Till de frågor som jag tycker får alldeles för lite uppmärksamhet i den internationella debatten hör den kraftiga ökning av livsmedelspriser som vi har sett bara under de senaste månaderna.
Det handlar – enligt min mening – om en dramatisk utveckling med potentiellt dramatiska konsekvenser.
Den middag här i kväll i Davos som jag var med på – med FN:s World Food Program och dess chef Josette Sheeran som värd – kom dock nästan helt och hållet att handla om detta. Hög tid, enligt min enkla mening.
WFP i sig är en imponerande organisation. Ca 20 miljoner skolbarn i fattiga länder får varje dag ett mål mat genom WFP, och Josette säger att till en kostnad av 3 – 4 miljarder dollar skulle det vara möjligt att se till att inga barn drabbades av undernäring med alla de konsekvenser detta har.
I dag dör det ett barn var femte sekund på grund av undernäring.
Men mycket av diskussionen kom att handla om de omedelbara effekterna av de snabbt stigande livsmedelspriserna.
Och middagsdeltagare fick förutom Josette lyssna bl a på FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon, Världsbankens chef Robert Zoellick och mig med olika infallsvinklar tala om detta alltför lite uppmärksammade ämne.
Zoellick såg riskerna för hur ansträngningarna att reducera fattigdomen kommer att gå långsammare.
Jag fokuserade på den politiska instabilitet som det finns betydande risker för att utveckling kommer att leda till. Sköra demokratier drabbas plötsligt av en utveckling där många redan fattigt plötsligt får det betydligt svåra att klara sig.
Vi kommer att se allt fler rapporter om matkravaller – FN:s biträdande generalsekreterare för humanitära frågor John Holmes beskrev t ex en alarmerande situation just nu i Afghanistan.
Och Ban Ki-moon berättade om hur han som barn i Korea omedelbart efter dess krig hade kunnat växa upp också genom den mat han då fick från WFP.
Sent i säng. Och i morgon har jag direktintervju med någon av de internationella TV-kanalerna redan vid 7-tiden…
Här i Sverige – centrum för den tänkande världen – har vi beslutat att krisen för den tredje världen får stå tillbaka för KLIMATkrisen.
Att lägga pengar på effektivisering av jordbruk, vattenförsörjning och hälsovård, för att inte tala om frihandel, har ju ingen betydelse ställt mot en minskning av CO2 utsläpp i industriländerna – hur betydelselöst det än kan vara!
Att reducera fattigdom och minska dödstalen i tredje världen får ju inte ställas mot att skaffa sig ett gott miljösamvete – vi måste göra båda, även om det är ekonomiskt omöjligt.
Hade vi bara lämnat över makten till en världsdiktator – gärna självutnämnde ur Miljöpartiets led – kunde vi alla sova gott om natten, eller kanske ännu längre?
Tror vi inte blint på Gorepropagandan är vi ju inte tillräkneliga och bör EGENTLIGEN inte få uttala oss?
MBST (Man blir så trött)
BWH
Bo W. Höglund
Ber att få instämma i allt vad du skriver.
När man hör Maria Wetterstrand uttala sig i den s.k. klimatfrågan blir man mållös och tappar andan. Tala om politiker som totalt förlorar omdömet (medvetet el. omedvetet).
Apropå klimat.
Kom precis på att jag häromdagen på radio hörde en lokalpolitiker från Falkenberg, jag tror hon var centerpartist (äkta gammaldags bondcenter), tala om ett vindkraftsprojekt ute i Kattegatt (Skottarevet). Kommunen har tydligen redan satsat flera miljoner och nu skall man skjuta till ytterligare 12.
Tydligen biter ingenting på dessa lokalpolitiker som försöker resa äreminnen över sig själva och slösar bort skattepengar på ett oerhört riskfyllt projekt (leverantörerna har stora tekniska problem med redan befintliga verk). Tydligen sväljer dessa lokalpolitiker samma typ av propagande som Maria Wetterstrand är besatt av, utan att blinka.
Naturligtvis skall vi ta vad som skrivs i ryska media med viss
skepsis – ”Husbondens Röst”.
Tänk tanken att det ligger något i vad ryssen skriver?
Har han meningsfränder även i Väst och hos oss som inte får komma till tals
i våra ”fria” media?
Måhända är problemet med minskad tillgång på livsmedel på grund av
att stora arealer avsätts för odling av ”energigrödor” ett större problem
för mänskligheten, framförallt de som lever idag, än en EVENTUELL
klimatförändring som ger Stockholm det klimat dagens Hamburg har
och Roms klimat blir som i dagens Tunis.
http://www.en.rian.ru/science/20080122/97519953.html
Världens väder idag:
Rysk TV visar dagligen problem med svåra snöstormar långt
söderut i Ryssland och fd sovjetrepubliker som Tadjikistan.
I Yakutsk området i Sibirien ligger temperaturen på -50 10 grader
lägre än normala -40. Från Iran, Afghanistan, Irak, Saudi
rapporteras mycket kallare väder än normalt. Snö föll i
Bagdad för första gången på 100 år häromdagen. I Doha i
Persiska Viken har temperaturen vissa dagar sjunkit till 15 grader.
Även i Kina är det kallare än normalt med snö längre söderut än
vanligt.
I nordvästra Ryssland syd Kola är vintern mildare än normalt –
som hos oss – men är det hela sanningen?
Är det bara ryssarna som får ta emot propaganda och ”vinklade”
nyheter i sina media?
”Och middagsdeltagare fick förutom Josette lyssna bl a på FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon, Världsbankens chef Robert Zoellick och mig med olika infallsvinklar tala om detta alltför lite uppmärksammade ämne.”
Ki-Moon, Zoellick och Bildt. Ännu ett bevis på CB:s status, och status som representant för ett land med 9 miljoner invånare får man inte hur som helst – det är ren och skär kunskap och erfarenhet bakom. Härligt Calle! Jag blir stolt idag igen.
Och sen kom då frågan upp härinne: Vad ska vi satsa på – miljö eller svält? Svaret är enkelt: Vi har inte råd att göra något annat än att satsa allt vi har på båda.
Miljön: För oss i Sverige tror jag på små beprövade lokala alternativ framför de gigantiska lösningarna. 90% av husen i Växjö värms nu upp av fjärrvärme som kommer från det lokala biobränslekraftverket, som också tack vare dess storlek kan producera överskottsel.
http://www.sustenergy.org/tpl/page.cfm?pagID=15&id=459&submod=details
Jämför skillnaderna i utsläpp mellan 1993 (som inte känns så jättelängesen) mot 2005.
Låt oss åtminstone här i Sverige fokusera på de här små lösningarna för att uppnå EU:s klimatmål, och lägga resten av pengarna på utökad energiforskning.
Världssvälten: Även här tror jag på många små bäckar istället för gigantiska floder. Percy Barnevik ( http://www.affarsvarlden.se/art/127504 ) är helt inne på rätt spår, och jag skulle önska att våra svenska stora biståndsprojekt kör i samma anda hellre än satsar på gigantiskt dyra och stora projekt som ofta är felplanerade och visar sig icke-lönsamma i längden.
Givetvis måste vi fortfarande flyga in akuthjälp till drabbade områden, och ja vi får ta flyget dit. Där avslöjar jag min egentliga prioritering mellan svält och miljö, antar jag…
Carl Bildt’s överskrift igår: FullMATAT i Davos. Idag: MATpriskrisen i focus.
Höglund, lindalovelace och spanaren pratar nu istället om kliMATkrisen.
Carl Bildt skrivar fôrövrigt ofta om sina luncher och middagar.
Som spaniol är det mitt intryck, att svenskar är mycket focuserat på mat.
sanchopanzaa!
Matkrisen har ett nära samband med den sk klimatkrisen
eftersom matbristen har ett samband med odlingen av
grödor för framställning etanol som drivmedel.
Tror du själv att inom hundra år Sahara tagit över Spanien
och dina efterkommande är bosatta på Grönland?
En icke-PK tanke….
Kan den nuvarande propagandan om klimatet i Väst ha ett
samband med en långsiktig strategi att beröva Ryssland,
Iran, Venezuela, Sudan mfl länder som i Väst uppfattas
som problem i ”Pax Americana” dessa länders främsta
inkomstkällor olja/gas?
Spanaren,
Jag ser inget politisk eller strategisk länk mellan ”propagandan om klimatet i Väst” och ”beröva … dessa länders främsta inkomstkällor olja/gas”.
Vi behöver ‘energy security’ oberoende av ‘global warming’.
P.S. Jag glömte att sätta en -;) på min 7:58 kommentar om MATerialism.
Carl Bildt,
Jag hoppas att du kan se en jämförelse med WFP arbete gentemot bistånd Sverige ger för u-länder. Jo….WFP hjälp är inte selektivt. Det är en stor skillnad som Ni inte lägger något värde på!
sanchopanzza,
Humor uppfattas väldigt olika i olika kulturer :-))
Ja, man måste vara fösiktig.
Albert Engström sa: ”Disciplin är den känsla av obehag som griper en underordnad när en överordnad är närvarande.”
[…] Matpriskrisen äntligen i fokus! « Alla Dessa Dagar […]
Bestofmankind,
Här är ett annat citat av Albert Engström beträffande humor:
”Dock anser jag att man kan använda humor som vapen mot all illogik. Ty verklig humor kan aldrig såra, emedan den utstrålar från en karaktär, som älskar allt på jorden och ser liv även i förruttnelsen och döden.”
http://www.albertengstrom.se/citat.htm
Politikerna kunne kanske använda humor lite mera – met risken ibland att bli misuppfattade.
sanchopanzaa,
Tack för länken.
Det är givande att lära sig något nytt varje dag!
Den här Albert Engström (har inte tidigare läst något om honom) var väldigt optimist och verkade se den goda och positiva sidor av livet. Det är beundrarsvärd.
Politiker borde lyssna på honom :-))
Carl Bildt
Matpriskrisen har kommit för att politiker inte lyssnar till vad folk säger.
Redan före -95 skickade jag ett brev till både kommunledning och regering där jag gjorde ganska tydligt det kommande behovet av metanol/etanol. Samtidigt talade jag om att, enbart Norrland, finns tusentals hektar åker i träda och tusentals arbetslösa.
Priset på mat kommer inte att höjas om vi odlar i tillräcklig omfattning.
Kan du vara vänlig at tala om det för Littorin, får vi se om ni kan göra någonting rätt och riktigt, för en gångs skull.
Maria Wetterstrand är en klipsk kvinna och var kanske den som gjorde att Sverige ligger i framkant när det gäller samhälleliga styrmedel för att minimera vår klimatpåverkan. Människor från andra nationer är intresserade av hur vi gått till väga och Alliansens förträdare uppträder som de tjuvaktiga skator de är och tar åt sig äran.
när det gäller MATpriser så har en hel del inhemsk produktion av MAT i t.ex. Afrika
hämmats av västländers ekonomiska politik
f.ö. är kanske inte matPRISER den enda frågan att diskutera utan också den stora nativiteten i länder där människor har svårt att försörja sig
”Etanolboomen i väst gör 4% fler afrikanska barn undernärda till 2020 enligt IFPRI”
läste jag i en artikel i dagens Aftonblad.
Enligt Daniel johansson doktor i fysisk resursteori: ”OM energigrödor expanderar kommer det att påverka matpriserna. det leder troligen till högre undernäring”
Ja, vi seniorer har lärt oss att inte kasta mat.
Nu plötsligt skall vi BRÄNNA mat!!
Om vi skall kunna hejda ökade matpriser i världen måste vi hejda användandet av etanol.
Det såldes 35 000 etanolbilar i Sverige förra året. Köparna handlade säkert i god tro.
Men hur många av dom hade köpt en etanolbil om dom känt till alla fakta och konsekvenser?
Den första åtgärden måste vara att ta bort miljöklassningen på etanolbilar.
torsten
det finns många ekonomiska åtgärder från väst – världsbankens inte minst- som har försvårat matproduktionen för sköra nationer
den ökade etanolproduktionen eller metanolproduktionen kommer troligtvis i framtiden att kunna ske av restprodukter
du vet väl att vår sophantering och energiåtervinnig har varit helt outstanding sedan 60-talet?
sockerrör har en enorm potential och faran med detta är att regnskog kommer att skövlas i tropiska områden för att enligt den heliga marknaden ge utrymme åt ökad produktion av en ekonomiskt intressant gröda
vi behöver inte bara bilar med alternativa bränslen.
vi behöver lättare bilar och inte minst en mindre bullrande trafik
du som är en siffergubbe – läs Konjunkturinstitutets rapport Miljö ekonomi
specialstudier nr 13 dec 2007 Samhällsekonomiska värderingar av luft och bullerrelaterade hälsoproblem
Skriften är kostnadsfri – för den som beställer :-)
hillary,
Mitt inlägg riktade sig enbart mot metanolbilar och den kraftiga ökningen av metanol.
Det finns flera faror i det.
Som Du mycket riktigt påpekar, ”skövligen av bl a. Brasiliens regnskogar”.
Men också att det driver upp matpriserna.
Från sophantering och avfallsprodukter får vi biogas. Det är en annan femma.
Hur utnyttjar vi biogasproduktion i alla våra reningsverk? Jag vet att det produceras en hel del biogas i reningsverk. Men i vilken omfattning?
torsten
i den sophantering jag känner till används energin till fjärrvärme
reningsverken kan säkert effektiviseras
jag anser att vi med styrmedel måste få bilindustrin att innovera
bilar/bussar som är lätta, tystgående och som kan gå på olika bränslen och att vi arbetar på att få ett annat bilanvändningsmönster och en bättre kollektivtrafik
önskar nostalgiskt tillbaka den spontana samåkning som vi hade på 50-talet då den bilägande grannen ”plockade upp” bekanta på vägen och på busshållplatser
hillary,
Visst har Du rätt när det gäller sopor. Det andvänds mer och mer till förbränning för fjärrvärme. Och det är väl bra.
Bilindustrin får allt större krav på sig i den riktningen som Du efterlyser. Detta kommer säkerligen att intensifieras de närmsta åren.
Det är bara synd att inte dieselbilen slagit igenom mera. Renare utsläpp och 30-40% lägre förbrukning.
Ta bort miljöklassningen på etanolbilar och inför den i stället på dieselbilar.
torsten
dieselbilar gynnar miljön men inte klimatet
vad tycker du om flygbränslets miljö- och klimatpåverkan inte minst på höga höjder?
vad anser du om att spara energi och inte slösa?
Torsten.
Det finns åkerarealer så det räcker både till mat och metanol, men det gäller ju att så först och skörda sen, vilket ni Allians-muppar inte kan räkna ut.
Trist att det inte finns mat. Men skall den regna som manna från himlen ? Nej, den skall komma med paket från västvärlden och delas ut av personal från SIDA, FN mfl.
Återigen saknar jag Carls analys av orsaker. Att observera ett symptom är enkelt. Men varför skriver du aldrig något om orsaken till matbrist, utfiskning, klimatförändring ?
Låt mig hjälpa dig på traven; ÖVERBEFOLKNING, NATIVITET, FÖR MÅNGA MÄNNISKOR PÅ DENNA JORD !
Se även https://carlbildt.wordpress.com/2008/01/24/fullmatat-i-davos/#comment-29067
Hillary,
Spara på resurserna.
Det tycker jag framgår tydligt i mitt förra inlägg.
Snälla Kachina, visst skall vi utnyttja all den åkerarial som går. Tyvärr har det lagts ner för mycket åkermark i Sverige (under sossarnas era). ;-)
Men Du borde väl inse att vi inte skall ELDA UPP maten.
Skall vi uppmuntra utvecklingsländer att framställa etanol i stället för mat när deras barn svälter?
torsten
du kan knappast anklaga sossarna för att det p.g.a. världsmarknadspriser och EU´s regleringar varit olönsamt att odla den svenska jorden
Hillary,
Jag anklagar inte, till skillnad från vissa här ( jag vill inte nämna vem).
Konstaterar bara lite fakta.
Men håll med om att jordbrukspolitiken kunde vara mycket proffsigare under flera decennier.
torsten
du försöker vara fin i kanten när du anklagar eller insinuerar
vad har det för beydelse att det var under sossarnas era annat än att skicka lömska och försåtliga pilar mot det partiet?
sossarna kunde ej påverka jordbrukspriser och hade de gjort det hade du anklagat dem för planekonomi
Som Bo säger. Man måste producera sig ur kriser. Över allt annat kan man inte konsumera sig ur dem.
Torsten
Jag har inte haft tid att titta in här så ofta de senaste dagarna. Det är så att jag har hittat en ny kärlek. Hon heter HTC TyTN II. Frugan är mäkta irriterad över att jag ger henne för mycket uppmärksamhet, men det är så att hon har allt, precis ALLT, är mycket intelligent men komplicerad. Det krävs nästan en doktorsgrad att kontrollera henne så att hon, för husfridens skull, börjar bete sig som en borgarhustru och lyder husbonden.
Linda L påstod att sossarna är trångsynta, men trångsyn och Jante-tänk är Alliansens privata egendom, vilket jag visade i exemplet med f-kassan och aktivitetsstödet. De har alltså svårigheter att göra logiskt sammanhängande tankekedjor. De ser en månad som en bunker med fyra meter betong mellan. De kan alltså inte hantera en period som går över ett månadsskifte. Inte undra på att de hittar fuskare, då underlaget för sjukskrivningen är skrivet i en annan månad.
I övrigt sade jag att arealen räcker både till mat och metanol och håller med Henrik om att man producerar sig ur ekonomiska kriser (vilket både Hitler och Roosevelt bevisat)
Som produktion räknas inte att, på elektronisk väg. flytta pengar från ett skrivbord till ett annat. Däremot ingår en sänkt styrränta och ett försiktigt höjd räntegap. (Beroende på vilken tid man avsätter för att ta sig ur krisen)
Peak oil kommer också att bli peak population.
Oljeeran inleddes med en världsbefolkning av 1,5 Miljarder. Nu är vi 6 Miljarder. Vi kan inte ersätta oljan med något som inte påverkar vår förmåga att livnära en population som ökar i den takt vi sett hittills.
Det borde vara en plikt för en politiker att läsa in sig på detta och sen agera preventivt i alla situationer.
Vårt hopp är den nya generationen-vilken rätt har vi att utsätta dem för en trång värld.