Viktigt avgörande i Lettland

STOCKHOLM: I Lettland har den politiska situationen förändrats i ett slag efter det att president Valdis Zatlers i ett TV-tal i går kväll sagt att han vill upplösa parlamentet efter det att detta inte velat häva den parlamentariska immuniteten för en av de s k oligarker som anses ha stort inflytande i landet.

Detta följde på en massiv räd som den lettiska antikorruptionsbyrån gjorde för ett par dagar sedan mot ett 40-tal objekt och företag kopplade till de s k oligarkerna.

Dessas inflytande och roll har länge varit en oklar fråga i Lettlands politik, och uppenbart är att det nu går mot en konfrontation kring just denna fråga.

Mycket står på spel, och hur det kommer att sluta är oklart. Presidentens beslut att upplösa det lettiska parlamentet Saeimen går nu först till en folkomröstning för avgörande.

Till saken hör dessutom att president Zatlers mandat håller på att rinna ut, och att val av president för den kommande mandatperioden skall äga rum i parlamentet under den kommande veckan.

President Zatlers är en av de två kandidaterna, och att han bara dygn inför denna omröstning tar strid just med parlamentet ger självfallet också det valet ny dramatik.

Lettland har visat betydande politisk mognad när man under de senaste åren har tagit sig upp ur den djupaste ekonomiska nedgång som drabbade något europeiskt land.

I dagarna har premiärminister Valdis Dombrovskis tillsammans med Anders Åslund presenterat en bok där den lettiska utveckling under de senaste åren skildras – inte minst som ett positivt exempel för andra länder.

Men att de s k oligarkerna haft ett betydande inflytande över nationens också politiska liv har dessvärre varit uppenbart under lång tid.

Om strävanden efter en rättsstat lika för alla nu ställs i centrum för landets politiska liv måste detta ses som en i allt väsentligt positiv utveckling.

5 kommentarer till Viktigt avgörande i Lettland

  1. galgresaren skriver:

    Det låter inte bra. Hoppas det löser sig på ett konstruktivt sätt.

  2. Kachina skriver:

    Visst är det hellre dags att upplösa Riksdag, Regering och alla tankehärvor (tankesmedjor) i Sverige.

    Jag ser att Timbro föreslår en sänkning av lägstalönerna för att få fram mer jobb. Hur kan en sänkning av köpkraften öka behovet av produktion och distribution?

    Sänk bensinskatten istället. Jag kör inte ofta bil, men den här veckan ”väckte” jag den gamla plåtburken på hjul. Den drar soppa som en moppe, under halvlitern och när jag tankade förstod jag varför det var så tomt på vägarna.

    Jag betalade fyrahundra kronor för 30 liter.

    Inte undra på att folk stannar hemma istället för att konsumera. Hur tror Timbro att det skall gå i Norland om lönen inte räcker till för att köpa soppan som tar en på jobbet?

    Skall Norrlänningen tälta utanför fabriksgrindarna, eller bo, äta och skita inne på fabriken?

    Ursäkta Timbro, ni torde säkert ha löner som ger er råd att konsumera, men med den lönen borde man kunna kräva att ni kan producera tankar som även innefattar följdverkningarna av en enskild tanke.

  3. smalanningen skriver:

    Timbros uttalande är både bedrövligt och gammelkonservativt i kubik då det visserligen säkert skulle sänka arbetslösheten i rena siffror, men skapa en hel del andra problem – problem som högst sannolikt inte drabbar Timbros medlemmar utan snarare stöttar dem i fel riktning så att säga. Listar istället mina tre favoriter:

    1. Extra anställningsstöd för flyktinginvandrare och ungdomar utan erfarenhet från arbetslivet.
    2. Ytterligare krafttag för att få mer personer att starta eget (administrativ förenkling, sponsrade inspirationsdagar i utsatta orter, stöttande hemsidor etc)
    3. Viss sänkning av arbetsgivaravgiften.

    Men sen tappade du mig, Kachina, när du pratar om sänkt bensinskatt. Här måste vi istället ändra på beteenden. Istället för att göra oss mindre beroende av fossila bränslen så gör vi det värre och värre för varje dag genom att bidra till centraliseringen. Folk ska shoppa i gigantiska gallerior, och tillochmed i ett lilla Småland kan folk åka 10 mil för att handla dagligvaror, samtidigt som lanthandlarna blöder och försvinner. Ohållbart. Det finns ingen annan väg ur krisen för den som vill behålla sitt lilla samhälle än att se till att starta nya företag samtidigt som man behåller service och handel. Då minskar beroendet av fossila bränslen, då får vi hela Sverige att leva – och då kan vi fortsätta uppmuntra folk att skaffa snålare bilar eller bilar med annat drivmedel än bensin/diesel.

    Min Volvo drar i snitt ca 0,55-0,6 liter diesel per mil, blandad körning. En gammal Volvo 945 drar det dubbla i bensin. Det är faktiskt dags för folk att börja vakna!

  4. Kachina skriver:

    Ja, tanken är rätt, men Sverige har en av Europas äldsta bilparker, av den enkla anledningen att få har råd att köpa en bil i 200′ kronors klassen.

    Bilmarknaden handlar i huvudsak om en bil mellan 5000-10000 kronor på blocket och 1,2 – 1,5 liter milen. Ur hand i mun, så att säga. Behov och förmåga kan inte komma i balans i ett land som fått ta sina ekonomiska smällar genom att dränera den stora massan, där en hundralapp i månaden gör skillnad.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 327 andra följare

%d bloggers like this: