Viktig kaukasisk resa

STOCKHOLM: Det är ett viktigt besök som USA:s Hillary Clinton nu gjort i Baku, Yerevan och Tblisi.

Vad som händer i södra Kaukasus är viktigt från åtskilliga utgångspunkter, och inte minst därför krävs det en aktiv diplomati från såväl EU:s som USA:s sida för att säkra stabilitet och utveckling i detta volatila område.

Femdagarskriget i augusti 2008 mellan Ryssland och Georgien hade möjligen kunnat förhindras genom ett tidigare och tydligare politiskt agerande i olika avseenden. Vi har all anledning att lära av det misslyckandet.

Den ryska ockuptionen av Sydossetien och Abchasien förblir självfallet oacceptabel, och det är viktigt att vi påminner om vårt principiella och starka stöd för också Georgiens territoriella integritet.

Vi har aldrig svävat på målet när det gällt Rysslands territoriella integritet i norra Kaukasus trots de krig som skett där. Och samma sak gäller för vår del i södra Kaukasus.

Samtidigt har vi skäl att ägna ökad uppmärksamhet åt den ökade spänningen mellan Azerbaijan och Armenien över Nagorno-Karabach.

Och det är viktigt att det inte skapas ett intryck av att EU är mindre ambitiöst när det gäller att medverka till en lösning av dessa konflikter.

I dag hittar jag läsvärda artiklar i såväl Washington Post som Moscow Times om utmaningarna i dessa avseenden.

Vi måste se till att de läses också i Bryssel.

21 kommentarer till Viktig kaukasisk resa

  1. Kachina skriver:

    “Femdagarskriget i augusti 2008 mellan Ryssland och Georgien hade möjligen kunnat förhindras genom ett tidigare och tydligare politiskt agerande i olika avseenden. Vi har all anledning att lära av det misslyckandet.”

    Ja, så går det när underhuggare inte är informerade om hela bilden, tids- och detaljplanen, samt måste gissa sig till vad den store ledaren förväntar sig vid ett visst tillfälle.

    Den förväntade uppbackningen kom inte.

  2. Visionären skriver:

    Enbart i syfte att göra Claudius äckligt besviken ska jag göra en sällsamt återkommande kommentar på denna blogg.

    Trots din vurm för Hamas-kramare, noterar jag (till min förvåning), att du platsar in på femte plats i svenska folkets val av dream-team-regering:

    http://svt.se/2.35188/1.2066870/har_ar_svenskarnas_dromregering?lid=puff_2067018&lpos=lasmer

    Jag får väl säga Grattis, även om det bär mig emot. Som jag sagt tidigare gillar jag inte folk som för egen snöd vinnings skull kan gå så långt att de gör gemensam sak med terrorist-kramare, vare sig det sker på bild eller på annat sätt.

    V

  3. kattensampson skriver:

    Jo, jo. Det är bra med stöd åt Georgien. Men vad görs för demokratiseringen av Ryssland?

    Var inte det sju särdeles klantigt att tillåta Nordstreams gasledning över Östersjöns botten? Nu måste Sverige brynja sig igen.

    Flopp!

  4. un2here skriver:

    I Moscow Times finns en kommentar som ger bakgrunden sedan Stalins tid:

    … So people were uprooted and exiled to other tribes’ land; boundaries were ‘adjusted’ to cut through communities and join them with alien ones; slabs of land were taken from one tribe and given to their enemies; and the status of ‘Republics’, ‘Autonomous Republics’, ‘Constituent Republics’; ‘Autonomous Oblasts’ etc. continually altered, but kept ambiguous.

    Vem som har “rätt” blir i dagens läge därför en helt meningslös diskussion. Enda sättet att hålla fred är att antingen:

    * Låta gränsen vara där vapenstilleståndslinjen är. Det är det som just nu inte ser ut att hända.
    * Bibehålla “imperiet,” vilket i det här fallet då inte rör sig om Stalins Sovjet, utan endast det berörda området Armenien/Azerbajdzjan.

