Ny bok i gammal fråga

STOCKHOLM: Under helgen hann jag också med att gå igenom f d Överbefälhavaren Bengt Gustafssons genomgång av den säkerhetspolitiska utmaning som de ihållande undervattensoperationerna mot Sverige under en serie av år var.

Och det ledde till en recension av boken på Newsmill.

Kontroverserna kommer säkert inte att ta slut med detta. Men att personer med djup insikt i skeendet nu ger sin bild och redovisar delvis nya fakta kan bara välkomnas.

En kommentar till Ny bok i gammal fråga

  1. thesecondopinion skriver:

    Den nya diskussionen om ubåtskränkningar i Sveriges havsområden under 80-talet har tyvärr gett ytterst litet nya FAKTA i handen, men en hel del synpunkter – kanske till och med starka men objektivt sett knappast övertygande. Om det leder till några aktioner alls i dag, tvivlar jag på. Kanske gäller denna diskussion mest om den inhemska svenska opinionsbilningen framför valen.

    Själv har jag alltför litet fakta för att kunna bedöma om dessa manövrar förverkligades av ryssarna eller USA/Nato undervattensfarkoster. Det som jag ofta undrat i behandlandet av detta ärende i media är att jag aldrig märkt att man hade tagit upp frågan om det ryska sk forskningsfaryget bakom USS Belknap i Stockholms kaj.

    Jag besökte själv det amerikanska örlogsfartyget strax innan dessa undervattensoperationerna blev kända och då såg jag ett ryskt forskningsfartyg bakom de amerikanska örlogsskeppen i Stockholm. Dessa ryska forskningsfartygen var ju redan då kända för deras förmåga att kunna ”lyssna” och ”komma ihåg” hur de andra skeppen låter.

    För mig och min vän som besökte då USS Belknap tycktes det att det kalla krigets spel var just i gång då, bara några hundra meter från det kungliga slottet, hoppas att stormakternas intressen ligger i dag annorstädes.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 421 andra följare

