Att känna viss stolthet över

STOCKHOLM: Jag var i TV4 i dag på morgonen för att främst tala om vår medverkan i de internationella fredsinsatserna i Afghanistan.

På sina håll i media ser man nu hela denna fråga främst som någon form av inrikespolitiskt sällskapsspel.

Men så är det inte. Jag pekade på att det också handlar om trovärdigheten för Sveriges långa traditioner att medverka också i komplicerade och krävande fredsoperationer.

Det är nu ett halvt sekel sedan internationella fredsoperationer av mer krävande karaktär inleddes på allvar genom FN-interventionen i Kongo för att förhindra att landet omedelbart efter sin självständighet skulle rasa samman.

Dag Hammarskjöld var FN:s generalsekreterare, och det var naturligt att Sverige ställde upp.

I FN-operationen mellan 1960 och 1964 kom mer än 6 000 svenskar - inklusiva ett förband med attackflygplan – att ingå.

Striderna var tidvis hårda, och 19 svenskar tillhörde dem som stupade.

Till dem som förlorade livet i anslutning till fredsförsöken i Kongo hörde ju Dag Hammarskjöld själv. Nästa år kommer vi att minnas att 50 år gått sedan hans tragiska död i flygkraschen vid Ndola.

FN-operationen då förhindrade att Kongo föll alldeles sönder och samman under dessa dess första ytterligt stapplande år, och det var av alldeles avgörande betydelse.

Den löste förvisso inte landets alla problem. Långt därifrån. FN brottas fortfarande med utmaningarna i Kongo, om än nu med ett något annat geografiskt fokus än vad som då var fallet.

Jag vet att Sverige som nation, med det anseende vi fick, under lång tid hade stor nytta av den alls inte enkla insats vi gjorde i Kongo.

Och jag är övertygad om att utvecklingen i landet hade blivit än värre om FN-interventionen inte skett. Att den på sin tid var ytterligt kontroversiell behöver jag knappast påpeka.

Allt detta var länge sedan, och mycket av detta har kanske redan försvunnit ur vårt kollektiva nationella medvetande.

Men i dessa dagar – mot bakgrund av en annan krävande internationell operation; också den beslutad av FN:s säkerhetsråd – kan det nog finnas anledning att erinra om denna del av vår moderna historia.

Och att känna viss stolthet över den.

30 kommentarer till Att känna viss stolthet över

  1. Pravo skriver:

    Intressant att aktiviteterna i Afghanistan benämns som ”fredsinsatser”. Så vitt jag är informerad var det fred i Afghanistan innan utlänningar kom från ingenstans och invaderade landet 2001. Sedan dess har det varit fullt krig. Dessa utlänningar invaderade Afghanistan baserat på lösa konspirationsteorier om att någon från Afghanistan skulle varit inblandad i 9/11 attackerna. Inga som helst bevis har lagts fram för att så skulle vara fallet.

    Innan Afghanistan invaderades 2001 var dessutom opiumproduktionen rekordlåg. Idag 9 år senare är den rekordhög. Arbetet med att bekämpa opiumproduktionen verkar inte helt lyckad. Så ser det ut på alla områden. Invasionen av Afghanistan är en katastrof vilken synvinkel man än ser den från. Ett löjets skimmer dras över de som ännu desperat försöker sig på det utsiktslösa företaget att försvara insatsen.

  2. carlbildt skriver:

    Okunnigt. Före 2001 hade det varit förödande krig, konflikt och förtryck i landet i minst två decennier.

  3. bestofmankind skriver:

    Det är kanske dags att låta Afghanerna bestämma över sitt öde när varken NATO eller FN kan inte stanna där för evigt:

    ”The very moment US forces started the war against Talibans the intervention as well as taking side in a multi-cultural and ethnic dispersed country created an unbalanced situation in Afghanistan. The majority of the populations were put aside and minority groups with previously no power what so ever came to rule over the majority. This situation is much different from the case in Iraq where Saddam Hussein’s government were oppressing the majority population could easily be settled down eventually, even when it came with a highly costly price for the people of Iraq.

