Viktigt i Damaskus

VID MEDELHAVET: Nyhetsmedia domineras så gott som fullständigt av den finansiella oron i kombination med de mer fysiska kravallerna i delar av London.

Men signifikativt är att det internationella trycket på regimen i Damaskus nu ökar på ett mycket påtagligt sätt.

Efter ordförandeuttalandet från FN:s säkerhetsråd förra veckan – som bröt den månadslånga och allt mer pinsamma tystnaden därifrån – har nu också arabstaterna i övrigt insett att det som pågår är i grunden oacceptabelt och inte kan accepteras.

Att Saudiarabien nu också dragit tillbaka sin ambassadör understryker ytterligare det missnöje man känner med utvecklingen.

I dag är Turkiets utrikesminister Davutoglu i Damaskus för att leverera tuffa budskap efter kontakter med såväl EU som USA.

Och i morgon sker tydligen någon form av kontakt i Damaskus med företrädare för Indien, Brasilien och Sydafrika. Det har sin betydelse inför den fortsatta diskussionen i FN:s säkerhetsråd.

Säkert kommer budskapet i Damaskus nu att vara att man är inriktad på reformer, men trovärdigheten i det budskapet tangerar det obefintliga så länge stridsvagnarna ruller in i olika städer, dödandet fortsätter och fängelserna fylls med dem som tycker annorlunda.

Att konkret se vägen framåt för Syrien i detta läge är inte enkelt. Ingen önskar en utveckling som blir än blodigare, men samtidigt är det svårt att se att det finns någon enkel och snabb lösning.

Nödvändigt för den fredliga förändring vi önskar är att dödandet upphör, de politiska fångarna släpps och en bred och öppen politisk process kommer till stånd.

Men det är knappast onaturligt att det då också kommer att ställas krav på att de som bär ansvaret för de senaste månadernas dödande ställs till svars för sina gärningar.

Utvecklingen i – och kring – Syrien kommer med all säkerhet att bli en av de viktigaste och svåraste frågorna under månaderna framöver.

76 kommentarer till Viktigt i Damaskus

  1. florimond77 skriver:

    Det är fruktansvärt att se allt detta lidande pga våldet. Varför ska det vara så svårt för människor att få frihet? Frihet att säga vad man vill, frihet från occupation och rättshaveri som i Israel, frihet från apartheid och rasism. Det händer om och om igen, dessa brott mot mänskliga rättigheter och brott mot mänskligheten. Alla stater skulle erkänna Haagdomstolen och brott ska dömas som brott även om det är ens vänner som är bovar och man riskerar att förlora pengar.

  2. Kachina skriver:

    ”Utvecklingen i – och kring – Syrien kommer med all säkerhet att bli en av de viktigaste och svåraste frågorna under månaderna framöver.”

    Ja, har vi tid att ta itu med mänsklighet, samtidigt som vi brottas med vår egen ekonomiska instabilitet?

    Varför får vi alla dessa reaktioner när vi försöker dämpa diktaturens övergrepp på sin egen befolkning?

    Du kan inte predika mot det onda, utan där gäller spärreld från 22 cm automatkanon, oavsett kverulanternas mångordiga fasa.

    Det onda elimineras med det onda. Det goda förstärks av det goda..

  3. Kachina skriver:

    Om godheten (anden) hade fått råda över materian (ondskan), hade Assads stridsvagnar redan varit pulveriserade och Khaddafi hade stått inför domstolen i Haag.

    Tyvärr har den mörka materian (ondskan) alltför stor makt i den här världen.

    (Med detta inte sagt att USA och Europa är godhetens tempel, utan bara att de är mindre influerade av den mörka materians makt.)

  4. Kachina skriver:

    Jag har ännu inte hört vilka folkslag som dominerar i Londons stadsdelar, där kravallerna pågår.

    Det har stor betydelse för att kunna bedöma kravallernas bakgrund och syfte.

  5. bestofmankind skriver:

    ”Att Saudiarabien nu också dragit tillbaka sin ambassadör understryker ytterligare det missnöje man känner med utvecklingen.”

    Och du, Carl Bildt, nöjer dig att enbart uttrycka din oro (7 Aug) och blogga om omvärldens reaktioner.

    Du är för lam, eller snarare för okunnig att visa i konkreta handlingar hur och vad du känner.

  6. Per Fredö skriver:

    Assads alla vidrigheter mot sitt folk tyder dessvärre inte på att han är beredd i nuläget att upphöra med alla sina grymheter och att också bortse från att FN, dess säkerhetsråd. EU samt arabiska grannländer kräver politiska reformer.
    De senare måste ¨gå i demokratiskt riktning.

    Men Assad hör till dem, som bör ställas inför internationella domstolen i Haag.

    Det i sig kommer sannolikt få till effekt att han slår vakt om nuvarande politiska system.
    Vad som möjligen kan medföra en ändring är ekonomiska sanktioner, men detn är tveeggat efterom civilbefolkningen kommer att drabbas,

  7. Kachina skriver:

    Och du bestofmankind, Kerstin, med svängande opinioner, Hur skall man son er representant i utrikes affärer ställa sig till era varierande krav?

    Ibland är det så enkelt att ”shoot the bad guy”.

    Men det får man inte heller göra, så vad i h-e kan man göra?

    Jovisst, vi kan titta på när Syriens folk slaktas, skicka några ”snuttefiltar” som med sin trygghet överbryggar ängesten inför döden.

  8. Kerstin Broste skriver:

    Kachina: Som vår utrikesrepresentant borde det finnas lite konsekvens. Bara för att t ex Bahrein, Saudi, är strategiskt viktiga för oss kan ju inte ge deras diktatorer fria händer. Det är nog lika svårt att bli torterad i Bahrein som i Syrien. Det är nog också svårt att vara diktator och inte veta när stödet från väst är intakt eller om en pipeline behöver dras för att passa in i vår ”containment” av ryssland och Kina. OBS: Ironi.

  9. blombladivinden skriver:

    Att befrias från världsregeringens cybernetiska dolda elitekonomi – kan enbart ses som positivt, människor slipper ingrepp i sitt centrala nervsystem, privatlivet återställs i våra hem och miljön får möljlighet att återhämta sig…

    Tummen ner för elitens kriminella ekonomisystem…urk…

    http://blombladivinden.wordpress.com/2011/07/28/theorizing-social-quality-sq/

  10. Kachina skriver:

    ”Bara för att t ex Bahrein, Saudi, är strategiskt viktiga för oss kan ju inte ge deras diktatorer fria händer.”

    Nej, men där verkar nog logiskt resonemang bättre än invasion. De har hjärnor som schackbräden och de känner igen ett schack matt när de ser det.

    Blombladivinden
    Jag kan bara hålla med dig till 100%. Det ekonomiska system som styr den här världen är sjukt. Vi kan bara skapa ett nytt system, eller gå under.

  11. Kachina skriver:

    Möjligen kan vi se de militära interventioner för demokrati och otaliga brunnsborrningar, som en investering i en framtida marknad.

    Vatten är grunden till allt liv, och ger vi dem vatten är det inte enbart en grund för livet, utan grödan för nya livsmedel i våra affärer och deras överlevnad,

  12. blombladivinden skriver:

    Kachina,

    Jag känner det befriande att du har insett det! :-) Tack!!

    Demokrati genom civilt samhälle

    Reflektioner kring Demokratiutredningens sanningspolitik, av Magnus Dahlstedt

    Sanningen är en världslig skapelse.. .Varje samhälle har en bestämd sanningsregim, en egen ”allmän sanningspolitik’… (Michel Foucault Power/Knowledge, s.131, e.ö.).

    Så länge lösningarna konstrueras av ”någon annan” blir medborgaren kontrollerad. Det ligger i sakens natur. När medborgaren tillåts/återerövrar initiativet uppnås egenmakt. (SOU 1996: 177 Egenmakt: Att återerövra vardagen, s. 89).

    Medborgarna måste ges autonomi för att var för sig och i olika slag av gemensam självförvaltning i största möjliga utsträckning själva ordna sina liv. (SOU 2000:1 En uthållig demokrati!, s. 20).

    http://www.sciecom.org/ojs/index.php/st/article/viewFile/2223/1800

  13. Kerstin Broste skriver:

    Kachina, hur kom brunnsborrning in i detta. Militär invasion och bombning har förstört vattenförsörjningen i många länder. Irak och nu Libyen som har investerat miljarder för sin vattenförsörjning. Detta är snart helt förstört p g a det du kallar nödvändiga bombningar. Vad gäller Afrikas land köps det nu upp för småpengar för de rikas omättnad. Att Bahreins ledare kan spela schack är väl bra. Så länge de vet att vi i väst står bakom gör de precis som de vill med en Shiamajoritet. Att riva moskeer är väl ändå också i dina ögon övervåld.

  14. Kachina skriver:

    blombladivinden

    Jag tror att vi är själsfränder. Det blir avgjort i den fortsatta debatten.

    ”Medborgarna måste ges autonomi för att var för sig och i olika slag av gemensam självförvaltning i största möjliga utsträckning själva ordna sina liv. ”

    Det är så självklart, att med dagen datoriserade kommunikation, måste medborgaren kunna kombinera självhushållning och högteknologisk utbildning med ett liv på landet och ett arbete inom teknologiska yrken, med samtidigt deltagande i byaråd och akademiska avhandlingar.

  15. Kachina skriver:

    Kersin.

    Det är bara att borra ett nytt hål. Det tar inte så många timmar och ju fler brunnsborrare vi sänder, desto mer brunnar blir det. Hela Somalia kan blomstra, bara vi blir av med maffia och kapare.

    (Har de sett någon av dem svälta?)

  16. raianeh skriver:

    Hur definierar du det bisarra i dagens allt mer galna värld av terrorism? Ända sedan kalla kriget vanns och historien slutade, har vi drunknat i en till synes aldrig sinande rad av spektakulärt iscensatta terrorattacker och omsorgsfullt utformade psykologiska-operationer.

    Den nya massakern i Norge är den senaste i en serie uppmärksammade terroristattacker som har bidragit till att samhällen över hela världen tagit olika steg vidare mot en växande global polisstat. Operation Gladio 2,0? Oavsett om du vet det eller ej, så utspelas det här snabbt framför dina ögon.

    PSYKOLOGISKA OPERATIONER: EN VÄSTERLÄNDSK KÄRLEKSAFFÄR

    Men vi älskar (ironi) vår 21: a århundradets psykologiska-operationer i Amerika och i Europa. De förser oss med det slags kollektiva mardrömmar som endast en institution uppblåst, korrupt, smygande och omoraliskt och skattemässigt bankrutt som våra regeringar kan leverera.

    http://gonzotown.wordpress.com/2011/07/25/andrew-berwick-who-is-he-what-is-he-and-why-now/

  17. raianeh skriver:

    Could America have elected a dead man as president ?

    An intensive investigation has revealed the identity of the man whose Social Security number (SSN) is being used by President Obama: Jean Paul Ludwig, who was born in France in 1890, emigrated to the United States in 1924, and was assigned SSN 042-68-4425 (Obama’s current SSN) in or about March 1977.

    Ludwig lived most of his adult life in Connecticut. Because of that, his SSN begins with the digits 042, which are among only a select few reserved for Connecticut residents.

    Now comes the best part! Ludwig spent the final months of his life in Hawaii, where he died. Conveniently, Obama’s grandmother, Madelyn Payne Dunham, worked part-time in the Probate Office in the Honolulu Hawaii Courthouse, and therefore had access to the SSNs of deceased individuals……

    http://gonzotown.wordpress.com/2011/08/05/obama-how-he-got-that-connecticut-social-security-number/

  18. Kachina skriver:

    o/troligt, vad kan man veta om meningen bakom detta?

    Konspiration eller verklighet? Obama är fortfarande en av de fyra som suddat ut skillnaden mellan svart och vit.

    Därför hedrar jag honom och önskar honom en ny period i Vita Huset,

  19. bildterberg skriver:

    ”Militära interventioner för demokrati” eller
    ”humanitära bombningar”?

    http://www.uruknet.info/?p=m80335&hd=&size=1&l=e

  20. mrmhalland01 skriver:

    Att påstå att Carl Bildt är okunnig är att ta sig vatten över huvudet.
    Kan man inte rikta saklig kritik tycker jag att man ska hoppa över att kommentera just det inlägget.

    Det blir allt tydligare att den administrativa kolossen FN i stort sett spelat ut sin roll.
    Vi kan inte fortsätta att lägga dessa astronomiska summor på alla dessa tjänstemän som inte gör ett bra arbete och vars konkreta resultat visar sig i att de anställt släkt och vänner till fantasi-löner !

    Viktigare är att andra Arab-stater nu markerar mot Syrien !
    Det visar också att de inser att deras folk kommer att vilja följa med på det tåg som börjat rulla i den delen av världen.

    Förhoppningen är att de nu förbereder sig på vad som komma ska och att ett överlämnande kan ske lugnt och fredligt.

    Troligen försvinner de med massor av folkets pengar, men, hellre det än med folkets blod !

  21. Kachina skriver:

    bildterberg

    Ser det mer humant ut när diktaturer försvarar sig mot folket?

  22. flyktingar skriver:

    Rörande Carl Bildts fråga ”varför bygge på Har Homa nu?”

    Snart går Palestinska myndigheten till FN för att be föreningen utropa en självständig palestinsk stat på Västbanken och i Gaza, utan att söka samstämmighet med Israel.

    Just nu tar EU och USA ställning till detta. Irland, Portugal drar åt ett håll. Tyskland, Italien och USA drar åt ett annat håll medan Carl Bildt av flera skäl kämpar för en samstämmig hållning i EU-flocken.

    Israel å sin sida har hela tiden deklarerat att man inte stillatigande kommer se på när beslut tas som rör dess framtida gränser, utan att landet blir tillfrågat. Israel har hela tiden signalerat att unilaterala fientliga palestinaarabiska utspel mot Israel besvaras med konkreta handlingar på de omtvistade territorierna.

    Därför beslut om bygge på Har Homa just nu.

  23. un2here skriver:

    – This planet has – or rather had – a problem, which was this: most of the people living on it were unhappy for pretty much of the time. Many solutions were suggested for this problem, but most of these were largely concerned with the movement of small green pieces of paper, which was odd because on the whole it wasn’t the small green pieces of paper that were unhappy.

    Douglas Adams

  24. un2here skriver:

    Var är Israels gränser i dag, om man får fråga?

  25. smalanningen skriver:

    En historielektion till alla er som tror att (höger)politik styr Sveriges intressen i Mellanöstern:

    Det var en gång i landet Sverige när vi hade en utrikespolitik som gick ut på att skälla på allt och alla. Ingen orättvisa skulle missas, inte minsta överträdelse ignoreras. Allra helst gällde detta länder med högerregeringar, men vi slog oss gärna för bröstet och talade om för i princip vilket land som helst hur det skulle styras.

    Någon kanske säger nu att det där skällandet inte var särskilt konstruktivt, men se då har denne någon fel. När det svenska folket tack vare allt skällande fick uppfattningen om att Sverige var världens samvete, kunde man enkelt sälja vapen och militär teknik till diktatorer. Man kunde tillochmed utbilda t.ex. Gadaffi och hans män på plats i Sverige utan större bekymmer. Bofors gick – och går – på högvarv. Svenskt stål. Och det var ju bra.

    Idag har vi en balanserad utrikespolitik där dialogen och långsiktigheten är viktigare än att spy ut kärnfulla åsikter, dock kvarstår det att våga börja kritisera och inte minst avveckla vår krigsindustri.

  26. Leif Eriksson skriver:

    Klanerna som befolkar östra delen av Syrien är välbeväpnade. Risken är överhängande att protesterna mot den syriska regimen eskalerar och övergår i ett väpnat uppror i och med anfallet på Deir ez-Zor. Och frågan är om inte detta är just vad den syriska regimen strävar efter.

  27. The Golani Snowman skriver:

    Saudierna har länge nog sett att Obama inte tänker göra ett smack för att förbättra livet för Arabvärlden, inte ett smack om hotet från Iran, Säkerhetsrådet helt tandlöst, så de och länderna i GCC (senaste medlem Jordanien ) håller på att gå egen väg. En tanke i Riyadh är att hugga av Eufratdalen och tillsammans med Al-Anbar bli en ny Sunni-stat.
    http://warsclerotic.wordpress.com/2011/08/05/a-saudi-plan-for-a-new-sunni-state-straddling-euphrates-river/

  28. Ola Hakefelt skriver:

    Varför följer inte Sverige Italiens, Saudiarabiens, Kuwaits, Bahrains och Quatars exempel och kallar hem vår ambassadör för att bidra till det ökade diplomatiska tryck på regimen som omskrivs i inlägget? Det vore en enkel åtgärd vi som nation skulle kunna vidta unilateralt för att markera att vi finner det som pågår vara oacceptabelt. http://www.facebook.com/profile.php?id=1097859449#!/pages/%C3%85terkalla-Sveriges-ambassad%C3%B6r-fr%C3%A5n-Syrien-i-protest-mot-regimens-v%C3%A5ld/145566145525653

  29. bestofmankind skriver:

    ”Att påstå att Carl Bildt är okunnig är att ta sig vatten över huvudet.”

    Det är inte vilket vatten som helst jag tog på mig över huvudet. Det är det heliga vattnet från Vatikanen på besök där.

    Enbart ordet okunnig är inte synonym med ”okunnig att visa i konkreta handlingar hur och vad du känner”. Lär dig tolka hela meningen!

    För att parafrasera:

    Carl Bildt saknar förmågan att med tydliga handlingar visa hur han agerar och reagerar på olika världs situationer som rör sitt ansvarsområde.

    Carl Bildt agerar för det mesta enbart som en politisk kommentator. Det har redan många utav i media.

    Vad Sverige behöver är ett kraftfull uttalande och trovärdigt agerande på varje märkbara händelser i världen. Alltså en utrikesminister på riktigt!

  30. bestofmankind skriver:

    Ola,

    Det var det jag försökte tala om för Carl Bildt. Det utan att säga det rakt ut. Jag gav honom chansen att lista ut det själv. Resultat: nada!

  31. smalanningen skriver:

    ”Carl Bildt saknar förmågan att med tydliga handlingar visa hur han agerar och reagerar på olika världs situationer som rör sitt ansvarsområde.

    Hur menar du att han ska ”visa hur han agerar och reagerar”? Vi snackar här om Sveriges mest kommunikativa minister NÅGONSIN.

    ”Carl Bildt agerar för det mesta enbart som en politisk kommentator. Det har redan många utav i media.”

    Håller inte med. Bildt (och inte minst hans medarbetare) har löst en mängd praktiska saker genom åren, men detta är inget han skryter med på sin blogg. Jag har känslan av att du läser den här bloggen som en dagbok, vilket inte är riktigt sant. Den ska nog mer ses som en tankebok.

    ”Vad Sverige behöver är ett kraftfull uttalande och trovärdigt agerande på varje märkbara händelser i världen. Alltså en utrikesminister på riktigt!”

    Det tjänar absolut ingenting att gapa om alla orättvisor, desto bättre att föra en dialog. Något Carl bevisligen gör med sina många resor i världen och samtal med människor. Dessutom ställde du dig t.ex. i det (S)led som högljutt kritiserade Bildt när han dramatiserade Rysslands invasion av Georgien (där jag för övrigt också tyckte han gick för långt).

  32. Per Fredö skriver:

    Bestofmankind förefaller inte ha klart för sig att denna blogg
    huvudsakligen är infomation om vad som händer utrikespolitiskt.

    Det är också märkligt att han inte har klart för sig att Carl inte bara har oslagbara kontakter, vilka inte bara gäller diplomater och ledande politiker, utan också är den mest aktiva och inflytelserika utrikespolitiker vårt land haft.

    Det gäller också att inrikespolitiskt företräda den svenska säkerhets-och utrikespolitiken, som sedan andra världskrigets slut, oavsett regering, varit inriktat på samarbete med USA.

    Detta var nödvändigt för att få militärt stöd i händelse av ett sovjetisk angrepp mot vårt land och även andra skandinaviska länder.

  33. bildterberg skriver:

    Kachina:
    ”Ser det mer humant ut när diktaturer försvarar sig mot folket?”

    Och med ”folket” menar du möjligen de här?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Libyan_Islamic_Fighting_Group

  34. Kachina skriver:

    Nej, jag räknar inte med de stridande parterna, utan refererar till samma typ av bild som du uppvisade, civila offer.

    Khaddafi använde både flyg och stridsvagnar i direktverkande eld mot bostadsområden och obeväpnade demonstranter.

  35. bestofmankind skriver:

    ”kommunikativ minister NÅGONSIN”

    Kommunikativ avser språkligt/skriftligt utbyte av information. Från 2007 har CB besvarat cirka 8 kommentarer i bloggen. I år en, och det var för 2 dgr sedan. Det kallar jag inte att vara kommunikativ. CB enbart berättar, där du och jag lyssnar/läser.

    ”har löst en mängd praktiska saker genom åren….”

    Du kan inte ens nämna ett enda konkret exempel på det. Dåligt!
    Men jag kan ge dig en. För honom var det praktisk att stänga flera ambassader för att kunna spara sägs det. Med facit i handen har CB i stället ökat kostnaderna för utlandsmyndigheter med 473 miljoner kronor OM ÅRET sedan maktskiftet. Det kallade han utrikesförvaltning i världsklass. Vad han inte fattade var att det han gjorde var en förnedring och inte minst politiskt och moraliskt förakt mot alla u-länder där han stängde ambassader.

    ”högljutt kritiserade Bildt när han dramatiserade Rysslands invasion av Georgien”

    Han var personligt engagerad då Georgiens President Saakashvilli var en nära vän till honom. Han gjorde även misstag när han försvarade Georgien, då var det Georgien som provocerade fram konflikten med Ryssland.

    För övrigt mumlade enbart Carl Bildt när folket i Tunisien, Egyptien, Libyen, Yemen, Bahrain och nu i Syrien krävde/kräver den universella fri- och rättigheterna från sina diktatorer.

    Carl Bildt kan vara en utrikeminister av substans, men han är moralisk och känslomässig omedveten hur man gör.

  36. metusalem skriver:

    Här har konstaterats att Carl Bildt brister ifråga om kommunikation.
    Om man tänker sig att han skulle bemöta de flesta inlägg så blir vissa kommenterande besvikna. Vid enstaka tillfällen har han lämnat någon kortare kommentar. I övrigt är han synnerligen flitig att informera om det som han anser viktigt inom utrikes affärer. Mycket bra så tycker jag.

    Jag tror att hans blogg har haft mer än 7 milj. enskilda besök under åren. Alltså har människor både varit intresserade av CB bloggande, och dessutom ofta skrivit kommentarer. Hur man kan hävda att detta innebär bristande kommunikation är svårt att förstå.

    CB:s användning av modern kommunikationsteknik skulle jag tro ligger i absolut framkant från nu verksamma utrikes representanter.
    Givetvis räknar jag med att få höra att mitt inlägg är ovanligt servilt obefogat smickrande, men denna uppfattning har jag sett fortlöpande om både mina små alster, liksom om verkligt kvalificerade djuplodande inlägg.

  37. bestofmankind skriver:

    Din egen tolkning och konstatering metusalem.

    Ingen annan än du som påstått att Carl Bildt brister ifråga om kommunikation.

  38. bestofmankind skriver:

    Det faktum att han enbart kommenterar i snitt 2 gånger om året är inte att vara kommunikativ.

    Men brister ifråga om kommunikation är det inte det frågan om då han i stort sett varje dag kommunicerar – dock en envägs sådan.

    Mao kommunicerar CB i bloggen utan att vara kommunikativ.

  39. mrmhalland01 skriver:

    En utrikesministers kommunikativa förmåga ska inte visas gentemot en person som besöker hans/hennes blogg med enda syfte att hitta fel och länka till oppositionspartiers ”bättre vetande”.

    En utrikesminister ska kommunicera med omvärldens makthavare.
    Det är då det gör nytta.

  40. smalanningen skriver:

    ”Mao kommunicerar CB i bloggen utan att vara kommunikativ”

    Kommunikativ betyder främst öppen och meddelsam. Finns det någon annan minister någon gång som LIVE – dag efter dag, natt efter natt – ger oss så stor insyn i det han sysslar med? Nej. Och har heller aldrig funnits.

    Om du menar att Bildt inte är kommunikativ på grund av att han inte svarar på inlägg på bloggen så kan de frågor som du och andra vill ha svar på – vad det än nu månne vara – definitivt besvaras av t.ex. Carls medarbetare. Inget konstigt med det. Ett kommentarsfält i en blogg är inget diskussionsforum egentligen, det är just ett kommentarsfält där man kan kommentera inlägget. Att det sedan blir diskussioner här är trevligt, men absolut inget som jag förväntar mig att Carl ska delta i.

  41. smalanningen skriver:

    För övrigt håller jag helt med min halländske kollega härovan.

  42. un2here skriver:

    - The story of the Arab revolution that was abandoned by the Arabs, forsaken by the West and forgotten by the world

  43. bestofmankind skriver:

    Noterat att ingen från mrmhalland, metusalem eller smalaningen har mot argumentation på mina allvarligare och viktagaste konstateringar i min kommentar av 10 aug 13:29.

    Att de fokuserar sig mest enbart på Carl Bildts kommunikations förmåga genom att blogga är för mycket vagt krav på en utrikesminister.

    Carl Bildt borde känna förolämpad som en utrikesminister.

  44. bestofmankind skriver:

    skall vara:

    Carl Bildt borde känna sig förolämpad som en utrikesminister.

  45. Jan Fredman skriver:

    florimond77 Du skriver ”Det är fruktansvärt att se allt detta lidande pga våldet. Varför ska det vara så svårt för människor att få frihet? Frihet att säga vad man vill, frihet från occupation och rättshaveri som i Israel, frihet från apartheid och rasism.”

    Du tillhör de som lögnaktigt i första rummet håller fram judar och Israel när det gäller att måla fram den värsta tänkbara känslomässiga bild som tänkas kan i vilket sammanhang som helst. Under denna rubrik har CB skrivit om situationen i Syrien och Damaskus. Så klart att det öppnar sig en möjlighet för dig att återigen stigmatisera judarna och Israel! Varför? Du är lögnens budbärare!!! Vilket lidande fokuserar du på? Judarnas mångtusenåriga lidandes vandring bara för att de är just judar? Eller palestinaarabernas lidande bara för att de just är araber och ett brödrafolk efter Abram och hans tjänstekvinna? Det fanns inte särskilt många araber i det av Romarna omdöpta landet Israel itll Palestina efter judarnas uppror 66 enl. vår tideräkning. De arabiska länderna blev oroliga när judarna återvände till Sion och därför kunde vi se en massmigration av araber. Så kom då Balfourdeklarationen där det förra brittiska mandatet skulle delas mellan araber och judar. Judarna sa ja, araberna sa nej. Judarna utropade staten Israel och blev snabbt erkända då Ryssland var bland de första. Arabländerna omkring det återbildade Israel attackerade och det blev ett blodigt krig. Du skriver om ockupation. Vad menar du? Gaza (till palestinaaraber) och Sinai (till Egypten med ett fredsavtal) är återlämnade.

    Judéen och Samarien [kallas av bl.a. dig för Västbanken, men av Israeler för Judea och Samaria eller territorierna. De var senast efter 1948 under en period kontrollerat av Jordanien, [också ett resultat av landuppdelningen efter britternas närvaro i MÖ], som sedan länge har ett fredsavtal med Israel) är ingen ockupation, utan ett återtagande av land, som tillhör Israel.

    Jag har tidigare i denna blogg förklarat att detta territorium togs i beslag av Jordanien efter det att britterna lämnade området 1948. Israel blev återigen utsatt för arabisk aggression 1967 och det s.k. 6-dagarskriget då Juedéen, Samarien och den gamla judiska delen av Jerusalem åter kom i Israels händer. Det är alltså ingen ockupation och internationella konventioner ger Israel rätt att återigen kontrollera territoriet som sitt. Det finns faktiskt skriftliga bevis för att Judéen och Samarien sedan mycket mycket länge blivit förvärvat genom köp.

    Du tar rättshaveri, apartheid och rasism i din mun nästan i samma andetag! Vilken prestation! Vem är det som är utsatt för ett gigantiskt interntionellt rättshaveri? Apartheid? Du den lögnen kan ingen låta dig komma fri ifrån. Det finns inte en chans. Att Israelerna vill skydda sig från sjävmordsbombare och raketbeskjutningar, det talar du tyst om. Att det finns palestinaaraber i Knesset (parlament=riksdag) det talar du tyst om. Att det finns minst en miljon palestinaaraber i Israel som fullvärdiga medborgare, det talar du tyst om. Att det sitter palestinaaraber i fängelse, du talar väldigt tyst om varför de sitter där. Du är överhuvudtaget väldigt tyst om alla insatser som Israel gör i positiv mening för att få till stånd en fredsuppgörelse med palastinaaraberna. Att judarna bygger bostäder i Jerusalem, det är väl lika självklart, som när Sverige bygger i och omkring sin huvudstad Stockholm!? Att Israel bygger bostäder i Negevöknen, Judéen och Samarien är väl lika självklart, som när vi Sverige försöker hålla liv i alla landsändar och då befolkningen samtidigt växer. I Israel har det under den senaste tiden varit gigantiska demonstrationer, inte bara i Tel Aviv utan också i andra städer. Israeler vill ha vettiga boendekostnader och levnadsvilkor. Det kommer säkert att resultera i billigare boenden utanför de Israeliska metropolerna får vi hoppas och att folk vi bosätta sig där.

    Slutligen ”rasism” – för mig är det en mänskliga ras. Det kommer an på oss alla att gå varandra till mötes och kompromissa för att vi ska få möjlighet att utvecklas och glädjas under den korta tid som vi får här på jorden. Att svartmåla judarna som folk – det är liktydigt med anti Semitism! Låt oss hoppas att Syrien sällar sig till den demokratiska traditionen liksom Israel i MÖ!

  46. Kachina skriver:

    bildterberg, un2here

    Ingen kan påstå att jag dyrkar eller ensidigt försvarar Israel. Tvärtom, jag ger dem ofta svidande kritik.

    Men, om man måste välja mellan två onda ting, menar ni då att diktaturens politiska islam är att föredra?

  47. Kachina skriver:

    Ingen kan påstå att jag dyrkar USA eller ensidigt försvarar Israel. Tvärtom, jag ger dem ofta svidande kritik.

    Så skall det vara. Det blir många inlägg utan redigeringsfunktion.

  48. metusalem skriver:

    Detta med kommunikativ…
    Jag roade mig med att kolla vad Wikipedia anser om begreppet:

    kommunikativ

    som avser språkligt utbyte av information
    som är öppen och meddelsam

    Där finns inte uppfattningen att vad som gäller är en kommunikation där varje synpunkt måste besvaras med vändande post. CB kommunicerar flitigt och uppskattat, vilket väl fyller synpunkten på att vara kommunikativ.

  49. bestofmankind skriver:

    Märk: som avser språkligt UTBYTE av information

    Utbyte enligt Wiktionary: det att växla något mot något annat

    Eftersom Carl Bildt som utrikesminister kännetecknas mest som en bloggare, där hans flitiga kommentatorer här är nöjda med hans insatser som en sådan, kan vi ytterligare utveckla benämningen.

    Kommunikativ var inte det rätta ordet för att beskriva Carl Bildts bloggande. Uppenbarelsen i natt gav ordet informativ.

    Jag därför gratulerar Carl Bildt, från hela mitt hjärta, för att inneha titeln informativ utrikesminister i Sveriges historia!

  50. bestofmankind skriver:

    Förresten nu har vi kommit långt ifrån sakfrågan om Syrien.

    Vad gör då den informativa utrikesministern om läget i Syrien efter det att han har uttryckt sin oro och gjort analyser om omvärldens reaktionerna?

  51. Kachina skriver:

    ”Du tillhör de som lögnaktigt i första rummet håller fram judar och Israel när det gäller att måla fram den värsta tänkbara känslomässiga bild som tänkas kan i vilket sammanhang som helst.”

    Det gjorde jag, i samtalet med Ben Gurion. Jag hade precis kommit från Eilat, där avskrädet av sionismen centrerat sig p g a skattelättnader.. Han blev mycket ledsen. Jag försökte sedan säga att det var en annan kvalitet på folket i norra Israel. Det hjälpte inte. Vi skildes åt i ett läge där han var mycket nedstämnd.För detta har jag känt skuld sedan dess, men jag var trött, ledsen,…..och utmattad. Jag vägde vid tillfället bara 48 kilo, inkl. ett par uttorkade egyptiske armé-kängor., tunga som bly.

  52. Kachina skriver:

    bestof

    Det har han redan gjort, om du läser noga. Olika sändebud har skickats till Damaskus för att ”tala klartext”. Assad har presenterats för de framtida alternativen on inte övergreppen avslutas.

  53. bestofmankind skriver:

    Hur blev Carl Bildt inblandad i olika sändebud som har skickats till Damaskus Kachina?

    Som vanligt analyserade Carl Bildt vad andra gör/har gjorts medan han själv gör inget märkvärdigt till det hela.

  54. Kachina skriver:

    Kontaktnätet, bestof. De samtal som pågår i kontaktnätet bör inte redovisas i media.

    ”Efter ordförandeuttalandet från FN:s säkerhetsråd förra veckan – som bröt den månadslånga och allt mer pinsamma tystnaden därifrån – har nu också arabstaterna i övrigt insett att det som pågår är i grunden oacceptabelt och inte kan accepteras.

    Att Saudiarabien nu också dragit tillbaka sin ambassadör understryker ytterligare det missnöje man känner med utvecklingen.

    I dag är Turkiets utrikesminister Davutoglu i Damaskus för att leverera tuffa budskap efter kontakter med såväl EU som USA.

    Och i morgon sker tydligen någon form av kontakt i Damaskus med företrädare för Indien, Brasilien och Sydafrika. Det har sin betydelse inför den fortsatta diskussionen i FN:s säkerhetsråd.”

    Hur tror du han kan veta allt detta före media?

    Jag kritiserar Carl Bildt för hans politiska grundsyn, inte för hans person. Carl Bildt som person är redan en ikon, så kritisera den är ganska lönlöst. Däremot kan jag gå till angrepp mot olika sakfrågor, men samtidigt erkänna de demokratiska och personliga värden som han vid vissa tillfällen uppvisar.

    Bestof,…….Carl Bildt är en komplicerad person. Det går aldrig att angripa honom ensidigt, för det finns alltid något som är motstridigt.

    Han är den meste utrikesminister vi någonsin haft.

    Jag har aldrig fjäskat för någon, det vet du. Det skulle aldrig falla mig in att fjäska för Carl Bildt, men jag har förmåga, som gammal industriledare, att se och uppmuntra när någon helhjärtat går in för sitt jobb.

  55. bestofmankind skriver:

    Det mesta av vad Carl Bildt redovisade har jag redan läst i olika media.

    Men låt mig förresten ge en vild gissning. Kanske Carl Bildt även den här gången försöker få hjälp från al-Assad, för al-Assad att tala med Eritreans diktator för att frige Dawit Isaak. Du vet, för i fall du inte visste, försökte Carl Bildt hämta hjälp från Kaddafi, för Khaddafi att övertala Eritreans diktator om Dawit Isaak. Undrar bara vad hand försökte förhandlade med Khaddafi i utbyte.

    Men det kanske är ok för dig att samtidigt som Carl Bildt sa ja för Sverige att skicka jasplan till Libyen försökte han också förhandla med Khaddafi om Dawit Isaak.

  56. Kachina skriver:

    Är du säker på att det var samtidigt?

  57. bestofmankind skriver:

    I februari i år började folket i Libyen att kräva sitt fri- och rättigheter från Khaddafi.

    I mars godkändes FNs resolution om att skydda det Libyeska folket.

    I april åkte Carl Bildts sändebud till Khaddafi för att förhandla om hjälp för Dawit Isaak.

    Slutsatser?

  58. Kachina skriver:

    ”Tja, varför inte? Skurkar är alltid förhandlingsbara. Som du förstår förekom inga direktkontakter mellan Bildt och Khaddafi, utan det handlade om att sondera terrängen.

    Även jag skulle ha försökt utnyttja situationen när Khaddafi är illa klämd och behöver all goodwill han kan uppbåda. Det kan fortfarande användas, ju sämre det går för Khaddafi.

    Han behöver rubriker om sin goda vilja, så varför inte utnyttja möjligheten.

  59. Kachina skriver:

    Upprorsmän kallas alltid ligister, sedan blir de minister.

  60. bestofmankind skriver:

    ””Tja, varför inte? Skurkar är alltid förhandlingsbara. Som du förstår förekom inga direktkontakter mellan Bildt och Khaddafi, utan det handlade om att sondera terrängen.”

    Carl Bildt, som du också förstår, är det yttersta ansvarig till samarbetsförsöket.

    Du som brukar vara balanserad, försök att se situation ur Khaddafis synpunkt. Scenariot plötsligt ser mycket mörkt ut eller hur?

    Att försöka ”double-crossing” med Khaddafi kommer aldrig att vara smärtfritt. Att förtränga det är endast en fråga om tid. Förr eller senare kommer konsekvenserna att visa sig!

  61. Kachina skriver:

    Khaddafi är i behov att ”köpa” sig lite goodwill, så varför inte slänga ut en krok?

  62. bestofmankind skriver:

    Jag vet att Khaddafi var en business kollega till Carl Bildt därför försökte han med en win win förhandling med honom.

    Men tajmingen var inte rätt.

    Om du har inte fattat ännu, eller rättare sagt vill inte befatta dig i, har Carl Bildt försökt att be om Khaddafis hjälp i samband med att han även tänkte indirekt bomba Khaddafis palats. Hur är det med den moraliska kompassen? Även en skurk vill inte låta sig luras så uppenbarligen.

    Men för all del, blunda Kachina. Försvara din generation (du är väl lika gammal som Carl Bildt.)

  63. florimond77 skriver:

    Jag antar att dert är i senaste laget att bemöta Jan fredmans långa kommentar. Såg den inte förrän nu. Jag lämnar därhän anklagelserna om antisemitism. Det finns ingen egentlig antisemitism i dagens läga om man med det menar judeförföljelse. Däremot finns det över hela världen gott om kritik mot staten Israel och dess handlande. Israel försvarar sig på två sätt. Antingen kallar man all kritik för antisemitism eller så försvarar man sin stöld av land och allt våld med att det är deras rätt.
    Man, liksom Jan här, påstår att Israel har blivit attackerat och har rätt att försvara sig. I själva verket är det en av de större myterna man lyckats förvilla världen med. Det är fel att påstå att Israel anfölls 1948 och 1973 medan krigen 1956 och 1967 bara bröt ut. Israel gick tveklöst till anfall. Dessutom anfölls inte Israel 1973 utan arabiska trupper angrep olagliga israeliska occupationstrupper på arabisk mark.

  64. Jan Fredman skriver:

    florimond: Ingen kan anklaga dig för att du inte har fått älta det mantra som under längre tid är ett resultat av demonisering av judar, sionister, Israel!

    THE SAME OLD STORY!!!???

    http://www.memri.org/report/en/0/0/0/0/0/0/5556.htm

    Tillhör du också dem som kommer att aplådera när äntligen Israel får möta den militära övermakten som den f.d. brig. generalen i Libanon ger uttryck för? Hesb’Allah, som mer eller mindre våldtagit Libanon med sina understödjare i Ajatollornars Iran med den notoriske judehataren Mahmoud Achmadinejad. Syrien + Hamas + i Gaza ska vi heller inte glömma. FN skulle ju desarmera Hwzb’Allah, men där fick FN tji! Några vägbomber där FN-persnal skadas, åtskilligt med underjordiska missildepåer (10.000-tals med missiler) i södra Libanon bland civilbefolkningen har blivit resultatet. Iran har haf genom Syrien haft en häktiskt tid sedan det senaste kriget i Libanon. I dina och mina ögon är det rent ut sagt en MILITÄR PROVOKATION! Och det är väl det som är meningen. Provocera med palestinaaraber, med missiler, med verbalt hot och snart har vi lurat juden, sionisten, Israel att slå till!!! Det år som vanligt den ursäkt som används, när man försvarar sig med att det var Israel som slog först! Och alla håller med! Du liksom alla andra BLINDA!

    Bland Israels grannar är det bara Jordanien och Egypten, som har kommit till sans och skrivit fredsavtal med Israel och den judiska sionistiska staten. Men det kanske inte dröjer alltför länge innan dirigenten det Muslimska Brödraskapet i Egypten ändra färg och tar makten, sliksom Hezballah i Libanon. Turkiet har börjat visa lite av sin Otto-mani-anska maktlystnaden. Grrr… Samarbete mellan Israel och Cypern när det gäller exploatering av legitima gasreserver inom deras ekonomiska zon i Medelhavet, ses inte med blida ögon av Erdogan och hans maktelit. Märk väl, han gillar inte sin egen militärledning, som har kastats i fängelse! Varför kan man fråga sig?

    Israel ockuperar ingen mark f.n. utom Golan. Varför? Därför att det är inte särskilt trevligt med sådana aggressiva grannar med möjlighet att på nära håll utsätta den israeliska befolkningen för beskjutning och missiler. Men de fanatiska islamisterna kanske kommer ändå, om vi får tro den f.d. brigadgeneralen, som nu representerar Hezballah i det Libanesiska parlamentet. Att vilja utplåna och radera judarna från det heliga landet Israel måste väl närmast betraktas som antisemitism!? Eller vad anser du min bäste florimond???????? Din lögn består i att du liksom många i dag vare sig vill eller inte orkar bejaka sanningen med avseende på Israels existensberättigande! Demoniseringen måste fortsätta! T.o.m. en sådan allmänt känd person, som Desmond Tutu pratar runt om i världen på olika konferenser mm. om ockupation av det heliga landet och det s.k. sionistiska apartheid! Nu har den f.d. ärkebiskopen och fredspristagaren tagit sig vatten över huvudet! Han vet mer än någon annan att i Israel lever araber och judar sida vid sida utan att någon diskrimineras i det offentliga livet. Alla får ta del av det, så vare sig de svartas diskriminering, som Martin Luther King och det Mandela kämpade för att eliminera har INGEN BÄRING I ISRAEL! NADA FLORIMOND, NADA DESMOND TUTU!!!

  65. un2here skriver:

    Jan Fredman,

    Du kan sluta nu. Samtliga länder – inklusive USA! – fördömer israelernas senaste övergrepp på Västbanken …

  66. Jan Fredman skriver:

    un2here: Barack Obamas administration med Hillary Clinton representer snart inte längre en majoritet av supporters till Israel. Mig kan du aldrig tysta genom att hänvisa till att alla andra BLINDA säger något annat!!! Så länge demoniseringen av Israel fortgår, så kommer jag tillbaka, var så säker!!!

  67. un2here skriver:

    Det är ingen demonisering om det är sant

  68. Jan Fredman skriver:

    Du menar att din lögn är sanning? Det är segrarmakten och majoriteteten, som bestämmer vad som är sant i det offentliga livet och när historia ska sättas på pränt!

    En majoritet av USA’s befolkning är emot den nuvarande administratonen vad avser stödet till Israel. Det kommer att kosta B. Obama och H. Clinton deras taburetter inför nästa mandatperiod.
    Tack vare det folkliga stödet från människorna i USA och Canada, så får du stånga din panna blodig vad avser Israel. Judarna, sionisterna är i Israel för att stanna. Inte ens du kan ta ifrån dem den rätten! Och att försvara sig!

    Du har inte på något sätt tagit upp frågan om det reella hotet, som Israel fn. är utsatt för!? Varför undviker du den för dig lilla FRÅGAN?? Nå, det är ingenting nytt, men det nya är att du tillsammans med många andra BLINDA inte ser vad som återigen håller på att ske i MÖ!

  69. un2here skriver:

    Min lögn?

    Du är rolig, du :)

  70. Jan Fredman skriver:

    Den är fri, som kan skämta om sin förestående bortgång eller hotas av undergång! Jag menar nog att du har allt att vinna genom att vända dina ståndpunkter ut och in och studera den inverterade bilden av MÖ. Lycka till!

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Join 677 other followers