Ett rätt gråkallt New York mötte mig här i kväll. Inte vad det borde vara vid den här årstiden. Batumi var bättre.
Sen middag på Palm Too på 2nd Avenue med de närmaste medarbetarna för att gå igenom agendan inför morgondagens alla möten på FN.
Mycket känns bekant. Under några år var det ju FN som var min huvudsakliga sysselsättning. Hotellen, restaurangerna, korridorerna och problem känns alla rätta bekanta.
Men nu är jag här i en ny roll och i en delvis ny värld.
Vi får se i morgon hur världen ter sig från 38:e och 37:e våningen vid East River.
Sveriges uppgift är att driva på i viktiga frågor. Och att erbjuda det kunnande och den kompetents vi i olika frågor kan ha.
”Sveriges uppgift är att driva på i viktiga frågor.”
DARFUR!!!
Darfur är viktigt, Mellanöstern (Israel/Palestina) likaså akut. Irans kärnvapenprogram potentiellt mycket farligt. Läget på Balkan är en fråga där säkert Bildt har mycket att ge. Jag tror det finns många områden, som han skriver, där Sverige har stor kunskap och där han personligen med sina stora kontaktnät i både öst och väst kan tillföra kunskap. Vi är bara 9 miljoner. Om vi vill att vår röst hörs ute i världen gäller det att vara både kunnig och samtidigt aktiv. Annars blir vi nog snabbt omsprungna.
Utvecklingen i världen förefaller överlag gå rasande snabbt (globaliseringen!) Det är som att springa uppåt i en rulltrappa som ständigt går neråt, om liknelsen får användas. Den som står stilla rör sig obönhörligt neråt. Den som rör sig långsamt står de facto och stanpar på samma ställe. Enbart den som är på G hela tiden uppåt rör sig faktiskt långsamt uppåt på stegen, trots den nedåtgående rörelsen på trappan.
Detta gäller globaliseringen i stort. Jag tror Sverige hävdar sig bra i dessa globala, ekonomiska sammanhang. Vi har klarat den stora ekonomiska omställningen (hittills). Andra länder har inte gjort det lika bra som vi. Vad som behövs i Sverige är mer flexibilitet i arbetslivet, en uppluckring av de rigida arbetsrättsliga lagarna (parat med skyddsnät förstås – den danska flexicuritymodellen verkar vara intressant!)
Men jag har också en känsla av att detta (att vi relativt sett klarar oss hyfsat) är vad som händer just nu med den svenska utrikespolitiken, sedan Bildt tog över styret. Sverige blir litet viktigare ute i världen – kanske inte mycket men varje grad på skalan borde vara bra.
Utrikespolitiskt klarar vi oss inte bara hyfsat. Bildt är tydligen efterfrågad lite överallt. Det är tydligt att han har och utövar inflytande. Vilken typ av inflytande och vad han påverkar, får vi veta i efterhand. Men, påverkar gör han.
Den danska modellen är värd att studera och kanske ta efter. Att öka den svarta ekonomin genom att ta bort revisorskravet. Att öka momsperioderna och sänka a-kassan är enbart ”vi veta icke vad vi göra”- politik. Huvudsaken är att vi gör något.
Ang momsperioderna så är det en fördel att slippa detta varje mån och i stället göra redovisningen kvartalsvis. Inget fel i detta! Likaså revisorkravet och även a-kassan, som finns kvar.
Tsolin:
Det är en intressant tanke du kommer med, men jag tror inte att den svenska ekonomin, sjunkande arbetslöshet med mera har särskillt stor betydelse i sammanhanget. Jag tror också att sverige hävdar sig bra i den globala ekonomin och har stor förmåga att marknadsföra sig utomlands, men tror det har marginell betydelse i dessa FN-sammanhang när de diskuterar olika konfilkter runt om i världen. Det är sant att de åtta nationer som är permanenta och har vetorätt i säkerhetsrådet utgör de största eller snabbast växande ekonomierna i världen, men Sverige kommer aldrig komma i närheten av dessa på grund av att vi är ett allt för glest befolkat land. Därutöver tror jag det handlar om vilka representater länderna skickar och vilken erfarenhet samt förmåga att föra fram ett budskap de har.
Tror mer det handlar just om Bildts kvaliteter när det gäller att hantera denna typ av konflikter samt förmåga att föra fram detta budskap. Det kan göra att Sverige får en betydande roll i diskussionerna.
Man kan jämföra med de egenskaper som diplomat som Jan Eliasson har… det var inte på grund av att han är svensk som han fick den ledande position inom FN han fick innan han blev utrikesminister. Det var på grund av personliga egenskaper.
Hej Carl,
Du har väl inte råkat ut för solens uppvärmning av jordens klimat? Här i Sverige är det också kallare än normalt. Vi får väl finna oss i solens nycker. Ännu finns dock inga teorier om hur vi kan styra solens aktiviteter.
Att Du bara orkar vara så aktiv på denna Blog. Det har kommit in något mer än din resrutt och det tackar vi för. Det hade varit intressant att även kunna kommunicera direkt med vår intilligente stadsminister, Fredrik Reinfeldt, men han har förståeligt nog sina prioriteter.
Att F.R. inte tagit upp fallet med den morddömda 53-åriga svenskan (som ännu inte bett offrets anhöriga om en fullständig ursäkt) är ett formidabelt genidrag. Att Mona S. inte fattar strategin är uppenbart. Hon vill att stadsministern skall, på Palme vis, gnöla om allt som USA gör, utan tänka på konsekvenserna. Jag tänker i första hand på hur O.P. gnällde på och motsatte sig Ronald Reagans policy att få bort Berlinmuren. När nu Arnold Alois Schwarzenegger blir inbjudan till Sverige så kommer givetvis Annika Östberg att skickas hem på konsulatets bekostnad först. Om nu inte korkade (S)alina sabboterar det hela med sitt kvidande så har stadsministern fått hit gumman, som har suttit i fängelse i San Francisco, USA sedan 1981, utan att ens nämna hennes namn. Vad vi nu skall ha henne till Sverige för.
Nåja. efter 26 år borde hon vara beredd att be om ursäkt och därmed kvalificera sig för ackommodation i svenskt fängelse.
Statsministern visar sådan strålande diplomati, som vi i Sverige inte är vana vid. Hälsa Reinfeldt att många av oss anser att hans USA-besök var en mycket stor succè. – Bra gjort!
soli01
a-kassa modell Danmark är bättre. (Om du vet vad den innebär) Inte är det så dj-a jobbigt att göra momsen. Två musklick och enter. Gnällspikar. Den svarta ekonomin är den stora vinnaren när revisorkravet släpps.
john81
För en enda gång är vi överens.
rulle
Vad skall hon be om ursäkt för? Att hennes pojkvän dödade en polis?
Möjligt jag har ingen aning ang Danmarks a-kassa. Vem kallar du ”gnällspikar”-Kachina. Har väl aldrig gnällt utan bara konstaterat att det inte var helt fel med längre redovisningsperioder. Är vi överens nu. Har han vaknat på”fel sida”-tro?
soli01!
Tänkte på vad du sa om 80% om miljöpartiet får bestämma.
Då är det cykel som gäller, om Maria Wetterstrand får som hon vill i miljöfrågan, vilket naturligtvis aldrig kommer att inträffa.
Miljöpartiet kostar Sverige alldeles för mycket. Dom tar risken att åka ur i nästa val, om dom fortsätter i samma spår och ingen kommer väl att sakna dom.
Sist jag kollade var Danmarks a-kassa 90% av lönen i fem år. Det var den här tiden förra året.
Kvartalsredovisning av moms är en löjlig åtgärd som åtgärdar ingenting. Momsredovisning handlar numera om två musklick och enter, oavsett vad maverick och maggi säger. De har ännu inte kunnat beskriva vad det är som är så besvärligt med moms varje månad.
Gnällspikar är många, de flesta amerika-beundrare, som inte vet att en privatdeklaration i USA består av 16 sidor, inte en enda siffra förtryckt,……..och så klagar de på att vår deklaration är besvärlig.
Vad är detta. När jag länkar till danska myndigheters hemsida för att visa att a-kassa i Danmark är 90% i fem år. kommer inlägget upp i min dator med texten”Your comment is awaiting moderation.” Syns inlägget 11:20 med länkar till Danska myndigheter i era datorer?
Kachina!
Nej, Carl bildt har anställt en moderator.
Kachina,
Källkritik och företagsekonomi tillhör inte dina starka sidor. Möjlig nivå är kanske någon ABF- kurs.
Att därför diskutera detaljfrågor, t. ex. momsredovisning, med dig är därför helt meningslöst, hela din attityd visar att du inte förstår själva grundproblemet utan talar ständigt och jämt om ”två musklick och enter”.
Läs och begrunda bif. länk – v.g. notera att källan är Skatteverket och inte Schillerinstitutet ;-)
För ordningens skull ber jag dig också notera att det är jag och sign. mararh som diskuterat ”moms” med dig tidigare, ej sign. maggi (grundkurs i källkritik: hantera alltid dina källor med största varsamhet). He, he……….
http://www.skatteverket.se/download/18.4bf45f331098492fe0e8000473/rapport200603.pdf
Tja, det ser illa ut det här. Tydligen finns det en sökmotor som blockerar vissa länkar och tydligen vill inte moderaterna att fakta om Danmarks a-kassa skall komma ut. Den är 90% i fem år. Jag ville uppfylla Stefan krav på akademisk saklighet. Att man blockerat Danmarks officiella sida om a-kassan, kan bara betyda en sak, att det avslöjar Allianzens sänkning för vad den är,……..idioti och rent djävulskap.
A-kassan i olika länder.
http://www.metro.se/se/article/2006/11/09/11/1551-23/index.xml
Konspiration, konspiration, konspiration, Kachina!!!
John 81,
sist jag tittade efter vad de permanenta medlemmarna i säkerhetsrådet fem! =)
I övrigt är jag också böjd att hålla med dej, Carl Bildt gör ett bra jobb som vårt ansikte utåt. Den där jämförelsen med fotbollslandslaget som nån gjorde häromdagen tyckte jag var ritkigt bra!
Dessutom tykte jag att Tsolins metafor med rulltrappan var kanon, skulle vilja lägga till en sak – springer man på tok för fort riskerar man att snubbla, och då kan det ta en halv evighet att ta sig upp och ikapp igen. Så låt oss för guds skull se var vi sätter fötterna! =)
”Krånglig moms – en företagsbroms?”
Notera frågetecknet.
”I denna rapport presenteras resultaten från
en undersökning om företagens fullgörandekostnader för moms som genomfördes
under hösten 2005. Det är företagens egna uppgifter som ligger till grund för
beräkningarna.”
Notera att det är företagens egna uppgifter som ligger till grund för beräkningarna. Eftersom själva redovisningen handlar om två musklick och Enter, så är det alltså företagens känsla i magen som är underlag för beräkningen. Dessutom verkar det som om de lägger kostnader för bokföringen, på momsen. Och,….för den delen, de har glömt att på alla fakturor läggs en fakturaavgift. Det är alltid kunden som betalar.
Sedan ber jag dig läsa kapitel 8, om momsens påverkan på likviditeten. Stora företag har en kredittid på 41 dagar, mindre företag på 57 dagar, en tid då ni lånar pengar gratis av staten. Faktura till privatpersoner är oftast på 10 dagar, mellan företag på 30 dagar.
Svenska folket är inte världens sjukaste som Allianzen försökte slå i oss, men svenska företagare är banne mig världens gnälligaste. Betänk då att jag arbetat som företagare i Japan, Indien, Danmark, Tyskland, Jordanien, Norge,………och jag kan försäkra dig. De skulle se vårt system som himmelriket,……..och i USA innehåller fortfarande en privatdeklaration 16 sidor.
Hur f-n kan ni komma på nå’t så in i h-e dumt att månadsredovisning av moms skulle påverka nyföretagandet. Det är lika dumt som att sänka a-kassan, så dumt att ni måste cencurera Danmarks a-kassa. Vilka villkor gäller för moms i andra länder? Är även de censurerade?
maverick
My comment 11:20 am, is still waiting for moderation.
Där finns länkar till Danka myndigheters beskrivning av dansk a-kassa. 90%- ersättning
Igår, när jag skickade andra länkar och litteraturlistor föll inläggen bara bort.
Konspiration? Självklart, om det inte kommer en djävligt bra förklaring.
Kachina,
Du läser rapporten som Fan läser Bibeln!
Men i alla fall ……………… v.g. observera! Stycke 10 innehåller SLUTSATSER.
F.ö. är min enda kommentar till din kommentar ett enda stort leende ;-)))
existerar du i verkligheten?
Jag är Direktör Ture Masing, Dir T, the dirt
Kachina utgör 1/3 av lockelsen med Alla Dessa Dagar. Hon har fått världen bak och fram, på tvären och upp och ned. Går något att missförstå eller misstänka att det döljer en konspiration så gör hon det.
Jag UTTRYCKER mig gärna lika onyanserat när det gäller Utsugarna, skattmasarna, socialister, politiker och andra som vill lägga sig i mitt liv, men jag TROR inte på det. Kachina verkar faktiskt tro att världen är emot henne och hon argumenterar med lika entusiastiska som meningslösa cirkelresonemang gång på gång. Härligt!
maverick
Slutsatserna innehåller inget förslag om 3-mån moms. De talar om att sänka fullgörandekostnaderna, men innan de kan göra det måste de först finna en objektiv metod att mäta fullgörandekostnaderna. Det jag menar är lätt som en plätt och görs samtidigt med bokföringen, avslutas med två musklick och Enter, det som betalas av kunden genom fakturaavgiften, upplevs tydligen av andra som väldigt hårt arbete. Vår syn på arbete skiljer sig alltså.
maggi,……din fattningsförmåga är som den alltid varit, lika med noll. Jag trodde att jag skulle slippa skriva ut det som annars faller sig naturligt för en normalbegävad svensk att själv räkna ut. Jag var där som svensk företagare på entreprenad. Liksom på alla andra entreprenader har man mat&fika-pauser, man har någon timmas fritid mellan arbete och sömn.
Då är det liksom naturligt att man pratar med varandra, människor brukar göra det (moderater gör tydligen inte det) och jämföra våra olika villkor. Man frågar; ”Hur är det här?”, ”Hur är det i ditt land?”, ”Hur gör ni där?”
Men det är klart, har man växt upp i ett slott med vallgravar och guldsked i mun, har man inte heller lärt sig kommunicera, inte heller lärt sig förstå det outsagda, som för de flesta inte behöver sägas.
maggihaglund,
Ja, så är det med allt Kachina skriver, granskar man hans påståenden en aning, faller all trovärdighet platt till marken. Det har ju de flesta av oss konstaterat efter att ha följt CB:s blogg några månader.
Kachina har varit eller är, upplevt, kan, mm mm ALLT. Och det är ingen egentlig idé att argumentera, för allt bara rinner av honom/henne.
Men ibland kan man bara inte låta bli för grabben/tjejen är ett unikum. ”Förvisso en gladlynt entertainer” (som kanske CB skulle uttryckt sig).
PS K kan antagligen på något sätt ”överbevisa” oss om att han varit i rymden före Gagarin. DS
det ska bli intressant att höra carlbildts åsikt om kosovo nu efter att han mött Ban Ki moon han stödjer ju ahtisaaris förslag helhjärtat och carl gör inte det
Kollade hemsidan till restaurangen Palm Too i New York, blev ruskigt hungrig. Bara för detta går jag och handlar en riktigt god bit biff, några tomater, sallad och gurka och ett gott smaksatt vatten, päron o ingefära är en frisk nyhet. Efterätt blir en färdigmix Cashewnötter och tropiska frukter , finns ju med choklad och nötblandning oxå.
Mer om a-kassan i Danmark och övriga nordiska länder.
http://www.hallonorden.org/ssp/hn/module/presentation/?XModuleId=14241
maverick
Du är tydligen lika begåvad som maggi. Jag är dock positivt överraskad att du faktiskt visste att Gagarin varit ute i rymden. Det var en ”höjdare”, men så mycket annat känner du inte till.
Har sagt det förr och jag säger det igen: att ni ids hetsa upp er så! Passar inte Kachinas inlägg kan man ignorera dem, man måste inte kasta dynga på varandra. Kan vi inte diskutera politik istället för vem som är dummast och/eller har bäst koll på momsredovisning och danska a-kassa?!? Ta er i kragen och uppför er som folk! =)
tänk att jag fortfarande funderar över det här Carl Bildt
http://sofiawinterborn.wordpress.com/2007/04/25/sofiahave-you-ever-asked-yourself-these-question-why/
LondonFia,
Har sagt det förr:
Denna bloggs Arthur Scargill ;-)
Eh… måste erkänna att jag bara har bara en vag aning om vem Scargill var, nån fackpamp av nåt slag tror jag… Upplys mig gärna! ;)
Såg att Bildt kommenterat att Wolfovitz varit i ”god tro” angående befordran av flickvännen. Undrar dock lite om Bildt endast upprepar yttrande av Världsbanken, ett yttrande som jag tycker är ytterst märkligt såvitt det inte blivit feltolkat någonstans på vägen och vad som avsågs var att Wolfovitz handlat med ”goda avsikter” och inte i ”god tro”.
Jag kan svårligen se att Wolfovitz skulle kunna vara i ”god tro” då han enligt egen utsago har befordrat flickvännen med syfte att undvika framtida jävssituationer, han är således medveten om att ett potentiellt problem står för dörren och i hans situation borde man kunna förvänta sig att han tar reda på vad det interna regelverket om hur situationen skall/bör hanteras.
Jag kan heller inte se att Världsbankens styrelse skulle ha någon annan norm än den traditionellt juridiska för uttrycket ”god tro” skall begripas.
Hade han varit i ”god tro” i den mening som traditionellt karakteriserar ”god tro” hade han ju gott och väl kunnat sitta kvar eftersom det felaktiga handlandet (eller underlåtenhet att handla) anses ursäktligt med hänsyn till de objektiva faktiska omständigheterna och de subjektiva om Wolfovitz’ person.
Men vill man vara lite elak (och det vill jag ibland) kanske man kan spekulera i att förväntningar om vad någon bör begripa är ställt lägre för amerikaner. Visst stöd finns för att detta skulle vara fallet, se bara på skadeståndsrätten i USA där tillverkare av olika produkter tvingas till att bifoga långa beskrivningar om hur en produkt inte skall/bör användas vid inköp av desamma.
Alternativt skulle man kunna förstå Världsbankens uttalande om ”god tro” att Wolfovitz förvisso var i ”god tro” men att han får gå då det är önskvärt att Världsbankens chef har något högre kapacitet.
Om momsen och ”två musklick och enter”….tja Kachina, det kanske är de som inte brukar kunna styrka de uppgifter de lämnat i deklarationerna…. Uppgifterna om försäljning och inköp skall dock beräknas, ibland enligt två olika metoder om man uppbär eller ger ut förskottsbetalningar. vidare jhar många företagare verksamhet som kanske är blandad i icke momsskattepliktig verksamhet och skattepliktig, likaså att de säljer varor med olika skattesats, och handlar med olika länder varav vissa inköp/leveranser skall beskattas i Sverige och andra inte. Administrationen kring momsen är dock något mer betungande än ”två musklick och enter” för de flesta företagare, speciellt för mindre företagare som inte har råd att lämna all hantering runt den till redovisnings/bokföringsbyrå.
Sedan kan det bli problem för en del företagare att de skall in med moms på försäljning om de får betalt först långt senare men vänder man på steken får de kanske tillbaka moms på utställd faktura innan den förfaller till betalning, men eftersom syftet med att driva verksamhet är att det skall ge något överskott så bör väl försäljningen vara större till beloppen än inköpen förutom kanske under ett uppstartsskede.
Just precis, han försökte ”tukta” Margaret Thatcher (och det gick inte särskilt bra för honom).
Ta det skämtsamt men du låter väl beskäftig ibland. Kanske beror på att jag ått den åldern?! Antagligen ;-)
Kanske ekonomi, dvs bl.a. skatte- och momsfrågor, är politik i allra högsta grad. I alla fall för oss småföretagare.
/mvh
maverick
(Framför allt småföretagare sedan många år – disputerad akademiker i ”min ungdom”.
Lillies,
håller med om att det är en lite underlig formulering. Även i the Times används formuleringen ‘in good faith’ så nån felöversättning tror jag inte det handlar om. Såvida inte ‘good faith’ har dubbel betydelse som inte jag känner till…
Jag är också lite fascinerad av att dessa högt uppsatta tjänstemän och politiker ibland gör såna oerhört korkade misstag. Det finns ju gott om såna exempel, Freiwalds lägenhetsköp mm, och Sahlins kontokortsavändningar för att nämna några. Jag anser inte alls att politiker ska vara nån sorts perfekta übermenchen, men ibland verkar de falla på så oerhört onödiga och ibland ganska små misstag, som så uppenbart kommer att få enorma proportioner. Är det när de blir för trygga och bekväma vid makten som de blir slarviga och/eller korrumperade, eller vad är det som händer?
Maverick,
fair enough, ni får hemskt gärna diskutera moms och a-kassa, det var inte så jag menade. Jag menar inte att låta beskäftig heller, tycker bara att det spårar ur lite ibland, när det bara blir personangrepp och osakligheter om vallgravar och silverskedar osv. Lite för mycket sandlåda, om du förstår vad jag menar! =)
LondonFia,
Jag förstår precis vad du menar och håller med dig till 100 procent. Men iband måste man få ”roa sig” litet grand, dvs det går inte alltid att hålla fingrarna i styr när Kachina kommer igång. Han är på sitt sätt ett fenomen (erbjuder fri tolkning).
Keep on fighting!
Disputerad i vad?
Bokföringsprogram som kostar 4000 – 5000 kronor har allt det du räknar upp förprogrammerat. På en leverantörsfaktura slår du bara in slutsumman, momsen hamnar direkt i konto 2640, att placera de övriga summorna på rätt konto hör faktiskt till din egen bokföring. När du skriver din faktura är det din egen bokföring. Du skall bokföra de konton som avses. När du kommer till slutet lägger programmet till momsen på 2616, reducerad moms 1 på 2620 om varan du sålt är bokfört på det kontot, reducerad moms 2 på konto 2630. Om du har ytterligare specialmoms kan du skapa konton mellan 2616 – 2630 som automatiskt är kopplat till ett konto med den varan som avses.
Vad f-n är det ni försöker lura i mig. Detta är enklare än det var att räkna ihop Konsum-kvitton på 50-talet.
”osakligheter om vallgravar och silverskedar osv”
Symboler, Fia. Det var en advokat som en gång sade att;.”…man måste använda bägge njurarna”…….om du förstår vad han menade. Ibland räcker det logiska språket inte till.
”Moms? Det är skitlätt, allt man behöver är ett datorprogram för 5000 kr som räknar ut det.”
Är momsen så ruskigt enkel då egentligen? Om man behöver ett datorprogram för att klara av det?
”Differentialekvationer? Skitlätt, jag kan allt om det…jag bara knappar in siffrorna i ett datorprogram så kommer svaret direkt.”
londonfia,
precis. I olika artiklar står det dels att de funnit att Wolfovitz brutit mot bankens regler med förfarandet kring flickvännens jobb. Och dels citeras ett uttalande från styrelsen att de accepterat en försäkran om att han handlat etiskt och i ”god tro”.
Visst kan jag förstå att ett visst inslag av politisk pragmatism är ofrånkomligt men det behöver ju inte vara obegripligt.
Personligen så anser jag att Wolfovitz inte uppvisat någon större förmåga till strategisk tankeförmåga då han inte såg till att hålla sig så långt borta som möjligt från flickvännens tjänsteärende men styrelsens uttalande kopplat med det faktum att han får gå ser ut som ett skol exempel på non sequitor.
Hej Carl Bildt. Du har fått en ny europeisk kollega: Bernard Kouchner, en av grundarna av läkare utan gränser, har av Sarkozy och Fillon, utnämnts till utrikesminister. En mycket respekterad person, tror jag. Intressant är att han är med i PS, socialistpariet, betecknar sig som socialdemokrat (vilket i Frankrike betyder pragmatisk socialist med mittenböjelser). Kanske lite som om Eliasson skulle varit Reinfeldts utrikesminister. Intressant! Hoppas du och Kouchner får ett gott samarbete. Kommentarer?
Momsen är ruskigt enkel när man har ett dataprogram
….vilket 99,99% av småföretagarna har, skulle det stå därefter.
Även om dataprogram finnes hos företagaren så är det dock avsevärt mer än resultatet av ”företagarens känsla i magen” som skall matas in och redovisas i någon av de 27 kolumner som momsdeklarationen numera innehåller. Likaså om du levererar till något annat Eu land, då skall du även in med kvartals redovisning med bilagor om till vilka du levererat till och vilket belopp vilken var och en har erhållit leveranser. Om du bara använder magkänslan är sannolikheten stor att det blinkar till i något system och du får en fråga där du ombeds att förklara diskrepanser (mot uppgifter i t. ex. gemenskapens egna system) eller inkomna fakturor där dina kunder styrkt sin ingående skatt. Befinns du ha lämnat oriktig uppgift kan du få skattetillägg (en sorts straffavgift som SKV får ta ut i enlighet med Europa konventionen om mänskliga rättigheter).
LondonFia:
Det är möjligt att jag misstog mig gällande hur många som är permanenta i säkerhetsrådet. Jag blandade i så fall ihop det med det så kallade G8-gänget.
john81,
aha, har de också veto och grejor? Har inte riktigt koll på G8, måste jag erkänna… :-)
Jaja, det går ju att försöka göra vetenskap av allt, men det handlar om grundinställning av konton och att man sedan bokför produkten på rätt konto. När man sedan trycker på ”Utskrift av momdeklaration period —-/—-” är alla 27 kolumner ifyllda på mindre än en halv sekund.
Därmed avslutar jag diskussionen om den jobbiga momsen och problemet med att ett litet bolag skall deklarera på samma blankett som Volvo.
londonfia,
det märkliga är när de först försöker dölja det. Bara det faktum att de försöker dölja det, förneka eller gå runt i något märkligt resonemang, då kan man ju förutsätta att de någonstans i sitt medvetna är underförstådda på att de har gjort fel. Om nu Wolfovitz handlat i ”good faith” varför förnekade han initialt att han haft något med händelserna att göra? Varför försöka dölja/förtiga något man gjort som man uppfattar som korrekt handlande?
Jag förväntar mig inte heller att politiker och andra styrande skall vara några ”über-mennschen” men samtidigt förväntar jag mig någon slags självinsikt. Människor kan även ha högre ideal än vad de själva förmår leva upp till, det är inget konstigt och behöver inte alls nödvändigtvis vara vad som ofta kallas ”hyckleri”, dock förvånas jag över den brist på insikt om vad upprepade eller flagranta överträdelser mot de ideal man säger sig företräda gör för de förtroende mot väljare/allmänheten de är satta att förvalta/representera (beroende på uppdragets natur).
Håller fullständigt med Lillies… Och även om en del av de som befinner sig på den nivån inte är världen ljus så måste de ju ha något i njurarna (för att använda Kachinas skojiga liknelse), inbillar jag mig i alla fall, så varför ser de inte smällarna komma och styr undan? Kan nån förklara detta för oss?
Hej Carl, hur är det momsredovisningen i Darfur? Som du märker, utgör momsredovisningen ett väldigt stort problem för vissa småföretagare här i Sverige. Din hjälp är tydligen mycket efterlängtad, eftersom problemet har ältats här på din blogg under en längre tid. Du anses tydligen vara expert både på utrikespolitik och på småföretagarnas momsredovisningsproblem. Har du någon lösning? Kanske en studieresa till Drafur för vederbörande?
Personligen tycker jag inte momsredovisningen är ett administrativt problem (om jag nu skulle vara företagare) däremot tycker jag det är mäkta jobbigt vrje gång jag har ett rörmokeri jobb av något slag eller måste fixa tvättmaskinen eller något sådant. Däremot har jag varit aktiv i en idrottsförening och skulle gärna se att Sverige följde avgörandet i EG domstolens avgörande i Kennemar Golf & Country club och betrakta medlemsavgifterna som betalning för en tjänst, momsbelägga dem och ge möjlighet till avdrag på momsen för kostnader som material och resor hotell vid tävlingar.
Ja du Bildt
Här visar det sig att de juridiskt skolade håller på som rättshaverister mot Kachina och signaturen lillies försöker dölja sina nazistiska böjelser? bakom ett förment intresse av personer i ansvarsställning som begår ”misstag”. I inget av inläggen hon gjort talar hon om vad Världsbanken ”de facto” orsakat utvecklingsländer dvs. mycket mycket fattiga länder. Världsbanken har samma metodik som SEB. Man utnyttjar sina svagaste kunder till bristningsgränsen och gör dem i princip livegna.
john81,
det finns flera framträdande diplomater och ”slikt”…Blix, Hammarskjöld som i likhet med Eliasson inte enbart fått sin tjänst på grund av ”personliga egenskaper” utan även har ett såväl brett som djupt kunnande. ”Personliga egenskaper” tycker jag är ett ganska luddigt begrepp, det skulle man väl även kunna sätta på en duktig prostituerads C.V. ?
Exempelvis, någonstans finns en gräns mellan följsamhet, undfallenhet och integritet.
lillies
Märkligt nog ansåg Hammarskjöld själv att just hans kunskaper var bristfälliga. Men DU vet väl bättre än honom…
hillary2
hmmm..jag är juridiskt skolad men tycker mig inte ha betett mig som någon rättshaverist mot kachina. Inte heller har jag några nazistiska böjelser för att jag riktar kritik mot Wolfowitz, hans etnicitet och religiösa tillhörighet är fullkomligt irrelevant för mig.
Skulle du kunna specificera ”förment intresse”? Det är inte så att jag har ett exceptionellt intresse för det men ibland seglar det upp intressanta företeelser som gott och väl kunnat fungera som diskussionsunderlag på kursen allmän rättslära avdelning rättsfilosofi etik och integritet. Att hävda att det är ett ”förment” intresse synes dock lite starkt, visserligen är det inte något jag har planer på att ägna resten av min livsgärning åt men det är därmed inte ett ”förment” intresse.
Jag åller dock med om att Världsbankens förda policy i många fall orsakat skada, men konstaterar att många länder där policyn inte fungerar också händelsevis råkat vara länder där korruption är utbredd samtidigt med en negativ circel av kunskapsflykt, det finns alltså konkurrerande orsaker till ”skadan”. Härför har jag inte sett mig nödgad att kommentera Världsbankens policy på detta ställe.
Intressant signatur du valt, senator Clinton röstade ju för kriget i Irak och nu vill hon ut kvickast möjligt och duckar för frågor om konsekvenser och synes hävda att hon stackars kvina blev ”lurad” att rösta för Irak invasionen i kongressen. Vad anser du? Bör USA välja en ”flicka” som låter sig luras om tillräckligt många hävdar samma felaktighet?
maverick
Vad hette din avhandling? Är det någon man refererar till idag? Gedigna arbeten utförs även om de inte resulterar i avhandlingar. En avhandling är oftast ett bevis på följsamhet och rövslickeri mot sin professor. Är du följsam? Så följsam att när du träffar oliktänkande så blir du en rabiat stalker? Lillflickan vad hon nu heter fick dig på fall i så motto att hon attraherade andra delar av din hjärna än dem du är van att använda. Du kräver att den form av respekt du lärt dig att acceptera ska gälla. Du har en totalitär syn ”av Guds nåde” men tyvärr är du inte medveten om den…. Som någon skrev – män med portföljen i den ena handen och kuken i den andra ska man se upp med.
hillary2,
ju högre utbildning man har desto mer vet man om hur lite man vet…, tja om Hammarskjöld, nu har jag läst ganska lite offentlig internationell rätt (för Ove Bring) men hans namn nämns med respekt och det finns en del bibliotek och andra minnesmärken till hans goda minne varför jag antar att många tyckte han gjorde ett bra jobb. Speciellt med hänsyn till att FN var ungt i en med begränsade resurser i en värld under stark förändring under ”hans klubba”.
Hillary,
jag håller inte med dig om vad en avhandling är. Den kan vara det (resultat av rövslickeri) på ett sämre universitet men vanligtvis inte.
Om den sista passusen..ja, det stämmer väl på gode Bill Clinton, han fick ju varningar om förestående terrorhandlingar på amerikansk mark men ignorerade dem, och för att citera Ann Coulter…”but Usama bin laden did not wear a blue, stained dress”
Carl Bildt bloggar och vi mumlar här nere bland kommentarerna. Vill ni läsa ngt vettigt så läs bloggen Begrunda.
Om inte vetekornet faller i jorden och dör, så förblir det ett ensamt korn; men om det dör, så bär det rikligt med frukt.
http://jewishworldreview.com/cols/coulter091406.php3
Vetekornet kan skördas och bli mat eller sprit likaväl.
lillies
Du nämner detta med korruption i länder som beviljats lån av Världsbanken. Självfallet är det banken som ska göra en riskvärdering och ställa krav – inte låntagaren.
Om min signatur – den har ingenting med Hillary Clinton att göra. Har ingen aning om hur hon förhöll sig till Irakinvasionen. De uppgifter jag har om Irakinvasionen är att Iran har medverkat aktivt, precis som jag har uppgifter om att Iran verkar aktivt i Gaza.
USA är för mig en av de mest odiplomatiska nationerna i hela världen. Vänstern kallar dem världspolis. Jag kallar den nationens företrädare för odrägliga självupptagna besserwissers. I USA är politiken lika litet skild från religiösa föreställningar som i Iran. Man spekulerade faktiskt om huruvida Kennedy skulle kunna bli president därför att han var katolik…
lillies
Ser att du lagt in mer.
Jag har den största respekt för Dag Hammarskjöld och inte minst för att han kunde erkänna att hans kunskap var begränsad men du fortsätter att rida på dina hästar och hålla hög svansföring. Det verkar som ni juridisk skolade är potentiella rättshaverister hela bunten. Måste ni ”vinna målet” även privat :)) ??
lillies
Remarkabelt att din webadress gick igenom!! Du måtte tro att jag är dum.. Väl bekomme ….
lillies
Du ”som vet allt”. Hur många doktorander väljer själv ämne för sin avhandling?
lillies
Din länk påminner mig om två saker:
1/ George W Bush satt i en förskola i Florida och fortsatte att läsa sagor för barnen trots att han, under sagoberättandet, fick veta att World Trade Center hade attackerats.
2/ Att det fortfarande inte finns juridiskt bindande bevis för att Bin Laden planerat attacken.
Kachina,
Ditt inlägg påminner mig om två saker:
1/ Vissa verkar tycka att GWB borde ha kastat sig ut ur klassrummet där han satt och läste för barnen och sprungit till närmaste telefonkiosk för att byta om till stålmannendräkt, därefter borde han ha flugit till New York och personligen stoppat det andra planet innan det kraschade, sen skulle han ha flugit till Pentagon och sist till Virginia och räddat alla passagerare.
2/ Även om GWB skulle ha gjort allt under 1/, så skulle ändå folk sitta och klaga på hur han betedde sig under 9/11. Då skulle klagomålen förmodligen handla om att han borde ha stoppat även det första planet.
Och sluta tramsa om juridiskt bindande bevis. Juridiken är uppenbarligen inte din starka sida.
Dina fantasier om vad han borde ha gjort är dina. Själv kräver jag att Reinfeldt omedelbart avbryter alla sagostunder och tar kontakt med ÖB, om Sverige blir anfallet.
Har någon sett några bevis mot Bin Laden? Inte ett. I en tveksam video tyckte han att Atta varit duktig. Bevisen mot Prescott Bush och Allen Dulles är i jämförelsegrad tusenfalt starkare.
Dessutom jobbade Henry Kissinger som översättare åt Allen Dulles, så jag undrar om Carls mentor är lämpligt sällskap.
Kanske Carls mamma skulle prata med sonen om gänget han umgås med.
Nja, jag råkar veta varför han fortsatte sagostunden i den där skolan, så jag behöver inte sitta och häva ur mig meningslöst trams av typen ”han borde ha ringt upp joint chiefs of staff och gett order om det ena eller det andra”.
Den enda gången som juridiskt bindande bevis är intressant är i en rättegång. Det är för övrigt endast då som man kan avgöra vad som ÄR juridiskt bindande bevis över huvud taget. Med tanke på vad som framkommit hittils så är jag dock fullkomligt övertygad om att bevisen mot OBL skulle hålla i en rättegång. Du säger att du tvivlar, men med tanke på att du har trovärdighet noll i så gott som alla frågor så tror jag att du får stå där med dina tvivel själv.
Kachina: Du skulle kunna starta en egen blogg, har följt dig nu under en tid och det är lika underhållande varje dag. Det var pga. människor som dig, jag beslutade att ta mitt pick o pack och flytta till utlandet. Det var det bästa beslutet jag tagit i mitt liv. Nu kan jag på avstånd småle åt alla elände och avundsjuka som finns i Sverige. Allians stavas det förresten, men du kanske var sjuk den dagen man lärde sig det i skolan.
6:31 pm ”En avhandling är oftast ett bevis på följsamhet och rövslickeri mot sin professor.”
7:15 pm ”Du “som vet allt”. Hur många doktorander väljer själv ämne för sin avhandling?”
Dessa oerhört välgenomtänkta, superintelligenta inlägg vittnar med önskvärd tydlighet om att en del individer uppenbarligen tycks vara totalt okunniga i det svenska forskarutbildningssystemet. Detta är inte förvånande med tanke på sosseväldets massiva antiutbildnings- och antikunskapsideologi. Pöbeln skall hållas i okunskap så att den inte börjar tänka själv, dra egna slusatser och fatta egna beslut. Sossemaffians och fackbaronernas värsta mardröm.
Upplysningsvis: de flesta av forskarstuderande är anställda i pågående forskningsprojekt. De som söker dessa anställningar – som utannonseras – vet vad de ger sig in på. Take it or leave it. De garanteras försörjning. (Tack vare detta system finns det knappast några kvar av ”den gamla stammen”, som ägnade mer än halva sitt liv åt att åstadkomma en medioker avhandling som sitt livsverk. ) Det kan därför sägas att majoriteten av forskarstuderande väljer sitt avhandlingsämne, i och med att de aktivt söker de doktorandanställningar, som anknyter till det ämne doktoranden är intresserad av.
”Följsamhet och rövslickeri” som beskrivning av forskarstudier används endast av misslyckade och avundsjuka individer, som a) antingen har misslyckats pga. oförmåga, eller b) har den fasta övertygelsen att högutbildade personer utgör ett hot mot sossarnas idealsamhälle.
Lilles:
Möjligen är begreppet ”personliga egenskaper” luddigt, men jag tror att du lixom de flesta andra har förmåga att förstå hur det skall tolkas i detta fall. Brett och djupt kunnande kan sägas vara en bra personlig egenskap / merit enligt min definition av det begreppet.
Poängen vad att varken Blix, Hammarsköld, Eliasson eller någon annan toppdiplomat fick sina tjänster enbart för att de är svenska medborgare utan på grund av personliga egenskaper / egna meriter.
pettson
Det gläder mig att du kan berätta om hur det är nu – där du befinner dig? Så var det inte 1970 inom min diciplin….
att ”woffe” på världsbanken inget visste eller förstod? sannolikheten för det ligger nära noll..
kachina håller på som vanligt. löftet om att han skulle sluta var alltså som väntat lika pålitligt som slutsatserna och analyserna han gör
/natti natti
Kachina
Det är kul att läsa dina inlägg ibland för man inser att det finns mycket tomrum i din hjärna.
Kachina
Du är nog en av få som inte fattat att Usama är en terrosrist.
[…] Gråkallt New York Ett rätt gråkallt New York mötte mig här i kväll. Inte vad det borde vara vid den här årstiden. Batumi var […] […]
Ja du Bildt.
Meninglöst att fråga dig men hoppas att du kommer att tala om någon gång vilka frågor du anser att det är viktigt att Sverige ska driva i FN. Du har haft den här bloggen i mer än ett halvår men jag kan inte minnas att du haft några uttalade värderingar som du i egenskap av Sveriges utrikesminister fört fram som viktiga. Litet allmänna ord om demokrati och fred har du skrivit här om men för mig framstår du mer som en dörröppnare för gårdfarihandlare för Jas-flygplan och andra produkter. Har du några synpunkter på mänskliga rättigheter? Har du några synpunkter på vår ekonomiskt ojämlika värld? Har du synpunkter på vad könsmaktsordningen ofta parad med religiösa förställningar orsakar för lidande i form av ofred för män kvinnor och barn, för natur och för samhällelig ekonomi? Har du några synpunkter på Världsbankens agerande? Om så – kan du ju alltid skriva och kränga en bok efter valnederlaget 2010…I och för sig kan du säkert kränga en sedvanlig manlig politiker-skvallerbok också. En sådan tänker jag emellertid inte läsa….
If you don’t like ”Usama” you can fry him.
http://911digitalarchive.org/diganimbackup/FRYOSAMA.SWF
watson69
Du är nog en av många som inte fattat att Bush är terrorist.
Usama är natuligtvis terrorist, men du känner tydligen inte till hur terror/gerillla- organisationer fungerar. Cellerna är tämligen självständiga, känner ofta inte till varandra.
Usama har säkert suttit i diskussioner där en attack mot WTC diskuterats, liksom att Carl suttit i diskussioner där ingripande i Darfur och andra områden diskuteras, men det är inte alls säkert att Usama kände till att attacken skulle komma och vilken cell som skulle utföra den. Han blev troligtvis lika överraskad som alla andra.
Kachina
Jag förstår inte vad det är som gör att du hela tiden anser att vi andra inte har en aning om någonting. Du gör dig själv till expert på allt.
Hur en terrororganisation fungerar vet nog väldigt många, men som du vet så finns det alltid någon som styr uppifrån.
Ser du inte själv att det stora problemet med dig är att vad det än diskuteras så kommer du in på Bush.
Jag gillar inte Bush så nu vet du det.
Jag är inte expert på allt, men jag har varit med om oerhört mycket inom väldigt många områden. Man upplever olika mycket under en livstid, beroende på vilka situationer man befinner sig i,…..och jag har befunnit mig i väldigt många situationer. Ibland har jag varit på rätt ställe vid rätt tidpunkt, men jag har även varit på oerhört fel ställe, vid absolut fel tidpunkt och definitivt i fel sällskap. Jag har överlevt, men det har satt sina spår. Ibland kan det också vara en fördel att ha erfarenheten.
Just nu tycker jag oerhört synd om Bush. Han har växt upp i fel miljö, impregnerad med en människosyn som, genom en missuppfattning, blev fel redan från början. Han har därmed haft fel rådgivare och fel mentorer. (råmodeller) Det är mycket synd om George Bush. Han har hela tiden jobbat i motsats till sitt innersta väsen, varit en lydig son och ödmjukt böjt sig för hierarkin. Nu ser han resultatet och är knäckt, förbrukad, en spillra.
George Bush är ett offer. Skyldiga är hans egen far, hans egen farfar, Allen Dulles, Harrimans och Kissingers.
Kachina: De första 6 orden i ditt senaste inlägg tror jag är det vettigaste jag läst på länge utav dig.
Ibland undrar jag om du inte skulle (precis som inlägget ovan) nämner, starta en egen blogg. Typ, ”Kachinas eko”
Vi skulle kunna fixa en bot där som svarar slumpmässigt på ditt svamlande med fraser typ: ”Bush är bäst”, ”Carl Bildt tycker att Mona är dum”, ”Låt Sverige bli en amerikansk koloni”, ”Död åt kommunismen”, ”Nej du har fel”, ”Det finns inte alls en koppling mellan Prescott Bush och profits under andra världskriget”, ”Danmarks A-kassa är 89%”, ”Momsen är skitsvår att fixa” , ”Kaptitalism – Ja visst! Vad tycker du?” m.m m.m
Sen skulle du kunna sitta där och motargumentera hela dagarna.
Ifall det känns bättre kan vi även lägga in en slumpvald kommentar efter dina inlägg som ”Kachina är bäst”, ”länge leve unge vänster”, ”Död åt tengil”, ”Du är så vis du allsmäktiga allvetare i alla situationer – vi skall följa dig blankt” och kanske ”död åt maverick och Stefan D”.
jag är inte riktigt till 100% ironisk, jag tror säkert att vi kan ordna något ifall du vill?
Jag menar egentligen räcker det ju med bildt lägger upp en speglad blogg och kopierar in alla inlägg där, sen så skriver folk vettiga saker här och du skriver dina, hrmpfh, vettiga saker där. Kanoners inte sant? :P I värsta fall kan vi turas om att spendera tid med en motkommentar där så kan du bråka lite till.
Prima.
Lägger man in mer än en länk, så modereras den och man kan vara säker på att den tas bort.
If you don’t like Usam, Blow him.
http://911digitalarchive.org/diganimbackup/blow_u~1.swf
Jäklar, du har tänkt till du. Jag undrar bara, vem är tengil? ”Död åt tengil”, OK jag hänger med, men vadå, varför?
Aha, en sak som du inte vet om… ! Intressant… hehe. Du får grunna lite. Nu ska jag ut och njuta av 36 grader varmt klimat.
Aha,….1973 låg mina arbetstimmar på 18 timmar per dygn, sju dagar i veckan, så jag missade boken om Bröderna Lejonhjärta. Annars är Astrid Lindgren en av mina favoriter.
Ett tips, evilchap. Om du stör dig på mina inlägg. Om du först tittar längst upp till vänster i varje inlägg, står där vilken signatur som skrivit och då är det bara att hoppa över de inlägg där min signatur står. Det borde du ha kunnat räkna ut själv.
Kachina,
är du medveten om att du lade in det första inlägget här klockan 06.31, och det sista (eller i alla fall senaste) cirka 28 timmar och 30 minuter senare? Och däremellan en strid ström av inlägg med ganska jämna mellanrum! Mycket bra jobbat, fortsätt så!!! ;)
Klockan går fel.
Har märkt det, vet inte vilken tidszon den befinner sig i. Den är en timmatidigare än mig, här är klockan 12.48 – GMT. Poängen var dock inte de exakta klockslagen, snarare tiden som förflutit däremellan…
hillary2 Says:
maj 18th, 2007 at 10:39 pm
”Det gläder mig att du kan berätta om hur det är nu – där du befinner dig? Så var det inte 1970 inom min diciplin….”
Konstigt nog har jag och många andra med mig klarat oss igenom 70-talet utan rövslickeri. Vi har faktiskt klarat även 80-talet, 90-talet, och så vidare. Men det verkar som att du inte har lyckats så bra med detta. Därav bitterheten. Då förstår jag.
Det är i alla fall svinaktigt att sprida horribla lögner om vad en avhandling innebär. Speciellt då du uppenbarligen inte har ens varit i närheten av en sådan. VET HUT!
(Nå, som tur är, verkar en övervägande majoritet av denna bloggs läsare knappast ta dig – eller några andra av dina olika skepnader – på allvar.)
Pettson
Du kallar dig akademiker, samtidigt som du fantiserar om att hillary har olika skepnader.
Det säger en del om din akademiska nivå. Din avhandling torde ha handlat om ”Vilken riktning löven blåser när vinden kommer från öst”. Den torde ha passerat utan att någon opponerade.
pettson :))
Bara för att du är upprörd över mitt språkbruk utgår du ifrån att jag är bitter och inte vet vad en avhandling innebär – det vet jag… och som en dammsugarförsäljare kom du med två antingen eller -påstående om mig i ett tidigare inlägg… köp det ena eller det andra. Gå ut i naturen och njut. Du hade ju pigga förslag om det för inte så länge sen. Gubbar som skriker VET HUT mår bra av att lufta sig utomhus.
Suck.
Inflation kan stundom vara bra.
Som t.ex. Kachinas onyanserade och enkelspåriga inlägg. Numera läser jag inte alls de inlägg som börjar ”Kachina Says:” De är i varje fall nästan bara orddiarea som vi alla kan vara utan. Tyvärr fungerar delete-tangenten inte på bloggen.
Rulle