    Det skulle spara både länderna ett otroligt lidande samt en ohygglig massa pengar, och ingen annan utom vapenhandlarna skulle behöva bli ledsna.

  5. leewanta skriver:

    “We can walk and chew gum at the same time.” H Clinton

    Pipeline agenten Bildt agerar hejaklack åt Mrs Bin Clintons neandertals-retorik – (och hann hon snegla på oljepipan Baku-Tbilisi-Ceyhan – och hur ska hon ska lyckas belåna den? Eller varför inte stjäla den?) – som i bästa fall gav ljumma resultat officiellt sett.

    Den springande punkten var att lugna utbrytarna med tanke på de varmare relationerna till Ryssland som har uppvisats på senare tid. Med en manchurisk teleprompter läsare som Obama vid styret tycks oron befogad.

    Som “tur” är så kunde hon hänvisa till arresteringen av 10 sömniga ryska halvspioner för någon vecka sedan. Så påpassligt.

    Många undrar varför USA är beredda att offra så mycket för så litet, som en oljelina här och en gaspipa där. Det är mycket enkelt. Pengar finns inte, de är symboler. Västvärldens valutor – ledd av dollarn – har haft energisektorn som centurion för valutans värde genom transaktionerna på de hårt riggade marknaderna. Sedan så lever fortfarande intentionen att destablisera Ryssland´s aspirationer genom dess närmaste grannar.

    Ryssland är inte vår fiende på samma vis som tidigare, idag är de faktiskt en motpol till en ytterst subversiv imperialistisk agenda som har löpt amok. Men imperiet går emot sitt slut och förmodligen sitt sista stora krig. Skuldsatt över öronen går man in i krig som inte vinns, en cliché från historien.

    De föll alla på det skuldsatta repet. USA håller på att brytas sönder på ett sätt snarlikt Sovjet. Inom 50 år kan den stjärnbesprödda kartan vara omritad med en Röd Dvärg i Washington DC.

    I tre delstater, bland annat i Louisianna, så växer successions-rörelser som vill lämna den amerikanska staten snabbt. De har tröttnat på inkompetensen och vill bli lämnade i fred. 13% av innevånarna i Vermont säger: ut ur federationen.

    Den fina amerikanska visionen och konstitutionen övergavs och kannibaliserades av finansmän och globalistiska hökar som inte är lojala till vare sig land, gräns eller heder – bara till sina egna intressen.

    Så tråkigt att Bildt halkade på oljefläcken.

  6. spanaren skriver:

    Modellen för den ryska politiken i Georgien är
    troligen västmakternas angreppskrig mot Serbien
    och den följande styckningen av landet och
    erkännandet av Kosovo. I ett svenskt scenario
    motsvaras Kosovo inte av Skåne eller Jämtland
    utan Dalarna/Uppland.

    Vad gäller Georgien så så blev området ryskt
    samtidigt med Finland men förryskades mycket
    hårdare än Finland under tsarryska styret.
    Under den första ryska geopolitiska katastrofen
    under 1900-talet utropades en kortlivad mensjevikisk
    republik som erövrades av Röda Armen i samarbete med
    Turkiet.
    Motsättningarna mellan den ryska befolkningen i norr
    och den georgiska i dagens rest-Georgien är inget nytt
    som inbördeskriget vid Sovjets sammanbrott visade.

    Varför kan inte de nya staterna Abchasien och
    Sydossetien erkännas av det alliansfria Sverige
    när vi erkänner det av västmakterna genom ett
    angreppskrig i strid mot FN-stadgan skapade Kosovo?

    Varför måste vi alltid gå i USAs ledband istället för att föra en egen (neutral) alliansfri utrikespolitik
    som på Erlanders tid?

  7. kattensampson skriver:

    Kosova har stöd av västmakterna att bli demokrati. Abchasien och Sydosetien har inget stöd av Ryssland att bli demokratier.

    Vad Ryssland gjort i Georgien är parodi på demokrati och självstyre. Tror någon att t.ex Sydosetien kommer få förenas med Nordosetien, få eget demokratiskt valt parlament (utan rysk inblandning), eget myndväsende och eget vald utrikespolitik??

    Bildningsnivån på flera här rörande Rysk icke-demokrati måste upp lite. Ryssland har massiv demagogik, propaganda och smutskastning av alla sina grannar via TV, radio, tidningar på webben osv. Tag någon som kan ryska i hand och titta på http://www.km.ru. Man skall inte ägna sig åt direkt ljug. Ingenstans har jag läst sådan hatpropaganda i amerikanska eller andra västländers massmedia om länder, riken och folk USA inte håller med.

    Man skall inte vara så besatt av konspirationsteorier angående USA.

    Ryssland har fantomsmärtor efter förlusten av stormaktsväldet och drivs av en 1800-talsfilosofi där man är beatt av tanken på territorium.

    Kolla bara på sophögen Ryssland. Inte ens en motorväg mellan S:t Petersburg och Moskva har man råd med! Istället kommer man till Gotland och mutar sig fram med svenska myndighetspersoner.

    Börja på någon realistisk nivå med Ryssland.

  8. spanaren skriver:

    kattensampson,

    Vem utom fd president Bush har bestämt att
    hela världen skall “västdemokratiseras” vare
    sig de vill eller ej?

    Ryssland är inte, har aldrig varit, kommer aldrig
    att bli en “västdemokrati”.
    Idag är styret förhållandevis demokratiskt med
    den “styrda” demokratin under Putin (Medvedev).
    Vilken politik kommer en möjlig framtida regim Alexander Dugin föra med ideologin Eurasianismen?

    Vi svenskar borde kanske fråga oss varför Ryssland
    byggt och bekostat en hamnanläggning som medger
    direkt landsättning av fordon från ro/ro-fartyg
    i Slite. Då Sverige idag saknar både krigsdugliga
    örlogsfartyg i Östersjön och kustartilleri på Gotland behöver särskilt landstigningstonnage aldrig sättas in om gasledningen anses behöva ett “skydd” som det
    avmilitariserade Sverige ej förmår ge…..

    Putin föreslår i en Novostiartikel att rest-Georgien
    och de nya staterna Sydossetien och Abchasien skall
    ordna sina inbördes förhållanden på egen hand utan
    inblandning av utomstående – särskilt USA.

    Vore det då inte lämpligt att låta Serbien på samma
    sätt förhandla med Kosovo?

    För utrikes och säkerhetspolitiken är det kanske av
    större intresse att peka på den upprustande ryska
    krigsmakten (1.1 milj. man, 24000 stridsvagnar,
    nya örlogsfartyg och snart 5:e generationens flyg)
    än jämfört med västeuropa dålig motorvägsstandard.

    “Fantomsmärtorna” har på senare tid på samma sätt
    som skedde 1918-1922 resulterat i ökad rysk kontroll över länderna inom den ryska intressesfären ehuru
    ännu om Ryssland inte direkt provocerats som skedde
    i Georgien med enbart ekonomisk/politiska medel.

    USA/EU har större bekymmer än fd sovjetrepubliker
    vilket Hillary Clintons resa visade.
    Mycket prat men inget handfast militärt stöd till Saakasjvilij.
    Den västvänliga minoriteten i Ukraina torde även
    de vara besvikna idag.

    Historien tog inte slut 1989/1991. Se realistiskt
    på dagens Ryssland och dess ambitioner och förmågor
    och glöm inte att vi inget vet om vem som avlöser
    Putin/Medvev mer än att det inte blir “västdemokrat”

    Naturligtvis står det inte ett ord på ryska
    nätsidor, särskilt engelskspråkiga, som inte godkänts på “högre ort” vilket enligt min mening gör dem särskilt intressanta.

