Mindre till Minsk

MOSKVA: En solig och vacker morgon här i den ryska huvudstaden. Jag misstänker att det kommer att bli ganska varmt i dag.

På de ryska nyhetsbyråerna noterar jag att Vitrysslands Lukashenko kraftigt tycks ha överdrivit det ekonomiska stöd han kan komma att få av Moskva. Krisen kommer att fortsätta.

Och domen mot oppositionens i Minsk mot oppositionens presidentkandidater får påtagligt dålig press här i Moskva också.

I St Petersburg har president Medvedev hållit tal inför en internationell konferens och sagt att nationers framtid är beroende av kvaliteten på deras rättsväsende. Så sant som det är sagt.

Jag vet att Beatrice Ask är där också, men på bilderna ser jag president Medvedev tillsammans med en leende Cecilia Malmström.

Men nu är det dags för min frukost, mitt anförande och mina intervjuer.

Och att lära mig lite mer om Ryssland just nu.

2 kommentarer till Mindre till Minsk

  1. Kachina skriver:

    ”I St Petersburg har president Medvedev hållit tal inför en internationell konferens och sagt att nationers framtid är beroende av kvaliteten på deras rättsväsende. Så sant som det är sagt.”

    Det går tydligen åt rätt håll.

  2. sisotalo skriver:

    Ministerns intresse för Ryssland och Vitryssland består. Han har lugnat sig i angreppet för den mest förföljda statsledningen i världen. Sedan en övertygande segern i valet i december 2010 har 160 journalister och tjänsteman i Vitryssland förbjudna att besöka Västvärlden. Lukashenkos försök att privatisera industrin saboteras. Dessutom har statskuppsförsöket i december följts av bomber i tunnelbanan. Båda förvrängs i media i Väst och i Ryssland. Det skulle vara presidenten som ger order att slå sönder dörrarna i Kanslihuset och spränga bomb i tunnelbanan.

    Hittills har rättsväsendet klarat angreppen mot de legala systemet. I Väst och även i vissa media i Ryssland vill man inte respektera att lagbrott klaras upp öppet i rättsalen.

    Det svåraste återstår. Bombmannen har inte åtalats och det finns risk att han anger ett politiskt uppdragsgivare. Nu har man fått en kompromiss. De som verkligen försökte med våld överta Kanslihuset har fått stränga straff. Ledarn för demonstrationen släpps fri. De börjar propagandan mot sitt eget land genast när de kommer utför rättsalen.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 399 andra följare

