Framåt

Även om det fortfarande är djupaste påskhelg finns det skäl att försöka att i sedvanlig ordning blicka framåt.

Veckan som kommer blir fortfarande en vecka i påskens tecken.

Först mot den kommande helgen förefaller det som om händelser kommer att börja att torna upp sig.

På fredag träffas EU:s utrikesministrar i Brdo och Bled utanför Ljubljana i Slovenien för sitt sedvanliga informella möte.

Det är informella diskussioner utan medarbetare. Och på dagordningen står bl a Mellersta Östern, Ryssland och situationen på Balkan. Föga överraskande.

Det säger sig självt att jag kommer att vara där.

Samtidigt samlas Arabförbundet till stort möte i Damaskus. Hur deltagandet där kommer att se ut är inte alldeles klart, men det kan komma att bli ett viktigt möte inte minst mot bakgrund av påfrestningarna i fredsprocessen just nu.

I bakgrunden finns ju såväl Egyptens försök att få till stånd någonting som närmar sig en vapenvila centrerad kring Gaza som Jemens ansträngningar att få till stånd en inompalestinsk dialog mellan Fatah och Hamas. I bägge fallen är utgången osäker.

Till helgen är det också val i Zimbabwe. President Mugabe har dock bara bjudit in sina egna politiska vänner att övervaka valen. Skälen till det beslutet är inte svårt att lista ut.

93 Responses to Framåt

  1. ollemunter skriver:

    En bra beskrivning, på hur vi ska se på världen.

  2. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst Carl Bildt,

    Tja – det här med FRED i världen mellan olika nationers MaktElitare – det är ju ej alls så lätt att greja vad jag kan förstå. Dock – personligen har jag ett favoritResonemang i ämnet som finns på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/17/alla-krig-ar-slut

    Hur som med det – så önskar jag Dig ALL LYCKA TILL ! – med Ditt enträgna DialogAnde hit och dit – för att kunna få även MaktElitare av rang att inse att: ”ALLA blir VINNARE – ifall Wi ej ständigt och jämt håller på med att mentalt och/eller fysiskt SLAKTA varandra !”

    GooodNatt… :-) /önskar folkfreds-vännen Josef under björken

  3. Kachina skriver:

    ”President Mugabe har dock bara bjudit in sina egna politiska vänner att övervaka valen. ”

    Kan man skönja en viss tillfredsställelse över att du inte blivit bjuden?

  4. chiros skriver:

    Carl

    Tycker du ska passa på och ta dig en promenad i the Vintgar gorge och göra en utflykt till nationalparken Triglav när du ändå är i vackra Bled. Säga vad man vill om Tito men han hade talang att förlägga sina (rätt förskräckliga) sommarpalats i vackra omgivningar.

  5. bertil87 skriver:

    Köldrekord i Nikkaluokta 23 mars. En temperatur vars nivå inte förekommit sedan Lilla istiden. Nobelpriskommittén, som delar ut fredspris årligen till Alfred Nobels minne har kanske svar på gåtan?

  6. mrmhalland skriver:

    Ja…jag är besviken på den ”globala uppvärmningen” den verkar kraftigt försenad :-)

  7. soli01 skriver:

    http://myter.speechtime.com/climatelinks.aspx

    En samlingslänk där det finns mera att läsa ang klimatet.

  8. Kachina skriver:

    Bertil 87

    Skall vi tro på det. Hur kallt var det? Minus 53 uppmättes i Myrheden, 4 mil in i landet, på 50- eller 60- talet.

  9. chiros skriver:

    ”Nine years after Nato began bombing Serbia to stop a bloody crackdown on Kosovo albanians, Belgrade has proposed partitioning the newly independent nation along ethnic lines.

    The proposal to divide Kosovo between its ethnic Albanian majority and minority Serbs as published on Monday, the anniversary of Nato’s 78-day air war.

    The document, submitted to the UN, says that the Serbian government recognises UN jurisdiction in Kosovo but insists that only Serbs, without Kosovo Albanians, can control the police, judiciary and border customs services in parts of Kosovo where Serbs comprise the majority.

    Until last month, the local UN-run police force was comprised of both Serb and ethnic Albanian officers. ”

    http://english.aljazeera.net/NR/exeres/F37FD9B4-F181-4418-AE17-0B52966AE06A.htm

  10. weneedtoknow skriver:

    Framåt…marsch…

    Utdrag från International Herald Tribune 12-03-2008:
    Frankrikes Utrikesminister Bernhard Kouchner uttryckte i sitt 90 min långa tal: ”There is just not a new diplomacy; there is a new world.”

    ”To those intimidated by or fearful of what seem to be the rising challanges of globalization, climate changes, spreading disease or NEW TECHNOLOGY” Kouchner had a simple message: ”The great difficulty is to accept this NEW WORLD” (ORDER)

    Carl, varför är det en stor svårighet att acceptera denna sk new world? Den är uppenbarligen inte av godo – eller? Berätta gärna detaljerat om detta/dessa projekt.

    Från min och många andras synvinkel är the New World Order: not new – and not an order to obey!

    ”Terroristmanualen” – ”Silent Weapons for Quiet Wars” är troligtvis den beskrivning som är närmst sanningen, och tillgänglig för allmänheten.
    Teknologisk automatisering av människor och nationer – världen är uppenbart styrd av galna män!!! Inte att undra över att projekten hemligstämplas.
    http://www.syti.net/GB/SilentWeaponsGB.html

  11. weneedtoknow skriver:

    Ja Josef,

    Det är verkligen tyvärr, tyvärr….

    Hoppas du och alla ni på bloggen här haft en trevlig påskhelg!

  12. simcards skriver:

    Bra jobbat :)

  13. Kachina skriver:

    Utdrag ur en historielektion år 3345:

    ”Vid 2000-talet var sjukdomen nationalism nästan utrotad i Europa, när det plötsligt, på Balkan, blossade upp en epidemi av den sjukdomen som tagit så många människoliv i flera årtusenden,……”

  14. tnsexton skriver:

    Fortsatt utdrag från samma lhistorielektion:
    Samtidigt med den uppblossande nationalismen syntes en ny trend i det internationella umgänget. Vissa stater började åsidosätta internationella avtal, konventioner och regler och agerade ensidigt eller i allians med likasinnade och utifrån en reell eller uppfattad maktposition.
    Även om stormakter alltid tillgodosett sina intressen och ibland vid sidan av normalt statligt umgänge, gjordes det aldrig så uppenbart och under täckmantel av ett osjälviskt agerande som under det tidiga 2000-talet.

    Dessa företeelser, nationalism och upplösningen av förtroendet för det internationella regelverket, skapade en situation av genuin osäkerhet och en säkerhetspolitisk anarki som fick långsiktiga och katastrofala följder, först i Mellersta Östern och senare i Europa.

    Dessa händelser ledde till en försvagning av de traditionellt ledande makterna, något som kom att utnyttjas av främst den dåvarande Folkrepubliken Kina, innan den imploderade.

  15. spanaren skriver:

    historielektionen…katastrofala följder

    Trots varningar från den egna militärledningen beordrade den
    västliga stormaktens president med stöd av sina närmaste
    rådgivare ett angreppskrig mot Iran som svarade med förödande
    missilangrepp mot Israel. Det visade sig nu att den iranska
    urananrikningen var en ”maskirovka”. Iran hade av Nordkorea
    även försetts med kärnstridsspetsar till sina nordkoreanska
    medeldistansmissiler typ NoDong (Shahab-3)som nu sattes in
    mot amerikanska mål i hela Mellan Östern. Samtidigt utnyttjade
    Israel sin andraslagskapacitet och förvandlade Irans tolv största
    städer till radioaktiva ruinhögar. De amerikanska flottstyrkorna
    som i övermod samlats i Persiska Viken sänktes omedelbart av
    ryska ”Sunburn” sjömålsrobotar levererade till Iran som samtidigt
    avvärjde amerikansk/israeliska flyganfall med likaledes ryska
    S-400 ”Triumf” luftvärnssystem.

    Utvecklingen i Mellan Östern utvecklades till det 3:e världskriget med
    anfall västerut i Europa från Ryssland/CSTO med stor insats
    av taktiska kärnvapen och från Kina och Indien mot områden i Asien
    under kontroll av Väst enligt SCOs plan för världsherravälde.

    Ett 4:e världskrig utkämpades senare med pilbågar som mest
    avancerade vapentyp. Därpå följde en långsam utveckling som
    ledde fram till vår tids avancerade fredliga samhälle…..

  16. Josef Boberg skriver:

    :-) :-) :-)

  17. soli01 skriver:

    spanaren – man får hoppas att denna skrivning stannar på pappret :-)Visst kan delar av detta ruskiga ”dokument”” bli verklighet, men att amerikanska flottstyrkor skulle gå på något sådant är kanske önsketänkande!:-)
    Slutresultatet var verkligen humor när den är som bäst!

  18. spanaren skriver:

    soli01,

    Mitt inlägg består av delar av ”värstafall”-scenarion som skrivits
    av militär/säkerhetspolitiska experter i internationella media.
    Nedan är egna tänkta funderingar:
    Pentagon krävde en arme om minst 500.000 man för invasionen
    i Irak – men presidenten, vicepresidenten och försvarsministern
    visste bättre än generalerna och satte in en fjärdedel av begärd
    styrka. Hur blev det?
    Amiralerna i US Navy skulle naturligtvis förorda basering i rum
    sjö i Arabiska Sjön med hangarfartygen spridda över en stor yta.
    Om presidenten och hans rådgivare underskattar motståndarens
    förmåga och överskattar de egna fartygens skyddsförmåga kan
    det mycket väl bli så att de blir sittande mål i Persiska Viken
    när Iran spärrar Hormuzsundet.

    Jag måste erkänna att det 4:e världskriget inte heller det är min
    egen tanke. I originalet talas om stenklubbor….

    Förhoppningsvis inträffar år 3345 redan i vår tid utan en historik
    av världsomfattande ödeläggelse pga insats av kärnvapen i ett
    3:e världskrig.

  19. baskim skriver:

    spanaren

    mer och mer Serbiska ledare inser att Kosova är förlorat :-)

    jag har lagt flera länkar de senaste dagarna på politiker som kommer ut och erkänner det. Här är den senaste
    http://www.b92.net/eng/news/politics-article.php?yyyy=2008&mm=03&dd=25&nav_id=48769

    Så tror faktist inte att ryssland ens skulle blanda sig i om inte ens serberna själva vill att de ska göra det !

  20. baskim skriver:

    spanaren

    du glömde att de länder som är tekniskt framgångrika i 4 världskriget använder också ärt skjutare :-)

    och måste faktist lägga till att om det nu skulle bli ett 3 världskrig så lär nog inte någon överleva för att se ett 4 världskrig.

    Med tanke på mängden atombomber som finns i Världen!!

  21. Kachina skriver:

    soli01

    ”men att amerikanska flottstyrkor skulle gå på något sådant är kanske önsketänkande”

    Allt går att sälja med mördande reklam, även de amerikanska styrkornas oövervinnlighet.

    baskim

    ”Nationalism är en sjukdom” (Albert Einstein)

  22. baskim skriver:

    kachina

    ”nationalism är en sjukdom”

    SÅ SANT SOM DET ÄR SAGT!!

    Tyvär så lider 90 procent av jordens befolkning av det!!

    Men i olika grader, Du lider nog också av det i någon skala :-)

  23. spanaren skriver:

    Baskim,

    Naturligtvis försvarar inte Ryssland Serbiens
    territoriella integritet om inte serberna själva gör det.
    De har viktigare intressen i ”det nära utlandet” än Kosovo.
    Serberna har själva möjligheten att välja väg den 11/5.

    Vi får se – jag är inte brörd….

    Under ”Kalla Kriget I” var det MAD och ledare i både
    USA och Sovjet med egen krigserfarenhet från VK2
    som styrde skeendet. Både Chrustjov och Kennedy
    hade sett krig på riktigt och backade vid Kuba.

    Är vi säkra på att Bush och Putin gör det samma med sina
    militära erfarenheter i ”Texas Hemvärn” resp. KGB i dagens
    ”Kalla Kriget II”?

  24. baskim skriver:

    Spanaren

    Fakta är att Iraks militära styrkor inte hade mycket att sätta emot den USA leda koalitionen.

    Sen att man hade svårt att bevara freden är en annan sak.
    Inte så lätt att kriga när det är svårt att urskilja på civila och självmordbombare!!
    Al qaida har använt sig till och med av handikappade kvinnor!

    Så för kriget så hade nog bush rätt att man inte behöver sån stor styrka. Men han trodde att de skulle bli välkomna så som de blev i Kosova och att det inte skulle behövas så stora styrkor att bevara freden!

  25. baskim skriver:

    Spanaren

    Man behöver inte ha haft en militär bakgrund för att förstå vad krig kan göra!!

  26. baskim skriver:

    Spanaren

    Eftersom du verkar vara en ryss kännare kanske du kan ge mig info om Rysslands och Kinas relationer.

    har läst lite om det, och bla att Ryssen fruktar Kina!
    Och att Ryssland till och med har stora planer på hur man ska aggera ifall Kina visar intressen mott Rysk håll.

    Skulle vara tackasam för info!

  27. soli01 skriver:

    Kachina – du märkte säkert att mitt inlägg var rätt ”ytligt” till sin beskaffenhet, men varför inte kanske jag har rätt :-)

    spanaren – en till här som är öppen för info Kina-Ryssland.

  28. spanaren skriver:

    Baskim,

    ”Kännare” är väl att ta i men…

    IDAG är det så att Ryssland tillsammans med Kina
    och Indien samverkar inom ramen för SCO.
    Indiens och Kinas krigsmakter upprustas med modern
    rysk materiel av alla slag från flyg till hangarfartyg.
    Gemensamma militärövningar hålls i Ryssland/Kina/Indien.
    I somras var indisk fallskärmstrupp i Pskov för en rysk/indisk
    manöver. Rysk trupp samöver med kinesisk i Kina osv.
    Tankar på rysk/kinesiska militära motsättningar är nog att
    anse som önskedrömmar frän västmakternas sida.
    Olje/gasledningar kommer att byggas från Ryssland/Centralasien
    till Kina och Indien varför Västeuropa kan bli helt utan rysk gas
    om inte Tyskland/Frankrike osv ber Kreml riktigt vackert….

    SCO (KIIR-pakten):
    http://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Cooperation_Organisation

  29. Josef Boberg skriver:

    GooodDag KaChina,

    Ditt yttryck ovan: ”“Nationalism är en sjukdom !” (Albert Einstein)” – slut citat.

    Tja – Albert Einstein var ju med wåra mått mätt en åt hållet Intelligent MEmänniska – ifall jag ej har fått något helt om baktassen. Einstein lär ju också ha sagt: ”Det enda som stör mitt lärande är min utbildning !”. Han sa också att utbildning: ” är det som återstår – efter det att man har GLÖMT ALLT man har lärt sig i skolan !”.

    Med andra ord så nedtecknade Einstein helt enkelt bara en bråkdel av allt det han visste som ett litet Intelligent lyckligt jollrande barn i vaggan – och som hans vuxenvärld ej fullt ut hade lyckats med att få honom att glömma.

    Tänkvärt ?

    Ha det… :-) /önskar barnIntelligens-vännen Josef

    PS. http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/20/intellektual-ism-0-medvetenenhet

  30. hillary2 skriver:

    ollemunter

    din ironiska kommentar är svidande sann
    jag gillar den!

  31. soli01 skriver:

    hillary2 – du gillar väl det mesta och bästa? :-)

  32. baskim skriver:

    Spanaren

    jag har kommit på denna teori. är den möjlig

    Bosnien har inga möjliga framsteg att göra så länge som den är federaliserad mellan befolkningar som avskyr varandra!
    Och landet håller på att slitas sönder inifrån.
    Och Kosova behöver en slutgiltig status för folket där börjar tappa tålamodet med FN.
    Makedonien och Albanien kommer med i Nato.

    Det här är vad jag kommit fram till!

    EU och USA vill inte att Balkans starkaste land ska vara Ryssarnas allierade!

    Så vad gör man istället för att själv blanda sig i Kriget och riskera att EU/USA hamnar i Konflikt på med Ryssland.

    Jo man beväpnar Kosova albanerna till tänderna samtidigt som man gör samma sak med Bosnien med topmoderna vapen.
    Bosnien inleder med att ta bort RS status som republik och då börjar serberna där kriga igen. Bosnien med sin nyvunna vapen teknik går till anfall och tvingar republika serbska att ge sig. samtidigt så går Kosova till anfall i preseva regionen och Serbien har inget annat val än att kapitulera. För man kan inte ha strid på två fronter mott en fiende som har överlägsen vapen teknik.

    och Serbien kapitulerar på Bosniens krav och Kosovas som får till följd att RS inte finns längre och sandzhak ansluter till Bosnien, att Kosova är intakt men får Presheva regionen och Ungern som är ett Nato land får Vojvodina som tack för stödet under kriget!!

    Och i och med detta så är Serbien så pass försvagat att de inte är längre en makt i Balkan och EU/USA slipper en oroa sig för ryskt inflytande i Balkan längre.

    Och EU/USA går inte i en konflikt med Ryssen för bägge sidor blir inte inblandade fysikt.

    man har ju sett det innan i andra konflikter också!!

    Som sagt ren teori!!!

  33. spanaren skriver:

    Baskim,

    Din teori faller på att Kosova och Bosnien utan stöd av
    USA/NATO aldrig kommer att få möjlighet att besegra
    Serbiens krigsmakt. En upplösning av BiH skulle säkert
    innebära att Kroatien vill ha sin del av bytet kanske tom i
    allians med Serbien som det RYKTADES vara på gång
    mellan Tudjman och Milosevitj på 1990-talet . Srbska
    skulle omedelbart anslutas till Serbien. Krajina kan åter bli
    serbiskt i en uppgörelse med Kroatien om uppdelningen
    av BiH.
    Utan NATO/KFOR stöd till Kosova skulle serbiska armen tåga in i
    Pristina inom timmar och Dacovica inom ett dygn.
    Det skulle bli en omedelbar katastrof och läget skulle vara
    tillbaka till före Dayton. Skulle USA/NATO åse att Storserbien
    blir verklighet eller Ryssland förbli neutralt vid ett nytt angrepp
    från Väst på Serbien till stöd för BiH och Kosova?

    Den för omvärlden bästa utvecklingen är som jag ser det att
    Tadicfraktionen vinner valet den 11/5 och som jag läser B:92
    i praktiken accepterar det nu uppkomna läget och inriktar sig
    på integrering i EU tillsammans med Kosovo i förhoppningen
    att inom 20 år gränsen norr om K.Mitrovica inte betyder mer
    än dagens gräns mellan Sverige/Finland vid Torne älv.

    Vad som händer om Kostunica/Nicolic-fraktionen vinner
    återstår att se…..

    Vi kanske skall avvakta NATO-mötet i Bukarest och höra
    vad Putin har att säga om Balkan och Ukraina/Georgien.

  34. baskim skriver:

    Spanaren

    Enligt min teori så har man stöd i form av vapen från USA/EU men inte med militär!!

    Det är vad min teori gick ut på!!

    Om det skulle bli fallet så lär inte Serbien ha någon chans logiskt!!

    Och då kan inte Ryssland heller ingripa för USA/EU gör inte det!

  35. baskim skriver:

    Som tex 95 när kroatien hade fått militär hjälp från Nato så kunde man åter erövra Krajina

  36. bertil87 skriver:

    Kachina
    Jag var med vintern 40/41 i Övertorneå. Köldrekordet där den vintern var 45 minusgrader. Då höll man sig gärna inne i tältet !
    Norska Nobelpriskommittén 2007 var en märklig skapelse. Hur kunde man tilldela fredspriset till IPCC och Al Gore i en trots allt utomordentligt kontroversiell klimatfråga ??? Fanns det verkligen ingen normal fredsvän detta år ?

  37. lillies skriver:

    Kachina,

    jag vet inte om nationalism är en sjukdom direkt, det är väl inget fel i att bry sig om hur det står till i ens eget land och omvärlden. Och det betyder inte att alla som inte var med i, eller snart gick ur den ”internationella” organisationen röda arme fraktionen nödvändigtvis är nazister heller. Nej, snarare så var det nog så att även de styrande som ibland använde dem till lite dirty deeds i huvudsak betraktade dem som herr Rumsfelt yttrade sig om terrorister i mellanöstern ”They’re scum!”. Det är nog ingen tillfällighet att många som hängde kvar i konstellationerna efter arresteringarna i mitten och slutet på 70-talet snart uppvaktades av bl.a. narkotikaförsäljare.

    Du berättade själv om hur du bjudits på något vitt pulver av folk som sade sig komma från CIA. Det är möjligt, men de hade sådana försäljare runt om i östeuropa också.
    Ungefär som att städa bort gammalt skräp som förhoppningsvis oskadliggörs.

  38. lillies skriver:

    Ja bertil,
    säg det (om fredspriset). Visst är klimatet en angelägen fråga , och särskilt som det skapar problem med efterföljande konflikter, speciellt då i områden där det dels är utbredd fattigdom och ofta finns mycket vapen.

  39. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst Spanaren och Baskim,

    Jag förkastar alla Era fantastiska KRIGS-teorier ovan till förmån för den väsentligt mera Potentiellt REALISTISKA idén att ”Alla Krig Är Slut !”
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/17/alla-krig-ar-slut

    Det kommer bl a Carl Bildt att ordna till förr eller senare, troligast…

    Ha det… :-) /önskar folkFRIDS-vännen Josef

  40. baskim skriver:

    mrmhalland

    Kosovas regering har börjat ta hårda tag mott korruption och brott!!

    http://www.b92.net/eng/news/crimes-article.php?yyyy=2008&mm=03&dd=25&nav_id=48796

    :-)

    För varje dag så går kosova åt rätt håll mot demokratiska mål.
    Så att Kosova blir fri från korruption och sänker brotten till förhoppnings vis lägre än EU länderna!!

    Och man har även startat förundersökningar mott VDna för Kosovas Post och Tele styrelse och mott KEK kosovas statliga elbolag.
    Och man har arresterat 3 poliser mistänkta för att ha tagit emot mutor.
    Och som jag gav länk på så greps idag VDn för Kosovas största gas och olje företag och Internationella Flygplatsens VD

    Och att kachina påsår att Thaci är en maffia ledare är absurt när m läser allt han gjort sen han blev premiärminister.
    han sätter verkligen hårt mott Brottligheten och korruption!!!

  41. spanaren skriver:

    Baskim,

    Ryska Novosti har ikväll en analys om Kosovo.

    Tydligen har dina källor underrättelser om Kosovas
    upprustning och Västmakternas framtida planer som
    inte publiceras öppet i västmedia.

    Vad B:92 inte underrättar serbiska läsare om är att Tadic
    som president och ÖB vägrar anta erbjuden rysk militär
    hjälp varvid Ryssland enbart kan ge diplomatiskt stöd och
    humanitär hjälp. Ryssarna planerar tydligen enligt länkad
    artikel en militär insats som inte kan genomföras så länge
    serbiske presidenten/ÖB inte godkänner planen.

    För Tadic och hans anhängare är tydligen en plats vid EU
    och NATOs bord i Bryssel viktigare än landsmännen i Kosovo
    och Serbiens territoriella integritet.
    Vad händer med presidenten om Nicolic/Kostunica vinner valet
    den elfte maj?

    http://www.en.rian.ru/analysis/20080325/102208039.html

  42. dragonrouge skriver:

    Det blir svårt för Hamas och Fatah att sluta fred om Israel hotar med represalier om de är framgångsrika!

  43. baskim skriver:

    Spanaren

    mina källor är de jag läser på nyheterna inget mer inget mindre.

    USA gjorde klart att man ska leverera vapen till Kosova förra veckan!

    och resten är ren teori enligt mig och inte vad jag läst.

    ville i grund och botten vissa för dig hur dumt alla dina teorier är!!

    och har ingen verklighet förankring. Hur ska Kosova med lätta vapen kunna skada Serbien som har alla möjliga vapen!!

  44. mrmhalland skriver:

    baskim :

    det gläder mig att det tas tag mot korruption i Kosovo nu, det är en förutsättning för att lyckas.
    Kanske gläder det mig mest att höra att de poster som besuttits av korrumperade FN-tjänstemän nu nagelfars, jag hoppas bara att det inte är för att sätta in lokala tjänstemän med samma syften…

  45. spanaren skriver:

    Baskim,

    Är det inte så att de lätta infanterivapnen är avsedda
    för att ställa kosovoserberna inför valet att fördrivas
    eller underkasta sig ett fientligt albanskt styre?

    Genom att beväpna albanerna behöver inte NATO/KFOR
    göra detta arbete utan bara som 2004 vara åskådare.
    2004 var svenska truppen det stora hedervärda undantaget
    när de räddade den serbiska byn från albanska mordbrännarmobben.

    Är inte detta den framtid som serberna i provinsen Kosovo har
    att se fram emot särskilt som presidenten Tadic tydligen inte
    vill ha rysk hjälp att försvara Serbiens territoriella integritet
    och undsätta provinsen Kosovos serbiska befolkning.

  46. Pravoslavac skriver:

    mrmhalland: Åja. Tro inte att Thaci plötsligt drabbats av altruism. Han gör aldrig något som inte gynnar honom själv. I egenskap av premiärminister kan han nu enkelt göra sig av med konkurrenter genom att låta polisen arrestera dem. Hans egna bekanta kan därmed ta över hela marknaden.

  47. Pravoslavac skriver:

    Under demonstrationerna i Mitrovica idag krävde Kosovoserberna att Belgrad bryter alla diplomatiska kontakter med Albanien. Dessutom krävde man att Belgrad ska jobba för att Ryska fredsbevarande trupper ska skickas in för att skydda Kosovoserberna från NATO.

  48. baskim skriver:

    Spanaren

    Om det hade funnits sådana planer så har Kosova redan tillräckligt med vapen för det. ak47, rpgs.sniper osv. men det är inte deras syfte.

    dessa vapen som kommer från USA kommer vara för Kosovas arme och där kommer serber också finnas och kommer använda dessa vapen.

    Pravo
    Hur kommer det sig att kvittar vad Kosova albanerna gör så är det illa enligt er serber.
    Här ser man tydligt hur Thacis regering tar hårda tag mott korruption och så kommer du dragandes med sådana inlägg.

    Ps. Sa inte du att Thaci har varit hjärnan bakom all kriminalitet i kosova sedan kriget tog slut.Då så är det ju Thaci som styr de redan eller, varför ska han byta ut sina egna?

    ENA DAGEN SÅ ÄR HAN OCH HAR VARIT OCH ANDRA DAGEN NU SÅ FÅR HAN KONTROLL!!!!
    PRAVO DU BÖRJAR BLI PINSAM BESTÄM DIG FÖR HUR DU SKA HA DET.

  49. fairymary skriver:

    Josef!

    Jag håller med Dig.’

    Alla krig är slut……….

  50. baskim skriver:

    fairymary

    Snart så tar krigen slut! siktar på att ”krigen” på bloggen tar slut nån gång efter 11 maj, när Serbien erkänner Kosova :-)

    Men jag tänker fortsätta blogga här :-)

  51. Pravoslavac skriver:

    baskim: Sade jag att Thaci kontrollerar hela den albanska maffian? Som du vet finns det olika klaner som konkurrerar med varandra. Thacis Drenica klan stod för ungefär 15% när Thaci var med där. Det betyder att 85% inte styrdes av Thaci. Däremot styrs än idag en del av Bajrush, som är ingift släkting med Thaci. Tror du Thaci skulle ge order om att arrestera Bajrush?

  52. fairymary skriver:

    baskim!

    Att munhuggas är tillåtet, till och med nödvändigt ibland.

    Det är när knytnävarna kommer fram mellan barnen eller de dödliga vapnen mellan fienderna tas fram det måste bli STOPP!

    Jag gillar Dina inlägg, jag lär mig mycket, Jag lär mig även av Dina meningsmotståndare.

  53. fairymary skriver:

    Baskim!

    Apropå barnen, har lilla Diana börjat le mot sina föräldrar?

  54. baskim skriver:

    Pravo

    Ja det gjorde du.

    och med tanke på att PTK,KEK och Flygplatsen är de störstaföretagen i Kosova så kan Thaci inte ha varit så stor som du påstod!!

    PTK, Post och tele bolaget, KEK Kosovas statliga EL bolag, Kosovas enda internationella Flygplats.

    Och när det gäller denna Bajrush nu säger du att han är från Drenica men innan så sa du att han var från Albanien. åter igen bestäm dig!!

    Och så som det verkar på Thacis jobb på dessa 4 månader så lär han nog ge order om att arrestera alla som bryter mott Kosovas lagar!!

    Problemet i Kosova tills nu har varit att UNMIK styrt allt och ”lagarna” tillämpades lite hur som helst. Men nu när Kosova har en stark regering så kan man använda polisväsendet och lagen på rätt sätt och verkligen sätta hårt mott dessa idioter!!

    Som tex Thaci gav order om bildandet av en speciell utredning om korruption på dessa 3 stora företag och parlamentet utsåg vilka som ska leda utredningen inte Thaci.
    Så kommer dessa gripanden och 15 personer till ska gripas enligt nyheterna!!

  55. baskim skriver:

    fairymary

    ja faktist, första gången jag såg det var i lördags.

    Hon e riktigt goo :-)

    Tackar så jätte mycket för att du frågar! För det fick mig också att lee när jag tänkte på det!

  56. fairymary skriver:

    Baskim!

    Nu börjar jag tydligen bli lite trött…….ett inlägg på ”kylan tillbaka” hamnade fel, skulle vara här.

    Alltså igen: Njut av Din underbara dotter allt Du orkar. Snart kommer hon hem och ler mot sin första pojkvän. Åren går fortare än man önskar ibland

  57. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst Fairy Mary,

    Tja – ej alls bara det – ”Att alla krig är slut ! – utan det är helt OK att släppa ut CO2 också !
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/02/23/co2-fragan

    GooodNatt… :-) /önskar CO2- och folkFRIDS-vännen Josef under björken

  58. fairymary skriver:

    baskim!

    Hur gamla är Dina söner?

    I ens hjärta är ens barn alltid ens barn……mina ljuvliga är 35 och 31

  59. Pravoslavac skriver:

    Baskim: Här är ett utdrag från en rapport från den serbiska polisen från September 2003.

    HASHIM (Haxhija) THAQI, alias ”Gjarpni” (”Snake”)
    Born on April 24th, 1969, in the village of Broćna, Municipality of Srbica. Following KLA’s demilitarization, he formed the DPK political party whose president he has been from the beginning. In July 1997, he was sentenced, in absentia, by a verdict of the District Court in Priština, to 10 years in prison, for the criminal acts of terrorism, and in February 1998, a central arrest warrant was issued in his name. As a member of the inner circle of KLA, he took part in securing financial means for KLA, smuggled terrorist groups into the country, was in charge of their diversionary terrorist training and their armament. He completed his military training, lasting a couple of months, in Albania, after which he was directly engaged in a number of terrorist actions in K&M. He was a participant in the attack on the railroad crossing in Glogovac, when four policemen were killed, and three were seriously wounded. Also, on a number of occasions, he visited the village of Klečka, Municipality of Lipljan, at the time when a group of Serb civilians were imprisoned, abused and subsequently murdered there. Even though he had secured his participation in the interim bodies of K&M, he maintains his powerful influence over the most extreme structures of the former KLA, which he uses with the intention of intimidating his political rivals and applying pressure on the non-Albanian population to move out of K&M. Towards the end of 2001, following Hashim Thaqi’s initiative, a number of terrorist groups were organized, composed of former KLA members, mainly from the Drenica region, whose activities he controls through Kadri Veseli, the head of SIK, Sami Lushtaku, from Srbica, and others. A secret armed group is also under his control and is responsible for a series of crimes, murders, kidnappings and serious threats in the region of southern Srbica, in the villages of Rudnik, Radiševo, Suvo Grlo, Banje, Kotore and Kućica. The immediate supervisor of this group is Rexhep Selimi, from the village of Ovčarevo, Municipality of Srbica, who is otherwise the head of the KPC Academy. The members of the group are Musa Dervishaj, Zenun Kadriju, Gjeladin Gecaj and others. Thaqi is in contact with Alli Ahmeti, NLA commander in Macedonia, with whom he collaborates in transporting terrorists from Macedonia into the territory of the Preševo and Bujanovac municipalities, with the goal to carry out terrorist actions against the multi-ethnic police checkpoints in certain villages, on a part of the administrative border with K&M. He is also the organizer of a criminal organization, known as the ”Drenica Group”, with a large number of his family members included in it. The aforementioned group controls between 10% to 15% of the overall number of criminal activities in K&M in connection with the smuggling of arms, stolen cars, oil and, partially, cigarettes, as well as with prostitution, the establishment and maintenance of connections with the members of the Albanian, Czech and Macedonian mafia. Other than that, Thaqi’s sister is married to Sejdija Bajrush, one of the leaders of the Albanian mafia. Thaqi controls the greater part of organized crime in the region of Istok-Klina-Srbica-Priština. His closest associate in the smuggling of stolen vehicles is Fadhil Thaqi. With this, he is assisted by the Kitaj criminal clan. On the territory of the Klina Municipality, Hamdi Thaqi is involved in organized prostitution, while operations connected with the trafficking of drugs and with prostitution are handled by Hashim Thaqi, together with his cousin Menduh Thaqi, and Betush Zihugoli and Engel Shabani, aka ”Angel”. Through Menduh Thaqi, he is connected with the illegal arms and oil trade. Along with Ekrem Lluka, Fatmir Limaj, Flori Maloku and Ismet Osmani, Thaqi is one of the bosses of illegal cigarette trade in K&M. Thaqi’s close associate in the organized prostitution, narcotics and arms trafficking operations is Xhavit Haliti who, among other things, is involved in intimidation, blackmail and elimination of Thaqi’s political rivals. A considerrable part of the financial means thus acquired is used by the Thaqi clan and channeled into the political campaign for Hashim Thaqi, while the other part of the money is delivered as aid to the Albanian terrorist groups.

  60. tuvalis skriver:

    Mitt inlägg om am UDs Mac Cormack och israeliska general Daytons ansträngningar att förstöra fredsprocessen i MÖ lades under Carl Bildts Glad Påsk meddelande, Det var inte min mening att önska glad påsk med dessa trista nyheter.
    Jag skriver här för att jag tror på vår statsminister som en synnerligen objektiv och nykter tänkare i förhoppningen att han skall kunna påverka fredssträvandena. Jag är en vanlig ursvensk tjej som inte har något band till vare sig Israel eller palestinierna men konflikten hamrar jämt ned på mig och jag kan inte låta bli att tänka på hur viktigt det är att den blir löst och att det MÅSTE ju gå på något sätt. Det verkar som om de som lägger sig i, tex USA och vissa arabledare bara gör saken värre. Min ide är att det måste till en neutral medling men var hittar man den?

  61. bestofmankind skriver:

    tuvalis,

    Neutral medling? Kachina kommer säkert att klara jobbet alldeles utmärkt!

    Men tyvärr han har enbart befogenheter i bloggen. :-)

  62. Pravoslavac skriver:

    Texten innan är kanske inte aktuell nu eftersom den är 5 år gammal. Men nedanstående artikel är från idag, och den bekräftar att situationen inte förändrats särskilt mycket de senaste 5 åren:
    http://www.b92.net/eng/news/crimes-article.php?yyyy=2008&mm=03&dd=26&nav_id=48825

  63. tuvalis skriver:

    bestofmankind,
    aha den satt lite? Insikten sticks!

  64. bestofmankind skriver:

    tuvalis 8:39,

    Tanken är god för freden i Israel och Palestina men att tro på vår statsminister som neutral medlare är för ambitiös.

    Eller vad säger du fairymary? Kachina? tuvalis är ny (?) i bloggen och kan behöva vägledning.

  65. fairymary skriver:

    bestofmankind!

    min vän, jag vill gärna svara Dig men förstår inte riktigt frågan. Var kommer vår statsminister in?

  66. bestofmankind skriver:

    fairymary,

    Läs gärna tuvalis 10:22. Jag är fortfarande ”sur” på vår statsminister därför tror jag inte på honom som neutral medlare. :-)

  67. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst Pravoslavac,

    Dina uttryckta meningar ovan: ”Texten innan är kanske inte aktuell nu eftersom den är 5 år gammal. Men nedanstående artikel är från idag, och den bekräftar att situationen inte förändrats särskilt mycket de senaste 5 åren…” -slut citat.

    Tja – vad är detta om ej ett utmärkt skolexempel på hur Wi OMEDVETET ser till så att BaktTiden = historian blir mer eller mindre EXAKT detsamma som FramTiden ! Hur länge till skall Wi av vanligt folk = vanliga humana MEDmänniskor TILLÅTA att BakTiden = FramTiden ?

    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/04/framtiden-baktiden-nuet

    GooodNatt… :-) /önskar BakTids-vännen Josef under björken

  68. fairymary skriver:

    bestofmankind och tuvalis!

    Konstigt, konstigt. I min dator finns inget inlägg av tuvalis 10:22……..Satt och skrev egna inlägg då, kan det påverka?

    Men rakt ut ur hjärtat så tror jag att vår statsminister är för ung och för ”valpig” för vilket medlaruppdrag som helst och i Israel-palestinakonflikten definitivt ute ur räkningen …Där tror jag att det ska vara män och kvinnor som minst passerat de 60 och upplevt en del av vad liv och död och smärta innebär. Där räcker det inte med ”kalla” statsmanna-manér

    Var det svar på frågan?

  69. bestofmankind skriver:

    fairymary,

    Jag håller med ditt svar. Välförmulerat som vanligt. Jag tror inte heller på vår statsminister som medlare men orsaken kommer bli i affekt därför lät jag bli.

    Tack ska du ha fairymary och God natt!

  70. bestofmankind skriver:

    P.S. fairymary,

    Det var självklart svar på frågan!
    Än en gång God natt!

  71. Kachina skriver:


    06:00 | torsdag 27 mars 2008
    158 barn har förlorat sina hem i år

    Bara under årets tre första månader har 158 barn drabbats av att familjen vräkts eller avhysts från sin bostad. Det visar siffror som Kronofogdemyndigheten sammanställt åt Ekot.

    När regeringens strategi mot hemlöshet lanserades för ett år sedan var ett av de fyra delmålen att antalet vräkningar skulle minska samt att inga barn skulle vräkas.

    Studio Ett i eftermiddag har mer om vräkningar och om hemlöshet.”

    (svt.se/ekot)

    Bara tanken på att sätta ledaren för ”Jönsson-ligan” som medlare i Mellanöstern, får blodet att isa sig. Det räcker väl med att de klantar till det här hemma. Fredsförhandlingar under Alliansen i Mellanöstern skulle innebära fullskaligt krig alltmedan de påstår att fred råder i området. De tror nämligen på sina egna datasimuleringar, inte på verkligheten.

  72. soli01 skriver:

    Kachina – ja,vräkningar har alltid förekommit , och beror givetvis på många faktorer.
    Möjligen skulle det stiftas en absolut lag att finns det barn får någon vräkning inte förekomma. Denna lag har den tidigare regeringen haft ca 60 år på sig att stifta.
    Detta är ingen lätt fråga och bör givetvis göras något åt för det är alltid bekymmersamt när barn får sitta emellan. Det finns mycket att säga om detta t ex att det finns familjer som skulle utnyttja en sådan lag.

  73. fairymary skriver:

    soli01!

    Om jag förstår det hela rätt så är det inte förrän på senare år som barnfamiljer börjat vräkas. Det började nog redan under förra regeringens tid i och med att klyftorna började bli allt större mellan fattiga och rika i Sverige. Jag tycker frågan är för allvarlig och för stor för att göra blockpolitik av det. Fenomenet är här, det ökar och det är OACCEPTABELT!

    Det är ju inte alltför länge sedan vi aldrig såg tiggare i Sverige. Jag minns en resa till Portugal 1986 då mina barn först upplevde tiggare, krigsskadade män med amputerade lemmar, och jag med stolthet i rösten kunde tala om att i Sverige har vi det så vist ordnat att vi som är friska och kan arbeta betalar ganska mycket i skatt för att ingen i Sverige ska behöva bli beroende av tiggeri….

    Jag har svårt för argumentet att det alltid skulle finnas några som skulle ”utnyttja” ett system. Det är ett liknande argument som ”tänk om alla”.

    Jag upprepar det igen och igen. Friska människor vill älska och arbeta.

    Jag SKÄMS att leva i ett land där barn vräks från sina hem

  74. soli01 skriver:

    fairymary – nej inte var det min avsikt att göra blockpolitik, utan detta är inget nytt och kanske kunde ha tagits upp tidigare. Men hur lösa detta – har inget svar. Nu vet jag inte om vräkningar blivit mycket mera under senare tid, men att att det alltid varit vräkningar av familjer är, som bekant, inget nytt.
    Vi har trots allt fått det i genomsnitt mycket bättre här för jag minns att det ofta kom ”tattare” och ville sälja sina alster och även andra som inte hade mat för dagen. En matbit satt fint vid sådana tillfällen.
    Har man varit med länge vädesätter man stort den utveckling som skett sedan 30-talet och till nutid. Folk är dock mera bortskämda och mycket gnälligare i dag, men det kanske hör till utvecklingen :-)

  75. fairymary skriver:

    soli01!

    Ja visst har vi det i genomsnitt bättre. Kan inte låta bli att med ett leende tänka på ett ironiskt uttalande om statistik ibland på skämt används i min yrkeskår: det är den verksamhet som bevisar att om man sitter med ena foten i iskallt vatten och den andra i kokhett vatten så har man det i genomsnitt ganska bra.

    Det är som jag ser det de orimligt ökande klyftorna som är problemet. Hur kan det ha blivit så och framför allt vad ska göras för att ändra den utvecklingen?

    Jag framhärdar i att hävda att ett samhälle som inte kan ta hand om sina barn, sina sjuka och sina gamla inte kan betraktas som civiliserat. Utifrån den måttstocken är Sverige inte ett civiliserat land idag.

  76. Kachina skriver:

    Hur man skapar soffliggare;

    http://umea.expressen.se/nyheter/1.1099258/spelade-innebandy-nekas-a-kassa

    Att ”Jönsson-ligan” tänker korta tankar torde vara bevisat till överflöd, både när det gäller behandlingen av sjuka och arbetslösa. De lever i sin data-simulerade värld och förstår tydligen inte vad som händer i verkligheten när regelverket tillämpar deras beslut.

    En innebandyspelare i div. 2 har inte betalt och spelar på tider då både företagens rekryteringskontor och arbetsförmedlingen har stängt.

  77. tuvalis skriver:

    Jo , jag förstår. BESTOFMANKIND tvivlar på Bildth som medlare men är engagerad i MÖkonflikten. Ja, jag vet inte jag heller men nu har vi den statsminister vi har. Han pratar väldigt nyktert och sakligt och det tycker jag är sympatiskt eftersom politikervärlden är full av mumlande osakliga upprepande mer eller mindre sovande individer. Och faktiskt tror jag att han menar det han säger. Sedan kan man ha olika uppfattningar av innehållet.
    Min ide efter att ha rådbråkat min egen singla tankesmedja är att det måste till en objektiv, neutral medling i MÖ. Det måste till folk som religionshistoriker, psykologer och folk med livserfarenhet som kan hjälpa parterna att se klart. Jag tänkte att Carl Bildth kanske kunde föreslå det. Förslaget finns förmodligen, men behöver stöd i sin ide. Sen om just statsministern ska delta är en annan femma.

  78. fairymary skriver:

    tuvalis!

    Förvirring i debatten. Carl Bildt är utrikesminister, inte statsminister. Mitt uttalande igår handlade om vår statsminister Fredrik Reinfeldt.

    Carl Bildt skulle måhända kunna ingå i den grupp av kvinnor och män som är till åren komna, mycket erfarna av livet…….Risk med Carl Bildt och många andra som försökt är att dom har ett eget politiskt anseende att försvara: Då får man inte misslyckas…… och det kan bli en ”krampaktighet” som riskerar att bli kontraproduktiv. ¨

    Den grupp jag tänker mig är människor utan en egen politisk agenda, som skulle kunna bli engagerade för sina kunskapers och erfarenheters skull, gärna med sådana utbildningar Du beskriver. Dessutom kunskap i non violent communication, som är en speciell kommunikationsmetod där man medvetet undviker att kränka varandra

    http://www.nonviolentcommunication.com

  79. soli01 skriver:

    fairymary – ”Utifrån den måttstocken är Sverige inte ett civiliserat land i dag”. Vad syftar du på nu? Detta med ”i dag” är intressant. Tillhör du dom som tycker att allt var bättre ”i går”. Dessa svepande formuleringar har jag mycket svårt för och tackar för nu i detta ”ämne”.

  80. fairymary skriver:

    PS: Självklart skulle gruppen bestå både av kvinnor och män.

  81. Kachina skriver:

    soli01

    Det var väl en rejält tydlig formulering från fairymary. Jag har svårt att förstå din oförmåga att tolka den. Tydligen vill du inte se verkligheten som den är, att klyftorna växer och de som är på fel sida klyftan har det avsevärt sämre nu, mot förr.

    Är det så du vill ha det?

  82. fairymary skriver:

    solli01!

    Det är synd om Du lämnar debatten när den väl kommit igång.

    Allt var inte bättre förr. Det tror jag mig inte ha påstått.

    Sverige är idag ett rikt land. Det sorgliga är att vi på något för mig obegripligt sätt har kommit att fördela tillgångarna så egendomligt.

    Många bor i fina bostäder. Sällan hinner dom vara där för i arla morgonstund ska barn upp och till dagis och fritis där man i många fall föser ihop alltför många barn för att det ska vara möjligt att ge var och en vad den behöver. Personalen är lågavlönad, stressad. Det finns undantag från regeln, tack och lov.

    Pappan och mamman ilar iväg till sina karriärer och pendlingsavstånd gör att vissa föräldrar till vardags umgås med sina barn på vög till och ifrån dagis.

    Kärlekslivet riskerar i det läget att falla i stycken och vips har vi en splittrad familj.

    Jag hoppar för tilfället över de sjuka och säger något om hur vi tar hand om våra gamla. Om man frågar personal på äldreboenden så menar många att dom själva inte skulle vilja ha det så som ”deras” åldringar har det. I många fall drar man in på resurserna så istället för att äta tillsammans i en matsal äter var och en åldrad människa sin mat för sig själv på sitt rum. Undantag finns tack och lov.

    Jag undrar ofta varför i all världen vi försöker förlänga våra liv med dyra mediciner när vi inte kan ta hand om våra gamla värdigt.

    Det ociviliserade kan jag också uttrycka så att vi har tappat bort dom rimliga prioriteringarna om vad som är viktigt i livet.

    Blev något klarare?

    Mitt motiv för att kalla Sverige idag för ett ociviliserat land är att vi inte tar hand om våra barn, våra sjuka och våra gamla på ett anständigt sätt. Barn ”föses” ihop i alltför stora grupper

  83. fairymary skriver:

    PS. Tänk bort dom två sista meningarna ovan…….borde ha redigerats bort av mig men jag blev för ivrig. Det här är en av mina hjärtefrågor……

  84. bestofmankind skriver:

    fairymary,

    Jag älskar dina inlägg, dem brukar komma från hjärtat!

  85. soli01 skriver:

    fairymary – jag tror att jag har varit med betydligt längre än flertalet här och jag är inte främmande för någonting – egentligen. Har man sysslat med människor hela sitt liv så får man en viss kännedom om hur vi tänker till och från.
    Vad jag hakade upp mig på var ju den fomulering du använde”i dag”. Nu har du utvecklat detta och jag tackar!
    Samhället tar visst hand om gamla och sjuka, men det kan alltid uppstå missar även där. Vet själv att det fungerar och det finns många som jobbar mycket bra och som skulle kunna få en vettigare lön. Där finns en viktig sida när det gäller vårdyrket – högre löner!
    Bygga lägenheter i anslutning till vårdhemmen är något som snarast bör komma till. Mycket återstår givetvis, men det blir inte sämre nu! Surdeg efter sossarna finns det gott om :-)

  86. fairymary skriver:

    soli01!

    bra att vi redde ut något begrepp.

    Om vårdlöner:

    fairymary.wordpress.com/2007/10/29/vardloner

  87. soli01 skriver:

    Kachina – (12:09) jag tror att du inte ´riktigt var med på ”tåget” för jag har säkert tolkat det hela- gällde 10:36 och min fråga (12:03).
    Skit samma , nu är det historia:-)

  88. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst FairyMary,

    Din inlägg: ”Om vårdlöner: fairymary.wordpress.com/2007/10/29/vardloner…” – slut citat.

    Jag har varit inne och kollat på Din blogg – och maken till åt hållet kongruens med vad jag själv har tyckt (jag har varit gift med en sjuksköterksa 1965-95) – och tycker om lönefördelningen inom sjukvården (varför heter det ej FRISKvården istället – för affärsidén är väl ej alls att man skall vård sjukdDOMARNA – utan att istället se till att patienterna blir FRISKA – eller ?) är sällsynt, faktiskt…

    Dock – när Du länkar i kommentarerna på wordpress.com så måste Du ha hela adressen = inklusive http:// med + att det måste vara minst ett tomrum = mellanslag före och efter länkadressen. Då blir det så här i Ditt fall
    http://fairymary.wordpress.com/2007/10/29/vardloner

    Välkommen som egen bloggare !

    Det behövs många många – som precis som Du VÅGAR uttrycka sina egna gjorda erfarenheter i text och OFFENTLIGT – ifall wåra barn och barnbarn skall få möjlighet till ett samhälle för humana MEDmänniskor att lev LevAnde uti. För det krävs det att många många VÅGAR ifrågasätta MainStreamet – och ständigt och jämt, troligast…

    Ha det… :-) /önskar den humanare FramTidens-vännen Josef

  89. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst FairyMary,

    Din inlägg: “Om vårdlöner: fairymary.wordpress.com/2007/10/29/vardloner…” – slut citat.

    Jag har varit inne och kollat på Din blogg – och maken till åt hållet kongruens med vad jag själv har tyckt (jag har varit gift med en sjuksköterksa 1965-95) – och tycker om lönefördelningen inom sjukvården (varför heter det ej FRISKvården istället – för affärsidén är väl ej alls att man skall vård sjukdDOMARNA – utan att istället se till att patienterna blir FRISKA – eller ?) är sällsynt, faktiskt…

    Dock – när Du länkar i kommentarerna på wordpress.com så måste Du ha hela adressen = inklusive http… med + att det måste vara minst ett tomrum = mellanslag före och efter länkadressen. Då blir det så här i Ditt fall
    http://fairymary.wordpress.com/2007/10/29/vardloner

    Välkommen som egen bloggare !

    Det behövs många många – som precis som Du VÅGAR uttrycka sina egna gjorda erfarenheter i text och OFFENTLIGT – ifall wåra barn och barnbarn skall få möjlighet till ett samhälle för humana MEDmänniskor att lev LevAnde uti. För det krävs det att många många VÅGAR ifrågasätta MainStreamet – och ständigt och jämt, troligast…

    Ha det… :-) /önskar den humanare FramTidens-vännen Josef

%d bloggare gillar detta: