Det vägrade besöket

JALTA: Om någon timme hoppas jag kunna lyfta från Simferopol här på Krim och anträda färden hem till Stockholm efter mina dagar först i Moskva och sedan här i Ukraina.

Dagens diskussioner här har inte minst handlat om Ukrainas val av väg framöver.

Det talades om Öst och om Väst, men jag uttryckte snarast oron för att Ukraina inte rör sig alls utan snarare står still. 

Förmiddagens anförande av premiärminister Azarov antydde att det är så det förhåller sig.

Från rysk sida gör man ingen större hemlighet av att man vill att Ukraina skall ansluta sig till den tullunion man satt upp med också Vitryssland och Kazakhstan som medlemmar.

Skulle så ske kommer man också – sades det i dag – att vara beredda att sänka det relativt höga pris som Ukraina betalar för den naturgas man importerar från Ryssland. 

Gaspriset utnyttjas således uppenbart i politiska syften.

Sannolikheten för att Ukraina kommer att göra detta tror jag trots detta inte skall överdrivas. Det handlar ju då om ett till Kreml centrerat beslutsfattande i viktiga frågor.

Och därtill kommer ju att den europeiska integrationen på sikt erbjuder långt större ekonomiska fördelar för Ukraina.

Men om man kommer att kunna ta steget återstår att se.

Att parlamentsvalet den 28 oktober blir fritt och rättvist är självfallet av avgörande betydelse.

Och så krävs det att den politisering av rättsväsendet vi sett allvarliga tecken på upphör. 

Yulia Tymoshenko sitter nu i fängelse i staden Charkov och omges av tämligen rigorösa bestämmelser.

Hon får bara ta mot besökare fyra timmar varje månad.

I samband med mitt besök i Ukraina hade hon dock begärt att få utnyttja en del av denna tid för att sammanträffa med mig. 

Och när jag fick hennes förfrågan sade jag självfallet ja till den. Den var fullt i överensstämmelse med alla bestämmelser och förordningar.

Därför var det mycket förvånande att jag via det ukrainska utrikesministeriet inte bara en utan två gånger informerades om att besöket inte fick äga rum. Man satte sig över sina egna bestämmelser.

Självfallet framförde jag också offentligt Mona starka synpunkter på detta. Vi får se om det nu blir någon uppföljning på ärendet.

2 kommentarer till Det vägrade besöket

  1. Kachina skriver:

    ”To build a Bridge Over Troubled Water”, tar sin tid, både i Ukraina och Etiopien. Detta särskilt när ”de oroliga vattnen” är skapade av regimerna själva, genom deras rädsla för den egna befolkningen och externa demokratier.

    Den nyväckta relationen med Etiopien som skapats genom arbetet för Martin Schibbye och Johan Persson, bör vi nog vidareutveckla..

  2. Barnenshopp skriver:

    Jag är svensk men bor i Ukraina sedan 6 år, jag är inte ett dugg förvånad över deras beslut. Här följer man inga männskliga rättigheter.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 393 andra följare

