Respektera Tibet

Åter ser vi TV-bilder från situationen i Tibet. Demonstrationer såväl i Indien som i det Tibet som ligger i Kina.

Jag är övertygad om att det finns ett starkt stöd runt om i världen – och inte minst i Sverige – för att den tibetanska kulturen och traditionen i alla dess delar måste vårdas och respekteras.

Att Tibet är en del av Kina fråntar på intet sätt de kinesiska myndigheterna från deras skyldigheter i dessa avseenden.

Tvärt om. Det är på dem det ytterst ankommer att dessa tibetanska rättigheter fullt ut respekteras.

Nu nås vi av rapporter om övergrepp och ingripanden mot fredliga demonstrationer.

Då har vi anledning att erinra Kina om dess skyldigheter att fullt ut respektera den tibetanska kulturen och traditionen och att visa största möjliga återhållsamhet.

147 Responses to Respektera Tibet

  1. vilseinutiden skriver:

    Att Kina handlar som Kina behagar för tillfället beror på att de innehar ett maktövertag över väst. Vi är beroende av Kina oavsett vi tycker om det eller ej, detta innebär att vi inte bör stöta oss med Kinesiska regeringen.

  2. Pravoslavac skriver:

    vilseinutiden: Just det. Om Tibet och Taiwan hade tillhört Serbien hade det inte varit några problem att erkänna dem självständiga. Serbien har inga kärnvapen (så länge de inte ingår i en union med Ryssland). Förresten hörde jag om planer för Serbien att just ingå i en union med Ryssland och låta Ryssland placera missilförsvar i Serbien. Platsen för missilerna skulle tydligen bli Presevo och missilerna skulle riktas mot Bondsteel :-)

  3. Josef Boberg skriver:

    GooodMorgon Carl Bildt,

    Din uttryckta meningar ovan: ”Nu nås vi av rapporter om övergrepp och ingripanden mot fredliga demonstrationer. Då har vi anledning att erinra Kina om dess skyldigheter att fullt ut respekrera den tibetanska kulturen och traditionen och att visa största möjliga återhållsamhet.” – slut citat.

    Tja – folkrätten till folkets styre av sina områden är ju ej alltid det som alla regimer i wår värld i dags dato har överst på agendan, precis… Det finnsnog en hel del kvar att göra i världen – innan Wi kan kalla alla jordens länder för folkstyrda demokratier
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/14/demokrati

    Dock – personligen hoppas jag innerligt att det ändå kommer att ske förr eller senare. I det fallet så hoppas jag också att Du i Ditt utrikesministerkneg också fortsatt kommer att kunna bidra till det påtaglig omfattning.

    Lycka till !

    Ha det… :-) /önskar folkstyres-vännen Josef

  4. tibetsofia skriver:

    Bäste Carl Bildt,

    När du nämner Tibet som ”en del av Kina” bör det även framgå att Kina tillskansat sig det självständiga landet Tibet på ett orättfärdigt sätt. Får man föreslå begreppet ”de facto kontroll”?

    De modiga tibetaner som protesterar mot det kinesiska styret gör det med livet som insats och de förtjänar omvärldens fulla stöd. Ett kraftfullt offentligt fördömande av det kinesiska övervåldet och en uppmaning om förhandlingar med den tibetanska exilregeringen om Tibets framtid vore på sin plats!

  5. bertilow skriver:

    Nästa OS kan lämpligen äga rum i Burma. Först lite vaga protester mot förtrycket, och sen iväg med OS-truppen. Idrott och politik har ju som bekant inget med varandra att göra.

  6. jeandebeaumont skriver:

    Tibet does not seem to be on SIDA’s list of countries benefiting from ICD assistance.
    Is the subject brought up here for discussion, because of UD seeing a broader impact on the region through China, or for other reasons?

    I happened to notice that sida.se does have an updated list of ”Länder sorterade efter fokusområden”: http://www.sida.se/sida/jsp/sida.jsp?d=1651&language=en_US

    There are only two Asian countries seen as target for ”långsiktigt utvecklingssamarbete” (Bangladesh and Cambodia), one in Latin America, but nine in Africa. Is that priority setting consistent with UD’s new trade policy?

  7. jannedumbom skriver:

    Spanaren
    ´
    Du brukar ju vara frikostig med att tillkännage dina säkerhetspolitiska bedömningar, det vore därför intressant att ta del av din kommentar ang. situationen i Tibet!

  8. spanaren skriver:

    jannedumbom,

    Visst – alltid redo…

    För att diskutera dagens situation måste man se tillbaka i
    Tibets historia – åtminstone från 1600-talet och framåt.

    1600-talet: Inbördeskrig med olika fraktioner stödda av
    Mongoliet och Kina.
    1720: Tibet blir kinesiskt protektorat.
    1830-1914: Del i ”The Great Game” mellan Storbritannien och
    Ryssland.
    1914; I Simlakonventionen föreslogs Tibet ställas under brittiskt
    ”beskydd” under kinesisk överhöghet. Kina vägrade skriva under
    varför Tibets ställning förblev oklar.
    1914-1949: Under Kinas svaghetsperiod fungerade Tibet som en
    i praktiken självstyrande teokrati i ett helt stagnerat samhälle på
    europeisk medeltidsnivå med stora skillnader i levnadsstandard.
    Efter att Storbritannien lämnat Indien och Kina efter kommunisternas
    maktövertagande återupprättat sin ställning som stormakt genomdrev
    Kina de krav landet hade 1914. Tibet ockuperades och införlivades
    med Folkrepubliken som autonomt område.
    Det kinesiska maktövertagandet har inneburit fram till idag att Tibet
    införlivats i den moderna världen som en del av Kina.
    I Tibet finns, framförallt bland religiösa grupperingar och den
    överklass som hade makten 1914-1950, en önskan om återgång
    till vad som gällde före 1950.

    Kina är en diktaturstat som är centralstyrd från Peking. Det har Kina
    varit i tusentals år och KINESERNA tycks inte ha något att invända….

    Dagens händelser i Tibet skall kanske ses i ett större sammanhang i
    den globala maktkampen mellan USA och allierade och CSO (KIIR-pakten)
    Ryssland/Kina/Indien med allierade. Är det en tillfällighet att ”munkar”
    i Lhasa liksom i Rangoon är ”upprorsmännen”?
    Noterar att Indien omedelbart slog ner sympatiyttringar i Indien för
    munkarna i Tibet.

    Hur ser din version av Tibets historia ut?

  9. jannedumbom skriver:

    Spanaren (9:05)

    Du skriver:
    ”Kina är en diktaturstat som är centralstyrd från Peking. Det har Kina varit i tusentals år och KINESERNA tycks inte ha något att invända…”

    Ditt svar är onödigt att kommentera, det talar för sig själv!

  10. nickixklarke skriver:

    Jag kan bara hålla med Pravoslavac i hans/hennes inlägg. Brilliant!

  11. bestofmankind skriver:

    9:17

    Och som vanligt har du inga egna synpunkter själv. Beklagligt!
    (And as usual you don´t have an opinion of your own. So sad!)

    Går du bara i grundskolan eller?
    (Still in elementary grade?)

  12. nickixklarke skriver:

    En sak som är beklaglig, var i världen det än händer, är när enskillda idrottsmän som jobbat hårt i flera år för att vara i form inför ett stort mästerskap skall tvingas ta ställning om de ska tävla eller inte av politiska skäl. Det är tragiskt att den diskussionen kommer upp, idrotten skall ju vara ett sunt intresse…

  13. enkoppthe skriver:

    Bloggade nyss lite kring detta ämne. Oerhört intressant, men samtidigt förjävligt.

    http://enkoppthe.blogg.se/

  14. spanaren skriver:

    jannedumbom,

    Vem har bestämt att hela mänskligheten skall styras som
    USA och Västeuropa oavsett berörda länders historia,
    kultur, religion, seder och traditioner och att om de tredskas
    med att vilja leva och låta sig styras som de gjort i kanske
    tusentals år skall utsättas för ”svärdsmission” av USA/NATO?

    Låt nu läsekretsen veta hur du ser på Tibet med referenser till
    landets historia från 1600-talet och framåt – inte bara som ett eko
    från FoxNews.

    Du insinuerar att jag sympatiserar med nuvarande regimer i Kina
    (och Ryssland/Vitryssland). Det gör jag inte alls men eftersom
    tydligen majoriteten av folket i berörda länder vill ha nuvarande styre
    har JAG inget att invända.

    I told the Readers my version of presentday Tibet and the
    history of Tibet and also factors that might influence today’s
    events. If any non-Swedish reader is interested I’ll be happy
    to provide an English translation.
    Now ”jannedumbom” we are looking forward to your detailed
    analysis regarding Tibet.

    Pravoslavac,

    Visst är det så. USA låter inte Taiwan förklara sig självständigt
    då det innebär ett omedelbart anfall från fastlandet lika lite som
    CSO tänker släppa greppet om Tibet (Burma) av orsaker som
    är lättförståeliga för debattörer med kännedom om ”The Great Game”
    och andra världskriget.
    Vad som händer på Balkan är förresten en del av samma globala spel
    även här med historiska rötter.

    Hoppas du håller oss underrättade vad serbokroatisk språkig press
    skriver om opinionsundersökningar inför valet den 11/5 och inte gör
    oss intresserade beroende av engelskspråkiga nätsidor.
    Hur är läget vid domstolsbyggnaden i Mitrovica idag?

  15. Pravoslavac skriver:

    Spanaren: Inatt verkar runt 50 personer ha sovit över inne i byggnaden och allt har gått lugnt till väga. Idag har en representant för UNMIK (Gerardo Galucci? osäker på stavningen) förhandlat med juristerna som befinner sig i byggnaden för att hitta en lösning som är godtagbar för alla sidor.

    Annars har B92 Carl Bildt som huvudnyhet just nu:
    http://www.b92.net/eng/news/politics-article.php?yyyy=2008&mm=03&dd=15&nav_id=48466
    En ganska sansad artikel för att vara B92. Den handlar om Bildts tal på mötet i Bryssel. Tydligen ska Richard Holbrooke (en av dirigenterna bakom NATO:s bombningar av Serbien 1999) ha brustit ut i gapskratt under Bildts tal. Det var när Bildt sa att ”Albanerna blivit lovade självständighet av NATO och därför inte varit motiverade att förhandla”.

  16. jannedumbom skriver:

    Spanaren

    Ingen, inkl. undertecknad, behöver göra en historisk ”bakåtblick” för att motivera varför man är PRO MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER. Att kräva en motivering varför man har den klara uppfattningen är närmast groteskt!
    Att som t. ex. du, hävda att ”folken” i bl.a. Kina och Vitryssland är positiva till dagens regimer, tycks mig lite magstarkt.
    Du skriver (9:54) bl.a.: ”….. men eftersom tydligen majoriteten av folket i berörda länder vill ha nuvarande styre har JAG inget att invända.”
    Ditt demokratibegrepp är inte värt namnet!

  17. karrman skriver:

    Läste en intressant artikel av Kishore Mahbubani om morgondagens värld.

    Ringing in the Asian century

    Tesen han driver är att vi nu går igenom en grundläggande ekonomisk, politisk och geopolitisk förändring av världen. Vi bevittnar en asiatisk renässans som kommer att förändra allt. Tidigare när vi haft dessa geopolitiska förändringar har de ofta slutat med krig. Typexemplet är första världskriget då Tyskland utmanade Storbritanniens dominans.

    Mahbubani poäng är att man efter andra världskriget skapade internationella regelverk – institutioner – för att förhindra ett återupprepade. FN, Gatt, IMF, Världsbanken och EU. Mahbubani menar att Kina är mycket medvetet om detta och aktivt inom ASEAN driver denna linje att skapa gemensamma regelverk för att integrera länderna i Asien.

    Mahbubani har en egen internetplats: [http://www.mahbubani.net/]

  18. Kachina skriver:

    ”Ditt svar är onödigt att kommentera, det talar för sig själv!”

    Tydligen var svaret så kristallklart att det inte kan ifrågasättas.

    JAG ifrågasätter dock Kinas rätt till Tibet. Trots historiska band, är de kulturella skillnaderna för stora för att överbryggas. Jag har svårt att förstå Kinas intresse av detta geografiskt och militärstrategiskt otillgängliga område. Det kostar mer än det smakar att kontrollera landet och det kinesiska styret förstör på lång sikt en kultur och ett världsarv av stor betydelse.

  19. karrman skriver:

    Mahbubani deltog också nyligen i ett samtal vid Council on Foreign Relations i New York.

    Can America Handle the Rise of Asia?

    Utmaningen för väst är att anpassa de internationella institutionerna till denna asiatiska renässans.

  20. karrman skriver:

    Läste en intressant artikel av Kishore Mahbubani om morgondagens värld.

    Ringing in the Asian century

    Tesen han driver är att vi nu går igenom en grundläggande ekonomisk, politisk och geopolitisk förändring av världen. Vi bevittnar en asiatisk renässans som kommer att förändra allt. Tidigare när vi haft dessa geopolitiska förändringar har de ofta slutat med krig. Typexemplet är första världskriget då Tyskland utmanade Storbritanniens dominans.

    Mahbubani poäng är att man efter andra världskriget skapade internationella regelverk – institutioner – för att förhindra ett återupprepade. FN, Gatt, IMF, Världsbanken och EU. Mahbubani menar att Kina är mycket medvetet om detta och aktivt inom ASEAN driver denna linje att skapa gemensamma regelverk för att integrera länderna i Asien.

  21. karrman skriver:

    Mahbubani har en egen internetsida: http://www.mahbubani.net/

  22. spanaren skriver:

    Kachina,

    ”Rätt” till ett område står att finna i historiska skeenden.
    Varför är Skåne svenskt?
    Tibets geopolitiska betydelse för KIIR-pakten är kanske
    inte så svår att förstå. Tänk dig ett Tibet som ett asiatiskt
    Kosovo med USA-baser och allt….

    Är det fråga om ett utifrån initierat uppror i det globala
    maktspelet eller av missnöjda fraktioner som vill vrida
    klockan tillbaka till tiden före 1950 då landet var en
    teokrati – eller både och?

    Ingen, inte ens dagens kinesiska regim, försvarar den
    politik som fördes under ”Kulturrevolutionen” i Kina
    då oersättliga kulturella värden förstördes i på av Kina
    kontrollerat område. Idag råder med vissa begränsningar
    religionsfrihet i Kina och ingen förstörelse av kulturella
    minnesmärken sker varken i det egentliga Kina eller i
    Tibet/Sinkiang.

    Har någon frågat dagens tibetaner, särskilt de unga, om de
    vill återgå till förhållandena före 1950?

    Vad gäller de etniska motsättningarna mellan han-kineser
    och mongoler/tibetaner har de månghundraåriga för att inte
    säga mångtusenåriga rötter och torde inte överbryggas i
    överskådlig framtid.

    Vad tror du om Tibet i det globala maktspelet och vad är den
    verkliga orsaken till upploppen i Lhasa?

    jannedumbon,

    Även jag vill att vår form av demokrati skall gälla här hos oss
    men har ingen tanke på att agera som ”demokratimissionär”
    i USA:s anda. (Dimridån som döljer de verkliga geopolitiska
    intressena för de som jannedumbom inte förmår genomskåda
    propagandafraserna).

