Och nu iväg till Kina

FRANKFURT: Alldeles strax sätter jag mig i den stora A380 som genom natten kommer att föra mig till de närmaste dagarna av diskussioner och samtal i Beijing.

Mitt på dagen avslutade Angela Merkel den CDU-kongress i Hannover som rimligen borde ha gett henne och hennes parti ny vind i ryggen inför det kommande årets viktiga val.

Och även om enigheten bakom de slutsatser som antogs var betydande var det inte utan intresse att lyssna på diskussionernas nyanser.

Där fanns en oro för att den finansiella transaktionsskatten som ju bl a vi tycker är en mindre bra idé skulle försvåra för företag och ekonomin på ett sätt som var negativt.

Och där fanns också en oro för kostnader och konsekvenser för den stora energiomställning som sker när man skall avveckla kärnkraften. Mer privat uttrycktes den oron med större styrka.

Tydligt var dock att förbundskanslern åtnjöt ett mycket starkt stöd i sina europeiska insatser.

Att ta över ansvaret för andra länders skulder saknade varje aktualitet, men att solidariskt hjälpa dem ur krisen hade ett lika tydligt stöd.

Och sambandet mellan den tyska inrikespolitiken och ett fungerande EU-samarbete är närmast genetiskt förankrat i landet.

Men nu är det till Kina som min resa går.

Det har faktiskt varit ett tag sedan jag var där. Men strömmen av andra besökande statsråd till Kina har i gengäld varit desto större.

Nu kommer jag dit när en ny kinesisk ledning just trätt till.

I samband med ett besök på en historisk utställning har den nye partichefen Xi Jinping nyss hållit sitt första större anförande.

Avspänt talade han enligt medierapporteringen om ”den stora förnyelsen av den kinesiska nationen” med perspektiv på de ca 170 år som passerat efter de förödande och förnedrande opiumkriget.

En betydande del av tiden kommer jag att ägna åt informella diskussioner med kinesiska, europeiska och amerikanska experter inom ramen för Stockholm China Forum.

Det blir en diskussion vid rätt tidpunkt och på rätt plats med tanke på de frågor vi ställer.

Men självfallet blir det också officiella samtal.

Min kinesiska kollega, som jag senast träffade i Vientiane i samband med ASEM-mötet, är inte i staden, men omgående efter det att jag landat träffar jag förste vice utrikesminister Zhang Zhijun.

Till mina programpunkter under dagen hör bl a att träffa företrädare för den kinesiska Twitter-liknande funktionen Weibo, och i samband med detta kommer jag över deras Weibo också att svara på frågor från vem som än försöker ta kontakt.

Sociala media blir ju allt viktigare, vi ligger i olika avseenden lite i framkant vad gäller användandet, men Kina är sannerligen inte ett undantag i det avseendet.

Så det blir säkert i många avseende spännande dagar i Beijing.

3 kommentarer till Och nu iväg till Kina

  1. stig2entreprenoren skriver:

    Vore kul att höra hur ”snacket går ” i Kina och vad det skämtas där om just nu? Knappast några Japan skämt väl?

  2. carler skriver:

    Här är lite lämplig läsning på vägen till Kina:http://www.klaus.cz/clanky/3226

  3. stig2entreprenoren skriver:

    Vaklav Klaus and many other Czechs are industrialists and looking forward to find ways to enable progress. This may show the way for others.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 327 andra följare

