FÅR inte dömas !
    I det fall de är skyldiga och blir friade är detta lika fruktansvärt.
    Hur jag än försöker kommer jag inte ända fram i mitt resonemang.
    Inte ens ökade/minskade krav på bevisning låter som en framkomlig väg för mig.

  78. fairymary skriver:

    pettson?

    Vilka är pedofilgänget från 70-talet? Är den den s.k. ”Geijeraffären” Du menar?

    Vad gäller Bodström och gänget: Jag har suttit i ett mycket personligt samtal med Claes Borgström när han i sitt ämbete som JÄMO reste omkring och samlade upp kunskap på regeringens uppdrag för att förstå varför så få kvinnor anmäler att de blivit våldtagna.

    Jag anser mig kunna gå i god för Claes Borgströms äkta engagemang vad gäller kvinnor och barn. Monica Dahlström-Lannes har jag samarbetat med i ett ärende och uppfattar henne som en modig föregångskvinna inom polisen. Jag kan tänka mig att hon fått utstå ”spott och spe” för att hon arbetat med detta lågstatus-område. Det har ett pris, läs gärna historiken om Freud, som jag upprepat några gånger på bloggen.

    Detta är ett så laddat område så det är lätt att gå in i sin egen ”reptilhjärna” när man debatterar det. Jag försöker i mina inlägg vara så öppen jag kan utan att röja något som har med tystnadsplikt att göra och att inte komma med rykten eller antaganden.

    Jag är tacksam för denna debatt. Troll som kommer upp i ljuset spricker som bekant och inom detta fält finns många ”troll”

  79. fairymary skriver:

    mrmhalland!

    Jag har våndats i samma ”rävsax” som Du beskriver. Jag har tills vidare accepterat att hellre fria än fälla måste gälla. Alla som kan tänka klart i detta laddade ämne förstår att på det viset ”offras” en del kvinnor och barn eftersom brotten när de begås sker i slutna rum och det är svårt med teknisk bevisning när det gått många år i incestärenden t.ex.

    Jag har aldrig uppmanat någon kvinna att anmäla. Efter en del egna erfarenheter i rätten där jag bl.a. mötte Pelle Svensson i ett ärende, upplevde jag att de redan utsatta blev dubbelt kränkta under rättsprocessen. Det ligger nu några år tillbaka i tiden. Jag avstod från att delta i sådana ärenden för att skydda min egen hälsa när jag insåg att det var priset jag skulle behöva betala om jag fortsatte.

    Lyckligtvis har mycket konstruktivt hänt de senaste åren. På polisskolan i min stad i Umeå undervisas poliser om våld mot kvinnor och barn av mycket kompetenta lärare. Det lär finnas inslag i jurist-utbildningen som är bra. Domare vidareutbildas inom detta område.

    En lagändring jag skulle önska mig är att i en familj där en dotter anmäler sin far för incest borde man åtminstone kunna döma till att familjen går i familjesamtal. Om incest går att bevisa bortom allt rimligt tvivel ska pappan givetvis dömas till fängelse. Om det inte går att bevisa är själva flickans anmälan (oftast handlar det än så länge om flickor) ett tecken på allvarlig kommunikationsstörning inom familjen. För denna kommunikationsstörning har föräldrarna vuxenansvar.

  80. mrmhalland skriver:

    Hur fan är man funtad när man ger sig på barn ???
    Dessutom ibland sina egna !

    Ursäkta språket, men förhoppningsvis får krafuttryck en viss effekt om man inte missbrukar dem ofta…

  81. fairymary skriver:

    mrmhalland!

    Jag tror att man har en djup själslig skada som inte visar sig på andra områden. Viss forskning talar för att om man själv varit utsatt som barn så har man en tendens att bli förövare som vuxen (gäller i huvudsak män). Men…..jag delar egentligen Din fråga;

    PS.

    Jag gillar Din benägenhet att stå upp för att vissa frågor är så svåra att man inte riktigt kan ta ställning!

  82. mrmhalland skriver:

    Tack för det fairymary,

    Det du tar upp ovan ställer ju ännu en fråga (nästan lika svår) på sin spets.
    Har man en sådan skada, är det då fängelse som är lämpligast eller kan vård vara ett bättre alternativ ?

  83. lillies skriver:

    mrmhalland,

    ursäkta men jag undrar lite över vad du menar när du säger att det är oacceptabelt (emfas)att våldtäktsmän går fria och att oskyldiga fälls???

    Om oskyldiga fälls så finns möjlighet till kompensation den dag det står klart att de är oskyldiga. Men om bevisen inte räcker till att fälla en utpekad gärningsman (icke funnen skyldig)….vad menar du att man skall göra då??
    Man kan ju i så fall lika gärna säga att sådana med inställningen att ”icke funna skyldiga” (men ej garanterat oskyldiga) skall straffas på annat sätt kanske bör rensas bort ?

    Angående incestdebatten, man är förmodligen störd om man ger sig på barn, speciellt bland sina egna. Dock skall det beaktas att många som i lagens mening är barn ofta klär sig och beter sig som vuxna. Är en man på krogen och lite halvrusig och blir raggad på av en underårig tjej, som kanske till och med fått överdimensionerade fejktuttar och målad som fröken Silvstedt så tycker jag inte riktigt att uppsåtet räcker till för att åtala för sexualbrott. Det är ganska vanligt med underåriga runt på stan och på krogarna.

    fairymary,
    om ett barn anmäler för incest så landar det oftast i socialens knä, och vid bristande bevishöjd (dvs som inte räcker till fällande dom) så går det tillbaka till socialen som får ta ställning till frivilliga åtgärder eller tvångsåtgärder. Och det kompetensområdet ligger på länsrätterna enär brottmål ligger på tingsrätten.
    Nu förekommer det ju att ”besvärliga barn” faktiskt hittar på saker också (ibland rätt groteska). Minns satanistsekten som mördade barn i Norge, och det finns väl fler än ett fall där barn som levt i rätt strikta hem (som dock inte haft inslag av aga eller andra oegentligheter) har hittat på saker i hopp om att t. ex. vara ute lika länge som kompisar som haft lösare tyglar. Jag hade rätt så fria tyglar när jag väcxte upp (periodvis nästan inga alls faktiskt) och mer än en gång blev jag ”scapegoatad” av kompisar m.m. som inte hade lika fria tyglar. De kunde ljuga om var de skulle och säga till mig att säga att jag inte visste var de var om föräldrar eller så ringde. Och om/när de blev påkomna så påstod dom att jag inte hade sagt att någon sökt dem.

  84. fairymary skriver:

    mrmhalland!

    Jag tror inte att det spelar så stor roll om man sitter i fängelset eller på vårdavdelning. Oftast uppfyller man inte kriterierna för grav psykisk störning som renderar vård p.g.a. att man inom resten av sin personlighet är rätt frisk, socialt fungerande, ses ofta av omgivningen som ”väldigt snäll och omtänksam”, ibland t.o.m. idéellt engagerad.

    Det viktiga är att man får adekvat behandling och det ges inom kriminalvården av några tuffa modiga terapeuter som faktiskt orkar sitta ”i samma rum” och vara professionella. Dom är ju bundna av tystnadsplikt och så ska det förstås vara. Mycken kunskap samlas i sådana rum som kanske så småningom kan avpersonifieras och systematiseras.

    Eva Hedlund heter en intressant terapeut som var ”tidigt ute”. Hon har skrivit en del om att arbeta med våldtäktsproblematik, bl.a. en bok som heter ”Med könet som vapen och värn”.

    Hittade en länk om sexköpare när jag försökte hitta aktuell litteratur av Eva Hedlund

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=197714&previousRenderType=6

  85. mrmhalland skriver:

    lillies :

    >Om oskyldiga fälls så finns möjlighet till kompensation den dag det står klart att de är oskyldiga.