    A highly corrupted government where strong powers are backing up for each other, stealing the incoming international help together with the opium production money has created a situation where life in Kabul is as expensive as living in New York. Ordinary people with low salaries are not able to buy basic goods due to the high prices. People outside the capital are self-sufficient and not affected in the same manner.”

    http://www.isocondor.com/index.php/2010/09/06/let-the-afghans-determine-their-own-future/

  4. nolies skriver:

    Med tanke på det totala misslyckande i Afghanistan utom då för krigsindustrin, kommer jag osökt att tänka på en författare vid namn George Orwell när jag hör vår eminente utrikesminister tala om ”fredsinsatserna i Afghanistan”.
    Dubbelspråket kan inte bli tydligare: krig är fred, frihet är slaveri,okunnighet är styrka.

    Får jag härmed påminna ministern om att boken 1984 var en roman och inte ett manus.

  5. metusalem skriver:

    leewanta hörde tydligen Carl Bildts framträdande i TV4 i dag. Leewanta har som vanligt helt klart för sig hur situationen i Kongo utspelade sig, den gången.

    Han har naturligtvis rätt i att detta var inte ett speciellt heligt krig – få är det. I botten fanns naturligtvis det ohämmade Europeiska rofferiet, företrätt av belgiska kungahuset(fortfarande en av jordens mest förmögna kungahus).

    Sedan kom tydligen den allestädes uppstickande Rothskildska familjen in för att norpa åt sig en del av det rika gruvområdet.

    Men Sveriges, och Dag Hammarskjölds önskan var nog att hjälpa till att dämpa de värsta krigstupparna. Sovjet hade dessutom under dessa år en offensiv för att omvända den Afrikanska kontinenten till sin variant av hur vår värld skulle styras.

    Alltså en smältdegel av komplexa, ofta orena, uppfattningar av vad Kongo behövde för sin utveckling.
    Sverige kan absolut vara stolta för att vi ställde upp i en svår situation.

    Tyvärr har Kongo inte haft frid och fröjd efter denna tidpunkt. Då Europas bidrag till Afrika varit en kolonial uppstyckning och utarmning är det rimligt att både EU och FN hjälper till när så erfordras.

  6. foxbill skriver:

    Många har talat om att fiska i grumliga vatten i höst. Men att överhuvudtaget referera till det grumligaste vattnet, Wikileaks?
    Härnäst kanske det refereras till FN’s klimatpanel eller Ahmadinejad?

  7. bestofmankind skriver:

    Wikileaks fakta är säkert tillförlitlig än foxbills observationer.

  8. Bo W. Höglund skriver:

    Den förmodade våldtäktsmannens utgjutelser är förhoppningsvis uttryckta på ett något korrektare språk än våra vanligaste härvarande beundrares funderingar?
    mbst
    bwh

  9. bestofmankind skriver:

    Blev han fälld? Du som vet! Det var ju si och så med det – om det skulle väckas åtal i över huvudtaget.

    Att jag finner Wikileaks informationer som tillförlitlig betyder inte att jag beundrar grundaren.

    Det klart din business kanske går i låg konjuktur om kriget trappas av.

  10. geneina skriver:

    “Okunnigt” – rådde “fred” i Afghanistan 2001, före USAs invasion? Inte helt, men det var fredligare än det varit på länge, och det var fredligare än vad det kom att bli när USA attackerade landet. Talibanerna hade så gott som slagit ut norra alliansen, och kontrollerade allt territorium utom en remsa längst i norr. Var detta en förtryckande stat? På många sätt ja, men civilbefolkningen var ändå relativt nöjd just därför att striderna nu åtminstone upphört. Och, som påpekats av andra, opiumet var nu kontrollerat, (det var/är haraam). Jag var i Afghanistan 2000 till 2001 när vi blev evakuerade, inte för att vi var hotade av Taliban regeringen, utan för att alla viste att USA:s desperation att straffa någon, vem som helst, för 11 september, snart skulle drabba civilbefolkningen i Afghanistan. Och det är just denna redan hårt drabbade civilbefolkning som fått betala mest för USAs behov att föra det ständiga kriget som vi läser om i 1984.

