Frukost på hotellet i Bukarest. Inga internationella tidningar, så man känner sig lite isolerad från världen.
Borta i öster har den ryska s k valrörelsen i dag sin sista dag. Men det egentliga valet skedde långt tidigare i Kremls slutna salar. Nu sker någon typ av försök till folklig förankring av det redan träffade valet.
Till politiken kommer man att återkomma senare.
Men här i Rumänien lyser solen och en ny dag har randats. Försvars-, finans- och utrikesministrarna står på mitt program under de närmaste timmarna. Och en ny bokhandel som lär vara hygglig och som kanske kan bjuda på något med mer regional förankring.
Och sedan bär det hem efter dessa tre dagar i tre länder.
>Borta i öster har den ryska s k valrörelsen i dag sin sista dag.
>Men det egentliga valet skedde långt tidigare i Kremls slutna
>salar. Nu sker någon typ av försök till folklig förankring av
>det redan träffade valet.
Korrekt, men jag tror att vi bör ha en kanske något mera ödmjuk inställning till detta. Putin-eran har gett Ryssland stabilitet och ekonomisk tillväxt på bekostnad av många andra saker. För det är han sannolikt den politiker i världen som har det högsta förtroendet och stödet i sitt eget lands valmanskår. I Sverige är det i det här sammanhanget lätt att glömma bort att generationer av ryssar under 90-talet förlorade inte bara sina personliga besparingar (MMM) utan även fick se sina pensioner bli praktiskt taget värdelösa samtidigt som ett fåtal la beslag på ofantliga rikedomar för privat vinning utan intresse av att investera i det egna landet. Idag är det många av dom som mår gott i södra England. Hur skulle vi själva reagera i motsvarande situation och vilka skulle våra prioriteringar vara i det läget? Det ligger även i vårt intresse att Ryssland förblir stabilt; eller är det någon här som vill försöka medla i en tänkbar ”balkanisering” av Rysslands 84 olika republiker och oblasts med 160 olika etniska grupper? Någon?
http://www.themoscowtimes.com/stories/2008/02/28/001.html
chiros :
Det du beskriver tycker jag vi har sett i ett socialistiskt Sverige också.
Kanske inte fullt lika dramatiskt, men visst fick pensionärerna det sämre, vissa roffade åt sig, flyttade och investerade pengarna i andra länder.
De lever idag som grannar med de rika ryssarna i södra England, på Franska rivieran, i Spanien och Sydamerika.
Tack och lov har vår politik nu förändrats så många väljer att ta med sina pengar och flyttar hem igen och förhoppningsvis investerar här.
Skillnaden är väl att vi lyckades förändra detta med bibehållen demokrati, det klarade inte ryssarna.
men då…har du ingen mobiiil Calle? om du nu måste läsa om omkringhändelser? Där kan man få de senaste nyheterna direkt! Men tycker det är bra att du slapp läsa om något elände utan kunde käka din frukost ändå =)) Tre länder på tre dagar? ja..det är en väldig omställning på den kemiska pricessen i dina celler… alla intryck och kosmiska förändringar som blir. Men du verkar vara en samlad person ändå =) Tur det för oss här i Svedala! Ha det gott!
Carl Bilt,
Eftersom du inte har några internationella tidningar så kan jag uppdatera dig om situationen i mellanöstern. Israel har de senaste två dagarna dödat 32 palestinier och en israelisk minister hotar nu med en Förintelse!
http://www.reuters.com/article/featuredCrisis/idUSL296121231
När ska du fördöma detta vansinne?!
BakTiden = FramTiden ?
Israel försvarar sig mot en statslös grupp banditer som tidigare i veckan mördat och skadat oskyldiga.
Vad finns att fördömma?
Kunde Hamas komma bort från Gaza finns det hopp om en lösning – inte förr.
Vi måste se verkligheten och inse att Hamas är nu den verkliga ”stoppklossen” för att en lösning ska vara möjlig.
Varför fördöma Israel för att de vill försvara sig mot dessa raketanfall mm?
knightone
Israel måste hitta en balans och inte börja tala om en holocoust mott gaza för att 1 israel dödats. På det sättet lär man aldrig få gaza borna att mjukna upp!
Tvärtom detta ger nog Hamas ännu mer glöd pga det dumma utalandet om att gaza ska utplånnas.
Inte smart aggerande
Det viktiga i gaza är att hitta en balans från Israels sida , sätta hårt mott Hamas men mjukna mott den civila befolkningen.
har någon nån ide ? om hur man ska kunna göra detta?
Hallå, du snackar om en grupp idioter som skjuter rakter på Israel bara för att en Dansk tidningen publicerar en teckning.
Det finns inget sätt att samtala med dem. De måste frysas sönder som man gör med en vårta.
Och det är större än Hamas. Även om Hamas slutade så skulle fler grupper fortsätta med sitt våld. De kommer aldrig bli nöjda förren Israel utplånats precis som Iran vill.
knightone
MAN KAN INTE DRA ALLA ÖVER EN KAM!!!!
Har sätt på dokumentärer att alla där nere inte är fanatiska kolla på väst banken, kolla på mahmud abbas osv, Jag förstår Israel att man ska försvara sig mott hamas men genom att Utala sig om att man ska förinta gaza så får hamas mer stöd i gaza för ingen vill ju bli förintad eller.
ISRAEL MÅSTE SÄTTA HÅRT MOTT HAMAS INTE GAZAs CIVILA BEFOLKNING.
det är det jag menar
knightone
Israel kommer ALDRIG förintas, Israel har i princip hela världens hjälp och det kommer fortsätta så.
Israels folk har lidit enormt mycket och vet själva att man inte ska ens snacka om att förinta ett annat folk, därför tycker jag att det inte är särskilt smart av en minister att utala sig så
knightone
Israels svar på Hamas raketer måste vara proportionellt mot angreppen.
Att straffa civilbefolkningen i Gaza löser inget.
Karrman säger vem då ?
Jag tycker det är VÄLDIGT talande när folk kommer till tex Bildts blogg och gnäller på Israel men aldrig nämner de människor som dödats av palestinierna.
knightone
Om israel kan få de civila med sig så kommer hamas och alla andra grupper som terroriserar israel att förlora sitt stöd och då kan de inte fortsätta, Utan folklig stöd har man ingen grund alls. Förstår du hur jag tänker!
baskim :
Jag håller med om att det är ett ovanligt klantigt ordval när det kommer från en representant för ett folk som har varit förtryckta och förfölja för bara 60 år sedan.
Israel borde vara världens mest fredliga folk och väga varje människoliv på guldvåg.
Det är ju självklart deras rätt att försvara sitt land och sin befolkning, men därifrån att förinta ett folk….
Vadå straffa civilbefolkningen? I krig är det ju som bekant alltid de civila som får sitta emellan.
Hamas måste upphöra med sina raketanfall – där har vi nu den verkliga orsaken till att inga förhandlingar kan föras.
Varför inte se sanningen?
Mona Sahlin höll på att få en palestinsk raket i huvudet när hon besökte en Israelisk skola i Sdrot.
Det är palestiniernas våld som orsakar att andra palestinier får svårt att leva.
Om palestinska banditer la ned sina vapen som deras egen regeringen säger att dom ska så kunde fredsamtal fortgå.
Så ni socialister och andra terroristkramare kan ju sluta stödja terrorister när t.o.m den palestinska regeringen vill att dom ska lägga ned vapnen!
Palestinska regeringen vill att palestinska terrorgrupper ska sluta upp med våld.
FN vill att palestinska terrorgrupper ska sluta upp med våld.
EU vill att palestinska terrorgrupper ska sluta upp med våld.
Abbas vill att palestinska terrorgrupper ska sluta upp med våld.
Israel vill att palestinska terrorgrupper ska sluta upp med våld.
Sverige vill att palestinska terrorgrupper ska sluta upp med våld.
osv.
IRAN vill att vill att palestinska terrorgrupper ska fortsätta med sitt våld.
Styr upp ditt eget folk innan en yttre makt tvingas komma in och göra det åt dig.
Det är allt.
knightone
Så du tycker att Israel ska förinta gaza?
DET ÄR INTE GAZA SOM ÄR PROBLEMET det är HAMAS förinta HAMAS jag har inget emot det alls.
Men jag tycket inte att en hel befolkning ska förintas pga en terrorist organisation
Soli1
jag är helt för att Israel sätter hårt mott Hamas, men tycker inte du att det är klantigt sagt av en minister att gaza ska utplånas? det är inte den civila befolkningen som ska drabbas. herre gud är det så svårt att förstå
baskim
Ta bort hamas då. Ta bort alla andra terrorgrupper.
De är anledningen till att andra palestinier drabbas.
Annars kanske det blir så som det sades:
”The more Qassam [rocket] fire intensifies and the rockets reach a longer range, they [the Palestinians] will bring upon themselves a bigger holocaust because we will use all our might to defend ourselves,” Vilnai told Army Radio.
baskim
Du kanske inte förstår vad han sa ? Eller förvrider du medvetet hans uttalande?
Sluta attackera Israel. Öka inte attackerna. För då måste Israel med all rätt i världen försvara sig mer och mer.
Intressant baskim att du tycker som alban att israel ska sätta hårt mot hårt i gaza.
Det var precis det den jugoslaviska armen gjorde mot UCK 1999.
http://www.janes.com/defence/news/kosovo/misc990301_03_n.shtml
Som svar fick dåvarande jugoslaviska befolkningen NATO bomber resulterade i att 3000 civila dog. Massakern och den etniska rensningen av albaner i Kosovo var ett faktum, pandoras ask öppnades.
Så min fråga är när kommer NATO bomba Israel för deras agerande i Palestina frågan de senaste 50 åren? När kommer NATO/EU ockupera Jerusalem och ge klagomuren till Palestina? Palestinierna liksom kurderna har ju faktiskt inget eget land till skillnad från albanerna.
Det är precis detta som albanerna lyckades med i kosovo i slutet av 90 talet. Med UCK ledaren och nuvarande ”premiärminster” Hashim Thaci.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hashim_Tha%C3%A7i
Demonstrationerna i Belgrad skulle visa sig vara rena första maj demonstrationen mot vad som skulle ske i Tel Avi tro mig. Där man nog inte skulle nöja sig med att bara bränna ner USA:s ambassad.
Mitt råd till palestinerna är att bjud in några från ”Republic Kosva” med Hashim Thaci i spetsen, han vet hur man ska bedriva effektiv terrorism, som leder till självständighet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hashim_Tha%C3%A7i
Vilket palestinierna inte lyckas särskilt bra med, ni kan kanske t o m ta betalt för det, ”terrorism på export”, Kosovas nya export succé.
Jag försvarar inte på något sätta Milosevic politik den var hemsk och serberna har fått lida för den, liksom albaner, kroater och muslimer.. Om Kosovo ska ha självständighet så bör också Palestinierna ha det punkt slut. Landet var ju deras de facto i början av 1900talet och behöver inte hänvisa till flummig sen medeltidshistoria och urgamla albanska kartor.
Knightone
En ide som jag kommit på är om Israel kan gå in med markstyrkor som är mer pålitliga än flygplan och finna på plats i gaza.
Det skulle göra att hamas har svårt att röra sig och Israel kan bekämpa hamas på deras plan halva, Och Israels civila befolkning slipper få raketer på sig.
Men om hamas ska utplånas så tycker jag att Israels arme ska stanna i Gaza minst 1år det gör att hamas inte får nått andrum alls.
mrmhalland re inlägg postat 9:07
Jag vill invända mot beskrivningen..”skillnaden är väl att vi lyckades förändra det med bibehållen demokrati, det klarade inte ryssarna”.
Och varför gör jag det? Jo, för att vi hade en demokrati, en ganska väl förankrad sådan vilket inte alls kan sägas vad gäller Ryssland. Rent visionärt så förespråkade väl Jeltsin något som skulle kunna tolkas som en demokrati som liknar vår eller något annat västland, tyvärr så lyckades han inte att mobilisera upp tillräckligt beträffande ambitionerna att stötta denna demokrati, d.v.s. den infrastruktur i vid mening som är nödvändig. Även om man i vissa avseenden ser setbacks under Putin så har de dock kommit oerhört långt på den korta tid som ändå gått sedan Gorbachov lanserade ”perestrojka”
Knightone
jag förstår vad syftet med utalet är, Men att tala om utrotning är att gå för långt.
Israel har all rätt att försvara sig!!
lillies :
Visst ligger det mycket i vad du säger.
Jag tycker dock att Putin har glorifierats i överkant.
Visst har han bidragit till landets positiva ekonomiska tillväxt, men grunden var lagd.
Han använder inte den stabilare ekonomin till att fotsätta det reformarbete Gorbachov påbörjade, utan använder resurserna till att åter hävda Rysslands storhet, såväl som politiskt och militärt.
Detta är inget som på sikt kommer folket till godo.
Att ha några rubel i plånboken är ju bra, men det kan inte jämföras med att ett liv som en fullvärdig människa med de självklara rättigheter som ingår i en demokrati.
baskim – har inte läst vad som sagts ang Gaza av israeliska politiker, men det gällde säkert Hamas och inte civila. Israel tycker jag har ett stort tålamod när det gäller Hamas tilltag med sina raketbeskjutningar. Hoppas på en snar lösning är kanske önskedrömmar?
Carl Bildt berättad här på bloggen för några dagar sedan att han ägnat ganska mycket tid åt en intervju i DN.
Har jag missat den artikeln, eller har den inte publicerats ännu ?
https://carlbildt.wordpress.com/2008/02/27/balkansk-diplomati/#comment-33923 = ALLA mentala och/eller fysiska KRIG är slut !
p g a https://carlbildt.wordpress.com/2008/02/27/styrgrupp-i-wien/#comment-34233 win-win-lösningar ÖVERALLT !
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=729302 med Carl Bildt´s slutord: ”Vi vill vara en allt tydligare röst för fred, frihet och försoning.”
Ungefär som Nacka Skoglund sjöng…vi kommer tillbaka osv
”Det är palestiniernas våld som orsakar att andra palestinier får svårt att leva.” (Knightone)
”Det är motståndsmännens våld som orsakar att andra norrmän får svårt att leva.”
(Quisling)
Hamas är en konsekvens av judiska bosättningar på västbanken och att israelerna jämnar hus som bebos av släktingar till kända motståndsmän vid marken. Israel har sedan 1973 uppträtt på samma sätt som tyskarna gjorde i Norge under andra världskriget, fängslat och torterat människor på väldigt lösa grunder.
Hamas ”torkar ut” om Israel börjar behandla de fredligt sinnade palestinierna som medmänniskor.
Carl – Du är bäst när det gäller, andra bara skriker och gnäller…
Nu börjar det…..uppbrytningen av kosovo
http://www.b92.net/eng/news/politics-article.php?yyyy=2008&mm=02&dd=29&nav_id=48063
kachina – tänk om det vore så enkelt – Hamas ”torkar” inte ut så lätt. Det ska ju för tusan inte finnas något som heter Israel i deras sinnesvärld. Vi måste se detta med Hamas i ett större perspektiv?
soli01 :
Ja, eller i ett mindre..?
Fast, att ignorera verkar ju inte hjälpa.
Jag tappar sällan tron på att en situation kan ”fixas” men här verkar det ha gått prestge i att den ena ska utplåna den andra.
Det har hittills aldrig lyckats, och kommer förmodligen aldrig att lyckas.
Visst är det så att Hamas är terrorister, men mest för att omvärlden beslutat det.
Idag definieras terrorister som muslimer som dödar andra, vilket självklart är förkastligt.
Jag kan se andra som terrorister…att bygga hus och flytta invånare till Palestinskt område är en ren provokation.
Att bygga en mur för att avgöra vad som är ”mitt och ditt” likaså.
Då har man ju defacto erkänt Palestinskt område.
Att strypa el/gas är en form av terrorism.
Det gamla talesättet fungerar : Det är inte bara ens fel när två träter.
knightone,
Du säger, syftandes på mig, att: ”Jag tycker det är VÄLDIGT talande när folk kommer till tex Bildts blogg och gnäller på Israel men aldrig nämner de människor som dödats av palestinierna”
Men snälla nån, läs tidningarna skaffa dig ett perspektiv! Såhär skriver DN idag:
Israeliska flyganfall har de senaste dagarna dödat minst 32 palestinier, varav flera barn, i Gaza. De flesta hade fått sätta livet till sedan Hamas i onsdags dödade en israelisk student i ett raketangrepp över gränsen. Studenten var den första civila israel som dödats vid ett sådant angrepp på nio månader.
Ser du inte skillnaden? Eller är dina ideologiska skygglappar så stora att du håller med Rabbi Perrins famösa uttalande att ”en miljon araber är inte värde en judisk nagel”?
Jag ser inte detta som en höger/vänsterfråga utan det handlar om moral, historia, lärdom och människovärde.
mrmhalland
Ja, jo, visst – men det just den diametralt skilda uppfattningen om vad det innebär att förlora sina tillgångar som är problemet. När jag säger ”förlora sina tillgångar” i fallet ryssland så menar jag det bokstavligen och totalt. I Sverige är det få som lyckas så totalt bli av med alla skyddsnät och alla tillgångar. Not the same planet.
Om vi säger så här: du bor i en hyreslägenhet. Du har ett jobb, du har familj och du är hyfsat framgångsrik i det du gör. Tänk dig att du har dina besparingar på banken men valutan devalveras med en faktor 30 samtidigt som de inhemska konsumtions artiklarna försvinner från marknaden och ersätts med utländska som prissätts bara något lägre än de priser vi är vana vid. Du har inga privata pensionsförsäkringar (och inga andra försäkringar heller). Din lön är konstant i rubler och utbetalas när det finns pengar i din arbetsgivares kassa. Många hade ingen löneutbetalning alls under perioder upp till 6-9 månader under flera år under 90 talet. För att överleva – fysiskt – fick du se till att odla grönsaker på din datcha och spara för vintern. Och för att samhället skulle fortsätta att fungera går du till jobbet i alla fall. Lev under de förhållandena under 10 år och svara sedan på frågan vilka dina politiska prioriteringar är …
Man förlorar aldrig på hårdkörning.
Judarna har äntligen börjat inse att de har ett land och därför är de värda allt stöd.
Solen lyser.
Självfallet har Israel rätt, som försvarar sina positioner inom det bibliska Israels gränser.
En fredlig lösning i Israel kan dock endast uppnås när Jeriko förvandlats till en judisk miljonstad, med en stor internationell flygplats.
Krig är alltid mycket tragiskt, men om alternativet är utplåning, vad har israelerna då för val?
Är det bättre för dem att leva på knä, än att dö stående?
Har Gud förskjutit sitt folk eller tagit tillbaka sina gåvor? (Romarbrevet 11:1, 29)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=747775 = om att ca 2 % av poliskåren i Kosovo protesterar
mrmhalland,
visst är Putin något bizzarrt överglorifierad, säkert med gott bistånd av sedvanliga PR konsulter. Precis som jag tror det är ganska groteskt överdrivet när det i vissa dokumentärer påstås att allt, precis allt och alla beslut som fattas i alla områden i hela landet, styrs av honom endast (även om han kanske lider av viss paranoia som ett slags yrkesskada så verkar ett sådant uttalande, som f. ö. gjordes av Politkovskaya, snarare som en variant av en, rätt typisk rysk, smak för mytbildning- och kanske lite paranoia).
Men jag håller med chiros,
det är inte alls jämförbart, inte på långa vägar.
Sedan undrar jag lite grann när du skriver ”visst har han bidragit till landets positiva ekonomiska tillväxt men grunden var lagd”…..ja, visst hade de en hög ekonomisk tillväxt som väl mäts i samlade värdet av varor och tjänster som produceras….detta i en (rövar) ekonomi med hyperinflation och galopperande statsskuld och sönderfall av olika instutitioner…..vad menar du att grunden var lagd för ?
Koppling mellan Israel och Balkan (varning för starkt språk). http://www.liveleak.com/view?i=0e3_1203203938
mrmhalland,
jag fann detta uttryck på ett diskussionsforum om fotboll och politik…och det ligger något i det jag tror han som skrev det är amerikan men har bott i Europa):
”I don’t know who is dumber: hallucinating Russians drunk on Pan Slavic vodka…or Americans pissing things aways so fast that that the former feel sober?”
http://josefboberg.wordpress.com/2008/02/29/potential-for-kreativitet – apropå när FANTASIN får LÖSA konflikter, kanske…
Carl,
”Borta i öster har den ryska s k valrörelsen idag sett sin sista dag. Men det egentliga valet skedde långt tidigare i Kremls slutna salar. Nu sker någon typ av försök till folklig förankring av det redan träffade valet”.
Då jag studerade i USA ingick the US election i läroplanen. Tack vare min mycket intelligenta lärarinna med känsla för etik och moral framkom också: att USA:s presidentval också tillrättaläggs i ”det inre rummet” – oavsett det amerikanska folkets röstantal för presidentkandidaterna.