    Problemet är ju att det nästan aldrig uppdagas, är man dömd så är man.
    Det ska som känt till nya bevis för att målet ska tas upp i högre instans.
    I detta läget gäller ju i princip omvänd bevisbörda.

    Vad jag menar i motsatsfallet är väl uppenbart ?
    Vi vill väl inte att en kvinna ska bli våldtagen och gärningsmannen går fri ?
    Dessutom innebär ju det att vi misslyckats med att befria det öppna samhället från en våldtäktsman som kan upprepa brottet.

  86. mrmhalland skriver:

    fairymary :

    När det gäller sexköp är jag emot vår lagstifning.
    Då ska man försöka skilja på trafficing (och andra former av tvång) och frivillig ”försäljning”.
    Jag tror det är möjligt för en sexköpande man att ganska snart avgöra om det ligger tvång bakom försäljningen

  87. jannedumbom skriver:

    Monica Dahlström- Lannes, Claes Borgström, Thomas Bodström samt deras partivän i Blekinge som även var nämndeman i ”Tito Beltrán- målet”.
    ————————————————————————————–
    DÄRFÖR REAGERAR BL.A. ADVOKATERNA PER E SAMUELSSON, PELLE SVENSSON samt PROFESSOR LEIF GW PERSSON (och allmänne renhållaren
    Jan d´Umbom).
    ————————————————————————————–

    I sin partiblogg hyllas den kontroversiella ex-polisen Monica Dahlström-Lannes arbete med målet mot Tito Beltran av socialdemokraten Eva- Britt Dahlström.
    Samtidigt är socialdemokraten Eva-Britt Dahlström nämndeman i Blekinge tingsrätt.
    Hon sitter i fullmäktige och barn- och ungdomsnämnden för socialdemokraterna och driver också en egen s-blogg på internet. Trots att det ämbetet ställer hårda krav på objektivitet drar sig Eva-Britt Dahlström inte för att ta ställning i pågående rättsprocesser.
    På den s-märkta bloggsidan finns flera inlägg som ger tydligt stöd åt Monica Dahlström-Lannes, den hårt kritiserade ex-polisen som låg bakom anmälan mot den våldstäktsmisstänkte chilenske världstenoren.

  88. fairymary skriver:

    illies!

    Ja det är riktigt att vid bristande bevisning i ett incestärende så landar det i ”socialens knä”. Och/men socialen kan vad jag har förstått inte tvinga någon till samtal som inte vill. Där får Du rätta mig om jag har fel; jag är inte jurist….Jag har förstått att socialen i dessa ärenden är bakbundna av rättens utslag och att vad gäller vårdnad och umgänge har pappan sina fulla rättigheter.

    Ja ”besvärliga barn” hittar ju på saker och besvärliga barn är väl barn som inte har det bra på ett eller annat sätt oftast, eller??? Därmed inte sagt att föräldrarna begår brott.

    Jag förväntar mig en del av minnesforskningen i framtiden som kan hjälpa rätten att döma ”rätt” i allt flera ärenden.

  89. spanaren skriver:

    cnesco,

    Vad gäller den serbisk-ryska historien är vi överens….

    Vem är EU-talibanerna? Är det president Tadic med sitt DS,
    G-17 och Cedomir Jovanovic (Kvisling) med LDP?

    Hade ni serber idag, som 1999, enigt stått upp bakom er statsledning
    och konfronterat fienden USA/EU/NATO hade läget idag varit
    helt annorlunda. 1999 var det bara enskilda politiker, som den
    i väst ”helgonförklarade” Zoran Djinjic som reste till Washington
    och omfamnade huvudfiendens statschef. Inte ens Quisling i
    Norge 1940 reste till Berlin under pågående krig….
    Idag är presidenten och flera politiska partier villiga att acceptera
    styckning av Serbien mot utsikten att få sitta med vid EU och
    NATO:s bord i Bryssel. VAD ANSER FOLKMAJORITETEN I SERBIEN?

    Vad skall Putin/Medvedev tro om er pålitlighet som allierade
    med Ryssland?