    Du tror kanske att den från USA influgne schackspelaren Kasparov
    eller den ökänt korrupte ryske politikern ”2% Misha” Kasuyanov
    skulle vunnit ryska valet om rösterna räknats ”rätt”.
    Hur stor del av kinesiska folket misstycker med nuvarande politik
    i Kina och vill ha tillbaka den ”demokratiske” Chiang Kai-sheks
    politik som tom förkastats på Taiwan?

  23. svenike skriver:

    Carl Bildt,
    Bättre kan Du väl om Du verkligen menar ”Respektera Tibet”! Vågar Du utkräva ansvar från Kina? Jag tvivlar. Dina ord är lika lama som Din och regeringens inställning till Sameland. Varför strider Du för frihet för kosovoalbaner, när Du struntar i våra egna folk? Respektera Sameland!

  24. Kachina skriver:

    ”Tesen han driver är att vi nu går igenom en grundläggande ekonomisk, politisk och geopolitisk förändring av världen. Vi bevittnar en asiatisk renässans som kommer att förändra allt.”

    Visst är det så, på det geopolitiska planet. Sedan skall vi komma ihåg att Tibet är ett intellektuellt kraftcentra som höjer sig skyhögt över det allmänna kinesiska medvetandet.
    Kort sagt, de är närmast den oförfalskade uråldriga kunskapen om människan, medvetandet och dess ursprung, även om Dalai Lama gjort avsteg från den enkla vägen, tankemässigt, så finns kunskapen kvar på enskilda gårdar i det otillgängliga landskapet.

    Om det nu skall byggas upp nya internationella institutioner är det mest naturliga att Tibet får status som ”Vatikanstat” och i framtiden fungerar som utbildningscentrum i världen.

  25. Kachina skriver:

    spanaren

    Jag tror att det är ungdomar som inte kan förstå hur det var före 1950, som nu kräver sin intellektuella frihet. Tibet bör få Vatikanstatus. Vi västerlänningar har mycket, väldigt mycket att lära från öst och Tibet är navet för att föra ut den kunskapen.

  26. karrman skriver:

    Kachina:

    ”Om det nu skall byggas upp nya internationella institutioner är det mest naturliga att Tibet får status som “Vatikanstat” och i framtiden fungerar som utbildningscentrum i världen.”

    Ja varför inte?

    Den avgörande frågan är att det skapas gemensamma institutioner – regelverk – som
    man har ett gemensamt intresse att bevara. Då blir krigsalternativet otänkbart.

  27. jannedumbom skriver:

    Spanaren (11:08)

    Varför måste du dra fram propagandafraser som ”Du tror kanske att den från USA influgna schackspelaren Kasparov … etc”

    Återigen, för din upplysning vill jag påpeka att så pass allmänbildad och vaken är jag att jag vet att Kasparov var en patetisk figur i det ryska valet som bl.a. svenska media drog fram med jämna mellanrum – han hade kanske sympatisörer i storleksordningen 0, 2% eller liknande.

    Det som förvånar mig är varför ni propagandister alltid försöka smutskasta personer med annan åsikt?

  28. baskim skriver:

    Pravo

    Richard Hoolbrok skrattade inte åt Bildt utan åt den dumma kommentaren från Kosachev. Om att kosova blev lovade självständighet 1999.

    Snälla vrid inte på fakta!!

  29. jannedumbom skriver:

    baskim

    Jag noterade också detta.
    Du har helt rätt!

  30. Kachina skriver:

    dumbom

    Du är lite för ensidigt pro-USA. Så fort man kritiserar något i ”Det Gyllene Landet, neonlandet” blir man anklagad för att vara kommunist.

  31. Kachina skriver:

    dumdum

    En del skrattar när de blir avslöjade. Det är en försvarsmekanism.

  32. baskim skriver:

    Janedumbom

    Du lär inte komma någon vart med Spanaren eller Pravo.

    De säger sig vara neutrala och på ”Åskådarbänk” men man ser rakt igenom deras inlägg var deras ideologi är. de vill säga kommunism!

    Jag först och främst hade gärna fört en diskussion med de om de hade erkännt det rakt ut.

    Men de är de värsta sorten för de vet att om de kommer in i en diskussion om kommunism så lär de inte kunna skapa en grund för sin propaganda.
    För det är vida känt vad kommunismen lett till världen över och de lär inte ha några arbument för de!!!

    Visste ni att när Albanien var komunistisk så handlade nyheterna där varje dag om hur många hundra tusentals som dör i Väst Europa av svält och krig. snacka om propaganda

  33. baskim skriver:

    kachina

    Det handlar inte om det, Har jag anklagat dig nån gång? NEJ och du är USA kritisk

    Varför jag ej anklagat dig är för att alla sidor fått kritik av dig.

    Alla sidor har sina dåliga vanor. Men som jag brukar säga Jag tar hellre en spark i röven av en amerikan än en spark i kulorna av Ryssen

  34. bestofmankind skriver:

    Karrman,

    Tack för länkarna. Mycket intressanta läsningar dock jätte långa (utskrift versionen) :-) sådana.

    En del intressanta påpekanden är att vad det gäller skillnaden mellan EU och ASEAN:
    – EU är en stor ekonomisk makt, ASEAN en mini ekonomisk makt.
    – men när det gälller diplomati är EU en mini diplomatisk makt och ASEAN en stor diplomatisk makt:

    ”And you talk of regional cooperation, and everybody sees the European Union as the gold standard of regional cooperation, and everyone else is second class or third class, and so on, so forth. And it’s true in terms of internal economic integration, the European Union is number one and way ahead of anybody else. ASEAN, the Association of Southeast Asian Nations, has a long way to go before it can catch up with the European Union in terms of internal economic integration.

    But if you look at the geopolitical performance, the difference between ASEAN and the EU, the way I’d say it, is that EU is an economic superpower, ASEAN is an economic mini power. But in diplomatic terms, the EU is a diplomatic mini power, and ASEAN is a superpower. And how do I explain that? If you look all around the EU, right, everywhere, look at all these borders. Look atNorth Africa, look at the Middle East, look at the Caucuses, look at the Balkans, look at Kosovo today. Essentially, the European Union fails diplomatically when it leaves Europe.

    By contrast, the Association of Southeast Asian Nations, which is so much weaker, so much smaller, has been able to create various informal processes that have created an unnatural development in Asia. The unnatural development in Asia is that you’re seeing in Asia the emergence of all the great powers, all the new great powers are emerging in Asia. Traditionally, when great powers emerged, you should always see some kind of rising tension and conflict. Instead, in East Asia, you’re seeing reducing tension and conflict, not rising. This goes against the grain. And this is a result of what I call Asian geopolitical competence.”

    Spanaren,

    ”Party leaders are grappling with growing criticism of China’s domestic rights record and its ties to Sudan, which the United States has accused of waging a genocidal campaign in its Darfur region.

    Just as Beijing sees the Olympics as a chance to strut confidently on the world stage, so its opponents see the international publicity ahead of the Games as a chance to press deep grievances against the one-party state.”

    http://www.iht.com/articles/2008/03/14/asia/tibet.php?page=1

    Personligen tycker jag att Asiatisk mentalitet – hierakiskt (domino effekt) – spelar även en roll vad som händer nu i Tibet. Liksom att Kosovo har mod att utropa sin självständighet, har vi också mod (Tibet folk) att stå emot vår regering. Lyckas de med förändringar är sannolikheten stor att Mynamar folket följer efter.