  9. Pravo skriver:

    Jag håller med Spanaren. Det går inte att säga att man stödjer Georgiens territoriella integritet när man samtidigt erkänt Kosovos unilaterala självständighetsförklaring. Genom att inte respektera Serbiens territoriella integritet har Sverige förverkat sin rätt att diskutera andra länders territoriella integritet. Pandoras ask är öppnad.

  10. kattensampson skriver:

    Bush bestämde inte det över Georgien, att de skulle “västdemokratiseras”. Det gjorde georgierna själva. Och Ryssland skickade in infiltratörer som provocerade fram kriget.

    Ryssland laddade upp vid gränsen och gjorde ca 20 gränskonflikter, innan georgierna svarade med samma mynt. Det väntade Ryssland bara på…och PANG…satte de ockupationen i verket, som de kallade “befrielse”.

    Ryssland är inte ens i sina egna medborgares ögon en demokrati. Att de inte är/kan vara en “västdemokrati” är irrelevant.

    Ja, fundera på det, ni svenske, vilka militära anläggningar Ryssland nu bygger på svensk mark. Fundera lugnt, medan Kreml agerar! Och vips, en dag är Gotland rysk koloni, så som Sydosetien och Abchasien! Snart kommer man flytta in ryssar till att bosätta sig på Gotland. De kommer att kräva rösträtt, som i Baltikum mot balterna. Inflyttade utan lov…utan bara bosatta…sedan mutar/hotar man någon på Migrationsverket.
    ;-)

    Serbien/Kosova har inget att göra med Abchasien/Sydosetien/Georgien. Det är bara Kreml som prompt vill knåda ihopa de tu.

    Riktigt konstaterat, att på http://www.km.ru får man bara bombastisk propaganda. Inte värd att tro på. Men man borde kunna urskilja att diktaturen talar. Något som har genomslag i allt Ryssland företar sig mot utlandet. Demokrati är inget påhitt av USA eller västeuropa och jag tror Spanaren faktiskt inser att Georgien själva valde demokratin.

    Bara en diktatur kan känna sig hotad av vad pluttiga Georgien gjorde.

  11. Kachina skriver:

    “Ryssland laddade upp vid gränsen och gjorde ca 20 gränskonflikter, innan georgierna svarade med samma mynt. Det väntade Ryssland bara på…och PANG…satte de ockupationen i verket, som de kallade ”befrielse”.”

    Hur kunde “Stackarsville” låta sig luras av den provokationen? Pluttiga Georgiens bästa vapen i det läget hade varit världsmedia, men de svarade med kallt stål och lät stridsvagnar skjuta sönder hyreshus.

    Varför?

    Vilka antydningar från väst hade “Stackarsville” antagit skulle verkställas omedelbart?

  12. kattensampson skriver:

    En av USA:s utrikesministrar sade, att vad konspirationsteoretiker aldrig riktigt beräknar, är klantigheten, oskickligheten och slumpen.

    Kort sagt…det händer så mycket oberäknat. Utifrån det agerar någon irrationellt och andra felaktigt övertänkt. Det är ett stort Guds under, att ingen dammat iväg kärnvapenraketer redan förut!

    Saakasjvili klantade sig och såg inte klart. Det väntade Kreml bara på. Saakasjvili såg klart 19 gånger av 20, kan man säga. Vad skall man säga när någon utsätts för ständiga provokationer, tycker Du?

  13. Pravo skriver:

    Hur kan du säga att Kosovo och Georgien inte hör ihop? Detaljerna kan skilja sig men i grunden är det samma konflikt. Ett område vill bryta sig loss från en suverän stat. Enligt internationell lag får detta endast ske om ett avtal förhandlas fram som ALLA sidor skriver under. Serbien har inte skrivit under något avtal, inte heller Georgien. Samma problematik återfinns i hundratals områden runt hela världen. Några stycken i vårt närområde är: Skottland, Nordirland, Wales, Korsika, Sardinien, Baskien, Katalonien, Flandern, Padania och Republika Srpska. I och med att Sverige erkände Kosovoalbanernas ensidigt deklarerade självständighetsförklaring har man öppnat för att de frusna konflikterna i ovan nämnda områden och många till ska tina upp. Varför ska inte Baskien förklara sig självständiga från Spanien bara för att Spanien inte går med på det? Kosovo förklarade sig självständiga från Serbien utan att Serbien gick med på det. Inget hinder finns längre för etniska folkgrupper att förklara sig självständiga från de stater de lever i. Flera av de nämnda områdena har redan fått känna på upptinade konflikter. I Skottland vann partiet som vill förklara Skottland självständigt senaste valet. Samma sak hände i Belgien. Allting startade med Kosovo. Att först stödja Natos illegala terrorbombningar av Jugoslavien och sedan erkänna den illegala självständighetsförklaringen har sitt pris. Nu kommer baksmällan. Ett allt mer instabilt Europa där folkgrupper förklarar sig självständiga till höger och vänster.

  14. spanaren skriver:

    kattensamson,

    Nåja, nog fick väl “rent-a-mob”-”revolutionerna” i Belgrad/Tblisi/Kiev stor hjälp av “demokratistödet”
    från USA/EU/NATO när det begav sig.
    Som väl var var Ryssland fortfarande svagt 2004
    varför bara en spetsnazbataljon flögs in till Kiev.
    Ett nytt kuppförsök i Minsk eller Kiev skulle kanske
    mötas med större kraft från Ryssland/CSTO.
    Vad händer då?

    Vad gäller kriget i Georgien är det nog så att
    ryssarna genom en stormanöver före det anfall
    som Saakashvilij i sin dårskap beordrade mot
    Sydossetien var förberedda om USAs förbundne
    skulle gå i den ryska fällan i tron att USA/NATO
    skulle bistå Georgien militärt vilket inom
    48 timmar resulterade i ett läge där de ryska
    pansarkilarna stod en 30 km från Tblisi innan
    Frankrike lyckades få till en vapenvila som
    förhindrade att Ryssland i söder åter gränsade
    till Turkiet inom ett dygn.

    Hur troligt är det då att USA/NATO skulle förhindra
    att Ryssland militärt skyddar den viktiga gasledningen när Sverige är oförmöget till detta?

    Vad gäller Kosovo är det själva modellen för
    att med hjälp av utomstående skapa en utbrytarprovins.
    USAs enda intresse torde vara Camp Bondsteel som
    en bas för vidare “västdemokratisering” av idag Iran.
    Den västliga stormakten arbetar för sina långsiktiga
    geopolitiska intressen och det gör även den östliga.
    Militära stormakters politik har inte ändrats
    sedan pyramiderna byggdes oavsett ideologiska
    dimridåer. Samma sak gäller det förhållande att
    militära tomrum mellan stormakterna alltid utfyllts
    av den stormakt som hann först.
    För vår del gäller då att Pskov är närmare Arlanda än Fort Braggs.

    “Västdemokrati” är idag bland ryssarna i gemen närmast en svordom och man litar som man
    alltid gjort till “lillefar Tsaren” oavsett om
    denne varit af Guds Nåde, kommunistpartiledare
    eller “folkvald” president.

    Vad gäller ryska nätsidor vidhåller undertecknad
    att de är av stort intresse då de visar hur
    Kreml och “Stavkan” (militärledningen) tänker.
    Man torde vara naiv om man tar vad som skrivs här
    som sanningar huggna i sten….

    Georgiens läge gör att det är intressant ur en
    militärstrategisk/geopolitisk ur både rysk och amerikansk synvinkel.
    Landet Georgien är bara “terrängen” för båda sidor – eller?

  15. Kachina skriver:

    “Saakasjvili såg klart 19 gånger av 20, kan man säga.”

    Ja, så kan man också säga.

    “En av USA:s utrikesministrar sade, att vad konspirationsteoretiker aldrig riktigt beräknar, är klantigheten, oskickligheten och slumpen.”

    Mycket bra sagt. Jag brukar betrakta det som att graden av medvetenhet vid händelsetillfället i allra högsta grad styr det fortsatta förloppet. Antingen tänds “den själsliga turbon” intelligensen, eller så ökar suget från “det svarta hålet”, den depressiva passiva tanken som när den till slut agerar, skapar katastrofen.

    Ur det perspektivet kan jag förstå Saakasjvili.

  16. bildterberg skriver:

    Vad USA:s utrikesministrar aldrig riktigt beräknar är att klantighet, oskicklighet och slump inte alltid är tillräckligt övertygande som bortförklaringar.

  17. kattensampson skriver:

    Jo, jo. Resonerar man som Prvo gör, rör man ihopa allt och serverar en “muchkaliza”. En gegga av allt, som ingen kan sortera fram rätt och fel ur.

    Tar Bildt nu varje konflikthärd separat, så kan han sortera ut NÅGOT i alla fall.
    ;-)

  18. kattensampson skriver:

    NATO kommer INTE försvara Sverige ifall Ryssland börjar bråka angående Gotland. Det är bekvämare att stoppa huvudet i sanden och hitta på fyndiga bortförklaringar från Sveriges regerings sida.

    Och genomgående med Ryssland, demokrati och folkrätt…lagar, är till för att andra skall följa dem. Ockuperar man någon, kallas det för att befria istället. Hjälper man någon, så slår man ihjäl personen istället. Samma lögner som under kommunisttiden.

  19. bildterberg skriver:

    Hittade en recension av en bok som verkar vara läsvärd, nämligen “Full Spectrum Dominance” av William Engdahl:

    http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=14046

  20. spanaren skriver:

    bildterberg,

    Tack för den intressanta länken som i många stycken
    bekräftar vad jag själv “uppspanat” och som är
    grunden för vad jag skrev om militära stormakters
    politik alltsedan pyramiderna byggdes.
    För vår del bör vi kanske ta fasta på det öde som under samma tid militära tomrum rönt.

    USAs frammarsch fortgick planenligt tills Putin
    tog makten i Ryssland med västliga inflytandeagenter ända upp i den ryska statsledningen (tex Anders Åslund) och vlassoviter (ry. under VK2 quislingar idag “västöverlöpare”) som den fängslade fd oljeoligarken och den kände schackspelaren.

    Nu rullar bollen åt andra hållet som Hillary Clintons
    resa tydligt visar. Mycket prat men inget handfast
    stöd till varken “polackerna” i Lemberg (västvännerna
    i Ukraina) eller till Saakasvilij som tvärtom blev
    varnad för att provocera Ryssland.

    För oss avlägsnades Busherans hot om en “Kubakris”
    i Östersjön med skrotandet av USAs ABM-missiler i
    Polen och närmandet mellan Polen och Ryssland
    ävenså det alltmer ökande samarbetet mellan de
    större kontinentala makterna och Ryssland.
    Av någon obegriplig anledning fortsätter Sverige tillsammans med Baltstaterna/rest-Georgien stödet
    till USA istället för att föra en rysslandspolitik
    av tex finsk typ om man nu inte vill ansluta till
    Tyskland/Frankrike/Polen/Italien mfl.

    Vad anser “kattensamson” om den länkade artikeln?
    Lögn och propaganda – USA är “Godhetens stamort på
    Jorden”?

  21. spanaren skriver:

    tillägg till mitt 07 juli 2010 04:59

    Länkar till en enligt min mening läsvärd
    artikel hämtad från välkända The Jamestown Foundation
    rörande Hillary Clintons resa som vi av bloggägaren
    uppmanats kommentera.

    http://www.jamestown.org/programs/edm/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=36578&tx_ttnews%5BbackPid%5D=27&cHash=1f6315b7a7

    Har redan delgivit läsekretsen mina egna
    förnumstigheter varför överlåter till andra
    läsare att kommentera artikeln….

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 622 other followers