Mycket Helgeandsholmen – men också Egypten

STOCKHOLM: Detta har varit en dag av ständigt springande mellan UD, riksdagen och Rosenbad i olika frågor.

Fört vart jag över på Helgeandsholmen och träffade utrikesutskottet för dels en överblick över de utrikespolitiska utmaningarna just nu och dels en orientering om det aktuella ekonomiska läget i UD.

Vi hoppas ju att riksdagen snart kommer att fatta det formella beslutet om att återställa anslaget till regeringskansliet. UD är ju en mycket stor del av detta.

Och senare på eftermiddagen var jag tillbaka för interpellationsdebatt om främst Turkiet och den kurdiska frågan.

Jag underströk hur viktig EU-processen och de kommande konstitutionella förändringarna är för utvecklingen också i det senare avseendet.

Nu på eftermiddagen har jag haft besök av den afghanske utbildningsmnistern Farouq Wardak för en diskussion som kom att handla om mycket mer än utbildningspolitik.

Han kom direkt från den s k loja jirga i Kabul som ju diskuterat såväl det långsiktiga samarbetet med USA som förutsättningarna för en fredsprocess i landet.

Och jag passade på att informera om våra långsiktiga åtaganden vad gäller samarbete meed Afghanistan på olika områden.

På TV från mitt rum följer jag nu direkt utvecklingen i såväl Kairo som Alexandria, och jag har ju haft anledning att uttala mig ytterligare om denna under dagen.

Men nu bär det av till möte med Bohman-stiftelsen där bl a Fredrik Reinfeldt kommer att tala om Gösta Bohmans betydelse i svensk politik.

Detta år är det ju – hör och häpna – 100 år sedan han föddes. Men det var ju inte så länge sedan han fortfarande mycket aktivt fanns med i vår samhällsdebatt.

En kommentar till Mycket Helgeandsholmen – men också Egypten

  1. lion0808 skriver:

    Carl Bidlt: Vilka uttalanden har du gjort vad beträffar den kristna koptiska minoriteten?

    http://namanula.wordpress.com/2011/11/22/om-det-antijudiska-och-antikristna-egypten/

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 396 andra följare