  11. foxbill skriver:

    geneina,
    De flesta, förutom vissa konspirationsälskare på den här bloggen är nog överens om att Al Qaida låg bakom 9/11. Om dina inlägg skall inge något förtroende kanske du skall ”mörka” dina avvikande teorier. Bara ett tips i all vänskaplighet. Och du, jorden är rund ;-)

  12. foxbill skriver:

    Eftersom Wikileaks uppgifter har uppkommit på ett mycket tveksamt sätt och antagligen leder till att många människor dödas, skulle jag aldrig medverka genom att ta del av något därifrån.
    Moral, kallas det för dem som inte fattar jag pratar om.
    Hur många döda är acceptabelt för Wikileaks supportrar?
    Förhoppningsvis kommer dem som medverkat till läckorna att dömas till kännbara straff.
    Tänk på att om man gräver i dynga så blir händerna tveklöst skitna.

  13. bestofmankind skriver:

    Sanningen är alltid en sanning!

    Ditt antagande och moral kan vi ta en annan diskussion en annan gång, det har inte med Wikileaks fakta eller Afghanistan att göra.

  14. bestofmankind skriver:

    Vad har annars herr foxbill för åsikter om Sveriges insatser i Afghanistan?

  15. gubbstut skriver:

    Varför USA och vi inte krigar också i Saudiarabien och Pakistan har inte förklarats av vare sig moderater eller socialdemokrater. Enligt CIA finns det i dag bara ett femtiotal Al Quaida-anhängare i Afghanistan. De har sedan länge flyttat till Pakistan. Vi vet också att så gott som alla som genomförde attackerna i USA den 11 september var saudiska medborgare. I stora delar av Pakistan och Saudiarabien behandlas kvinnor dessutom efter samma måttstock som i Afghanistan.

    Apropå Kongo och dess problem:

    http://folket.se/asikter/ledare/1.844622

  16. foxbill skriver:

    Förstår inte varför Sverige överhuvudtaget skall vara ute i världen med militär. Sveriges försvar skall vara just försvar. I händelse av ett angrepp så skall vi slå tillbaks med full kraft.
    Vi kan bistå med annat som vi kanske är bättre på.
    Men nu när vi är i Afghanistan får vi nog löpa linan ut. Om talibanerna raderas ut skulle alla tjäna på det. Inte minst flickor och kvinnor i det landet.
    Tror dock att världssamfundet har tröttnat och kommer att lämna Afghanistan åt sitt öde inom några år.

  17. un2here skriver:

    foxbill,

    * Vilka kommer att dödas om du tar del av WikiLeaks uppgifter?

    * Varför resonera logiskt när det finns alternativ?

  18. larved skriver:

    Carl,
    Du menar förstås ett halvt sekel, inte ett halvt årtionde när det gäller insatserna i Kongo….

  19. foxbill skriver:

    un2here,
    Vilka barn skulle fara illa av att just DU tittar på barnporr? Inga liknelser för övrigt.
    Jag vill inte ta del av uppgifter som är ”besudlade” av död. Jag tittar inte på dödsolyckor eller döda människor på youtube. Det ligger liksom inte för mig.
    Man behöver inte ta del av människans mörka, dåliga sidor bara för att det finns tillgängligt.
    Om Wikileaks var ansvarsfulla så skulle de bara lämnat ut en liten del där alla namn och annat känsligt vore censurerade till andra massmedier.
    Vem vill att terroristerna skall få del och dra nytta av uppgifterna?

  20. dogcollar skriver:

    Det verkar som alla här har missat Carl Bildts inledande mening:

    ”På sina håll i media ser man nu hela denna fråga främst som någon form av inrikespolitiskt sällskapsspel.”

    Sahlin håller på med inrikespolitik med Afghanistan som spelbricka. Hennes huvudmål är att fälla regeringen. Och detta kommer hon att försöka göra på vilket sätt som helst. Inklusive Afghanistan-styrkan om så behövs.

    På uppredade gånger, ser vi att Sahlin håller på att ta sossarna mot vänsterinriktningen. Det förvånar både mig och nog många andra. Men om Ohly + Mupparna ”vinner” detta utspel, då vet vi i alla fall var partiet SAP egentligen står. Och samtidigt kan man undra vad von Sidow och Ahlin och andra höga profiler inom ”Partiet” tycker om saken.

    Förresten, vore det inte enklare att hitta 4-5 st. riksdagsledamöter att trycka på ja-knappen (eller gå på toa) i början av november istället för att övertyga hela det rödgröna blocket?

  21. Bo W. Höglund skriver:

    Och vad gäller ”två decennier” som nämndes kl 09:37 kan vi ju lika gärna säga två sekler – läs t.ex 1907 års Nobelpristagares novell ”Emirens predikan” – ”The Amir´s Homily” från samlingen ”Life´s Handicap” 1901.

  22. Visionären skriver:

    Har nu sett intervjun på TV4 (en kanal som jag annars inte längre tittar på). Tack Carl för att du i slutet av intervjun gav oss malmöbor erkänslan av att läget här i Malmö är mkt besvärligt.

    Problemet är bara att det samlade mediesverige nu ger oss en förhoppning om att bara ”lasermannen 2″ grips, så kommer allt att vara frid och fröjd igen.

    Så är det nu beklagligtvis inte. Om ”lasermannen 2″ grips återstår ett femtiotal ytterligare skottlossningar här i Malmö att klara upp. Bara från i år.

    Sen kan Ilmar Reepalu skrika om justitieministerns avgång hur mkt han vill. Det hjälper liksom inte.

    Skottlossningarna i Malmö började långt före den borgerliga regeringens tillträde 2006.

    Om det är ngn som ta konsekvenserna av att det idag ser ut som det gör i Malmö, så är det Reepalu.

    V

  23. runerecox3 skriver:

    Du har delvis rätt men, stolthet jag vet att vi i sättet -tänkadet- tyckandet liknar Östtyskland
    . Stazi ulbrichtvännasystem export från swe kan vi säga -47. Socdem egenligen en omvänd från stalinismen mot facismen sätt tänkande i swe. Socdem har hjärntvättat folk tro att vi äro så unika i denna värld. Först kyrka med det eländet. Sen granska sätta dit sätta fast ange+ anstiftanmm mfl popullisttyppolitik. SE; olof Palmsatans mördare osv , Anna lind värdelös strunt. Vi äro en pizz i havet , sänd pengar till usa trop. marinkåren de som kan jobbet. And go home ge pensionär i sverige sin rättmätiga p0 Skatt på skatt 100 år.Och vi knipa käft rusta mot ryss som den verklige onde. Som ni era tok gett en gräddfil nu i sverige oilpipeline idioter.

  24. hanssalalah skriver:

    hej Carl!
    jag har den största respekt o beundran för allt arbete du gör för vårt land o världen!
    jag tror att du nu med den stora pondus du har skulle ta dina vänner i vita huset i örat o säga att så här får man inte bete som dom gjort i bla.irak,afganistan mm.
    dom vann kriget i afganistan o lämnande det sedan utan något som helst stöd till sjukvård eller skola.vad dom gjorde var att skicka miljarder o vapen bla till pakistan.när man nu läser i veckan att usa skall sälja vapen till saudi för svindlande miljarder o för en tid sedan flygplan,också miljarder som saudi inte har piloter till måste det blivit nåt stort fel i deras tänk.
    vore det inte bättre satsa dessa miljarder till att verkligen hjälpa världens folk som svälter behöver sjukvård,utbildning mm.vad usa gör är ju att dra ner på allt bistånd.några fler än ”lillvovvarna i iran o venuzuela”(tro för den skull inte att dom har mina sympatier)måste markera mot usas framfart!!
    skall vi få en god, fredfull, lugn värld skall inte usa vara ledstjärnan. varma hälsningar från öknen i Oman,här lever verkligen man upp till det.glöm nu inte 18 nov,då har sultan qaboos lett landet i rätt rikning i 40 år!

  25. perfro skriver:

    Svenskan har i dag ett reportage om dagens Kabul, viktigt inte minst att alltfler som Carl skriver vår och andra länders insatser ur mer inrikespolitiska perspektiv,

    Vår egen debatt har just den inriktningen och det kan mycket väl medföra att vad som redan skett civilt inte kan fortsätta utan fortsatta militära insatser och detta i ökad utsträckning i samarbete med afghanerna.

    Vad berättar då Svenskan om?
    Ja, livet i Kabul börjar likna det som är normalt för vanliga städer av detta slag.
    Det märks på att människor kan röra sig utan större risk för attentat affärer. mest småbutiker, växer fram.
    Dock ser man inte så mycket kvinnor i gatulivet, däremot män i olika åldrar som sitter och diskuterar och gestikulerar, kanske likt i Italien.
    Trafiken ökar dessutom, även detta ett tecken på ökad normalisering.

    Problem finns förstås. Det förekommer knarkhandel, säkert en betydande korruption i alla befolkningsgrupper samt av tradition relativt få kvinnor som söker sig ut De kommer dock fram och då mer sekulariserade.

    Det är inte heller bara stridigheter, vare sig i Kabul och i landet i övrigt.
    Det visar att raserade hus byggs upp igen.nya byggs upp och ersätts av köp-och kontorscentra.

    Det finns nu ordnad sjukvård på de flesta håll i landet.
    Antalet skolbarn har på tio år ökat från 600 000 till 6 miljoner och med det förstås ökade kunskaper.
    Allt detta betyder att åtskilliga afghaner kan få yrken motsvarande våra och förhoppningsvis kommer också det nu fattiga Afghanistan att bli mer integrerad i världsekonomin.

    Så Kongo kan få sin efterföljd liksom nu även Irak.

  26. bildterberg skriver:

    foxbill:
    ”De flesta, förutom vissa konspirationsälskare på den här bloggen är nog överens om att Al Qaida låg bakom 9/11″

    När jag tidigare pressade dig på bevis för al Qaida’s
    medverkan i 9/11 retirerade du bakom en fasad av att
    du föredrog att ”tro” på den versionen. Har du hittat
    nya uppgifter i sammanhanget som kan duga som bevis
    eller är du fortfarande troende?

  27. claudius49 skriver:

    Carl Bildt, jag håller med om vad Du skriver här. Men den avgörande frågan är inte hur långt Sverige kan bidra till en ”lösning” på Afghanistanfrågan.

    Det är naturligtvis bra om Sverige deltar därborta, och därigenom, som en bonus, bättrar på vår image runtom i världen.

    Men som alla vet är det ju USA som håller i skaftet därborta, och det viktiga är vilka beslut Obamaadministrationen kommer att fatta. För en klok och initierad kommentar om de problem som USA står inför, se Stephen Walts blogg i fredags 22 oktober: ”‘Peace with Honor’ i Afghanistan?” http://walt.foreignpolicy.com/

  28. bildterberg skriver:

    Apropå ”Okunnigt” när det gäller förhållandena i
    Afghanistan före invasionen 2001 kan man finna följande
    intressanta intervju med Zbigniew Brzezinski från 1998
    (som bidrag till att minska okunnigheten):

    http://www.globalresearch.ca/articles/BRZ110A.html

  29. foxbill skriver:

    bildterberg,
    Jag trodde vi hade klarat av den diskussionen. Jag är helt övertygad om att al Qaida låg bakom 9/11, men har inte själv 100% bevis. Det finns väl alltid en liten mikroskopisk möjlighet att det inte var så. Liksom att månlandningen var en bluff.
    Dessutom är jag inte en konspirationsälskare. Verkligheten blir onödigt komplicerad.

  30. bildterberg skriver:

    foxbill:
    Inte nog med att den officiella versionen är precis lika mycket en konspirationsteori som alla andra inofficiella d:o,
    den tillhör dessutom de med lägre trovärdighet.
    Eftersom du sväljer allt som presenteras i ”vanliga” media
    så håller du naturligtvis inte med, men precis som alla
    andra ”konspirationsälskare” så har du inte några som helst
    bevis för någonting. Men du har rätt såtillvida att vi redan
    har klarat av den här diskussionen som utmynnade i uttrycket
    ”var och en blir salig på sin tro”.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Join 1 046 other followers

%d bloggers like this: