Fredag och Dubai

ABU DHABI: Fredagar är som bekant vilodagar i denna del av världen, och därför blir det inte mycket av officiellt program för mig här i dag.

Jag passar på tillfället att besöka den lilla logistiska stödjepunkt vårt försvar har här för transporter från och till våra styrkor i norra Afghanistan.

Och så blir det bilfärd cirka två timmar norrut till emiratet Dubai för ett kort besök där också. Här har den finansiella krisen slagit påtagligt inte minst på grund av den fastighetsboom som ju drivit mycket av utvecklingten där.

Men man fortsätter att utvecklas som knutpunkt för global handel och kommunikationer.

Satsningen på flygbolag och flygplatser är imponerande – vid Dubai byggs nu vad som anses vara världens störta flygplats för att bli ett än mer betydelsefullt nav i denna globaliseringens tid.

5 kommentarer till Fredag och Dubai

  1. franscisco skriver:

    hej Carl
    Oman är ett land jag verkligen älskar bla pga av dom underbara människorna.jag känner mig så komfortabel i detta land.när jag jag var där för 30 år sedan bodde jag i tält som var det vanligaste.om du inte bor på det nya hotelet sangri-la,be gärna att dom visar dig det,man har bygget en väg bara för detta hotel över bergen 7 km..just nu bygger man 14 nya hotel.allt byggs smakfullt i låga vita byggnader.titta gärna på kranarna och storleken på en ny statlig byggnad vid rondellen till al-bustanhotellet.
    känn dig verkligen komfortabel i detta underbara land.

  2. Ama de casa skriver:

    Men? Nu blev jag lite förvånad. ”Alla dessa dagar”? Var inte det Kjell-Olov Feldts namn på hans biografi?

    Lite åt vänster, eller ;-)

  3. ilsken skriver:

    Han häpnar över den totala insiktslöshet vår utrikesminister har om vad som driver vår globala värld. Oljan är en ändlig resurs, vars maximala utvinningsmängd nåddes i juli 2008.

    Den global värld som vissa har vant sig vid, kommer inte att finnas inom en snar framtid. IEA har varnat för att världens 800 största oljefält har nått sin produktions topp. Till och med Opec-landet Kuwait har nu erkänt att deras peak-oil närmar sig, men i Sverige förtigs problemet.

  4. utrat skriver:

    ”Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet” Stig Johansson var väl det Feldt tänkte på o kanske även Carl Bildt

  5. Rulle skriver:

    ilsken,

    Det blev visst sent för dej i går kväll, så omdömet började svikta. Oljan räcker länge än! Enl. gruvbolagen i Ft. McMurray kommer oljan där att räcka minst 200 år till även om man fördubblar produktionen. (Fort McMurray är en ort vid Athabascafloden i de norra delarna av provinsen Alberta i Kanada).
    ”Olja trycks oupphörligt upp sanden i ur jordens innandöme”.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 326 andra följare

