Påskhelg vid telefonen

VID MEDELHAVET: Påskhelgen närmar sig snabbt, solen verkar lysa över hela Europa och de alarmerande telefonsamtalen om än det ena och än det andra blir successivt allt färre.

Men morgondagen kommer sannolikt att bli viktig i Syrien. Det mesta tyder på att protesterna fortsätter att spridas i landets olika delar.

Och lidandet fortsätter i Miserata i Libyen.

Att FN nu fått en överenskommelse om humanitärt tillträde också till de områden som behärskas av Tripoli är självfallet av största vikt. Det hjälper människor.

Från FN:s sida är man mån om att hålla en klar separation mellan de humanitära och de militära insatserna, och så länge det fungerar tror jag att det är det särklassigt bästa sättet att säkra att hjälpen faktiskt når fram till människorna.

Att EU har en planering för den händelse detta inte skulle fungera är självfallet bra, men det är först när vi fått klara signaler från FN som det kan bli aktuellt att gå vidare med denna.

En militär insats för att säkra hjälp till t ex Miserata skulle i nuvarande situation med all sannolikhet dras in i striderna där, inte minst eftersom det säkert skulle behövas en rätt betydande styrka för att säkra ett tillräckligt stort område. Vi skall inte bortse från att det finns de som gärna skulle se att EU direkt på marken engagerades i striderna, men då är ju motivet inte främst att skydda och hjälpa civila.

Nu handlar det därför om att få bl a FN:s humanitära insatser att fungera så väl som omständigheterna medger.

De senaste dagarna har vi sett hur EU:s utvidgnings- och närområdespolitik fortsatt att röra sig framåt.

Vid ett möte i Bryssel avslutades förhandlingarna om ännu ett kapitel i anslutningsförhandlingarna med Kroatien, och det finns därmed rimliga förutsättningar för att dessa skall kunna gå i mål inom en inte alltför lång framtid. Det avgörande kapitlet om rättsafrågor är dock av mycket stor betydelse.

Kommissionspresidenten Barrosos samtal i Kiev gick uppenbarligen väl, och bekräftade bilden av att också president Janukovich fattat det strategiska beslutet att sätta integrationen med EU före de andra frestelser och påtryckningar har nu allt tydligare utsätts för.

I en radiodebatt på BBC i dag på morgonen konfronterades jag med brittiska röster som med hänvisning till saneringsproblem i Grekland, sannfinnarnas framgångar i det finska valet och en del retoriska utbrott mellan Italien och Frankrike hävdade att hela Europa-projektet var i gungning.

Men så är det ju inte alls.

Europa-arbetet handlar ju också om att gemensamt ta sig an nya utmaningar, och det ligger då ibland i sakens natur att svaren inte alltid är självklara och att det kan finnas olika perspektiv och uppfattningar innan man fullt ut når fram till dem. Men i grunden finns ju alltid övertygelsen att det är bara tillsammans som vi kan finna svaren på de olika utmaningarna – gamla eller nya – i denna globaliseringens era.

Men mer insulära röster saknas förvisso inte i debatten i de olika europeiska länderna. I Sverige har vi ju både vänsterpartiet och Sverigedemokraterna som står för den saken. I andra länder har de andra etiketter, utsprung eller styrkor.

Att de finns är vare sig särdeles förvånande eller särdeles sensationellt. Utvecklingen har alltid sina drivankare.

Men nu är det påskhelg med familj och vänner som gäller.

Ochg jag hoppas att telefonen inte kommer att ringa alltför mycket.

Att den är på dygnets alla timmar är en självklarhet i dessa dagar.

20 kommentarer till Påskhelg vid telefonen

  1. Kachina skriver:

    Nato gör precis allt rätt vid detta tillfälle, i Libyen. Folket måste visa sin vilja eller sin underkastelse.

    Men, nu är det påskledigt och jag vidhåller, en välförtjänt ledighet för Carl Bildt och hans fokus på familjen. Detta kallas inte fjäsk utan välförtjänt kontemplation från en intensiv period av intryck och uttryck.
    Därför kan det passa med en sedelärande anekdot från IRL.
    Min fru och jag satt en afton i slutet av 90-talet vid en uterestaurang på Gran Canaria när ett äldre svenskt par frågade om de fick dela vårt bord. Visst, naturligtvis. Vi började prata om hemvist och uppväxt. Ja, jag växte upp på Brogatan 13, Sörböle, Skellefteå. (Jo, samtidigt som Hardy Nilsson. Han lärde mig spela poker när jag var fem år.)
    Då berättare kvinnan i det främmande paret att hon bott på Brogatan, gården över gatan från Hardy, som dotter till Rektor xxxxxx vid Läroverket. Hon berättade sedan något jag inte tror Hardy var inblandad i, utan om att hennes far, som hade sin trädgård med mangold,sallat, ärtor, som livsintresse, fick den sönderskjuten av fotbollar både från Sunnanå fotbollslag och vi som lekte fotboll som barn. Det blev så att denne rektor beslagtog fotbollarna som förstörde hans trädgårdsland.
    Kommunen struntade i problemet och Sunnanå Fotbollsklubb visade en iskall attityd. Sörböle samhälle frös ut familjen som till slut kände sig tvingade att flytta. Rektorn dog kort därefter.
    När dottern i huset berättat sin historia satt jag som en urvriden disktrasa vid bordet, så märkbart att min fru (hon blir alltid rädd när det händer något oväntat) tvingades skrika. ***** vad är det med dig? Jag kände mig tvungen att erkänna att;

    JAG HADE VARIT EN DEL AV DEN MOBBEN!

    Jag var en av dem som stod på en balkong i ett av husen vid Brogatan, pekat på honom och ropat hans namn.
    Jag mådde pyton där jag satt. ”kanske något att tänka på”, sade mannen till Rektorns dotter.
    Ja, verkligen, svarade jag. Och, det gjorde jag. Hur i h-e kunde jag ha deltagit i något sådant?

    Jag kunde bara komma fram till detta med korta tankar och långa tankar. Han snodde våran boll, men ingen av oss såg den förödelsen bollen orsakat i hans pedantiskt vårdade trädgårdsland.

    Detta låg säkert i det undermedvetna när den f.d. markägaren började trakassera mina två närmsta grannar. Inledningsvis sade jag åt dem, håll mig utanför . Men efter ca tre år, när jag såg markägarens sällskap stå och peka mot grannens fönster och göra gester, gick jag in till frugan och sade att nu får det f-n i mig vara nog. Men, hon och mina svågrar höll fortfarande markägaren om ryggen, så hon fick mig att avstå från att agera.

    Två år senare fick jag förfrågan från Tingsrätten i ärendet. Jag fick se alla kvarts- , halvsanningar och lögner. Då tog det hus i h-e.

    Vi är nu skilda, mina svågrar pratar inte längre med mig, men jag deltar aldrig mer i att driva familjer från deras hem.

    Aldrig mer kommer jag att upprepa det jag var med om på Sörböle, även om det innebär min undergång.

    PS: Svenska Kyrkan står som vanligt på den härskande sidan, där pengarna finns. Kristendomen är, liksom islam, ett politiskt och ekonomiskt verktyg, och tar ingen som helst hänsyn till människan.DS

  2. soli01 skriver:

    En riktigt skön och trevlig Glad Påsk till dig och övriga familjen!

  3. snushane skriver:

    Trodde du ringde ”Ernst Kirchsteiger” och önska Glad Påsk!!

  4. jdsolle skriver:

    Glad Påsk !!! vila lite det behöver du
    O

  5. foxbill skriver:

    Hej.
    Skitstöveln foxbill online!

    Helt otroligt att någon kan vara nöjd med slakten på civila och illa utrustade rebeller i Libyen. Visste att Putin och Kinas ledare hade en sådan människosyn, men beklagar att Bildt och Kachina mfl. nu tycker det är ok.
    Men ni delar ju ut plåster så då är det förlåtet.

    Jag har ingen lösning på konflikten och vad som bör göras, men varje människa som dödas är en katastrof.
    Hur vore det att skicka in en specialstyrka som gör ventilationshål i Khaddafis huvud? Skulle inte konflikten avstanna rätt snart då?
    Förintelsen var ingen engångshändelse! Detta är människans sanna natur. Vi tittar på när andra dör och tycker inte att vi kan göra något åt det.
    ”Det finns ju en gräns här. Nja, man kan inte se den, men i våra hjärnor finns den. Och då är det ok att titta på när oskyldiga dör på andra sidan. Och om dom klarar att ta sig över gränsen då kan vi ge dem plåster. Å, vad nöjda vi kan känna oss!”

    Häpnar återigen över det flagranta fjäsket för Bildt. Bildt är en utrikesminister, en funktion. Gullar ni på liknande sätt med er dator, TV?
    Ni som känner Bildt personligen kanske kan överlämna ert fjäsk via mail eller ringa honom?

    När Bildt skriver Globalisering menar han förmodligen EU-isering. Bygg fortet EU där vi stänger ute alla fattiga människor.

  6. Kachina skriver:

    Hallå foxbill, fjäskaren Kachina online.

    Jag erkänner att jag har svårt för att kritisera och skälla ut Bildt, när han tycker som jag i sakfrågan, för det är väl sakfrågan vi diskuterar, inte personfrågan.

    Jag är fullständigt neutral till personen Bildt och alla politiker, som privatpersoner. jag har aldrig haft någon idol eller beundrat någon människa och det kommer aldrig att ske. Däremot har jag visat uppskattning för anställda som tagit sitt ansvar utöver förväntan. Till och med beordrat några extra lediga dagar.

    Du vet väl om foxbill, att Carl Bildt är anställd av oss?

    Jag ställer frågan, för du verkar slå korta bollar i huvudet utan att se hur de studsar och följdverkningarna snedstudsen.

    Vad tror du hade hänt om inte NATO ingripit?

    Du behöver inte börja slå korta bollar i huvudet. Jag skall ge dig det.

    Det hade blivit precis som i Rwanda. Klanslakt, med den skillnaden att i Rwanda var det bara två parter och här är det ett tiotal klaner som passar på att ta död på den andre.

    Gapalsarna skrek högt när vi inget gjorde i Rwanda. Nu skriker samma gaphalsar för att vi gör det de krävde vi skulle göra tidigare.

  7. bestofmankind skriver:

    Vilka är samma gaphalsarna Kachina?

  8. Kachina skriver:

    Det är de som bara har en åsikt, att vara emot allt.

    På det sättet blir det fel, vad man än gör.

    Man måste ta ställning till var fråga för sig. Alliansen har kommit till makten på ett stort feltänk vad gäller människan. Den politiken är fortfarande fel, men det betyder inte att allt de gör är fel.

    Utförsäljningen av Apoteken var inte bara fel, det var ett rejält hjärnsläpp, som gör att den som vill betala medicinen månadsvis måste skriva avtal med en mängd olika Apotek vars ägare är anonyma, eller vara begränsad till ett enda Apotek.

  9. Kachina skriver:

    Ett rättänk från Alliansen, bestofmankind, var att ge sjukpensionärer möjligheten att provjobba utan att de skrivs ut ur f-kassan. De som provar måste dock redovisa inkomsterna och sjukersättningen sänks med det belopp som överstiger 40 000.

    DET VAR ETT REJÄLT LYFT PÅ FLERA SÄTT.

    Massor hittade en liten nisch där de kunde fungera i samhället i viss grad. Andra fann till och med en heltidssyssla. I andra fall avslöjades hur avogt inställd marknaden är till dessa människor. De kom in på order från högre makt, men blev i det praktiska arbetet utfrusna, förbisedda, nedvärderade och undanhållna de jobb som enligt hävd och praxis skulle ha styrts över till dem, i deras tjänsteutövning.

    Det är den tragiska konsekvensen av att människan i det stora hela, är det mest vidriga väsen som bebor denna planet.

    Lyckan för de som har lyckats, är det stora lyftet för denna snilleblixt som tanke. Den var Alliansens och den skall de ha credit för.

    Den byråkratiska och okänsliga sjukreformen är fortfarande usel, genomruttet usel. Kan man inte skilja på människa,statistik och direktiv, har man inget på det jobbet att göra.

  10. foxbill skriver:

    Glad Påsk!
    Kachina, bestof och alla andra.
    Nu skall vi kontemplera över Kristus lidande på korset och rannsaka våra orena tankar.
    Foxbill uppfylld av den heliga anden.

  11. mrmhalland01 skriver:

    Glad Påsk alla som frekventerar denna blogg !
    Inte minst önska jag bloggaren med familj en härlig ledighet med skön samvaro !

  12. Leo Occam skriver:

    Apropå drivankare, Carl

    Det är väl det som är problemet att västpolitiker styr sina eleganta skepp rakt mot ett ruskigt grundområde. Kursen kallar man utveckling, globalisering, harmonisering, internationell solidaritet.

    Andra lägger i desperation ut drivankare som något fördröjer den oundvikliga katastrofen.

    Många förhärligande ryggdunkar och många smörjkråsande middagar blir det bland de blinda styrmännen. En och annan medalj och utmärkelse.

    Vi andra som ser barbariet och kaoset närma sig, vad skall vi trösta oss med ?

  13. bestofmankind skriver:

    ”Foxbill uppfylld av den heliga anden.”

    Amen :-)

    Glad Påsk till dig också foxbill, Kachina, och alla andra som har förmågan att fira meningen med påsken.

  14. Kachina skriver:

    Glad Påsk?

    Som ni märker av mitt inlägg 15:19, så inleds Påsk för vissa med en rejäl depression på gränsen till avgrundens djup, över att människan är en vidrig djurisk varelse, där den inneboende Gudasonen (i kvinna som man) bara är ett svagt flämtande ljus.

    Idag gläds vi åt att Kristus tog på sig skulden för de vidriga varelsernas synder och lät sig torteras till döds av samma vidriga varelser.

    I morgon kan vi då fortsätta på samma sätt. Fylla ett helt år med nya synder som rensas nästa Påsk. Alla blir glada och foxbill blir uppblåst av helig ande.

    Nej,…..nu skall jag inte förstöra påsken för er.

    Glad Påsk på er alla.

  15. utrat skriver:

    Man har länge undrat över hur fenicierna lyckades ta sig ut genom Gibraltarsund, där det normalt är kraftig ytström från atlanten in i medelhavet. Av en slump har man funnit att fenicierna använde sig av djupt släpande drivankare som utnyttjade de djupgående strömmarna som går ut i atlanten från medelhavet. Så allting är som vanligt relativt. Eller för att bli övertydlig: en som man tror konservativ kraft kan föra framåt, relativt sett.

  16. hujikohujiko skriver:

    Apropå drivankare, Carl

    Det är väl det som är problemet att västpolitiker styr sina eleganta skepp rakt mot ett ruskigt grundområde. Kursen kallar man utveckling, globalisering, harmonisering, internationell solidaritet.

    Andra lägger i desperation ut drivankare som något fördröjer den oundvikliga katastrofen.

    http://kanooneiranian.blogspot.com/

  17. Diskriminerads skriver:

    Hörrni kommunistvänster

    Vad är era protester mot khadaffis MÖRDANDE på civila?

    Men ni gnäller på ert USA och NATO hat!

    Khadaffi har mördat MER civila än vad judar dödat palestinier!

  18. perfro skriver:

    Det lär ta tid innan Cadaffis regim störtats såvida hans palats angrips så att han tvingas ge upp i likhet med den härskare, som hotade störta ELfenbenskusten i inbördeskrig.

    I det fallet deltog FN via markoperationer och det bästa hade förstås varit om FN-resolutionen tillåtit något sådan.
    I så fall hade folkrättaspekten blivit lättare att tolka

    Av nu 20 länder, som deltar med stridsmedel och enbart med flygspaning hör tyvärr inte Tyskland.

    Det är inte bara att beklaga, det är ett svek mot det libyska folket, mot mänskliga fri-och rättigheter och även emot FN- resolutionen.

    Man har skäl ställa en del frågor.

    Hur har Tyskand motiverat sitt ställningstagande i kretsen av EU-länder.

    Har Tyskland haft som skäl tvingats anpassa sig till nuvarande inrikespolitiska läge kännetecknat av att .läget för Angela Merkel allvarligt har försvagats.

    Vilka är i så fall de som motsätter sig ett mer aktivt tyskt deltagande – är det SPD, die Linke, FDP Eller kanske även även CDU.

    Det finns all anledning ge Storbritannien och Frankrike allt beröm.

  19. perfro skriver:

    Jag glömde en sak.

    Utöver Tyskland och Angela Merkel så skulle även Obama USA ställas vid skampålen.

    Det duger inte med pappersarbete. att morska upp sig och kräva att Cadaffi inte bara ska boort utan även att hans dagar är räknade och sedan inte göra något i övrigt.

    All heder däremot till John McCain.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 365 andra följare