    Ryssland har sina egna geopolitiska intressen varav kanske inte
    Serbien idag är det viktigaste särskilt som det talas om att riva
    upp överenskommelsen om NIS från EU-vänligt håll i Serbien.

    Nästa söndag efter Bukarest/Sochi har kanske mycket klarnat
    och ännu klarare blir det efter valet 11/5.
    Kommer Serbien om de röstar ”fel” inkallas till en Rambouillet II
    för att ”säkra demokratin”?

  90. fairymary skriver:

    mrmhalland!

    Jag ber att tills vidare få tacka för debatten……middagsbjudning väntar. Debatten om sexköpare, trafficking, etc. etc. tar jag gärna en annan dag.

    Tog med filen bara för att den ”bjöd” sig när jag ”gogglade.

    God eftermiddag

  91. lillies skriver:

    mrmhalland,

    Den risken finns nog, att man blir oskyldigt dömd och det är jättetråkigt.

    Vad jag antar att du menar i motsatsfallet som ”uppenbart” är ganska beklagligt.
    Nej, ingen vill antagligen att en kvinna skall bli våldtagen och gärningsmannen gå fri.
    Det finns dock flera aspekter på den problematiken, dels att män kanske bör vara mer lyhörda för om kvinnan vill eller inte men dels också att kvinnan faktiskt på något aktivt sätt visar att hon inte vill. I fall där de inblandade parterna är gravt berusade och frivilligt nedsatt sin omdömesförmåga så har jag svårt att se hur någon resonabel domstol skall kunna komma fram till fällande dom då fallet genom yttre omständigheter ser ut som en ”ångeranmälan”.

    Annars kan ju ”vi” kanske lagstifta om att sexuella aktiviteter MÅSTE ske inför publik…då har vi ju i alla fall försökt säkerställa att vittnen finns i fall som typiskt sett är sådana där ord står mot ord? Då de flesta inte har ett sjätte sinne där man kan ”se” vad man inte faktiskt bevittnat så är väl det den enda lösningen om man aspirerar på att få en 100% ”sanning”??? Men är bägge parter berusade så kan det ju likaväl att en efteråt ångar sig och anser sig utsatt för ett övergrepp, även om 50 åskådare ansett att det såg rätt ömsesidigt ut.

  92. mrmhalland skriver:

    lillies,

    Jag förstår din synpunkt och jag har tidigare här idag antytt liknande.
    Om du tittar på mitt inägg 1.03 så förklarar jag att det är nästan omöjligt för mig att vara kategorisk i denna fråga.

  93. lillies skriver:

    fairymary,

    angående ”besvärliga barn”…ja det är nog min erfarenhet. Det är inte alltid så att föräldrarna begår brott, det finns väl åtskilliga exempel där ganska aktiva barn ständigt och jämt åker in på sjukhus för att sys eller dylikt utan att föräldrarna orsakat det. Min syrra har en sådan unge, hennes barnläkar började fråga ut henne när det plötsligt small till bakom ryggen på läkaren för sonen hade börjat klänga upp efter ett plastskelett han sett uppe på en hylla. Ungen under och hyllan ovanpå. Han klarade sig med blåmärken och huvudvärk (som han fick av att skrika i högan sky).

  94. fairymary skriver:

    jannedumbom 2:08!

    Bara ett sista inlägg innan jag definitivt stänger datorn för att gå ut genom min dörr:

    Det gäller verkligen att veta var man har sina egna gränser när man arbetar inom detta minerade fält. Därom är jag helt enig med Dig.

    Tack för mig till alla som deltagit i eftermiddagens angelägna diskussion.

  95. mrmhalland skriver:

    Tack själv fairymary !

  96. jannedumbom skriver:

    fairymary

    Tror vi har samma grunduppfattning inom detta ”minerade fält” – sedan har vi skilda
    åsikter.
    Hoppas middagen var trevlig!

  97. Kachina skriver:

    På tal om annat

    http://www.hyway1.com/timedcheckpoints.htm

    Problemet med den globala uppvärmningen är löst, eller……?

  98. lillies skriver:

    mrmhalland,

    med risk för att låta sarkastisk eller ironisk (vilket jag förvisso är i stunder då jag försöker hålla mitt temperament tillbaka till fördel för en mer diplomatisk och humanistisk approach).

    Nu vet jag inte om de åsikter du för fram verkligen är dina eller om du låter dig vara en ”megafon” för en rätt populistisk ofta framförd åsikt.

    Min åsikt kanske i förstone kan synas som ”kvinnofientlig” eller ”barnföraktande”.
    Så är icke fallet…tillåt mig utveckla. Jag är på samma sida som Maria Abrahamsson när det gäller åsikten att ungdomsvård kanske inte alltid är tillräckligt för kriminella som bedrivit verksamhet och aktiviteter som är långt ifrån några ”baernsysslor” trots sin låga ålder. Därmed inte sagt att vården behöver vara inhuman. Däremot skall den givetvis vara adekvat…vilket kan betyda att de kvalitativa insatserna kan variera med individerna även om nu individerna skall sitta på supersäker anstalt eller annan inrättning.

    Detsamma med kvinnor. Jag vet inte vilken kulturell eller religiös bakgrund du har men jag är av åsikten att kvinnor inte är dummare än män. Kvinnor kan vara lika ”dumma” som män och ofta lika bedrägliga eller brottsliga som män. Vill man att en kvinna per definition alltid skall hållas skadelös (d.v.s. ansvarslös) i ett händelseförlopp där hon synes vara en rätt nödvändigt inslag så kanske man kan undra om kvinnor ens skall få rösta?

    Det finns en rapport från Brottsförebyggande rådet (2005:18) ”Otillåten påverkan…” som främst rör olika hot mot myndigheter men som förvisso kan vara intressant för aktörer inom privata näringslivet.

    Där jämställs ”amorös infiltration” med våld och hot för att få någon att utföra något. Det skojas friskt om Elliot Spitzer och Emperor’s V.I.P.-club i amerikansk press. Nu vet jag inte annat än att det skulle vara en tämligen ordinär eskortservice (horhus).
    Om horhusen i sig må vara en moralisk fråga, det är väl inte otänkbart att vissa sådana etablissemang utnyttjas för mer ljusskygga syften av varieransde allvarlighet. Må det vara att få höga militärer (inom NATO, annan organisation, eller oberoende) att skeppa vapen eller andra kontrakt som enligt deras egen oprdning inte skall ha något. Eller där kunder används för andra utpressningssyften eller för att få sina konton rensade om de betalar med kort.

    Enligt min åsikt så är i så fall alla parter involverade i brottslig verksamhet, visst kan den ”stackars” enskilda prostituerade (eller ”våldtäktsoffret”?) vara ovetande om bakomliggande syftet, men jag anser det dock fritt att höra dem. Sedan kan man kanske fundera om någon skall kunna anses inneha och förvalta egendom som man tjänat på att bara vara dum och naiv. Det finns ju åtskilliga delar av regelverket i svensk rätt som möjliggör att egendom fråntas människor som formellt sett inte har begått något brottsligt. Återvinning i konkurs medger ju att man kan mista saker som man ”fått” eller objektivt sett köpt för billigt (oavsett om man faktiskt inte begrep det).
    Men de reglerna är väl bara tillämpliga inom svensk jurisdiktion.

    Sedan finns det ju allmänna rättsprinciper om ”orättmätig vinst” som ligger rätt nära principen om ”abuse of rights”, som såväl Storbritannien som Italien har fått bekräftade i EG domstolen.

    Ha det så gott.

  99. cnesko skriver:

    spanaren,

    EU-talibaner är i sin helhet LDP oftast stödda av unga människor som sin mindervärdeskomplex försöker bota genom EU-identifieringen, G17+ är mer en lobby- och intresseorganisation som tjänar stora pengar på att åt västerländska ekonomiska (men även politiska intressen) – de kallas i folkmun G17% som syftar på provision de tar för att ruinera och sälja serbiska företag (de har helt förstört den inhemska banksektorn vilken i dag domineras av bankerna från EU och det i princip inte finns en enda lokal storbank kvar, sett till att sälja stålindistri till US Steel för en dollar, aktivt motverkar Serbiens gasarrangemang med Ryssland, osv osv.) så de är EU-talibaner av krassa själviska ekonomiska själ och till slut har vi DS som kanske till hälften är EU-talibaner med liknande profil som G17% och till hälften mer moderata människor (DS har nästan fördubblats genom att ta DSS väljare genom konstant smutskastning de senaste 8 åren vilket DSS med sin katastrofala mediepolitik inte har lyckats förhindra – dessa väljare kan nu relativt enkelt byta sida när DSS för första gången på länge har riktigt visat tänder och lyckats tvinga DS att avslöja sin genuina politik).
    DS har dessutom nu inför valet allierat sig med G17% vilket var mer eller mindre förväntat men sedan kom Canaks parti (han som kallar Kostunica för faschist, som uttalade sig om att man skulle hänga folk i Belgrads centrum, han som har tryckt Vojvodinas pass, som helst vill att Vojvodina skall bli självständig och aktivt och öppet arbetar för det, han som är ”kum” (godfader) till en av de största gangsters i Serbien (en ny rik skurk som är dömd för stor narkotikahandel till flera år fängelse) och som har uttalats sitt stöd för honom, osv. – detta var milt sagt överaskande vilket nu utnyttjas i DSS/NS kampanj för ta tillbaka sina gamla väljare, sedan har DS fått till en till allierad SPO förr i tiden (i början av 90-talet) det största partiet som har delats upp i två delar – den är i dag NS och allierad med DSS, den andra delen är långt under spärren men som komprometterat sig mest genom sin styre i Belgrad med sin ökända korruptionsskandaler vilket dessutom hände genom att avsätta Djindjic som Belgrads borgmästare (efter hans hemliga möte med Milosevic under en av de största demonstrationerna i Belgrads historia då Vuk – ledare för SPO misshandlades svårt av polisen och hamnade på akuten och skjukhuset i flera veckor tillsammans med sin fru samt blev fängslad) – vilket DS folk speciellt fotfolket aldrig förlät honom. Så allians med SPO kan påverka de trogna väljarna fast de som lutar åt LDP att vända ryggen och rösta på LDP (dessa är nog inte potentiella DSS väljare).
    Sedan har den avgående försvarsminister gjort ett stort tabbe i folks ögon genom att öppet kritisera ministeriet för Kosmet vilket även av moderata DS-väljare starkt ogillades för det var direkt i linje och samstämmigt med NATO-uttalanden. Även presidenten Tadic gjorde förra vecka två stora tabbar där han bland annat skrev ett hotbrev (med brevhuvud och underskrift som Serbiens President) till en av de mest populära och säkert mest objektiva tidningarna i landet – Politika vilket också bedömdes som dumt av de egna väljarna och allt detta tyder på nervositet inför valet då man gör amatörfel vilket tidigare DS var känd för att inte göra. Troligen ökar trycket även från ”vännerna” i väst som vill ha valuta för pengarna (tydligare profilering). Många kommentatorer önskar att EU inte skall göra något för att hjälpa Serbien inför valet för att de bedömer att varje s.k. ”vänskapsgest” därifrån lägger 1.000 röster på SRS vilket många misstänker är egentligen syftet.
    Nu förväntar man sig att Hag-domstolen skall befria Hardinaj albanernas f.d. premiärminister eller president (jag minns inte vilket) på grund av bristande bevisning (vittnen dör, hotas, vägrar vittna, Unmik vägra hjälpa utredarna, skydda vittnen osv osv) precis lagom till det Serbiska valet för att reta gallfeber på de serbiska väljarna. Också det bedöms av många som medvetet och provocerande.

    Majoriteten i Serbien har alltid varit emot att byta Kosmet mot EU (mer än 70%) men Tadic har lyckats lura väljarna att man kunde få både ock. Nu när det har denna fråga sätts på sin spets avslöjas att man kommer vara tvungen att välja antingen eller där väljarna snart kommer få en chans att visa vad det tycker om dvs. väljer.

    Serbisk pålitlighet som allierade har serber alltid visat genom historien förutom när de varit under kommunisterna då man använde alla medel för att förtrycka (mobilisering till säker död, massavrättningar av godsägare direkt efter kriget, arresteringar och tvågsarbete av till och de som befriades från koncentrationsläger i Nazityskland – för att de var med Jugoslaviskt (kungens) armé och försvarade landet, nationalisernga – genom att begränsa privat markägande, tvångsköp av skörden och köttet (man satte kvoten för bönderna som de fick uppfylla bäst de kunde annars arresterades dem), förfalskat val efter kriget, arrestering av folk som uttalat sig proryskt – speciellt efter Informbyråns resolution vilket bl.a. resulterade att nästan hälften av befolkningen i Montenegro blev arresterad vid något tillfälle för att de traditionellt var extremt proryska och vägrade ge med sig (de till och med deklarerade krig mot Japan samtidig som Tsarens Ryssland och officiellt är de fortfarande i krig eftersom det aldrig slöts någon fred – fast de krigade aldrig mot varandra heller), fler av hjältar i slaget vid Borodins mot Napoleon är exempelvis serbiska officerare (de visas till och med på bild i den kända runda utställningen i Borodin) som kom med sina trupper för att hjälpa Ryssland i kriget mot Napoleon, så svaret är JA, självklart kan Putin/Medvedev lite på sina serbiska allierade.

    Som jag redan skrivit tidigare kan Rambouillet II finnas bara i NATO och EU våta drömmar. Snarare kan en ny Berlin kongress organiseras vilket vissa analytiker bl.a. i USA föreslår fast även detta är mycket osannolikt. Rambouillet II kan bli verklighet precis lika mycket som Bushs drömmar om Ukrainas och Georgiens NATO-medlemskap inom sina aktuella gränser.
    Av någon anledning är man i svensk media men även från Bilds sida väldigt tyst om Bushs aktuella besök i Ukraina, hans uttalande om NATOs medlemskap, Rysslands svar på det, stora demonstrationer i Ukraina mot Bush och NATO-medlemskap, hot om folkuppror om Ukraina blir bjuden till NATO osv. Omvänd orange revolution är väl inget att skriva om.

  100. spanaren skriver:

    cnesko,

    Tack för ditt inlägg.

    Ryssland har alltid försvarat serberna mot angripare från Väst
    historiskt Tyskland och Österrike/Ungern – idag USA/EU/NATO.
    och angrepp och ockupation från muslimska världen historiskt
    Ottomanska Imperiet – idag StorAlbanien och den globala militanta
    islamismen.

    Idag landar de första Il-76planen från ryska militära transportflyget
    i Belgrad med humanitär hjälp till serberna i Kosovo. Hur skall denna
    hjälp transporteras till Kosovo och vad händer om kosovoalbanerna
    gör allvar av kravet att hjälpen skall levereras genom ”Kosovas”
    myndigheter? Finns det någon rysk/serbisk planering?

    Carl Bildts artikel i en utländsk tidning refereras av B:92.
    Bildt är tydligen inte helt säker på att utvecklingen på Balkan
    kommer att ”gå på räls” som USA/EU/NATO önskar…..
    Varför upplyser inte CB sina läsare här om detta uttalandet?

    Nu återstår att se vad som händer i Bukarest och Sochi.
    Det finns kanske anledning att återkomma här när läget klarnat.

    http://xs4.b92.net/eng/news/politics-article.php?yyyy=2008&mm=04&dd=01&nav_id=49007

  101. spanaren skriver:

    Ryska morgonnyheterna Novosti hade idag 2/4 som en av
    huvudnyheterna -före mötet i Bukarest- ilastningen av den
    ryska hjälpen till Kosovo på ryska militära transportflygets plan.

    Lådorna var klart märkta -även på engelska- ”Rysk statsegendom
    från beredskapslager”.

    Vad händer om albanerna försöker få KFOR/UNMIK att stoppa
    vad som Ryssland/Serbien ser som inre transporter på serbiskt
    territorium?

  102. cnesko skriver:

    spanaren

    Min gissning angående hjälpsändningen att Ryssland (tillsammans med Serbien) vill testa hur långt NATO och Unmik är beredda att gå i sitt stöd för albansk stat. Efter albansk konfiskeringen av läkemedel som Serbien skickat till de serbiska reservaterna i söder allt med Unmiks goda minne är detta test om de vågar göra likadant med Rysk sändning. Troligen har man förberett svar på en sådan händelseutveckling men jag har ingen information om vad det skulle bli. Någon skämtade för ett par dagar i sin kommentar om Serbiens försvarsministers ”okunskap” (han klagade på att han inget vet samt inte får veta) om Serbiens aktionsplan för Kosmet, observera att kommentaren publicerades på B92, allt i stilen med att om man ville informera NATO om serbernas planer skulle de ha skickat det direkt till NATOs högkvarter och inte gå via försvarsministeriet.

    Färska nyheter om väljarbarometern: Allt tyder på ett regeringsskifte i Serbien. LDP rasar eftersom de lämnades i sticket i och med Canaks flytt till DS-koalition vilket göra att de med störst sannolikhet komna under spärren. Samtidigt är det ett DS-skott i egen fot för detta gör det nu helt omöjligt för DS att skrapa ihop majoritet efter valet. Opinionundersökningarna ger LDP 5% och 3,9%. DS-koalition får 37/38 medan SRS får 40/37. Se nedan resultat publicerade förra vecka och i igår:
    http://www.pressonline.co.yu/vest.jsp?id=33054&sectionId=37
    http://www.pressonline.co.yu/vest.jsp?id=33158&sectionId=37
    http://www.pressonline.co.yu/vest.jsp?id=33469&sectionId=37
    En potentiell möjlig allierade till DS koalitionen – gamla Milosevics parti SPS har efter Tadics uttalande (den andra tabben från förra vecka) om en möjlig koalitionspartner efter valet, tvingats gå ut med ett klart besked: Aldrig koalition med DS. Dacic (SPS president) har sagt att den enda koalitionen de kan tänka sig är med SRS och DSS.
    Nu finns det bara följande frågetecken: Kommer SRS och DSS/NS kunna bilda själva en koalitionsregering eller kommer de bli tvungna att ta med även SPS.
    Ingen längre bedömer att en koalition DS-DSS är möjlig efter valet. Man skjuter nu från tunga vapen från båda håll vilket gör gapet mellan dem bara större och större för varje dag som går.

  103. cnesko skriver:

    Bara en liten nyhet till: Nu på lördagen är presidentval i Montenegro. Jag har ingen koll om vem läget där men snart får vi veta :)

  104. cnesko skriver:

    F.d. albansk premiärminister och f.d. befälhavare för OVK (albansk terroristorganisation) med ansvar för Pec område där mer än 200 civila icke albaner bortfördes (aldrig hittades) eller dödades samt över 50.00 fördrevs permanent befriades i dag av domstolen i Haag och släpptes fri med omedelbar verkan.
    Ett förväntat beslut efter att åklagaren (Carla Del Ponte) misslyckades totalt med att skaffa bevis och skydda och motiver vittnen att vittna mot Hardinaj.
    Samma domstol släppte honom tillfälligt och tillät att delta i förra valkampanj trots alla problem man hade med att skydda vittnen.
    Dessutom skrev hela den albanska politiska ledningen i går ett brev till domstolen där de krävde att Hardinaj skulle släppas fri. Samma man hyllas av majoritet av kosovoalbanerna som hjälte och utan tvekan kommer massivt firas när han återvänder tillbaka till Pristina.

  105. cnesko skriver:

    Rättelse: 50.00 -> 50.000

%d bloggare gillar detta: