Strax iväg till Bryssel för olika förberedande möten inför måndagens möte med EU:s utrikesministrar – det första under det slovenska ordförandeskapet.
Mötets fokus kommer att bli på konflikter i Afrika.
Det viktigaste beslutet i morgon blir att nu ge formellt klartecken till att omedelbart inleda EU:s militära insats till stöd för FN och de humanitära organisationerna i Tchad och Centralafrikanska Republiken. Bättre sent än aldrig.
Sedan kommer Jan Eliasson att redogöra för hur FN:s och AU:s medlingsarbete i konflikten i Darfur går. En viss rörelse framåt kan möjligen noteras.
Och alldeles självklart kommer vi att diskutera krisen i Kenya. Rapporterna därifrån blir allt mer oroande.
Utöver detta kommer vi att diskutera fredsprocessen i Mellersta Östern och situationen på västra Balkan med tyngdpunkt på det vägval som Serbien står inför.
Förhoppningsvis hinner jag hem i någorlunda rimlig tid i morgon kväll.
Vore intressant med några uppdateringar i alla dessa bilder.
Det samma gälder Bildt Comment och Bildt Net!
Carl Bildts webmaster är fortfarande ute för att kolla matpriser i Stockholm.
Just tillbaka från lite segling på Strömmen.
Det är synd, att Carl Bildt susar iväg så snabbt och missar en rätt intressant diskussion beträffande Asien under Konstraster.
Även Bildts kontinuerliga oro för matpriser diskuteras intensivt under Efter Davos.
Kanske Bildts UD personal jobbar lite mera här under weekenden (på övertid?) med hans Davos rapport och andra prioriteter.
CB skriver:
”Och konstigt vore det om vi inte på ett eller annat sätt berörde utvecklingen i Kenya. Rapporterna därifrån blir allt mer oroande.”
Situationen i Kenya borde inte bara ”beröras” – hoppas EU för en gångs skull kunde visa handlingskraft och vara beredda på att agera snabbt och effektivt! Tag varning från hur ineffektivt FN uppträder i stort sett överallt nu för tiden. Bara diskussioner som inte leder till något positivt (inkl. meningslösa uttalanden i all oändlighet).
Någon annan som blir mörkrädd när man ser byråkratin som omfamnar GAERC?
FN- byråkratin (världens värsta??) är tydligen förebilden.
http://www.concord.se/default.asp?id=24
Mellanlandar i Afrika på väg hem från Bortre Asien.
Eftersom Kenya saknar för båda sidor i ”Kalla Kriget II”
viktiga naturtillgångar eller strategiskt territorialt läge
är intresset för det uppblossande stamkriget minimalt
både i USA och Ryssland/CSO. EU har inga resurser
att ingripa och kan troligen inte heller enas om en insats.
FN är en korrupt diskussionsklubb….
Vår i Sverige upphaussade NBG är i verkligheten en
underbemannad lätt beväpnad skyttebataljon – en droppe
i havet för en insats….
Så ser den bistra verkligheten ut ur min synvinkel……
LindaLoveLace,
Dina uttryckta meningar/frågor: ”Någon annan som blir mörkrädd när man ser byråkratin som omfamnar GAERC ? FN- byråkratin (världens värsta ??) är tydligen förebilden.” – slut citat.
Tja – skall världen enväldigt styras av den globala Maktelitens banking – med energi- och matpriserna som VAPEN – så MÅSTE det väl var så, troligast…
Heising har nog inte så fel för sig, tyvärr tyvärr… http://www.heising.dk/content.asp?Id=258
Ha det… :-) /vännen Josef
GooodKvällst Carl Bildt,
Jag kan personligen inte annat än ständigt och jämt förundras över hur Du träget envist arbetar för att bidra till en annorlunda värld för wåra barn och barnbarn – med den politiska DIALOGEN som vapen. Jag hoppas verkligen att Du inte ”tippar över” och ENBART arbetar – utan ger Dig själv en hel del tid för avkoppling också.
Lycka till imorgon !
Ha det… :-) /vännen Josef
Josef
Tja, Heising kan man nog diskutera :-))
/mvh Linda
lindalovelace/spanaren
Kenya är en viktig knytpunkt för ekonomierna i östafrika. Mombasas hamn är central för att koordinera mycket av exporten och importen.
Kina spelar en central roll i dagens Afrika. Kinas utvecklingsbank är den viktigaste aktören när det gäller krediter idag. En intressant faktor är att den brittiska banken Barclays gått in som samarbetspartner med Kinas utvecklingsbank.
Det öppnar för att etablera gemensamma lösningar.
När det gäller bistånd har väst liten chans att påverka regimen i Kenya. Endast 5% av
biståndet är sk. budgetbistånd. Det har talats om att utvidga kretsen av ”hardliners”
som nekas inresevisum till väst. Tveksam om detta är tillräckligt för att skapa incitament för att ändra regimens beteende.
Centralt tror jag är att integrera Kina i den diplomatiska processen. Givet att politisk instabilitet i Kenya hotar transportlogistiken för varuflödena kan Kina anse det nödvändigt att åstadkomma politisk stabilitet i landet.
Har inte hört att några sådana initiativ har tagits, men de borde testas.
Överhuvudtaget centralt att få Kina att bli en ‘‘responsible stakeholder’’ i Afrika som Robert Zoellick myntade under sin tid vid amerikanska UD.
Kan börja med att etablera samarbete kring ekonomin där man är överens.
Kanske är detta fromma förhoppningar, men det vore ett intressant utrikespolitiskt projekt att integrera Kina i t.ex. delar av EU:s afrikapolitik.
Karrman,
It is a very sensible and realistic proposal your are making about the principle of integrating China with EU’s newly updated Africa policy (‘integration’ would obviously need to defined a little later).
China is deeply involved economically in many African countries for apparently purely selfish reasons, with little regard for national development, democary and human rights. However, they are there! So ‘if you cannot beat them, join them’, and let Africa benefit from the integration of wisdom and resources in a ‘help to self-help’ mode.
With reference to a discussion today on this blog under Kontraster (3:59 p.m.), Xiao Ling made the observation: ”The United States and Europe have too often set their culture and their values as benchmarks for the rest of the world.”
jeandebeaumont
Kan hålla med att vi i väst ofta formulerat politiken som den enda vägen.
Sanningen är snarare att det finns många vägar till liberal demokrati och
marknadsekonomi. Bara att titta på vilka olika institutionella lösningar vi har valt.
Tror dock att målet att etablera mänskliga rättigheter i världen måste ligga fast.
Frågan är bara vilken är den optimala vägen för det enskilda landet?
Kina har uppenbarligen ett egenintresse av att etablera politiskt stabila förhållanden i Afrika. I Kenya är grundproblemet en korrupt regim som använde valfusk för att
behålla makten. Även om Kina inte är en demokrati så accepterar man inte korruption utan bestraffar det ofta med hårda straff ( dödsstraff är vanligt ).
Om man fokuserar på korruptionen borde det inte vara omöjligt att etablera en gemensam diplomatisk front med Kina.
jeandebeaumont du får komma ihåg att vi är många här på bloggen som gillar att
”leka” utrikesminister. En del ”leker” t.o.m statsminister ( Kachina ) medan
andra ”leker” klimatforskare ( Josef ). Om man har det i minnet kan man ta tvärsäkra åsikter med ett leende. :>).
GooodKvällst KarrMan,
Dina uttryckta meningar ovan: ”jeandebeaumont du får komma ihåg att vi är många här på bloggen som gillar att “leka” utrikesminister. En del “leker” t.o.m statsminister ( Kachina ) medan
andra “leker” klimatforskare ( Josef ). Om man har det i minnet kan man ta tvärsäkra åsikter med ett leende. :>).” – slut citat.
En stilla undran ifrån mig blir i anledning av detta: ”Vad leker Du ?”
Måhända känner Du inte till att det Wi säger om någon eller några andra – det säger Wi också ALLTID mer eller mindre om oss själva också – och inte så sällan minst lika mycket.
Ha det… :-) /vännen Josef
Karrman,
Well put!
All that is part of the fun and learning process of participating in this blog – despite my initial questioning of its purpose and operating priciples :-) .
Josef
Jag ”leker” utrikesminister. :>).
Trodde det var uppenbart:
”…vi är många här på bloggen som gillar att “leka” utrikesminister.
Jag har tack o lov en lysande ide ang Afrika och lösningen på dess problem;
https://carlbildt.wordpress.com/2008/01/27/efter-davos/#comment-29326
ja ja tack tack, ingen orskak …
Leo Occam,
Excelente, brillante !
Spanaren,
Intressant point of view: ”FN en korrrupt diskussionsgrupp”!:))
Hegels beskrivning av krigsmaskineriet.
Hegel menade att om man skapar två motsatta krafter och leder dem till att bekämpa varann – då får man den tredje kraften i mitten av de två andra krafterna, för att uppnå krigsmaskineriets: Problem – Reaktion – Lösning.
1. Skapa en fiende någonstans. Exempel vi redan sett: Afanistan, Usama bin Laden, eller Irak, Saddam Hussein.
2. Ett tillstånd har skapats som någon kontrollerar.
3. Skapa en motkraft. USA och Europa.
Följ sedan kapitalspåret – så finner du sanningen i alla krig.
Vi är många här på bloggen som gärna leker såväl utrikesminister som statsminister – för att inte glömma alla de som leker opposition :-D
Spanaren,
Inte likt dig att säga “FN en korrrupt diskussionsgrupp”.
Vad menar du?
”We are what we think / and eat. All that we are arises with our thoughts / and our food.
With our thoughts / and with food, we make the world.”
Buddha, Hindu Prince Gautama Siddharta, the founder of Buddhism, 563-483 B.C.
GooodMorgon Leo Occam,
Dina tidigare uttryckta meningar : ”Spännade experiment – Mitt förslag är som följer; Utrym Afrika på all icke-afrikansk pesonal. Isolera denna kontinent totalt under säg 100 år. Ingen kommunikation, ingen kontakt. Efter 100 år res dit med en expedition och se vad som hänt. Kanske har afrikanerna det bättre på egen hand, utan vår hjälp och våra krav på civilisation ? ? Spännande ! Det är helt OK Carl att du i FN lanserar detta projekt som ditt eget. Jag behöver inget tack, jag bjuder som alltid på mina goda ideer.” – slut citat.
Det är ju alltid lättare att ha goda förslag för andra än för sitt eget vidkommande – av någon anledning. Så mitt förslag blir. Varför inte göra det här experimentet med Sverige ? Wi gör en kinesisk mur runtom Sverige – och så stör Wi ut all luftburen kommunikation med yttervärlden – och hugger av all kabelbunden. T ex ca tre generationer utan ett skvatt kontakt med omvärlden – skulle nog vara lagom för att konstatera om Wi då levde i himmelriket relativt omvärlden – eller om Wi på den tiden hade utplånat varandra och oss själva som MEDmänniskor, troligast… ? Negativa geneffekter av innavel behöver Wi ju inte bekymra oss om – enär det finns tillräckligt med invandrare i Sverige för att undvika det, troligast…
Ha det… :-) /vännen Josef
oscar3
Formuleringen var oöverlagd……
Vad jag menar är att FN på grund av stormakternas agerande
marginaliseras. Se Kosovo där USA/EU/NATO verkar villiga
att till varje pris genomdriva sina intressen (US Army Base Bondsteel)
utanför FN och helt i strid mot folkrätt, FN-stadga och UNSC 1244.
Sudan där Kina värnar om sina oljeintressen genom att stödja
Khartoumregimen och förhindra att FN sänder krigsduglig trupp till Darfur
– med undantag av den kinesiska kontingent som övertog de uppgifter
som planerades för en svensk/norsk bataljon.
Flera fall av korruption har kommit fram bla i ”Oil for Food” i Irak.
Om stormakterna fortsätter med sin nuvarande politik kommer FN
att bli en ”diskussionsklubb” utan inflytande på världspolitiken som
föregångaren NF.
Josef – ditt förslag – experiment” skulle vara förödande och jag tror vi skippar detta :-)
De som invandrar gifter sig oftast med sina landsmän som bekant och vad blir det då kvar :-)
GooodMorgon We Need To Know
Dina uttryckta meningar: ”Hegels beskrivning av krigsmaskineriet. Hegel menade att om man skapar två motsatta krafter och leder dem till att bekämpa varann – då får man den tredje kraften i mitten av de två andra krafterna, för att uppnå krigsmaskineriets: Problem – Reaktion – Lösning.
1. Skapa en fiende någonstans. Exempel vi redan sett: Afanistan, Usama bin Laden, eller Irak, Saddam Hussein.
2. Ett tillstånd har skapats som någon kontrollerar.
3. Skapa en motkraft. USA och Europa.
Följ sedan kapitalspåret – så finner du sanningen i alla krig.” – slut citat.
Mitt i prick skulle jag vilja säga ! Igen – 1. Skapa problemet – 2. Invänta reaktionerna ifrån vanligt folk – 3. Presentera lösningen och genomför den. Dock – dessa så kallade lösningar har ALDRIG varit – är inte i dags dato – eller kommer någonsin att överhuvudtaget kunna bli hållbara lösningar – enär lösningarna som presenteras av problemSKAPARNA som Princip ALLTID är än STÖRRE problem !
Varför ? Tja – hur i Jisse namn skulle problemSKAPARNA (MainStreamet = de globala ekonomiska = politiska MAKThavarna) någonsin överhuvudtaget kunna komma på att ELIMINERA sig själva som problemSKAPARE ?
Så här har det rullat på i några tusen år, verkligen… Hur länge till ?
Ha det… :-) /vännen Josef
PS. Den globala MaktElitens MAKTpyramidstruktur på http://www.heising.dk/content.asp?Id=258 DS.
Morrn!
Alltid är det svenska försvaret som tar utrymme när det gäller det svenska stödet till orosdrabbade regioner? Varför skall försvarsmaktens personal lösa civila problem? Var finns det lagliga stödet för detta? En glädjande nyhet är att man skall satsa på en mer civila hjälp till EU,s civila krishantering. Ett rättspaket, Domare, advokater, åklagare, poliser, tullare etc. Satsa mer på detta paket än det ständiga ”krigspaketet”! EU kan exportera demokrati, rättstänkande och mänskliga rättigheter. Ge civilpoliser mer resurser och stöd för deras arbete med rättspaketet.
Det finns inte många av våra beslutsfattare som vet att Rikspolisstyrelsen testade en enhet i Nord Norge 2001 som rönte stort uppmärksamhet bland deltagarna och observatörer. Den enheten jag pratar om heter Särskilda Beredskapspolisen. En enhet inom svensk polis som skall användas då vårt samhälle har eller riskera utsättas för svåra påfrestningar. I Norge 2001 användes namnet Swedish Emergency Police.
Man kan läsa i den utvärderingsrapport som skrevs av Birgitta Waker ”
Särskilda Beredskapspolisens[1] deltagande i övningen Nordic Peace 2001 (NP 01)[2] var ett banbrytande försök! De möttes av stort intresse och blev övningens mest uppmärksammade deltagare. Deras agerande i olika situationer fick enbart positiva omdömen av alla som kom i kontakt med dem.
Länsman Halvor Hartz från Norge, Police Commissioner under övningen, har mycket stor erfarenhet av internationella uppdrag och har tjänstgjort i FN-högkvarteret i New York som polissakkunnig. Hartz var inledningsvis ganska avvaktande till SEP men efter att ha sett dem i aktion ändrade han inställning. Mot slutet av övningen var han mycket positiv och övertygad om att SEP har en plats i internationella operationer där de sannolikt skulle få uppgifter liknande dem som Special Police Units eller Formed Units[3] har. Hartz bedömning är att SEP, trots sin förhållandevis korta utbildning och träning, håller en mycket hög kvalitet i jämförelse med de liknande enheter som finns.
——————————————————————————–
[1] I fortsättningen används förkortningen SEP (Swedish Emergency Police)
[2] En övning ”in the Spirit of Partnership for Peace” vars huvudsyfte är att främja civil-militär samverkan
[3] Enheter som rekryteras ur gendarmeri, carabinieri och mots. Tjänstgör i grupper och avdelningar liksom SEP
Vidare kan man läsa ”
· SEP bör vidareutvecklas vad gäller utrustning, utbildning och träning med erfarenheterna från NP 01.
· Arbetet med att förbereda ett deltagande i internationella insatser bör påbörjas snarast med målet att SEP ska kunna delta i en internationell fredsfrämjande insats senast 2004. Konceptet kräver, förutom särskilt beslut av regeringen, ett godkännande från FN. Det bör vara möjligt, analogt med de Formed Units eller Special Police Units som redan används av FN tillsammans med CIVPOL.
——————————————————————————–
I regeringens proposition ”Fortsatt förnyelse av totalförsvaret”[1] som överlämnades till riksdagen den 26 september 2001 läggs stor vikt vid civil krishantering, både inom Sverige och internationellt. Bland annat nämns behovet av polisiära resurser för internationella insatser på flera ställen.
· Ett av de fyra områden som prioriteras inom EU:s civila krishantering är polisresurser som ska kunna användas vid såväl FN-, OSSE- som EU-ledda insatser.
· EU och medlemsstaterna ska utveckla sin kapacitet på polisområdet. Målet är att kunna sätta in upp till 5 000 poliser i internationella insatser senast år 2003, av vilka 1 000 ska kunna finnas på plats inom 30 dagar. Redan nu är man mycket nära att kunna uppfylla det.
· OSSE har, för att stärka sina möjligheter att så fort som möjligt kunna vara på plats med civil personal i ett krisområde, beslutat att skapa civila Rapid Assistance and Co-operation Teams (REACT). Med hjälp av detta koncept med ska OSSE snabbt och effektivt kunna rekrytera, utbilda och sända ut civil personal, inklusive poliser, för tjänstgöring i sitt verksamhetsområde. Uppgifterna kan vara såväl konfliktförebyggande, krishantering som återuppbyggnad efter konflikt.
Med utgångspunkt i det regeringen skriver förefaller behovet av poliser till internationella insatser att öka. I SEP har Sverige en kompetent, viktig och efterfrågad resurs att bidra med i internationella sammanhang. Den möjligheten bör tillvaratas och målet bör vara att sända ut den första kontingenten inom en femårsperiod.
——————————————————————————–
[1] Regeringens proposition 2001/02:10
Allt detta lyckades man ”trolla” bort under kommande år. Sverige har inte lyckats bidra med något av allt detta…Det man lyckades med var att leta efter ursäkter att inte utnyttja resursen. Vad som händer idag är att SBP inte nämndes i det förslaget regering presenterade för tre veckor sedan, med satsningen på mer civil hjälp… Vad avser beslutsfattarna göra?
Mickevakt
soli01!
Hur många invandrade gifter sig faktiskt med en svensk? Inte så få. Någon som vet?
mickevakt007!
Varför ska försvarsmaktens personal lösa civila problem?
Vilken självklar fråga och varför har jag aldrig själv tänkt den kloka tanken, tack för att Du formulerar den.
Jag har istället fått någon slags aggressiv ”fixering” vid begreppet ”fredsframtvingande åtgärder”. Som om fred skulle kunna tvingas fram….
Låter som om Du är en ung människa med kreativt tänkande!
Jag blev oerhört berörd av en gudstjänst från KFOR-enheten i Kosovo nyligen där jag hörde soldater berätta att dom delade ut bl.a. gosedjur till barn.
Jag
förlåt slarvig redigering av mitt inlägg. Blev ivrig. Tycker att andra än soldater kan dela ut gosedjur även om det av och till kan kännas gott i ett ”krigarhjärta” att få göra det.
fairymary hej och god kväll!
Se det som en verktygslåda… Det finns verktyg för alla typer av uppdrag. Ibland så kanske det behövs tunga verktyg för att lösa komplicerade saker. Fredsframtvingade åtgärder är det tyngsta verktyget i lådan. Men man ska se till så de finare verktygen kommer till användning. Bygga upp ett nytt samhälle med allt det innebär är kanske det svåraste uppgiften man kan ställas för. Här tror jag att rättspaketet gör större nytta en den styrkan som tvingade fram freden. Det är inte svårt att starta en konflikt, det svåra är att skapa fred och förtroende efter konflikten…
Det är problemet den USA kämpar med i Irak idag och kommer att kämpa med i morgon. Man trodde att naivt som kanske bara Pentagon och Vita Huset är bra på, att så fort dom kommer så kommer demokratin löser man problemen. Tyvärr hängde det iranska folket inte med i svängarna, det blev för mycket för dom. USA hade inte rättspaket i sin verktygslåda. Man räknade med att det skulle lösa sig självt så fort man krossat iranska armen. Det fanns inga poliser som bevakade sjukhus, domstolar eller höll reda på plundringen som följde med USA styrkorna i schack. Resultatet ser vi idag.
EU ser det på ett annat sätt. Man har börjat inse vikten med en välfylld verktygslåda. Jag vill att Särskilda Beredskapspolisen skall finnas med i den verktygslådan i facket märkt rättsväsendet!
Hej då!
mickevakt007
Jag är med Dig i Dina tankegångar….Särskilda Beredskapspolisen verkar innehåll en del ”nytänkande” och det gillar jag.
Sverige kan, om regeringen vill, se till så Särskilda Beredskapspolisen kommer till i verktygslådan. Nuvarande regering kan åstadkomma detta, detta som förra regeringen inte fäste så stor vikt vid.
http://www.beredskapspolisen.org
Mickevakt