  35. baskim skriver:

    Det ända som kommer göra så att vi slipper sparkar överhuvud taget är bär EU blir tillräckligt starkt militärt och Ekonomiskt och där de flesta länderna drar åt samma håll!!

  36. Kachina skriver:

    ”Men som jag brukar säga Jag tar hellre en spark i röven av en amerikan än en spark i kulorna av Ryssen”

    Jag tar ingetdera. Världen är väl undervisad om kommunismens illdåd. Sämre är kunskapen om liberalismens verkningar i Latinamerika i mer än hundra år.

  37. bestofmankind skriver:

    XIAO LING,

    My dear ”relative” if you happen to open this website, it will be very interesting to read your point of views regarding the subject – tumult in Tibet.

  38. spanaren skriver:

    Karrman,

    Kanske är vad som nu sker i Asien bara en återgång maktpolitiskt
    sett till de förhållanden som rådde från Romarikets fall till dess
    Vasco da Gama med hjälp av långlots från Malindi ”upptäckte”
    sjövägen till Indien för de med skeppskanoner bestyckade
    europeiska handelsfartygen.

    Kachina,

    Vad gäller Österns Visdom är vi helt överens men jag anser
    vi måste skilja på geopolitiken och kulturen/religionen.
    Liksom i politiken är det kanske inte givet att våra monoteistiska
    ökenreligioner med ursprung i Mellan Östern är att föredra
    framför lamaism, buddhism och hinduism i Främre och Bortre
    Orienten för folken där.

  39. bestofmankind skriver:

    Jeandebeaumont,

    When it comes to aid, Asia is one of the least prioritize continent of some reasons not been brought up in any source of information.

    And who cares about its consistency with Swedens new trade policy?

    That Africa is most prioritize regarding aid, do you think it has to do with the fact that a Minister in the present Government is originally from an african country? just a thought..as usual.

  40. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    Jag måste erkänna att jag inte har läst alla inlägg på denna tråden, men, idag talar vi inte om bistånd till olika världsdelar som vi gjorde för ett antal år sedan.
    Inte ens om länder faktiskt, det handlar snarare om regioner.
    Ta Kina som ett typexempel, Varor produceras i en del av Kina där arbetskraften är billig (välståndet lågt) och säljs i en annan del där köpkraften är stark (välståndet högt).
    Nu är ju Kina nästan en egen världsdel, men det fungerar lika dant i många Afrikanska länder.

  41. bestofmankind skriver:

    Mrmhalland,

    Jag och Jeandebeaumont diskuterar olika saker från olika synvinklar. Inget märkvärdigt med det.

    Men du får gärna lämna dina synpunkter på mina kommentarer 11:42, och inte hacka upp dig för bagateller.

  42. soli01 skriver:

    baskim – ett tips: har märkt att du alltid stavar ”ända” fel …i detta sammanhang skall det stavas ”enda” med e.. alltså.
    Svenskan är inte lätt, men du skriver bra! (11.42)

  43. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    Det var inte min mening att hacka, jag ville bara föra in samtalet på den nya synen på svenskt bistånd.

  44. Torsten skriver:

    Ursäkta att jag hoppar in här med ett ämne som ej tillhör tråden.

    Men detta har debatterats flitigt tidigare. Vill bara visa vad Apoteksbolaget själva anser om sitt monopol.

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=752242

  45. soli01 skriver:

    Torsten – tänk på Kachinas hjärta – detta är hans ”skötebarn”:-)

  46. Torsten skriver:

    Oj, jag trodde det var risk för hjärnan. Betongfundamentet kan kanske spricka:-))

  47. jannedumbom skriver:

    Soli01 och Torsten

    För att inte tala om lilla Hillary2, hon vårdar det gamla ”öststatsapoteket” ömmare än ett dibarn ;-))

  48. bestofmankind skriver:

    XIAO LING,

    P.S.
    And mind you, I had encountered by an accident through researching that one commentator in the blog did had his MBA degree at INSTEAD (did I spell it correctly, there is only one right, the one in Singapore). (Even found out his other excellent credentials).

    I am indeed very honoured to discuss some important matters with him. (and of course with you also :-) and not to mention other serious commentators in the blog.)

    You are free to guess who for yourself, I shall not tell you. :-)

  49. bestofmankind skriver:

    mrmhalland 12:15,

    Den nya synen på svenskt bistånd är även dem ett politiskt beslut.

    Och vad är ett politiskt beslut kan du förklar för jannedumbom som inte tycks veta vad det betyder eller låtsas inte veta, när vi råkade vara i samma tråd i förr i går tror jag.

  50. bestofmankind skriver:

    jeandebeaumont,

    I even found out that choice of countries receiving aid are also a political decisions.

    The Parliamentary (Riksdagen) had no influence on that matter either.

  51. jeandebeaumont skriver:

    Mrmhalland (12:07 and 12:44 pm),

    ”… idag talar vi inte om bistånd till olika världsdelar som vi gjorde för ett antal år sedan. Inte ens om länder faktiskt, det handlar snarare om regioner” (e.g. Kina).

    Taking you above points for starters (which make sense :-) and Carl Bildt’s recent blog themes including Kosovo and various Brussels meetings, am I right in observing that UD does not seem also to express views on some major issues like:

    – NATO and EU/Russia being in disarray over the potential for 5 new candidates;
    – The deepening global financial crisis, the sinking dollar and rising oil prices;
    – Wider impact of USA’s increasing problems (Irag, bancrupcies, credibility, …)?

    What steps are the Swedish government currently taking to protect the national economy and strengthen its ability to deal with the impact of the above issues
    (which obviously go way beyond UD’s international development cooperation)? –
    I regret if I have overlooked information at Regeringen.se or in the press.

  52. karrman skriver:

    spanaren

    Mahbubani poäng är att Kina – och övriga världen – kan lära av historien för att inte återupprepa misstagen. Han argumenterar för att Kina medvetet driver linjen att integrera omvärlden i Kinas ekonomi. Om USA anpassar sig detta och integrerar Kina i de institutioner som byggdes upp efter andra världsriket skulle ett gemensamt intresse skapas. Mycket av detta har redan skett men integrationen måste gå djupare.
    Gäller att definiera gemensamma intressen och områden där åsikterna är olika.

    Mahbubani var länge Singapores representant i FN och är en diplomatisk insider även om han idag är en fri tänkare.

  53. spanaren skriver:

    Karrman,

    En globalt integrerad värld utan politiska motsättningar är
    väl den bästa framtiden för oss alla men sorgligt nog en
    schimär…..

    Tyvärr tror jag inte historien tagit slut och uppdelningen av
    världen i geopolitiska intressen och stormakternas
    intressesfärer har upphört utan istället förstärks allt mer
    eftersom bristen på energi och råvaror kanske tom födoämnen
    blir allt mer påtaglig.

    I det sammanhanget blir Kosovos självständighet och Tibets
    eventuellt utökade autonomi inom Kina helt ovidkommande
    problem för världen i stort.

  54. mrmhalland skriver:

    jeandebeaumont :

    Utan tvekan är ju ett litet land som Sverige helt beroende av världsmarknaden.
    Sveriges ekonomi växer när vi har möjlighet att exportera.
    Den egna marknaden är allt för liten för inkomstbehov, den kan aldrig täcka våra utgifter i form av välstånd och socialt skydd.
    Världsmarknden har ju fram till alldeles nyligen varit detsamma som USA’s framgångar och fortfarande har ju de en stor betydelse, men, nu växer ju nya ekonomiska ”supermakter” fram, kanske på bekostnad av USA.
    Jag tror att det gäller för Sverige att knyta band med dessa för att trygga sin ekonomi, men, det innebär ett moraliskt dilemma.
    De flesta av dessa ”supermakter” har inte samma syn på demokrati och mänskliga rättigheter som Sverige har, vi har ju lagar som styr hur handel ska bedrivas med länder av det slaget.
    Kan vi följa de lagarna ? Kommer vi att ändra dem för att bibehålla vår goda ekonomi ?
    I så fall, vad kommer det att innebära för Sveriges anseende i världen ?
    Ekonomin för världen /enskillda länder går upp och ner i olika faser, bör vi hålla på vår traditionella politik eller ”smida medans järnet är varmt” ?

    Jag hoppas att det var denna typ av synpunkter du ville ha.

  55. terryer skriver:

    Jag som humanist och intellektuell önskar att Sverige var med och påverkade bojkotten i OS i Kina. Det känns så oerhört fel att militären kan anfalla folk på detta sätt. Jag önskar att du kunde vara en länk i EU och världen som tar upp denna viktiga fråga,

    Ha en bra dag jag i min del kämpar här i Sverige för min dotters LSS rättigheter som kan sättas vidsido alldeles för lättvindigt, t ex om en socialdemokratisk LAS kvinna behöver en tjänst så får hon den utan någon som helst kännedom om dessa personkretsar som LSS förordar. Så är det i Sverige, samma system men här far illa vuxna förståndshandikappade om tjänstemännen så vill.

  56. […] Bildt skriver på sin blogg “Då har vi anledning att erinra Kina om dess skyldigheter att fullt ut respekrera den […]

  57. mrmhalland skriver:

    terryer :

    Vad är LSS ?
    Jag tror att jag vet och kan självklart slå upp det…men vill gärna att du stannar här så vi kan diskutera det :-)

  58. karrman skriver:

    spanaren

    Historien har inte tagit slut, men den behöver inte upprepa sig.
    Militärstrateger som bara tar hänsyn till konflikter har dålig insikt i historia.

    Geopolitik är viktigt men den kan inte förklara allt. Välkänt att de institutioner som byggdes upp efter andra världskriget omöjliggjort krig mellan traditionella antagonister.

    Kineserna är medvetna om detta – om man får tror Mahbubani – och utformar sin politik utifrån detta.

    Så vem är mest realistisk? Den som tror att historien har en inneboende tendens att återupprepa konflikter, eller den som tror att förändringar är möjliga?

    För en ledande företrädare för åsikten att den traditionella geopolitiska analysen som förklarar konflikter måste kompletteras med en institutionell analys som förklarar samarbete mellan stater se t.ex:

    Conversations with History: Robert O. Keohane

  59. Kachina skriver:

    soli torsten dumbom

    Artikeln tyder på att några moderata valarbetare som råkar vara apotekare, börjar vara otåliga för att de ännu inte fått ett apotek som belöning för sitt valarbete. Det tror väl jag, när det gick så snabbt för rektorn att få sitt gymnasium.

  60. mrmhalland skriver:

    I väntan på några svar har jag följande undran :

    Carl Bildt, du skriver här om din oro över det Tibetanska folket, deras kultur och mänkliga rättigeheter.
    Jag tror att varje Svensk och i stort sett varje världsmedborgare håller med dig.
    Här upprepar sig situationen i Burma, Sept. -07.
    Vad gör ni utrikespolitiker konkret för att avstyra liknande angrepp ?
    Jag begär självklart inte att Sveriges utrikesminister ska kunna göra så mycket, men en officiell protest ?
    I detta fallet går du ju i alla fall ut med en human åsikt, i fallet Burma fick svenskarna väcka dig…då tyckte du det var grannländernas problem innan du upptäckte att svenskarna faktiskt brydde sig…
    Gott så…
    Nu till huvudfrågan…
    Sanktioner eller ökad handel ?
    Vilket är det mest effektiva politiska medlet ? (självklart med utgångspunkt att påverka regimers syn på mänskliga rättigheter och länders syn på sitt folks välstånd)

  61. Torsten skriver:

    Kachina,

    Den var riktigt dålig:-(

    Du har alltså inte läst debattartikeln.
    Ett litet utdrag som Du bör kunna ta till Dig.

    ”Men vi är övertygade om att när vi får konkurrens kommer priserna att sjunka och servicen bli bättre, skriver Stefan Carlsson, vd för Apoteket AB och direktören Eva Fernvall om den apoteksproposition som antogs på det senaste regeringssammanträdet.”

  62. Kachina skriver:

    mrmhalland

    Tveklöst är ökad handel den bästa vägen att påverka.

    Torsten

    Oavsett vad Stefan Carlsson är programmerad att säga, är det så att Apoteket har skapat stenhård konkurrens bland leverantörerna. Den som säljer billigast, får sälja det som subventioneras. De andra får nöja sig med de som har råd att betala mellanskillnaden.

    Nuvarande system är mest effektivt och idealiskt,så varför ändra. Kunkurrensen ändras inte till något bättre genom att privatisera. Beskriv i så fall vilka faktorer som skulle förbättra konkurrensen.

  63. bestofmankind skriver:

    http://www.petera.se, 1:29,

    I karrmans länk 10:46, bekräftar Mahubabani dina påståenden om Carl Bildt´s påpekanden att Väst är bäst på att argumentera/filosofera men Asiater bäst på att prestera:

    ”And for me, having leftNew York and gone back to Asia four years ago, I find a strange paradox whereby you have the best geopolitical discussions in the world in New York, and I’m sure in this house, you have the best geopolitical discussions. But if you want to see geopolitical performance, you have to go to Asia to see it. And how does one explain this paradox? I mean, the Asians are nowhere near as sophisticated, nowhere near as articulate in expressing their point of view in the way that you would get in discussions in a room like this. And yet, when it comes to performance, they can carry out brilliant geopolitical moves which are amazing.”

  64. jeandebeaumont skriver:

    Mrmhalland,

    Thanks. Yes, you are pointing at some important implications like ”… nu växer ju nya ekonomiska ‘supermakter’ fram, kanske på bekostnad av USA.” (1:14 pm).

    Sharing Bestofmankind’s concern, however, I am not sure that the Swedish government is striking the right balance between, on one hand its valiant SEK 26 billion ICD policy, and developments such as Kosovo and Chad, and on the other hand the opportunity to facilitate new markets in Asia, the Americas and the Middle East, and the need to deal with the current global financial crisis and other issues (ref. my comments 8:18 am and 12:53 pm.).

    Africa’s potential is a different kettle of fish, which is closer to the energy and mineral exploration projects of China and other parties, and which UD’s sporadic ICD projects are unlikely to nourish much.

  65. lindalovelace skriver:

    Nu verkar det vara riktigt illa ställt igen med kachina och hans skrivbiträde (självutnämnd intellektuell).
    kachina verkar ha fortsatt bearbeta (dvs fylla på) gårdagens överkomsumtion av klara vätskor, för nu börjar han svamla fullständigt besinningslöst om rektorer och apotekare.
    Den intellektuella verkar däremot bara förvirrad, kanske beroende på försök till högtravande engelska fraser (tur att man slipper höra textmassan uttalas – den tyder inte direkt på Received Pronunciation) och kränkande angrepp på en svensk minister,
    Nyamko Sabuni.

  66. Torsten skriver:

    Ja, en ”motvalls käring” har alltid svårt att inse det självklara.

    Ett gott råd. Läs artikeln innan Du uttalar Dig och gör bort Dig totalt ;-)

  67. bestofmankind skriver:

    2:20

    Fegt av dig att mummla för dig själv.

    Kränkande angrepp får du stå för. Det är din egen tolkning.

    What do you have for academical achievements to question my knowledge in english?

    You have not posted any single valuable comment in english worth reading for.

    You just learned english language by being a porn star. Disgusting!

