Till Berlin om Balkan

Torsdag innebär alltid regeringssammanträde och allmän beredning. Så självfallet även denna torsdag.

Och det skadar väl inte att utrikesministern också är närvarande. Ärenden skall avgöras.

Men därefter bär det av till Berlin. Kortare väg än vad man tror.

Där skall jag i kväll hålla ett anförande i konserthuset vid Gendarmenmarkt om Balkan i dagens Europa. Men först skall vi lyssna på Slavenka Drakulic – en av mina favoriter. Och sedan blir det debatt med bl a Robert Cohen från International Herald Tribune.

Att det finns ett stort intresse för Balkan i dessa dagar är knappast förvånande. På söndag går Serbien till den andra och avgörande omgången i presidentvalet, och snart därefter stundar beslut om Kosovos framtid.

Men just då kan det finnas skäl att bredda debatten – och det är därför Bosch-stiftelsen organiserat detta stora arrangemang i den tyska huvudstaden. Man har fått ca 40o anmälningar – mer än fullt hus.

Väl i Berlin finns det självfallet mycket annat att göra.

Om jag hinner hoppas jag kunna ta en snabbtitt på den nya järnvägsstationen. En ny knutpunkt i Europas infrastruktur. Och den stora bokhandeln på Friedrichsstrasse alldeles vid den gamla järnvägsstationen i det som en gång var Östberlin får inte missas.

I morgon fortsätter det så med samtal också med utrikesminister – och numera dessutom vicekansler – Frank-Walter Steinmeier.

Att Tyskland är en viktig partner i Europa behöver väl knappast påpekas. Och Berlin tillhör vår kontinents mest dynamiska och spännande städer.

81 Responses to Till Berlin om Balkan

  1. spanaren skriver:

    Inom dagar vet vi valresultatet i Serbien och kanske
    även vilken väg Kosovokrisen tar.

    Nuvarande serbiska statsledning har besökt Moskva och
    knutit Serbien till Ryssland på energiområdet.
    Den Radikale kandidaten Nicolic är på besök i Moskva
    för ”samtal”. Rysk TV hade ett längre inslag med Nicolics
    möte med Rysslands troligen näste president Medvedev.
    (Vad har VI fått veta något om dessa händelser i våra media?)
    Idag meddelas att Ryssland beviljat Milosovitjs änka politisk
    asyl i Ryssland. Carl Bildt – hur tyder du den ”signalen”?

    Nuvarande serbiske premiärministern Kostunicas stöd har
    tidigare sagts vara absolut nödvändigt för en seger för Tadic
    och ”Västvännerna” i Serbien. Nicolic har talat om ryska
    missilbaser i Serbien om han vinner valet och även inte
    uteslutit militär inmarsch i Kosovo efter en självständighetsförklaring
    från albanerna för att ta tillvara Serbiens rätt enligt FN-stadga och
    folkrätt att bevara´landets territoriella integritet. Idag verkar det
    som Kostunicas stöd till Tadic kan verka högst osäkert….

    I rysk Novostis rapportering tilltar sabelskramlet igår gällde det
    ”Oblasten” dvs Kaliningrad. När skall VI i likhet med våra
    grannländer vakna och organisera ett trovärdigt integritetsförsvar
    – som vi hade före ”hjärnsläppet”.

    http://www.blic.co.yu/infocus.php?id=1492

    Det kan bli en ”het” vårvinter……

  2. spanaren skriver:

    Ref. mitt inlägg 8:08

    Denna nyhet berör direkt vårt närområde och en
    möjlig ”Kubakris” om inte den nya amerikanska
    administrationen ändrar nuvarande politik.
    http://www.en.rian.ru/russia/20080130/98031412.html

    Alla våra grannländer behåller/förstärker sina
    integritetsförsvar – VARFÖR gör de det?

    Sverige avskaffar vårt före ”hjärnsläppet” trovärdiga
    existensförsvar – VARFÖR gör VI det?

    Hur ser du Carl Bildt på det säkerhetspolitiska läget?
    Har Finland/Baltstaterna/Polen och Norge fel och i
    så fall vad vet NI som undgått de finska kollegorna.?

  3. Josef Boberg skriver:

    GooodMorgon Spanaren,

    Måhända VET Carl Bildt att det fysiska krigandet i dags dato är ett INTET – relativt den pågående globala ekonomiska krigföringen – med för närvarande energi- och matpriserna som de mest aktuella främsta VAPNEN. Som Du kanske känner till så kamoufleras t ex de vansinnigt höga energiprissättningarna med CO2-frågan – och matprishöjningarna ids den globala ekonomiska MAKTEN inte ens kamouflera – utan matpriserna höjs utan någon som helst synlig anledning.

    Gissa hur många MEDmänniskor som bokstavligt talat AVLIDER varje dag som en direkt följd av högre energi- och matpriser ?

    ”Den här grabben http://youtube.com/watch?v=bDsIFspVzfI har faktiskt ”grabbat” vansinnet i IPCC´s = FN´s förhållningssätt i CO2-frågan på ett ofrånkomligt logiskt och förnuftigt sätt – och då även ekonomiskt. Dock – hela grundidén med CO2-köret är ju att än mera förslava mänskligheten med. Vapnen som den globala MaktEliten använder i dags dato – mera än någonsin tidigare i wår ebarmeligt barbariskt barbariska historia – är ju just mat- och energipriserna. Den som inte just nu kan se effekterna av energi- och matprishöjningarna i världsekonomin i dags dato – må ju vara hart när blind – eller ?” – saxat på min hemsida (klick på mitt namn ovan) i slutet på texten under rubriken ”FN´s AUTISTISKA CO2-IDÉ = STRESS – F60”.

    Men – måhända blir det därmed uppenbart för fler och fler hur saker och ting egentligen styrs i wår helknasiga värld i dags dato – vad vet jag.

    Ha det… :-) /vännen Josef

  4. spanaren skriver:

    Josef Boberg!

    Jag är helt medveten om och instämmer i vad du skriver.
    Eftersom mina ekonomiska kunskaper är begränsade
    medan jag vet något om ”krig och militär” sitter jag kvar
    på min käpphäst och överlåter till debattörer med verkliga
    kunskaper ta hand om den ekonomiska sidan av ”Kalla Kriget II”.

    Vad jag pekar på från min ”utsiktspunkt” är att kanske inte allt
    är och framförallt inte förblir lika fredligt i vårt närområde som
    VÅRA politiker tror och propagerar i alla svenska media.
    Vi får hoppas på en annan politik av en ny amerikansk
    administration än dagens som leder mot en Stormaktskonflikt.
    Orsaken till läget idag är försök frambasering av NATO in på
    kärnområden inom rysk intressesfär, ABM-missilbatterier i
    Polen som ger USA ”förstaslagskapacitet” vid en konflikt med
    Ryssland/CSO, vad som uppfattas subversiv verksamhet i Ryssland, Vitryssland
    och de fd sovjetrepublikerna i Centralasien – i Väst kallat ”demokratistöd”.

    Kan varken Carl Bildt eller någon annan svara på frågan vad VI
    vet om framtiden kring Östersjön som inte våra grannländer vet?

    Den troliga ryska uppmarschen i ”Oblasten” dvs Kaliningradområdet
    (fd Ostpreussen) har även noterats internationellt som framgår
    av en AP artikel i Moscow Times.
    Nog har Carl Bildt mycket att tala med kollegorna i EU om.
    Kanske ett samtal med ”Condy” Rice om USAs politik också vore
    på plats…..

    Vågar något svenskt media så mycket som pipa om denna nyhet?

    http://www.moscowtimes.ru/stories/2008/01/31/013.html

  5. Josef Boberg skriver:

    Spanaren,

    Taaack för Din goa respons på min kommentar ovan !

    Apropå Din fråga ovan: ”Vågar något svenskt media så mycket som pipa om denna nyhet ?”

    Nej – oNaturLiktoVist INTE – därför att svenska massmedia är lika ”förbjudna” att säga någonting om det Du efterlyser som det pågående världskriget med mat- och energipriser som supereffektiva VAPEN för att ta DÖD på MEDmänniskor med, tyvärr tyvärr…

    I den mån det ändå sägs någonting om de här fundamentalt viktiga frågorna – så är det så marginellt att det bokstavligt talat ”drunknar” i ”nyheter” om Carolas sista ”marknadsföringsjippo”, bonde söker fru, politiker som avslöjas som varandes vanligt folk = lite av fifflare osv osv, tyvärr tyvärr…

    Ha det… :-) /vännen Josef

    PS. Men förmodligen har Wi dom ”fega” massmedipojkar och massmediaflickor Wi har gjort oss förtjänta av, troligast… DS.

  6. rocinantee skriver:

    Sanchopanzaa,

    If Germany is such an ”important partner in Europe” as Carl Bildt says, why does the website of Sweden’s embassy in Berlin apparently provide no quantitative information on Swedish-German trade? There is no business events at the ‘Veranstaltungskalender’either, only cultural events. A candidate for closure?

    http://www.swedenabroad.com/Start____15406.aspx

    Wenn Deutschland ist solch ein ”wichtiger Partner in Europa” wie Carl Bildt sagt, warum die Website der schwedischen Botschaft in Berlin offenbar keine quantitative Informationen über die schwedisch-deutsche Handel? Es gibt keine Business-Events in der ‘Veranstaltungskalender’, nur kulturelle Veranstaltungen. Ein Kandidat für Schließung?

    cc: Don Quixote

  7. sanchopanzaa skriver:

    Rocinantee,

    If you look at Carl Bildt’s busy schedule above which includes ”den stora bokhandeln på Friedrichsstrasse”, you will see that he has not got time to drop by the Swedish embassy at Rauchstraße 1. Perhaps we should send Don Quixote and slender mimosa Linda there as quickly as possible.

    Si se observa de Carl Bildt apretada agenda que incluye por encima de ”almacenamiento bokhandeln på den Friedrichsstraße”, verá que no tiene tiempo para visitar la Embajada de Suecia en Rauchstraße 1. Quizá deberíamos enviar a Don Quijote y delgados, Linda mimosa allí lo antes posible.

    cc:
    Don Quixote
    Lindalovelace

  8. bestofmankind skriver:

    Money talks afterall: Staten tackar ja till erbjudandet från Borse Dubai:

    http://www.regeringen.se/sb/d/9942/a/97025

  9. smalanningen skriver:

    Måste få hissa Slavenka Drakulic som Bildt nämner som en ”favorit” härovan: Hennes ”Hur vi lyckades överleva kommunismen med ett leende på läpparna” är en riktigt bra bok, liksom ”Balkan Express”. Jag har en hel del vänner från forna Jugoslavien, och de böckerna har hjälpt mig att till viss del förstå Balkanproblematiken.

    Men det var länge sen jag läste dem nu, läge att rota upp dem igen nu när man blir påmind.

    Börsen är såld. Länge leve börsen.

  10. spanaren skriver:

    Enligt senaste rapporterna i rysk media vinner troligen
    Tomislav Nicolic valet på söndag innebärande att
    Serbien vänder EU ryggen och ansluter Serbien till
    sin traditionelle hjälpare och vän (1878, 1914) Ryssland.

    Varför skrivs inget i våra media?
    Carl Bildt har vad jag tror mig kunna utläsa av hans inlägg
    länge oroats för en sådan utveckling liksom utvecklingen
    mellan Ryssland och Västmakterna.

    Vi här i Väst kan ju än så länge hoppas på att den EU-vänlige
    Tadic vinner. Notera passusen om ”administrativa åtgärder”
    i den ryska rapporteringen. Vad avses?

    OM Nicolic vinner får Bildt och hans kollegor verkligen något
    att bekymra sig om……

    http://www.en.rian.ru/russia/20080131/98097228.html

    PS.
    Mina referenser till ryska media innebär inget ställningstagande
    i sak – svensken är neutral och alliansfri (var?).

  11. lindalovelace skriver:

    bestofmankind

    Min åsikt är den att svenska staten gör helt rätt i att sälja. OMX har lyckats väl med att ta en plats på den europeiska börsscenen men om man blickar framåt är inte dagens OMX något att ”hänga i granen” vid betraktande av den pågående globala konsolideringen.
    Därför har en win/win situation nu uppnåtts i och med dagens besked – jag vill gratulera såväl OMX som staten (inkl. oss medborgare) till en god affär.

  12. bestofmankind skriver:

    linda, smalanningen,

    Vad är vitsen med, förutom vinsten på 1 miljard, att bli såld till en annan stat.

    Dubai äger redan många multinationella företag i Sverige, vi får vara uppmärksamma på att vi – folket – inte ingår i köpet…:-))

  13. lindalovelace skriver:

    bestofmankind

    Jag försökte motivera varför jag tycker som jag gör.
    OMX är en för liten spelare i nuvarande form (med globalt perspektiv) – inga möjligheter att växa på egen hand om vi blickar framåt.

    Nya OMX (Dubai/Nasdaq) får en helt annan kostym.

    Och en dryg miljard är väl inte fy skam :-)

  14. Josef Boberg skriver:

    GooodDag,

    All väsentlig banking = mat- och energipriser i EN global hand – eller i vart fall ett ytterst litet fåtal händer – med ett finger som kallas för Borse Dubai – må väl vara en god strategi för styra världen med – eller ?

    Ve de bångstyriga som finns kvar !

    Ha det… :-) /vännen Josef

  15. bestofmankind skriver:

    Korrekt Josef!

    Men vad menar du med…Ve de bångstyriga som finns kvar! (bångstyriga står inte med i min lexikon :-)

  16. lindalovelace skriver:

    Gúdag Josef

    Vi kan väl enas om att det är bra att alla kan få ha sin egen mening.
    Det vore ju ytterst tråkigt om alla tyckte likadant eller, ve och fasa, att någon överhöghet (dvs staten) dikterar vad vi får säga eller rättare sagt, inte säga.

    Hilsen
    Linda

  17. lindalovelace skriver:

    bestofmankind

    Bångstyrig = en sådan som Josef, dvs gör och säger vad han/hon vill – en person som ej ”rättar in sig i ledet” – en oftast orädd person.
    Alltså sådana personer som behövs!

  18. bestofmankind skriver:

    Tack för förklaringen av bångstyrig Linda!

    Lite läsning:

    http://www.forbes.com/wallstreet/2007/12/19/saudi-arabia-uae-biz-wall-cx_po_1219sovereign.html

  19. Josef Boberg skriver:

    Bångstyriga personer = icke MainStreamat tänkande och agerande personer = byfånarna = knäppgökarna = entrepenörerna osv. Exempel på sådana – Jesus, Sokrates, Einstein, Kamprad osv = människor som har tagit människosläktet en bit till på vägen mot mer VetAnde.

    Ve dom i dagens globalt MaktElitStyrda = globalt MainStreamade nationalstater ! ?

  20. djingiskahn skriver:

    Staten skall ej äga börser, spritfabriker etc
    Bra att man börjat göra sig av med det gamla socialistiska arvet
    Nu avvaktar vi avregleringen som tar bort Apotekets monopol

  21. bestofmankind skriver:

    djingiskahn,

    Om det är helt OK för dig att en annan stat äger börser, spritfabriker etc…i Sverige…är det din sak!

  22. hillary2 skriver:

    djingiskahn

    jag vill bemöta dina kategoriska påståenden

    ”staten ska ej äga”..
    staten är du och jag
    vi är delägare i de statliga bolagen
    är det fel att vara många ägare istället för få?

    ”göra sig av med det gamla socialistiska arvet”…
    socialdemokratin har varit bra för de många svenskarna medan neokonservatism enbart gynnar en övre klick
    nu vill Littorin införa tvångsanslutning av alla till A-kassa – men det får inte kallas det ord som är så fult i neokonservativa kretsar – skatt :))
    ”Totalitär tvångskassa att använda vid utanförskap” – men utan möjlighet för dig själv att påverka utfallet -genom din fackförening – lika litet som du pga av påtvingad solidaritet med Borgs statskassa kan stå utanför!

  23. mrmhalland skriver:

    Hillary 2:

    >socialdemokratin har varit bra för de många svenskarna medan neokonservatism enbart gynnar en övre klick

    Socialdemokratin har historiskt varit bra för många.
    Den har hjälpt oss att skapa ett så jämnlikt samhälle man kan begära i en blandekonomi.
    Den har de senaste 10-15 åren varit för ”lat” för att göra NÅGOT.
    Den har försökt leva på gamla meriter.
    Det funkar inte idag.
    Idag är (I viss mån tack vare socialdemokratin) folk så upplysta så de inte blir lurade av gamla slagdängor från statartiden.
    Vi har nu gått från blandekonomi (eller håller fortfarande på) till ett kapitalistiskt system (heter det fortfarande så ?) d.v.s vi lämnar helt planekonomin.
    Det var nog i denna vevan socialdemokratin tappade sin identitet och därmed trovärdighet.
    De senaste åren har A-kassa varit ett hedersord för alla socialdemokrater.
    Varför känns det plödsligt fel att ”alla ska med” ????

  24. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    vi har aldrig haft pl

  25. mrmhalland skriver:

    nja, mer åt det hållet än det andra ett bra tag….

    Frågan kvarstår….ska inte ”alla med” längre ?

  26. Kachina skriver:

    Linda L

    ”Och en dryg miljard är väl inte fy skam :-)”

    Sälja kon för att ha pengar att köpa mjölk från kon. En dag tar pengarna slut och kon fortsätter att mjölka. Vem har bett er sälja,…Wallenberg? Hur mycket tjänar han?

    djingiskahn

    Du behöver medicin mot cement i huvudet. Den köpes i särklass billigast på det effektiva Apoteket som ägs och i fortsättningen skall ägas av staten. Ni börjar riva i fundamentet, kanske så mycket att det närmar sig högmålsbrott.

  27. mrmhalland skriver:

    Kachina :

    >Du behöver medicin mot cement i huvudet.

    Var inte detta lite att kasta sten i glashus ?? :-))
    (de som inte kan denna historia får söka på bloggen)

  28. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    vi har ett kapitalistiskt system men i t.ex. EU´s jordbrukspolitik är det fortfarande oroväckande mycken styrning
    EU´s miljöproblem sägs kunna lösas bara man gav upp jordbrukspolitiken
    fortfarande är många EU-länder ”jordbrukarnationer” så det lär dröja innan man vänder på kuttingen i den frågan

    de senaste 10-15 åren har gjorts mycket inte minst på jämställdhetens område

    socialdemokratin har inte tappat sin identitet
    kan sammanfattas kort:
    frihet jämlikhet och solidaritet

    svar på din fråga:
    Jag tycker inte att egenföretagare ska behöva vara med i A-kassan om de inte vill Antar att de måste gå i konkurs för att kunna använda sig av den :))
    Kalla det gärna skatt och låt alla vara med och finansiera men tjuva inte det historiskt viktiga ordet kassa som innebar att människor frivilligt slöt sig samman av solidaritet för att kunna bistå yrkesbröder och -systrar som blivit av med sin försörjning!!

  29. mrmhalland skriver:

    Ja du Hillary 2:

    Det du beskriver har verkligen funnits !
    Det har också varit väldigt viktigt.
    Under den tiden har egenföretagare varit HELT diskriminerade, HELT utan rättigheter.
    Socialdemokratin har helt enkelt resonerat som så att ”Tror de att de är något ska de fan inte ha något om de misslyckas, eftersom de hela tiden har skattefuskat” vilket är sorgligt, eftersom många företagare har skapat massor av arbetstillfällen.
    Idag är vi alla lite mer upplysta och förstår att även en som kanske mist sitt jobb, inte direkt hittar ett nytt skapar ett företag (och därmed åsidosätter sina försörjningsrättigheter) och misslyckas kanske också ska ha möjlighet att vara delaktig i försörjningen av sin familj ??

  30. hillary2 skriver:

    mrmhalland

    om man som egenföretagare inte vill vara med skrev jag
    i dagens SvD ondgör sig en moderat , politiker, egenföretagare och kvinna från Danderyd över Littorins planer :))

    apropå ekonomiska haverier: De som hamnat hos kronofogden får ofta ett livslångt helvete men nu är det på gång – de flesta partier är samstämmiga – att regelverket ska ändras….

    egenföretagare har inte alls varit diskriminerade eller utan rättigheter!!
    känner du inte till alla försäkringar de har kunnat teckna ofta på företagets bekostnad???

  31. mrmhalland skriver:

    >känner du inte till alla försäkringar de har kunnat teckna ofta på företagets bekostnad???

    Under förutsättning att de har haft råd…
    Vår gamla regering var lite som jägarna.
    ”Kom alla rådjur så får ni äpplen, bordet är dukat (startaegetbidrag)”
    När de väl kommit dit, ja, då skjuter man dem…

  32. mrmhalland skriver:

    Oj, skyndar mig att rätta detta.
    Många jägare blir nog sura.
    Jag menar att man under en period ger ALLT.
    Strax efter den perioden har man ingen bamhärtighet…

  33. Josef Boberg skriver:

    GooodNatt… :-) /önskar vännen Josef

  34. lindalovelace skriver:

    mrmhalland

    Har just loggat in och läst ”kvällens skörd”. Jag vill verkligen ge dig en eloge
    för dina inlägg – att sedan en socialdemokratisk fanatiker som hillary2 inte förstår något av det du beskriver är en helt annan femma.
    Kachina är ju som han är, när han ”exploderar” kan man alltid trösta sig med att han ofta är väldigt ”underhållande” – vi vet ju alla att det är svårt att ta honom på allvar.
    Han liknar en cementblandare :-) som bara mal på och då och då (alltsom oftast) pytsar ur sig lite invektiv, som jag ser som en form av underhållning.

  35. hillary2 skriver:

    lindalovelace

    din intellektuella kapacitet räcker varken till för att argumentera eller beskriva verkligheten

    mrmhalland

    du överdriver som vanligt – ”starta eget bidrag” bestod av 2-3000 :- och du kallar det ALLT :)))
    mina egenföretagande vänner och bekanta har klarat sig utmärkt efter en inkörningsperiod…men alla är nog inte lämpade att vara företagare – mycket tid och mycket ansträngning krävs i allmänhet…

  36. lindalovelace skriver:

    hillary2

    Jag vet att dina åsikter styrs av den traditionella gamla SAP-piskan men har man partibok så har man.
    OK, visst har även du ett ”underhållningsvärde”, speciellt när du kommer in på området ”fackföreningar” :-))
    Betr. min intellektuella kapacitet vill jag inte lägga in några egna synpunker utan det står var och en fritt att ha sin egen åsikt om den finns eller saknas.
    Hur jag argumenterar kan du se exempel på i mina kommentarer 3:09 samt 3:46

  37. hillary2 skriver:

    lindalovelace

    vi ska kanske inte glädja oss åt tanken på ett kommande börsmonopol eller en kartellbildning
    risken för sådant ökar onekligen med få och stora aktörer

  38. lindalovelace skriver:

    hillary2
    Jfr dina åsikter här ovan ( 10:30) med dina väldigt tydligt dokumenterade åsikter om Apoteksmonopolets vara eller inte vara :-))
    Partipiskan eller…… ???

  39. hillary2 skriver:

    lindalovelace

    det var du som uttalade dig kategoriskt om monopol – inte jag :)))

  40. hillary2 skriver:

    lidalovelace

    tillägg:

    apoteksverksamhet får stora samhälleliga ersättningar genom läkemedelssubventioner – bl.a. därför anser jag att detta bör vara centralstyrt och samhällsägt

    piskan kan du glömma – jag skriver enbart vad jag själv anser

  41. lindalovelace skriver:

    hillary2

    Nu kommer jag verkligen att sova gott – du har ändrat åsikt och är numera FÖR en utförsäljning av Apoteket p.g.a. konkurrensskäl.
    Verkligt trevligt och framsynt gjort av dig!
    God Natt

  42. hillary2 skriver:

    lindalovelace

    jag önskar dig en natt full av mardrömmar med skräckscenario där du blir kollektivt bestraffad av socialister som har monopol på världens enda börs :))

    när morgondagen gryr kanske du förstår att alla inte är lika kategoriska i sina tankegångar som du ….

  43. Kachina skriver:

    Linda L

    Apoteket har genomgått ett stålbad som resulterat i stenhård konkurrens mellan läkemedelstillverkarna för att få vara med i sortimentet. Effektivitetenhar ökat med flera tusen procent. En förändring, för förändringens skull, kan bara leda till något sämre, vilket vi redan sett i Norge.

    Man skall inte prata med munnen full.Det är lite svårt att göra sig hörd och tänka logiskt/realistiskt i det tillståndet. Jag föreslår att du tänker genom frågan på fritiden :-)

    Då kanske du inser att den bästa konkurrensen mellan leverantörerna tillämpas precis nu.
    Den som säljer samma kvalité till lägsta pris, får sälja.

  44. soli01 skriver:

    Kachina- varför säger du att det har blivit sämre i Norge när de nu inte har monopol längre. Läkemedel kan köpas på många ställen och servicen blir god och norrmännen är ju nöjda med den ordningen. Det finns alltid någon som är emot utveckling – även i Norge. Mera allmänt är det uppskattat, det är vad jag kommit fram till.

  45. spanaren skriver:

    Alla amerikanska politiker är inte ense med
    Bushadministrationen om klokheten i att
    till varje pris skapa en livsoduglig utbrytarstat
    i Serbien.

    Varningar om att den ryska reaktionen kan bli
    en helt annan idag än när Jeltsin styrde ett svagt
    Ryssland framförs. Den minnesgode kanske erinrar
    sig att, helt i linje med rysk taktik, Spetsnaz intagit
    flygplatsen i Pristina, luftlandsättningstrupperna
    ilastade i Ryssland, förhandlingar om järnvägstransporter
    av armetrupperna pågick och Svarta Havsflottan lade
    ut från Sevastopol med robotkryssaren Moskva i spetsen
    (kärnvapenmissilerna armerade). Ryssland tvingades 1999
    att vika sig efter förhandlingar med Väst där Jeltsins
    specielle sändebud (I Ryssland än i dag kallad den specielle
    förrädaren) Tjernomyrdin tvingades ”sign on the dotted line”.

    Kanske ser artikelförfattarna ett helt annat scenario inom veckor.
    Rysk morgon TV ”Novosti” hade ett längre reportage från
    Serbien där radikalen Nicolic framhävdes.
    Händelserna 1999 skildras i dokumentären ”Den fjärde stolen”
    som kanske ännu finns i SVT arkiv för nerladdning.
    Utdrag ur artikel publiceras i dag i ”Blic”

    http://www.blic.co.yu/news.php?id=1501

  46. Kachina skriver:

    Det har tydligen bildats kartell i Norge. Läkemedelspriserna har överlag stigit kraftig.

  47. Torsten skriver:

    Var har Du fått Din information från Kachina?
    Som vanligt från cementblandaren:-)

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=723256

  48. Kachina skriver:

    Torsten

    SVT hade ett långt reportage om Apoteken i Norge. Alla är nöjda. Alltså alla handlare och leverantörer är nöjda. Kunderna som får veta att samma medicin som i Norge kostar över 600 kronor, kostar 56 kronor i Sverige, är mindre nöjda.

    Det sägs i DN att köerna på våra Apotek är besvärande. De lever tydligen kvar i tiden före stålbadet. Vem ser några köer på Apoteken idag? Du behöver inte ens gå dit om det inte är panik. Medicinen ligger i postlådan dagen efter om du beställer på förmiddagen via Internet.

    Detta är en skröna. Detta är ett DAMP-utbrott av en regering som inte vet vad de skall hitta på. Gå ut och spela fotboll istället så frigörs energin på ett mer harmlöst sätt.

  49. agitpr0p skriver:

    spanaren: Tackar för din info. Artikeln som Blic refererade till är denna:

    hxxp://www.washingtontimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080131/COMMENTARY/288472699

    OBS http är esatt med hxxp för att inte fastna i i wordpress länkfilter.

    .:agitpr0p:.

  50. djingiskahn skriver:

    Kachina och Hillary efterliknar mer och mer sina politiska förebilder med att ljuga folk rätt upp i ögonen
    Norgeskrönan har Kachina dragit tidigare och den var lika lögnaktig då
    Ett exempel är 56 kronor i Sverige och 600 kronor i Norge för samma medicin
    Ge oss namnet på den produkten och hänvisa inte till den av sig själva utnämnda ”fria televisionen” som källa

    Om Kachina och Hillary kopplades till en lögndetektor skulle antagligen bloggen explodera

  51. Kachina skriver:

    djingiskahn

    Kontrollera innan du påstår något. Jag såg programmet under januari månad. Det finns kvar i SVT:s arkiv. Ring SVT och be att få se bandet. Skall du beslå mig med lögn, är det upp till dig att bevisa lögnen.

    Sätt igång nu. Lyft telefonluren. Ring SVT, fråga efter reportaget om Apoteken i Norge.

  52. Torsten skriver:

    djingiskahn,

    Om Kachina hör eller ser något som går i stil med hans intressen, så upplyfter han det till sin lag.
    All annan seriös information är skrönor.
    Men i en cementblandare går det inte att utvärdera något logiskt. Resultatet ”brinner” och blir till betong ;-))

  53. Kachina skriver:

    Menar du att DN:s artikel är seriös. Jag känner igen ett beställningsjobb när jag läser det.
    Det finns en hel del norrmän som äger stugor och lägenheter här i Byske. (Fyra stora f.d. hyreshus och ett okänt antal fristående hus, stugor, är fyllda med norrmän) De jag talat med, har inget gott att säga om Apoteksreformen i Norge.

  54. smalanningen skriver:

    Apoteket alltså… Jag fattar inte varför man hela tiden ska jämföra med Norge? Ska vi inte ta fram ett system som är bättre än det som skapats där kan vi lika gärna lägga ner för då kan vi – enkelt konstatera – att även om tillgängligheten blivit marginellt bättre där så har priserna stigit så kraftigt att det ändå inte är intressant.

    Jag ser fram emot en mer seriös konsekvensutredning än de i mitt tycke ganska vaga argument för ”frisläppning” som hittills framkommit. Och som jag sagt innan, jag är emot all form av monopol – men i ämnen som sjukvård och skola så kan ni gott få kalla mig socialistiskt tänkande. Det är dit jag verkligen vill se mina skattepengar gå till så hög effektivitet som möjligt.

    För vi är väl iallfall överens om att effektivitet och resultat är viktigare än ideologi?

  55. lindalovelace skriver:

    hillary och kachina

    Er gamle värderade vän och partiledare, Göran Persson, fortsätter den gamla socialdemokratiska traditionen …………………………………….. som kallas HYCKLERI

    Snyggt jobbat eller?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1747691.ab

  56. lindalovelace skriver:

    smålänningen

    Effektivitet och resultat är viktigare än ideologi skriver du. Det tycker jag också men
    i 9 fall av 10 krävs konkurrens för att nå ända fram.
    Ta t. ex. landstingens roll inom sjukvården, vem skulle märka om minst 50% ”skars bort” av dessa kolosser på lerfötter. Jfr gärna med FN i nuvarande form.

  57. bestofmankind skriver:

    Linda,

    Its a piece of cake:

    ”If you can´t beat them, join them”

  58. karrman skriver:

    Tror man ska vara försiktigt att jämföra med Norge.
    Välkänt att konkurrensen är sämre och kostnadsnivån högre i Norge.
    Bara att titta på den omfattande gränshandeln där norrmännen åker till Sverige och handlar.

    Även i Sverige är konkurrensen på många marknader svag. Har blivit bättre efter EU inträdet genom en skarpare konkurrenslagstiftning samt ökad konkurrens från kontinenten. Ett medlemskap i euron skulle förmodligen ytterligare skärpa detta.

    Tror också man måste skilja på konkurrens och kapitalism. Redan Adam Smith insåg att det kan finnas en motsättning mellan dessa som kan leda till privata monopol.
    Motmedlen är det råder små etableringshinder samt en skarp konkurrenslagstiftning.

    Med detta sagt är det alltid en fördel för en marknad att det råder konkurrens, att konsumenterna har olika alternativ att välja mellan. Det ger en dynamik som ett monopol har svårt att åstadkomma.

    Möjligt att utvecklingen blir som på livsmedelsmarknaden där vi har tre grossister som dominerar marknaden ( ICA, Coop, Ax-food). Under senare år har flera nya aktörer kommit in marknaden. Först Bergendahls i Skåne sedan Lidl från Tyskland.
    Alternativet skulle vara att vi hade ett statsägt monopol. Skulle bli som om alla butiker såg ut som Konsum. Skulle vara förödande för branschen om detta skedde.

    Håller med om att man måste utreda varje specifik marknad och konkret peka ut vilka risker ( t.ex prisbildning ) och möjligheter ( t.ex konceptutveckling ) som finns och anpassa regelverket efter detta.

    Slutsaten är det alltid är en fördel för konsumenten med ökad konkurrens.
    Det gäller bara att anpassa regelverket så detta också faktiskt sker.

  59. Kachina skriver:

    karrman

    Vi kan jämföra med USA, eller vilket annat land som helst. I Sverige är konkurrensen mellan leverantörerna till Apoteket, stenhård. Apoteket lämnar alltid utt billigaste medicin med samma verkan, även om den har annat namn. Vill man ha det som står på förskrivningen får man betala mellanskillnaden. Våra Apotek fungerar bra för tillfället. Vi skall inte sälja ut på den politiska loppmarknaden bara för att några moderata fritidspolitiker vill äga ett eget apotek.

    Linda L

    ”Ta t. ex. landstingens roll inom sjukvården, vem skulle märka om minst 50% “skars bort” av dessa kolosser på lerfötter.”

    Det märks redan nu, ordentligt, med de neddragningar som redan gjort. Någon måste göra jobbet. Det upptäckte norrbottens landsting sedan de följt konsulternas råd att spara pengar genom att säga upp personal. De blev tvungna att hyra in samma personal som de precis sagt upp, nu från ett bemanningsföretag som gissningsvis äga av de förut nämnda konsulterna.

    Det är så man beträder vägen som leder från politruk till oligark. Jag har tidigare talat om VD:n för ett kommunalt bostadsbolag med sådan dominans att det styr hyrorna i hela kommunen. Samtidigt driver han på fritiden ett eget fastighetsbolag som köper ”överblivna fastigheter” av det kommunala bolaget.

    Nu kör moderaterna samma väg mot oligarkernas rike, först delas skolorna ut, nu är det dags att dela ut apoteken.

  60. karrman skriver:

    Kachina

    Köper inte ditt argument. Skulle vara som att det vore motiverat att ha en grossist på livsmedelsmarknaden eftersom det råder konkurrens i leverantörsledet.

    Kan hålla med om att apoteksmarknaden är en speciell marknad eftersom staten subventionerar konsumenten. Kan också vara så att säljaren har ett informationsövertag så han kan ”lura” konsumenten. Allt detta borde gå att reglera så att fördelarna med konkurrens kommer konsumenten till del.

  61. lindalovelace skriver:

    kachina

    Som du borde begripa talar jag om administrationen inom landstingen när jag säger att ingen skulle märka om 50% skars bort.
    Självklarft vill jag ej skära ned på sjukvårdsbiträden, sjuksköterskor eller läkare men genom en MARKANT förändring inom ALLA administrativa verksamheter är jag absolut övertygad om att vi kulle få en oerhört förhöjd, gynnsam totalbild av vården.
    ”Simplicity is the key to success”! Inom all verksamhet.

  62. Kachina skriver:

    ”Som du borde begripa talar jag om administrationen inom landstingen när jag säger att ingen skulle märka om 50% skars bort.”

    Jo, jag anade det, men låtsades inte om det. Där är vi överens, men inte om apoteken. Fullfölj istället det ni gör bra, alltså att omvandla länen till regioner. Gör det klart först, sedan kan ni använda samma modell på administrationen i landstingen. Men ge f-n i Apoteken. De är just nu ett vinnande lag. Ändra inte på någonting, det blir varken bättre eller billigare.

  63. lindalovelace skriver:

    Den oomkullrunkelige mannen från Byske har talat. Basta!

    :-)

  64. Torsten skriver:

    linda,

    Kärt barn har många namn :-))

    Men detta har jag inte hört förut |-)

  65. Kachina skriver:

    Man lär något nytt varje dag, av hon som har munnen full :-)

  66. hillary2 skriver:

    djingiskahn

    ytterligare ett lågvattenmärke i dina ”kommentarer”
    du beskyller bl.a. mig för att ljuga utan att tala om i vad ”lögnen” består
    du är en patetisk företrädare för de troende neokonservativa full av ideologiska villfarelser och utan verklighetsförankring och kunskaper som tror att det finns EN lösning på svåra problem

    det enda förlåtande med din medverkan här är att du som moderat partiarbetare är fullständigt värdelös

  67. lindalovelace skriver:

    Ojdå torsten och kachina,

    Nu har chefsideologen hillary2 äntrat skutan – då är det bäst att vi slutar tramsa, annars kanske vi får smaka riset :-)

  68. smalanningen skriver:

    ”I 9 fall av 10 krävs konkurrens för att nå ända fram”

    Vi är helt överens. Jag tycker också att vi ska gå emot en privatisering av Apoteket – på sikt – men hittills tycker jag inte att de spelregler (för det måste vi väl ändå ha?) för hur detta ska gå till rent praktiskt håller.

    Och Göran Persson… Vad säger man. Förstår att hillary2 är upprörd en dag som den här.

  69. lingxiao skriver:

    Bestofmankind,

    Sir, It is late in Singapore, but I am following the political developments in Kosovo with interest. I happened to visit Pristina in 2001, when the question of the future economy of this territory – in addition to all the political and social questions – already was very much a concern.

    I have in the last few days observed the tragedy of ethnic riots in Malaysia, till recently a country considered as a model for political and social stability as well as economic growth.

    Hopefully, Kosovo and the many architects of its future will, among other examples, learn from some of the mistakes apparently committed in Malaysia on the governance of its ethnic diversity and need for what the article below calls ”a common mission”.

    http://www.iht.com/articles/2008/01/30/asia/malay.php

    主席先生,现在时间已晚,在新加坡,但我以下的政治科索沃的事态发展与利益。我刚巧访问普里什蒂纳在2001年,当时的问题,对未来经济的这一领土-除了所有的政治和社会问题-已经是十分值得关注。我曾在过去几天中观察到的悲剧种族暴动,在马来西亚,一直到最近一个国家视为一个模型,为政治安定和社会稳定以及促进经济增长。但愿,科索沃和许多建筑师的未来一定会,其中包括其他的例子,相互学习,常犯的一些错误,显然是在马来西亚就治的民族多样性和需要什么,下面条所称的”一个共同的使命” 。

  70. bestofmankind skriver:

    Good Evening Xiao Ling,

    Kosovo shall be EU´s responsibility from the UN I think on februari 10 – as someone here in the blog posted. It will be proclaimed as an independent country on that date.

    Its tragic that there is even now in Malaysia a political instability.

  71. spanaren skriver:

    Lingxiao

    Sir,
    I remember my visit to Penang in in the late 60’s when
    Malaysia had widespread racial riots.

    In my opinion the situation in the Balkans is much worse than
    local disturbances. It risks to be a clash, maybe even a military
    one , between Russia and the West something not seen in Europe
    since the building of the Berlin Wall.
    The saber rattling in Russian media is growing stronger by the day
    and all Serbian politicians are vehemently opposed to the
    dismemberment of their country with the Radical candidate Nicolic
    threatening military intervention by the Serb Army and inviting the Russians
    to build missilebases in Serbia. Hopefully according to latest
    reports the more EU-leaning Tadic has a small lead before
    Sunday’s election. He has said military measures by Serbia is out
    of the question.

    Kosovo can become a major world crises if not handled carefully by
    the major powers, especially the USA.

    Well, in a few days time we will know how the situation will develop…
    How is this European crises covered by media in Singapore/Malaysia?

  72. spanaren skriver:

    Bestof mankind!

    Don’t take the USA/EU/NATO scheme for granted.

    Carl Bildt seems to have second thoughts regarding the
    wisdom of imposing the USA/NATO solution regarding
    Kosovo upon Serbia in breach of all International rules and
    regulations including UNSC 1244 as I understand from
    an interview today.

    In 1999 the outbreak of WW3 was close when a Russian ”Spetsnaz”
    company from SFOR in Bosnia ”out of the blue” after a forced march under
    radiosilence captured the airfield at Pristina. At the same time
    the airborne divisions in Russia started preparing for imminent
    action. War was averted by the British general who refused to
    obey an American order to clear the airfield of the Russians and
    eventually the UNSC 1244. These events happened during Russias
    period of weakness. How will the today risen major power Russia react?

    The answer is probably – what are Russias real interetsts in the Balkans.

    If our Singaporean friend has retired let’s write in Swedish.

  73. bestofmankind skriver:

    Sorry spanaren for not replying right away, I just came home now.

    We can still write in English since Xiao Ling might be interested to read it tomorrow, and besides your English is excellent.

    You are right regarding what are Russians real interest in the Balkans, and not to mention right most of the time regarding issues which you are expert in to.

    As I have read in the newspapper couple of days ago it is only political formalities left for proclamation of Kosovo as an independent nation. And as one has posted here in the blog, the proclamation shall be on the 3rd or 10th of Februari.

    Unfortunately I have not yet read Carl Bildts speech in Berlin which is now posted at the Foreign Ministers website:

    http://www.regeringen.se/sb/d/7417/a/97151

    I shall read it tomorrow and maybe can have more further opinion about that.

    Good Night Spanaren!

  74. spanaren skriver:

    Further to my February 1, 2008 6:01 pm

    The statement by Carl Bildt was in a Swedish public radio P1
    newscast not related to his meeting with his German counterpart.

    The morning news in P1 reports of an anticipated large flow of
    refugees if/when the Albabians take control over Kosovo if the
    power grab is peaceful.
    If violence breaks out the majority of the Serbs, whose ancestors
    lived in Kosovo since the 13th century, will flee etnic cleansing
    and in panic head for Serbia or Serbian controlled territory in the
    northern part of Kosovo.

    Will the Serbian armed forces, regardless of who wins the election
    tomorrow, stand idly by and witness an etnic cleansing with KFOR
    doing nothing? KFOR is now being reinforced to enable the Albanians
    with assistance from KFOR to take over Mitrovica and the Serbian
    north of Kosovo in case of Kosovo-Serbian resistance.

    If it is in RUSSIA’s interest to intervene we will probably witness
    the Russian state media go into a frenzy showing in detail the ”Slavic Brothers”
    plight under attack from the USA/”NATA” enemy and Albanian terrorists.
    Military formations of ”voluntaries” -as in 1999 – but now as
    voluntary as the Chinese troops intervening in Korea will be
    dispatched to Serbia along with a massive amount of Russian
    modern military equipment manned by Russian ”advisers”.
    That’s the nightmare prediction….

    Anybody having a more optimistic scenario for our near future
    where the Russians could’nt care less and the majority of Serbs
    are only interested of joining EU and willing to let the Albanians
    or whoever take control in Kosovo?

  75. spanaren skriver:

    Inserted please find a link to Swedish Public Radio
    commentary re. expected Kosovo-Serbian exodus to
    rump-Serbia after a by USA/EU/NATO imposed
    Albanian takeover of the Serbian province Kosovo.

    Will the Ortodox neighbours of Serbia and in particular
    Russia stand idly by and letting the Moslem Albanians and
    their US/NATO benefactors have their way – OR…….

    http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1869052

  76. spanaren skriver:

    Inserted please find a link to Swedish Public Radio
    commentary re. expected Kosovo-Serbian exodus to
    rump-Serbia after a by USA/EU/NATO imposed
    Albanian takeover of the Serbian province Kosovo.

    Will the Ortodox neighbours of Serbia and in particular
    Russia stand idly by and letting the Moslem Albanians and
    their US/NATO benefactors have their way – OR…….

    http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1869052

  77. spanaren skriver:

    My February 2, 2008, kl 5:32

    Please find a link to a Swedish Public Radio P1 commentary
    regarding the expected exodus to rump-Serbia by the Kosovo-Serbians
    after a handover of the Serbian province by USA/EU/NATO to the new
    Albanian rulers in the near future in a solution imposed upon Serbia.

    Commentary (in Swedish):
    http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1869052

  78. spanaren skriver:

    My today 5:32, 7:54, 7:55 am.

    Due to a system failure three attempts were made
    to cover the subject of commentary broadcast
    by the Swedish Public Radio. Having little knowledge
    of computer systems I did’nt realize that my attempts
    were not cancelled but placed on a waiting list.

    Please select the for a majority among the Readers
    least offensive text.

    Upprepningen beror på ett systemfel där misslyckade försök
    av för mig, en datanovis, okänd anledning inte raderades utan
    tydligen placerades i kö.

    Välj själv det mest PK inlägget….

  79. lingxiao skriver:

    Spanaren,

    Sir, Thank you for continuing to talk in English with Bestofmankind after I had left the blog (6:01). Indeed, the situation is much more dangerous in Kosovo than in Malaysia, because of the absence of a government in Kosovo and the involvement of foreign powers. Nevertheless, the press in Singapore does not seem to take any particular interest in Kosovo (http://libpweb1.nus.edu.sg/clb/sub/newsinga.html ). It may reflect the prudence of the Government of Singapore not to be seen to take sides in such sensitive issues. I understand that the Swedish government saw a need to comment on the presidential election process in Russia (blog on 30 January).

    This being said, I agree with an earlier comment by Jeandebeaumont that Moscow may be ‘playing chess’ on the Kosovo issue in order to gain bargaining power on other issues. The Russians are very good at chess! Finally, I would like to compliment H.E. Mr Carl Bildt on the speech he made in Berlin yesterday. I noted in particular his words on an ”entry strategy for the region”, and on Europe needing ”greater visions” in addition to ”results”.

    Sincerely, Xiao Ling

    主席先生,谢谢你为继续对话,在英语与bestofmankind后,我已经离开博客( 6时01分)。事实上,局势更加危险,在科索沃比在马来西亚,因为没有一个政府在科索沃和参与了外国列强。然而,记者在新加坡似乎没有采取任何特别的兴趣科索沃( http://libpweb1.nus.edu.sg/clb/sub/newsinga.html )。这可能反映了谨慎的,新加坡政府也不会被认为以方在这些敏感的问题。我的理解是,瑞典政府认为有需要就总统选举过程中,在俄罗斯(博客1月30日)。

    这样说,我同意与先前的评论jeandebeaumont,莫斯科可能会’下棋’关于科索沃问题,以争取谈判权,对其他的问题。俄罗斯是非常善于象棋!最后,我想补充h.e.问卡尔比尔特上讲话,他在柏林昨天。我特别注意到他的话是”进入该区域的战略” ,以及对欧洲需要”大视野” ,除了”成果” 。

    此致,肖玲

  80. lingxiao skriver:

    Spanaren,

    Sir, Thank you for continuing to talk in English with Bestofmankind after I had left the blog (6:01). Indeed, the situation is much more dangerous in Kosovo than in Malaysia, because of the absence of a government in Kosovo and the involvement of foreign powers. Nevertheless, the press in Singapore does not seem to take any particular interest in Kosovo ( http://libpweb1.nus.edu.sg/clb/sub/newsinga.html ). It may reflect the prudence of the Government of Singapore not to be seen to take sides in such sensitive issues. I understand that the Swedish government saw a need to comment on the presidential election process in Russia (blog on 30 January).

    This being said, I agree with an earlier comment by Jeandebeaumont that Moscow may be ‘playing chess’ on the Kosovo issue in order to gain bargaining power on other issues. The Russians are very good at chess! Finally, I would like to compliment H.E. Mr Carl Bildt on the speech he made in Berlin yesterday. I noted in particular his words on an “entry strategy for the region”, and on Europe needing “greater visions” in addition to “results”.

    Sincerely, Xiao Ling

    主席先生,谢谢你为继续对话,在英语与bestofmankind后,我已经离开博客( 6时01分)。事实上,局势更加危险,在科索沃比在马来西亚,因为没有一个政府在科索沃和参与了外国列强。然而,记者在新加坡似乎没有采取任何特别的兴趣科索沃。这可能反映了谨慎的,新加坡政府也不会被认为以方在这些敏感的问题。我的理解是,瑞典政府认为有需要就总统选举过程中,在俄罗斯(博客1月30日)。

    这样说,我同意与先前的评论jeandebeaumont,莫斯科可能会’下棋’关于科索沃问题,以争取谈判权,对其他的问题。俄罗斯是非常善于象棋!最后,我想补充h.e.问卡尔比尔特上讲话,他在柏林昨天。我特别注意到他的话是”进入该区域的战略” ,以及对欧洲需要”大视野” ,除了”成果” 。

    此致,肖玲

%d bloggare gillar detta: