Bortsett från gåsen…

WASHINGTON: Det blev – som vanligt – ett öppet och konstruktivt möte uppe på sjunde våningen på State Departement med Hillary Clinton.

Enda problemet var väl hennes minnesbild av hur hennes dotter hade blivit biten av en gås vid ett besök på Skansen i slutet av 1980-talet.

Vi var dock eniga om att lägga det molnet i våra relationer bakom oss.

Fokus låg på hur vi konkret kan hjälpa den demokratiska omvandlingen i olika delar av arabvärlden. Inte bara just nu, utan också i det längre perspektivet. Vi är bara i början av utvecklingen.

Vi måste upprätthålla det militära, politiska och ekonomiska trycket på vad som är kvar av Khaddafi-regimen. Det kan ta sin tid, men att just nu sända signaler om att vi skall stoppa eller minska är att sända rosor till Khaddafi.

I Syrien måste det ske en tidig och tydlig övergång till ett demokratiskt styre, och vi måste vara beredda att vidta åtgärder mot de som är ansvariga för de övergrepp som vi nu ser.

Att vi spenderade åtskillig tid på möjligheterna till en fredsprocess mellan Israel och arabvärlden är självklart. Inte minst om hur vi skall fortsätta att stödja processen av statsbyggnad och demokratisk utveckling i Palestina.

Den diskussionen måste fortsätta.

Men vi diskuterade också våra gemensamma insatser gör friheten på nätet.

Det finns tendenser till överdriven reglering som det finns all anledning att var skeptisk till. Vi måste bygga en frihetskoalition av länder i dessa allt viktigare frågor.

Vi hann också med en del av vårt arbete inom Arktiska Rådet. Viktigt för oss bägge.

Och nästa gång vi träffas är om några veckor i den grönländska huvudstaden Nuuk.

17 kommentarer till Bortsett från gåsen…

  1. metusalem skriver:

    Helt nyligen såg jag på TV en sosse som argumenterade för att Sverige borde avsluta sin medverkan i Libyen när utlovade 3 månader förflutit. Efter den intensiva kampanjen för svensk senfärdighet med att komma till skott vill man nu säja adjö nästan innan vi börjat.

    Överste Kadaffi blir säkert glad att höra var han har sina verkliga vänner. Personligen är jag rätt intresserad över synpunkter på det snillrika i den föreslagna åtgärden

  2. iniskogen skriver:

    När jag läser att CB skriver att vi bara är i början av utvecklingen av arabvärlden ryser jag. En fråga: Stöder Du ”the new world order”? Se bara på ”utveckligen i Irak. Att använda en så raljerande ton som riktar sig till svenska folket tyder på ett stort förakt för de som har valt honom. Vad gäller Israel-Palestina har Israelerna på ett tydligt sätt visat att det inte blir en två-stats lösning. F d Shin Bet och National Security Council är nu besatt av bosättare (ultra ortodoxa-nationalistiska). När Israel grundades var det på en vänster-sekulär grund. Vad gäller Syrien har dom åtminstone inte ockuperat andras land. Vad gäller friheten på nätet är det tyvärr förenat med risker att kritisera Din blogg.

  3. guldvingar skriver:

    Svenskarna ska alltid vara så jääääkla kritiska. Spec över internet. Då vågar dom sticka under stolen & säga det ena till det andra. In real life är dom som ………

  4. digitalcurtain skriver:

    Verkligen bra att ni diskuterade om Arktika, därigenom kan man utveckla västvärldens framgång eller totalt missa den. Det finns gott om ”åskådare” som ville att vi missade vår chans – bara för att de skulle stå litet högre upp, för en stund utan att veta och förstå lägets allvar.

    Uppgiften är inte bara utmamande utan även så pass svår att det gäller att uppdatera ändamålen som de som agerar för att nå dem, kontinuerligt. Ändå har vi en chans att förverkliga logistikens betydelse och vår gemensamma trovärdighet tillsammans med Norge avseende Nordöstrapassagen.

    Denna chans vore ytterst dumt att missa!

    mvh
    Jouni Pulli
    Femkanten i Hfors

  5. nolies skriver:

    Med tanke på den ”demokratiska” utveckling som skett i Irak sedan invasionen så undrar man hur det blir i Libyen. Kanske analysen av Joachim Guilliard är vad som väntar:
    There is no reason to assume that a ”regime change” in Libya enforced by the NATO states would come out much better for the country (not to mention a long civil war and partition of the country altogether). Finally, the attacking forces and their agenda is almost identical and in many ways the leadership of the insurgency resembles the Iraqis that the U.S. set up in the government there — that is, radical Islamic organizations and pro-Western, neo-liberal advocates of a complete opening to imperialism, and privatization of the economy of the country.

    http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=24518

  6. bildterberg skriver:

    Vad sägs om några dagars avkoppling i St.Moritz i juni?
    Lustigt nog möts man av följande information då man
    försöker boka rum på Grand Hotel Kempinski i St.Moritz:

    ”Please note that we are closed from Apr 10, 2011 until Jun 16, 2011. To view rates from Jun 17, 2011 please click here, otherwise enter alternate dates below.”

    Trots detta ryktas det om att årets s.k. bilderbergkonferens
    skall vara förlagd till detta hotell 9-12 juni.

    http://bilderberg2011.com/

    Glöm inte boka, C.B. (låt inte hotellets öppettider
    lägga hinder i vägen). Där kommer man alldeles säkert
    att diskutera vilken nation som står på tur efter Libyen
    (för balkanisering och infrastukturdestruktion).

  7. bildterberg skriver:

    Apropå ”friheten på nätet”, förresten:

    ”More shocking details are emerging over the Google affair, which is literally costing members billions of dollars to keep under the radar. The movement of most of the services of Googles search engine to a location controlled by the NSA pushes information controlled by the committee to approximately 70% of all global internet information. With the main media outlets following close behind. Never has the Bilderberg committee been is such a position to make good on their 1984 promises to make 2012 the year of enlightenment.”

    vilket är hämtat från

    http://bilderberg2011.com/bilderberg-agenda/2010-bilderberg-group-conference-agenda-in-more-detail/

    Inte illa va?
    Don’t Be Evil!

  8. Kachina skriver:

    Väl talat Carl.

    Lösningen till konflikten mellan Israel och Palestina ligger inbäddad i arabvärldens demokratisering.

    Det kan ta tid, men det är uppmuntrande att ni håller en rak linje.

  9. flyktingar skriver:

    Arabstaterna och Israel är jämngamla. De består av landområden som främst britterna styckade upp och delades ut till allierade efter 1:a världskriget, efter osmanska rikets slutgiltiga fall.

    Territorier slogs samman och folk med olika kulturer ”enades” enligt samma mall som på Balkan, då Jugoslavien bildades med känt resultat ett halvsekel senare.

    Alla mellanösterns konflikter kan härledas till de kolonialpolitiska gränsdragningarna efter 1918.

    ”Riktigheten” i dessa britternas gränsdragningar skyddas av något vi kallar ”folkrätten”, som under årens lopp kommit att bli EU:s och USA:s sak att uttolka. Det finns professorer på ämnet.

    Nu har det i praktiken omyndigförklarade och evigt brinnande mellanöstern övergått till att administreras av oljetörstande européer och amerikaner.

    Så slutligen, när ni ser konflikter utbryta i mellanöstern, så kan ni vara alldeles lugna, de är uttryck för att allt är under kontroll.

  10. bildterberg skriver:

    Frågan är bara: Under vems kontroll?

  11. gruelse skriver:

    Carl Bildt, nu när vi uppenbarligen vet tid och plats för Bilderberggruppens möte kan det vara lägligt att bjuda in Juholt till mötet. Han företräder ju ett parti som vill avbryta Libyeninsatsen efter tre månader. Väl på mötet, skulle möjlighet ges att viska några förförande, nyliberala sanningar i hans öra så att han ånyo kommer på krigsfot och blir beredd på att stampa fram fotsoldater ur den svenska myllan till den Nordiska Bettlerigruppen (NBG) med Libyen som operationsområde.

  12. un2here skriver:

    flyktingar skriver: Arabstaterna och Israel är jämngamla.

    … om man bortser ifrån att 1918 inte är 1948!

  13. metusalem skriver:

    iniskogen…
    I ditt inlägg 18.00 skriver du att det kan vara förenat med risker att kritisera CB blogg. Jag tror att jag möjligen har en känsla av vad du menar. För några veckor sedan hade jag en del undringar och kritiska synpunkter på något som iniskogen skrivit. Du skrev då att du inte skulle kommentera ytterligare.

    Då jag såg att ditt alais hade klickbar blå färg klickade jag och kom till din ”blogg”. Jag skrev där in någonting om att jag håller isär sak och person, och uttryckte att det var synd att jag uppfattades som överlägsen.

    Efter någon tid fick jag ett mail där du ansåg att jag brutit mig in på ditt konto. Du hade alltså fått en uppmaning att godkänna mitt inlägg på ditt konto, och du var tämligen uppbragt över att detta skett. Jag svarade och informerade om att det gått till som ovan.

    Jag tycker personligen att det absolut kan betecknas som en säkerhetsrisk att någon kan få tillgång till min epostadess. Jag har emellertid enbart svarat på direkta frågor, och har ej för avsikt att skicka andra mail till ”iniskogen”

    Jag tycker detta klargörande kan vara av allmänt intresse. Egen epostadress kan faktiskt komma på avvägar på det sätt jag berättat

  14. foxbill skriver:

    metusalem,
    En rekommendation är att skaffa sig några ”icke spårbara” adresser på hotmail eller annan inrättning, som man använder för bloggar och annat där man föredrar att vara anonym.
    Säpo och andra instanser har säkert koll ändå, men man kan hålla sig anonym för de flesta.
    Om man skall vara helt skyddad får man köpa en dator kontant utan att uppge något namn, helst begagnad privat. Köp därefter ett 3G-modem med kontantkort. Sitt inte hemma utan koppla upp dig på olika platser.
    Undvik att andra ser dig.
    Med andra ord, man kan aldrig vara helt anonym på nätet.

  15. hujikohujiko skriver:

    http://kanooneiranian.blogspot.com/

    iniskogen…
    I ditt inlägg 18.00 skriver du att det kan vara förenat med risker att kritisera CB blogg. Jag tror att jag möjligen har en känsla av vad du menar. För några veckor sedan hade jag en del undringar och kritiska synpunkter på något som iniskogen skrivit. Du skrev då att du inte skulle kommentera ytterligare.

    Då jag såg att ditt alais hade klickbar blå färg klickade jag och kom till din ”blogg”. Jag skrev där in någonting om att jag håller isär sak och person, och uttryckte att det var synd att jag uppfattades som överlägsen.

  16. metusalem skriver:

    foxbill…
    jo, jag har fattat saken ungefär som du föreslår. Eftersom jag inte sysslar med hemlig underrättelseverksamhet gör det inte så mycket om min epostadress skulle slira ut. Men det var inte jag utan iniskogen som var upprörd, så vi kan lugnt fortsätta kolla nätet.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 427 andra följare