  68. spanaren skriver:

    karrman,
    Ditt 1.33

    Ligger mycket i vad du skriver.
    Jag är medveten om min fokusering på traditionella militära maktmedel
    och historiska jämförelser i mina inlägg.
    Det är lärorikt att ta del av alternativa framtidsscenario än mina egna
    som ofta slutar i Harmageddon som läsarna vet vid det här laget.

    Avvaktar händelsernas utveckling både i Tibet och Kosovo.
    Har för stunden inget att tillägga men följer den fortsatta debatten.

  69. bestofmankind skriver:

    2,20

    P.S.

    Yes, of course, you are not the ”star” of today, you are just very jealous….pity of you!

    (Javisst, det är klart, du är inte dagens ”stjärna”, du är bara avundsjuk….stackars dig!)

    Självutnämnd intellektuell….har inte jag heller påstått det gjorde Kachina igår:

    https://carlbildt.wordpress.com/2008/03/12/fem-ar-efter-mordet/#comment-36385

    Är du så avundsjuk?

  70. […] noterar att den svenska utrikesministern gjort ett halvdant uttalande till stöd för tibetanerna i sin blogg: Att Tibet är en del av Kina fråntar på intet sätt de kinesiska myndigheterna från deras […]

  71. mrmhalland skriver:

    jeandebeaumont :

    Nej,
    Jag kan också tycka att man prioriterar lite konstigt, men, man ska inte glömma vad Sverige som helhet gör.
    Jag tror att regeringen förlitar sig på att frivilligorganisationer sköter mycket av U-lands hjälpen, vilket de också gör.
    Vi har ju radiohjälpen, Plan international, missionsförbundet, Frälsningsarmen, läkare utan gränser och många fler som samlar in pengar till riktade grupper som har det svårt.
    Själv har vår familj 2 fadderbarn i samarbete med Plan International (som använder biståndet till den byn där barnen bor, inte till enskild familj), vilket vi tyckte var bra.
    En del tycker att vi betalar så mycket i skatt att staten ska sköta det, vilket jag också respekterar.
    Många tycker att vi har nödställda i Sverige som bättre behöver hjälpen…jag respekterar den synpunkten med..
    Min slutsats blir nog att : det går inte att värdera vems hunger som är värst…

    Min insats för 2 fadderbarn känns bra. Det är vad hushållsekonomin klarar, men det jag är STOLT över, är att jag har fått ett Svenskt storföretag att skaffa flera tusen fadderbarn.
    jaja…lite förmätet…men jag glädjer mig väldigt mycket av att de gjorde det…

  72. Kachina skriver:

    Lind Torsten

    Upplys mig om det uppenbara. Apoteket har utsatt leverantörerna för stenhård konkurrens. För oss spelar det knappast roll om det är Apoteket eller ICA som förser oss med varorna. För oss är det priset som gäller. På vilket sätt skulle priset påverkas om ICA, Konsum, Willys var för sig förhandlar med leverantörerna? Vi har dem redan i ett järngrepp, lägsta pris eller bli dumpad.

  73. bestofmankind skriver:

    2:20,

    P.S 2,

    Du är enbart en ”joker” i Carl Bildt´s blogg.

  74. bestofmankind skriver:

    Kachina 2:52,

    Jag beundrar dig att du står ut med Linda/Maverick att förklara om och om igen som tycks älska att provocera och att driva med dig.

    :-)

  75. Kachina skriver:

    Jag är van från uppväxten, de där killarna vars högsta nöje var att rycka vingarna av flugor och vars högsta förstånd var på amöba-nivå, Tålamod, oändligt tålamod, är det enda som biter på dem.

  76. pettson skriver:

    Den där ”bestofmankind” … är det en fjortis som SSU har lyckats lura in i ledet (som medlem nummer 2), eller är det sossehysterikans papegoja?

  77. pettson skriver:

    ”rycka vingarna av” – talar du om baylans och hans anhangs skolpolitik?

  78. mrmhalland skriver:

    pettson :

    Du ska inte läsa “bestofmankind” när hon ”käftar politik ”
    Du ska läsa henne när hon diskuterar humanitet, då får du rätt uppfattning.
    Hon har utan tvekan en hel del att tillföra debatten.

  79. pettson skriver:

    mrmhalland, tack, jag skall försöka!

  80. lindalovelace skriver:

    mrmhalland

    Jag rekommenderar dig att läsa gårdagens inlägg under ”FEM ÅR EFTER MORDET”
    och sedan återigen delge oss din uppfattning om en viss person. Tillför den s.k. debatten ;-))

  81. pettson skriver:

    Jag har bara kollat dagens:

    ”bestofmankind Säger:
    mars 15, 2008 kl. 9:27 är

    9:17

    Och som vanligt har du inga egna synpunkter själv. Beklagligt!
    (And as usual you don´t have an opinion of your own. So sad!)

    Går du bara i grundskolan eller?
    (Still in elementary grade?”

    För mig säger det allt! Så alla som bara bara har grundskola är lägre stående varelser? Intressant form av rasism! Eller kallas detta för humanism?

  82. bestofmankind skriver:

    mrmhalland 3:12,

    Tack för tipset och komplimangen.
    Många har uppmuntrat mig att gå in i politiken.
    Kommer att göra det i snar framtid.
    :-)

  83. bestofmankind skriver:

    3:27,

    Ett eko av Maverick!

  84. Kachina skriver:

    Linda

    Jag väntar fortfarande på en exakt beskrivning av hur konkurrensläget skulle förbättras från nuvarande läge mot en privatisering. Vi VET, med absolut största säkerhet, att i privatiseringens förlovade land är läkemedelspriserna skyhöga. Både kund, försäkringsbolag och stat plundras.Så även i Norge.

  85. mrmhalland skriver:

    lindalovelace :

    Det måste jag erkänna att jag inte har gjort, men, vi har alla våra bra/dåliga dagar.
    Jag ska läsa, men troligen återkommer jag inte i ämnet, för jag tycker alla åsikter är väl värda att läsa.

  86. Kachina skriver:

    pettson

    Vad har du att komma med, annat än personkritik?

  87. bestofmankind skriver:

    3:29,

    Tror Ni att Carl Bildt är dum att han inte märker att det är samma person som är bakom Maverick/Lindalovelace/Djingiskahn/piggsvinet….grattis även du pettson!

  88. lindalovelace skriver:

    Du ser själv, pettson, hon lider av förföljelsemani.

    Tror hon beskyllt mig för att representera mellan 10- 15 ”signaturer” (inkl. din)!

    Men hon har ju mycket att tillföra …………………………….. ;-)

  89. bestofmankind skriver:

    3:32,

    Mycket mer än dig!

    Det får läsarna och andra seriösa kommentatörer avgöra, Er bryr jag inte så mycket om.

  90. bestofmankind skriver:

    3:27,

    Har du inte ens talas om självförsvar.

    Din ton här i bloggen är vad var det SD.

    Jag undrar om Ni blir flera, med PR som du själv gör här.

  91. bestofmankind skriver:

    3:32

    Ni har en personlighet!

  92. pettson skriver:

    ”Vad har du att komma med, annat än personkritik?” Det är sannerligen en intressant fråga! Det är exakt vad som utmärker SSU-gänget (t.ex. byskepajasen/sossehysterikan och fjortisen). Så fort någon på denna blogg gläds över att vi änrligen har en kompetent regering och ffa en kompetent utrikesminister blir man kallad både det ena och det andra. Ni inom västerpacket vill ju gärna att man skall ta seden dit man kommer. Så vad är problemet?

  93. Torsten skriver:

    Kachina orkar tydligen inte läsa hela artikeln.

    Så jag får väl pytsa in lite i taget.

    ”Vi anser av flera skäl att det är en naturlig utveckling att avveckla apoteksmonopolet. De främsta skälen är minskade läkemedelskostnader och ökad tillgänglighet.”

  94. Kachina skriver:

    bestofmankind

    Linda har många röster i huvudet som vill komma fram. Jag önakar att h*n kunde släppa fram den som kan visa exakt de konkurrensfördelar vi får om vi privatiserar Apoteken.

    Nu har vi total koll på leverantörerna. Vad vinner vi på att splittra oss?

  95. Kachina skriver:

    Vi anser av flera skäl att det är en naturlig utveckling att avveckla apoteksmonopolet. De främsta skälen är minskade läkemedelskostnader och ökad tillgänglighet”

    Tror du på Jultomten också. Vi VET att läkemedlen blir dyrare om uppköpen splittras. De enda som stärks är leverantörerna.

  96. Torsten skriver:

    Men de flesta som läser denna blogg är säkert intresserade av vad Stefan Carlsson, vd för Apoteket AB och direktören Eva Fernvall har för åsikter om monopolet.

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=752242

  97. Torsten skriver:

    Kachina,

    Ställ det frågan till Stefan Carlsson, vd för Apoteket AB och direktören Eva Fernvall.

    Kan inte tänka mig att dom har ett egenintresse av att avskaffa monopolet.

  98. lindalovelace skriver:

    kachina

    I och med att t.o.m. ledningen för Apoteksbolaget sagt vad som är sagt (v.g. se den tidigare bifogade artikeln) finns inget mer att tillägga.
    ”Apoteksdebatten” är avslutad!

  99. Torsten skriver:

    Ber om överseende att jag tog upp detta ämne när rubriket handlade om Tibet.

    Avslutat för min del också.

  100. bestofmankind skriver:

    Kachina,

    Det var många röster du fick där på 3:46. Ekot av DN.
    :-)

  101. pettson skriver:

    Hallå Torsten! Har du en bra dag?
    Jag undrar om du i ditt tidigare liv har arbetat inom psykvården? Det är ditt enastående tålamod och ditt fantastiska terapeutiska angreppssät som får mig att fråga. Det sätt på vilket du handskas med stackaren uppe i Byske är beundransvärt! Du verkar vara den enda på denna blogg som över huvud taget bryr dig om honom.

  102. bestofmankind skriver:

    Kachina,

    Finns det ingen cirkus någonstans, så att ”clowner” i Carl Bildt´s blogg har något att göra än att vara i bloggen.

    :-)

  103. pettson skriver:

    Det är percis det vi alla andra har undrat sedan länge!

  104. Kachina skriver:

    bestofmankind

    Linda har flera röster i huvudet som vill säga sitt. Jag önskar att h*n kunde släppa fram den som kan beskriva exakt de konkurrensfördelar vi skulle få genom att Privatisera och splittra Apoteken. Idag är det många försäljare som bara har EN kund och den kunden köper bara till lägsta pris, genom datakontroll. Splittrade kunder är svaga kunder.

    Jag ser att både Linda och Torsten tagit till harvärjan, av den enkla anledning att det inte finns någon konkurrensfördel i att ändra nuvarande system.

  105. Kachina skriver:

    Det finns ingen som vill se pettson.

  106. bestofmankind skriver:

    3:58

    Tänk att du vet vad som är bäst bland annat för dig själv!

  107. lindalovelace skriver:

    Dagens Nyheter publicerade för en tid sedan en MYCKET uppmärksammad artikel om begreppet ”omvänd rasism” på Lärarhögskolan i Stockholm, skriven av den kände journalisten Maciej Zarembas.

    Jag rekommenderar framför allt dig, mrmhalland, att läsa den. V.g. observera att detta ej är ”satiriskt” skrivet.

    Naturligtvis vore det förnämligt om även bestofmankind ville ta del av den ………………

  108. soli01 skriver:

    Jo, det finns en till. Som gammal norrlänning var mitt sikte inställt på att rädda Kachina – denne hårt sargade man – men – ett bra ord – jag har faktiskt givit upp.:-)

  109. Torsten skriver:

    Nej pettson,

    Jag är nog så långt i från psykvård som man kan komma. Ingenjör och tekniker ut i fingerspetsarna.
    För ca ett år sedan när jag först läste Kachinas inlägg blev jag väldigt frustrerad. Men efterhand som jag lärde mig hans jargång och efter att UD luggat honom några gånger, roar det mig att sätta honom på pottan. Han är ju trots allt ganska oförarglig och kanske lite dumdryg:) men framför allt ”motvalls kärring”
    Det har kanske utvecklats någon form av hatkärlek ;-)

  110. bestofmankind skriver:

    4:07

    För att ge rekommendationer måste man vara själv ett gott föredöme.

    Tyvärr är inte du det Linda/Maverick. Sorry.

  111. mrmhalland skriver:

    lindalovelace :

    Jag vet inte varför just jag är målet för denna artikel, jag har ju själv pratat om det ämnet, men, har du en länk så ska jag med glädje ta del av artikeln.

  112. Kachina skriver:

    Torsten

    När ha du satt mig på pottan?

    Är det inte du som sitter på skithuset och har ångest över att det inte finns någon rimlig förklaring till en privatisering av apoteket.

  113. mrmhalland skriver:

    lindalovelace :

    Tack…jag återkommer..

  114. lindalovelace skriver:

    Om någon är nyfiken så handlar artikeln om detta!

    Först kränkt vinner
    Räcker det att studenten säger ”Jag är kränkt” för att läraren skall ställas i skamvrån? Det verkar så, åtminstone på Lärarhögskolan i Stockholm. Där finns det studenter som anser att det är kränkande att det krävs korrekt svenska av blivande svensklärare. Maciej Zaremba ser en lagstiftning som skulle skydda mot trakasserier vändas till sin motsats.

    Hela artikeln: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=743702

  115. Torsten skriver:

    Usch Kachina,

    Nu är Du vulgär igen;)

    När Du läst hela artikel, kan Du försöka att formulera en relevant fråga.

  116. bestofmankind skriver:

    mrmhalland 4:16,

    För att du har gett mig komplimanger. Att du gillar mig som en vän , just därför.

  117. Kachina skriver:

    Under Sovettiden sattes de under psykvård, de som inte tyckte kommunismen var bra.

    Under liberalismen råds man till psykvård om man inte sväljer privatisering av gemensam egendom med hull och hår, om man inte böjer sig mot Manhattan i bön fem gånger om dan samtidigt som man läser taxeringskalendern.

    Hugaligen, vilket dårhus.

  118. Kachina skriver:

    Torste

    Allt är inte sant som står i tidningen.

  119. Torsten skriver:

    Jag kan ärligt påstå att jag aldrig tittat i en taxeringskalender.

    Hur är det med Dig Kachina?

  120. Torsten skriver:

    Nej, allt är inte sant som står i tidningen.

    Bara i Aftonbladet. Kachinas sanningsvittne;-)

  121. Kachina skriver:

    Alltså, Torsten. Det här är löjligt, man orkar inte läsa mer än första stycket i en arttikel skriven av en prostituerad journalist. Detta är lögn och förbannad dikt.

    Om du skall köpa en bil, vinner du på att tio säljare konkurrerar på att få sälja bilen till DIG. Om ni är tio köpare och fem säljare, är du i sämre läga. Apoteket har guldläge.

  122. Torsten skriver:

    Kachina,

    Du skall inte ge Dig på mig i denna sak. Du skall ge Dig på Stefan Carlsson VD för Apoteksbolaget.

    Bilköpen klarar jag bevisligen bättre än vad Du gör :-))

  123. mrmhalland skriver:

    lindalovelace :

    Tja…jag har inte så mycket att tillägga, mer än att hela vår vardag (inkl. vårt rättssystem) lider av detta fenomen.
    Jag tänker då också på våra ungdomars vardag i skolan, lärarnas och självklart i synnerhet de ”nysvenskar” som INTE hela tiden skriker ”RASISM” så fort de blir tillrättavisade….de finns också…

    En sak fick min uppmärksamhet :
    >han lider av både Aspergers syndrom och uppmärksamhetsstörning (adhd)

    Det vore kul att höra en sakkunnig inom psykiatrin uttala sig om detta….det låter som en unik blandning av symptom..

  124. lindalovelace skriver:

    mrmhalland

    Det är ingen ”unik blandning” alls.
    Personer som t. ex. genom en olyckshändelse ”förlorar” 30- 50% av sin hjärnkapacitet, dvs i princip en hjärnhalva, drabbas ofta av något som som liknar en mix av Aspergers och ADHD.

  125. Torsten skriver:

    Linda,

    Hmmm..:-))

  126. lindalovelace skriver:

    Torsten

    ;-)
    Detta fick bli en värdig avslutning.

    Nu sätter jag mig snart i min bil (som du känner till)
    och påbörjar en bekväm!! färd mot Barcelona.
    Trevlig påsk!

  127. Torsten skriver:

    Trevlig Påsk Linda ! Och trevlig bilfärd:)

    Efter påsk åker jag och min fru till Indien. Min bil får vila i garaget undet tiden:)

  128. mrmhalland skriver:

    lindalovelace :

    Det låter inte som om du är sakkunnig…är du det ?

    Hjärnan kan inte så enkelt delas upp i två halvor…det finns hundratals centran som i bästa EU-anda verkar över gränserna…
    Jämför med världen för 30 år sedan….NATO / Warsavapakten…enkelt… idag måste vi till och med ta hänsyn till Kosovo :-)

    (det där siste var mest för att få fart på debatten :-))

  129. Kachina skriver:

    ”Bilköpen klarar jag bevisligen bättre än vad Du gör :-))”

    Det gör du bevisligen inte. Du betalar flera hundratusen för en bil som tar dig mellan A och B.

    Jag köper samma tjänst för 7 500 kronor. Det var dyrt, men som jag sade har den taklucka, alufälgar, radio. Glömde säga att den har en farthållare som inte fungerar, men knappen finns kvar, Dessutom har den askkopp, stor nog att fimpa en Torsten i.

    DU skulle definitivt inte fungera som inköpare på Apoteket. Förklara nu varför ni vill försämra för konsumenten och gynna tillverkarna.

  130. bestofmankind skriver:

    5:13,

    Tur att du skall bara till Barcelona och inte längre ner.
    Vill helst inte träffa dig i Spanien.
    :-)

  131. Kachina skriver:

    Linda

    Eftersom din högra hjärnhalva är död måste jag fråga, när hände olyckan?

  132. Torsten skriver:

    Kachina,

    Jag har absolut inget med Apoteksbolaget att göra.
    Varför hoppar Du på mig för att Apoteksbolaget är för ett avskaffande av monopolet?

    Jag har inget inflytande i det:)

  133. bestofmankind skriver:

    Kachina 5:23,

    HAHAHAHA….ursäkta jag kan inte låta bli.

    Han har nog satt sig i sin Mercedes (feeling rich) :-)

  134. Kachina skriver:

    Torsten

    Detvar du som drog upp frågan och som jag uppfattar det positiv till det. Du motsäger i vart fall inte Linda och pettson.

  135. mrmhalland skriver:

    bestofmankind :

    Inte vara avundsjuk nu !
    Vi ska vara glada för att det finns människor i vårt land som tjänar pengar…det är de som gör att vi har trygghet i vårt land.

  136. Kachina skriver:

    mrmhalland

    Ingen är avundsjuk på Linda, vi tycker synd om personen som måste bygga sin självkänsla på en Mercedes.

  137. Kachina skriver:

    iofs,….det är ännu mer synd om en som måste ha en Ferrari för att bli någon.

  138. bestofmankind skriver:

    mrmhalland,

    Nej då, absolut inte!

    Jag är glad för hans skull att han har åtminstone en Mercedes att förlänga sin självförtroende på.

    Har haft även möjligheter att köpa en sådan, men avböjde, för att det säger inte mig något. Det räcker med en BMW cabriolet på sommaren, och ett hus i Spanien. (Ursäkta det var inte meningen att tala om det, men vill bara bevisa att jag/min familj har det jätte bra, även om jag är SAP.)

  139. Torsten skriver:

    En Ferrari, det vore något:)

    Nej nu skall jag på fest.

    GoooKväll !

  140. pettson skriver:

    ”även om jag är SAP”

    Det är klart, så som ni har sugit ut det arbetande svenska folket! Roffa åt er själva är kärnan i er ”politik”.

  141. bestofmankind skriver:

    5:51

    FYI….har vi ett eget bolag. Och själv arbetar 50 timmar / vecka.

    Kachina och Mrmhalland,

    Tack för idag, plötsligt blev det dåligt väder. :-)

  142. Pravoslavac skriver:

    Det stämmer som Baskim skrev att det var under Konstantin Kosachovs tal som Holbrook började skratta, inte under Bildts tal. Jag skummade artikeln lite för snabbt.

    Idag har förhandlingarna misslyckats mellan juristerna i byggnaden och personal från UNMIK. Det sista UNMIK sade till media var att de tänker gå in i byggnaden med våld och de som befinner sig där inne får skylla sig själva. Jag tror inte det är särskilt stabilt, tvärtom tror jag det är precis vad Belgrad vill att de ska göra.

    Jag noterar också att den albanska tidningen Koha Ditore har rubriken ”UN, go home” på framsidan idag. Tyvärr kan jag inte albanska så jag förstår inte vad som står i själva artikeln.

    Men det intressantaste jag gjort idag är att titta på följande ryska dokumentärfilm om Kosovo:

    Den är dubbad på Serbiska och textad på Engelska. Många språk :) Klicka på del 2-7 i högerkanten för att titta på resten av filmen.

  143. pettson skriver:

    ”Tack för idag, plötsligt blev det dåligt väder. :-)”

    När de ertappas i sina herrgårdar, dyra lyxlägenheter eller sommarresidens vid Medelhavet – ja, då drar de in svansen och gömmer sig.

    Det är ytterligare bekräftat därmed att vi har en regering som skippar skitsnacket, lurendrejerierna och lögnerna och verkligen gör något för undersköterskorna, kassabiträden och andra. Vår regering bryr sig om och gör förbättringar för de som har det allra svårast. Dvs. vår regering tar hand om alla som brutalt har svikits av vänsterpackets baroner och torpeder.

  144. Kachina skriver:

    ” Vår regering bryr sig om och gör förbättringar för de som har det allra svårast. ”

    Lögn och förbannad dikt. De som har det svårast får det ännu svårare efter sex månader, men det fattar inte ett piggsvin som du.

    VET du vad den här regeringen gör mot den cancersjuke efter sex månader?

    Inte f-n ger de hjälp. De ger dem ”ett knivhugg i ryggen.”

  145. […] Respektera Tibet Åter ser vi TV-bilder från situationen i Tibet. Demonstrationer såväl i Indien som i det Tibet som ligger i […] […]

  146. ollemunter skriver:

    Carl Bildt! Är det dags att bojkotta OS i Kina, efter det som nu händer i Tibet, eller hur ska vi annars sätta press på den kinesiska diktaturen.

    Kina har startats folkets krig i Lhasa för att få tag på alla demonstranter som gömmer sig.

    Så det vore passande att bojkotta OS, nu när kineserna byggt upp allt inför OS.

%d bloggare gillar detta: