Nygammal Castro

Så har då 81-årige Fidel Castro efterträtts som president på Cuba av sin 76-årige broder Raul.

Så fungerar åldrande diktaturer.

Självfallet hoppas vi att denna nygamla Castro-regim skall våga lätta på trycket, släppa de politiska fångarna och inleda en politisk och ekonomisk liberalisering av den åldrande regimen.

Men sannolikheten för att Castro (76) skall vilja eller våga den nödvändiga liberala brytningen med Castro (81) är nog dessvärre inte så hög

72 Responses to Nygammal Castro

  1. Kachina skriver:

    Jag tro och hoppas du har fel, Carl.

    Vad jag sett och hört av denne Raul, är han mer flexibel än Fidel. Jag tror att USA bör överväga att ta bort den lag som förhindrar dem att förhandla med Kuba så länge som en Castro har makten. (Lillebror brukar alltid göra annars än storebror, även om de heter Castro)

  2. knightone skriver:

    En politisk och ekonomisk liberalisering?

    Jag hoppas samma sak om Sverige… men vi har ju världens största maffia här så allt förbli sig likt oavsett symbolfigur på topp.

  3. Kachina skriver:

    Ja, även här råder diktatur. Hur många kandidater var det på Odenbergs nya jobb?

  4. karrman skriver:

    Brad De Long hade en intressant analys av Kubas icke-utveckling sedan 1957:

    ”The hideously depressing thing is that Cuba under Battista–Cuba in 1957–was a developed country. Cuba in 1957 had lower infant mortality than France, Belgium, West Germany, Israel, Japan, Austria, Italy, Spain, and Portugal. Cuba in 1957 had doctors and nurses: as many doctors and nurses per capita as the Netherlands, and more than Britain or Finland. Cuba in 1957 had as many vehicles per capita as Uruguay, Italy, or Portugal. Cuba in 1957 had 45 TVs per 1000 people–fifth highest in the world. Cuba today has fewer telephones per capita than it had TVs in 1957.”

    Slutsatsen är att man har gått ifrån en diktatur till en annan samt halkat efter de länder som man låg jämsides med 1957. Det gäller inte enbart BNP-nivån utan också sociala indikatorer som barnadödlighet, antal läkare per capita osv.

    Let’s Get Even More Depressed About Castro’s Cuba

  5. hillary2 skriver:

    Littorin sparkar en mängd arbetsmiljöinspektörer. Han behöver nog pengarna till nya inspektörer som ska kontrollera tilltänkta privata apotek när han istället borde använda dessa tjänstemäns kompetens och utbilda arbetsgivare. Försäkringskassan kan upplysa vilka arbetsgivare som har störst behov av detta.
    Tänk vad mycket problem vi hade sluppit utan Alliansen. Förändringar skyndas på så att SKL Sveriges kommuner och landsting befarar att den demokratiska beslutsprocessen kommer att skadas och då står vi där med stolletokarnas förändringar åstadkomna av rent maktmissbruk. På Cuba har förändringarna gått för långsamt – i Sverige i lagom takt – tills nu – då de ideologiskt förblindade stolletokarna kör oss i diket.

  6. stig2entreprenoren skriver:

    Att utmana makten är för det mesta av godo.
    När Melinda och Bill Gates Foundation defacto ”utmanar” WHO och nationella hälsosystem så är detta i grunden nått sunt. Exemplets makt är starkt.
    Cuba är ett intressant ”case”.
    Hur transformerar man ett fattig diktatur till en modern demokrati utan att det blir till ett amerikanskt horhus med maffiainslag?
    Spanien efter Franco är ett strålande exempel på politisk fredlig omvandling.
    En djärv tanke vore att erbjuda Cuba en möjlighet till framtida EU-medlemskap.
    Spanien kunde då ta en ledande roll i detta arbete.

  7. larssonindustrier skriver:

    Det man kan vara mest glad för är att du Josef Boberg är borta från Wikipedia. Jag fick höra nyheten om Fidel d.ä. avgång på spanska radion och eftersom jag inte kan ett ord spanska kunde jag bara förstå att han var borta och sedan tjatades det en hel del om demokratirörelsen. Det lät som om det var aktivitet på Kuba bland liberaler och demokrater så vem vet om det blir revolution igen?

  8. moniqas skriver:

    Ja åren går, förhoppningsvis har klokheten satt spår och nya tider väntar i nationen där bananer och cigarrrer varit visionen. I alla fall i min första läsebok
    när jag var liten och inte så klok =)

  9. tsolin1 skriver:

    Förhoppningsvis blir Raoul en övergångsfigur. Men Fidel tycks fortfarande ha en sorts magisk makt över människornas sinnen på Kuba. Så länge han lever ser han fortfarande från sjuksängen till att inget börjar rulla. När han väl är borta kan nog utvecklingen ta snabb fart.

    Vilket enastående fiasko den amerikanska politiken mot Kuba har varit, Hade man inte kört med den stenhårda isoleringspolitik man gjort (och grisbukter etc) hade nog Kuba varit ett rätt normalt land idag. Kanske… Samtidigt smått patetiskt att det fortfarande finns intelligenta människor som framhåller Kuba som ett föredöme. Trettiotalets medlöperi och kryperi inför den totalitära ideologin i Tyskland ersattes av ett krypande för vänsterdiktaturer. Vad mycket våra ”intellektuella” i Sverige har att skämmas för om man tänker på det riktigt noga…

    Såg någon igår ikväll den fascinerande filmen om Litvinenkos död? Apropå totalitära samhällen. Skrämmande vart utvecklingen tycks vara på väg på andra sidan östersjön. Fast utan sammanhållande ideologi, med korruptionen som det kitt som håller ihop samhället. Och i detta läge lägger vi helt ner försvaret…

  10. karrman skriver:

    Brads poäng som jag finner rimlig är att förklaringen till Kubas icke-utveckling är att bröderna Castro valde enpartistaten och planekonomin. Han skriver i en tidigare debatt på sin blog:

    ”Stepping, at any point, onto a eurocommunist development path would have been fine. Stepping back onto the development path Cuba had been on–Costa Rica, Puerto Rico, etc.–would have been even better. Stepping onto the southern European Italian, Portuguese, or post-Franco Spanish development path would have really good. But any of those would have rapidly meant an end to the dictatorship of the Castro brothers.

    History will judge Fidel Castro much more harshly than them, I think–most of all because he made the choice of political strategy, he did not let the people of Cuba make that choice. As to when Fidel could have switched to a eurocommunist or social-democratic model without immediately losing his head–well, 1968 with Dubcek, or 1975 with Sadat, or anytime in the Carter administration, certainly.”

    Bröderna Castro hade många chanser att välja en annan samhällsmodell, men de valde medvetet den totalitära modellen.
    Los Gusanos–the Worms–Infest the Comment Section Tonight…

  11. ollemunter skriver:

    Gubbväldet är inget nytt. Inte ens i EU saknas gubbarna.

    När blir man gubbe?

  12. ollemunter skriver:

    Du är så fin i kanten Carl Bildt, när du säger ”åldrande diktaturer”

    Det var nära nog snubblande humoristiskt, av dig Carl.

  13. rocinantee skriver:

    I am jumping around in the sun at Djurgården, even if it is a bit chilly.

    Larssonindustrier (8:11 a.m.)

    You say, ”… och eftersom jag inte kan ett ord spanska kunde jag bara förstå att han var borta”. – Usted es un hombre de mundo. Espero que su curiosidad y su intuición estimulará las exportaciones a Europa del Sur y América Latina. – You are a man of the world. I hope your curiosity and intuition will stimulate your exports to Southern Europe and Latin America.

    Tsion1 (9:43 a.m.)

    You say, ”Vilket enastående fiasko den amerikanska politiken mot Kuba har varit”.
    – Yes indeed! And what has been the outcome of SIDA’s funding of Cuba? Aid in 2006: SEK 6.76 million (couldn’t find any sida.se info on what). Incidentally, SEK 21.42 million to Haiti (no details found either)! No information for 2007-2008.

    P.S. The Little Mermaid asks you a question here:
    https://carlbildt.wordpress.com/2008/02/22/reflektioner-pa-landsbygden/#comment-33547

  14. Kachina skriver:

    ”När blir man gubbe?”

    Efter trettio.

  15. sanchopanzaa skriver:

    Tsolin1, Rocinante,

    Let’s hope the New York Philharmonic Orchestra may visit Havana one day.

    CNN reports today: ”The New York Philharmonic Orchestra arrived in North Korea Monday to perform a historic concert in the secretive communist nation’s capital. … It followed an October announcement by the two nations that they would increase cultural exchanges as part of an agreement on dismantling North Korea’s nuclear program.”
    http://edition.cnn.com/2008/WORLD/asiapcf/02/25/nkorea.nyphilharmonic/index.html

    This initiative is consistent with what our the ”foreign imposter” Balakirev reflected on Friday, 8:91 p.m.: ”Europe and Russia have a major opportunity to build on our common cultural values … as a stepping stone to resolve political issues.

  16. rocinantee skriver:

    stig2entreprenoren (7:18 a.m. today),

    ”En djärv tanke vore att erbjuda Cuba en möjlighet till framtida EU-medlemskap.”

    It is an interesting idea! Mind you, the EU may already have that goal in mind, considering this piece of news of today reflecting two key priorities of Havana ;-) :

    ”The European Commission stands ready to continue working with the Cuban government, in coordination with our European Union partners, to improve and deepen cooperation issues of common interest such as the environment and climate change”.
    http://www.eubusiness.com/news-eu/1203932854.33

  17. bestofmankind skriver:

    Sanchopanzaa, Rocinantee,

    I dont think Tsolin1 understand english:

    https://carlbildt.wordpress.com/2008/02/22/reflektioner-pa-landsbygden/#comment-33525

    But who is he to prohibit us to talk in english, as long as Carl Bildt understand what we are discussing, it would be fine.

    Continuing reading in number 2, he pointed out why using false identities, not knowing that he been fooled by Lindalovelace who is infact Maverick, an old man of 62, and I can prove it (later if Linda/Maverick dont leave me alone or all of my friends alone -including you).

    Who is fooling who now??

  18. donquixotte skriver:

    ¿Qué? ”El medio ambiente y el cambio climático”!
    Eso será bueno para el turismo en Cuba. – Son muy inteligentes en Bruselas.

    What? ”The environment and climate change”!
    That will be good for turism at Cuba. – They are very smart in Brussels.

  19. rocinantee skriver:

    Bestofmankind,

    To day we should all be friends again :-) .

    Uhuh, Tsolin, skal vi översätta till svenska, även om det är j***** jobbigt för os?
    If Tsolin1 asks us kindly, we would be happy to translate into Spanish or Swedish.

    I do hope he is able to read Danish. Otherwise the Mermaid will be disppointed.

  20. bestofmankind skriver:

    Rocinantee,

    I am a very harmonic and kind person, but if someone stamped on my toe, I shall fight too…until death if necessary! :-)

  21. bestofmankind skriver:

    P.S.

    My children are even telling me that I have a very long patience (lång stubin), and don´t know how to scream to people. But when I become angry, I am then very very angry…..southeastasian temper!

  22. rocinantee skriver:

    Bestofmankind,

    Muchas gracias. Usted es muy impresionante mujer!
    ¿Puedo llevarlo a cabo a montar un día?

    Many thanks. You are a very impressive woman! Can I take you out to ride one day?

  23. bestofmankind skriver:

    Sure Rocinantee…in my dreams!

  24. Torsten skriver:

    Oj, oj oj.

    Här var det en romans :-)

    Lycka till

  25. bestofmankind skriver:

    hehehehe

    Torsten, jag tror att Rocinantee är en tjej….vänskap kallas det! :-)

  26. Torsten skriver:

    oj,oj ;-)

    ….eller tro hopp och kärlek:-)

    Jag råkar ha tre prickar på min näve. Dom kom dit en gång i min gröna ungdom.

    Jag har alltid kallat dom ”tro, hopp och kärlek”.

  27. bestofmankind skriver:

    Du är alltså en stor romantiker också. :-)

    Trevligt! inte för mig, men för din fru! :-)

  28. Torsten skriver:

    Jappp..

    Jappp.:-))

  29. bestofmankind skriver:

    She is lucky!

    Säg det till henne från mig! :-)

  30. lindalovelace skriver:

    Torsten,
    Jag undrar om vår väninna har det här om män resp. kvinnor helt klart för sig? Vissa tidigare kommentarer tyder på motsatsen :-)
    Betr. ”den ursprunglige” Rocinante, dvs den Rocinante som förekommer i Cervantes mästerverk ”Don Quijote” kan jag nämna att Cervantes valde namnet Rocinante (från spanskans rocín = arbetshäst och ante = tidigare) för att ytterligare förstärka att den sorglige riddaren som slogs mot väderkvarnarna = Don Quijote, till skillnad från ”riktiga” spanska riddare använde en arbetshäst och inte ett arabiskt fullblod.
    Jag utgår därför att bloggens Rocinantee är en man, dvs en arbetshäst!
    :-)

  31. bestofmankind skriver:

    4:58,

    Vem bryr sig? du?

    Linda/Maverick…lägg av!

  32. Torsten skriver:

    :-))

    Linda,

    Som Du sett har det gjorts så många antydningar om både nationaliteter och kön de senaste dagarna (Du är också inblandad) :)

    Jag känner mig så förvirrad :T

  33. lindalovelace skriver:

    Torsten,
    Noterat! Ínkl. alla supertrevliga tillmälen. Men här är jag faktiskt lika ”immun” som vår gemensamme vän från Byske, dvs låter allt bara ”rinna av”. Kul att ha något gemensamt med denne flerdimensionelle, virtuelle man för en gångs skull :-))

  34. bestofmankind skriver:

    5:28

    Självklart är du immun för att du är en man Maverick, 62 år, moms expert, har hundar, kör mercedes, dirty tricks, IB affärer, solstråle hillary….mm

    Du kan inte ens svara Torsten på en enkel fråga.

    Kör du din race du, men vem lurar du? dig själv:

    https://carlbildt.wordpress.com/2007/12/05/debatt-i-uppsala/#comment-24788

    Det kommer mera, jag hinner inte nu, i morgon blir bra!

  35. Torsten skriver:

    Ja Linda,

    Stackars Kachina, har inte haft det lätt i helgen.
    Men han har sig själv att skylla. Han har ju totalt flippat ut.

    Kachina,
    Så beter man sig inte. Fy på Dig!!

  36. tsolin1 skriver:

    bestofmankind, rocinantee m.fl.

    Jodå, visst förstår jag engelska – och kan också skriva det. vid behov.

    Och jag kan läsa danska också. Jag ser dock inte att den lilla hafsfruen har frågat mig något (roginantee 2.55 pm) – mer gjort ett uttalande.

    Vad jag menade var blott att jag tycker vi skall hålla diskussionen på svenska eftersom detta är en svensk blogg.

    När/om Bildt går över till att föra sin blogg på engelska (minns att han gjorde det ett tag innan han blev utrikesminister) så riktar han sig ju till ett internationellt auditorium och bjuder väl in också till en diskussion på engelska.

    Det förefaller mig litet märkligt att svenska kommentatörer sitter och skriver till varandra på svenska på denna blogg. Varför?

    De få utlänningar som läser Bildts svenskspråkiga blogg – och förstår den – förstår väl också kommentarer på svenska, eller hur? De kan ju då (som lilla hafsruen, som ju är dansk(a)) skriva på sitt språk, så länge det är ett av de flesta förståeligt sådant (danska, norska, engelska men inte albanska, kinesiska, ryska etc).

    För de som vill korrespondera med varandra på spanska, eller kinesiska etc etc finns det väl ett stort antal andra diskussionsforum ute i cyberrymden?

    Jag måste erkänna att jag rent allmänt blir irriterad (det kanske har med åldern att göra) på svenskar som använder engelskan alldeles i onödan. Ett och annat kraftuttryck är väl helt acceptabelt – jag petar gärna in en fras då och då själv, by the way :-) – men det är ett trist tecken i tiden att ex många svenska (stor)företag börjar gå över till (halvdålig!!) engelska som kommunikationsspråket, även i internkommunikation mellan svenskar. Varför nervärdera ärans och hjältarnas tungomål på detta vis i onödan?

  37. bestofmankind skriver:

    tsolin1,

    Tyvärr kan inte Xiao Ling förstå svenska, han hoppar bara in när han förstår om någon/några har skrivit på engelska, och ingen har kommunicerat på kinesiska här som du påstår.

    Eftersom detta är Carl Bildt´s blogg anser jag att han förstår engelska mycket väl och vill därmed kommunicera honom med det. Likväl att jag vill kommunicera på engelska till andra utlänningar här på bloggen.

    Har du inte tolerans på den, så är väl ditt problem och inte mitt.

    Du kan ignorera kommentarer som du inte vill befatta dig i.

    Att har förståelse för andra bör man ha, annars är det valfritt att vara kvar här också!

  38. bestofmankind skriver:

    P.S.

    och inte spanska heller för den delen.

    Du kanske har märkt att det finns översättningar under varje mening av spanskan, om du nu inte förstått den.

  39. bestofmankind skriver:

    P.S. igen,

    Om du inte heller har förstått ännu har inte jag svenskan som modersmål, inte heller jeandebeaumont, Sanchopanzaa, Rocinantee, Don Quixotte, ´Cervantess, Xiao Ling därför föredrar vi kommunicera på engelskan.

    För den delen behöver inte vi fråga dig om lov för det!

    Carl Bildt avgör, och hittills har han inte raderat några kommentarer skrivna på engelskan.

  40. soli01 skriver:

    bestofmankind – ”För den delen behöver vi inte fråga dig om lov för det!”. Läs vad tsolin1 egentligen har skrivit. Vi ska väl trivas alla här och då måste vi hålla en god ton vi kommentatorer emellan.

  41. bestofmankind skriver:

    Herre gud soli01 jag menar inget illa med det!

    Det är därför jag föredrar engelskan, jag har mer känsla för språket!

  42. soli01 skriver:

    bestofmankind – ok – vi kör vidare :-)
    Du skriver riktigt bra svenska -fortsätt med det. Alltid kan det glädja någon :-)

  43. bestofmankind skriver:

    Nu vet jag…du hackade dig på det här tecknet !….ber om ursäkt, det var inte menat så.

  44. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst Larsson Industrier – vad det nu är,

    Din uttryckta mening ovan: ”Det man kan vara mest glad för är att du Josef Boberg är borta från Wikipedia.” – slut citat.

    Tyvärr tyvärr – så måste jag göra Dig besviken på den punkten http://sv.wikipedia.org/wiki/Användare:Boberg.nl Därtill så besöker jag OFTA Wikipedia för att få intellektuell kunskap om både det ena och det andra, faktiskt… En mycket omfattande och lättläst källa för sådant – i mitt perspektiv sett i vart fall.

    Vad det här strulet för mig på Wikipedia i mars 2006 kom sig av – finns det också en del sagt om under rubrik ”WIKIPEDIA ENCYKLOPEDI – F145:1” på min hemsida (klick på mitt namn ovan).

    Nu kan jag bara önska att Du inte blir alltför besviken över att jag inte är borta ifrån Wikipedia för gott – varken på det ena eller det andra sättet.

    Ha det… :-) /önskar dialog-vännen Josef

  45. tsolin1 skriver:

    bestofmankind,

    Du behöver förstås inte fråga mig om lov om någonting. Jag äger inte denna blogg eller modererar den.

    Men jag tar tillfället att uttrycka min åsikt.

    Och min åsikt i frågan är (Du behöver inte alls hålla med mig) – att ”om ”Xio Ling” inte förstår svenska utan bara hoppar in här när han märker att ngn har skrivit något på engelska” så har Bildts blogg blivit ett allmänt klotterplank – en sorts cyberrymdens speakers´ corner. Eller snarare graffiti…

    OK, eftersom Bildt inte avlägsnar inläggen så kanske det är meningen att det skall vara så. Och jag är måhända bara en grinig medelålders man som anmärker på detta.

    Men min (måhända då felaktiga) uppfattning är ändå att kommentatorsfunktionen till en utrikespolitisk blogg som denna bör vara att kommentera Bildts inlägg – och diskutera kring detta – och inte att en rad utomstående personer som inte ens kan läsa inläggen hoppar in och debatterar med varandra om precis vad som helst.

    Vill man läsa verkligen kommentarer till något mer intressant inlögg av Bildt får man ibland skumma igenom upp till 280 kommentarer, varav kanske högst en tiondel handlar om själva ämnet…

    Men nu slutar jag att gnälla och går och tar en öl. Om någon ute i cyberrymden håller med mig så får Ni gärna ge stöd med egna inlägg….

  46. rocinantee skriver:

    tsolin1,

    Litet snak på bloggen om KUBA, till trots för spanska inlägg efter lunchen.

    Men men, tsolin1: Igår sa du (1:53 p.m.): ”Jag är själv man, kosmopolitisk bakgrund, mitt i livet, liberala åsikter (inte medlem i något parti).” – Idag säger du (5.54 p.m.): ”Jag måste erkänna att jag rent allmänt blir irriterad (det kanske har med åldern att göra) på svenskar som använder engelskan alldeles i onödan.”

    Lustigt som din ålder och utsyn plötslig kan svänga! Är du en ”lurendrejare” (sa du igår) i klassen maverick/lindalovelace/djingiskahn/piggsvinet/Mrs Reems/vfsh?

    Det är också öppenbart, att du inte har fattat Hafsfruens djupa ironi: ”Jeg snakker med mange én-sprogede – og faktiskt ret ensporede [= ‘dumma’] turister … Man kan se, at de har svært ved at lære sig noget nyt” (Reflektioner igår, 3:25 p.m.). – Men tsolin, du får ju hänga med så bäst du kan i ett flerspråkigt Europa / globalt miljö. Relevanta och vättiga inlägg akcepteras också på svenska, även ”liberala åsikter”.

    P.S. Det tar timar, men jag skrivar på mitt dåliga svenska, för att du skal forstå. Jag är inte lika duktig som Bestofmankind, men vi har samma känslor för engelska.

  47. bestofmankind skriver:

    Rocinantee,

    A little clarification about your gender, if I may ask. (Actually I am doing whole afternoon some bookkeeping for ”moms” (vat, value-added tax) report which never been finished yet :-) but this is also important :-)

    So, are you a she or a he? I noticed that you have double e in your name which means a female name? right?

  48. sanchopanzaa skriver:

    tsolin1,

    LURENDREJERA UPPTÄCKT

    Säger du: “… att om Xio Ling inte förstår svenska utan bara hoppar in här när han märker att ngn har skrivit något på engelska, så … ” (8:11 p.m.).

    Congratulations! You are really very observant, and you have based your comment on facts. Xiao Ling, as a case in point, has really made some irrelvant and disruptive comments on this blog, which must have disturbed your train of thoughts.
    One very good example:
    https://carlbildt.wordpress.com/2008/02/21/regering-och-riksdag/#comment-32949

    I begin to suspect – again, well it is obvious: you are indeed identical with lindalovelace/etc. – Gotcha! From now on, you are also on my IGNORE button.

  49. bestofmankind skriver:

    tsolin 1,

    Jag skulle försvara Xiao Ling, men sanchopanzaa hann precis…

    Xiao Ling´s ärende i bloggen har ALLTID varit utrikesfrågor som sanchopanzaa har länkat ovan.

    För du förstår väl hela kommentaren på engelska eller?? nästa gång kan du väl basera dina kommentarer på fakta och inte bara gissa….

  50. rocinantee skriver:

    Bestofmankind,

    I am a mare, as the ‘ee’ in my name suggests. What is unique about me is of course the fact that I am a ‘talking horse’. It gives me a great advantage on this blog.

    P.S. A guy walks into a bar and tells the bartender that he is all excited. Apparently, he just met a talking horse. He goes on and on about how impressed he was that the horse could talk. After a few minutes of listening, the bartender asks, ”What did the horse say?” – The guy immediately exclaims, ”The miracle is that the horse could talk! Who cares what it says?”

    Well, so much for Cuba, which some ‘drop-outs’ [get it?!] again disrupted.

  51. bestofmankind skriver:

    Rocinantee,

    Thanks a lot!

    Yes I got it, some ”drops-outs” who has nothing amusing or useful to contribute. :-)

    You are a very intellligent and humorous mare indeed!

    Good night!

  52. lindalovelace skriver:

    Jaha, detta börjar likna en absurd fars.

    Nu har man även blivit ”nicken” tsolin1 .

    Så tänker och agerar tydligen en socialdemokrat – jag som i min enfald trodde Berit Andnor var unik !

  53. rocinantee skriver:

    Bestofmankind,

    … well, I actually meant some pigg sh**, which an ”absurd” pseudonym has already interpreted correctly.

    I am glad to tell you that my ingenious WordPress.com / malicious-worm tracking program has identified two or three additional aliases of the same twisted mind. We will continue to monitor its ad hoc comments on the blog and clamp down again when necessary. It is now very easy to spot its slimy and eventually disruptive approach.

    P.S. Kachina, 24/2, 12:54 p.m.: ”Bloggens kvalitét ligger i friheten att yttra sig”. Agree with principle. Still, I trust your judgment on when enough ‘slime’ is enough.

  54. stig2entreprenoren skriver:

    rocinantee
    kul att någon tar upp tråden om Cuba.
    Om nu en brytningstid står för dörren där så är det snart läge att göra något.
    Inte bara miljö och turism är viktigt utan här behövs infrastrukturinvesteringar i stor skala för att möjliggöra ett lyft av landet. Här kan EU-länderna utvecklas som handelspartners och kulturellt komplement. Spanien borde kunna ha en nyckelroll vilket vore spännande att följa.

  55. rocinantee skriver:

    stig2entreprenoren,

    I hope it is ok I respond in English. It takes time to ‘think and write’ in Swedish.

    To be kind, ‘mijö’ and global ‘climate change’ may be lofty entry points for Europe at Cuba (regardless of UD/SIDA’s apparently undisclosed activity there). A basic question is of course, what would be Europe’s strategic objective of investing in Cuba’s development in the first place? It is another example of the urgent need for a ”global EU foreign policy”(to quote Jeandebeaumont), and indeed for a clarification of Sweden’s own foreign policy priorities. USA has a greater interest in Cuba.

    I agree with you, Spain would be a logic standardbearer. However, Spain is currently bogged down by its general election, a sagging economy, the fear of Kosovo spilling over to Spain, and by its frosty relations with a Venezuela supporting Cuba. http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7264121.stm . – Over to you and others :-) .

  56. sanchopanzaa skriver:

    Stig2entreprenoren,

    Amazing … :

    The latest news at the homepage of the Swedish embassy in Havana is dated
    21 September 2007: http://www.swedenabroad.com/Start____15881.aspx .
    What on earth is the embassy doing? Any link with SIDA’s SEK 6.76 million (2006)?

    Incidentally, I can confirm that Rocinante’s above information on Spain was found in Sr Cervantes private library – not at the website of Sweden’s embassy in Madrid?

  57. oscar3 skriver:

    Stig2entreprenoren,

    Tack för att du tog upp tråden om Kuba (temporärt saboterat av en galning).

    Det voro kul om UD’s direktör för Latin Amerika kunne berätta om vilka RESULTAT man har realiserat med investeringen i Centralamerika & Karibien. Det rör sig om stora belopp: http://www.sida.se/sida/jsp/sida.jsp?d=485&a=24073 . Hur tänker man prioritera länderna i fremtiden (belopp), och hur tänker man samarbeta med Spanjen, EU, etc.?

  58. oscar3 skriver:

    Den Lille Havfrue,

    En sidobemärkning eftersom vi prater om Kubas turism.

    Jag ville bara tacka dig för ditt mycket fina inlägg i förgårs (3:25 p.m.) om ”falska identiteter”. Vi är många som har uppskattat det (säkkert också Turistforeningen :-).
    https://carlbildt.wordpress.com/2008/02/22/reflektioner-pa-landsbygden/#comment-33547

    Den konstiga reaktion av ‘personen i fråga’ får mig till at tänka på danska:
    ‘Det er som at kaste perler for svin”.

  59. bestofmankind skriver:

    Rocinantee,

    You think that the ”drop out” or outsider (as I referred to – Linda/Maverick) has something to do with continous dictatorship in Cuba. Since he worked in USA before under Ronald Reagan:

    https://carlbildt.wordpress.com/2007/12/13/infor-motet-i-bryssel/#comment-25599

    Oscar3 – the same person you are referring to as ”galning” (9:46) is unfortunately out of the mental hospital since the ”avdelning 87” has been closed couple of years ago. ”Avdelning 87” is for people who needed psychiatric care, and one patient is now in cyberspace instead sabotaging for serious discussions right here at Carl Bildt´s blog.

    I hope that the Alliansen shall do something to help those insane people. :-)

    Seriously:

    It is not that I justify dictatorship but why the people of over 11 million cannot revolt against its government? Is the patience level not been reached yet?

    cc
    Stig2entreprenoren
    Oscar3
    Sanchopanzaa
    others interested

  60. bestofmankind skriver:

    Linda/Maverick är tydligen en stor beundrare av Berit Adnor:

    Lindalovelace säger 9:54:
    ” Jaha, detta börjar likna en absurd fars.
    Nu har man även blivit ”nicken” tsolin 1.
    Så tänker och agerar tydligen en socialdemokrat – jag som i min enfald trodde Berit Andnor var unik!

    och Maverick sa 20071219:

    https://carlbildt.wordpress.com/2007/12/19/polen-och-nordiskt-julbord/#comment-26059

    Maverick hade tydligen glömt lösenorden till sin nick, därför bytte han till ”Lindalovelace” i stället!

  61. sanchopanzaa skriver:

    Bestofmankind,

    TRAPPING A SICK MIND

    Castro would like your trapping of this weird U.S. collaborator. Well done!
    It is now for all to see how this sick mind has operated perversely through:
    maverick > lindalovelace > djingiskahn > piggsvinet > tsolin1 > [2+ on my list].

    Its technique is: Make relevant comments for while; attack other bloggers identity and motives (preferable non-Swedes); disrupt or sidetrack the ongoing discussion; relish protests and any rebuke; accuse the attacked bloggers for the disruption; flatter respected bloggers in hope to regain credibility; invent new pseudonyms in parallel and qualify existing ones with a disgusting subject (e.g. a porn-film actor).

    I urge CB blog administrator(s) to capture the wordpress.com e-mail addresses of this sick mind, which could easily by tracked to their originator. Interpol often uses such leads in its search for certain weird suspects (e.g. scams and sex traffic).

    cc: Hillary2, Kachina, Karrman, Mrmhalland, Smalanningen, Torsten, m.fl. bloggers.

  62. bestofmankind skriver:

    Outstanding analysis Sanchopanzaa!

    I hope too that Carl Bildt do notice the sabotage.

  63. maverick skriver:

    Vederbörande till handa.

    Då jag inte frekventerat denna blogg på många veckor vore jag tacksam om min gamla signatur, maverick, upphör att användas i nedsättande syfte.
    Eftersom jag är för en fri debatt avstår jag, till skillnad från (v.g. notera vissa återkommande signaturer ovan), att hota med rättsliga el. andra mindre välbetänkta åtgärder.

    Mvh
    Maverick (virtuell bloggare under år 2007)

  64. bestofmankind skriver:

    Maverick,

    Du kan be din tvillingssjäl Lindalovelace att sluta trakassera oss invandrares så blir det frid och fröjd….

    Det är väldigt uppenbart att Ni är samma person!

  65. lindalovelace skriver:

    Julián Carax ger Raul Castro sitt stöd. Bra eller dåligt?

  66. rocinantee skriver:

    SICKO MAVERICK / LINDA / ETC. CAUGHT SELF-INCRIMINATING

    Trapped by Bestofmankind and Sancho Panza, the sick mind who has been infecting this blog, slithered yesterday out of its hole in the ground to confirm its own guilt:

    The slimy approach of maverick > lindalovelace > djingiskahn > piggsvinet > tsolin was revealed above on 26 February at 12.44 pm. Maverick, who admits he/she was a blogger in 2007 [but who has not been seen since] pops out of nowhere at 2:00 pm. in an absurd denial (obviously scared by the hint to a scam and sex traffic).

    It was not a coincidence that maverick was around yesteday, while lindalovelace and tsolin1 were seen at the same time in other parts of the blog! – It stinks.

  67. lindalovelace skriver:

    rocinantee

    Julián Crax tänker på dig!
    ;-))

%d bloggare gillar detta: